
La
surf music va sorgir
entorn de les platges, a la Califòrnia de finals
dels anys cinquanta i tenia dos vessants destacades,
una vocal i l'altra
instrumental que també va arrelar a Anglaterra i per descomptat va tenir els
seus seguidors a Espanya, encara que molts dels grups que es van dedicar a
la
música instrumental van incloure en ocasions influències del
Sud espanyol en
les seves cançons, unes vegades de "
motu propio" i les més
forçats
per les seves cases de discos. Avui escoltarem en la primera part d'
El Temps
Passa... i la música queda,
surf music a l'espanyola, amb
regust a sud i
tindrem a
Pekenikes,
Los 4 Jets,
Relámpagos,
Los Continentales,
The Tomcats que
van arribar al pais des de Anglaterra,
Telstars i fins i tot a
Los Sírex, pero
també tindrem a
Lou Bennett,
Elia Fleta amb
Tete Montoliu,
Los Banzos,
Lone
Star,
Los Mustang,
José Guardiola,
Los Tamara,
Andy Williams i
Los Módulos.
Tots ells ens acompanyen avui en aquest
viatge a l'ahir, als
anys seixanta que
t'arriba des de aquelles
emissores per les que
sortim a l’aire setmanalment o
bé per
internet si t’el descarregues del
blog o el
facebook de
Montse.
Sóm Quimet Curull i Mario Prades i
us direm, com sempre que
Obrim la
Paradeta
Los Pekenikes – Los cuatro muleros

Comencem aquest recorregut per la
surf music a l'espanyola
amb
Los Pekenikes, possiblement i al costat de
Los Relámpagos i
Los Sonor, els
millors
grups instrumentals dels anys seixanta. Aquest tema, tot un clàssic de
la copla amb lletra de
Federico García Lorca i que va cantar
l'Argentinita, es va incloure en un EP editat
per
Los Pekenikes l’any 1964 que va ser el seu
primer èxit a nivell comercial,
tot i que ja portaven publicats set EP's i en el qual també tenien cantant,
encara que en aquest tema brilla per la seva absència. Es tractava de
Juan
Pardo i és un dels tres vinils que gravaria com a veu solista de
Los Pekenikes. En el
disc, editat per Hispavox, també es van incloure “
Mírame” que es una versió del
“
Lesson in love” de
Cliff Richard, junt a “
Soldado de levita” també un clàsic,
i “
Vete ya” que creiem era una composició pròpia. La producció va estar a
càrrec de
Rafael Trabucchelli que era la

primera vegada que treballava amb ells
i d'alguna manera l'èxit de "
Los cuatro muleros" va marcar a
Los
Pekenikes que tot i incorporar posteriorment a
José Barranco com a cantant, ja
que
Juan Pardo es va anar a
Los Brincos, finalment es van convertir en un grup
instrumental. La veritat és que Hispavox mai va estar d'acord amb el fitxatge
de
Juan Pardo que va entrar substituint a
Antonio Morales "
Junior",
no els agradava. En la gravació d'aquest disc
Los Pekenikes eren
Alfonso Sainz
(saxo),
Lucas Sainz (guitarra solista),
Ignacio Martín Sequeros (baix),
Pablo
Argote (bateria),
Tony Luz (guitarra rítmica) i
Juan Pardo (cantant). També van
incloure òrgan en dues de les cançons i encara que en algunes fonts es deia que
el va tocar
Alfonso Sainz, en realitat va ser un músic d'estudi.
Los Pekenikes
van ser un grup creat pels germans
Lucas i
Alfonso Sainz que va morir l’any
2014 als Estats Units, on residia. Malgrat convertir-se en una de les
bandes
instrumentals més importants dels 60
a Espanya, per les files de
Los Pekenikes van passar
cantants

per un tub, des de
Juan Pardo a
José Barranco, sense oblidar
Junior,
Aute,
Eddy Guzmán,
Karina i molts altres. Un altre component históric de Los Pekenikes va se
el guitarrista
Tony Luz que va formar part dels
Pekenikes de 1961 fins l’any
1971 i durant aquesta època també es va dedicar a la composició, seves són
"
El baúl de los recuerdos" de
Karina i altres cançons que va gravar
la cantant, entre elles "
Un mundo nuevo", que va aconseguir un
segon
lloc al
Festival de la Cançó
d'Eurovisió l'any 1971. A
mitjans dels 60
Los Pekenikes van incorporar metalls i nous músics i van
arribar algunes de les cançons històriques del grup madrileny.




Los Relámpagos – Dos cruces

El
segon millor grup espanyol de música instrumental en els
seixanta podem assegurar que van ser
Los Relámpagos i en la seva discografia
van realitzar
un recorregut per la geografia espanyola, aclararem, que a la
seva música se la va anomenar
spanish sound, de fet recordareu les seves
cançons “
Nit de llampecs” i “
La
Santa espina” que eren dos
sardanes, a més de “
Alborada
gallega”, amb clar aire gallec i unes quantes més. També
Los Relámpagos van
mirar al sud espanyol en el seu repertori. Val a dir que en els seus inicis
ells van enfocar la seva música cap a la
surf music arribada bàsicament
d'Anglaterra i per descomptat els Estats Units, però el seu pas al segell
Novola, una subdivisió de Zafiro per potenciar els grups nacionals va marcar
una inflexió i van començar a decantar la seva música cap a les
influències
espanyoles. Aquesta cançó, un altre clàssic de la
copla que havia portat a
l'èxit
Carmelo
Larrea, es trobava en el seu primer EP per al segell Novola,
publicat al 1965 i en el qual també trobàvem “
Hay quien dice de Jaen” que
Luisa
Linares y Los Galindos havia portat al triomf en els 50, el
pasdoble “
Luna de
España” del
mestre Moraleda i “
María Dolores”, una altra
copla, en aquest cas
dels anys 30. Van començar sent
Dick y Los Relámpagos i van acompanyar a
Mike
Ríos en enregistraments i actuacions i també a altres, entre ells el
Dúo Cramer
i a
Juan Pardo en el seu primer EP quan firmaba com
Juan Pardo y su Conjunto i
Los Relámpagos estaven liderats per
José Luis Armenteros (guitarra) que
posteriorment es va dedicar a la producció i composició després de deixar-los
en 1968. Però per
Los Relámpagos van passar a més a més,
Pablo Herrero (òrgan)
que era el veritable protagonista amb el seu instrument i també es va dedicar a la producció i composició per altres,
Ricardo López Fuster
(bateria),
Juanjo Sánchez Campins (baix, i guitarra solista) i que va morir el
23 d'agost de 2008,
Ignacio Sánchez Campins (guitarra rítmica i orgue),
Juanjo
Sánchez Campins Jr (guitarra rítmica) i
Fernando Mariscal Jimeno (bateria).




Los Continentales – Don Quijote

Un altre bona banda que va compaginar cançons instrumentals
i altres cantades van ser
Los Continentales, també de Madrid.
Los Continentales
van ser un grup destacable dins de
la música instrumental de principis dels
seixanta, es van formar al 1962 i van gravar el seu primer EP l’any 1964 i
aquesta cançó que compartirem ara va ser escrita per
Augusto Algueró, amb lletra, és clar, pero en
versió instrumental també havia estat gravada per
Los Estudiantes, ara bé,
creiem que la versió de
Los Continentales es genial i hem de destacar la feina
de la guitarra d'
Álvaro Yébenes que curiosament després es passaria al baix i
s'incorporaria a
Los Canarios. En aquest EP, també es van incloure “
Hava
Naguila” que era un clásic israelí, “
El último tren del espacio” dels suecs
The
Spotnicks i que ja l’hem escoltat al programa la passada temporada i “
El mar
cruel” que era de
Billy Kramer & The Dakotas. També integravan
Los
Continentales, a part de
Álvaro Yébenes del que ja hem parlat,
Ángel Arriba
(guitarra),
Juan Antonio González (baix) i
Rafael Sánchez de Ocaña (bateria),
però van patir canvis a partir de 1965 quan es van plantejar incloure cantant.
Va marxar-se el bateria
Rafael, al que es coneixia com
Nique. Va entrar
José
Manuel Rodríguez al seu lloc i es va incorporar el cantant
Blume que
posteriorment tindria una discreta carrera en solitari. Per
Los Continentales
que van arribar a ser set, van passar altres músics com
Gonzalo González,
Boris
que marxaria a la banda de
Mike Kennedy,
Quique Martínez, l'amic
Tony Reinoso,
Antonio Román Obrador,
Enric Pérez,
Lucas,
Juan Mena i pensem que ens deixem
algun.
Álvaro Yebenes es marxaria a Los Canarios, però com a baixista.
Los
Continentales van participar en un quants
concursos, cosa molt en voga en
aquelles èpoques i també van participar en les famoses
matinals del Price madrileny.
Després de gravar dos EP i tres singles, i passar també pels segells Tempo i
Sonoplay,
Los Continentales es van separar definitivament l’any 1968.




Los 4 Jets – María de la O

Com us deiem, molts grups de
surf music i altres, bàsicament
madrilenys, van versionar
temes clàssics amb
regust andalús passant-los al
pop.
Els 4 Jets van prendre aquest clàssic i el van reconvertir modernitzant-ho, el
resultat és aquest que escoltem ara i que es va incloure en un EP al costat de
“
Luna” que estava escrita per ells, “
Shake baby shake” de
Champion Jack Dupree
a ritme de
rock and roll molt edulcorat i “
La.Luz” que és una mena de
bossa
nova. Es va publicar l'any 1965 i va ser el seu tercer i últim EP. “
María de la O”, tot un clàsic de la
copla,
va ser composada per
Salvador Valverde i
Rafael de León per a
Maria Ojer Ferrer
coneguda com
Coque i també la va versionar
Estrellita Castro,
Pilar Arcos,
Carmen Amaya,
Cristina del Valle,
Marifé de Triana,
Carlos Cano,
María Vidal,
Niña Pastori,
Diego el Cigala,
Diana Navarro,
Manuel Vallejo i molts altres. La
veritat es que
Los 4 Jets van gravar quatre discos, tot i que l'últim no va
arribar a publicar-se mai. Ara farem una miqueta d’historia. Un dels primers
conjunts que van sortir a Madrid va ser
Los Mágicos l’any 1958, on hi trobavem
als germans
Santiago (guitarra rítmica) i
José María González Picatoste (baix).
Quan es van

desfer se'ls uneix el guitarra
Tony Reinoso que va formar part de
Los Continentales i anys més tard es convertiria en líder de
Los Solitarios i
un músic filipí establert a Espanya des de petit anomenat
Eddy Guzmán (bateria
i cantant) que venía dels
Pekenikes i allà es van crear
Los 4 Jets. L'any 1963
Reinoso que ara viu a Santo Domingo, s'en va anar a
Los Continentales i en el
seu lloc entra
Ricky Morales que posteriorment tocaria a
Los Shakers,
Los
Brincos i
Barrabás. De fet
Los 4 Jets adolien de ser
molt tècnic interpretant
les seves cançons en directe, però
freds i
no comunicaven amb el públic, ells
volien que
els assistents als seus concerts es mantinguessin en silenci i
quiets, gaudint de la música, però la joventut en aquells festivals, aquells
matins del Prince de Madrid volia
marxa, moure el esquelet, volia expressar les
seves emocions i
ànsies de rebeldia a través de la música.
Los 4 Jets van tornar
anys mes tard ja sols com
Los Jets i les seves gravacions van ser reeditadas en
CD per Ramalama Music.
José María González i
Eddy Guzmán ja van morir


Los Telstars – Recuerdos de Andalucía

La veritat es que no tan sols a Madrid es feia el
spanish
sound. A
El Temps Passa… i la música queda seguim amb el
regust a Sud ara amb
Los Telstars que van ser un grup mallorquí de música entre
instrumental i
cantada i eren
Luis Cerón,
Miguel Porta,
Juan José Vázquez,
Leonardo Martín i
un altre que no recordem el nóm, però creiem que va ser
Tony Lugones. Alguns d'ells venien d'un grup anomenat
Los
Voltors.
Los Telstars van funcionar de l’any 1965 fins finals de la dècada.
L’any 1966
Luis Cerón de qui
Quimet
sempre diu que deurien de ser parents ja que ell també es diu
Cerón, en aquest
cas de segon cognom i no es qué precisamente ni hagin masses que es diuen així,
va marxar-se per anar a tocar a l'
Orquesta de Silvana Velasco i allò va marcar
el principi de la fi, si be van treballar ancara un temps i creiem que va
entrar llavors
Toni Tugones que després va esdevenir pilot comercial, si no ens
falla la memoria, de
Spanair.
Los Telstars eren
Luis Cerón,
Miguel Porta,
Juan
José Vázquez i
Leonardo Martín. El tema que escoltem avui a
El Temps Passa... i la música queda, “
Recuerdos de
Andalucía” va ser un èxit del gran bolerista cuba
Antonio Machín, és clar que
en un principi es tractave d’un
cha cha chá. La cançó és trovaba a un EP editat
per Belter l’any 1967 i on també es van incloure “
Guantanamera”, “
Triana
Morena” i “
Incendio en Rio”. En aquest disc i de fet en tots els que van
gravar, els
Telstars eren cinc, però no sabem el nom del cinquè en joc.
Los
Telstars van gravar varis EP’s i tres singles. Per cert, hi havie un grup a
Puerto Rico que també es dien
Los Telstars, res a veure amb els nostres.
Los Telstars
també van participar en el
Festival Internacional de la Canción de Mallorca, ells
sent de les Illes no podien faltar.




The Tomcats – A tu vera

Ara us portem una peça molt curiosa ja que es tracta de
spanish sound interpretat per
un grup britànic que es van establir a Espanya
durant els anys 1965 i 1966 i van gravar cançons cantant en un castellà que
intenta imitar l'
accent andalús molt
sui gèneres i de difícil comprensió, clar
que del que es tractava era de posar voluntat i els nois de
The Tomcats, això
de voluntat i bona intenció hi posava molta. La veritat és que aquesta cançó,
al costat d'altres tres, també es va incloure en un Disc Sorpresa de Fundador.
Inicialment aquest tema, escrita per
Rafael de León i
Juan Solano, havia estat
un dels grans èxits de
Lola Flores, la
Faraona que la va gravar al 62 i la va cantar en
el film "
El balcón de la
Luna", però
The Tomcats la van publicar en un EP editat
l’any 1966 pel segell Philips i que també va incloure “
Macarenas”, “
Que familia
más original” i “
Pena, penita, pena”, com podeu comprovar pràcticament totes
elles mirant
al Sud i a la
copla. Va ser el seu segon disc al nostre país, on
van gravar en total cinc discos, entre EP's i

singles.
El grup l’integraven Tom Newman i Tony Duhig
(guitarra i cantants), Jon Field (teclat i cantant), Alan James (baix) i Chris
Jackson (bateria). The Tomcats van intervenir en la pel·lícula
"
Operación secretaria", dirigida per
Mariano Ozores i protagonitzada
per
Gracita Morales,
Manolo Gómez Bur i
José Luis López Vázquez, on interpreten
dues cançons, encara que en el film les canten en anglès, la resta de la banda
sonora és de
Pedro Iturralde. Tornant a
The Tomcats, es van assentar a Madrid i
actuaven habitualment per les
sales de ball de l'època, entre elles la
Consulado, i el seu
repertori el configuraven bàsicament versions de cançons de
The Beatles,
Kinks
i
The Rolling Stones. Quan finalment tornaran a Inglaterram alguns dels seus
components crearan un nou grup de
música psicodèlica, denominat
July.




Los Sírex – Que bueno, que bueno

Ara ens venim a Barcelona i escoltarem a
Los Sírex que ens
porten aquest tema, també una versió, en aquest cas de
Conchita Bautista,
escrita per
Antonio Figueroa i que la va portar al
Festival d'Eurovisió del
1965, quedant entre els últims classificats. És clar que la versió de
Los
Sírex, més propera al
pop, ens resulta molt més agradable d'escoltar, una cosa
que ja hem comentat a diverses ocasions. De fet el single amb aquest tema i que
incloïa "
Chao, chao" que era el "
Down Town" de
Petula
Clark, a l'altra cara, editat per Vergara, es va vendre molt millor que la
versió eurovisiva de
Conchita Bautista i és que
Los Sírex, eren molt
Sírex.
Aquest single va ser el tercer disc que els barcelonins publicarien l'any 1965.
Per cert, al 1972
Los Sírex, en aquest cas millor dir la discogràfica, va
reeditar aquesta cançó en un single amb "
La escoba" com a cara A.
Guillermo Rodríguez Holgado, baixista, compositor i arreglista del grup, al
costat de
Leslie són avui en dia els únics dels antics components que encara
romanen a la banda. Per cert que
Leslie es va dedicar també a la política i va
ser
regidor a Barcelona militant a
CiU. El nom de
Los Sírex va ser una idea de
Guillermo que treballava en una fàbrica d'ulleres. Per cert que el primer
cantant de
Los Sírex va ser
Santi Carulla que els va deixar per recomanació del
seu pare després d’un concert fet al
Tropical de Castelldefels.
Los Sírex, un
dels millors grups espanyols dels 60, va estar format per
Antonio “
Leslie”
Miguel Cervero com a cantant,
Luis Gomis de Pruneda a la bateria,
José
Fontserè guitarra rítmica, al baix
Guillermo Rodríguez Holgado i
Manolo Madruga
a la guitarra solista, tots ells de Barcelona.
Lluis i
Manolo, batería i
guitarra de
Los Sírex respectivamente, van morir el mes de setembre de l’any
2012 amb pocs dies de diferencia i el mes d’octubre del 2014 ens va deixar el
batería
Ernesto Rodríguez que feia cinc anys que estava a
Los Sírex i va ser el
fundador del grup
Los Gatos Negros.




La Música
que es Feia en Català
Lou Bennett – Maigret Theme

El gran organista nord-americà
Lou Bennett després de passar
per França es va assentar a Catalunya i fins a la seva mort va viure a
Cambrils, a Tarragona. Durant un temps va acompanyar a
Núria Feliu en diversos
enregistraments i va gravar també per al segell Edigsa. Va compondre així
mateix, unes quantes bandes sonores per a pel·lícules espanyoles, entre elles
destaca "
La vil seducción" de 1968, protagonitzada per
Analía Gadé i
Fernando Fernan Gómez. Aquesta cançó que us hem seleccionat per escoltar avui a
El Temps Passa... i la música queda, va ser el tema central de la sèrie de
televisió "
Comissari Maigret", molt popular a l'Espanya dels seixanta
i que
Lou Bennett ens porta a ritme de
jazz. Us el hem extret d'un EP editat a
França l'any 1965 i signat com
Lou Bennett et son Quintette avec Kenny Clarke
que va ser un gran bateria de color mort al 1985 i en el disc també es van
incloure “
Pentecostal Keeling”, “
Chateau en Suede” i “
Watermelon man”.
Lou
Bennett, de veritable nom
Jean-Louis Benoît, va

néixer a Philadelphia el 18 de
maig de l’any 1926i va començar tocant el piano. L’any 1960 es va trasladar a
París i sols va tornar als Estats Units en una ocasió, per actuar al
Newport
Jazz Festival l’any 1964. Residia a Vilafortuny, a Cambrils,
Mario va parlar
amb ell moltes vegades i també el va entrevistar per
Diari de Tarragona. El
magistral organista
Lou Bennett, va morir a París un 10 de febrer de 1997.
Mario recorda una actuació al
Keyboard de Reus on amb formació de trio (òrgan Hammond,
saxo i bateria), al
blog veureu una foto d’aquell dia feta per ell. De fet
Lou
Bennett era molt amic del propietari del local, en
Jaume Joan que també es
mort,
Lou Bennett aquella nit va donar a tothom una lliçó de bon
jazz i això
que l'artrosi gairebé no el deixava moure els dits... i aquest fet ens parla de
la seva gran genialitat.
Quimet també recorda un concert de
Lou Bennett fet al
Camp de Mart, a Tarragona ciutat, on un dels espectadors, entre el públic, li
va demanar al músic “
Toque el Cant dels Ocells, por favor” a lo que el genial
organista de color va replicar: “
El Cant dels Ocells es demana… si us plau”.
Elia Fleta amb el Tete Montoliu Trio – Les fulles mortes

Seguirem amb bon
jazz fet a Catalunya.
Elia Fleta era filla
del gran tenor
Miguel Fleta, va néixer a Madrid el 13 de febrer de 1928 i abans
de llançar-se en aquest projecte jazzístic al costat del gran pianista
Tete
Montoliu, va formar amb la seva germana
Paloma el duet
Las Hermanas Fleta,
gravant
pop de l'època, quan no se sabia que allò era
pop i se l'anomenava
música lleugera, elles van treure el famos “
Chacacha del tren” i “
Penjamo”,
entre molts altres èxits. Quan el duet se va trencar va ser
Juan Carlos
Calderon qui la va introduïr en el mon del
jazz. El bateria
Peer Wyboris li va presentar a
Tete Montoliu i al costat del
Trio va

debutar l’any 1965 al
Bourbon Street de
Madrid i posteriorment en el
Jamboore de Barcelona arribant a gravar junts
dos
EP's. El
Tete Montoliu Trio el formaven en aquells moments
Erik Peter al
contrabaix,
Peer Wyboris a la bateria i
Tete Montoliu al piano. L’any 1967
Ràdio Peninsular va escollir a
Elia Fleta com "
La millor cantant
espanyola" de l'any. Al 1974 va participar en el
Festival de Jazz de
Cardedeu al costat de figures de renom dins del
jazz internacional com
Johnny
Griffin,
Lou Bennett al que hem escoltat abans o el mateix
Tete Montoliu, entre altres. A
partir de 1967 es va fer acompanyar pel trio de
José Luis Valletta. “
Les
feuilles mortes”, títol original en francés i que escoltem ara, va ser una
composició de l’any 1945, amb lletra de
Jacques Prévert i música de
Joseph
Kosma que va popularitzar el recordat
Yves Montand i avui en dia es tot un
standar del jazz que
Elia en ha portat en català a
El Temps Passa... i la música queda.




Lone Star –
El cant dels ocells

Ara anem a escoltar als
Lone Star, la millor banda de
rock
espanyola dels seixanta i part dels setanta. El grup català
Lone Star, als que
es coneix com “
La Leyenda”,
també van gravat en català, si bé solsament ho van fer en una ocasió, publicat
un single i maxi-single ja en els anys setanta amb dues cançons i amb
arrengaments musicals de
Jordi Doncos, si be en el seixanta van publicar una
versió de “
El cant dels Ocells” de
Pau Casal en clau de
jazz, però no teniem
massa clar si era cantada o solsament instrumental, finalment hem confirmat que
era
instrumental i ara l’escoltarem. “
El cant dels ocells” és un tema clàssic
del
folklore català d'autoria desconeguda, encara que moltes fonts erròniament
donen com el seu autor al genial violoncel·lista
Pau Casals (Vendrell, 29 de
desembre de 1876 - San Juan de Puerto Rico, 22 octubre de 1973) pel fet que
l’insigne músic va realitzar els arranjaments i va interpretar la versió avui

coneguda per tots. De fet aquesta cançó originalment era
una nadala, si bé avui dia
s'utilitza per a
cerimònies fúnebres i per
acomiadar els difunts. Aquest tema
es va incloure en el LP "
Lone Star en Jazz" que es va publicar l’any
1968 i comprovareu que els components de
Lone Star han canviat alguns dels seus
instruments.
Joan Miró toca el vibràfon,
Pere Gené el piano i
Rafa de la Vega el contrabaix, només
Enrique López manté el seu instrument, la bateria. De fet i des de 1966
Lone
Star realitzaven un doble repertori incloent una lliçó de
jazz en pràcticament
totes les seves actuacions i van gravar un disc en directe fent
jazz, a Madrid,
encara que no va arribar a publicar fins fa tres o quatre anys.
Lone Star, la
banda liderada per el cantant i pianista
Pere Gené, son l’únic conjunt de
rock
espanyol que ha actuat en
un portaavions nord-americà, el
JFK, el Nadal de
1970. La marineria i oficialitat del vaixell de guerra del pais de les barres i
estrelles, esperava un grup de
folklore espanyol que els hi cantes
copla o
rumbeta i es van trobar amb una lliçó de
R & B i en anglès, idioma que
Pere
Gené domina ja que va estar vivint i tocant a Anglaterra abans de crear
Lone
Star, de fet va anar a Londres per estudià piano clàsic amb una beca i allà va
lucinar amb el
rock and roll i el
R & B.




Seguirem ara amb més música que ens arriba des del País Basc
Los Módulos – Noche de amor

Escoltarem ara a
Los Módulos, liderats per
Pepe Robles que
en la tornada del grup, fa uns anys, va ser substituit per l’amic
José Luis
Iglesias Pibe.
Los Módulos són el primer grup de
rock progressiu espanyol de la
història i van ser els primers que van utilitzar un
Melotrom i un
Moog al país.
No obstant això la discogràfica els va forçar a fer temes molt propers al
pop
de manera que tot i la seva qualitat, a molts amants del
rock progressiu no els
van fer el pes i els fervents seguidors del
pop els troben
recarregats. La veritat
és que
Los Módulos van ser
una de l
es millors bandes espanyoles de la història.
Estaven liderats per
Pepe Robles que havia estat tocant amb
Los Ángeles
substituint a un dels seus components que estava fent la mili.
Rafael
Trabuchelli de Hispavox, proposa llavors a
Pepe Robles un llançament important
com a solista, però ell va preferir crear un grup i a partir de febrer del 1969
i al costat de
Tomás Bohórquez (orgue Hammond, piano, moog i melotrom),
Emilio
Bueno (baix),
Juan Antonio García
Reyzábal (bateria i violí elèctric) i el
propi
Pepe Robles (guitarra i veu) comencen
assajos de 8 hores diàries, havien
nascut
Los Módulos. "
Noche de amor" es trobava en el seu primer LP

"
Realidad" publicat per Hispavox l’any 1970 i mai va editar-se en
single a causa del seu llarg metratge. En aquest àlbum també es va incloure la
que possiblement sigui la seva cançó més comercial i coneguda “
Todo tienen su
fin” que curiosament va ser cara B d’un
single.
Los Módulos es van desfer a la fi dels 70 i l'últim baixista va
ser
José Luis Campuzano "
Sherpa" que després tocaria amb
Barón Rojo.
Per el grup també va passar el batería
Juan Cánovas que tocaria amb
Cánovas,
Rodrigo, Adolfo y Guzmán CRAG, el
primer supergrup del pop espanyol. En total
Los Módulos van gravar 8 singles, sis LP’s i quatre o cinc recopilatoris, sempre van gravar
amb Hispavox.
Los Módulos van tornar anys després, sense
Pepe Robles que com us
déiem va ser substituit per
José Luis Iglesias "
Pibe" i van gravar un
nou disc del que ara no recordem el títol.




Los Banzos – Quiero creer

A mitjans dels anys seixanta i des de Valladolid ens va
arribar un grup interessant que van publicar uns quants discos, concretament
tres singles, estem parlant de
Los Banzos als quals ara escoltarem amb el tema
“
Quiero creer” que va ser la cara A del seu primer senzill, editat l'any 1967
pel segell Polydor, amb "
Margarette" a l'altre costat. Tots dos
temes, escrits per ells amb arranjaments musicals a càrrec de
Juan Carlos
Calderón que els va imprimir un
toc psicodèlic que ha fet que amb els pass dels
anys sigui un disc valorat pels col·leccionistes. La veritat és que
Los Banzos
van ser un grup que petaba molt bé, comparables a
Los Buenos,
Los Íberos o
Los
Grimm. Van començar anomenant-se
Los Hangstrom i van estar tocant durant més
d'un any a Eivissa i des d'allà van negociar

amb diverses discogràfiques fins a
signar amb Polydor, encara que els van obligar a canviar-se el nom i van passar
a ser
Los Banzos. Van tenir diversos canvis en la formació, però la més estable
va ser la integrada per
Arturo Goicoechea (guitarra, orgue, saxofon, veu),
Manuel Ángel Cortés (guitarra baixa),
Enrique Insuela (guitarra),
Alberto Cacho
(bateria) i
Curro Serrano (cantant). Van gravar 3 senzills en el termini d'un
any i van comptar amb
Alfonso Sainz de
Los Pekenikes com a productor en els dos
primers. Finalment els nois de
Los Banzos van decidir dedicar-se als seus
estudis universitaris i van abandonar la música. Avui són un grup per al record
i els reivindiquem des d'
El Temps Passa… i la música queda.


Los Mustang – Sabor a miel

Aquesta es una bona versió del "
A taste of honey"
de
The Beatles, encara que no la van escriure ells, va ser composada per
Bobby
Scott i
Ric Marlow per a un musical que es va titular igual i es va estrenar
l'any 1960 sent inicialment
instrumental, ens la porten els nostres grans
versioners
Los Mustang, des d'un EP que es va publicar l'any 1964 i en el qual
es van incloure el "
Please please me" aquesta si de
Lennon i
McCartney, "
María Elena" dels
Indios Tabajaras i
"
Witchcraft", curiosament i en contra del que ens tenen acostmats,
les dues últimes són instrumentals. Els
Mustang són l'única banda de
pop dels
seixanta que fins a la seva dissolució l'any 2000 ha mantingut
els
mateixos components originals. La veritat es que
Los Mustang tenien una
ventatge sobre els seus companys de profesió i és que ells, mitjançant gestió
del segell EMI van signar un contacte amb
Brian Epstein que els autoritzave a
gravar les cançons dels
Beatles a Espanya i en moltes ocasions abans de que es
publiquesi la versió original. Aixó va fer que
Los
Mustang amb temes com “
El
submarino amarillo” o “
Obladi Oblada”, la seva versió tingues xifres de vendes
al pais molt superiors a las del nois de Liverpool. Per cert en els seus
començamens i quan eren un
grup instrumental sense cantant, van participar en
el concurs “
El show de las 2”
que presentava
Joaquín Soler Serrano, que va ser guanyada per els valencians
Los Pantalones Azules amb
Los Sírex en
segon lloc. Després
Tony Mier (bateria)
i
Santi Carulla (cantant) deixarien a
Los Sírex i s'incorporarien a
Marco Rosi
(guitarra solista) que també era el propietari del nom de
Los Mustang i va
morir l’any passat,
Antonio Mercadé (guitarra rítmica) i
Miguel Navarro (baix)
i sorgiria la definitva formació que tants èxits van aconseguir al llarg de
quatre dècades.
Los Mustang actuaven habitualment a
El Pinar, una popular
sala
de concerts barcelonina. Van mantenir la formació original fins que el grup es
va desfer l’any 2000, de fet van ser l'únic grup dels 60 que no van tenir

canvis al llarg dels anys i precisamente per aixó a la
Fira del Disc i Cinema
Internacional de Col·leccionisme que organitzava
Mario a Catalunya i Andorra,
en la edición que es va fer a Malgrat de Mar, els hi van retre
un homenatge i
els hi va lliurar una placa que va recollir
Santi Carulla. Un dada interesant
es que
Marco Rossi va ser el delegat a Barcelona de la firma
Mitsubishi secció
vídeo, però volem recordar a aquest genial guitarrista, compositor i des de
1968 també el seu manager.
Marco Rossi va morir el diumenge 17 de maig del 2015 a Figueres, on vivia.
En els 40 anys de trajectòria
Los Mustang sols van gravar
16 temes propis, tots
ells escrits per
Marco Rossi que va néixer al Poble Sec, a Barcelona, un 30
d’agost de 1942, tenia 72 anys d’edad. Ens hem asabentat de que l’any 2012 la
dona de
Marco també va morir.




Los Tamara – Y por tanto

Aquest tema que us hem seleccionat per compartir a
El Temps
Passa... i la música queda, és una versió d'un gran èxit del francès
Charles
Aznavour i es va incloure en un EP editat per Zafiro l'any 1964 incloent
“
Sapore di sale” de
Gino Paoli, “
Yo” i “
Se burló de mí”. Al 1976
Pucho Boedo
els va deixar a causa dels seus problemes de salut i el nou cantant va ser
Paco
Montero.
Pucho va tornar a la música en els 80, però ja en solitari i va morir
poc després.
Los Tamara es van formar l’any 1958 a Noya, la Corunya i eren
Prudencio
Romo (Noya, 10 d'octubre de 1927 - Santiago de Compostel, 19 de març de 2007),
el seu germà
Alberto Romo,
Manolo Paz,
Xosé Sarmiento (guitarra i clarinet),
Germán Olariaga (violinista i cantant) i
Enrique Paisal. L’any 1961 se'ls va
unir el que seria el seu líder carismàtic: el cantant
Pucho Boedo (A Coruña, 1928 - 26 de gener de
1986).
Los Tamara van ser, en els seus principis, una de les bones bandes de
pop versioner de l'època, però ells van saber mirar cap a les seves arrels i
van cantar i molt a la seva Terra Galega i en la seva llengua. També es van
especialitzar a treballar per als espanyols a l'estranger actuant en gairebé
totes les
Casas de España que tinguessin espai per a actuacions. No oblidem que
quan arrivava la
Setmana
Santa a Espanya
no es podía actuar a cap lloc, estaba
prohibit fins i tot
escoltar música no sacra i
bars,
sales de festa,
cinemes i
tot tipus de
locals d’esbarjo tencaven portes aquest dies per obligació. Tots
ells multiinstrumentista,
Los Tamara van debutar en un concurs de
Ràdio Vigo
que els va significar el seu primer contracte. Van començar a gravar a França
amb el segell Bel-Air, fins que van ser contractats pel espanyol Zafiro amb els
que van treure 8 EP's, cambian després de casa de discos. Són una de les bandes
més estables del
pop espanyol dels seixanta i creiem que encara es troben en
actiu, si be alguns dels seus components s’han quedat per el camí. Curiosament
el nom de
Los Tamara va ser un suggeriment de l'alcalde de Noya,
Manolo Ons que
se'l va suggerir perquè tinguessin una identificació molt gallega ja que el nom
era el que posseïa antigament el
riu Tambre i també té l'origen en una
antiga
família galega, la dels
comtes de Trastamara.
Enrique Paisal va deixar el grup
l'any 1975 per donar classes al
Conservatori de Santiago de Compostela i fer-se
càrrec de l'
Escola de música de Porto do Son. Va treure dos discos en solitari.




Andy Williams – Amor háblame dulcemente

Ara al programa d’avui de
El Temps Passa… i la música queda,
os portarem una cançó que aquí la coneixíem, amb molt de conya, com la cançó
del "
Perfume embriagador" i no es van fer pocs acudits a costa del
olorós efluvio del que parla la lletra de la cançó en començar. Val a dir que
era el tema d'amor de la pel·lícula "
El padríno", ja dels anys
setanta i va ser tot un plena pistes, quan en les discoteques de la época es
ballava "
agarraet". És clar que un any abans
Andy Williams ja ho va
conseguir també amb la cançó del film “
Love Story”. Van ser
temes estrelles a
guateques i festes particulars tan en voga en l'època dels

seixanta.
Andy
Williams, al que ara escoltem a la recta final del programa, va ser un dels
últims grans
crooners americans i val a dir que aquest va ser el seu gran hit
en el país i com comprovareu el va versioná així mateix al castellà. Aquest
crooner i
showman nord americà,
Andy Williams que es deia en realitat
Howard
Andrew Williams, va néixer el 3 de desembre de 1927 a Wall Lake, Iowa i va
morir el 25 de septiembre de 2012, just el dia de Nadal. El cantant i actor
Andy Williams tenia 84 anys d’edat, i va patir un càncer de bufeta.




José Guardiola – El mundo

Acabarem avui amb el nostre
últim gran crooner, li deiem amb
afecte
Pepe Hucha, però es deia
José Guardiola, nascut al 1930 a Barcelona, i la seva
versió d'aquest clàssic de la música italiana que va immortalitzar
Jimmy
Fontana l’any 1965 i que fins i tot va arribar a versionar-la al català. La
interpretació de
Josep Guardiola és una de les millors que s'han fet i la seva
potent veu brilla en tot el seu esplendor omplin totalment aquest tema i
servint de colofó a
El Temps Passa... i la música queda d'avui. La cançó
s'inclou en un EP editat per Vergara l'any 1965 i en què el tema estrella va
ser “
El ángel de la guarda”, cantada a duet amb la seva filla
Rosa Mari, al
costat de “
Jamás te olvidaré”, “
Yeh Yeh” i “
El mundo” de
Jimmy Fontana que és
la que escoltem ara. Per cert a la portada veureu un
Josep Guardiola sense el seu característic
bigot. Sembla
ser que la casa de discos va voler rejovenir a
José Guardiola a fi d'arribar a

les
fans, llegiu
compradores de discos, més joves que el seu públic habitual i
competir amb els nous valors que anaven sorgint a l’estat.
José Guardiola que
si bé va centrar sempre la seva carrera en l'idioma de
Cervantes, no li va fer
fàstics a cantar en la llengua de
Mossèn Cinto i va gravar uns quans discos en
català, aquesta cançó també. Ara i escoltan aquesta peça volem recordar que l’èxit més important en
la carrera de
José Guardiola ha estat la versió que va fer de “
Diez y seis
toneladas” que és va convertir en la seva cançó més representativa. L’any 1963
ens va representar a
Eurovisió.
Josep Guardiola ens va deixar el 9 d’abril del
any 2012, el cantant tenía 82 anys d’edat.




Conclou El Temps Passa… i la música queda per aquesta
setmana, nosaltres ara marxarem amb la música i els nostres records cap un
altre raconet, però abans us deixem amb companyia de totes aquelles
emissores per les que el programa surt a les ones o bé per internet si t’el
descarrégues des del blog o el facebook de Montse Aliaga. Sóm Quimet
Curull i Mario Prades i ens retrobarem la setmana que ve
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario