
A finals dels
anys cinquanta van sorgir noves tendències
musicals que avui podem dir que van ser
trencadores. Bàsicament el
rock and
roll i al seu ombra altres estils com el
twist,
surf,
beat,
madison, etc. aquí
a Espanya van triomfar així mateix, però forem
innovadors i vam donar al món
estils molt
autòctons com la
yenka, el
quando i algun altre. Avui tindrem una
mica de tot, com si
El Temps Passa... i la música queda fora una mena de
calaix
de sastre i compartirem cançons a càrrec de
Johnny & Charley,
Tina y Tesa,
Los Teen Tops,
Pekenikes,
Los Tiburones,
Francesc Burrull,
Los Millonarios,
Guillem d’Efak,
Los Extraños,
Els 7 d’Aquí,
Los Bohemios,
Lone
Star,
Bravos i
molts més que ens acompanyen en aquest
viatge al passat a bord de la nostra
particular
maquineta del temps. Per tant anem a començar aquesta singladura
setmanal des de les
emissores per les que escoltes el
programa o
internet si
t’el descarregues del
blog o el
facebook de
Montse Aliaga. Sóm
Quimet Curull i
Mario Prades i
premem el botó que dóna inici a aquest
recorregut musical
comunicant oficialment als oïdors i oidoras que
Obrim la
Paradeta
Tina y Tesa – Ven al Twist

Ara i per començar el programa d’avui de
El Temps Passa… i
la música queda, us portem a dues germanes que molt ficar el
twist en el títol,
per seguir la moda del moment, però dins de la cançó aquestes germanetes ens
parlen del
madison, un altre ritme que va funcionar en els 60. Les germanes
Tina y Tesa eren de Alacant, però van haver de venir-se cap a Barcelona per
poguer llançar-se professionalment. Les dues germanes tenien
carnet blanc, cosa
curiosa en una època on s'usava comunament el
vermell i sobre tot, pel fet de
ser dones. Van obtenir el carnet el 12 de febrer de 1962.
Tina y Tesa eren un
Dúo Dinámico en femení i la seva imatge desenfadada, amb pentinats tipus
"
garçon",
pantalons pitillo o
faldilles
escoceses, junt amb la seva
qualitat, van fer que la EMI,
a través del subsegell Regal les contractés i van començar a gravar. Aquest
tema estava inclòs en el segon EP de
Tina i Tesa, editat l’any 1963 i amb
"
The locomotions" de
Little Eva com a cançó estrella del disc. Encara van gravar un
altre EP al 1964 i un últim disc, un single amb el segell Belter, l’any 1966 i
també van participar en un festival que va tindre lloc a Menorca. Després el duet
Tina i Tesa van desaparèixer del mercat musical.


Los Teen Tops – Confidente de secundaria

Parlarem de
rock and roll escoltant als
Teen Tops, un del
grups introductors del génere. Tot i que
Los Llopis van ser el
primer grup de
la història que va versionar al castellà
rock and roll del anomenat
"
pioner" arribat dels Estats Units, a Mèxic es reparteixen aquest
honor
Los Camisas Negras,
Los Locos del Ritmo i
Los Teen Tops que van començar
més o menys al mateix temps. Però a Espanya els que van arrivar amb les seves
cançons i van introduir aquest
rock and roll van ser
Los Teen Tops, els altres
ni van sonar a les
emissores de
ràdio de l’época. Escoltarem ara a
Los Teen
Tops, el grup liderat per
Enrique Guzmán que va ser cantant per pura
casualitat. Ens expliquem. La banda la integraven inicialment
Enrique Guzmán
(veu i guitarra rítmica),
Armando Martínez "
El Manny" (bateria),
Sergio Martell (piano),
Jesús Martínez "
El Tutti" (guitarra solista)
i
Rogelio Tenorio al baix i veu, però de veu poca ja que el seu pas per el grup
podem dir que es va limitar a les fotos del primer disc ja que el contrabaix el
va tocar un músic d'estudi anomenat
El Pollo i
Enrique Guzmán va tindre que
cantar ja que
Rogelio es va posar tan nerviós

que va ser incapaç de fer res a
dretes allà a l'estudi. Aquest tema es trobava en un EP amb "
El rock de la
cárcel", "
Buen Rock and Roll esta noche", “
Anoche no dormí” i
"
Confidente de secundaria" que es la cançó que escoltem ara a
El
Temps Passa… i la música queda i que al nostre país va ser el seu millor EP, és
va titular "
El trepidante rock and roll de los Teen Tops". Per cert,
aquesta cançó es una versió d’un èxit de
Jerry Lee Lewis. Paral·lelament
Enrique Guzmán (Caracas, Veneçuela, 1 de febrer de 1943) va començar a gravar
com a solista, acompanyan-se d'orquestres i encara que el grup va funcionar uns
anys més, van acabar per desfer-se i només va quedar
Enrique Guzmán que té una
bona carrera com a solista i actor. Si bé en els setanta la resta de componets
van tornar a posar en marxa
Los Teen Tops sense
Enrique Guzmán, però no va
tindre continuitat.




Los Extraños - Viva
las Vegas

Entre les pel·lícules més populars de las moltes que va fer
el
Rei, es troba "
Viva las Vegas" a la que aquest tema donava títol,
és clar que en la versió que va realitzar
Elvis Presley, però nosaltres us hem
portat la que van fer el grup barceloní
Los Extraños en el seu tercer EP,
editat per EMI-Odeon l’any 1965, incloent “
Terry” de
Claude François, “
Sigue,
sigue” que és el “
Keep searching” de
Del Shannon i el tema instrumental
“
Marabunta” que va ser escrita per
Luis Mestres, component del grup. En total
Los Extraños gravarien 5 EP's, l'últim l'any 1965. Poc podem dir-vos del grup
Los Extraños, tret que eren cinc, van gravar per EMI-Odeon i eren de Barcelona.
El grup va ser creat l’any 1962 por el cantante
Juan Antonio i al costat d'ell
músics molt joves, el guitarra
Luis Mestres que també va compondre algunes
cançons de les que van gravar,
Antonio a la guitarra rítmica,
Enric Canals
s'encarregava del baix i enfront de la bateria es trobava
Ricardo. La EMI va incloure un parell de
cançons de
Los Extraños en un LP compilatori i titulat "
Los grandes
conjuntos
españoles", on compartien el disc gran amb
Los Mustang,
Los
Javaloyas,
Lone Star,
Top-Son i els mallorquins
The Four Winds and Dito, aixó
parla de la seva qualitat. L’any 1965 o després de treure aquest disc van
marxar-se per actuar una llarga temporada a Mallotca. Quan a finals de l’any
1965
Juan Antonio s’en va a fer el soldat, es substituit per
Tony Presley que
venia del
Golden Quartet, però al estiu del 66 són
Ricardo i
Antonio els que
s’en van a la mili i alló va ser la fi del grup.
Enric Canals, el baixista,
s'incorporarà aquell mateix any a
Los Albas i el cantant
Juan Antonio gravarà
un parell d'EP en solitari sense massa èxit.




Johnny & Charley – La Yenka

Quan el duet
Tony & Charley es van separar,
Tony Ronald
va emprendre la seva carrera en solitari, acompanyat-se inicialment pels
Kroner's, però el seu company
Charley Kurtz, també holandès, va fer que vingués
a Espanya el seu germà
Johnny i van crear un altre duet
Johnny & Charley.
L'any 1965 van gravar un tema que va esdevenir històric del
pop espanyol dels
seixanta "
La Yenka"
que escoltarem ara a
El Temps Passa... i la música queda. Es va dir que per a
compondre la
yenka, un
ritme ballable que va causar furor i que molts altres
conjunts i artistes es sumessin a la moda gravant cançons seguint la seva
estela,
Charley Kurtz s’havia inspirat en
un ball folklòric típic de Finlàndia,
Dinamarca o algun altre país nòrdic, ara no ho recordem amb precisió, però no
era cert, tot va ser una creació de
Charley Kurtz. Però la desgràcia va marcar al
nou duet quan va morir
Charley Kurtz, després d’un concert fet a Reus, creiem
que al
Teatre Fortuny, en accident de cotxe, el 28 de febrer de 1965, a la cruïlla de les

quatre carreteres, en la intersecció entre la Nacional i la antiga
carretera de Reus a Salou, a Tarragona i el seu germà
Johnny va quedar ferit
greu. La discogràfica va intentar treure-li suc a tot i van publicar un parell més d'EP’s amb cançons gravades en vida de l'holandès, aquells discos petits a 45 rpm de
quatre cançons i que encara no havien vist la llum ja que l’èxit de “
La Yenka” va enrederir la
sortida del segon disc. Les dotze cançons que van gravar
Johnny & Charley
en els seus 3 EP's, es van incloure en un LP recopilatori que es va editar
l'any 1965, calia seguir maman de la mamella. És clar que veient que no els
quedava res més que treure van ficar a
Johnny,. ja recuperat, sol a l'estudi i
va gravar un altre EP que es va publicar l’any 1966, va estar produït per un
jove
Rafael Trabuchelli i francament, va passar més bé desapercebut. Després
crearia un grup sense relevancia
Johnny Recourt Quartet i tornaria a Holanda,
Va morir anys més tard, pensem que d’un càncer. Inicialment i com
Tony and
Charley van publicar quatre o cinc EP's. Per cert,
Charley Kurtz en realitat es deia
Charley Recourt.
Los Flaps – Washington Square

Els madrilenys
Los Flaps van ser una banda amb entitat pròpia i també grup
d'acompanyament de molts solistes. El tema que escoltem ara estava en un EP
publicat per RCA-Victor l’any 1964 que també va incloure “
El vagabundo de la
playa”, “
Déjala, déjala” i “
Mercurius”. El grup eren 4 bons instrumentistes,
estudiants d'enginyeria aeronàutica. La primera formació estava integrada per
José Antonio Álvarez Alija a la bateria,
Manolo Díaz-Pallarés a la guitarra
rítmica,
Juan Antonio González "
Ñique" al baix i
Álvaro Yébenes a la
guitarra solista. Vam funcionar del 1964 fins l’any 1965, a la fi del 64
Álvaro
i
Juan Antonio van deixar el grup i van formar
Los Continentales per més tard
anar-s’en a
Los Canarios, mentres
José
Antonio i
Manolo van continuar amb
Los
Flaps incorporant-se
Julián Sacristán a la guitarra solista i
Alberto Nuevo al
baix. Encara van haver-hi més canvis a
Los Flaps, entre ells l’amic
Tony
Reinoso i això que amb el nom del grup només van gravar uns quans EP's.
Julián
Sacristán va ser membre de
Los Flecos,
Manuel Díaz Pallarés es va incorporar a
Los Polaris,
Luis Baizán va ser component de
Los Pasos i
Alberto Nuevo va ser
fundador de
Los Camperos.




Los Relámpagos – Do dou ron ron

Van començar sent
Dick i Los Relámpagos i van acompanyar a
Miguel Ríos i a
Juan Pardo en enregistraments i actuacions, però
Los Relámpagos
van ser una de les millors bandes instrumentals surgides al panorama espanyol.
Aquest tema va ser el gran hit del grup femení nord-americà, produït per
Phil
Spector,
The Crystals i va estar
composta per aquest, al costat de
Jeff Barry i
Ellie Greenwich.
Los Relámpagos la van gravar a un EP editat per Philips
l’any 1963 i on també trovabem "
Londonderry air", "
Rancho Nuevo
México" i "
More".
Los Relámpagos estaven liderats per
José Luis
Armenteros (guitarra) que posteriorment i junt a
Pablo Herrero (órgan), es van
dedicar a la producció i composició després de deixar-los l’any 1968. Però per
Los Relámpagos van passar
Ricardo López Fuster (bateria),
Juanjo Sánchez
Campins (baix, i guitarra solista) i que va morir el 23 d'agost de 2008,
Ignacio Sánchez
Campins (guitarra rítmica i orgue),
Juanjo Sánchez Campins Jr (guitarra
rítmica) i
Fernando Mariscal Jimeno (bateria). En una emissora que es trobava a
les rambles barcelonines,
Mario creu que era
Ràdio Exterior d'Espanya, encara
que no està segur, els dissabtes a la tarda es feien
actuacions en directe,
gratuïtes i ell va anar amb els amics de la colla. Aquella tarda estaven
Los
Relámpagos i darrere de l'escenari, ben gran i en castellà, com estava manat en
aquells temps, un cartell deia "
Se prohibe fumar". El presentador va
deixar sol al grup en l'escenari i un d'ells va treure un cigarret, el va
encendre i es va posar a fumar.
Mario que sempre ha estat un gran
incordiador i
a més a més “
titulat”, es va aixecar de la seva butaca i els hi va preguntar,
senyalan el cartell,
si sabien llegir, ells i després de riure-s'en, van fer cas
omís manifestant que eren
Los Relámpagos.
Mario sense discutir, es va treure
la seva pipa de la
butxaca, la va carregà de tabac i també es va posar a fumar
omplint el local
d'una gran i olorosa fumera. Quan el presentador va tornar allò semblava
un
fumadero d'opi. A
Mario el van escridassar i expulsar del local. És clar que
ell
no era un llampec.




Los Pekenikes – Runaround Sue

El tema "
Runaroud Sue" que escoltarem ara a
El
Temps Passa… i la música queda, el van gravar
Los Pekenikes l’any 1962 en el
seu segon disc i era un èxit dels novaiorquesos
Dion & The Belmonts, la
cançó es va inclore a un EP que es va titular “
Twist y rock por Los
Pekenikes”on també hi trobavem “
Chica alborotada” que era la seva versió del
“
Tallahassee Lassie" de
Freddy Cannon, “
Twist de los elefantes” i “
La Paloma” i el va editar el
segell Hispavox. En aquesta época el grup tenia cantant, es tractava de
Antonio
Morales Junior, aquest va ser el seu primer disc amb
Los Pekenikes i més tard
s’en va anar a
Los Brincos i posteriormente junt a
Juan Pardo que també va ser
cantant de
Los Pekenikes, van crear
Juan y Junior. De fet, tot i convertir-se en una de les bandes instrumentals més importants
dels 60 a
Espanya, per
Los Pekenikes van passar cantants per un tub
i
en els seus inicis van passar un
munt de
cantants, des de
José Barranco a
Luis Eduardo Aute, passant per
Karina i un
grapar més. Els
Pekenikes van ser un grup creat al
Institut Ramiro de Maeztu de
Madrid, pels germans
Lucas i
Alfonso Saiz que va morir el

17 d’abril
del 2014 a
Viera, Florida, als Estats Units, on va treballar com ginecóleg. Tenía 71 anys
d’edad i el seu nom complert era
Alfonso Eduardo Sainz, va néixer el 2 de marz
de 1943 a
Alacant. Exigències
d'Hispavox que volia un grup espanyol rèplica de
The Shadows i fent música instrumental, van fer que el
cantant fos suprimit dels seus discos. De fet després de gravar un EP amb
Juan
Pardo i creiem que un parell amb
Junior, no van tornar a cantar fins a
"
Cerca de las estrellas". Per
Los Pekenikes van passar molts músics
com
Ignacio Martín Sesqueros,
Pepe Nieto,
Eddy Guzmán,
Tony Obrador,
Pablo Argote,
Félix
Arribas,
Vicente Gasca,
Ray Gómez,
Antonio Brito,
Tony Luz i
uns quans més. Per cert que en aquella època,
Tony Luz creiem recordar que
mantenia una relació sentimental amb
Karina. També va començar a despuntar com
a productor i va crear el grup
Zapatón.




Mike Ríos – Pera madura

El primer disc que va treure
Mike Ríos va ser “
Pera madura”
i es va gravar el 2 de gener de l’any 1962. Al cantant granadí li van pagar
3000 pessetes de l’época com bestreta i que no era poc. Per cert que a
Miguel
Ríos se'l va anomenar
El Rey del Twist i aquest va ser el títol del priner EP,
on es trobava aquesta cançó que es una versió creiem que de
Pino Dinaggio, junr
a “
El twist” de
Hank Ballard, “
Cayendo lágrimas” i “
Twist de Saint-Tropez”.
Miguel Ríos Campaña va néixer el 7 de juny de 1944 en el barri de La Cartuja, a Granada i era
el petit de set germans. Nosaltres sempre li diem "
El Cantant
Guadiana" perquè cíclicament ha anat retirant-se per tornar de nou. Ara
sembla ser que s’ha retirat definitivament.
Miguel Ríos també va fer cinema. Va
intervindre a unes quantas pel·lículas, entre elles va ser protagonista de
“
Hamelin”, on també sortia
Camilo Sesto quan encara era
Camilo Blanes i també
“
Dos chicas locas, locas” amb
Pili y
Mili i
Tito Mora. A partir de l’any 1964
ja passa a ser definitivament
Miguel Ríos. Encara que cal a recordar que el LP més venut en la
carrera de
Miguel Ríos va ser "
Rock & Ríos", un doble disc gravat
en directe i considerat el
millor disc en directe de la dècada dels 80 al costat
de "
Rock and Roll Circus" de l'
Orquestra Mondragón, hem de reconèixer
que el seu millor single va ser "
L'himne a l'alegria", editat l'any
1970 amb arranjaments de
Waldo dels Ríos i que va vendre milions de còpies a
tot el món, arribant a classificar-se en el
segon lloc en la llista del
Billboard nord-americà. Per cert, us explicarem una curiositat, quan va
començar, el seu professor de cant va ser l'italià establert a Espanya
Filippo
Carletti.




Los Tiburones – Tacones altos

Los Tiburones van ser un conjunt que va sorgir a Barcelona i
ells compaginaven les seves actuacions a la Ciutat Comtal amb la Costa Brava si bé val
a dir que van treballar per tota Catalunya. Es van crear a principis de l’any
1963 i eren els germans
Jose i
Guillermo Alcaraz, bateria i cantant i baix
respectivament, al costat dels guitarristes
Erich Maier i
Enrique Baig. Van
debutar a
La Formiga,
al febrer de 1963, una de les sales amb actuacions més importants a Barcelona
per aquella època.
Los Tiburones tot i petar molt bé, només van gravar dos EP's
i aquest tema, una versió del clàsic del blues “
He-heel sneakers” que escoltem
ara a
El Temps Passa... i la música queda, es trobava en el segon i

últim disc,
editat l’any 1965 i on la cançó estrella va ser “
Perdí tu amor” que era una versió
del "
I'm down" de
The Beatles que signada com és habitual pels dos,
va ser escrita sols per
Paul McCartney. En aquest EP de
Los Tiburones també es
trobaven “
Me es igual” i “
Háblame”. Per cert, l'última actuació de
Los
Tiburones va ser al
Casino de Reus, el 31 de Decembre de 1966, despres van
desfer-se. A principis dels anys noranta
Los Tiburones van tornar a posar-se en
marxa, però els hi hem perdut la pista.

Los Gatos Negros – Do Wah Diddy Diddy

Aquest tema que ens porten
Los Gatos Negros era la versió
que el grup barceloní va realitzar d'un dels grans èxits del grup britànic
Manfred Mann que també havien gravat
Los Mustang i altres cantants i grups de
l'època i es trobava en un EP editat al 1964 pel segell Marbella en el qual
també es van incloure “
Dime si no es bueno” de
The Shadows,
“
Memphis Tennessee” de
Chuck Berry que era
tot un clàssic del
rock and roll i finalment i mirant cap a Itàlia “
Una rotonda
sul mare” que havien portat a l'èxit
Fred Bongusto que va ser el seu autor i
també
Peppino di Capri. Va ser el seu últim disc per al segell Marbella i poc
després van fitxar per Vergara.
Los Gatos Negros es van crear l’any 1958 i va
ser una idea d'
Ernesto Rodríguez que va morir al decembre del 2014 i que des de
feia 5 anys anava amb
Los Sírex i
Manuel SanFeliu.
Van debutar a l'any següent dient-se Catch Es
Catch Can. Es va incorporar
Francis Rabassa, el pianista
Carlos Maleras
i el trompeta i guitarra
José María Mesa.
Rabassa 
va deixar el grup i entra
Piero Carando que venia de
Los Pájaros Locos. Pels
Gatos Negros van passar bons
músics del panorama català, a partir de 1965 es van anar produint canvis i van
passar
Quique Tudela que avui creiem que és l’únic membre que queda,
Frank
Andrada que venia de
Los Albas, la cantant i actriu
Mone i altres. L’any 1966 i
després d'haver tret un munt d'EP's, finalment
Los Gatos Negros van aconseguir
publicar el seu primer LP, amb el segell Vergara, que es va titular simplement
"
Los Gatos Negros". Quan van aconseguir fitxar per una multinacional,
l'any 1970, van haver de canviar de nom ja que
Los Gatos Negros estava registrat per
Vergara i van passar a ser simplement
Los Gatos, finalment ja en els 70 es van
desfer. Alguns dels seus components van crear
Furia que gravaria tres o quatre
single interessants i ja als anys vuitanta i comptant amb
Mone a la veu
tornarien als estudis de gravació editant "
Borrón y cuenta nueva",
encara que van variar el seu estil a un pop molt més tecnificat que la veritat
no va funcionar. Actualment segueixen en actiu, encara que de la formació
original creiem que només està l'amic
Quique Tudela i
Francis Rabassa.
Carles
Maleras va morir fa uns anys i ens sembla que també
Piero Carando.




Los Bravos – Los chicos con las chicas

Aquesta va ser la cançó que va donar títol al primer film de
Los Bravos que es va estrenat l’any 1967, en total en van fer dues pel·lícules. La veritat és que tret de les cançons "
Black is black" i
"
La moto" que va ser una composició de
Manolo Díaz,
Los Bravos no van
aconseguir un altre gran èxit massiu, tot i que les seves cançons, com aquesta
que compartim ara a
El Temps Passa… i la música queda, van funcionar bé.
Los
Bravos sorgeixen a Madrid, quan l’any 1965 coincideixen a la
discoteca Jaima
dos grups
Mike & The Runaways i
Los Sonor.
Michael Kogel (Berlín, 25-04-1944),
Pablo
Sanlley (Barcelona, 1943) i
Miguel Vicens (La Corunya, 1943) tocaven en
el primer, mentre que
Tony Martinez (Madrid, 1944 - Colmenar Viejo, 19-06-1990)
i
Manolo Fernández (Sevilla, 1942 - Madrid, 1968) tocaven en el segon, decideixen
unir-se i crear
Los Nuevos Sonor. Els descobreix
Manolo Díaz, aleshores
directiu de Columbia que els va presentar al productor
Alain Milhaud i es va
posar en marxa l'engranatge d'una

màquina marcada per un sol hit internacional,
el seu segon single "
Black is black" que va arribar a número
dos en
el Regne Unit i
quarta posició als Estats Units. A França no van arribar al cim
de les llistes per culpa de
Johnny Halliday que va versionar el tema en un EP
interpretant en francès i es va menjar el pastís de les vendes.
Los Bravos van
ser un muntatge mà a mà entre la discogràfica i una cadena de
ràdio-fórmula i
la seva presentació oficial va ser en una edició especial d'
El Gran Musical al
Teatre de la Zarzuela
al carrer Jovellanos, era l
a primera vegada que en aquest teatre actuava un
grup
pop. La
cadena SER va retransmetre en directe aquell concert. Després de
la mort de
Manolo Fernandez que també havia tocar amb
Los Estudiantes, el seu
lloc va ser ocupat per
Jesús Gluck amb un muntatge de presentació que la veritat,
va ser més teatral i còmic que útil. Van ser produïts per
Alain
Milhaud que els va fer signar un contracte mitjançant el qual era amo
prácticamente fins de la seva ànima, controlant la seva vida social i fins i
tot les vestimentes. La cançó “
Los chicos con las chicas”, com us deiem, donaba
titul i estaba inclosa en la seva primera pel·licula, despres en farien un
altra "
Dóna'm
una mica d'amor" de 1968 que en un principi pensaven
titular "
Los Bravos 2", peró quan el film es va estrenar li van
cambiar el títol. I per cert, quan van començar no tocaban ells en els
enregistramens, eren músics d'estudi. El primer single de
Los Bravos
va ser una versió del "
No és res estrany" de
Tom Jones. El suïcidi
del organista
Manolo Fernández a causa del dolor per la pèrdua en accident de
trànsit de la seva dona, primer, tot i que va ser substituit per
Jesús Gluck i
la marxa de
Mike per llançar-se en solitari amb el nom de
Mike Kennedy després,
marquen la fi de l'èxit comercial de
Los Bravos que encara es mantindrien uns
anys amb dos o tres cantants nous, un d'ells
Anthony Anderson que era germà del
cantant dels britànics
Yes, per desfer-se després. Si bé avui seguexen en
actiu, però sols queden
Mike,
Pablo i
Miquel.




La Música
que es Feia en Català
Els 7 d’Aquí – Sing Sing

La cançó es trobava en el primer i creiem que únic EP,
publicat per Concentric l’any 1967, del grup Els 7 d’Aquí. El seu cantant es
deia Jordi Camps i en aquest disc trobem també “400 Infants Negres” del
cantautor i poeta frances Jean Ferrat, una bona versió de "Nit de
Llampecs", encara que nosaltres a El Temps Passa… i la música queda
preferim l'original de Los Relámpagos, tot i ser instrumental i “Sing, Sing”
que escoltem ara i que era un tema del folk americà adaptat per Josep Maria
Espinas. La quarta era “Nomes tu”, composada per Carlos Sist que creiem era
component del grup. Els 7 d'Aquí eran un
bon grup integrat, es clar, per 7 components, per aixó el nom, nois i noies, es
trobaven a cavall entre el folk, el gospel i el pop, encara que no van arribar
a convertir-se mai en estrelles malgrat els seus bons jocs de veus. Els 7
d’Aquí van guanyar el tercer premi en el concurs La Festa de la Cançó Catalana de
Ràdio Barcelona. Aquest EP es va gravar en els estudis Sonotone.

Guillem d’Efak – Setembre, temps plujós

Aquest EP de
Guillem d’Efak publicat per el segell
Concentric l’any 1965 i que compta amb
Francesc Burrull a la direcció musical,
incloïa el clàssic del blues americà "
Febre", al costat de "
Com
ahir", versió del tema del film "
Casablanca", "
Setembre,
temps Plujos" que es la cançó que escoltem ara a
El Temps Passa… i la
música queda, dins de aquesta secció de música feta en català i el disc es
tanca amb "
Plorant". Reconeixem que tant
Quimet com
Mario sentim una
especial debilitat per
Guillem d’Efak, aquest gran cantant de color

nascut a
Rio Muni, Guinea Espanyola, l’any 1929 que es va venir cap a Mallorca on va
fixar la seva residencia i on va viure fins que va morir a la mateixa illa de
Mallorca l’any 1995. El seu veritable nom era
Guillem Fullana i Fada d'Efak i
va formar part de la
Nova
Cançó. Escriptor, poeta i cantant,
Guillem d’Efak va escriure
diversos llibres i també poesia i va compondre moltes cançons, algunes d'elles
gravades per altres cantant com
Núria Feliu que va enregistrar un disc sencer
"
Viure a Barcelona", amb cançons del mallorquí d'adopció on les
lletres eren de
Guillem d'Efak i la música d'
Antoni Parera Fons, un altre
mallorquí históric a qui ja hem escoltat.




Francesc Burrull – La guitarra

I ara parlarem de guitarres, però el protagonista es un
pianista. L’any 1965 el gran director, productor arranjador i sobre tot
pianista català
Francesc Burull va publicar un LP on hi trobavem 40 versions
instrumentals de temes dels
Setze Jutges i el títol era simple i esclaridor
"
Homenatge musical als Setze Jutges". Les cançons d'autor d’aquesta
agrupació que va lluitar per defensar el dret de cantar i dir coses en català,
cridaven l’atenció bàsicament per les seves lletres i els missatges que cuasi
sempre s’incluien més o menys clars o camuflats la majoria de vegades. Les
lletres eran importants, però
Francesc Burull, nascut a Barcelona l’any 1934,
ens demostra que les melodies també tenien molta relevancia i amb aquet gran
músic passen a un primer pla. Acompanyan a
Francesc Burrull en aquestes
gravacions tota una banda de luxe, trobavem a
Fernando Orteu (guitarra),
Enric Ponsa i
Enric Pericot (contrabaix),
Brotons (flauta),
Portugués i
Agapit
Torrent (saxos-clarinets),
Ramón Armengol (percussió) i
J.A. Calvet i
Juan José
Tudurí (bateria). Aquest disc va ser publicat per Concentric on ell era el
director musical i productor i en aquesta ocasió ens versiona aquesta gran
cançó del
Noi del Poble Sec, l’amic i admmirat
Joan Manuel Serrat “
La
guitarra”, una cançó que
Mario sols cantava quan anava una miqueta bufat i
estaban de gresca junt a un amic gitano argentí que amb la seva guitarra li
donava ritme de rumbeta a la cançó.




Lone Star – The work song

Us portem ara una veritable curiositat a càrrec dels
catalans
Lone Star, en la nostra modesta opinió, la millor banda espanyola dels
seixanta i possiblement també dels setanta. Aquest tema l'extraiem d'un CD que
es va publicar l’any 2010 a
través del segell Lone Star Music, però no és un enregistrament nou, es tracta
d'un disc gravat en directe en un memorable concert que els catalans van
realitzar al
Teatre Infanta Beatriz de Madrid el 16 de febrer de 1968 i en el
que van oferir una lliçó de
R & B i
jazz. En algunes de les cançons, com
aquesta que escoltem ara,
Pere Gener,
Rafa de la Vega,
Enrique López i
Joan
Miró, nascut a Rocafort de Queralt, van intercanviar els seus rols, sols
Enrique López va seguir al front de la bateria.
Pere en lloc

de cantar i tocar
la guitarra, passa a tocar el piano, el tarragoní
Joan Miró s'encarrega del
vibràfon i
Rafa de la Vega
pren el contrabaix, la berra. En el seu moment la discográfica EMI no va voler
treure el disc ja que les gravacions en directe no estaven ben considerades. De
fet el primer que va gravar un LP en directe al pais i el va publicar, va ser
Bruno Lomas. Aquest tema és una versió del clàssic del
jazz composat per
Nathaniel Adderly. A Espanya es va titular "
La cançó del treball" i
va ser versionada i portada a l'èxit per
Raphael en el que està considerat com
el segon tema de la història del
pop espanyol a ritme de
ska, el primer és
“
Operación Sol” de
Los 4 de la
Torre, es clar que
Lone Star ens la porten a ritme de
jazz.
Per cert,
Pere Gener te un disc al mercat gravat en solitaro, es diu
“
Boomerang” i es va publicar la primavera del 2014. Aixó si, aconpanyan-lo te a
Kitflus als teclats,
David Palau a la guitarra i altres músics d'igual valua




Deixarem ara la música feta en català i us portem un bon
grup vocal.
Los Astros – Tema para un amor ausente
Los Astros van ser un grup vocal, un tercet que es van
conèixer quan formaven part del
Orfeón Infantil de Torrelavega i van decidir
deixar el cor i crear un grup a finals de l'any 1964. Llavors van néixer
Los
Astros, integrat per
José Manuel Sierra,
Carlos Sánchez i
Manuel Gandarillas.
Van debutar al
Festival Gran Gala del Optimismo, organitzat per
Radio Juventud
de Torrelavega. El 29 de novembre de 1964 ho van fer al
XII Festival de la Caravana de la Alegría, al
Teatre Pareda,
juntament amb
Los Diamantes,
Los Blancos,
Los Castellanos i
Los Vándalos. Va ser
el febrer del 65 quan actuen a
Radio Madrid, cantant tres cançons i allà els va
descobrir
Rafael Trabuchelli i a partir d'allí comencen a actuar periòdicament
en
festivals, una pràctica habitual en els anys seixanta, de fet fins i tot van
arribar a compartir cartell amb
Raphael. Al maig obtenen el
carnet vermell que
lliurava el
Sindicat Vertical i que permetia actuar fent
Teatre,
Circ i
Varietats, però no ball, per això era necessari el
carnet blanc i havies de
passar pel
Conservatori per aconseguir-ho. Aquesta cançó que compartim ara al
programa es trobava al seu segon disc, un single editat per el segell Tempo
l’any 1966 amb “
De la mano” a

l’altre costat i finalment un altrer single amb
el tema "
Tu" que van defensar en la vuitena edició del
Festival de la Canción Española
de Benidorm, quedant entre els 10 finalistes, va guanyar
Alicia Granados. Va
ser llavors i pel fet que en el festival també va participar
Kinita que es va
començar a parlar d'un romanç entre aquesta i
José Manuel, component de
Los
Astros. Anys després el xicot ho va desmentir,
Kinita sols tenia 15 anys i tot
va ser un muntatge de les discogràfiques per donar publicitat a
Kinita i a
Los
Astros. També van acompanyar al cantant
Alfredo en diversos discos, encara que
en aquest cas i per problemes de discogràfica, els discos van aparèixer com
Alfredo y sus Amigos, no com
Los Astros. El tercet vocal es va separar l’any
1968 i actualment
Manuel Gandarillas és solista del
Coro Santa María de Solvay.


Los Millonarios – Cuevas del Drac

L'any 1965 es va publicar, a través del segell discogràfic
Belter, un EP de
Los Millonarios, un grup integrat per quatre joves sorgit a
Palma de Mallorca i dels quals poca informació us podrem donar. Va ser fundat
per
Bernat Pomar que va néixer l'any 1932 i va morir al 2011 i un altre dels
seus components va ser el pianista
Andreu Pol, els dos músics de conservatori,
no recordem el nom dels altres components. Aquest tema que us hem seleccionat
per escoltar ara a
El Temps Passa… i la música queda, és una bona composició
propia que creiem va participar en el
festival de Mallorca, però no ho tenim
gens clar, la veritat, però en el disc, un EP editat per Belter, també

trobàvem
un clàssic “
Me lo dijo Pérez” que escrita per
Alberto Cortez va defensar
Karina
al
festival de Mallorca, junt a “
Mallorca de noche” que creiem era una
composició seva i “
Cuando, cuando y cuando”.
Los Millonarios van gravar tres o
quatre EP's per Belter i quan es van convertir en quintet van passar a ser
artistes del segell Fonal gravant un parell de singles més, de fet van gravar
un bon grapat de discos petits.
Bernat Pomar que també va ser professor de
música i
Andreu Pol van ser violinistes de l'
Orquestra Simfònica de les Illes
Balears Ciutat de Palma.




Los Bohemios – Katy

El conjunt
Los Bohemios eran d'Albacete, si be mols deien
que eren de Mallorca on estaven afincats.
Los Bohemios l'integraven
Paco Molina,
Eugenio Martínez,
Antonio Costa,
Antonio Veciana i
Leopoldo Martínez Jr que era el líder. El seu
pare era pianista, a més de sastre i tocava a l'
Orquestra Jabelc i per la seva
feina com sastre es deie que
Los Bohemios eren el grup
més ben vestit del pop
espanyol dels seixanta. El guitarra
Antonio Veciana per la seva part, és faria
popular quan va donar
la volta al món en una vespa.
Eugenio Martínez va morir
molt jove a causa d'un càncer. Per cert que a Albacete i per aquells anys 60
van sorgir, com a tot arreu, un munt de grups, destacant, a més de
Los
Bohemios, gent com
Los Luckys, un parell de nens de 10 anys anomenats
Los
Dinámicos Boys,
Los Radars que es

reconvertiren a
Los Trasgos,
Los Anélidos i
uns quants més. Eren temps gloriosos per al
pop espanyol.
Los Bohemios van
gravar per Hispavox i van treure bastants EP's, gairebé sempre versions, això
si. Van arribar a ser sis i es van desfer a la fi dels 60. Aquesta cançó que
escoltem ara també va ser una versió del cantant frances
Marc Aryan i es va
incloure a al seu seté EP, editat per Hispavox l’any 1966 i en el que també es
van incloure “
Ya llegó el verano”, “
La cama” i “
Viviane”. Van treure una
dotzena de EP’s, tots amb el segell Hispavox i quatre o cinc
Discos Sorpresa de
Fundador i ja en els anys vuitanta, concretamente en el 82, el segell Maller va
treure un LP recopilatori de
Los Bohemios que s’havien desfet l’any 1968.




Jean-François Michael – Adios Linda Candy

Per concloure El Temps Passa... i la música queda per avui,
us portem aquesta gran balada que va ser també l'únic tema del cantant francès
Jean-Françoise Michael que va arribar a funcionar comercialment a Espanya,
sobretot gràcies a haver-la gravat també en castellà i canviant part de la
lletra original ja que aquí ens parla de Palma de Mallorca, però a la versió en
francès es tractava de l'illa de Capri i en lloc d'un amant espanyol, l’amant
de la guiri era del veí país francès, per descomptat. El cantant i compositor
Jean-Françoise Michael va ser un dels que els anglosaxons diuen “One Hit Wonder”, es a dir artistes d'un sol èxit, i es deia
realment Yves Roze. El van acompanyar en els seus enregistraments el grup Les
Newstars i creiem que Jean-Françoise Michael va estar en actiu fins a finals
dels 80, dedicant-se també a la producció, tot i que a Espanya no va obtenir
cap altre èxit a part d’aquest. Jean-Françoise Michael va néixer a la ciutat de
París el 16 d'abril de 1946 i de tant en tant fa algun que altre concert, si bé
ja fa molts anys que nosaltres no sabem res d’ell.


Acabem per aquesta setmana El Temps Passa… i la música queda, però
us deixarem en companyia de les emissores per les que ens escoltes o per
internet si t’el descarrégues del blog o el facebook de Montse Aliaga. Sóm
Quimet Curull i Mario Prades i ara tocarem el dos fins el proper programa.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario