Quimet li va suggerir a
Mario que podrien fer una mena de
programa especial en el qual
totes les cançons tinguessin nom de dona.
Finalment el va convèncer i quan
Mario va començar a seleccionar
música es va
trobar que havien de començar a
treure temes de la llista ja que hi havia
més
de quatre hores de cançons. Després d'
un parell de neteges, encara quedava
més
d'una hora i mitja i li va passar l
a patata calenta a
Quimet dient-li: "
A
partir d'ara, netejar és cosa teva". Finalment hem aconseguit que
quedessin
55 minuts de cançons que ompliran
El Temps Passa... i la música
queda 
d'avui amb
noms de dona. Tindrem a
María del Pilar,
Mariquilla,
Ramona,
Judy,
Katy,
Isabel,
Gulietta,
Eleonor,
Celia,
Magdalena,
Cristina,
Michelle,
Aline,
Rosita,
Fanny i
Mónica. Com us podeu imaginar
el nostre tinter ha
quedat ple, però les
altres cançons que també mereixien estar aquí avui, ens
arribaran en
pròxims programes. Totes
les nostres oidoras, sonin avui els seus
noms o no, són
per a nosaltres molt importants. Començarem des de
les
emissores per les que ens escolteu cada setmana o
internet si t’el
descarregues del
blog o el
facebook de
Montse Aliaga. Nosaltres som
Quimet
Curull i
Mario Prades i ens posem en marxa dient-vos que
Obrim la
Paradeta
Blue Diamonds – Ramona

Els
Blue Diamonds, amb els que avui començarem
aquest
programa ple de noms de xiquetes,
eren
dos germans, nascuts a Indonèsia i amb nacionalitat holandesa que van ser una
fàbrica de fer diners a tota Europa, sobretot gràcies a la seva versió del
"
Ramona" que va treure l’any 1960 el segell Fontana i que escoltem
ara a
El Temps Passa… i la música queda.
The Blue Diamonds gravaven en anglès,
però van treure
38 cançons interpretades en castellà, aixó vol dir un grapat
d’EPs. Un dels components de
The Blue Diamonds es va casar amb la cantant
mexicana
Leda Moreno, traslladant-se a aquell país.
The Blue Diamonds eren els germans Ruud i Riem
de Wolff i seguien la línia marcada per un altre duet, en aquest cas americà,
els The Everly Brothers. El desembre de l’any 2000,
Ruud va morir a
causa

d'una malaltia cardíaca. “
Ramona” va ser un tema avui ja clàssic que van
popularitzar principalmente el tercet irlandes
The Bachelors també en els anys
60, encara que era molt més antiga, concretament va ser gravada per primera
vegada el 4 de gener de 1928, per
The Paul Whiteman Orchestra. Estava escrita
per
Wolfe Gilbert, amb música de
Mabel Wayne, per al film "
Ramona",
on la cantava l'actriu
Dolores del Rio. Aquest tema es trobava en un EP on
també es van incloure “
All of me”, “
Always” i “
Near you”, en la versió en
angles i "
Mona Lisa", "
Siempre" i "
Para mi" en la
que van treure en castellà. En aquesta gravació als
The Blue Diamond els
acompanya una orquestra amb els seus cors que estava dirigida per
Jack
Bulterman.
José Luis y su Guitarra – Mariquilla

El seu nom complet és
José Luis Martínez Gordo i va néixer a
Jaén. Un dels seus grans èxits va ser “
Gibraltar español”, però la veritat és
que atenent-nos a la història, aquesta reclamació on ell demana la retornada
del Penyal de Gibraltar per Espanya, no va servir de res i això que el que ell
argumenta en el text de la cançó era totalment cert.
José Luis, al que
escoltarem al programa d’avui de
El Temps Passa… i la música queda, també va
trevallar al cinema, entre les pel·licules que va fer es troba "
Pasa la Tuna" diritgida per
José
María Elorrieta a l’any 1960 i a la que trovabem a
Ángel de Andrés. Es clar que
ara no estem escoltan la cançó del Penyal, escoltarem la que va donar-lo a
coneixer, en referim a
José Luis i la seva inseparable
Guitarra, es la que
escoltem avui a
El Temps Passa… i la música queda i es tracta

d’una cançó que
el va fer molt popular i que sones a totes les
emissores del pais, es tracte de
"
Mariquilla" que va dedicar a la seva nuvia i va composar quan es
trobava fent
la mili.
José Luis es va casar un any despres amb aquella nuvia i
la peça la va treure l'any 1958 dins d’un EP que va publicar el segell Philips
i que va fer que actues fins i tot a América i que escoltem avui. Supossem que
la nit de noces
José Luis no es van andur la guitarra. L'any 1962
José Luis va
guanyar unes oposicions com a
ingenier d'obres públiques i va anunciar que
deixava la música per dedicar-se a la seva feina i la familia i va entrar a la
Jefatura Provincial
de Obras Públicas de Cordoba.
The Brisks – María Cristina

Aquesta peça amb
nom de dona, era una composició del músic
cubà
Nico Saquito (Santiago de Cuba, 17 de gener de 1901 – La Habana, 4 d’agost de 1982),
l'autor també de "
Cuidadito Compay Gallo", però que va ser un èxit de
Mario Moreno "
Cantinflas" en una de les moltes pel·lícules que va
rodar i la cançó es va versionar i molt a Espanya, fen´se molt popular, encara
que aquesta que us hem portat a
El Temps Passa... i la música queda és
de les millors, en clau de
pop, això si. Parla dels problemas que te un
xicot
amb la seva
nena que el goberna, però ell que ho acepta tot,
no vol anar al
barber a pelar-se. Ells són
The Brisks i aquesta gravació correspon a l'època en
què el seu cantant era
Julián Granados. Es va editar en un EP publicat per
Belter l’any 1966 i en el disc també es van incloure “
Sansón chico ye-ye”, “
El
mismo problema” i “
Me vas a arruinar”. Per cert, durant un temps
The Brisks van
ser la banda d'acompanyament de
Conchita Velasco,
Raphael i
Rocío Durcal.
Julián Granados també va cantar

amb
Los Ángeles Azules i molt més tard en
solitari, després d'haver passat per
Los Buenos.
Van començar com Los Halògenos i després
passarien a The Brisk Boys, per acabar sent The Brisks i van sorgir a Ceuta. Quan
van començar eren
Julio Rey (baix i veu),
José García (bateria),
Juan Pozo
(guitarra i veu),
Antonio Morales (saxo i òrgan) que no té rés a veure amb
Junior i
Jesús Zurita (cantant). Quan se'ls va incorporar
Julián Granados va
començar el seu ascens popular. A finals del 67
Julián Granados abandona el
grup
The Brisks i fitxen a un cantant de color anomenat
Teddy Ruster, amb el
qual van gravar un disc molt més proper al soul i que inclouria una versió del "
Stone
Free" de
Jimi Hendrix. Després
Teddy Ruster s'en va anar a
Máquina!.Un
dels seus membres fundadors,
Julio Rey, va morir l’any 2004. Per cert, es diu
que durant un temps van tindre com a cantant a
Pedro Ruy-Blas.
Los Top Son – Twist a María Amparo

Quan
Emilio Baldoví, cantant del grup valencià
Los Milos va
marxar-se cap a França, els seus companys havien de negociar nova discogràfica
i la posterior edició del màster que el grup havia gravat abans que
Emilio s'en
anés.
Vicente Castelló i
Pascual Olivas van aconseguir un bon contracte amb EMI
i van comunicar a la seva discogràfica Discophon, amb la qual havien gravat 4
EP's que deixaven el segell i allà es van trobar amb la sorpresa, la casa de
discos tenia registrat el nom de
Los Milos. Per tant van decidir canviar-lo per
el de
Los Top-Son i el disc va sortir al carrer amb "
Chariot",
"
Recuerdos de verano", "
Cien kilos de barro" que tot i ser
nord-americana ja havia gravat en espanyol
Enrique Guzmán l’any 1962 i aquesta
cançó amb un
nom de noia molt valencià que va ser composada per
Pascual Olivas.
Quan
Emilio va tornar de França resulta que no li va agradar ni el canvi de nom
ni que s'hagués publicat el disc abans del seu retorn i va decidir deixar-los i
seguir en solitari canviant el seu nom pel de
Bruno Lomas. De fet es va

parlar
de que volia que el grup tingues el seu nom al cap d’avant. Per tant, aquest és
l'únic disc signat per
Los Top-Son en què compten amb
Bruno Lomas com a
cantant, després en gravarien uns quants més.
Pascual Olivas l’any 1966 i després
de la dissolució del grup, fundaria
Los Huracanes. El bateria d'
Els Top-Son que
era
Alberto Gómez marxaria a
Los Canarios per substituir a
Tato Luzardo que
feia
la mili, el mateix que va fer
Pedro Ruy-Blas amb
Teddy Bautista, sense que
cap d'ells fos mai membre oficial dels
Canarios. Quin un el
Teddy per deixar-se
pendre protagonisme i els cales! Per cert aquesta es una curiositat, quan
Los
Milos van començar eren quatre, el que va marxar era
Ramón Peleguero Sanchís,
conegut més tard com
Raimon. Que si, heu sentit bé, era el
cantautor del carrer
Blanc de Xàtiva.


Dúo Dinámico – María del Pilar

Si dins de la música nord-americana "
El Dúo" eren
Simon & Garfunkel, a Espanya van ser indiscutiblement el
Dúo Dinámico.
Aquesta cançó amb
un nom de nena molt aragonesa, es destacable pels seus
arranjaments molt més moderns del que
Manolo de la Calva i
Ramón Arcusa ens
tenien acostumats fins el moment, si bé no és una de les seves cançons més
recordades, és de l’any 1966 i el tema principal d'aquest EP era "
Como ayer"
amb la que van guanyar el
primer premi del
VIII Festival de la Cançó de la Mediterrània,
defensada conjuntament amb un altre artista, fet obligat en els
festivals de
l'època i que encara es continua fent en el de
San Remo, on també és obligatori
cantar en italià, en aquesta ocasió “
l’altre” guanyador defensant aquesta cançó
va ser
Bruno
Lomas, paraules majors, i que va participar amb un altre peça,
també va cantar el "
Amor amargo". El
Dúo Dinámico van treballar també
al cinema i van filmar quatre pel·lículas, en pasades semanes ja vem parlar
d'aixó. El
Dúo Dinámico segueixen en actiu i fa cosa d’un parell o tres d’any
van treure un disco nou ple de col·laboracions, si be es tractava dels seus
vells èxits. Per cert tenim una curiositat sobre el
Dúo Dinámico. Recordeu la
seva cançó "
Somos jóvenes"? Doncs els hi van demanar permis per
fer-la servir per a la promoció de les
Jornadas de la Juventud de l’any 2011 i
Manolo i
Ramón van accedir-hi de molt de gust.
Los Sírex – Judy con disfraz
Quimet ja està reclamant l’
euro amb aquesta cançó i
Mario li
dona per que callí d’una vegada. Ara escoltarem un altre cançó que porta
nom de
dona, es tracte de "
Judy con disfraz" que escoltem a
El Temps
Passa... i la música queda i ens portaran
Los Sírex. Es tractava d’una versió,
es l’historia d’aquesta
noia disfraçada que originalment van gravar el grup
nord-americà
John Freed & His Playboy Band i de la que a Espanya s’an fet
un bon grapat de bones versions, entre elles las de
Los Salvajes,
Los Soñadores
i uns quans més. Es va incloure en un single editat l’any 1968 amb “
Hay una
montaña” a la cara A i que era també una versió, es tractava del “
Here is a
mountain” de
Donovan i es que encara que
Los Sírex que havien començat gravant
versions, com estava manat per les cases de discos d'aquella època, ja havien
demostrat la seva capacitat com a compositors, sobretot
Guillermo Rodríguez, a
la fi de la dècada van tornar a imposar-los noves versions.
Los Sírex van
realitzar una gira per Amèrica del Sud al costat de
Serrat i
Marisol. Es van
retirar l'any 1971 per dedicar-se als negocis. Però va ser al 1977 quan al productor barceloní
Gay Mercader se li va ocorre la idea d'organitzar
un
macrofestival revival i recuperar a aquells grups importants dels seixanta ja
pràcticament oblidats i retirats dels escenaris tots ells i organitza a
Barcelona el “
Hasta luego cocodrilo” amb
Los Sírex,
Los Mustang,
Los Gatos
Negros,
Salvajes i
Los Cheyenes, convocant
18.000 persones.
Gay li va comentar
un dia a
Mario que la culpa de tot la tenia aquell concert, si hagués estat un
fracàs no hagués organitzat cap altre, però com va funcionar... doncs es va
dedicar a la producció de
macro esdeveniments, sobretot amb grups estrangers,
ell a Barcelona i
Mikel Barsa a Madrid, amic de
Mario, van ser els primers productors espanyols en dedicar-se a això
dels
macro esdeveniments.
Los Sírex eren
Lesli a la veu,
Guillermo Rodríguez al
baix, compositor i arranjador,
Luis Gomis de Pruneda a la bateria,
José Fonseré
a la guitarra i
Manolo Madruga també a la guitarra que quan els va deixar per
anar-se'n a viure a Alemanya va ser substituït per
Juanjo Calvo. L'any 1978
actuen al
Festival Canet Rock, compartint cartell amb grups de
rock
progressiu
espanyols, al costat de
Tequila,
Ultravox i
Blondie, però els van fer actuar a
les 7 del matí, quan pràcticament tothom estava mig adormit o adormit del tot .
Ells no es van immutar, arrenquen la seva actuació amb “
El tren de la costa” i
van despertar a tots els dorments que es preguntaven qui podia tenir
tanta canya,
descobrint que eren
els carrosses del
festival qui els havien tornat a posar en
marxa. Al setembre del 2012 van morir, amb cinc dies de diferència,
Manolo
Madruga i
Luis Gomis i l'any 2014 ens va deixar
Ernesto Rodríguez que era
bateria i portava cinc anys amb
Los Sírex, havia estat el fundador de
Los Gatos
Negros.


Los Mitos – Eleonor

Sota el lideratge del cantant
Antonio Santiesteban que
després va tenir una important carrera com a solista i dient-se
Tony Landa, os
portem ara aquesta versió que
Los Mitos van fer d’un dels èxits del grup
nord-americà
The Turtles, que també graven els mallorquins
Miguel Moreno y Los
Dinos i ja en els 80
Greta y Los Garbo, encara que elles la van titular “
Soy la
que sufre por tu amor”. Us l’hem extret del únic LP de
Los Mitos titulat “
Los Mitos, Es muy
fácil”, editat l’any 1969 mitjaçant el segell Hispavox, una mena de
recopilatori d’èxits editats en single abans, si bé aquesta no s’havia tret en senzill, al igual com altres versions com el “
Mony, Mony” de
Tommy James
& The Shondels o “
Indian gives” de
Bobbie Gentrie i cançons escrites per
ells, però en el seu momento el disc gran va passar molt desapercebut, si bé
quan es va reeditar l’any 1981, també en vinil, les vendes van ser bones, cosa
curiosa. Clar que “
Es muy fácil”, un tema molt festiu, va ser el gran èxit en
la història del grup bilbaí
Los Mitos. De fet es la cançó per la que avui el
públic s’en recorda de
Los Mitos. Ells van començar el 1966 amb el nom de
Los
Famélicos i es diu que quan van anar a Madrid per “
triunfar”, van fer honor al
nom. El van canviar per
Los Mitos quan van signar el contrate amb la casa de
discos Hispavox després de participar en un concurs a Saragossa. El 8 d’abril
de 1968 van realitzar la seva presentació oficial a una discoteca de Madrid.
Fins i tot
Los Mitos van sortir a una pel·lícula. Quan
Tony Santiesteban els
va deixar per llançar-se en solitari, ells encara van seguir uns anys amb un
altre cantant animenat
Fernando Brosed. Es van desfer l’any 1975, després
d’haver publicat “
Tiempo de amar”. Per cert,
Los Mitos estan de nou a la
carretera i l'integren ara el bateria
Francisco García i el baixista
Oscar
Matía de la primera etapa. De la segona queda el cantant que va substituir a
Tony,
Fernando Brosed i el teclista
Federico Artillas que va fer el mateix amb
Carlos Zubiaga. L'última incorporació és el guitarra i cantant
Iñaki Egaña, que
va ser component de
Los Buenos,
Barrabás i
Imán Califato Independiente. El 24
d'octubre de 2010 l'actual
formació de
Los Mitos van actuar al
Teatre Arriaga de Bilbao. El día 22 de juny
del 2011 va morir el baixista
Oscar Matia Sorozabal.
Los Brincos – Giulietta

Un dels millors EP’s de la primera etapa de
Los Brincos va
ser aquest os es trobava la cançó que sona ara a
El Temps Passa… i la música
queda, també amb
nom de xiqueta. Junt a "
Giulietta" es trobaven en el
mateix EP "
Un sorbito de champagne", "
Renacerá" i "
Tu
en mi" i que com us deiem, es al nostre parer el seu millor disc i també
l'últim en el qual van intervindre
Juan Pardo i
Júnior que la veritat, sempre
hem tingut els nostres dubtes sobre si s’en van anar o els van fotra fora dels
Brincos ja que els problemes entre ells que volien tenir el protagonisme i
Fernando Arbex eren continus.
Fernando Arbex que a partir d’aquell moment es va
convertir en el arrengador i productor de les cançons, lliuranse de
l’influencia de
Maryní Callejo, va seguir amb
Manolo González i els substitueix
per
Vicente Ramírez i
Ricky Morales, germà de
Júnior que formaven part dels
Shakers i aquests havien telonejat a
The Beatles en la seva gira espanyola del
65, tant a Madrid com a Barcelona. De fet el grup teloner de
The
Beatles tenian
que ser
Los Brincos, pero ells, la productora, la seva discogràfica o tots
juntets en comandita, es van negar, ells eran
prou importants, ells
no necesitaven
una promoció així, quina colla de
Lumbreras. L’any 1969
Vicente Ramírez seria
substituït al seu torn per
Miguel Morales, també germà de
Júnior i que després
es casaria amb
Freda Lorente "
La
Bombí". Posteriorment s'incorporaria el teclista
Óscar
Lazprilla. Un dels problemes que van tindre els components de
Los Brincos es
que a l'hora de composar, es pot dir que sols eren dos,
Fernando Arbex i
Juan
Pardo, però signaven com "
Los Brincos", per tant els drets d'autor
els cobraven els quatre. Es clar que quan s'en van anar
Juan i
Júnior, van
deixar de cobrar i els nous que res havien fet, van començar a tocar pela
llarga.
Los Íberos – Isabel

Ja a l'any 1972
Los Íberos van publicar un single amb
“
Mañana” en al cara A, una versió del tema dels
The Bay City Rollers i aquesta
cançó "
Isabel" a l'altra banda. El tema que escoltem ara a
El Temps
Passa... i la música queda va ser una composició d'
Adolfo Rodríguez, component
de
Los Íberos i
Johnny Galvao, el que va ser líder de grup
Os Duques. Seria el
seu penúltim disc ja que després d'editar el single "
Maria, Tobias y
John" l’any 1973, es desfan.
Los Íberos van ser un grup d'extrema qualitat
musical i vocal i que van enregistrar una part important de la seva discografia
en anglès i gravant als estudis de la
DECCA a Londres.
Los Íberos es van conèixer a Torremolinos
l’any 1966, quan actuaven al
Top Ten Club fent verions de grups d’aquella época
i eren
Adolfo Rodríguez, natural de Ponferrada a la guitarra rítmica i veu, els
malaguenys
Diego Cascado a la bateria i
Enrique Lozano a la guitarra solista i més endavant substituït a causa d'una malaltia, pel madrileny
Anselmo José
Fernández i un d'Almeria que

es deia
Cristóbal de Haro al baix que seria
substituït al seu torn més tard per
Carlos Attias. Van debutar amb un single
publicat l'any 1968 amb "
Summertime girl", un tema que ja hem
escoltat a
El Temps Passa... i la música queda. L’any 1969
Los Íberos
participen en la pel·lícula d'
Iván Zulueta "
1, 2, 3 al escondite
inglés", junt amb un munt de conjunts espanyols de l’época. Com us deiem
l'any 1973, després de publicar el single "
Maria, Tobias y John",
Los
Íberos es desfan, després d’haber treballat sempre amb el segell Columbia.
Adolfo Rodríguez s'incorporaria més tard al
primer supergrup de la música
espanyola
Cánovas, Rodrigo, Adolfo y Guzmán, als que es coneixia com
CRAG.
Cristóbal de Haro s’incorpora a
Los Puntos substituïn a
José Belmonte, després
s’en va a
Frenos i
Enrique Lozano va treure un disc en solitari.
Los Puntos – Magdalena

Avui a
El Temps Passa ... i la música queda us portem una
altre cançó que te
nom de noia i que ens van sol·licitar mitjançant el
facebook
de
Montse i encara que ens passem una mica d'any ja que és del 1972, ara anem a
compartir.la tots juntets. El tema es va incloure en un single de
Los Puntos,
publicat per Polydor que contenia a la cara B "
Arco Iris" i que va
tornar a
Los Puntos a les llistes de popularitat i a poder optar un altre
vegada a ser la
Cançó
de l'Estiu, encara que aquest any i amb "
Magdalena" no ho
aconseguirien, tot i les bones vendes obtingudes amb el single.
Los Puntos van
ser un dels grups mítics del
pop dels setanta que van començar a finals dels
seixanta. Eren un conjunt de Cuevas de Almanzora, Almeria i van triomfar
plenament a tot l’Estat convertint-se en un dels millors grups espanyols de la
seva època, sobretot ja en

els 70 i gràcies al "
Llorando por Granada"
que va estar el seu gran éxito junt a “
Goodbye” i “
Cuando salga la luna”. El
grup
Los Puntos estava integrat per
José González Grano de Oro (guitarra) i amb
ell, el seu germà
Alfonso que era el cantant, el baixista
José Belmonte que seia substituït per
Cristóbal de Haro que venia de
Los Íberos, el
teclista
José Antonio Martínez i
Agustín "
Tato"
Flores a la bateria.
El grup andalus va funcionar de l’any 1967 fins el 1978, encara que els germans
Alfonso i
José González van refer
Los Puntos ja a l’any 2008 i van treure un LP
titulat “
En el Reino del Agua” i posteriorment "
Los Puntos 40 años"
que es un recull d'èxits.
Conjunto Lone Star – Celia

Aquesta cançó que escoltarem ara al
programa d’avui, la vam
descobrir a Espanya quan la va gravar i va portar a l'èxit
Luis Aguilé, però es
tractava d'una versió del també argentí
Leo Dan. És clar que la versió que ens
porten
Lone Star és una cosa especial, sobretot pels arranjaments de guitarra
en què
Willy Nabb es llueix de debò i se'ns mostra en tot el seu esplendor
guitarrer demostrant la seva extrema qualitat i el seu saber fer.
"
Celia" es trobava en el tercer EP publicat pel grup quan la
discogràfica encara els obligava a signar els seus discos com
Conjunto Lone
Star i ancara gravarien un altre EP anomenant-se així i poc després de publicar
el disc
Willy Nabb abandonaria el grup sent substituït pel tarragoní
Joan Miró.
A partir del cinquè EP passarien a ser definitivament
Lone Star i configuraria
la millor formació del grup:
Pedro
Gené,
Joan Miró,
Rafa de la Vega i
Enrique López. En
aquest EP publicat per EMI l'any 1964 també es recollien “
Di si me quieres” que
és una versió de
Brian Poole & The Tremeloes, "
Rezaré" de
Ben E.
King que va morir el 30 d’abril del 2015 i que a Espanya vam descobrir gràcies a
Adriano Celentano i "
Ella te quiere" que és la visió de
Lone Star del
"
She loves you" de
The Beatles.
Lone Star són una de les millors
formacions de
pop-rock sorgides a l'estat espanyol i avui en dia dins el món
musical se'ls coneix com “
La
Leyenda”. Val a dir que
Pere Gené anava per concertista de
música clàsica i va guanyar
una beca per estudiar a Londres, allà va descubrir
el
rock and roll i en tornar va formar
Lone Star. L’any 2014 va gravar el seu
primer disc en solitari “
Boomerang”.
Los Dracs – Michelle

Aquest va ser l'últim disc que
Los Dracs publicarien per al
segell Discos Alma, amb el qual van gravar en castellà i signant com
Los Dracs,
posteriorment entrarien en el segell Concrentic i centrarien la seva carrera en
la llengua catalana, passant a ser
Els Dracs. Es va publicar l'any 1966 i era
un single que va incloure aquest tema de
The Beatles que escoltem ara a la cara
A i "
Perdí tu amor" a l'altra cara. Ara us explicarem una curiositat,
aquest tema, en la versió original per
The Beatles, no era del gust dels nois i
encara que la van incloure en l'àlbum "
Rubber soul", editat el 3 de
desembre de 1965, no van voler que es publiqués en single i va ser el grup
The
Overlanders qui la van gravar quan
Los Beatles la van rebutjar, per llançar-la
com single al Regne Unit i els Estats Units. La seva versió va ser número
1 en
els dos països i va guanyar un
Grammy com a
Millor cançó de l'any. Aquí
The
Beatles també van ser uns
Lumbreras.
Els Dracs van

gravar i molt en castellà,
mitjansan Discos Alma que era un subsegell de Vergara, abans de fitxar per
Concentric i gravar en llengua vernacla diversos EP's, entre ells el més venut
del segell Concentric i en el què es trobava la seva versió de "
La casa
del sol naixent”.
Els Dracs van ser al costat de
Els Tres Tambors els millors
grups de
pop-rock en català de l'època i la llavor del actual
rock en català.
El sextet, liderat pel cantant
Jordi Carreras, va treballar des de 1964 a 1971 i van gravar un
grapat d’EP's, si bé els que van gravar en castellà, com aquest, els firmaven com
Los Dracs.
Els grup l’integraven el cantant
Jordi Carreras, al costat de
Miguel Olivé,
Vicente Carós,
Faustino García,
Manuel Cordero i
Alfredo Pla. L’any 1966 van
ser el
primer conjunt de rock que va actuar al
Palau de la Música Catalana, a
Barcelona.
Els Dracs van fer un intent per tornat l’any 1999, tenint com a
cantant a
Andrés de la Rosa
que després seria substituït per Pepe Fernández i posteriormente van ser el
grup d’acompanyament del
cantautor Jordi Albero, però no hi va haver continuitat.
Hem sabut que el bateria
Vicenç Carós havia mort l’any 2010 als 63 anys d'edat.
Per cert, l’any 1981 el segell Edigsa va publicar un LP recopilatori titulat
"
La casa del sol naixent" que recollia les cançons dels seus discos amb Concentric.
Michel – Aline

Aquesta es la versió que el cantant valencià
Michel va fer
en català del èxit del frances
Chistopher, editat a un single amb “
Capri s'ha
acabat” a l’altre cara, també una versió francesa, en aquest cas de
Hervé Vilard.
Michel va ser un gran cantant melòdic, però sobtadament va
desaparèixer del mercat, va deixar de sortir a la televisió i no se'l veia ja
en els
festivals a l'ús. A poc a poc el seu record es va anar diluint en
l'oblit encara que
alguns nostàlgics com nosaltres ens preguntàvem
Què s'ha fet
de Michel? La història és complexa, molt política i us l’explicarem. Un bon dia
Michel va participar en un
festival “allende” les nostres fronteres, el de
Sopot, a Polònia. Va ser convidat a actuar després darrera del anomenat “
Telón
de Acero” i ja que estava a Polònia, va marxar-se cap a Moscou i va agradar
molt al públic comunista. Va triomfar plenament amb la seva veu potent i clara
en els països soviètics. No va consultar-ho, no va demanar

permís a
les
autoritats espanyoles i per més INRI,
Michel abans d'iniciar la gira que tenia
programada per els Estats Units va marxar-se a Cuba per a realitzar una sèrie de
concerts. Allà i borratxo d'alegria i eufòria en veure com s’el rebia, no se li
va ocórrer res més que fer-se una fotografia amb
Fidel Castro (al blog us la posem) que el
departament de
Relacions Públiques cubanes es van encarregar que recorregués
tot el món, aquí no es va publicar, és clar, però la foto va arribar a les
autoritats franquistes i després de
la suspensió de la gira pels Estats Units i
la queixa oficial del govern nord-americà a l'espanyol de
Franco, mitjançant
una trucada de l’
embaixador al
dictador,
Michel va ser inclòs amb caràcters
"
vermells" a la llista "
negra" del Règim. Allà es va acabar la
seva carrera musical. Es deia
Miguel Semper Peiró, i va néixer a Pego, Alacant,
l’any 1933.
Michel va morir el 14 de gener de 2009.
Jaime Morey – Rosita

La mare de
Mario li deia que els seus avis i els de
Jaime
Morey estaven emparentats i que el cantant perteneixia a la branca familiar
alacantina, per això
Mario Prades Morey sempre fa la mitja conya de dir que ell
i
Jaime Morey són cosins. Es clar que la seva mare,
Ana Morey Puigagut, també
li deia a
Mario que l'origen familiar estaba a Mallorca. Aquest tema, així
mateix amb
nom de xiqueta, va ser el seu primer èxit i es va publicar en un EP
in també trobaven “
Guapa”, “
Cuando llegue la tarde” i “
El tiempo” que va
publicar l’any 1968 mitjançant el segell Pérgola.
Jaime Morey, nascut a Alacant
l’any 1942, ens va representar al
Festival d'Eurovisió de 1972 que es va
celebrar a Edimburg, amb la cançó “
Amanece”, però
JaimeMorey no va guanyar, va
quedar en desè lloc. La veritat es que ell va confesar que estaba molt nervios
i en alguns

moments es quedava en blanc i oblidava la lletra. Així i tot estem
convençuts de que va merixa un lloc millor a les puntuacions.
Jaime Morey va
tenir una bona trajectòria professional en els seixanta amb cançons com
“
Rosita” que escoltem ara, “
Acompáñame” i tantes altres. A més cal lloar el
seu
valor ja que en l
a puritana i censurada societat espanyola de la postguerra
Jaime Morey va tenir els
pebrots d'aparèixa un bon dia per la televisió amb
els
cabells tenyits completament de ros, ell que era bru de pel i allò va
representar tot un escàndol i es va arribar a dir-se de
Jaime Morey moltes
coses
poc agradables en aquella època, avui pot ser no se li donaria
importància, però estàvem en els anys 60 i ell no era res del que es deia, era
hetero. L'any 2001 es va veure esquitxat per l'
escàndol financer de
Gescartera.
La seva filla,
Sandra Morey, també és cantant i presentadora de televisió. Per
cert, en alguns dels seus primers discos, com "
La Mama", el van acompanyar
Los Sonor. Va morir a Madrid el 7 de juliol del 2015 degur a una caiguda que li
va provocar un vesament cerebral
Luis Aguilé – Fanny

La cançó que ara escoltem en la veu del recordat amic
Luis
Aguilé, va ser una composició de
Leo Dan, clar que a Espanya està identificada
sempre amb
Luis Aguilé. Curiosament i malgrat que era un gran compositor,
Luis
Aguilé al principi aquí al nostre país va gravar moltes versions. De fet el seu
primer gran èxit a Espanya va ser "
Ciudad solitaria" que havia gravat
Mina.
Luís María Aguilera Pica va néixer a Buenos Aires el 24 de febrer de 1936
i es va traslladar a Espanya l'any 1963 quan la seva carrera era molt reeixida
a Amèrica, primer va viure a Barcelona i més tard a Madrid, on va morir el 10 d'octubre
de 2009. Era un bon amic que per a nosaltres i a través dels records i les
seves cançons, sempre hi serà present.
Luis Aguilé va gravar més de
800
cançons, la meitat d'elles composades per ell i algunes s'han convertit en
veritables estàndards com "
Cuando salí de Cuba", possiblement la seva
cançó més coneguda i

que ha estat gravada per molts artistes, entre ells els
nord-americans
The Sandpipers que amb aquest tema van aconseguir un
disc d'or
als Estats Units, junt a la nadala "
Ven a mi casa esta Navidad"..
Luis Aguilé sempre es va declarar contrari a la
Revolució Cubana. De fet "
Cuando salí de Cuba" es refereix precisament al moment en què
va decidir deixar Cuba, bé quan va ser "
obligat" a deixar l'illa, on
vivia i era tot un ídol juvenil.
Luis Aguilé li va explicar a
Mario que un dia
va decidir-se a vendre les seves propietats i marxar-se de l'illa caribenya,
però el govern revolucionari va decretar
una llei que limitava la quantitat de
dòlars que es podien treure de Cuba, una quantitat molt petita. S’els va posar
a la butxaca i la resta dels diners guanyats per
Luis Aguilé amb el seu esforç
i que aquell govern revolucionari volia quedar-se, els va regalar als seus
amics que es quedaven a Cuba. És clar que anys més tard va gravar la
continuació "
Cuando vuelva a mi Cuba". Una de les facetes poc conegudes
de
Luis Aguilé, és la d'
escriptor de llibres infantils.
Los Bohemios – Katy

El conjunt
Los Bohemios eran d'Albacete, si be mols deien
que eren de Mallorca on estaven afincats.
Los Bohemios l'integraven
Paco
Molina,
Eugenio Martínez,
Antonio Costa,
Antonio Veciana i
Leopoldo Martínez Jr
que era el su líder de la banda. El seu pare era pianista, a més de sastre i
tocava a l'
Orquestra Jabelc i per la seva feina com sastre es deie que
Los
Bohemios eren
el grup més ben vestit del
pop espanyol dels seixanta. El
guitarra
Antonio Veciana per la seva part, és faria popular quan
va donar la
volta al món en una vespa.
Eugenio Martínez va morir molt jove a causa d'un
càncer. Per cert que a Albacete i per aquells anys 60 van sorgir, com a tot
arreu, un munt de grups, destacant, a més de
Los Bohemios, gent com
Los Luckys,
un parell de nens de 10 anys anomenats
Los Dinámicos Boys,
Los Radars que es
reconvertiren a
Los Trasgos,
Los Anélidos i uns quants més. Eren temps
gloriosos per al
pop espanyol. Los Bohemios van gravar per Hispavox i van
treure bastants EP's, gairebé sempre versions, això si. Van arribar a ser sis i
es van desfer a la fi dels 60. Aquesta cançó que escoltem ara també va ser una
versió del cantant frances
Marc Aryan i es va incloure a al seu seté EP, editat
per Hispavox l’any 1966 i en el que també es van incloure “
Ya llegó el verano”,
“
La cama” i “
Viviane”. Van treure una dotzena de EP’s, tots amb el segell
Hispavox i quatre o cinc
Discos Sorpresa de Fundador i ja en els anys vuitanta,
concretamente en el 82, el segell Maller va treure un LP recopilatori de
Los
Bohemios que s’havien desfet l’any 1968.


Los Ángeles – Mónica

Quimet sempre afirma que
Los Angeles, amb el que avui
acabarem aquest programa especial ple de noms de noies, son el grup espanyol
que millor ha sabut versionar
Els Beatles i que els seus jocs de veus són
perfectes.
Mario va tenir els seus rifirrafes amb ells quan va ser teloner seu
al
Casino de Manlleu, però això és una altra història. Volem aclarir una cosa.
En aquelles èpoques el concepte de "
Teloner" era molt diferent de
l'actual. En les actuacions el grup complementari a la "
Figura"
actuaven
una hora per donar pas al cap de cartell, però després
tornaven a
pujar a l'escenari per tocar més o menys
una altra hora i tancar la sessió.
Los
Angeles eren
Alfonso González "
Poncho",
Carlos Álvarez,
Agustín
Rodríguez i
Paco Quero. El guitarrista
José Luis Avellaneda que es deia en
realitat
José Luis García Román, va substituir a
Agustín el 1972. El dia 26 de
setembre de 1976, després d'un concert a Tarragona i al terme municipal de
Motilla del Palancar, en ruta cap a Madrid, pateixen un accident de trànsit
quan circulaven en un
Seat 124.
Poncho González i
José Luis Avellaneda van morir en l'accident,
Carlos Álvarez va patir

greus lesions que el van tenir molt temps
hospitalitzat, tot i que finalment es va recuperar.
Paco Quero, el quart
component,
no viatjava al cotxe, es
trobava a la furgoneta. Aquell accident va representar la fi de
Los Ángeles. Si
be van tornar als 90 incluin al fill del recordat
Poncho.
Los Angeles van ser
el millor grup vocal, dins dels conjunts de
pop, de finals dels 60. Eren de
Granada i es van anomenar primer
Los Angeles Azules per, després que els deixés
el seu cantant,
Julián Granados, reconvertir-se en quartet, passant
Poncho a
cantar a més de tocar la bateria i sen ja
Los Angeles. Van ser descoberts per
Rafael Trabuchelli per al segell Hispavox i ell es va encarregar de produir els
seus discos. Aquest tema, publicat en single, “
Mónica”, era la cara A d’un single
amb “
Te presentí” a l’altre cara, va ser l’últim gran èxit del grup de Granada
i la orquestació va estar dirigida també per
Rafael Trabuchelli.


Conclou El Temps Passa… i la música queda, ara us deixarem
amb la companyia de totes aquelles emissores per les que el programa surt a
l’aire setmanalment o via internet si t’el descarrégues del blog o el facebook
de Montse Aliaga. Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario Prades i ara ens
marxarem, però tornarem amb tots vosaltres, amb totes vosaltres, la propera setmana.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario