BONES FESTES us desitgen Quimet i Mario
des de El Temps Passa,
recordant la nevada de Barcelona al 1962

Obrim la paradeta del
Temps Passa... i la música queda a Galícia, una terra poc prolífera, aparentment, quan de música es tracta, però que va donar bons cantants i grups als seixanta. Us portem avui a una de les bandes amb una vida més longeva del panorama pop espanyol i que a més a més van canta i molt en gallec, ja a partir dels finals de la década, son
Los Tamara. Començarem avui el programa amb una cançó que ens parla dels problemes que es tenen quan envies una carta i aquesta es tornada una i altre vegada. Salutacions de
Quimet Curull i
Mario Prades.
Los Tamara – Devuélvase al remitente

Es van crear el 1958 a la seva Galícia natal.
Los Tamara eren
Prudencio Romo (baix, violí, cantant i director artístic),
Pucho Boedo (cantant),
Alberto Romo (guitarra, acordió i violí),
José Sarmiento (guitarra i clarinet),
Enrique Paisal (piano, clarinet i acordió),
Francisco Rodríguez (bateria i violí) i
Germán Clariaga (violí i cantant). Tots ells multiinstrumentista i van debutar en un concurs de
Ràdio Vigo que els va significar el seu primer contracte. Van començar a gravar a França amb el segell Bel-Air, fins que van ser contractats pel espanyol Zafiro amb els que van treure 8 EP 's, cambian despres de casa de discos. Són una de les

bandes més estables del pop espanyol dels seixanta i creiem que encara es troben en actiu. Curiosament el nom va ser un suggeriment de l'alcalde de Noya,
Manolo Ons que se'l va suggerir perquè tinguessin una identificació molt gallega ja que el nom era el que posseïa antigament el riu
Tambre i també té l'origen en una antiga família galega, la dels
comtes de
Trastamara. Suposem que això no havia de saber-ho o no es va adonar l'
SGAE de
Teddy Bautista ja que si s'haguessin percebut, segur que els cobran drets d'autor.
Los Tamara tenen una discografia molt llarga, amb diverses cases de discos i han gravat en moltíssimes ocasions en gallec, de fet i a partir de finals de la dècada gloriosa, ja van començar a gravar gairebé tot en la llengua de
Rosalía de Castro. Aquest tema, editat a un EP de1962, és tot un clàssic del rock and roll que va portar al cim de les llistes
Elvis Presley.






Los Estudiantes – La Bamba
Los Estudiantes van ser una de les millors bandes del rock and roll pioner que sorgia a Madrid en començar els anys seixanta, una autèntica escola de músics. De fet es van crear al 1959. Van ser un dels primers grups que van fer rock and roll a l’Espanya de la postguerra.
Los Estudiantes de fet sorgeixen el 1955, arran d'un duet integrat per
José Barranco i
José Fábregas, que eren estudiants al
Col.legi de la Sagrada Família de O'Donell, a Madrid, el primer tocava la guitarra i cantava i el segon la bateria.
José Fábregas va ser substituït per
José Alberto Gosálvez. El 1957, en una festa que organitzava la
Facultat de Medicina, es va unir a ells el guitarra
Rafael Aracil al qual
José Barranco va haver d'ensenyar a tocar ja que tenia una guitarra elèctrica, però no sabia tocar-la. L'estiu de 1958 es van dedicar a fer actuacions gairebé professionals, tocant dos mesos cada nit al
Palmerar d'Alacant, cobrant sis-centes pessetes per xou. De tornada a

Madrid s'incorpora
Adolfo Abril al contrabaix i passen a anomenar-se
Los Cuatro Estudiantes. El 1959 passen a ser
Los Estudiantes després de la incorporació del bateria
Fernando Arbex, passant
Gonsálvez a tocar el baix. Es va anar
Rafael Aracil i va entrar
Luis Arbex. També es va incorporar
José Luis Palacios a la guitarra. També el 1959 signen contracte amb Philips i graven el seu primer EP, amb "Ready Teddy", "La bamba", "Woo-Hoo" i "Me enamoré de un ángel", aquestes dues últimes eren instrumentals. “La bamba que estem escoltan ara per obrir
El Temps Passa... i la música queda, va ser el gran èxit de
Richie Valens, de veritable nom
Ricardo Valenzuela, però es tractava d’una adaptació d’un tema clàsic del folklore mexicà. Van gravar en total tres EP’s, l’ultim al 1964. Per
Los Estudiantes van passar un munt de músics, entre ells
Luis Sartorious.


Discos de los Estudiantes, a sota foto amb Fernando Arbex a la batería
Mimo – Muñeca viviente

A
Mimo l'hem escoltat en diverses ocasions, va ser una prematura
noia Ye-Yé que finalment va deixà la música l’any 1963, després de gravar quatre EP’s. En els dos últims la van acompanyar com a grup fix
Los Jumps, però en el segon, del qual us extraiem aquest tema que escoltem ara a
El Temps Passa... i la música queda, qui va recolzar a
Mimo va ser l'italià, establert a Espanya,
Filippo Carletti i el seu conjunt que més tard seria professor de cant de
Miguel Ríos i grup d'acompanyament de molts solistes de l'època. El veritable nom de
Mimo és
Pilar García de la Mata i era nena de casa bona que es va voler dedicar a la música encara que als seus, això de la música moderna els sonava a xinès i arma que carrega el diable. L’any 1959 va participar i va guanyar el primer concurs de
Televisió Espanyola "Salto a la Fama". En aquesta mateixa edició també va participar
Maria dels Àngels de las Heras, coneguda despres com
Rocío Durcal. En aquest EP editat l’any 1960 s’anuncien com
Mimo y Sus Rocks, va ser el primer disc per el segell Phillip ja que el primer el va editar Veriety que la van fer cantar en anglés. La cançó que escoltem es una versió del “Living doll” dels britànics
Cliff Richard & The Shadows.
Los Flinstones – Hi Li Li Hi Lo
Los Flinstones eran un grup de Mallorca del que poc us podrem dir. Aquest EP del que extraiem la cançó que sona ara a
El Temps Passa… i la música queda, es va editar l’any 1966 mitjansan el segell de Barcelona, Ekipo. Entre els components del grup es trobavan
Esteban Font,
Miguel i
Juan, però ells eren sis en total. Aquest cançó la van fer
Los Flinstones mirant als britànics
The Yardbirds que l’havien gravat, però els britànics que van ser famosos per haver tingut els millors guitarristes anglesos de l’ápoca (
Eric Clapton,
Jeff Beck i
Jimmy Page) l’havien versionat ja que originalmente i a ritme de valset, es trobava a la banda sonora de la pel.lícula “Lili”, protagonitzada per una joveneta
Leslie Carol, junt als veterans
Mel Ferrer,
Kurt Kasznar,
Jean-Pierre Aumont i
Zsa Zsa Gabor i que era del 1953. Molts anys més tard la cançó va ser versiona a ritme de chunta chunta, es a dir discotequer, ja als anys 80. Creiem que ho van fer els alemanys
Bruce & Bongo, però no estem segurs d’aixó. Per cert, a l’época va haver un altre grup amb el mateig nom, bé eren
The Flinstones, però aquest eren de les Illes Canaries i es van desfer al 1971. En aquest EP de
Los Flinstones també es van incloure les cançons “De mi te irás”, “El amor tiene tus ojos” i “Pienso en ti”.
Cartell de "Lili" i a sota foto de la pel.lícula
The Finder’s – No quiero que me dejes
The Finder’s van ser un grup de Barcelona, amb un munt de noms, des de
Los Finders, a
Àlex y Los Findes, passant per
The Finder's que és com ens arriben avui, però en realitat eren diversos grups amb components comuns. Van ser apadrinats per
La Reina del Paral.lel, la genial i recordada
Mary Santpere. La cançó la traiem d'un EP que va treure Marfer el 1967 i es tracta de la versió del “Let's spend the night together" dels
Rolling Stones i en el disc també versionen "Pamela, Pamela" dels anglesos
Wayne Fontana & The Mindbenders, junt a “El creep” i “Ven conmigo”. Inicialment
The Finder's eren
Alberto Vallès a la guitarra,
Robert Castro també guitarra, el baixista
Andrés Sánchez,
Vicenç Rondoni a la bateria i el cantant
Ferran Alert Prieto, a qui anomenaven
Àlex. Es van crear el 1962 i en el 64 van marxar
Àlex,
Vicenç i
Robert per crear
Àlex i Los Findes i en el seu lloc es van incorporar
Miguel de Borja (bateria),
Miguel Esteban Reina (cantant) i
Pedro Caño (guitarra rítmica). Després de la seva dissolució el 1968 gairebé tots els seus membres van deixar la música. Al guitarra
Pedro Caño el vam tornar a trobar, ja en els anys 70 tocant amb
La Salseta del Poble Sec. Per cert, feia molt de temps que no els escoltavem.
Gelu – Después de seis tequilas

Tornem a escoltar a
Gelu, avui amb aquesta cançó ons ens parla del que passa despres de pendres sis tequiles i es que
despres de sis tequiles et tractes fins i tot amb Deu de tú.
Gelu es va donar a conèixa l’any 1958 en guanyar el concurs "Música al azar", de
Ràdio Granada. Després del triomf a la seva ciutat natal, es trasllada primer a Madrid i després a Barcelona, on grava amb la discogràfica La Voz de su Amo els seus dos primers èxits "Los gitanos" que ja havie gravat
Ramón Calduch i aquest que escoltem ara "Despues de seis tequilas", es clar que al EP també es recollien “Detrás del Horizonte” i “Bras dessus, bras dessous”. Aquest disc, el seu primer EP i que va representar el seu debut, va ser editat l’any 1960. La cançó es una versió, amb lletra, aixó si, ja que l’original era instrumental i la van gravar inicialment els nord-americans
The Champs titulan-la “Too much tequila” si bé nosaltres creiem que no era d’ells. També al 1960 es va gravar una versió de la cançó a carrec de l’
Orquesta del mestre Josep Solà i on el trompetista va ser
Rudy Ventura, a ritme de cha cha chá. De fet van haver-ni varies versions d’aquesta cançó al pais.
Maria dels Àngels Rodríguez Fernández coneguda artísticament com
Gelu, va néixa a Granada, l'any 1945.
Latin Quartet – La misma playa

No fa moltes setmanes escoltàvem aquesta cançó en la versió de
Karina y Los Jaguars, ara us portem a un dels grups amb millors músics sorgit a Catalunya.
Los Latin Quartet junt al
Latin Combo, eran la "Crem de la crem" dels músics catalans, liderats per el mestre
Francesc Burrull i dels que ara us oferim aquesta bona versió del clàsic italia.
Los Latin Quartet eren
Agapit Torrent al saxo i guitarra que també va tocar amb el
Latin Combo en alguna ocasió,
Francesc Burrull al piano,
Lluís Sala s'encarregava de la bateria i
Enric Ponsa al baix. L'any 1954, la formació de
Los Latin Quartet va ser
Tete Montoliu,
Jordi Pérez,
Enrique Domínguez i
Enrique Cifuentes. Alguns dels seus components van tenir grups paral.lels com
Frank Miller i els seus Hispània Soul,
Liders Grup i l'
Oquestra Selvatana i la trajectòria de
Francesc Burrull és de sobres coneguda. Per cert que en la portada d'aquest disc, veureu a
Francesc Burrull que va sense el seu mostacho caracteristic, peró destaca per "nassos". A part de “La misma playa”, una versió del "Stessa Spiaggia, Stesso Mare" de
Mina, en aquest EP editat per Belter l’any 1964 també s’incluïan “Pigalle”, “Tienes la sonrisa de la Gioconda” i “Sukiyaki”.
Los Tonks – Sin tu amor

Aquesta cançó la treiem del segon EP de
Los Tonks, publicat l’any 1967 i que va treure EMI.
Los Tonks va ser un grup de Barcelona integrat per
Juan José Calvo, guitarra solista,
Àngel Cánovas (Barcelona 20-03-1947) guitarra de ritme,
Alberto Ruíz (Barcelona 18-04-1948) baix i
Felipe Romero (Sevilla 07-1949) bateria, durant un temps el guitarra va ser
Dario (Barcelona 19-06-1947). Poc despres de treure aquest disc el grup es va desfer.
Juan José va entrar en
Los Mustang substituint a
Marco Rossi mentre complia amb els seus deures amb la pàtria, és a dir que s'en va anar a fer el soldat. També va tocar amb
Los Diablos i actualment ho fa amb
Los Sírex. Alguns dels seus membres creiem que van tocar, ja en els 70, en el grup
Imagen. Per cert, al

primer EP de
Los Tonks s’incluïe “Penny Lane” dels
Beatles i us explicarem una curiositat al respecte. Una de les regidores de l'ajuntament de Liverpool, va proposar canviar el nom d'una sèrie de carrers i places de la ciutat ja que ostentaven el nom de famosos negrers, és a dir gent que es va fer rica comerciant amb esclaus. Era un tema en el què tots els regidors semblaven estar d'acord, però el problema va sorgir quan es va veure que un dels noms a canviar era
Penny Lane, al conegut barri, plaça i carreró i és que actualment encara hi ha molts dels comerços dels que parlen
The Beatles en la seva cançó i de resultes d'això i tenint en compte que tant
Penny Lane com
Abbey Road formen part de les rutes turístiques britàniques, la moció va ser rebutjada. L’any 1968
Círculo de Lectores va treure un LP compartit amb llicencia d'EMI, on s'incloïen dues cançons de
Los Tonks, juntament amb altres tantes de
Lone Star,
Los Javaloyas,
Los Salvajes i
Los Mustang.
Los Tonks i a sota LP compartit
Hermanas Navarro – Bye Bye Love

Las mexicanes
Hermanas Navarro eren
Socorro i
Rosina Navarro que van neixa a Torreón, Coahuila. El seu tema més conegut va ser "Pepe", aquell que no és que no premés quan ballava, és que Pepe sabia com prémer a la xicota, gravat a principis dels 60 amb l'
Orquestra de Rafael de Paz.
Las Hermanas Navarro van incursiona i molt en el rock and roll i el pop d’aquells anys, sent un dels primer duets femenins en cantar rock and roll en castellà, per aixó sonan ara aquí a
El Temps Passa… i la música queda. Cal recordar que
Las Hermanas Navarro van ser les veritables introductores del rock and roll en castellà, començant a gravar versions d'aquest génere molt abans que
Los Llopis i per

descomptat que els grups mexicans, això si, molt més en la línia de les
Andrew Sisters que la de aquells pioners del rock and roll. Per cert que en els anys seixanta
Las Hermanas Navarro van gravar un anunci publicitant la
Coca-Cola Gran.
Las Hermanas Navarro van gravar amb el segell RCA Mèxic i aquesta cançó es una versió que van fer del èxit del duet nord-americà
The Everly Brothers.
Les Germanes Navarro
Los Machucambos – La chica de Ipanema
Los Machucambos van ser un tercet format a finals dels 50 i establert a París. Estava integrat al principi per una cantant de Costa Rica anomenada
Julia Corts, el peruà
Milton Zapata i l'espanyol
Rafael Gayoso, encara que anys més tard s'incorporaria una segona veu femenina i passarien a ser quatre. Els seus enregistraments a França, van tenir una forta repercussió a Espanya, on van actuar moltes vegades per a TVE, en aquells anys la millor televisió d'Espanya i de fet l'única i van realitzar moltes gires pel nostre país. La música, alegre i ballable de
Los Machucambos estava centrada en temes del folklore sud-americà, encara que també van gravar cançons d'autors francesos i espanyols. Un dels seus majors èxits discogràfics va ser "La bamba" que hem escoltat en començar el programa per Los Estudiants i que gairebé sempre va ser la targeta de presentació de
Los Machucambos. Parlant d'aquest tema que escoltem ara, un clàssic de la bossa compost per
Antonio Carlos Jobin i
Vinicius de Moraes (a la foto i molt joves), la seva creació va ser curiosa i al mateix temps molt simple. Tots dos músics baixaven a un chiringito situats en el camí a la platja carioca d'Ipanema, allà asseguts al sol o a l'ombra contemplaven a la gent passar. Un dia van descobrir a una jove garota, una noia que gronxava els malucs de forma molt suggerent en caminar i que els va inspirar aquesta cançó. Originalment havia de

titular-se "Menina que passa", però quan la va gravar
Joao Gilberto amb el saxofonista
Stan Getz i també la va gravar en anglès
Astrud Gilberto, el 19 de març de 1963, van decidir canviar-li el títol i va ser un encert. En aquesta gravació els va acompanyar al piano el propi
Tom Jobin i es va publicar al LP "Getz / Gilberto". És clar que en realitat no van ser ells els primers que la van gravar, el primer va ser
Pery Ribeiro, el mateix any, això si. Curiosament i molt temps més tard, la garota,
Heloísa Eneida Menezes Paes Pinto (a la foto, a la actualitat), aquella noia de cadenciós i sensual moviment, va presentar als autors una demanda exigint cobrar drets d'autor ja que havien reconegut públicament que ella havia inspirat la cançó. No sabem com va acabar la demanda, però quan la noia es va casar,
Tom Jobim i la seva esposa
Teresa van ser els padrins del casament.
Heloisa és propietària actualment d'una cadena de locals de venda de bikinis anomenat, com no,
Garota de Ipanema. Si al Brasil tinguessin al capdavant del seu
SGAE a un
Teddy Bautista, segur que la garota tindrie problemes.
Los Payos – Adios a Jamaica
Los Payos eren
José Moreno conegut com
Josele,
Luis Moreno Salguero el Pibe i
Eduardo Rodríguez, van funcionar de 1967 a 1972. Després de la seva dissolució,
Josele passaria a
Yerbabuena i més tard es convertiria en humorista i faria famosa la frase "
Vente pa Espanya Tío",
Eduardo crearia amb
Jesús de la Rosa i
Tele Palacios el mític grup de rock andalus
Triana i després de la seva dissolució en morir
Jesús de la Rosa a un accident de cotxe,
Eduardo gravaria dos discos en solitari firman com
Eduardo Rodríguez Rodway (a la foto), mentre

que el
Pibe es va unir a
Alameda, un altre bona banda de rock andalus. Durant un temps
Los Payos van ser quatre, al sumar-se'ls
Rafael León. El single amb aquesta cançó és de 1969, el seu tercer disc i va sortir després del "María Isabel", el seu gran hit. Van ser produïts per
Alain Milhaud i aquest tema era a la cara B. Es tracta d’un tema ple de folk amb poc caire de rumbeta. “Jamaica Farewell” es un calipso que van popularitzà
Harry Belafonte,
The Brothers Four i altres. A l’altre cara es trobava “Mi pequeña Anita” que ja l’hem escoltat. Per cert, un single amb la cançó “Sr. Doctor” de
Los Payos, va ser regalat a la col.lecció de
Mirinda, competencia als
Discos Sorpresa de Fundador.
Els Dracs – Colors

Aquí us portem un altre cançó del grup català
Els Dracs. Es tracta d’una versió del famos tema del britànic
Donovan que a Catalunya va ser una cançó de referensia per els grups que cantaven en la llengua de
Mossen Cinto, sobre tot per els que feien folk. Pero els
Dracs respecte el sentit original de la cançó de
Donovan. De fet a nosaltres aquest tema sempre en recorda els anuncis de
Pinturas Titán. Per cert
Mario va treballar un temps a la factoria
Titán de

Barcelona, al final o començament de la Granvia, llavors coneguda com Avenida de José Antonio Primo de Rivera, a prop de Sant Adrià del Besos.
Els Dracs van ser al costat de
Els Tres Tambors els millors grups de pop-rock en català de l'època i també van gravar en castella i molt, fen-se dir
Los Dracs. El sextet, liderat pel cantant
Jordi Carreras, va treballar des de 1964 a 1971 i van gravar 3 EP 's en català per Concentric i un grapat en castellà per Discos Alma. Creiem recordar que el guitarra era
Carlos Rubio, encara que no estem segurs i el bateria
Vicente Carós que va morir el 20 de gener de 2010 als 63 anys d'edat. En aquest EP i a part de “Colors”, trobaven “Nomes pensava en tu”, “Es la meva vida” i “Quan”.
Víctor Manuel – El cobarde

No volem que ningú pugui sentir ofès pels nostres comentaris quan vam escoltar fa uns programes, a
Víctor Manuel cantant aquella cançó lloant al
Franquito. Per això avui farem una mica d'història. L'asturià
Víctor Manuel San José Sánchez, va néixa a Mieres del Camí el 7 de juliol de 1947, a partir de 1963 i després de presentar-se a un concurs de ràdio, passa a ser cantant de l'
Orquestra Bossa Nova, treball pel qual cobrava 175 pessetes al dia. Va participar en el programa de televisió
Salto a la fama i durant any i mig, va cantar cada diumenge al programa concurs
La Nueva Ola Musical, presentat per
Bobby Deglané a l'emissora
La Voz de Madrid. El 1965 i com a solista pop signa amb Belter i comença la seva carrera com a
Víctor Manuel. També el 1965 ingressa a la
Societat d'Autors d'Espanya, el
SGAE i en el 66 va participar al
Festival de la Cançó Espanyola de Benidorm, de fet es va presentar en un munt de festivals, com el
Festival del Miño (Ourense),
Festival de Eo (Vegadeo),
Festival del Atlántico (Canaries), entre

molts altres, en uns com cantautor i en altres solsament com autor. Com podeu comprovar els seus inicis van ser molt a l'estil de moda en aquella època per a qualsevol cantant de música moderna. Possiblement aquests inicis tan innocus i la cançó del
Siscu van fer que pogués canviar radicalment i gravar "La Romeria" i sobretot aquesta cançó que us portem ara i que la va presentar també al
Festival del Atlántico, on va agradà al públic, però no a les autoritats de les Illes Canàries que van considerar "El cobarde" com un tema antibel.licista i contrari a l'exèrcit. En principi la cançó va resultar guanyadora però l'organització fa que es repeteixi la votació i ja no va guanyar, és clar.
Víctor Manuel va estar a punt de ser detingut, però un component de
Los Sabandeños aconsegueix evitar-ho. El 1968 és cridat a files i fa la mili com caporal a aviació, a Valladolid, la va acabar el 20 d'octubre de 1969. Aquest tema de 1968 es trobava en un single amb "El tren de madera" a l'altra cara i avui us explicarem una curiositat, el single del qual la extraiem l'hi van regalar a
Mario, bé l'hi van regalar a la seva mare, en comprar
Formatgets MG, era un disc promocional de la firma
MG que de fet va regalar discos de molts artistes, unint-se a les campanyes de
Disco Sorpresa de Fundador i
Mirinda.
Silvana Velasco – Si encuentras a mi amor

Una de les bones veus del pop espanyol dels seixanta va ser la cantant
Silvana Velasco, amb una carrera àmplia i molt important i que a més a més va compondre algunes de les seves cançons. Curiosament la discografia de
Silvana Velasco mai ha estat reeditada en versió CD, ni tan sols en algun recopilatori dels 70 o 80 en vinil. Només recordem una col.lecció titulada "Chicas Ye-Yé" en el qual es recollien alguns temes seus en el volum 5. És una veritable pena perquè avui gairebé no es recorda a
Silvana Velasco i això que la seva qualitat la comprovareu escoltant aquest tema amb uns arranjaments d'òrgan Hammond destacables i que a més a més, la nena estava de molt bon veure. El seu veritable nom era
Silvana Rosa Caravera Núñez i va néixa a Madrid el 1947. Va aconseguir uns quants premis en diversos festivals de moda, com el d'Interpretació

al
Festival de la Costa del Sol i també en el de l'
Atlàntic i va obtenir el premi a la millor lletra en el de
Benidorm. Aquesta cançó es trobava en el seu primer EP, el seu quart disc. Va ser editat per Zafiro el 1964 i també es recollien “Y volvamos al amor”, “Solo pienso en él” i el “Sapore di sale” de
Gino Paoli. Quan va començar a dedicar-se a l'espectacle va actuar en la pel.lícula “Siempre es Domingo” de
Fernando Palacios, filmada el 1961, però
Silvana Velasco va preferir dedicar-se a la cançó. Els seus tres primers discos, tots ells singles, van ser
Discos Sorpresa de Fundador i també discos per a màquines tocadiscs, els populars
junkelbox de monedes, aquest és el primer en què per fi, podem veure la seva foto a la portada ja que els altres no tenien caràtula. De fet les cançons dels seus tres primers singles van ser aprofitades com a farciment en EP 's que es van publicar posteriorment. En el 67
Silvana Velasco va signar amb RCA, més tard passaria a Iberofón i el seu últim disc es va publicar a través de Euterpe l’any 1976.
Los Quando’s – Una tontería

“Something stupid” va ser la cançó que va confirmar a
Nancy Sinatra com a cantant, després d'aquelles botes que eren per caminar, la va gravar a duet amb el seu pare, el gran
Frank Sinatra. Ara ens la versionen
Los Quando’s un d'aquests grups que no van ser valorats com la seva qualitat musical es mereixia, és clar que també cal reconèixa que ells s’ho van buscar ja que van debutar el 1965 creant un ball de moda
El Quando, d'efímera vida i oblidable mala qualitat que pretenia emular a la
Yenka i no era res més que una horterada. Us en recordeu d'un grup que hem escoltat en algunes ocasions a
El Temps Passa... i la música queda que es deien
Los Brujos? Doncs bé, quan
Los Brujos (disc al costat) es van desfer,
Mariny Callejo es va dedicar a la producció i
Tito Mora i
Luis Gardey a la seva carrera en solitari, els altres components van crear
Los Quando’s. Inicialment eren
Joaquín Laria (baix i trompeta),
Fernando del Olmo (bateria), l'argentí
Ricardo Ceratto (cantant i acordió) que havia arribat a Espanya el 1962 i havia gravat aquí discos com
Ricardo Ceratto y Los Big Boys i que ja en els 70 tindria una bona carrera com a cantautor, sense oblidar a
Luis Carmona (guitarra) i la cantant
Emilia Cámara. Aquesta cançó es trobava en el seu sisè EP editat per Marfer el 1967 amb "El toro se fue de cumbia", “Suéltame” i “Eso es el amor”. Amb Marfer, tot un subsegell, van gravar dos EP 's, l'últim a el 68 i es van desfer.
Ricardo Ceratto es llançaria com cantautor, morin als 90, mentre que
Joaquín Laria pasaría a la
Radio Topolino Orquesta.
The Rocking Boys – Monday, Monday

Els andalusos
The Rocking Boys que van ser una de les grans bandes dels seixanta, ens porten la seva versió del gran èxit dels nord-americans
The Mamas & The Papas. Quan parlem de pop espanyol dels seixanta, un dels grups a tenir en compte són
Los Rocking Boys, una banda sorgida a La Línea de la Concepció, a Càdis, a finals dels 50. El 1961 es van presentar al "
Ier Certamen Internacional de Conjuntos Musicales" de Madrid, quedant en el 2 º lloc. Eren
José Gómez (guitarra i veu),
Ricardo Oliveira (baix i veu),
Carlos Jaime (piano i saxo) i
Agustín Martínez (bateria i cantant). Hi havia un cinquè membre a l'ombra
José Garzón, a qui van conèixa a Ceuta i que es va convertir en el seu representant. El segell Rama Lama va reeditar els seus EP’s i singles dins d’un doble CD que va estar remasteritzat, si bé originalmet aquesta cançó es trobava a un EP amb “No te lo crees ni tú” que també és va publicar a un altre EP compartit amb altres participans del
VII Festival de la Canción Hispano Portuguesa de Aranda de Duero, “Algo” i “No se” que va editar Belter l’any 1966.
Discos i a sota foto de The Rocking Boys
Los Top-Son – Recuerdos de verano

Quan
Emilio Baldoví, cantant de
Los Milos va marxar a França, els seus companys havien de negociar discogràfica i la posterior edició del màster que el grup havia gravat abans que
Emilio es marches.
Vicente Castelló i
Pascual Olivas van aconseguir un bon contracte amb EMI i van comunicar a la seva discogràfica Discophon, amb la qual havien gravat 4 EP 's que deixaven el segell i es van trobar amb la sorpresa, la casa de discos tenia registrat el nom de
Los Milos. Per tant van decidir canviar-lo per
Los Top-Son i el disc va sortir al carrer amb "Chariot", "Twist a Maria Amparo" que era de
Pascual Olivas, "Cien kilos de barro" que tot i ser nord-americana ja havia gravat
Enrique Guzmán i aquesta cançó que també va ser composta per
Pascual i que ara sona a
El Temps Passa... i la música queda. Quan
Emilio va tornar de França resulta que no li va agradar ni el canvi de nom ni que s'hagués editat el disc abans del seu retorn i va decidir deixar-los i seguir en solitari canviant el seu nom pel de
Bruno Lomas (a la foto). Per tant, aquest és l'únic disc signat per
Los Top-Son en el què compten amb
Bruno Lomas com a cantant.
Pascual Olivas l'any 1966 i després de la dissolució del grup, fundaria
Los Huracanes. El bateria d'
Els Top-Son que era
Alberto Gómez marxaria a
Los Canarios per substituir a
Tato Luzardo que feia la mili, el mateix que va fer
Pedro Ruy-Blas amb
Teddy Bautista, sense que cap d'ells fos mai membre oficial dels
Canarios.
Los Z-66 – Haz de mi una isla

Aquesta cançó va ser el gran èxit del cantant britànic
Noel Harrison, fill de l'actor
Rex Harrison, aquell del "My fair Lady". Ara ens la versionen i molt bé els
Z-66 i amb els mallorquins tancarem per avui
El Temps Passa... i la música queda.
Els Zeta estaven liderats per
Lorenzo Roselló que després, quan es va llançar com a solista passaria a anomenar-se
Lorenzo Santamaría. Els
Z-66 eren una banda que compartia mànager amb
Jimi Hendrix i
The Animals ja que era el propietari del
Sgt. Peppers, una sala a El Terreno, a la plaça Gomila de Palma de Mallorca i on ells havien fet jams plenes de rock i alcohol amb artistes que aquí només coneixíem de referències, com
Jimi Hendrix,
Eric Burdon,
Noel Redding i el cantant dels
Flowers Pot Men. Els seu manager era
Mike Jeffrevs. Els
Z-66 es formà a Mallorca el 1966. La formació original estava integrada per
Vicenç Caldentey (guitarra),
Pedro Brunet (saxo),
Leopoldo González (baix) i
Tito a la bateria. Mes tard, se'ls uniria el cantant i de fet, l'autèntic líder del grup
Lorenzo Santamaría que venia de
Los Brios.Quan es van desfer, alguns d'ells van anar a
Zebra.
Nosaltres fotem el camp, avui no hem tingut ni anuncis, ni secció catalana ni tan siquiera Parrafada, pero abans de marxar, aixó si, us deixarem la Pin-Up d’avui, una noia a la que agrada la mecànica i vol arreglar el cotxe.
Desde la xarxa d’emisores de la Federació de Ràdios Locals de Catalunya, Altafulla Ràdio, Ràdio L’Hospitalet de l’Infant i Ona La Torre, tanquem per avui la paradeta de El Temps Passa... i la música queda.
Però abans de marxar volem desitgaros
B O N E S F E S T E S
Xiquets, xiquetes, a reveure.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il-lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
Enllaç per descarregar el programa
No hay comentarios:
Publicar un comentario