Nosaltres que tot i els anys que
acumulem seguim considerant que som uns somiadors, volem creure que amb la
música i les cançons vam contribuïr al canvi generacional i polític que es va
gestar en els seixanta, arribant a la seva culminació amb la Transició a mitjans dels
anys 70. Avui a El Temps Passa... i la música queda no parlarem de la
dictadura ni de les reivindicacions que bullien dins nostre, ens limitarem i no
és poc, a seleccionar música per recordar i també anuncis de l’època i tindrem a Los Tonks, Lorella, Los Telstars, Lone Star, Mustang, Sírex, Enric
Barbat, Henry Stephen, Los Stop i molts altres que ens portaran al passat, als
anys seixanta, des de les emissores per les que ens escoltes i començarem amb
Los Tamara, des de Galicia i amb una carta que és retornada al seu remitent. Som Quimet Curull i
Mario Prades i us direm, per variar, alló de
Obrim la Paradeta
Los Tamara – Devuélvase al
remitente
El grup Los Tamara, amb els que avui
començarem el programa, es van crear l’any 1958 a la seva Galícia natal.
Los Tamara eren Prudencio Romo (baix, violí, cantant i director artístic),
Pucho Boedo (cantant), Alberto Romo (guitarra, acordió i violí), José Sarmiento
(guitarra i clarinet), Enrique Paisal (piano, clarinet i acordió), Francisco
Rodríguez (bateria i violí) i Germán Clariaga (violí i cantant). Tots ells
multiinstrumentista i van debutar en un concurs de Ràdio Vigo que els va
significar el seu primer contracte. Van començar a gravar a França amb el
segell Bel-Air, fins que van ser contractats pel espanyol Zafiro amb els que
van treure 8 EP's, cambian després de casa de discos. Són una de les bandes
més estables del pop espanyol dels seixanta i creiem que encara es troben en
actiu. Curiosament el nom va ser un suggeriment de l'alcalde de Noya, Manolo Ons
que se'l va suggerir perquè tinguessin una identificació molt gallega ja que el
nom era el que posseïa antigament el riu Tambre i també té l'origen en una
antiga família galega, la dels comtes de Trastamara. Los Tamara tenen una
discografia molt amplia, amb diverses cases de discos i han gravat en
moltíssimes ocasions en gallec, de fet i a partir de finals de la dècada
gloriosa, ja van començar a gravar gairebé tot en la llengua de Rosalía de
Castro. Aquest tema, editat a un EP del 1962, és tot un clàssic del rock and
roll que va portar al cim de les llistes Elvis Presley, pero volem recalcar que
aquí al pais també va fer una gran versió Chico Valento i que vem escoltar fa
poques semanes.
Los Jolly’s –
Supercalifragilistico expialidoso
En moltes ocasions i escoltant Los
Mismos us hem comentat que abans de dir-se així utilitzaven el nom artístic de
Los Jolly's i avui hem decidit escoltar-los amb un disc d'aquella primera etapa
en la qual gravaven amb el segell Columbia. Sorgits al 1964 a Valladolid, van debutar
discogràficament l'any 1965 amb un EP publicat pel segell Columbia i aquest
tema, versió d'una cançó de la banda sonora del film "Mary Poppins"
que escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda, com cançó
"estrella" i que també va incloure "Rubiecita", "Los
domingos" i "La nuit, l'ete, l'amor". Publicarien tres discos petits amb Columbia i van tenir un parèntesi forçat a causa de les
milis. Quan l'any 1968 decideixen tornar al món professional van fitxar per
Belter i es van canviar el nom, en entrevistes van explicar que s'havia tractat
d'un suggeriment de la nova casa de discos que els va recomanar el canvi per
evitar que poguessin tenir problemes legals al confondre’s, quant a pronunciació, amb el del grup britànic The Hollies i ells com no havien canviat
per a res, van passar a dir-se Los Mismos, encara que nosaltres sempre hem estat
convençuts que la causa real va ser que Columbia devia tenir registrat el nom
dels Jolly’s, pràctica habitual en aquelles èpoques pel que fa a les companyies
discogràfiques i els nóms dels artistes. El tercet estava integrat per Elena
Vázquez Minguela, nascuda a Valladolid el 6 de gener de 1948, Antonio Pérez
Gutiérrez, nascut a Valladolid el 6 d'octubre de 1944, i Benjamín Santos
Calonge, nascut a Palència el 15 de maig de 1944. Elena va tenir una discreta
carrera en solitari, a partir dels setanta, fent-se dir Helena Bianco, però ja en els noranta el grup
va tornar a la carretera amb Guillermo substituint a Antonio i segueixen en
actiu.
Lorella amb Los Shakers – Sola
estoy
L'any 1965 va aparèixer el disc de
debut d'una jove cantant, una noia Ye Yé, anomenada artísticament Lorella i acompanyant-la trobàvem al grup madrileny Los Shakers, aquells que van ser
teloners a Madrid i Barcelona de The Beatles quan van realitzar la seva única
gira per Espanya, també l'any 1965. Per cert que Los Shakers, així mateix, van
ser el grup d'acompanyament d'una joveníssima Ana Belén. En aquest disc, un EP
editat per RCA, Lorella va incloure quatre cançons seves, aquesta que escoltem
ara entre elles i en la qual hem de reconèixer que Los Shakers amb la seva
canya es mengen per moments a Lorella. En el disc també es van incloure
"Sandy" que ja hem escoltat a El Temps Passa... i la música queda fa
diverses temporades, al costat de “Buscando el amor” i “Pequeño corazón”.
Lorella encara publicaria un altre EP el mateix any i finalment desapareix del
panorama musical per dedicar-se a estudiar art dramàtic. És clar que la cosa no
acaba aquí, hi ha molt més darrere de tota aquesta història. Lorella, a la qual
aquells que veieu el blog identificareu immediatament per les fotografies, es
va convertir uns anys després en la cantautora, nascuda a Avilés el 8 de juny
de 1944, Maria Ostiz, de brillant carrera gràcies a cançons com “No sabes como
sufrí”, “Na veiriña do mar”, “Un pueblo es...”, “Por tu libertad”, “Aleluya del
silencio”, “Canta cigarra” amb la qual va guanyar el Festival de l'OTI de1976 i
tantes altres que la van convertir en una de les millors cantautores femenines
del país. De nom complet Maria Dolors Ostiz Espila, va créixer a Pamplona.
Nosaltres sempre hem cregut, opinió personal, és clar, que el problema de la
desaparició de Lorella va ser les inquietuds com a compositora de la cantant a
la que allò del pop o el Ye Yé, com ho dèiem llavors no era del seu agrat i que
en abandonar es va veure forçada a allunyar-se dels escenaris fins que
prescrivís el contracte signat amb RCA ja que en aquelles èpoques la pràctica
habitual quan es signava amb una casa de discos era per Un disc, Tres discos o Cinc
discos, mai per a Dos que són els que ella va publicar, excepte rares excepcions i aquesta dubtem que ho fos.
Maria Ostiz, a la cresta de l'onada es casa amb el jugador del Reial Madrid
Ignacio Zoco i després de casar-se es retiraria del món de la cançó, si bé creiem
que va tornar als vuitanta o potser serien els noranta.
Los Tonks – En un rosal
Des del segon i últim treball
discogràfic del grup barceloní Los Tonks, us hem portat ara aquest tema a El
Temps Passa... i la música queda. La cançó us la extraiem d'un EP que es va
publicar a través del segell EMI-Regal l'any 1967 i "En un tosal" era
una versió del tema "Too fast, too slow" del grup britànic Unit 4 +
2, en el disc també es recollien "Junto a ti", “Linda flor” i
"Sin tu amor" que creiem eren seves, encara que no ho tenim gens clar,
la veritat i davant del dubte sempre us diem allò de "No ens feu gaire
cas". El EP no va arribar pel que fa a vendes, a l'alçada del primer disc,
en el qual es trobava la seva versió del "Penny Lane" de The Beatles
que vam escoltar al programa la passada temporada. Pel que sembla Los Tonks van
tenir problemes amb la casa de discos degut precisament a que el segon disc no
va aconseguir les perspectives fixades per Regal que fins i tot els havia
aconseguit un reportatge a la revista Discobolo i finalment la banda es va
desfer. L’any 1968 Círculo de Lectores va treure un LP compartit on s'incloïen
dues cançons de Los Tonks, juntament amb altres tantes de Lone Star, Los
Javaloyas, Los Salvajes i Los Mustang. Això us parla de que eren un grup de
qualitat. Los Tonks eren Juan José Calvo, guitarra solista, Àngel Cánovas
(Barcelona 20-03-1947) guitarra de ritme, Alberto Ruiz (Barcelona 18-04-1948)
baix i Felipe Romero (Sevilla 07-1949) bateria, durant un temps el guitarra va
ser Dario (Barcelona 19-06-1947). Juan José Calvo va entrar en els Mustang
substituint a Marco Rossi mentre aquest complia amb els seus deures amb la
pàtria, és a dir que s'havia anat a fer el soldat. També va tocar amb Los
Diablos i Los Sírex. Alguns dels seus membres creiem que van tocar, ja en els
70, en el grup Imagen..
Los Mustang – Sargento Peppers
Els eterns versioneros tornen a El
Temps Passa... i la música queda amb aquesta versió del tema de The Beatles que
va donar títol a l’àlbum més venut dels de Liverpool i un dels més venedors de
la història del rock i titulat-se originalment "Sgt Pepper's Lonely Hearts
Club Band" que es va editar l’any 1967, el mateix en què el van treure els
barcelonins Los Mustang, en un EP que incloïa "La ayuda de la
amistad", també dels Beatles, "Tabata Twitchit" dels Dave Clark
Five i "Los dos tan felices" que era de The Turttles. El tema va
tornar a recuperar-se en un CD editat per EMI fa un o dos anys i titulat
"Los Mustang interpretan a The Beatles" i creiem que també es va
incloure en un altre CD recopilatori titulat "Ayer una vez más" que
va treure Divucsa als 90. Los Mustang eren Santi Carulla (cantant), Marco Rossi
(guitarra solista), Antonio Mercadé (guitarra rítmica), Miguel Navarro (baix) i
Tony Mier (bateria). Han estat l'única formació musical espanyola sorgida en
els seixanta que ha mantingut els mateixos components des de la seva creació
fins que es van dissoldre l’any 2000 i Santi es va llaçar en solitari. Per
aquest motiu Mario els va lliurar una placa homenatge en l'edició de la Fira Internacional
del Disc i Cinema de Col.leccionisme que es va celebrar a Malgrat de Mar i que
Mario organitzava a Catalunya i Andorra, la del cinema va ser per el director
català Ventura Pons. Per cert, gràcies a negociacions entre la seva
discogràfica, la multinacional EMI i Brian Epstein, mànager de The Beatles, Los
Mustang van signar un acord que els permetia gravar en castellà totes les
cançons dels nois de Liverpool, fins i tot en ocasions publicar-les abans que
sortís el disc dels Beatles a Espanya.
Los Salvajes – La Neurastenia
Aquest és un tema que us hem
extret de un EP de Los Salvajes publicat per EMI-Regal l’any 1966 i "La
neurastènia" era el tema central, encara que també es van incloure una
bona versió del "Keep on running" de The Spencer David Group, “Soy
así” que era d’ells i “Aquesta botas son per caminar”, versió del gran éxito de
Nancy Sinatra. Los Salvajes es van crear l’any 1962 i a més a més del cantant
Gabriel Alegret trobàvem a Andy González (guitarra solista), Francisco Miralles
(guitarra rítmica), Sebastià Sospedra (baix) i Delfín Fernández (bateria). Los
Salvajes eren del Poble Sec, tot i que Sebastià era de Collblanch, a
l'Hospitalet. L'any 1966 Julián Moreno va substituir a Andy González a la
guitarra, si bé ara no sabem quin dels dos toca en aquest disc, però creiem que
va ser Julián. Los Salvajes van ser una de les bandes més sòlides del que
podríem anomenar rock brut, versioners dels Stones i la part més dura del rock
britànic del moment, haguessin estat heavys en els 70 i garatge en els 90,
seguidors de l’estética dels The Who, curiosament mai van gravar res d’ells. Mario
els va portar a la Pobla
de Mafumet l’any 1988, amb només Gaby de la formació original, actuant al
costat dels Sírex i Los Diablos, en el primer concert revival que es va celebrar
a la província de Tarragona. Però vem trobar a faltar la bateria de Delfín
Fernández, un home que quan era un xiquet es dedicava a colpejar amb unes
baquetes que li van regalar, tots els mobles de la casa fins que els seus pares
van optar per la solució més barata... comprar-li una bateria.
Los Sírex – Maldigo mi destino
Amb aquest tema ens anem de dècada
i molt ja que es va publicar com single al 1980 a través del segell
Ariola, però tenint en compte que es tracta de Los Sírex i ningú pot posar en
dubte la seva condició de grup de referència, parlant de la música dels seixanta,
hem decidit compartir-la avui amb tots vosaltres i escoltar-la a El Tems
Passa... i la música queda. És clar que era la cara B del senzill encara que
per la seva qualitat podia haver ocupat perfectament l'A que va ser per
"Esto sí me altera el cuerpo" que no estava gens malament. De fet van
col·locar el single entre els més venuts d'Espanya durant una mica més d'un
mes, aconseguint la desena posició en les llistes, cosa que mai havien
aconseguit cap altre grup revival fins aquell moment. La veritat és que
semblava que Los Sírex estaven acabats a mitjans dels setanta, però la seva participació en el Canet 75 va ser un impacte per a la gent jove que els mirava
com a antiguitats musicals i els considerava uns Yayos, però els Yayos en
aquell festival van començar a deixar anar la seva canya, la seva qualitat i
l'experiència obtinguda després de més d'una dècada trepitjant escenaris i tots
es van quedar bocabadats amb Los Sírex. Va ser el ressorgir d'un grup, ja sense
Manolo Madruga que els va deixar per anar-se'n a viure a Alemanya amb la seva
esposa que era d'allà i va ser substituït per Juanjo. També va ajudar i molt el
festival revival organitzat per Gay Mercader "Hasta luego cocodrilo"
que va representar un ressorgir per a moltes bandes dels seixanta. Manolo
Madruga i Lluís Gomis de Prunera van morir amb pocs dies de diferència al
setembre de 2012 i l'últim bateria, Enrique Rodríguez que havia estat un dels
fundadors dels Gatos Negros i portava cinc anys amb Los Sírex, va morir a
l'octubre del passat any 2014.
Los Telstars – La carta
Hi ha qui afirma que Telstar és un
aparell per mesurar coses elèctriques i es remeten a que el diccionari ho diu
així si be no l'escriuen igual. Segur que s’equivoquen, diuen un altres i es
tracta d’un satèl·lit llençat a l’espai. Nosaltres estem convençuts que tot
aixó no és totalment cert. Los Telstars van ser un grup mallorquín de música
entre instrumental i cantada i per mostra us portem un botó, es a dir que
escoltarem ara a Los Telstars interpretant un tema que van gravar i portar a
l’èxit el grup nord americà The Box Tops, però va haver-hi un altre gran versió
gravada a Anglaterra per el grup The Mindbenders, per tant queda clar que es
tracte d’una versió. Es va incloure en un EP en el que també hi trobavem “El
ultimo vals” que era una versió de Engelbert Humperdinck, “Más vueltas que la
oreja” que creiem era seva i “Al amanecer” que pensem era de Claude François. Los Telstars eren Luis Cerón, Miguel Porta, Juan José Vázquez i Leonardo Martín. Alguns d'ells venien d'un grup anomenat Los Voltors.
Los Telstars van funcionar de 1965 fins finals de la dècada, creiem que es van
desfer l’any 1970 i van gravar un total de 9 discos petits, entre EP’s i
singles, treballan per els segells Belter i Philips. Al 1966 Luis Cerón que Quimet sempre diu que deuen ser parents ja que ell també es diu Cerón de segon congnom, va
marxar-se per anar a tocar a l'Orquesta de Silvana Velasco i allò va marcar el
principi del final. En aquest disc eren cinc, el cinquè en joc era el cantant
Toni Tugores (a la foto) que també tocava els teclats. Per cert Toni durant més de trenta
anys va ser pilot de Spanair. Los Telstars també van participar en alguna ocasió
en el Festival Internacional de la
Canción de Mallorca, ells, sent mallorquins, no podien faltar
en aquest históric festival.
Els Anuncis dels Nostres Records
Avui i a la secció dels nostres
Anuncis per recordar, us hem fet una selecció de falques publicitàries que en
principi van enfocades al públic femení, però moltes d'elles igualment podrien
ser utilitzatdes per nois que nosaltres no discriminem per cap concepte o raó.
I per començar i per si de cas hem de preparar el terreny per a "alguna
altra cosa", anem a escoltar el d'una pastilla que pot alleujar gairebé
tot tipus de símptomes, és a dir que era oli en un llum per a gairebé tot i que
avui se segueix venent a les farmàcies
Tableta OKAL
És clar que avui en dia i amb tot
això dels diners, la crisis, l'atur i l'augment del cost de la vida,
l'honradesa i honorabilitat dels nostres polítics, acaba produint-nos mal de
cap, però a El Temps Passa... i la música queda tenim la solución per aixó. Tan
simple com prendre una Tableta Okal que servia per alleujar tot tipus de
dolors, des migranyes a mal de queixal, refredats, marejos en un viatge, fins i
tot el que en aquells anys es denominaven "Molèsties de la dona", tot
el solucionava la Tableta
Okal, per això en l'anunci et recomanaven no sortir mai de
casa sense portar-la a la butxaca, junt amb la targeta American Expres, per
descomptat. És clar que no sigueu il·lusos, els dolors de la butxaca, aquest
que tot patim avui en dia, no l'arregla la Tableta Okal ni el
sunsuncorda. Per cert, la
Tableta Okal encara es vent actualmente. És clar que si
fóssim "dolents" podriem dir que també serveix perquè la senyora es
prengui una pastilleta Okal i després recordar-li allò de què "Hoy es
Sábado, Sabadete...".
Dentífrico Licor del Polo
No sabríem com qualificar aquest
anunci que potser serveix tant per a noies com per a nois, ja que quan tant es
fomenta la correcta neteja bucal, aquí ens diuen que si no tens temps de
raspallar-te els “piños” tres vegades al dia, com marcan els cànons i la
tradició, no et preocupis, doncs utilitzes dentifrici Licor del Polo un cop i
ja està, boqueta neta i sense mal alé per a tot el dia. Licor del Polo, es una
marca que va començar l’any 1876, sent un elixir en ampolla de vidre i que va
ser el primer d'aquest tipus que vam conèixer a Espanya. Molt anys més tard, el
fabrican de Licor del Polo passaria també a vendre pasta de dents, però això va
ser ja l'any 1960. Licor del Polo encara avui en dia segueix sent una de les
primeres marques de "batalla" del mercat al costat de Colgate i Profidén que també vénen
d'aquelles èpoques glorioses. I nosaltres sempre hem dit quan algú té un
somriure sempre als llavis que té una "Boca Profidén"
Crema Angel Face
Dins de les cremes hidratants,
aquesta que us portem ara estava enfocada a les nenes més joves i la música,
molt adient, ja ho indicava. Es venia en fluid o compacte i com deia l'anunci
“Cobria totes les imperfeccions i millorava la pell”. Angel Face va ser una
marca fabricada per Pond 's. Per cert que "Angel Face" va ser també
el títol d'un film d'Otto Preminger rodat l'any 1952 o potser seria en el 53.
La pel·lícula va ser interpretada per Robert Mitchum i Jean Simmons. Aquest
anunci que escoltem ara és de l’any 1960, però, tot i que no estem segurs,
creiem que la crema hidratant Angel Face encara es ven.
Jabón Camay Rosado
En els anys cinquanta vam
descobrir les pastilles de "sabó d'olor", sabó perfumat per les mans,
la cara i en molts casos tot el cos. En aquelles èpoques moltes eren les mares
que utilitzaven les pastilles de "sabó d'olor" per col·locar als
armaris entre la roba blanca i les tovalloles i així perfumar la roba i tot
l'armari. Una coneguda marca de pastilles de sabó era Camay que es deie era "El sabó de les estrelles" i entre les seves
especialitats va posar a la venda el Jabón Camay Rosado, l'anunci del qual us
hem portat ara. Les pastilles destinades a netejar i embellir les noies es
denominaven veritablement Sabó de tocador i pesaven al voltant de 180 grams. Estaven
destinades sobretot a perfumar i moltes de les nostres mares les utilitzaven no
per rentar-se, les sofertes mares dels cinquanta i dècades posteriors van
trobar un ús millor, les col·locaven, com us deiem abans, entre la roba dels armaris per aconseguir
aromatitzar i que aquest aroma es passés a llençols, tovalloles, fins i tot roba
interior. Avui estem habituats a veure pastilles de sabó olorós en pràcticament
totes les cambres de bany, però en aquella època no ho era així, en alguns
banys hi trobàvem Jabón Lagarto, i Camay va ser una de les primeres marques en
llançar sabó per embellir a les senyores i senyoretes.
Pantys Mari Claire
És clar que una de les revolucions
en quan a productes per embellir a la dona la van representar els pantys que
començaren a comercialitzar-se en els anys seixanta i que com deia l'eslògan
publicitari de Marie Claire, "No son medias, son enteras", és clar un
altre dels seus anuncis deia "Marie Claire, Marie Claire, un pantie para
cada mujer". Per cert que nosaltres sempre hem dit Els Pantys, però
sembla ser que el correcte és Les Panties. Nosaltres buscant, buscant i
rebuscanr per la xarxa, hem trobat una pàgina, una mena de blog, on les dones
opinaven sobre Les Panties Marie Claire i una de les usuàries del producte
deia: "... són boníssimes de veritat, per més que les utilitzo cada dia
per treballar i per a tot, estan com noves, sempre lluentes". Nosaltres
volem suposar que almenys, havia de rentar-las, encara que sigui una miqueta
només, perquè en cas contrari la podríem anomenar amb l'adjectiu de
"Gorrina".
Tancarem els Anuncis i ara
marxarem cap a Catalunya amb un bon cantautor.
La Música
que es Feie en Català
Enric Barbat – Polítics de saló
Aquesta cançó amb la qual
començarem avui la secció en català i que ens porta el cantautor Enric Barbat,
és una sàtira sobre el món de la política i tot i haver estat gravada l'any
1963, avui el text podria estar de màxima actualitat, tenint en compte la
classe política que regeix el nostre destí. Ens parla de dos amics, polítics de
ideologies molt diferenciades, un de dretes i l'altre d'esquerres, que moren en
un accident i a partir d'aquí comença la història que us recomanem escoltar amb
atenció. Es trobava recollida en un EP d'Enric Barbat publicat per Edigsa sota el títol “Canta
les seves cançons” i en el qual també es van incloure “Dimarts i Tretze” que ja
hem escoltat en el programa fa diverses temporades, “Snak bar” i “Jo soc
cartagines”. Els arranjaments i la direcció musical van estar a càrrec del
mestre Lleó Borrell i en el món musical de l'època va ser conegut com "El
disc de la pipa" per la fotografia de la portada. Enric Barbat va ser un
dels cantautors més carismàtics de la Nova Cançó i dins del col·lectiu, va ser el sisè membre d'Els Setze Jutges. Enric Barbat va néixer a a Barcelona l’any 1943 i va debutar amb
Els Setze Jutges en un recital celebrat a la Facultat de Dret de
Barcelona, l’any 1963. Desenganyat, Enric Barbat va gravar un disc, ja en els
70, en castellà, però va tornar al català en el que en opinió de Mario és el
millor disc d'Enric Barbat, el LP "Quatre" que compta amb Carlos
Cárcamo als teclats i te un contingut molt electrònic, casi techno-pop. El 13 d'abril
de 2007, juntament amb la resta de components d'Els Setze Jutges va rebre la
Medalla d'Honor del Parlament de Catalunya, en
reconeixement per la seva tasca a favor de la cultura i la llengua catalana
durant la dictadura. Alguns es van queixar dien que el reconeixement arribava
tard, però com “Más vale tarde que nunca” que dicen al Regne, cap d’ells va
rebutjar la medalla. El 10 de decembre del 2011 Enric Barbat ens va deixar, va
morir a Menorca, on vivia des de feia décades, a causa d’un atac de cor.
Tony Obrador – M’es ben igual
Aquesta cançó que ens canta Tony
Obrador us l'hem extret d'un single publicat l’any 1968 pel segell Columbia,
amb "Ets tu" a la cara A. Es tracta d'una composició del també
mallorquí Antoni Parera Fons i els arranjaments i la direcció musical de la
gravació van estar a càrrec del Mestre Selles. Amb aquest tema es va presentar
en la cinquena edició del Festival de la Cançó de Mallorca, però ni Quimet ni Mario
recorden ara si va guanyar o no, però els sembla que va ser una cançó anglesa
la que es va andú la Caracola
d'Or. Tony
Obrador, cantant i guitarra mallorquí, va ser component dels Mike & The
Runaways i després dels Pekenikes, substituint a Lucas Sainz, l’any 1969. En els 70 va acompanyar a Juan Pardo i va participar com a
guitarra en l'enregistrament del LP "Hotel Tobazo" (1975) en el qual
una joveníssima Luz Casal feia els cors al costat d'Ana Oz que era component
del duet Ana & Johnny. Abans de llançar-se en solitari Tony Obrador havia
militat també amb Los Talayots. Tony Obrador va treure entre 1967 i 1969 cinc
discos, tots EP's i singles, però també un parell de LP's. En els 70 va gravar
un o dos singles cantant en castellà i també va compondre, entre d'altres per
Danny Daniel. Per cert, us explicarem una anècdota, el primer LP que va gravar
amb Els Pekenikes va ser "Ària", sobre un tema de la "Passió
segons Sant Mateu" de Joham Sebastian Bach. Es tractava de "Erbarme
dich, mein Gott", escrit per contralt. Van ser acompanyats per l'Orquesta
Manuel de Falla i l'arranjament va substituir el cant solista per la guitarra
elèctrica de Tony Obrador. Als anys 80 va conduir un programa de radio junt amb
la locutora Eugenia Planas.
Tuna de la Facultat de Dret de
Barcelona – El cant dels Adeus
La Tuna
de la Facultat
de Dret de Barcelona van gravar un parell d'EP's en català. Del primer
d'aquests discos, editat a l'any 1965 ja hem escoltan alguna cançó a El Temps
Passa... i la música queda. En aquest disc que s'allunya una mica del clàssic
so de les tunes, es van incloure “La
Nostra cançó”, "No vull que ploris",
"Sebastopol" i "Bella nit". L'adaptació de la música i les
lletres va estar a càrrec de Felip Cañellas que també va ser el director
musical. Us hem seleccionat un altre vegada a la Tuna de la Facultat de Dret de
Barcelona per diverses raons, entre elles que peten bé i per cantar
en la nostra llengua, de fet van ser la primera tuna que va gravar en català,
però un altre fet rellevant és que un dels seus components era Ricardo Fernández
Deu, un home que és advocat, presentador de televisió i tertulià habitual si bé
la veu solista en el primer disc era Ricardo Vázquez-Prada, l'any 1968 traurien
un altre EP editat també per Concentric, però en aquest segon disc de la Tuna de la Facultat de Dret de
Barcelona, també dirigit per Felip Cañellas, el solista ja va ser Ricardo
Fernández Deu i aquest es el que escoltem avui a El Temps Passa… i la música
queda, amb tot un clàsic “El cant dels adeus” que es una de les cançons que no
poden faltar a un ball d’envalat ja que es el “Vals de las velas”, ara bé, es
tracte d’una cançó tradicional escocesa, però en el disc també trobavem “Cançó
de Bresol” de Mozart, el “Tema de Lara”
de pel·lícula “Dr. Zhivago” i “Carolina”. La foto de la portada del EP era de
Joaquín Soler i l’adaptació de la lletra i la música va ser de Felip
Cañellas.que al igual que al primer disc, va ser així mateix el director
musical.
Los Stop – Cançó dels enamorats
Los Stop van gravar uns quans
discos en català, tampoc massas no os penseu. Un d’aquest discos, un EP titulat "Los Stop canten en català", editat
per Belter l'any 1968 tenía aquesta cançó a ritme de sardana que escoltem ara i que
ens parla de Sant Jordi, els llibres i les roses. També va incloure "La plutga plora", "L'avi" i "No tornaré a plorar", el va treure el segell Belter, però el grup ja tenia problemes interns i no va tindre cap mena de promoció. Cristina, la seva cantant es
diu de veritat Mari Carmen Arévalo i un bon dia es va rebotar amb els seus
companys de Los Stop i va voler anar-se, però quan volia andur-se amb ella el
nom es va assabentar que estava registrat per ells i va creà Cristina i Los
Tops que per cert, quan ella ja va començar com a solista, van seguir
utilitzant el nom dels Tops i almenys que sapiguem, van gravar un parell de
singles en 1970, un d’ells versionant el "Venus" dels holandesos The
Shocking Blue que ja hem escoltat a El Temps Passa… i la música queda. Per cert que Els Stop que van començar dien-se Donald Duck, eren, a més de la Cristina, Juan Comellas,
José María Serra (que en els 80 va ser representant artístic de Lucky Guri i
Núria Feliu, entre altres artístes i amic de Mario), Fernando Cubedo i Andrés
Gallego. Per cert, Cristina que seguiex en actiu, ha tret un nou CD l’any passat
sota el nom de Cristina Stop.
Y fins aquí ha estat la música
feta en català, però seguirme a Catalunya amb “La Llegenda”.
Lone Star – Quiero besar otra vez
tus labios
Escoltarem al programa d’avui de
El Temps Passa… i la música queda, a “La Leyenda”, aquesta gran banda barcelonina per la
qual hem de confessar sense rubor que sentim debilitat. Lone Star, un dels pocs
grups que els quatre components tenien carnet blanc cosa que acreditava el seu
pas pel conservatori i els permitia treballar a sales de ball i cobrar. Normalment els músics
tenien carnet vermell i aixó sols servia oficialment per fer
"atracció". Lone Star eren en
aquesta gravació Pedro Gené, Joan Miró, Rafael de la Vega i Lluis Masdeu que había
substituit a Enrique López front de la bateria. De fet ja finals dels seixanta van començar a
produir-se canvis i perLone Star van passar bons músics com Tapi, Sebastiá
Sospedra, Àlex Sánchez, Jerónimo Martínez, etc. i la banda es va desfer en els
90 definitivament, després de treure un CD que es va titular, curiosamente,
“Hacía el futuro”, era l'any 1992. Aquest tema que escoltem ara, es va incloure
en un single amb "Lazy train" a la cara B. Dels Lone Star em parlat
tantes vegades que la veritat es que ja no sabem que dir d'ells i que no hagem
dit abans. A la foto del blog veureu als Lone Star amb components de The Animals, un dels
grups que ells van versionar i bé. No acabarem sense dir que Pere Gener ha tret
el seu primer disc en solitari, va ser al març de l’any passat i ha comptat amb
bons músics com Kitflus, David Palau o Virginia Martínez de La Puerta de los Sueños.
Los Ángeles – Lo mucho que te
quiero
Aquesta cançó escrita per a Los
Angeles per Ibarra, Ornelas, Herrera i Céspedes, va ser la cara A d'un single
que es va publicar l'any 1969
a través del segell Hispavox amb "Cada dia" a
l'altra costat i que era una composició de Poncho. Va ser el seu novè single. És
un dels millors discos de Los Ángeles, encara que la portada trobem que frega
el ridícul i possiblement en aquest tema li sobrin els arranjaments de metalls
que volen donar un aire tex-mex a una bona balada, encara que no ho
necessitava. Los Ángeles eren un grup de Granada i van començar sent Los
Ángeles Azules, però quan va marxar el cantant Julián Granados per
incorporar-se als The Brisk, Poncho va passar a ser cantant, a més de tocar la
batería i Los Ángeles Azules es van reconvertir a Los Ángeles. Van ser el
millor grup vocal del pop espanyol dels seixanta, perllongant-se la seva carrera
en els setanta, fins a les morts de Poncho González i José Luis Avellaneda en
accident de trànsit el 26 de setembre de 1976, Carlos va quedar ferit de
gravetat. Carlos i Agustín al costat del fill de Poncho van reprendre la banda
en els anys 90. L'any
2007 l'Ajuntament
de Granada va imposar a Los Ángeles la medalla de plata al "Mèrit per la Ciutat". Us direm que
Los Ángeles, tot i que van gravar molts singles, només van arribar a publicar
dos LP's i un CD ja als noranta. Això si, van participar en dues pel.lícules
"Un, dos, tres al escondite inglés" d'Iván Zulueta l’any 1969 i
"A 45 revoluciones por minuto" de Pedro Lazaga en el 70. Durant un temps
i mentre un d’ells feia la mili, va ser substituit per Pepe Robles que més tard
crearia Los Módulos. Los Ángeles van ser descoberts per Rafael Trabuchelli per
al segell Hispavox i ell es va encarregar de produir els seus discos. En total
Los Ángeles van gravar 23 singles i dos LP’s de 1968 a 1976. Quimet sempre
afirma que son el millor grup que ell ha sentit tocan cançons dels Beatles,
sobre tot per els seus jocs de veus. Mario te una enécdota curiosa amb ells,
però diu que ja us la va explicar fa un temps. Mario creu que Los Ángeles
eren bons músics, pero com a pèrsones eran uns impresentables sense cap mena de
respecte per els companys de profesió.
Henry Stephen – La nave del olvido
Per acabar El Temps Passa... i la
música queda d'aquesta setmana, us hem portat un altre vegada al cantant de color Henry Stephen
i aquest clàssic del bolero "La nave del olvido", tot un "peaso
cansión" que compartirem ara. El tema va ser escrit per Dino Ramos i una
de les versions més recordades a tot el món és la que va realitzar el cantant
mexicà José José l'any 1969 i que va ser el tema que el va llançar
internacionalment, tot i que aquest artista no és excessivament conegut a
Espanya, hem de reconèixer públicament que és una gran estrella al país germà i
pràcticament en tota l'Amèrica de parla hispana. Henry Stephen la va publicar
com a cara A d'un single editat per RCA l'any 1970, amb "Nuestro grupo"
al’altre cara". Reconeguem que la cançó més popular en la carrera del
veneçolà va ser "Limón, limonero" que vam escoltar al programa fa
algunes setmanes, però si hem de triar entre ella i la que escoltem ara, no hi
ha dubte possible, ens quedem amb aquest boleret. Henry Stephen va militar
inicialmente en el grup del seu pais Los Impala, fins que es va decidir a
llançar-se en solitari. El cantant i actor Henry Augustus Stephen Pierre, va
néixer el 15 de juliol de 1941
a Cabimas, estat de Zulia, a Veneçuela, quan no manava
Chávez i la cosa no estava ni "madura" ni "podemos". Primer
va formar part de diversos grups, entre ells Los Técnicos, Los Flippers, Los Blanco
y Negro i finalment s'uneix a Los Impala que ja tenien una bona carrera
professional que va seguir quan ell els va deixar per llançar-se en solitari,
va romandre en el grup de 1963 fins a l'any 1966, tot i que ja va començar com
a solista al 65 gravant "I Remember", cantada en anglès. L’any 1969
va publicar el "Limón, limonero" que va ser un èxit internacional i a
Espanya es va convertir en la cançó de l'estiu, tot i que nosaltres reconeixem
que es tracta d'una horterada, però una horterada que es va vendre molt bé i
sonava a totes hores per les emissores de ràdio espanyoles. L'any 1970 va ser
reconegut com a Disc d'Or internacional a l'haver superat el milió de còpies
venudes a tot el món. De fet i aprofitant l'èxit de la cançó Henry Stephen es
va instal·lar a Espanya. El grup valencià Suco y Los Escorpiones, integrat per
Suco, Andrés, Pepe, Paco i José, van ser la banda d'acompanyament de Henry
Stephen aquí al pais, supossem que es van inflar de tocar aixó del "Limón,
limonero", fins que la policia espanyola va “facturar” al veneçolà cap al
seu país per problemes de drogues, però moltes, no us penseu que va ser per que
l’enganxessin fuman-se un “porrito”. Quan Henry Stephen va ser expulsat
d'Espanya va tornar al seu país, però els seus enregistraments van ser molt
esporàdics, encara que es va convertir en actor de telenovel·les, els
culebrons en paper de l'època. A mitjans dels 90 i aprofitant que Los Impala tornen als
escenaris, s'uneix a Edgar Quintero, Francisco Belisario, Nerio Quintero i Omar
Paduay. De fet ha participat a Los Impala cada vegada que aquests han anat
tornant, per diluir-se en l'oblit en tornar a desfer-se.
Acabarem El Temps Passa… i la
música queda per aquesta setmana, un
recorregut per els records del nostre passat musical. Som Quimet Curull
i Mario Prades i ara tocarem el dos, però abans us deixem amb companyia de
totes aquelles emissores per les que ens escoltes o bé via Internet si et
descarrégues el programa des de el Facebook de l’estimada Montse Aliaga (a la foto) o aquí
al blog, fins la setmana que ve.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen
il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
Enllaç per decarregar-se el programa
Enllaç per decarregar-se el programa
No hay comentarios:
Publicar un comentario