Avui el programa
serà molt atípic, per començar El Temps Passa... i la música queda, us hem
reunit un munt de germans i germanes que van ser populars en la dècada dels
seixanta i alguns encara segueixen en actiu. Tindrem Els Anuncis dels Nostres
Records plens de llaminadures i una llarga Secció de la Música que es Feia a
Catalunya en la que avui tindrem molts tocs jazzístics: Per tant començarem
el nostre viatge per un passat musical que va estretament unit amb els records,
des de La Xarxa
de comunicación local i totes aquelles emissores que emeten el programa.
Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades, i ara començarem als els Hermanos
Rigual que ens diuen que calenta el sol i molt, peró aixó sols passa si tu estas al nostre
costat.
Obrim la Paradeta
Los Hermanos Rigual
– Cuando calienta el sol
Obrirem el programa
d’avui escoltan aquesta cançó que ja va sonar a El Temps Passa… i la música
queda la temporada passada, en una bona versió que van realitzar els Golden
Quarter i vam rebre un correu demanant-nos que poséssim la versió
"original" a càrrec del grup mexicà Los Hermanos Rigual, clar que els
Hermanos Rigual no eren mexicans, eren cubans establerts a Mèxic, on com tants
i tants, es van autoexiliar amb l'arribada de la Revolució encapçalada
pels germans Castro que van fotre fora a Batista. Ara bé, "Cuando calienta
el sol" l'havien gravat i portat a l'èxit a Europa Los Marcellos Ferial,
un grup italià que també la van gravar en castellà i tot i que va funcionar en
diversos països, a Espanya la que va escoltar-se va ser la dels Hermanos
Rigual, un tercet integrat per Pedro Rigual que va néixer el 29 de juny de
1918, Carlos nascut el 4 de novembre de 1920 i que va morir l'any 1994 i Mario
nascut el 19 de novembre de 1922, tots ells eren de Guantánamo, a Cuba. La veritat
és que la cançó té la seva polèmica sobre qui és el veritable autor, algunes
erudits diuen que tot i que consta en molts llocs com composada pels Hermanos
Rigual, no és així, ja que "Cuando calienta el sol", segons diverses
fonts, especialment nicaragüencs, es titulava originalment "Cuando
calienta el sol en Masachapa" i havia estat composada per Rafael Gastón
Pérez el qual es diu que va vendre els seus drets per molt poca pela als
Hermanos Rigual que van canviar el "Masachapa" per "aquí en la
playa" per evitar que s'identifiqués amb el seu veritable autor.
Hermanas Serrano –
Patricia
Les Hermanas Serrano
van ser un dels duets més populars dels anys 50 a l’Espanya de la
posguerra. Gracies sobre tot a participar en festivals i aparicions en directe
a les emissores de ràdio de l’época. Les cançons de Las Hermanas Serrano eren
de les “modernetes” que van sonar i molt, als programes de discos sol·licitats.
Les dues noies es van llançar internacionalment l’any 1958 quan van participar
en un programa de televisió a Veneçuela, al blog us posem una foto d’aquell
esdeveniment. També l’any 1958 Les Hermanas Serrano van ser les primeres que
van gravar un disc de música moderna en català després de la Guerra Civil
espanyola. Les cançons d'aquell EP eren "Mandolino de Texas",
"Cançó amb sordina", "Tschi bam" i "Besa'm tres
vegades", tot això auspiciat pel Mestre Cases Augé que també es va
encarregar de la segona gravació en català de la història del pop espanyol,
aquesta vegada a càrrec del gran crooner José Guardiola. Aquest tema que
escoltem ara, una composició del genial Pérez Prado, es recollía en el seu
primer EP, publicat per La Voz
de su Amo l’any 1958, on també trobaven “Gondolier” i “Casanova”, en aquestes
tres cançons les Germanes Serrano tenen acompañament d’orquestra, pero a la
quarta “La canción de Joey” les acompanyan el Latin Combo. Les Germanes Serrano
van gravar un segon EP tot en català, però aixó va ser ja a l’any 1963. De fet
la carrera de Les Germanes Serrano va ser sempre en castellà. Josefina i Amparo
Serrano, les Germanes Serrano, eren conegudes com “Les Veus de Cristall” i van
començar cantant per separat fins que a instàncies de la seva mare van decidir
crear un duet. Així la bona dona no patia tant quan sortien de bolos i tenia a
les seves nenes juntetes. L'any 1964 van crear el grup Seison Show al costat de
tres músics masculins i la cantant italiana Nella Colombo, una altra habitual
artista de festivals. Van estar en actiu fins a finals de 1965. Quan van deixar
la música, una d’ellas, ara no recordem quina, s’havia casat amb el propietari
de la sala Toltec, al Terreno de Palma de Mallorca.
Las Hermanas Fletra
– Pénjamo
Ara fotrem el camp
cap a Pénjamo, una de les ciutats mexicanes on es diu que resideixen els xulos
més xulos entre tots els xulos mexicans, bé que allà cada home deu de ser un
"Siete Machos", segons ens expliquen les Germanes Fleta a la seva
cançó. A Pénjamo tenen un licor típic la tequila Real de Pénjamo i que te una
graduació que solsament oloran-lo tomba d'esquena. Es clar que ara nosaltres no
volem fer una "Parrafada" sobre els productes típics del país dels
mariachis. Aquesta cançó, junt amb el “El Chacachá del tren” van ser els grans
èxits de les germanes Paloma i Elia Fleta, filles del gran tenor Miguel Fleta,
un duet que va tenir també molta importància en la música "moderna" dels
anys cinquanta al país, convertint-se, sobretot gràcies a aquestas dues cançons
en líders de l'apartat més avançat i modern, musicalment parlan, en els
programes de ràdio demanant "Discos Sol·licitats". A Las Hermanas
Fleta durant un temps les va acompanyar Luis Araque y su Orquestra. Luis Araque
Sancho va ser un bon pianista i compositor, a més de metge, va morir a Madrid
el 16 d'abril, de l'any 1971. Havia nascut a Saragossa el 15 de novembre de
l'any 1914. Va compondre més de 400 peces i durant uns anys va ser el
compositor saragossà que més cobrava en concepte d'autors. En els anys seixanta
Paloma va deixar la música i Elia va seguir en solitari gravan uns cuants
discos de pop i finalment va dedicar-se al jazz i va ser acompanyada en un
parell de discos per el Tete Montoliu Trio. A Elia Fleta fen jazz ja l'hem
escoltat a El Temps Passa... i la música queda.
Las Hermanas Benítez
– Pata, Pata
El “Pata, Pata” ens
va arribar amb la veu de l'extraordinària cantant de color Miriam Makeba, però
la lletra d'aquesta cançó va ser trasngiversada per complet i en la traducció
al castellà la van convertir en una mena de ball, deixant completament de
costat el sentit reivindicatiu del tema que originalment i quan la va gravar la
cantant africana, era un crit en contra del racisme i l'apartheid. Avui us hem
portat a El Temps Passa... i la música queda, aquesta versió a càrrec d'un
altre grup de germanes, en aquest cas les cubanes Hermanas Benítez. Aquesta
cançó la van editar en format single amb "La Canción de las
gemelas" a l'altra cara i que era d'una pel·lícula. El disc va ser publicat per
Discophon l'any 1968. Hi ha una bona versió, també en castellà, a càrrec de Los
Stop i ja l'hem escoltat en el programa. Las Hermanas Benítez, a las que no
escoltaven des de feia un parell de temporades, eran naturals de Cuba i d’allí
van passar, com tants altres músics, a Mèxic, fugin dels de la barba i el puro,
després es van venir cap a Espanya. La veritat es que si bé eren un tercet quan
actuaban variaban el número de germanes dependen dels pressupostos ja que elles
creiem que eren cinc o sis noies. Quimet sempre fa la conya de dir que las
Benítez anaven a "tan el kilo", es a dir que las contrataves a pes.
La veritat es que tampoc era així, oficialment eren tan sols tres. Las Hermanas
Benítez eren Beatriz, Beba, Petry, Carmen i Juanita i més tard sel's va afegir la Haydeen. Van cantar a
moltes pel·ícules de Mario Moreno "Cantinflas" i van gravar quinze
LP’s. A mesura que van anar casant-se es van retirar de la música, però pensem
que ancara es troven en actiu, si bé no totes elles. La seva cançó més popular
va ser “Corazón de melón”, però van incursionà i molt dins del mon del pop, com
en aquesta cançó.
Los H H – Aquel
amanecer de mayo
Los H.H. era un
tercet bàsicament vocal integrat pels germans Jaime, Fermín i Carlos Hermoso
Asquerino i eren de Sanlúcar de Barrameda, Cadis. El nom del grup deriva de les
inicials de Hermanos Hermoso que era el seu primer nom artistic. El perquè del
canvi suposem que ho haureu comprès perfectament, la de conyas que haguessin
sorgit amb el seu nom de guerra. Van tenir una carrera musical molt extensa i
com a exemple us direm que van gravar dos LP, només amb clàssics de la música
llatina, a més d'un munt de discos amb versions molt encertades en la majoria
dels casos. Van debutar l'any 1961 i van funcionar fins 1975. El 1981 Jaime i Fermín van gravar, amb el nom de Jayfer, un LP amb temes propis titulat
"Nido de amor". L'any 1985 Los H.H. reaparèixen amb el LP "Quince
años después". El tema que escoltem a El Temps Passa... i la música queda
va ser la cançó més important de la seva carrera i es trovaba al seu sise EP,
el primer que van editar amb el segell Philips al l’any 1966 i va ser composada
per Fermín i en el disc també es recollien “River deep, mountain high” de Ike
& Tina Turner, “Vete donde quieras” de The Mamas & The Papas i “La
tonada del viejo amor” del cantautor argentí Eduardo Falú.
Los Hermanos
Calatrava – Viene una ola
Paco i Manolo
Calatrava per causa d'una casualitat es van trobar realitzant versions bufes
dels temes de moda, amb un humor sa, net, calia tenir en compte que la censura hi
estaba al darrere controlant-lo tot ambles seves tisoras esmolades. A Mario li
deia un dia Manolo Calatrava que ells mai havien utilitzat els “tacos” ni les
paraules grulleres en un escenari, creian que aixó és humor fàcil i a ells no els
calia, això si, havien d'estudiar molt bé que anaven a dir i "com"
"anaven a dir-ho". Van començar com a duet molt seriós i un dia que Paco va tenir
problemes de gola en una actuación, va començar a fer de les seves i allò es vaconvertir en la seva senyal d'identitat. Aquesta cançó va ser un dels grans
èxits de Manolo Díaz que havia estat component de Los Sonor i després es
llançaria en solitari i també farie de productor, ara sonant a El Temps
Passa... i la música queda. Els Germans Calatrava a finals dels 60 i durant els
70 es van inflar de vendre discos. Per cert i cosa curiosa, fora dels escenaris
el serios es Paco i al conyon es Manolo, al enreves del que semblen. Per cert,
Quimet de jove va fer el playback d’aquesta cançó a una festa del col·legi, el
va enredar la seva núvia, ara la seva dona i fins i tot es va remangar els
camals dels pantalons per fer el numeret ben fet.
Els Anuncis dels
Nostres Records
Tots els anuncis que
recuperem avui a El Temps Passa... i la música queda són interesants i
alimenten molt. Com deia Oscar Wilde "Ho resistim tot, menys la
temptació" i avui la temptació és molt dolça. Som uns llaminers Qué hi
farem?
Conguitos
Els Conguitos van
ser una línia de productes dolços destinats als nens i els no tan nens que
gaudien d'aquests refrigeris. Bàsicament eren cacauets torrats coberts per una
capa de xocolata negra i ja molt més modern, això si, van treure la cobertura
de xocolata blanca. La imatge ha anat canviant al llarg de la història, però
aquell “negrito” que no sabem si ere o no de l’Africa Tropical, somrient i bon vivant, no tenia res a aveure amb els actuals
habitants d'Etiopia. Aquell ninot negret anomenat Conguito, va sorgir de la mà
del veterà publicista espanyol Juan Tudela com el seu primer treball
d'il.lustrador per a una agència de Saragossa. Els Conguitos com a imatge
publicitària han anat variant, actualitzant-se i adaptant-se als temps, sent un
dels canvis més notables, la substitució de la llança per una mà amb el dit
polze aixecat en senyal d'aprovació. També els anuncis de ràdio i televisió han
anat canviant. Si be la difusió massiva dels Conguitos va ser als anys
vuitanta, l’empresa que va comprar l'antiga fàbrica dels Conguitos als
vuitanta, no era nova. L’any 1852, Antonio Lacasa va fundar a Jaca un magatzem
en el qual venia teixits, cigrons i xocolata, un producte que ell mateix
fabricava. A principis del segle XX Lacasa era el fabricant més important de la
regió i quan va arribar 1928 fabricava 500 quilos diaris de xocolata de quatre
varietats diferents expandint-se solsament en un àrea comarcal, on es venien
fins que finalmenet i molt anys més tard, arrivaren a cobrir tot el territori
nacional (això ja en els anys cinquanta) i seguia sent una empresa familiar. És
clar que una altra faceta no tan coneguda, però comercialment tan important com
la xocolata va ser la del cafè. Després de la Guerra Civil, els
germans Lacasa traslladen l'empresa a Saragossa buscant nous canals comercials,
entre els productes que van destacar es trobava el torró per pastisseries, els
bombons fets a mà i van ser els primers a fabricar torró de xocolata amb
ametlles. L'any 1972 es va constituir la societat mercantil Lacasa, SA,
Lacasitos
Un altre producte de Lacasa van ser els Lacasitos que van
sorgir posteriorment a Els Conguitos, però també formen part de la nostra
cultura infantil en el seu apartat de llaminadures, és clar que avui se'ls
anomena chuches, però llavors eren simplement dolços i pica-piques. Els
Lacasitos es van inspirar en els famosos Smarties de Nestlé creats l’any 1882
per la marca britànica Rowntree. La forma i la mida són similars a la d'una
píndola rodona i estan recoberts de 150 capes de sucre. Cada pastilla té un
color diferent dins d'una varietat total de 7 colors diferenciats. Per cert, a
nosaltres sempre ens ha cridat l'atenció la música de l'anunci, un clàssic del
rock and roll que a Espanya vam conèixer en la versió de Los Llopis que la van
titular "Dr Brujo".
Gelats Asterix i
Obelix
Un dels primers
anuncis que va realitzar Judit Mascó per televisió, sent encara una nena de
dotze o tretze anys, va ser el d'uns gelats, un pol i un cucurutxo, les marques
Astèrix i Obèlix respectivament. Al principi ella solament havia de formar part
del munt de nens que apareixien en l'anunci fent bulto, però els productors van
decidir donar-li una frase i gairebé al final ella apareix en un primer pla
dient "Ahhhh delicioso sabor de fresa" i ja està. La veritat és que
Judit sempre ha dit que si va arribar a les passarel·les va ser gràcies a la
publicitat. I per aquell primer anunci Judit Mascó (a la foto) va cobrar 11.000 pessetes de
l'any 1982, ens em passat i molt d'any. Un dia la vam veure a una entrevista
feta a televisió i escoltan-la parlà ens hem donat compta que els de Ferrero
Roche van fer bé escollin-la per substituí a la Presley, li va al pel. "Oh seaaaaa".
Xiclet May
A molta gent quan
fuman o beuen brandi, els hi canta l'alè més que l'aixella de Rocky després de
pujar les escales aquelles i quan t'acostes a una bella i somrient senyoreta
pots trobar-te amb que ella arrugui el nas molesta per la teva halitosi
impregnada de vicis mal vistos, alcohol i tabac. Per tant ara nosaltres tenim
una sol·lució i passa per posar-se a la boca i mastegar un Xiclet May, una de
les marques importants de l'època al costat del Xiclet Bazoka. I és que el
xiclet va arribar des dels Estats Units a mitjans dels 50 i nosaltres emulant
els ídols del cinema i ja que per la nostra primerenca edat no ens estava
permès fumar, ho compensàvem fent el xulo a base de mastegar xiclet com ho
faria un marine i fer bombes, com més grans millor i en això, hem de
reconèixer-ho, el xiclet Bazoka era molt millor que el May que era pla i
allargat.
Chicolates Loyola
La xocolata que fins
a 1840 només es prenia beguda i feta amb aigua en lloc de llet, es un dels
productes més arrelats al nostre país. Va arribar des de Veneçuela a través de
les rutes de comerç obertes per la Reial Companyia Guipuscoana de Caracas i de la
seva preparació ràpidament es van encarregar famílies jueves procedents de
França. En els anys 40 van sorgir a Guipúscoa gairebé al mateix temps, diverses
empreses a la localitat d'Oñate dedicades a la xocolata, com Orbea, Loyola,
Zahor, Onena, Guereca o Maiztegui. Totes han anat desapareixent, llevat Zahor.
L'última, Loyola, ho va fer en els vuitanta, tot i formar part en aquells
moments de la multinacional Cadbury Schweppes. Per cert va tindre també el seu
personatge promocional i es deie Barriguín.
Chupa Chups
El fenomen Chupa Chups
és digne d'estudi. Un caramel col·locat en un palet, afusellament de la
clàssica piruleta de tota la vida, però rodó en aquest cas, s'ha convertit en
un dels productes sorgits a Catalunya amb més difusió mundial i és que el Chupa
Chups es ven fins a la Xina
i no es conya. Es va crear l'any 1958 i l'actual logotip va ser dissenyat per
Salvador Dalí, és clar que ho va fer per diners, però parlem de molts, molts diners, uns quants milions de les antigues pessetes. Un dels que van contribuir
a popularitzar-lo a tot l'orbe va ser l'actor Teddy Savallas, el popular Koyak
que en una època on els fumadors estaven molt ben vistos, ell es dedicava a
xuclar un Chupa Chups. L'actual seu de l'empresa a Espanya es troba a Sant
Esteve de Sesrovires, a Barcelona. L'empresa va ser fundada per el català Enric Bernat l'any 1958 a Villamayor
(Astúries), si bé la companyia pertany al grup italià Perfetti Van Melle des de
2006. Inicialment es deia només Chups, però quan va sorgir l'eslògan
"Chupa... Chups" es van unir les dues paraules en l'argot popular i
va passar a ser Chupa Chups. L’any 1995 es convertia en el primer caramel amb
pal consumit en l'espai. Per cert, al Japó en diuen "chupachaps".
Recordeu la cançoneta "Un palito lo sostiene para no mancharte tú".
Flan Potax
El Flan Potax, al
costat del Flan Tocy, Flan Royal i el Flan Chino el Mandarín, van ser els flams estrella
d'aquellas èpocas. Flan Potax va ser un dels primers en véndres com producte
"tipo americano", es a dir en sobre per fer-lo a casa i recomenan que
fos de mida petita, ja que aquí les mestreses de casa feien els flams elles
mateixas i eren de mida grosa tallan-lo a trocets quan es servia. Nosaltres
estem gairebé segurs que avui dia el Flan Tocy i el Mandarín ja no es fabrican,
si bé tenim duptes amb el Flan Potax que era de Gallina Blanca i aquet creiem
que potse si que estigui ancara a les botigues, emb les dues variants d’ou o de
vainilla, però ara i recordan-los, ens ve la gana i la panxa comença a fer
surollets reclamant “combustible” i es que tant Quimet com Mario, com us hem
dit moltes vegades, som una mica “triperos” i ens seria igual flam o crema. Bé
aixó no es veritat del tot, a Mario li agrada molt més el flan que la crema
catalana.
Doble Caldo Starlux
Ara i per tots
aquells i aquelles als que el dolç no us diu rés, hem portat un caldet que fa
revifar a un mort per tencar els nostres Anuncis del Record d’avui. Aquest és
l'anunci d'un sopicaldo, una cosa en la que a Espanya van ser pioners les
marques Avecrem-Gallina Blanca i Potax dels que parlàvem abans, però Starlux va ser una
altra de les marques estrelles ja a finals de la dècada dels seixanta i va
seguir comercialitzant-se fins a començaments del nou segle, quan es va
fusionar amb Avecrem. Encara que en els seus orígens Starlux era només brou de
carn, era "doble", com deia l'anunci. Les pastilles eren d'un color
més fosc i més greixoses que la del Avecrem, però es venia bé. En aquest anunci
la dona el fa servir per reanimar el marit que sembla ser li ha donat una mena
de patatús i només reacciona després de beure una tassa de brou, però és per
demanar una altra tassa. La veritat és que el to de veu de la dona ens resulta
força repel·lent, no ens estranya que el marit prefereixi dormir, creiem que no
van saber escollir la persona adequada per realitzar-lo. Per cert, també eren
marques de Starlux el tomàquet fregit Solis i la Nocilla. Starlux
va treure discos, es va tractar de la col·lecció Supervendes Promo Caldo
Starlux, intentant utilitzar una via oberta pels Discos Sorpresa de Fundador i
que també va usar Mirinda, detergents Skip i els Quesitos MG, entre altres
firmes comercials, encara que en els de Starlux no te enterabas de qui eren els
grups ja que només s'anunciava la cançó i normalment eren covers.
La Música que es Feie en Català
Núria Feliu i Tete Montoliu
Trío – Tot es gris (Misty)
La Noia de Sants, la Dama de la Cançó Catalana, va
gravar i actuar en moltes ocasions amb el gran pianista de jazz Tete Montoliu i
com a mostra aquí os portem aquesta extraordinaria versión del clàsic del jazz
“Misty”, composada per el pianista nort-americà Erroll Garner l’any 1954. Núria
Feliu la titula “Tot es gris” i aquesta cançó s’ha convertit en un dels gran
estandars dins del repertori de la cantant. Es va publicar l’any 1966 dins d’un
LP titulat “Núria Feliu i Tete Montoliu”. Junt a Núria i a Tete Montoliu trovem
a Erich Peter al contrabaix, Billy Brooks a la batería i Booke Ervin al saxo
tenor. Tete Montoliu es deie en realitat Vicenç Montoliu i Massana i va nèixer
a Barcelona un 28 de març de 1933, va morir el 24 de agosto de 1997. Núria d'any 1966 Núria Feliu i Tete Montoliu van rebre el Gran Premi del Disc Català
i junts van actuar al saló Sert del Hotel Waldorf Astoria de Nova York, convidats per la Càmara
de Comerç. Ara bé, quan Iberia va inaugurar la línia aèria Barcelona-Nova York
l’any 1987 o el 1988, van contractar a Núria Feliu Mestres per actuar en els
dos punts, però li van anul"lar el contracte en negar-se Núria Feliu a cantar
el seu repertori en castellà o anglès. Ella els hi va dir que sempre ha cantat
en català i al contractar-la ja ho sabien perfectament. Aquesta notícia sobre
Iberia i la Núria Feliu
va ser una primícia que va aixecar Mario (a la foto amb la Núria) des de Diari de
Tarragona i tot un escàndol ja que el president d'Iberia en aquells moments era
de Reus. I és que Mario Prades i Núria Feliu es coneixen des de fa molts anys i
ell havia arribat a ser el seu representant. Mario recorda un gran festival que
ell va organitzar al Camp de Mart de Tarragona, a l'anfiteatre. Va ser el
primer Festival de la
Cançó Catalana de Tarragona i curiosament estava patrocinat
per Caja Madrid. El cartell va ser Núria Feliu, Pere Tapies, Raimón i com a
presentador el reusenc Sebastià.
Lucky Guri & Peter Roar – And I love her
Ara i al programa
d’avui escoltarem un altre cançó d’un álbum que és un disc genial, un LP sense
desperdici publicat per el segell Discòbolo l’any 1972 que recull versions en
clau de jazz de temes de The Beatles i titulet-se “He desenterrat els Beatles”.
És clar que es tracta d'un disc de luxe en el qual, al gran pianista català
Lucky Guri i saxofonista Peter Roar, es troben acompanyats per noms histórics
de la música a Catalunya: Carles Benavent al baix, Salvador Font a la bateria i
l'amic Max Sunyer a la guitarra. Max li va dir un dia a Mario que mai se li
acudís comentar-li a Lucky que tenia aquest disc perquè Lucky li demanaria que
l'hi regalés ja que no el tenia i sabent com és Mario es quedaria sense
ell. Després de sortir el disc al carrer, la discogràfica dels Beatles, EMI, va
presentar una demanda contra Discobolo pels drets d'autor i el disc va ser
retirat del mercat. Això l'ha convertit en una peça de col·lecció. Aquest
disc ha estat remasteritzt l’any 2010 per el segell Picap i l'han editat en
format CD, pero han cambiat els títuls de crédit de la portada, passant a ser
Peter Roar el protagonista i incluien també la resta dels músics.Aquesta
cançó, la seva versió en clau de jazz del “And I love her” dels Beatles, ells
li han imprès un ritmillo jazzístic molt acullidor. Després de haver-se
recuperat d'una llarga enfermetat, Lucky Guri, aquest gran pianista nascut a
Calella, sembla que torna a estar en actiu. Per cert que desde feia anys
acompanyaba a Núria Feliu en els seus concerts. La veritat es que tenin un disc
com aquest a El Temps Passa… i la música queda, tant Quimet com Mario s'adonen
que li treuen poc suc i es proposen posar més cançons del “Waw... We are
digging The Beatles!”, però aixó serà ja en altres programes. Paraula. És clar que aixó ja ho diem cada
vegada que escoltem cançons d’ell i la veritat es que els posem poc.
Lone Star – Punta
d’Alba
El grup català Lone
Star, als que es coneix com “La
Leyenda”, també han gravat en català, si bé sols ho van fer
en una ocasió, publicant un maxi-single ja en els anys setanta amb dues
cançons. Aquesta es una d'elles, inclosa en aquest single, si be en el seixanta
van publicar una versió de “El cant dels Ocells” de Pau Casal en clau de jazz,
però no teniem massa clar si era cantada o solsament instrumental, finalment i
despres d'escoltarla, hem confirmat que era instrumental. Lone Star, la banda
liderada per el cantant i pianista Pere Gener, son l’únic conjunt de rock
espanyol que ha actuat en un portaavions nord-americà, el JFK, el Nadal de
1970. La marineria i oficialitat del vaixell de guerra del pais de les barres i
estrelles, esperava un grup de folklore espanyol que els hi cantes copla o
rumba i es van trobar amb una lliçó de R & B i en anglès, idioma que Pere
Gener domina ja que va estar vivint i estudiant piano a Anglaterra gracies a
una beca, abans de crear Lone Star. Aquesta bona cançó inclosa en aquest single
amb “L’amor s’en va” a l’altre cara, es va editar a través del segell Phonic, val la pena escoltar-la i per aixó sona sona ara a El Temps Passa… i la música
queda. El batería en aquesta gravació va ser Josep Maria Vilaseca “Tapi” i el
guitarra Alex Sánchez, la direcció musical va estar a carrec de Jordi Doncos.
Per cert, quan Lone Star van començar a gravar a l’any 1963, la discogràfica en
els seus discos, els tres i quatre primers EP’s, els van fer constar com
Conjunto Lone Star. El guitarra als anys 60 va ser el tarragoní Joan Miró,
aquella formación, complementada amb Rafa de la Vega al baix, Enriquer López ala batería i por
supossat Pere Gener, va ser la millor del grup (tots quatre a la foto). Lone Star es va desfer a principis dels anys noranta,
després de publicar un CD titulat “Hacia el futuro”.
Alfredo Domenech –
Strangers in the night
El mestre Alfredo
Domenech va ser durant molts anys el director musical de Vergara i va
acompanyar als artistes del segell en enregistraments i directes. Per
descomptat també va gravar un munt de discos com a director de l'Orquestra
Vergara, però nosaltres avui i en la
Secció de la
Música que es feia en Català, us hem portat al gran músic al
capdavant del seu propi conjunt amb aquesta gran versió de l'èxit de Frank
Sinatra i no hem d'oblidar que hi ha una bona gravació a càrrec de José
Guardiola que ja hem escoltat a El Temps Passa… i la música queda. Aquest tema
us el hem extret de l'àlbum "Éxitos del 66" que com podeu suposar, es
va publicar l'any 1966, compilant un munt de hits i en aquest enregistrament
signat com Alfredo Domenech y su Conjunto, el mestre també toca el piano i
l'orgue. Alfredo Domenech va néixer a Barcelona el primer de gener de l'any
1938. Va debutar als 11 anys en un programa infantil de Ràdio Barcelona
anomenat "Siguiendo mi camino". Amb 14 dirigia companyies amateurs de
sarsuela i amb 17, va treballar a Ràdio Nacional d'Espanya com a director
musical, posteriorment passaria a TVE. Va ser director artístic de Vergara i va
participar com a pianista i director de l’orquestra al Festival de la Cançó de la Mediterrània de l'any
1963.
Rudy Ventura y su
Conjunto – Anan a la Font
del Gat
I avui acabarem el
programa i la secció en català escoltant al gran Rudy Ventura que ens porta tot
un clàssic de la música catalana. És clar que Rudy amb el seu bon humor ha retocat
la lletra i ens ofereix una versió molt seva d'aquesta noia que al costat del
soldat anaven cap a la Font
del Gat, a Montjuïc. Per cert, Mario reconeix que ell també havia anat a la Font del Gat amb alguna
amigueta, afirma que anaven només per veure si localitzaven al soldat i la
nena. Van deixar d'acudir per que pujaven masses parelletes, suposem que
buscant el mateix en aquells jardins, clar que a finals dels seixanta també
acudia la policia, aquella de la porra i amb tons grisos, intentant posar ordre
ja que en ocasions i a més de parelles "buscant", anaven joves
"tafaners" i van arribar a haver-hi problemes. Aquest tema us el hem
extret d'un doble CD titulat “Rudy Ventura Sus primeros EP's en Columbia 1960-1961” i originalment s'havia
editat en un EP que també va incloure “Una caseta”, “Recordant la moños” i “Qui
la fa la paga”. El seu veritable nom era Jaume Ventura Serra i va néixer a
Canet de Mar el 10 de setembre de 1926. Rudy Ventura, gran trompetista, cantant
i director d’orquesta i grups. Va morir a Barcelona el 2 d’abril de 2009. Va
cantar i molt en català i era un gran aficionat al futbol i a sobre tot al seu
Barsa. Rudy Ventura va ser un dels grans trompetistes catalans sorgits a finals
dels cinquanta i que va tindre una brillant carrera com a músic, cantant i
director d'orquestres en els seixanta i també va treballar i molt al capdavant
de conjunts, com en aquest cas.
Acabarem El Temps Passa... i la música queda per avui, pero abans de tencar el programa us deixem amb companyia de La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emissores que l’emeten. Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades i ara tanquem la paradeta i fotem el camp fins la propera setmana.
Quimet Curull i
Mario Prades
Dos tronats que
ancara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario