El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 22 de enero de 2014

El Temps Passa 08-16

Comencem ara el nostre viatge per el temps i els records, però no utilitzarem cap màquina del temps com la de Herbert George Wells, conegut com HG Wells, nosaltres només fem servir música i en ales dels sons ens desplacem fins a la dècada dels anys seixanta, per portar-vos música i esperem que records bons i agradables d'una joventut passada, però que segueix viva dins nostre. Per tant i des de La Xarxa de comunicación local i totes aquelles emissores que emeten el programa.avui iniciarem el nostre recurregut moguts amb energia musical que no contamina res de res, nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades, i us direm alló que us diem sempre

Obrim la Paradeta

The Blue Diamonds – Que te deje de querer

L'any 1964 The Blue Diamonds van gravar aquesta cançó amb la qual començarem el programa d'avui, interpretant-la en castellà per al mercat espanyol i també enfocat al públic de Amèrica Llatina. Es tracta d'una versió del tema "You Can Never Stop Me Loving You" que va ser un dels grans èxit de Johnny Tillotson, el mateix que també va treure el "Poesia en moviment", tot i que en el seu moment els seus discos no van arribar a publicar-se en nostre país. Aquest tema també va ser gravat per Los Sírex que francament, realitzen una gran versió que ja hem escoltat a El Temps Passa ... i la música queda. Els Blue Diamonds  la van publicar a través del segell Fontana en un EP en el qual també es van incloure “Jericó”, “Buenas noches, pequeño mío” i “Ya lo ves”. The Blue Diamonds eren dos germans, nascuts a Indonèsia i amb nacionalitat holandesa que van ser una fàbrica de fer diners a tota Europa, sobretot gràcies a la seva versió del "Ramona" que van treure l’any 1960 i que escoltarem un altre dia aquí al programa. The Blue Diamonds gravaven en anglès, però van treure 38 cançons interpretades en castellà, aixó vol dir un grapat d’EPs. Un dels components de The Blue Diamonds es va casar amb la cantant mexicana Leda Moreno, traslladant-se a aquest país. The Blue Diamonds eren els germans Ruud i Riem de Wolff i seguien la línia marcada per un altre duet, en aquest cas americà, els The Everly Brothers. El desembre de l’any 2000, Ruud va morir a causa d'una malaltia cardíaca.

The Diamond Boys – Hey, little girl

The Diamonds Boys van ser un grup integrat per Albert (guitarra i veu), Richard Cartwright (guitarra i cors), Leslie Hammond (saxo), Luis Balloqui (baix) i Luis Vinet (bateria), sorgit a l'ombra del Penyal de Gibraltar, una de les obsessions del "Caudillo". No el grup, l'obsessió del Siscu era que els anglesos ens tornessin el “susodicho Peñón", cosa no sols no han fet, avui encara tenim més problemes que abans. La veritat és que The Diamonds Boys no van tenir res que els fes destacar per sobre d'altres grups de la seva època, llevat que un dels seus components, després de tornar a Anglaterra i amb accent andalús, això si, va formar part del grup The Family Dogg i més tard es va llançar en solitari dient que mai plovia en el Sud de Califòrnia, cosa que és una fal.làcia, una opinió errada... si que plou i molt i Mario us ho pot garantir. Us estem parlan d’Albert Hammond, un cantant i compositor que va néixer el 18 de maig de 1944 a Gibraltar, encara que algunes biografies diuen que ho va fer a Londres. El disc és de 1960. Los Diamond Boys només van gravar un o dos EP's, però més tar i abans de marxar a les illes britàniques, Albert va crear aquí a Espanya el duo Albert & Richard, també amb poc èxit. Per cert que els anglesos, quan es refereixen al Penyal en diuen "The Island of Gibraltar", supossem que per deixar ben clar que no està a Espanya. La veritat es que ela anglesos, de geografia no en deuen saber massa.

Los Pasos – Primavera en la ciudad

Aquest va ser el single que millor va funcionar comercialment de Los Pasos, un grup descobert per Manolo Díaz que va compondre i produir varies cançons per a ells, entre les que destaca “La moto” que també van gravar Los Bravos. “Primavera en la ciudad” es va publicar l'any 1968 i es tracta com podreu comprovar, d'una cançó molt alegre i festivalera que compta amb bons arranjaments orquestrals i un bon cor femení. A la cara B trobàvem “Nadie me entiende”. Los Pasos es van formar a Madrid i els seus membres provenien de Los Flaps, Los Sonor i Los Diablos Rojos. Estaven liderats pel teclista José Luis González, al costat de Álvaro Nieto, Luis Enrique Baizán a la batería i que ere germa de la cantan i actriu Marta Baizán de qui un d’ells era nuvi si bé no recordem quin era, Joaquín Torres i Martín Careaga. L’any 1968 Los Pasos protagonitzen la pel·lícula "Long-Play" de Javier Setó al costat de Gracita Morales i José Luis López Vázquez i van incloure diverses cançons en la seva banda sonora. Los Pasos van funcionar de l’any 1966 fins al 1969. Més tard Álvaro Nieto va crear La Compañia i Luis Baizán i Joaquín Torres al costat de ex membres dels Pekenikes van fundà Taranto's, una bona banda de rock progresiu.

Álex y Los Findes – Me siento feliz

Aquest va ser el segun EP dels barcelonins Álex y Los Findes i al igual que el primer, va ser publicats mitjançant el segell Marbella que creiem recordar era un subsegell de Vergara, Si bé no estem segurs del tot. Després pasarían a Discophon, companyia amb la que treurien quatre EP’s, l'últim l'any 1967. Al 1999 Ramalama reccullria les seves cançons en un CD recopilatori, junt a temas de The Finder’s. Aquest tema que escoltem es la seva versió en castellà del “I feel fine” de The Beatles, es va incloure també “Yo lloro” que era el “I’m crying” de The Animals i dues peces que pensem eran d'ells “Todo me da igual” i “Espera a mañana”. Van començar sent The Finder’s, despres va produir-se movimient dins del grup i es van desmembrar surgin Álex y los Findes, però eren diversos grups amb components comuns. Van ser apadrinats per La Reina del Paral·lel, la genial i recordada Mary Santpere. Inicialment The Finder's eren Alberto Vallès a la guitarra, Roberto Castro també guitarra, el baixista Andrés Sánchez, Vicenç Rondoni a la bateria i el cantant Ferran Alert Prieto, a qui anomenaven Àlex. Es van crear l'any 1962 i en el 64 van marxar Àlex, Vicenç i Roberto per crear Álex y Los Findes i en el seu lloc es van incorporar Miguel de Borja (bateria), Miguel Esteban Reina (cantant) i Pedro Caño (guitarra rítmica). Després de la seva dissolució l'any 1968 gairebé tots els seus membres van deixar la música. Al guitarra Pedro Caño el vem tornar a trobar en els 70 tocant amb La Salseta del Poble Sec. Per cert Los Findes han tornar va cinc o sis anys i seguiexen treballan. A la foto Álex y Los Findes amb Bill Wyman dels Rolling Stones.

Los Mustang – Conocerte mejor

Gairebé amb tota seguretat, els millors versioners de The Beatles a Espanya van ser Los Mustang, la banda liderada per Santi Carulla i aquest tema amb que escoltarem a El Temps Passa... i la música queda d’avui, es trobava en un dels seus millors EP 's, publicat per EMI l'any 1964, encara que el tema estrella va ser "Ma vie" d'Alain Barriere. Va ser compost per Lennon i McCartney l'any 1964 per a la banda sonora del film "A Hard Day's Night" de 1964 i es va publicar el 10 de juliol de 1964, però com solia passar en el tàndem de compositors, encara que només va ser un d'ells qui la va escriure, al registrar-la consten tots dos, en aquesta ocasió va ser John Lennon qui va compondre "I should have know better". La veritat es que Los Mustang tenien una ventatge sobre els seus companys de profesió i és que ells, mitjançant gestió del segell EMI van signar un contacte amb Brian Epstein que els autoritzave a gravar les cançons dels Beatles a Espanya i en moltes ocasions abans de que es publiquesi la versió original. Aixó va fer que Los Mustang amb temes com “El submarino amarillo” o “Obladi Oblada”, la seva versió tingues xifres de vendes al pais molt superiors a las del nois de Liverpool. Per cert en els seus començamens i quan eren un grup instrumental sense cantant, van participar en el concurs “El show de las 2” que presentava Joaquín Soler Serrano, la segona posició creiem que va ser per Los Sírex. Els Mustang són l'única banda de pop dels seixanta que fins a la seva dissolució l'any 2000 ha mantingut els mateixos components originals.

Los Ídolos – Hay un lugar

Los Ídolos van ser una banda de transició que després de gravar tres EP's es va reconvertir a The Canaries i aquests després serien Los Canarios, la millor banda de soul espanyola al costat de Conexión i Doble Dinamita. El cantant i guitarra de Los Ídolos va ser Eduardo Bautista, el que va ser polémic president del SGAE, el mateix que proclaman als quatre vents que defensava els drets i els interesos dels autores, peró que junt amb la cofraria de xorisos que l’envoltaven, sembla ser que es dedicava a omplirse les butxaques. Es curios, tant parlar dels pirates i els mes grans de tots es trovaben a casa. La història de Los Ídolos comença l'any 1961, quan  Teddy (a la foto) crea Los Diablos del Rock en la seva Gran Canària natal, al costat de José Manuel (baix), Germán Pérez (guitarra solista) i Tato Luzardo (bateria). Després van canviar al baixista per Rafael Izquierdo i passarien a ser Los Ídolos ja que diables hi havien molts en el territori musical espanyol i es van anar cap a Madrid i veient que la cosa no rutllava es van apropar fins a Barcelona i serien fitxats per Belter. Aquest disc es va gravar al Casino de l'Aliança del Poble Nou amb la bateria embotida en una llotja per fer acallar el seu so i tot en directe d'una tirada, sense públic, això si. Los Ídolos van versionar també als Beatles, cantat en anglès i castellà. Aquesta cançó es “There´s a place” dels Beatles i es trovaba al seu tercer i últim EP editat per Belter al 1964 on també van incloure un altre versió beatleniana “I saw her standing there”. Per cert, Eduardo Bautista va intervindre a la versió espanyola de Jesucristo Superstar i feie un paper que avui ens donem compta li era completament adient, el de Judas Iscariote.

Los Payos – Señor Doctor

Los Payos eren José Moreno conegut com Josele, Luis Moreno Salguero el Pibe i Eduardo Rodríguez Rodway, van funcionar de l'any 1967 al 1972. Després de la seva dissolució, Josele passaria a Yerbabuena i més tard es convertiria en humorista i faria famosa la frase "Vente pa Espanya Tío", Eduardo crearia amb Jesús de la Rosa i Tele Palacios el mític grup de rock andalus Triana i després de la seva dissolució en morir Jesús de la Rosa a un accident de cotxe, Eduardo gravaria dos discos en solitari firman com Eduardo Rodríguez Rodway (a la foto), mentre que el Pibe es va unir a Alameda, un altre bona banda de rock andalus. Durant un temps Los Payos van ser quatre, al sumar-se'ls Rafael León.  Aquesta cançó, un dels grans èxits de Los Payos, al costat de "Maria Isabel" i "Adéu Angelina", es va incloure com a cara A d'un single publicat per Hispavox l'any 1970 amb "Una perla al mar" a l'altra banda. La veritat és que el tema va ser cap de llistes durant diverses setmanes, encara que no oblideu que a les emissores de ràdio-fórmula la qualitat se la passen pel forro, l'única cosa important per sonar en aquestes llistes és que la discogràfica pagui el cànon pertinent i compri la seva posició en elles. Una cosa vergonyosa i que és el gran virus que té la música a Espanya des de mitjans dels seixanta. Per cert, el single amb la cançó “Señor. Doctor” de Los Payos, també va ser regalat a la col·lecció de discos de Mirinda que era de Pepsi-cola i va surgir a la campanya com a competencia als Discos Sorpresa de Fundador.

Los Íberos – Isabel

Aquesta cançó dels Íberos es trobava a la cara B d'un single publicat l'any 1972, ens passem d'any, amb "Mañana" com a cançó principal. Va ser el seu vuitè disc, tot i que publicarien un altre single l'any 1973, abans de desfer-se. Va ser composada per Adolfo Rodríguez amb la col•laboració de Johnny Galvao que va ser membre de Los Buenos i posteriorment acompanyaria a Miguel Ríos. Va ser editat, com tota la seva discografia pel segell Columbia. Adolfo Rodríguez, natural de Ponferrada a la guitarra rítmica i veu, els malaguenys Diego Cascado a la bateria, Enrique Lozano a la guitarra solista, més endavant substituït a causa d'una malaltia, pel madrileny Anselmo José Fernández i el d'Almeria Cristóbal de Haro al baix que va ser substituït per Carlos Attias, són els components de Los Íberos i es van conèixa a Torremolinos l'any 1966. Un altre que també va formar part del grup, si bé no recordem a quí va substituir, era José Castillo Ruiz. Van gravar en els estudis de la Decca a Londres i compaginaren les seves cançons en anglès i castellà. L'any 1968 van debutar amb "Summertime Girl", considerada com una de les millors cançons dels 60's a Espanya. Val a dir que Los Íberos van tenir un repertori propi, sense versions d’altres. L'any 1969 Los Íberos participen en la pel·lícula d'Iván Zulueta "1, 2, 3 al escondite inglés" i també a "Topical Spanish" de Ramon Masats, al costat de Guillermina Motta. L’any 1973 Los Íberos es van desfer i Rodrigo es va incorporar a Cánovas, Rodrigo, Adolfo i Guzmán, el primer supergrup de l’historia del pop espanyol. Enrique Lozano que va ser el principal compositor de les cançons de Los Íberos, va publicar, fa un tres o quatre anys, "A través del tiempo" amb temes de l'època de Los Íberos que no havien estat gravats i cançons noves.

Els Anuncis dels Nostres Records

Molts són els productes que han anat sortint al mercat per desaparèixa poc després, altres s'han mantingut al llarg dels anys adaptant-se a les modes i modernes tecnologies. Avui recordarem uns quants dedicats a les nenes, a la seva major bellesa, si aixó és possible, per tal de tornar-nos bojos i que quedem enamorats... del seu atractiu cervell i intel·ligència, no penseu altres coses com el físic que nosaltres som gent molt seriosa... de vegades.

Telva

Hi a ocasions en que els publicistes es guanyen el sou i amb la campanya de Telva ho van fer. Tota aquesta campanya de llançament de Telva es va basar en anuncis com aquest en els què publicitaven la marca, però no t’informaven en cap moment de quin producte es tractava. És clar que amb tanta noia deixada anar per l'anunci, es deduïa fàcilment que anava enfocat a les dones, les nostres eternes nenes de sempre i no creiem estar equivocats en aixó ja que si no ens falla la memòria Telva era una revista de moda i bellesa, amb consells i reportatges sobre passarel·les i novetats “de cotilleo”. Quimet que els seus pares tenien l'estanc de Constantí, on també es venien diaris, revistas i moltes més coses, ho confirma, Telva era una revista de moda i a partt, l'hi sembla que ancara està al mercat.

Polvos de Tocador productes Ana Bolena

Actualment els clàssics Polvos de Tocador que les senyores tenien a sobre del moble tocador, al dormitori, on es maquillaven i posaven més guapes, han passat a la història, tot i que quan una noia al restaurant, la discoteca o qualsevol altre lloc diu que va a "emoolsar-se el nas" o "retocar-se el maquillatge", no penseu en un altre tipus de pols per al nas, malpensats! Ara utilitzen aquestes capsetes amb mirall i un petit coixinet que conté un polsim que és maquillatge. Però en la nostra joventut fins i tot vèiem les mares amb aquelles grans borles que com es passessin, deixaven la seva cara envoltada d'una calitja espessa que donava la impressió que la mare es perdia entre la boira. La firma Ana Bolena que va revolucionar molts conceptes els productes de bellesa en incloure seda natural, publicitava en aquest anunci tota la seva gamma de productes, llapis de llavis, crema contra les arrugues, etc, tot en 15 segons. És clar que hem de tenir en compte que a l'original Ana Bolena, aquella que va ser reina consort a l’Anglaterra d'Enric VIII, li van tallar el cap.

Medias Berkshire

És clar que el més tradicional i per descomptat amb més sex-apel segueixen sent les mitjes i nosaltres us portem un parell d’opcions a El Temps Passa… i la música queda per que pugueo triar. Aquestes son Berkshire Medias de Nylon, un nom que va començar sent sinònim de mitjons durant més de sis dècades. Berkshire és una de les marques més venuda als Estats Units, juntament amb Hanes i Alberto, si bé aquí al pais la marca sempre ha anat lligat a les mitges i a fer més boniques les cames de les nenes. La veritat es que Mira qui hi han tipus diferents de mitges, Deu ni Do. Per cert, el anunci gràfic el va publicitar el futbolista Alfredo DiEstefano a qui es deia "La saeta rubia".

Media Eugenia de Montijo

Ara podreu triar entre aquests dos anuncis de les Medias Eugenia de Montijo, una de les grans marques de l'època que això si, ens sembla que ja no existeix-en, però que en el seu moment van ser molt importants i difoses. És clar que les mitjes de niló a Europa es van massificà arran de la segona Guerra Mundial i les portaven els soldats nord-americans, no per utilitzar-les aquells soldats, no penseu malament, era com a objecte de canvi i per rergalar-lis a les mosses europees i que elles molt agraïdes donçs… ja us podeu imaginar l’intenció dels milikitos, tot i que a Espanya van arribar via comercial i la veritat és que unes belles cames de dona amb mitges, amb o sense costura, sempre resulten molt sexis, amb o sense lligacama.

Panties Mari Claire

És clar que la revolució la van representar els panties que començaren a comercialitzar-se en els anys seixanta i que com deia l'eslògan publicitari de Marie Claire, "No son medias, son enteras", és clar un altre dels seus anuncis deia "Marie Claire, Marie Claire, un pantie para cada mujer". Per cert que nosaltres sempre hem dit Els Panties, però sembla ser que el correcte és Les Panties. Nosaltres buscant, buscant, hem trobat una pàgina, una mena de blog, on les dones opinaven sobre Les Panties Marie Claire i una de les usuàries del producte deia: "... són boníssimes de veritat, per més que les utilitzo cada dia per treballar i per a tot, estan com noves, sempre lluentes". Nosaltres volem suposar que almenys, havia de rentar-las, encara que sigui una miqueta només, perquè en cas contrari la podríem anomenar amb l'adjectiu "Gorrina".

Corsé Emcasuin Concha Velasco

La veritat és que avui en dia i parlant de moda femenina, cosa sobre la qual nosaltres hem de confessar que no som en res experts, encara que tenim bona vista per apreciar la bellesa de totes les nostres noies i les maneres que hi ha per fer que aquesta bellesa ressalti molt més, les cotilles sembla que estan molt desfasades i relegades al segle passat. És clar que en els anys seixanta l'actriu i també cantant Conchita Velasco va publicitar aquesta marca de cotilles de la qual hem de reconèixer que res no us podem dir perquè a través de la xarxa no hem trobat la més mínima informació. És clar que avui les cotilles són utilitzats per les chiquetes, pero com si fossin jerseis i per l'exterior, cosa que han popularitzat cantants com Cher, Lady GaGa o Madonna, però ara són més tipus cosset. Per descomptat els corsés o cotilles com el que publicita Concha Velasco eren molt durs i pressionaven per tal d'estrènyer les cintures i els primers portaven balenes. Recordeu a la criada negra de "Alló que el vent s’andugué" estrenyent les cingles de la cotilla de la Señorita Escarlata.


I fins aquí han arribat els nostres anuncis d'avui, ara saltarem a Catalunya i a la música.

La Música que es Feia en Català

Germanes Ros – Anirem tots cap el cel

Aquest tema amb el qual obrirem la nostra secció en català d'avui i que ens porten Les Germanes Ros, es va publicar l'any 1965 i en l'EP, editat per Edigsa, també es van incloure “M’ho havia de temer”, “Un so de festa” i “Tot a partir”. Gravarien també en castellà, quan van passar al segell Columbia i a partir d'aquell moment van signar els seus discos com Las Hermanas Ros, tot i que la veritat és que la seva discografia és més aviat petita. Posteriorment Carme i Montserrat Ros s'incorporarien al grup Estel, integrat també per gent de Symbolo i en el qual creiem va participar el Mestre José María Bardagí, publicarien un disc l'any 1972 o potser va ser al 73, amb cançons nadalenques. Les Germanes Ros també es van dedicar a fer cors en moltes gravacions, nosaltres recordem ara la seva participació a l'àlbum “A Catalunya” de Luis Aguilé i en el qual també va posar veus l'amic Antoni Duran. Carme i Montserrat Ros així mateix van formar part, com a cantants, de la Janio Marti Orquestra i Cors, encara que no us podem dir entre quins anys. Aquesta cançó també es va incloure en el doble CD recopilatori “Edigsa 1961-1983. Nova cançó. Inicis i evolució. 2n volum” i creiem que va ser composada per Lleó Borrell i Josep Maria Andreu.
A la foto les Germanes Ros amb Salvador Escamilla i La Trinca

Dos + Un – Pescadors

Els Dos + Un van ser un bon grup de folk català i estava integrat pels germans Jordi i Josep Maria Clúa i Manel Josep que posteriorment crearia la Orquesta Plateria, a més de la col·laboració de Jaume Balanyà encara que aquest mai va ser oficialment membre del grup. Aquest tema editat en format single l'any 1968 per DDC, subsegell de Discophon, és possiblement el més important dels que van treure Dos + Un i avui en dia és tot un himne del folk català de finals dels anys seixanta. La cançó va ser composada pels germans Clúa i M.J. Bergua i ens parla dels pescador que van a la mar a fer el que sempre han fet, sense pensar que pot ser mai no tornaran del ample mar. Per aixó ells ens diuen que escoltem les veus del vent que transportan el seu dolor. Més tard el barceloní Ia Clúa, de veritable nom José Maria Clua i que va morir el 13 de setembre de 2011 a causa d'un càncer, als seixanta anys d'edat, s'uniria a Jordi Batiste i crearien el duet Ia i Batiste, un dels seus discos "Chinchonera's Cat" està considerat una obra mestra de la música folk-rock catalana. Ia Clua també va formar el grup Moto Clua i va gravar en solitari. En total Dos + Un van arribar a gravar quatre o cinc discos petits, aquest creiem que era el segon. A la foto Mario Prades amb Ia Clua que ja va morir i Jotdi Batiste.

Dúo Dinámico – Aquells ulls tan negres

També el Dúo Dinámico van gravar en català, encara que creiem que només ho van fer en aquesta ocasió. Aquest single, publicat l’any 1965, solsament conté aquest tema en llengua vernacla, a l'altra cara hi ha "Tu serás la primera" que està interpretada en castellà. No hem d'oblidar que Manuel de la Calva i Ramón Arcusa van néixer tots dos a Barcelona. Van ser referència per a duos, trios i grups sorgits en els seixanta, almenys fins la meitat de la dècada i formen part de la nostra història musical. Per cert que hem de dir una cosa sobre el locutor que els va "batejar" ja que inicialment es feien dir The Dinamic Boys. Es tractava d'un gran radiofonista, Enrique Fernández, al programa “La Comarca nos visita”. Sempre s'ha dit, fins i tot en la pàgina web del Dúo Dinámico que els va fer canvià el nom ja que ell no sabia parlar anglès, va ser el 28 de desembre de 1958 i va ser el seu bateig oficial. El seu nét Enric Fernández es va posar en contacte amb nosaltres ja fa molt de temps dien-nos que no solsament sabia anglés, també parlava francés i italià i nosaltres os vam di que en propers programes, després de parlar amb Manuel de la Calva, agregat als "Amics de El Temps Passa" que ens ha organitzat al seu facebook l'estimada Montse Aliaga, tractariem aquest tema, pero ni Manolo de la Calva ni el net del gran radiofonista ens aclaren finalment res de res, per tan seguirem així. No es tracte de que hàgim passat de tot això, res mes allunyat de la realitat. Al blog us posem una fotografia on veureu al Dúo Dinámico amb l'actriu Iran Eory, a "Una chica para dos", de fet van filmar tres oel·lícules.

Els Dracs – Quan

Ara us portem aquest tema, una composició de Salvatore Adamo que ens versionen en català Els Dracs i que es va incloure en un EP en el qual la cançó estrella va ser “Nomes pensava en tu”, però que també va incloure “Colors” de Donovan i “Es la meva vida”. El conjunt català Els Dracs van gravar i molt en castellà, mitjansan el segell Discos Alma, un subsegell de Vergara, abans de fitxar per Concentric i gravar en llengua vernacla diversos EP 's, entre ells el més venut del segell Concentric i en el què es trobava la seva versió de "La casa del sol naixent" dels Animals. Els Dracs van ser al costat de Els Tres Tambors els millors grups de pop-rock en català de l'època. El sextet, liderat pel cantant Jordi Carreras, va treballar des de l'any 1964 fins al 1971 i van gravar un grapat d’EP 's, si bé els que van gravar en castellà els firmaven com Los Dracs. Els Dracs eren Jordi Carreras, al costat de Miguel Olivé, Vicente Carós, Faustino García, Manuel Cordero i Alfredo Pla. L’any 1966 van ser el primer conjunt de rock que va actuar al Palau de la Música Catalana, a Barcelona. Després de desfer-se nosaltres els vam perdre la pista, però hem sabut que el bateria Vicenç Carós havia mort l’any 2010 als 63 anys d'edat. Per cert, el 1981 el segell Edigsa va publicar un LP recopilatori titulat "La casa del sol naixent" que recollia les cançons dels seus tres discos amb Concentric.

Anirem cap al panorama peninsular, però sense deixar la nostra Catalunya.

Los Gatos Negros – Todo cambió

Un dels bons grups catalans dels anys seixanta, encara que mai van ser valorats com realment es mereixien, van ser els barcelonins Los Gatos Negros. Tenien un greu problema i és que ells no eren artistes de multinacional i les possibilitats econòmiques de les seves discogràfiques (Belter, Marbella i Vergara) no van permetre que sonessin com la seva qualitat requeria. Aixó si, ells van treure bons discos, destacant sobretot un EP amb "Cadillac" i el single amb la versió espanyola de “La tierra de las mil danzas”, dos temes que van marcar la seva carrera. Aquest que us portem ara és la versió en castellà del "No milk today" dels  Herman’s Hermits, una banda de Manchester liderada per Peter Noone i era precisament la cara B del single “La tierra de las mil danzas”. Va ser publicat per Vergara l’any 1967. Es van crear el 1959 i primer es van fer dir Catch es Catch Can i a partir de 1961 van passar ja a ser Los Gatos Negros. Inicialment eren Ernesto Rodríguez, Manuel Sanfeliú, Francis Rabassa, Carlos Maleras que va morir el 2000 i José María Mesa. Es van produir molts canvis en el grup, anades i vingudes i per Los Gatos Negros van passar Piero Carando que venia de Los Pájaros Locos, Quique Tudela, Frank Andrada, Mone, etc. A principis dels 70 fitxen per EMI, per fi una multinacional, però el nom estava registrat per Vergara i van gravar els seus dos discos com Los Gatos. Avui en dia segueixen en actiu, si bé creiem que sols queda Quique Tudela que també toca amb Los Salvajes. Per cert, d’aquesta cançó hi ha un altre bona versió a carrec dels mallorquins Los Pops.

Los Brincos – Es para ti

 "Es para tí" era el segon tall del primer LP dels Brincos, un disc que es va publicar l’any 1964 amb el nom del grup per títol i també es va editar com a cara B d'un single amb "Baila la pulga" a la primera cara i que es va posar a la venda el 1965. Hem tornat enrere i aquests que trovem ara són els primers Brincos: Fernando Arbex, Juan Pardo, Junior i Manolo González. Curiosament i sent pitjors músics que els seus reemplaçaments, són els més recordats. Un bon dia van fotre el camp per llançar-se com a duet Juan Pardo i Júnior, però la veritat, sempre hem tingut els nostres dubtes sobre si s’en van anar o els van fotra fora dels Brincos ja que els problemes entre ells que volien tenir el protagonisme i Fernando Arbex eren continus. Fernando Arbex va seguir amb Manolo González i els substitueix per Vicente Ramírez i Ricky Morales, germà de Júnior que formaven part dels Shakers i aquests havien telonejat a The Beatles en la seva gira espanyola del 65, tant a Madrid com a Barcelona. L’any 1969 Vicente Ramírez seria substituït al seu torn per Miguel Morales, també germà de Junior i que després es casaria amb Freda Lorente "La Bombí". Per cert, Los Brincos tenien que ser teloners de The Beatles a la gira espanyola, però ells, la discográfica, la productora Maryní Callejo o tot juntets, van decidir que no, ells no necesitaven una promoció així, quina colla de Lumbreras. Un dels problemes que van tindre els components de Los Brincos es que a l'hora de composar, es pot dir que sols eren dos, però signaven com "Los Brincos", per tant els drets d'autor els cobraven els quatre. Es clar que quan s'en van anar Juan i Júnior, van deixà de cobrar i els nous que res havien fet, van començar a tocar pela llarga. Una curiositat, amb tot i el que es diu, en les seves primeres gravacions ells no tocaven els instruments, ho feien músics d’estudi, aixó que la casa de discos els hi va adelantar 300.000 pessetes de l’època per comprar-se instruments.

Los Sírex – Sin tus cartas

Emprendem ara la recta final d’El Temps Passa... i la música queda amb una de les millors balades del grup barceloní Los Sírex, "Sin tus cartas". Aquest tema va ser una composició de Guillermo Rodríguez Holgado, baixista, compositor i arreglista del grup i al costat de Leslie l'únic dels antics components que encara roman a la banda. Per cert que Leslie es va dedicar a la política i va ser regidor a Barcelona militant a CiU. Aquest tema es trobava en un EP editat l’any 1965 i eren quatre cançons totes elles en una línia romàntica, cosa que no resultava habitual en Los Sírex ja que li donaven molta més importància al ritme i a més a més, l'EP ofereix una altra raresa i és la inclusió de la cançó “La noche es maravillosa” que és instrumental i “Enseñándote a amar”. Tret de “No Volveré a llorar por ti” que es una versió, les altres cançons va ser composades per Guillermo Rodríguez Holgado, baixista de Los Sírex i el veritable cervell amb Lesli donan la cara. Aquest EP l'hi va regalar a Mario l'humorista Miguel Caiceo al que li deien "Doña Paca" quan va estar a Tarragona a una serie de actuacions que li va buscar Mario per presentar el disc “La Lambada de Falcon Crest” que va treure Miguel Caiceo a través del segell Barsa Promociones. A la foto veureu a Miguel Caiceo i José Luis Parada a una festa nocturna per Madrid. Lluis i Manolo, batería i guitarra de Los Sírex respectivamente, van morir el mes de setembre de l’any 2012, amb pocs dies de diferencia,.

Grupo 15 - Chica

El Grupo 15 amb els que tancarem El Temps Passa… i la música queda d’aquesta setmana, eren de Manacor, a Mallorca, on es trova la factoria de les Perles Majórica i durant els 60 van ser un dels bons grups versioners a l'ús. Aquest tema que us portem, es una bona versió del "Girl" de The Beatles, es trobava en un EP publicat per EMI-Regal l’any 1966 i on també s'incloïen "Michelle" així mateix de The Beatles, al costat de "Ninguno me puede juzgar" i "Guararé".  També van gravar per altres segells com SonoPlay. Aclarim una cosa, tot i que ells es deien Grupo 15, solsament eren sis components. Entrats ja en les mitjanies dels setanta la banda es va desfer i alguns dels seus components van crear un bon grup de pop amb tocs de sinfonisme, us parlem de Falcons que van triomfar a finals dels 70 gràcies a cançons pròpies com "Terciopelo y Fuego” i “Date por vencido". Curiosament si sent Grupo 15 sols van gravar versions, al convertirse en Falcons (a la foto) van gravar nomes cançons seves i es van mantindre en actiu fins entrats els anys vuitanta. Per cert, durant un temps, un dels components va ser l’amic Joan Bibiloni.

Conclou per aquesta setmana El Temps Passa... i la música queda, ara us deixem amb companyia de la de La Xarxa de Comunicació Local i totes les emisores que emeten el programa. Nosaltres som Quimet i Mario, baixem la paradeta i marxem a donar la murga a un altre lloc.

Abans de marxar, aquí teniu una foto de Quimet Curull a un concert fet amb Els Grills, un grup mític de Constantí que van tornar el passat estiu i on ell també milita.


Quimet Curull i Mario Prades

Dos tronats que ancara tenen il•lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario