El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 21 de noviembre de 2012

El Temps Passa programa 22-11-2012

Avui a El Temps Passa... i la música queda obrirem escoltant una cançó que va ser tema estrella d'una pel·lícula i que va estar composada pel recordat músic i compositor català Augusto Algueró al qual també escoltarem al davant de la seva orquestra, però avui no tindrem ni Anuncis ni Parrafada, només música del record, cançons i artistes que van formar part de la dècada en la que hi va haver la major evolució musical al país. Ens sortirem de mare i també escoltarem una cançó de 1988, però és una de les més importants dels 60 i el grup també, per tant i saludant a tots els oïdors i oidoras que ens sintonitzen des de la xarxa d'emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles emisores que emeten el programa nosaltres obrim la paradeta, som Quimet Curull i Mario Prades.

Los 5 Latinos – Amor bajo cero

Una de les moltes pel·lícules on Conchita Velasco i Tony Lebranc van compartir protagonisme va ser "Amor bajo cero", dirigida l'any 1960 per Ricardo Blasco i escrita per Pedro Masó, una comèdia romàntica sense excessiva transcendència, de les moltes que es van estrenar en els seixanta. Per cert, al costat de Katia Loritz que també hi surt, trobàvem a l'argentí Jorge Rigaud que per a nosaltres i malgrat el número interminable de films en què va intervenir, sempre serà Sant Valentí. La cançó estrella de la pel·lícula "Amor sota zero" va ser aquesta que escoltem ara per obrir El Temps Passa... i la música queda i estava interpretada per Los 5 Latinos. La banda sonora, aquest tema inclòs, va ser composada pel recordat Augusto Algueró, del qual us vam dir fa alguns programes que tenia una botiga de discos a Madrid i us vam prometre posar-vos un anunci gràfic i se'ns va oblidar, aquesta vegada ho arranjarem, però no ara, serà més a baix. Los 5 Latinos van ser un grup vocal que va arribar des d'Argentina i estaven liderats per Estela Raval (Buenos Aires, 19 de maig de 1929), dona amb una bona veu. Los 5 Latinos es van crear l’any 1957 i eren Estela Raval, el seu marit el trompetista Ricardo Romero, juntament amb Héctor Buonsanti, Mariano Crisiglione i Jorge Francisco Patar, aquest últim reemplaçat el 1960 per Carlos Antimori. Estela havia cantat amb el grup Las Alondras i en l'Orquesta de Raúl Fortunato i el seu marit Ricardo Romero va militar en diverses formacions, entre elles l'orquestra de jazz Los Colegiales. Junts van formar part del grup Los 4 Bemoles del qual van sorgir Los 5 Latinos. L'any 1969 Estela Raval es va llançar com a solista encara que al final van tornar a posar en marxa el grup com Estela Raval y Los 5 Latinos, l'any 1982. El 29 de Juny de 1960 van debutar al Florida Park de Madrid i van fer una gira per Espanya amb The Platters. Per cert, Estela Raval va morir el 6 de juny d’aquest any, a causa d'un càncer.
Imatges de la pel·lícula "Amor bajo cero"

Rudy Ventura y su Conjunto – Limbo Rock

Rudy Ventura va ser un dels grans trompetistes catalans sorgits a finals dels cinquanta i que va tindre una brillant carrera com a músic, cantant i director d'orquestres en els seixanta i també va treball i molt al capdavant de conjunts, com en aquest cas en què ens ofereix la seva versió del "Limbo rock", un tema que es va fer molt popular a tot el món en la versió de Chubby Checker. En aquest EP editat per Columbia l'any 1963, també va es van incloure “Concierto desesperado”, "Wini, Wini, Wana, Wana" i “Cuando brilla la luna”. Mario coneixia a Rudy Ventura, de fet el músic català va estar a casa de Mario per entregar-li personalment el CD que va gravar en els 90 amb Montse Amor com a cantant i que era la seva jove esposa. La discogràfica Divucsa quan el va enviar, es van passar i molt amb Rudy Ventura ja que no li van explicar exactament on vivia Mario i Rudy, a la seva edat, va anar caminant des de l'estació de tren de Salou fins a casa de Mario, a mig camí entre Salou i Vilafortuny, gairebé tres quilòmetres i podeu imaginar-vos que va arribar rebentat. L'amic Rudy Ventura, de veritable nom Jaume Ventura Serra, va néixa a Canet de Mar el 10 de setembre de 1926. Es clar que tot el coneixien com Rudy Ventura, gran trompetista, cantant i director d’orquesta i grups. Va morir a Barcelona el 2 d’abril de 2009. Va cantar i molt en català i era un gran aficionat al futbol i al seu Barsa.

Tony Vilaplana y sus Teen Stars – Maybellene

Aquest tema del 1.964 és una composició del guitarrista i cantant, pioner del rock'n'roll, Chuck Berry i el EP va ser publicat per Vergara. Tony Vilaplana està considerat el primer rockanroler català de la història de la música, tot i que va començar a gravar en castellà i molt abans que ell ja ho havie fet Víctor Balaguer i creiem que Francisco Heredero. Tony Vilaplana va néixa a Sabadell i va ser a Ràdio Barcelona, on Joaquín Soler Serrano el descobreix i intercedeix per ell, aconseguint que el recentment creat segell Vergara, que està a la recerca de nous artistes catalans, li gravi el seu primer disc, era l’any 1962. Va gravar també un disc per Vergara en català i l’any 1965 Tony Vilaplana va treure un únic disc per Concentric, també en català, tots els altres els va editar amb Vergara. En total Tony Vilaplana va gravar 10 EP's entre els anys 1962 i 1965 i és que en arrivar 1966 el nostre xicot s’en va tindre que anar a la mili, a fer el soldat que deien les mares i com solia passar massas vegades quan tenias que anar a cumplir els deures amb la Patria, tot s’ha acaba i la música es qui perd. Molts eren els conjunts que es desfeien per aquesta raó. Tony Vilaplana també va participar al Festival Español de la Canción de Benidorm, l'any 1963, però ara no recordem com va quedar.
Los Telstars – Triana Morena

Nosaltes sempre hen dit que hi ha qui afirma que Telstar és un aparell per mesurar coses elèctriques i es remeten a que el diccionari ho diu així si be no l'escriuen igual. Segur que s’equivoquen i es tracta d’un satèl.lit llençat a l’espai, diuen uns altres. Nosaltres estem convençuts que tot aixó no és totalment cert. Los Telstars van ser un grup mallorquín de música entre instrumental i cantada i per mostra us portem un botó. Los Telstars eren Luis Cerón, Miguel Porta, Juan José Vázquez i Leonardo Martín. Alguns d'ells venien d'un grup anomenat Los Voltors. Los Telstars van funcionar de l’any 1965 fins finals de la dècada. L’any 1966  Luis Cerón va marxar-se per anar a tocar a l'Orquestra de Silvana Velasco i allò va marcar el principi de la fi, si be van treballar ancara molt de temps. El tema que escoltem avui a El Temps Passa... i la música queda, és trovaba a un EP editat per Belter l’any 1967 i on també es van incloure “Guantanamera”, “Recuerdos de Andalucía” i “Incendio en Rio”. En aquest disc i de fet en tots els que van gravar, els Telstars eren cinc, però no sabem el nom del cinquè en joc. A Mario el tall musical que fan quan canten aixó de “Triana... Triana Morena” i lo de “Que buena, que buena” sempre li ha fet molta gracia. Los Telstars van gravar en varis EP’s i tres singles i van participà en el Festival de Mallorca.

Gelu con Los Mustang – Dominique

Us parlàvem la setmana passada d'aquest disc en el que Gelu va gravar quatre cançons acompanyada per Los Mustang i en el qual destacava "Si yo tuviera un martillo", però nosaltres escoltarem aquesta cançó que va fer famosa a tota Europa la Hermana Sonrisa, coneguda com Sor Sonrisa, una monja-cantant francesa, explicant la història d'un sacerdot de vella escola, un missioner d'aquells que tot ho donaven als necessitats sense preocupar-se res del seu propi benestar. Aquest disc de Gelu es va publicar l'any 1964 i va ser el primer en el què Gelu va poder treballar sense una orquestra darrere la qual cosa li va donar un aire molt més poppi i actual. La veritat és que promocionalment va ser l'empenta que la granadina necessitava ja que Los Mustang en aquell moment eren un dels grups de moda i l'EP també va incloure “No tengo edad” de Gigliola Cinqueti i “Ella es muy bonita” que ara no recordem de qui era, però que havia gravat fins i tot Tito Mora. María de los Ángeles Rodríguez Fernández, va néixa a Granada el 1945 i aixó de Gelu li va posar el seu germà. Gelu va ser una de les cantants de moda en els seixanta i tot i que va debutar a Ràdio Granada i va marxà a Madrid, va ser a Barcelona on va trobar el seu lloc. Gelu va omplir moltes pàgines de revistes per la seva relació sentimental amb Tito Mora, amb el qual va gravar diversos discos i si bé aquest li demanés en diverses ocasions que es casessin, finalment Gelu va decidir fer-ho amb el també cantant Santy Palau que va ser propietari de la discoteca Wonder, a Lleida i la Chrysalis a Valls, a Tarragona. L'any 1968 i després de casar-se, Gelu es va retirar de la música per dedicar-se a la vida familiar. Per cert, els cridets característics de Gelu i que també va fer servir Li Morante, ja els van utilitzar anys abans Torcuato y los Cuatro.

Los Top-Son – Me has cazado

Aquesta és la versió del "You really got me" que els valencians ens porten al programa, el gran èxit del grup britànic The Kinks, dels quals Mikel Barsa, bon amic de Mario i soci seu en diverses ocasions, diu que van ser el primer grup heavy de la història de la música, clar que José Luis Campuzano (Módulos, Barón Rojo), també amic de Mario, afirmava que el primer heavy de la història va ser Beethoven. Aquest tema que va estar inclòs en un disc recopilatori editat l'any 1996 pel segell Cocodrilo Records, es trobava en el quart i últim EP de Los Top-Són que va publicar l’any 1965 el segell La Voz de su Amo i en el que van incloure "Tu que te vas" al costat de "Viva la gente" i "Rag doll" que eren composicions de Pascual Olivas. Vicente Castelló i Pascual Olivas formaven part amb Bruno Lomas de Los Milos, però quan aquest va tornar de França els va deixar. Més tard Los Top-Són es van reconvertir en quintet i integraven la banda José Escrivà (baix), Miguel Ángel Herranz (orgue i piano), Alberto Gómez (bateria), Vicente Castelló (cantant i guitarra rítmica) i Pascual Olivas (guitarra solista). Quan després de la publicació d'aquest EP Pascual Olivas s’en va per crear Los Huracanes, el seu lloc va ser ocupat per Alfredo Pareja i van realitzar una gira per Espanya amb Gelu i el Dúo Dinámico, però a finals de l'estiu de 1965 Vicente Castelló també s’en va i el seu lloc és per Tito Peman que va militar a Los Pantalones Azules. L'any 1966 Los Top-Són se separen definitivament i el bateria Alberto Gómez es va incorporar a Los Canarios substituint provisionalment a Tato Luzardo que va haver d'anar a fer la mili, però com li va passar a Pedro Rui-Blas, mai va ser membre oficial de la banda. En total aquest bon grup valencià va gravar 16 cançons.

Los Stop – El último tren a Clarksville

Cristina al costat de Los Stop, ens versionen en el que va estar el seu primer disc i molt bé aquesta cançó que va ser un dels millors èxits dels nort-americans The Monkees, una banda creada artificalment per poguer competir amb els Beatles i als que s’els si va donar la seva propia serie de televisión solsament acomençar. Aquest es el primer EP que van gravar Los Stop, editat l’any 1966. Uns anys més tard Cristina, de veritable nom Mari Carmen Arévalo, va deixà el grup i va liderar Cristina y Los Tops, per després seguir en solitari. Mario la coneix i li va donar alguna actuación ja quan traballava en solitari, la coneixia a ella i a un cosí seu,company de treball de Mario a Telefónica, el "Boro" que també estama ficat en sindicats. Cristina va néixa a Barcelona el 19 de setembre de 1943. Les cançons més populars de Los Stop van ser "El turista 1.999.999" amb la que van participar en un Festival de Mallorca i "Tres cosas: salud, dinero y amor". Gravaven per al segell Belter i aquest disc és de 1966, con us deiem, el seu primer EP. Los Stop eren, a més de Cristina, Juan Comellas, José María Serra (que en els 80 va ser representant artístic de Lucky Guri i Núria Feliu, entre altres artístes i amic de Mario), Fernando Cubedo i Andrés Gallego. Per cert, quan van comenzar es deien Donald Duck i van cambiar el nom al firmar amb Belter. La foto està feta per Mario Prades.

Los Sprinters – El Tablao

En diverses ocasions hem escoltat a El Temps Passa... i la música queda a Los Sprinters, sols o acompanyant Andrés DoBarro ja que eren la banda oficial del recordat cantant gallec. Us vam prometre que escoltaríem aquesta cançó i aquí està. Es trobava en el seu primer disc i va ser la primera cançó dels gallecs que va sonar a les emissores de ràdio i curiosament i trencant amb tòniques habituals de l'època, era una composició seva. Inicialment es van dir Los Player's i van arribar a actuar i molt a l'estranger, tot i que l'any 1965 es van reconvertir i després de canvis entre els components van passar a ser Los Sprinters. "El Tablao" que de flamenc no te res, no us confongueu, es trobava en el seu primer EP publicat per Fontana l'any 1966, al costat de “Mi gran amor le di” i “Hemos de salvar” que eren versions de The Beatles i "En una flor", també una versió, en aquest cas de Wilma Goich que havien gravat Les Surfs. Los Sprinters eren del Ferrol i no els confonguem amb The Sprinters, una banda britànica. Los Sprinters es van formar en el 65 i eren Miguel Varela Suárez "O Tranquilo" que havia tocat anteriorment amb The Silver Dragons i The Wryders, al costat d'Alfredo Mella, Ramón Miranda i José Vázquez. Els gallecs es van convertir, com us deiem, en el grup d'acompanyament d’Andrés DoBarro fins al seu retir l'any 1976. Andrés DoBarro va morir el 22 de desembre de 1989. Despres Los Sprinters es van reconvertir en una orquestra de ball. Los Splinters van treballar també en la pel lícula que va filmar Andrés DoBarro "En la red de mi canción", de Mariano Ozores, l'any 1971 i al costat de Concha Velasco. Miquel O TranquiloVarela, casat amb la cantant Maria Manuela, va formar amb la seva dona el duet Manuela e Miguel. El 19 setembre 1998 Miquel Varela moriria després d'una llarga malaltia.

Augusto Algueró & His Orchestra – La balada de Bonnie & Clyde

Ens va deixart el 16 de gener de 2011 a la seva casa de Torremolinos, va morir d’una parada cardiorespiratòria soferta mentre dormia. Augusto Algueró havia nascut a Barcelona un 23 de febrer de 1934. Va ser un dels més prolífics compositors espanyols de la seva època i ha estat en actiu gairebé fins al moment de la seva mort, a més de ser bon arranjador, productor i director d'orquestra. Fill de compositor, Augusto Algueró Jr. es va casar amb Carmen Sevilla, però el matrimoni solsament va durar 10 anys. Us hem inclòs en el blog una fotografia del feliç esdeveniment, ens referim a les noces, no la separació que quedi clar. Augusto Algueró va compondre per a gairebé totes les figures del moment cançons que formen part de la història de la música espanyola, entre elles "Estando contigo”, “La Chica Ye-ye" que va compondre per Rosalía no era per Concha Velasco, "Te quiero, te quiero" que va gravar Nino Bravo perquè Raphael va jutjar que no tenia prou qualitat per a ell, "Las chicas de la Cruz Roja”, “Penélope” de Serrat, “Noelia”, “Corazón contento”, “Tómbola”, “Será el amor”, “El día de los enamorados”, “Acompáñame" i tantes altres cançons, sense oblidar les seves bandes sonores que van ser infinitat, entre elles “Amor bajo cero” amb la que hem començat el programa d’avui. Aquest tema que ens versiona en el LP “Sounds Spectacular” que va publicar l’any 1968, va ser el gran éxito del grup New Vaundeville Band i la veritat es que tot i que la versión del recordat Augusto Algueró al front de la seva orquestra es bona, la millor versió que és va fer al pais es la de Los Mustang.

Los Bravos – Los Chicos con las chicas

Quimet sempre els anomena els Senyors Black is black i és que a ell el fet que en un concert revival celebrat ja en l'última dècada i al qual va assistir, en una mateixa actuació toquessin quatre o cinc vegades el "Black is black" gairebé el va fer alucinar. I això que de guitarra i per substituir a Tony Martínez que va morir el 19 de juny de l’any 1990, portaven a Santi Picó. Mario coneixia a la ex del Tony que compartia pis a Madrid amb Azuzena, la que va ser cantant del grup de heavy español Santa i amb qui ell tenía una bona amistat. A Los Bravos els descobreix Manolo Díaz, aleshores directiu de Columbia que els va presentar al productor Alain Milhaud i es va posar en marxa l'engranatge d'una màquina marcada per un sol hit internacional, el seu segon single "Black is black" que va arribar a número dos en el Regne Unit i quarta posició als Estats Units. A França no van arribar al cim de les llistes per culpa de Johnny Halliday que va versionar el tema en un EP interpretant en francès. Los Bravos van ser un muntatge mà a mà entre la discogràfica, Alain Milhaud i una cadena de ràdio-fórmula. La seva presentació oficial va ser en una edició especial d'El Gran Musical al Teatre de la Zarzuela. Los Bravos van ser l’unió de músics dels Sonor i del grup mallorquí Mike & The Runaways per crear una superbanda. De fet Los Bravos sorgeixen a Madrid, quan l’any 1965 coincideixen a la discoteca Jaima Los Sonor i Mike & The Runaways. Mike (cantant), Pablo Sanlley (bateria) i Miguel Vicens (baix) tocaven en els segons, mentre que Tony Martinez (guitarra) i Manolo Fernández (òrgan) tocaven en els primers, decideixen unir-se i crear Los Nuevos Sonor. Van gravar cançons interesants entre elles "Simpathy", "La moto", "La Parada de l'autobús" i aquest tema que va donar títol a la primera de les dues pel·lícules que van filmar. La veritat és que van ser dos films sense més transcendència, purs musicals per destacar als nois del grup, sobretot a Mike Kögel, el seu cantant que posteriorment passaria a anomenar-se Mike Kennedy quan es va llançar en solitari i els va deixar, però en el seu moment aquestes pel·liculetes van funcionar molt bé. Sempre es va dir que a les gravacions dels seus discos fetes a Londres, no tocaven ells els instruments, ho feien musics d'estudi, inclus es va publicar a biografies de Los Bravos. Ara us parlarem del seu organista. El 29 de setembre de 1942 neix a Sevilla Manolo Fernández Aparicio, però als dos anys la família es trasllada a Madrid. Amb un amic anomenat Rafael Muro, va formar el seu primer conjunt, el Sextet Badia que convertirien en Los Blue Boys. Tocava violí, saxo, piano, bateria i algun instrument més. Manolo s'incorpora a Los Estudiantes i més tard va passar a Los  Sonor com a teclista. Quan aquests es reconverteixen  sorgeixen Los Bravos. A Milà va conèixa la model Loti durant la gravació del "Show d'Antoine", amb qui es va casar molt enamorat, el 17 de març de 1967. Loti  mor en accident de cotxe quan tots dos tornen del casament del baixista Miguel Vicens, estava embarassada del seu primer fill. Manolo no aconsegueix superar-lo i el 20 de març de 1968 es va suïcidar. Va deixar escrita una carta per als seus pares dient que no desitja que ningú pateixi per ell. El text de la carta deia així: "Estic completament segur de que hi ha Déu i que Ell em comprendrà i perdonarà, doncs el meu lloc és estar al costat de Lo, la dona que sempre he esperat, la dona a la qual he volgut amb tota la meva ànima, a la qual he perdut i sense la qual no puc viure". El seu lloc en el grup va ser ocupat per Jesús Gluck amb tot un xou mediàtic que ja us explicarem un altre dia. A la foto veureu a Mario entrevistant a Mike que actualmente viu a Vitoria i sembla ser que amb un cantant d’allí està creant un duet que es dirà… Black is Black. Darrera d'ells Santi Picó i Pablo Sanlley.

Quixot’s Quartet – Hoy de rodillas

Els Quixot’s Quartet van acompanyar a uns quans artistes d’aquella época, entre altres el Dúo Rúbam, es clar que primer es deien Conjunto Los Quijotes i gravaven en castellà, però van gravar en la llengua de Mossen Cinto diense Quixot’s Quartet. Eren Ramon, Vicens, Francesc i Pere, tots ells músics de conservatori, amb carnet blanc. Alguna vegada hem escoltat aquí al programe temes seus, però sempre cantats en català, tot i que ja us vam dir que havien gravat també en castellà i aquí us portem una mostra. Aquesta és una versió molt ben realitzada del gran èxit del cantant italià Gianni Morandi que van publicar l’any 1964 a través del segell IFI i on també trobàvem “Amor perdóname”, “Un rincón para querernos” i “Todo lo que sé”. Durant un temps i com us deiem, van ser el grup d'acompanyament del Dúo Rúbam, això si, dien-se també Quijotes Quartet. Alguns d'ells havien format part del conjunt de l'italià Gabrielle Orizi, altres van militar en l'Orquestra Neptunos, la Cobla Girona, Màrius Barceló, Miquel Dochado, Mario y Vilas, La Covadonga i al grup Quintet Dinki Boys. No confondre els Quixot’s Quartet amb un grup actual anomenat Quixote Quartet que no sabem perquè, però ens sona que és una cobla. Els Quixot’s Quartet van gravar en català una gran versió del “Happy together” dels nord americans The Turtles i el "Windy" de The Asociations. Un d’ells era valencià, creiem que Francesc, els altres de Barcelona.

Dúo Cramer – Corazón

Al Dúo Cramer els van acompanyar durant molt temps en gravacions i concerts Los Relámpagos que de fet van ser banda d'acompanyament de molts artistes de l'època, entre ells Miguel Ríos i Juan Pardo. Tot i que la gran majoria de duets sorgits en els seixanta a imitació del Dúo Dinámico eren catalans, el Dúo Cramer es va crear a Madrid a finals de 1961 i eren el cantant Antonio Jiménez i Manolo Iglesias que havia estat guitarra del grup Los Teddy Boys. Julián Molero afirmava que van obtenir el corresponent carnet vermell de varietats que permetia actuar, encara que oficialment no servia per fer ball, el mateix dia que el va aconseguir Miguel Ríos. Quimet també es va examinar i va aprobar, però encara està esperant el carnet que anaven a  enviar-li per correu després d'haver aprobat i pagat les tases. Aquesta cançó es trobava en el quart EP del Dúo Cramer, editat pel segell Fontana l'any 1963 i és la seva peculiar versió del primer hit a Espanya de Rita Pavone. En el disc també van incloure "La primera reunión", "Solo en sueños" versió del "In dreams" de Roy Orbison i "La classe se acabó" que era de la francesa Sheila. En total el Dúo Cramer van gravar 6 EP's i quan Manuel Iglesias es va incorporar a files, és a dir que s’en va anar a fer el soldat com dèiem a Catalunya, va representar la fi del duet. La veritat és que és una cosa que com ja us dèiem anteriorment, acostumava a passar en massa ocasions i si la mili trencava molts conjunts, imagineu-vos els duets. Un altre que va desaparèixa per la mateixa raó va ser el Dúo Juvent’s. La veritat és que fent memòria, en set anys que portem de programa, és la primera vegada que punxem al Dúo Cramer i creiem que ja era hora.

Los Tamara – Massachussetts

Los Tamara es van formar l’any 1958 a Noya, la Corunya i eren Prudencio Romo (Noya, 10 d'octubre de 1927 - Santiago de Compostel, 19 de març de 2007), el seu germà Alberto Romo, Manolo Paz, Xosé Sarmiento (guitarra i clarinet), Germán Olariaga (violinista i cantant) i Enrique Paisal. L’any 1961 se'ls va unir el que seria el seu líder carismàtic: el cantant Pucho Boedo (A Coruña, 1928 - 26 de gener de 1986). Los Tamara van ser, en els seus principis, una de les bones bandes de pop versioner de l'època, però ells van saber mirar cap a les seves arrels i van cantar i molt a la seva Terra Galega. També es van especialitzar a actuar per als espanyols a l'estranger actuant en gairebé totes les Casas de España que tinguessin espai per a actuacions. No oblidem que quan arrivava la Setmana Santa a Espanya no es podía actuar a cap lloc, estaba prohibit. Aquest tema va ser el gran èxit internacional de The Bee Gees, la banda dels germans Gibbs que abans de la “Febre del dissabte nit" eren cinc, es trobava en el seu LP "Horitzontal". La versió dels Tamara és molt digna. Enrique Paisal va deixà el grup l'any 1975 per donar classes al Conservatori de Santiago de Compostela i fer-se càrrec de l'Escola de música de Porto do Son. Va seguir treballant activament en el món de la música i va treure dos discos en solitari. Un altre dia us explicarem d’on venia el nom de Los Tamara que es molt gallec.

Tony Ronald – Melodía desencadenada

L’amic Julio, de la colla del carrer Bassegoda, a Sants i uns dels oidors fidels de El Temps Passa… i la música queda, ens va incloure una vegada en la seva llista de les millors peçes dels anys seixanta aquesta cançó, clar que ell parlava de la versió original del duet nord-americà The Righteous Brothers i el seu "Unchained Melody", però posarla ara se sortiria de la tònica que seguim a El Temps Passa... i la música queda, a més a més Mario la va posar a Un Toc de Rock fa unes quantes setmanes, per tant us hem seleccionat la que al nostre parer és la millor versió que es va realitzar a l’Espanya dels seixanta, la de l'holandès Tony Ronald, establert a Catalunya des de principis de la década. De fet es una cançó que Mario opina que és pot escoltar sense parar durant tota una nit. Aquest tema es trobava en un EP de Tony Ronald y sus Kroner's editat per EMI en el 1966 amb tres versions més, "Submaríno amarillo" de The Beatles, "Cadillac" dels Kinks i "El espia ruso" dels holandesos The Hunters, la banda liderada pel gran guitarrista Jan Akkerman que després i amb This Van Leer, crearia Focus. Nosaltres sempre hem cregut que hi a dos etapes diferenciades en la carrera de Tony Ronald, el abans i el després de "Help" i francament, ens quedem amb el "abans", em xifres de vendes més inferiors, peró amb menys horterades comercials

Los Mustang – El ritmo del silencio

Aquesta cançó va ser un dels grans èxits del "dúo" americà poer excel·lencia, Simon & Garfunkel que la van incloure en la banda sonora del film "El Graduado" l’any 1968, si bé el Grammy el van aconseguir els americans per "Mrs. Robinson", també de la mateixa banda sonora. Aquí ens la versionen ara Los Mustang, la banda barcelonina liderada pel cantant Santi Carulla que parlant de discogràfiques, va ser cap de vendes del segell barceloní Divucsa que estava al Passeig de Carles I. Per cert que originalmente la cançó es titulaba "The sound of the silence", però aixó no te masa importancia perque fa uns quans programes la vam escoltar versionada per els mallorquins Los Talayots que també van cambiar-li el nom i la van titular “La voz del silencio”. La veritat es que aquest EP publicar l’any 1966 es el disc que millor es va vendre en la carrera de Los Mustang, és clar que la cançó estrella va ser "El submari groc", superan i molt aquí al pais, les vendes del “Submarino amarillo” dels seus autor, els Beatles i a part, Los Mustang també van incloure en aquest EP “El Gran Flamingo” que ere dels Manfred Man i “Verano en la ciudad”, aquesta el gran èxit dels novaiorquesos Lovin' Spoonful, un grup liderat per John B. Sebastian. Aquest EP de Los Mustangs va superar les 130.000 copies venudes

Los Salvajes – Con su blanca palidez

L'any 1988 Los Salvajes havien tornat a la carretera, encara que de la banda original només quedava Gaby Alegret, el cantant i que es va reforçar amb grans músics barcelonins. Alguns d'ells havien estat components de TR, la banda de Ton Rulló. Los Salvajes en aquest disc que va publicar Divucsa mitjançant el subsegell Tramvia, eren a més a més de Gaby, Albert Pont (guitarra i cors), David Biosca (bateria i cors), Juan Antonio López (baix i cors) i Enric Colomer (piano, teclats i cors). Van col·laborar Frank Mercader i Santi Picó. En el disc es van incloure cançons noves composades per ells i van revisar grans temes dels seixanta com aquest que escoltem ara i que per descomptat es surt de data ja que com us dèiem es va gravar l'any 1988 i precisament aquest va ser el títol de l'àlbum "1988" que va incloure caricatures del grup confeccionades per Manel. Aquest disc es va presentar oficialment a la discoteca barcelonina Planeta 2001 i Mario va estar present, convidat per la discogràfica. La cançó que escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda, havia estat el gran èxit del grup britànic Procol Harum, publicada originalment l'any 1967 i titulada en anglès "A Whiter Shade of Pale". Per cert que en el disc hi ha una menció especial d'agraïment a Quique Tudela que actualment forma part de Los Salvajes i que era component en els seixanta de Los Gatos Negros i al recentment desaparegut Luis Gomis, bateria de Los Sírex.

Los Módulos – Todo tiene su fin

Acabarem el programa d’avui escoltan a Los Módulos i “Todo tiene su fin”. Eren un grup que van ser la primera banda de rock sinfónic / progresiu del estat i els primers que van fer servir moog i melotrom. Es clar que si bé Los Módulos tenen cançons molt plenes de sinfonisme, també van gravar unes quantes massa comercials. Aquesta es el just contrapunt entre una cosa i l’altre. Pero la cullarada que va possat la seva discográfica va fer que a molts amants del rock progressiu no els agraden Los Módulos i els fervents seguidors del pop els troben recarregats. La veritat és que Los Módulos van ser una de les millors bandes espanyoles de la història. Estaven liderats per Pepe Robles que havia estat tocant amb Los Ángeles substituint a un dels seus components que estava fent la mili. Rafael Trabuchelli de Hispavox, va proposar a Pepe Robles un llançament important com a solista, però ell va preferir crear un grup. A partir de febrer del 1969 i al costat de Tomás Bohórquez (orgue Hammond, piano i melotrom), Emilio Bueno (baix), Juan Antonio García Reyzábal (bateria i violí elèctric) i Pepe Robles a la guitarra i veu, comencen assajos de 8 hores diàries, havien nascut Los Módulos. "Nada me importa" va ser el seu segon single i es un dels mes venuts de la seva historia, s’en número 1 en ventes al decembre de 1969, pero curiosamente “Todo tiene su fin” que es la cançó per la que avui es recorda a Los Módulos era la cara B del single. La cançó també es trobava en el seu primer LP "Realidad" publicat per Hispavox l’any 1970. Los Módulos es van desfer a la fi dels 70’s i l'últim baixista del grup va ser José Luis Campuzano "Sherpa" que després tocaria amb Barón Rojo i era amic del Mario. Després Pepe Robles va gravar per la seva compta i també forman duet amb Teddy Bautista.

Nosaltres ara fotem el camp, tanquem per avui El Temps Passa… i la música queda, però abans us deixarem la nostra Pin-Up d’aquesta setmana, una noia que ancara es pensa que estem a Halloween. Es clar que avui no hem sel.leccionat anuncis dels records i tampoc hem tingut Parrafada, la veritat es que estem molt dropos, un altre dia serà.


Marxem, peò us deixem amb bona companyia, la de la xarxa d’emisores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten El Temps Passa... i la música queda.  Xiquets, xiquetes... ens veurem la propera setmana.

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il-lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario