En els anys seixanta i la dècada posterior, la indústria va
patir una expansió sorprenent que d'alguna manera podem dir va beneficiar a
Catalunya. Vam veure néixer els polígons industrials i l'emigració des d'altres
llocs d'Espanya va seguir creixent. Molts treballadors que havien marxat al
estranger van tornar al país, altres havien fet arrels i es van quedar. Avui
recordarem el passat i escoltarem al Kroner’s Dúo de Tony Ronald, Los Mustang, Gatos Negros,
Lone Star, les bessones Pili i Mili, Aute, Serrat i els colombians Los Ampex,
però tindrem molta més música i també anuncis. Per tant des de totes aquelles
emissores per les que sortim al aire, obrirem amb la Secció de la Música que es Feie en
Català i escoltan a Salvador Escamilla. Som Quimet Curull i Mario Prades i ara
Obrim la
Paradeta
La Música
que es Feie en Català
Salvador Escamilla – Du duà
Avui començarem el programa escoltant aquesta cançó, escrita
per C. Montes amb lletra de Salvador Escamilla i que el radiofonista va gravar
en un EP publicat per Edigsa l'any 1963 i que es va titular "Els
Comediants". L'orquestra va estar dirigida per Lleó Borrell que també va
ser el productor i en el disc es van incloure "Preguntes quan" de
Jaume Picas i Antoni Ros Marbà, "Tot a partir" escrita per Lleó
Borrell i Josep Maria Andreu i el tema que li va donar títol "Els
Comediants" que era la versió d'una cançó de Charles Aznavour. Salvador
Escamilla era un gran radiofonista que va ser el pioner en posar cançons en
català en el seu programa "Radioescope" que s'emetia a través de
Ràdio Barcelona. De nom complert Salvador Escamilla i Gómez, va néixer a
Barcelona l'any 1931 i va morir també a la Ciutat Comtal el 30
de març de 2008. Radioescope es va posar en marxa l'any 1964, posteriorment a
la publicació d'algun dels seus discs, entre ells aquest i Salvador Escamilla
va ser un dels principals impulsors a través dels mitjans de comunicació de la Nova Cançó i la música
en català, un apartat en el què també hem de destacar un programa anomenat
"Barcelona Internacional" que un parell o tres d'anys més tard va
començar a ser emès a Radio Juventud la
Voz de Cataluña, des dels vells estudis del carrer Saragossa
i que estava conduït per Josep Maria Bachs, Ángel Casas i un tercer del qual no
recordem el nom. Realitzaven matinals al cinema Gayarre de Sants amb actuacions
dels artistes de la Nova
Cançó. El programa va tenir un seriós problema quan a algú de
l'equip de producció s'el va ocórrer sortejar una estufa Súper Ser i un matalàs
Pikolín, almenys un dels guanyadors va haver d'anar a reclamar-lo a la Pikolín ja que no li
donaven el premi i després de fer-li el lliurament del matalàs, Pikolín va
reclamar el pagament a l'emissora ja que pel que sembla res sabien del concurs.
Allò pensem que va provocar l'acomiadament de dos dels presentadors i només va
quedar Josep Maria Bachs que per cert, vivia en aquella època a la Bordeta, a Barcelona, just
al costat de l'Església. A la foto Salvador Escamilla i la cantant catalana Magda.
Luis Aguilé – Barcelona, Barcelona
A ritme de sardana ens arriba ara aquest tema que va gravar
i va escriure l'amic Luis Aguilé dedicat a la Ciutat Comtal i en
el qual ens fa un recorregut pels seus carrers, placetes, monuments, edificis i
personatges. La cançó es va incloure a l'àlbum "A Catalunya" en el
qual tots els temes estaven cantats en la llengua de Mossèn Cinto i del qué ja
hem escoltat algunes peças en el programa en diverses ocasions. Es va gravar en
els barcelonins Estudis Gema i la direcció orquestral va estar a càrrec del
mestre Lleó Borrell que també va fer els arranjaments, mentre que de la
producció es va encarregar el propi Luis Aguilé. Va comptar amb un munt de bons
músics catalans, entre els quals es trobaven Francesc Burrull al piano, Albert
Moraleda davant del baix, Miquela Serracarabasa a l'arpa, José María Duran a la
guitarra mentre que el seu germà Antoni es trobava fent cors, tots dos van
formar part de diversos grups, entre ells Tuset 31 També fent veus hi ha les
germanes Montserrat i Mary Carmen Ros que van ser el duo les Germanes Ros,
Jordi Vila i Àngel Riba, en total en els enregistraments van participar més de
cinquanta músics. De l'adaptació i supervisió de les lletres es va encarregar
Josep María Andreu. L’argentí Luis Aguilé ja no està amb nosaltres, va morir a
Madrid, el 10 d’octubre de l’any 2009. Mario i Lluis Aguilé es coneixien des de
fa un grapat d’anys, de fet Mario amb el seu grup van ser teloners varies
vegades del gran showman Lluis Aguile i quan Mario ja era periodista van retrobar-se i es va
revifar aquella amistat. De fet prácticamente cada vegada que Luis Aguilé
actuava per les nostres contrades trucava a Mario per dinar junts. Recorda un
d’aquest dinars, a Can Gatell de Cambrils, on Luis Aguilé li va cantar a la
taula i a acapella, es di “a pel”, una sardana en català mentre prenien café
amb les seves dones, la foto es d'aquell dia.
Luis Eduardo Aute – Roig damunt el negre
També el genial cantautor Luis Eduardo Aute ha cantat en
català i com a mostra aquí teniu aquesta cançó que va ser un dels seus primers
èxits i que també va versionar en la nostra llengua, en un single editat per
RCA l'any 1967 amb "Al·leluia n º 1" a l'altra cara. Aquests dos
temes van ser els seus primers èxits. La veritat és que Eduardo va formar, part
de diversos grups en els seixanta, Los Flaps, Pekenikes, Los Tigres, Los Sonor i altres, com a
bateria i com a cantant, però la seva extrema timidesa i una aguda por escènica
van fer que al signar contracte per a llançar-se com a solista, fes constar una
clàusula mitjançant la qual estava exempt de realitzar promoció en ràdio i
televisió i no estava obligat a realitzar actuacions. Mario i ell es van
conèixer quan va actuar a la plaça de toros Monumental de Barcelona, cobrint la
gira "Rock en el Ruedo" que Miguel Ríos estava realitzant i va
suspendre al poc de començar-la a causa de la mala acollida de públic.
Curiosament i com us deiem, Aute sempre havie tingut molta por als escenaris i
per aixó a Mario el va sorprende i molt aquella gira. Encara recorda com es
descollonava Eduardo quan un dia li va preguntar si en les seves cançons, a més
de sexe i política, tractava alguna altra cosa. Luis Eduardo Aute Gutiérrez,
compositor, escritor, poeta, director de cine, guionista, pintor i un dels
millors cantautors espanyols, junt a Serrat, va néixer a Manila, Filipines, el
13 de setembre de 1943 i quan va venir a Espanya va residir al barceloní barri
de Gràcia. Per això xampurreja el català.
Joan Manuel Serrat – Els vells amants
Aquesta peça estava inclusa en un dels primers EP’s de Joan
Manuel Serrat, el Noi del Poble Sec i val a dir que la lletra és entendridora.
La veritat és que Mario sempre a sentit alguna cosa al fons del pit quan veu
parelles de gent gran que porten tota la seva vida junts i segueixen igual
d'enamorats o més, caminant per els carrers agafadets de la má, però l'altre dia
i després d'escoltar aquesta cançó va sentir al mirar-se al mirall que després
de tant buscar i buscar, ja fa molts anys, més de quinze que els passa al
costat de la mateixa persona i se sent bé. I ja tenen cabells blancs com els
del protagonista de la cançó. La veritat es que Mario enveixa al Quimet per que
aquest porta prácticamente quranta anys amb la mateixa parella, una cosa que
ell no ha sabet fer, esperem que fins ara, és clar. “Els vells amants” també es
va incloure dins del primer LP que Serrat va publicar, tots aquells discos
editats per el segell Edigsa. Joan Manuel Serrat Teresa va néixer a Barcelona,
al Poble-Sec, un 27 de desembre de 1943, bé, aixó no es cert del tot ja que va neixer a laClínica de L'Aliança. Serrat va estudiar per a torner a la Universitat Laboral
de Tarragona i amb la seva família estiuejava al Càmping l'Esquirol, entre
Salou i Cambrils, la mili la va fer a Castillejos, també a Tarragona. De fet
creiem que la seva mare era d’un poble de Tarragona, pèro no estem segurs del
tot ja que també ens sembla que era aragonesa, no ens feu massa cas. Un succés
va marcar políticament la carrera de Serrat a més del "follón" del
"La, la, la". L'any 1975, acusats de l'assassinat de diversos
policies, es va jutjar i condemnar a mort en Consell de Guerra a onze militants
del FRAP i ETA, dels quals més tard es commutaria la pena de mort a sis d'ells.
Quan l'execució dels cinc restants es va porta a terme Serrat es trovaba a
Mèxic i en roda de premsa va condemnar el règim franquista i les mesures
repressives i va dir que reconeixia sols al govern de la Segona República
Espanyola a l'exili. Arran d'aquestes declaracions va tindre de quedar-se
exiliat a Mèxic durant un any, a causa de l'ordre de presó emessa per el govern
franquista. Ara bé, es va dir que havia cremat en públic una bandera española,
però ell li va explicar un dia a Mario que aixó mai va ser cert. Com ja havia passat amb el merdé de
l’any 1968, automàticament els seus treballs són retirats i censurats pel
règim. Però avui tot això ja és història.
Los Juniors – La casa del sol naciente
El grup Los Juniors es creen a Oviedo a finals dels anys
cinquanta. Estan considerats com el Primer Conjunt sorgit a Astúries que va
gravar un disc, un EP amb quatre cançons, editat pel segell barceloní Vergara,
entre les quals mereix destacar aquesta bona versió de "La casa del sol
naciente" que escoltarem ara a El Temps Passa... i la música queda. Es tracta
d'una bona revisió del clàssic del folk americà adaptat al R & B per Alan
Price, líder de The Animals. En aquest disc també es van incloure "Linda
chica", "Torna a Sorrento" i "Oh Sole mio", les dues
últimes, temes tradicionals italians i es va publicar l'any 1964, tot i que
tenim dubtes i potser seria ja al 65. Los Juniors van separar-se l’any 1969,
encara que van tornar als vuitanta sense continuïtat. El cantant i líder del
grup es deia Alberto Hevia i els nois procedien majoritàriament del Col·legi
Los Dominicos d'Oviedo. Per Los Juniors van passar Ramón Telénti, Manolo Entrialgo, Enrique Zazo, Pepe Nicolás, Fernando Morollón, Benjamí Dugnól, Adolfo Villaverde, Alberto Hevia, Emilio Matos, Godo Rubio, Eusebio Teva, Jerónimo Granda, Pedro Bastarrica i el cantant Niti Costa que encara segueix en actiu (a la foto). Los Juniors al costat de Los Archiduques, Los Stukas,
Los Surcos i Los Linces, van ser els grups més representatius de la moguda
musical asturiana a la primera meitat dels anys seixanta i junts van tornar als
escenaris aquestes bandes pioneres, al costat d'un parell o tres de grups més,
realitzant diversos concerts revival a finals de la passada dècada. Per cert,
no hem de confondre’ls amb una mena de grup orquestral que va sorgir l'any 1970 a Tarragona sota el nom
dels Junior’s, ni tampoc amb una banda llatina, creiem que arribada de Mèxic,
Colòmbia o potser seria Veneçuela, no ho tenim clar.
Kroner’s Dúo – Blue guitar
Quan un jove Tony Ronald que en aquella època encara es deia
Siegfried Anthonius den Boer Kramer va arribar a Barcelona, es va unir al basc
José Luis Bolívar, tots dos freqüentaven el Club Hondo, al carrer Muntaner, un
local de jazz i ambient modern freqüentat per grans músics com Tete Montoliu,
Ricard Roda o el Dúo Dinámico i en aquells inicis de la dècada dels seixanta, a
l'ombra d'aquests últims la música pop espanyola estava patint una
transformació molt important. Ells també van decidir crear un duet, però amb la
novetat que tots dos tocaven les guitarres a més de cantar a dues veus. Van
gravar tres EP's, el primer l'any 1960 i aquest tema que us hem seleccionat per
escoltar ara a El Temps Passa... i la música queda, es trobava en el tercer i
últim que va veure la llum un any més tard, el 1961, a través del segell la Voz de su Amo, amb
"Amapola" del mestre Lacalle, com a tema estrella i incloent també la
napolitana "O sole mio" i "Banjo boy". Aquest tema que escoltem és
instrumental i destaca la guitarra solista que és José Luis Bolivar. Van
començar a actuar al programa "Serenata", de Ràdio Barcelona, en
directe i cada dia, cobraven cinc-centes pessetes setmanals. L'any 1961 i poc
després d'editar aquest disc es van separar. José Luis Bolívar moriria en els anys 70. Tony Ronald, ens va deixar el 3 de març de 2013, a l'Hospitalet de
Llobregat, tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que
la va passar aquí al país ja que va arribar amb els vint tot just complerts,
recent acabada la mili i va ser un dels grans cantants de pop en els 70,
gràcies a cançons com "Dejaré la llave de tu puerta", "Lady
Banana" i sobretot "Help", però la seva carrera va començar a
principis dels 60. Havia nascut a Arnhem, Països Baixos, un 27 d'octubre de
1941 i durant molts anys va residir a Castelldefels, a la zona de la Pava. Quan es va desfer
el Kroner’s Dúo, després va crear un altre duet, Tony and Charley per després
llantar-se ja pel seu propi compte, acompanyat primer per els Kroner’s i dresprés
ja tot sol, l'èxit popular li va arribar a Tony Ronald en els anys 70 gràcies a
les seves cançons més “paxangueras”, però també les que millor es van vendre,
com "Help" que Quimet sempre s'ha negat a tocar.
Pili y Mili – Un chico moderno
Les bessones Emilia que veritablement es deia Aurora i Pilar
Bayona Sarriá van néixer el 10 de febrer de 1947 a Saragossa i van ser
descobertes pel productor cinematogràfic Benito Perojo. Es convertirien
ràpidament en estrelles de la seva productora i el cinema va llançar a aquest
parell ballarines que també cantaven. Van tenir el seu major esplendor des de 1963 a 1970 i van treballar
a Espanya, Argentina, Mèxic i Itàlia. Curiosament i malgrat ser considerades en
el seu moment "nenes prodigi" i l'èxit obtingut aquí, sempre van ser
molt més reconegudes en l'àmbit llatí d'Amèrica i discogràficament a Espanya mai van
funcionar. Van debutar a la pel·lícula de 1963 "Como dos gotas de agua" que va dirigir Luis César Amadori i van treballar en deu films,
l'últim “La guerra de las monjas”, en 1970. Aquell any Mili es va casar amb un
empresari d'espectacles mexicà, de manera que el duet es va dissoldre; mentre
que per la seva banda, Pili va continuar la seva carrera com a actriu i
ballarina, però utilitzant el seu nom complet de Pilar Bayona. Aquesta cançó
que estem escoltant ara és de 1968 i es va incloure en la pel·lícula
"Agáchate, que disparan" que van rodar a Mèxic sota la direcció de
Manuel Esteba, encara que tenim dubtes sobre si es va incloure en aquesta o
"Dos gemelas estupendas", del mateix any.
Les bessones Pili i Mili
Els Anuncis dels Nostres Records
Avui i com nosaltres seguim sen molt transgressors i una
mica gamberrets us hem seleccionat una sèrie d'anuncis que alguns d'ells avui dia
estaria prohibit incloure'ls en la programació de qualsevol emissora i és que
es tracta d'anuncis de begudes alcohòliques. És clar que nosaltres els hem
portat pel seu valor com a part de la història de la ràdio en aquells anys de
transició i canvis. Per descomptat la beguda és una cosa que aconsellem que
controleu i tingueu molta cura per qué després s'agafa el cotxe i passa el que
passa, els accidents, en masses ocasions mortals.
Ponche Caballero y Cognac Decano
En aquells anys a Espanya el conyac no era brandy i el champagne no era cava, aixó va ser quan va arrivar la democracia al pais. Us portem ara un
producte a triar al gust del consumidor, ya que a l’anunci ens parla de conyac
o ponx, a escollir, això si, el conyac es Decano i el ponx Caballero, val a dir
que el Decano en qüestió de conyac no va funcionar massa bé, però el ponx va
ser el seu producte estrella. La casa Caballero va començar l’any 1830 i va ser
creada per José Cabaleiro do Lago. El grup Caballero i l'empresa Luis
Caballero, SA segueix en actiu i el seu ponx és un dels més reconeguts a tot
l’estat i al extranger. Aquest anunci que escoltem ara a El Temps Passa… i la
música queda, l'hi van encarregar al gran rumbero català Peret, de nom complet
Pere Pubill Calaf, nascut a Mataró el 26 de març de 1935 i que va morir el
passat 27 d’agost d’aquest any 2014 i que va posar la veu, la cançó i també la
seva imatge per als anuncis de televisió. Fa poc temps Peret
va promocionar també una marca de pipes, les "Matupipas" de Matutano i es
que el nostre rumber va estar en actiu, sense perruquí, aixó si, fins que es va
retirar degut a l’enfermetat i la mort.
Fundador
El personatge de Fundador, aquell ninot i el seu eslògan "Está como
nunca", junt als Discos Sorpresa de Fundador, formen part de la cultura
publicitària dels anys seixanta. Us explicarem la història de la Marca Fundador que
és de la Casa Domecq.
Pedro Domecq Loustau va rebre al segle XIX l'encàrrec d'un comerciant
d'Amsterdam que li va demanar "500 botes d'aiguardent, sense límit de
temps ni preu". Per atendre aquesta comanda, va haver d'ampliar les seves
destil·leries dotant-les de millors alambins i les tècniques més avançades de
l'època. Las Holandas, com es va dir a aquelles botes, van costar una fortuna i
aquell comerciant holandès no va poder pagar tan elevat preu. Les botes, las
Holandas, van quedar emmagatzemades als cellers de Jerez. Les excepcionals
holandes, en contacte amb la fusta envinada que havia servit per a la criança
de xerès, van prendre el color fosc dels pigments del roure, ennoblit amb els
aromes del vi. Es diu que quan Pedro Domecq va degustar aquest licor, va
comprendre que havia obtingut un conyac de gran personalitat. D'aquesta manera
va néixer Fundador, el primer dels brandis de marca espanyols. D'aquelles botes
originals es conserva una al celler El Molíno, signada pel rei Alfons XIII a la
primera visita que va realitzar a la Casa Domecq l'any 1904. Paraula que en propers
programes parlarem dels Discos Sorpresa de Fundador, per que hem rebut diversos
correus demanan-nos que parlem d’aquest tema..
Whisky DYC
L’any 1958 es va crear la societat Destilerías y Crianza del
Whisky S.A. i al febrer de 1959 es va començar a destil·lar també whisky a la
planta de Palazuelos de Eresma. Al març de 1963 es va comercialitzar al públic
el Whisky DYC que possiblement avui en dia es vengui molt més a la resta
d'Espanya que el anís Castellana, un producte que va estar el primer que van
comercialitzar, però en els seixanta, el producte estrella de la destileria era
el Anís Castellana. Nosaltres la veritat i tot que no som massa bebedors, ens
quedem amb el Anís del Mono i no sols per el fet de ser català. Ara i per els
més moderns, parlarem de whisky. De fet el whisky que encara avui segueix sent
el que més es ven a Espanya és el Whisky DYC. A Catalunya això ens sorprèn,
però és així. Per qüestió de preu, d'això estem convençuts, però el DYC es va
començar a consumir i va aconseguir cotes de mercat que ni somiaven les marques
estrangeres. A Mario que el whisky no li ha agradat mai, el va sorprendre quan
va comprovar que a la resta d'Espanya la gent demana "medio DYC" i
com a copa, no parlem de xupitos de whisky que en aquella època no teníem ni
idea que lo que era en beguda, un xupito. Les begudos correntes en sales de
festes, clubs i guateques eren el
Cubalibre (coca-cola amb rom), el RAF (coca-cola amb ginebra), el
tornavís (vodka amb taronjada), gin-tònic (tònica amb ginebra), la Persiana (menta amb
ginebra) i el Lubumba (conyac amb Cacaolat). L'avantatge que vam tenir a
Catalunya va ser que la frontera amb Andorra està molt propera i a les Balears,
Costa Brava i Costa Daurada va començar a arribar massivament el turisme
estranger i tot això va influir perquè aquí es consumissin moltes més marques
com Johnny Walker (etiqueta vermella no us creieu), White Label, Ballantines,
Cuty Shark, Doble V o el Wat 69 que creiem era espanyol, quedi clar que aixó de
whisky de malta o Chivas era una llegenda urbana que explicaven els trobadors
de la nit.
Coca-Cola Grande
Per que no tot siguin begudes alcohóliques, ara un portem un
refresc de cola, alló que surgeix d’una beguda espanyola coneguda com
“zarzaparrilla”, avui completamente oblidada. En aquest espot publicitari que escoltem
ara a El Temps Passa… i la música queda, fet a Mèxic, cantaven les Hermanas
Navarro, Socorro i Rosina Navarro, dues noias que van tindre una brillant
carrera internacional, sobre tot gracies a la cançó “Pepe”. Ellas van ser
contactades per publicitar la beguda de cola i es van sumar a una part de la
guerra entre Coca-Cola i Pepsi-Cola que també va arrivar al nostre pais. Les
dues marques tenien les ampolletes simples, las de “tota la vida”, però
Coca-Cola va treure l'ampolla Doble i de seguida la Pepsi una de Triple o pot
ser va ser a l'inrevés. La cosa no va acabar aquí, llavors Coca-Cola va
contraatacar amb l'ampolla Gran de la que tracta l'anunci i que era de un
litre. Després tothes dues marques treurien las de litre i mig i finalment les
de dos litres i les llaunes. Aquí a Espanya al principi i durant casi tota la
década dels seixanta, la que millor es va vendre va ser Pepsi-Cola, però
després i poc a poc, la guerra la va anar guanyan Coca-Cola.
Las Hermanas Navarro
Acabats els Anuncis dels Nostres Records, ara tornarem a la
música amb els gran versiiners.
Los Mustang – Catedral de Whinchester
Aquesta peça es trobava en un EP de l’any 1967 i va ser la
cançó estrella. En el disc també es van incloure “Dandy” dels Kinks, “Balada en
la tumba de un soldado” i “Verás que es verdad”. La cançó que estem escoltan era dels anglesos
The New Vaudeville Band que la van treure un any abans, al 1966 i va ser molt
versionada al pais, es clar que al nostre paré la millor versió va ser la seva.
Els Mustang eren Santi Carulla (veu), Marco Rossi (guitarra solista), Antonio
Mercadé (guitarra rítmica), Miguel Navarro (baix) i Tony Mier (bateria) i van
mantenir aquesta formació inicial fins que el grup es va separar l’any 2000.
Per aquest fet a la
Fira Internacionalo del Disc i Cinema de de Col·leccionisme
que organitzava Mario a Catalunya i Andorra, a l’edició de Malgrat de Mar es va
fer un homenatge als Mustang i la placa la va recollir Santi Carulla
personalment. A la contraportada d'aquest EP que us posem al blog, veureu que
està signan per Santi i dedican-li a
Mario. Us explicarem una curiositat. Los Mustang també van passar els rigors de
la censura. Ells, eterns versioners i que sols es preocupaven d'oferir bona
música, van sentir el fred tall de les tisores del censor. La culpa la va tenir
la cançó “La Batea”.
Us ho explicarem i apreciareu fins a quin punt els censors filavan encara més
prim i bordejaven l'estupidesa en pretendre salvaguardar els valors morals dels
espanyolets de l'època. La versió original diu "La Batea como se menea",
però Los Mustang van haver de canviar-la per "La Batea se balancea" ja
què el censor va adonar-se immediatament que allò de "menea"
fomentaria la masturbació juvenil i calia salvaguardar la moral i la salut dels
joves, ja que tots sabíem que això de "meneársela" era dolent per a
la salut i et quedaves cec, com ens deien al col·legi els Hermanos. O potser
aquell censor va veure connotacions polítiques en això de remenar el cotarro ja
que la cançó és una versió d'un tema de la banda xilena Quilapayún i de fet la
lletra està força canviada.
Los Gatos Negros – Corre, corre
L’any 1966 i després d'haver tret un munt d'EP's, finalment
Los Gatos Negros van aconseguir publicar el seu primer LP, amb el segell
Vergara, que es va titular "Los Gatos Negros" i del qual nosaltres us
hem extret aquesta bona versió del tema "Keep on running" de Spencer
Davis Grup i en el que es van incloure cançons del seu últim EP que va ser el
més reeixit de la seva carrera com "Cadillac" i "Un efecto
extraño", al costat de versions de Gary Lewis & Playboys o Dave Clark
Five, però també van col·locar un tema seu, composat pel organista Carlos
Maleras "No has de creer" i que per cert utilitzava un Farfisa, com ens
identifica immediatament Quimet. És clar que després de publicar aquest àlbum
la discogràfica els va fer treure un single amb "Juanita Banana" en
una cara i "Raška-yu" a l'altra... Quin canvi! La veritat és que a
partir d'aquest moment Los Gatos Negros ja només traurien singles. Pels Gatos
Negros passarien músics històrics del pop-rock català com Quique Tudela,
Francis Rabassa que havia tocado con Los Pájaros Locos i posteriormente militaria a Barcelona Traction, Frank Mercader, Piero
Carando que havia tocat també amb Los Pájaros Locos, José María Mesa, Ernesto
Rodríguez, l’actriu Mone i Manuel Sanfeliu, entre d'altres. Quan van aconseguir
fitxar per una multinacional van haver de canviar de nom ja que Los Gatos Negros
estava registrat per Vergara i van passar a ser simplement Los Gatos, finalment
ja en els 70 es van desfer. Alguns dels seus components van crear Furia que
gravaria tres o quatre single interessants i ja als anys vuitanta i comptant
amb Mone a la veu tornarien als estudis de gravació editant "Borrón y
cuenta nueva", encara que van variar el seu estil a un pop molt més
tecnificat que la veritat no va funcionar. Actualment segueixen en actiu,
encara que de la formació original creiem que només està l'amic Quique Tudela i
Francis Rabassa. Carles Maleras va morir l'any 2000 i ens sembla que també
Piero Carando, encara que no hem pogut confirmar-ho.
Los Ampex – Gloria
Nosaltres a El Temps Passa... i la música queda, us oferim
setmanalment un recorregut pel passat, per la música dels anys seixanta a la
península, però sempre hem tingut en compte la música que sorgia en els països
de l'Amèrica Llatina, interpretada en castellà i per això periòdicament us
seleccionem artistes que ens arriben de més enllà de l'oceà. Avui i seguint la
tònica us hem portat a Los Ampex que al costat dels Speakers, Los Flippers, Los
Yetis que ja hem escoltat al programa i The Young Beats, van ser els conjunts
més populars sorgits en els anys seixanta a Colòmbia, concretament Los Ampex eren
de Bogotà, van començar anomenant-se Los Goldfingers i formava part del grup el
popular compositor Mario Costa al costat de Oscar Lasprilla, Oscar Ceballos i
Orlando Barriga. Quan van passar a ser Los Ampex eren
Oscar Lasprilla (guitarra i cantant), Yamel Uribe (baix i cantant), Oscar
Ceballos (bateria) i Jaime Rodríguez (guitarra Rítmica i cantant). Aquesta
cançó, una bona versió del tema escrit per l'irlandes Van Morrison que va ser el gran èxit
del grup Theam que ell liderava, us l'hem extret d'un disc recopilatori
publicat ja en versió CD i titulat "Antologia 1966-1967" en el què
també trobem una versió del "Anoutschca" de Los Pasos i aquí
reconeixem que ens quedem amb la versió dels espanyols. De 1966 a
1967 van gravar tres àlbums, però ells, per la seva qualitat musical, van
acompanyar a molts solistes de moda en els seus enregistraments, entre ells
Harold Orozco, Vicky, Marcel, Maria Elvira, Óscar Golden i altres, a aquest
últim també el van acompanyar en gires.Quan el beat va
començar a anar en declivi Los Ampex es van desfer. Oscar Ceballos i Jaime
Rodríguez van deixar la música però Oscar Lasprilla i Yamel Uribe van crear al
costat de músics de The Young Beats, una nova banda, The Time Machine, enfocada
cap el rock progressiu i la psicodèlia.
Lone Star – De día y de noche
Un dels millors EP s en la carrera de Lone Star als quals en
el món musical es coneix com "la leyenda", és aquest del qual us
extraiem el tema que escoltem ara i que era una versió del "Eight days a
week" de The Beatles que ells van traduïr com “De día y de noche” i
curiosamente, ara no recordem que mai l'haguéssim posat al programa i això que
portem nou temporades en antena, cosa que ens van recordar unes amigues en un
correu. El tema estrella del EP va ser "Comprensión" que era la versió
del "Don't let me be Misunderstood" de The Animals, "La
playa" de Marie Laforett i "De día y de noche" versión d'un tema
dels The Kinks, la banda de Ray Davies. El disc es va publicar l’any 1965 a través del segell
EMI-La Voz de su Amo. És curiós però Lone Star van ser durant molts anys un
grup de versions, per imperatiu de la seva casa de discos, encara que finalment
van aconseguir demostrar que a més de grans instrumentistes, recordeu que tots
ells tenia el carnet blanc atorgat després d'estudiar al conservatori, també
eren bons compositors. Van deixar cançons mítiques del pop rock espanyol dels
seixanta com “La leyenda”, “La
Trilogía”, “Mi calle”, “Layla”, “Quiero besar otra vez tus
labios”, “Vieja estación” i tantes altres. Inicialment i també per imposició de
la discogràfica, signaven els seus
discos com a Conjunto Lone Star i en aquelles èpoques eren cinc, després de
diversos canvis i reestructuracions, a partir de 1964 va arribar la millor
formació de Lone Star: Pere Gener (cantant, guitarra i piano), Joan Miró
(guitarra), Rafa de la Vega
(baix) i Enrique López (bateria). Curiosament no van gravar el seu primer LP
fins l’any 1966 i la discogràfica va fer de les seves. Inicialment "Lone
Star" havia de recollir només cançons seves, però EMI va decidir que era
millor que el primer disc gran fossin també versions. Finalment van arribar a
un acord salomònic "ni pa tí ni pa mí". Meitat pròpies i la resta
versions. Però això és una altra història. A finals dels seixanta van començar
els canvis i per Lone Star van passar noms històrics de la música espanyola com
Álex Sánchez, Sebastià Sospedra, Josep Maria Vilaseca "Tapi", Luis
Masdeu, Ricardo Acedo, Jerónimo Martínez i algun altre. Al Nadal de 1970 Lone
Star es van convertir en el primer i únic grup de rock espanyol que ha tocat en
un portaavions nord-americà, es tractava del JFK i és curiós ja que la
marineria, més de 6.000, així com l'oficialitat, esperaven un grup de folklore
espanyol tipus copla o rumbetes i els van oferir una lliçó de R & B i en
anglès, idioma que Pere Gener domina ja que es va anar a estudiar piano clàsic a
Londres amb una beca. Aquell va ser un concert tan memorable com el que
realitzarien anys després a la recta de l'estadi, a Barcelona, compartint
cartell amb Eric Burdon i davant més de 120.000 espectadors.
Los Ángeles Negros – Por qué me dejaste
Los Angeles Negros eren un grup interessant i al mateix
temps molt curiós. Posseïen una extrema qualitat i per ell van desfilar músics
importants del pop rock valencià, però i malgrat els molts anys que van estar
en actiu, només van gravar un EP de quatre cançons, publicat per EMI-Regal
l'any 1965, de fet creiem que àdhuc segueixen treballant. Es creen l'any 1961 a Godella i debuten al
63 en el cinema Capitol de la seva ciutat. Inicialment eren Tony Benito Mateos,
(guitarra i veu), Diego Correas (baix), José Antonio Fernando Navarro que
creiem era el cantant, Manolo Romero (piano), Jorge Figuerola (guitarra) i Paco
Osca (bateria). Aquesta va ser la formació original, però per Los Angeles
Negros van passar Víctor Fernando Perusa que és el bateria en aquest
enregistrament i va morir en accident de trànsit, al costat del seu germà Jesús
poc després de publicar-se el disc, Manolo Pelegrí, Joaquín González Lopis que després seria guitarra de Los Canarios i va morir el 1 de maig de 1999, José
Escrivá que havia tocat amb Los Top-Són, Alfredo Pérez Pareja que venia de Los
Daysons i Los Top-Són per passar després al Adam Grup, Francisco Pinazo, Jesús
García Usó (a la foto) que venia de Los Telstars i que aniria a Los Rockers, Jorge Esteban, Agustín Illueca, Micky Benet, Juan Camacho que venia de Los Diapasons i
tindria una important carrera com a solista morint el 21 d'octubre de 1982 i
uns quants més. Los Ángeles Ngros, no confondre amb els americans, van ser, durant un llarg període de temps, el grup
d'acompanyament del Dúo Dinámico. La veritat és que Los Angeles Negros podríem
dir que serien un conjunt pont entre grups valencians de l'època i malgrat
haver-se desfet, van tornar a posar-se en marxa l’any 2007 En un disc
recopilatori de grups valencians dels seixanta, es van recollir les quatre
cançons d'aquest únic disc que eren, a més d'aquesta, “Me marcharé”
composicions del grup i “Chicas” i “Tengo un amor” que van ser escrites pel Dúo
Dinámico.
Los Ángeles Negros
Los Ángeles – El silencio es oro
Aquest tema és una extraordinària versió del gran hit de The
Tremeloes, una banda britànica sorgida en els cinquanta que primer es van fert
dir Brian Poole & The Tremeloes, però el lumbreras de Brian Poole va
decidir que el grup era un llast per a la seva carrera i que sense ells
triomfaria. Per tant els va deixar i així li va anar. No es va menjar un torrat
i el grup va seguir treient cançons com aquesta que va arribar a ser Disc d'or
en els Estats Units. El que si és cert es que a Brian Poole avui en dia
solsament s’el recorda per el fet d’haver sigut cantant de The Tremeloes. És
clar que aquesta cançó no era tampoc d'ells. Es tracta d'una versió d'un tema
que havien gravat un parell d'anys abans els nord-americans The Four Seasons.
Quimet sempre afirma que Los Angeles són el grup espanyol que millor ha sabut
versionar als Beatles i que els seus jocs de veus són perfectes. Mario va tenir
els seus rifirrafes amb ells, però això és una altra història. Los Angeles era
Alfonso González "Poncho", Carlos Álvarez, Agustín Rodríguez i Paco
Quero. El guitarrista José Luis Avellaneda va substituir a Agustín el 1972. L'any 1976, Poncho i
José Luis van morir en un accident de circulació que va acabar, a més, amb
l'existència del grup. Si be van tornar als 90 incluin al fill del recordat
Poncho. A la cara B d'aquest single trovem "Desastre minero Nueva York
1941", una versió del tema de The Bee Gees que escoltarem un altre dia.
Los Javaloyas – Sunny
Los Javaloyas, eren una de les millors bandas mallorquines
dels anys seixanta, tot i que José Luis Pérez Javaloyas era en realitat
valencià, al llarg de la seva carrera van realitzar moltes versions i molt
bones, com aquesta del tema "Sunny" (euro per el Quimet que la toca) que
us portem ara i era del cantant nort-americà Bobby Hebb que ja es mort. El
cantant i compositor de color Bobby Hebb va escriure aquesta cançó després que
el 22 novembre de 1963 fos assassinat a trets el president John F. Kennedy, a Dallas, Texas
i aquell mateix dia també fou assassinat d'una ganivetada, el seu germà Harold,
en un club nocturn de Nashville. Hebb es va sentir trasbalsat per la
coincidència d'ambdós esdeveniments i molts crítics diuen que el dolor es
reflecteix en la melodia. Segons Hebb, va escriure la cançó com una expressió
de aquest dolor que sentia. El single, publicat l'any 1966, amb aquesta cançó a la cara A portava
"Una sombra" al altre costat. Deien que Los Javaloyas eren
mallorquins i no és cert del tot, Luis
Pérez Javaloyas era valencià i va crear el grup a Valencia, però e va establir-se
a les illes i va reestructurar la banda amb músics mallorquins com el cantant
Serafín Nebot. Los Javaloyas són un dels grups més veterans d'estat, es van
crear l'any 1952. La formació estable va ser Rafael Torres amb l'acordió,
guitarra, piano i baix, Serafín Nebot cantant, saxo i clarinet, Tony Cobas a la
guitarra, contrabaix i trompeta, Antonio Felany cantant, bateria i trompeta i
Luis Pérez Javaloyas que, a més de cantar, tocava la flauta i el piano. Els
Javaloyas van actuar molt a l'estranger, sobre tot a Alemanya, a principis dels
anys seixanta, allà van conèixer i van compartir escenari amb The Beatles, a
Hamburg. José Luis Pérez Javaloyas, fundador del grup, va morir a Palma als 79
anys, al setembre de 2007.
Imagen – Hay un lugar
Aquesta cançó era la cara B del single "Serafina"
que van treure el grup català Imagen, però el tema, encara que menys comercial,
creiem que està molt millor que la peça estrella del single que es va publicar
a finals dels seixanta o pot ser era ja en els 70, milançant el segell
barceloní Ekipo. Que si la memòria no ens falla, tenien les oficines molt a
prop de l'estació de metro "Provença", a la Ciutat Comtal i que
ara escoltem a El Temps Passa... i la música queda. Creiem que el grup Imagen
es va crear després de que es desfesin Los Tonls, aquells que vam escoltar la
passada setmana amb la cançó “Linda flor”. Acabem de confirmar-ho, el single es
va publicar l’any 1971. Imagen van gravar cinc o sis singles, l’ultim d’ells
l’any 1975 i els hi vem perdre el rastre.
Los Módulos – Realidad
Avui tornarem a tancar El Temps Passa... i la música queda
amb Los Módulos, però en aquesta ocasió us hem seleccionat el tema que va donar
títol al seu primer àlbum "Realidad", publicat per Hispavox l'any
1970 i que mai es va editar en single. Los Módulos van ser la primera banda de
rock sinfónic / progresiu del estat i els primers que van fer servir moog i
melotrom. Es clar que si bé Los Módulos tenen cançons molt plenes de
sinfonisme, també van gravar unes quantes massa comercials. De fet la cullarada
que va possat la seva discográfica va fer que a molts amants del rock
progressiu no els agraden Los Módulos i els fervents seguidors del pop els
troben recarregats. La veritat és que Los Módulos van ser una de les millors
bandes espanyoles de la història. Estaven liderats per Pepe Robles que havia
estat tocant amb Los Ángeles substituint a un dels seus components que estava
fent la mili. Rafael Trabuchelli de Hispavox, va proposar a Pepe Robles un
llançament important com a solista, però ell va preferir crear un grup. A
partir de febrer del 1969 i al costat de Tomás Bohórquez (orgue Hammond, piano
i melotrom), Emilio Bueno (baix), Juan Antonio García Reyzábal (bateria i violí
elèctric) i Pepe Robles (a la foto) ala guitarra i veu, comencen assajos de 8
hores diàries, havien nascut Los Módulos. Curiosamente “Todo tiene su fin” que
es la cançó per la que avui es recorda a Los Módulos era la cara B del seu
primer single. Per Los Módulos que es van desfer a la fi dels 70’s, van passar
un grapat de músics i l'últim baixista va ser José Luis Campuzano
"Sherpa". Després Pepe Robles va gravar per la seva compta i també
forman duet amb Teddy Bautista.
Acabarem per avui El Temps Passa… i la música queda aquest
viatge d’una horeta per els records, per el nostre ahir. Però aquí us deixe'm una foto de Quimet fent de les seves, en aquest cas front dels teclats
Recullirem els
trastets, nosaltres som Quinet Curull i Mario Prades i abans de fotre el camp
us deixem amb bona companyia, la de totes aquelles emissores per les
que el programa surt cada setmana a les ones. Adeu-siau..
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario