La música omple molts buits en la
nostra memòria. Escoltant cançons com les que avui compartirem a El Temps
Passa... i la música queda, tornen a la nostra ment instants que moltes vegades
crèiem oblidats i tingueu en compte el que deia el pare de Mario: "Recordar
és tornar a viure" i nosaltres pretenem que torneu al passat escoltant
ara a Pop Tops, Dúo Dinámico, Los Discóbolos, Dave Dacosta, Los Polaris, Pau
Riba, Los HH, Michel, Quico Pi de la
Serra, Tony Dallara, Los Pekes, Relámpagos i uns quans més que
ens acompanyaran en aquest viatge al ahir, a la década dels seixanta que
començarem des de les emissores per les que ens escoltes cada setmana i obrirem el programa amb Karina que ens parla del seu xicot. Som Quimet Curull i
Mario Prades i iniciarem el cami al ahir dient alló de cada setmana.
Obrim la Paradeta
Karina – Mi chico
L'any 1964 Karina va publicar a
través del segell Hispavox el seu quart EP que s'obria amb el tema
"Puedo", escrit per Augusto Algueró i que després va formar part de
la banda sonora de la pel·lícula "Arriba las mujeres" de Julio
Salvador, ja a l'any 1965. També trobàvem una versió de "Volverás"
que era un tema arribat de França. La cara B s'obria amb la cançó que us hem
seleccionat per començar avui El Temps Passa... i la música queda i que era una
composició del nord-americà Smokey Robinson, líder dels The Miracles que la va escriure per a la cantant
de color Mary Wells i la seva continuació "My Girl" la gravarien The
Temptations. L'EP es tancava amb "Hago mal en quererte", una versió
del "Do You Really Loves Me Too (Fool 's errant)" del rocker britànic
Billy Fury, però tot i les bones intencions de Karina, nosaltres ens quedem amb
la versió que van realitzar Los Pekes, als quals escoltarem més tard, encara
que no amb aquest tema. La cançó també va ser versionada per Los Ágaros. Aquest
disc de Karina es va publicar també a França amb una portada molt similar, encara que
no tenim informació de com va funcionar a nivell vendes, al veí país. Karina,
nascuda a Jaén el 4 de desembre de 1946, és una de les figures musicals
històriques del pop que es va fer als seixanta a la península Ibèrica. Va
encunyar el terme "veu karinera" que utilitzem quan ens referim a
cantants femenines espanyoles amb un timbre de veu aflautat i agut en excés que
tan en moda van posar les cantants nord-americanes en els cinquanta. Va ser la
noia Ye Yé per excel·lència. En la seva carrera destaquen amb llum pròpia
cançons com “Las flechas del amor”, “La fiesta”, “Romeo y Julieta”, “El baúl de
los recuerdos”, “Me lo dijo Pérez” o “En un mundo nuevo” amb la qual ens va
representar a Eurovisió l'any 1971 quedant en segona posición. Quan Karina
començava l'any 1961, es va presentar i va guanyar un concurs radiofònic de la Voz de Madrid i va guanyar
tres mil pessetes de l'època. És clar que en aquells temps encara feia servir
el seu nom real que era Maria Isabel Llaudes Santiago. Es va presentar en uns
quants festivals i va gravar anuncis per a publicitat en ràdio, entre ells un
per Wynn’s. Va ser Torrebruno qui li va posar el nom artístic de Karina, quan
va signar contracte amb Hispavox, encara que algunes fonts asseguren que va ser
obra d'Enrique Garea, director del segell Columbia, però ella ja havia publicat
un parell d'EP's que es van vendre en botigues, un d'ells amb “El bikini
amarillo” com a cançó estrella i també un single publicat per RCA.
Hermanas Benítez – Chao, Chao
Quimet sempre fa la conya de dir
que las Hermanas Benítez anaven a "tan el kilo", es a dir que las
contrataves a pes, i es que segons el pressupost s’et presentaven per actuar
tres, quatre, fins i tot cinc germanes. Eren naturals de Cuba i Las Hermanas
Benítez com tants i tants músics i artistes cubans, van fotre el camp de la
seva illa cap a Mèxic fugint del régim dictatorial dels germans Castro, després
es van vindre a Espanya. Les Hermanas Benítez eren Beatriz, Beba, Petry, Carmen
i Juanita, més tard sel's va afegir un altre, Haydee que era la més petita. Les
nenes van cantar a moltes pel·lícules de Cantinflas, entre ellas destaca
"Sube y baja", filmada l’any 1958 i van gravar quinze LP’s al llarg
de la seva carrera musical. La cançó més popular en la trajectoria de Las
Hermanas Benítez va ser “Corazón de melón”, pero elles van incursionà i molt
dins del pop amb cançons com aquesta que us portem ara i que es una bona versió
del “Down Town” un èxit de.la britànica Petula Clark i val a dir que a
l’Espanya dels seixanta es van fer un grapar de versions del tema, entre elles
volem destacar la de Los Sírex i creiem que també Los Mustang la van gravar,
entre molts altres. Les Germanes Benítez la van incloure a un EP amb
“Cucurrucucu paloma”, “Al compás de la yenka” i “Muñeca de cera”, una versió
del “Poupee de Cire, Poupee de So” i que va ser publicat per el segell
Discophon l’any 1965. Eren filles de l'ex-ministre cubà de Treball Francisco
Benítez, el creador de la llei de Treball que va ser coneguda popularment com
'8 x 5' que protegia als treballadors cubans de jornades setmanals superiors a
40 hores. Van començar molt joves, en realitat gairebé per casualitat i
d'amagat del seu pare, però amb la complicitat de la seva mare Felicia
Hernández de Benítez que sempre les va recolzar. En el 1957 viatgen als Estats
Units, durant 6 mesos, fent una gira per més de 20 ciutats i que va ser un gran
èxit, allà els va sorgir el contracte per anar-se'n a Mèxic.
Tina y Tesa – Madison kid
Aquesta èça es tracta d'una versió
d’un tema de Tony Sheridan & The Beat Brothers i sota el nom del conjunt
que acompanyava el cantant britànic Tony Sheridan es trobaven The Beatles, bé
sols estaven Paul McCartney, John Lennon i George Harrison, el bateria era
Peter Best que quan van començar a treballar ja com The Beatles el canviarien
per Ringo Starr. De fet a Tony Sheridan i Peter Best avui en dia sols se'ls
recorda per la seva relació amb els Beatles. Les germanes Tina y Tesa ens la
porten a ritme de màdison, elles eren de
Alacant, però van tindre que anar-s’en a Barcelona, vigilades per la seva mare
que quedi ben clar, per poguer llançar-se professionalment. Les dues germanes
que es deien en realitat Teresa i Josefina, tenien carnet blanc, cosa curiosa
en una època on s'usava comunament el vermell i sobre tot, pel fet de ser
dones. Van obtenir el carnet el 12 de febrer de 1962. Tina y Tesa eren un Dúo
Dinámico en femení i la seva imatge desenfadada, amb pentinats tipus
"garçon", pantalons pitillo o faldilles escoceses, junt amb la seva
qualitat, van fer que la EMI,
a través del subsegell Regal les contractés i van començar a gravar. Aquest
tema estava inclòs en el tercer EP de Tina y Tesa, editat l’any 1963 i amb
“Quiero que hablemos” que era una versió de Brenda Lee, "Celedonio",
versió d’un tema italià ple de bon humor, junt a “Tengo que volver”. Tina y
Tesa encara van gravar un altre single
amb el segell Belter, l’any 1966. Després el duet Tina y Tesa van desaparèixer
del mercat musical. El dia 21 d’abril de 1963 Tina y Tesa van actuar en un gran
festival celebrat al Palau dels Esports de Barcelona. Al costat d'elles van
participar moltes figures, consolidades i noves, com José Guardiola, Los
Pájaros Locos, Encarnita Polo, Franciska que es la mare de Rebeca, Salomé, el
Dúo Rúbam, Kurt Savoy i altres
Los Relámpagos – Baby elephant
walk
Seguirem amb aixó del màdison amb
aquesta cançó que es una bona composició del gran Henry Mancini que va fer per
a la pel·lícula “Hatari”, un bon film que si bé el protagonitzaba John Wayne,
anaba sobre Àfrica i la cacera d’animals salvatges vius. Com podreu comprovar
escoltan-la, el grup Los Relámpagos realitzan una versió genial que va fer que
molts es pensesin que aquesta cançó era seva, de fet aixó va arrivar a dir-se.
Van començar sent Dick y Los Relámpagos i van acompanyar a Mike Ríos en
enregistraments i actuacions i també a altres, entre ells el Dúo Cramer i Juan Pardo en el seu primer EP quan firmaba com Juan Pardo y su Conjunto que
tot i ser Los Telekos, a l’hora de gravar van tindre que ser Los Relámpagos, una de les millors bandes instrumentals surgides al panorama espanyol,
liderats per José Luis Armenteros (guitarra) que posteriorment es va
dedicar a la producció i composició després de deixar-los en 1968. Per Los
Relámpagos van passar a més a més, Pablo Herrero (òrgan), Ricardo López Fuster
(bateria), Juanjo Sánchez Campins (baix, i guitarra solista) que va morir el
23 d'agost de 2008, Ignacio Sánchez Campins (guitarra rítmica i orgue), Juanjo
Sánchez Campins Jr (guitarra rítmica) i Fernando Mariscal Jimeno (bateria).
Durant un temps també van tindre al cantant i guitarra Juan Camacho, una de les
grans veus valencianes dels setanta
Tony Ronald – Madisonistas
Tony Ronald, productor,
compositor, guitarra i cantant, de veritable nom Siegfried Andre den Boer
Kramer, ens va deixar el 3 de març del 2013, tenia 72
anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que la va passar aquí al
país ja que va arribar amb els vint tot just complerts, recent acabada la mili
i es va establir a Catalunya. Va ser un dels grans cantants de pop en els 70,
gràcies a cançons com "Dejaré la llave de tu puerta", "Lady
Banana" i sobretot "Help", però la seva carrera va començar a
principis dels 60. Havia nascut a Arnhem, Països Baixos, un 27 d'octubre de
1941 i durant molts anys va residir a Castelldefels, a la zona de la Pava. Va estar casat amb
July, de la qual es va divorciar i a la que Los Diablos van dedicar la cançó
"Oh July" i des de feia anys estava casat amb Mariló Domínguez. Tony
Ronald va començar gravant en solitari i d’aquell primer disc us hem extret la
cançó que escoltem a El Temps Passa... i la música queda, aquest
“madisonistas” on Tony Ronald ens explica fins i tot un nou pas d’aquell ball
de moda que es va dir el madison. Després va crear el seu primer duet, Kroner's
Duo amb un basc anomenat José Luís Bolívar. L'any 1961 amb el també holandès
Charley Kurtz van crear Tony & Charley i van gravar cinc EP’s amb La Voz de su Amo del 61 al 62 i
es van editar dos LP's, però després i sembla ser que "diferències
musicals" van acabar amb aquesta unió. Tony Ronald volia fer música pop i
rock, mentre que Charley preferia fer balls. Tots dos van tenir raó. Charley
que en realitat es deia Charley Recourt i el seu germà Johnny al que es va
portar des d'Holanda, van muntà Johnny & Charley i van crear "La
yenka" l'any 1965. Llavors Tony Ronald es va llançar en solitari
acompanyat pels Kroner's, amb una linea molt més enfocada cap el R & B i el
rock i pels Kroner's van passar gent de la talla de Max Sunyer, Kitflus, Francis Rabassa, Jordi Colomer, Primitivo Sancho, Àngel
Riba, Frank Mercader, Santi Picó i altres.
Los Polaris – Texas
Los Polaris, als que avui
escoltarem a El Temps Passa… i la música queda, aquesta finestra al record, a
la dècada gloriosa dels seixanta, musicalment parlant, van ser un grup que tan
sols va publicar un disc, un EP de quatre cançons, però avui podríem considerar
a Los Polaris com un els grups rellevants en els inicis d'aquell rock and roll
pioner de principis d'aquella dècada, dins dels conjunts madrilenys. Va ser
creat per dos nois de només 17 anys, Fernando Muñoz (òrgan) i Fernando Mariscal
(bateria), als quals se'ls uneixen Ele Juárez (guitarra), Juanjo Sánchez
Campins (baix) i Luis Blanco (guitarra). Però Juanjo se'n va a Los Relámpagos i
comencen els canvis. S'incorpora el baixista japonès Tony Yoh i Los Polaris
comencen a fer actuacions en clubs de Madrid com a grup instrumental i
anomenant-se Los Zipi-Zape. Canvien a Los Polaris i l'any 1964 es reconeix la
seva vàlua professional i apareixen un reportatge seu a la revista Fonorama i
això que no havien gravat res (portada al costat). Es converteixen en la banda d'acompanyament del
francès Robert Jeantal. Segueixen els canvis i entra Manolo Díaz Pallarés
(guitarra), que tocava amb Los Flaps i també Manolo Díaz, que venia de Los
Sonor, com a cantant i guitarra rítmica, passant Ele a tocar el baix. A l'any
1965 i amb el segell Columbia es publica, amb producció d'Alain Milhaud que
començava llavors a Espanya, el seu primer i únic disc en el qual es va incloure
aquesta cançó, una versió d'un tema country, al costat de “Cantando voy” que
era seva, “Te prefiero a tí” i “Cerca de ti”. Manolo Díaz deixa el grup a finals d'any per llançar-se com productor i en
solitari i ells passen a ser grup de suport de gent com Marta Baizán, Valen i
Dyango, també tornan a acompanyar a Robert Jeantal. Allà es va acabar la
carrera de Los Polaris com a grup. Per cert, Manolo Díaz Pallarés ja va morir.
Dave Dacosta – Sweet little
sixteen
Aquesta és una de les millors
versions que hem escoltat a Espanya d'aquest popular tema composat i
interpretat originalment pel guitarra i cantant nord-americà de color Chuck
Berry, un dels pioners del rock and roll i que no tenim que confondre amb el tema
del Johnny Burnett Rock and Roll Trio del mateix títol. Dave Dacosta tenia un
grup integrat per quatre nois i una noia, encara que aquesta no cantava. La
cançó us l'hem extret d'un single que va publicar Columbia l’any 1968 i
nosaltres pensem que Dave Dacosta era britànic i durant un temps el van
acompanyar el grup Strollers. A ells els agradava nedar contra corrent ja que a
finals dels seixanta el rock'n'roll estava en desús i imperava el beat i
començava un incipient rock progressiu i simfònic i ells feien i molt be, rock
and roll. El grup es va crear a principis dels
60 i l’any 1970 ja eren sis, amb dues noias. En total a Espanya van gravar un
EP per Polydor i tres singles amb Columbia on van incloure fins i tot una
versió dels “Ojo por ojo” de Manolo Díaz que també havien gravat Los Pasos. El
cantant, guitarra i pianista Dave Dacosta va estar a Espanya de 1968 fins al
1973 i abans havia treballat a França amb els Strollers que eren Dave Carey
(guitarra solista), Colin Angel (baix) i Chris Johnson (bateria).
Los Pekes – Loddy Lo
Us portem de nou a Los Pekes, un
bon grup que hem de reconèixer ens agrada i avui hem seleccionat aquest tema
que va ser un dels èxits del guitarrista i cantant de color Chubby Checker, al
qual es va considerar a Europa el Rei del Twist, encara que Los Pekes li han
canviat el ritme a la cançó que es va incloure en un EP publicat l’any 1964 i
en el qual també trobàvem “Al claro de luna” composada per el mestre Augusto
Algueró, “Lo se” que era una versió del “I will” i “Hay tantas chicas en el
mundo” de Petula Clark que també havíen gravat en castellà Los Brujos de Mariní
Callejo, Sonia, Micky y los Tonys, Miguel Ríos, Jorge Teijón, Betina i uns
quans més. Ara fem historia, tres germans anomenats Benito, Jesús i Pedro es van incorporar a la rondalla
Sant Josep Bernans, allà coneixen a José. Quan compleixen els quinze anys,
l’any 1961, decideixen formar un conjunt que en principi queda integrat per
Luis Benito Provencio (baix), José López Savorit (guitarra), Jesús Provencio
(guitarra) i el seu germà bessó Pedro Provencio (bateria), junto a un cantant.
Guanyen el concurs de ràdio "Lo Mejor de Cada Casa" que presentava un
jove José Luis Uribarri. L’any 1963 se'ls uneix com a cantant una noia
d'Ourense anomenada Maria Esther Alvárez i comença el seu camí musical, gravan
el primer EP l’any 1964. Benito abandona el conjunt, per convertir-se en el seu
manager i arreglista. El seu lloc al baix l'ocupa José Francisco Cervera, si be
en aquesta grabación encara eren Benito, Jesús, Pedro, José i María Esther. Amb el nou músic van guanyar el
Festival de la Canción
Hispano Portuguesa de Aranda de Duero. Van tenir una
interessant carrera, arribant a gravar tretze o catorze discos. Els problemes
comencen quan decideixen canviar de discogràfica i es troben que l'anterior
havia registrat el nom, una pràctica habitual per l'època que putejava i
lligava als grups i ells van passar a anomenar-se Los Peckes, però el canvi i
el casament de la cantant amb un músic d'un altre grup, així com el seu
estancament musical, desfà Los Pekes.
Los Discóbolos – Un día volverás a
mi
Us portem ara a Los Discóbolos,
des d'un single publicat per Zafiro l'any 1964 amb "Wini Wana Wana" a
la cara A i la veritat és que res us podem explicar sobre Los Discóbolos ja que
a través de la xarxa no hem trobat informació seva i hem de confessar que no
els recordem, llevat que eren cinc nois que van publicar dos single el mateix
any i amb la mateixa foto a la portada, els de la casa de discos es van limitar
a canviar el color i allà està, al carrer. Però el tema, encara que no l'hem
reconegut, ens sona i per això creiem que es tractava d'una versió, però tampoc
podem assegurar-ho, és clar. Això si, Los Discóbolos petaban molt bé i per això
sonen avui a El Temps Passa... i la música queda.
La Música
que es Feia en Català
Quico Pi de la Serra – L’home del carrer
Francesc Pi de la Serra i Valero va néixer a
Barcelona el 6 d’agost de 1942 i és conegut popularment com Quico Pi de la Serra. Guitarra,
compositor i cantant va ser un dels més representatius cantautors de
l'anomenada Nova Cançó i avui segueix en actiu. Fa cosa d’un parell o tres
s’anys Quimet el va estar veient en directe a Constantí i li va tornar a
agradar molt. Quico Pi de la
Serra va començar a Els Setze Jutges com a guitarra,
acompanyant els seus membres en les seves actuacions compartides, però poc a
poc va prenent el seu propi protagonisme com a cantautor, tot i que en els seus
inicis va formar part del grup Els 4 Gats als que hem escoltat no fa masa en un programa de El
Temps Passa… i la música queda, un bon grup que interpretaven una mena de R
& B a la catalana, bastant simplista, aixó si. La cançó “L’home del carrer”
junt a "Els Fariseus" que també es trovan en aquest EP, son les seves
cançons més representatives. Quico Pi de la Serra, nascut a Barcelona el 6 d’agost de 1942,
vivia a la plaça de Sant Jaume de Barcelona i és un gran col·leccionista de
guitarres i d'això dóna fe Mario que ha estat a casa seva, si bé i des de fa
uns quants anys va haver de deixar aquell pis de situació privilegiada i per el
que pagaba quatre rals de lloguer, però això ja és una altra història quer us
explicarem un altre dia.
Pau Riba – Noia de porcelana
Amb tota seguretat la cançó més
popular en la carrera de Pau Riba és aquesta "Noia de porcellana" que
va gravar l'any 1968 i anem a escoltar-la avui a El Temps Passa... i la música
queda, de fet i per a molts era l'única cançó destacable de la seva llarga
carrera discogràfica, clar que quan Serrat la va versionar magistralment a
l'àlbum "Banda sonora d'un temps, d'un país", molts han canviat
d'opinió i pensen que en la cursa de Pau Riba... ja ni aquesta, Mario entre
ells. Pau Riba va néixer a Palma de Mallorca el 7 d'agost de 1948. Va dissenyar
unes quantes portades de discos per al segell Concentric, paral·lelament al seu
treball com a cantautor amb aires rockers i va
gravar un parell de discos amb el duet Pau i Jordi. Fou Maria del Mar Bonet qui
el va recolzar i va intentar que fos acceptat per Els Setze Jutges, però no va
ser així, al Pau no el van trobar un
personatge adequat per formar part dels Jutges i el van rebutjar, clar que
també per mediació de Maria del Mar Bonet, va ser acceptat finalmente en el
col·lectiu el Grup de Folk. Ara be, algunes fonts d'internet diuen que ell va
ser un dels fundadors del Grup de Folk, aixó no ha estat mai cert. La veritat és
que Pau Riba i Romera sempre va ser un transgressor en les seves cançons i
concerts. Us recomanem veieu la pel·lícula del Canet Rock 75 i al·lucinareu amb
la seva actuació i sobretot la seva "posada en escena". Mario recorda
un concert realitzat a Mataró o Badalona, en el què va sortir a escenari amb un
negligé, calces i sostenidors... en fi, és Pau Riba Que us podem dir que no sapigueu?
Michel - Aline
Aquesta es la versió que el
cantant valencià Michel va fer en català del èxit del frances Chistopher,
editat a un single amb “Capri s'ha acabat” a l’altre cara, també una versió
francesa, en aquest cas de HervéVilard. Michel va ser un gran cantant melòdic,
però sobtadament va desaparèixer del mercat, va deixar de sortir a la televisió
i no se'l veia ja en els festivals a l'ús. A poc a poc el seu record es va anar
diluint en l'oblit encara que alguns nostàlgics com nosaltres ens preguntàvem
Què s'ha fet de Michel? La història és complexa, molt política i us
l’explicarem. Un bon dia Michel va participar en un festival “allende” les
nostres fronteres, el de Sopot, a Polònia. Va ser convidat a actuar després
darrera del anomenat “Telón de Acero” i ja que estava a Polònia, va marxar-se
cap a Moscou i va agradar molt al públic comunista. Va triomfar plenament amb
la seva veu potent i clara en els països soviètics. No va consultar-ho, no va
demanar permís a les autoritats espanyoles i per més INRI, Michel abans
d'iniciar la gira que tenia programada per Estats Units va marxar-se a Cuba per
a realitzar una sèrie de concerts. Allà i borratxo d'alegria i eufòria en veure
com s’el rebia, no se li va ocórrer res més que fer-se una fotografia amb Fidel
Castro que el departament de Relacions Públiques cubanes es van encarregar que
recorregués tot el món, aquí no es va publicar, és clar, però la foto va
arribar a les autoritats franquistes i després de la suspensió de la gira pels
Estats Units i la queixa oficial del govern nord-americà a l'espanyol de
Franco, mitjançant una trucada de l’embaixador al dictador, Michel va ser
inclòs amb caràcters "vermells" a la llista "negra" del
Règim. Allà va acabar la seva carrera musical. Es deia Miguel Semper Peiró, i
va néixer a Pego, Alacant, l’any 1933. Michel va morir el 14 de gener de 2009.
Tony Dallara – Norma
El cantant italià Tony Dallara va
publicar un munt de discos a Espanya i va cantar moltes de les seves cançons en
castellà i també en català, com aquesta que us hem portat avui a El Temps
Passa... i la música queda, tot un clàssic de la música italiana, si be
originalmente es va titular “Norma mia” i que es va incloure a un single,
creiem que del any 1963, amb “El seu nóm es Maria” a l’altre cara, una
composició de Pino Donaggio que va obtenir el segon premi al Festival de la Cançó de la Mediterrània. El
disc va editar-ho el segell Belter i així mateix la cançó, en castellà, es va
incloure a un EP, també va participar i creiem que va guanyar el Festival de la Cançó de Mallorca amb el
tema “Margarita” que també van gravar Los Javaloyas. Tony Dallara, es diu en
realitat Antonio Lardera i va néixer a Campobasso el 30 de juny de 1936. L'any 1960 va guanyar
el Festival de San Remo juntament amb Renato Rascel amb la cançó
"Romántica" que es va convertir en tot un èxit a Italia. Tony Dallara
havia començat la seva carrera musical publicant l'any 1957 el single amb
"Em piace questa vucchella" i durant els anys seixanta va treballar
també al cinema, va participar en un total de 5 pel·lícules. La veritat és que
a partir de 1962 va començar el seu declivi a Itàlia i Tony Dallara es va
dedicar a atacar altres mercats, com el francès i per descomptat l'espanyol,
participant en diversos festivals a Espanya, entre ells el de Mallorca on va
guanyar amb "Margarita" . Des de fa anys la seva carrera se centra
més en la televisió, Tony Dallara és comentarista de la RAI.
Ara continuarem el nostre recorregut per els records, per la música dels anys seixanta. Ho farem des de Barcelona i escoltan al "Dúo" per excel·lencia
Dúo Dinámico – Amor de verano
L'any 1963 el Dúo Dinámico van
publicar un EP amb EMI en el que aquesta cançó en la qual destaca la tasca del
saxo, va ser el tema estrella, i que al costat de "Eres tu" van ser
dues de les composicions rellevants en la carrera de Manolo i Ramon, encara que
en el disc també es van incloure “Con sabor europeo” i “Soñando”. La veritat és
que per al pop espanyol dels seixanta el Dúo Dinámico són peces claus quan es
parla de la història de la música a Espanya. Ramón Arcusa i Manolo de la Calva són possiblement les
figures musicals més emblemàtiques de la seva època. Van fer història i a la
seva ombra van sorgir multitud de duets, alguns amb bona fortuna artística com
el Dúo Juvents, Dúo Rubam, Los Pantalones Azules, Kroner’s Dúo, Tony &
Charley, Tina y Tesa a les que hem escoltat anteriorment, el Dúo Cramer i molts
més, encara que altres no van tenir tanta sort i avui dia pràcticament ningú
se'n recorda d'ells. La senya d'identitat del Dúo Dinámico, pel que fa a
imatge, eren els pullovers sense mànigues de color vermell, cosa que també
imitarien alguns d'aquests duets que van anar sorgint i dels que avui poc
recordem. Manolo i Ramón van ser cridats pel cinema, calia aprofitar la seva
popularitat i van protagonitzar quatre pel·lícules. Malgrat els anys segueixen fent
actuacions, encara que fa molt temps que no graven noves composicions. Manolo
de la Calva és
un dels Amics de El Temps Passa, des del Facebook que coordina Montse Aliaga.
Oficialmente van debutar el 28 de decembre de 1958, el dia dels Sants Inocents,
quan es va presentar a un programa de Ràdio Barcelona, allà al carrer de Caspe,
just al número sis i front del cinema Novedades i al costat del Tivoli. Allà
uns xicots que es volien dir The Dinamics Boys van ser presentats per el
locutor Enrique Fernández como El Dúo Dinámico i va començar una cursa que s’ha
mantigunt fins horas d’ara. És diu que aquella presentación a la ràdio va ser
la seva primera actuación devant del públic i aixó no es cert del tot. Ells
solia anar pel Club Hondo, al carrer Muntaner de Barcelona, on van conèixer a
Tete Montoliu, Ricard Roda i uns quans músics de jazz i en alguna ocasió havien
participat en jams sessions amb ells i altres bons músics. Val a dir que ells
treballaven com enginyers tècnics en la fàbrica de motors d'aviació Elizalde SA
i aquell any havien actuat per als seus companys a la festa de nadal de
l'empresa, abans de surtir a la ràdio.
Los HH – Aquel amanecer de mayo
Los H.H. era un tercet bàsicament
vocal integrat pels germans Jaime, Fermín i Carlos Hermoso Asquerino i eren de
Sanlúcar de Barrameda, a Cadis. El nom del grup deriva de les inicials de
Hermanos Hermoso que era el seu primer nom artistic. El perquè del canvi
suposem que ho haureu comprès perfectament, la de conyas que haguessin sorgit
amb el seu nom de guerra tenin en compte els seus tons de veu tan aguts i
armoniosos. Los H H van tenir una carrera musical molt extensa i com a exemple
us direm que van gravar dos LP, només amb clàssics de la música llatina, a més
d'un munt de EP’s i singles amb versions molt encertades en la majoria dels
casos. Van debutar l'any 1961 i van funcionar fins 1975. El 1981 Jaime i Fermín van gravar, amb el nom de Jayfer, un
LP amb temes propis titulat "Nido de amor". L'any 1985 Los H.H.
reaparèixen amb el LP "Quince años después". El tema que escoltem a
El Temps Passa... i la música queda va ser la cançó més important de la seva
carrera i es trovaba al seu sise EP, el primer que van editar amb el segell
Philips a l’any 1966 i va ser composada per Fermín i en el disc també es recollien
“River deep, mountain high” de Ike & Tina Turner de la que ens quedem amb la
versió dels Lone Star, “Vete donde quieras” de The Mamas & The Papas i “La
tonada del viejo amor” del cantautor argentí Eduardo Falú.
Bruno Lomas y sus Rockeros –
Melancolía
Aquest tema és una versió que
Bruno Lomas, acompanyat per Los Rockeros, de veritable nom Emilio Baldovi
Menéndez, va realitzar del clàssic de Roy Etzel, clar que aquest músic italià
era trompetista i la va gravar com instrumental en un single que va publicar
Belter l’any 1965 amb "El silencio" a la cara A i Bruno la canta, per
tant hi a veu i lletra, es que ell fa la copia de la versió original que era de
Peppino di Capri. Es trobava en un EP publicat per EMI, també l'any 1965, com
Bruno Lomas y sus Rockeros i on també es recollien "Verano llegó” i
“Anoche la vi” que eren composades pels nois del seu grup junt amb “Carol” de
Chuck Berry. Despres de la seva mort aquesta cançó va ser recuperada al doble
LP recopilatori que va treure l’EMI. Bruno Lomas havia estat component del grup
valencià Los Milos i un bon dia, Emilio Baldoví Menéndez els va deixar i va marxar
a França on el van convertir en Bruno Lomas. Quan va tornar va crear Las
Estrellas de Fuego i despres es va fer acompanyar por Los Rockeros, al poc
temps va començar en solitari, ja al 1966. Va ser un dels nostres millors
cantants rockers en els 60 i a mitjans dels 70 es va retirar. Bruno Lomas va
néixer a Xàtiva el 14 de juny de 1940. Quan finalitzaven els 80 el cuquet que
li rosegava per dins i una oferta d'EMI li van fer replantejar-se la seva
retirada i Bruno Lomas va decidir tornar a gravar i als escenaris. Es trobava
en plena forma i va voler tornar pels seus fueros. Va signar contracte amb EMI
que traurien primer una recopilació dels seus vells èxits i prepararien temes
nous per al següent treball que sortiria entre sis mesos i un any després. Tots
aquells plans de futur de Bruno Lomas es van truncar a la carretera quan,
conduint un Mercedes 250, va tenir un accident de trànsit a prop de la Pobla de Farnals, el 17
d'agost de 1990. Per cert, Bruno Lomas era un aficionat a les armes i sempre va
dedicar cançons a la
Guardia Civil i aixó li va representar més d’un problema,
fins i tot va rebre amenaces d'ETA, però Bruno Lomas també era un conductor
imprudent amant de la velocitat i li agradava conduir els seus cotxes, sempre potents, a
tot el que donaven de si. Això li va passar factura a Bruno Lomas i va pagar
amb la seva vida quedant avui com una gran veu en el record de la nostra
història musical. Per cert, va ser el primer artista espanyol en gravar un LP
en directe, a sota teniu la portada.
Los Pop Tops – Con su blanca
palidez
Quan el grup Los Pop-Tops van
debutar l’any 1967, ho van fer amb aquest single, versió del gran hits dels
britànics Procol Harum. El disc va ser un èxit massiu a tot el país i va representar el
debut i consolidació de Los Pop Tops, sobre tot per la tasca del teclista que
extreu bon suc del seu órgan Hammond. A l’altre cara trobaven “I can't go on”. Los
Pop Tops van ser una bona banda liderada pel cantant de color Phil Trim i que
inicialment es van dir Los Tifones. El cantant de Los Tifones era Luis Fierro i
quan aquest els va deixar, va ser substituït per Phul Trim i és
camviaren el nom. Los Pop-Tops van ser produïts pel francès afincat a Espanya,
Alain Milhaud que també va llançar a Los Bravos i un grapat més de gent. El
grup Los Pop-Tops l'integraven José Lipiani, Alberto Vega, Ignacio Pérez,
Julián Luis Angulo, Ray Gómez que venia dels Pekenikes i després va marxar-se a
tocar a Estats Units incorporant-se a la banda de John Lennon i el cantant de
color Phil Trim, de veritable nom Theophilus Philip Trim i que va néixer el 5
de gener de 1940 a Trinitat Tobago. Es van desfer l’any 1974. Un dels components del grup durant
un temps sembla que va ser Alfonso Arteseros que va estar conductor del programa
de televisió "España en la
Memoria". Van haver-hi altres músics, entre ells Felipe
Lipe que era baixista i s'en va anar despres amb JalDúoea Real. Por cert que el
segell RamaLama a editat fa dos o tres anys un doble CD titulat “Pop Tops, todas
sus grabaciones 1967-1974”,
son un total de 45 cançons, tot un recordatori de la música d’aquest bon grup.
Acabarem ara El Temps Passa… i la música queda, un viatge per els nostres records musicals, un recorregut per els anys seixanta, quan els juvernts i amb música preteníem cambiar les coses. Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades i tancarem el programa per aquesta setmana. Xiquets, xiquetes, porteu-se bé.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il·lusió
per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
Enllaç per decarregar-se el programa
Enllaç per decarregar-se el programa
No hay comentarios:
Publicar un comentario