Dins de la secció dels Anuncis
dels Nostres Records avui a El Temps Passa... i la música queda, tindrem tot un
seguit de falques publicitàries sobre medicaments, nosaltres vetllem per la
salut dels oïdors i oidoras. És clar que avui i en la nostra banda sonora
comptarem amb Bruno Lomas, Los Brincos, Els Corbs, Falsterbo 3, Los NO,
Conexión, Los Condes, Los Apson, Jóvenes, Gritos, Módulos i uns quants més que
ens ajuden en aquest viatge a l'ahir, al passat, als records que ens arriben
des dels anys seixanta. Començarem el programa des de totes les emissores per
les que ens escoltes cada setmana amb Los Ángeles que ens parlaran d’amistat.
Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades i ens toca dir-vos alló de
Obrim la Paradeta
Los Ángeles – La ayuda de la amistad
Com nosaltres som molt amics dels
nostres amics, avui escoltarem una de les cançons més emblemàtiques dels Beatles i que va ser el primer gran èxit del cantant britànic
Joe Cocker. Ens la porten per obrir el programad’avui, un dels millors grups de
pop vocal de l'època, es tracta dels granadins Los Ángeles que Quimet sempre
afirma són els millors versioneros vocals dels The Beatles a Espanya. Quimet
ens explica també que en cada un dels seus concerts oferien dues parts, la primera
eren els seus èxits i la segona, tot un seguit de versions dels The Beatles. Los Angeles van
sorgir de Los Ángeles Azules quan el seu cantant Julian Granados va marxar-se a
The Brisk. Ells es van reconvertir, Poncho el bateria va passar també a cantar
i va començar l'èxit d'aquest bon grup de la mà del productor Rafael
Trabuchelli i gravant en els estudis Torrelaguna de Madrid per al segell
Hispavox. Si bé abans van treure amb aquesta nova formació quatre EP's ancara com Los
Ángeles Azules. Per cert que Mario va coincidir amb ells en una sola ocasió,
sent teloner de Los Angeles al Casino de Manlleu. Los Ángeles van arribar amb
molt de retard i el grup de Mario va haver de tocar gairebé una hora més per
cobrir la seva tardança, però quan Los Ángeles van arribar van demanar que els
deixessin els amplificadors i la bateria ja que sembla ser havien patit un
petit accident. Era una Ludwing que el bateria encara estava pagant i es va
negar. Finalment van arribar a un acord tripartit: la sala, Los Ángeles i el
grup de Mario. Aquests cobrarien un increment en el caché, els deixarien els
seus instruments i Los Ángeles cedirien per a la segona part al grup de Mario
l'equip de veus i microfonia ¡Compta que es tractava d’un equip Semprini! És
clar que quan Los Ángeles van acabar l’actuació, van desmuntar tot el seu equip
i se'l van emportar sense complir el pacte. Mario que sempre ha tingut mala
llet, va voler sortir darrera d'ells per dir-lis de tot menys bonics i
deixar-los algun record de Catalunya, però el “pipa” al que li deien Bugalu ho
va impedir sense donar-li explicacions. Quan a la nit van arribar al local
d'assaig, casualmente, en una bossa que va treure el “pipa” somrient, van
sortir uns micros Semprini que pel que sembla Los Ángeles "van
oblidar".
Los Apson – Susie Q
Ara el nostre viatge musical ens
portarà cap a Mèxic i hem rescatat un dels grups que van innovar la música pop
dels seixanta que es feia al país dels mariachis. Fins al moment en què van
sorgir, els músics i grups mexicans miraven atentament el rock and roll, però
Los Apson van donar un gir cap al beat britànic i el rock més contundent que
arribava dels Estats Units. Van prendre el nom de la seva ciutat natal Aguas
Prietas, a Sonora, les sigles Apson signifiquen precisament Agrupació Aguas
Prietas Sonora. Van començar sent Los Apson Boys i van sorgir l'any 1957.
Aquest tema en què miren a la Creedence Clearwater Revival, us el hem extret
d'un recopilatori titulat "20 Grandes éxitos" que es va publicar
l'any 2006 i en què es van recollir els temes més representatius de la seva
àmplia carrera musical. La veritat és que van tenir molts canvis de components
al llarg dels anys i també han estat diversos els músics que ja van morir,
entre ells el cantant Leopoldo Sánchez Labastida, Arturo Durazo (guitarra) i
Francisco Javier Durazo (bateria). Carlos Santana els va qualificar com una de
les millors formacions musicals mexicanes sorgides en els anys seixanta.
Aquesta cançó, avui en dia tot un clàssic, va ser una composició de Dale
Hawkins, Stan Lewis i Eleanor Broadwater i el primer que la va gravar va ser el
cantant i guitarra Dale Hawkins, l'any 1957. Entre les versions que s'han fet
volem destacar, a més de la que va realitzar la CCR, la de José Feliciano i una dels Rolling
Stones que la van gravar l'any 1965.
Lone Star – Muy lejos de aquí
En el mateix EP, un dels millors
de Lone Star, on es trobava "Satisfacció" i "Wooly Bully" a
la cara A, trobavem aquest tema al altre costat amb "Aquí en mi nube"
dels Stones. Aquesta és una extraordinària versió que Lone Star fan del
"We gotta get out of this place", tot un clàssic de The Animals i es
un dels primers riffs que apreniem aquells que tocavem el baix, Mario inclos.
De fet aquí no cobraran ni Quimet ni Mario perque tots dos la han tocat, si es
veritat que Quimet la ha interpretat moltes més vegades, però Mario alega que
es la primera cançó que el seu amic Ángel, un bon baixista que tocava amb Los
Jetter’s, li va ensenyar. La veritat és que nosaltres ens quedem amb la cara B,
però es un gran treball. En aquest disc, editat l’any 1965, es trobava la
millor formació de Lone Star: Pere Gené, Joan Miró, Rafa de la Vega i Enric Fuster. Van ser
el primer conjunt espanyol i l'únic que ha actuat en un portaavions
nord-americà, el JFK, al Nadal de 1970 i això ja us ho hem dit en diverses
ocasions. Van tenir molts canvis des de finals dels 60, però volem fer esment a
un memorable concert de 1982, celebrat davant de 120.000 persones en la recta
de l'estadi, a Montjuïc, per a la
Festa del Treball, compartin cartell amb Eric Burdon. Lone
Star eran en aquells dies Pere Gené, Álex Sánchez, Sebastià Sospedra i el
bateria Jerónimo Martínez. Presentaven el seu, en aquell moment, nou LP
"Viejo lobo". La veritat es que Lone Star van ser la millor banda
espanyola dels 60 i els 70 i en el món musical se'ls coneix com “La leyenda”.
Los No – Gloria
La cançó que es va incloure al
primer EP que va publicar el grup barceloní Los No, és una bona versió de la
composició de Van Morrison que l'irlandès gravaria originalment amb el seu grup
Theam, abans de llançar-se en solitari. En aquest EP de Los No, editat per
Vergara l'any 1966, també va incloure “La llave” que era d’ells, “Sentada a mi
lado” de The Kinks i “Lloro por ti” que també era una versió. Los No van
guanyar el concurs de conjunts de la sala Lesseps, on es celebraven matinals
que seguien l’esprit del desaparegut Price. Mario recorda haver-los vist en
directe a la sala. Continuadors de l'esperit trallero de Los Salvajes o Los
Cheyenes, i seguidors de The Who en tots els sentits, Los No es vestien a
Garvi, una botiga situada en una travessia de las Ramblas barceloninas amb
l'estètica més mod i moderneta del moment. La llavor de Los No està en Cristone
y Los Poker, grup apadrinat per Mary Santpere. El seu cantant que es feia dir
Cristone era en realitat Toni Miró, actualment un famós modista i comptava amb
Victor Portolés i el bateria Quique Gallego que s'aniria a Cristina y Los Stop.
El grup es dissol, Toni Miró funda Los Go-Go als que va deixar per dedicar-se a
la moda i Víctor Portolés l'any 1966 decideix fundar el seu propi grup. Neixen
Los No que estava format per Angel Pascual París (Badalona 15-11-1946) al baix,
José Luis Tejada Barrio (Barcelona 16-03-1947) com a cantant, Víctor Portolés
Molina (Barcelona 01-05-1945) guitarra, Roberto Shalom (Barcelona 02-07-1946) a
la bateria i Jean Pierre Gomez (nascut al Marroc francès el 17-10-1948, però de
pares espanyols). Van signar contracte amb Vergara i publicarien dos EP 's,
tots dos l’any 1966 i que es van gravar en els estudis de l'Ateneu de Gràcia.
Més tard José Luis Tejada s'aniria de cantant a Barrabàs, Jean Pierre Gómez va
tocar amb Gente Feliz i La Mosca
i al final s'incorporarien a Los Canarios i Eddy i Roberto tocarien a Nubes
Grises. Roberto moriria a Eivissa a principis dels 70.Als anys 70 Los No van tornar
i es va treure un single que va passar desapercegut. Alguns dels seus
components entre ells l'amic Antoni Duran, van crear Tuset 31. Per cert i
parlant de Los No, en el seu segon disc i havie la cançó “Moscovita” que va ser
censurada, tot i que si escolteu la lletra tracta als moscovites de borratxos i
a les nenas de Moscu de lleugeres de cascos, pero al régim tot el que podia
recordar el comunisme, ni que fos per a posar-lo a parir, no l'hi feia cap
gracia. Aixó sí, la cançó és va censurar per a emissions per la radio, però el
disc és podía comprar a les botigues.
The
Four Winds and Dito – You`re no good
Aquesta bona banda mallorquina, 5
joves incluien un de color, ens porten la seva versió del clàssic de Betty
Everett "Tu no ets bona" inclòs en el seu primer EP editat l'any 1964 a través d'EMI-Regal i
del que ja vam escoltar en programes anteriors la seva versió del
"Tijuana". De fet només van publicar dos EP's, aquest i un altre
l’any 1966 que el segell Cocodrilo Records va reeditar, ja en els 80's i en
format LP compartit amb cançons d’uns altres mallorquins, Mike & The
Runnaways, aquest Mike és el mateix que després passaria a liderar Los Bravos i
més tard canviant el seu cognom Kogel per Kennedy, es llançaria en solitari. De
fet de la fusió de músics de Mike & The Runnaways i de Los Sonor sortirien Los
Bravos. En aquest EP també s’hi incluía "Bamm lama Bamm loo" de
Little Richard, "Give your lovin'to me" que era una versió de The
Mojos i com os hem dit, el “Tijuana”, tot un clàssic de la surf music que van
gravar The Persuaders, banda liderada per Paul Buff.
Los Condes – No me ilusionaré
Al 1968 el grup Los Condes van
versionar el "Hold em thing" de Johnny Nash que també gravarien Lynn
Taitt & The Jets i els britànics Dave Dee, Dozy, Beacky, Mick and Tich. Es
va incloure en un single publicat per EMI en el qual també estava "No me
ilusionaré" que es la cançó que escoltarem ara i que així mateix era una
versió, en aquest cas del "My little lady" de The Tremeloes. Aquest
va ser el segon disc que editaria aquest grup, creiem que de Barcelona,
d'efímera vida, encara que reconeguem que oferien una bona dosi de qualitat. En
el seu primer single, publicat també per EMI al 1968, havien inclòs una bona
versió del "I Can Let Maggie Go" que ells van titular "No puedes
Maggie" dels britànics The Honeybus, amb "Try to me" de Bruce
Chanel, a la cara A.
Conexion – Harmony
Els Conexion van ser un dels millors
grups de soul i gospel que va sorgir com competència comercial a Los Canarios i
junt a Los Canarios i Doble Dinamita, van ser les millors bandas de soul de
l’Estat espanyol. En la seva formació i liderant el grup trobàvem al teclista
Luis Cobos que anys mes tard es va fer famos versionan a ritme discoteca
clasics i sarsuela. La cançó "Un mundo sin amor", va ser el gran èxit
de Conexion, es va publicar en single l’any 1970 i con us deiem, va ser el seu
gran hit, encara que van haver-hi altres com "Preparad el camino al
Señor" o "Harmony" que escoltem ara i que també va ser gravada
en angles. De fet a nosaltres es una de les cançons de Conexion que més ens
agrada, però es troba fora de temps ja que el single amb aquesta cançó el va
editar Movieplay l’any 1972. El grup Conexión el van formar a més del seu líder
i principal compositor Luis Cobos que inicialment tocava el saxo i la flauta
(Camp de Criptana, 1948), bons músics com Rafael López (Mula, 1946), junt al
trompeta Serafín Alberca (Criptana, 1947), Alfredo Lozoya (Mora de Toledo,
1945) al baix, Ernesto Herrero (Madrid, 1950) que tocava la bateria, Rafael
Ríos (Còrdova, 1945), guitarra solista, el cantant de color Donny MacKonlly
(Nicaragua, 1942) i Luis M. Fornés (1944) a l'òrgan. Després de la dissolució
del grup Luis Cobos va començar amb els seus experiments de barrejar la música
clàssica i la sarsuela amb els ritmes discotequers que ens pot semblar cal com
de nefast, però que a ell li va representar unes xifres de vendes que fan
al·lucinar al personal.
Els Anuncis dels Nostres Records
Avui i perquè comproveu com ens
preocupem per vosaltres, als Anuncis dels Records us hem portat un
munt de medicaments d'aquests que es venien sense recepta i és que nosaltres volem
és que gaudiu de bona salut i disfruteu de la vida i ara que la primavera, com
diuen, "la sangre altera" escolteu amb atenció aquestes recomanacions,
perdudes en la banda sonora del nostre passat. De fet us ho vam prometre i aquí
els teniu
Calmante Vitaminado
La veritat és que el dolor pot
resultar molt molest i per això us recomanem que prengueu Calmante Vitaminado
que com diu l'eslògan “Te devuelve la alegría” i pots estar “Sin dolor todo el
día”. Calmante Vitaminado era fabricat pel Laboratori Pérez Giménez que tenia
la seva seda a Aguilar de la
Frontera, Còrdova i s'indicava clarament en l'envàs "La
tableta que da bienestar y tonifica los nervios". Calmante Vitaminado ha
estat el producte estrella de la firma fins que l'any 2011 va patir un ERO al
qual va seguir un altre i finalment va entrar en concurs de creditors el març
del 2012. L'empresa
va ser creada pel farmacèutic cordovès Diego Pérez Giménez que va inventar el
Calmante Vitaminado en els anys cinquanta, va morir el 1991 i el seu nét va
prendre les regnes del negoci familiar que finalment va ser comprat per Tecris,
encara que les coses no van millorar precisament i va tornar a canviar de mans.
Segons els sindicats, tot va anar malament a causa de la mala gestió després de
la mort del fundador, al dedicar-se a fabricar productes per a tercers en lloc
de centrar-se en les seves pròpies marques.
Tableta Okal
És clar que avui en dia i amb tot
això dels diners, la crisis, l'atur i l'augment del cost de la vida acaba
produint-nos mal de cap, a El Temps Passa... i la música queda també tenim la
solució. Tan simple com prendre una Tableta Okal que servia per alleujar tot
tipus de dolors, des de migranyes a mal de queixal, refredats, marejos en un
viatge, fins i tot el que en aquells anys es denominaven "Molèsties de la
dona", tot el solucionava la Tableta Okal, per això en l'anunci et recomanaven
no sortir mai de casa sense portar-la a la butxaca, junt amb la targeta
American Expres, per descomptat. És clar que no sigueu il·lusos, els dolors de
la butxaca, aquest que tot patim avui en dia, no l'arregla la Tableta Okal, ni el
sunsuncorda. Per cert, la
Tableta Okal encara es vent actualmente.
Super Koki
Ara us portem un anunci de
pastilles per alleujar les molèsties a la gola i la tos, es tracta de Super
Koki, unes pastilles de Mentol i Tirotricina que havien de ser oli en un llum,
pel que diuen els anuncis i que ells anunciaven al envas com de Mentol -
Penicilina. La veritat és que Super Koki s'usava per solucionar també altres
problemes de salut, però sempre vinculats a afeccions de gola, ronqueres,
afonies, tos, grip, refredats, úlceres a la boca, etc. També estaven fabricades
pels Laboratoris Farmacèutics Pérez Giménez i encara que possiblement ja no us
recordeu d'aquesta marca, us informarem de que va estar molts anys en el mercat
i era un producte molt espanyol.
Curitas
La veritat és que sempre associem
aquest producte i l'anomenem genèricament Tiritas, però Tiritas era una marca
comercial el seu nom és Tira Adhesiva Sanitària. Us hem seleccionat per
escoltar avui un anunci de Curitas, una altra marca que comercialitzava aquest
tipus de producte que no era res més que un tros d'esparadrap amb un apòsit al
centre per tal de col·locar sobre la ferida. Les "tiritas" van ser
introduïdes a Espanya per un empresari de Mataró anomenat Gerard Coll, després
de la Guerra Civil
Espanyola. Consta que havia estat inventat l'any 1917 pel nord-americà Earle Dickson, que
treballava per als laboratoris Johnson & Johnson, perquè es va adonar que
la seva dona es tallava sovint mentre treballava a la cuina i utilitzava
embenats molt aparatosos que se li desprenien amb facilitat. Curitas se segueix
fabricant i al mercat trobem ja "tiritas" de tot tipus, algunes
resisteixen el contacte amb aigua i hi ha altres que resulten invisibles.
Curitas va sortir al mercat l'any 1922 i utilitzaven l'eslògan "El primer
vendaje con gasa de Beiersdorf", havia estat patentat per Carl Paul
Beiesdorf el 28 de març de 1882, abans que el nord-americà Earle Dickson. Com
s'entén això?
Peusek
Diuen que caminar és bo i sà. Ara
bé, si has de caminar molt ja saps que els teus peus pagaran la factura. Un
dels greus problemes quan parlem de neteja corporal són els pilreles que a
alguns i algunes els canten més que qualsevol dels grups que sonen avui en el
programa. Existeixen seriosos problemes com un cas que recorda Quimet d'un
company de mili que fins i tot va arribar a ser autoritzat per a no posar-se
les botes reglamentàries en el Exèrcit i el van autoritzar a portar sabatilles
d'esport, o un amic de Mario, company de treball a Telefònica que es deia Curro
i que utilitzava el Peusek a cabassos, tot i que la pudor no desapareixia de
cap manera. Nosaltres i per si decas, us recomenem feu servir Peusek i
cualsevol altre producte per aliviar l’olor als peus.
Aspirina Bayer
Us portem ara l'aspirina de
"Tota la vida", l'Aspirina Bayer que ens deien alt i clar “Aspirina
solo hay una y es de Bayer” i que encara està en el mercat. El que no sabem és
si es fabricava a la factoria Bayer de Tarragona o no. Bayer AG és una
companyia químic-farmacèutica alemanya fundada a Barmen, Alemanya l'any 1863.
Avui en dia, té la seva seu a Leverkusen. El seu producte estrella és la Aspirina Bayer,
l'àcid acetilsalicílic o AAS descobert pel químic francès Charles Frédéric
Gerhardt l'any 1853 que hem de reconèixer va ser un invent gairebé miraculós
que serveix pràcticament per alleujar tot tipus de dolors, però amb
incompatibilitats per a les persones amb problemes gàstrics. L'any 1899, la
marca Aspirina de Bayer va ser registrada a tot el món per a la
comercialització de l'àcid acetilsalicílic de Bayer que Felix Hoffmann va
sintetitzar per primera vegada, però a causa de la confiscació pels Estats
Units durant la Primera
Guerra Mundial, dels actius i les marques de Bayer, i causa
de l'ús generalitzat del terme per descriure el tipus de medicament, la
"aspirina" va deixar de ser marca registrada en molts països. Avui,
el nom s'utilitza lliurement als EUA, Regne Unit i França per identificar
l'àcid acetil-salicíclico. No obstant això, en més de 80 països, com Espanya,
Canadà, Mèxic, Alemanya, Suïssa, etc. el nom "Aspirina" segueix sent
una marca registrada propietat de Bayer i la creu del seu logotip és molt
idetificativa. Per cert, aquest anunci ens arriba amb regust de terra basca.
Bicarbonato Torres Muñoz
Per a les molèsties d'estómac, les
males digestions, els menjars excesivamentes forts de gust, etc. us hem portat
bicarbonat sòdic. Una cosa que en aquelles èpoques en que no sabíem que per a
segons quins problemes no era recomanable el seu ús, molts el usaven a
cullerades soperes i sense miraments. Avui sabem que el seu ús continuat mai ha
de superar els 8 dies, a partir d'aquí comença a ser perillós per a
l'organisme, cosa que també passa amb el Primperan. Us hem seleccionat aquest
anunci del Bicarbonato Torres Muñoz que encara es fabrica a l'actualitat i
podeu trobar a qualsevol farmàcia, tant en pols com en pastilles. És una
creació del farmacèutic Guillermo Torres Muñoz que es va establir al carrer San
Bartolomé de Madrid, cantonada a San Marcos, al segle XIX, obrint una farmàcia,
en el soterrani va fabricar el bicarbonat sòdic que porta el seu nom i que és
una variant del que en 1801 va inventar l'alemany Valent Rose. Aquesta farmàcia
va estar oberta al públic fins l'any 2007, quan es va vendre el local i va passar
a ser una botiga. El Bicarbonato Torres Muñoz va ser un dels primers productes
que es van anunciar en els respatllers dels seients d'avions d'Iberia. Per
cert, Guillermo Torres Muñoz el va patentar a l'any 1880 i aquesta patent va ser
venuda al 1985 als laboratoris CIBA-GEIGY. Actualment aquesta marca de
bicarbonat la fabriquen els laboratoris Novartis de Barcelona.
La Música
que es Feia en Català
Els Corbs – El Senyor del Tambor
Es tracta d'una versió del
"Home de la pandereta", una de les més reconegudes cançons de Bob
Dylan, un modest instrument convertit per obra i gràcia de l'adaptació al
català en un tambor. Els Corbs eren cinc joves catalans que van gravar per
Edigsa, encara que aquest tema que escoltem ara a El Temps Passa... i la música
queda, s'apropa més a la versió de The Byrds que a la de Bob Dylan. En aquest EP publicat
l’any 1966 també versionaven el "So lonely" de The Hollies i
"It's my life" i "We gotta get out of this place", ambdues
de The Animals. Els Corbs van gravar en total
un parell de discos de quatre cançons en català, els populars EP's de l'época,
però van versionar i no ho van gens fer malament, una part del R & B que
arribava d'Anglaterra, sense perdre de vista els Estats Units i els temes
italians, en un dels seus discos fins i tot versionen "El Mundo" de
Jimmy Fontana i per cert, ja l’hem escoltat aquí al programa. Els Corbs també
van gravar un parell de discos en castella i signan com Los Corbs, a traves del segell Marfer.
Els de la Torre – Un cor boig
Els de la Torre van ser un grup de pop
barceloní que van variar al llarg de la seva carrera el nom, passant de Los 4
de la Torre a
Los de la Torre
i a través de la seva part catalana també Els de la Torre. Van gravar en
català en diverses ocasions, com aquest EP que va publicar Belter l’any 1967 i
del que us hem extret aquesta cançó que originalmente es va dir "Cuore
Matto", un versió del tema de l'italià Little Tony que ells versionen
titulant-lo "Un cor boig", amb un altre de Tony Renis el "Quan
dic tot el que t’estimo" sense oblidar "I ara ... què?" que
creiem era de Giorgio Gaber i "Enquesta". La seva carrera està
marcada per alguns èxits rellevants, com "Operació Sol" que va ser el
primer tema gravat a Espanya a ritme de ska, al costat de "Vuelo
502", "Mamita" o "Temperamento español", entre molts
altres. Van publicar un parell o tres d'EP's en la nostra llengua dient-se Els
de la Torre i
sent sols tres, aquest es el segon d’ells. Per cert tres dels componetes de Los
4 de la Torre
eren germans, de Barcelona i el grup estava liderat pel major que es deia
Emilio, el petit era Joan, el nom del tercer era Carlos, tots amb el congnom de
la Torre. El
quart component de Los 4 de la
Torre va ser Paco que creiem era el seu cosí. Amb la cançó
“Vuelo 502”
es van presentar al IIIer Festival de la Canción de Mallorca i pensem que van guanyar. Van
mantenir una carrera estable i a partir de 1967, quan els deixa Paco, ells
segueixen com a trio i anomenant-se Los de la Torre i reforçant-se amb músics mercenaris. El
seu últim single amb la cançó "Rosa Maria" el publicaria Ariola l'any
1972. Tot i no tornar a gravar com Los de la Torre, van seguir treballant sota el nom de
Tinglado, de vegades en formació de Big Band i altres com a grup orquestral i
l'any 1982 ho van deixar definitivament. L'únic que no va abandonar la música
va ser Juan de la Torre
que ha seguit dirigint diversos grups orquestrals.
Els Dracs – Comprensió
Us portem ara a El Temps Passa… i
la música queda una bona versió de The Animals, en aquesta ocasió a carrec del
grup Els Dracs que la canten en català, quan ja gravaven per al segell
Concentric. El conjunt català Els Dracs van gravar i molt en castellà,
mitjansan el segell Discos Alma, un subsegell de Vergara, abans de fitxar per
Concentric i gravar en llengua vernacla diversos EP's, entre ells el més venut
del segell Concentric i en el què es trobava la seva versió de "La casa
del sol naixent". Un altre dels bons discos del segell es aquest del que
os hem tret aquesta cançó que es una bona versió del tema de The Animals. Els
Dracs van ser al costat de Els Tres Tambors els millors grups de pop-rock en
català de l'època. El sextet, liderat pel cantant Jordi Carreras, va treballar
des de 1964 a
1971 i van gravar un grapat d’EP's, si bé els que van gravar en castellà els
firmaven com Los Dracs. Els grup l’integraven el cantant Jordi Carreras, al costat de Miguel Olivé, Vicente Carós, Faustino García, Manuel Cordero i
Alfredo Pla. L’any 1966 van ser el primer conjunt de rock que va actuar al
Palau de la Música
Catalana, a Barcelona. Després de desfer-se nosaltres els vam
perdre la pista. Per cert, l’any 1981 el segell Edigsa va publicar un LP
recopilatori titulat "La casa del sol naixent" que recollia les
cançons dels seus quatre discos amb Concentric. El bateria Vicente Carós va morir
el 20 de gener de 2010 als 63 anys d'edat. En aquest EP i a part del
“Comprensió” dels Animals, trobavem “La nit” que era d'Adamo, “El joc de
l’amor” i la seva versión del tema de The Yardbirds “Un cor fet d’amor” que per
cert, en la versió original s'ha fet servir a la banda sonora del film
"London-Boulevard" que s'ha estrenat fa un parell d’anys, creiem
recordar.
Falsterbo 3 – Deixa la por
Amb un euro per Quimet, escoltarem a Falsterbo 3. Dins del folk catalán i formant
part del Grup de Folk, trovabem a Falsterbo 3, un dels grups histórics del
panorama musical en catalá. Al gener del 68 Joan i Eduard coneixen a Amadeu
Bernadet que tocava el contrabaix, quan aquest s’integra al grup neix Falsterbo
3. L’EP del que us hem extret aquesta cançó amb lletra de Joan Boix i música
del doctor Eduard Estivill, va ser editat l'any 1968 pel segell Els 4 Vents i
també es recollien els temes "Ai adéu cara bonica”, “María Soliña” i “El
vell smoky”. Creiem que va ser el seu segon disc. El març de 1968 Falsterbo 3
graven en directe el recital que fan a l’Aliança del Poble Nou, a Barcelona.
Una de les cançons enregistrades en aquest recital, la titulada “Ole duli”
s’incuirà en el segon disc del Grup de Folk que es va titular “Folk 2”. Falsterbo 3 i Quimet sempre
ens ho recorda, van participà en el Festival Folk del Parc de la Ciutadella, tota una
fita històrica, ja que va ser el primer macrofestival celebrat a Catalunya i va convocar més de 9000 persones i un grapat de policies vestits de gris
controlan-ho tot, van ser 7 hores de música (la foto es d'aquell dia). Quan es van separar va funcionar durant
un temps el Duet Falsterbo. Anys després els Falsterbo 3 van tornar a reunir-se
després d’un viatge en avió, però aixó es un altre historia que us explicarem
un altre dia. La veritat es que van decidir continuar aquella bona carrera
musical dien-se Falsterbo Marí, però actualmente son Montse Domenech, Eduard
Estivill i Isidor Marí que en aquelles épocas gloriosas de finals dels
seixanta, gravava en solitari com a cantautor. En la seva carrera volem
destacar un EP amb la cançó “Eivisa” que va treure Edigsa.
Acabarem aquí la secció en català i marxarem cap a Madrid.
Los Brincos – Érase una vez
A l’àlbum “Contrabando”, publicat
per Los Brincos l'any 1968, van trencar amb el seu estil habitual, manipulat i
comercialitzat per Maryní Callejo i la seva discogràfica i se'ns mostraven molt
més propers al futur estil de Alacrán i Barrabàs que l'inicial del grup i és
que hi va haver canvis en la formació i aquest LP va ser el resultat dels
canvis i sobretot el de lideratge ja que el grup va passar a ser dirigit per
Fernando Arbex. Un dels millors singles d'aquest àlbum incloïa “Amiga mía” a la
cara A i el tema que escoltarem ara "Érase una vez" a l'altra banda.
En aquest disc Los Brincos a més del bateria i cantant Fernando Arbex i el
baixista Manolo González, comptaven amb dos nous elements, s'havien incorporat
Vicente Ramírez i Ricky Morales que anteriorment militaven a Los Shakers. Juan
Pardo i Antonio Morales Junior havien deixat el grup per llançar-se com duet,
nosaltres sempre hem estat convençuts que en realitat van ser expulsats. Los
Brincos van decidir canviar de so i per aquesta evolució cap al pop rock britànic van marxar-se a Londres, als
estudis Marble Arch, propietat de la
Pye i el productor va ser Larry Page, que havia estat també
productor de The Kinks i The Troggs, encara que també va gravar diversos discos
amb la seva orquestra. La veritat és que amb aquest àlbum van tenir problemes
legals, Pete Townshend els va demandar i va portar davant els tribunals
britànics acusant-los de plagi i afirmant que la cançó "The Train"
incloïa acords del "Substitute" de The Who. La veritat és que si bé
el disc no va aconseguir funcionar al mercat forà, a Espanya si es va vendre
bé, demostrant que tots aquells que afirmaven que després de la marxa de Juan y
Junior el grup estava acabat i liquidat, no tenien ni idea del que deien i havien
perdut una meravellosa oportunitat d'estar calladets ja que "Lola" el
primer single, va ser tot un cebollazo. La veritat és que alguns crítics quan
no fiquen la pota és perquè l'estan canviant de lloc.
Los Jóvenes – Bajo tu techo
Val a dir que aquesta cançó ja
l’hem posat en altres ocasions, però vem rebre un correo recordant-nos que fa
temps que no “sona” el “Bajo tu techo” de Los Jóvenes a El Temps Passa... i la música queda. Donç ara tornarà a sonar
per la noia que ens la va demanar, per l’amic Sebas de la colla del carrer
Bassegoda que li agrada i també per tots i totes aquells i aquelles que
escolteu el programa. Des d'un EP publicat per Discophon l’any 1965,
posiblemente el millor de la seva llarga carrera, us portem a Los Jóvenes,
aquesta bona banda de Barcelona que van saber aconseguir un lloc d'honor en el
pop-rock que es feia a la dècada prodigiosa versionant temes estrangers i
donant-los un caire molt seu. Eren cinc i avui resulta molt difícil trobar informació d'ells, precisament per culpa del seu nom. Aquest tema era una
versió dels nord americans The Drifters que van gravar també els Rolling
Stones. L'EP tenia altres bons temes com “Corazón de piedra”, “Adiós mi amor” i
“Que llorar”. Es el millor disc en la carrera de Los Jóvenes. El grup es va desfer abans d'arribar la
dècada dels 70. S’havien creat l’any 1964 i eren Luis Monge a la bateria, José
Luis Verísimo al piano, José Antonio Larena a la guitarra, José Maria Martínez
al baix i Ruperto España com a cantant. Van tocar molt al San Carlos Club i les
matinals del Novedades, un petit local adossat al Cinema Novedades i davant de
Ràdio Barcelona, i també a El Pinar, al Poble Sec. En total Los Jóvenes van gravar cinc EP's,
un single i un LP sensé, una cosa important per a un grup d'aquells temps. En
els 80 José Luis Verísimo es va convertir en representant artístic, amb seu a
Barcelona.
Los Gritos – Los Molinos de la Mancha
Los Gritos es van donar a conèixer
quan van guanyar el festival de Benidor amb “La vida sigue igual”, conjuntament
amb Julio Iglesias que era l'autor de la cançó. Van publicar un single i la
cançó estrella, aquella amb la qual van quedar vencedors al festival, va
eclipsar la cara B del single, publicat per Belter també el 1968, tot i la
qualitat de “Los molinos de la
Mancha” que es trobava a l'altra banda i que nosaltres
reivindiquem ara i per això us l'hem seleccionat per escoltar-la a El
Temps Passa…i la música queda. Los Gritos van intervindre a la pel·lícula
“Abuelo made in Spain” protagonitzada per el gran actor Paco Martínes Soria i
el batería feia de net del etern actor. Los Gritos eren Manolo Galván que era
d’Alacant, Francisco Doblas, José Serra i José Ramón Muñoz que eren andaluços,
però després de la mili del seu líder Manolo Galván i el canvi de casa de
discos, van passar a ser La
Zarzamora, hi van haver-ho alguns canvis, entre altres coses
perquè van passar a ser cinc ja que es va incorporar l'organista i cantant José
Iglesias González, el baixista va passar a ser Nono Figuera i a la guitarra
trobàvem a José Fernández Tellez. Quan Manolo Galván va marxar-se de La Zarzamora per començar
en solitari, ancara van gravar un disc sense ell, com us deiem. En l’últim disc
que van enregistrar va cantar Lito, però ja sols eren quatre.
Los Módulos – Cuando te espero
Al programa d’avui escoltarem una
gran cançó de Los Módulos que són el primer grup de rock progressiu espanyol de
la història i van ser els primers que van utilitzar un Melotrom i un Moog al
país. No obstant això la discogràfic els va forçar a fer temes molt propers al
pop de manera que a molts amants del rock progressiu no els agraden i els
fervents seguidors del pop els troben recarregats. La veritat és que Los
Módulos van ser una de les millors bandes espanyoles de la història. Estaven
liderats per Pepe Robles que havia estat tocant amb Los Ángeles substituint a
un dels seus components, Paco Quero (baix) que estava fent la mili i Pepe
Robles va composar dues cançons per Los Ángeles. Rafael Trabuchelli de
Hispavox, proposa llavors a Pepe Robles un llançament com
a solista, però ell va preferir crear un grup i a partir de febrer del 1969 i
al costat de Tomás Bohórquez (orgue Hammond, piano i melotrom), Emilio Bueno (baix), Juan Antonio García Reyzábal (bateria i violí elèctric) i el propi Pepe
Robles (guitarra i veu) comencen assajos maratonians de 8 hores diàries, havien
nascut Los Módulos. "Cuando te espero" es trobava en el seu primer LP
"Realidad" publicat per Hispavox l’any 1970 i mai es va editar en
single. Los Módulos van ser una gran banda, però es van desfer a la fi dels 70
i l'últim baixista va ser José Luis Campuzano "Sherpa" que després
tocaria amb Barón Rojo. Per el grup també va passar el batería Juan Cánovas que
venia de Cánovas, Rodrigo, Adolfo y Guzmán CRAG, el primer supergrup del pop
espanyol. La que està considerada com la millor cançó de Los Módulos es “Todo
tiene su fin”, però nosaltres pensem que en tenen d’iguals o millors, com
aquesta que us hem portat ara, sense oblidar que ells van grabar moltes
versions dels Beatles, donan-lis aquest caire progresiu que tan va caracteritzà
a Los Módulos. En total van gravar 8 singles, sis LP’s i quatre o cinc
recopilatoris, sempre van gravar amb Hispavox.
Bruno Lomas – Love me. Please,
love me
La canço "Reach out I'll be
there" va ser el gran èxit de The Four Tops a tot el mon. Eren una de les
millors bandes de soul vocal nord-americanes del segell Tamla Motown, però
nosaltres a El Temps Passa… i la música queda us hem preparat aquesta altra
cançó que es trobava en el mateix EP, un dels millors discos de Bruno Lomas i
que es va publicar a principis de l’any 1967. En el disc també es van incloure
“Eres mi chica soñada” que va ser escrita per ell mateix, "Nadie como
tú" i "Love me, please love me" de Michael Polnareff, una gran
cançó que es la que escoltem ara. Bruno Lomas va néixer a Xàtiva el 14 de juny
de 1940 i es va retirar a finals dels anys 70. Quan finalitzaven els 80 el
cuquet que li rosegava per dins i una oferta d'EMI li van fer replantejar-se el
tornar i Bruno Lomas va decidir gravar de nou i la seva volta als escenaris, es
trobava en plena forma. Va marxar-se cap a Madrid i va signar contracte amb
EMI, traurien primer una recopilació dels seus vells èxits i prepararien temes
nous per al següent treball que sortiria entre sis mesos i un any després. Tots
aquells plans de futur de Bruno Lomas es van truncar a la carretera quan al
tornar, conduint un Mercedes 250, va tenir un accident de trànsit prop de la Pobla de Farnals, el 17
d'agost de 1990. EMI publicar el doble LP amb el títol "Bruno Lomas
1940-1990", avui un disc per al record i en el que rambé es va inclure aquest tema que escoltem ara. Bruno Lomas era un aficionat a les armes i sempre va dedicar
cançons a la Guàrdia
Civil i aixó li va ocasionar algun problema i va arribar a
rebre amenaces d'ETA, però també era un conductor amant de la velocitat i li
agradava conduir els seus cotxes, sempre potents, a tot el que donaven de si.
Això li va passar factura a Bruno Lomas i va pagar amb la seva vida quedant avui
com una gran veu en el record de la nostra història musical. Per cert, també va
treballar en el cinema, Bruno Lomas va fer dues pel·lículas “Codo con codo” amb Massiel, Micky i Pilar Velázquez (els quatre a la foto 2) i “Chico, chica Boom”.
Los Mustang – El sol no brillará
nunca más
Els barcelonins Los Mustang, amb els que avui
conclourem El Temps Passa… i la música queda, son els nostres grans versioners
i en aquesta ocasió ens porten un tema que va ser èxit l’any 1966 amb les veus
del tercet nord-americà The Walker Brothers “The Sun Ain't Gonna Shine
Anymore”, però que ja havia estat èxit anteriorment amb el cantant Frankie
Valli. Els Mustang, el nostre grup versioné per excel·lencia junt a Los Catinos i Los Javaloyas, eren Santi Carulla
(cantant), Marco Rossi (guitarra solista i compositor), Antonio Mercadé
(guitarra rítmica), Miguel Navarro (baix) i Tony Mier (bateria) i van mantenir
aquesta formació fins que el grup es va desfer l’any 2000, van ser l'únic grup
dels 60 que no van tenir canvis al llarg dels anys i precisamente per aixó a la Fira del Disc i Cinema
Internacional de Col·leccionisme que organitzava Mario a Catalunya i Andorra,
en la edición que es va fer a Malgrat de Mar, els hi van retre un homenatge i
els hi va lliurar una placa que va recollir Santi Carulla. Per cert que Santi
Carulla i Tony Mier havien estat components dels Sírex en els seus principis.
Un altre dada interesant: Marco Rossi va ser el delegat a Barcelona de la firma
Mitsubishi secció vídeo i va ser també el compositor de les cançons que van
gravar el grup i no eren versions, entre elles hi ha que destacar “Mustang,
Reino perdido del Himalaya”. Ens hem asabentat de que l’any 2012 la dona de
Marco Rossi va morir. La veritat es que els darrers anys han sortit molt cars
per el món de la música.
Acaba per ara El Temps Passa… i la
música queda, el nostre particular recorregut per els rcords del passat, del
ahir, a vegades no tant llunya com pot semblar. Nosaltres som Quimet Curull i
Mario Prades i recollim la paradeta fins la propera setmana.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen
il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
Enllaç per descarregar-se el programa
Enllaç per descarregar-se el programa
No hay comentarios:
Publicar un comentario