El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 9 de diciembre de 2015

El Temps Passa 10-13

Quan mirem cap enrere i escoltem música dels anys seixanta correm el risc de retrobar-nos amb el nostre passat, amb aquell ahir que en moltes ocasions pensem que havíem oblidat al deixar-lo enrere, però que sempre està dins nostre. No heu d'oblidar que els records són l'única cosa que sempre serà nostre. Avui aquest viatge al fons de la nostra ment comptarà amb el Golden Quarter, Francesc Heredero, Els Corbs, Los Estudiantes, Los Cherokees, Brincos, Los Novax, Eurogrup, Fórmula V, Bohemios, Los Gatos Negros i uns quants més que configuren la nostra banda sonora. Anem a començar El Temps Passa… i la música queda, aquesta singladura musical, des de totes les emissores per les que ens escoltes o vía internet si es que et descarregues el programa del blog o el facebook de Montse, escoltan a Ennio Sangiusto que va arribar des de Italia. Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario Prades i ara toca començar i ho farem dient-vos alló de sempre

Obrim la Paradeta

Ennio Sangiusto amb l’Orquestra d’Adolfo Ventas – Ese beso

Acompanyat creiem, per l’Orquestra d’Adolfo Ventas, tot i que en moltes ocasions ho va fer l'Orquestra Fallabrino, us portem aquest tema de Ennio Sangiusto (22 de setembre de 1937), un italià que es va establir durant uns quants anys al país, si bé no ens va arribar des d'Itàlia, abans va passar per l'Argentina. Ennio Sangiusto, amb el que avui obrirem El Temps Passa… i la música queda, gravava per Belter i aquesta cançó es trobava en un EP, per variar, on també es  trovaban “El día más largo”, “El ritmo de la Bosanova” i “Cigarrón”. Nosaltres recordem una actuació de Ennio Sangiusto al Festival Internacional de la Canción del Mediterráneo, en la qual al finalitzar, es va agafar les vores inferiors de l'americana i ajupint-se de forma molt femenina, va fer una salutació al respectable entre rialles i murmuris de "Ooooooh!". Per cert que Ennio Sangiusto va posar la seva veu a un dels personatges de la Família Telerín, però no pregunteu quin per que fins a tant no arriba la nostra memòria. Ennio Sangiusto, com us deiem, va posar la seva veu a un dels personatges de la Familia Telerín per a la pel·lícula "El mago de los sueños" i també va incloure una cançó. Tot i tindre els drets dels pèrsonatges Estudios Moro de Madrid, aquesta pel·lícula es va fer a Barcelona, als estudis del català Francisco Macián. Mario creu recordar que un dels dibuixans que hi van trevallar era un company de la colla del carrer Bassegoda, es diu Pedro si be en aquella época volia que li diguesin Peter i a partir d’0aquell momento va passar a ser Peter Sánchez. Fa uns quants anys el segell barceloní Divucsa va reeditar els seus èxits en versió CD. Una curiositat, algunes cançons seves es van incloure també en aquells recordats Discos Sorpresa de Fundador dels que ja us hem dit que parlarem un dia d’aquests.

Los Cherokees – Bella durmiente

Creiem que Los Cherokees eren de Barcelona perquè a Mario li sona haver-los vist en directe i no es tracta de que els confungues amb Los Cheyenes, aquells de les llargas chollas als que coneixia de la serralleria del carrer Jaume Roig de Barcelona, on Mario feia d'aprenent. Aquest tema que compartirme ara a El Temps Passa… i la música queda, era un clásic composat l’any 1864 per Stephen Foster i versionada ja en el segle XX per Bing Crosby, Roy Orbison i The Beatles, entre altres, amb el títol "Beautiful Dreamer" i que va ser el gran èxit dels Billy J. Kramer & Dakotas. La cançó es trobava en un EP publicat per Belter l’any 1964 i on també hi eren "No volverás a llorar por mi” que es el "I've cried my last tear over you" de Chris Rayburn, “Ya lo ves" que es tracte de la seva versió del "Tell me when" dels The Applejacks i "Go away". Los Cherokees eren quatre joves, encara que la seva trajectòria no és actualment gaire recordada. Un dels components recordem que era Rafael Ponch i després sería un dels fundadors dels barcelonins Estudis Gema-2 (a la foto), però en el grup també trobàvem a Luis Minguella (baix), Carlos Sabat (bateria) i Antonio Silvestre (orgue i vibràfon). Per cert, no els hem de confondre amb un grup de reggeton sorgit en els 90 i que també es fan dir Los Cherokees.

Los Globetrotters – Oh Carol

Aquest disc, un EP en el que es van incloure “Melocotón en almíbar”, “Morgen”, “Oh Carol” que escoltarem ara i “Criminal tango”, va representar el debut discogràfic i creiem que també el adeu per a aquest duet anomenat Los Globetrotters que va començar sent un trio, tot i que ja havien intervingut en la banda sonora del film "El Dia de los Enamorados". El disc el va publicar el segell Philips l’any 1960 i Los Globetrotters van tenir un problema molt seriós. Ells acompanyaven a Lita Torello i quan van decidir gravar pel seu compte, es deie que algú o alguna, es va sentir danyada per la seva deserció i els van putexar al màxim, fins al punt que van enfonsar la seva carrera com a duet. Aquest tema va ser una composició del novaiorquès  Neil Sedaka que la va compondre pensant en una novieta que va tenir a l'institut i amb la qual havia trencat feia temps, de fet ella ja estava casada i aquesta Carol era ni més ni menys que la gran compositora, pianista i cantant nord-americana Carole King (a la foto). "Oh Carol" ja havia estat gravada pel Dúo Dinámico i de fet Los Globetrotters imiten i molt a Manolo i Ramón. La cançó va ser inclosa en un disc recopilatori publicat ja en els 90 i titulat "Spanish Pop Cañí i Olé! Vol 2", tot i que val a dir que aquesta versió de Los Globetrotters no en te rés de “cañí” ni de l’Espanya de “botijo y pandereta”.

Los Estudiantes – Don Quijote

Una de les bandes històriques del pop rock sorgit a Madrid i a l'ombra de la música que ens arribava de la base americana de Torrejón de Ardoz, van ser Los Estudiantes, una autèntica escola de músics i que va ser embrió d'un munt de conjunts, entre ells Los Brincos, Los Flecos, Los Bravos, Los Sonor i molts altres. Los Estudiantes van jugar a dues bandes, ens expliquem, van gravar tan sols tres EP's, però van incloure temes cantats i altres instrumentals, com aquest que compartirem a El Temps Passa... i la música queda. Es pot dir que Los Estudiantes van ser el grup pioner a Espanya fent rock and roll, però ells van saber impregnar aquell ritme de tocs hispans. Aquesta cançó es trobava en el seu tercer i últim disc, publicat l'any 1964 pel segell Philips i es la seva versió del "Don Quijote" d'Algueró que va ser molt versionat a l’época, pero també van incloure "La pulga" "Poncho" i "Pecosa", excepte el tema d'Augusto Algueró, els altres tres eren composicions de Fernando Arbex que era el bateria de Los Estudiantes en aquella època i després aniria amb Los Brincos. Los Estudiantes de fet sorgeixen l’any 1955, arran d'un duet integrat per José Barranco i José Fábregas, que eren estudiants al Col·legi de la Sagrada Família de O'Donell, a Madrid, el primer tocava la guitarra i cantava i el segon la bateria. José Fábregas va ser substituït per José Alberto Gosálvez. L'any 1957, en una festa que organitzava la Facultat de Medicina, es va unir a ells el guitarra Rafael Aracil al qual José Barranco va haver d'ensenyar-li ja que tenia una guitarra elèctrica, però no sabia tocar-la. L'estiu de 1958 es van dedicar a fer actuacions gairebé professionals, actuant dos mesos al Palmerar d'Alacant. De tornada a Madrid s'incorpora Adolfo Abril al contrabaix i passen a anomenar-se Los Cuatro Estudiantes. L'any 1959 es converteixen ja en Los Estudiantes després de la incorporació del bateria Fernando Arbex, passant Gonsálvez a tocar el baix. S'en va anar Rafael Aracil i va entrar Luis Arbex qie moriria anys més tard en un accident de cotxe. També es va incorporar José Luis Palacios a la guitarra. L'any 1959 signen contracte amb Philips i graven el seu primer EP, amb "Ready Teddy", "La bamba", "Woo-Hoo" i "Me enamoré de un ángel", aquestes dues últimes eren instrumentals. Per Los Estudiantes van passar un munt més de músics, entre ells Luis Sartorious que va morir també en accident de trànsit, Manolo Fernández que va ser l'organista de Los Bravos i es va suicidar i altres. José Barranco aniria també de cantant amb Los Pekenikes i després crearía Los Flecos.

Golden Quarter – El ritmo de tus dedos

En un EP editat per Vergara l'any 1965, trobàvem aquest tema instrumental a càrrec dels Golden Quarter, però en el disc es van incloure així mateix “Linda chica” que és el “Oh Pretty woman” de Roy Orbison, “La Yenka” de Johnny and Charley i “Um, um, um, um, um, um” que havia estat escrita per Curtis Mayfield per Major Lance i que també havien versionat amb molt més encert, la veritat, els mallorquins Mike & The Runaways. Val a dir que els temes els van ser imposats per la seva discogràfica i això es nota i molt. Aquest va ser el vuitè i últim disc en la carrera del Golden Quarter que l'any 1966 i després d'haver acabat els seus estudis universitaris, van deixar la música. Havien començat la seva trajectòria professional al 1958. El seu cantant Tony Preysler, va gravar en solitari l'any 1963 un EP també per Vergara, sense excessiu èxit, tot sigui dit i l’any 1965 es va incorporar a Los Extraños. Golden Quarter van ser els primers, al costat dels Pájaros Locos i Los Ticanos, posteriorment anomenats Los Catinos que van actuar a les matinals de Madrid, en un festival organitzat pel SEU, el sindicat estudiantil, junt a Los Pekenikes, Los Estudiantes i Los Blue Boys. El grup l'integraven Tony Preysler (cantant), José María Renobell (baix), Enrique Cortada (bateria), Jordi Monfort (piano i orgue) i José María Vidal (guitarra). Per cert, ens hem asabentat que un dels cantants del grup era el conegut publicista Lluís Bassat, ho va dir ell mateix a una entrevista que li va fer Sílvia Còppulo a Catalunya Ràdio al juliol del 2012.

Filippo Carletti y su Conjunto – Jambalaya

Amb un euro per Quimet us direm que el Jambalaya és un plat típic de les illes del Carib amb base d'arròs, tomàquets i altres vegetals. A la zona criolla de Nova Orleans se'n diu Red Jambalaya. Aquesta cançó que originalment es va dir "Jambalaya (On the Bayou)", va ser escrita i interpretada per primera vegada per Hank Williams al juliol de 1952. És clar que la versió que ens porta l'italià Filippo Carletti pren com a referència la versió que va gravar i va portar a l'èxit, a ritme de rock and roll, Fats Domino, avui un clàssic del gènere. Filippo Carletti li dóna el seu toc personal i el tema, sobretot pels cors de Duduá, posseeix moltes reminiscències italianes. En aquest EP publicat per Philips l'any 1962, també es van incloure “Celos”, “Enamorada” i “Un lugar llamado Felicidad”. De fet Filippo Carletti era italià i es va establir al país amb la seva música que seguia els cànons establerts pels grans pioners del pop italià com Renato Carosone, Marino Marini o Pepino DiCapri. Va crear diverses agrupacions musicals, Los Big Boys, Filippo Carletti y su Conjunto i Filippo Carletti i il suo Quartetto, encara que el quartet va acabar sent quintet. Filippo Carletti va ser un innovador i un dels primers artistes que van utilitzar a Espanya l'ECO, un aparell electrònic de reverberació per les veus, de cinta contínua que també van començar a utilitzar els grups espanyols, entre ells van ser pioners Los Pájaros Locos. Filippo Carletti va gravar un munt d'EP's al país i moltes d'aquestes cançons van ser recollides en un àlbum publicat pel segell Rama Lama, en total 21. Però Filippo Carletti va estar gravant fins l’any 1966. Tot i que de fet, val a dir que seguia en actiu l’any 1990, va participar en un festival celebrat a Madrid i organitzat per José Luis Álvarez de El Cocodrilo Records, al costat de Los Pasos, Los Relámpagos, Los Diablos Rojos, Los Solitarios, Miguel Ríos que va cantar el "Popotitos" i altra gent. Filippo Carletti va interpretar "Buona sera", "Et maintenant", "Come prima", "As tears go by" i "Marina", abans d'acabar cridant ben fort: "Carrosses, al poder!". Per cert que Filippo Carletti va ser el mestre de cant de Miguel Ríos quan va fitxar per la seva primera casa de discos i es deia Mike Ríos.

Los Gatos Negros – La tierra de las mil danzas

Aquest tema a Espanya va ser versionat pel grup Los Gatos Negros que la van incloure en un single i es va convertir en el seu gran èxit comercial, sent el disc que millor es va vendre del grup barceloní, tot i que es van fer altres versions. La més popular va estar a càrrec del cantant de color Wilson Pickett, una de les millors veus del soul americà en els seixanta i que la va publicar al juny de 1966, encara que es tractava d'una versió, el primer a gravar-la va ser Chris Kenner l'any 1963 que va ser l'autor del tema conjuntament amb Fats Domino que creiem també la va gravar i al febrer de 1965 també la van enregistrar i van portar a l'èxit el grup Cannibal and the Headhunters i hi ha una altra bona versió, encara que més poppi, a càrrec del trio The Walker Brothers. La veritat és que Wilson Pickett la va portar al primer lloc en les llistes de Rhythm & Blues del Billboard i es va convertir en una de les peces claus de la seva àmplia carrera musical. Aquí també Quimet reclama un euro, la ha tocat i moltes vegades. Els barcelonines Los Gatos Negros es van decantar per la de Wilson Pickett i es va convertir al costat de "Cadillac", “Todo cambiói "Un efecto extraño", en les cançons més representatives de la seva llarga carrera que encara segueix perquè es troben en actiu, si bé creiem que dels membres originals només quedan Quique Tudela i Frank Andrada que quan es va incorporar a Los Gatos Negros venia de Los Albas. Grabaven per Vergara i quan a principis dels anys 70 van voler camviar de casa de discos, es van adonar que el nom s'havie registrat i van passar a ser sols Los Gatos. Un dels fundadors, el batería Ernesto Rodriguez va morir a principis del mes d’octubre del passat 2014, també ens van deixar Piero Carando i Carlos Maleras, del que es deie que va canviar el seu òrgan Vox per un Hammond de segona mà que segons sembla li havia comprat al mateix Brian Auger. Aquest tema es trobava en un single editat per Vergara l’any 1967 amb "Todo cambió", una bona versió del "No milk today" de Herman's Hermits a l'altre cara. De fet tot ha canviat fins al punt que el títol original era "No llet avui" el crit d'un nen a la seva mare fart de prendre lleteta, potser el nen havia crescut i volia un cubata. És que les mares... Com són les Mares!

Los Z-66 – Despierta el amor

Anirem cap a les illes Balears i en el nostre viatje per els records i l’ahir, escoltarem aquesta peça que va ser el gran èxit en la carrera dels britànics Edison Lighthouse, la banda liderada pel cantant Tony Burrows i que ells van titular "Love Grows (Where My Rosemary Goes)". Es va publicar l’any 1970 i aquí ens la versionen els Z-66, banda mallorquina liderada per Llorens Roselló Horrach que quan va començar com a solista poc després, va passar a anomenar-se Lorenzo Santamaría. Els Zeta, com s’els coneixia, es van formar l’any 1966 i eren inicialment Vicenç Caldentey (guitarra), Pedro Brunet (saxo), Leopoldo González (baix) i Tito a la bateria. Més tard se'ls va unir el cantant Llorenç Santamaria que venia de Los Chelines, Los Fugitivos i Los Bríos, després d'un concert al Whiskey a Go-Go de Palma. Finalment i després de canvis, els Zeta eren Lorenzo, Manolo Mari, Manolo Ness, José Noguera i Vicenç Caldentey. El single amb "Despierta el amor" va ser l'últim d'aquest fantàstic grup ja que es van desfer. Tenien el mateix manager que The Animals, Flowers Pop Men, John Mayal i Jimi Hendrix i ells van poguer fer moltes jams al Sgt Pepper’s de Palma, al Terreno, propietat del manager, amb gent de la que a Espanya sols coneixiem per referencies. Us explicarem una anècdota, una vegada i en una d'aquestes jams plenes d'alcohol de les que us hem parlat, Lorenzo va treure un ECO Dinacord que acabava de comprar-se, en veure'l Eric Burdon li va dir que ja podia apagar-lo i li va recalcar que el "Eco" de veritat, era a la gola del cantant, no el tens que buscar en aparells electrònics. A la foto veureu a Llorenç quan estava amb Los Chelines.

Los Brincos – Tu me dijiste adiós

Ara a El Temps Passa... i la música queda, ens remuntarem a la primera època de Los Brincos, amb tota seguretat la més brillant, comercialment parlant, si bé musicalmente la millor va ser la tercera. És clar que en un principi i per obra i gràcia de la productora Mariní Callejo que havia estat component de Los Brujos i va ser la primera dona productora del pop espanyol, instrumentalment Los Brincos sonaven perfectes, peró hi havia truc i és que Mariní i per abaratir costos a Novola, un subsegell discogràfic depenent de Zafiro, posava músics d'estudi tocant en els primers enregistraments de Los Brincos. Van acunyar el terme “brincosis” per referir-se a la seva música. Aquest tema va ser la cara A d'un single amb "Eres tú", una extraordinària balada, a la cara B que escoltarem un altre dia. El tema va tornar a publicar-se també en un EP de Los Brincos on el tema estrella va ser "Borracho" que al seu torn també es va editar en single. Ambdós discos es van editar l’any 1965. Los Brincos van ser una idea de Luis Sartorius, antic component de Los Estudiantes que aleshores era director artístic de Philips i que va morir en accident de tràfic poc després, i incialment van voler que es diguisis Las Ovejas Negras, però finalmente el nom va ser Los Brincos. Un dels primers al que van oferir unirse al nou grup va ser José Barranco, però aquest va rebutxar-ho per crear Los Flecos. La primera formació de Los Brincos va ser: Fernando Arbex, Juan Pardo, Manolo González (germà de l'actor Agustín González) i Antonio Morales al qual es coneixia com Junior, si be dos anys després de la seva creació Juan Pardo i Antonio Morales van deixar el grup per formar Juan y Junior. Fernando Arbex va morir el 5 de juliol del 2003 i Junior el 15 d’abril de l’any 2014. Per cert, d’aquesta cançó ho han dues bones versions en català a carrec de Betina i Maria Cinta.

Los Novax – Yo fui el asistente del Kaiser

Escoltarem ara al grup Los Nóvax que eren sis, tots de Maó, a les Balears i van funcionar de l’any 1966 fins al 1968, tot i que creiem que tornen a estar en actiu (la foto es de la nova etapa. Aquest tema és una bona versió del "I Was Kaiser Bill's Batman" que va ser el gran èxit en la carrera del xiulador britànic Whistling Jack Smith que veritablement es deie John O'Neill i va neixer l’any 1926 i va morir al 1999, tot i que Quimet s'encarrega ràpidament de recordar-nos  que també va ser gravada per Los Mustang, en aquest cas incloent veu i que els barcelonins, com feian sempre, van realitzar una gran versió, encara que Los Nóvax que ens porten una d'instrumental, no desmereixen en res i s'apropan molt més a l'original. Quimet així mateix ens recorda una curiositat i és que les senyals de tràfic a Menorca s'escriuen en català, castellà i angles. El grup l'integraven Jordi López, Antoni Orfila, Arturo Bagur, Toni Morera, Ruperto López i Gerard Anglada. En aquest EP, publicat pel segell Victoria l’any 1967, creiem que el seu únic disc, també trobàvem "Un senyor damunt d'un ruc" que és un tema tradicional de Menorca i canten en mallorquí, "Ojos azules" i el clàssic molt patxanguer "Sr López" que es va incloure en un CD recopilatori de música ska espanyola dels seixanta editat no fa massa.
Los Novax en els seus primers anys d'existencia

Bruno Lomas – Irresponsable

Aquest tema va ser el primer èxit del cantant galés Tom Jones aquell del qual es deia que havia estat miner, cosa que era totalment fals. Sir Thomas John Woodward, cantant, actor i Cavaller de la Corona Britànica nascut a prop de Cardiff el 7 de juny de 1940 i que ha venut més de 100 milions de discos a tot el món. I sabeu que va fer Tom Jones amb els diners que va guanyar amb aquest single? Donç li va comprar una casa a la seva mare. La veritat és que la cançó sembla haver estat composta pensant en la veu de Bruno Lomas que la va brodar. Bruno Lomas, de veritable nom Emilio Baldoví Menéndez va néixer a Xàtiva el 14 de juny del 1940, just una setmana després de Tom Jones i va morir en accident d'automòbil a la Pobla de Farnals, el 17 d'agost de l’any 1990. Aquesta cançó es recollia en un EP on el tema estrella va ser "Como ayer", una composició del Dúo Dinámico amb la qual Bruno Lomas va guanyar el primer premi en el VIII Festival Internacional de la cançó de la Mediterrània on també van participar Manolo i Ramón i en aquest EP també hi estaven "Dentro de mi vida” que era una versión del “Got to get you into my life” dels Beatles i “Yo se que no volverás", escrita per ell. Aquest EP va ser el primer número 1 en ventas a Espanya de Bruno Lomas. Per cert, poc després de editar-se aquest disc, el cantant va patir un accident de cotxe que el va tindre allunyat dels escenaris durant uns quans mesos. De fet Bruno Lomas va tindre al llarg de la seva vida uns quans accicdents seriosos i es que conduïa com un boix, sempre amb l’acelerador a tope i finalement la carretera li va costar finalment la vida.

Los Bohemios – Dandy

Aquesta cançó que ens porten Los Bohemios és una versió d'un èxit dels britànics The Kinks, la banda liderada per Ray Davis i als que Mikel Barsa, amic de Mario qualificava com el primer grup heavy de la història de la música, de fet Mikel va escriure un llibre sobre Ray Davis i els Kinks. La veritat és que es van fer unes quantes versions d'aquest tema a Espanya i nosaltres volem destacar també las que van realitzar Los Mustang i el Grupo 15, però ara a El Temps Passa… i la música queda escoltarem la versió de Los Bohemios. Us l’hem extret d'un Disc Sorpresa de Fundador que també incloïa “Que chica tan formal” que era una versió del “Respectable” dels Isley Brothers, “Lo tomas o lo dejas” i “Dame tu cariño” que era del  britànics Spencer Davis Group. Per cert, dels Discos Sorpresa de Fundador hem de tornar a parlar un dia d'aquests a La Parrafada ja que hem rebut diversos correus demanan-ho, clar que és un tema del qual ja hem tractat en passades temporades que quedi constància. Los Bohemios, aquest bon grup que era d'Albacete i després s’afincarien a Mallorca, l'integraven Paco Molina, Eugenio Martínez, Antonio Costa, Antonio Veciana i Leopoldo Martínez Jr que era el seu líder. El pare que també es deie Leopoldo, era pianista, a més de sastre i tocava a l'Orquestra Jabelc. Del guitarra Antonio Veciana per la seva part, es va parlar i molt pel fet de donar la volta al món en una vespa. Eugenio Martínez va morir molt jove a causa d'un càncer. Los Bohemios van gravar per Hispavox i van treure bastants EP's, gairebé sempre versions, això si. Van arribar a ser sis components i es van desfer a la fi dels 60. Per cert, es deia que Los Bohemios eren el grup millor vestit del pop espanyol de l'época, deuria ser perquè el pare de Leo, a part de músics, també era sastre, és clar.

La Música que es Feia en Català

Eurogrup – L’estiu a ciutat

Aquesta és una bona versió del "Summer in the City" dels novaiorquesos Lovin' Spoonful, la banda liderada pel cantant i guitarrista John B. Sebastian, realitzada en català per el Eurogrup que inicialment es deien Los Fènix i es van crear a finals de 1966, però Los Fénix van decidir canviar-se de nom i llavors va sorgir Eurogrup. Actuaven bastant a la sala Los Discos Voladores que estava al barri de Gràcia. El Eurogrup eren una bona banda. El bateria va ser Juan Adriano Barras Rojo que va néixer a Madrid l'any 1947 i venia de Los Safem, com el cantant Jaume Miquel, al costat de Víctor Escudé a la guitarra solista, Ferran Barrachina a la rítmica i Joan Salvador que tocava el baix. Ferran els va deixar després del seu primer disc i va ser substituït per Ovidi Gutiérrez amb el qual van gravar el seu segon disc, un single editat l'any 1968. Del primer, un EP publicat l'any 1967 per Concentric, us extraiem el tema que escoltem ara a  El Temps Passa... i la música queda. En el disc es van incloure tres versions: "Perdo l'esma" versió del "I'll go crazy" de James Brown, "Que passa amb els duros" que era una versió en català del "Get out of my life, woman" d'Allen Toussaint que va morir el passat mes de novembre a Madrid després d'una actuació i "A la vora de l'aigua" dels Righteous Brothers. El bateria Juan Adrià els va deixar per unir-se a Los NO que s'havien reestructurat i en els què també hi havia militat l'amic Antoni Duran, i posteriorment es va crear Los Eurono i després s'incorporaria a Los Pioners substituint el bateria que estava fent la mili. Per cert, actualment resideix a Menorca i toca habitualment al club de jazz del Casino de Sant Climent i és membre de la Menorca Swing Band. Actualment tres dels membres del Eurogrup resideixen a les Balears.

El Corbs – El mon

Com ja us vam comentar en pasats programes de El Temps Passa… i la música queda, Els Corbs van versionar el R & B que ens arribava d'Anglaterra, però no menysprearen els grans temes italians, com "El mundo" que es trobava en aquest EP publicat per Edigsa i ells van convertir en "El món", un gran èxit del cantant italià Jimmy Fontana que per cert, també la va gravar en català, un bon interpret que va morir el 11 de setembre del 2013. Us vam prometre la passada temporada que l’escoltariem i amb molt de retard, aixó si, aquí està avui en el programa. Els Corbs, dels que poca información tenim, tret de que el batería era Joan Vidal que després tocaria amb Symbolo i Unidades, eren cinc joves catalans que van gravar per Edigsa i en total van enregistrar-hi un parell d'EP's en català. En aquest també trobaven “Nit sense fi” que es una versión d’un èxit italia de The Rokers que van versionar i col·locar a les llistes americanes The Grass Roots i a Europa The Living Daylights, junt al tema “L’última vegada” i “Cansat d’esperar-te”. Val a dir que Els Corbs també van gravar en castellà, en aquest cas signan com Los Corbs.

Francesc Heredero – Sentimentalment

Va ser una de les primeres produccions de Edigsa que incursionà en el pop de l'època. Francisco Heredero, com se'l coneixia pel seu nom castellanitzat, va ser un dels bons cantants de pop dels anys seixanta, encara que no va arribar al nivell de José Guardiola o Ramón Calduch, és clar que ell era molt més modernillo. A principis dels anys seixanta Francisco Heredero va guanyar el concurs radiofònic "El millor rocker de 1962" que creiem és feia a Ràdio Barcelona i en el 63 va debutar discogràficament al segell Edigsa amb un EP que contenia quatre versions d'Elvis cantades en català, entre elles aquesta peça. Francisco Heredero va omplir moltes pàgines i portades de les revistes del cor de aquella época quan es va casar, l’any 1967 amb la també cantant de moda Luisita Tenor i nosaltres al blog us posarem una foto del feliç esdeveniment. Aquesta cançó es va incloure també en un doble CD recopilatori dels artistes del segell Edigsa titulat “Nova Cançó (Edigsa 1961-1983) vol 2”. Francisco Heredero es va retirar a mitjans dels anys setanta. Per cert, Francisco Heredero i Luisita Tenor que encara seguiexen casats, van gravar uns quans discos juntets catant a duet bones versions.
Francesc Heredero a la portada de la revusta Fans

Ara deixarem Catalunya, però no del tot ja que el nostre camí ens portarà a les Illes Balears.

Grupo 15 – Ninguno me puede juzgar

El Grupo 15 als que escoltarem ara a El Temps Passa… i la música queda d’aquesta setmana, eren de Manacor, a Mallorca, on es trova la factoria de les Perles Majórica i durant els 60 van ser un dels bons grups versioners a l'ús. Aquest tema que us portem, es una bona versió del “Nessuno mi può giudicare” que va ser el gran èxit comercial de la cantant italiana Caterina Caselli i que va ser molt versionada a l’Espanya dels anys seixanta, destacant las de Gelu, Violeta Ribas, Los Catinos, Los Doltons, Los Mustang, Cesar Costa, Regina Alcover i un grapat més, però en aquest disc del Grupo 15, un EP publicat per EMI-Regal l’any 1966, també s'incloïen "Girl" i "Michelle" que eren dels The Beatles, al costat de "Guararé" que pensum era una versió de Los Machucambos, però no ho tenim massa clar, la veritat. El Grupo 15 també van gravar per altres segells com SonoPlay. Aclarim una cosa, tot i que ells es deien Grupo 15, sols eren cins components i després sis, mai van arribar a ser quinze. Entrats ja en les mitjanies dels setanta la banda es va desfer i dos dels seus membres Rafael José Aguiló (bateria) i Pep Nadal (baix), amb músics de Harlem, un grup on també van militar els amics Joan Bibiloni i Tomeu Penya van crear un bon grup de pop amb tocs de sinfonisme, us parlem de Falcons que van triomfar a finals dels 70 gràcies a cançons pròpies com "Terciopelo y Fuego” i “Date por vencido". Curiosament si sent Grupo 15 es van inflar de gravar versions, al convertirse en Falcons van gravar nomes cançons seves i es van mantindre en actiu fins entrats els anys vuitanta. Per cert, durant un temps, un dels components del Grupo 15 creiem va ser l’amic Joan Bibiloni que també es nascut a Manacor.

Eliseo del Toro y su Conjunto – Una lágrima en tus ojos

Eliseo del Toro va ser un dels cantants de moda durant els anys seixanta. Català, nascut a Barcelona, germà de la també cantant Franciska i per tant tiet de Rebeca, una cantant de moda als 90 i que actualment és més popular per els seus embolics amorosos que per les seves cançons. Creiem poder dir sense estar errats que dels tres, Eliseo del Toro es qui va tindre una carrera musical més brillant. La veritat és que en aquests moments no podem assegurar-vos si els dos germans, Eliseo del Toro i Franciska van arribar a gravar junts en alguna ocasió. En aquest EP editat per Regal, el subsello d'EMI, l’any 1964com Eliseo del Toro y su Conjunto, juntament amb aquest tema "Una lágrima en tus ojos" que es una versió del gran èxit del cantant italià Bobby Solo, també trobàvem “Celosa”, "Mama" i "Creo yo". Eliseo del Toro així mateix va gravar amb altres segells, entre ells Marfer, Belter i Fontana. Volem destacar que dins del seu grup d’acompanyament es trobava, ja en els anys setanta, el guitarrista Joan Miró que havie tocat amb Lone Star i es de Rocafort de Queralt, a Tarragona. Eliseo del Toro sembla ser que ja es mort i hi ha fonts d’internet que diuen que era nascut a Centre América, però nosaltres creiem que aixó no es cert, com tampoc es cert, per més que ho digui la seva germana Franciska, que estaven emparentats amb Benicio del Toro. És clar que Qui som nosaltres per pose-ho en dupte?.

Los Catinos – Los días del arco iris

Aquesta cançó va ser un dels grans èxits del cantant italià Nicola BiBari i Los Catinos, dels quals hem parlat abans, la van incloure en un CD editat ja en l'any 1998 a través del segell Divucsa titulat "Grandes éxitos" , encara que nosaltres creiem que no la van arribar a gravar en el seu moment ja que el tema és dels setanta. Los Catinos van començar sent Los Ticanos i l'any 1962 canvien l'ordre de les lletres del nom. En aquell moment integraven el grup Manolo Vehí (cantant), José Antonio Muñoz (baix), Jordi Casas (piano i orgue) qie va ser substituït després per Manuel de los Ojos Prieto, Marcelo Pinilla (guitarra solista), Fernando Luna (bateria) que havia militat en el grup Los Blue Stars i un sisè component que tocava la guitarra rítmica del qual no recordem el nom i que només va formar part del grup per a l'enregistrament del primer disc, un EP. Al 1964 Los Catinos, un dels grups que al costat de Los Mustang i Los Javaloyas podem considerar com els millors verisoners de la seva època, van participar al festival anomenat Muestra de Conjuntos Catalanes que es va celebrar al Palau dels Esports de Barcelona al costat dels Mustang, Los Sirex, Conjunto Mangas Verdes, Los Gatos Negros, Los Blue Stars i Los Telstar, tot i que aquests eren mallorquins i ja els hem escoltat en altres programes. Los Catinos van mantenir la seva popularitat fins la dècada dels 70, encara que mai van arribar a les xifres de venda obtingudes per Los Mustang i l'any 1973 Los Catinos es van separar. Van gravar per Belter i Vergara i ja en els noranta per Divucsa que per cert, s'havia quedat molts dels màsters de Beler quan aquesta mítica discogràfica va fer fallida. Van tornar amb la moda revival i segueixen en actiu.

Los Mustang – El sol no brillará nunca más

Els barcelonins Los Mustang, que avui ens tornen a El Temps Passa… i la música queda, son els nostres grans versioners i en aquesta ocasió ens porten un tema que va ser èxit l’any 1966 amb les veus del tercet nord-americà The Walker BrothersThe Sun Ain't Gonna Shine Anymore”, però que ja havia portat al èxit anteriorment el cantant Frankie Valli. Els Mustang, el nostre grup versioné per excel·lencia junt a Los Catinos i Los Javaloyas, eren Santi Carulla (cantant), Marco Rossi (guitarra solista i compositor), Antonio Mercadé (guitarra rítmica), Miguel Navarro (baix) i Tony Mier (bateria) i van mantenir aquesta formació fins que el grup es va desfer l’any 2000, van ser l'únic grup dels 60 que no van tenir canvis al llarg dels anys i precisamente per aixó a la Fira del Disc i Cinema Internacional de Col·leccionisme que organitzava Mario a Catalunya i Andorra, en la edición que es va fer a Malgrat de Mar, els hi van retre un homenatge i els hi va lliurar una placa que va recollir Santi Carulla. Per cert que Santi Carulla i Tony Mier havien estat components dels Sírex en els seus principis. Un altre dada interesant: Marco Rossi que va morir el pasat 17 de maig a Figueres, on vivia i que va ser el compositor de les 16 cançons propies que Los Mustang van gravar al llarg de la seva carrera, entre elles hi ha que destacar “Mustang, Reino perdido del Himalaya” i que va néixer al Poble Sec, a Barcelona, un 30 d’agost de 1942, va ser el delegat a Barcelona de la firma Mitsubishi secció vídeo. Ens hem asabentat de que l’any 2012 la dona de Marco Rossi també va morir. La veritat es que els darrers anys han sortit molt cars per el món de la música.

Fórmula V – Solo sin tí

Aquest tema que escoltem ara per acabar El Temps passa... i la música queda, es trobava a la cara B del single "Cuéntame", el seu quart disc petit publicat l’any 1969. Formula V es van crear l'any 1965 i primer es van fe dir Los Rostros, però algun dels seus components es van unir a membres de Los Jíbaros i van passar a ser Los Cambios. Al gener de 1967, Antonio Sevilla (bateroa), Mariano Sanz (baix), Amador Flores "Chapete" (órgan), Joaquín de la Peña "Kino" (guitarra).i Paco Pastor (cantant) van crear una de les bandes avui recordades com històriques del pop espanyol, Fórmula V. Els va descobrir el bateria Pepe Nieto i els va presentar a Mariní Callejo que havie deixat de produïr a Los Brincos i que va veure el seu potencial i va convèncer a la discogràfica. Els nois van marxar cap a Milà i en els moderns estudis Fonit Cetra, un dels pocs que disposava d'un estudi amb 8 pistes, es va gravar "Mi día de suerte es hoy", el seu primer single, comptant amb l'Orquestra Simfònica de la Scala de Milà al complet, però el disc va ser un total fracàs. El següent "La playa, el mar, el cielo i tú" ja va ser una cosa diferent. Va funcionar! És clar que va ser "Cuéntame" el single que va revalidar el seu èxit. La producció d'aquest single va estar a càrrec de José Luis Armenteros que va ser el compositor dels temes, encara que sempre es va dir que Armenteros de Los Relámpagos, comprava algunes cançons a "negres", de fet Mario tenía un amic a Collblanch que tocava amb Los Jetter’s i que va ensenyar a Mario a tocar una mica el baix que tindrie molt a dir sobre aquesta cançó que escoltem avui. Formula V van ser una autèntica fàbrica de pasta gansa, fins octubre de l’any 1975, quan gaudint plenamente de l'èxit, van decidir desfer-se. En els 90 van tornar creant Fórmula-Diablos i a partir de 2002 Paco Pastor va posar de nou en marxa Fórmula V, amb músics nous. Van treballar a una pel·lícula amb Los Ángeles, Ivana i Juan Pardo, creiem que era “A 45 revoluciones por minuto”, però no estem segurs.

Acabarem El Temps Passa… i la música queda per avui, però us deixarem en companyia d’aquelles emissores per les que el programa surt a l’aire cada setmana o bé via internet si és que t’el descarrégues des del blog o bé el facebook de Montse. Sóm Quimet Curull i Mario Prades i us direm A reveure fins la propera setmana

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

Enllaç per descarregar-se el programa

No hay comentarios:

Publicar un comentario