
Nosaltres sempre hem apostat
pels drets de la dona, d'alguna
manera es pot considerar que som bastant
feministes i que advoquem per
la
igualtat entre
la dona i
l'home, amb les limitacions adherents a cada sexe. Per
això avui us hem preparat un programa amb
un toc clarament femení. De fet totes
les cançons que escoltarem avui, inclosa la
Secció de la Música que es feia en Català, seran interpretades per
dones. Ara a
El Temps Passa… i la música
queda, un programa per
La Xarxa
de comunicación local i totes aquelles emissores que l’emeten tindrem
molta
música, però avui no hi hauran ni
Anuncis ni
La Parrafada, som
Quimet Curull i
Mario Prades i ara
posem en marxa els motors dient alló que ja es costum
Obrim la
Paradeta
Conchita Bautista – Olvidemos el mañana

En aquest EP editat per Belter l'any 1965,
Conchita Bautista
versiona quatre temes del
Festival d'Eurovisió. “Muñeca de cera”, “Yo te amé”,
“Jamás, jamás” i aquest que escoltem ara per començar el programa “Olvidemos el
mañana”. De fet
Conchita Bautista, nascuda a Sevilla el 27 d'octubre de 1936,
va participar en dues ocasions en aquest festival. És la primera cantant
espanyola que ens va representar al
Festival d'Eurovisió, era l'any 1961 i es
va celebrar a Cannes, ella va cantar "Estando contigo" que es va classificar
el
nové lloc obtenint només 8 punts.
Conchita Bautista va formar part de la
delegació espanyola que va guanyar la
XI Copa d'Europa de la Cançó de Knokke, a Bèlgica,
i l'any 1969 va guanyar el
Festival de la Cançó Singing
Europa, celebrat a Holanda. El 1965, quatre anys més tard va tornar a
participar a
Eurovisió que es va celebrar a Nàpols amb "Que bueno, que
bueno", aquesta vegada quedant-se a
0 punts empatada amb
tres països. La
veritat
és que hi ha una versió d'aquest
tema a càrrec

de
Los Sírex que li dóna quranta voltes.
Conchita Bautista també va
ser cridada pel cinema i ha actuat en un munt de pel·lícules. Entre elles cal
destacar el dramon "La venganza", dirigida l'any 1957 per
Juan Antonio Bardem i
protagonitzada per
Carmen Sevilla,
Jorge Mistral i
Ralf Vallone. El film va
representar Espanya en els premis
Óscar de Hollywood de 1958 i va ser la
primera cinta espanyola nominada a l'
Oscar a la "
Millor Pel·lícula de
parla no anglesa". L'any 1975 va morir l'única filla de
Conchita Bautista,
la nena tenia sols 14 anys i va morir a causa d'un tumor.
Conchita Bautista no
acostumava a tocar el tema en les entrevistes i programes en què participava,
era mare soltera, una cosa molt mal vista en aquella Espanya dels 60, amb
moltíssims perjudicis i una
dictadura en el poder plena de
moralistes
intencions, amb
doble moral en molts casos.
Los 5 Latinos – Tren de carga
Quimet està content perque avui en el programa tenim un
"O tren", en aquest cas ens el porten
Los 5 Latinos, un grup vocal
que va arribar des d'Argentina i estaven liderats per
Estela Raval (Buenos
Aires, 19 de maig de 1929 - 6 de juny de 2012), una dona amb una extraordinària
veu, com podreu comprovar escoltant està cançó que os portem avui on li donen
un ritme a cabal del swing amb un intent de rock and roll que la veritat, no
queda res malament. Per cert,
Estela Raval va morir el dimecres 6 de juny del 2012, a
causa d'un càncer.
Los 5 Latinos es van crear l'any 1957 i eren
Estela Raval i el
seu marit el trompetista
Ricardo Romero, juntament amb
Héctor Buonsanti,
Mariano
Crisiglione i
Jorge Francisco Patar, aquest últim reemplaçat el 1960

per
Carlos
Antimori. L'any 1957 van gravar el seu primer single amb Columbia "Amor
joven" i “Abran las ventanas" i el 1958 el seu primer àlbum
"Maravilloso! Maravilloso!" on van ser acompanyats per l'
orquestra
de Waldo de los Ríos i on es trovaba
“Tren de carga” aquesta cançó que estem escoltan que també es va publicar en un
EP i que a la vegada, nosaltres os puntxem des de un CD recopilatori titulat
“Los Cinco Latinos. Sus Primeros EP's En España (1958-1960)” i ara sona a
El
Temps Passa... i la música queda.
Estela havia cantat amb el grup
Las Alondras
i en l'
orquestra de Raúl Fortunato i el seu marit
Ricardo Romero va militar en
diverses formacions, entre elles l'orquestra de jazz
Los Colegiales. Junts van
formar part del grup
Los 4 Bemoles del qual van sorgir
Los 5 Latinos. L'any
1969
Estela es va llançar com a solista encara que al final van tornar a posar
en marxa el grup com
Estela Raval i Los 5 Latinos, l'any 1982. El 29 de Juny de
1960 van debutar al
Florida Park de Madrid i van fer una gira per Espanya amb
The Platters. Per cert i això és curiós, a
The Platters del Rio Grande cap
avall, se'ls deia
Los Plateros.
.
Gelu – Siempre es domingo

Aquest tema es trobava en un EP de Gelu editat per EMI-La
Voz de su Amo en 1962 i en què també es van incloure "Moliendo cafè",
"Gin, gin, gin" i "Canto o fado", l’última creiem recordar
que estava cantada en portuguès. Aquest EP va ser un dels més venuts de l'any
1962. Tot i que sempre s’ha vinculat a
Gelu amb Catalunya i fins i tot s’ha
arrivat a dir que era catalana, la cantant popular pels seus crits enmig de les
cançons i de veritable nom
Maria dels Ángeles Rodríguez Fernández, va néixer a
Granada l'any 1945.
Gelu va ser una de les cantants de moda en els seixanta i tot
i que va debutar a
Ràdio Granada i va marxar a Madrid, va ser a Barcelona on va
trobar el seu lloc. EMI la va contractar i per potenciar el seu llançament va
fer que gravés un EP

l'any 1963, acompanyada per
Los Mustang.
Gelu va omplir
moltes pàgines de revistes per la seva relació sentimental amb
Tito Mora, amb
el qual va gravar diversos discos i si bé aquest li demanés en diverses
ocasions que es casessin, finalment
Gelu va decidir fer-ho amb el també cantant
Santy Palau que va ser propietari de la
discoteca Wonder, a Lleida i la
Chrysalis a Valls, a
Tarragona. El 1968 i després de casar-se,
Gelu es va retirar de la música per
dedicar-se a la vida familiar. Per cert, els cridets característics de
Gelu i
que també va fer servir
Li Morante, ja els van utilitzar anys abans
Torcuato y
los Cuatro.
Rosalía – Limbo Rock
Rosalía Garrido Muñoz (Madrid, 1944) va començar a gravar
l’any 1962 amb el nom de
Rosalía, per evitar confusions amb una cantan del
mateix cognom, la aflamencada
Lolita Garrido. L'any 1963 va participar al
Cinqué Festival de Benidorm, alçant-se amb el triomf de la mà de "La
hora". Entre els anys 1963 i 1965
Rosalía va seguir editant una gran
quantitat d'EP's, amb cançons com "Limbo rock", "Ese beso",
"Dile", o "No tengo edad", sent la primera cantant que va
gravar la "Chica Ye-ye" d’
Augusto Algueró. Entre 1969 i 1973 va
transcórrer l'etapa de
Rosalía en Belter, un paréntesis d'inferior èxit a
l'anterior. L’any 1976
Rosalía va decidir retirar-se.
Augusto Algueró va

compondre per a ella
"La chica Ye-Yé" i
Rosalía la va gravar en un single editat per el
segell Zafiro del qual es van arribar a vendre més de
300.000 còpies, xifra
aclaparadora si es té en compte que segons estudis estadístics de l'època, a
Espanya existien
tres-cents mil tocadiscos, el que significa que es va vendre
una mitjana d’un disc per aparell. Val a dir que
Conchita Velasco tot i que va
comptar amb l'avantatge de la pel lícula “Historias de la televisión”, no va
arrivar ni de lluny a aquestes xifres. Aquest tema que escoltem ara a
El Temps
Passa… i la música queda, va ser un dels grans èxits del que va ser anomenat
"Rei del Twist", el cantant nord-americà
Chubby Checker i nosaltres
l'hem extret d'un CD recopilatori titulat "La Fiebre del Baile" que
s'editava amb els col·leccionables de l'
Historia del Rock Espanyol.
Lorella y Los Shakers – Sandy

I ara escoltarem a
Los Shakers, als madrilenys, per que hi
havie un altre grup que és deie així a Méxic, però només parcialment. Com molts
altres grups de la seva època com
Los Jumps,
Los Flaps,
Los Sonor,
Los
Relámpagos,
Los Splinters, fins i tot
Los Sírex i
Los Mustang, els
Shakers van
ser també un grup d'acompanyament. El que no sabem és que va haver de fer el
seu cantant
Ricardo Saez de Heredia, mentre estaven gravant. En aquest cas els
trobem acompanyan a la cantant
Lorella, una noia que per imperatiu de la seva
casa de discos es va veure obligada a cantar cançons de moda, versions molt en
la línia que ens arribava d'Itàlia. Va gravar un parell d'EP's per RCA i es va
afartar, ja que ella era compositora i tocava a la guitarra les seves cançons.
Lorella discogràfica i això la va obligar a retirar-se i
tornar anys més tard, quan havia

expirat el contracte lleoní que es va veure
obligada a signar. És clar que va tornar amb el seu propi nom i les seves
pròpies cançons. Si veieu la caràtula del disc la reconeixereu immediatament,
es tracta de
Maria Ostiz. Que va casar-se mes tard amb el futbolista del
Reial
Madrid Zoco. Per cert, les males llenguas diuen que la nit de noces es van
sentir crits sortin de la seva habitació i cridan d'una manera que es diu va sonar a:
"
GOOOoooooooooool". Aixó és broma, però era un dels acudits d'aquells
dies. Es diu de nom complert
María Dolores Ostiz Espila i va néixer a Avilés,
Asturias, un 8 de juny de 1944. Va tindre com a cantautora una bona carrera amb
cançóns com “No sabes como sufrí” o “Un pueblo es”. L'any1976
Maria Ostiz va
guanyar el F
estival de l'OTI amb la cançó "Canta cigarra", va ser la
primera vegada que Espanya va guanyar el festival.
Karina con Los Sírex – Tu serás mi baby

Bona versió del tema de
Les Surfs un grup integrat per
germans pigmeus, nois i noies, que procedien de Madagascar i que tot i cantar
habitualment en francès, també van versionar els seus èxits en espanyol. Per
cert que aquest tema tampoc era d'ells, es tractava del hit de
The Ronettes,
americanes, "Be My Baby" que van ser descubertes i produides per
Phil
Spector. Ens la porta des de un single editat per Hispavox
amb “Luna blanca” a l’altre cara,
María
Isabel Llaudes Santiago, la inefable i sempre enamoriscada
Karina, acompanyada
per
Los Sírex, si bé nosaltres aixó no ho tenim clar del tot ja que és de l’any 1974,
si be després la va incloure també a un LP recopilatori titulat “Ayer y hoiy”
editat el 1989. La canço es va publicar també a un single compartit amb una
peça cantada per
Miguel Ríos a l’altre cara, va ser “Memorias de un ser
humano”.
Karina, nascuda a Jaén el 4 de desembre de 1946, és una de les figures
musicals històriques del pop que es va fer als seixanta a la península Ibèrica.
Va encunyar el terme "
veu karinera" que utilitzem quan ens referim a
cantants femenines espanyoles amb un timbre de veu aflautat i agut en excés que
tan en moda van posar les cantants nord-americanes en els cinquanta. Va ser la
noia Ye Yé per excel·lència. En la seva

carrera destaquen amb llum pròpia
cançons com “Las flechas del amor”, “Romeo y Julieta”, “El baúl de los
recuerdos”, “Me lo dijo Pérez” o “En un mundo nuevo” amb la qual ens va
representar a
Eurovisió l'any 1971 quedant en
segona posició. Quan començava l'any 1961, es va presentar i va
guanyar un concurs radiofònic de
la
Voz de Madrid i va guanyar
tres mil pessetes de l'època. És
clar que en aquells temps encara feia servir el seu nom real que era
Maria
Isabel Llaudes Santiago. Es va presentar en uns quants festivals i va gravar
anuncis per a publicitat en ràdio, entre ells un per
Wynn’s. Va ser
Torrebruno
qui li va posar el nom artístic de
Karina, quan va signar contracte amb
Hispavox, encara que algunes fonts asseguren que va ser obra d'
Enrique Garea,
director del segell Columbia
Los Stop – Papa Pata
Los Stop van començar sent un grup de pop molt interesant,
però al seva discogràfica els va encasillà i la seva carrera està marcada per un
munt d’horterades. Aquesta cançó va ser el gran èxit de la cantant africana
Miriam Makeba i aquí al país es va convertir en un ball amb ritme festivaler,
quan en realitat era una peça molt
reivindicativa i que tratava e
l problema del
apartheid a Sudàfrica. Va ser un single de 1969 amb “Tus ojos” a l’altre cara,
però també es va editar en format EP.
Los Stop eren un grup de Barcelona que
van començar fense dir
Donald Duck i al signar contracte amb Belter els hi van
cambiar per
Los Stop. Van gravar uns quans discos en català, tampoc massas no
os creieu, però la seva carrera es va centrar en cantar en castellà.
Cristina,
la seva cantant es diu de veritat
Mari Carmen Arévalo i un bon dia es va
rebotar amb els seus companys de
Los Stop i va decidir anar-s'en, però quan
volia andur-se amb ella el nom es va

assabentar que estava registrat per ells i
alesares va creà
Cristina i Los Tops que per cert, quan ella ja va començar com
a solista, van seguir utilitzant el nom dels
Tops i almenys que sapiguem, van
gravar un single en 1970 versionant el "Venus". Per cert que
Los Stop
eren, a més de la
Cristina,
Juan Comellas,
José María Serra (que en els 80 va ser representant artístic de
Lucky Guri i
Núria Feliu, entre altres artístes i amic de
Mario),
Fernando
Cubedo i
Andrés Gallego. Quan
Cristina va fotre el camp, durant un temps ells
van tindre un altre cantat femenina, es deia
Miriam. A la
Carmen, aquín tots
coneixiem com a
Cristina i que va tindre una interesant carrera en solitario,
li deien "la voz gemela de
Rita Pavone". Bé.
Mario que la coneix
bastant be sempre somriu quan es diu aixó. L’any 1.967
Los Stop guanyen el
"
Premio del Instituto de Cultura Hispana" amb la cançó “El turista 1.999.999”, una
horterada que va guanyar el
Festival de Mallorca. Al mateix any treuen la seva
cançó més popular que és “Salud, dinero y amor” a la que també li deiem “Tres
cosas” que de fet era el seu títul real. Ja us hem dit moltes vegades que hi ha
cançons amb títuls oficials i altres que els hi ha possat el pùblic al llarc
dels anys.
Los 3 de Castilla – Chirpy chirpy cheep cheep
Los Tres de Castilla comptaven amb la meravellosa veu de
Mayra, una de les més belles veus del pop dels seixanta i es van dedicar a
delectar als espanyols durant més de vint anys amb les seves cançons. Aquest
disc, publicat en format single, es va editar l’any 1971 i contenia aquest tema
que escoltem ara a
El Temps Passa... i la música queda que és una versió del
gran èxit de la banda escocesa
The Middle of The Road, liderats per la cantant
Sally Carr.
Los Tres de Castilla van començar a finals dels 50 i en la seva
primera etapa versionar molts temes del folklore sud-americà. Per cert que
d'aquest single es va realitzar una edició especial que es va regalar als
clients del xampany
Montesquiu que en aquells anys no era
cava, encara era
xampany i el
brandi era
conyac, clar que el
anisette francès era
anís.
Los Tres
de Castilla van començar l’any 1956, però el seu primer disc no es va publicar
fins l’any 1959. La veritat és que
Los 3 de Castilla van ser un dels grans
grups de la seva època i van arribar a gravar més de
30 discos, bàsicament EP's
i alguns singles. El grup el va crear
Manolo Palomo que venia del
Trio Siboney
i

va conèixer a
Mayra quan aquesta actuava a la
sala Erika, a Madrid.
Mayra
cantava amb
Los Trovadores del Sur i en el grup també estava
Julian Jimeno que
seria la tercera pota per aquella taula, sorgeixen així l'any 1956
Los 3 de
Castilla, ella era de Salamanca, però els
nois, un de Ceuta i l'altre sevillà. Comencen actuar en els locals
històrics de la capital, entr ells
El Erika,
Micheleta,
Morocco, el
Pavillon,
Pasapoga, el
Florida Park al Retiro i uns quants més, però bàsicament es van donar a
conèixer gràcies a intervenir contínuament en programes de ràdio
realitzats
en directe, sobretot
“
Cabalgata fin de semana” conduït pel locutor xilè
Bobby Deglané, al costat de
Maria Àngels Herranz, un dels programes mítics i que estava en antena des del
27 de juliol de 1951, mantenint-se fins a mitjans dels seixanta.
Los Mismos – Congratulations
.jpg)
Un altre grup que va gravar cançons molt pop, per el segell
Belter, però també moltes pachagueradas van ser
Los Mismos que inicialment es
van fe dir
Los Jolly’s, encara que després de gravar diversos discos i al
fitxar per nova discogràfica, ells van canviar de nom per no sonar, segun
deien, com
The Hollies britànics i com no havien canviat per a res, es van
posar
Los Mismos. La veritat és que a nosaltres això ens va sonar, ja en
aquella època, a muntatge comercial i sempre vam estar convençuts que el primer
nom el tenia registrat la seva anterior casa de discos que era Columbia.
"El puente" va ser la gran hoterada de
Los Mismos, encara que ara us
portem aquesta versió del èxit de
Cliff Richard al
Festival d’Eurovisió del 68
que va guanyar
Massiel, quedan el britànic en
según lloc. En aquest EP editat
per Belter l’any 1968 també es recullien “Cinderella Rockefella”, “Vivire para
vivir” i “El domingo en mi pueblo”.
Los Mismos eren un trio composat per
Elena
Vázquez Minguela, nascuda a Valladolid el 6 de gener de 1948,
Antonio Pérez
Gutiérrez, nascut a Valladolid el 6 d'octubre de 1944, i
Benjamín Santos
Calonge, nascut a Palència el 15 de maig de 1944.
Elena va gravar en solitari
fen-se dir
Elena Bianco, quan es van desfer al 1978, si bé i des de l’any 1996
Los Mismos han tornat a actuar junts.
Los Pekes – Hago mal en quererte

És un tema amb un ritme pesat, però molt simple, segons ens
explica
Quimet. És clar que la cançó tenia la seva gràcia i per aixó sona ara a
El Temps Passa… i la música queda.
Los Pekes eren quatre nois i una noia,
creats a Madrid i van gravar aquest EP per al segell Zafiro l’any 1965, es clar
que seguin la moda imposada per las cases de discos en aquells anys, no era un
tema seu, es tractava d'una versió del "Do You Really Loves Me Too (Fool's
errant)" del rocker britànic
Billy Fury, un home que va morir a l'escenari
tal i com va prometre i de la qual hi ha dues bones versions, una a càrrec de
Karina i una altra per grup
Los Ágaros. En aquest EP també versionen el
"Do what Diddy Diddy" de
Manfred Mann, "Por ti no puedo dormir”
i “La quiero". Van gravar un grapat de discos, gairebé sempre amb
versions, entre elles destaquen també “Como tú no hay ninguno” i “Muñeca de
cera”. Ara fem historia, tres germans anomenats
Benito,
Jesús i
Pedro es van incorporar a la
rondalla
Sant Josep Bernans, allà coneixen a
José. Quan compleixen els quinze anys,
l’any 1961, decideixen formar un conjunt que en principi queda integrat per:
Luis Benito Provencio (baix),
José López Savorit (guitarra),
Jesús Provencio
(guitarra) i el seu germà

bessó
Pedro Provencio (bateria), junto a un cantant.
Guanyen el concurs de ràdio "
Lo Mejor de Cada Casa" que presentava un
jove
José Luis Ulibarri. L’any 1963 se'ls uneix com a cantant una noia
d'Ourense anomenada
Maria Esther Alvárez i comença el seu camí musical, gravan
el primer EP l’any 1964.
Benito abandona el conjunt, per convertir-se en el seu
manager i arreglista. El seu lloc al baix l'ocupa
José Francisco Cervera. Amb
ell van guanyar el
Festival de la Canción Hispano Portuguesa de Aranda de Duero.
Van tenir una interessant carrera, arribant a gravar tretze o catorze discos.
Els problemes comencen quan decideixen canviar de discogràfica i es troben que
l'anterior havia registrat el nom, una pràctica habitual per l'època que
putejava i lligava als grups i ells van passar a anomenar-se
Los Peckes, però
el canvi i el casament de la cantant amb un músic d'un altre grup, així com el
seu estancament musical, desfà el grup
Los Pekes.
La Música
que es feie en Català
Rita Pavone – Superfragilístico Expialidoso

La menudeta cantant italiana
Rita Pavone (Torí, 23 d'agost
de 1945), a la qual es coneixia en la seva Itàlia natal com "
pèl de
pastanaga", era
tot un terratrèmol malgrat la seva poca alçada. Va
gravar un EP compartit amb altres tres cantants incloent una cançó de cada un
d'ells cantada en català. Però sembla que li va trobar el gust a la nostra
llengua ja que poc després va editar a través de RCA una altra EP, era l’any
1966, aquesta vegada ella sola i titulat-se "Rita catalana" on
Rita Pavone
lluïa
barretina i
porró,
Quimer sempre diu que també hi havie
butifarra, però
que la
nena se l’
havie cruspit. En aquest EP ens cantava quatre temes en la
nostra llengua. D'ell us extraiem aquesta versió d'una de les cançons més
populars de la banda sonora del film "Mary Poppins" que
Rita ens
versiona amb el seu aire desenfadat i que també va

gravar en català
Salvador
Escamilla.
Rita a la cançó ens diu que fa servir
la paraula miraculosa per
trobar un xicot i li va funcionar. Per cert,
Quimet ens volia demostrà al
programa que encara recorda com dir aquella impronunciable frase que va ser
títol d'aquesta cançó, alló del
"Supercalifragilistico expialidoso" al revés i en castellà,
però finalment desisteix, per si de cas. Els tècnics de so quan la veien entrar
a l'estudi començaven a tremolar i és que el to de
Rita Pavone era tan alt que
tenien veritables problemes per sonoritzar la veu en les gravacions. Es va
casar amb el seu representant, el també cantant
Teddy Reno i va treballar al
cinema. Entre els seus grans hits de aquella època destaquen les cançons “La
partita di pallone” (1963), “Cuore” (1963) i “Qué me importa del mundo” (1964),
sense olblidar "El" que també va gravar en català.
Núria Feliu i Tete Montoliu – Tot és gris
La Noia
de Sants, la
Dama
de la Cançó Catalana,
va gravar i actuar en moltes ocasions amb el gran pianista de jazz
Tete
Montoliu i com a mostra aquí os portem aquesta extraordinaria versión del
clàsic del jazz “Misty”, composada per el pianista nort-americà
Erroll Garner
l’any 1954.
Núria Feliu la titula “Tot es gris” i aquesta cançó s’ha convertit
en un dels gran estandars dins del repertori de la cantant. Es va publicar
l’any 1966 dins d’un LP titulat “Núria Feliu i Tete Montoliu”. Junt a
Núria i a
Tete Montoliu trovem a
Erich Peter al contrabaix,
Billy Brooks a la batería i
Booke Ervin al
saxo tenor.
Tete Montoliu es deie en realitat
Vicenç Montoliu i Massana i va
nèixer a Barcelona un 28 de març de 1933, va morir el 24 de agosto de 1997.
Núria per la seva part es filla de la plaça d’Hosca, coneguda com la plaça del
Sol

d’Hostafrancs, pero ella va nèixer a la part que donava a Sants. Per cert,
l’any 1966
Núria Feliu i
Tete Montoliu van rebre el
Gran Premi del Disc Català
i junts van actuar al
saló Sert del
Hotel Waldorf Astoria de Nova York.
Convidats per la
Càmara
de Comerç. Ara bé, quan
Iberia va inaugurar la línia aèria Barcelona-Nova York
l’any 1987 o el 1988, van contractar a
Núria Feliu Mestres per actuar en els dos punts, però li van anul·lar el contracte en negar-se
Núria Feliu a cantar
el seu repertori en castellà o anglès. Ella els hi va dir que sempre ha cantat
en català i al contractar-la ja ho sabien perfectament. Aquesta notícia sobre
Iberia i la
Núria Feliu
va ser una primícia que va aixecar
Mario (a la foto amb la
Núria) des de
Diari de
Tarragona i tot un escàndol ja que el president d'
Iberia en aquells moments era
de Reus. I és que
Mario Prades i
Núria Feliu es coneixen des de fa molts anys i
ell havia arribat a ser el seu representant.
Mario recorda un gran festival que
ell va organitzar al
Camp de Mart de Tarragona, a l'anfiteatre. Va ser el
primer Festival de la
Cançó Catalana de Tarragona i curiosament estava patrocinat
per
Caja Madrid. El cartell va ser
Núria Feliu,
Pere Tapies,
Raimón i com a
presentador el reusenc
Sebastià.
Dova – Ho he de fer

Aquest tema que escoltem avui a
El Temps Passa... i la
música queda, es trobava en un EP editat per el segell Canigó l’any 1967 i el
tema ens arriba en clau de swing, es tracta d'una versió del "Gotta
move" del nord-americà
Peter Matz, les adaptacions són de
Josep Maria
Andreu i la direcció musical de
Pere Sánchez.
Dova va gravar per a una casa de
discos de la qual no recordem res de res, ni tan sols altres artistes que
l'utilitzessin, es tracta del segell Canigó.
Dova era valenciana i va funcionar
modestament als seixanta, de fet va començar l’any 1963, encara que en els
noranta va realitzar un intent per tornar gravant algun LP, entre ells
"Dova Grandes éxitos" editat l’any 1996 i que incloïa un dels seus
grans èxits "Los

gitanos". La veritat és que sempre s'ha mantingut en
els escenaris i encara avui segueix actuant.
Paquita Dolz González, el seu
autèntic nom, va néixer el 31 de desembre de 1943 a Tavernes de
Valldigna, si bé, sent petita, la seva família es va traslladar a València i
posteriorment a Mallorca. El nom artístic de
Dova estava compost per les dues
primeres lletres del seu cognom i les dues del del seu marit
Valleri. L’any
1971
Dova participa en "
Pasaporte a Dublín", un concurs de
TVE per
triar qui representaria a Espanya al
Festival d'Eurovisió de 1971, encara que
creiem va guanyar
Karina amb "Un mundo nuevo" que estava composada
per
Tony Luz.
Jacinta – Cançó per a tu
Jacinta fou una jove cantant catalana de la qual poc o
gairebé res recordem, però que va estar vinculada a la
Nova Cançó i
Els Setze
Jutges. Aquest EP de cançons internacionals adaptades al català per
Josep Maria
Andreu amb arranjaments i direcció musical de
Francesc Burrull fou publicat pel
segell DDC l'any 1968 i el tema que us hem seleccionat és una versió de la cançó
que es va emportar el
primer premi en l'edició d'aquell any del
Festival de
Sanremo i que havia estat composta i interpretada per
Sergio Endrigo i com era
habitual al
Festival, la va defensar conjuntament amb un altre cantant, en
aquest cas va ser el brasiler
Roberto Carlos.
Sergio Endrigo era un cantant
italià que va morir a Roma el 2005 i la seva cançó més popular va ser
"L'arca de Noe". En el disc de la catalana
Jacinta també es recullen "Tarda",
"No, amor" i "Els meus ulls", tanbé cançóns del festival. A finals de 1965, quan
Serrat
va realitzar el seu primer
Palau, va compartir cartell amb
Jacinta i uns quants
més, entre ells
Raimon,
Núria Feliu,
Joan Ramon Bonet,
Els 4 Z i el
Latin
Quartet.
Massiel – El era mi amigo

Aquesta es una de les bones cançons de
Massiel i la va
interpretar en directe a una pel·lícula protagonitzada per
Bruno Lomas i
Pilar
Velázquez, on també surt la "Tanqueta de Leganitos" junt a
Micky i en
el film la acompanyen en les seves actuacions
Los Tonys. La pel·lícula va ser
dirigida per
Víctor Auz l’any 1967 que en principi era guionista i aquest va
ser l'únic film que va dirigir, però sempre s'ha dit en el mundillo musical i
cinematogràfic de l'època que amb "Codo con codo" van voler fer una
segona part de "Megaton Ye-Yé". Per cert “Codo con codo” ens fa un
recorregut per les sales i clubs del Madrid d’aquells anys, amb locals que
veritablemenet existien com
Consulado,
Piccadilly i el
Royal Bus. La
"Tanqueta de Leganitos", com es coneixia a
Massiel, va representar a
Espanya per accident al
festival d'Eurovisió de 1968 i un 6 d'abril de 1968,
Mario ho recorda per que aquella nit de dissabte es trobava d’acampada amb uns
companys de la colla del
carrer Bassegoda a Santa Coloma de Cervelló, dons bé,
Massiel va guanyar interpretant una cançó del
Dúo Dinámico que havia de cantar
Serrat, però aquest va decidir en l'últim moment que si no ho feia en català,
dons no la cantava..
Massiel es diu en realitat
María Félix de los Àngeles
Santamaría Espinosa i va néixer a Madrid el 2 d'agost de 1947. De fet i tot i
bones cançons editades posteriorment

com "María de losGuardias",
Massiel viu del "La La La",
però gairebé ja ningú es recorda del
Trio La La La que la van acompanyar, de fet tenien que
acompanyar a
Serrat. Oi que no? La veritat es que el
Trio La La La van tindre problemes
amb
Massiel i aquesta no les va voler per la gira que va fer despres
d'
Eurovisió. Més tard van ser contractatades per
Julio Iglesias i amb elles va
guanyar a
Benidorm l'estiu del 68 amb "La vida sigue igual", es clar
que
Los Gritos també van tenir a veure en el triomf.
El Trío La La La així mateix, van estar
amb
Julio Iglesias a
Eurovisió, l’any 1970. Nosaltes només recordem el nom
d'una d'elles, la menys agraciada físicament que era
Merche Valimaña.Aquí al
blog veureu una foto de
Mario Prades amb
Massiel, fent-li una entrevista.
Pic Nic – Negra estrella

El grup
Pic Nic amb els que tamcarem el programa d’avui, té
l'origen en el
Vytas Brenner Quartet, amb els germans veneçolans
Vytas i
Haakon
Brenner, guitarrista i baixista, respectivament, el pianista i bateria
Jordi
Sabatés i el guitarra
Toti Soler, als quals es va incorporar com a cantant
Jeanette. Canvien el seu nom a
Brenner's Folk i editen un EP amb Edigsa, cantat
en català. Quan
Vytas i
Haalon Brenner tornen a Veneçuela són substituïts per
Isidor de Montaberry al baix i el mexicà
Al Cárdenas a la guitarra i es
converteixen en
Pic Nic. El grup
Pic Nic van ser descoberts per el locutor de
ràdio
Rafael Túria que els va posar en contacte amb Hispavox i va aconseguir
que gravessin "Cállate niña", el tema que els va llançà a l'èxit. Van treure diversos
singles, però
Rafael que també es va convertir en el seu manager, es va trobar
amb un problema seriós. Els cridaven per contractar actuacions, però no tenien
repertori, tot just les cançons dels seus tres o quatre singles i a sobre
Jeanette i
Toti Soler, si
Toti, el gran guitarrista català que avui va de
purista i renega de la seva etapa
Pic-Nic, al costat del resta dels membres del
grup:
Isidoro de
Montaberry al baix, el mexicà
Al Cárdenas a la guitarra
rítmica i el pianista i bateria
Jordi Sabatés, no volien fer versions. Es clar
que “Negra estrella” que escoltem ara i era la cara B del seu primer single amb “Cállate
niña” a l’altre cara, era una versió, creiem que de
Peter, Paul & Mary.
Això va provocar que finalment el grup es desfés i
Jeannette comencés en
solitari. Per cert que el gran guitarrista
Toti Soler, mai vol parlar de la
seva etapa
Pic Nic, és com si per a ell no existís, el que ens indueix a pensar
que per a ell existeix i molt. No entenem que ningú vulgui renegar dels seus
orígens. Un altre cosa,
Toti Soler,
Jordi Sabatés i
Isidoro de Montaberry van
formar part del grup
Om on va militar el gran guitarrista nort-americà
Taj
Mahal. "Cállate niña" va ser el seu gran èxit, el single és de l’any
1967 i va ser el primer single com a
Pic-Nic.
Tancarem ara El Temps Passa... i la música queda, peró tornarem la
propera setmana, us deixem amb companyia de la de La Xarxa de Comunicació Local i
totes aquelles emisores que emeten el programa. Nosaltres tanquem la paradeta i
toquem el dos. Nens nenes, porteu-se bé.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il•lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario