En el programa
d'avui recordarem a molts grups i artistes que van ser importants en els
seixanta a Espanya, però sobretot a dos personatges claus del pop espanyol
d'aquella dècada, d'una banda Alfonso Saiz, creador dels Pekenikes i per un
altre a Antonio Morales Junior, els dos músics van morir recentment. Els
Nostres Anuncis del Record estaran en moviment i en la secció de la Música que es feia en
Català escoltarem a Els Corbs, Jacinta, Santi Sans i Tony Vilaplana, al costat
d'un bagul de música i records que configuren la nostra banda sonora. Ara
connectarem la nostra màquina del temps i viatjarem als 60 des de La Xarxa de comunicación local
i totes aquelles emissores que emeten el programa. Som Quimet Curull
i Mario Prades, i obrirem escoltan a Los Sírex
Obrim la Paradeta
Los Sírex – Que se
mueran los feos
Aquest tema amb el
que començem el programa d’avui, és al costat de "La escoba", un dels
més populars en la discografia del grup barceloní Los Sírex i es va editar a
l'any 1965 través del segell Vergara en un EP on també s'incloïen
"Culpable", "Has de ser mi mujer" i "El tranvía",
resultant ser un dels seus millors discos. "Que se mueran los feos",
tot i no ser una composición d’ells, és una adaptació que va fer el baixista i
compositor del grup, Guillermo, d'un tema còmic dels anys 50 i està carregat de
bon humor. Los Sírex van ser el millor grup de pop sorgit a Catalunya que es
dedicava a gravar cançons pròpies, sense deixar de costat les versions ja que
fins i tot quan la seva fama va començar a estar en declivi les discogràfiques
els seguien imposant versions, clar que ells també es van dedicar a mantenir el
seu potencial com a compositors, bàsicament el baixista i productor Guillermo
Rodriguez Holgado. Los Sírex van inventar un pas de ball que es va anomenar el
"pas Sírex" i el ballaven conjuntament a l'escenari quan actuaven. La
primera vegada que a la província de Tarragona es va realitzar un festival
revival, va ser l’any 1988 i el va organitzar Mario Prades a les Festes Majors
de la Pobla de
Mafumet i el cartell el van configurar Los Sírex, Los Salvajes i Los Diablos.
Després en van haver uns quants més, com el que va celebrar-se al Divertipark de
Cambrils i en el qual Los Sírex es van retrobar amb Manolo Madruga, a qui no
veien des dels anys 70, quan va deixar el grup i va marxar-se amb la seva dona
a viure a Alemanya. Los Sírex el integraven Antonio Miquel Cervero, conegut com
Leslie, a la veu, Luis Gomis de Pruneda a la bateria, José Fontserè a la guitarra rítmica,
Guillermo Rodríguez Holgado al baix, sense oblidar a Manolo Madruga a la
guitarra solista. Per cert, el primer cantant de Los Sírex va ser Santi Carulla
que per recomenació del seu pare i després d’una actuació al Tropicana de
Castelldefels, els va deixar i s’en va anar a Los Mustang. No acabarem sense
dir-vos que per Los Sírex han passat un quans músics més, entre ells Tony Mier,
Oscar Janot i Quique Tudela. Luis Gomis i Manolo Madruga van morir l’any 2012, a principis de
setembre, amb pocs dies de diferencia. Los Sírex que seguiexen en actiu, en
aquest moments son Antonio Miguel "Leslie" Cervero, Guillermo
Rodríguez Holgado, Josep Fontseré, Juanjo Calvo i Ernesto Rodriguez.
Los Pekenikes –
Jinetes en el cielo
Aquest tema es tot
un clàsic del country americà. El títul original era "Ghost Riders in the
Sky: A Cowboy Legend" i és un tema que va ser escrit el 5 de juny de 1948
per Stan Jones. S'han fet moltes versions. La lletra de la cançó ens parla d'un
cowboy que pateix una revelació quan veu vaques fantasmes i d'ulls vermells en
el cel, perseguides per genets també fantasmes i rep un avís d'ultratomba, o
canvia o serà un més d’aquells texans fantasmes. La cançó va inspirar el tema
de The Doors "Riders on the Storm" i també la sèrie de còmics de la Marvel "Ghost
Rider", las dues pel·lículas va protagonitzar-las l’actor Nicolas Cage. Entre els
molts que l’han gravat destaquem les versions de Johnny Cash, The Outlaws i
fins i tot els Blue Brothers. És
clar que la versió que us hem seleccionat és instrumental, en línia surf
music i ens la porten Los Pekenikes, emulant als The Shadows que així mateix la
van gravar. Aquesta cançó es va incloure en un EP en què el tema estrella va
ser "Apache", al costat de “Ramona” i “Madrid”, es va publicar l'any 1961 a través del segell
Hispavox i fou el seu primer disc. Els Pekenikes van ser un grup creat al Institut Ramiro de Maeztu de Madrid, pels germans Lucas i Alfonso Saiz que
precisamente va morir el passat 17 d’abril a Viera, Florida, als Estats Units,
on va treballar com ginecóleg. Tenía 71 anys d’edad i el seu nom complert era
Alfonso Eduardo Sainz Amoros (a la foto 1 el del centre abaix), va néixer el 2 de marz de 1943 a Alacant.
Malgrat convertir-se en una de les bandes instrumentals més importants dels 60 a Espanya, per les seves
files van passar cantants per un tub, des de Juan Pardo a José Barranco, sense
oblidar Junior, Aute, Karina i molts altres. Exigències d'Hispavox que volia un
grup espanyol rèplica de The Shadows, van fer que el cantant fos suprimit dels
seus discos. De fet després de gravar un EP amb Juan Pardo i creiem que un
parell amb Junior, no van tornar a cantar fins a "Cerca de las
estrellas". Per Los Pekenikes van passar molts músics com Ignacio Martín
Sesqueros, Pepe Nieto, Eddy Guzmán, Pablo Argote, Félix Arribas, Vicente Gasca,
Ray Gómez, Antonio Obrador, Antonio Brito, Tony Luz i uns quans més. Per cert
que en aquella època, Tony Luz creiem recordar que mantenia una relació
sentimental amb Karina. També va començar a despuntar com a productor. Però es
diu que va deixar a Los Pekenikes per incorporar-se a la mili i al finalitzar
els seus deures amb la pàtria, va crear Zapatón. La veritat es que a nosaltres
les dates no ens quadren massa ja que si feia milicies solsament eren al estiu,
i durant cinc anys, si va fer la mili normal es feia als 21 anys i eren 18 mesos
i si va marchar-se voluntari era als 18 anys i durava 24 mesos, és clar que
podia haber demanat prórrogues. Deixem-ho així.
The Odd Persons – Aquí en mi nube
L'any 1966 el grup
alemany The Odd Persons va publicar un EP amb quatre cançons, titulat
"Cantan en español", però no era cert, almenys del tot. Només dues
cançons, aquesta escoltarem ara i que era la seva versió del "Get out of
my cloud" dels Rolling Stones, al costat de "Que familia más
original", estaven cantades, en castellà, però les altres dues "Ojos
megros" i "Odd’s boogie", eren instrumentals, l'última era una
composició dels germànics. The Odd Persons es van crear l'any 1962 a Berlín, inicialment
es deien The Boys Beat i posteriorment Dietmar & The Beat Boys i integraven
el grup Dietmar Schetze, Ingo Cramer, Walter Ortel, Peter Pfarr i Frank Kaetke.
Uns altres membres del grup van
ser Berna "Nossi" Noske i
Nossi Spandau. Dins d'una gira que van realitzar per Alemanya van actuar
en el Star Club d'Hamburg, tot i que van haver de suspendre el tour, sembla ser
que no va ser com ells s'esperaven. Durant aquesta gira van coincidir amb grups
espanyols, entre ells Los Relámpagos, Micky y Los Tonys, Los Tifones que
després es convertirien en Los Pop Tops, Jaime Morey i altres i això els va
motivar a venir al nostre país i per això van gravar aquest disc que va
publicar Polygram. Per cert, d'aquest tema volem destacar la versió que van
realitzar a Espanya els barcelonins Lone Star i una de curiosa a càrrec de la
catalana Sonia que va ser acompanyada pel Latin Quartet i que ja hem escoltat
al programa.
Los Salvajes – Una
chica igual que tu
Los Salvajes són un
altre dels grups habituals aquí, a El Temps Passa... i la música queda. Van
gravar cançons pròpies que van funcionar bé, però també moltíssimes versions.
Aquest tema és una d'aquestes bones versions del grup barceloní liderat per
Gaby Alegret i era dels britànics The Troggs que eren de Andover, a Anglaterra
i en els anys 60 van gaudir de la seva època daurada. Es van anomenar
inicialment The Troglodytes i la seva cançó més famosa va ser "Wild
Thing" al costat d'aquesta que us portem ara en la versió de Los Salvajes,
"With a Girl Like You", ambdues de l’any 1966. The Troggs eren el
cantant Reg Presley, Dave Writgh (21 de gener de 1944 - 10 d’octubre de 2008)
cantant i guitarra, Ronnie Bond (4 de maig de 1943 - 13 de novembre de 1992)
bateria, Pete Staples al baix i Chris Britton a la guitarra. Aquesta cançó que
escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda, es trovaba a un EP de l'any
1966 de Los Salvajes on també es van incloure “Es la edad” que era una
composició d’ells, “Píntalo de negro” dels Rolling Stones i “Que alguién me
ayude”, una bona versió del “Somebody help me” dels britànics Spencer Davis
Group. En els seus començamens Los Salvajes s'en van anar a Hamburg després de
treure els seu primer EP i van estar una temporada tocan allà, tots els nois
del conjunt, tret de Delfín, el bateria que degut a la seva edat no va poguer
sortir d'Espanya i quan van tornar, ell va reincorporar-se al grup.
Lone Star – Nuestra
generación
Aquesta cançó va
ser el gran èxit de The Who al principi de la seva carrera, ara bé, per lògica
hauria d'haver estat gravada per Los Salvajes que eren fans dels britànics i
els prenien com el seu grup de referència, fins i tot pel que fa a l'estètica
en la seva forma de vestir, però van ser Lone Star qui la van versionar aquí al
país en un dels seus millors EP's, publicat per EMI l'any 1966 i també es van
incloure "Vuelve Sloopy" de The McCoys, "Sin tu amor" que
era una composició de Jeff Beck que la va escriure quan militava a The
Yardbirds i "Los domingos" que la veritat, no recordem ara de qui era.
Estem convençuts que és un dels seus discos més importants, encara que no ens
feu gaire cas perquè nosaltres sentim debilitat per La Leyenda, considerem que
Lone Star van ser el millor grup espanyol dels seixanta i també part dels 70.
En aquest enregistrament són la millor formació en la carrera de Lone Star:
Pere Gener, Rafa de la Vega,
Enrique López i el tarragoní Joan Miro. Hem de reconèixer que tot i que aquesta
és una cançó històrica, en les vuit temporades que portem sortint per antena,
sols l'havíem posat una vegada, ara repetirem. Curiosament el seu últim treball
discogràfic es va publicar l’any 1996 i malgrat que es titulava "Hacia el
futuro", va significar el adéu de Lone Star, tot i que l’any 2010 van editar
un disc en directe a través del seu propi segell discogràfic, però es tractava
d'un enregistrament realitzat l’any 1968 al Teatre Infanta Beatriz de Madrid i
que EMI en el seu moment no va voler publicar ja que era massa jazzístic per a
l'època.
Los Mustang –
Catedral de Winchester
Aquesta peça es
trobava en un EP de l’any 1967 i va ser la cançó estrella. En el disc també es
trobaven “Dandy” dels Kinks, “Balada en la tumba de un soldado” i “Verás que es
verdad”. La cançó que estem escoltan era
dels anglesos The New Vaudeville Band que la van treure un any abans, al 1966 i
va ser molt versionada al pais, es clar que al nostre paré la millor versió va
ser la seva. Els Mustang eren Santi Carulla (veu), Marco Rossi (guitarra
solista), Antonio Mercadé (guitarra rítmica), Miguel Navarro (baix) i Tony Mier
(bateria) i van mantenir aquesta formació inicial fins que el grup es va
separar l’any 2000. Per aquest fet a la Fira Internacionalo
del Disc i Cinema de de Col·leccionisme que organitzava Mario a Catalunya i
Andorra, a l’edició de Malgrat de Mar es va fer un homenatge als Mustang i la
placa la va recollir Santi Carulla. La contraportada d'aquest EP que us posem
al blog, veureu que està signan per Santi Carulla i dedican-lo a Mario. Us
explicarem una curiositat. Los Mustang també van passar els rigors de la
censura. Ells, eterns versioneros i que sols es preocupaven d'oferir bona
música, van sentir el fred tall de les tisores del censor. La culpa la va tenir
la cançó “La Batea”.
Us ho explicarem i apreciareu fins a quin punt els censors filavan encara més
prim i bordejaven l'estupidesa en pretendre salvaguardar els valors morals dels
espanyolets de l'època. La versió original diu "La Batea como se menea",
però Los Mustang van haver de canviar-la per "La Batea se balancea" ja
què el censor va adonar-se immediatament que allò de "menea"
fomentaria la masturbació juvenil i calia salvaguardar la moral i la salut dels
joves, ja que tots sabíem que això de "meneársela" era dolent per a
la salut i et quedaves cec, com ens deien al col·legi els Hermanos. O potser
aquell censor va veure connotacions polítiques en això de remenar el cotarro ja
que la cançó és una versió d'un tema de la banda xilena Quilapayún i de fet la
lletra està força canviada.
Els Anuncis dels
Nostres Records
Els nostres Anuncis
per al Record d'avui tractaran de mobilitat. Parlarem de passejar-nos, amb o sense
companyia, encara que millor amb ella i començarem amb tot un clàssic.
Vespino
Començarem els
anuncis d’avui parlan del Vespino que era poc més que una bicicleta amb motor
que va començar a fabricar-se l'any 1968 per l'empresa MotoVespa, SA fundada
l’any 1952 per Enrico Piaggio, amb l'ajuda del Banc Urquijo i l'INI (Institut
Nacional d'Indústria). El Vespino es va convertir en un vehicle molt popular,
sobretot en els 70. Si el Seat 600 era el cotxe de la joventut, la
Vespino va ser "la moto" de la joventut,
desbancant la Vespa. Va
ser líder de vendas a Espanya durant els més de 30 anys que va estar en
fabricació i es van treure més de 20 models diferents. L’any 1996 i després del
tancament de la fàbrica de Madrid, es va acabar la Vespino, encara que
algunes fonts diuen que es va fabricar fins al 2000. Va ser una patent
espanyola, amb un motor d'explosió de 2 temps i 50 centímetres cúbics
refrigerat per aire. Gairebé tots els models de Vespino van portar pedals que
permetien circular també com una bicicleta sense haver de posar en marxa el
motor. Aquesta va ser una condició essencial imposada pel codi de circulació de
l'època com identificatiu per distingir legalment un ciclomotor d'una
motocicleta. Amb els anys aquest article va ser abolit i la llei canviada.
Mini
El Mini va ser el
cotxe de moda entre les noies de bon veure, tal com es reflectia en la
pel·lícula "Las nenas del mini, mini" que van protagonitzar Sonia
Bruno, Juan Luis Galiardo, Pilar Velázquez, José Sacristán, Margot Cottens,
Manuel de Blas, Mabel Karr, Manolo Otero i Pedro Osinaga l’any 1969 i que va
dirigir Germán Lorente. El Mini com cotxe, va sorgir sobre les estovalles d'un
restaurant, quan l’any 1957, el president de la British Motor
Corporation, Leonard Lord, va convidar a dinar al seu enginyer en cap Alec
Issigonis. Van plantejar-se la necessitat de crear un automòbil petit i
econòmic. El Mini va ser el cotxe de la joventut a Anglaterra, a l'igual com ho
va ser a finals dels seixanta el 600
a Espanya. El Mini era un cotxe que va causar admiració
i també escepticisme. Va marcar un abans i un després en la forma de dissenyar
automòbils. La idea era crear un cotxe el més petit possible, però que donés
cabuda a quatre persones i tingués una mica de lloc per l'equipatge. El Mini es
va convertir en el primer automòbil de gran sèrie i petita grandària que tenia
un motor davanter en posició transversal, és a dir, a l'ample i no al llarg. És
clar que no va ser acceptat com esperaven i el 1960 sols i havien fabricat
64.000. L'autèntic boom del Mini comença al 1962. En aquest any es van fabricar
116.000 unitats i el ventall d'usuaris va canviar tan ràpid com la música de
llavors. Les persones amb poc poder adquisitiu valoraven la seva economia, els
joves apreciaven la diversió que proporcionava al volant i les dones ho van
adoptar com a símbol d'una independència que encara trigaria en arribar-les.
L’any 1964 la dissenyadora de moda Mary Quant es va basar en el nom del cotxe
per batejar a la seva gran creació, la minifaldilla. Un bon invent, si senyor.
Dyane 6
Hereu del 2 cavalls,
el Citröen Dyane 6, deia l'eslògan publicitari que era "Para gente
encantadora" i en aquest anunci el comprador del vehicle que deuria ser
molt “encantador”, no podia esperar que l'hi donessin el cotxe matriculat.
Malgrat les protestes de la seva dona ell volia enfilar-se ja quan el
transportaven en el tràiler de la factoria al concessionari. És que hi ha gent
que tot i ser encantadors, no tenen paciència. Es va fer també el Dyane 6
furgoneta, fusellan al 2 CV i un altre variant que és va vendre molt bé va ser
el Mehari que era de plàstic, Mario en va tindre un de seguna má, de color vermell, i va ser
un dels millors estius de la seva juventut, tot i que ja en tenía 23 i estava
promes, pero aquell cotxe va tindre la culpa de tot, segur. Quan va arrivar
setembre, com deia la cançó, el va capotar i llavor es va adonar que les lones
estavan furadades i l’aigua de la plutja entrava de tal manera que dins del
cotxe tenias que obrir el paraigües. S’el va vendre de seguida, sobre tot per
que tot i tindre un tubo d’entrada de calefacción al devan molt gros, quan
passaves a la part del darrera feia un fred de nasos.
Calzados Segarra
Clar que si el teu presuposto
no arrribava ni per la moto o el cotxe, tocava caminar, por aixó i dins dels nostres
Anuncis dels Records anem a “tindre cura” dels pilreles. Calzados Segarra va
ser una cadena de botigues especialitzada en sabates de batalla. Eren sabates
dures, resistents i molt incòmodes, però barates i en aquells anys de
postguerra incivil aixó era molt important ja que les economies de les famílies
estaven per terra... Mira tu, més o menys com ara. És clar que havia de
procurar no mullar-los massa ja que la pell brillava per la seva absència i el
material de què estaven fetes era una mena de cartró molt endurit. Això si,
dins de ser "barats" creiem que tenien una marca de "luxe"
Calçats Gorila pensem que era. Mario recorda que hi havia una botiga de
Calzados Segarra a Hostafrancs, al carrer Creu Coberta, anan cap a la plaça
d’Espanya a la esquerra, continuación de la carretera de Sants. Tornan al
present, remenan per Internet hem vist que hi havia una fàbrica Segarra a la Vall d'Uixó, a Castelló, però
també hem trobat un altra a Guadiz, no sabem si alguna de les dues són la
continuïtat d'aquelles mítiques Sabates Segarra que en els 50 i 60 van ser un
martiri per als peus de la infantesa, però... Eren sabates tan barates!
Peusek
Ara bé, si has de caminar molt ja saps que els teus peus pagaran la factura. Un dels
greus problemes quan parlem de neteja corporal són els pilreles que a alguns i
algunes els canten més que qualsevol dels grups que sonen avui en el programa.
Existeixen seriosos problemes com un cas que recorda Quimet d'un company de
mili que fins i tot va arribar a ser autoritzat per a no posar-se les botes
reglamentàries en el Exèrcit i el van autoritzar a portar sabatilles d'esport,
o un amic de Mario, company de treball en Telefònica que es deia Curro i que utilitzava
el Peusek a cabassos, tot i que la pudor no desapareixia de cap manera.
Nosaltres i per si decas, us recomenem feu servir Peusek i cualsevol altre
producte per aliviar l’olor als peus.
Acabats els nostres
anuncis, baixarem fins Xativa.
Bruno Lomas – Codo
con codo
Aquesta cançó va
servir per al títol d'una de les dues pel·lícules que va interpretar Bruno
Lomas o potser seria a l'inrevés, la cançó va prendre el seu títol del film, en
fi, la veritat és que es tracta d'un bon tema que va sonar i molt en la època i
que amb els anys s'ha convertit en una de les cançons clàssiques en la carrera
d'aquest valencià que també va deixar la seva vida a la carretera l’any 1990. A la pel·lícula
també trobavem a Micky amb Los Tonys, Pilar Velázquez i a Massiel. Bruno Lomas
havia estat component del grup valencià Los Milos i un bon dia, Emilio Baldoví
Menéndez que era el seu veritable nom, els va deixar i marxà a França on el van
convertir en Bruno Lomas. Quan va tornar i després de deixar a Los Top Son que
era el nou nom de Los Milos, va crear Las Estrellas de Fuego i al poc temps va
començar ja en solitari, era l’any 1966. Va ser un dels nostres millors
cantants rockers en els 60 i a mitjans dels 70 es va retirar. Bruno Lomas va
néixer a Xàtiva el 14 de juny de 1940. Quan finalitzaven els 80 el cuquet que
li rosegava per dins i una oferta d'EMI li van fer replantejar-se la seva
retirada i Bruno Lomas va decidir tornar a gravar i als escenaris. Es trobava
en plena forma i va voler tornar pels seus fueros. Va marxar a Madrid i va
signar contracte amb la casa de discos, traurien primer una recopilació dels
seus vells èxits i prepararien temes nous per al següent treball que sortiria
entre sis mesos i un any després. Tots aquells plans de futur de Bruno Lomas es
van truncar a la carretera quan, conduint un Mercedes 250, va tenir un accident
de trànsit a prop de la Pobla
de Farnals, el 17 d'agost de 1990. EMI va publicar el doble LP "Bruno
Lomas 1940-1990", avui un disc per al record. Bruno Lomas era un aficionat
a les armes i sempre va dedicar cançons a la Guàrdia Civil i aixó
li va significar algun que altre problema i va arribar a rebre amenaces d'ETA,
però també era un conductor temerari, amant de la velocitat i li agradava
conduir els seus cotxes, sempre potents, a tot el que donaven de si. Això li va
passar factura a Bruno Lomas i va pagar amb la seva vida quedant avui com una
gran veu en el record de la nostra història musical. Per cert, va ser el primer
soliste espanyol que va gravar un LP en directe.
La Música que es Feia a en Català
Santi Sans – El
trastet
Santi Sans, aquest
genial humorista català va gravar mols discos de monólegs, però també cantant,
aquest EP es titulava "Santi Sans a la Cova del Drac" i el va publicar el segell
Concentric l’any 1967 amb arranjaments i direcció musical del mestre Francesc
Burrull i en el qual també trobàvem "Toca fusta", "El
dormilega" i "Josep". Aquesta cançó està carregada de bon humor
i ens explica la història d'un que té un Cadillac i quan han de portar-lo al taller
del seu amic Ramonet, aquest li deixa un vell cotxe que té arraconat al taller
i mira per on, totes les noies s'enamoren d'aquell "trastet". Santi
Sans va treballar i molt per TV3 i Televisió Espanyola i també en el cinema,
destacant la seva tasca a "La
Mini Tia" i "La Liga no es cosa de hombres" de Iquino, sense
oblidar "Semos peligrosos, usease Makinavaja 2" i altres. Aquest tema
que escoltem ara a El Temps Passa… i la música queda, era una versió del
"Road Hog" de John D. Loudermilk, adaptada al català per Josep Maria
Espinàs. Santi Sans va néixer a Barcelona l’any 1933 i amb 8 anys va fer una
obra de teatre anomenada "Home casat, burro espatllat", però el seu
debut professional en el món de la interpretació va ser l’any 1956, amb una obra
d'Adolfo Marsillach i Amparo Soler Leal titulada "Acabados de casar, no
molestar", al Teatre Windsor de Barcelona. Un dels discos mes divertis de
Santi Sans es "Jaume el Conqueridor" on troben a l'actriu Crista
Leem, una noia de molt bon veure. Per cert es va fer un altre versió de aquesta
obra de teatre amb música de La
Trinca. Fa un parell d’anys Santi Sans va presentar un llibre
escrit per ell al show de Tony Rovira, la foto es d'aquell dia.
Tony Vilaplana – El
teu besar
Al setembre de l'any
1963 Tony Vilaplana va editar gairebé simultàniament dos discos en format EP,
un cantat en castellà i el segon en la seva llengua vernacla, el català. En el
primer i com a tema estrella trobàvem la cançó "Chavala twist" amb la
que s'havia presentat al Festival de Benidorm d'aquell any, encara que no va
guanyar i el segon, en català, amb temes que ja havien estat inclosos en els
tres discos publicats anteriorment, encara que amb la novetat d'estar ara
cantats en la seva llengua, s'hi va incloure aquest tema que escoltem ara, al
costat de "Retent la nit" que era una versió de l'èxit del francès
Johnny Halliday, “El tangaccio” i “A la teva edat”. Tots dos discos van ser
publicats pel segell Vergara. Malgrat que encara trauria 4 EP 's amb Vergara,
no tornaria a gravar en català fins l'any 1965 en un únic disc que va editar
Concèntric. És clar que Josep Maria Espinas, propietari del segell va intentar
vendre la moto que era "El primer rocanroler català de la història",
res més allunyat de la realitat ja que si es referia a cantar rock en català,
molt abans que Tony Vilaplana ja ho havien fet altres com Francesc Heredero i
si es tractava de gravar cançons del gènere, el primer de la història del pop
espanyol va ser Víctor Balaguer l'any 1958 i també era català. Tomy Vilaplana va
néixer a Sabadell i va ser a Ràdio Barcelona, en un cocurs, on Joaquín Soler
Serrano el descobreix i intercedeix per ell, aconseguint que la recentment
creada Vergara, que està a la recerca de nous artistes catalans, li gravi el
seu primer disc, era 1962. En total va gravar vuit discos per Vegara i un per
Concentric, tots en format EP, pero en arrivar l’any 1966 s’en va anar a la
mili i com solia passar masses vegades quan tenias que anar a fer el soldat,
tot va acabar-se musicalment per a ell
Els Corbs – Faig el
que vull
Dins d’aquest disc
destaca una peça que ja hem escoltat a El Temps Passa… i la música queda. Es
tracta d'una versió del "Home de la pandereta" de Bob Dylan, un
modest instrument convertit per obra i gràcia de l'adaptació al català en tot
un tambor. Els Corbs eren cinc joves catalans que van fer un conjunt i van
gravar per Edigsa. En aquest EP publicat l’any 1966 també versionaven
el "So lonely" de The Hollies, junt amb aquest tema que escolten
avui, una versió del "It's my life" i a més a més "We gotta get
out of this place", ambdues cançons van ser èxits de The Animals. Els Corbs van gravar en total un parell de
discos de quatre cançons en català i un amb castellà dien-se Los Corbs, però
versionaren i no ho van fer-ho gens malament, una part del R & B que
arribava d'Anglaterra, sense perdre de vista els Estats Units i els temes
italians. En un dels seus discos fins i tot versionen "El Mundo" de
Jimmy Fontana. Aquí podeu comprobar el que diem sempre quan parlem del segell
Concentric i Edigsa, en aquest disc la secció de ritme sona com te que sonar.
Jacinta – Cançó per
a tu
Jacinta fou una jove
cantant catalana de la qual poc o gairebé res recordem, però que va estar
vinculada a la Nova Cançó
i Els Setze Jutges. Aquest EP de cançons internacionals adaptades al català per
Josep Maria Andreu amb arranjaments i direcció musical de Francesc Burrull, fou
publicat pel segell DDC l'any 1968 i el tema que us hem seleccionat és una
versió de la cançó que es va emportar el primer premi en l'edició d'aquell any
del Festival de San Remo i que havia estat composta i interpretada per Sergio
Endrigo i com era habitual al Festival, la va defensar conjuntament amb un
altre cantant, en aquest cas va ser el brasiler Roberto Carlos. Sergio Endrigo
era un cantant italià que va morir a Roma l’any 2005 i la seva cançó més
popular va ser "L'arca de Noe". En el disc de la catalana Jacinta
també es recullen "Tarda", "No, amor" i "Els meus
ulls", també cançóns del festival. A finals de l’any 1965, quan Serrat va
realitzar el seu primer Palau, va compartir cartell amb Jacinta i uns quants
més, entre ells Raimon, Núria Feliu, Joan Ramon Bonet, Els 4 Z i el Latin
Quartet.
Acabarem aquí la
secció en català i baixarem fins a València.
Adam Grup – Cry,
cry, cry
Des de Valencia ens
va arrivà el Adam Grup, una banda integrada per quatre joves valencians que
interpretaven soul i R & B, encara que sense instruments de metall. Estaven
liderats pel cantant Miguel Blasco Carabia al que és coneixia com Adam, nascut
a València l'any 1946 i que abans de crear Adam Grup havia format part de The
Inters i Los Exciter. Adam va formar el grup l’any 1966 amb Alberto Gómez
(bateria) que havia tocat amb Los Top-Son i que després es marxaria amb Los
Canarios, Alfredo Manuel Pareja (guitarra), José Segura (baix) conegut com El
Malayo que posteriorment s'aniria a Los Huracanes i José Emilio Navarro
(guitarra) que més tard crearia el grup vocal Gente Feliz i acompanyaria al Dúo
Dinámico. Adam Grup van tenir una curta existència i creiem que només van gravar
un single o com a molt dos, amb el segell SonoPlay, aquest disc és de l’any
1967. Adam Grup ha publicat les seves cançons a un parell o tres de
recopilatoris de grups valencians dels seixanta, a sota teniu una caràtula.
Adam, el líder del grup, va marxar a treballar per Hispavox i va muntar un
estudi de gravació. Les seves cançons es van incloure també a un recopilatori
de grups valencians titulat "Valencianos volumen 1". Aquest tema, una
bona versió de la cançó de Bobby Bland, va ser la cara A d’un single amb “I
feel good” de James Brown al altre costat.
Los Ángeles – Lo
mucho que te quiero
Aquesta cançó
escrita per a Los Angeles per Ibarra-Ornelas-Herrera i Céspedes, va ser la cara
A d'un single que es va publicar l'any 1969 a través del segell Hispavox amb
"Cada dia" a l'altra banda i que era una composició de Poncho. Va ser
el seu novè single. És un dels millors discos de Los Angeles, encara que la
portada trobem que frega el ridícul i possiblement en aquest tema li sobrin els
arranjaments de metalls que volen donar un aire tex-mex a una bona balada,
encara que no ho necessitava. Los Ángeles eren un grup de Granada i van
començar sent Los Ángeles Azules, però quan va marxar el cantant Julián
Granados per incorporar-se als The Brisk, Poncho va passar a ser cantant, a més
de tocar la batería. Los Ángeles Azules es van reconvertir a Los Ángeles. Van
ser el millor grup vocal del pop espanyol dels seixanta, perllongant la seva
carrera en els setanta, fins a les morts de Poncho González i José Luis
Avellaneda en accident de trànsit el 26 de setembre de 1976, Carlos va quedar
ferit de gravetat. Carlos i Agustín al costat del fill de Poncho van reprendre
la banda en els anys 90. L'any
2007 l'Ajuntament
de Granada va imposar a Los Ángeles la medalla de plata al "Mèrit per la Ciutat". Us direm que
Los Ángeles, tot i que van gravar molts singles, només van arribar a publicar
dos LP's i un CD ja als noranta. Això si, van participar en dues pel.lícules
"Un, dos, tres al escondite inglés" d'Iván Zulueta l’any 1969 i
"A 45 revoluciones por minuto" de Pedro Lazaga en el 70. Durant un
temps i mentre un d’ells feia la mili, va ser substituit per Pepe Robles que
més tard crearia Los Módulos. Los Ángeles van ser descoberts per Rafael
Trabuchelli per al segell Hispavox i ell es va encarregar de produir els seus
discos. En total Los Ángeles van gravar 23 singles i dos LP’s de 1968 a 1976. Quimet sempre
afirma que son el millor grup que ell ha sentit tocan cançons dels Beatles,
sobre tot per els seus jocs de veus. Mario te una enécdota curiosa amb ells,
però diu que ja us la va explicar fa uns programes. Mario creu que Los Ángeles
eren bons músics, pero com a pèrsones eran uns impresentables sense cap mena de
respecte per els companys de profesió.
Los Top Son –
Recuerdos de verano
Quan Emilio Baldoví,
cantant de Los Milos i al que hem escoltat abans sent Bruno Lomas, va marxar-se
a França, els seus companys havien de negociar discogràfica i la posterior
edició del màster que el grup havia gravat abans que Emilio es marxes. Vicente
Castelló i Pascual Olivas van aconseguir un bon contracte amb EMI i van
comunicar a la seva discogràfica Discophon, amb la qual havien gravat 4 EP 's
que deixaven el segell i allà es van trobar amb la gran sorpresa, la casa de
discos tenia registrat el nom de Los Milos. Per tant van decidir canviar-lo pel
de Los Top-Son i el disc va sortir al carrer amb "Chariot",
"Twist a Maria Amparo" que era de Pascual Olivas, "Cien kilos de
barro" que tot i ser nord-americana ja havia gravat Enrique Guzmán i aquesta cançó que escoltem ara i que també va ser composada per Pascual. Quan
Emilio va tornar de França resulta que no li va agradar ni el canvi de nom ni
que s'hagués editat el disc abans del seu retorn i va decidir deixar-los i
seguir en solitari canviant el seu nom pel de Bruno Lomas i acompanyat per Los
Rockeros. Per tant, aquest és l'únic disc signat per Los Top-Son en què compten
amb Bruno Lomas com a cantant. Pascual Olivas l’any 1966 i després de la
dissolució del grup, fundaria Los Huracanes. El bateria d'Els Top-Son que era
Alberto Gómez marxaria a Los Canarios per substituir a Tato Luzardo que feia la
mili, el mateix que va fer Pedro Ruy-Blas amb Teddy Bautista, sense que cap
d'ells fos mai membre oficial dels Canarios.
Juan y Júnior –
Anduriña
Antonio Morales
conegut popularment com Júnior, va ser cantant de Los Pekenikes, també va
formar part del grup Los Jumps fins que es va incorporar a Los Brincos i
posteriorment al costat del seu company Juan Pardo va crear Juan y Junior.
Posteriorment es llançaria en solitari per a dedicar-se finalment a la carrera
de la seva dona, Rocio Durcal. Va morir pel que sembla per causes naturals, a
Torrelodones, Madrid, el 15 d'abril de 2014, tenia 70 anys d'edat. Avui
acabarem El Temps Passa... i la música queda recordant aquest home que va
formar part de la història del pop espanyol i una de les cançons més importants
de la seva època com Juan i Junior, encara que aquest tema va ser composat per
Juan Pardo. Només sis singles van gravar Juan & Junior que van deixar Los
Brincos i es van llançar com a duet. "Anduriña" va ser el seu major
èxit i en la contraportada del disc, editat l’any 1968, hi havia un gravat
cedit per Pablo Picasso. Eren Juan Pardo Suárez, nascut el 1942 a Palma de Mallorca i
d'origen gallec i Antonio Morales Barretto que havia nascut a Manila,
Filipines, l’any 1943. Funcionaren de 1966 fins 1969 i cadascun va emprendre la
seva carrera en solitari. La més brillant no cal dir-ho, és la de Juan Pardo ja
queJúnior (a la foto) després de casar-se amb Rocío Durcal va gravar uns quans discos,
pero poc a poc va anar deixant de cantar per a centrar-se en la carrera de la
seva dona. De fet Júnior en solitari no va tindre cap èxit veritablement
significatiu. Es rumorejava que un dels punts que va provocar la ruptura és que
Juan Pardo va corregir una gravació sense estar Júnior present i va canviar la veu d'ell per la
seva, això va cabrejar encara més a Júnior i aquest va decidir començar en
solitari i amb la idea de dedicar-se també al cinema. La veritat és que dins de
Los Brincos també van sorgir problemes de lideratge i Juan Pardo i Júnior van
voler fer una mena de cop d'estat que els va sortir malament i van haver
d'abandonar el grup. És va arrivar a parlar que van ser expulsats pels seus
companys. La seva presentació oficial com Juan y Junior va tindre lloc el 29 de
març de 1967 a
una discoteca de Madrid. Van fer una sola pel·lícula, “Un Mundo Diferente” de
Pedro Olea, sembla ser que tenian contracte per un altre film, pero no van
vulguer treballar junts i la pel·lícula la va fer sols Juan Pardo sent la
protagonista femenina Ivana i també van sortir Fórmula V i Los Ángeles, però no
recordem ara el títul.
Acaba El Temps
Passa... i la música queda per aquesta setmana, nosaltres toquem el dos, però
abans de fotre el camp, us deixarem amb companyia de La Xarxa de Comunicació Local i
totes aquelles emisores que emeten el programa. Nosaltres som Quimet Curull i
Mario Prades i ara tanquem la paradeta. Ens retorbarem en el proper programa.
Quimet Curull i
Mario Prades
Dos tronats que
ancara tenen il•lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario