Un xicot de Reus, d'origen colombià, va saltar fa cosa d'un mes a les portades dels mitjans de comunicació en manifestar que donava un tros del seu fetge al jugador del
Barça Eric Abidal perquè li poguessin realitzar el trasplantament. Las preguntas que hi han i moltes, serian Tot i declarar-se admirador del
Barça i del jugador
No hi ha a la pròpia ciutat de Reus ningú que necessiti un trasplantament de fetge? Les donacions són anònimes tant per part del que necessita aquell òrgan com pel donant, tret de les fetes entre familiars que sembla ser que al final ha sigut la sol.lució.
A què ve tanta parafernàlia mediàtica? Hores d'ara el jove ja s'ha fet donant d'òrgans oficialment o és que només va voler xuclar càmera? Sempre hem pensat que la millor caritat, solidaritat i ajuda als que la necessiten és aquella que es dóna de forma anònima, sense pretendre que el món sencer caigui rendit als teus peus lloan-te i admiran-te per tot lo bo que arribes a ser. És clar que
Javier Lozano, el presumpte donant, ha tingut ja els seus cinc minuts de glòria.
Felicitats xiquet!
Començen El Temps Passa... i la música queda
Los Gatos Negros – Hey hey Bunny

Obrim avui amb el grup barceloní
Los Gatos Negros i aquest tema que va ser cara A d'un single publicat per Vergara l'any 1968 amb "Los muros son altos" a l'altra banda. En aquesta època enfocaven la seva música cap al soul intentant mantenir-se en l'actualitat musical i les noves tendències que ens arribaven des dels Estats Units.
Los Gatos Negros van començar l’any 1958 fen-se dir
Catch es Catch Can, fins l'any 1961. Van començar gravant per Belter el 1962, passant al segell Marbella i despres a Vergara, ja a l’any 1965. Inicialment
Los Gatos Negros eren
Ernesto
Rodríguez,
Xavier Soranells,
David Giorcelli,
Félix Serra i
Quique Tudela, encara que després de canvis es van anan incorporan
Piero Carando,
Frank Andrada,
Carles Maleras i l’actriu i cantant
Mone (a la foto feta per
Mario Prades a la sala Luz de Gas) amb la que van gravar un LP l’any 1987.
Los Gatos Negros es van desfer l’any 1971, per tornar en els 80 i de nou al segle XXI. Actualment el grup l'integren
Frank Andrada,
Ernesto Rodríguez,
Mark Cuevas,
Valentí Adell i
Quique Tudela. Per cert que dos dels components dels
Gatos Negros,
Piero Carando i
Carlos Maleras, van fer un munt de fotonovel.les i és que ells eren dos guaperes de l'època.
Carlos Maleras va morir l’any 2000.






Los Jóvenes – Que llorar
Los Jóvenes van ser un altre dels bons grups sorgits a la Ciutat Comtal, amb una àmplia discografia a força d'EP's, com estava manat en aquella època gloriosa. Aquesta cançó es trobava en el que possiblement, sigui el millor disc que van treure
Los Jóvenes i on també trobàvem "Bajo tu techo", "Corazón de piedra" i "Adios mi amor" i qué es va publicar a través del segell Discophon l’any 1965. Estem segurs que si
Los Jóvenes haguessin treballat amb una multinacional en lloc d’una casa de discos petita haurien estat un grup capdavanter dins del pop-espanyol de l'època. Es van desfer abans d'arribar la dècada dels 70. S’havien creat el 1964 i eren
Luis Monge a la bateria,
José Luis Verisimo al piano,
José Antonio Larena a la guitarra,
José “
Jet”
Maria Martínez al baix i
Ruperto España com a cantant.
Los Jóvenes van tocar molt al
San Carlos Club, al
Pinar i les matinals del
Novedades, un petit local adossat al
Cinema Novedades i davant de
Ràdio Barcelona. En total van gravar cinc EP's i un LP sensé, una cosa important per a un grup d'aquells temps. En els 80
José Luis Verisimo es va convertir en un dels bons representants artístics amb seu a Barcelona.
Micky y Los Tonys con Mochi – Sha La la

En la pel.lícula "Maratón Ye-Yé", el primer film en què el protagonisme el va tenir la música pop espanyola del moment, estrenada el 14 de setembre de 1965 i amb
Miguel Ángel Carreño "
Micky" i també els
Tonys com a protagonista, però van participar molts altres artistes, entre ells destaca el barceloní
Juan Erasmo Mochi que en aquella època era simplement
Mochi. En el LP amb la banda sonora van compartir protagonisme
Mochi i
Micky y Los Tonys, quatre cançons pel primer i vuit a càrrec del grup de
Tony del Corral que va compondre gairebé tots els temes originals al costat de
Mochi. Aquest que us portem avui a
El Temps Passa... i la música queda està interpretat per
Micky y Los Tonys i
Mochi conjuntament i és una versió dels britànics
Small Faces. La pel.lícula va estar dirigida per
Jesús Yagüe i va ser produïda per
Francisco Lara. També van intervenir
María José Goyanes,
Glòria Cámara,
Los Shakers,
Álvaro de Luna i
Luis Sánchez Polack, entre d'altres.
Presentació de la pel.lícula al Festival de Cinema de Sant Sebastià,
amb Mochi, María José Goyanes i Micky entran al recinte
Los Diapason’s – Demuéstrame tu cariño
Los Diapason’s van ser un grup que va sorgir en terres valencianes i va comptà amb
Juan Camacho com a cantant, un home que en els anys 70 tindria una important carrera com a solista. Aquest tema amb
Juan Camacho (Valencia, 16 de febrer de 1947 - Madrid, 21 d'octuvre de 1982) a la veu que va morir en accident de transit, es va publicar en un single de l’any 1967 que va editar el segell RCA i es tracta de la versió del "Gimme A Little Sign" de
Brenton Wood, amb "Hago música rock and roll" a l'altra cara. Primer es van anomenar
Los Texas i eren
Odón Cosme (cantant),
Plácido Morales (bateria),
Enrique Adam (guitarra baixa),
Carmelo Tortosa (guitarra solista) i
Bernardo Adam (teclats). Ja com
Los Diapason’s graven el seu primer single en any 1966 amb "Mi Yaya" i "Que misterio". L’any 1967
Joan Camacho (a la foto) substitueix a
Odón i graven aquest single que escoltem ara, però
Juan Camacho s’en va anar com guitarra a
Los Relámpagos, amb ells va gravar un LP i desprès va tindre una bona carrera en solitari fina la seva mort en accident de tràfic. Posteriorment
Los Diapason’s serian
Carmelo Tortosa,
Plácido Morales,
Franky Pérez,
Salvador Llacer i
Francisco Crespo que venia de
Los Protones.
Los Diapason’s en total van gravar dos singles i es desfan l’any 1971.
Los Diapason's amb l'època que tenien a Odón Cosme com a cantant
Bruno Lomas – Es mejor dejarlo como está

Seguim a terres valencianes. La canço "Reach out I'll be there" va ser el gran èxit de
The Four Tops, una de les millors bandes de soul vocal nord-americanes del segell Tamla Motown, però nosaltres a
El Temps Passa… i la música queda us hem preparat aquesta versió en castellà a càrrec del recordat
Bruno Lomas que hem de reconèixa que broda el tema amb la seva potent veu. La canço es va recollir a un EP editat a principis de 1967 i on també trobaven "Eres mi chica soñada" que era una bona composició de
Bruno Lomas, "Nadie como tú" i "Love me, please love me" de
Michael Polnareff.
Bruno va ser el cantant del

grup valencià
Los Milos, on en els seus principis també va tocar
Raimon, si bé els va deixar per dedicar-se a música més compromesa i cantant en valencià, quedant
Los Milos com a tercet. Després que
Bruno s’en va anar a França ells es van reconvertir en
Los Top Son i més tard passaria a ser
Los Huracanes. Mentres que
Bruno Lomas, de veritable nom
Emilio Baldoví Menéndez (Xàtiva, 14 de juny de 1940 - Pobla de Farnals, 17 d'agost de 1990), després de tornar de París es va llançar en solitari amb una brillant carrera i retirant-se a finals dels 70.
Bruno Lomas va morir en accident de automòbil quan estava a punt de tornar als escenaris, l’any 1990.
Mike Ríos con Los Sonor – Hay tantas chicas

Si bé el grup d'acompanyament de
Miguel Ríos en els seus començaments, quan per voluntat de la discogràfica era
Mike Ríos i li deien "
El Rei del Twist", van ser
Los Relámpagos, també en algunes ocasions va gravar i va actuar embolicat en la música dels
Sonor, com en aquest EP editat l'any 1964 per Philips. El tema és una versió d'un hit de
Petula Clark i en el disc també es van incloure "Bailando Surfin'", "Oh Mi Señor!" i "Drip-drop".
Miguel Ríos Campaña va néixa a La Cartuja, un barri de Granada, el 7 de juny de 1944. Nosaltres sempre l'hem anomenat sempre "
El cantant Guadiana"

perquè apareix i desapareix contínuament. A la foto el veureu amb
Gelu i
Tito Mora de tasques per Madrid. De fet va anunciar que es retirava, després que realitzaria una gira nacional de comiat que per cert, havia de recalar el passat estiu a Tarragona, però finalment va ser
Dani Martín el que creiem va substituir-lo, ja que ha suspès gairebé tota la gira degut a que ell feia empresa i sembla ser que els concerts no van funcionar com s'esperaba. Això de suspendre una gira començada no és la primera vegada que ho fa
Miguel Ríos, recordeu la gira "
Rock en el Ruedo" que va ser un fracàs i finalment les places de toros pactades les va cobrir
Luis Eduardo Aute.
Miguel Ríos amb Tito Mora i entre ells Pili i Mili

Liderats pel cantant
Tony Landa, de veritable nom
Antonio Santiesteban i que després va tenir una important carrera com a solista ja en els anys setanta,
Los Mitos van ser un dels bons grups de finals de la década i aquest va ser un dels èxits importants en la història del grup bilbaí. La cançó es una versió d’un hit dels nort-americans
Tommy James & The Shondells i la trobavem en un disc que va ser publicat per Hispavox al 1969. Van començar l’any 1966 amb el nom de
Los Famélicos i canviaren a
Los Mitos. El 8 abril 1968 van realitzar la seva presentació oficial. Quan
Tony va deixar a
Los Mitos, ells encara van seguir uns anys. Per cert, estan de nou a la carretera i ara
Los Mitos l'integren el bateria
Francisco García i el baixista
Oscar Matía de la primera etapa. De la segona queda el cantant que va substituir
Tony,
Fernando Brosed i el teclista
Federico Artillas que va fer el mateix amb
Carlos Zubiaga. L'última incorporació és el guitarra
Iñaki Egaña, que va ser component de
Los Buenos i més tard de
Barrabás.
Tony Landa ja en solitari
Lone Star – La Trilogía (Dios, el hombre y el amor)

El grup liderat pel cantant i pianista
Pere Gené i pel que sentim certa debilitat. Han estat la millor banda de rock de l'estat, eren veritables professionals avançats per a la seva època. En aquest single dels
Lone Star que va aconseguir el premi de la
SGAE com a millor cançó de l'any 1969 ofereixen una mostra del seu estil propi i molt més progressiu que el pop-rock que es feia en aquell moment i a part era una composició seva, es clar que la foto de la cuberta es cutre patatera i al seu asesor d'imatge
haurien d'haver-lo acomiadat. Poc després d'haver-se publicat el bateria
Enrique López va deixar el grup
Lone Star i el seu lloc va ser ocupat per
Luis Masdeu. Actualment a
Lone Star s’els anomena “
La Leyenda”. Van ser l’únic grup espanyol que ha actuat a un portavions nord-americà, al Nadal de 1970, és tractave del
JFK. El guitarra
Joan Miró era de Tarragona... Os ho habiem dit alguna vegada?
Los Mustang – El Gran Flamingo

Ara es millor guardà silenci, no sigui que despertem al
Gran Flamingo i es que a
El Temps Passa... i la música queda tornen els eterns versioners en aquest cas amb la seva versió del “Pretty Flamingo”, una cançó dels britànics
Manfred Mann, en l'època en que comptaven amb
Michel D'Abo com a cantant. I com que dels
Mustang ja us hem parlat en moltes ocasions us direm que el líder de
Manfred Mann (el grup a la foto) era
Manfred Lubowitz, nascut el 21 d'octubre de 1940 a Johannesburg (Sud-àfrica) i sempre va cridar l'atenció ja que feien un pop agressiu i amb marxa, però la imatge de
Manfred Mann cridava l'atenció en portar les grenyes no massa llarges i una barba de cordó més en l'estil dels

músics de jazz i la generació beatnik que el pop-rock de l’época. Aquest és gairebé amb tota seguretat, l'EP que millor es va vendre en la carrera discogràfica de
Los Mustang, van superar les 130.000 copies. Aquest EP es va editar l’any 1966 i incloïa la versió que van realitzar de “Submarino amarillo” dels
Beatles, “El ritmo del silencio” que ere de
Simon & Garfunkel i “Verano en la ciudad” dels nord-americans
Lovin' Spoonful, la banda liderada per
John B. Sebastian.
Los Mustang van superar les xifres de vendes de tots els originals.
Los Mustang eren la banda liderada per el cantant
Santi Carulla i son l'únic grup de pop dels seixanta que han mantingut la mateixa formació fins que es van desfer l'any 2000.
Tony Ronald y sus Kroner’s – Russian spy and I

Aquí aquest tema es va conèixa com "L'espia rus" i estava en un EP publicat per la multinacional EMI-La Voz de su Amo. Es tractave d’un tema composat per
Jon Akkerman quan formava part del grup holandes
The Hunters que la van gravar i en la seva versió original va arribar al número
3. Els
Kroner's de
Tony Ronald en aquesta gravació van ser sempre bons músics i en aquest disc, entre els Kroners que l’acompanyaven van estar
Max Sunyer i
Santi Picó. El veritable nom de
Tony és
Siegfried Andre Den Boer Kramer i va néixa a Holanda l’any 1945. Va gravar com a solista i va crear els
Kroner’s Dúo, després va ser el duet
Tony and Charley. L'èxit popular li va arribar a
Tony Ronald ja als anys 70 gràcies a les seves cançons més “paxangueras”, però també les que millor es van vendre, com "Help" que
Quimet sempre s'ha negat a tocar, "Angelina", "Dejaré la llave de mi puerta", etc. Val a dir que
Mario opina que en aquesta cançó la guitarra de
Santi Picó no te res a envexar a la del compositor de la cançó, tot i estar reconegut com un dels millors guitarristes del mon. De fet li agrada molt més la del espanyol.
Los Protones – Mis lágrimas
Los Protones van ser una de les bandes mítiques sorgides en el Llevant espanyol. Es van crear l'any 1964 i inicialment eren
José Antonio Ferrando (guitarra solista)
Francisco Crespo (òrgan i guitarra),
Abel Mena (baix) i
José Morató (bateria) i tots es coneixien des de nens.
Los Protones només van gravar dos Eps i van aparèixa en el film protagonitzat per
Sara Montiel "La Dama de Beirut" de
Ladislao Vajda que es va rodar l'any 1965. Aquest tema es trobava en el seu primer disc editat per Regal l'any 1965 i on també es recollien “Cuando yo sueño con un nuevo amor”, “Si alguna vez” i “Desde que nací”.

Les quatre cançons eren composicions de
Ferrando,
Mena i
Crespo. El seu segon EP es va gravar l'any 1966 i encara es publicaria un àlbum compartit "Los Protones i Los Polares", però aquest disc gran s'editaria ja l'any 1989 i també s'inclourien les seves cançons en un altre dels recopilatori de la col.lecció "València canta. Grupos valencianos de los 60 i 70". Abans de desfer-se
Los Protones van ser el grup d'acompanyament de la cantant
Luciana Wolf. Alguns dels músics es van integrar en altres formacions com
Los Diapason's i
Los Huracanes. Per cert, no heu de confondre’ls amb un grup també anomenat
Los Protones que van sorgir en els anys seixanta al Perú.
Los Gatos – La balsa

Moltes vegades hem sentit i llegit que el primer èxit dels catalans
Gatos Negros va ser "La balsa", però això és un error motivat per la similitud de noms i és que "La balsa" va ser el primer èxit, això si, però del grup argentí
Los Gatos, un dels grups pioners del
Rock Nacional Argentí.
Los Gatos estaven liderats per
Litto Nebia (veu, harmònica i pandereta), al costat de
Alfredo Toth (baix),
Ciro Fogliatta (teclats),
Kay Galiffi (guitarra) i
Oscar Moro (bateria). Inicialment es van anomenar
Los Gatos Salvajes, però l'any 1967 van passar definitivament a ser
Los Gatos i van gravar el seu primer single amb aquest tema, una composició de
Litto Nebia. El single es va gravar el 19 de juny de 1967 i va sortir a la venda el 3 de juliol, venent més de 200.000 còpies. Al començament de l'any 1969 la banda es va separar momentàniament. Durant nou

mesos, tots els integrants del grup excepte
Litto Nebbia, van viatjar per Estats Units i van gravar un single amb un cantant nord-americà, que va quedar inèdit. Mentre
Litto Nebbia va iniciar la seva carrera com a solista i actor, traient el seu primer LP.
Los Gatos s'uneixen un altre vegada a l'any següent i treuen el seu quart LP "Beat N º 1", amb
Pappo substituint
Kay Galiff. Van tornar a produir-se canvis en el si del grup i
Pappo crea la seva pròpia banda. A principis dels setanta
Los Gatos es desfan, encara que en aquest segle han fet alguna reunió. El juny de 2007 els supervivents de la banda van tornar a reunir-se, van realitzar concerts a Rosario i Buenos Aires i van treure un disc en viu. En la nova gravació de "La balsa" va participar
Fito Páez.
Alan y sus Bates – Fue una noche de verano
Alan y sus Bates van ser un grup xilè que va sorgir a principis dels 60 encara que no van gravà van fins a mitjans de la dècada. Molts avui en dia els inclouen dins dels grups "garatge" de l'època, tot i que en aquells temps no teníem ni idea que hi hauria una música que es diria "garatge", de fet ells mai van fer servir el
fuzz, un pedal típic en els grups en aquesta ona. Les seves cançons eren molt més properes al gran públic. Aquest tema l’extraiem d'un LP recopilatori titulat "Rumbo al Go Go" que no consta en la discografia oficial del grup. Van aconseguir bastants èxits en els 60, entre ells "Difícil",

"No tengo dinero" i "Recuerdos de verano". El grup va destacar sobre tot pel carisma del seu cantant,
Julio Escobar que va néixa l’any 1943 i que se sortia dels clàssics cantants estàtics, movent-se i fent les seves coreografies a l'escenari, la quan cosa agradava i molt al públic, sobre tot al femení.
Alan y sus Bates va ser una veritable escola de músics xilens i alguns dels molts que van passar pel grup després formarien part de bandes históriques a Xile com
Los Primos,
Los Mac's,
Los Ecos i
Los Beat Combo. En total
Alan y sus Bates van gravar quatre LP's i 22 singles per al segell RCA, entre ells un grapat de cançons pròpies.
Los Stop – Marilena

Quan
Cristina va deixar
Los Stop per començar la seva pròpia carrera musical, aquests es van buscar a una altra noia per subtituirla i seguir el seu periple musical amb una nova companyia discogràfica i nous discos. La cantant que va substituir a
Cristina es deia
Mariam i aquest és el primer single que
Los Stop van publicar per Columbia, ja l'any 1969. El grup va aprendre dels seus errors i si us doneu compte, en aquest enregistrament realcen molt més els cors i no li permeten a la cantant el protagonisme vocal que tenia
Cristina, per si de cas a la noia li venien també idees rares i independentistes al cap. Aquest tema va ser la cara B del senzill. L'èxit no els va somriure aquesta vegada i ja no tornarien a gravar un altre single fins l’any 1974 i amb una nova cantant, aquest cop morena, però no recordem el seu nom. El segon disc es va editar a través del segell Victòria. En aquesta cançó que escoltem ara a
El Temps Passa ... i la música queda,
Los Stop a més de
Mariam son
Joan Comellas,
Josep María Serra,
Andrés Gallego i
Fernando Cubedo.






La Parrafada
i
Els Anuncis dels Nostres Records

Avui unim dues seccions d'
El Temps Passa... i la música queda en una sola i es que estem dropos i volem treballar poc. Ara parlarem, ja que en ho heu demanat mijansan el
correu electronic, l'
Emilio, del brandi
Fundador i dels seus
Discos Sorpresa.
El personatge del ninot del
Fundador, el seu eslògan "
Está como nunca" i els
Discos Sorpresa de Fundador, formen part de la cultura publicitària dels anys seixanta. Us explicarem la història de la
Marca Fundador que és de la
Casa Domecq.
Pedro Domecq Loustau va rebre al segle XIX l'encàrrec d'un comerciant d'Amsterdam que li va demanar "
500 botes d'aiguardent, sense límit de temps ni preu". Per atendre aquesta comanda, va haver d'ampliar les seves

destil.leries dotant-les de millors alambins i les tècniques més avançades de l'època.
Las Holandas, com es van dir aquestes botes, van costar una fortuna i aquell comerciant holandès no va poder pagar tan elevat preu. Aquelles botes,
las Holandas, van quedar emmagatzemades als cellers de Jerez. Les excepcionals
Holandas, en contacte amb la fusta envinada que havia servit per a la criança de xerès, van prendre el color fosc dels pigments del roure, ennoblit amb els aromes del vi. Es diu que quan
Pedro Domecq va degustar aquest licor, va comprendre que havia obtingut un
conyac de gran personalitat. D'aquesta manera va néixa
Fundador, el primer dels
brandis de marca espanyols. D'aquelles botes originals es conserva una al celler
El Molíno, signada pel rei
Alfons XIII a la primera visita que va realitzar a la
Casa Domecq l'any 1904.
Disco Sorpresa de Fundador
Una de les més importants campanyes promocionals i publicitàries musicals llançades per una firma comercial va ser la que va emprendre la casa
Pedro Domecq, amb els seus
Discos Sorpresa de Fundador, iniciada l’any 1962 i mantinguda fins 1973. Unien novetats enfocades a la joventut i altres amb temes dedicats bàsicament al públic de més de trenta anys. Inclus sarsuelas, ranxeras i
Manolo Escobar, entre molt folklorics de l’època. No recordem que s'entremesclesin estils. Es tractava d'EP's de quatre cançons en els quals no sabies mai que et anaves a trobar el obrir-lo ja que estava precintat i la

caràtula no indicava que hi trobariem dins. D'això el anomenarse "
Disco Sorpresa". A més i per mantenir la "
Sorpresa", de vegades eren quatre cançons del mateix intèrpret i en altres es tractava de quatre tema de quatre grups o cantants diferents. Les campanyes publicitàries és centraven bàsicament en les festes de
Nadal. De vegades es tractava d'reunir cinc taps de rosca que canviabes pel
Disco Sorpresa de Fundador. En altres eren caixes de tres ampolles que ja incloïen el disc. També la marca
Mirinda de refrescos de taronga i llimona i que era de
Pepsi-Cola, va regalar discos, si bé aquest no eren “
Sorpresa”. Moltes décades més tard diaris i revistas regalarien videos i CD’s de música i va semblà tota una novetat, dons bé, com veieu no era nou, de fet a principis dels 70 ja les
Caixes d'Estalvis regalaven vinils i es que avui en dia, poques cosas son novas a la
Viña del Senyor.
Ara tornem a la música, però ens en vindrem a les nostres terres.
La Música que es feia a Catalunya
Chus Martínez y su Conjunto – Molino al viento (Mulino a vento)
El gran guitarra i cantant
Chus Martínez va gravar uns quants discos ja cap a finals de la dècada dels seixanta que nosaltres sapiguem quatre o cinc LP's d'èxits del moment i uns quants singles.
Chus Martínez, del qual poc sabem, tret que era bo amb el seu instrument, que era valencià i va gravar per al segell barceloní Ekipo. Aquest tema que escoltem ara, originalment va ser gravat i portat a l'èxit pel cantant italià
Little Tony i creiem que, en la seva versió original, va guanyar un
Festival de SanRemo, us l’extraiem d'un LP de
Chus Martínez i su Conjunto, ple de hits variats que va ser editat l’any 1968 pel segell barceloní Ekipo i titulat-se "Èxitos, éxitos, èxitos". Francament, en qüestió de títol tampoc és que es lluïssin massa ni es trenquessin les banyes buscant un d’original.
Orquesta Maravella – C’est si bon

L'
Orquestra Maravella és una de les formacions de ball més importants sorgides a Catalunya, però no us penseu que és una orquestra de recent creació, l'
Orquesta Maravella és una de les més antigues que corren de Festa Major en Festa Major i tot i ser habituals en els pobles i ciutats catalanes van començar a funcionar fa més de seixanta anys, sota la direcció del mestre
Lluís Ferrer que és qui la dirigeix en aquest àlbum del que us extraiem aquesta bona versió d’aquest clàssic francès de
Yves Montand, composat per
Henri Betti amb lletra de
André Hornez i que es va editar l’any 1964. L'
Orquesta Maravella, neix a Caldes de Malavella, a la província de Girona, en la primavera de l'any 1.951. El seu fundador fou
Lluís Ferrer i Puigdemont. S'acorda agafar el nom de
Maravella, tenint en compte un dels noms primitius de la seva vila, en l'època de la dominació romana. Curiosament i en els seus principis, es dedicaven bàsicament a actuar a

l'estranger. Al llarg de la seva dilatada existència han obtingut diversos premis i distincions, entre ells destaquen la
Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya, guardó obtingut el dia 21 d'octubre del 1997, per divulgar la música catalana arreu del món, també van conseguir el
Premi ARC que la
Associació de Representants de Catalunya els hi atorguen a l'
Orquestra Maravella en reconeixement a la seva trajectòria artística i musical, sense oblidar el
Premi La Blanca del
Sindicat de Músics de Catalunya que se'ls van atorgar per votació popular. L’any 1993 es va publicar el libre biogràfic "Maravella maravellosa". En total L’
Orquesta Maravella ha tret més de 160 discos amb continguts diversos: sardanes, concert i ballables. També han acompanyat a cantant en les seves gravacions, entre elles destaca
Nella Colombo.
Fernando Orteu y su Conjunto – Maria ninguem
Fernando Orteu és un dels grans de la guitarra surgits des de Catalunya. Aquesta cançó, compossada per el brasileiro
Carlos Lyra i que també va ser molt ben versionada per
Luis Aguilé, os l’hem extret d’un dels seus EP’s, el titulat “Bossa Nova” que
Fernando Orteu aquest mestre de la guitarra elèctrica, va publicar l’any 1963 a través del segell SAEF i en el disc ens demostra que seguia sent un gran anamorat del jazz, pero incursionava amb un génere germa, la bossanova. Es deie que aquesta cançó era la preferida de
Jacqueline Kennedy. També va trevallar durant molt de temps com
Fernando Orteu y su Orquesta i a l'orquestra és

trovaban
Lleó Borrell (piano i arranjaments),
Sebastià Albalat (orgue),
Frank Dubé (acordió),
Domingo Portugués,
Ricard Roda i
Enric Folgueras als saxos,
Josep Matas (vibràfon),
Eduardo Garcia (contrabaix) i
Joan Antoni Calvet (bateria). Com
Fernando Orteu y su Conjunto va acompanyar a molt artistes, entre ells ara recordem un grapat de bons discos gravats acompanyan al xiulador
Kurt Savoy. Uns altres a qui van acompanyar van ser la cantant de color
Pilar Morales,
Gloria, el
Dúo Rúbam,
María Cofán, el cantautor basc
Benito Lertxundi i uns quans altres. Junt amb
Manuel Cubedo i
Ramón Falcó, van ser considerats els millors guitarristes de sesió de l’época
Rita Pavone - Ell

Acabarem per avui amb la menudeta cantant italiana
Rita Pavone (Torí, 23 d'agost de 1945), a la qual es coneixia en la seva Itàlia natal com "
pèl de pastanaga", era tot un terratrèmol malgrat la seva poca alçada.
Rita Pavone va gravar un EP compartit amb altres tres cantants del seu pais, incloent una cançó de cada un d'ells cantada en català. D'aquest primer EP editat l’any 1965 que va compartir amb
Jimmy Fontana que va cantar “El Mòn”,
Donatella Moretti “He vist com sorties” i
Gianni Morandi “Si no et tinguès ja mai mes”, us posem aquesta que escoltem ara a carrec de
Rita Pavone i que va ser una de les seves cançons més populars. De fet ja l’hem escotat en diverses ocasions a
El Temps
Passa… i la música queda, però vam rebre un correu demanan-la un altre vegada i aquí està. Nosaltres diem aixó de “primer EP” ja que sembla ser que
Rita Pavone li va trobar el gust a la nostra llengua i l’any següent
Rita Pavone va editar a través de RCA una altra EP, l'any 1966, aquesta vegada tot per ella sola i titulat "Rita catalana" on lluïa barretina, porró i ens cantava quatre temes en la nostra llengua. Per cert, els tècnics de so quan la veien entrar per la porta de l'estudi començaven a tremolar i és que el to de veu de
Rita Pavone era tan alt que tenien veritables problemes per sonoritzar-li la veu en les gravacions. Es va casar amb el seu representant, el també cantant
Teddy Reno. Entre els seus grans èxits de l'època destaquen “La partita di pallone” (1963), “Cuore” (1963) i “Qué me importa del mundo” (1964), a part d’aquest que escoltem ara en la llenga de
Mossen Cinto.
Rita Pavone va treballar també al cinema i va fer papers allunyants dels musicals.
Conclou la secció de la música feta a Catalunya i també, per avui, El Temps Passa… i la música queda, fotem el camp, però abans us deixarem amb la nostre Pin Up i veureu que a la xiqueta l'hi agrada la música i sobre tot els vinils.
Us deixem també amb bona companyia, la de la xarxa d’emisores de la Federació de Ràdios Locals de Catalunya, Ràdio L’Hospitalet de l’Infant, Ràdio Cap de Creus, Altafulla Ràdio i Ona La Torre. Xiquets, xiquetes que sigueu bons i bones i no feu rés que nosaltres no fariem
A reveure
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il-lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario