La surf music, la música
instrumental va tenir el seu apogeu a Madrid i avui escoltarem una sèrie de
grups que es movien dins d'aquest estil. Sonaran a El Temps Passa... i la
música queda Los Flaps, Relámpagos, Pekenikes, Los Continentales, Los Sonor i
Los 4 Jets, però també escoltarem a Los Pekes, Salvajes, Mustang, Gatos Negros,
el Golden Quarter, Grupo 15, Isidor, el Grup de 3, Els 4 Gats i uns quans més
que ens acompanyaran en aquest recorregut que juntets fem per el passat, per
l’ahir, des de totes les emissores per les que ens escoltes cada setmana i
obrirem el programa amb Karina que ens porta la cançó de la pel·lícula “Los
chicos del Preu”. Som Quimet Curull i Mario Prades i ara us direm alló de cada
setmana, per variar
Obrim la Paradeta
Karina con Los Pekenikes – Los
Chicos del Preu
Aquesta era la cançó de la
pel·lícula “Los Chicos del Preu” i val a dir que en el film tan sol hi havien
tres o quatre de cançons. Es tracta d’un film juvenil molt de l'època,
dirigida per Pedro Lazaga l’any 1967. El pes recau en un joveníssim Emilio
Gutiérrez Caba que al costat d'Alberto Crosas salvan el film. Es clar que la
que pitjor treballa com a actriu és per descomptat Karina que sobreactua i la
veritat, arriba a caure per moments en el ridícul més supí volgen fer gracia.
També trobàvem a Marta Baizán, Camilo Blanes (despres Camilo Sesto) que en
aquells temps era cantant de Los Botines, María José Goyanes, Cristina Galbo,
Mary Carrillo, Margot Cottens, José Luis López Vázquez, Alfonso del Real,
Rafaela Aparicio, Gemma Cuervo, Pedro Díez del Corral, Carlos Mendy, José
Orjas, Alfredo Santacruz i molts altres. El guió era de Pedro Masó i és d'allò
més simple. En aquelles èpoques i després del batxillerat superior, és a dir
sisè i revàlida es realitzava el Preuniversitari, conegut com PREU i et donava
pas a la
Universitat. Dons un
munt de joves d'ambdós sexes intentant passar el PREU i accedir a la
universitat amb algun que altre embolic amorós pel mig, tot molt light ja que
no es passa del petó. "Los Chicos del Preu" va ser composada i
interpretada per Los Pekenikes que van acompanyar a Karina, so bé en el film la veiem amb Los Botines al darrere. Poc després María
Isabel Llaudes Santiago, nascuda a Jaén el 4 de desembre de 1943 i coneguda com
Karina s'uniria sentimentalment a Tony Luz, guitarra dels Pekenikes que li va
compondre, entre altres "El baul de los recuerdos" i "En un mundo nuevo" amb la que
va representar Espanya a Eurovisió. Això ja va ser el 1971. Karina es pot dir
que va acomençar actuant al programa "Escala en Hi-Fi" de TVE que
presentava Mochi. Va signar el seu primer contracte discogràfic amb Hispavox i l'any 1964 grava el seu primer discm. Participa en el II Festival de Mallorca amb
el tema de l'argentí Alberto Cortez "Me lo dijo Pérez", aconseguint
un segon lloc i una gran popularitat gràcies a ella. Per cert que ja havia
gravat un disc amb el seu veritable nom Maria Isabel Llaudes que es va
distribuir gratuïtament amb els productes d'una firma comercial.
Los Gatos Negros – C’mon everybody
Es van crear l’any 1958 i va ser
una idea d'Ernesto Rodríguez que va morir al decermbre del 2014 i Manuel
SanFeliu. Van
debutar a l'any següent dient-se Catch Es Catch Can. Es va incorporar Francis Rabassa, el pianista Carlos
Maleras i el trompeta i guitarra José María Mesa. Rabassa va deixar el grup i
entra Piero Carando que venia dels Pájaros Locos. Pels Gatos Negros van passar
bons músics del panorama català, a partir de 1965 es van anar produint canvis i
van passar Quique Tudela que avui creiem que és l’únic membre que queda, Frank
Andrada que venia de Los Albas, la cantant i actriu Mone i altres. Aquesta cançó que van
gravar l'any 1962, és va incloure a un EP editat per Belter l’any 1963 i on
també trobàvem el "Speedy Gonzales" de Pat Boone, "What'd I
say" de Ray Charles i ”The locomotions” l'èxit de Brenda Lee composat per Carole King. Aquest va ser el seu primer EP i va
estar produït rudimentàriament per Alain Milhaud que va gravar-ho en dues
pistes, una per els instruments i una altra per les veus, aquesta darrera es va
realitzar en els lavabos per aconseguir una millor reverberació, al Casino de
l'Aliança del Poble Nou. Francament, la portada es molt hortera. La cançó és
una composició d'Eddie Cochran, un dels pioners del R & R que va morir a
Londres, el 18 d'abril de 1960. Aquesta cançó van tornar a gravar-la fa uns anys
amb arranjaments molt actuals i la van incloure en el seu CD “En negro y
blanco”. Es clar que Los Gatos Negros, i no ho amaguen, han canviat una part i
ens la porten a ritme de Twist que estava molt més de moda en aquelles èpoques
que el rock and roll.
Golden Quarter – Speedy Gonzalez
Ara escoltarem aquest tema del que
abans us hem parlat, un clàssic en la discografia del nord-americà Pat Boone
que els Golden Quarter van incloure en el seu segon disc, publicat l'any 1962
pel segell barceloní Vergara cantat en anglès intercalant frases en castellà,
un EP en el què també es van recollir “Cuando calienta el sol” dels Hermanos Rigual, “Chin chin” del cantant
i compositor francès Richard Anthony i “Hey baby” del nord-americà Bruce
Channel i de la que van fer una bona versió que ja hem escoltat al programa el
Latin Quartet. Els Golden Quarter funcionaren un parell o tres d'anys, a
principis dels seixanta. En total els Golden Quarter que es van crear l'any
1961, van gravar 8 EP's entre 1962 i 1965. El seu cantant Tony Preysler, va
gravar en solitari l'any 1963 un EP també per Vergara, sense excessiu èxit, tot
sigui dit. Golden Quarter van ser el "tercer" grup català, i al
costat dels Pájaros Locos i Los Ticanos, posteriorment anomenats Los Catinos,
van actuar a les matinals de Madrid i dels que mai recordàvem el nom, doncs
eren ells Golden Quarter. El grup l'integraven Tony Preysler (cantant), José
María Renobell (baix), Enrique Cortada (bateria), Jordi Monfort (piano i orgue)
i José María Vidal (guitarra). Per cert, ens hem asabentat que un dels cantants del grup
era el conegut publicista Lluís Bassat, ho va dir ell mateix a una entrevista
que li va fer Sílvia Còppulo a Catalunya Ràdio al juliol del 2012.
Los Shakers – Me reiré
Los Shakers van aconseguir el
primer premi en el Certamen de Conjuntos Musico-vocales, Premi Ciutat de Lleó
de 1965 i ara anem a escoltar-los amb aquest tema que va ser una composició
seva i amb ella es van presentar al concurs. Us l'hem extret d'un EP, publicat
per RCA l'any 1966, segon i últim
que traurien i en el qual també es van incloure "Paff ... Bum" que
era una versió del Festival de San Remo i que ara no recordem de qui era, al
costat de "Gitana" i "No volveré" que així mateix estava
escrita per ells. El grup madrileny Los Shakers van ser teloners a Madrid i
Barcelona de The Beatles quan van realitzar la seva única gira per Espanya, a
l'any 1965, van ser també el grup d'acompanyament d'una joveníssima Ana Belén,
de fet van surtir a la pel·lícula “Zampo y yo” i a “Megatón Ye-Yé” i també van
acompanyar en gravacions a una cantant que es deia Lorella i que després es
convertiria en María Ostiz. El seu líder i cantant va ser Ricardo Saez de
Heredia, un dels histórics del rock a la capital del Regne, pero per Los
Shakers van passar altres músics. Quan van començar l’any 1963 es feien dir The
Five Shakers, cosa falsa ja que eren sis, no cinc. Los Shakers l'integraven
inicialment els germans Ricardo Sáenz de Heredia (bateria) i José Luis Sáenz de
Heredia (òrgan) amb un cosí seu Fernando Sáenz de Heredia (baix). Ells són
fills i nebot del cineasta José Luis Sáenz de Heredia. Completen la formació
amb Paco Ruiz (guitarra rítmica), Vicente Martínez (guitarra solista) i un
cantant i als principis versionaven a The Beatles. Després de canvis en la
formaciók, aquell any 1965 abandonen José Luis i Paco, que es van anar amb
Micky y Los Tonys. Entra al grup Ricky Morales que procedia dels 4 Jets. A
l'organista el substitueix Dominique Varchar, que venia de Los Botines, però de
seguida els deixa per entrar a Los Flecos. Tots aquests canvis deixen Los
Shakers convertits en quartet. En el 66 nous canvis, Vicente Martínez i Ricky
s'en van a Los Brincos. Els substitueixen David Waterstone (òrgan i harmònica) i
que es deia havia estat amb els britànics The Yardbirds i que en els setenta treuria un LP fen-se dir
Whisky David i Boris Benzo, que procedia de Los Continentales, encara que
aquest és acomiadat de seguida. L’any 1967 Los Shakers es desfan
definitivament,
Los Globetrotters – Oh Carol
Aquest disc, un EP en el que es
van incloure “Melocotón en almíbar”, “Morgen”, “Oh Carol” i “Criminal tango”,
va representar el debut discogràfic i creiem que també el adeu per a aquest
duet Los Globetrotters que va començar sent un trio, tot i que ja havien
intervingut en la banda sonora del film "El Dia de los Enamorados".
El disc el va publicar el segell Philips l’any 1960 i Los Globetrotters van
tenir un problema molt seriós. Ells acompanyaven a Lita Torello i quan van
decidir gravar pel seu compte, es deie que algú o alguna, es va sentir danyada per la seva
deserció i els van putexar al màxim, fins al punt que van enfonsar la seva
carrera com a duet. Aquest tema va ser una composició del novaiorquès Neil
Sedaka que la va compondre pensant en una novieta que va tenir a l'institut i
amb la qual havia trencat feia temps, de fet ella ja estava casada i aquesta
Carol era ni més ni menys que la gran compositora, pianista i cantant
nord-americana Carole King. "Oh Carol" ja havia estat gravada pel Dúo
Dinámico i de fet Los Globetrotters imiten i molt a Manolo i Ramón. La cançó va
ser inclosa en un disc recopilatori publicat ja en els 90 i titulat
"Spanish Pop Cañí i Olé! Vol 2".
Los Continentales – El último tren
del espacio
Us portem ara una versió de l'èxit
del grup suec The Spotnicks que ens interpretaran Los Continentales, una de les
bandes mítiques de la surf music sorgides al Madrid dels 60, de fet es van
formar en el 62, encara que avui dia pràcticament ningú es recorda d'ells, sols
quatre nostàlgics melòmans com nosaltres i vosaltres que escolteu El Temps
Passa... i la música queda. Inicialment Los Continentales eren Álvaro Yébenes (guitarra), Ángel Arriba (guitarra), Juan Antonio González (baix) i Rafael
Sánchez de Ocaña (bateria). Interpretaven una música instrumental en la línia
de la surf music americana que aquí la identificàvem com "Só Shadows"
i van ser una de les bones formacions d'aquest estil, amb discos de qualitat i
demostrant en les seves actuacions que sabien el que tenien entre mans, van ser
un dels grups que participaven en les populars matinals del Price madrileny.
Aquesta cançó es va incloure en el seu primer EP, publicat l’any 1964 i en el
què el tema estrella va ser "Don Quijote", una cançó d'Augusto
Algueró que també van gravar Los Estudiantes. En el disc es va incloure el que
era el tema més sol·licitat en les seves actuacions, la versió que van
realitzar de la cançó israelí "Hava Naguila" i "El mar
cruel". Per cert, la foto de la portada és un escenari molt gastat, la
plaça d'Espanya de Madrid amb l'estàtua de Cervantes, l'autor del Quixot, al
fons. L’any 1965 es van produir canvis en la si del grup que decideix incloure
cantant i deixar de costat els temes instrumentals. Antonio González se'n va i
s'incorpora el cantant José Manuel Rodríguez que va haver de deixar-los un any
més tard per anar-s'en a la mili. Per Los Continentales van passar músics reconeguts
de l'època com l'amic Tony Reinoso, el cantant Blume, Enrique Pérez, Gonzalo
González, Antonio Román Obrador, Juan Mena, Quique Martínez, Boris Benzo que
aniria a Los Shakers i altres. De fet i amb l'auge de la música soul Los
Continentales van arribar a ser set components. L’any 1968 es van separar
definitivament. Tony Reinoso va crear posteriorment Los Solitarios, Blume va
tenir una discreta carrera en solitari, Álvaro Yébenes s'en va anar a Los
Canarios com a baixista i la vida va seguir.
Los Relámpagos – Twist de los
siete hermanos
Junt als Pekenikes, Los Relámpagos
van ser els millors grups instrumentals del pais. Quan van començar es feien
dir Dick y Los Relámpagos i van acompanyar en molts enregistraments i gires a
Miguel Ríos en els seus inicis, però també van ser grup d’acompanyament per a
altres com el Dúo Cramer i Juan Pardo. Aquí us portem a Los Relámpagos amb
aquest twist per a una família molt nombrosa, ni més ni menys que "Twist
para siete hermanos" que ere una adaptació en clau de surf music, d’un
tema de la pel·lícula “Set nuvies per a set germans”, tot un clàsic del cinema
musical i es va publicar en el segon EP de Los Relámpagos, editat per el segell
Philips l’any 1963. Los Relámpagos van ser una de les millors bandes instrumentals surgides al panorama espanyol i estaven liderats per José Luis
Armenteros (guitarra) que posteriorment es va dedicar a la producció i
composició després de deixar-los l'any 1968. Per Los Relámpagos van passar
Pablo Herrero (òrgan), Ricardo López Fuster (bateria), Juanjo Sánchez Campins
(baix, i guitarra solista) i que va morir el 23 d'agost de 2008, Ignacio
Sánchez Campins (guitarra rítmica i orgue), Juanjo Sánchez Jr (guitarra
rítmica) i Fernando Mariscal Jimeno (bateria). Els sis EP’s gravats per Los
Relámpagos al segell Philips entre 1963 i els principis de 1965, van ser
reedditats en un CD per el segell Rama-Lama l’any 1997, però penseu que van gravar fins a mitjans dels setanta.
Los Sonor – Barracuda
Los Sonor van passar per diverses
èpoques i estils, aquest tema que us portem avui a El Temps Passa... i la
música queda és de la seva etapa surf, música instrumental. Per Los Sonor van
passar grans músics espanyols, entre ells Tony i Manolo que se'n van anar a Los
Bravos, Carlos Guitart que era el fundador s'en va anar a Los Flecos, Manolo Díaz que després va
anar a Los Polaris i va seguir en solitari i un dels seus principals èxits va
ser "Viene una ola" i després, ja en els 70's es va convertir en alt
executiu del segell CBS-EPIC i en els 60 va ser productor i compositor de
"La moto", però per Los Pasos i cançons per Los Bravos. Un dia us
explicarem la història d'aquest tema que també van gravar i van portar a l'èxit
Los Bravos. Però val a dir que per Los Sonor van passar encara més gent como
José Luis González, Manolo Escobar, Fernando Sánchez, José Antonio Otero i uns
quans més. Los Sonor van ser possiblement la millor i al mateix temps més desaprofitada, banda de pop instrumental al país, per confirmar la nostre
opinió os direm que l'any 1963 Los Sonor
van gravar un LP sensé, cosa molt poc habitual, L'any 1997 es va publicar un àlbum per el segell Rama Lama amb tots els seus EP's que va inclure aquesta cançó, peró el tema s'havia inclos originalment en un EP editat l'any 1964 amb "Dominique", "Tienes mi amor" i "El río de la Luna", va ser el primer disc sense el cantant Manolo Escobar.
Durant un temps i per imperatius de la seva discogràfica van acompanyar a una
admirable cantant, la granadina Li Morante que va deixar la música degut a les
seves fermes conviccions religioses. També van fer de grup d'acompanyament de
Miguel Ríos i altres.
Los Pekenikes – Jinetes en el
cielo
Amb
un euro per Quimet us portem tot un clàsic del country americà. El títul original era "Ghost Riders in the Sky: A
Cowboy Legend" i és un tema que va ser escrit el 5 de juny de 1948 per
Stan Jones. S'han fet moltes versions. La lletra de la cançó ens parla d'un
cowboy que pateix una revelació quan veu vaques fantasmes i d'ulls vermells en
el cel, perseguides per genets també fantasmes i rep un avís d'ultratomba, o
canvia o serà un més d’aquells texans fantasmes. La cançó va inspirar el tema
de The Doors "Riders on the Storm" i també la sèrie de còmics de la Marvel "Ghost
Rider", las dues pel·lículas va protagonitzar-las l’actor Nicolas Cage. Entre els molts que
l’han gravat destaquem les versions de Johnny Cash, The Outlaws i fins i tot
els Blue Brothers. És clar que la versió que
us hem seleccionat és instrumental, en línia surf music i ens la porten Los
Pekenikes, emulant als The Shadows que així mateix la van gravar. Aquesta cançó
es va incloure en un EP en què el tema estrella va ser "Apache", al
costat de “Ramona” i “Madrid”, es va publicar l'any 1961 a través del segell
Hispavox i fou el seu primer disc. Els Pekenikes van ser un grup creat al Institut Ramiro de Maeztu de Madrid, pels
germans Lucas i Alfonso Saiz que precisamente va morir el 17 d’abril del 2014 a Viera, Florida, als
Estats Units, on va treballar com ginecóleg. Tenía 71 anys d’edad i el seu nom
complert era Alfonso Eduardo Sainz, va néixer el 2 de marz de 1943 a Alacant. Malgrat
convertir-se en una de les bandes instrumentals més importants dels 60 a Espanya, per Los
Pekenikes van passar cantants per un tub, des de Juan Pardo a José Barranco,
sense oblidar Junior, Aute, Karina i molts altres. Exigències d'Hispavox que
volia un grup espanyol rèplica de The Shadows, van fer que el cantant fos
suprimit dels seus discos. De fet després de gravar un EP amb Juan Pardo i
creiem que un parell amb Junior, no van tornar a cantar fins a "Cerca de
las estrellas". Per Los Pekenikes van passar molts músics com Ignacio
Martín Sesqueros, Pepe Nieto, Eddy Guzmán, Pablo Argote, Félix Arribas, Vicente
Gasca, Ray Gómez, Antonio Obrador, Antonio Brito, Tony Luz i uns quans més. Per
cert que en aquella època, Tony Luz creiem recordar que mantenia una relació
sentimental amb Karina. També va començar a despuntar com a productor i va
crear el grup Zapatón.
Los Flaps – Mercurius
Seguim amb surf music. Los Flaps van ser una banda amb
entitat pròpia i també grup d'acompanyament de molts solistes. Eren molt bons
fent música instrumental, els que aquí es deie el so Shadows, de fet era surf
music. El tema estava en un EP publicat per RCA-Victor l’any 1964. Los Flaps eren 5 bons
instrumentistes, estudiants d'enginyeria aeronàutica. La primera formació
estava integrada per José Antonio Álvarez Alija a la bateria, Manolo
Díaz-Pallarés a la guitarra rítmica, Juan Antonio González "Ñique" al
baix i Álvaro Yébenes a la guitarra solista. Van funcionar del any 1964 fins al
1965, a
la fi del 64 Álvaro i Juan Antonio van deixar el grup i van formar Los
Continentales per més tard incorporar-se a Los Canarios, mentre que José
Antonio i Manolo van continuar amb Los Flaps afagint a Julián Sacristán a la
guitarra solista i Alberto Nuevo al
baix. Encara van haver-hi més canvis i això que Los Flaps solsament van gravar
quatre EP's. Julián Sacristán va ser membre de Los Flecos, Manuel Díaz Pallarés
es va incorporar a Los Polaris, Luis Baizán va ser component de Los Pasos i
Alberto Nuevo va ser fundador de Los Camperos. També va passar per Los Flaps
l’amic Tony Reinoso. En aquest EP també es trovaben “Washington Square”, “El
vagabundo de la playa” i “Dejála, dejála”. Per cert que Mario creu que el
primer per la dreta a la foto de la portada del disc, era José Mari Guzmán, i
si no, es semblava molt. L'any 1986 es va publicar un LP recopilatori de Los Flaps amb les
seves velles cançons titulat "Los Flaps Discografía completa".
Los Pekes – Un chico formal
Deixarem ara la música
instrumental i des de un single que Los Pekes van publicar l'any 1966 a través del segell
Novola, una subdivisió de Zafiro, us hem seleccionat aquest tema que havia
gravat anteriorment Rocío Dúrcal i que es va incloure com a cara B, a l'altra
banda estava “La vida es así”, una versió del italià Remo Germani. Ara fem una
miqueta d’historia, tres germans anomenats Benito, Jesús i Pedro es van
incorporar a la rondalla Sant Josep Bernans, allà coneixen a José. Quan
compleixen els quinze anys, l’any 1961, decideixen formar un conjunt que en
principi queda integrat per Luis Benito Provencio (baix), José López Savorit
(guitarra), Jesús Provencio (guitarra) i el seu germà bessó Pedro Provencio
(bateria), junto a un cantant. Guanyen el concurs de ràdio "Lo Mejor de
Cada Casa" que presentava un jove José Luis Ulibarri. L’any 1963 se'ls
uneix com a cantant una noia d'Ourense anomenada Maria Esther Alvárez i comença
el seu camí musical, gravan el primer EP l’any 1964. Benito abandona el
conjunt, per convertir-se en el seu manager i arreglista. El seu lloc al baix
l'ocupa José Francisco Cervera. Amb ell van guanyar el Festival de la Canción Hispano
Portuguesa de Aranda de Duero. Van tenir una interessant carrera, arribant a
gravar tretze o catorze discos petits. Els problemes comencen quan decideixen canviar
de discogràfica i es troben que l'anterior havia registrat el nom, una pràctica
habitual per l'època que putejava i lligava als grups i ells van passar a
anomenar-se Los Peckes, però el canvi i el casament de la cantant amb un músic
d'un altre grup, així com el seu estancament musical, desfà el grup Los Pekes.
Los Flecos – Distinta
Aara a El Temps Passa… i la música
queda escoltarem a Los Flecos que van gravar amb Vergara, per tant aquí els
teniu, pero primer farem també historia i recordarem a. Los Estudiantes que son
un grup de referencia quan es parla de rock and roll a l’Espanya dels anys
seixanta, si be ells es van crear a finals dels cinquanta. Va ser una veritable
escola de músics i per Los Estudiantes van passar des de José Barranco a
Fernando Arbex, sense olblidar a Manolo Fernández, entre molts altres. Quan Los
Estudiantes es van desfer i després de anar amb Los Pekenikes, a José Barranco
li va oferir Luis Sartorius, que també havia estat component de Los
Estudiantes, entrar a formar part de un nou projecte que es diria Los Brincos,
pero devant de la moguda comercial i l’estricte control que el grup anava a
tindre, José Barranco va decidir crear
un grup sòlid i compacte que sabés fer bona música... "pròpia", sense
lligams obligats i control de la casa de discos i van sorgir Los Flecos que van
gravar tres EP's per el segell barceloní Vergara. Los Flecos eren José Barranco
(Estudiantes i Pekenikes), nascut a Valladolid el 19 de març de 1939 i al seu
costat estaven Julián Sacristán Magaña (The Sailors, Los Fugitivos i Los Flaps)
que va néixer a Madrid, el 20 d'octubre de 1944, Pablo Argote Rocandio nascut a
Madrid el 15 de desembre de 1942, Carlos Guitart Von Rein (Los Sonor) va néixer
a Màlaga el dia 15 de gener de 1941 i ens falta el cinquè que pensem era el
guitarra Rafael Aracil. Aquest és un dels millors temes que van gravar i es
troba en el seu millor disc. És de l’any 1965 i Mario el va descubrir i va
comprar-ho a les rebaixes del Corte Inglés de la plaça Catalunya, a Barcelona.
Los Flinstones – Hi Li Li-Hi Lo
Los Flintstones creiem que eran un
grup de Mallorca del que poc us podrem dir. Aquest EP del que extraiem la cançó
que sona ara a El Temps Passa… i la música queda, es va editar l’any 1966
mitjançan el segell de Barcelona, Ekipo. Entre els components del grup es
trobavan Esteban Font, Miguel i Juan, però ells eren sis en total. Aquest cançó
la van gravar Los Flintstones mirant cap els britànics The Yardbirds que
l’havien gravat abans. Val a dir que els britànics van ser famosos per haver
tingut els millors guitarristes anglesos de la seva ápoca Eric Clapton, Jeff
Beck i Jimmy Page, ells l’havien versionat a la seva vegada ja que
originalmente i a ritme de valset, es trobava a la banda sonora de la
pel·lícula “Lili”, protagonitzada per una joveneta Leslie Carol, junt als
veterans Mel Ferrer, Kurt Kasznar, Jean-Pierre Aumont i Zsa Zsa Gabor i que era
del 1953. Molts anys més tard la cançó va ser versionada a ritme de chunta
chunta, es a dir discotequer, ja als anys 80. Creiem que ho van fer els
alemanys Bruce & Bongo, però no estem segurs d’aixó. Per cert, a l’época va
haver un altre grup amb el mateig nom, bé eren "The" Flinstones, però
aquest eren de les Illes Canaries i es van desfer al 1971. En aquest EP de Los
Flintstones es van incloure també les cançons “De mi te irás”, “El amor tiene tus
ojos” i “Pienso en ti”.
La Música
que es Feia en Català
El Grup de 3 – Puff, el bon drac
màgic
Dins de la Nova Cançó va sortí un
moviment anomenat el Grup de Folk, un corrent que no mirava tant als cantautors
francesos i molt més cap a l'ona folk que ens arribava des dels Estats Units.
Un dels grups destacables per les seves bones harmonies vocals va ser El Grup
de 3. El van formar Miquel i Kim Galimany junt a Jordi Prats. Aquesta cançó va
ser la peça estrella del seu segon EP, editat l’any 1967 i segueixen en ell la
línia del "folk song" americà. La adaptació va ser feta per Delfí
Abella, però aquesta cançó era tot un clásic que havien gravat des de Peter,
Paul & Mary als suecs Nina & Frederik. Estava basada en un poema que
Leonard Lipton, res a veure amb el te, la va escriure l’any 1959 quan tenia 19
anys i estudiava a la
Universitat de Cornell, als Estats Units. Al seu torn, Lipton
el va escriure inspirant-se en el text del poeta americà Ogden Nash titulat
"Custard the Dragon" que tractava sobre un petit drac domesticat.
Quan el va tenir acabat, Lipton va passar el poema a Peter Yarrow, amic i company
de la mateixa universitat, qui es va encarregar d'afegir més estrofes i la
música. Posteriorment, l’any 1961, Yarrow es va unir a Paul Stookey i Mary
Travers amb els quals formarien el grup Peter, Paul and Mary. Va ser publicada
per primer cop l'any 1963. Per cert que Jordi, el fill més jove del Mario, quan
estabem escoltan-la fent la selecció musical del programa d’avui, ens va tornar
a dir que ell l`havia escoltat a una serie de dibuixos animats de la seva
infantesa on el protagonista era precisament un petit drac. En aquest EP es van
incloure també “La presó de Tijuana”, “Señor quin mati!” i “Dalt del tren”, va
ser editat per Edigsa l’any 1967.
Isidor – Senyoreta Felicitat
Isidor Marí forma part actualment
de Falsterbo Marí, la reconversió del grup Falsterbo 3, però va començar com a
cantautor amb cançons com “Eivissa”, “A mi ni mi va ni mi ve” o aquesta que us
portem ara i que va estar un dels seus principals èxits en aquella época
gloriosa, es va publicar l’any 1971. Quimet se encarrega de recordarnos el
famos Festival Folk del Parc de la Ciutadella a Barcelona que va convocar més de
9000 persones i va durar 7 hores, va tenir lloc el maig de 1968 i també va
reunir un número molt significatiu de “Grises” controlant porra en mà al
personal, no fos que aquella reunió es convertís en un aldarull i un cant a
favor de la llibertat i en contra de la dictadura que era el veritable rerefons
gairebé sempre. Aquest tema va ser recuperat per PDI en un doble CD titulat
"Nova Cançó (Edigsa 1961-1983)" que recollia una part molt
significativa del catàleg del mític segell català Edigsa i que va tenir la seva
continuïtat en un segon doble volum. Isidor Marí Mayans va néixer a Eivissa
l'any 1949 i segueix en actiu. Llicenciat en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona,
va començar la seva carrera acadèmica com a professor de la Facultat de Filosofia i
Lletres de les Balears. Quan va començar en el món de la música va formar part
del duet Isidor i Joan, de 1965
a 1966 i posteriorment cantaria en solitari. A partir de
1999 s'uneix a Falsterbo 3 i sorgeix Falsterbo Marí.
Els 4 Gats – El miner
A l'últim disc que van publicar
Els 4 Gats trobàvem aquesta cançó que escoltarem ara a El Temps Passa... i la
música queda. Es tractava d'un EP, editat per Edigsa, igual que la resta de la
seva discografia i que incloïa “Tenim un temps”, “Tants caps, tants barrets”,
“Florence d’Aràbia” i “El miner” que és el tema que compartirem ara. En aquest
disc ja no estava amb ells Quico Pi de la Serra i en el seu lloc trobàvem a Xavier Elies.
Els 4 Gats van ser un grup catalá d’efímera vida, tot i treure quatre EP’s, on
destacava un dels seus components, Quico Pi de la Serra que va néixer a
Barcelona el 6 d’agost de 1942 i més tard tindrie una bona carrera ja com a
cantautor i membre de Els Setze Jutges. Els 4 Gats interpretaven una mena de R
& B a la catalana, light i bastant simplista, però ple de bona voluntat. El
22 de mars de l’any 1962 Quico Pi de la
Serra fa la seva primera actuació dins dels Jutges,
acompanyant a Miquel Porter i el 23 d’agost de 1962 va debutà en directe i com
cantautor a un concert fet a La
Selva del Camp, a Tarragona, cantàn "Les portes".
Despres Quico Pi de la Serra
(a la foto) se incorporaria a Els 4 Gats amb els que va gravar 3 discos i van actuar en
directe en moltes ocasions. Quan els va deixar per anar-sen a fer el soldat, el
seu lloc seria ocupat per Xavier Elies que era des de 1963, el séptim Jutge i
com a cantautor havia grabat un sol disc “El piset”, l’any 1965 i amb Els 4
Gats també un sol disc. Xavier Elies va morir a causa d’un càncer el 30 de juny
de 2010.
Tornarem a la música del estat i
ens marxarem a Mallorca.
Grupo 15 – La lluvia, el parque y
otras cosas
Anem a les Illes Balears i us
portem al Grupo 15 que eren mallorquins, de Manacor. Un dels bons conjunts de
les illes que per descomptat, feien versions, un dels millors grups mallorquins
junt a Los Javaloyas, Los Beta o Los 5 del Este. Aquesta peçá que ens porten el
Grupo 15 ara a El Temps Passa... i la música queda, és el gran hit en la
carrera dels nord-americans The Cowsills, una banda integrada per un munt de
germans, la germana, la mare, un altre germà dirigint artísticament al grup i
el pare fent de "mare recollidora". Alguns d'ells van morir a Nova
Orleans quan va succeir la tragèdia de l'Huracà Katrina. Per cert que al germà
gran Bob, el pare el va expulsar del grup quan el va enxampà fumant-se un
cigarret de marihuana i tots sabem que aixó es un pecat mortal del tot. Aquesta
cançó del Grupo 15 és de les poques versions o possiblement l'única, que es va
fer al país d'aquest tema, per cert a Internet hem trobat fonts que ens diuen que la
cançó es del Grupo 15 i es que la gent per parlar, parla massa. Aquest single
és de l’any 1967. El Grupo 15 es va desfer a finals dels 70 i alguns dels seus
components van crear un altre bona banda de pop, Falcons, que van funcionar
molt bé gràcies a cançons com “Terciopelo y fuego” i “Date por vencido”.
Curiosament si com Grupo 15 practicament sempre van gravar versions, al
trasformarse en Falcons van enregistrà cançons sevas. Per cert, durant un temps
va tocar amb ells l’amic Joan Bibiloni.
Los Mustang – San Francisco
Los Mustangs son el millor grup
“versionero” espanyol dels anys seixanta. Estaven integrats per Santi Carulla a la veu,
Antonio Mier a la guitarra, Marco Rossi també guitarra, junt a Tony Mercadé al
baix i Miguel Navarro a la batería. Entre els anys 1964 i 1970 cap disc senzill
o EP de Los Mustang va vendre menys de 25.000 exemplars, arribant als 130.000
amb l'EP on es trobava "Submarino amarillo" que va superar les vendes
al país de la versió original dels The Beatles. Aquest tema que escoltem ara és
trobava en un single editat per EMI l’any 1967, on a la cara A es va incloure
aquesta bona versió del “San Francisco” del cantant nort-americà Scott McKenzie
que va ser el líder del moviment hippy a la costa oest (Jacksonville, Florida,
10 de gener de 1939 - Los Ángeles, California, 18 de agosto de 2012), és clar
que el compositor va ser John Phillips dels The Mamas & The Papas. A l’altre
cara es trovaba “Molino al viento” de l’italià Little Tony. Los Mustang han
sigut la banda mes estable del pop espanyol ja que des de la seva creació van
mantenir la mateixa formació, amb els mateixos músics, fins que es van separar
definitivament l'any 2000. Precisament per aquest motiu Mario els va fer un
homenatge amb placa commemorativa inclosa que es va lliurar a Santi Carulla a la Fira del Disc i Cinema de
Col·lecionisme de Malgrat de Mar. Per cert, aquesta cançó es deia originalment
“Flores en tu pelo (San Francisco)”, però amb el temps i les traduccions es va
quedar sols com “San Francisco”.
Los Salvajes - Massachusetts
Acabarem el programa d’avui de El
Temps Passa... i la música queda amb tot un clàsic, de fet hem escoltat al programa
diverses versions espanyoles de "Massachusetts", el gran hit de The
Bee Gees que va compondre Robin Gibb, però ara us portem la versió que van
realitzar Los Salvajes i que és genial, per i com ens heu demanat des de el
Factbook de Montse, aquí la teniu. Es va incloure a un single que Los Salvajes
van publicar l'any 1967, editat per EMI-La Voz de su Amo amb "El Don
Juan", a la cara B. La veritat és que aquest tema pateix d'un excessiu
arranjament orquestral, però a la vegada també aquest és el seu encant. Gaby
recrea la cançó i la fa seva i això val la pena. Los Salvajes eren Gabriel
Alegret a qui coneixíem com Gaby (cantant), al costat de Andy González
(guitarra), Francisco Miralles
(guitarra), Sebastià Sospedra Moya (baix) i Delfí Fernández (bateria).
Curiosament es diu que a Delfí els seus pares li van comprar una bateria per
poder salvar el mobiliari de la casa ja que ell i amb una mena de baquetes, es
dedicava a tocar utilitzant tots els mobles de la llar familiar com a
instrument de percussió. Quan en els seus principis Los Salvajes van realitzar
una gira per Alemanía, Delfí va haver de tornar-s'en per problemes d'edat, més
tard i quan van tornar a Barcelona, va ser un altre vegada el batería de Los Salvajes. Ara us explicarem una curiositat sobre Robin Gibb, l’autor de la
cançó. El 5 de Novembre de l'any 1967 Robin Gibb i la seva núvia Molly que era
secretària de Robert Stigwood, el seu mànager, anaven de viatge de tornada a
Londres, malauradament, el tren en què viatjaven va descarrilar a Hither
Green, cobrant-se l'accident 49 víctimes mortals i 78 ferits. Robin i la seva
nòvia van resultar il·lesos i el músic va treure a diverses persones de la
runas dels vagons. Al mateix temps, a molts quilòmetres de distancia, Maurice
Gibb, el bessó de Robin i també component dels Bee Gees i que així mateix ja va morir, es
va aixecar de sobte del seu seient diet: "Alguna cosa dolenta li ha passat
a Robin". Barry Gibb va manifestar temps després que aquest esdeveniment
va fer que Robin Gibb es tornés més sensible i poc més tard va compondre un
tema que va ser número 1 a
mig mon, es tractava de "Massachusetts". Volem des d’aquí al programa
rendre un homenatge a Robin Gibb que va morir a causa d’un càncer el 20 de maig
del 2012, el músic tenia 62 anys d’edat.
Tancarem per avui El Temps Passa… i la música queda i
tocarem el dos, pero us deixarem en companyia de totes aquelles emisores per
les que ens escoiltes. Ens retrobarem la propera setmana. Som Quimet Curull i
Mario Prades i ara fotem el camp.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen
il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
Enllaç per descarregar-se el programa
Enllaç per descarregar-se el programa
No hay comentarios:
Publicar un comentario