El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 20 de enero de 2016

El Temps Passa 10-16

Començarem El Temps Passa… i la música queda, escoltant tot un clàssic “María Helena”, una cançó de Los Indios Tabajaras i Quimet se sent molt content perquè després d'examinar el llistat s'adona que avui va a cobrar uns quants euros perquè moltes de les cançons les ha tocat. També tindrem Anuncis dels Nostres Records que avui tractaran sobre electrodomèstics i en la nostra banda sonora escoltarem a Los 3 Sudamericanos, Los 4 Ros, Salvajes, Z-66, Los Mitos, Lalo, Grau Carol, La Zarzamora, Lleó Segarra, Los Mustang, Juan y Junior i uns quants més que ens acompanyen en aquest viatge als records, a l'ahir, als anys seixanta de l'Espanya de dictadura, precarietat i opressió que t'arribarà des de les emissores per les que ens escoltes cada setmana o internet si es que t’el descarregues del blog o el facebook de Montse. Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario Prades i us direm com fem sempre alló de que

Obrim la Paradeta

Los Indios Tabajaras – María Elena

María Elena”, de l’any 1957 i publicada a Espanya ja al 1963, escrita per Lorenzo Barcelata al 1932, va ser la cançó més popular en la llarga carrera d'aquest duet brasileiro, veritables estilistes de la guitarra. Quimet reclama el primer euro d'avui per que diu s'ha inflat de tacar aquest tema. Los Indios Tabajaras eren Mussapere i Herundy, tots dos germans, tercer i quart dels trenta fills d'un dels cacics de la tribu Tabajara, de nom Mitanga i no es conya, es deie així. Nascuts a la selva profunda de l'estat de Ceará, al nord-est de Brasil. La seva història és molt curiosa, almenys com es relaten en les seves biografies: "Mussapere i Herundy, van trobar en l'espessa selva una guitarra, en el camí on justament havia passat una expedició d'homes blancs. No sabíent la utilitat que tenia, la van portar al seu poblat i la van tenir amagada aproximadament dues setmanes. En analitzar l'instrument cautelosament i adonar-sen que no es tractava d'una arma, després de ser vista pels altres membres de la tribu, els dos joves indígenes la van seguir estudiant més detingudament. Els sons que emetien les cordes mentre les seves mans la exploraven, acréixaben encara més la seva curiositat i d'una manera inexplicable, els germans van aprendre a executar l'instrument, prenent-li molt d'afecte, arribant a prendre la decisió de deixar la tribu i endinsar-se en la civilització dels homes blancs, per saber el lloc de procedència de l'instrument musical". Un espavilat empresari mexicà els va escoltar tocant cançons típiques de la seva tribu, els va portar a Mèxic i allà va començar una de les més brillants carreres d'un grup instrumental llatí d'aquella època. Per cert, van passar a anomenar-se Antenor i Natalicio Moreyra Lima, però artísticamente eren Los Indios Tabajara.

Los 3 Sudamericanos – Pollera Colorá

Aquesta va ser una de les cançons més populars de Los 3 Sudamericanos a Espanya, al costat de “Cartagenera”, “Me lo dijo Pérez”, “Guantanamera”, “El orangután" i unes quantes més, parlant de temes amb ritmes caribenys, sobretot cúmbies, tot i que després es van anar decantant cap al pop, basicament amb versions de temes de moda, i "Pollera Colorá" que escoltem avui es va publicar en dos formats, un single amb “La Banda Borracha”, una cumbia que va ser el gran èxit de Mike Laure, encara que escrita pel dominicà Rafael Sánchez López, a l'altra banda i un EP, en què també es van incloure “Golfinger” escrita per John Barry per a la pel·lícula de l'agent 007 i que va portar a l'èxit Shirley Bassey, “No lo quiero” i “Pero Raquel” que era una composició de l'argentí Leo Dan, ambdós editats pel segell Belter l'any 1965. Los 3 Sudamericanos van arribar des de Paraguai a l’Argentina, però després d'haver aconseguit l'èxit, finalment es van assentar a Espanya i aquí es van inflar de vendre discos i treballar. El grup Los Tres Sudamericanos l’integraven Johnny i Alma Maria que eren matrimoni, s’haviem tingut que casar per que ella pogues sortis del seu pais ja que era menor d’edat, junt a Casto Darío i van funcionar i molt be, com a tercet vocal diguen-se Los 3 Sudamericanos de 1959 fins l’any 1984. De fet va ser la seva etapa més gloriosa. Darío els va deixar i en el seu lloc va entrar l’any 1988 Daniel, encara que al 1990 va ser substituït al seu torn per l'extraordinari guitarrista i compositor argentí Dioni Velázquez i es mantenen en actiu. Dioni va gravar pel seu compte un extraordinari disc titulat "Otoño sin final" ple de balades instrumentals amb la guitarra espanyola com a protagonista que us recomanem des de El Temps Passa… i la música queda, com cada vegada que parlem de Los 3 Sudamericanos i surt el nom de Dioni Velázquez.

Los de la Torre – Estoy de Rodríguez

L'any 1967 el grup barceloní Los de la Torre que ja eren tres, va editar un EP, a través del segell Ekipo, en què trobàvem aquesta cançó que compartirem ara a El Temps Passa... i la música queda i en el qual també es van incloure “La Cita” que havia guanyat la IV edició del Festival de Mallorca en la seva versió original a càrrec de Marino Marini, “Días felices” composada per Ricardo Ceratto de Los Quando's que també la van gravar i “La Banda” del brasileiro Chico Buarque que van gravar un munt d'artistes. Volem fer constar que aquesta cançó va ser versionada per ells mateixos en català i també en un EP, però en aquella ocasió la resta de cançons van ser diferents. Havien deixat de ser Los 4 de la Torre i amb el canvi de nom només quedaven els tres germans Emilio, Carlos i Juan de la Torre. Aquest va ser el seu cinquè disc amb el nou nom. Encara gravarien quatre discos més amb el segell Ekipo i passarien a ser artistes de Vergara fins que l'any 1972 van publicar el seu últim treball discogràfic, un single amb el tema "Rosa Maria" a través d’Ariola. Los 4 de la Torre es van crear l'any 1961 i val a dir que ells no volien reivindicar res en especial, si cas oferien cançons per ballar i distreure el personal dels problemes diaris i ajudar-nos a suportar la idea que a l'Espanya dels seixanta seguíem estant a règim i no només de menjar. Los 4 de la Torre van ser un grup que va gravar moltíssimes horterades estiuenques i iinfinitat de versions, sobretot cançons de moda. El fundador va ser Emilio de la Torre, el germà gran i que era trompetista, baix i cantant, al costat dels seus germans Carlos i Juan, als quals es va unir Paco que era cosí seu, així tot quedava en família. Van començar a actuar al Festival d'Aranda de Duero de l'any 1964. La veritat es que Los de la Torre van  procurar no perdre's cap festival de moda i l'any 1966 obtindran el seu major triomf, un segon lloc al Festival de Mallorca amb "Vuelo 502". A partir del 1972 tot i no tornar a gravar com Los de la Torre, van seguir treballant sota el nom de Tinglado, de vegades en formació de Big Band i altres com a grup orquestral i l'any 1982 ho van deixar definitivament. L'únic que no va abandonar la música va ser Juan de la Torre que ha seguit dirigint diversos grups orquestrals.

Los 3 de Castilla – Dum dum

Durant la dècada dels seixanta i principis de la següent, Los 3 de Castilla es van dedicar a versionar temes de moda i l'any 1971 publicarien un single a través de Philips amb aquest tema a la cara A i "Acapulco i tu" a l'altre banda, Curiosament el tema "Dum, dum" és una versió amb ritme brasiler, d'un grup espanyol pràcticament desconegut que només van tenir aquest èxit, es deien Caña Brava, de manera que Los 3 de Castilla jugaven amb avantatge ja que ells eren un grup completament consolidat, tot i que ja havia començat el seu declivi. Mayra García Barbero cantant femenina del trio Los 3 de Castilla, va ser una de les millors veus del pop espanyol dels seixanta. La veritat és que Los 3 de Castilla van ser un dels grans grups de la seva època i van arribar a gravar més de 30 discos, bàsicament EP's i alguns singles. El grup el va crear Manolo Palomo que venia del Trio Siboney i va conèixer a Mayra quan aquesta actuava a la sala Erika, a Madrid. Mayra cantava amb Los Trovadores del Sur i en el grup també estava Julian Jimeno que seria la tercera pota per aquella taula, sorgeixen així l'any 1956 Los 3 de Castilla, ella era de Salamanca, però els  nois, un de Ceuta i l'altre sevillà. Comencen actuar en els locals històrics de la capital, entre ells El Erika, Micheleta, Morocco, el Pavillon, el Florida Park al Retiro i uns quants més, però bàsicament es van donar a conèixer gràcies a intervenir contínuament en programes de ràdio realitzats  en directe, sobretot “Cabalgata fin de semana” conduït pel locutor xilè Bobby Deglané, al costat de Maria Àngels Herranz, un dels programes mítics i que estava en antena des del 27 de juliol de 1951, mantenint-se fins a mitjans dels seixanta. Un dels locutors posteriors a Bobby Deglané que va marxar-se a Ràdio Nacional, va ser el popular José Luis Pécker. En aquest programa va debutar Mariano Medina que després va ser l'Home del Temps de Televisió Espanyola.

Four Winds and Dito – Tijuana

Ara i al programa d’avui, anirem cap a les illes i Mario ja te un euro preparat per Quimet que avui està molt content per aixó de “cobrar” tant, tot i que diu que ara ja no la toca. El grup The Four Winds and Dito, que eren mallorquins i només van gravar dos EP's, editats per el segell EMI, l'integravent José Luis Cubeles (guitarra), José Francisco Massonet (baix), Eduardo Vidal "Dito" (cantant), Fernando Baiget (bateria) i Jaime Vidal "Mito" (guitarra). El Cocodrilo Records va reeditar, ja en els anys 80's i en format LP compartit amb cançons de uns altres mallorquins, Mike & The Runnaways, aquest Mike és el mateix que després passaria a liderar Los Bravos i més tard, canviant el seu cognom Kogel per Kennedy, es llançaria en solitari. Aquest tema és tot un clàssic de la surf music que van gravar Los Persuaders, la banda liderada per Paul Buff, curiosament aquell enregistrament original es va realitzar a California, però a la Califòrnia mexicana. The Four Winds and Dito van ser els primers que la van versionar a Espanya i es va incloure en un EP editat per EMI-Regal l’any 1966 al costat de "Bamm lama Bamm loo", "You're no good" i "Give your lovin' to em" que era una versió de The Mojos. Aquesta cançó es va incloure també en un LP compilatori publicat per EMI en els seixanta i que es va titular “Grandes conjuntos españoles”, on es van incloure cançons de Lone Star, Los Javaloyas, Los Extraños, Los Top-Son i Los Mustang. La veritat es que els nois de The Four Winds and Dito no desmereixien entre tants noms importants de l’época.

Los Gratson – Arráncalo

Los Gratsons eren cinc joves barcelonins que van funcionar des de 1962 a 1964 i en total van gravar 5 EP's i dos singles, tots amb versions. El grup l'integraven Jordi Vila (cantant), Ramon Falcó (guitarra), Carlos (piano i saxo), Tony (contrabaix i baix) i l'altre Jordi a la bateria. Publicaren el seu primer disc a la tardor de 1962. Els Gratsons van versionar molt rock and roll i també balades romàntiques. Després de gravar el seu quart disc, aquest del que us extraiem aquesta cançó, s’en van Tony i Jordi, entra el bateria Joaquim i Jordi Vila a més de cantar passa a tocar també el baix. Encara gravarien un altre EP i dos singles, però la mili va acabar amb el grup com solia passar en aquelles èpoques. Ramón Falcó també van tocar amb el Duo Juvent's i a Symbolo, per incorporar-se al conjunt de Rudy Ventura en els 70 on també va compondre i cantar. Va gravar en solitari com Ray L Falcó, almenys que sapiguem, un LP l’any 1974. També va formar part del grup Unidades en 1978 (on així mateix militava Rudy Ventura) i de Ray and The UFO Band. En els 80 es va dedicar a la publicitat i va posar la seva veu a molts anuncis, entre ells el de la colònia Eau Jenne on va cantar el "Many river to cross" de Jimmy Cliff. Va ser un gran músic de jazz i va morir l’any 2003. La seva filla Samanta a la qual va dedicar una cançó titulada així, té una pàgina oberta al facebook a la qual podeu adreçar-vos. Aquesta cançó que sona ara a El Temps Passa… i la música queda, a carrec dels Gratsons es trobava a un EP junt a “Cuando los Santos salen de paseo”, “King Creole” d’Elvis Presley i “El twist” de Hank Ballard. Ara bé, val a dir que la veu del cantant en aquesta cançó està massa forçada a fi de semblà més americà i francament, creiem que aixó sobraba.

Els Anuncis dels Nostres Records

Avui els nostres anuncis per al record van d'electrodomèstics ja que en els anys seixanta les economies començaven a refer-se i la indústria del consumisme es va adonar del potencial que tenien les modestes llars espanyoles. Les mares i àvies encara rentaven a mà, les estufes més modernillas eren de butà i algunes eléctriques, les neveres eren de gel i els cotxes de la gent ordinària, aquells que els tenien, és clar, encara no portaven, no ràdio-casette... no posseïen ni tan sols una ràdio ordinària d'ona mitja de sèrie, havies de comprar-la addicionalment.

Placa Solar Garza

La solució per despertar-se amb la habitació ben calenteta quan estrenyen els freds de l'hivern, ens la donava la publicitat, eren les plaques solars, és a dir estufes elèctriques de les que una de les primeres mercas a publicitar els seus productes a Espanya va ser la casa Garza amb la seva placa solar que a més comptava amb la ventaje addicional d'incorporar un programador automàtic que posava la placa solar en marxa abans que et sonés el despertador i t'aixecaves sense tremolar. És clar  que tot i que l'eslògan en la publicitat gràfica deia "Pel que costa omplir el dipòsit del seu utilitari, la nova Placa Solar Garza li dóna calor un mes sencer", la veritat és que nosaltres estem convençuts que la calefacció elèctrica sortia molt més cara que la de butà, almenys en aquelles èpoques, però Qui som nosaltres per discutir amb els experts publicitaris? Es clar que avui en dia i després de veure un rebut de la llum, ja no sabem que pensar perqué la llum veritablement es barata, però els impostos i costes adicional del rebut, costen un ull de la cara i part de l’altre. Es que les companyies eléctriques són tan pobretes que tenim que ajudar-las a arribar a di de mes.

Lavadoras Philips (Lina Morgan)

Quan parlem d'humor en femení, un dels personatges més populars del cinema i el teatre espanyol és "La tonta del bote", clar que es tractava ni més ni menys que de Lina Morgan que també va publicitar electrodomèstics per millorar la vida de les senyores... i també la dels senyors Que diplomàtics som! Aquest anunci de Lina Morgan, ple de bon humor, publicitava les rentadores Philips, en una época en la que moltes eren les dones que a casa rentaven a má, es dir al safreg i fregan la roba amb sabó Lagarto. La gran actriu i vedette Lina Morgan responia al nom de Maria dels Àngels López Segòvia i havia nascit al barri de La Latina, a Madrid, el 20 de març de 1937, va morir el 19 d’agost del passat 2015.

Asadora Carmela 39 pesetas

Quan es volia fer carn a la brasa amb una cuina de butà s'utilitzaven les grallers metàl·liques que tenien el greu problema que deixaven colar-se entre les barretes de ferro el suc que deixava anar la carn al coures, per tant després havia de fregar i molt fortament les cuines. Ara us portem aquest anunci que la veritat, sol·lucionaba el problema i us l’hem seleccionat per que també s’undica el seu preu. Tal com es diu a l'anunci, la Asadora Carmela costava "només" 39 pessetes, de l'època és clar. Si be a l'anunci gràfic el preu es un altre, més barat., sols 35 pessetes. Aquesta diferencia suposem que deuri ser degut al cost dels anuncis per publicitar el producte o pot ser el cost de la vida que també pujave en aquelles épocas, és clar que no com és disparen els preus avui en dia. La veritat es que tant Quimet com Mario recordan haver omplit el disposit del cotxe amb cinquante pesetes. Tenim que reconéixer que des de llavors a plogut i molt.

Frigoríficos a Gas Butano

Butà, a part de servir per la cuina i escalfarnos des de l’estufa, va comercialitzar també frigorífics, si heu sentit bé "Frigorífics", alimentats amb gas butà que resultaven ideals per llocs sense electricitat i en els què la conservació dels aliments és un veritable problema. En l'actualitat i recorrent la xarxa hem trobat que aquest tipus de neveres es segueixen fabricant i hem localitzat dos models d'una mateixa marca, el Taver T242 a 800 euros i el Taver T171 a set-cents i un altre de la casa Butsir que indicaven era de dues portes, a 500 euros. Molt més cars que els elèctrics, la veritat.

Autoradio Skreibson

És clar que en els cotxes de l'època, ja sigui el modest Biscuter, Citroën, els Seat 1400, 1500 o 600, quan el compraves i pretenies escoltar música mentre conduïes, ho tenies clar. Cap cotxe incorporava de sèrie una cosa tan habitual avui en dia com el aparell de ràdio i diem ràdio, no radíocasete que això va ser un invent massificat ja en els 70’s, ni el CD, ni per supossat el mp3. Pagant, com estava manat, quan compraves el cotxe t’instalaven un aparell de ràdio amb la seva antena corresponent i una de les bones marques, al costat de Telefunken, va ser Skreibson. Mario recorda que el primer dels molts ràdio-cassettes que li van robar d'un cotxe va ser precisament un Skreibson, d'un Seat 124, ja l’any 1977 i al qual, com solien fer els xoriços, li van torçar la petita finestreta lateral per el devant, obrint així el cotxe i va ser d'un pàrquing del Passeig de Gràcia, a Barcelona. Res a reclamar, les reclamacions al mestre armero, li van anar dir.

Lámparas Osram Más Claro

Per si no ho teniu clar del tot, ara encendrem una bombeta perquè tingueu més llum i tots ho veiem millor. No serà una bombeta qualsevol, us portem un llum Osram, empresa que encara existeix. La veritat es que aixó de l’iluminació de la llar també va ser tota una innovación. Osram és un dels tres majors fabricants de llumetes del món. La seva forta implantació internacional és palpable quan es parla de 32.000 empleats, clar que no sabem si també han tingut retallades i regulacions d'ocupació. L'empresa Osram té la seva seu central a Munic, a Alemaya, on ara està el Guardiola, l'entrenador català actualmente deu estar molt “il·luminat”. La facturació mundial de Osram en l'actualitat ascendeix a uns 4.000 milions d'euros anuals. Deu ni do.


Per descomptat i pel que fa a electrodomèstics, la publicitat es va anar massificant i a més de rentadores, ventiladors, estufes i els que hem seleccionat avui, trobàvem televisors, ràdios, aspiradors, afeiradores i molts més destinats a fer més còmode el treball i la vida a la llar, però un altre dia us en portarem més, ara seguirem amb música que ens arriba amb nom de dona.

Los Mitos – Eleonor

Sota el lideratge del cantant Antonio Santiesteban que després va tenir una important carrera com a solista i dient-se Tony Landa, os portem ara aquesta versió que Los Mitos van fer d’un dels èxits del grup nord-americà The Turtles, es trata de “Eleonor” i us l’em extrat del seu únic LP “Los Mitos, Es muy fácil”, editat l’any 1969 mitjaçant el segell Hispavox, una mena de recopilatori d’èxits editats en single abans, si bé aquesta no s’havia editat en senzill, al igual com altres versions com el “Mony, Mony” de Tommy James & The Shondels o “Indian gives” de Bobbie Gentrie i cançons escrites per ells, però en el seu momento el disc gran va passar molt desapercebut, si bé quan es va reeditar l’any 1981, també en vinil, les vendes van ser bones, cosa curiosa. Clar que “Es muy fácil”, un tema molt festiu, va ser el gran èxit en la història del grup bilbaí Los Mitos i que Quimet també toca, per aixó torna a demanar un euro que Mario no li dona per que no es la que escoltem ara. De fet es la cançó per la que avui el públic s’en recorda de Los Mitos. Ells van començar el 1966 amb el nom de Los Famélicos i es diu que quan van anar a Madrid per “triunfar”, van fer honor al nom. El van canviar per Los Mitos quan van signar el contrate amb la casa de discos Hispavox després de participar en un concurs a Saragossa. El 8 d’abril de 1968 van realitzar la seva presentació oficial a una discoteca de Madrid. Fins i tot Los Mitos van sortir a una pell$lícula. Quan Tony Santiesteban els va deixar per llançar-se en solitari, ells encara van seguir uns anys amb un altre cantant animenat Fernando Brosed. Es van desfer l’any 1975, després d’haver publicat “Tiempo de amar”. Per cert, Los Mitos estan de nou a la carretera i l'integren ara el bateria Francisco García i el baixista Oscar Matía de la primera etapa. De la segona queda el cantant que va substituir a Tony, Fernando Brosed i el teclista Federico Artillas que va fer el mateix amb Carlos Zubiaga. L'última incorporació és el guitarra i cantant Iñaki Egaña, que va ser component de Los Buenos, Barrabás i Imán Califato Independiente. El 24 d'octubre de 2010 l'actual formació de Los Mitos van actuar al Teatre Arriaga de Bilbao. El día 22 de juny del 2011 va morir el baixista Oscar Matia Sorozabal.

Lalo – Uno tranquilo

Aquest cantant argentí anomenan artíticament Lalo va editar un single amb aquest tema en una cara i "Honey" a l'altra, ambdues eren versions, l'ultima del nort-americà Bobby Goldsboro. Es va publicar en el 1968 o potser va ser ja en el 69, a través del segell RCA-Victor i "Uno tranquilo" és una versió d'un tema del grup britànic The Tremeloes que avui sona a El Temps Passa... i la música queda i que també va ser versionada en italià per Ricardo del Turco. Per cert que The Tremeloes van ser primer Brian Poole & The Tremeloes i els si va passar mes o menys com a Los Ángeles aquí al nostre país. Quan va marxar el seu cantant i es van reorganitzar, es quan ells van triunfar amb peçes com "The silens is golden", "Mi little Lady" o aquesta que versiona Lalo i escoltem ara. Lalo es deie en realitat Norberto Franzoni i va néixer al barri de Palermo, a Buenos Aires, el 13 de novembre de 1938. Va començar en un grup amater anomenat Los Patters, que van canviar després el seu nom a Danny Santos y sus 220 Voltios de Rock and Roll. Es va llançar en solitari l'any 1960 i després de signar contracte amb RCA com Lalo Fransen i va editar un primer single amb el tema "El Pañuelo Manchado de Rouge". Després de vindre cap a Espanya a mitjans dels seixanta i publicar diversos discos signant com Lalo, va tornar a Buenos Aires i a partir de 1970 es va dedicar a la producció amb gent com Katunga, Pintura Fresca, La Joven Guardia, Silvana Di Lorenzo, Raul Padovani, Robert Livi, etc. També va treballar en el disc “Tango” de Julio Iglesias. Sembla ser que amb l’arrivada dels 90 va tornar als escenaris.

La Zarzamora – Si una paloma

Los Gritos van canviar de segell discogràfic i es van trobar amb una pràctica habitual en aquella època, la casa de discos o el seu representan, no ho tenim molt clar, tenian registrat el nom de Los Gritos. De fet el camvi de nom també es diu que va vindre derivat del inpas provocat per la mili de Manolo Galván. Van decidir canviar de nom i la banda liderada per Manolo Galván va passar a anomenar-se La Zarzamora. Van gravar un sol LP que va ser produït per Juan Pardo, però que a nivell vendes no va aconseguir les expectativas, tot i els singles que es van extreure i no van trigar a desfer-se. Manolo es va llançar en solitari amb bastant èxit i problemes amb la censura espanyola. Aixó va fer que, desenganyat de tot, fotés el camp cap a l’Argentina, on es va establir i va tenir una brillant carrera artística, retirant-se fa pocs anys. Va morir el 15 de maig del 2013 a Bella Vista, a l'Argentina, on Manolo Galván residia. Aquest cançó es trobava en un single publicat per Belter l’any 1971 i que tenia "Dicen" a la cara B. Ja ens hem passat d'any! De fet La Zarzamora van treure així mateix quatre o cinc singles, inclos un amb el cantant que va substituïr a Manolo Galván. Los Gritos eren Manolo Galván, Francisco Doblas, José Sierra i José Ramón Muñoz, però quan van passar a ser La Zarzamora hi van haver alguns canvis, entre altres coses perquè van passar a ser cinc ja que es va incorporar l'organista i cantant José Iglesias González, el baixista va passar a ser Nono Figuera i a la guitarra trobàvem a José Fernández Tellez. Quan Manolo Galván va marxar-se de La Zarzamora ancara van gravar un disc sense ell, com us deiem. En l’últim disc va cantar Lito, però sols eren quatre.

La Música que es Feia en Català

Juan y Junior – A dues nenes

El duet espanyol per excel·lència ha estat sempre El Dúo Dinámico, però el duet de finals de la década dels seixanta semblaven ser Juan y Junior, tot i que la seva carrera va ser més aviat breu, només sis singles, contra la dels catalans que van començar a gravar l’any 1958 fins a finals dels 80, ni punt de comparació. Després el Dúo Dinámico van tornar i segueixen treballan. Nosaltres us portem una cançó de Juan y Junior molt curiosa, la versió en català del "A dos niñas", una de les seves cançons, cantada per ells mateixos en l'idioma de Mossèn Cinto i titulada ara "A dues nenes". Va ser l'única cançó en la carrera de Juan y Junior cantada en llengua vernacla, diem “l'única" cançó ja que a la cara B va sortir "Tres días", en castellà. De fet també les van gravar en anglés. El disc és de l'any 1967 i és el seu tercer single, en castellà clar. Juan y Junior es van presentar oficialment com a duet i separats definitivament de Los Brincos, el 29 de març de 1967 a una discoteca madrilenya. Per cert, amb la caràtula d’aquest single de Juan y Junior no és que es matessin molt els de Zafiro-Novola, van agafar les caràtules dels discos sobrans de la edició castellana i li van posar una atiqueta adhesiva dien "Versión catalana" i apa, cap a les botigues de Catalunya que tot va bé i els catalans ho compraran. Antonio MoralesJunior”, nascut a Manila un 10 de setembre de 1943, va morir a Torrelodones, Madrid, el 15 d’abril de l'any 2014. Juan Pardo es diu de nom complert Juan Ignacio Pardo Suárez i tot i que se sent molt gallec, va néixer a Palma de Mallorca el 11 de novembre de 1942.

Grau Carol – Sento el crit del tren

Ara Quimet comença a sentir-se una mica més content i no sabem si és perquè li agraden els trens o per que reclama un euro ja que aquesta cançó s'ha fet un fart de tocar-la o pot ser serà per les dues coses juntetes. En el doble CD d’Edigsa, publicat per el segell PDI en els noranta i titulat “Nova Cançó (Edigsa 1961-1983) vol 2” es recollia aquesta peça de Grau Carol que va ser un dels primers cantants, una mena de crooner que es van especialitzar en interpretar versions d’èxits internacionals en català. Originalment es va incloure a un EP que es va publicar mitjançan el segell Edigsa l’any 1963, l'acompanya una orquestra dirigida pel mestre Lleó Borrell. El disseny de la portada va ser realitzat per Jordi Fornas. Aquesta cançó a Europa s’identifica amb el cantant frances Richard Anthony i amb el mateix títol i que la va gravar en l’idioma de Moliere, però ara ens la porta Grau Carol en català, però val a dir que inicialment es deie “500 Miles Away from Home” i també "Railroaders' Lament” i ere una cançó del folk tradicional americà que la va portar al èxit, ja a l’any 1961 i en clau de pop el cantant Bobby Bare, però també va ser gravada, dins d’un estil molt més proper a l’espirit folk del tema, per Peter, Paul & Mary, Kingston Trio, Joan Baez i Brothers Four, pero hi han bones versions mes poppis de Rosanne Cash, Elvis Presley i Sonny & Cher, entre moltes altres. La versió que ens porta avui Grau Carol s’apropa més a la de Bobby Bare i sobre tot, a la de Richard Anthony que a les de folk. Per cert. Grau Carol també va gravar en castellà.

Lleó Segarra – Sovint amics m’he preguntat

L'any 1965 el segell barceloní Concentric va publicar un EP de Lleó Segarra on destacava la cançó que estem escoltant ara a El Temps Passa... i la música queda i que és l'adaptació al català del tema "Je me suis souvent demandé" també del cantant francès Richard Anthony. En aquest disc així mateix es recollien "Qualsevol hora va bé" de Burt Bacharach, "No és res d'excepcional" que era una versió de l'èxit de Tom Jones i "Ets una cosa gran" que va ser composada i interpretada per el gran cantant italià Domenico Modugno. Les adaptacions de les lletres de totes les cançons van estar a càrrec de Ramon Folch i Camarasa. La veritat és que Lleó Segarra era un cantant del que avui anomenaríem pop comercialet, però amb cançons com aquesta, amb una lletra que ens parla de marginació i racisme, van pretendre apropar-lo una mica cap els cantautors de la Nova Cançó, però ell estava lluny d'aquest camp, tot i que aquest tema hem de reconèixer que el broda. Lleó Segarra va gravar dos o tres EP's, un parell de singles i també gravaria en castellà, com a mínim un LP editat l'any 1969 i que es va titular "Vacaciones en la Costa Brava", amb una portada a base de noia mona lluint "cuerpo serrano", que ens sembla bastant cutre, la veritat.

Ara deixarem Catalunya i marxarem al Pais Valencià, cosins germans.

Los 4 Ros – Vamos a San Francisco

El tema és una versió del gran èxit del grup britànic The Flower Pot Men "Let's Go To San Francisco", escrita per John Carter i Ken Lewis. Va ser tot un estendard del moviment hippy a Anglaterra, classificant-se en les llistes americanes. Los 4 Ros que eren valencians, realitzen una encertadíssima versió amb uns jocs de veus que fan lucinar per la seva qualitat. Es trobava en un EP publicat per Belter l'any 1967 i que també contenia "Domingo en el Valle”, “Con el nacer de un nuevo día” i “Adiós amor". Los 4 Ros que nosaltres sempre hem pensat que eren germans, eren multiinstrumentistes tots ells i entre tots tocaven 15 instruments, el grup estava integrat per Paco (cantant i òrgan), Manuel (baix), José (guitarra) i Alfonso (bateria), tos de cognom Ros i tots feien veus. Van començar actuant l’any 1966 al VIII Festival de la Cancion Española de Benidorm amb la cançó "Amor amargo" i van participar en un munt de festivals a tot Espanya, de fet a Benidorm també ho van fer en el de l'any següent. Los 4 Ros van gravar un munt de discos petits, EP's i singles, gairebé sempre versions. A finals de la dècada dels 60 es van reconvertir, passant a ser simplement Los Ros i comptabilitzant-se cinc components, encara que ignorem el nom del cinquè. Tenien una discografia molt àmplia, en total van gravar 18 discos entre 1966 i 1979, tot EP's i singles i aixó si os ho podem dir, Los 4 Ros eren valencians. Per cert, un amic ens ha fet saber que havien actuat a l’antiga bolera de Salou, al carrer Barcelona i ell els havia vist en diverses ocasions.

Los Salvajes – Se llama María

Aquest tema va ser el gran èxit del cantant i compositor italià Pino Donaggio i també la va gravar, fins i tot en català, el cantant Tony Dallara, però la discogràfica EMI-Regal es la va imposar a Los Salvajes tot i que es tractava d'un tema allunyat del seu estil i gustos musicals, però les cases grans són així i la banda liderada per Gaby Alegret va publicar l’any 1965 un EP on "Se llama Maria" va ser el tema estrella, clar que ells i després d'una introducció més o menys ortodoxa, canvien el ritme i l'acosten més a l'estil Salvajes que al del seu autor i a les moltes que es van gravar a Espanya. En aquest EP també es troba també "Ya te tengo" que és una versió del "I got you babe" de Sonny and Cher, al  
costat de "Wooly bully" de Sam the Sham and the Pharaons i el "Satisfacción" dels Stones que va ser la millor versió realitzada per cap grup espanyol de l'època d’aquesta cançó. Los Salvajes eren Gaby Alegret, Sebastián Sospedra, Delfín Fernández, Enric Canals i Andy González, tots ells eren del Poble Sec, tret de Sebastià que era de Colblanch. Avui en dia dels Salvajes originals que segueixen en actiu i van ser una de les bandas més dures del rock que es feia a l’Espanya dels seixanta, sols queda Gaby Alegret.

Los Gritos – La vida sigue igual

Amb aquest tema compossat per Julio Iglesias, Los Gritos, la banda liderada pel cantant Manolo Galván, la nit del 17 de juny de 1968 van guanyar el Festival Internacional de la Canción de Benidorm, compartien escenari amb l'autor i en aquell festival es donaven els premis La Sirenita, als compositors. Això era la pràctica habitual del festival que exigia dos participants per tema. A la cara B del single trobem "Los Molinos de la Mancha". Al costat del cantant i baixista Manolo Galván trobavem a Los Gritos a Francisco Doblas Vega a la guitarra que venia de Los Haltrons, junt al guitarra José Sierra Blanco "Pepín" procedent així mateix de Los Haltrons i front de la bateria José Ramón Moreno Muñoz "Timmy" que era de Cadis. L’any 1969 van participar en la pel·lícula "Abuelo made in Spain" junt amb el gran Paco Martínez Soria. Al 1970 i després de la mili de Manolo Galvan, van passar a anomenarse La Zarzamora, als que hem escoltat abans, amb cambis entre els components i van passar a ser cinc, gravan un LP del que es van extreure quatre o cinc singles, però ja no hi va haver continuïtat i finalment Manolo Galván va començar en solitari. A finals dels  anys 70 es va traslladar a l'Argentina on va tenir una brillant carrera i fa uns anys, al 2008, va decidir retirar-se després de una gira per América del Sud de casi dos anys que va acabar el 3 de febrer del 2008 en el Diamante de Baseball, a Santiago de Cali, Colombia. Va morir a la seva casa de Bella Vista, Argentina, el 15 de maig del 2013

Los Mustang – Balada en la tumba de un soldado

Aquesta cançó que Mario havia tocat i per aixó reclama també un euro, es trobava en un EP de l’any 1967 on la cançó estrella va ser "Catedral de Winchester" i sempre es va dir que aquest tema era una composició dels Mustang, però la veritat és que nosaltres hem tingut les nostres dubtes al respecte. Quan una vegada Mario va preguntar-li a Santi Carulla aixó, no va aconseguir que aquest l'hi aclarís. La veritat és que en l'EP consten com a autors G. Elorriaga i J. Fusté i el mateix any la va gravar Manolo Escobar a ritme de sevillanes, al blog us hem posat les dues caràtules i en el revers de l'EP de Los Mustang veureu que està signat per Santi Carulla i dedicat a Mario. Per cert, aquesta cançó també la van gravar Los Stop, Michel i el cantant català Vicent de nom complet Vicente  Solsona i que havia estat cantant de Los Wikingos i que després seria vocalista de l'Orquestra Slàlom. Els Mustang eren Santi Carulla (veu), Marco Rossi (guitarra solista) que va morir l’any passat i que era també el compositor de totes les cançons propies que ells van gravar i que van ser 18, Antonio Mercadé (guitarra rítmica), Miguel Navarro (baix) i Tony Mier (bateria) i van mantenir aquesta formació inicial fins que el grup es va separar l'any 2000. Per cert aquesta cançó va ser protagonista d’un d’aquells tebeos de la col·lecció Claro de Luna, també us posem la portada del cómic, com es diu ara.

Los Z-66 – Haz de mi una isla

Aquesta peça va ser el gran èxit internacional del cantant irlandes Joe Dolan (16 d’octubre de 1939 – 26 de decembre de 2007), perì ara ens la versionen i molt bé els Z-66 i amb ella tornen els mallorquins avui a El Temps Passa... i la música queda. Els Zeta, com s’els coneixia, estaven liderats per Lorenzo Roselló que després, quan es va llançar com a solista, passaria a anomenar-se Lorenzo Santamaría. Els Z-66 eren una banda que compartia mànager amb Jimi Hendrix, John Mayal, Flower Pot Men i The Animals ja que era el propietari del Sgt. Peppers, una sala a El Terreno, a la plaça Gomila de Palma de Mallorca i on ells havien fet jams plenes de rock i alcohol amb artistes que aquí només coneixíem de referències, com Jimi Hendrix, Eric Burdon, John Mayal, Noel Redding i el cantant dels Flowers Pot Men. Els seu manager és deie Mike Jeffrevs, ja es mort. Els Z-66 es crear a Mallorca l’any 1966. La formació original estava integrada per Vicenç Caldentey (guitarra), Pedro Brunet (saxo), Leopoldo González (baix) i Tito a la bateria. Mes tard, se'ls uniria el cantant i de fet, l'autèntic líder del grup Lorenzo Santamaría que venia de Los Chelines, Los Brios i Los Fugitivos (la foto es de Llorenç amb aquests). Quan Los Z-66, un dels grups histórics de Mallorca es van desfer, alguns d'ells van anar a Zebra on també militava Joan Bibiloni i gent de Los Bravos. Els Zeta van tornar a reunirse per celebrar el seu 25é aniversari amb un concert a l'Auditori de Palma del que va surgir un bon CD ple de qualitat i sobre tot experiencia.

Conclou per avui El Temps Passa… i la música queda, però abans de tocar el dos us deixem en  companyia de totes aquelles emissores per les que escoltes el programa o per internet si t’el descarrégues del blog o el facebook de Montse Aliaga. Nosaltres seguim sent Quimet Curull i Mario Prades i ara marxarem dient-vos que us porteu bé i no feu rés que nosaltres no fariem.

Quimet Curull i Mario Prades

Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

Enllaç per descarregar-se el programa

No hay comentarios:

Publicar un comentario