El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 3 de febrero de 2016

El Temps Passa 10-18


A la nostra Parrafada d'avui anem a recordar als Nens Prodigi del Cinema Espanyol, bàsicament dels seixanta, una època de pel·lícules lacrimògenes i amb missatge moralitzant i val a dir que molts van ser els pares que somiaven que el seu fill o filla fos una nova Shirley Temple a la espanyola, encara que pocs ho van aconseguir perquè els nens creixen i aquells que van arribar al cim, no els va resultar fàcil la vida posteriorment. A la nostra banda sonora d'avui escoltarem a Los Grimm, Marta Baizán, Los Beta, Z-66, Los Mustang, Los Massot, Joan Ramon Bonet, Guillermina Motta, Los Wikingos, Los Sírex i alguns més que ens acompanyen en aquest viatge als nostres records que emprenem setmanalment des de totes les emissores per les que sona el programa o internet si t’el descarregues del blog o el facebook de Montse. Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario Prades i començarem el viatje al passat amb Yerba Mate, des de Barcelona i dient-vos que

Obrim la Paradeta

Yerba Mate – El Mirlitón

Aquest va ser el primer disc d'aquest grup barceloní, el primer de la història musical espanyola que va adoptar el dixie com so propi i amb ells avui posarem en marxa El Temps Passa… i la música queda. Aquest single del que us hem extrat aquesta cançó que val a dir es una miqueta horterada, era del 1967 i el va publicar Sono Play. Aquí Yerba Mate sols eren cinc, peró despres la banda es va anar amplian amb l’inclusió de metalls, però Yerba Mate van tenir una vida més aviat curta. Val a dir que “El Mirlitón” és un tema molt comercial que no va tenir l'acollida que tothom esperava, però que els va donar a conèixer. Yerba Mate en aquest cançó canten, tot i que habitualment interpretaven sempre temes instrumentals. Són els autors de la banda sonora de la pel·lícula "Tuset Street" que va protagonitzar Sara Montiel . Quan es van desfer, alguns dels seus components es van integrar a un grup de Terrassa anomenat Mi Generación, altres a Música Dispersa, etc. En general tots es van incorporá a grups de la anomenada Ona Laietana. No sabem el nom dels componentes del grupo, sols hem esbrinat que dos d’ells eren argentis i es deien Carlos Avallone i Ramón Solís que després s’en van anar a Maquina!. Per cert, no els hem de confondre amb un grup actual que es diu aixó mateix Yerba Mate i que fan música amb arrel sudamericàna

Marta Baizán – San Bernardino

Malauradament en el passat mes de desembre la ciutat californiana de San Bernardino ha saltat als titulars a causa del terrorisme islàmic, però nosaltres no volem parlar d'aquesta gentussa sense respecte per la vida humana i només tractem sobre música. Per aixó us portem ara una bona versió de la cançó "San Bernardino" del tercet britànic Christie que ens porta l'actriu i cantant Marta Baizán, germana de Luís Enrique Baizán, bateria de Los Pasos i abans de Los Flaps i val a dir que la noia va tindre una bona carrera pel seu compte, sobretot gràcies al cinema. La cançó que també van gravar Los Mismos, es va incliure a un single editat l’any 1970 per el segell Marfer amb “My Sweet Lord” de George Harrison, a l’altre cara. Marta Baizán havia estat núvia d'un dels components de Los Pasos. Va néixer l’any 1949 a Ceuta, tot i que algunes biografies diuen que ho va fer a Tetuan, bé, tot està en el nord d'Àfrica. Marta Baizán va debutar amb tan sols 8 anys al programa Ràdio Chupete de la ràdio ceutí. Va participar en un "Salto a la Fama" de TVE, la millor televisió en aquella època... de fet era l'única que hi havia. Marta Baizán també va participar al Festival de Aranda del Duero i el Primer Festival de Conjuntos de León, l’any 1966 i a partir d'aquí va començar el seu ascens. L’any 1971 va participar en el Festival de la Canción Española de Benidorm, amb el tema “Con esta canción” i va rebre el premi de la Delegación Nacional de la Juventud, la va defensar junt a el grup Núcleos. Va realitzar moltes pel·lícules, entre elles destaquen “Los Chicos del Preu”, “Del rosa al amarillo”, “Experiencia prematrimonial”, “La ciudad no es para mi” i “Hay que educar a papa”, aquestes dues  amb Paco Martínez Soria. També va fer teatre, destacan els seus papers alpopular programa Teatro de siempre de Televisió Espanyola, on va fer la obra “Los cómplices”, l’any 1970, junt a Paco Valladares. Es va retirar al 1972, no sabem si es que es va casar i aixó va representar la fi de la seva carrera,.com solia passar masses vegades amb les noies en aquelles époques.

Los Sírex – La mitad del paraíso

Encara que Los Sírex que havien començat gravant versions, com estava manat per les cases de discos d'aquella època, ja havien demostrat la seva capacitat com a compositors, sobretot Guillermo Rodríguez, a la fi de la dècada van tornar a imposar-los noves versions i ara us portem aquest tema que es va publicar en single a través de Vergara i que era el "Il paradiso" de la cantant italiana Patty Pravo que a Espanya havia estat bastant versionada, destacant la que van realitzar els mallorquins Z-66 que ja hem escoltat a El Temps Passa... i la música queda. A la cara B del senzill trobàvem “Soy la yerba que tu pisas” que aquesta si estava composada per Guillermo. Per cert, en aquest disc Los Sírex són set, es van reforçar amb metalls seguint la moda, encara que en el següent disc ja tornaven a ser la formació de sempre. Coincidint amb la publicació del single Los Sírex van realitzar una gira per Amèrica del Sud al costat de Serrat i Marisol. Es van retirar l'any 1971 per dedicar-se als negocis. Però va ser al 1977 quan al productor barceloní Gay Mercader se li va ocorre la idea d'organitzar un macrofestival revival i recuperar a aquells grups importants dels seixanta ja pràcticament oblidats i retirats dels escenaris tots ells i organitza a Barcelona el “Hasta luego cocodrilo” amb Los Sírex, Los Mustang, Los Gatos Negros, Salvajes i Los Cheyenes, convocant 18.000 persones. Gay li va comentar un dia a Mario que la culpa de tot la tenia aquell concert, si hagués estat un fracàs no hagués organitzat cap altre, però com va funcionar... doncs es va dedicar a la producció de macro esdeveniments, sobretot amb grups estrangers, ell a Barcelona i Mikel Barsa a Madrid, amic de  Mario, van ser els primers productors espanyols en dedicar-se a això dels macro esdeveniments. Los Sírex eren Lesli a la veu, Guillermo Rodríguez al baix, compositor i arranjador, Luis Gomis de Pruneda a la bateria, José Fonseré a la guitarra i Manolo Madruga també a la guitarra que quan els va deixar per anar-se'n a viure a Alemanya va ser substituït per Juanjo Calvo. L'any 1978 actuen al Festival Canet Rock, compartint cartell amb grups de rock progressiu espanyols, al costat de Tequila, Ultravox i Blondie, però els van fer actuar a les 7 del matí, quan pràcticament tothom estava mig adormit o adormit del tot . Ells no es van immutar, arrenquen la seva actuació amb “El tren de la costa” i van despertar a tots els dorments que es preguntaven qui podia tenir tanta canya, descobrint que eren els carrosses del festival qui els havien tornat a posar en marxa. Al setembre del 2012 van morir, amb cinc dies de diferència, Manolo Madruga i Luis Gomis i l'any 2014 ens va deixar Ernesto Rodríguez que era bateria i portava cinc anys amb Los Sírex, havia estat el fundador de Los Gatos Negros.

Los Mustang – La carta

El segell EMI va intentar un parell de vegades que Santi Carulla es llancés en solitari, una al Festival de la Mediterrània de 1965, enviant-lo a defensar un tema a ell sol "La verdad" i que va ser publicat en un single en solitari, la segona amb aquest disc, un EP del 1967 en què la cara a estava ocupat per una sola cançó “En Aranjuez con tu amor” del mestre Rodrigo, però mirant la versió del francès Richard Anthony, en la qual Santi Carulla estava acompanyat per un orquestra. La cosa no va funcionar com la casa de discos pretenia, Santi no va fer cas dels cants de sirena i va seguir amb Los Mustang, calcom que pensem va ser molt encertat. De fet Los Mustang són l'únic grup espanyol de pop sorgit en els seixanta que va mantenir la mateixa formació fins a la seva dissolució l'any 2000. A la cara B d'aquest single i aquest cop si com Los Mustang al complet, trobàvem "Flowers in the rain" dels britànics The Move i "The letter" que escoltem ara, dels nord-americans The Box Tops i que a Anglaterra va ser èxit en la versió que van realitzar The Mindbenders. Les dues cançons van ser bastant versionades a Espanya, però les de Los Mustang són excel·lents. Junt a Los Javaloyas i Los Catinos, Los Mustang van ser els nostres grans i eterns versioners, però també van gravar 16 cançons pròpies, escrites pel guitarrista del grup, Marco Rossi. Los Mustang eren Santi Carulla (cantant), Marco Rossi (guitarra solista) que va morir el 17 de maig delpassat 2015 a Figueres, on vivia i que va néixer al Poble Sec, a Barcelona, un 30 d’agost de 1942, Antonio Mercadé (guitarra rítmica), Miguel Navarro (baix) i Tony Mier (bateria). Van ser els grans versioners de The Beatles a Espanya, però la veritat es que Los Mustang tenien una ventatge sobre els seus companys de profesió i és que ells, mitjançant gestió del segell EMI van signar un contacte amb Brian Epstein que els autoritzave a gravar les cançons dels Beatles a Espanya i en moltes ocasions abans de que es publiquesi la versió original. Aixó va fer que Los Mustang amb temes com “El submarino amarillo” o “Obladi Oblada”, tinguesin xifres de vendes al pais molt superiors a las del nois de Liverpool. Curiosament quan van començar Los Mustang, surgits al Poble Sec, eren un grup instrumental, fins que quan van particiar l’any 1961 al concurs Certamen de Conjuntos Universitarios que va ser guanyat per els valencians Los Pantalones Azules, van coincidir amb Los Sírex que van quedar en tercera posició, i Santi Carulla i Tony Mier que militaven ens aquests, van canviar de grup i va començár la brillant carrera de Los Mustang.

Los Massot – Sugar sugar

A la ciutat de Palma, a Mallorca, es trobava el petit segell discogràfic Fonal i al seu empar molts grups illencs van gravar els seus primers discos. Curiosament Los Massot, un grup integrat per cinc nois mallorquins als quals escoltarem, ara van començar gravant amb Zafiro, per passar-se posteriorment a Fonal. Van gravar una dotzena de discos petits, però també tres o quatre àlbums, encara que Los Massot van tenir molt poca transcendència fora de les Balears, centrant el seu repertori bàsicament en versions alegres i desenfadades de temes de moda, des de cançons com aquest "Sugar, sugar" a peces molt salseres com “Domitila” i “Guantanamera”, passant per el Casatschok” o el “Porompompero”. De fet aquest tema que escoltem ara, versió de l'èxit de The Archies, un grup que per cert, no existia, era una sèrie de dibuixos animats, va ser la cara B d'un single publicat per Fonal l'any 1970 i en el qual trobàvem a l'altra banda i com a cançó estrella, el "Un Rayo de sol" de Los Diablos. Los Massot es van crear a Palma de Mallorca l'any 1967 i creiem que estaven liderats per un músic que es die Miguel Massot, però no ho tenim clar.

La Música que es Feia en Català

Guillermina Motta – A un amic del Pais Basc

Avui a la nostra secció en català us hem portat a tres cantautors i començarem escoltant a Guillermina Motta que l'any 1968 va publicar aquest disc, dels que us hem extret el tema que compartirme ara a El Temps Passa… i la música queda, per al segell Concentric. La veritat és que ens agrada aquesta cançó i considerem que té una lletra molt interessant. Tots els temes d'aquest EP van ser escrites per Guillermina Motta que a més de cantar va tocar la guitarra en la gravació, en la què va estar acompanyada per un grup de bons músics d'estudi dirigits per Francesc Burrull que era el director artístic de Concentric. Els enregistraments es van fer en els Estudis Gema i el disseny de la portada del disc va ser de Pau Riba que la veritat és que tampoc podem dir que es lluís en excés. Les altres tres cançons eren “No té encara 14 anys”, “Història” i “Molt temps”. En els seus primers discs ella era molt reinvidicativa, però molt, encara que Guillermina Motta sempre va tenir aquell toc de desimboltura i alegria que la va caracteriçar en la seva vida professional i la va portar a gravar aquella mena d'himne del Barça, clar que el Rexach possiblement també va tenir alguna cosa que veure. O Serrat ja que un dia vem veure anunciat en portada d'una revista que ells dos estaven enrotllats, com es diu ara. Guillermina Motta va ser component d'Els Setze Jutges. La Guillermina Motta va néixer a Barcelona el 26 de febrer de l’any 1941. Per cert que la Motta també va treballar d’actriu, recordeu la incipient televisión que es feie des de Miramar, una seguna cadena, llavors anomenada UHF on podiem veure la serie “Les Guillermines del Rei Salomó”, avui en dia tot un clàsic.

Enric Barbat – No fa gaires anys

Enric Barbat també va ser el sisè membre d'Els Setze Jutges i aquest tema que us portem avui es trobava en un EP que el cantautor va publicar l'any 1970 recordant la seva infantesa i la de molts de nosaltres. Enric Barbat va néixer a Barcelona l’any 1943 i va debutar amb Els Setze Jutges en un recital celebrat a la Facultat de Dret de Barcelona, al 1963. Durant els seixanta va anar gravant discos petits, però desenganyat de com anaven les coses, Enric Barbat va gravar-ne un, ja en els 70, en castellà, però va tornar al català en el que en opinió de Mario és el millor disc d'Enric Barbat, el LP "Quatre" que compta amb Carlos Cárcamo que havia estat component de Guadalquivir, als teclats. Val a dir que l’àlbum te un contingut molt electrònic. El 13 d'abril de 2007, juntament amb la resta de components d'Els Setze Jutges va rebre la Medalla d'Honor del Parlament de Catalunya, en reconeixement per la seva tasca a favor de la cultura i la llengua catalana durant la época de la dictadura franquista. Alguns d’ells es van queixar dien que aquell reconeixement arribava tard, però com “Más vale tarde que nunca”, cap d’ells va rebutjar la medalla. El 10 de decembre de l’any 2011 Enric Barbat ens va deixar, el cantautor va morir a Menorca, on vivia des de feia décades, a causa d’un atac de cor. La veritat es que aquests darrers anys estan resultan molt cars al mon de la música, massa cars i s'en va molta gent.

Joan Ramon Bonet – Nova cançó de s’amor perdut

Ara i al programa d’avui, us portem un altrre vagada a aquest component de la Nova Cançó arrivat des de Palma de Mallorca. És possiblement la millor cançó en la carrera del cantautor mallorquí Joan Ramon Bonet, un home que així mateix va formar part d'Els Setze Jutges pràcticament des dels seus inicis i ell va ser qui va recomanar a la seva germana Maria del Mar Bonet perquè formés part del col·lectiu que tant va lluitar per difondre les cançons en català. És clar que ella era més jove i es va incorporar molt més tard. El cantautor i posteriorment fotògraf Joan Ramon Bonet i Verdaguer va néixer a Palma de Mallorca el 13 de gener de 1944. Es va dedicar a la cançó entre 1963 i l'any 1967 i va gravar tres EP's i un LP compartit amb el col·lectiu d'Els Setze Jutges, a més de compondre molts temes per a altres. Aquesta bona cançó es va incloure en el seu últim EP, publicat per Edigsa i que va treure a la venda l'any 1967. Al 2007 va ser també guardonat, amb la Medalla d'Honor del Parlament de Catalunya per la seva contribució a difondre la llengua catalana, sent membre d'Els Setze Jutges. Per cert, aquest tema que escoltem ara, una extraordinària cançó d'amor perdut, com el títol indica clarament, creiem que va ser versionada per Joan Manuel Serrat al doble àlbum "Banda sonora d'un temps, d'un país" publicat l’any 1996, però Mario recorda haver-la escoltat també a Serrat cantant-la ja l’any 1977 en una actuació per la segona cadena de TVE i acompanyat per el recordat mestre Bardagí a la guitarra.

Ara deixarem Catalunya hi ens anem amb La Parrafada que avui toca.

La Parrafada

Els Nens Prodigi del Cinema Espanyol

Avui a La Parrafada parlarem del cinema amb protagonistes infantils. Els seixanta van ser una foguera de la qual van brollar un nombre important de cantants i actors infantils, aquells nens prodigi que van encantar el personal amb la seva gràcia i desimboltura. Els principals van ser Marisol i Joselito al qual anomenaven El Pequeño Ruiseñor pel títol de la seva primera pel·lícula. A causa del canvi sofert per Joselito a la veu en créixer, bé de créixer no gaire, la veritat, ja que va arribar a parlar-se que els productors de les seves pel·lícules l'havien sotmès a un tractament per impedir el seu creixement, de fet la veu li va canviar ja amb 22 anys. Al final Joselito (José Jiménez Fernández, 1943) es va quedar en res, com a cantant adult va ser un veritable fracàs, igual que com a actor i al final només es parlava d'ell pels problemes que va tenir amb la llei pel consum i tràfic de drogues.

També de Marisol es va parlar i va rumorejar quan va anar convertint-se en dona i es va dir que Goyanes, el seu productor i amo i senyor, va arribar a casar-la amb el seu fill per seguir tenint-la dominada tot i ser major d'edat. No oblidem les lleis espanyoles d'aquella època de dictadura en què la dona no tenia cap empar i estava sotmesa als desitjos i la voluntat primer del pare i més tard del marit. També la veu de  Marisol es va veure afectada pel canvi de nena a dona, però ho va portar molt millor que Joselito i va seguir treballant i cantant amb èxit. Un bon dia, per a ella, es va separar i es va unir al ballarí Antonio Gades. Fins i tot va sortir en un Interviu despullada. Al final Pepa Flores va decidir deixar-ho tot i retirar-se, farta del món de la faràndula.

És clar que ells van ser la punta de l'iceberg i el cinema, emulant els actors infantils de Hollywood, sobretot a Shirley Temple, ja havia tingut altres anteriorment. Recordem a Pablito Calvo (Pablo Calvo Hidalgo, 1948 – 1988) aquell de “Marcelino Pan y vino” (a la foto), Miguelito GilRecluta con niño”, Ángel Gómez MateoPachín”, Maleni CastroChico o chica”, Estrellita Su alteza la niña”, Morucha i Juan José Mingorace que junts van protagonitzar “Las travesuras de Morucha” i altres individualment, per cert que en algunes fonts es deia que Juan José va néixer a Sant Carles de la Ràpita (Tarragona), va tenir una discreta carrera com a cantant. Però van haver-hi molts més dels quals el seu record s'ha anat perdent entre la pols que aixeca el temps.

Entre els que van arribar després no oblidem a Rocío Durcal (María de los Ángeles de les Heras Ortiz, Madrid 4 d'octubre de 1944 - Torrelodones, 25 de març de 2006), que encara que es va vendre com a  actriu juvenil, va començar amb 17 anys, quan la seva veu ja havia canviat i posteriorment va ser una gran cantant de fama internacional, allunyada de les pantalles de cinema, això si. La seva primera pel·lícula “Canción de juventud”, de 1961, tenia una sèrie d'exteriors rodats a la Pineda, a Tarragona. No oblidem al duo Pili i Mili, aquelles bessones de “Como dos gotas de agua” i “Dos chicas locas, locas”. Mili es va retirar als 22 anys per casar-se, Pili va seguir amb la seva carrera com a artista ja sota el seu propi nom Pilar Bayona i encara que aquesta ha estat fructífera va haver de lluitar i molt perquè s'oblidés la seva imatge d'estrella juvenil.

El cinema ha donat altres nens prodigi com Jorge Sanz, una presència gairebé ineludible en el cinema espanyol o Pedro Mari Sánchez que va debutar amb “La gran familia” que també es va rodar en una gran part a Tarragona, en aquest cas a la ciutat Residencial, Lolo García la criatura rosseta de 'La guerra de papá' que va deixar el cinema per estudiar Econòmiques, Ana Torrent i, més recentment, Juan José Ballesta "El Bola", entre molts altres.

El cas d'Ana Belén es curios, hem de reconèixer que va fracassar com a nena prodigi amb la seva pel·lícula de debut “Zampo y yo”, amb 15 anys i al costat de Fernando Rey. Un film que no va tenir l'èxit esperat i va frenar la seva carrera en un primer moment. No obstant això, la tenacitat de Pilar Cuesta Acosta, nascuda a Madrid el 27 de maig de 1951, l'ha convertit en una de les millors veus del pop espanyol i en una gran actriu, de reconeguda vàlua, a més d'haver sabut envellir perfectament. Va conèixer al seu marit, el cantautor Víctor Manuel, en el rodatge de la pel·lícula "Morbo", de Gonzalo Suárez, filmada l'any 1972 i en la qual pràcticament tot el temps s'ho passa en bikini lluint Cuerpo Serrano.

D'aquesta pel·lícula escoltarem ara el tema “Eso que tu cantas” que ens portarà Ana Belén acompanyada per Los Shakers, uns habituals del programa.

Parlarem ara de “Zampo y yo”, del 1965, produïda per Benito Perojo i dirigida per Luis Lucia Mingarro que van protagonitzar Ana Belén, Fernando Rey que era el pallasso Zampo, Luis Dávila, el nen Humberto Sempere en el paper de Manolo, Emiliano Redondo, Montserrat Julió i un munt més de actors. Maria Pilar Cuesta Acosta s'havia de dir artísticament María José, com la nena del film, però finalment van decidir que aquella xiqueta anava a anomenar-se Ana Belén i aquest va ser a partir d'aquest moment el seu nom artístic.

La música de la banda sonora va ser composada per Augusto Algueró i volem destacar a El Temps Passa... i la música queda que com us dèiem, a Ana Belén la van acompanyar Los Shakers que també apareixen al film i encara que no arriben a menjar-se-la del tot, si la eclipsen, musicalment parlan, en molts moments.La veritat és que es tracta d'un guió intranscendets, d'aquells lacrimògens i una història moralitzant, cosa a la qual ens tenia molt acostumats el cinema espanyol de postguerra.

Mario recorda que el director de cinema Miguel Iglesias Bonns, el seu "sogre", sempre li deia que al cinema no hi ha res pitjor per a un director que haver de treballar amb nens i animals. És clar que als nens, algunes vegades també se'ls arriba a estimar. Això és broma, és clar.

Mario Prades

A la foto Mario Prades a la Fira del Disc i Cinema de Col·leccionisme de Tortosa
 amb Miguel Iglesias i autoritats del Ajuntament de la ciutat, quan es va lliurar una
 placa homenatge al diurector de cinema.

Seguim ara amb música.

Los Wikingos – Lady Jane

Los Wikingos, escrit així amb doble V, eren un grup de Barcelona que petaba molt bé. Aquest tema és una composició del grup británic The Rolling Stones, una preciosa cançó que formà part de l'àlbum "Aftermath" dels Stones, publicat l’any 1966. La lletra, en la seva versió original, és clar, ens parla de Joana Seymour, tercera esposa del rei Enric VIII d'Anglaterra, aquell famos “matadones”, ella va ser una de les poques esposes del rei que no van ser executades, encara que aquella reina va morir durant el part del seu únic fill. La peça va ser escrita pel tàndem Jagger / Richards i en l'enregistrament original destaca la tasca de Brian Jones (Cheltenham, 28 de febrer de 1942 - Hartfield, 3 de juliol de 1969), guitarra del grup en aquells moments i que va ser el veritable fundador dels Stones que toca el dulcimer, un instrument de cordes de la família del salteri que per el so i la forma de tocar-ho, ens recorda un sitar. Aquesta que escoltem avui és una pura versió que això si, Los Wikingos broden. Ja hem parlat d'ells i els hem escoltat en altres ocasions, el grup que es va crear l’any 1964, l’integraven Vicent Solsona (cantante), Jesús Oregón i Jaume Sabaté (guitarras), Josép Sánchez (bajo), Josep María Casanovas (bateria) i Josép María Gutiérrez (órgano). Durant un temps un dels músics i cantant de Los Wikingos va ser Óscar Janot, un dels Amics de El Temps Passa des de el  facebook que ens coordina l’estimada Montse Aliaga i val a dir que Óscar també va tocar amb Los Go Go, Los H2O, Henry and The Seven i va acompanyar com a guitarra a Los Sírex quan el titular estava fent la mili. Amb ell van gravar el tema "Fuego" on toca la guitarra, saxo i l’òrgan. Óscar va tenir en els 70 una brillant carrera en solitari. Altre gent que va tocar amb el grup van ser Enrique López (cantant), Joan Miró i José Ruiz. Los Wikingos van intervindre així mateix en una pel·lícula, us estem parlan de "La Tia de Carlos en minifalda" d'Ignacio Iquino, protagonitzada per Cassen que era de Tarragona. En aquest EP, el seu segon disc, publicat l’any 1967 per el segell barceloní Ekipo, trobem dues cançons seves que es van incloure en la pel·lícula: "Como yo te prometí” i “Yo soy un pez", al costat de la versió de "El viernes en mi recuerdo" que era dels australians The Easybeats, una banda que per encàrrec, van compondre temes per Los Bravos. En total Los Wikingos van treure tres EP’s, l’ultim també l’any 1967.

Los Grimm – Un talismán

Us portem ara a Los Grimm, una gran banda de rock espanyola amb connotacions entre soul i R & B. En aquest tema que es va incloure en un single publicat l'any 1967 pel segell Philips, trobàvem a la cara B “Un palacio de cristal” i volem destacar que el cantant era Pedro Ruy-Blas que va començar en el grup Los Príncipes. Los Grimm són una de les bandes històriques del pop espanyol que van sorgir de Los Gringos. Inicialment eren els germans Fernández, Ángel era el cantant però va deixar de seguida el projecte que va continuar el seu germà Jesús (guitarra), també hi havia el bateria Eduardo Sainz que era germà d'Alfonso i Lucas, membres dels Pekenikes. Quan van signar contracte amb Fonogram s'havia incorporat Carlos María de la Iglesia a la bateria i el cantant Pedro Ample que després seria conegut com Pedro Ruy-Blas. En aquell moment es pot dir que van néixer Los Grimm. Després de publicar tres singles Pedro Ruy-Blas s'uneix a Los Canarios substituint a Teddy Bautista que feia la mili, encara que mai va ser membre oficial del grup i més tard crearia Frecuencia i es llançaria en solitari, per fundar a mitjans dels 70 el grup Dolores, la primera banda de flamenc-jazz de la història. El seu lloc a Los Grimm l'ocuparia Pedro Talavera i després Pablo Abraira que anys més tard tindria una brillant carrera com a solista. A Los Grimm també van tocar Tomas Vega, Joao Vilar i altres músics. L'any 1969 i amb Pablo Abraira com a cantant graven el que seria el seu últim single, després es van desfer.

Henry & The Seven – Cuando vuelva

Tot i haver publicat només tres singles al llarg de la seva curta carrera, a través del segell CEM, els catalans Henry and The Seven són una de les bones bandes de soul que van sorgir en el panorama espanyol de finals dels seixanta. Tot comença amb Manolo Barrera que militava a Los Flames fins que es van desfer. Va passar després a formar part de l'orquestra de ball Luis de Alba y Los 5 de España, allà i al costat del organista Ángel René i els germans Vicente i Alfredo Márquez es gesta Henry and The Seven, però els germans Márquez se'n van a Los Canarios. Amb la incorporació del cantant Enrique Martínez que abans havia estat a Los Buitres i passa a ser Henry, neix aquesta bona banda de soul, a finals de 1967 i es complementen amb José María Panizo (baix), Paco de Gregorio (saxo tenor), Jesús Moll, un bateria anomenat Rafael i un parell de músics més que tocaven metalls. Aquest tema que sona ara a El Temps Passa... i la música queda es trobava a la cara B d’un single, editat l’any 1968 amb “Llevame allí” a l’altre costat. Henry and The Seven son ser un dels que van participar en la pel·lícula "Un, dos, tres al escondite inglés” d'Iván Zulueta, encara que aleshores el guitarra era Francis Cervera. Es desfan l’any 1970 i José María i Francis es van incorporar a Aguaviva aquells dels "Poetas andaluces".

Los Beta – Si la vida es así

Aquesta cançó que ara us portem a càrrec del grup mallorquí Los Beta, es va publicar en un EP editat pel segell EMI-Regal al 1966 i és una versió del “Se la vita è così” del italià Tony del Monaco i en el qual també es van incloure el clàssic cubà “Guantanamera”, “Oh, mi amor” i “Que más quisiera yo". Quatre temes de tall romàntic molt allunyats del ritme habitual que imprimien a les seves cançons anteriorment, quan eren Los Beta Quartet. Aquest va ser el seu primer treball com Los Beta i l'últim per EMI que malgrat tot de seguida va editar un single amb aquesta mateixa cançó i "Guantanamera" com a peça estrella per tal de seguir esprement la mamella. Després Los Beta passarien al segell Sonoplay gravant uns quans senzills i paral·lelament van editar un single amb Marfer. Al 69 van gravar tres singles amb Moviplay, un altre en el 70 i al 1973 el seu últim single abans de separar-se, aquest amb el segell Philips, en el qual ja havien canviat de cantant. En total Los Beta van gravar 14 singles, un EP i dos àlbums recopilatoris, un en el 67 que va publicar EMI incloent les quatre cançons d'aquest EP i temes de 1965 i 1966, de quan eren  Los Beta Quartet i el segon a través de Sonoplay en el 68. Quan es van convertir en Los Beta, de la formació original que sempre van ser cinc malgrat anomenar-se Quartet, només van quedar el cantant Miguel Moreno, el teclista Xesc Balaguer i el guitarra Joan Bauza, es van incorporar el baixista Leopoldo González i el bateria Jaume Palou. Van mantenir aquesta formació fins al 1968, quan Miguel Moreno els deixa per crear Miguel Moreno y Los Dinos, entra en el seu lloc Pepo Martínez i es converteixen en sextet. Pel grup van passar diversos bateries, entre ells Jorge Matey que havia format part de grups històrics espanyols com Los Sonor, Los Pekenikes i Mike And The Runaways. L'any 1969 són un altre de les bandes que intervenen a la pel·lícula "Un, Dos, Tres, Al Escondite Inglés" de Iván Zulueta. Després continus canvis en la formació, Los Beta es van desfer definitivament l'any 1975.

Z-66 – Sueño

Quan parlem del simfonisme i dels seus orígens gairebé sempre acostumem a remetre'ns als Moody Blues, Procol Harum, Yes i altres grups britànics, però una de les millors bandes que van sorgir a finals dels 60 a Europa van estar The Wallace Collection que eren belgues, clar que alguns dels seus components formaven part de la Belgian National Philharmonic Orchestra, eren Raymond Vincent i Jacques Namotte, i això, com compreneu, tenia el seu pes, instrumentalment parlant. Dues cançons van marcar la carrera del grup Wallace Collection "Serenade" i "Daydream" que ara escoltem a El Temps Passa... i la música queda, en castellà i en aquesta esplèndida versió que ens porta el grup mallorquí Los Z-66, amb Lorenzo Roselló al capdavant. Es va publicar en un single de 1969 amb "Carrera del diablo" com a cara A, però nosaltres us l'hem extret d'un àlbum titulat “Lo Mejor de Z-66”. Los Zeta, com s’els coneixia, estaven liderats per Lorenzo Roselló que després, quan es va llançar com a solista passaria a anomenar-se Lorenzo Santamaría. Els Z-66 eren una banda que compartia mànager amb Jimi Hendrix, John Mayal i The Animals i que era propietari del Sgt. Peppers, una sala a El Terreno, a la plaça Gomila de Palma de Mallorca i on ells havien fet jams plenes de rock i alcohol amb artistes que aquí només coneixíem de referències, com Jimi Hendrix, Eric Burdon, John Mayal, Noel Redding i el cantant dels Flowers Pot Men. Els seu manager es deie Mike Jeffreys. Els Z-66 es crean a Mallorca l’any 1966. La formació original estava integrada per Vicenç Caldentey (guitarra), Pedro Brunet (saxo), Leopoldo González (baix) i Tito a la bateria. Mes tard, se'ls uniria el cantant i de fet, l'autèntic líder del grup Lorenzo Santamaría que venia de Los Chelines, Los Fugitivos i Los Brios. Quan Los Z-66, un dels grups histórics de Mallorca es van desfer, alguns d'ells van anar a Zebra on també militava Joan Bibiloni i gent de Los Bravos. Els Zeta van tornar a reunirse per celebrar el seu 25é aniversari amb un concert a l'Auditori de Palma (a la foto) del que va surgir un bon CD, a sota teniu la portada. Us explicarem una anècdota, una vegada i en una d'aquestes jams plenes d'alcohol de les que us hem parlat, Llorenç va treure un ECOcord Dinacord que acabava de comprar-se, en veure'l Eric Burdon li va dir que ja podia apagar-lo i li va recalcar que el "Eco" de veritat, era a la gola del cantant, no el tens que buscar en aparells electrònics.

Conexion – Harmony

Els Conexión, amb els que avui conclurem El Temps Passa… i la música queda, van ser un dels millors grups de soul i gospel que va sorgir com competència comercial a Los Canarios i junt a aquests i Doble Dinamita, van ser les millors bandas de soul de l’Estat espanyol. En la seva formació i liderant el grup trobàvem al teclista Luis Cobos que anys mes tard es va fer famos versionan a ritme discoteca clasics i sarsuela. La cançó "Un mundo sin amor", va ser el primer gran èxit de Conexion, es va publicar en single l’any 1970 i con us deiem, va ser el seu gran hit, encara que van haver-hi altres com "Preparad el camino al Señor" o "Harmony" que escoltem ara i que també va ser gravada en angles. De fet a nosaltres es una de les cançons de Conexion que més ens agrada, però es troba fora de temps ja que el single amb aquesta cançó el va editar Movieplay l’any 1972. El grup Conexión el van formar a més del seu líder i principal compositor Luis Cobos que inicialment tocava el saxo i la flauta (Camp de Criptana, 1948), bons músics com Rafael López (Mula, 1946), junt al trompeta Serafín Alberca (Criptana, 1947), Alfredo Lozoya (Mora de Toledo, 1945) al baix, Ernesto Herrero (Madrid, 1950) que tocava la bateria, Rafael Ríos (Còrdova, 1945), guitarra solista, el cantant de color Donny MacKonlly (Nicaragua, 1942) i Luis M. Fornés (1944) a l'òrgan. Després de la dissolució del grup Luis Cobos va començar amb els seus experiments de barrejar la música clàssica i la sarsuela amb els ritmes discotequers que ens pot semblar cal com de nefast, però que a ell li va representar unes xifres de vendes que fan al·lucinar al personal.

Conclou per avui El Temps Passa… i la música queda, però abans de tocar el dos us deixem en companyia de totes aquelles emissores per les que escoltes el programa o per internet si t’el descarrégues del blog o el facebook de Montse Aliaga. Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario Prades i ara marxarem dient-vos que us porteu bé i no feu rés que nosaltres no fariem.

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il•lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario