Tornem de les Festes Nadalenques
amb les piles
carregades i avui
emprenem el nostre viatge als records amb
una mica de rock and
roll i obrirem
amb Los Llopis que ens van arribar des de Cuba, però també
tindrem al Dúo
Dinámico, Los Top Son, com us vam prometre portem al Latin Quartet i també el Latin Combo, Licia, Lorella
acompanyada per Los Shakers, Los Astros, Els 5 Xics, Los Millonarios, Dova,
Manolo Pelayo, Los Canarios, L'Orquestra Maravella, Lone Star, els mexicans Los
Teen Tops, des de Mallorca Los Talayots, també Los Bravos i uns quans més que
configuraran la nostra banda sonora d’avui i que us arribará des de tota aquelles
emissores per les que el programa surt a l’aire cada setmana o bé
per internet si t’el descarregues del blog o el facebook de Montse Aliaga. Sóm Quimet Curull i
Mario Prades i començarem dient, com fem sempre que
Obrim la Paradeta
Los Llopis – La puerta verde
Aquests cubans sempre acaben tornant al tocadiscos de El Temps Passa... i la música queda
cada vegada que sona la paraula rock’and’roll i és que tot i ser els autors de
"La Pachanga",
Los Llopis també van ser els
primers en l’historia de la música que van versionar clàssics del rock and roll
pioner al castellà, creant escola. Van marxar-se de Cuba per cames quan va
arribar el de la barba, el seu germà i la resta de la tropa revolucionaria i es
van establir a Mèxic, per finalment venir-se al Pasapoga de Madrid i quedar-se a Espanya. Aquesta cançó amb la que
avui comencem el programa, és una versió de "The Green Door", una
cançó composada per Bob Davie i Marvin Moore l’any 1956 i que va ser
gravada per Jim Lowe i
posteriorment per Frankie Vaughan
i Bill Haley and His Comets. En el disc, un EP, també es van incloure
“No seas cruel” d’Elvis Presley, "Rock a beating boogie" i
"Hasta luego cocodrilo". Es van crear a Cuba l’any 1951 i
inicialmente es van fer dir Cuarteto
Llopis-Dulzaides, quan el músic Ñico
Rojas va presentar als germans
Llopis (Frank i Nolo) el pianista Felipe Dulzaides. Amb el rock and
roll, els turistes nord-americans a Cuba van començar a demanar que les orquestres toquessin
peces amb aquest ritme i van sorgir els primers rockers a l’illa. Orquestres
com la dels Hermanos Castro (cap
d'ells es diu Fidel ni Raul, no us confongueu), Orquesta Aragón o la Sonora Matancera inclouren rock and roll al seu
repertori, aixó si, molt orquestrat i amb caire caribeny. Però Los Llopis van ser els primers que van
gravar rock and roll en espanyol prenent com a referència a Bill Haley i els pioners.
Dúo Dinámico – Rock and roll de la
alegría
Nosaltres creiem que aquest tema
era la primera composició propia del Dúo
Dinámico que es va publicar en disc, pero parlan amb Manolo de la Calva ens va dir que no, la primera que
van escriure va ser "Linda muñeca" i despres va vindre "Quince
años tiene mi amor", però ara escoltarem a El Temps Passa… i la música queda "El Rock and roll de la
alegría" una peça plena de ritme on Manolo i Ramón demostren
que des del principi sabien el que volia el públic i l'hi van donar. Es tracta
d'un EP publicat l’any 1961 per la
EMI. El Dúo Dinámico segueixen
en actiu i per demostrar-ho van oferin concerts sense parar. Van rebre de mans
del ministre Celestino Corbacho la Medalla d'Or del Treball el 29 de juny del 2010.
I és que pencaires, el que es
diu pencaires, Manolo de la Calva i Ramón Arcusa ho són i molt. Són Manuel de la Calva
Diego, nascut a Barcelona el 15 de febrer de 1937 i Ramón Arcusa Alcón que també és de Barcelona i va néixer el 10 de desembre de 1936, han composat al llarg de la
seva carrera més de 800 cançons
i han gravat unes 300. També
s'han dedicat a la producció i van protagonitzar quatre pel·lícules, Ramón resideix
a Miami i Manolo a Catalunya.
L’any 2012 el Dúo Dinámico van
treure un nou treball al carrer titulat "Somos Jóvenes 50 años" en el què
revisen i graven de nou alguns dels seus grans èxits amb bones col·laboracions.
Des de Serrat a Alaska, passant per Pecos, Andy & Lucas, Soledad
Giménez, Lolita, Miguel Ríos, Carlos Baute, Ana Torroja,
Julio Iglesias, Diana Navarro, Lesli
de Los Sírex i Santi Carulla de Los Mustang. Per cert, els hi van
demanar permis per fer servir la seva cançó "Somos jóvenes" per a la promoció
de les Jornadas de la Juventud de l’any
2011 i ells van accedir-hi amb gust.Tant Quimet com Mario coincideixen
que el Dúo Dinámico s'han
convertit en part tan important del Temps
Passa... i la música queda que ja és com si fossin de la família i hem comptat tantes coses d'ells que ja
no sabem que més dir.
Los Top Son – Twist a María Amparo
Quan Emilio Baldoví, cantant del grup
valencià Los Milos va marxar-se
cap a França, els seus companys havien de negociar nova discogràfica i la
posterior edició del màster que el grup havia gravat abans que Emilio s'en anés. Vicente
Castelló i Pascual Olivas
van aconseguir un bon contracte amb EMI i van comunicar a la seva discogràfica
Discophon, amb la qual havien gravat 4 EP's que deixaven el segell i allà es
van trobar amb la sorpresa, la casa de discos tenia registrat el nom de Los Milos. Per tant van decidir
canviar-lo per el de Los Top-Son
i el disc va sortir al carrer amb "Chariot", "Recuerdos de
verano", "Cien kilos de barro" que tot i ser nord-americana ja
havia gravat en espanyol Enrique Guzmán l’any
1962 i aquesta cançó amb un nom de noia molt valencià que va ser composada per Pascual Olivas. Quan Emilio va tornar de França resulta que
no li va agradar ni el canvi de nom ni que s'hagués publicat el disc abans del
seu retorn i va decidir deixar-los i seguir en solitari canviant el seu nom pel
de Bruno Lomas. De fet es va
parlar de que volia que el grup tingues el seu nom al cap d’avant. Per tant,
aquest és l'únic disc signat per Los
Top-Son en què compten amb Bruno
Lomas com a cantant, després en gravarien uns quants més. Pascual Olivas l’any 1966 i després de
la dissolució del grup, fundaria Los
Huracanes. El bateria d'Els
Top-Son que era Alberto Gómez marxaria
a Los Canarios per substituir a Tato Luzardo que feia la mili, el
mateix que va fer Pedro Ruy-Blas amb
Teddy Bautista, sense que cap
d'ells fos mai membre oficial dels Canarios.
Quin un el Teddy per deixar-se
pendre protagonisme i els cales! Per cert aquesta es una curiositat, quan Los Milos van començar eren quatre, el
que va marxar era Ramón Peleguero
Sanchís, conegut més tard com Raimon.
Que si, heu sentit bé, era el cantautor del carrer Blanc de Xàtiva.
Latin Quartet – Tómbola
Dos grups marque l’élit dels músics catalans a principis del
seixanta, Latin Combo i Latin Quartet. Ara us portem al Latin Quartet que el formaven Francesc Burrull, Agapito Torrent, juntament amb Jaime Cristau, Lluís Brugués i van passar molts altres músics com Julián Martín i sota pseudònim A. Rentor, Myth, Jae i ancara
van haver d'altres. Paral·lel al Latin
Quartet, Torrent va
formar el Latin Combo, als que
escoltarem més tard, amb Francesc
Burrull, Jaume Villagrasa,
Ricard Roda que ja va morir fa pocs anys i Jordi Coll, pero per el
grup van passar també mols més músics bons. Aquesta canço que compartirme ara a
El Temps Passa… i la música queda, ara, es trobava a un EP editat per el segell
SAEF l’any 1962 i es tracta d’una peça composada per el mestre Augusto Algueró que la va escriure per
Marisol i va donar títul a una
de les seves pel·lículas més populars, però el Latin Quartet la trasnsformen, fan un bon joc de veus i li donan
un caire més swing i amb du duas inclosos. La cançó estrella del EP era “Alí
Babá”, junt a “Ching Ching (Happy Jose)” i “Mádison twist” i com veureu, a la
portada van molt en plan “les mil i una nits”.
Licia – Help
La cantant aragonesa Lícia,
de nom complet Alicia Molia, es
va atrevir en el seu segon disc amb una de les cançons més populars de The Beatles, la qual donava títol a la
seva segona pel·lícula "Help" i no s'ho fa gens malament, tot i els
arranjaments orquestrals. Es tractava d'un EP en el qual també es van incloure
"El primer piropo" amb la qual va participar al VIIé Festival de la Cançó de la Maditerránea que
es celebrava a Barcelona, "La verdad" i "Cantemos" i que va
editar el segell Vergara l'any 1966. Nascuda a Saragossa, Licia va ser una noia Ye-Yé de l'època, encara que va
començar en això del cant al cor del
Colegio Santa Inés, on
estudiava. Va participar en diversos concursos, primer en emissores de ràdio, recordem un conduït per Luis García
Camañes i finalment es va presentar al “Salto a la Fama”
de TVE, un popular concurs que
va guanyar en l'edició de 1964, iniciant-se així el seu periple musical, encara
que en aquella època creiem recordar que vivia ja a Barcelona. Per cert, Licia va participar en el famós Festival de Conjuntos, a la primavera
del 1966 i que va tenir lloc al Palau
d'Esports, a Barcelona, on van participar-hi Lone Star, El Dúo Dinámico,
Los Salvajes, Los Brincos, Los Bravos i Los Sirex,
entre altres. En total Lícia publicaria
vuit o nou discos petits, entre EP's i singles, tots amb el segell barceloní
Vergara i finalment va abandonar la música,
Lorella con los Shakers – Sola
estoy
L'any 1965 va aparèixer el disc de
debut d'una jove cantant, també una noia
Ye Yé, anomenada artísticament Lorella
i acompanyant-la trobàvem al grup madrileny Los Shakers, aquells que van ser teloners a Madrid i Barcelona de The Beatles quan van realitzar la seva
única gira per Espanya, així mateix l'any 1965. Per cert que Los Shakers també van ser el grup
d'acompanyament d'una joveníssima Ana Belén
a la pel·lícula “Zampo y yo”. En aquest disc, un EP editat per RCA, Lorella va incloure quatre cançons
seves, aquesta que escoltem ara entre elles i en la qual hem de reconèixer que Los Shakers amb la seva canya es
mengen per moments a Lorella. En
el disc també es van incloure "Sandy" que ja hem escoltat a El Temps Passa... i la música queda fa
diverses temporades, al costat de “Buscando el amor” i “Pequeño corazón”. Lorella encara publicaria un altre EP
el mateix any i finalment desapareix del panorama musical per dedicar-se a
estudiar art dramàtic. És clar que la cosa no acaba aquí, hi ha molt més
darrere de tota aquesta història. Lorella,
a la qual aquells que veieu el blog identificareu
immediatament per les fotografies, es va convertir uns anys després en la cantautora, nascuda a Avilés el
8 de juny de 1944, Maria Ostiz,
de brillant carrera gràcies a cançons com “No sabes como sufrí”, “Na veiriña do
mar”, “Un pueblo es...”, “Por tu libertad”, “Aleluya del silencio”, “Canta
cigarra” amb la qual va guanyar el Festival
de l'OTI de 1976 i tantes altres que la van convertir en una de les
millors cantautores femenines
del país. De nom complet Maria Dolors
Ostiz Espila, va créixer a Pamplona. Nosaltres sempre hem cregut, opinió
personal, és clar, que el problema de la desaparició de Lorella va ser les inquietuds com a compositora de la cantant a la
que allò del pop o el Ye Yé, com ho dèiem llavors no era del
seu agrat i que en abandonar es va veure forçada a allunyar-se dels escenaris
fins que va prescriure el contracte signat amb RCA ja que en aquelles èpoques
la pràctica habitual quan es signava amb una casa de discos era per Un disc, Tres discos o Cinc discos,
mai per a Dos que són els que
ella va publicar, excepte rares excepcions i aquesta dubtem que ho fos. Maria Ostiz, a la cresta de l'onada es
casa amb el jugador del Reial Madrid
Ignacio Zoco i després de casar-se es retiraria del món de la cançó, si
bé creiem que va tornar als vuitanta o potser seria els noranta.
Los Astros – Tu amor de ayer
Los Astros van ser un grup vocal, un tercet
que es van conèixer quan formaven
part del Orfeón Infantil de Torrelavega i van decidir deixar el cor i crear
un grup a finals de l'any
1964. Llavors van
néixer Los Astros,
integrat per José Manuel Serra, Carlos Sánchez i
Manuel Gandarillas. Van debutar al Festival Gran Gala del Optimismo,
organitzat per Radio Juventud de Torrelavega. El 29 de novembre de 1964 ho van fer al XII Festival de la Caravana de la Alegría,
al Teatre Pareda, juntament amb Los Diamantes, Los Blancos, Los Castellanos i Los
Vándalos. Va
ser el
febrer del 65 quan actuen a Radio Madrid, cantant tres
cançons i allà els va descobrir Rafael Trabuchelli i a partir d'allí comencen a actuar periòdicament en festivals, una pràctica habitual en els anys seixanta,
de fet fins i tot van arribar a
compartir cartell amb Raphael. Al maig obtenen
el carnet vermell que lliurava el Sindicat Vertical
i que permetia actuar fent
Teatre, Circ i
Varietats, però no ball, per això era
necessari el carnet blanc i havies de
passar pel Conservatori per aconseguir-ho. Aquesta
cançó que us hem
seleccionat ara, una versió del gran èxit de Chris Andrews,
es trobava en el seu primer disc que va publicar el segell Tempo l'any 1966
i en el qual també
es van incloure “Alta y
delgada”, “Tanto” i “Es mejor”. Van gravar un altre EP i finalment un single
amb el tema "Tu" que van defensar en la vuitena edició del Festival de la Canción Española
de Benidorm, quedant entre
els 10 finalistes, va guanyar Alicia Granados. Va ser
llavors i pel fet
que en el festival també va
participar Kinita que es va començar a parlar d'un romanç entre aquesta
i José Manuel, component
de Los Astros. Anys després aquest ho va
desmentir, Kinita sols
tenia 15 anys i tot
va ser un muntatge de les discogràfiques per donar
publicitat a Kinita
i a Los Astros. També van acompanyar a un cantant que es deia
cantant Alfredo en diversos
discos, encara que en aquest cas i per problemes
de discogràfica, els discos van
aparèixer com Alfredo y sus
Amigos, no com Los
Astros. El tercet vocal es
va separar l’any 1968 i
actualment Manuel Gandarillas
és solista del Coro Santa María de Solvay.
Els 5 Xics – Un poco de cariño
Els 5 Chics
van ser una bona banda valenciana creada al barri del Cabañal i que va estar en
actiu de 1965 fins l’any 1983. Sempre van gravar en castellà, però un dia Els 5 Xics es van despenjar amb una
gran versió del "Quan un home vol a una dona" cantada en valencià i
que va ser el gran èxit en la carrera del cantant de color nord-americà Percy Sledge, un dels grans del soul
americà. A la cara B es recullie “Un poco de cariño”, cantadaen castellà i que
es la peça que us hem seleccionat per escoltar ara. Els 5 Chics van gravar moltes cançons, aquesta que os portem ara
va ser publicada per Regal l’any 1968. Entre els components de Els 5 Xics, encara que no sabem si va
intervenir en aquest enregistrament, si be pensem que si, destaca el cantautor
i guitarrista Remigi Palmero que és
de Castelló, al costat del bateria Ramón
Asensio, el cantant José Luis
Ballester, José Llusar
que també va actuar com a productor, Antonio Riza a la guitarra i Vicente Gay al baix i saxos, a més del organista Bernardo Adam Ferrero. Els 5 Xics van ser declarats "El Mejor Grupo Valenciano de su Época".
Van gravar amb diferents segells: Session, Regal, Unic, Ekipo, Dipolo i
Val-disc. De fet cinc ho van ser
solsament al principi, van arribar a contabilitçarse fins a 7 músics. En total van gravar 14
discos petits, entre EP’s i singles i ja a l'any 1983 el seu primer LP. El
segell Rama Lama Music va treure l’any 1997 un doble CD amb totes les gravacions de Els 5 Xics, és
molt interessant i us el recomanem. Per cert us haureu adonat que hem escrit el
nom del grup de dues formes diferents i és que ells van signar en els seus
discos de les dues maneres, en uns com Els
5 Xics i en altres com Els 5
Chics.
Los Millonarios – Rescátame
L'any 1967 es va publicar, a través del segell discogràfic Belter, un
EP de Los Millonarios, un grup
integrat per quatre joves sorgit a Palma de
Mallorca i dels quals poca informació us podrem
donar. Va ser fundat per Bernat Pomar que va
néixer l'any 1932 i va
morir el 2011 i un altre dels seus components va ser el pianista Andreu Pol,
els dos músics de
conservatori, no recordem el nom dels altres components. Aquest tema que us
hem seleccionat per
escoltar ara a El Temps Passa… i la música queda, és una bona
versió del gran èxit de la cantant de color nord-americana
Fontella Bass que la va gravar i va pujar a dalt de tot de les llistes dels
Estats Units l’any
1965, però en el disc trobàvem també un clàssic
de la bossa nova
“Más que nada” que va compondre i va gravar Jorge Ben
al 1963, al costat de “La brisa fue” versió del “Summer wind” del alemany Heinz
Meier i que van
portar a
l'èxit, a més de Frank Sinatra, també Wayne Newton, Bobby Vinton i Perry
Como i finalmente “Para María, no” que creiem era una composició seva. Per cert
d'aquesta cançó que compartim avui, hi ha una altra bona
versió en castellà a càrrec d'una cantant
anomenada Mary Gema. Los Millonarios van
gravar tres o quatre EP's per Belter i quan es van convertir
en quintet van passar a ser artistes del segell Fonal gravant un parell
de singles. Bernat Pomar que també va ser professor
de música i Andreu Pol van ser violinistes
de l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears Ciutat de Palma.
Venien des de les illes Canàries i per això van adoptar
aquest nom, però primer van ser Los
Ídolos i van gravar tres EP's a Barcelona. Se'n van anar als Estats
Units on van estar un any tocant per la costa oest i dient-se The Canaries per tornar a Espanya i
convertir-se ja en Los Canarios
que hem de reconèixer, van ser la millor banda de soul del país al costat dels Conexion de Luis Cobos i Doble
Dinamita. Los Canarios van triomfar amb el tema "Peppermint
Frappé" que compartirme ara a El Temps Passa… i la música queda i que es
va incloure a la pel·lícula del mateix títol dirigida per Carlos Saura i protagonitzada per Geraldine Chaplin, José Luis López Vázquez i Alfredo Mayo, però val a dir que tot i
la qualitat d’aquesta cançó, "Ponte de rodillas" va ser el seu tema
estrella. Quan Teddy Bautista, el seu líder i el polémic president del SGAE
s’en va anar a la mili el seu lloc al grup va ser ocupat provisionalment per Pedro Ruy Blas. Teddy Bautista, el cantant i líder de Los Canarios va ser, com us deiem, el
president del SGAE amb tot aquell
follon del que ara sembla que ningú s’enrecordi i haber-se tapat tot, una entitat que está presidida actualment pel gallec Antón Reixa que va ser membre de Os Resentidos. Ara farem una miqueta
d’historia. Teddy Bautista va
començar l’any 1961 a
les Illes Canaries amb un grup anomenat Los
Ídolos que per poguer funcionar i despres de passar per Madrid, van
tindre que vindre cap a Barcelona, on van gravar tres EP’s. Després de
marxer-se als Estats Units, on es van reconvertir a The Canaries per finalmente, quan van tornar, ser Los Canarios. De l'època amb Los Ídolos destaca una cançó
composada per Teddy Bautista i
titulada "Toma mi mano" que us hem punxat aquí al programa, si bé fa
un parell o tres de temporades. Però potser seria temps de recuperar-la un
altre vegada i tornar a escoltar a Los
Ídolos. La formación de Los Canarios en aquesta grabación era Teddy
Bautista (cantant, harmònica i guitarra), Germán Pérez (guitarra solista),
Graham Bircumshaw (órgan), Álvaro Yébenes que venia de Los Continentales
(baix), Tato Luzardo (bateria), Feliciano "Nano" Muñoz (trompeta),
Alfredo Máiquez (trombó) i Vicente Máiquez (saxo). Després van tindre cambis
de components i durant un temps la secció de metalls van ser el grup la
JJ Band. Per
cert, part de la discografia de Los
Canarios ha sigut reeditada per el segell Ramalama l'any 2011 en un
doble CD molt interesant.
Manolo Pelayo – Algo me incita a
volver
Los
Bravos – Rudi is in love
Aquesta cançó va ser gravada l'any 1968 pel grup britànic The Locomotive amb el títol
"Rudi’s in love" i va tenir un relatiu èxit a Anglaterra i en els
anys 80 la gravarien els The Specials
i a Espanya seria versionada també per Jorge
Querol y Los Go Go. Però nosaltres us portem un altre versió. Aquest va
ser el primer treball del cantant britànic Andy Anderson amb Los
Bravos i que havia substituït a Robert
Wright que al seu torn va substituir a Mike Kogel quan es va llançar en solitari anomenant-se Mike Kennedy, el teclista era Jesús Gluck si bé el primer que va
entrar va ser Peter Shelley, al
costat de Miguel Vicens, Pablo Sanllehí i Tony Martínez (que ja es mort) que eren els únics que
quedaven dels primitius Bravos.
Curiosament el títol de les dues cançons consten en el single, editat per Columbia l'any 1969, en castellà, tot i que ambdues estaven interpretades en anglès, la cara A va ser "Amor y simpatía". Andy
Anderson era germà de Jon Anderson,
cantant dels Yes i de la seva
etapa amb Los Bravos cal
destacar el tema "People Talking Around" amb el qual van guanyar el Festival Barbarella. La veritat és que
Los Bravos ja no van aconseguir
el nivell de popularitat que havien obtingut en la seva primera etapa, sobretot
gràcies al "Black is Black". Andy
els va deixar per incorporar-se a Zebra, la banda de Joan
Bibiloni i en el seu lloc va entrar Pedro Chaklat i amb ell van gravar en el 73 "Welcome to
Mars", un únic single. El lloc de cantant va ser després per a Henry Seür que gravaria dos singles
amb Los Bravos i la banda
decideix separar-se l'any 1974, encara que en el 76 tornen com Mike Kennedy y Los Bravos, però no va
tenir continuïtat. Avui en dia creiem que segueixen en actiu, però Quimet sempre els hi diu Els Senyors Black is Black ja que en
l'últim concert de Los Bravos al
qual va assistir, van tocar aquest tema cinc o sis vegades. El guitarra Tony Martínez va morir en un accident
el 19 de juny de 1990.
La Música
que es Feia en Català
Orquesta Maravella – Soul finger
Aquesta cançó, instrumental, això si i que ens porta l'Orquestra Maravella
sota la direcció de
Luis Ferré, va ser el gran
hit a Espanya del grup nord-americà de
soul The Bar Keys, la banda d'acompanyament
d'Otis Redding i que
excepte dos dels components, els altres van morir en el mateix accident d'aviació on també va morir el
Rei del Soul. Us la hem extret d'un LP
publicat pel segell Sayton i titulat “Baile ritmos de hoy con la Orquesta Maravella”.
Tenim que tindre en compta que l'Orquestra
Maravella és una de les formacions de ball més importants sorgides a
Catalunya, però no us penseu que és una orquestra de recent creació, l'Orquesta Maravella és una de les més antigues que corren de per les
Festes Majors i tot i ser
habituals en els pobles i ciutats catalanes van començar a funcionar fa més de
seixanta anys, sota la direcció del mestre Lluís Ferrer que és qui la dirigeix en aquest álbum. L'Orquesta Maravella, neix a Caldes de
Malavella, a la província de Girona, en la primavera de l'any 1951. El seu
fundador fou Lluís Ferrer i Puigdemont.
S'acorda agafar el nom de Maravella,
tenint en compte un dels noms primitius de la seva vila, en l'època de la dominació romana. Curiosament i en els seus principis, es dedicaven bàsicament
a actuar a l'estranger. Al llarg de la seva dilatada existència han obtingut
diversos premis i distincions, entre ells destaquen la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya, guardó obtingut el dia
21 d'octubre del 1997, per divulgar la música catalana arreu del món, també van
conseguir el Premi ARC que la Associació de Representants de Catalunya els hi
atorguen a l'Orquestra Maravella
en reconeixement a la seva trajectòria artística i musical, sense oblidar el Premi La Blanca del Sindicat de Músics de Catalunya que se'ls van atorgar per votació
popular. L’any 1993 es va publicar el libre biogràfic "Maravella
maravellosa". En total L’Orquesta
Maravella ha tret més de 160
discos amb continguts diversos: sardanes, concert i ballables. També han
acompanyat a cantant en les seves gravacions, entre elles destaca Nella Colombo.
Latin Combo – Summertime
Escoltarem ara a El
Temps Passa... i la música queda a Ricard Roda, tot un mestre que amb el seu grup els Latin Combo, dels que hem parlat
abans. Ens porten aquesta versió del clàssic de George Gershwin que originalment va formar part de l'òpera jazz
"Porgy and Bess" i la va gravar Bille Holiday i Louis
Armstrong. El Latin Combo
va incloure aquest tema a l'àlbum "Bailemos con el Latin Combo",
publicat pel segell barceloní Vergara l'any 1964 i en el qual en clau de jazz
versionar clàssics nord-americans, molts d'ells en format popurri. El Latin Combo el van integrar Jorge Coll, Ricard Roda, Manuel Bolao,
José Cunill i Jaume Villagrasa, tot i que alguns
d'ells també van formar part del Latin
Quartet, com ja us hem dit abans escoltan-los. Així mateix Francesc Burrull que militava en
aquests últims, va ser component dels Latin
Combo, ara estem embolicant al personal. Tots aquests músics van beure
de les fonts del jazz i Ricard Roda,
nascut l'any 1931 a
Barcelona, va ser un dels millors saxofonistes de la història musical espanyola
que va crear en els 70 l'Orquestra Mirasol gravant "Salsa
catalana", un dels millors discos de l'Ona Laietana i un dels primers del segell Zeleste i va ser
professor del Taller de Músics.
Un dels seus últims projectes va ser Roda
de Saxos. Ricard Roda va
morir el 14 de novembre de 2010 i des de feia anys residia a la Seu d'Urgell, on va ser
enterrat. Per cert, el Latin Combo
també va acompanyar a molt cantants en les seves gravacions i gires, llavors
dit “bolos”. Per cert. El líder
de El Latin Combo no era Ricard Roda, va ser Jaume Villagrasa.
Dova – Com el vent
Publicat pel segell Canigó i distribuït
per Iberofón, Dova
va treure l'any 1967 un single en el qual es
trobava aquest tema, composat per Josep Maria Andreu i Lleó
Borrell que us hem seleccionat per
compartir avui a El Temps Passa... i la música
queda, amb “M’agradaría” que era de Isidre Sola i Lleó Borrell a la cara B. Amb aquest tema que escoltem avui, Dova va participar en
l'última edició que es va
celebrar del Festival de la Cançó de la Mediterrània, aconseguint el segon lloc, el guanyador va ser el francès Guy Mardel. Per cert,
l'any 1968 també participa al festival de Benidorm i
torna a quedar en segon lloc, el primer va ser per
a Julio Iglesias i Los Gritos amb “La vida sigue igual”. Dova va ser una de les cantants molt populars
en els festivals que es realitzaven darrera del Teló d'Acer, participant
en un munt d'ells representant a Espanya. Dova era valenciana i va funcionar discretament
als seixanta, de fet va començar l’any 1963 i es va retirar al 1983, encara que
en els noranta va realitzar un intent per tornar gravant algun LP, entre ells
"Dova Grandes éxitos" editat l’any 1996 i que incloïa un dels seus
grans èxits "Los gitanos" que també havia gravat Ramón Calduch, a
sota veureu la portada. La veritat és que sempre s'ha mantingut en els
escenaris i encara avui segueix actuant. Paquita Dolz González, el seu autèntic nom, va néixer el 31 de
desembre de 1943 a
Tavernes de Valldigna, si bé, sent petita, la seva família es va traslladar a
València i posteriorment a Mallorca on va començar. El nom artístic de Dova estava composat per les dues
primeres lletres del seu cognom Dolz i les dues del del seu marit Valleri. Val a dir que l’any 1971 Dova
va participar en el popular "Pasaporte
a Dublín", concurs de TVE per
triar qui representaria a Espanya al Festival
d'Eurovisió de 1971, encara que creiem va guanyar Karina amb "Un mundo nuevo" que
estava composada per Tony Luz que
llavors era el seu company sentimental.
Deixarem ara Catalunya i marxarem fins a Mèxic.
Los Teen Tops – Anoche no dormí
Aquest tema que ens portan ara Los Teen Tops al programa d’avui de El
Temps Passa… i la música queda, es una bona versió del “Another sleeples night”
de Neil Sedaka i es trobava en
un EP amb "El rock de la cárcel", "Buen Rock and Roll esta
noche" i "Confidente de secundaria", tots clàsics, que al nostre país va ser el
seu millor disc i és va titolar "El trepidante rock and roll de los Teen Tops".
Tot i que com us hem dit al començar,
Los Llopis van ser el primer grup de la història que va versionar al
castellà rock and roll del
anomenat "pioner"
arribat dels Estats Units, a Mèxic es reparteixen aquest honor Los Camisas Negras, Los Locos del Ritmo i Los Teen Tops que van començar més o
menys al mateix temps. Però a Espanya els que van arrivar amb les seves cançons
i van introduir aquest rock and roll van
ser Los Teen Tops, el grup
liderat per Enrique Guzmán que
va ser cantant per pura casualitat. Ens expliquem. La banda la integraven
inicialment Enrique Guzmán (veu
i guitarra rítmica), Armando Martínez
"El Manny" (bateria), Sergio Martell (piano), Jesús Martínez "El Tutti" (guitarra solista) i Rogelio Tenorio al baix i cantant solista, però de
veu poca ja que el seu pas per el grup podem dir que es va limitar a les fotos
del primer disc ja que el contrabaix el va tocar un músic d'estudi anomenat El Pollo. Enrique va tindre que cantar ja que Rogelio es va posar tan nerviós que va ser incapaç de fer res a
dretes allà a l'estudi. Paral·lelament Enrique
Guzmán (Caracas, Veneçuela, 1 de febrer de 1943) va començar a gravar
com a solista i acompanyat d'orquestres i encara que el grup va funcionar uns
anys més, va acabar per desfer-se i només va quedar Enrique Guzmán que té una bona carrera com a solista i actor.
Lone Star – La casa del sol
naciente
Escoltarem ara a El Temps Passa… i la música queda tot
un clàsic. La versió d’aquesta cançó dels Lone Star és possiblement la millor feta al país d'aquest tema
tradicional del folk americà
recuperat per al R & B per
l'organista britànic Alan Price,
creador i líder de The Animals
fins que els va deixar per disparitat de criteris amb Eric Burdon. Moltes vegades hem parlat dels carnets que feien falta per poder
realitzar actuacions ens els
seixanta... i cobrar que en el
fons era l'important. Normalment es treballava amb el carnet vermell que subministrava el sindicat vertical després de passar una petita prova. Permetia fer
"atraccions", però el bo
era el Carnet Blanc que et
permitia ver “ball” i aquest
només el donaven després de passar pel conservatori.
Un dels pocs grups que els seus quatre
components disposaven de carnet
blanc eren Lone Star: Pere Gener, Joan Miró (que era de Rocafort de Queralt, a Tarragona), Rafa de la Vega i Enrique López. Aquesta va ser la millor formació de Lone Star, tot i que a partir de
finals dels seixanta van patir molt camvis i per Lone Star van passar gent molt important de la música del moment
com Tapi, Sebastià Sospedra, Lluís Masdeu, Jerónimo Martínez o Álex Sánchez. Quimet te molt a dir sobre aquets carnets vermells dels que parlavem abans. Ell es va examinar a
Tarragona i sembla ser que va passar bé la proba, va pagar... i ancara espera que l'hi envien el
"susodicho" carnet. Deu
se que Correos cada dia va
pitxor. A Barcelona els examens es feien als locals del antic Sindicat Vertical, a la Via Laietana, i a un teatre, on s'el va treure Mario. Val a
dir que nosaltres, la portada d'aquest EP sempre l'hem trobat fracament
horrible. Per cert, un euro per Quimet que l’ha tocat un munt de
vegades, és clar que Mario també,
per tant i abans de que la sang arribi al riu, no cobra cap dels dos. Per cert, quan van començar i per imperatiu de la discográfica, es deien en els primers discos Conjunto Lone Star.
Los Tamara - Massachusetts
Los Tamara es
van formar l’any 1958 a
Noya, la Corunya
i eren Prudencio Romo (Noya, 10
d'octubre de 1927 - Santiago de Compostel, 19 de març de 2007), el seu germà Alberto Romo, Manolo Pau, Xosé Sarmiento
(guitarra i clarinet), Germán Olariaga
(violinista i cantant), i Enrique
Paisal. Al 1961 se'ls va unir el que seria el seu líder carismàtic, el
cantant Pucho Boedo (A Coruña,
1928 - 26 de gener de 1986). Van ser una de les bones bandes de pop versioner
de l'època, però ells van saber mirar cap a les seves arrels gallegues i van
cantar i molt a la seva Terra Galega. També es van especialitzar a actuar per
als espanyols a l'estranger actuant en gairebé totes les Casas de España que tinguessin espai
per a actuacions. No oblidem que quan arrivava la Cuaresma
i Setmana Santa a Espanya no es
podía actuar a cap lloc, estaba prohibit. Aquest tema va ser el gran èxit internacional
de The Bee Gees, la banda dels
germans Gibbs que abans de la
“Febre del dissabte nit" eren cinc, es trobava en el seu LP
"Horitzontal" i va ser el seu primer Disc d’Or als Estats Units. La
versió dels Tamara és molt
digna. Enrique Paisal va deixar
el grup l’any 1975 per donar classes al Conservatori
de Santiago de Compostela i fer-se càrrec de l'Escola de música de Porto do Son. Va seguir treballant activament
en el món de la música i va treure dos discos en solitari.
Los Talayots – Homburg (la sonata)
Aquesta peça amb la que avui
acabarem El Temps Passa… i la música queda, va ser una gran cançó dels
britànics Procol Harum,
eclipsada per l'èxit de "Amb la seva blanca pal·lidesa", però al
nostre parer, en qualitat és igual o superior. Quimet l’ha tocat i per aixó ja està reclamant l’euro petinent i a
Mario li toca rascar-se la butxaca. Els Talayots
que son els que ens la porten ara, eren sis nois mallorquinsi van
prendre el nom d'unes construccions prehistòriques típiques de les Illes
Balears. Van gravar un grapat de EP's i singles per al segell Marfer. Aquest
tema es trobava a la cara B d'un dels senzills amb "El burrito rojo" a la A. En un altre dels seus
singles versionen a The Bee Gees
i van ficar "Worlds" i "Holiday". Per cert que del tema "Homburg"
hi ha una versió molt bona a càrrec de los
Gatos Negros, barcelonins. Volem fer un incis sobre la foto de la
caràtula del single editat per Marfer l'any 1968 que està presa a la plaça d'Espanya de Palma, just davant de
l'antiga terminal d'Iberia, amb
el monument a Jaume I al darrera
i al costat de Cal Meca, una
gran cafeteria que avui ja no existeix, on Mario, de nen, es prenia els "suaus". Mario va estar viven al carrer Rey Sancho, molt aprop, un
carrer que feia cantonada amb la sortida del trenet de Soller per un costat i amb l'avinguda on estaba Cal Meca, per l'altre. Mario vivia al número 28, just al
costat d'una carnisseria, a casa de la seva padrineta Amelia Jordi. Los Talayots
van ser inicialment Ramon Jover (cantant
i saxo), Toni Tur (guitarra), Pere Obrador (baix), Honorat Busquets (teclats) i Miquel Bonnín (bateria). Van treballar
10 anys i van passar molts d'altres músics destacables com Joan Caimari, Toni Morlà que després es llançaria com cantautor i creiem que també l’amic Joan
Bibiloni abans de anar-s'en a Zebra.
Los Talayots van gravar quatre o
cinc discos, casi tots single i un o dos EP’s, per al segell mallorquí Marfer.
En les portadas de prácticament tots els seus discos, com us deiem d’aquesta, Los Talayots fan patria mallorquina i
les fotos gairebé sempre estan preses en escenaris naturals típics de l'illa.
Acabarem El Temps Passa… i la
música queda per aquesta setmana, però us deixarem en companyia de aquelles
emissores per les que ens escoltes o vía internet si et descarrégues el programa
del blog o el facebook de Montse Aliaga. Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario
Prades i ara fotem el camp.
Quimet
Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen
il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
Enllaç per descarregar-se el programa
Enllaç per descarregar-se el programa
No hay comentarios:
Publicar un comentario