
A la secció dels
anuncis que formen part dels
records d'un
passat més o menys llunyà, acostumem a ser bastant
transgressors i us hem
portat en moltes ocasions
falques publicitàries que si es tractés d'un producte
nou, d'ara, de ben segur
estarien prohibits, però que nosaltres traiem del
bagul dels records per tornar a tenir-los
presents. Avui i perquè comproveu
lo
bons que som, us hem

seleccionat
anuncis molt sans i
clars com l'aigua. Sense
oblidar
la música que avui omplirà també aquests
cinquanta-cinc minuts de
programa. Començarem el viatge musical des de
La Xarxa de Comunicació Local i
totes aquelles
emissores per les que sortim a les ones i a
El Temps Passa… i la
música queda obrirem amb un
ritme musical que ens va arrivar des de els Estats
Units, pero que aquí al país
mai va arraigar com a ball. Escoltarem a
Los
Pelenikes que en aquesta ocasió tenen un cantant,
Junior. Nosaltres som
Quimet Curull i
Mario
Prades i ara us direm alló de cada setmana
Obrim la
Paradeta
Los Pekenikes – Locomotion con Twist

Aquest tema amb el que comencem el programa d’avui, es va
publicar l'any 1962 i de fet la “Locomotion” que va compossà
Carole King i va
popularitzà
Little Eva, era una mena de
ball que aquí el pais no va funcionar
mai com a tal. En aquest enregistrament el cantant dels
Pekenikes era
Junior,
de veritable nóm
Antonio Morales Barretto, nascut a Manila, Filipines,
l’any 1943, també va formar part del grup
Los Jumps fins que es va incorporar a
Los Brincos i posteriorment a
Juan y Junior. Després es llançaria en solitari per
a dedicar-se finalment a la carrera de la seva dona,
Rocio Durcal. Va morir per
causes naturals, a Torrelodones, Madrid, el passat 15 d'abril de 2014, tenia 70
anys d'edat. De fet
Los Pekenikes van gravar 3 discos per Hispavox amb
Junior i
un parell amb
Juan Pardo. Aquest tema és una versió del "Twistin' To The
Locomotion" de
Teddy Randazzo 
i que a Europa va popularitzar el cantant
francès
Richard Anthony. El EP es va titular "Madison & Locomotion por
Los Pekenikes" i en ell trobàvem la primera cançó composada per ells que
es gravaria en un vinil i que
era instrumental, "Viento inca", tota una
premonició. Aquest va ser el tercer disc dels
Pekenikes, el segon amb
Junior (a la foto el seu casament amb
Rocío Durcal).
Per cert, es diu que el nom de
Pekenikes va ser una idea de
Massiel.
Los
Pekenikes es van crear el març de 1959 a l'
Institut Ramiro de Maeztu de Madrid i
primer van ser
Los Hermanos Sainz y su Conjunto.
Pepe Nieto, el bateria del
grup en els seus inicis, va ser al costat del seu germà, l'organitzador de les
matinals del
Price on, per descomptat,
Pekenikes van ser nom habitual d'aquestes
meravelloses matinals madrilenyes (en total van ser unes vint), a Barcelona fem
constar que també les vam tenir, al
Palau d’Esports de Montjuic i a diferents
sales com el
Lesseps,
Price o el
Novedades. Las de Madrid van ser prohibides per les
autoritats pertinents, acusant als seus assistents de ser uns "
rockers
gamberros". I es que la premsa franquista es va dedicar a criticar i molt
als jovens que anaven a aquestes matinals i la paraula més suau que els hi
deien era la de "gamberros". L’etapa més brillant de los
Pekenikes i
per la que s’els recorda avui en dia quan es parla de
pop español, es
l’instrumental, però van tindre un grapat de cantants a més de
Junior, entre
ells
José Barranco,
Juan Pardo,
Luis Eduardo Aute i uns quans més, fins i tot
Karina.



%2BEP%2BHispavox%2BThe%2BCrystals%2BJuan%2BPardo.jpg)
Los Filnstones – Hi Li Li Hi Lo
Los Flintstones creiem que eran un grup de Mallorca del que
poc us podrem dir. Aquest EP del que extraiem la cançó que sona ara a
El Temps
Passa… i la música queda, es va editar l’any 1966 mitjansan el segell de
Barcelona, Ekipo. Entre els components del grup es trobavan
Esteban Font,
Miguel i
Juan, però ells eren
sis en total. Aquest cançó la van gravar
Los
Flintstones mirant cap els britànics
The Yardbirds que l’havien gravat abans.
Val a dir que els britànics van ser famosos per haver tingut els millors
guitarristes anglesos de la seva ápoca (
Eric Clapton,
Jeff Beck i
Jimmy Page),
ells l’havien versionat a la seva vegada ja que

originalmente i a ritme de valset,
es trobava a la banda sonora de la pel·lícula “Lili”, protagonitzada per una
joveneta
Leslie Carol, junt als veterans
Mel Ferrer,
Kurt Kasznar,
Jean-Pierre
Aumont i
Zsa Zsa Gabor i que era del 1953 (a la foto una imatge del film). Molts anys més tard la cançó va ser
versionada a ritme de
chunta chunta, es a dir discotequer, ja als anys 80. Creiem
que ho van fer els alemanys
Bruce & Bongo, però no estem segurs d’aixó. Per
cert, a l’época va haver un altre grup amb el mateig nom, bé eren
"The"
Flinstones, però aquest eren de les Illes Canaries i es van desfer al 1971. En
aquest EP de
Los Flintstones també es van incloure les cançons “De mi te irás”,
“El amor tiene tus ojos” i “Pienso en ti”.
Los No – Gloria

La cançó que es va incloure al primer EP que va publicar el
grup barceloní
Los No, és una bona versió de la composició de
Van Morrison que
l'irlandès gravaria originalment amb el seu grup
Theam, abans de llançar-se en
solitari. Aquest EP de
Los No, editat per Vergara l'any 1966, també va incloure
“La llave” que era d’ells, “Sentada a mi lado” de
The Kinks i “Lloro por ti”
que també era una versió.
Los No van guanyar el concurs de conjunts de la
sala
Lesseps, on es celebraven matinals que seguien l’esprit del desaparegut
Price.
Mario recorda haver-los vist en directe a la sala. Continuadors de l'esperit
trallero de
Los Salvajes o
Los Cheyenes, i seguidors de
The Who en tots els
sentits,
Los No es vestien a
Garvi, una botiga situada en una travessia de las
Ramblas barceloninas amb l'estètica més
mod i
moderneta del moment. La llavor
de
Los No està en
Cristone y Los Poker, grup apadrinat per
Mary Santpere. El
seu cantant que es feia dir
Cristone era en realitat
Toni Miró, actualment un
famós modista i comptava amb
Victor
Portolés i el bateria
Quique Gallego que
s'aniria a
Cristina y Los Stop. El grup es dissol,
Toni Miró funda
Los Go-Go
als que va deixar per dedicar-se a la moda i
Víctor Portolés l'any 1966
decideix fundar el seu propi grup. Neixen
Los No que estava format per
Angel
Pascual París (Badalona 15-11-1946) al baix,
José Luis Tejada Barrio (Barcelona
16-03-1947) com a cantant,
Víctor Portolés Molina (Barcelona 01-05-1945)
guitarra,
Roberto Shalom (Barcelona 02-07-1946) a la bateria i
Jean Pierre
Gomez (nascut al Marroc francès el 17-10-1948, però de pares espanyols). Van
signar contracte amb Vergara i publicarien dos EP 's, tots dos l’any 1966 i que
es van gravar en els estudis de l'
Ateneu de Gràcia. Més tard
José Luis Tejada
s'aniria de cantant a
Barrabàs,
Jean Pierre Gómez va tocar amb
Gente Feliz i
La Mosca i al final
s'incorporarien a
Los Canarios i
Eddy i
Roberto tocarien a
Nubes
Grises.
Roberto moriria a Eivissa a principis dels 70.Als 70
Los No van tornar
i es va treure un single que va passar desapercegut. Alguns dels seus
components entre ells l'amic
Antoni Duran, van crear
Tuset 31. Per cert i parlant de
Los No, en el seu segon disc i havie la cançó “Moscovita” que va ser censurada,
tot i que si escolteu la lletra tracta als moscovites de borratxos i a les
nenas de Moscu de
lleugeres de cascos, pero al régim tot el que podia recordar
al
comunisme, ni que fos per a posar-lo a parir, no l'hi feia cap gracia. Aixó
sí, la cançó és va
censurar per a emissions per la radio, però el disc és podía
comprar a les botigues.


Los Flecos – Distinta

I ara anem cap a Madrid i escoltarem a
Los Flecos que també
van gravar amb Vergara, per tant aquí els teniu, pero primer farem historia.
Los Estudiantes son un grup de referencia quan es parla de
rock and roll a
l’Espanya dels anys seixanta, si be ells es van crear a finals dels cinquanta.
Va ser una veritable escola de músics i per
Los Estudiantes van passar desde
José Barranco a
Fernando Arbex, sense
olblidar a
Manolo Fernández, entre molts altres. Quan
Los Estudiantes es van
desfer i després de anar amb
Los Pekenikes, a
José Barranco li va oferir
Luis
Sartorius, que també havia estat component de
Los Estudiantes, entrar a formar
part de un nou projecte que es diria
Los Brincos, pero devant de la moguda
comercial i l’estricte

control que el grup anava a tindre,
José Barranco va
decidir crear un grup sòlid i compacte que
sabés fer bona música... "pròpia", sense lligams obligats i control
de la casa de discos i van sorgir
Los Flecos que van gravar tres EP's per el
segell barceloní Vergara.
Los Flecos eren
José Barranco (
Estudiantes i
Pekenikes),
nascut a Valladolid el 19 de març de 1939 i al seu costat estaven
Julián
Sacristán Magaña (
The Sailors,
Los Fugitivos i
Los Flaps) que va néixer a
Madrid, el 20 d'octubre de 1944,
Pablo Argote Rocandio nascut a Madrid el 15 de
desembre de 1942,
Carlos Guitart Von Rein (
Los Sonor) va néixer a Màlaga el dia
15 de gener de 1941 i ens falta el cinquè que pensem era el guitarra
Rafael
Aracil. Aquest és un dels millors temes que van gravar i es troba en el seu
millor disc. És de l’any 1965 i
Mario el va descubrir i comprar a les rebaixes
del
Corte Inglés de la plaça Catalunya, a Barcelona.
.jpg)

Els Anuncis dels Nostres Records
Comencem la nostra secció d'anuncis per recordar d'avui,
preocupant-nos per la línia dels nostres oïdors, i oidóres, per tant us
recomanem beure aigua. Sempre hem sentit dir que el cos humà necessita 2 litres d'aigua diaris
per ajudar a netejar-se, dons nosaltres començarem parlant de beguda per a
l’hora de entaular-se i com som molt "sans", avui no hi haurà res
d'alcohol, aigüeta que fa la vista clara i també altres variants.
La Casera

En aquella èpoques llunyanes en el temps, us parlem del
final dels cinquanta i ja en els seixanta,
les taules de les famílies a les hores de dinar i sopar es feia servir
aigua mineral amb
gas, en altres s'usava
sifó, aquelles que s’havien d’estrènyer més el cinturó,
una cosa com el que ens està passant ara i com el seu
presupost no arribava,
doncs prenien els populars
litines que es diluïa en un litre d'aigua i
“
s'assemblava” a l'
aigua mineral amb gas. Però els que podien permetre-so
menjant i acompanyant al vi bevien
gasosa. Aquest és un anunci de
La Casera, una primera marca,
fins i tot en el present i ja sabeu el que es diu “S
i no hay Casera nos vamos”,
com nosaltres tenim l'anunci, encara que sigui d'aquella dècada gloriosa, ens
quedarem un bona estoneta més.
Quimet recorda que a Tarragona “años ha” hi
havia la marca
Blandinieres, molt arrelada encara que avui sigui record. De fet
fabriques de gasosa les havia i moltes en totes les comarques.
Fontvella

Es deia que
Fontvella era “
El agua ligera que aligera peso”
i sembla ser que és així. Ara bé, inicialment la marca va ser
Fonter, clar que
Fonter era aigua mineral amb gas. Després, ja a mitjans dels seixanta es va
comercialitzar
Fontvella que era sense gas. Conclusió que
li van treure les
bombolletes i així van ampliar el mercat. La marca és propietat d'
Aigües de
Font Vella i Lanjarón, SA una societat del
Grup Danone i procedeix de la
font
Sacalm a Sant Hilari Sacalm, província de Girona. Avui en dia sembla ser que hi
ha dos tipus d'aigua
Fonvella, la del
manatial Font Vella que és de
mineralització dèbil i està indicada per a dietes pobres en sodi i la
preparació d'aliments infantils i l'
aigua Font Vella de la
font Sigüenza que té
un 133% més de bicarbonats, un 116 % més de sulfats, un 45% més de clorurs, un
148% més de calci, un 264% més de magnesi i un 61% menys de sodi que l'aigua
procedent de la
font Font Vella. Per descomptat, ens hem tornat uns doctes en
la matèria i és que llegir, llegir, d’aixó encara en sabem.
Coca – Cola
La fórmula de la
Coca-Cola és encara avui en dia un secret molt
ben guardat, cosa que no comprenem gaire bé ja que si horas d’ara s'exigeix
transparència pel que fa als
elements de
qualsevol fórmula alimentària i que
tots siguin
exposats clarament a les etiquetes, però els que entenen sabran
perquè hi ha un producte que conté un element desconegut. A finals dels anys
seixanta i aprofitant l'èxit pel que fa a discos i les dues pel·lícules que van
rodar,
Los Bravos estaven de moda i van ser contratats per publicitar la
Coca-Cola. Nosaltres
us portem l'anunci perquè el gaudiu i una foto de
Montse Aliaga amb
Mike
Kennedy que li va fer
Mario Prades despres d'haver estat sopan amb
Los Bravos
abans d'un concert. Aquella nit
Quimet els va bateixar com "
Els senyors
Blanck is black" per que van tocar aquesta cançó un munt de vegades
Salínicas Gallina Blanca

Dins dels nostres
anuncis per al record, abans parlàvem dels
litines, substitutius molt més econòmics per a l'
aigua mineral amb gas o el
sifó, dons bé, aquí us portem un anunci dels litines
Gallina Blanca que van ser
dels més populars de la seva època, és clar que el nom era
"
Salínicas" i les publicitaven el popular duo humorístic
Tip i Top,
especialitçats en fer humor a la ràdio, sobre tot a la
cadena SER i que també
van gravar discos i creiem que fan fer pel·lícules. Eren
Luis Sánchez Polack
(Valencia, 22 de juliol de 1926 - Madrid, 8 de febrer de 1999) junt a
Joaquín
Portillo que va mori a Madrid el 14 d’agost de 1994. El primer, despres de la
separació al 1961, formaria
Tip y Coll. Per cert que creiem recordar que el
propietari de
Gallina Blanca era de l’Espluga de Francolí i va ser el que va
financià molts del
coplexes lúdics de la ciutat, entre ells el
Casal i el
pavelló esportiu.
Gallina Blanca Star és un grup de societats especialitzat en
desenvolupament, producció i comercialització de productes culinaris present a
70 països de 4 continents, amb marques líders en els sectors de
Caldos,
Sopes,
Refrescos,
Postres i altres especialitats. Si be algunes informacions ens diuen
que els propietaris de la marca “
Salínicas Gallina Blanca” era l’empresa
Preparados Alimenticios, S.A. aquí ja ens hem perdut.

Ara deixarem els anuncis i ens vindrem cap a Catalunya amb
música, però es tracta de '"Una música".
La Música
que es Feie en Català
Salomé – Una música

Una gran veu que va cantar en castellà i català va ser la
nostra
Salomé. La segona i última guanyadora espanyola del
Festival d'Eurovisió, ja a
l’any 1969, encara que ella va haver de compartir el primer premi amb altres
tres participants. La veritat es que va ser un festival completamente atípic i
amb molta pol·lémica, un dia d'aquest parlarem d'aixó. Aquest tema era la cara
A d'un single publicat pel segell Belter l’any 1968 amb "Tens la nit"
a la cara B. Totes dues cançons van ser composades
per
Josep Maria Andreu i
Lleó Borrell.
Salomé es diu en realitat
Maria Rosa Marco Poquet, i va néixer a
Barcelona el 21 de juny del 1939. Des de fa molts anys resideix amb la seva
família a València. A més de gravar amb Belter, també ho va fer amb els segells
Iberofón,

Zafiro, Edigsa i creiem que amb algun altre empresa discogràfica mes.
L’any 1962 va guanyar un altre gran
festival, tot i que aquest era d'aquí, us
parlem del
Festival Internacional de la Canción del Mediterráneo, aixó si, conjuntament amb
Raimon
i defensan la cançó "S'en va anar". Per cert que
Salomé i
Raimon van
guanyar gràcies a
Manuel Fraga Iribarne, aleshores
Ministre d'Informació i
Turisme que va fotre la pota. Un altre dia escoltarem el tema i us explicarem
la història. A la foto veureu el moment del
lliurament de premis d'
Eurovisió 1969,
Salomé és la segona per la dreta, la presentadora va ser
Laura Valenzuela i al costat dels altres guanyadors i guanyadores, veiem a
Massiel, amb un abric molt "
discret", deuria fer molt fred.




Són Tres – l’Emigrant
Aquest tema que molts encara recordaran en la gran versió
que va realitzar
Emili Vendrell, era música d'
Amadeu Vives i lletra de
Jacint
Verdaguer,
Mossen Cinto. Es tractava originalment d'una obra escrita per a
l'
Orfeó Català que la van estrenar el 8 d'abril de 1894. Amb el pas dels anys
la cançó es va convertir en
un cant de nostàlgia per a tots aquells exiliats
que a causa de l'incivil guerra van haver d'abandonar la seva Catalunya natal i
emigrar a terres estrangeres. Avui representa
tot un símbol de la nostra
identitat. La música la va escriure
Amadeu Vives al seu pis del carrer Aragó, a
Barcelona, feia pocs mesos que havia mort la seva mare i això va influir en el
toc de nostàlgia que ofereix. Aquesta versió que ara escoltarem a
El Temps
Passa… i la música queda, ens la portan un tercet que van gravar un disc de
quatre cançons en catalán mitjançant DDC que era un subsegell de Discophon i
fent-se dir
Són Tres, peró ells eran en realitat el grupo
Los Guacamayos que
sempre van cantar en castellà, però aquí van voler incursionà en el mercat en
català.
Los Guacamayos eren catalans, de Barcelona. Creiem que d’Hostafrancs,
però no

estem segurs, per tant no ens feu massa cas.
Mario recorda haver sentit
parlar al seu pare de que ell els coneixia i l´hi agradaven.
De fet al pare li agradaven i molt els
bolerets. Los Guacamayos es van inflar d’actuar a les televisions de
molts països d’Europa. Ja en els anys setanta van gravar un disc acompanyan a
Núria Feliu, tot ell ple de
boleros. La veritat es que no hem trovat
información d’ells per
Internet, pero us podem dir que en els noranta encara
treien discos si be des de els vuitanta eren ja un duet, sols
Albert i
Narcís Vidal, no recordem el nom del tercer. En aquest disc, amb molta càrrega
jazzística, la dirección musical va estar a carrec del
Mestre Francesc Burrull
i les adaptacions de les lletres van ser de
Lleó Borell. També es van incloure
“Mademoiselle de París”, “Records d’Ipacarai” i “Torna a Sorrento”.
Francesc Heredero – Nina de cera
L'any 1965 i dins d'un EP que va publicar el segell Concèntric, trobàvem aquest tema que ens cantarà Francesc Heredero i és la versió que ens realitza del "Poupée de cire, poupée de son" que havia estat la cançó guanyadora del Festival d'Eurovisió de l'any 1965, quan la va interpretar la cantant francesa France Gal, encara que representant a Luxemburg i havia estat escrita per Serge Gainsbourg, aquell que va revolucionar la censura franquista a finals dels seixanta al gravar amb la seva dona Jane Birkin el tema "J'et aime" . En aquest EP de Francesc Heredero també es van incloure “Soc
d’algú”, “No hi ha domani” i “Dona'm la mà”.
Francisco Heredero, com se'l
coneixia pel seu nom castellanitzat, va ser un dels bons cantants de
pop de
l'època, encara que no va arribar al nivell de
José Guardiola o
Ramón Calduch.
A principis dels anys seixanta
Francisco Heredero va guanyar el concurs
radiofònic "
El millor rocker de 1962" que creiem és feia a
Ràdio
Barcelona i en el 63 va debutà discogràficament al segell Edigsa amb un EP que

contenia quatre versions d'
Elvis cantades en català. Va gravar un o dos discos
més en la nostra
llengua i es va passar ja al castellà, si bé i com comprobareu per aquest tema
que escoltem ara, no per aixó va deixar de cantar en català.
Francisco
Heredero va omplir moltes pàgines i portades de
les revistes del cor de aquella
época quan es va casar, l’any 1967 amb la també cantant de moda
Luisita Tenor i
nosaltres al
blog us posarem una foto del feliç esdeveniment.
Francisco
Heredero es va retirar a mitjans dels anys setanta i volem destacar que en aquesta dècada dins
del seu grup d’acompanyament es trobava el guitarrista
Joan Miró que havie
tocat amb
Lone Star i es de Rocafort de Queralt. Per cert,
Francesc Heredero i
Luisita Tenor que encara seguiexen junts, van gravar uns quans discos catant a
duet bones versions.
Tornarem ara amb la música peninsular, sense deixar Catalunya.
Los Salvajes – Judy con disfraz
Quimet ja està reclamant l’
euro amb aquesta cançó i
Mario li
dona per que callí d’una vegada. La versió que els barcelonins
Los Salvajes van
realitzar del "Words" de
The Bee Gees és molt bona, tot i que es va
publicar com a cara B d'un single editat per EMI l’any 1968 en el qual la cara
A va ser per a una altra versió, el "Judy con disfraz" que és la que
escoltem ara a
El Temps Passa... i la música queda, però la veritat és que no
hi ha comparació i tot i reconeixen que la cara B es millor ara escoltem l’historia
d’aquesta noia disfraçada que originalment van gravar el grup nord-americà
John
Freed & His Playboy Band. De fet hi ha un altre versió a carrec de
Los
Sírex que no està gens malament, tot i que la lletra està canviada, sobre tot la part final on ens
deien que la
Judy
era molt lletga.
Los Salvajes eren en aquella època
Gabriel
Alegret (cantant),
Andy González i
Francisco Miralles (guitarres),
Delfín Fernández (bateria) i
Sebastià Sospedra (baix) que era de Collblanch, els seus companmys del Poble Sec, i en aquesta gravació els van col·locar acompanyament
de cordes i metall el que desvirtua en gran mesura el caire
"Salvatges" en aquesta cançó. Los Salvajes van ser un dels grups que
en els seus començaments s’en van anar cap a Hamburg i van estar tocan a sales
d’Alemanya, sense
Delfí, el batería que degut a la seva edat no va poguer
sortir d’Espanya. Curiosament, tot i seguidors de
The Who i la gran quantitat
de versions que van gravar al llarg de la seva carrera musical, mai van
enregristrar una cançó de
The Who.
Los 4 Ros – El viernes de mi recuerdo

La veritat és que ja os hem dit en altres ocasions que no
sabem massa de
Los 4 Ros, una de las bones bandas sortides del país valencià, i
que nosaltres creiem eren germans, però val a dir que
Los 4 Ros van tindre una
carrera força interessant traient un munt d'EP's i també singles, gairebé
sempre amb el segell Belter, encara que ens sembla que van canviar al llarg
dels 60.
Los 4 Ros casi sempre van interpretar versions, però li posaven ganes
i feien molt bons jocs de veus, com en aquest tema que escoltem avui a
El Temps
Passa... i la música queda que es tracta d’una versió del gran èxit del grup
australià
The Easybeats, una banda de Sidney que per cert van ser contractats
per
Alain Milhaud perquè componguessin alguns dels èxits de
Los
Bravos. Aquesta
cançó es deie originalment “Friday on My Mind" i la van gravar els
australians l’any 1966, si bé ja ho havien fet un any abans el grup de
folk-pop
The Seekers a la seva manera, es clar.
Los 4 Ros finalment es van reconvertir
en
Los Ros quan es va incorporà un cinque component. Per cert, aquest tema
també va ser gravat en castellà per el grup barceloní
Los Wikingos i ja l’hem
escoltat al programa.
Los 4 Ros amb la cançó “De la mano”, es van presentar al
IX Festival de la Cançó
de Benidorm, celebrat l’any 1967, però creiem que no van guanyar.
Los Gatos Negros – La tierra de las mil danzas

Primer de tot aclarir que aquests
Gatos Negros són els
nostres, els barcelonins, no confonguem amb una banda d'Amèrica Llatina que
funciona actualment i que han adoptat el mateix nom sense preocupar-se
d'esbrinar si ja existien altres
Gatos Negros. De "La tierra de las mil
danzas" que escoltem avui, hi ha dues versions "originals" una
negra a càrrec de
Wilson Pickett i una altra blanca que van interpretar
The
Walker Brothers. Els barcelonines
Los Gatos Negros es decanten per la negra i
es va convertir al costat de "Cadillac" i "Un efecto
extraño", en les cançons més representatives de la seva llarga carrera que
encara segueix perquè es

troben en actiu, si bé creiem que dels membres
originals només queda el guitarra
Quique Tudela. Quan a principis dels anys 70
van voler camviar de casa de discos, es van adonar que el nom s'havie registrat
i van passar a ser sols
Los Gatos. Aquest tema es trobava en un single editat
per Vergara l’any 1967 amb "Todo cambió", una bona versió del
"No milk today" de
Herman's Hermits a l'altre cara. De fet tot ha
canviat fins al punt que el títol original era "No llet avui" el crit
d'un nen a la seva mare fart de prendre
lleteta, potser el nen havia crescut i
volia
un cubata. És que les mares...
Com són les Mares!
Los Roberts – No soy como todos imaginan
Los Roberts eren de Madrtid i estaven liderats pels tres
germans
Peralta que l’any 1965 bàsicament assajaven i feient alguna que altra
actuació. Amb la mili de
Rafael Peralta i el casament del seu germà
Antonio,
comencen els canvis. Entra
Jesús, el pare era propietari de
Discos Berta i això
era un gran avantatge que els permet entrar en un estudi de gravació i treuen
l'any 1966 un EP titulat "Los Roberts y su Lola". Encara traurien un
altre disc amb Berta abans de ser fitxats per EMI i aquest tema es trobava en
el seu primer single per EMI, publicat l'any 1968, era la cara B, a l'altra
banda trobàvem "Arrivederci Maria" el seu tema més popular i que
escoltarem un altre dia. En aquesta cançó cal destacar els

arranjaments ja que
de sobte ens trobem una sèrie de notes que
Quimet identifica de seguida com
"La dansa del sabre" de
Khatchaturian. Aquí
Los Roberts eren
Santiago
Pineda (cantant),
Ernesto Tecglen (guitarra),
Roberto Peralta (baix),
Librado
Pastor (òrgan) i
Jesús Hita (bateria). També van acompanyar en algun dels seus
discos al xiulador
Kurt Savoy. Amb l'arribada dels 70 i les milis d'alguns
components,
Los Roberts pateixen canvis i finalment es dissolen.
Ernesto
Tecglen i
Santiago Pineda formar
Santiago y Tecglen Group, que en separar-es
convertirien en
La Vella
Banda i
Santiago y su Orquesta.
Jesús Hita i
Roberto Peralta
es reconverteixen en músics de sessió i acompanyen a
Mocedades i altres
artistes.
Los Sírex – Todas las mañanas

Aquesta cançó, igual que les altres tres que configuraven
aquest EP editat per Vergara l'any 1966, van formar part del primer LP de
Los
Sírex, un recopilatori en el què només aquests quatre temes eren inèdits i que
es va publicar l’any 1965. La cançó va estar composada per
Guillermo, igual que
"Lo sabes" i "Siempre te retrasas", però també hi havia una
versió, "Cuando más lejos estoy" que era del
Dúo Dinámico i que
seguint el seu costum, també la van gravar.
Los Sírex van ser el millor grup de
pop sorgit a Catalunya que es dedicava a gravar cançons pròpies, sense deixar
de costat les versions ja que fins i tot quan la seva fama va començar a estar
en declivi les discogràfiques ancara seguien imposant-lis versions, clar que
ells també es van dedicar a mantenir el seu potencial com a compositors,
bàsicament el baixista i productor
Guillermo Rodriguez Holgado.
Los Sírex van
inventar un pas de ball que es va anomenar el "
pas Sírex" i el
ballaven conjuntament en l'escenari quan actuaven, tot un espectable que encara
fan avui en dia als seus

concerts. La primera vegada que a la província de
Tarragona es va realitzar un
festival revival, va ser l'any 1988 i el va
organitzar
Mario Prades a les
Festes Majors de la Pobla de Mafumet i el
cartell el van configurar
Los Sírex,
Los Salvajes i
Los Diablos. Després van
haver uns quants més, com un que va celebrar-se al
Divertipark de Cambrils i en
el qual
Los Sírex es van retrobar amb
Manolo Madruga, a qui no veien des dels
anys 70, quan va deixar el grup i va marxar-se amb la seva dona a viure a
Alemanya. El grup el van integrar
Antonio Miquel Cervero, conegut com
Leslie, a
la veu,
Luis Gomis de Pruneda a la bateria,
José Fontserè a la guitarra rítmica,
Guillermo
Rodríguez Holgado al baix, sense oblidar a
Manolo Madruga a la guitarra
solista. Per cert,
Lluís i
Manolo ja són morts, van morir amb pocs dies de
diferencia.
Los Mustang – Munstang, Reino prohibido del Himalaya part 2

Sempre parlem de
Los Mustang i ens referim a ells com
el
millor grup versioner de la historia del pop espanyol dels seixanta i és una
veritat irrefutable. Però tot i ser els eterns verioners, també
Los Mustang van
gravar algunes cançons pròpies. Avui us portem una composició del guitarra
Marco Rossi. És una obra que podriem englobar dins del
simfonisme o
rock
progresiu, però va publicar-se com single l’any 1970 amb una primera part en un
costat del single i la segona a la cara B que és la que escoltem ara i amb dos
subtítols: "Sobre la teoria cosmogònica de Horbiger" la cara A i
"Sobre el viage de Michel Peissel". La primera part era molt pesada
d'escoltar i
Santi Carulla se'ns despenja

amb un llarg poema
en pla lectura poética, per aixó us portem la segona part. La lletra ens parla
d’una mena de
Shangri-La, al Himàlaia, aquell reine utópic i de ficción on el
temps no passaba i els anys no existien. La veritat es que
Mustang existeix, el petit i remot regne del
Mustang,
antigament denominat
LO, es va obrir fa anys per deixar passar un nombre
limitat de turistes cada any. Les primeres expedicions europees van arribar en
els anys cinquanta del passat segle.
Harrison Ford, en aquella època conegut
com
Indiana Jones, va posar definitivament el regne en el mapa dels viatgers en
narrar l'any 1994 el documental

"
Mustang: El Regne Ocult". L'amenaça de
la destrucció de la seva cultura per l'empenta de la Xina comunista sembla haver
passat i, com diu la llegenda, les muntanyes gegants de Annapurna (8.078 metres) i
Nilgiri (7.061 metres),
entre les que es protegeix el últim edèn budista de l'Himàlaia, han complert amb
la seva missió de guardaespatlles. Aquest single de
Los Mustang va ser una
aposta molt arriscada i creiem recordar que va ser tota una baralla amb l’EMI
perquè els hi deixessin gravar-la. Val a dir que les vendes van donar la raó a
l’EMI ja que van ser més haviat mimsas, tot i la qualitat de la peça. Per cert,
aquell mateix any
Los Mustang van realitzar una gira per Cuba.
Els Mustang són
l'única banda de
pop dels seixanta que fins a la seva dissolució l’any 2000 ha mantingut els
mateixos components originals. La veritat es que
Los
Mustang tenien una
ventatge sobre els seus companys de profesió i és que ells, mitjançant gestió
del segell EMI van signar un contacte amb
Brian Epstein que els autoritzave a
gravar les cançons dels
Beatles a Espanya i en moltes ocasions abans de que es
publiquesi la versió original. Aixó va fer que
Los Mustang amb temes com “El
submarino amarillo” o “Obladi Oblada”, amb la seva versió tinguesin xifres de
vendes al pais molt superiors a las del nois de Liverpool. Per cert en els seus
començamens i quan eren un grup instrumental sense cantant, van participar al
concurs “
El show de las 2”
que presentava
Joaquín Soler Serrano, també
Los Sírex. Llavors s’els van unir
Santi Carulla (cantant) i
Toni Mier (bateria) que formaven part de
Los Sírex i
junt a
Marco Rossi (guitarra),
Antonio Mercadé (guitarra rítmica) i
Miguel
Navarro (baix) es va constituir el millor grup de versions dels seixanta.
Módulos – Noche de amor
Los Módulos són el primer grup de
rock progressiu espanyol
de la història i van ser els primers que van utilitzar un
Melotrom i un
Moog al
país. No obstant això la discogràfic els va forçar a fer temes molt propers al
pop de manera que tot i la seva qualitat, a molts amants del
rock progressiu no
els van el pes i els fervents seguidors del
pop els troben recarregats. La veritat
és que
Los Módulos van ser una de les millors bandes espanyoles de la història.
Estaven liderats per
Pepe Robles que havia estat tocant amb
Los Ángeles
substituint a un dels seus components que estava fent la mili.
Rafael Trabuchelli de Hispavox, proposa
llavors a
Pepe Robles (a la foto) un llançament important com a solista, però

ell va
preferir crear un grup i a partir de febrer del 1969 i al costat de
Tomás
Bohórquez (orgue Hammond, piano, moog i melotrom),
Emilio Bueno (baix) ,
Juan Antonio
García Reyzábal (bateria i violí elèctric) i el propi
Pepe Robles (guitarra i
veu) comencen assajos de
8 hores diàries, havien nascut
Los Módulos.
"Noche de amor",la cançó amb la que tancarem el programa d'avui, es trobava en el seu primer LP "Realidad"
publicat per Hispavox l’any 1970 i mai va editar-se en single a causa del seu
llarg metratge.
Los Módulos es van desfer a la fi dels 70 i l'últim baixista va
ser
José Luis Campuzano "
Sherpa" que després tocaria amb
Barón Rojo.
Conclou per avui El Temps Passa… i la música queda un viatge
per el nostre passat, per els records, en ales de la música. Nosaltres som
Quinet Curull i Mario Prades i abans de fotre el camp, us deixarem amb
companyia de La Xarxa
de Comunicació local i totes aquelles emissores que emeten el programa.
Tornarem la propera setmana amb més coses “noves”, a reveure.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il•lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario