A la secció dels anuncis que formen part dels records d'un
passat més o menys llunyà, acostumem a ser bastant transgressors i us hem
portat en moltes ocasions falques publicitàries que si es tractés d'un producte
nou, d'ara, de ben segur estarien prohibits, però que nosaltres traiem del
bagul dels records per tornar a tenir-los presents. Avui i perquè comproveu lo
bons que som, us hem seleccionat anuncis molt sans i clars com l'aigua. Sense
oblidar la música que avui omplirà també aquests cinquanta-cinc minuts de
programa. Començarem el viatge musical des de La Xarxa de Comunicació Local i
totes aquelles emissores per les que sortim a les ones i a El Temps Passa… i la
música queda obrirem amb un ritme musical que ens va arrivar des de els Estats
Units, pero que aquí al país mai va arraigar com a ball. Escoltarem a Los
Pelenikes que en aquesta ocasió tenen un cantant, Junior. Nosaltres som Quimet Curull i Mario
Prades i ara us direm alló de cada setmana
Obrim la
Paradeta
Los Pekenikes – Locomotion con Twist
Aquest tema amb el que comencem el programa d’avui, es va
publicar l'any 1962 i de fet la “Locomotion” que va compossà Carole King i va
popularitzà Little Eva, era una mena de ball que aquí el pais no va funcionar
mai com a tal. En aquest enregistrament el cantant dels Pekenikes era Junior,
de veritable nóm Antonio Morales Barretto, nascut a Manila, Filipines,
l’any 1943, també va formar part del grup Los Jumps fins que es va incorporar a
Los Brincos i posteriorment a Juan y Junior. Després es llançaria en solitari per
a dedicar-se finalment a la carrera de la seva dona, Rocio Durcal. Va morir per
causes naturals, a Torrelodones, Madrid, el passat 15 d'abril de 2014, tenia 70
anys d'edat. De fet Los Pekenikes van gravar 3 discos per Hispavox amb Junior i
un parell amb Juan Pardo. Aquest tema és una versió del "Twistin' To The
Locomotion" de Teddy Randazzo i que a Europa va popularitzar el cantant
francès Richard Anthony. El EP es va titular "Madison & Locomotion por
Los Pekenikes" i en ell trobàvem la primera cançó composada per ells que
es gravaria en un vinil i que era instrumental, "Viento inca", tota una
premonició. Aquest va ser el tercer disc dels Pekenikes, el segon amb Junior (a la foto el seu casament amb Rocío Durcal).
Per cert, es diu que el nom de Pekenikes va ser una idea de Massiel. Los
Pekenikes es van crear el març de 1959 a l'Institut Ramiro de Maeztu de Madrid i
primer van ser Los Hermanos Sainz y su Conjunto. Pepe Nieto, el bateria del
grup en els seus inicis, va ser al costat del seu germà, l'organitzador de les
matinals del Price on, per descomptat, Pekenikes van ser nom habitual d'aquestes
meravelloses matinals madrilenyes (en total van ser unes vint), a Barcelona fem
constar que també les vam tenir, al Palau d’Esports de Montjuic i a diferents
sales com el Lesseps, Price o el Novedades. Las de Madrid van ser prohibides per les
autoritats pertinents, acusant als seus assistents de ser uns "rockers
gamberros". I es que la premsa franquista es va dedicar a criticar i molt
als jovens que anaven a aquestes matinals i la paraula més suau que els hi
deien era la de "gamberros". L’etapa més brillant de los Pekenikes i
per la que s’els recorda avui en dia quan es parla de pop español, es
l’instrumental, però van tindre un grapat de cantants a més de Junior, entre
ells José Barranco, Juan Pardo, Luis Eduardo Aute i uns quans més, fins i tot
Karina.
Los Filnstones – Hi Li Li Hi Lo
Los Flintstones creiem que eran un grup de Mallorca del que
poc us podrem dir. Aquest EP del que extraiem la cançó que sona ara a El Temps
Passa… i la música queda, es va editar l’any 1966 mitjansan el segell de
Barcelona, Ekipo. Entre els components del grup es trobavan Esteban Font,
Miguel i Juan, però ells eren sis en total. Aquest cançó la van gravar Los
Flintstones mirant cap els britànics The Yardbirds que l’havien gravat abans.
Val a dir que els britànics van ser famosos per haver tingut els millors
guitarristes anglesos de la seva ápoca (Eric Clapton, Jeff Beck i Jimmy Page),
ells l’havien versionat a la seva vegada ja que originalmente i a ritme de valset,
es trobava a la banda sonora de la pel·lícula “Lili”, protagonitzada per una
joveneta Leslie Carol, junt als veterans Mel Ferrer, Kurt Kasznar, Jean-Pierre
Aumont i Zsa Zsa Gabor i que era del 1953 (a la foto una imatge del film). Molts anys més tard la cançó va ser
versionada a ritme de chunta chunta, es a dir discotequer, ja als anys 80. Creiem
que ho van fer els alemanys Bruce & Bongo, però no estem segurs d’aixó. Per
cert, a l’época va haver un altre grup amb el mateig nom, bé eren "The"
Flinstones, però aquest eren de les Illes Canaries i es van desfer al 1971. En
aquest EP de Los Flintstones també es van incloure les cançons “De mi te irás”,
“El amor tiene tus ojos” i “Pienso en ti”.
Los No – Gloria
La cançó que es va incloure al primer EP que va publicar el
grup barceloní Los No, és una bona versió de la composició de Van Morrison que
l'irlandès gravaria originalment amb el seu grup Theam, abans de llançar-se en
solitari. Aquest EP de Los No, editat per Vergara l'any 1966, també va incloure
“La llave” que era d’ells, “Sentada a mi lado” de The Kinks i “Lloro por ti”
que també era una versió. Los No van guanyar el concurs de conjunts de la sala
Lesseps, on es celebraven matinals que seguien l’esprit del desaparegut Price.
Mario recorda haver-los vist en directe a la sala. Continuadors de l'esperit
trallero de Los Salvajes o Los Cheyenes, i seguidors de The Who en tots els
sentits, Los No es vestien a Garvi, una botiga situada en una travessia de las
Ramblas barceloninas amb l'estètica més mod i moderneta del moment. La llavor
de Los No està en Cristone y Los Poker, grup apadrinat per Mary Santpere. El
seu cantant que es feia dir Cristone era en realitat Toni Miró, actualment un
famós modista i comptava amb Victor Portolés i el bateria Quique Gallego que
s'aniria a Cristina y Los Stop. El grup es dissol, Toni Miró funda Los Go-Go
als que va deixar per dedicar-se a la moda i Víctor Portolés l'any 1966
decideix fundar el seu propi grup. Neixen Los No que estava format per Angel
Pascual París (Badalona 15-11-1946) al baix, José Luis Tejada Barrio (Barcelona
16-03-1947) com a cantant, Víctor Portolés Molina (Barcelona 01-05-1945)
guitarra, Roberto Shalom (Barcelona 02-07-1946) a la bateria i Jean Pierre
Gomez (nascut al Marroc francès el 17-10-1948, però de pares espanyols). Van
signar contracte amb Vergara i publicarien dos EP 's, tots dos l’any 1966 i que
es van gravar en els estudis de l'Ateneu de Gràcia. Més tard José Luis Tejada
s'aniria de cantant a Barrabàs, Jean Pierre Gómez va tocar amb Gente Feliz i La Mosca i al final
s'incorporarien a Los Canarios i Eddy i Roberto tocarien a Nubes
Grises. Roberto moriria a Eivissa a principis dels 70.Als 70 Los No van tornar
i es va treure un single que va passar desapercegut. Alguns dels seus
components entre ells l'amic Antoni Duran, van crear Tuset 31. Per cert i parlant de
Los No, en el seu segon disc i havie la cançó “Moscovita” que va ser censurada,
tot i que si escolteu la lletra tracta als moscovites de borratxos i a les
nenas de Moscu de lleugeres de cascos, pero al régim tot el que podia recordar
al comunisme, ni que fos per a posar-lo a parir, no l'hi feia cap gracia. Aixó
sí, la cançó és va censurar per a emissions per la radio, però el disc és podía
comprar a les botigues.
Los Flecos – Distinta
I ara anem cap a Madrid i escoltarem a Los Flecos que també
van gravar amb Vergara, per tant aquí els teniu, pero primer farem historia.
Los Estudiantes son un grup de referencia quan es parla de rock and roll a
l’Espanya dels anys seixanta, si be ells es van crear a finals dels cinquanta.
Va ser una veritable escola de músics i per Los Estudiantes van passar desde José Barranco a Fernando Arbex, sense
olblidar a Manolo Fernández, entre molts altres. Quan Los Estudiantes es van
desfer i després de anar amb Los Pekenikes, a José Barranco li va oferir Luis
Sartorius, que també havia estat component de Los Estudiantes, entrar a formar
part de un nou projecte que es diria Los Brincos, pero devant de la moguda
comercial i l’estricte control que el grup anava a tindre, José Barranco va decidir crear un grup sòlid i compacte que
sabés fer bona música... "pròpia", sense lligams obligats i control
de la casa de discos i van sorgir Los Flecos que van gravar tres EP's per el
segell barceloní Vergara. Los Flecos eren José Barranco (Estudiantes i Pekenikes),
nascut a Valladolid el 19 de març de 1939 i al seu costat estaven Julián
Sacristán Magaña (The Sailors, Los Fugitivos i Los Flaps) que va néixer a
Madrid, el 20 d'octubre de 1944, Pablo Argote Rocandio nascut a Madrid el 15 de
desembre de 1942, Carlos Guitart Von Rein (Los Sonor) va néixer a Màlaga el dia
15 de gener de 1941 i ens falta el cinquè que pensem era el guitarra Rafael
Aracil. Aquest és un dels millors temes que van gravar i es troba en el seu
millor disc. És de l’any 1965 i Mario el va descubrir i comprar a les rebaixes
del Corte Inglés de la plaça Catalunya, a Barcelona.
Els Anuncis dels Nostres Records
Comencem la nostra secció d'anuncis per recordar d'avui,
preocupant-nos per la línia dels nostres oïdors, i oidóres, per tant us
recomanem beure aigua. Sempre hem sentit dir que el cos humà necessita 2 litres d'aigua diaris
per ajudar a netejar-se, dons nosaltres començarem parlant de beguda per a
l’hora de entaular-se i com som molt "sans", avui no hi haurà res
d'alcohol, aigüeta que fa la vista clara i també altres variants.
La Casera
En aquella èpoques llunyanes en el temps, us parlem del
final dels cinquanta i ja en els seixanta, les taules de les famílies a les hores de dinar i sopar es feia servir aigua mineral amb
gas, en altres s'usava sifó, aquelles que s’havien d’estrènyer més el cinturó,
una cosa com el que ens està passant ara i com el seu presupost no arribava,
doncs prenien els populars litines que es diluïa en un litre d'aigua i
“s'assemblava” a l'aigua mineral amb gas. Però els que podien permetre-so
menjant i acompanyant al vi bevien gasosa. Aquest és un anunci de La Casera, una primera marca,
fins i tot en el present i ja sabeu el que es diu “Si no hay Casera nos vamos”,
com nosaltres tenim l'anunci, encara que sigui d'aquella dècada gloriosa, ens
quedarem un bona estoneta més. Quimet recorda que a Tarragona “años ha” hi
havia la marca Blandinieres, molt arrelada encara que avui sigui record. De fet
fabriques de gasosa les havia i moltes en totes les comarques.
Fontvella
Es deia que Fontvella era “El agua ligera que aligera peso”
i sembla ser que és així. Ara bé, inicialment la marca va ser Fonter, clar que
Fonter era aigua mineral amb gas. Després, ja a mitjans dels seixanta es va
comercialitzar Fontvella que era sense gas. Conclusió que li van treure les
bombolletes i així van ampliar el mercat. La marca és propietat d'Aigües de
Font Vella i Lanjarón, SA una societat del Grup Danone i procedeix de la font
Sacalm a Sant Hilari Sacalm, província de Girona. Avui en dia sembla ser que hi
ha dos tipus d'aigua Fonvella, la del manatial Font Vella que és de
mineralització dèbil i està indicada per a dietes pobres en sodi i la
preparació d'aliments infantils i l'aigua Font Vella de la font Sigüenza que té
un 133% més de bicarbonats, un 116 % més de sulfats, un 45% més de clorurs, un
148% més de calci, un 264% més de magnesi i un 61% menys de sodi que l'aigua
procedent de la font Font Vella. Per descomptat, ens hem tornat uns doctes en
la matèria i és que llegir, llegir, d’aixó encara en sabem.
Coca – Cola
La fórmula de la Coca-Cola és encara avui en dia un secret molt ben guardat, cosa que no comprenem gaire bé ja que si horas d’ara s'exigeix transparència pel que fa als elements de qualsevol fórmula alimentària i que tots siguin exposats clarament a les etiquetes, però els que entenen sabran perquè hi ha un producte que conté un element desconegut. A finals dels anys seixanta i aprofitant l'èxit pel que fa a discos i les dues pel·lícules que van rodar, Los Bravos estaven de moda i van ser contratats per publicitar la Coca-Cola. Nosaltres us portem l'anunci perquè el gaudiu i una foto de Montse Aliaga amb Mike Kennedy que li va fer Mario Prades despres d'haver estat sopan amb Los Bravos abans d'un concert. Aquella nit Quimet els va bateixar com "Els senyors Blanck is black" per que van tocar aquesta cançó un munt de vegades
Salínicas Gallina Blanca
Dins dels nostres anuncis per al record, abans parlàvem dels
litines, substitutius molt més econòmics per a l'aigua mineral amb gas o el
sifó, dons bé, aquí us portem un anunci dels litines Gallina Blanca que van ser
dels més populars de la seva època, és clar que el nom era
"Salínicas" i les publicitaven el popular duo humorístic Tip i Top,
especialitçats en fer humor a la ràdio, sobre tot a la cadena SER i que també
van gravar discos i creiem que fan fer pel·lícules. Eren Luis Sánchez Polack
(Valencia, 22 de juliol de 1926 - Madrid, 8 de febrer de 1999) junt a Joaquín
Portillo que va mori a Madrid el 14 d’agost de 1994. El primer, despres de la
separació al 1961, formaria Tip y Coll. Per cert que creiem recordar que el
propietari de Gallina Blanca era de l’Espluga de Francolí i va ser el que va
financià molts del coplexes lúdics de la ciutat, entre ells el Casal i el
pavelló esportiu. Gallina Blanca Star és un grup de societats especialitzat en
desenvolupament, producció i comercialització de productes culinaris present a
70 països de 4 continents, amb marques líders en els sectors de Caldos, Sopes,
Refrescos, Postres i altres especialitats. Si be algunes informacions ens diuen
que els propietaris de la marca “Salínicas Gallina Blanca” era l’empresa
Preparados Alimenticios, S.A. aquí ja ens hem perdut.
Ara deixarem els anuncis i ens vindrem cap a Catalunya amb
música, però es tracta de '"Una música".
La Música
que es Feie en Català
Salomé – Una música
Una gran veu que va cantar en castellà i català va ser la
nostra Salomé. La segona i última guanyadora espanyola del Festival d'Eurovisió, ja a
l’any 1969, encara que ella va haver de compartir el primer premi amb altres
tres participants. La veritat es que va ser un festival completamente atípic i
amb molta pol·lémica, un dia d'aquest parlarem d'aixó. Aquest tema era la cara
A d'un single publicat pel segell Belter l’any 1968 amb "Tens la nit"
a la cara B. Totes dues cançons van ser composades
per Josep Maria Andreu i Lleó Borrell. Salomé es diu en realitat Maria Rosa Marco Poquet, i va néixer a
Barcelona el 21 de juny del 1939. Des de fa molts anys resideix amb la seva
família a València. A més de gravar amb Belter, també ho va fer amb els segells
Iberofón, Zafiro, Edigsa i creiem que amb algun altre empresa discogràfica mes.
L’any 1962 va guanyar un altre gran festival, tot i que aquest era d'aquí, us
parlem del Festival Internacional de la Canción del Mediterráneo, aixó si, conjuntament amb Raimon
i defensan la cançó "S'en va anar". Per cert que Salomé i Raimon van
guanyar gràcies a Manuel Fraga Iribarne, aleshores Ministre d'Informació i
Turisme que va fotre la pota. Un altre dia escoltarem el tema i us explicarem
la història. A la foto veureu el moment del
lliurament de premis d'Eurovisió 1969, Salomé és la segona per la dreta, la presentadora va ser
Laura Valenzuela i al costat dels altres guanyadors i guanyadores, veiem a
Massiel, amb un abric molt "discret", deuria fer molt fred.
Són Tres – l’Emigrant
Aquest tema que molts encara recordaran en la gran versió
que va realitzar Emili Vendrell, era música d'Amadeu Vives i lletra de Jacint
Verdaguer, Mossen Cinto. Es tractava originalment d'una obra escrita per a
l'Orfeó Català que la van estrenar el 8 d'abril de 1894. Amb el pas dels anys
la cançó es va convertir en un cant de nostàlgia per a tots aquells exiliats
que a causa de l'incivil guerra van haver d'abandonar la seva Catalunya natal i
emigrar a terres estrangeres. Avui representa tot un símbol de la nostra
identitat. La música la va escriure Amadeu Vives al seu pis del carrer Aragó, a
Barcelona, feia pocs mesos que havia mort la seva mare i això va influir en el
toc de nostàlgia que ofereix. Aquesta versió que ara escoltarem a El Temps
Passa… i la música queda, ens la portan un tercet que van gravar un disc de
quatre cançons en catalán mitjançant DDC que era un subsegell de Discophon i
fent-se dir Són Tres, peró ells eran en realitat el grupo Los Guacamayos que
sempre van cantar en castellà, però aquí van voler incursionà en el mercat en
català. Los Guacamayos eren catalans, de Barcelona. Creiem que d’Hostafrancs,
però no estem segurs, per tant no ens feu massa cas. Mario recorda haver sentit
parlar al seu pare de que ell els coneixia i l´hi agradaven. De fet al pare li agradaven i molt els
bolerets. Los Guacamayos es van inflar d’actuar a les televisions de
molts països d’Europa. Ja en els anys setanta van gravar un disc acompanyan a
Núria Feliu, tot ell ple de boleros. La veritat es que no hem trovat
información d’ells per Internet, pero us podem dir que en els noranta encara
treien discos si be des de els vuitanta eren ja un duet, sols Albert i
Narcís Vidal, no recordem el nom del tercer. En aquest disc, amb molta càrrega
jazzística, la dirección musical va estar a carrec del Mestre Francesc Burrull
i les adaptacions de les lletres van ser de Lleó Borell. També es van incloure
“Mademoiselle de París”, “Records d’Ipacarai” i “Torna a Sorrento”.
Francesc Heredero – Nina de cera
L'any 1965 i dins d'un EP que va publicar el segell Concèntric, trobàvem aquest tema que ens cantarà Francesc Heredero i és la versió que ens realitza del "Poupée de cire, poupée de son" que havia estat la cançó guanyadora del Festival d'Eurovisió de l'any 1965, quan la va interpretar la cantant francesa France Gal, encara que representant a Luxemburg i havia estat escrita per Serge Gainsbourg, aquell que va revolucionar la censura franquista a finals dels seixanta al gravar amb la seva dona Jane Birkin el tema "J'et aime" . En aquest EP de Francesc Heredero també es van incloure “Soc
d’algú”, “No hi ha domani” i “Dona'm la mà”. Francisco Heredero, com se'l
coneixia pel seu nom castellanitzat, va ser un dels bons cantants de pop de
l'època, encara que no va arribar al nivell de José Guardiola o Ramón Calduch.
A principis dels anys seixanta Francisco Heredero va guanyar el concurs
radiofònic "El millor rocker de 1962" que creiem és feia a Ràdio
Barcelona i en el 63 va debutà discogràficament al segell Edigsa amb un EP que contenia quatre versions d'Elvis cantades en català. Va gravar un o dos discos
més en la nostra
llengua i es va passar ja al castellà, si bé i com comprobareu per aquest tema
que escoltem ara, no per aixó va deixar de cantar en català. Francisco
Heredero va omplir moltes pàgines i portades de les revistes del cor de aquella
época quan es va casar, l’any 1967 amb la també cantant de moda Luisita Tenor i
nosaltres al blog us posarem una foto del feliç esdeveniment. Francisco
Heredero es va retirar a mitjans dels anys setanta i volem destacar que en aquesta dècada dins
del seu grup d’acompanyament es trobava el guitarrista Joan Miró que havie
tocat amb Lone Star i es de Rocafort de Queralt. Per cert, Francesc Heredero i
Luisita Tenor que encara seguiexen junts, van gravar uns quans discos catant a
duet bones versions.
Los Salvajes – Judy con disfraz
Quimet ja està reclamant l’euro amb aquesta cançó i Mario li
dona per que callí d’una vegada. La versió que els barcelonins Los Salvajes van
realitzar del "Words" de The Bee Gees és molt bona, tot i que es va
publicar com a cara B d'un single editat per EMI l’any 1968 en el qual la cara
A va ser per a una altra versió, el "Judy con disfraz" que és la que
escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda, però la veritat és que no
hi ha comparació i tot i reconeixen que la cara B es millor ara escoltem l’historia
d’aquesta noia disfraçada que originalment van gravar el grup nord-americà John
Freed & His Playboy Band. De fet hi ha un altre versió a carrec de Los
Sírex que no està gens malament, tot i que la lletra està canviada, sobre tot la part final on ens
deien que la Judy
era molt lletga. Los Salvajes eren en aquella època Gabriel Alegret (cantant),
Andy González i Francisco Miralles (guitarres), Delfín Fernández (bateria) i
Sebastià Sospedra (baix) que era de Collblanch, els seus companmys del Poble Sec, i en aquesta gravació els van col·locar acompanyament
de cordes i metall el que desvirtua en gran mesura el caire
"Salvatges" en aquesta cançó. Los Salvajes van ser un dels grups que
en els seus començaments s’en van anar cap a Hamburg i van estar tocan a sales
d’Alemanya, sense Delfí, el batería que degut a la seva edat no va poguer
sortir d’Espanya. Curiosament, tot i seguidors de The Who i la gran quantitat
de versions que van gravar al llarg de la seva carrera musical, mai van
enregristrar una cançó de The Who.
Los 4 Ros – El viernes de mi recuerdo
La veritat és que ja os hem dit en altres ocasions que no
sabem massa de Los 4 Ros, una de las bones bandas sortides del país valencià, i
que nosaltres creiem eren germans, però val a dir que Los 4 Ros van tindre una
carrera força interessant traient un munt d'EP's i també singles, gairebé
sempre amb el segell Belter, encara que ens sembla que van canviar al llarg
dels 60. Los 4 Ros casi sempre van interpretar versions, però li posaven ganes
i feien molt bons jocs de veus, com en aquest tema que escoltem avui a El Temps
Passa... i la música queda que es tracta d’una versió del gran èxit del grup
australià The Easybeats, una banda de Sidney que per cert van ser contractats
per Alain Milhaud perquè componguessin alguns dels èxits de Los Bravos. Aquesta
cançó es deie originalment “Friday on My Mind" i la van gravar els
australians l’any 1966, si bé ja ho havien fet un any abans el grup de folk-pop
The Seekers a la seva manera, es clar. Los 4 Ros finalment es van reconvertir
en Los Ros quan es va incorporà un cinque component. Per cert, aquest tema
també va ser gravat en castellà per el grup barceloní Los Wikingos i ja l’hem
escoltat al programa. Los 4 Ros amb la cançó “De la mano”, es van presentar al
IX Festival de la Cançó
de Benidorm, celebrat l’any 1967, però creiem que no van guanyar.
Los Gatos Negros – La tierra de las mil danzas
Primer de tot aclarir que aquests Gatos Negros són els
nostres, els barcelonins, no confonguem amb una banda d'Amèrica Llatina que
funciona actualment i que han adoptat el mateix nom sense preocupar-se
d'esbrinar si ja existien altres Gatos Negros. De "La tierra de las mil
danzas" que escoltem avui, hi ha dues versions "originals" una
negra a càrrec de Wilson Pickett i una altra blanca que van interpretar The
Walker Brothers. Els barcelonines Los Gatos Negros es decanten per la negra i
es va convertir al costat de "Cadillac" i "Un efecto
extraño", en les cançons més representatives de la seva llarga carrera que
encara segueix perquè es troben en actiu, si bé creiem que dels membres
originals només queda el guitarra Quique Tudela. Quan a principis dels anys 70
van voler camviar de casa de discos, es van adonar que el nom s'havie registrat
i van passar a ser sols Los Gatos. Aquest tema es trobava en un single editat
per Vergara l’any 1967 amb "Todo cambió", una bona versió del
"No milk today" de Herman's Hermits a l'altre cara. De fet tot ha
canviat fins al punt que el títol original era "No llet avui" el crit
d'un nen a la seva mare fart de prendre lleteta, potser el nen havia crescut i
volia un cubata. És que les mares... Com són les Mares!
Los Roberts – No soy como todos imaginan
Los Roberts eren de Madrtid i estaven liderats pels tres
germans Peralta que l’any 1965 bàsicament assajaven i feient alguna que altra
actuació. Amb la mili de Rafael Peralta i el casament del seu germà Antonio,
comencen els canvis. Entra Jesús, el pare era propietari de Discos Berta i això
era un gran avantatge que els permet entrar en un estudi de gravació i treuen
l'any 1966 un EP titulat "Los Roberts y su Lola". Encara traurien un
altre disc amb Berta abans de ser fitxats per EMI i aquest tema es trobava en
el seu primer single per EMI, publicat l'any 1968, era la cara B, a l'altra
banda trobàvem "Arrivederci Maria" el seu tema més popular i que
escoltarem un altre dia. En aquesta cançó cal destacar els arranjaments ja que
de sobte ens trobem una sèrie de notes que Quimet identifica de seguida com
"La dansa del sabre" de Khatchaturian. Aquí Los Roberts eren Santiago
Pineda (cantant), Ernesto Tecglen (guitarra), Roberto Peralta (baix), Librado
Pastor (òrgan) i Jesús Hita (bateria). També van acompanyar en algun dels seus
discos al xiulador Kurt Savoy. Amb l'arribada dels 70 i les milis d'alguns
components, Los Roberts pateixen canvis i finalment es dissolen. Ernesto
Tecglen i Santiago Pineda formar Santiago y Tecglen Group, que en separar-es
convertirien en La Vella
Banda i Santiago y su Orquesta. Jesús Hita i Roberto Peralta
es reconverteixen en músics de sessió i acompanyen a Mocedades i altres
artistes.
Los Sírex – Todas las mañanas
Aquesta cançó, igual que les altres tres que configuraven
aquest EP editat per Vergara l'any 1966, van formar part del primer LP de Los
Sírex, un recopilatori en el què només aquests quatre temes eren inèdits i que
es va publicar l’any 1965. La cançó va estar composada per Guillermo, igual que
"Lo sabes" i "Siempre te retrasas", però també hi havia una
versió, "Cuando más lejos estoy" que era del Dúo Dinámico i que
seguint el seu costum, també la van gravar. Los Sírex van ser el millor grup de
pop sorgit a Catalunya que es dedicava a gravar cançons pròpies, sense deixar
de costat les versions ja que fins i tot quan la seva fama va començar a estar
en declivi les discogràfiques ancara seguien imposant-lis versions, clar que
ells també es van dedicar a mantenir el seu potencial com a compositors,
bàsicament el baixista i productor Guillermo Rodriguez Holgado. Los Sírex van
inventar un pas de ball que es va anomenar el "pas Sírex" i el
ballaven conjuntament en l'escenari quan actuaven, tot un espectable que encara
fan avui en dia als seus concerts. La primera vegada que a la província de
Tarragona es va realitzar un festival revival, va ser l'any 1988 i el va
organitzar Mario Prades a les Festes Majors de la Pobla de Mafumet i el
cartell el van configurar Los Sírex, Los Salvajes i Los Diablos. Després van
haver uns quants més, com un que va celebrar-se al Divertipark de Cambrils i en
el qual Los Sírex es van retrobar amb Manolo Madruga, a qui no veien des dels
anys 70, quan va deixar el grup i va marxar-se amb la seva dona a viure a
Alemanya. El grup el van integrar Antonio Miquel Cervero, conegut com Leslie, a
la veu, Luis Gomis de Pruneda a la bateria, José Fontserè a la guitarra rítmica, Guillermo
Rodríguez Holgado al baix, sense oblidar a Manolo Madruga a la guitarra
solista. Per cert, Lluís i Manolo ja són morts, van morir amb pocs dies de
diferencia.
Los Mustang – Munstang, Reino prohibido del Himalaya part 2
Sempre parlem de Los Mustang i ens referim a ells com el
millor grup versioner de la historia del pop espanyol dels seixanta i és una
veritat irrefutable. Però tot i ser els eterns verioners, també Los Mustang van
gravar algunes cançons pròpies. Avui us portem una composició del guitarra
Marco Rossi. És una obra que podriem englobar dins del simfonisme o rock
progresiu, però va publicar-se com single l’any 1970 amb una primera part en un
costat del single i la segona a la cara B que és la que escoltem ara i amb dos
subtítols: "Sobre la teoria cosmogònica de Horbiger" la cara A i
"Sobre el viage de Michel Peissel". La primera part era molt pesada
d'escoltar i Santi Carulla se'ns despenja amb un llarg poema
en pla lectura poética, per aixó us portem la segona part. La lletra ens parla
d’una mena de Shangri-La, al Himàlaia, aquell reine utópic i de ficción on el
temps no passaba i els anys no existien. La veritat es que Mustang existeix, el petit i remot regne del Mustang,
antigament denominat LO, es va obrir fa anys per deixar passar un nombre
limitat de turistes cada any. Les primeres expedicions europees van arribar en
els anys cinquanta del passat segle. Harrison Ford, en aquella època conegut
com Indiana Jones, va posar definitivament el regne en el mapa dels viatgers en
narrar l'any 1994 el documental "Mustang: El Regne Ocult". L'amenaça de
la destrucció de la seva cultura per l'empenta de la Xina comunista sembla haver
passat i, com diu la llegenda, les muntanyes gegants de Annapurna (8.078 metres) i
Nilgiri (7.061 metres),
entre les que es protegeix el últim edèn budista de l'Himàlaia, han complert amb
la seva missió de guardaespatlles. Aquest single de Los Mustang va ser una
aposta molt arriscada i creiem recordar que va ser tota una baralla amb l’EMI
perquè els hi deixessin gravar-la. Val a dir que les vendes van donar la raó a
l’EMI ja que van ser més haviat mimsas, tot i la qualitat de la peça. Per cert,
aquell mateix any Los Mustang van realitzar una gira per Cuba. Els Mustang són
l'única banda de pop dels seixanta que fins a la seva dissolució l’any 2000 ha mantingut els
mateixos components originals. La veritat es que Los Mustang tenien una
ventatge sobre els seus companys de profesió i és que ells, mitjançant gestió
del segell EMI van signar un contacte amb Brian Epstein que els autoritzave a
gravar les cançons dels Beatles a Espanya i en moltes ocasions abans de que es
publiquesi la versió original. Aixó va fer que Los Mustang amb temes com “El
submarino amarillo” o “Obladi Oblada”, amb la seva versió tinguesin xifres de
vendes al pais molt superiors a las del nois de Liverpool. Per cert en els seus
començamens i quan eren un grup instrumental sense cantant, van participar al
concurs “El show de las 2”
que presentava Joaquín Soler Serrano, també Los Sírex. Llavors s’els van unir
Santi Carulla (cantant) i Toni Mier (bateria) que formaven part de Los Sírex i
junt a Marco Rossi (guitarra), Antonio Mercadé (guitarra rítmica) i Miguel
Navarro (baix) es va constituir el millor grup de versions dels seixanta.
Módulos – Noche de amor
Los Módulos són el primer grup de rock progressiu espanyol
de la història i van ser els primers que van utilitzar un Melotrom i un Moog al
país. No obstant això la discogràfic els va forçar a fer temes molt propers al
pop de manera que tot i la seva qualitat, a molts amants del rock progressiu no
els van el pes i els fervents seguidors del pop els troben recarregats. La veritat
és que Los Módulos van ser una de les millors bandes espanyoles de la història.
Estaven liderats per Pepe Robles que havia estat tocant amb Los Ángeles
substituint a un dels seus components que estava fent la mili. Rafael Trabuchelli de Hispavox, proposa
llavors a Pepe Robles (a la foto) un llançament important com a solista, però ell va
preferir crear un grup i a partir de febrer del 1969 i al costat de Tomás
Bohórquez (orgue Hammond, piano, moog i melotrom), Emilio Bueno (baix) , Juan Antonio
García Reyzábal (bateria i violí elèctric) i el propi Pepe Robles (guitarra i
veu) comencen assajos de 8 hores diàries, havien nascut Los Módulos.
"Noche de amor",la cançó amb la que tancarem el programa d'avui, es trobava en el seu primer LP "Realidad"
publicat per Hispavox l’any 1970 i mai va editar-se en single a causa del seu
llarg metratge. Los Módulos es van desfer a la fi dels 70 i l'últim baixista va
ser José Luis Campuzano "Sherpa" que després tocaria amb Barón Rojo.
Conclou per avui El Temps Passa… i la música queda un viatge
per el nostre passat, per els records, en ales de la música. Nosaltres som
Quinet Curull i Mario Prades i abans de fotre el camp, us deixarem amb
companyia de La Xarxa
de Comunicació local i totes aquelles emissores que emeten el programa.
Tornarem la propera setmana amb més coses “noves”, a reveure.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il•lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario