Ha arribat la primavera i tot i
que li tocava passar-se per aquí el 21 de març aquest any tenia pressa i ho va
fer a principis de mes. Amb la primavera tot va prenent color, els arbres es
van poblant de fulles, les flors mostren els seus vívids colors als jardins i
testos, “los pajarillos cantan”, “las nubes se levantan…” i comencem a patir
les al·lèrgies primaverals que no perdonen i és que som uns patidors, es miri
per on es miri. És clar que nosaltres us direm per començar El Temps Passa...
i la música queda allò de "Visca l'amor", des d'una cançó que ens
portarà la cantant dels peus descalços, la britànica Sandie Shaw. Per tant ara
i des totes les emissores per les que ens escoltes cada setmana, ens posarem en
marxa conectan la nostra màquineta del temps. Som Quimet Curull i Mario Prades
i avui també us diem alló de sempre
Obrim la Paradeta
Sandie Shaw – Viva el amor
Ara o per començar El Temps Passa…
i la música queda, escoltarem a la britànica Sandie Shaw cantant en castellà
“Viva el amor” que va ser un dels seus primer èxits i que en la seva llengua es
va titular “Long Live Love”, la va gravar l’any 1965 i aquí es va editar en un
EP publicat per Hispavox amb “Mañana”, “No lo comprendí” i “No vendrá…”. Amb la
cançó “Marionetas en la cuerda”, cantada en anglès amb el títol "Puppet on
a string", per descomptat, la cantant britànica Sandie Shaw, va guanyar el
Festival d'Eurovisió de 1967 i per això li va lliurar el premi a Massiel quan
aquesta el va guanyar l'any següent. Sandie Shaw era molt alta i una de les
seves peculiaritats era sortir a cantar a l'escenari sempre descalça. Es va dir
de tot i el més benigne va ser que calçava una talla tan gran de peus que no
trobava sabates a la seva mida. La veritat és que Sandie Shaw sortia descalça
perquè li venia de gust, tan simple com aixó. Sandie Shaw es deia en realitat
Sandra Ann Goodrich i va néixer el 26 de febrer de 1947 a Londres. Aquesta
cançó en anglès i va ser número 1 en el Regne Units i també es va classificar
en les llistes americanes, encara que no recordem si va pujar molt alt. De fet
es una de les poques cançons per la qual avui es recorda a l’anglesa Sandie
Shaw, junt a la d’Eurovisió. L'any 2004 es va publicar un CD recopilatori amb
tots els seus èxits cantats en castellà i que van titular "Marionetas en
la cuerda - Sandie Shaw Canta En Español", és clar i també es va incloure
aquesta cançó que hem escoltat ara.
Alberto Cortez – Sucu sucu
Gran cantant, guitarra i
compositor argentí, Alberto Cortez va triomfar al seu país gràcies a aquesta
cançó que escoltem avui a El Temps Passa... i la Música queda i també es va
vindre cap a Espanya on es va quedar. De fet i tot i cançons plenes de qualitat
com "Cuando un amigo se va”, “No soy de aquí ni soy de allá”, “Las
palmeras”, “En un rincón del alma" i tantes altres, a Alberto Cortez s’el
coneix com Mister Sucu Sucu, precisament per aquest tema. El cantautor Alberto
Cortez va néixer a Rancul, a la
Pampa, l'11 de març de 1940 i va compondre la seva primera
cançó als 12 anys i va formar part com a cantant de l'Orquesta Arizona
dirigida per Ricardo Ortiz i Luis Pasquier, l'Orquesta de Mario Cardi,
l'Orquesta de jazz Sant Francisco i el grup d'Hugo Díaz. L'any 1960 debuta com
a solista amb el "Sucu Sucu". Curiosament el tema va començar a funcionar
primer a Bélgica. L’any 1964 Alberto Cortez es va instal·lar al nostre país. El
1971 torna a l'Argentina i ofereix un concert al Luna Park de Buenos Aires i
obté un ressonant fracàs. Decebut, va abandonar el seu país amb la intenció de
no tornar a cantar mai allà, però l'any 1992, el 7 de setembre, ofereix un
recital al Teatre Colón de Buenos Aires acompanyat per l'Orquesta Sinfónica del
Teatro Argentino de la Plata,
dirigida per José Carli. És un precedent ja que va ser la primera vegada que el
Teatre Colón, fins llavors només obert per a espectacles d'òpera, ballet i
concerts simfònics, admet un recital d'un cantant popular. Va ser considerat
una fita en la història del teatre i de la ciutat. L'audiènció l'encapçalava el
President de la Nació
i altres autoritats. A Espanya i durant els anys setenta va donar un gir de
180º a la seva carrera i ens va demostrar la seva veta de bon cantautor amb
grans temes.
Abbe Lane con Tito Puente y su
orquesta – Pan, amor y chachachá
La cantant Abbe Lane, dona
d'extraordinària bellesa i sensualitat a dojo, va ser el gran amor de Xavier
Cugat, un home que va néixer amb el segle XX i va ser un dels nostres directors
d'orquestres més internacionals, de fet va estar residint i gravant discos
durant dècades als Estats Units i va treballar dirigint orquestres en nombroses
pel·lícules de Hollywood. Tots dos van estar casats durant 12 anys i Cugat (1
de gener de 1900 - 27 d'octubre de 1990) va reconèixer una vegada a Mario que Abbe
Lane seguia sent el seu "gran amor" tot i estar divorciats i a ella
va llegar la major part de la seva herència quan va morir. Peró en aquesta
gravació de l’any 1959, a
Abbe Lane l'acompanya l'orquestra del gran mestre cubà Tito Puente (20 d'abril
de 1923 - 1 de juny de 2000) i la cançó és una composició del propi Cugat, aixó
si. El veritable nom d'Abbe Lane és Abigail Francine Lassman, d'origen jueu, va
néixer el 4 de desembre de 1932
a Brooklyn, New York. Aquest àlbum es va gravar l'any
1959, quan Abbe Lane encara estava casada amb Xavier Cugat que per cert,
l'última pel·lícula que l’insigne català va rodar ho va fer a Catalunya i a les
ordres del "sogre" de Mario, el director Miguel Iglesias Bonns, va
ser "Una rosa al viento" de l’any 1984 i van treballar també Mónica
Randall, Alfredo Landa i la nena Sete Molas, molt dolenta com actriu, però el
seu pare va ser el productor i la pel·lícula es va fer per el lluimen de la
criatura, deu ni do. Per cert que Miguel Iglesias Bonns va morir el 9 de març
del 2012, en pau descanse, era una bellísima persona a qui Mario estimava molt.
Hermanas Fleta – Chino Le Wong
I ara escoltarem a les Hermanas
Fleta que ens parlaran del “Chino Li Wong”, una cançó que van publicar l’any
1956 i va ser un dels seus grans èxits i al costat de "Penjamo" i
"El chacachá del tren" que és de l’any 1955, son las cançons més
populars de las Hermanas Fleta i aquesta que us hem portat avui va arrivar a
sonar i molt, en les emissores de l'època. Las Hermanas Fleta, Paloma i Elia
Fleta, eren filles del gran tenor líric Miguel Fleta, el duet va tenir molta importància
en la música "moderna" dels anys cinquanta al país, convertint-se,
sobretot gràcies a aquestas cançons en líders de l'apartat més avançat i
modern, musicalment parlan, en els programes de ràdio demanant "Discos
Sol·licitats", elles van aportar el que es deie “Canción moderna” i també
“Canción ligera”. A principis dels anys seixanta i durant
molt de temps, Las Hermanas Fleta van ser acompanyades per l'Orquesta de Luis Araque, amb el que
van gravar uns quans discos. Luis Araque Sancho va ser un bon pianista i
compositor, a més de metge, va morir a Madrid el 16 d'abril, de l'any 1971.
Havia nascut a Saragossa el 15 de novembre de l'any 1914. Va compondre més de
400 peces i durant uns anys va ser el compositor saragossà que més cobrava en
concepte d'autors. Quan les Hermanas Fleta es van separar, Paloma va casar-se
amb un nord americà i es va dedicar a la vida familiar, va morir als 80, la
seva germana Elia es va passar al jazz, gravant dos EP's amb el Tete Montoliu
Trio i partipan a festivals internacionals fins ben entrats els anys setanta.
Una neboda seva, filla de Paloma i que també es diu Elia, va tindre un duet a
Colombia o per allà a les amériques.
Los 5 Latinos – Eres diferente
En un EP publicat l'any 1961 i
titulat “Los 5 Latinos en España” es trobava aquest tema que escoltarem ara,
però el vinil també incloïa “Todo es nuevo”, “Amor bajo cero” que era de la
pel·lícula del mateix títol i “Dímelo en septiembre”. La cançó "Eres
diferente" que escotem ara, va guanyar o va quedar en segon lloc, ara no
ho tenim clar, en un dels primers festivals de Benidorm, el de 1961, defensada per
Los 5 Latinos i es tractava d’una cançó escrita per Augusto Algueró que creiem recordar ara a El Temps Passa… i la música queda, que hi ha una
bona versió d’aquesta cançó a carrec de les Hermanas Serrano. Va patir els
control de la censura i van tindre que cambiar una part de la lletra que
parlava de petonets, no penseu en un altre cosa, el tros que diu "Tus
labios besan de un modo distinto..." va ser cambiat per “Tus ojos miran de
un modo distinto”. Nosaltres us portem la versió que va sonar després, tal i
com es va escriure. Los 5 Latinos van ser un grup vocal que va arribar des
d'Argentina i estaven liderats per Estela Raval (Buenos Aires, 19 de maig de 1929),
dona amb una gran veu, com podreu comprovar escoltant aquesta cançó. Los 5 Latinos
es van crear l’any 1957 i eren Estela Raval, el seu marit el trompetista
Ricardo Romero, juntament amb Héctor Buonsanti, Mariano Crisiglione i Jorge
Francisco Patar, aquest últim reemplaçat el 1960 per Carlos Antimori. L’any
1957 van gravar el seu primer single amb “Amor joven" i “Abran las
ventanas" i al 1958 el seu primer àlbum "¡Maravilloso!
¡Maravilloso!" on van ser acompanyats per l'orquestra de Waldo de los
Ríos. Estela havia cantat amb el grup Las Alondras i a l'Orquesta de Raúl
Fortunato i el seu marit Ricardo Romero va militar en diverses formacions,
entre elles l'orquestra de jazz Los Colegiales. Junts van formar part del grup
Los 4 Bemoles del qual van sorgir Los 5 Latinos. L’any 1969 Estela es va
llançar com a solista encara que al final van tornar a posar-se en marxa, l’any
1982, com Estela Raval y Los 5 Latinos,
l'any 1982. El 29 de Juny de 1960 van debutar al Florida Park de Madrid i van
fer una gira per Espanya amb The Platters. El diumenge 27 de maig de 2012,
Estela Raval va haver de ser ingressada a la clínica Bazterrica, a Buenos
Aires, es recuperava i estava hospitalitzada en una sala comuna. No obstant
això, una infecció respiratòria va complicar la seva situació i el dimecres 6
de juny de 2012 va entrar en coma i va morir.
Palito Ortega – Despeinada
Quimet i abans de començar a
escoltar aquesta cançó, ja està reclament l’euro per que diu que ell s’ha fet
un fart de tocar-la i a Mario li toca “rascarse” la butxaca. Aquesta cançó de
l’any 1964, és una de les més populars en la carrera del cantant argentí Palito
Ortega, a qui a Espanya es recorda per "La Chevecha" o "La Felicidad", dues
veritables horterades que al nostre país van ser cançons de l'estiu. Mario
recorda una revetlla de Sant Joan en la que va organitzar una festa particular
de les seves i aquella nit li va tocar fotres i fer de puntxa-discos i "La Felicidad" va haver
de posar-la un munt de vegades ja que no paraven de demanar-la, tantes van ser que
finalment va tirar el disc a les escombraries. Però hem d'aclarir que aquestes
dues cançons a Argentina van passar bastant desapercebudes, cosa que no diu
molt a favor del nostre bon gust musical. Palito Ortega va formar part del Club
del Clan, un programa de televisió de gran importància en la música argentina
dels 60 i que va ser un antecedent per
el “Escala en Hi-Fi” espanyol. Palito Ortega també es va dedicar a la
política a la seva Argentina natal, arribant a ser Governador de Tucumán entre
1998 i 2000, va ser senador per la mateixa província. Palito Ortega va néixer a
Lules, Tucumán, el 8 de març de 1941, però en realitat havia nascut el 28 de
febrer, però els seus pares van trigar a inscriure'l al registre. El seu
veritable nom és Ramon Bautista Ortega, actor, cantant, polític, productor i
director de cinema. Ha filmat 33 pel·lícules. Per cert el “Club del Clan”
l'integraven, a més de Palito Ortega, Violeta Rivas, Johnny Tedesco, Chico
Novarro, Rolo Puente, Lalo Fransen, Los
Red Cap's, Ricardo Mejía, Nicky Jones i alguns cantants més. També es va rodar
una pel·lícula titulada “El Club del Clan” dirigida per Enrique Carreras que es
va estrenar el 12 de març de 1964 i va ser protagonitzada per tots ells. El
Club del Clan va començar al Canal 17 i després va passar al Canal 9, era un
programa similar a l'espanyol "Escala en Hi-Fi", però si bé van
començar fent play-backs, de seguida van passar a realitzar ells els covers i
finalment interpretaven les seves pròpies cançons. L’any 1963 va ser el segon programa
de les televisions argentines en índexs d'audiència, la qual cosa parla i bé de
la seva qualitat.
Les Surfs – Ahora te puedes
marchar
Les Surfs van gravar molts dels
seus èxits en castellà, entre ells hem de destacar aquesta cançó que tot i ser
un dels més populars en la seva carrera, al costat de "Tu seràs mi
baby", no creiem que havíem escoltat anteriorment a El Temps Passa... i la
música queda. Realment es tracta de la versió que Les Surfs realitzen d'un dels
grans èxits de la cantant britànica Dusty Springfield que la va gravar l’any
1963 i que en els vuitanta va tornar a portar al cim de les llistes el cantant
Luis Miguel. Les Surfs va ser un grup musical de color procedent de Madagascar,
eren un grapat de germans menudets, nois i noies, tots ells de raça pigmea que
va gaudir de gran popularitat en els anys seixanta. Les Surfs van estar en
actiu de 1963 fins l'any
1971 i van gravar un munt de cançons en castellà, tot i que on millor van
funcionar va ser a França. Ells van començar el 14 d'octubre de 1958 quan
quatre germans i dues germanes provinents d'una família malgache i dient-se
artísticament Rabaraona Frères et Soeurs, van guanyar un concurs organitzat per
Ràdio Tananarive, interpretant temes de The Platters. El conjunt va canviar de
nom a Les Beryls i l'any 1963 van passar ja a ser definitivament Les Surfs.
Nosaltres us oferim una fotografia feta quan Les Surfs van ser entrevistats en
riguros directe per Enrique Fernández al seu históric programa "La Comarca nos visita"
de Radio Barcelona, la foto ens ha sigut cedida per la familia del popular i
recordat comunicador.
Richard Anthony – 500 millas
Aquesta cançó, gravada l'any 1962
i que realment es va titular “J'entends siffler le train”, va ser la cançó més
popular del cantant francès Richard Anthony a Espanya fins que va arribar la
seva versió del “Aranjuez con su amor” que va ser tot un supervendes. És clar
que aquest tema tampoc era una composició seva, es tractava d'una versió.
Inicialment es deie “500
Miles Away from Home” i també "Railroaders' Lament”
i ere una cançó del folk tradicional americà que la va portar al èxit, ja a
l’any 1961 el cantant Bobby Bare, però també va ser gravada, dins d’un estil
molt més proper a l’espirit folk del tema, per Peter, Paul & Mary, Kingston
Trio, Joan Baez i els Brothers Four, pero hi han bones versions mes poppis de
Rosanne Cash, Elvis Presley i Sonny & Cher, entre moltes altres. De fet hi
ha una bona versió en català a carrec de Grau Carol i algunes més ja que la gent del
Grup de Folk la van fer seva. Richard Anthony, de veritable nom Richard Btesh,
va néixer el 13 de gener de 1938 en el Caire, Egipte i va passar la seva
joventut entre el país del Nord d'Àfrica, Anglaterra i Argentina, radicant-se
finalment a França. Richard Anthony va debutar l'any 1958 amb un single que
contenia "You Are My Destiny" de Paul Anka i "Peggy Sue" de
Buddy Holly, editat per Columbia. Richard Anthony va mantenir una brillant
carrera en els seixanta i part dels setanta, però va ser declinant poc a poc
fins pràcticament anar deixant la música. Va tornar l'any 1996 i segueix en
actiu. Pert cert, us explicarem una curiositat, l’any 1982 i degut a problemes
fiscals, Richard Anthony va passar tres dies tancat a la presó.
Juan y Junior – La caza
La veritat és que dins de Los
Brincos van sorgir problemes de lideratge i Juan Pardo i Júnior van voler fer
una mena de cop d'estat que els va sortir malament i van haver d'abandonar el
grup. És va arrivar a parlar que van ser expulsats pels seus companys. La seva
presentació oficial com Juan y Junior va tindre lloc el 29 de març de 1967 a una popular discoteca
de Madrid. Va ser una carrera curta, poc més de dos anys, però van treure set
singles, en realitat van gravar sis, però n'hi havia un versionant una de les
seves cançons al català, a part d'un LP recopilatori editat l’any 1969 i uns
quans en els que cantaven en anglés i frances, inclus creiem que en italià.
Aquest tema era la cara A d’un single amb “Nada” a l’altre cara i que es va
publicar l’any 1967, de fet va ser el seu primer single com a duet i es va
vendre molt bé. Per cert que Juan y Júnior també van fer cinema, una pel·lícula
que va ser diritgida per Pedro Olea. Sols van fer-ne una de pel·lícula, quan
estaben a punt de començar la segona es van separar i sembla ser que Junior es
va negar a participar-hi si ho feia Juan Pardo i finalmente el film el va fer
sols Juan Pardo, era “A 45 revoluciones por minuto”, on van intervindre Los
Angeles, Fórmula V i la cantant i actriu Ivana. La veritat és que, fen safreig,
es deia que la ruptura de Juan y Júnior va ser per culpa de Rocío Durcal que va
ser nòvia de tots dos, un a un, però les males llengües deien que el problema
eren la gelosia de Rocío ja que la parella sentimental eren ells dos. Com es la
gent de mal pensada! Es clar que quan Juan Pardo es va dedicar, entre altres
cosas, a produïr a Camilo Sesto que físicament s'asemblaba i molt a Júnior,
alguns d'aquells periodistes van tornar a parlar. Junior va morir a l
Torrelodones, Comunitat de Madrid, el 15 d’abril del 2014.
La Música
que es Feia en Català
Hermanas Serrano – Venus
La pel·lícula “El día de los
enamorados”, estrenada l'any 1959, és avui dia més recordada per la cançó
estrella de la seva banda sonora que pel film en si. Els de la nostra generació
creiem que tindran present la imatge de l'actor argentí George Rigaud, però
sempre vinculant-lo a Sant Valentí. La cançó va ser un dels grans èxits a
Espanya de la cantant xilena Monna Bell, però les Hermanas Serrano l’any 1960,
la van cántar en la nostra llengua, dins d’un disc editat per La Voz de su Amo. La veritat és
que les quatre cançons d'aquest EP van ser gravades també en castellà i en el
disc es van incloure a més “Venus” que es la que escoltem ara i va sert un dels
grans èxits del cantant i actor nord-americà Frankie Avalon, “Quan” i “Sempre”
i les acompanya el Latin Combo. Les primeres que van gravar pop en català, van
ser les Germanes Serrano, a l'any 1958. L'artífex de que ho fessin va ser el gran
Mestre Josep Casas Augé de qui va ser la idea i que es va encarregar de la
producció, arrengamens i direcció musical, el EP es va publicar simultàniament
en català i castellà sota el títol "Hermanas Serrano cantan en catalán los
éxitos internacionales”. Las Hermanas Serrano es van llançar internacionalment
l’any 1958 quan van participar en un programa de televisió a Veneçuela. La
veritat és que Josefina (la morena) i Amparo (la rosa), les Germanes Serrano,
van ser una parella important dins del que es va anomenar "música
moderna" i que anys més tard ens s'assabentariam que es deia música pop.
Ambdues tenien carreres per separat i va ser la seva mare, una dona d'aquelles
de la seva època molt preocupada per saber de les seves filles en tot moment,
la que les va convènca per cantar juntes i així evitar-se aquesta bona dona, el
50% de preocupació. Quan es van casar, les Germanes Serrano, a les que es
coneixia com Las Voces de Cristal, van deixar el món musical tot i que Amparo,
bé, el seu marit, posseïa la sala de festes Toltec, a El Terreno, a Palma de
Mallorca. Las Hermanas Serrano van gravar un tercer EP en català, però aixó va
ser ja a l’any 1963. Si bé elles van centrar la seva carrera en la llengua
castellana. Per cert que hi ha actualment un grup que es diu així Hermanas
Serrano, però res a veure amb elles ja que es tracta d'un grup de ball andalus.
Joan Ramon Bonet – Nova cançó de
s’amor perdut
Avui us portem un altrre vagada a
aquest component de la
Nova Cançó. És possiblement la millor cançó en la carrera del
cantautor mallorquí Joan Ramon Bonet, un home que va formar part d'Els Setze
Jutges pràcticament des dels seus inicis i ell va ser qui va recomanar a la
seva germana Maria del Mar Bonet perquè formés part del col·lectiu que tant va
lluitar per difondre les cançons en català. És clar que ella era més jove i es
va incorporar molt més tard. El cantautor i posteriorment fotògraf Joan Ramon
Bonet i Verdaguer va néixer a Palma de Mallorca el 13 de gener de 1944. Es va
dedicar a la cançó entre 1963 i l'any 1967 i va gravar tres EP's i un LP amb el
col·lectiu d'Els Setze Jutges, a més de compondre molts temes per a altres.
Aquest tema es va incloure en el seu últim EP, publicat per Edigsa i que va
treure a la venda l'any 1967. Al 2007 va ser guardonat, al costat d'uns quants
companys seus, amb la Medalla
d'Honor del Parlament de Catalunya per la seva contribució a difondre la
llengua catalana, sent membre d'Els Setze Jutges. Per cert, aquest tema que
escoltem ara, una extraordinària cançó d'amor perdut, com el títol indica
clarament, creiem que va ser versionada per Joan Manuel Serrat al doble àlbum "Banda
sonora d'un temps, d'un país" publicat l’any 1996, però Mario recorda
haver-la escoltat a Serrat cantant-la ja l’any 1977 en una actuació per la segona
cadena de TVE i acompanyat per el recordat mestre Bardagí a la guitarra.
Guillem d’Efak – Blues en Sol
Ara a El Temps Passa… i la música
queda i amb un euro per Quimet que ja el reclama, un portem aquest EP de
Guillem d’Efak publicat per Concentric l’any 1965 i que compta amb Francesc
Burrull a la direcció musical i al piano. El disc incloïa sols tres cançons,
aquesta que donava títul junt a “Ran, ran” i “Dissabte”. En la discografia de
Guillem d’Efak hi ha que destacar també un altre EP amb el clàssic del blues
americà "Febre", al costat de "Com ahir", versió del tema
del film "Casablanca", "Setembre, temps Plujos" i
"Plorant". Posiblement siguien els millors discos de Guilem d’Efak,
junt al “Dimoni Cucarell”. La veritat i tenim que confesor-lo, tant Quimet com
Mario sentim una especial debilitat per Guillem d’Efak, aquest gran cantautor
de color nascut a Rio Muni, Guinea Espanyola, l’any 1929 i que va morir a
Mallorca l’any 1995, de veritable nom Guillem Fullana i Fada d'Efak i que va
formar part de la Nova
Cançó. Escriptor, poeta, compositor i cantant, Guillem d’Efak
va escriure diversos llibres i també poesia i va compondre moltes cançons,
algunes d'elles gravades per altres cantant com Núria Feliu que va enregistrar
un disc sencer "Viure a Barcelona", amb cançons del mallorquí
d'adopció on les lletres eren de Guillem d'Efak i la música d'Antoni Parera
Fons. Quimet s'encarrega de recordar-nos que aquesta cançó va ser versionada de
manera magistral per Joan Manuel Serrat que la va incloure també en el doble CD
"Banda sonora d'un temps, d'un país".
Los Ágaros – Take Five
Avui en dia Los Ágaros són un grup
pràcticament oblidat, tot i la qualitat que oferien en discos i directes. Es
van crear a Sant Sebastià l'any 1962. Els xicots es van conèixer practicant
hoquei sobre patins i van decidir formar un conjunt. Van debutar quan van ser
contractats per amenitzar els balls del Club de Tennis Sant Sebastià i allà va
començar la seva carrera musical. Van ser el primer grup basc amb projecció a
l'estat i el sud de França. Integraven Los Ágaros: Alejandro Pro (guitarra
solista), Antonio Pro (guitarra rítmica i veu), Miguel Ángel Vega (baix i veu)
i Iñaki Ayestarán (bateria). En el 1964 i després de realitzar una audició per
al segell Fontana que va tenir lloc a Madrid, són contractats, però per gravar
un LP al complet, cosa completament inusual en aquella època en què els grups
s'inflaven de gravar EP's, però un LP era una cosa molt remota, l'album es va
gravar el 15 de maig de 1964, tot en un sol dia. L'àlbum i un EP es van
publicar a l'agost i a l'àlbum es van incloure 14 talls, entre ells aquest que
escoltem ara i que es una versió d’un clàsic del jazz de Dave Brubeck Quartet,
un grup liderat per el pianista Dave Brubek, un dels grans del jazz que ens va deixar el 5 de desembre del 2012.
Va néixer el 6 de desembre de 1920
a Concord, Califòrnia i va morir a Norwalk, Connecticut,
a causa d'un problema cardíac. Curiosament el tema "Take Five", una
mena de cannon a ritme de 5 x 4, una cosa bastant inusual en el món del jazz i
que avui és el més recordat a l'àmplia carrera del Dave Brubeck Quartet, no era
una composició seva, va ser escrita l'any 1959 per Paul Desmond (25 de novembre
de 1924 - 30 de maig de 1977), saxofonista del grup i es va incloure a l'àlbum
"Time Out", gravat a Nova York els dies 25 de juny, 1 de juliol i 18
d'agost de 1959, tan sols en tres dies. Aquest LP de Los Ágaros consta als
annals de la música espanyola per haver estat el primer disc gran gravat en so
estereofònic. En l'EP es van incloure dos temes cantats i dos instrumentals,
entre aquests, dins del més pur estil surf music. Un EP de Los Ágaros va ser també Disc Sorpresa
de Fundador. El 19 novembre 1964 van entrar de nou en l'estudi i van gravar
quatre temes per a un nou disc, en aquest cas només un EP que es va publicar
poc després i va ser el seu últim treball, tot i que l'any 1983 es va publicar un
disc amb tots els temes de Los Ágaros que va titular-se "Los Ágaros
Discografia Completa 1964". Es van desfer l'any 1966. El bateria Iñaki
Ayestarán que era germà de Popotxo de l'Orquesta Mondragón, va morir l'any
2003. Als vuitanta Antonio Pro s'uneix a José Barranco (Estudiantes, Flecos,
Pekenikes) i creen un duet de poca transcendència.
Los Javaloyas – Días de Pearly
Spencer
En aquest EP publicat per Los
Javaloyas a través d'EMI-La Voz
de su Amo l’any 1968 trobàvem aquesta gran versió del tema "Days Of Pearly
Spencer" que va compondre i gravar el cantant irlandès David McWilliams,
un home que anava per porter de futbol i al que un accident va convertir en
catant, més o menys el que li va passar a Julio Iglesias. Per cert que David
McWilliams (4 de juliol de 1945 - 8 de gener de 2002) va començar a funcionar
quan un DJ de l'emissora Ràdio Caroline, la més important emissora pirata del
Regne Unit i que emetia des d'un vaixell, sempre en aigües internacionals,
anomenat Ronan O'Rahilly, el va descobrir i va començar a punxar les seves
cançons. Aquesta és la peça més important en la seva carrera i el grup
mallorquí Los Javaloyas realitzen una encertada versió. En aquest EP també
trobàvem "La balada de Bonnie and Clyde” de Georgie Fame, “Un eterno amor”
versió del “Everlasting love” de Love Affair i “Lo que fue” que no recordem de
qui era, pot ser la van escriure ells. Los Javaloyas són un dels grups més
veterans d'estat, es van crear l’any 1952 a Valencia, pero Luis Javaloyas es va
establir a Mallorca. La formació estable va ser Rafael Torres amb l'acordió,
guitarra, piano i baix, Serafín Nebot cantant, saxo i clarinet, Tony Cobas a la
guitarra, contrabaix i trompeta, Antonio Felany cantant, bateria i trompeta i
José Luis Pérez Javaloyas que, a més de cantar, tocava la flauta i el piano.
Els Javaloyas van actuar molt a l'estranger i a Alemanya, concretament a
Hamburg, a principis dels anys seixanta, van conèixer i van compartir escenari
amb The Beatles. José Luis Pérez Javaloyas, fundador del conjunt, va morir a Palma
als 79 anys, al setembre de 2007, alló va significà la fi del grup
Los Gritos – Sentado en la
estación
Los Gritos amb aquesta cançó que
va ser composada per Manolo Galván, es van presentar al Cinqué Festival del
Atlántico, que tenia lloc a Puerto de la Cruz i si bé va guanyar Giorgio, ells es van
clasificar en tercer lloc. Es va incloure a un single publicat per Belter l'any 1970 amb "Ven vamos a cantar" a l'altre costat. La banda liderada per Manolo Galván, Los Gritos, si
van guanyar, conjuntament amb Julio Iglesias, autor de la cançó, el Festival de
Benidorm del 68 amb "La vida sigue igual". Los Gritos eren Manolo
Galván, Francisco Doblas, José Sierra i José Ramón Muñoz. Van intervindre,
cantant i actuan, a la pel·lícula "Abuelo made in Spain", amb Paco
Martinez Soria. Quan Los Gritos van decidir reciclar-se, van passar a ser La Zarzamora i amb aquest nom van treure un únic LP
i uns quans singles que van ser produïts per Juan Pardo, però quan van passar a
ser La Zarzamora
hi van haver alguns canvis, entre altres coses perquè van passar a ser cinc ja
que es va incorporar l'organista i cantant José Iglesias González, el baixista
va passar a ser Nono Figuera i a la guitarra trobàvem a José Fernández Tellez.
Quan Manolo Galván va marxar-se ancara van gravar un disc sense ell. Manolo
Galván es va llançar en solitari per finalment i desenganyat dels mitjans de
comunicació, les discogràfiques i la censura espanyola, marxar-se a l'Argentina
on va tenir una brillant carrera, retirant-se fa un parell o tres d'anys. Va
morir a Bella Vista, Argentina, un 15 de maig del 2013.
Luis Aguilé - Fanny
La cançó que ara escoltem en la
veu del recordat amic Luis Aguilé per concloure el programa d’avui, va ser una
composició de Leo Dan, clar que a Espanya està identificada sempre amb Luis
Aguilé, tot i que també la van gravar els Lone Star fent una gran versió. Curiosament i malgrat que era un gran compositor, Luis Aguilé al
principi aquí al nostre país va gravar moltes versions. De fet el seu primer
gran èxit a Espanya va ser "Ciudad solitaria" que havia gravat Mina.
Luís María Aguilera Pica va néixer a Buenos Aires el 24 de febrer de 1936 i es
va traslladar a Espanya l'any 1963 quan la seva carrera era molt reeixida a
Amèrica, primer va viure a Barcelona i més tard a Madrid, on va morir el 10
d'octubre de 2009. Era un bon amic que per a nosaltres i a través dels records
i les seves cançons, sempre hi serà present. Luis Aguilé va gravar més de 800
cançons, la meitat d'elles composades per ell i algunes s'han convertit en
veritables estàndards com "Cuando salí de Cuba", possiblement la seva
cançó més coneguda i que ha estat gravada per molts artistes, entre ells els
nord-americans The Sandpipers que amb aquest tema van aconseguir un disc d'or
als Estats Units. Luis Aguilé sempre es va declarar contrari a la Revolució Cubana.
De fet "Cuando salí de Cuba" es refereix precisament al moment en què
va decidir deixar Cuba, bé quan va ser "obligat" a deixar l'illa, on
vivia i era tot un ídol juvenil. Luis Aguilé li va explicar a Mario que un dia
va decidir-se a vendre les seves propietats i marxar-se de l'illa caribenya,
però el govern revolucionari va decretar una llei que limitava la quantitat de
dòlars que es podien treure de Cuba, una quantitat molt petita. S’els va
posar a la butxaca i la resta dels diners guanyats per Luis Aguilé amb el seu
esforç i que aquell govern revolucionari volia quedar-se, els va regalar als
seus amics que es quedaven a Cuba. És clar que anys més tard va gravar la
continuació "Cuando vuelva a mi Cuba". Una de les facetes poc
conegudes de Luis Aguilé, és la d'escriptor de llibres infantils. A la foto Luis Aguilé amb el Trio La, La, La.
Tancarem per ara El Temps Passa… i
la música queda, si bé podei tindre present que tornarem la propera setmana per
viatgar un altre vegada al passat, als anys seixanta, als nostres records
d’aquella Espanya de dictadura i represió, com us hem dit ja en diverses ocasions,
un pais molt gris. Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades i ara toquem el
dos fins la setmana que ve.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen
il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
Enllaç per descarregar-se el programa
Enllaç per descarregar-se el programa
No hay comentarios:
Publicar un comentario