Anem a començar aquest viatge pels
records i el passat dedicant el programa als polítics ja que surti a l'aire la
setmana que surti, segur que en el curs d'aquests set dies han enxampat de
“marrón” a algun que altre polític d'alt o baix bressol o por ser a diversos.
Ja ho va dir el Paco Dictador, el Siscu "Si vol vostè viure tranquil faci
com jo, no es fiqui en política". Pobrets polítics, ningú els comprèn.
Avui escoltarem a Los Salvajes, Los Polaris, Los Polares, Rocking Boys, Micky y
Los Tonys, Junior, Lone Star, Lucky Guri & Peter Roar, Lou Bennett, Los No
i un munt més d'artistes que ens acompanyaran en aquest retorn a l'ahir.
Obrirem El Temps Passa… i la música queda des de totes aquelles emissores per
les que ens escoltes amb la cantant aragonesa Licia que ens porta a passejar en
un taxi per la ciutat de Tijuana. Som Quimet Curull i Mario Prades i ara us
direm per posarnos en marxa alló que us diem cada setmana
Obrim la Paradeta
Licia – Tijuana taxi
Aquesta cançó amb la que avui
iniciarem el nostre viatge al passat, als anys seixanta, és la versió que Licia
va realitzar de l'èxit dels nord-americans Herb Alpert & The Tijuana Brass,
una formació liderada pel trompetista i director Herb Alpert (Los Angeles, 31
de març de 1935) i que és un dels propietaris del segell A & M Records.
Licia va incloure aquesta versió amb lletra, en un EP publicat l'any 1967 per
Vergara en el qual també trobàvem “Cuando digo que te amo” que era de Tony
Renis i també van gravar Les Surfs, “Y
ahora qué!” i “Mama”. La cantant aragonesa Lícia es diu de nom complet Alicia
Molia i va néixer a Saragossa. Licia va ser una noia Ye-Yé de l'època, encara
que va començar en això del cant al cor del Colegio Santa Inés, on estudiava.
Va participar en diversos concursos, primer en emissores de ràdio, recordem un
que va guanyar a Radio Juventud de Zaragoza, conduït per Luis García Camañes i
finalment es va presentar al “Salto a la Fama” de TVE, un popular concurs que va guanyar
en l'edició de 1964, iniciant-se així el seu periple musical, encara que en
aquella època creiem recordar que vivia ja a Barcelona. Per cert, Licia va
participar en el famós Festival de Conjuntos, a la primavera de 1966 i que va
tenir lloc al Palau d'Esports, a Barcelona, van participar-hi Lone Star, El Dúo
Dinámico, Los Salvajes, Los Brincos, Los Bravos i Los Sirex, entre altres. Aixó
mateix volem destacar que va concursar en el VII Festival de la Cançó de la Mediterrànea i en el
Festival de Benidorm de 1967, però no va guanyar. En total Lícia publicaria
vuit o nou discos petits, entre EP's i singles, tots amb el segell barceloní
Vergara i finalment va abandonar la música,
The Rocking Boys – Una rubia de
miedo
Escoltarem ara una bona versió del
"Che Dritte!" del cantant italià Adriano Celentano, que ens porten
The Rocking Boys i de la qual per cert, va fer també una bona versió el català
Jorge Miranda en un EP publicat l'any 62 en què va estar acompanyat pel Latin
Quartet. The Rocking Boys la van incloure en un EP, editat també l'any 1962,
concretament al novembre i en el qual el tema estrella va ser "Twist en
Sevilla", editat per Belter i també s'incloïen “Tú no sabes” i “Con tu
amor”. En aquest disc, el tercer que publicaven, per primera vegada totes les
cançons estaven interpretades en castellà, fins aquell moment havien inclòs
sempre temes en anglès. The Rocking Boys es van formar a La Línea de la Concepción, a Càdis, a
finals dels anys 50, influenciats per l'emissora de la base americana de Rota i
la seva música. The Rocking Boys van començar fen twist i rock and roll, els géneres de
moda a l'época i seguin les tendencies van anar passan-se al pop. The Rocking Boys van ser una de les millors bandes
andaluses del principi de la dècada i també són un dels primers grups espanyols
en sortir a l'estranger (Portugal, sud de França i el Marroc) i van tocar
moltes vegades a Madrid i Barcelona. Inicialment The Rocking Boys eren José
Gómez (guitarra i veu), Ricardo Oliveira (baix i veu), Carlos Jaime (piano i
saxo) i Agustín Martínez (bateria i veu solista), però amb la mili a sobre es
van produïr canvis inevitables. Hi havia un cinquè membre a l'ombra José
Garzón, a qui van conèixer a Ceuta i que és convertiria en el seu representant.
Entre la gent que va ser membre de The Rocking Boys es troben també Rafa
(òrgan), que venia de The Brisk i després tocaria amb l'Orquestra Mondragón,
Hans (bateria) que va tocar amb Los Mitos i José Luis Tejada (cantant) que
posteriorment militaria a Barrabás. En total The Rocking Boys van gravar 16
EP's.
Los Polaris – Cantando voy
Los Polaris van ser um grup que
tan sols va publicar un disc, un EP de quatre cançons, però avui podríem
considerar Los Polaris com un els grups rellevants en els inicis d'aquell rock
and roll pioner de principis d'aquella dècada, dins dels conjunts madrilenys.
Va ser creat per dos nois de només 17 anys, Fernando Muñoz (òrgan) i Fernando
Mariscal (bateria), als quals se'ls uneixen Ele Juárez (guitarra), Juanjo
Sánchez Campins (baix) i Luis Blanco (guitarra). Però Juanjo se'n va a Los
Relámpagos i comencen els canvis. S'incorpora el baixista japonès Tony Yoh i
Los Polaris comencen a fer actuacions en clubs de Madrid com a grup
instrumental i anomenant-se Los Zipi-Zape. Canvien a Los Polaris i l'any 1964
es reconeix la seva vàlua professional i apareix un reportatge seu a la revista
Fonorama i això que no havien gravat res. Es converteixen en la banda
d'acompanyament del francès Robert Jeantal. Segueixen els canvis i entra Manolo
Díaz Pallarés (guitarra), que tocava amb Los Flaps i també Manolo Díaz, que
venia de Los Sonor, com a cantant i guitarra rítmica, passant Ele a tocar el
baix. A l'any 1965 i amb el segell Columbia es publica, amb producció d'Alain
Milhaud que començava llavors a Espanya, el seu primer i únic disc en el qual
es va incloure aquesta cançó, “Cantando voy” que era seva, “Texas” que era una
versió d'un tema country i ja l'em escoltat al programa, al costat de “Te prefiero a tí” i “Cerca de ti”.
Manolo Díaz (a la foto) deixa el grup a finals d'any per llançar-se com productor i en
solitari i ells passen a ser grup de suport de gent com Marta Baizán, Valen i
Dyango, també tornan a acompanyar a Robert Jeantal. Allà es va acabar la
carrera de Los Polaris com a grup. Per cert, Manolo Díaz Pallarés ja va morir.
Junior – No me dejes
L'any 1964 Antonio Morales que ja
havia deixat a Los Pekenikes sent substituït per Juan Pardo, amb el qual
coincidiria posteriorment a Juan y Junior i abans a Los Brincos, gravaria com
Junior un primer disc en solitari, un EP editat per Philips, del que us hem
seleccionat la cançó que compartirem ara i en el qual també es van incloure “Quiero
que me quieras” de The Searchers, “Por ese amor” i “Is the girl in your heart”
que en la seva versió original va gravar i va portar a l'èxit Cliff Richard i
que Junior canta en anglès. Aquesta cançó que estem escoltant és la versió que
va realitzar del "Bad to me", un tema escrit per John Lennon que The
Beatles no gravarien i la hi va cedir a Billy Kramer & The Dakotas. La
veritat és que aquest disc no va tenir continuïtat ja que Junior es va
incorporar finalment a Los Brincos, però avui en dia és una peça de
col·leccionisme i tot un document històric en la carrera d'aquest personatge
del pop espanyol, encara que després del trencament de Juan y Junior i tornar a
gravar pel seu compte de nou l'any 1969, la seva carrera en solitari no va
aconseguir les metes esperades i finalment en 1976 va abandonar la seva
trajectòria professional com a cantant per passar a portar els assumptes
artístics de la seva esposa, la recordada Rocío Durcal, amb qui es va casar el
15 de gener de 1970 (la foto es del casament). Antonio Morales va néixer a Manila, Illes Filipines, el 10
de setembre de 1943, en plena 2a Guerra Mundial, va morir a Madrid el 15
d’abril del 2014 i per cert, també va tocar amb Los Jumps.
Los Go Go – Cambio de
procedimiento
El grup Los Go-Go surgits al
barceloní barri de Sant Gervasi l’any 1964 van ser una bona banda de pop rock
de la qual va ser cantant. Jorge Pérez Querol, de 1964 a 1967. De fet quan
aquest es va llançar en solitari ells el van acompanyar també en un parell de
discos que va treure fins que es va incorporar a Vertice, una bona banda de
rock progressiu catalana en la que també militava Max Suñer i Tapi i que Mario
ha punxat en diverses ocasions a Un Toc de Rock. Los Go-Go assajaven a l'Ateneu
del seu barri i van publicar dos singles i un EP abans de desaparèixer, però
l’any 1998 el segell Cocodrilo Records va recuperar moltes de les cançons que
havien gravat i no es van publicar i trauria un LP titulat "Grabaciones y
rarezas" en el què no es va incloure el tema que estem escoltant ara.
Aquesta cançó es trobava originalment en el seu últim disc, un single editat
per Columbia l’any 1967 amb "Qué puedo hacer yo” a l’altre costat que
tampoc es va incloure al disc del 98, on si van posar temes que va gravar en
solitari Jorge Querol, si més no ens resulta curiós.. Al costat del cantant
Jorge Pérez Querol, a Los Go-Go (a la foto) trobavem a Fernando Gascó (guitarra
solista), Albert Mitjans (bateria), Jordi Serra (guitarra rítmica) i José
Valero (baix) i eren de Barcelona, com us deiem del barri de Sant Gervasi. Per cert, durant un temps
Óscar Janot va formar part del grup com a cantant i instrumentista. Al llarg de
la seva curta carrera van versionar temes de T-Bone Walker, Spencer Davis
Group, Muddy Waters, Procol Harum, Locomotives, Joe Cocker, Dave Clark Five, Wilson Pickett,
Beatles, John Lee Hooker, Ray Charles i James Brown.
Los No – La llave
La cançó estrella d’aquest disc,
el primer EP que va publicar el grup barceloní Los No, va ser “Gloria” que era
una bona versió de la composició de Van Morrison que l'irlandès gravaria
originalment amb el seu grup Theam, abans de llançar-se en solitari. Aquest EP
de Los No, editat per Vergara l'any 1966, també va incloure “La llave” que era
d’ells i es la que us hem seleccionat avui, “Sentada a mi lado” de The Kinks i
“Lloro por ti” que també era una versió. Los No van guanyar el concurs de
conjunts de la sala Lesseps, on es celebraven matinals que seguien l’esprit del
desaparegut Price. Mario recorda haver-los vist en directe a la sala.
Continuadors de l'esperit trallero de Los Salvajes o Los Cheyenes, i seguidors
de The Who en tots els sentits, Los No es vestien a Garvi, una botiga situada
en una travessia de las Ramblas barceloninas amb l'estètica més mod i moderneta
del moment. La llavor de Los No està en Cristone y Los Poker, grup apadrinat
per Mary Santpere. El seu cantant que es feia dir Cristone era en realitat Toni
Miró, actualment un famós modisto i comptava amb Victor Portolés i el bateria
Quique Gallego que s'aniria a Cristina y Los Stop. El grup es dissol, Toni Miró
funda Los Go-Go als que va deixar per dedicar-se a la moda i Víctor Portolés
l'any 1966 decideix fundar el seu propi grup. Neixen Los No que estava format
per Angel Pascual París (Badalona 15-11-1946) al baix, José Luis Tejada Barrio
(Barcelona 16-03-1947) com a cantant, Víctor Portolés Molina (Barcelona
01-05-1945) guitarra, Roberto Shalom (Barcelona 02-07-1946) a la bateria i Jean
Pierre Gomez (nascut al Marroc francès el 17-10-1948, però de pares espanyols).
Van signar contracte amb Vergara i publicarien dos EP 's, tots dos l’any 1966 i
que es van gravar en els estudis de l'Ateneu de Gràcia. Més tard José Luis
Tejada s'aniria de cantant a Barrabàs, Jean Pierre Gómez va tocar amb Gente
Feliz i La Mosca
i al final s'incorporarien a Los Canarios i Eddy i Roberto tocarien a Nubes
Grises. Roberto moriria a Eivissa a principis dels 70.Als 70 Los No van tornar, amb camvis a la formació,
i es va treure un single que va passar desapercegut. Alguns dels seus
components entre ells l'amic Antoni Duran, van crear Tuset 31. Per cert i
parlant de Los No, en el seu segon disc i havie la cançó “Moscovita” que va ser
censurada, tot i que si escolteu la lletra tracta als moscovites de borratxos i
a les nenas de Moscu de lleugeretes de cascos, pero al régim tot el que podia
recordar el comunisme, ni que fos per a posar-lo a parir, no l'hi feia cap
gracia. Aixó sí, la cançó és va censurar sols per a emissions per la radio, però el
disc és podía comprar a les botigues.
Micky y Los Tonys – La gallina
El grup Micky y Los Tonys estava
integrat per Miguel Ángel Carreño el Micky a la veu, Tony del Corral (guitarra
solista), Fernando Argenta (guitarra de ritme i fill de Ataulfo Argenta), Juan
Ferrer (baix) i Enrique Modell (bateria), si bé el seu líder real era Tony del
Corral i en un principi van ser sols Los Tonys. Van debutar el 12 d'octubre de
1960 al Club Santiago Apòstol, on es van conèixer. Van composar la banda sonora
del film "Megatón Ye yé" i van intervenir-hi, al costat de Los
Shakers. L’any 1966 havien de ser els teloners a Madrid de The Kinks, però
problemes amb la censura de l'època van obligar a suspendre el concert i la
banda de Ray Davis no va passar de Portugal, si bé val a dir que si ho fan fer
a les Balears. No va ser fins ben entrats els anys 70 que The Kinks van actuar
a Madrid i el concert va ser organitzat per Mikel Barsa, un bon amic de Mario,
de fet van ser socis. Micky y los Tonys és van desfer l’any 1970 i Micky va
començà en solitari, mentres que Tony va passar a dirigir la banda del Dúo
Dinámico o potser era la de Julio Iglesias, ara no ho tenim molt clar. “La
gallina”, tot i no ser una gran cançó, va ser un dels seus grans èxits i es va
publicar l'any 1966, el single va sortir a la venda amb dos caràtulas difents, amb
les cançons cambiades de cara. L'altre tema era "Guau, ladrido del perro
cuando ladra”.
La Música
que es Feia en Català
Avui aquesta secció tindrà música i de molta qualitat, però tot i que será feta a Catalunya, no tindrà veu, serà instrumental.
Lone Star – The work song
Ara us portem una veritable
curiositat a càrrec dels catalans Lone Star, en la nostra modesta opinió, la
millor banda espanyola dels seixanta i possiblement també dels setanta. Aquest
tema l'extraiem d'un CD que es va publicar l’any 2010 a través del segell
Lone Star Music, però no és un enregistrament nou, es tracta d'un disc gravat
en directe en un memorable concert que els catalans van realitzar al Teatre
Infanta Beatriz de Madrid el 16 de febrer de 1968 i en el que van oferir una
lliçó de R & B i jazz. En algunes de les cançons, com aquesta que escoltem
ara, Pere Gener, Rafa de la Vega,
Enrique López i Joan Miró, nascut a Rocafort de Queralt, van intercanviar els
seus rols, sols Enrique López va seguir al front de la bateria. Pere en lloc de
cantar i tocar la guitarra, passa a tocar el piano, el tarragoní Joan Miró s'encarrega del vibràfon
i Rafa de la Vega
pren el contrabaix, la berra. En el seu moment la discográfica EMI no va voler
treure el disc ja que les gravacions en directe no estaven ben considerades. De
fet el primer que va gravar un LP en directe al pais i el va publicar, va ser
Bruno Lomas. Aquest tema és una versió del clàssic del jazz composat per
Nathaniel Adderly. A Espanya es va titular "La cançó del treball" i
va ser versionada i portada a l'èxit per Raphael en el que està considerat com
el segon tema de la història del pop espanyol a ritme de ska, el primer és
“Operación Sol” de Los 4 de la
Torre, es clar que Lone Star ens la porten a ritme de jazz.
Per cert, Pere Gener te un disc al mercat gravat en solitaro, es diu
“Boomerang” i es va publicar la primavera passada. Aixó si, aconpanyan-lo te a
Kitflus als teclats, David Palau a la guitarra i altres músics d'igual valua
Lucky
Guri & Peter Roar – The long and winding road
Escoltarem un altre cançó d’un
álbum genial, un LP sense cap mena de desperdici, publicat per el segell
Discòbolo l’any 1972 i que recull versions en clau de jazz de temes de The
Beatles i titulet-se “He desenterrat els Beatles”. És clar que es tracta d'un
disc de luxe en el qual, al gran pianista català Lucky Guri i el saxofonista
Peter Roar, es troben acompanyats per noms histórics de la música a Catalunya:
Carles Benavent al baix, Salvador Font a la bateria i l'amic Max Sunyer a la
guitarra. Max li va dir un dia a Mario que mai se li acudís comentar-li a Lucky
que tenia aquest disc perquè Lucky li demanaria que l'hi regalés ja que no ell
no el tenia i sabent com és Mario es quedaria sense el vinil. Després de sortir
el disc al carrer, la discogràfica dels Beatles, EMI, va presentar una demanda
contra Discobolo pels drets d'autor i el disc va ser retirat del mercat. Això
l'ha convertit en una peça de col·lecció. Aquest disc ha estat remasteritzt
l’any 2010 per el segell Picap i l'han editat en format CD, pero han cambiat
els títuls de crédit de la portada, passant a ser Peter Roar el protagonista i
incloïen també a la resta dels músics. A aquesta cançó, la seva versió en clau de
jazz del “The long and winding road” dels Beatles, ells li han imprès un
ritmillo jazzístic molt acullidor. Després de haver-se recuperat d'una llarga
enfermetat, Lucky Guri, aquest gran pianista nascut a Calella, sembla que torna
a estar en actiu. Per cert que desde feia anys acompanyaba a Núria Feliu en els
seus concerts. La veritat es que tenin un disc com aquest a El Temps Passa… i
la música queda, tant Quimet com Mario s'adonen que li treuen poc suc i es
proposen posar més cançons del “Waw... We are digging The Beatles!”, però
aixó serà ja en altres programes. Paraula. És
clar que aixó ja ho diem cada vegada que escoltem cançons d’ell i la veritat es
que els posem poc.
Lou Bennett – Brother Daniel
Durant un temps, quan el gran
organista de jazz nort-americà Lou Bennett es va establir a Catalunya, va
acompanyar a la Noia
de Sants, La Dama
de la Cançó,
Núria Feliu. A Mario l'uneix una bona amistat amb ella i han treballat junts en
diverses ocasions i és que totsdos són de Sants. Lou Bennett va néixer a
Philadelphia el 18 de maig de 1926, però residia a Vilafortuny, a Cambrils i va
morir a París un 10 de febrer de 1997. Mario recorda una actuació del gran
organista, amb elseu Hammond, a a salal Keyboard de Reus, el local del Jaume en pau
descansi i amb que l’unia una bona amistad, on amb formació de trio (òrgan,
saxo i bateria) ens va donar una lliçó de bon jazz i això que l'artrosi gairebé
no el deixava moure els dits... i aquest fet ens parla de la seva genialitat.
Quimet el va veure al Camp de Mart de Tarragona i deixal corre. El batería era Peer Wyboris.
Un del públic li va demanar "El cant dels ocells, por favor" i
ell va dir "El cant dels ocells no es demana por favor, es demana sisplau" i la va tocar. Com podeu suposar es va posar el públic a la butxaca.
Lou Bennett al Keyboard de Reus (Foto Mario Prades)
Tancarem la secció catalana, avui sense veu, però
hem decidit que de moment ens quedarem a Catalunya.
Los Salvajes – Fuera de mi corazón
Quimet quan ha vist aquesta cançó
a la llista de reproducció del programa d'avui ha exclamat "És una bona
balada!" i ràpidament ha recordat que en els populars guateques, aquelles
festes privades que organitzàvem els diumenges a la tarda, sempre hi havia un
temps dedicat a les cançons "lentes", quan acaronats per una cançó
acollidora les parelles ballaven més o menys abraçadetes, ja que algunes noies
sabien col·locar els bíceps de tal manera que no hi havia manera d'acostar-si.
Aquest tema a carrec de Los Salvajes que escoltem ara era una composició del
bateria Delfí Fernández amb lletra escrita pel locutor Luis Arribas Castro, es
va incloure en el seu setè disc, un EP publicat per EMI Regal l'any 1967 en què
la peça estrella va ser “Mi bigote”, junt a “Vivir sin ti” i “El bote que remo”
que era una versió del "The boat I row" de la cantant britànica Lulu
que per cert, es va casar amb Barry Gibbs dels The Bee Gees, encara que es van
divorciar i que també va gravar a Espanya Tony Ronald. A partir d'aquest EP la
col·laboració amb Luis Arribas Castro, es va fer més estreta i el radiofonista
va signar diverses cançons per a Los Salvajes. Per cert, Los Salvajes també van
participar en el famós Festival de Conjuntos, a la primavera de l’any 1966 i
que va tenir lloc al Palau d'Esports, a Barcelona, van participar-hi Lone Star,
Dúo Dinámico, Los Brincos, Los Bravos, Los Sirex i Licia que hem escoltat
abans, entre altres. Los Salvajes, liderats per el cantant Gaby Alegret, eren
del Poble Sec, tret de Sebastià Sospedra (baix) que era de Collblanc i que
després s’aniria amb Lone Star. Los Salvajes són un altre dels grups habituals
a El Temps Passa... i la música queda. Van gravar cançons pròpies que van
funcionar i també moltíssimes versions. En els seus començamens Los Salvajes
s'en van anar a Hamburg i van estar una temporada tocan allà, tots els nois del
conjunt, tret de Delfín, el bateria que degut a la seva edat no va poguer
sortir d'Espanya i quan van tornar, va reincorporar-se al grup. Los Salvajes es
van crear l’any 1962 i a més a més del cantant Gabriel Alegret trobàvem a Andy
González (guitarra solista), Francisco Miralles (guitarra rítmica), Sebastià
Sospedra (baix) i Delfín Fernández (bateria). L'any1966 Julián Moreno va
substituir a Andy González a la guitarra. Los Salvajes van ser una de les
bandes més sòlides del que podríem anomenar rock brut, versioners dels Stones i
la part més dura del rock britànic del moment, haguessin estat heavys en els 70
i garatge en els 90. Mario els va portar a la Pobla de Mafumet l’any 1988, amb només Gaby de la
formació original, actuant al costat dels Sírex i Los Diablos, en el primer
concert revival que es va celebrar a la província de Tarragona.
Los Mustang – San Francisco
Los Mustangs son el millor grup
“versionero” dels anys seixanta. Estaven integrats per Santi Carulla a la veu,
Antonio Mier a la guitarra, Marco Rossi també guitarra, junt a Tony Mercadé al
baix i Miguel Navarro a la batería. Entre els anys 1964 i 1970 cap disc senzill
o EP de Los Mustang va vendre menys de 25.000 exemplars, arribant als 130.000
amb l'EP on es trobava "Submarino amarillo" que va superar les vendes
al país de la versió original dels The Beatles. Aquest tema que escoltem ara és
trobava en un single editat per EMI l’any 1967 i on a la cara A es va incloure
aquesta bona versió del “San Francisco” del cantant nort-americà Scott McKenzie
que va ser el líder del moviment hippy a la costa oest (Jacksonville, Florida,
10 de gener de 1939 - Los Ángeles, California, 18 de agosto de 2012), és clar
que el compositor va ser John Phillips dels Mamas & The Papas. A l’altre
cara es trovaba “Molino al viento” de l’italià Little Tony. Los Mustang han
sigut la banda mes estable del pop espanyol ya que des de la seva creació van
mantenir la mateixa formació, amb els mateixos músics, fins que es van separar
definitivament l'any 2000. Precisament per aquest motiu Mario els va fer un homenatge
amb placa commemorativa inclosa que es va lliurar a Santi Carulla a la Fira del Disc i Cinema de
Col.lecionisme de Malgrat de Mar. Per cert, aquesta cançó es deia originalment
“Flores en tu pelo (San Francisco)”, però amb el temps i les traduccions es va
quedar sols com “San Francisco”.
Los Wikingos – Lady Jane
Los Wikingos, escrit així amb
doble V, eren un grup de Barcelona que petaba molt bé i aquest tema que
versionen ara és dels The Rolling Stones, una preciosa cançó que formà part de
l'àlbum "Aftermath" dels Stones, publicat l’any 1966. La lletra, en
la seva versió original, és clar, ens parla de Joana Seymour, tercera esposa
del rei Enric VIII d'Anglaterra, aquell famos “matadones”, ella va ser una de
les poques dones del rei que no van ser executades, encara que aquella reina va
morir durant el part del seu únic fill. La peça va ser escrita pel tàndem
Jagger / Richards i en aquest enregistrament original destaca la tasca de Brian
Jones (Cheltenham, 28 de febrer de 1942 - Hartfield, 3 de juliol de 1969),
guitarra del grup en aquells moments i que va ser el veritable fundador dels
Stones que toca el dulcimer, un instrument de cordes de la família del salteri
que per el so i la forma de tocar-ho, ens recorda un sitar. Aquesta que
escoltem avui és una versió que Los Wikingos broden. Ja hem parlat d'ells i els
hem escoltat en altres ocasions, el grup que es va crear l’any 1964,
l’integraven Vicent Solsona (cantant), Jesús Oregón i Jaume Sabaté
(guitarres), Josép Sánchez (baix), Josep María Casanovas (bateria) i Josép
María Gutiérrez (órgan). Durant un temps un dels músics i cantant de Los
Wikingos va ser Óscar Janot, un dels Amics de El Temps Passa des de el facebook que ens coordina l’estimada Montse
Aliaga i val a dir que Óscar també va tocar amb Los Go Go, Los H2O, Henry and
The Seven i va acompanyar com a guitarra a Los Sírex quan el titular estava
fent la mili. Amb ell van gravar el tema "Fuego" on toca la guitarra,
saxo i l’òrgan. Oscar va tenir en els 70 una brillant carrera en solitari amb
temes importants dins del pop espanyol, entre ells "Como siempre, para
siempre" i "Pajarillo volador". Altre gent que va tocar amb el
grup van ser Enrique López (cantant), Joan Miró i José Ruiz. Los Wikingos van
intervindre així mateix en una pel·lícula "La Tia de Carlos en
minifalda" d'Ignacio Iquino, protagonitzada per Cassen que era de
Tarragona. En aquest EP, el seu segon disc, publicat l’any 1967 per el segell
barceloní Ekipo, trobem dues cançons seves que es van incloure en la
pel·lícula: "Como yo te prometí” i “Yo soy un pez", al costat de la
versió de "El viernes en mi recuerdo" que era dels australians The
Easybeats, una banda que per encàrrec, van compondre temes per Los Bravos. En
total Los Wikingos van treure tres EP’s, l’ultim també l’any 1967.
Los Polares – California dream
Los Polares sorgeixen al Masnou, prop
de Barcelona, l'any 1964 i van saber ficar-se dins del circuit de concerts que
alguns grups espanyols com Los Salvajes, Los Javaloyas, The Runaways, Los
Huracanes o Los Atilas feien per sales d'Alemanya, sobretot a Hamburg . Allò va
ser un bagatge inapreciable per a aquells conjunts. Es diu que Los Polares van
arribar a gravar dos singles a Alemanya signats com Polares Show Band, encara
que mai hem aconseguit tenir un d'ells a les mans. Eren el cantant murcià Juan
Antonio Bautista, Francisco Brías, Antonio Andreu, Fernando Escribá i Alberto
López. L'únic EP de Los Polares que van editar a Espanya té un contingut molt R
& B, encara que avui dia es diria música garatge. En aquest disc gravat el
setembre de 1966 i publicat el desembre a través del segell Sonoplay que
dirigia Adolfo Waitzman i que creiem era de Movierecord, trobem la versió del
"Califòrnia dreamin'" de The Mamas & The Papas que escoltem ara.
Una cançó en la que lluixen bons jocs de veus si bé el sol de guitarra deixa
molt que desitjar. També es van incloure "La droga" que va ser
prohibida, en la seva versió original per The Pretty Things, en diversos països
per la seva temàtica, però que casualment a Espanya "va colar", un
altre versió, en aquest cas del “My girl” dels Tempations i la quarta cançó és
el "Respectable" de The Isley Brothers a la que Los Polares titulen "¡Qué chica tan
formal" i que és el tema estrella de l'EP, una cançó que també van
versionar Los Botines. Los Polares es van desfer en el 67 i el bateria Alberto
López es va incorporar a la banda de Tony Ronald i més tard a la de Georgie
Dann per després de passar per diversos grups, anar amb Santabárbara. L'any 1989
el segell Cocodrilo Records va publicar un LP compartit amb Los Protones en el
que es van incloure les quatre cançons d'aquest EP de Los Polares, als quals no
hem de confondre amb Los Polaris, un altre grup interesant de l'época alsque em escoltat abans. Durant
un temps van ser la banda fixa en un local de Malgrat de Mar anomenat Sabina i
un altre de proper en el què substituïen a Los Salvajes de tant en tant.
Los Tamara – Este es el mundo del
hombre
Bona versió la que ens porta el
grup gallec Los Tamara d'aquest clàssic de James Brown que també van gravar
Lone Star. El tema es trobava en un EP editat l’any 1967 per Zafiro i que també
incloïa "Míster Pitiful" d'Otis Redding, "De la musique" i
“Yo escuché el mar” que era el tema estrella i que va comptar amb els cors de
tot un Orfeó. Los Tamara es van formar el 1958 a Noya, la Corunya i eren Prudencio
Romo (Noya, 10 d'octubre de 1927 - Santiago de Compostel, 19 de març de 2007),
el seu germà Alberto Romo, Manolo Paz, Xosé Sarmiento (guitarra i clarinet),
Germán Olariaga (violinista i cantant) i Enrique Paisal. L'any 1961 se'ls va
unir el que seria el seu líder carismàtic, el cantant Pucho Boedo (A Coruña,
1928 - 26 de gener de 1986), un nom de referencia quan es parla de la música
gallega i que els va deixar en els anys setenta per problemas renals que
finalmente el van portar a la mort. Los Tamara van ser una de les bones bandes
de pop versioner de l'època, però ells van saber mirar cap a les seves arrels gallegues i van cantar i molt en la seva llengua a la Terra Galega i van posar música a
poemas de Rosalia de Castro. També es van especialitzar a actuar per als
espanyols a l'estranger actuant en gairebé totes les Casas de España que
tinguessin espai per a actuacions. No oblidem que quan arrivava la Setmana Santa a
Espanya no es podía actuar a cap lloc, estaba prohibit. De fet no podies
escoltar música molt alta ni a casa teva i totes les emisores de ràdio programaven
música sacra. Enrique Paisal va deixar Los Tamara l’any 1975 per donar classes
al Conservatori de Santiago de Compostela i fer-se càrrec de l'Escola de música
de Porto do Son. Va seguir treballant activament en el món de la música i va
treure dos discos en solitari. El segell RamaLama va editar un doble CD amb
tots els EP’s de Los Tamara de 1962 fins al 1967 i on es va
incloure aquesta cançó
Miguel Ríos – Melodía encadenada
L'any 1965 Miguel Ríos que havia
començat dient-se Mike Ríos, grava un EP per a Philips que va representar el
seu adéu definitiu al segell discogràfic, a partir d'aquest disc passaria a
Hispavox ia continuació trauria "El río" que va ser el gran èxit del
granadí en els seixanta, al costat del "Himno a la alegria". En
aquest disc del que treiem aquesta versió de l'èxit dels The Righteous
Brothers i del qual es diu que la lletra va ser adaptada pel mateix Miguel Ríos
i nosaltres la farem servir per tancar el programa d'avui, posteriorment es
recuperaria al incloure-la en la banda sonora de la pel·lícula "Ghost
", en la seva versió original, és clar. En aquest disc també es van posar “Yo no puedo”,
“Ayer” i “La historia de tres rosas rojas”. La veritat és que es tracta d'un
disc molt repolit i ensucrat i a part d'aquest tema, els altres poc van aportar
a la carrera del rocker, obligat a gravar cançons romàntiquetes per la seva casa de
discos. Va treballar en diverses ocasions en el cinema, participant en
pel·lícules com " Dos chicas locas, locas" amb Pili i Mili o
"Hamelin", entre altres. Miguel Ríos en el nostre rocker més
rellevant, tot i que fa tres o quatre anys que s'ha retirat, clar que nosaltres
sempre l'hem anomenat "el cantant Guadiana" ja que s'anava, és cert,
però sempre tornava, esperem que ara s'ho repensi bé i el tornem a veure en els
escenaris i gravant. Miguel Ríos Campanya va néixer a Granada el 7 de juny del
1944.
Conclou per avui El Temps Passa… i
la música queda, un viatge setmanal per el passat, pels records d’aquell ahir
prácticamente perduts en el nostre interior, per els anys seixanta a l’Espanya
franquista. Som Quimet Curull i Mario Prades i ara us deixem amb companyia de
totes aquelles emissores per les que sortim a les ones o bé via internet si
t’el descarrégues des de el Facebook de Montse o el blog. A reveure i fins la
setmana propera
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen
il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
Enllaç per descarregar-se el programa
Enllaç per descarregar-se el programa
No hay comentarios:
Publicar un comentario