Us hem portat avui a El Temps
Passa... i la música queda a la cantant menorquina Magda Sintes que ens cantarà
la llegenda d'un pirata anomenat Xoroi, però també escoltarem a Los Salvajes,
Los Pasos, Z-66, Brincos, Los Lord’s, Alain Barrière, Nuri, Miguel Ramos, el
mestre Alfredo Domenech, Círculos i uns quants més. A La Parrafada ens farem de
nou preguntes curioses d'aquestes que tenen difícil resposta, però que esperem
us faci brollar algun somriure. Ara i des totes les emissores per les que ens
escoltes semana rere setmana, ens posarem en marxa un altre vegada amb Los
Puntos que li canten a “Magdalena”. Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades
i us direm el mateix de sempre
Obrim la Paradeta
Los Puntos – Magdalena
Avui obrim El Temps Passa ... i la
música queda amb una cançó que ens van sol·licitar mitjançant el facebook de Montse i encara que ens
passem una mica d'any ja que és del 1972, ara anem a compartir.la tots juntets. El
tema es va incloure en un single de Los Puntos, publicat per Polydor que contenia
a la cara B "Arco Iris" i que va tornar a Los Puntos a les llistes de
popularitat i a poder optar un altre vegada a ser la Cançó de l'Estiu, encara que
aquest any i amb "Magdalena" no ho aconseguirien, tot i les bones
vendes obtingudes ambel single. Los Puntos van ser un dels grups mítics del
pop dels setanta que van començar a finals dels seixanta. Eren un conjunt de
Cuevas de Almanzora, Almeria i van triomfar plenament a tot l’Estat
convertint-se en un dels millors grups espanyols de la seva època, sobretot ja
en els 70 i gràcies al "Llorando por Granada" que va estar el seu
gran éxito junt a “Goodbye” i “Cuando salga la luna”. El grup Los Puntos estava
integrat per José González Grano de Oro (guitarra) i amb ell, el seu germà
Alfonso que era el cantant, el baixista José Belmonte, el teclista José Antonio
Martínez i Agustín "Tato" Flores a la bateria. El grup andalus va
funcionar de l’any 1967 fins el 1978, encara que els germans Alfonso i José
González van refer Los Puntos ja a l’any 2008 i van treure un LP titulat “En el
Reino del Agua” i posteriorment "Los Puntos 40 años" que es un recull
d'èxits.
Los Brincos – Oh, Mamá!
Continuem el nostre viatge al
passat amb un dels grans conjunts espanyols Los Brincos, però aquesta cançó és
de la seva tercera època. Es va publicar en format single a l’any 1969 incloent
"La fuente" a l'altra cara i va ser l'últim disc dels Brincos que es
va classificar en les llistes de venda espanyoles, encara que no va aconseguir
ni de lluny els èxits obtinguts en la seva primera etapa. De fet es tracta d'un
single de transició ja que les cançons no es van incloure ni en el seu anterior
àlbum "Contrabando" del 1968 ni en el següent "Mundo, demonio y
carne" del 1970. La veritat és que els nois, sota el lideratge de Fernando
Arbex, estaven enfocant la seva carrera cap a un rock més progressiu i
simfònic, allunyat del pop de la primera etapa quan Los Brincos eren Juan
Pardo, Manolo González, Antonio Morales "Júnior" i Fernando Arbex.
Després d’una mena de cop de mà fallit mitjançant el qual Juan Pardo i Júnior
van pretendre fer-se amb el poder dins del grup, abandonen Los Brincos per
crear Juan y Junior. Los Brincos passen a ser dirigits per Fernando Arbex que
sempre va ser el millor preparat musicalment i al costat d'ell i Manolo,
s'incorporen Vicente Jesús Martínez i Ricky Morales que era germà de Junior,
tots dos venien dels Shakers que havien estat teloners dels Beatles a Madrid i
Barcelona..Cuando van publicar aquest single Vicente havia deixat també el
grup per anar-s’en a fer el soldat i en el seu lloc estava Miguel
Morales, també germà de Ricky i Junior i que posteriorment es casaria amb Freda
Lorente, una actriu coneguda com La Bombi. Després s'incorporaria el teclista Óscar
Lasprilla que venia dels Ampex, Los Speakers i Time Machine i paral·lelament
amb Fernando Arbex va formar part de Alacrán i finalment Los Brincos es van
reconvertir en Barrabàs. José Fernando Arbex Miró va nèixer a Madrid el 28 de
maig de 1941 i va morir un 5 de juliol del 2003.
Los Lord’s – La muñeca que hace no
Des de l'illa de Menorca ens va
arribar aquest bon grup amb noia inclosa. Eren quatre xiquets i una nena que es
deia Rosita Llambías, però constava en els títols de crèdit com Ita. En total
Los Lord 's que van començar sent Los Diamantes de 1963 a 1964, publicarien a
partir del 65 4 EP's i un Disco Sorpresa de Fundador i també un disc nadalenc
patrocinat per la firma de bijuteria CATISA que estava a Maó i que es va
distribuir entre els seus clients, va ser el Nadal de 1966. Los Lord 's era
Benito Permuy, Mateu Sintes que era germà de la cantant Magda Sintes a la que
escoltaren després, Antoni Server, Guillem Cardona i Ita Llambías. Aquesta
cançó que escoltem ara, un èxit del cantant francès Michael Polnareff, es
trobava en el segon EP que es va publicar també al 1966 a través del segell
Polydor, l'anterior el va treure Discophon, el tercer ho faria Berta i el quart
de nou Polydor. Es van incloure tres versions "Love me, please love me" també de Michael Polnareff,
"Oh! He! Hein! Bon!" de Nino Ferrer
i "Hierba verde". A l’any 1968 Los Lord’s es traslladarien a
Barcelona per dedicar-se professionalment a la música però a l'any següent, al
1969, es van desfer a causa de la mort de Ita Llambías, la cantant solista,
creiem que va ser un accident de trànsit, però no estem segurs. Per cert van
participar en el 3er Festival de la Cançó Menorquina celebrat a Alaior amb el tema
"Blanca y Azul" que va ser el single que es va regalar.
Alain Barrière – Siempre mirando
al mar
Curiosament la gran cançó en la
carrera del cantant Alain Barrière "Ma vie", no recordem que la
gravés en espanyol, però va treure diversos temes en castellà, un d’ells ja el
vam compartir a El Temps Passa... i la música queda fa tres o quatre setmanes
en aquell programa dedicat al pais veï, França, però avui escoltarem un altre
cançó interpretada en castella per Alain Barrière i que també es una dolça
balada d’amor que originalmente es va titular “A regarder la mer!", publicant-se
ja a l’any 1971 i que va escriure ell. Alain Barrièrre va néixer a La Trinité-sur-Mer, la Bretanya francesa, el 18
de novembre de 1935. L’any 1963 va representar al seu país en la Vuitena Edició del
Festival d'Eurovisió a Londres el 23 de març d'aquell any, el mateix en el què
José Guardiola ho va fer en nom d'Espanya, cap dels dos va guanyar. La cançó
més important de la seva carrera va ser, com us deiem el “Ma vie” i de fet
Alain Barrièrre ha viscut sempre de rendes d'aquest tema, tot i tindre una
interesant carrera discogràfica, fins que al setembre de 2003 es va retirar dels
escenaris amb 71 anys d'edat. La cançó va ser molt versionada aquí al país i la
van interpretar i van gravar des Micky y Los Tonys a Los Catinos, passant per
Luis Gardey, Els Dracs i José Guardiola, però destaca la versió que van realitzar Los
Mustang. El 5 de setembre de l'any 2011, Alain Barriere va anunciar que havia
de suspendre el concert de comiat que estava previst s'havia de realitzar al
Palau de Congressos de París, va adduir que la suspensió es devia als seus
problemes de salut.
Blanca Aurora – Tú no eres Ye-Yé
La cantant Blanca Aurora que
pensem ens va arribar des de les Illes Balears, va ser una de les últimes noies
Ye Yé de la seva època, possiblement va pujar al carro massa tard i la seva
carrera va ser més haviat discreta. Aquest tema que us portem ara per compartir
a El Temps Passa... i la música queda, "Tu no eres Ye-Yé", es va
incloure a un EP editat per Marfer l'any 1968, pel que sembla l'únic disc que
va gravar Blanca Aurora i en el que també trobàvem "Nights in white
satin" dels britànics Moody Blues, "Mañana, mañana" que tot i
esdevenir un dels grans èxits de Los Angeles era una versió i "Julio"
dels Herman’s Hermits que al seu torn l'havien versionat. Aquest tema que
escoltem ara també era una versió que Blanca Aurora va realitzar del
"Jägerslating", un tema d'origen holandès encara que no el recordem,
la veritat.
Los Salvajes – Que alguien me
ayude
A Los Salvajes va arribar a anomenar-s’els els Stones espanyols i van beure de les fonts al Star Club de Kiel,
Alemanya, on van debutar l'1 de novembre de 1964, encara que el bateria Delfín
que només tenia 15 anys es va quedar a Espanya i va ser substituït per un
alemany fins que van tornar. Los Salvajes es van crear al Poble Sec, si bé
Sebastià Sospedra era de Collblanch, versionaren la part més agressiva del rock
anglès i també van gravar temes propis. La banda liderada per Gaby Alegret es
van convertir en una de les més importants del pop espanyol dels seixanta, dins
d’una estética mood i tot i confesar-se admiradors dels The Who i la gran quantitat de versions que van gravar, mai ho van fer amb una cançó del Who. El
tema es trobava en un EP de l’any 1966 publicat per el segell EMI-Regal i es
tracta d’una versió del "Somebody help me", composta per Steve
Winwood i que van gravar originalment The Spencer Davis Group. En aquest EP
també es van incloure "Todo negro" dels Stones, "Una chica igual
que tú" de The Troggs i "Es la edad" que era seva. Aquest EP és
el disc que millor es va vendre en la llarga carrera de Los Salvajes.
Círculos – Para siempre (Get
Reddy)
La veritat és que a Espanya es van
realitzar molt poques versions del "Get Reddy", tot i que la cançó va
ser un supervendes als Estats Units quan la van versionar el grup Rare Earth el
1969, després la gravarien el grup barceloní Círculos que la van versionar com
cara B d'un single editat per Ekipo a principis de gener de 1970 amb
"Cecilia" del duo nord-americà Simon & Garfunfel com a cançó
estrella. La veritat és que el tema, la segona cançó "llarga" de la
història del rock, aquí se'ns queda curta, clar que el mateix van fer els de la
casa de discos amb l'original quan la van treure en single ja que en el LP
durava més de 20 minuts i la van retallar a cop de tisora. Però els Rare Earth (a la foto),
la primera banda amb músics blancs que va formar part del segell Tamla Motown,
tampoc eren els autors, la cançó va ser escrita per Smokey Robinson per a The
Temptations que ja l'havien gravat el 1966, el mateix any que també ho va fer
Tom Jones, però altres destacables que l'havien versionat eren Diana Ross, el
mateix Smokey Robinson amb el seu grup The Miracles, Arkells i uns quants més.
Círculos eren vuit nois de Barcelona amb moltes ganes que havien publicat un altre single
anteriorment i creiem que van desaparèixer poc després, tot i que també van incloure una cançó
"Respect", en el recopilatori de grups dels seixanta de soul
"Sensacional Soul vol. 1" que es va publicar a l’any 1969.
La Música
que es Feia en Català
Fernando Orteu y su Conjunto –
Maria ninguem
En moltes ocasions us hem parlat
d’ell i ara aquí el teniu. Fernando Orteu és un dels grans de la guitarra
surgits des de Catalunya. Aquesta cançó, compossada per el brasileiro Carlos
Lyra, també va ser molt ben versionada per Luis Aguilé i fins i tot Cliff
Richard la va gravar en castellà. Nosaltres us l’hem extret d’un dels seus
EP’s, el titulat “Bossa Nova” que Fernando Orteu, aquest mestre de la guitarra
elèctrica, va publicar l’any 1963
a través del segell SAEF i en el disc ens demostra que
seguia sent un gran anamorat del jazz, pero incursionava amb un génere germa,
la bossanova. També va trevallar durant molt de temps com Fernando Orteu y su
Orquesta i a l'orquestra és trovaban Lleó Borrell (piano i arranjaments), Sebastià Albalat (orgue), Frank
Dubé (acordió), Domingo Portugués, Ricard Roda i Enric Folgueras als saxos,
Josep Matas (vibràfon), Eduardo García (contrabaix) i Joan Antoni Calvet
(bateria). Com Fernando Orteu y su Conjunto va acompanyar a molt artistes,
entre ells ara recordem un grapat de bons discos gravats acompanyan al xiulador
Kurt Savoy. Uns altres a qui van acompanyar van ser la cantant de color Pilar
Morales, Gloria, el Dúo Rúbam, María Cofán, el cantautor basc Benito Lertxundi
i uns quans altres. Junt amb Manuel Cubedo i Ramón Falcó, van ser considerats
els millors guitarristes de sessió de la seva época. Per cert, es deie que
aquesta cançó era la preferida de Jacqueline Kennedy i totes les orquestres que
actuaven a la Casa Blanca
tenien que tocarla.
Alfredo Domenech y su Conjunto –
All you need is love
Aquesta cançó va ser un dels grans èxits de The Beatles i la va escriure John Lennon, encara que com era habitual en ells està signada com Lennon / McCartney. Va ser interpretada en viu per primera vegada per The Beatles en el "Our World", sent la primera transmissió global de televisió via satèl·lit rebuda en 26 països a l'hora i vista per més de 400 milions de persones, el dia 25 de juny de 1967,.al mateix temps . La BBC havia encarregat a The Beatles que escrivissis una cançó que representés al Regne Unit en aquest programa. És l'última cançó gravada per The Beatles abans de la mort de Brian Epstein, el seu manager. S'obre amb un fragment de “La Marsellesa”, però també hi ha trossets de Johann Sebastian Bach, Glenn Miller, fins i tot dels propis Beatles ja que sona un fragment del "She loves you"m cal destacar que la cançó va ser escrita en un ritme poc usual 7 x 4. En aquella actuació també van participar Keith Moon (The Who) a la bateria, David Mason a la trompeta, Mike Vickers va coordinar els músics que van tocar acordions, panderetes, cordes, etc. Però també van fer cors Mick Jagger, Keith Richards, Keith Moon, Graham Nash, Eric Clapton i uns quants més. És clar que no ens la
porten els nois de Liverpool, en aquesta ocasió es tracta d'un gran músic,
director d'orquestra, productor i arranjador català. El mestre Alfredo Domenech va ser durant molts anys el director artístic, productor, compositor i
arranjador del segell Vergara i de fet la seva orquestra inicialment era en
realitat l'Orquestra Vergara, tot i que també va treballar, com en aquest cas,
com Alfredo Domenech i y su Conjunto, havent gravat discos signats de les dues
maneres. Ens va parlar d'ell i amb afecte, l'amic Emili Huguer, del Duo
Juvent’s, pels que va compondre la cançó "Dime". Aquest tema que
escoltem ara “Tothom necesita amor”, us el hem extret del seu àlbum "Éxitos
del 66", editat per EMI-Regal i que com el seu títol indica clarament,
ofereix versions d'èxits del moment. Alfredo Domenech va néixer a Barcelona l'1
de gener de 1938. Va estudiar música i als 11 anys va debutar al programa
infantil de Ràdio Barcelona "Siguiendo mi camino". Va començar a
dirigir companyies amateurs de sarsuela als 14 anys i als 17 va ser director
musical i pianista a Ràdio Nacional d'Espanya i anys més tard de TVE. També va
dirigir l'orquestra i tocar el piano al Festival de la Cançó de la Mediterrània en
algunes ocasions. La veritat és que el mestre també tocava diversos instruments. Alfredo
Domenech aixi mateix va treballar com a arranjador i productor per al segell EMI ja
en els setanta, entre les seves produccions trobem Ramón Riva, el dúo Cuerpos y
Almas, Acuario, etc.
Miguel Ramos y su Órgano Hammond – Monday, Monday
Es feia dir en els seus
enregistraments Miguel Ramos y su Órgano Hammond i Miguel Ramos, a més de ser
un extraordinari músic, virtuós del seu instrument, creiem que era el
"demostrador" de les qualitats de la marca d'òrgans Hammond a
Catalunya i també en altres comunitats. Miguel Ramos va arribar a gravar 13
LP's, cosa completament inusual, amb acompanyament d'orquestra sempre i
versionant èxits del moment. Aquest tema us ho extraiem del seu tercer disc
titulat simplement "Miguel Ramos y su órgano Hammond y Orquesta Vol. 3" i aquesta peça va ser
un dels més importans èxits del grup nord americà The Mamas & The Papas, un
tema que ha donat la volta al mon i ya forma part de la cultura del pop i del
só hippy. Per cert, en aquest disc va incloure també una cançó composta per
Miguel Ramos "Ya verás". Avui en dia a aquest estil musical se
l'anomena lounge, però per a nosaltres sempre serà "música
instrumental" i es que som de la vella escola, en cuestions de música i
educació, es clar.
Nuri – Fes el que la teva mare et
mani
Fa ja uns quans programes us vam
parlar d’ella, de Nuri, aquesta joveneta cantant catalana i ara farem una mica
de memoria i l’escoltarem en català. L'any 1964 i a través de discos Alma, un
subsegell de Vergara, Nuri, una de les nenes Ye Yé catalanes, va publicar un EP
en castellà en el què la cançó estrella va ser la seva versió del "My Boy
Lollipop" de la jamaicana Millie Small. Nosaltres, però, a El Temps Passa...
i la música queda, us vem seleccionar fa unes setmanes una versió del
"Can't but my love" de The Beatles. Era el seu primer disc, un EP on
també es van incloure les seves versions de “Shake hand!” que ella va titular
"Chócala" i "Busca una excusa" que és un clàssic del pop
italià que també havia versionat Silvana Velasco. Sent només una adolescent la
catalana Nuri es dedicava a acompanyar la seva germana gran Magda que era
cantant de la Nova Cançó
i allà, entre escenari i escenari va sorgir la seva afició per cantar. Núria
Santamaria Salvat també va cantar en català i en el programa, encara que fa
diverses temporades, ja l'hem escoltat, però avui tornem a fer-ho. Nuri gravaria un segon disc, en
aquest cas per al segell Concentric i cantant en català i és que la nena es va presentar en un concurs que
organitzava Ràdio Barcelona i el va guanyar, el premi era un disc, un EP que es
va titular "Primer Premi Show ye Yé" i es va editar l’any 1965.
D’aquest EP us hem seleccionat ara aquesta cançó,pero també van inclure "Ell" que es una versió del primer
gran èxit al pais de l’italiana Rita Pavone, “És una dona” que era una versió del “She’s a woman” dels Beatles i “Cal saber oblidar”. Aquí acaba la seva discogràfia,
tan sols dos EP’s. L'any 1967 sense
haver complert els 20 anys d'edat, Nuri va deixar la música. És clar que deu anys
després fa un tímid intent de tornar i va participar en el LP "Ara va de
Rock" que era un tribut als pioners del pop rock català. Nuri interpreta,
acompanyada del grup Iceberg, una bona versió del "Rock and roll
music". Nuri va morir al 2002, un any després que hagués mort la seva
germana Magda
Als recitals de la Nova Cançó i del Grup de Folk,
era costum tindre els "grisos" com a teleners
La Parrafada
Quan vam gravar aquest programa
era Setmana Santa i encara estem commocionats pel tràgic accident aeri succeït
als Alps francesos que ha costat la vida a cent cinquanta persones.
Reconeixem que l'avió continua sent el mitjà, estadísticament parlant, més
segur per viatjar i ningú dubta de la seva viabilitat o les mesures de
seguretat, tot i que algun personatge del politiqueig del dia a dia, al·ludeixi
als baixos costos de les companyies barates, sense tenir el més mínim
coneixement de causa que li permeti parlar amb propietat, com a possible causa.
La veritat és que pel que sembla
ha estat el copilot, en un moment d'alienació mental l'autor de la catàstrofe.
Si el cretí volia morir, allà ell, però que ho hagués fet sol ja que la resta
de víctimes devien tenir unes grans ànsies de viure i dels nens... no diguem
res.
Però coincidint amb l'accident hem
decidit revisar algunes preguntes i avui a La Parrafada tornarem ha
fer-nos preguntes, encara que una d'elles sigui repetició i sense que
serveixi de precedent.
- Si les caixes negres sempre
queden intactes després d'un accident aeri Per què no fan els avions amb el
mateix material que les seves caixes negres?
- Per què els passatgers dels
avions disposen d'armilles salvavides i no de paracaigudes, com seria el més
lògic en un avió?
- Si volar és tan segur, per què
se li diu a l'aeroport "Terminal"?
- Perquè si el món és rodó,
l'anomenem "planeta"?
- Per què quan trobes al portal de
casa teva la guia de pàgines grogues ens enduem un parell si no les fa servir
ningú?
- Per què quan no tenim diners és
quan trobem les gangues, les millors ofertes amb descompte.
- Per què les prunes verdes són
vermelles quan estan verdes?
- A quina família d'arbre pertany
el fruit del treball?
- Si un vegetarià es torna zombi
què menjarà? Perquè cervells suposem que no en pot cruspir.
- Un vegetarià pot menjar-se una
planta carnívora?
- Per què obrim la nevera
contínuament si dins sempre hi ha el mateix?
- La policia pot detenir algú per
matar el temps?
- Si les cortines es corren, tenen
orgasmes?
- Si les dones diuen que tots els
homes són iguals Per què trien tant?
- Perquè quan al llit ens deixem
anar un pet, aixequem els llençols per veure si fa olor?
- Fins on arriba al rentar-se la
cara un calb?
- Si per dormir comptem ovelletes.
Què compten les ovelletes per poder dormir?
- Amb la pasta gansa que guanyen
els futbolistes No poden comprar-se una pilota cada un en lloc de córrer sempre
tots darrera de la mateixa?
Això potser hauríem de preguntar-ho al pequeño Nicolás.
- És més bo ser important o és més
important ser bo?
I fins aquí hem arribat avui amb
les nostres preguntes curioses, la majoria no tenen una resposta coherent,
lògica, però si creieu que vosaltres la teniu, poseu-vos en
contacte amb nosaltres i informarem a la resta del personal. És clar que si resulta que el
que teniu són més preguntes, doncs envieu també un correu i les compartirem a
El Temps Passa ... i la música queda. De fet moltes de les que hem tractat avui
les heu enviat vosaltres.
Seguirem amb la música i ara ens
anirem a Menorca i parlarem sobre una llegenda de pirates.
Magda Sintes – Xoroi
Aquesta cançó que us portem ara va
quedar en el segon lloc en el Festival de la Cançó Menorquina
de l'any 1965 que tenia lloc a la localitat d'Alaior i la interpretava la
cantant de l'illa Magda Sintes, creiem que germana de Mateu Sintes, component
dels Lord’s als quals hem escoltat anteriorment. Aquest disc, un single
publicat per Columbia ja a l’any 1972, contenia “Adiós a la isla” a l'altra
banda que va ser la cançó guanyadora del festival a la veu de Rosendo
Vendrell i la portada mostra una foto de la cova de Xoroi a l'illa de Menorca
i que es convertiria en un atractiu turístic per a la illa, en el seu interior
creiem recordar que hi havia un restaurant i una discoteca. En realitat aquest
single va ser una reedició ja que originalment es va publicar en format EP a
l'any 1965, incloent a més “Molino menorquín” i “Te amé en Menorca”, aquell va ser el
segon disc de Magda Sintes que havia debutat l'any 1964. Ara us parlarem de la
llegenda de Xoroi, un pirata que es va refugiar a l'illa de Menorca, concretament en
aquesta cova i que després d'haver-se enamorat d'una bella illenca, finalment
va ser detingut i executat. Magdalena Sintes va néixer a Alaior, població de
tot just deu mil habitants a l'illa de Menorca. Va debutar al Festival de la Cançó Menorquina
de 1964 i va guanyar defensant la cançó amb Santiago Barber. La veritat és que
Magda Sintes sempre va estar vinculada al festival i mai va aconseguir
travessar la frontera de les seves illes Balears.
Los Pasos – El pobre (yo soy así)
L'any 1967 Los Pasos publicarien
un single, el seu setè disc, editat per Hispavox, amb “Ayer tuve un sueño” a la
cara A, però nosaltres i per compartir ara a El Temps Passa ... i la música
queda, us hem portat l'altra cara que pel que sembla i segons algunes fonts, va
ser el tema del disc que va funcionar millor a Cuba. Les dues cançons havien
estat escrites per Manolo Díaz per Los Pasos que van ser descoberts per Manolo
Díaz quan ja treballava en solitari i com a productor i que havia militat a Los
Sonor i Los Polaris. Va compondre per ells “La moto” i ple d'ingenuïtat, la va
presentar a Alain Milhaud perquè produís a Los Pasos. Aquest va dir que el grup
no li interessava ja que estava treballant amb Los Bravos i sense taller-se ni
un pel, va agafar la cançó i va fer que la gravessin Los Bravos, conseguin
enrrederí la sortida del disc de Los Pasos. La cançó va ser, al costat del
"Black is black" els grans èxits de Los Bravos. La versió de Los
Pasos és al nostre parer molt millor, però les vendes més importants van ser
per el grup de Mike Kennedy, llavors anomenat Mike Kogel. Per cert que Milhaud
va putejà a Los Pasos i "La
Moto" que havia de ser el seu primer single, va ser el
tercer. Los Pasos es van formar a Madrid i els seus membres provenien de Los
Flaps, Los Sonor i Los Diablos Rojos. Estaven liderats pel teclista José Luis
González, al costat de Álvaro Nieto, Luis Enrique Baizán que ere germà de
l'actriu i cantant Marta Baizan, Joaquín Torres i Martín Careaga, per cert, un
d’ells era nuvi de Marta Baizán, però no recordem quin. L’any 1968
protagonitzen la pel·lícula "Long-Play" de Javier Setó al costat de
Gracita Morales i José Luis López Vázquez, incloén diverses cançons en la seva
banda sonora. Los Pasos van funcionar de 1966 fins l’any 1969. Mes tard Álvaro
Nieto va crear La Compañia
i Luis Baizán i Joaquín Torres al costat de membres dels Pekenikes van fundà
Taranto's, una bona banda de rock progresiu.
Los Bravos – No se mi nombre
Aquesta cançó, però interpretada en
anglès va ser la cara B del "Black is black", el disc més rellevant en
la carrera de Los Bravos i també es va incloure en el segon disc que
van treure, un single. Va ser un tema composat per Manolo Diaz i que en aquesta
versió en castellà es va incloure en el seu primer disc, un EP publicat a
finals de 1966 per Columbia que va incloure "Quiero gritar", "Recopilación" i "Una flor corté" i que va ser la carta de presentació de Los Bravos.
De fet van repetir moltes cançons en els seus discos. En aquest EP també es van
incloure tres cançons així mateix de Manolo Diaz que tot i estar ja treballant
amb Los Pasos no va menysprear l'oportunitat de que les seves cançons
tinguessin un llançament promocional a la manera del producte americà, sobre
tot tenin en compte els drets d’autor que li caurien. Els altres tres temes del
disc eren “Quiero gritar”, “Una flor corté” i “Recopilación”. Los Bravos van
ser un grup totalment industrial, la millor creació del productor Alain Milhaud
que es va assegurar de tenir-ho tot ben lligat i va fer que els nois signessin un
contracte amb el qual el productor era gairebé amo fins de la seva ànima. Los
Bravos originalment eren Tony Martínez (guitarra) i Manolo Fernández (òrgan)
que havien tocat a Los Sonor i Mike Kogël (cantant), Pablo Sanllehí (bateria) i
Miguel Vicens (baix) que havien estat components de Mike & The Runaways. El
suïcidi de Manolo Fernández a causa del dolor per la pèrdua en accident de
trànsit de la seva dona, primer, tot i que va ser substituit per Jesús Gluck i
la marxa de Mike per llançar-se en solitari amb el nom de Mike Kennedy després,
marquen la fi de l'èxit comercial de Los Bravos que encara es mantindrien uns
anys amb dos cantants nous, per desfer-se després. A la foto Montse Aliaga amb
Mike Kennedy.
Los Z-66 – Noches de blanco satén
La cançó amb la que avui acabarem
El Temps Passa… i la música queda, i amb un euro per Quimet, va ser tota una
bomba a reu del món, es clar que en la versió original a carrec dels britànics
The Moody Blues. Però nosaltres us portem ara la dels mallorquins Z-66 i
val a dir que és genial i l’utilitzarem per acomiadar el programa d'avui, per
que ben poc queda i fotrem el camp. Ara al programa tornem als Zeta, liderats
per Lorenzo Roselló que després, quan es va llançar com a solista passaria a
anomenar-se Lorenzo Santamaría. Aquest tema va ser la gran cançó en la carrera
dels Z-66, una banda que compartia mànager amb Jimi Hendrix, The Flower Pot
Men, John Mayal i The Animals ja que Mike Jeffreys
era el propietari del Sgt. Peppers, una sala a El Terreno, a la plaça
Gomila de Palma de Mallorca i on ells havien fet jams, plenes d’alcohol, aixó
si, amb artistes que aquí només coneixíem de referències, com Jimi Hendrix,
Mayal, Eric Burdon, Noel Redding i el cantant dels Flowers Pot Men. Els Z-66 es van crear a Mallorca l’any 1966. La
formació original estava integrada per Vicenç Caldentey (guitarra), Pedro
Brunet (saxo), Leopoldo González (baix) i Tito a la bateria. Mes tard, se'ls
uniria el cantant i, de fet, l'autèntic líder del grup Lorenzo Santamaría que
venia de Los Chelines, Los Brios i Los Fugitivos. Quan es van desfer, alguns
d'ells s’en van anar a Zebra. Los Z-66 van tornar en els noranta i
van gravar un CD en directe.
Acaba El Temps Passa… i la música
queda, per aquesta setmana, però tornarem la propera per tornar a moure’s per el
temps, tornarem als anys seixanta amb música i records d’aquí. Som Quimet
Curull i Mario Prades i ara tocarem el dos.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen
il•lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
Enllaç per descarregar-se el programa
Enllaç per descarregar-se el programa
Muy Sres. míos: Entre otras cosas, he leído atentamente la historia del grupo mahonés (Menorca) denominado
ResponderEliminarPRIMERA PARTE
ResponderEliminarLos Lord's, y creo que estoy en mi derecho como historiador y escritor precisamente de todas las biografías de los grupos y orquestas musicales aparecidos en la Isla de Menorca, que tengan la amabilidad de RECTIFICAR COMPLETAMENTE, dicha biografía (Los Lord's) al no ceñirse para nada a la realidad ni con datos, ni con nombres de personas, ni fechas, ni otras cosas en general. La verdadera historia de Los Lord's es esta: LOS LORD’S
Procedència i estil
Grup de Maó. Estil musical: el pop o cançó melòdica i música de ball de l'època.
Es van formar a principis de l'any 1966.
Components
El grup estava compost per: (Margarita) Ita Llambías, veu solista; Benito Permuy, guitarra solista i veu; Memo Cardona, baix i veu; Toni Server, bateria i veu; i Mateo Sintes, guitarra rítmica i veu. Més tard, Josep María Farrús Pubill “Xafatecles”, (de Lleida), a l'orgue Hammond, substitueix Mateo. Tenien com a representant la mateixa persona de quan eren Los Diamantes, la Sra. Magdalena Guzmán, mare d’Ita. A Catalunya els va representar l'empresa Lliri, Pedro Pablo, o Emilio Santamaria Martín, (Espectáculos Internacionales Santamaría) el pare de la cantant Massiel, etc.
Síntesi
Los Lord’s van ser la continuació de Los Diamantes, que, per interès comercial i d'imatge, van canviar de nom abans de partir amb destinació a Catalunya. (Alguna cosa similar farien anys més tard els D-70 canviant-se el nom pel de Samurada abans de partir cap al nord d'Espanya.)
El grup maonès, van ser la banda pionera professional de Menorca per excel•lència dins els anys seixanta. Quan van decidir el nom del grup i el van anar a registrar els hi van dir que una paraula havia de ser en castellà, i es van deixar l’article Los en españyol i Lord’s amb anglés.
Benito i Ita es casen abans de marxar cap a Barcelona el 30 de maig de 1966.
Anteriorment, abans i tot de partir cap a Barcelona, i també abans del primer enregistrament “oficial” del seu primer disc, Los Lord’s van gravar una maqueta en vinil a la Ciutat Comtal amb quatre temes: “Ma vie”, “More”, “No estoy sola” i “La frontera” . L'única còpia que existeix d'aquest enregistrament estava “localitzada” al domicili de Benito Permuy, bé que molt deteriorada.
El primer disc que van gravar per Discophon estava compost per aquests temes: Viva el amor; Una casa encima del mundo; Hasta Venecia i Soledad (1966). El segón disc per Polydor amb aquests temes: La muñeca que hace no; Hierba verde; Love me, please love me; Oh He, hein bon!; (1966); i finalment el tercer disc també per Polydor amb: La Familia; ¿Que pasó?; Manchester y Liverpool (en el disc, per error d´impremta, apareix Winchester i Liverpool); i Un gesto de Dolor (1967).
SEGUNDA PARTE
ResponderEliminarA la seva arribada a Barcelona, el pare de la cantant Massiel, Emilio Santamaría, (Espectáculos Internacionales Santamaría) que alhora era productor i representant, els va prometre feina, però entre d’altres coses havien d'actuar en un centre penitenciari de Barcelona. El grup s’hi va negar. Evidentment, no els va representar.
Los Lord’s es van desplaçar a Barcelona el maig de l'any 1966 i van actuar per aquell territori durant divuit mesos. Van gravar per a les companyies discogràfiques Polydor i Discophon tres discs singles: (tres com a Los Lord’s; i es va fer un recopilatori per a Fundador amb les mateixes cançons del segon disc i un especial de dues cançons del Festival de Alayor, Volveremos i Blanca i Azul per a Catisa). Com a curiositat, dir que la cançó Soledad del primer disc de Los Lord’s, és l'única cançó de tota la discografia del grup composada (lletra i música) per un membre de la pròpia banda, en aquest cas el seu autor va ser Mateo Sintes.
Actuaven en zones turístiques al llarg del litoral català durant l'estiu: Palamós, (Sala Marinada), a prop hi actuaven els Lone Star. Festes patronals dels pobles de la costa catalana: Sitges, Cambrils, Palafrugell, el Masnou, Castelldefels, etc., contractats per la representació Lliri i d’altres. Durant l'hivern, a Barcelona capital, en locals tan coneguts com: La Pèrgola, Novedades, Mario’s Arizona, Panams, Bolero (una sala tota vidrada), Riviera Tabú, Shangri-la. També a Lleida, Berga, festes patronals de Tarragona, Girona, Castelldefels (El Cactus)... Incomptables són les sales de festes i les poblacions on van estar actuant en tan poc de temps. Van aparèixer també en dues revistes de tiratge nacional anomenades Fans i Semana
Solien assajar a la Casa de Menorca; i unes quantes vegades van actuar també al teatre de la dita entitat.
Van compartir escenari amb Los Sirex, Los Mustang, Rudy Ventura, i incomptables artistes de primer nivell nacional.
Poc abans de l'enregistrament del seu segon disc el 1966, el guitarrista Mateo Sintes el 24 d’octubre torna a Menorca i el seu lloc l’ocupa l'organista lleidatà Josep María Farrús Pubill “Xafatecles”. Amb ell es grava el tercer i últim discs de la banda l’ any 1967 amb Polydor. No obstant el segon disc va ser gravat també per un altre teclista professional anomenat Miguel Dochado Díaz.
En una de les actuacions que van realitzar per Catalunya, Toni Server va conèixer en la Casa de Menorca de Barcelona a qui temps després seria la seva esposa, n’Elisa.
Mesos més tard, es produirà un fet fatal. La seva cantant, Margarita “Ita” Llambías Guzmán, moria el 30 de novembre de 1967 a la edat de vint-i-dos anyets, en un pis de l’avinguda Infanta Carlota (avui: av. Josep Tarradellas), 96-98 3r, de Barcelona on residia amb el seu marit i component del grup, el guitarrista Benito Permuy. Casualment, en el 5è pis d'aquell mateix immoble, hi residia el famós trio Los 3 Sudamericanos.
Van tenir també ofertes per actuar un Nadal i Cap d’Any a Andorra i als països escandinaus; el fatal desenllaç va desmuntar tota l'estructura.
A conseqüència d'aquest lamentable succés, el grup es va dissoldre després de divuit mesos d'estada a Catalunya i va tornar a Menorca el 1967, llevat de Memo Cardona, que es va quedar actuant amb un grup català anomenat Los Rombos fins a final de temporada; van tenir també fins i tot l'oportunitat de poder actuar a Dinamarca, però finalment aquell grup ho desestimà.
PARTE FINAL
ResponderEliminarMateo Sintes, l'ex component del grup i assabentat de la mort de Ita, va organitzar per el "seu propi compte i risc" un acte d'homenatge dedicat a la malaguanyada vocalista, resultant ser un concert multitudinari i molt emotiu que es va celebrar en el Teatro Principal de Mahón el dimarts dia 19 de decembre de 1967 a las 19,30 hores des capvespre, amb una gentada que abarrotava tot l'aforament. En aquest acte, hi van actuar també diversos grups i artistes molt coneguts de l'època, Los Strik’s, Los Munsters, Los Samar’s, Los Trucos, Los Islelos, Los 4, Los Catim, Los Novax, Los Parranderos, Magda Sintes, Luis del Olmo (que no té res a veure amb el locutor de ràdio del mateix nom)…. i presentat per Juanita Roca i Antonio Pons.
Encara hi ha una resta d'història d'aquest grup que es troba en el capítol desè en el seu segon i tercer apartat dedicat a Mateu Sintes i Ita Llambías. Los Lord’s, van ser una banda de molt bona qualitat i renom a l’illa.
Y SI LO DESEAN, AUN PUEDO AÑADIRLES DE MI LIBRO "HISTORIA DELS GRUPS MUSICALS DE MENORCA 1.960-1.990", LA HISTORIA DEDICADA A ITA (MARGARITA LLAMBIAS GUZMAN) LA CANTANTE, QUE COMPLETA LA HISTORIA DE ESTA MITICA BANDA DE LOS AÑOS 60 EN MENORCA. MUCHAS GRACIAS. SIXTO CABIRO
ResponderEliminar