Luis Aguilé – New York, New York
Si al programa de la passada setmana ens vam
acomiadar escoltant al recordat
Luis Aguilé, avui
hem decidit començar
El Temps Passa...
i la música queda
amb aquest argentí afincat a Madrid, però
que abans va residir a Barcelona. Aquest tema
és tot un clàssic del swing americà, composat per Ebb
i Kaner i va ser un èxit mundial
tant en la versió de Liza Minelli com
la que va fer Frank Sinatra, però Luis
Aguilera Pica ens
demostra que ell està
a l'altura. La va incloure en un CD publicat l'any 1992, ens hem sortit de mare
una altra vegada, però és que ens venia molt de gust compartir
amb tots vosaltres
aquest tema. El
CD es va titular "Quien
da más..."
i el va publicar el
segell Showman, propietat del
propi Luis Aguilé
amb ell que les
últimes dècades de
la seva vida, va treure tots els
seus discos. En aquest CD també es va incloure
“Cuando vuelva a Cuba”, segona part
del gran hit en la seva carrera
“Cuando salí de Cuba” que va arribar
a ser Disc d'Or als Estats Units,
en la versió que van realitzar el trio The Sandipers,
és clar. Luis Aguilé va néixa a Buenos Aires
el 24 de febrer de 1936 i va morir a Madrid un nefast
10 octubre 2009. La foto és d'una actuació, la va fer Mario Prades.
Vicente Parra – Venus
Fa unes setmanes us vam portar al
programa i com a curiositat
a l'actor Vicente Parra cantant. Us
vam comentar que va gravar
diversos EP's a
principis dels anys seixanta, aprofitant el
boom de la seva pel.lícula "Dónde
vas Alfonso XII".
En un altre d'aquests EP es recollia aquest
tema que us portem avui i que hem de reconèixa, és una bona versió que Vicente
Parra realitza del
gran èxit internacional del cantant i actor
nord-americà Frankie Avalón, sense desmerèixa
per res. En
aquest EP, editat per Hispavox també
trobàvem
“Llorarás”, “Mi sentencia” i “La entrega”. El valencià Vicente Parra va ser un dels grans actors del cinema espanyol, més que per la seva qualitat interpretativa, pel seu doper aconseguir que a les senyores se'ls caigués la bava davant la seva presència a les grans pantalles i sobretot pel seu paper en el film "¿Dónde vas Alfonso XII?" de Luis César Amadori que l'any 1958 va guanyar el cor a les espanyoles. Curiosament al galant sembla ser que li passava una cosa semblant a lo de Rock Hudson, però sense la malaltia, no siguem dolents. Es deia Vicente Parra Blanco i va néixa a Oliva, València, el 5 de febrer de 1931. Va començar dedicant-se al teatre. A partir de la meitat dels seixanta la seva cursa va perdent força i els nous actors, sobretot còmics, l'anaven desplaçant-lo. Als setanta Vicente Parra va voler mostrar una faceta d'actor diferent als papers ensucrats als que l'havien encasellat i va protagonitzar l'any 1970 "La setmana del asesino" de Eloy de la Iglesia i molts dramàtics per a TVE. Vicente Parra va morir a Madrid el 2 març 1997.
Ana María Parra – Hula Hoop
L’any 1958 Ana María Parra, rés a veure familiarmente
amb l’actor Vicente Parra que escoltavem abans, va gravar un EP on el
tema estrella era el “Hula-Hoop” un ritme de curta vida i lligat al estris rodó,
aquell que es va posar de moda a finals dels anys cinquanta i que es feia moure
remenan la cintura i el culet amb ganes i gracia. En aquet disc també es van
incloure les cançons “Cosas de amor” “Adiós a la ciudad” i “Sin saber porque”.
Es clar que la carrera de Ana María Parra està lligada a una pel.lícula
històrica del cinema espanyol per diverses raons, “Las Chicas de la
Cruz Roja”. Les actrius i actors eren dels
millors del moment i a més gairebé tots ells van consolidar grans carreres a la
pantalla gran. Reflecteix un moment històric d'Espanya on s'intentava
conscienciar que el treball de les postulants era quelcom digne d'admiració i
amb premis morals, això era el més important en aquella època. Però sobretot si
alguna cosa ha contribuït al fet que "Las chicas de la Cruz
Roja" (escena de la pel.lícula al costat) formi part de la història del cinema
espanyol amb lletres d'or, va ser la seva banda sonora, composta pel
desaparegut compositor català Augusto
Algueró i sobre tot per la cançó que donava títol i que va cantar Ana
María Parra. La pel.lícula va ser dirigida per Rafael J. Salvia l’any 1958. Per cert, el Mestre Augusto Algueró tenia una botiga de discos a Madrid, al costa
us posem un anunci gràfic del establiment.
Hermanas Benítez – Baila Ye-Yé
Las Hermanas Benítez eran naturals de Cuba i d’allí van passar a Mèxic fugin dels de la barba i el puro, després es van venir cap a Espanya. La veritat es que si bé eren un tercet quan actuaban variaban el número de germanes dependen dels pressupostos ja que elles creiem que eren cinc o sis noies. Quimet sempre fa la conya de dir que las Benítez anaven a "tan el kilo", es a dir que las contrataves a pes. La veritat es que tampoc era així. Las Hermanas Benítez eren Beatriz, Beba, Petry, Carmen i Juanita i més tard sel's va afegir la Haydeen. Van cantar a moltes películes de Mario Moreno "Cantinflas" i Las Hermanas Benítez van gravar quinze LP’s. A mesura que es van anar casant-se es van retirar de la música, però pensem que ancara es troven en actiu, si bé no totes elles. La seva cançó més popular va ser “Corazón de melón”, però van incursionà i molt dins del mon del pop, com a aquesta cançó que escoltem ara a El Temps Passa… i la música queda on ens recomanen que ballem Ye-Yé i que es va incloure a un EP editat per Discophon, on també trovabem “El patito”, “El vendedor de melones” i “Su forma de besar”.
Las Hermanas Benítez eran naturals de Cuba i d’allí van passar a Mèxic fugin dels de la barba i el puro, després es van venir cap a Espanya. La veritat es que si bé eren un tercet quan actuaban variaban el número de germanes dependen dels pressupostos ja que elles creiem que eren cinc o sis noies. Quimet sempre fa la conya de dir que las Benítez anaven a "tan el kilo", es a dir que las contrataves a pes. La veritat es que tampoc era així. Las Hermanas Benítez eren Beatriz, Beba, Petry, Carmen i Juanita i més tard sel's va afegir la Haydeen. Van cantar a moltes películes de Mario Moreno "Cantinflas" i Las Hermanas Benítez van gravar quinze LP’s. A mesura que es van anar casant-se es van retirar de la música, però pensem que ancara es troven en actiu, si bé no totes elles. La seva cançó més popular va ser “Corazón de melón”, però van incursionà i molt dins del mon del pop, com a aquesta cançó que escoltem ara a El Temps Passa… i la música queda on ens recomanen que ballem Ye-Yé i que es va incloure a un EP editat per Discophon, on també trovabem “El patito”, “El vendedor de melones” i “Su forma de besar”.
Palito Ortega – Despeinada
Aquesta cançó és
una de les més populars en la carrera del
cantant argentí Palito Ortega, a qui a Espanya
es recorda per
"La Chevecha"
o "La Felicidad", dues veritables horterades que
al nostre país van ser cançons
de l'estiu. Mario recorda una revetlla de
Sant Joan en la que va
organitzar una festa particular
de les seves i
aquella nit li va tocar fotres i posar discos i "La Felicidad" va haver de posar-la un
munt de vegades ja que no paraven de
demanar-la, tantes van ser que finalment va
tirar el disc a les escombraries.
Però hem d'aclarir que aquestes dues cançons a
Argentina van passar bastant
desapercebudes, cosa que no diu molt a favor del nostre bon gust musical. Palito Ortega va
formar part del Club del Clan (uns quans a la foto, Palito Ortega es el primer per l'esquerra),
un programa de televisió de gran importància en la música
argentina dels 60 i que va ser un antecedent per el “Escala en Hi-Fi” espanyol.Palito Ortega també es va dedicar a la política a la seva Argentina natal,
arribant a ser Governador de Tucumán
entre 1998 i 2000, va ser senador per la mateixa província. Palito Ortega va néixa a Lules, Tucumán,
el 8 de març de 1941, però en realitat havia nascut el 28 de febrer, però els
seus pares van trigar a inscriure'l al registre. El seu veritable nom és Ramon Bautista Ortega, actor, cantant,
polític, productor i director de cinema. Ha filmat 33 pel.lícules. Per cert el
“Club del Clan” l'integraven, a
més de Palito Ortega, Violeta Rivas, Johnny Tedesco, Chico
Novarro, Rolo Puente, Lalo Fransen, Los Red Cap's, Ricardo
Mejía, Nicky Jones i
alguns cantants més. També es va rodar una pel.lícula titulada “El Club del
Clan” dirigida per Enrique Carreras
que es va estrenar el 12 de març de 1964 i va ser protagonitzada per tots ells.
El Club del Clan va començar al Canal 17 i després va passar al Canal 9, era un programa similar a
l'espanyol "Escala en Hi-Fi",
però si bé van començar fent play-backs, de seguida van passar a realitzar ells
els covers i finalment interpretaven les seves pròpies cançons. L’any 1963 va
ser el segon programa de les televisions argentines en índexs d'audiència, la
qual cosa parla i bé de la seva qualitat.
Els Anuncis dels Nostres Records
Avui els nostres anuncis del record estaran motoritzats
i amb quatre rodes.
La veritat és, parlant
d'un greu problema
que tenien les parelles en aquella època
que el cotxe podia solucionar aquells anhelats
moments d'intimitat, relativa això si, ja
que el vehicle estava estacionat a la via pública, sobretot tenint en
compte que hi havia un delicte
tipificat per la
llei que es deia "Escàndol
públic" i t'ho
podien aplicar fins i tot per donar-li un petó de
cargol a la teva nena al carrer. De
fet a Mario en la
desapareguda plaça del Niño,
a Sants (la foto del costat correspond a la plaça dels Tramvies amb l'antiga estació del tren), on avui hi
ha el cinturó de ronda i just davant del
Bar Ripollés, li
van cridar l'atenció en un parell d'ocasions per estar assegut
en un banc de la placeta
amb una nena i
donar-se unes controlades abraçades. És clar que els cotxes
també tenien la
seva part de incomoditat, ja ho
deien Los
Inhumanos “Que difícil es hacer el amor en un Simca 1000”.
Simca 1000 (2 anuncis)
Ara us portem
dos anuncis del Simca 1000, un vehicle que tenia 8 cavalls de potència i va ser
un turisme bastant popular, sense arribar a ser-ho tant com el Seat 850 o el R-8 de la Renault, parlan de
la mateixa categoría de cilindrada, però el Simca 1000 tenia quatre portes i
motor posterior. És clar que malgrat tot el que deien Los Inhumanos, el cotxe per a les parelles que és volien perdre
per les seves relacions amoroses, va ser el Seat 600, però un dia Víctor i Alfonso, els cantant del grup
valencià li deien a Mario que la cançó va surgir parlan del Seat 600, però quan
van posarse a compondre la cançó no els rimava de cap manera i finalmente és va
convertir el 600 en un Simca 1000. Al vers li anava millor.
Ni Quimet ni Mario van tindre mai un Simca 1000.
Ebro Siata 40
La Siata era una furgoneta petita i manejable que ens
deia l’anunci que passava per tots els llocs, ocupava poc espai amb un gran
capacitat de càrrega disponible i amb molt poc consum de bencina. La Ebro
Siata 40 era
de fabricació espanyola i la veritat és que sense arribar a ser tan popular com
la DKV, era una mica més gran que el 2 cavalls furgoneta i es va vendre
molt bé. Pels carrers de les nostres ciutats i també en les carreteres es veien
moltes Siatas. Van fabricar
també la versió "capitoné" que era més alta de caixa per transportar
mobles i cargas de més volumen. Nosaltres i no sabem perque, sempre hem asociat
la Siata amb la SEAT, pero sembla ser que no,
rés a veure.
Citroën Dyane 6
Hereu del 2 cavalls, el Citröen Dyane 6, deia l'eslògan publicitari que era "Para gente encantadora"
i en aquest anunci el comprador del vehicle que deuria ser molt “encantador”,
no podia esperar que l'hi donessin el cotxe matriculat. Malgrat les protestes
de la seva dona ell volia enfilar-se ja quan el transportaven en el tràiler de
la factoria al concessionari. És que hi ha gent que tot i ser encantadors, no
tenen paciència. Es va fer també el Dyane
6 furgoneta, fusellan al 2 CV
i un altre variant que és va vendre molt bé va ser el Mehari (un a la foto del costat) que era de plàstic, Mario
en va tindre un de color vermell i va ser un dels millors estius de la
seva juventut, tot i que ja en tenía 23 i estava promes, pero aquell cotxe
tenia la culpa de tot, segur. Quan va arrivar setembre, com deia la cançó, el
va capotar i llavor es va adonar que les lones estavan furadades i l’aigua de
la plutja entrava de tal manera que dins del cotxe tenias que obrir el
paraigües. S’el va vendre de seguida, sobre tot per que tot i tindre un tubo
d’entrada de calefacción al devan molt gros, quan passaves a la part del darrera feia un
fred de nasos.
Mini
El Mini va ser el cotxe de moda entre les
noies de bon veure, tal com es reflectia en la pel.lícula "Las nenas del
mini, mini" que van protagonitzar Sonia
Bruno, Juan Luis Galiardo,
Pilar Velázquez, José Sacristán, Margot Cottens, Manuel de Blas, Mabel Karr, Manolo Otero
i Pedro Osinaga el 1969 i que va
dirigir Germán Lorente. El Mini com cotxe, va sorgir sobre les
estovalles d'un restaurant, quan l’any 1957, el president de la British Motor Corporation, Leonard Lord,
va convidar a dinar al seu enginyer en cap Alec Issigonis. Van plantejar-se la necessitat de crear un
automòbil petit i econòmic. El Mini va
ser el cotxe de la joventut a Anglaterra, a l'igual com ho va ser a finals dels
seixanta el 600 a Espanya.
Curiosament els seu primer diseny va surgir a l'estovalles de paper d'aquell dinar. El Mini era un cotxe que va
causar admiració i també escepticisme. Va marcar un abans i un després en la
forma de dissenyar automòbils. La idea era crear un cotxe el més petit
possible, però que donés cabuda a quatre persones i tingués una mica de lloc
per l'equipatge. El Mini es va
convertir en el primer automòbil de gran sèrie i petita grandària que tenia un
motor davanter en posició transversal, és a dir, a l'ample i no al llarg. És
clar que no va ser acceptat com esperaven i el 1960 sols i havien fabricat
64.000. L'autèntic boom del Mini
comença al 1962. En aquest any es van fabricar 116.000 unitats i el ventall
d'usuaris va canviar tan ràpid com la música de llavors. Les persones amb poc
poder adquisitiu valoraven la seva economia, els joves apreciaven la diversió
que proporcionava al volant i les dones ho van adoptar com a símbol d'una
independència que encara trigaria en arribar-les. L’any 1964 la dissenyadora de
moda Mary Quant es va basar en
el nom del cotxe per batejar a la seva gran creació, la minifaldilla. Un bon invent, si senyor.
Cera Rally
És clar que el
Manolo de l'anunci de la Cera
Rally cada vegada que li preguntaven si el seu cotxe era
nou, el xicot afirmava que no, que estava netejat a fons amb la cera en qüestió, la Cera
Rally, i arribava fins i tot a fer-se pesadet, clar que
quan la pregunta se la feia una noia de bon veure, la resposta del nostre heroi
a si es tractava d'un cotxe nou era clara i concisa "És clar".
Aquest anunci es per que recordem que el cotrxe també es te que cuidar i
tindrel ben net, cosa que Quimet fa, però Mario…
I després
d'haver-nos motoritzat una estona i recordar com erem de golfos, sobre tot el
Mario que Quimet era molt bon xiquet, ara connectem la ràdio ja que el radiocassette
era massa modern per l'època i tornem El Temps Passa... i la música queda escoltan a Chico Valento.
Chico Valento – Devuélvase al remitente
Chico Valento va
ser un cantant aragonés d’adopció i fet musicalment a Barcelona, un dels
pioners del rock and roll al pais. Sempre pensavem que Chico Valento era menut, per això lo de Chico, però fa un temps es va posar en contacte amb nosaltres un nebot
sur, creiem recordar, i ens va dir que no era així, era d’una alçada mitjana
normal. Ell es deia en realitat Miguel
Miñana i va néixa a Larache, al Magreb, quan era protectorat espanyol.
Als cinc anys el seu pare, militar professional, és destinat a Saragossa i allí
va viure Chico Valento la major
part de la seva vida, encara que per triomfar es va haver de traslladar a
Barcelona on va compartir pis amb el seu amic i també cantant aragones Rocky Kan. Aquesta cançó va ser un del
gran èxits del Rei que la va gravar l’any 1962, però es clar, Elvis Presley la va cantar en anglés a
la pel.lícula “Girls! Girls!
Girls!”, titulan-la “Return to sender”. La cançó va ser esrita per Winfield Scott i Otis Blackwell. Chico Valento va fer una gran i digna versió. El 2002, un any després de la
mort de Chico Valento, EMI va
remasteritzà els seus enregistraments, inclos aquest i els va editar en format
CD. Aquesta cançó es va incloure inicialment a un EP de 1963 on també trobavem
“Aleluya” de Chales Aznavour,
“Quiéreme deprisa” que va cantar Elvis i
“El solitario” que era de Don Gibson.
El seu últim disc és va publicar l’any 1966. En total Chico Valento va gravar 20 cançons en 5 EP's i un single. Chico Valento va funcionar i bé des de
1961 a
1966.
Miguel Ríos – Caperucita Ye-Ye
Ja fa un parell de
temporades que vam escoltar a Marta Baizán en una peça extreta d'aquest
disc, un EP publicat
l’any 1966 pel segell Sonoplay que
reconverteix al Ye-Yé el “cuentecito” clàssic,
aquell de la Caputxeta
Vermella, ara hem
decidit portar-vos una altra cançó del EP,
que ja és hora.
En aquest cas
es tracta del
nostre rocker infatigable,
Miguel Ríos que
es converteix en el
llop ferotge i té molt males intencions
pel que fa a la nena o potser no són tan dolentes les
intencions que es porta el malèvol llop
ferotge amb la
veu de Miguel Ríos Campaña, nascut al
barri de la
Cartuja, a Granada, el 7 de juny de 1944, sent
el petit de set germans. A part de Miguel Ríos i Marta Baizan, en el disc tambén van
intervindre Mari Carmen Goñi i el grup Los Impala que per cert, acompanyen a Miguel en aquesta gravació.
Nosaltres a Miguel Ríos sempre li diem "El Cantant Guadiana" perquè
cíclicament ha anat retirant-se per tornar de nou. Ara sembla ser que es s’ha
retirat definitivament. Ja ho veurem amb el temps quan aquest passi. Miguel Ríos
també va fer cinema. Va intervindre a unes quantas pel.lículas, entre elles va
ser protagonista de “Hamelin” (al costat foto del film), on també sortie Camilo Blanes, més tard Camilo Sesto.
Los Sírex – El tren de la costa
La cançó “The train kept A-runnin’” va ser un dels èxits del grup nord-americà Johnny Burnette Rock and Roll Trio i
fins i tot la van versionar The Yarbirds l’any 1965, un grup britànic que
consta a la història de la música per haver tingut a les seves files als que
s'han considerat els tres millors guitarres anglesos dels seixanta. El primer
va ser Eric Clapton que quan els
va deixar per incorporar-se a la banda de John Mayal va ser substituït per Jeff Beck i aquest al seu torn per Jimmy Page. Ara bé, a Espanya en el seu moment es va convertir en
una de les millors cançons del grup barceloní Los Sírex quan aquest la van versionar, clar que la banda, avui
liderada per Lesli i Guillermo, la van titular "El
tren de la costa" i la van incloure en l'EP que millor es va vendre de
tota la seva carrera discogràfica, el disc va vendre més de 130.000 copies, es
clar que la cançó estrella va ser "La escoba" que per cert, ells no
volien gravarla, no els agradava la cançoneta. També es van incloure
"!!Que haces aquí¡¡" i “Cantemos”. Los Sírex eren en aquesta
grabación Antonio Miquel Cervero conegut com Leslie (cantant), Guillermo
Rodríguez Holgado (baix), Manolo
Madruga (guitarra), Luis Gomis
de Pruneda (bateria) i José
Fontseré (guitarra rítmica). Fa uns programes ja us vem parlar de las
morts de Manolo i Lluis, els dos la mateixa setmana.
Portades de revistes musicals amb Los Sírex
La Música que es Feia en Català
Los Relámpagos – La Santa Espina
Van començar
sent Dick y Los Relámpagos i van
acompanyar a Miguel Ríos i molta
més gent en enregistraments i actuacions, però Los Relámpagos van ser una de les millors bandes instrumentals
surgides al panorama espanyol. Aquest tema va ser l’adaptació que Los Relámpagos van fer de la popular
sardana d’Enric Morera, si bé
ells ja havien gravat anteriorment un altre sardana, os parlem de “Nit de
llampecs” que va ser un dels seus gran èxits i era una composició del grup
madrileny. Aquesta d'avui es va publicar l’any 1967 en format single amb “El
torneo” a la cara B. Los Relámpagos
estaven liderats per José Luis
Armenteros (guitarra) que es va dedicar a la producció i composició
després de deixar-los l’any 1968. Per Los
Relámpagos van passar també Pablo
Herrero (òrgan), Ricardo López
Fuster (bateria), Juanjo Sánchez
Campins (baix, i guitarra solista) i que va morir el 23 d'agost de 2008,
Ignacio Sánchez Campins
(guitarra rítmica i orgue), Juanjo
Sánchez Campins Jr (guitarra rítmica) i Fernando Mariscal Jimeno (bateria). En una emissora que es trobava
a les rambles barcelonines, Mario creu
que era Ràdio Exterior d'Espanya,
encara que no està segur, els dissabtes a la tarda es feien actuacions en
directe, gratuïtes i ell va anar amb amics de la colla del carrer Bassegoda. Aquell dia estaven Los Relámpagos i darrere de
l'escenari, ben gran i en castellà, com estava manat en aquells temps, un
cartell deia "Se prohibe fumar". El presentador va deixar sol al grup en
l'escenari i un d'ells va treure un cigarret, el va encendre i es va posar a
fumar. Mario que sempre ha estat
un gran incordiador i a més a més “titulat”, es va aixecà de la seva butaca i
els hi va preguntar, senyalan el cartell, si sabien llegir, ells i després de
riure-sen, van fer cas omís manifestant que eren Los Relámpagos. Les riatlles van durar fins que Mario es va treure la seva pipa de la
butxaca, la va carregà de tabac i també es va posar a fumar omplint el local
d'una gran i olorosa fumera, llevors s'acabà el riure, per suposat més d’un del
pùblic tambe va ensendre el seu cigarret, entre ells els de la colla. Quan el
presentador va tornar allò semblava un fumadero d'opi. A Mario el van escridassar i expulsar
del local. És clar que ell no era un
llampec.
Yerba Mate – El paso del Tigre
Aquesta cançó
era la cara B d’un single amb “Deborah” al altre costat. Els catalans Yerba Mate eren un grup de Barcelona dels
que tenim poca información que van gravar entre d'altres el tema "Tuset
Street", posiblemente el més popular de la seva carrera i van debutar amb
“El mirlitón”, una horterada imposada per la casa de discos i es movien per la Cova del Drac i després per Zeleste, el de la Via Laietana, el
primer. Yerba Mate van ser la
primera macro-banda que van oferir dixie de qualitat des del Principat. Van
començar a funcionar a finals dels anys seixanta i no hem de confondrels amb un
grup del mateix nom que va treballar per Amèrica Llatina. Aquest tema que ens
porten ara els Yerba Mate a El Temps Passa... i la música queda,
és un clàssic del ragtime nord-americà, herència del xarleston. El single va
ser publicat per Sonoplay i a l'altre cara hi havie "Deborah", una
cançó del italià Fausto Lealli
que fins i tot va gravar Wilson Pickett.
Quan el grup Yerba Mate es va
desfer, els seus músics es van anar integrar en diversos conjunts englobats
dins de la "Ona Laietana". Curisament als Yerba Mate en moltes fons d’internet els clasifiquen com un grupo
de soul, pero aixó no es així, l’unica cosa que tenien en comun Yerba Mate amb els grups de soul es
que ells també feien servir metalls. Alguns del components de Yerba Mate creiem que van formà part d’un grup de
Terrassa que es deien Mi Generación.
Latin Combo – Together till the end of time
El Latin Combo en aquest EP se'ns mostrava
pletòric de R
& B i soul negre, fins i tot
el cantant en aquest tema interpretat en
anglès dóna el pego. Es tracta d'una versió de l'èxit del grup
britànic Spencer Davis
Group que el
Latin Combo va publicar
l'any 1967 dins d'un EP editat per Columbia que també incloïa
"Papa 's got
a brand new bag", "I put
spell on you"
i "I' m
a man "que
també era de Spencer Davis Group, la banda
liderada per Spencer Davis i que va comptar
amb Stevie Winwood
com a organista i cantant. Per cert,
a Calgary, Canadà, hi ha un grup que es
diu així Latin Combo, però res a veure
amb els catalans
que van ser una de les millors formacions de instrumentistes
de la seva època, al costat del Latin Quartet. El Latin Combo el van integrar Jorge Coll, Ricard Roda (molt jove a la foto del costat), Manuel Bolao,
José Cunill i Jaume Villagrasa, tot i que alguns
d'ells també van formar part del Latin
Quartet, així mateix Francesc
Burrull que militava en aquests últims, va ser component dels Latin Combo, seguim embolicant al
personal. Tots aquests músics van beure de les fonts del jazz i Ricard Roda, nascut l'any 1931 a Barcelona, va ser un
dels millors saxofonistes de la història musical espanyola, va crear en els 70 l'Orquestra Mirasol gravant "Salsa catalana", un dels
millors discos de l'Ona Laietana
i va ser professor del Taller de Músics.
Un dels seus últims projectes va ser Roda
de Saxos. Ricard Roda va
morir el 14 de novembre de 2010 i des de feia anys residia a la Seu d'Urgell, on va ser
enterrat. Per cert, el Latin Combo també
va acompanyar a molt cantants en les seves gravacions i gires, llavors dit
“bolos”
Els 4 Gats – Cla i Cat
A part dels molts siginificats que poden
tenir les paraules “Els quatre gats”, Els 4 Gats van
ser també un grup catalá d’efímera vida on destacava un dels seus components, Quico Pi de la Serra que va néixa a
Barcelona el 6 agost 1942 i més tard tindrie una bona carrera ja com a
cantautor y membre de Els Setze Jutges.
Els 4 Gats interpretaven una
mena de R & B a la catalana, light i bastant simplista, però ple de bona
voluntat. Per a mostra aquí tenia aquesta cançó. El 22 de mars de 1962 Quico Pi de la Serra fa la seva primera actuació dins
dels Jutges, acompanyant a Miquel Porter i el 23 d’agost de 1962
va debutà en directe a un concert en La Selva del Camp, a Tarragona, cantàn "Les
portes". Despres Quico Pi de la Serra se incorporaria
a Els 4 Gats amb els que va
gravar 3 discos i van actuar en directe en moltes ocasions. Quan els va deixà
per anar-sen a fer el soldat, el seu lloc seria ocupat per Xavier Elies que era des de 1963, el séptim Jutge i com a cantant havia
grabat un sol disc “El piset”, l’any 1965, Xavier Elies va morir a causa d’un càncer el 30 de juny de 2010.
Els 5 Xics – Quan un home vol a una dona
Els 5 Chics van ser
una bona banda valenciana creada al barri del Cabañal i que va estar en actiu
de l’any 1965 fins a 1983. Sempre van gravar en castellà, però un dia Els 5 Xics es van despenjar amb in
single que incluïe una gran versió del "Quan un home vol a una dona"
cantada en valencià i que va ser el gran èxit en la carrera del cantant de
color nord-americà Percy Sledge.
A la cara B es recullie “Un poco de cariño”. Els 5 Chics van gravar moltes cançons, aquesta que os portem ara
va ser publicada per Regal l’any 1968. Entre els components de Els 5 Xics, encara que no sabem si va
intervenir en aquest enregistrament, si be pensem que si, destaca el cantautor
i guitarra Remigi Palmero que és
de Castelló, al costat del bateria Ramón
Asensio, el cantant José Luis Ballester,
José Llusar que també va actuar
com a productor, Antonio Riza a
la guitarra i Vicente Gay al
baix i saxos, a més del organista Bernardo
Adam Ferrero. Els 5 Xics
van ser declarats "El Mejor Grupo Valenciano de su Época". Van gravar amb
diferents segells: Session, Regal, Unic, Ekipo, Dipolo i Val-disc. De fet cinc
ho van ser solsament al principi, van arribar a contabilitçarse fins a 7
músics. En total van gravar 14 discos petits, entre EP’s i singles i ja a l'any
1983 el seu primer LP. El segell Rama Lama Music va treure l’any 1997 un doble
CD amb totes les gravacions de Els
5 Xics, és molt interessant i us el recomanem. Per cert us haureu adonat
que hem escrit el nom del grup de dues formes diferents i és que ells van
signar en els seus discos de les dues maneres, en uns com Els 5 Xics i en altres com Els 5 Chics.
Los Polares – California Dream
Los Polares sorgeixen al Masnou, prop de Barcelona, l'any 1964 i van saber ficar-se dins del circuit de concerts que alguns grups espanyols com Los Salvajes, Los Javaloyas, The Runaways, Los Huracanes o Los Atilas van realitzar per sales d'Alemanya, sobretot a Hamburg . Allò va ser un bagatge inapreciable per a aquells conjunts. Es diu que van arribar a gravar dos singles a Alemanya signats com Polares Show Band, encara que mai hem aconseguit tenir un d'ells a les mans. Eren el cantant murcià Juan Antonio Bautista, Francisco Brías, Antonio Andreu, Fernando Escribá i Alberto López. L'únic EP de Los Polares que van editar a Espanya té un contingut molt R & B, encara que avui dia es diria música garatge. En aquest disc gravat el setembre de 1966 i publicat el desembre de 1966 a través del segell Sonoplay que dirigia Adolfo Waitzman i que creiem era de Movierecord, trobem la versió del "Califòrnia dreamin'" de The Mamas & The Papas que escoltem ara. Una cançó on lluixen bons jocs de veus si bé el sol de guitarra deixa molt que desitjar. També es van incloure "La droga" que va ser prohibida, en la seva versió original per The Pretty Things, en diversos països per la seva temàtica, però que casualment a Espanya "va colar", un altre versió, en aquest cas del “My girl” dels Tempations i la quarta cançó és el "Respectable" de The Isley Brothers a la que Los Polares titulen "¡Qué chica tan formal" i que és el tema estrella de l'EP, una cançó que també van versionar Los Botines. Los Polares es van desfer en el 67 i el bateria Alberto López es va incorporar a la banda de Tony Ronald i més tard a la de Georgie Dann per després de passar per diversos grups anar amb Santabárbara. L'any 1989 el segell Cocodrilo Records va publicar un LP compartit amb Los Protones en el que es van incloure les quatre cançons d'aquest EP de Los Polares, als quals no hem de confondre amb Los Polaris, un altre grup interesant de l'época. Durant un temps van ser la banda fixa en un local de Malgrat de Mar anomenat Sabina i un altre de proper en el què substituïen a Los Salvajes de tant en tant.
Los Polares sorgeixen al Masnou, prop de Barcelona, l'any 1964 i van saber ficar-se dins del circuit de concerts que alguns grups espanyols com Los Salvajes, Los Javaloyas, The Runaways, Los Huracanes o Los Atilas van realitzar per sales d'Alemanya, sobretot a Hamburg . Allò va ser un bagatge inapreciable per a aquells conjunts. Es diu que van arribar a gravar dos singles a Alemanya signats com Polares Show Band, encara que mai hem aconseguit tenir un d'ells a les mans. Eren el cantant murcià Juan Antonio Bautista, Francisco Brías, Antonio Andreu, Fernando Escribá i Alberto López. L'únic EP de Los Polares que van editar a Espanya té un contingut molt R & B, encara que avui dia es diria música garatge. En aquest disc gravat el setembre de 1966 i publicat el desembre de 1966 a través del segell Sonoplay que dirigia Adolfo Waitzman i que creiem era de Movierecord, trobem la versió del "Califòrnia dreamin'" de The Mamas & The Papas que escoltem ara. Una cançó on lluixen bons jocs de veus si bé el sol de guitarra deixa molt que desitjar. També es van incloure "La droga" que va ser prohibida, en la seva versió original per The Pretty Things, en diversos països per la seva temàtica, però que casualment a Espanya "va colar", un altre versió, en aquest cas del “My girl” dels Tempations i la quarta cançó és el "Respectable" de The Isley Brothers a la que Los Polares titulen "¡Qué chica tan formal" i que és el tema estrella de l'EP, una cançó que també van versionar Los Botines. Los Polares es van desfer en el 67 i el bateria Alberto López es va incorporar a la banda de Tony Ronald i més tard a la de Georgie Dann per després de passar per diversos grups anar amb Santabárbara. L'any 1989 el segell Cocodrilo Records va publicar un LP compartit amb Los Protones en el que es van incloure les quatre cançons d'aquest EP de Los Polares, als quals no hem de confondre amb Los Polaris, un altre grup interesant de l'época. Durant un temps van ser la banda fixa en un local de Malgrat de Mar anomenat Sabina i un altre de proper en el què substituïen a Los Salvajes de tant en tant.
Jimmy Fontana – El mundo
En diverses
ocasions us hem parlat d'un EP compartit en el qual quatre de les veus
rellevants del pop italià van cantar les seves cançons en català. Era l'any 1965 i en
aquest EP que va publicat RCA-Victor trobàvem a Jimmy Fontana amb el tema que escoltem ara, si bé la escoltem en
castellà, al costat de Donatella
Moretti i "He vist com sorties", Rita Pavone amb "Ell" i Gianni Morandi que va interpretar "Si no et tinguès ja mai
mes". La veritat és que gravar aquest EP en català va ser una idea d'un
directiu del segell RCA que era de Barcelona i la cosa va funcionar, fins al
punt que Rita Pavone va gravar
l'any següent un altre EP amb quatre cançons en la llengua de Mossèn Cinto. Algunes d'elles ja les
hem escoltat a El Temps Passa... i la
música queda. “El mundo” va estar el gran éxito en la carrera musical de
Jimmy Fontana i aquí al país la versió en castella per descomptat, es va vendre
molt bé i a part, molt altres grups i cantants la van versionar, destacan la
que van fer “Los Mustang”, es clar. El cantant i actor Jimmy Fontana es deia en realitat Enrico Sbriccoli i va néixa a Camerino, Itàlia, el 13 de novembre
de 1934. "El món" va ser la seva cançó més important i per la que
avui en dia s’el recorda, de fet va ser un dels millors hits de l’època.
Los Pop Tops – Mammy Blue
Acabarem el programa d'avui amb un altre gran clàssic del pop espanyol, el “Mammy blue”. Los Pop Tops van vendre més de tres milions
de singles d'aquest tema, una cosa veritablement astronòmica per a l'època. Va
ser el gran hit en la carrera dels Pop-Tops,
un grup que van començar dient-se Los
Tifones i que després de la incorporació del cantant Phil Trim que va substituir a Luis Fierro, van passar a dir-se Los Pop-Tops. Aquesta cançó que
escoltem ara va ser composta pel francès Hubert Giraud per a la seva esposa la cantant Nicoletta. Los Pop Tops van ser
produïts pel francès Alain Milhaud
i es van convertir en una fàbrica de fer diners, encara que no tots ells van
saber.lo aprofitar o guardar quan hi havia i Phil després de tenir una mediocre carrera en solitari i creiem que va passar a
ser el cantant de l'Orquestra Alcatraz,
sembla ser que avui en dia es troba gairebé en la indigència. Los Pop-Tops l'integraven José
Lipiani, Alberto Vega, Ignacio Pérez, Julián Luis Angulo, Ray
Gómez que venia dels Pekenikes i
després va marxar a tocar a Estats Units incorporant-se a la banda de John Lennon i el cantant de color Phil Trim, de veritable nom Theophilus Philip Trim i que va néixa
el 5 de gener de 1940 a
Trinidad Tobago. Un dels components del grup durant un temps sembla que va ser Alfonso Arteseros, conductor avui en
dia del programa de televisió "España
en la Memoria".
Van haver-hi altres músics, entre ells Felipe
que era baixista i s'en va anar despres amb Jalea Real. Por cierto que el sello RamaLama va editar no fa massa
temps un doble CD titulat “Pop Tops, todas sus grabaciones 1967-1974”, amb un total de 45
cançons.
Quimet i Mario
toquen el dos i ara foten el camp.
Acabem per avui El Temps Passa… i la música queda,
però abans de tancar la paradeta us deixarem la nostra Pin-Up d’aquesta
setmana i veoreu que la xiqueta vol recorre mon i es prepara.
Us quedareu
amb bona companyia, us deixem amb la xarxa d’emisores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de
Catalunya i totes aquelles que emeten El Temps Passa... i la música queda. Porteu-se be i no feu rés que nosaltres no fariem. Xiquets, xiquetes...
adeu.
Quimet Curull i
Mario Prades
Dos tronats que
ancara tenen il-lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario