La surf music va sorgir entorn de les platges, a la Califòrnia de finals
dels anys cinquanta i tenia dos vessants destacades, una vocal i l'altra
instrumental que també va arrelar a Anglaterra i per descomptat va tenir els
seus seguidors a Espanya, encara que molts dels grups que es van dedicar a la
música instrumental van incloure en ocasions influències del Sud espanyol en
les seves cançons, unes vegades de "motu propio" i les més forçats
per les seves cases de discos. Avui escoltarem en la primera part d'El Temps
Passa... i la música queda, surf music a l'espanyola, amb regust a sud i
tindrem a Pekenikes, Los 4 Jets, Relámpagos, Los Continentales, The Tomcats que
van arribar al pais des de Anglaterra, Telstars i fins i tot a Los Sírex, pero
també tindrem a Lou Bennett, Elia Fleta amb Tete Montoliu, Los Banzos, Lone
Star, Los Mustang, José Guardiola, Los Tamara, Andy Williams i Los Módulos.
Tots ells ens acompanyen avui en aquest viatge a l'ahir, als anys seixanta que
t'arriba des de aquelles emissores per les que sortim a l’aire setmanalment o
bé per internet si t’el descarregues del blog o el facebook de Montse. Sóm Quimet Curull i Mario Prades i
us direm, com sempre que
Obrim la
Paradeta
Los Pekenikes – Los cuatro muleros
Comencem aquest recorregut per la surf music a l'espanyola
amb Los Pekenikes, possiblement i al costat de Los Relámpagos i Los Sonor, els
millors grups instrumentals dels anys seixanta. Aquest tema, tot un clàssic de
la copla amb lletra de Federico García Lorca i que va cantar l'Argentinita, es va incloure en un EP editat
per Los Pekenikes l’any 1964 que va ser el seu primer èxit a nivell comercial,
tot i que ja portaven publicats set EP's i en el qual també tenien cantant,
encara que en aquest tema brilla per la seva absència. Es tractava de Juan
Pardo i és un dels tres vinils que gravaria com a veu solista de Los Pekenikes. En el
disc, editat per Hispavox, també es van incloure “Mírame” que es una versió del
“Lesson in love” de Cliff Richard, junt a “Soldado de levita” també un clàsic,
i “Vete ya” que creiem era una composició pròpia. La producció va estar a
càrrec de Rafael Trabucchelli que era la primera vegada que treballava amb ells
i d'alguna manera l'èxit de "Los cuatro muleros" va marcar a Los
Pekenikes que tot i incorporar posteriorment a José Barranco com a cantant, ja
que Juan Pardo es va anar a Los Brincos, finalment es van convertir en un grup
instrumental. La veritat és que Hispavox mai va estar d'acord amb el fitxatge
de Juan Pardo que va entrar substituint a Antonio Morales "Junior",
no els agradava. En la gravació d'aquest disc Los Pekenikes eren Alfonso Sainz
(saxo), Lucas Sainz (guitarra solista), Ignacio Martín Sequeros (baix), Pablo
Argote (bateria), Tony Luz (guitarra rítmica) i Juan Pardo (cantant). També van
incloure òrgan en dues de les cançons i encara que en algunes fonts es deia que
el va tocar Alfonso Sainz, en realitat va ser un músic d'estudi. Los Pekenikes
van ser un grup creat pels germans Lucas i Alfonso Sainz que va morir l’any
2014 als Estats Units, on residia. Malgrat convertir-se en una de les bandes
instrumentals més importants dels 60
a Espanya, per les files de Los Pekenikes van passar
cantants per un tub, des de Juan Pardo a José Barranco, sense oblidar Junior,
Aute, Eddy Guzmán, Karina i molts altres. Un altre component históric de Los Pekenikes va se
el guitarrista Tony Luz que va formar part dels Pekenikes de 1961 fins l’any
1971 i durant aquesta època també es va dedicar a la composició, seves són
"El baúl de los recuerdos" de Karina i altres cançons que va gravar
la cantant, entre elles "Un mundo nuevo", que va aconseguir un segon
lloc al Festival de la Cançó
d'Eurovisió l'any 1971. A
mitjans dels 60 Los Pekenikes van incorporar metalls i nous músics i van
arribar algunes de les cançons històriques del grup madrileny.
Los Relámpagos – Dos cruces
El segon millor grup espanyol de música instrumental en els
seixanta podem assegurar que van ser Los Relámpagos i en la seva discografia
van realitzar un recorregut per la geografia espanyola, aclararem, que a la
seva música se la va anomenar spanish sound, de fet recordareu les seves
cançons “Nit de llampecs” i “La
Santa espina” que eren dos sardanes, a més de “Alborada
gallega”, amb clar aire gallec i unes quantes més. També Los Relámpagos van
mirar al sud espanyol en el seu repertori. Val a dir que en els seus inicis
ells van enfocar la seva música cap a la surf music arribada bàsicament
d'Anglaterra i per descomptat els Estats Units, però el seu pas al segell
Novola, una subdivisió de Zafiro per potenciar els grups nacionals va marcar
una inflexió i van començar a decantar la seva música cap a les influències
espanyoles. Aquesta cançó, un altre clàssic de la copla que havia portat a
l'èxit Carmelo Larrea, es trobava en el seu primer EP per al segell Novola,
publicat al 1965 i en el qual també trobàvem “Hay quien dice de Jaen” que Luisa
Linares y Los Galindos havia portat al triomf en els 50, el pasdoble “Luna de
España” del mestre Moraleda i “María Dolores”, una altra copla, en aquest cas
dels anys 30. Van començar sent Dick y Los Relámpagos i van acompanyar a Mike
Ríos en enregistraments i actuacions i també a altres, entre ells el Dúo Cramer
i a Juan Pardo en el seu primer EP quan firmaba com Juan Pardo y su Conjunto i
Los Relámpagos estaven liderats per José Luis Armenteros (guitarra) que
posteriorment es va dedicar a la producció i composició després de deixar-los
en 1968. Però per Los Relámpagos van passar a més a més, Pablo Herrero (òrgan)
que era el veritable protagonista amb el seu instrument i també es va dedicar a la producció i composició per altres, Ricardo López Fuster
(bateria), Juanjo Sánchez Campins (baix, i guitarra solista) i que va morir el
23 d'agost de 2008, Ignacio Sánchez Campins (guitarra rítmica i orgue), Juanjo
Sánchez Campins Jr (guitarra rítmica) i Fernando Mariscal Jimeno (bateria).
Los Continentales – Don Quijote
Un altre bona banda que va compaginar cançons instrumentals
i altres cantades van ser Los Continentales, també de Madrid. Los Continentales
van ser un grup destacable dins de la música instrumental de principis dels
seixanta, es van formar al 1962 i van gravar el seu primer EP l’any 1964 i
aquesta cançó que compartirem ara va ser escrita per Augusto Algueró, amb lletra, és clar, pero en
versió instrumental també havia estat gravada per Los Estudiantes, ara bé,
creiem que la versió de Los Continentales es genial i hem de destacar la feina
de la guitarra d'Álvaro Yébenes que curiosament després es passaria al baix i
s'incorporaria a Los Canarios. En aquest EP, també es van incloure “Hava
Naguila” que era un clásic israelí, “El último tren del espacio” dels suecs The
Spotnicks i que ja l’hem escoltat al programa la passada temporada i “El mar
cruel” que era de Billy Kramer & The Dakotas. També integravan Los
Continentales, a part de Álvaro Yébenes del que ja hem parlat, Ángel Arriba
(guitarra), Juan Antonio González (baix) i Rafael Sánchez de Ocaña (bateria),
però van patir canvis a partir de 1965 quan es van plantejar incloure cantant.
Va marxar-se el bateria Rafael, al que es coneixia com Nique. Va entrar José
Manuel Rodríguez al seu lloc i es va incorporar el cantant Blume que
posteriorment tindria una discreta carrera en solitari. Per Los Continentales
que van arribar a ser set, van passar altres músics com Gonzalo González, Boris
que marxaria a la banda de Mike Kennedy, Quique Martínez, l'amic Tony Reinoso,
Antonio Román Obrador, Enric Pérez, Lucas, Juan Mena i pensem que ens deixem
algun. Álvaro Yebenes es marxaria a Los Canarios, però com a baixista. Los
Continentales van participar en un quants concursos, cosa molt en voga en
aquelles èpoques i també van participar en les famoses matinals del Price madrileny.
Després de gravar dos EP i tres singles, i passar també pels segells Tempo i
Sonoplay, Los Continentales es van separar definitivament l’any 1968.
Los 4 Jets – María de la O
Com us deiem, molts grups de surf music i altres, bàsicament
madrilenys, van versionar temes clàssics amb regust andalús passant-los al pop.
Els 4 Jets van prendre aquest clàssic i el van reconvertir modernitzant-ho, el
resultat és aquest que escoltem ara i que es va incloure en un EP al costat de
“Luna” que estava escrita per ells, “Shake baby shake” de Champion Jack Dupree
a ritme de rock and roll molt edulcorat i “La.Luz” que és una mena de bossa
nova. Es va publicar l'any 1965 i va ser el seu tercer i últim EP. “María de la O”, tot un clàsic de la copla,
va ser composada per Salvador Valverde i Rafael de León per a Maria Ojer Ferrer
coneguda com Coque i també la va versionar Estrellita Castro, Pilar Arcos,
Carmen Amaya, Cristina del Valle, Marifé de Triana, Carlos Cano, María Vidal,
Niña Pastori, Diego el Cigala, Diana Navarro, Manuel Vallejo i molts altres. La
veritat es que Los 4 Jets van gravar quatre discos, tot i que l'últim no va
arribar a publicar-se mai. Ara farem una miqueta d’historia. Un dels primers
conjunts que van sortir a Madrid va ser Los Mágicos l’any 1958, on hi trobavem
als germans Santiago (guitarra rítmica) i José María González Picatoste (baix).
Quan es van desfer se'ls uneix el guitarra Tony Reinoso que va formar part de
Los Continentales i anys més tard es convertiria en líder de Los Solitarios i
un músic filipí establert a Espanya des de petit anomenat Eddy Guzmán (bateria
i cantant) que venía dels Pekenikes i allà es van crear Los 4 Jets. L'any 1963
Reinoso que ara viu a Santo Domingo, s'en va anar a Los Continentales i en el
seu lloc entra Ricky Morales que posteriorment tocaria a Los Shakers, Los
Brincos i Barrabás. De fet Los 4 Jets adolien de ser molt tècnic interpretant
les seves cançons en directe, però freds i no comunicaven amb el públic, ells
volien que els assistents als seus concerts es mantinguessin en silenci i
quiets, gaudint de la música, però la joventut en aquells festivals, aquells
matins del Prince de Madrid volia marxa, moure el esquelet, volia expressar les
seves emocions i ànsies de rebeldia a través de la música. Los 4 Jets van tornar
anys mes tard ja sols com Los Jets i les seves gravacions van ser reeditadas en
CD per Ramalama Music. José María González i Eddy Guzmán ja van morir
Los Telstars – Recuerdos de Andalucía
La veritat es que no tan sols a Madrid es feia el spanish
sound. A El Temps Passa… i la música queda seguim amb el regust a Sud ara amb
Los Telstars que van ser un grup mallorquí de música entre instrumental i
cantada i eren Luis Cerón, Miguel Porta, Juan José Vázquez, Leonardo Martín i
un altre que no recordem el nóm, però creiem que va ser Tony Lugones. Alguns d'ells venien d'un grup anomenat Los
Voltors. Los Telstars van funcionar de l’any 1965 fins finals de la dècada.
L’any 1966 Luis Cerón de qui Quimet
sempre diu que deurien de ser parents ja que ell també es diu Cerón, en aquest
cas de segon cognom i no es qué precisamente ni hagin masses que es diuen així,
va marxar-se per anar a tocar a l'Orquesta de Silvana Velasco i allò va marcar
el principi de la fi, si be van treballar ancara un temps i creiem que va
entrar llavors Toni Tugones que després va esdevenir pilot comercial, si no ens
falla la memoria, de Spanair. Los Telstars eren Luis Cerón, Miguel Porta, Juan
José Vázquez i Leonardo Martín. El tema que escoltem avui a El Temps Passa... i la música queda, “Recuerdos de
Andalucía” va ser un èxit del gran bolerista cuba Antonio Machín, és clar que
en un principi es tractave d’un cha cha chá. La cançó és trovaba a un EP editat
per Belter l’any 1967 i on també es van incloure “Guantanamera”, “Triana
Morena” i “Incendio en Rio”. En aquest disc i de fet en tots els que van
gravar, els Telstars eren cinc, però no sabem el nom del cinquè en joc. Los
Telstars van gravar varis EP’s i tres singles. Per cert, hi havie un grup a
Puerto Rico que també es dien Los Telstars, res a veure amb els nostres. Los Telstars
també van participar en el Festival Internacional de la Canción de Mallorca, ells
sent de les Illes no podien faltar.
The Tomcats – A tu vera
Ara us portem una peça molt curiosa ja que es tracta de
spanish sound interpretat per un grup britànic que es van establir a Espanya
durant els anys 1965 i 1966 i van gravar cançons cantant en un castellà que
intenta imitar l'accent andalús molt sui gèneres i de difícil comprensió, clar
que del que es tractava era de posar voluntat i els nois de The Tomcats, això
de voluntat i bona intenció hi posava molta. La veritat és que aquesta cançó,
al costat d'altres tres, també es va incloure en un Disc Sorpresa de Fundador.
Inicialment aquest tema, escrita per Rafael de León i Juan Solano, havia estat
un dels grans èxits de Lola Flores, la Faraona que la va gravar al 62 i la va cantar en
el film "El balcón de la
Luna", però The Tomcats la van publicar en un EP editat
l’any 1966 pel segell Philips i que també va incloure “Macarenas”, “Que familia
más original” i “Pena, penita, pena”, com podeu comprovar pràcticament totes
elles mirant al Sud i a la copla. Va ser el seu segon disc al nostre país, on
van gravar en total cinc discos, entre EP's i singles. El grup l’integraven Tom Newman i Tony Duhig
(guitarra i cantants), Jon Field (teclat i cantant), Alan James (baix) i Chris
Jackson (bateria). The Tomcats van intervenir en la pel·lícula
"Operación secretaria", dirigida per Mariano Ozores i protagonitzada
per Gracita Morales, Manolo Gómez Bur i José Luis López Vázquez, on interpreten
dues cançons, encara que en el film les canten en anglès, la resta de la banda
sonora és de Pedro Iturralde. Tornant a The Tomcats, es van assentar a Madrid i
actuaven habitualment per les sales de ball de l'època, entre elles la Consulado, i el seu
repertori el configuraven bàsicament versions de cançons de The Beatles, Kinks
i The Rolling Stones. Quan finalment tornaran a Inglaterram alguns dels seus
components crearan un nou grup de música psicodèlica, denominat July.
Los Sírex – Que bueno, que bueno
Ara ens venim a Barcelona i escoltarem a Los Sírex que ens
porten aquest tema, també una versió, en aquest cas de Conchita Bautista,
escrita per Antonio Figueroa i que la va portar al Festival d'Eurovisió del
1965, quedant entre els últims classificats. És clar que la versió de Los
Sírex, més propera al pop, ens resulta molt més agradable d'escoltar, una cosa
que ja hem comentat a diverses ocasions. De fet el single amb aquest tema i que
incloïa "Chao, chao" que era el "Down Town" de Petula
Clark, a l'altra cara, editat per Vergara, es va vendre molt millor que la
versió eurovisiva de Conchita Bautista i és que Los Sírex, eren molt Sírex.
Aquest single va ser el tercer disc que els barcelonins publicarien l'any 1965.
Per cert, al 1972 Los Sírex, en aquest cas millor dir la discogràfica, va
reeditar aquesta cançó en un single amb "La escoba" com a cara A.
Guillermo Rodríguez Holgado, baixista, compositor i arreglista del grup, al
costat de Leslie són avui en dia els únics dels antics components que encara
romanen a la banda. Per cert que Leslie es va dedicar també a la política i va
ser regidor a Barcelona militant a CiU. El nom de Los Sírex va ser una idea de
Guillermo que treballava en una fàbrica d'ulleres. Per cert que el primer
cantant de Los Sírex va ser Santi Carulla que els va deixar per recomanació del
seu pare després d’un concert fet al Tropical de Castelldefels. Los Sírex, un
dels millors grups espanyols dels 60, va estar format per Antonio “Leslie”
Miguel Cervero com a cantant, Luis Gomis de Pruneda a la bateria, José
Fontserè guitarra rítmica, al baix Guillermo Rodríguez Holgado i Manolo Madruga
a la guitarra solista, tots ells de Barcelona. Lluis i Manolo, batería i
guitarra de Los Sírex respectivamente, van morir el mes de setembre de l’any
2012 amb pocs dies de diferencia i el mes d’octubre del 2014 ens va deixar el
batería Ernesto Rodríguez que feia cinc anys que estava a Los Sírex i va ser el
fundador del grup Los Gatos Negros.
La Música
que es Feia en Català
Lou Bennett – Maigret Theme
El gran organista nord-americà Lou Bennett després de passar
per França es va assentar a Catalunya i fins a la seva mort va viure a
Cambrils, a Tarragona. Durant un temps va acompanyar a Núria Feliu en diversos
enregistraments i va gravar també per al segell Edigsa. Va compondre així
mateix, unes quantes bandes sonores per a pel·lícules espanyoles, entre elles
destaca "La vil seducción" de 1968, protagonitzada per Analía Gadé i
Fernando Fernan Gómez. Aquesta cançó que us hem seleccionat per escoltar avui a
El Temps Passa... i la música queda, va ser el tema central de la sèrie de
televisió "Comissari Maigret", molt popular a l'Espanya dels seixanta
i que Lou Bennett ens porta a ritme de jazz. Us el hem extret d'un EP editat a
França l'any 1965 i signat com Lou Bennett et son Quintette avec Kenny Clarke
que va ser un gran bateria de color mort al 1985 i en el disc també es van
incloure “Pentecostal Keeling”, “Chateau en Suede” i “Watermelon man”. Lou
Bennett, de veritable nom Jean-Louis Benoît, va néixer a Philadelphia el 18 de
maig de l’any 1926i va començar tocant el piano. L’any 1960 es va trasladar a
París i sols va tornar als Estats Units en una ocasió, per actuar al Newport
Jazz Festival l’any 1964. Residia a Vilafortuny, a Cambrils, Mario va parlar
amb ell moltes vegades i també el va entrevistar per Diari de Tarragona. El
magistral organista Lou Bennett, va morir a París un 10 de febrer de 1997.
Mario recorda una actuació al Keyboard de Reus on amb formació de trio (òrgan Hammond,
saxo i bateria), al blog veureu una foto d’aquell dia feta per ell. De fet Lou
Bennett era molt amic del propietari del local, en Jaume Joan que també es
mort, Lou Bennett aquella nit va donar a tothom una lliçó de bon jazz i això
que l'artrosi gairebé no el deixava moure els dits... i aquest fet ens parla de
la seva gran genialitat. Quimet també recorda un concert de Lou Bennett fet al
Camp de Mart, a Tarragona ciutat, on un dels espectadors, entre el públic, li
va demanar al músic “Toque el Cant dels Ocells, por favor” a lo que el genial
organista de color va replicar: “El Cant dels Ocells es demana… si us plau”.
Elia Fleta amb el Tete Montoliu Trio – Les fulles mortes
Seguirem amb bon jazz fet a Catalunya. Elia Fleta era filla
del gran tenor Miguel Fleta, va néixer a Madrid el 13 de febrer de 1928 i abans
de llançar-se en aquest projecte jazzístic al costat del gran pianista Tete
Montoliu, va formar amb la seva germana Paloma el duet Las Hermanas Fleta,
gravant pop de l'època, quan no se sabia que allò era pop i se l'anomenava
música lleugera, elles van treure el famos “Chacacha del tren” i “Penjamo”,
entre molts altres èxits. Quan el duet se va trencar va ser Juan Carlos
Calderon qui la va introduïr en el mon del jazz. El bateria Peer Wyboris li va presentar a
Tete Montoliu i al costat del Trio va debutar l’any 1965 al Bourbon Street de
Madrid i posteriorment en el Jamboore de Barcelona arribant a gravar junts dos
EP's. El Tete Montoliu Trio el formaven en aquells moments Erik Peter al
contrabaix, Peer Wyboris a la bateria i Tete Montoliu al piano. L’any 1967
Ràdio Peninsular va escollir a Elia Fleta com "La millor cantant
espanyola" de l'any. Al 1974 va participar en el Festival de Jazz de
Cardedeu al costat de figures de renom dins del jazz internacional com Johnny
Griffin, Lou Bennett al que hem escoltat abans o el mateix Tete Montoliu, entre altres. A
partir de 1967 es va fer acompanyar pel trio de José Luis Valletta. “Les
feuilles mortes”, títol original en francés i que escoltem ara, va ser una
composició de l’any 1945, amb lletra de Jacques Prévert i música de Joseph
Kosma que va popularitzar el recordat Yves Montand i avui en dia es tot un
standar del jazz que Elia en ha portat en català a El Temps Passa... i la música queda.
Lone Star –
El cant dels ocells
Ara anem a escoltar als Lone Star, la millor banda de rock
espanyola dels seixanta i part dels setanta. El grup català Lone Star, als que
es coneix com “La Leyenda”,
també van gravat en català, si bé solsament ho van fer en una ocasió, publicat
un single i maxi-single ja en els anys setanta amb dues cançons i amb
arrengaments musicals de Jordi Doncos, si be en el seixanta van publicar una
versió de “El cant dels Ocells” de Pau Casal en clau de jazz, però no teniem
massa clar si era cantada o solsament instrumental, finalment hem confirmat que
era instrumental i ara l’escoltarem. “El cant dels ocells” és un tema clàssic
del folklore català d'autoria desconeguda, encara que moltes fonts erròniament
donen com el seu autor al genial violoncel·lista Pau Casals (Vendrell, 29 de
desembre de 1876 - San Juan de Puerto Rico, 22 octubre de 1973) pel fet que
l’insigne músic va realitzar els arranjaments i va interpretar la versió avui coneguda per tots. De fet aquesta cançó originalment era una nadala, si bé avui dia
s'utilitza per a cerimònies fúnebres i per acomiadar els difunts. Aquest tema
es va incloure en el LP "Lone Star en Jazz" que es va publicar l’any
1968 i comprovareu que els components de Lone Star han canviat alguns dels seus
instruments. Joan Miró toca el vibràfon, Pere Gené el piano i Rafa de la Vega el contrabaix, només
Enrique López manté el seu instrument, la bateria. De fet i des de 1966 Lone
Star realitzaven un doble repertori incloent una lliçó de jazz en pràcticament
totes les seves actuacions i van gravar un disc en directe fent jazz, a Madrid,
encara que no va arribar a publicar fins fa tres o quatre anys. Lone Star, la
banda liderada per el cantant i pianista Pere Gené, son l’únic conjunt de rock
espanyol que ha actuat en un portaavions nord-americà, el JFK, el Nadal de
1970. La marineria i oficialitat del vaixell de guerra del pais de les barres i
estrelles, esperava un grup de folklore espanyol que els hi cantes copla o
rumbeta i es van trobar amb una lliçó de R & B i en anglès, idioma que Pere
Gené domina ja que va estar vivint i tocant a Anglaterra abans de crear Lone
Star, de fet va anar a Londres per estudià piano clàsic amb una beca i allà va
lucinar amb el rock and roll i el R & B.
Seguirem ara amb més música que ens arriba des del País Basc
Los Módulos – Noche de amor
Escoltarem ara a Los Módulos, liderats per Pepe Robles que
en la tornada del grup, fa uns anys, va ser substituit per l’amic José Luis
Iglesias Pibe. Los Módulos són el primer grup de rock progressiu espanyol de la
història i van ser els primers que van utilitzar un Melotrom i un Moog al país.
No obstant això la discogràfica els va forçar a fer temes molt propers al pop
de manera que tot i la seva qualitat, a molts amants del rock progressiu no els
van fer el pes i els fervents seguidors del pop els troben recarregats. La veritat
és que Los Módulos van ser una de les millors bandes espanyoles de la història.
Estaven liderats per Pepe Robles que havia estat tocant amb Los Ángeles
substituint a un dels seus components que estava fent la mili. Rafael
Trabuchelli de Hispavox, proposa llavors a Pepe Robles un llançament important
com a solista, però ell va preferir crear un grup i a partir de febrer del 1969
i al costat de Tomás Bohórquez (orgue Hammond, piano, moog i melotrom), Emilio
Bueno (baix), Juan Antonio García Reyzábal (bateria i violí elèctric) i el
propi Pepe Robles (guitarra i veu) comencen assajos de 8 hores diàries, havien
nascut Los Módulos. "Noche de amor" es trobava en el seu primer LP "Realidad" publicat per Hispavox l’any 1970 i mai va editar-se en
single a causa del seu llarg metratge. En aquest àlbum també es va incloure la
que possiblement sigui la seva cançó més comercial i coneguda “Todo tienen su
fin” que curiosament va ser cara B d’un
single. Los Módulos es van desfer a la fi dels 70 i l'últim baixista va
ser José Luis Campuzano "Sherpa" que després tocaria amb Barón Rojo.
Per el grup també va passar el batería Juan Cánovas que tocaria amb Cánovas,
Rodrigo, Adolfo y Guzmán CRAG, el primer supergrup del pop espanyol. En total
Los Módulos van gravar 8 singles, sis LP’s i quatre o cinc recopilatoris, sempre van gravar
amb Hispavox. Los Módulos van tornar anys després, sense Pepe Robles que com us
déiem va ser substituit per José Luis Iglesias "Pibe" i van gravar un
nou disc del que ara no recordem el títol.
Los Banzos – Quiero creer
A mitjans dels anys seixanta i des de Valladolid ens va
arribar un grup interessant que van publicar uns quants discos, concretament
tres singles, estem parlant de Los Banzos als quals ara escoltarem amb el tema
“Quiero creer” que va ser la cara A del seu primer senzill, editat l'any 1967
pel segell Polydor, amb "Margarette" a l'altre costat. Tots dos
temes, escrits per ells amb arranjaments musicals a càrrec de Juan Carlos
Calderón que els va imprimir un toc psicodèlic que ha fet que amb els pass dels
anys sigui un disc valorat pels col·leccionistes. La veritat és que Los Banzos
van ser un grup que petaba molt bé, comparables a Los Buenos, Los Íberos o Los
Grimm. Van començar anomenant-se Los Hangstrom i van estar tocant durant més
d'un any a Eivissa i des d'allà van negociar amb diverses discogràfiques fins a
signar amb Polydor, encara que els van obligar a canviar-se el nom i van passar
a ser Los Banzos. Van tenir diversos canvis en la formació, però la més estable
va ser la integrada per Arturo Goicoechea (guitarra, orgue, saxofon, veu),
Manuel Ángel Cortés (guitarra baixa), Enrique Insuela (guitarra), Alberto Cacho
(bateria) i Curro Serrano (cantant). Van gravar 3 senzills en el termini d'un
any i van comptar amb Alfonso Sainz de Los Pekenikes com a productor en els dos
primers. Finalment els nois de Los Banzos van decidir dedicar-se als seus
estudis universitaris i van abandonar la música. Avui són un grup per al record
i els reivindiquem des d'El Temps Passa… i la música queda.
Los Mustang – Sabor a miel
Aquesta es una bona versió del "A taste of honey"
de The Beatles, encara que no la van escriure ells, va ser composada per Bobby
Scott i Ric Marlow per a un musical que es va titular igual i es va estrenar
l'any 1960 sent inicialment instrumental, ens la porten els nostres grans
versioners Los Mustang, des d'un EP que es va publicar l'any 1964 i en el qual
es van incloure el "Please please me" aquesta si de Lennon i
McCartney, "María Elena" dels Indios Tabajaras i
"Witchcraft", curiosament i en contra del que ens tenen acostmats,
les dues últimes són instrumentals. Els Mustang són l'única banda de pop dels
seixanta que fins a la seva dissolució l'any 2000 ha mantingut els
mateixos components originals. La veritat es que Los Mustang tenien una
ventatge sobre els seus companys de profesió i és que ells, mitjançant gestió
del segell EMI van signar un contacte amb Brian Epstein que els autoritzave a
gravar les cançons dels Beatles a Espanya i en moltes ocasions abans de que es
publiquesi la versió original. Aixó va fer que Los Mustang amb temes com “El
submarino amarillo” o “Obladi Oblada”, la seva versió tingues xifres de vendes
al pais molt superiors a las del nois de Liverpool. Per cert en els seus
començamens i quan eren un grup instrumental sense cantant, van participar en
el concurs “El show de las 2”
que presentava Joaquín Soler Serrano, que va ser guanyada per els valencians
Los Pantalones Azules amb Los Sírex en segon lloc. Després Tony Mier (bateria)
i Santi Carulla (cantant) deixarien a Los Sírex i s'incorporarien a Marco Rosi
(guitarra solista) que també era el propietari del nom de Los Mustang i va
morir l’any passat, Antonio Mercadé (guitarra rítmica) i Miguel Navarro (baix)
i sorgiria la definitva formació que tants èxits van aconseguir al llarg de
quatre dècades. Los Mustang actuaven habitualment a El Pinar, una popular sala
de concerts barcelonina. Van mantenir la formació original fins que el grup es
va desfer l’any 2000, de fet van ser l'únic grup dels 60 que no van tenir canvis al llarg dels anys i precisamente per aixó a la Fira del Disc i Cinema
Internacional de Col·leccionisme que organitzava Mario a Catalunya i Andorra,
en la edición que es va fer a Malgrat de Mar, els hi van retre un homenatge i
els hi va lliurar una placa que va recollir Santi Carulla. Un dada interesant
es que Marco Rossi va ser el delegat a Barcelona de la firma Mitsubishi secció
vídeo, però volem recordar a aquest genial guitarrista, compositor i des de
1968 també el seu manager. Marco Rossi va morir el diumenge 17 de maig del 2015 a Figueres, on vivia.
En els 40 anys de trajectòria Los Mustang sols van gravar 16 temes propis, tots
ells escrits per Marco Rossi que va néixer al Poble Sec, a Barcelona, un 30
d’agost de 1942, tenia 72 anys d’edad. Ens hem asabentat de que l’any 2012 la
dona de Marco també va morir.
Los Tamara – Y por tanto
Aquest tema que us hem seleccionat per compartir a El Temps
Passa... i la música queda, és una versió d'un gran èxit del francès Charles
Aznavour i es va incloure en un EP editat per Zafiro l'any 1964 incloent
“Sapore di sale” de Gino Paoli, “Yo” i “Se burló de mí”. Al 1976 Pucho Boedo
els va deixar a causa dels seus problemes de salut i el nou cantant va ser Paco
Montero. Pucho va tornar a la música en els 80, però ja en solitari i va morir
poc després. Los Tamara es van formar l’any 1958 a Noya, la Corunya i eren Prudencio
Romo (Noya, 10 d'octubre de 1927 - Santiago de Compostel, 19 de març de 2007),
el seu germà Alberto Romo, Manolo Paz, Xosé Sarmiento (guitarra i clarinet),
Germán Olariaga (violinista i cantant) i Enrique Paisal. L’any 1961 se'ls va
unir el que seria el seu líder carismàtic: el cantant Pucho Boedo (A Coruña, 1928 - 26 de gener de
1986). Los Tamara van ser, en els seus principis, una de les bones bandes de
pop versioner de l'època, però ells van saber mirar cap a les seves arrels i
van cantar i molt a la seva Terra Galega i en la seva llengua. També es van
especialitzar a treballar per als espanyols a l'estranger actuant en gairebé
totes les Casas de España que tinguessin espai per a actuacions. No oblidem que
quan arrivava la Setmana
Santa a Espanya no es podía actuar a cap lloc, estaba
prohibit fins i tot escoltar música no sacra i bars, sales de festa, cinemes i
tot tipus de locals d’esbarjo tencaven portes aquest dies per obligació. Tots
ells multiinstrumentista, Los Tamara van debutar en un concurs de Ràdio Vigo
que els va significar el seu primer contracte. Van començar a gravar a França
amb el segell Bel-Air, fins que van ser contractats pel espanyol Zafiro amb els
que van treure 8 EP's, cambian després de casa de discos. Són una de les bandes
més estables del pop espanyol dels seixanta i creiem que encara es troben en
actiu, si be alguns dels seus components s’han quedat per el camí. Curiosament
el nom de Los Tamara va ser un suggeriment de l'alcalde de Noya, Manolo Ons que
se'l va suggerir perquè tinguessin una identificació molt gallega ja que el nom
era el que posseïa antigament el riu Tambre i també té l'origen en una antiga
família galega, la dels comtes de Trastamara. Enrique Paisal va deixar el grup
l'any 1975 per donar classes al Conservatori de Santiago de Compostela i fer-se
càrrec de l'Escola de música de Porto do Son. Va treure dos discos en solitari.
Andy Williams – Amor háblame dulcemente
Ara al programa d’avui de El Temps Passa… i la música queda,
os portarem una cançó que aquí la coneixíem, amb molt de conya, com la cançó
del "Perfume embriagador" i no es van fer pocs acudits a costa del
olorós efluvio del que parla la lletra de la cançó en començar. Val a dir que
era el tema d'amor de la pel·lícula "El padríno", ja dels anys
setanta i va ser tot un plena pistes, quan en les discoteques de la época es
ballava "agarraet". És clar que un any abans Andy Williams ja ho va
conseguir també amb la cançó del film “Love Story”. Van ser temes estrelles a
guateques i festes particulars tan en voga en l'època dels seixanta. Andy
Williams, al que ara escoltem a la recta final del programa, va ser un dels
últims grans crooners americans i val a dir que aquest va ser el seu gran hit
en el país i com comprovareu el va versioná així mateix al castellà. Aquest
crooner i showman nord americà, Andy Williams que es deia en realitat Howard
Andrew Williams, va néixer el 3 de desembre de 1927 a Wall Lake, Iowa i va
morir el 25 de septiembre de 2012, just el dia de Nadal. El cantant i actor
Andy Williams tenia 84 anys d’edat, i va patir un càncer de bufeta.
José Guardiola – El mundo
Acabarem avui amb el nostre últim gran crooner, li deiem amb
afecte Pepe Hucha, però es deia José Guardiola, nascut al 1930 a Barcelona, i la seva
versió d'aquest clàssic de la música italiana que va immortalitzar Jimmy
Fontana l’any 1965 i que fins i tot va arribar a versionar-la al català. La
interpretació de Josep Guardiola és una de les millors que s'han fet i la seva
potent veu brilla en tot el seu esplendor omplin totalment aquest tema i
servint de colofó a El Temps Passa... i la música queda d'avui. La cançó
s'inclou en un EP editat per Vergara l'any 1965 i en què el tema estrella va
ser “El ángel de la guarda”, cantada a duet amb la seva filla Rosa Mari, al
costat de “Jamás te olvidaré”, “Yeh Yeh” i “El mundo” de Jimmy Fontana que és
la que escoltem ara. Per cert a la portada veureu un Josep Guardiola sense el seu característic bigot. Sembla
ser que la casa de discos va voler rejovenir a José Guardiola a fi d'arribar a les fans, llegiu compradores de discos, més joves que el seu públic habitual i
competir amb els nous valors que anaven sorgint a l’estat. José Guardiola que
si bé va centrar sempre la seva carrera en l'idioma de Cervantes, no li va fer
fàstics a cantar en la llengua de Mossèn Cinto i va gravar uns quans discos en
català, aquesta cançó també. Ara i escoltan aquesta peça volem recordar que l’èxit més important en
la carrera de José Guardiola ha estat la versió que va fer de “Diez y seis
toneladas” que és va convertir en la seva cançó més representativa. L’any 1963
ens va representar a Eurovisió. Josep Guardiola ens va deixar el 9 d’abril del
any 2012, el cantant tenía 82 anys d’edat.
Conclou El Temps Passa… i la música queda per aquesta
setmana, nosaltres ara marxarem amb la música i els nostres records cap un
altre raconet, però abans us deixem amb companyia de totes aquelles
emissores per les que el programa surt a les ones o bé per internet si t’el
descarrégues des del blog o el facebook de Montse Aliaga. Sóm Quimet
Curull i Mario Prades i ens retrobarem la setmana que ve
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario