Anem a començar una nova temporada de
El Temps Passa...
i la música queda. Sembla que va ser ahir quan
vam iniciar el nostre recorregut
pel passat, pels
seixanta aquí al país, però portem
11 anys compartint amb
vosaltres
les nostres vivències i experiències a ambdós costats de
l'escenari, a través de la
música, els
Anuncis d'aquella dècada daurada,
musicalment parlant per descomptat, sense oblidar
La Parrafada, en la qual
realitzem
un recorregut per successos que van passar pràcticament
fa cinquanta
anys. Avui en els nostres
Anuncis us portarem a
gent famosa que va
incursionà en
el món de la publicitat i també tindrem
molta música amb unes quantes
parelles, el
Dúo Juvent’s,
Tina y Tesa,
Dúo Rúbam acompanyats per
Los Quijotes
i per descomptat el
Dúo Dinámico, sense oblidar a
Los Mustang,
Lone Star,
Augusto Algueró i la seva
Orquestra,
Los Brincos,
Yerba Mate,
Los Sírex,
Adamo,
José Guardiola i
Los Javaloyas que
seran
la nostra banda sonora en aquest
retrobament amb els nostres oients
després d'aquest llarg període de vacances en el qual
ens hem dedicat a
carregar de nou les piles. Per tant, ens posem una altra vegada en marxa des de
les
emissores per les que ens escoltes o
vía internet, si et descarregues el
programa del
blog, el
facebook de
Montse Aliaga o les
webs de les
emissores que
ho permeten. Som
Quimet Curull i
Mario Prades i tornarem a dir-vos que
Obrim la
Paradeta
Dúo Juvent’s – Mira como bailo yo

Començarem el primer programa de l’
onzena temporada d’
El
Temps Passa… i la música queda, escoltant al
Dúo Juvent’s.
Emili Huger, un dels
components del
Dúo Juvent’s, ens va visitar al estudi gran d’
Altafulla Ràdio ja
fa temps d’aixó, i vem fer
un programa especial amb una bona entrevista,
l’única vegada que hem entrevistat a algú a
El Temps Passa… i la música queda.
Després de dedicar
un programa sencer al
Dúo Juvent’s els vem deixar descansar,
però els vem tornar a rescatar i des de llavors els seus discos s'èscoltan de
nou al
programa. Aquest tema és una peça desenfadada
i plena de ritme que va editar Vergara l’any 1954, versió d’una cançó del cantant
italià
Ennio Sangiusto i uns altres que la van gravar van ser
Los Pájaros
Locos.
Emili Huger i
Javier Lardín, els components del
Dúo Juvent's,
treballaven a la
Pegaso
i van deixar el seu treball entre camions per dedicar-se a la música. Van
començar el

seu periple d'actuacions l’any 1961 i van fitxar pel recent creat
segell Vergara, començant a gravar en el 62. Realitzaren molts concerts a
Catalunya, Valencia i sobretot Mallorca. El
Dúo Juvent's van decidir
presentar-se a Madrid i van ser contractats per actuar el primer cap de setmana
de juny de 1963. Però el 3 de juny va morir
el papa Joan XXIII i el govern va
decretar
tres dies de dol nacional. Aixó volia dir “
Tot fermat”. Es van tancar
els balls i sales de festes i el
Dúo Juvent's van tornar a Barcelona sense
haver pogut actuar. A la tardor tornarien per fer-ho a la
sala Imperator i
l’any 1964 anirien de nou a la capital del Regne. També a l'any 1964 el
Dúo
Juvent’s van participar al
Festival de la Mediterrània i pocs
mesos més tard es van desfer després de deixar set EP’s gravats. Fa un parell
d’anys que li hem perdut la pista al amic
Emili que per cert, vivia a
Tarragona.




Dúo Rúbam con Los Quijotes – Julio Verne

Un altre dels duets interessants sorgits en els anys
seixanta com a rèplica al
Dúo Dinámico, va ser el
Dúo Rúbam, barcelonins.
Aquest tema, en el qual ens parlen d'
un dels grans escriptors de la ciència
ficció,
Jules
Verne, es trobava en un EP editat l'any 1961 pel segell SAEF-La
Voz de su Amo, recollint quatre temes de la tercera edició del
Festival de la Cançó de la Mediterrània en el
qual la va interpretar
Lita Torelló, encara que ells li donen un aire més a
rock and roll, acompanyats pet
Los Quijotes, un bon grup que posteriorment i ja
com
Els Quixots, gravarien un parell de discos en català . En el disc també es
van incloure “
Eres fea”, “
En la cruz de tu mano” de
Robert Jantal i “
Cuando te
conocí”, totes elles versions del festival. Al
Dúo Rúbam els van acompanyar
també en moltes de les seves gravacions el
Conjunt de Fernando Orteu. La
veritat és que a principis dels 60 i a l'ombra del
Dúo Dinámico van sorgir unes
quantes parelles dins del món musical, com
Los Pantalones Azules, el
Dúo
Cramer,
Kroner's Dúo,
Dúo Juvent's,
Dúo Radiant’s,
Tina y Tesa,
Tony &
Charley i uns quants més d'efímera vida. El
Dúo Rúbam van ser uns dels que van
funcionar bastant bé a nivell discos i vendes i en la primera meitat de

la dècada
van tenir els seus cinc minuts llarcs de glòria. El
Dúo Rúbam eren
Enrique i
José Luis, procedien de Barcelona i van començar gravant l’any 1960 per Saef,
un subsegell de La Voz
de su Amo i el 1963 van fitxar per Belter desfent-se el duet l'any 1964. Tenen
una bona carrera amb 15 o 16 EP's, per cert que
Enric Ferrer, fill del
component del duet es va possar en contacte amb nosaltres i s’ha ofert a
pasarnos molta més informació d'ells, quan la tinguem escoltarem més coses del
Dúo Rúbam i os ampliarem el que sabem. Una curiositat, la primera guitarra
eléctrica que van tindre el
Dúo Juvent’s, lo van comprar al
Dúo Rúbam, tots
quatre eren bons amics i companys de professió. Per cert, us explicarem una
curiositat. Després de la
Incivil Guerra espanyola, existia un carrer a Barcelona
anomenada "
Julivert" i quan van entrar les tropes franquistes una de
les primeres mesures que van adoptar va ser
canviar la retolació dels carrers
al castellà, una de les que van decidir canviar va ser aquesta i Sabeu com ho
van traduir? Premi, és l'actual caller
Jules Verne.




Tina y Tesa – Tómbola

Aquest tema, tot un clàssic del
cinema espanyol, va ser
escrit per
Augusto Algueró per a
Marisol que la va convertir en èxit, però ara
us portem aquesta versió a càrrec de
Tina y Tesa que sona diferent, amb
arranjaments molt més
poppis que els de
Marisol a la pel·lícula. Us la hem
extret d'un EP editat al 1962 per EMI-Regal i en el qual també es van incloure
“
Balada de la trompeta” que va ser el gran èxit de
Roy Hetzel i per descomptat de
Rudy Ventura, “
He Nena” de
Bruce Channel i “
Lección de Twist”. Cal recordar que
aquest va ser el seu primer treball discogràfic, però
Tina y Tesa en total
gravarien
tres EP's per Regal i
un single per Ekipo l'any 1966 i també van
participar en

alguns
festivals, entre ells el de
Menorca. Les germanes
Tina y
Tesa eren de Alacant, però van haver de venir-se cap a Barcelona per poguer
llançar-se professionalment. Les dues germanes tenien
carnet blanc, cosa
curiosa en una època on s'usava comunament
el vermell i sobre tot, pel fet de
ser dones. Van obtenir el carnet el 12 de febrer de 1962.
Tina y Tesa eren un
Dúo Dinámico en femení i la seva imatge desenfadada, amb pentinats tipus
"garçon", pantalons pitillo o faldilles escoceses, junt amb la seva
qualitat, van fer que la EMI,
a través del subsegell Regal les contractés i van començar a gravar fins l’any
1966, després el duet
Tina y Tesa van desaparèixer del mercat musical.




Dúo Dinámico con Lesli i Santi – Lolita Twist

Avui i trencant amb la tònica habitual del
Temps Passa... i
la música queda, anem a punxar un tema que va ser tota una novetat, es va
publicar l’any 2012. El
Dúo Dinámico tenien un nou treball al carrer titulat
"
Somos Jóvenes 50 años" en el què revisaven i van gravar de nou
alguns dels seus grans èxits amb bones col·laboracions. Des de
Joan Manuel
Serrat a
Alaska, passant per
Pecos,
Andy & Lucas,
Soledad Giménez,
Lolita,
Miguel Ríos,
Carlos Baute,
Ana Torroja,
Julio Iglesias,
Diana Navarro i aquest
tema que escoltem ara, on al seu costat trobem a
Lesli de
Los Sírex i
Santi
Carulla de
Los Mustang que junt al
Dúo Dinámico canten "
Lolita
Twist", una de les seves cançons clàsiques. En el disc també trobem temes com
"
Resistiré", "
La, la, la", “
Esos ojitos
negros”, “
Quisiera
ser”, “
Somos jóvenes”, “
Perdóname”, “
Eres tú”, “
Soy un truhán, soy un señor” i
“
15 años tiene mi amor” i que consti que ens deixem algun.
Manolo i
Ramón
formen part de
la història musical espanyola i són tota
una referència quan
avui dia es parla de
pop espanyol dels seixanta.
Manuel de la Calva Diego, nascut a
Barcelona el 15 de febrer de 1937 i
Ramon Arcusa Alcón que també és de
Barcelona i va néixer el 10 de desembre de 1936, han composat al llarg de la
seva carrera més de
800 cançons i han gravat unes
300. També s'han dedicat a la
producció i van protagonitzar
quatre pel·lícules.
Los Mustang – Billete de ida

Un dels millors grups versioners dels anys seixanta, al
costat dels
Javaloyas i
Los Catinos, van ser
Los Mustang i l'únic conjunt de la
seva època que va mantenir la formació original fins a la seva dissolució l'any
2000. Aquesta cançó que us hem seleccionat per compartir avui a
El Temps
Passa... i la música queda, és la versió del "
One way ticket" de
Neil
Sedaka, escrita per
Jack Keller i
Hank Hunter i que també va ser èxit en la versió
que en els anys setanta va realitzar el grup
Eruption i la veritat, no
recordem ara en què EP o single dels seixanta la van incloure
Los Mustang,
encara que si recordem que la van gravar, nosaltres us l'hem extret d'un CD
doble publicat l’any 1991 pel segell Divucsa, amb el títol genèric “
Ayer una
vez más”.
Los Mustang eren
Santi Carulla (veu),
Marco Rossi (guitarra solista)
i que va morir el 17 de maig del 2015
a Figueres, on vivia i que va ser el compositor de les
16 cançons propies que
Los Mustang van gravar al llarg de la seva carrera,
Antonio Mercadé (guitarra rítmica),
Miguel Navarro (baix) i
Tony Mier (bateria)
i com us deiem, van mantenir aquesta formació inicial fins que es van separar
l’any 2000. Per

aquest fet a la
Fira Internacional del Disc i Cinema de de
Col·leccionisme que organitzava
Mario a
Catalunya i Andorra, a l’edició de Malgrat de Mar es va fer un homenatge
als
Mustang i la placa la va recollir
Santi Carulla. La veritat es que
Los
Mustang, els grans versioners al pais dels
Beatles, tenien una ventatge sobre
els seus companys de profesió i és que ells, mitjançant gestió del segell EMI
van signar un contacte amb
Brian Epstein que els autoritzave a gravar les
cançons dels
Beatles a Espanya i en moltes ocasions abans de que es publiquesi
la versió original. Aixó va fer que
Los Mustang amb temes com “
El submarino
amarillo” o “
Obladi Oblada”, la seva versió tingues xifres de vendes al pais
molt superiors a las del nois de Liverpool. Per cert en els seus començamens i
quan eren un grup instrumental sense cantant, van participar en el concurs “
El
show de las 2”
que presentava
Joaquín Soler Serrano, la
segona posició creiem que va ser per
Los Sírex i la
primera per els valencians
Los Pantalones Azules




Lone Star – Aquí en mi nube

Us portem ara a
El Temps Passa… i la música queda a
Lone
Star, als que tant
Quimet com
Mario consideren
la millor banda musical
espanyola dels seixanta i part dels setenta i avui en dia s’els anomena dins
del mundillo musical “
La llegenda”. D'ells va dir
Julián Molero "
A vegades
va ser un tren de càrrega; altres, un exprés; mai va volar com un AVE, però
l'Estrella Solitària sempre va ser un tren de llarg recorregut". Aquest
tema que compartim ara és una versió del "
Get off of my cloud" dels
The Rolling Stones que la van incloure en un EP i també en el LP "
December
s Children (And Everybody's)" de 1965, però la veritat és que
Lone Star,
integrat per
Pere Gené,
Rafa de la
Vega,
Enrique López i el tarraconí
Joan Miró la recreen i
molts avui en dia la identifiquen amb ells i no amb els
Stones, a Espanya, és
clar, tot i que s’han fet un grapat de versions de la cançó al pais. Es un bon
EP dels catalans, publicat l’any 1965 i on trobem com a tema estrella
"
Satisfacción" també dels
Stones, al costat de "
Muy
lejos de
aquí" de
The Animals i el "
Wooly Bully" de
Sam The Sam & The
Pharaons. Van treure els seu primer EP l’any 1963 per el segell EMI, però
estava signat com
Conjunto Lone Star i eren cinc components, tampoc estava
Joan
Miró que entraria l’any 1964 quan es van reestructurar per tercera vegada. En
els seus inicis
Lone Star van ser
Pere Gené (veu i guitarra),
Enric Fuster
(piano),
Rafael de la Vega
(baix),
Enrique López (bateria) i l'holandès
Willy Nab (guitarra). Assajaven en
un local del carrer Conde del Asalto, avui Nou de la Rambla. Durant els
seus primers cinc discos encara van ser
Conjunto Lone Star, finalmente van
aconseguir treure’s alló de “
conjunto” de sobre. Van tindre molts camvis de
components a partir de finals dels seixanta i per
Lone Star van passar
Sebastià
Sospedra,
José María Vilaseca conegut com
Tapi,
Álex Sánchez,
Jerónimo
Martinez,
Luis Masdeu i uns quans més.




Los Brincos – Tu me dijiste adiós

Ara a
El Temps Passa... i la música queda, ens remuntarem a
la primera època de
Los Brincos, amb tota seguretat la més brillant,
comercialment parlant, si bé musicalmente la millor va ser la tercera. És clar
que en un principi i per obra i gràcia de la productora
Marini Callejo que
havia estat component de
Los Brujos i va ser
la primera dona productora del pop
espanyol, instrumentalment
Los Brincos sonaven perfectes, peró hi havia truc i
és que
Marini i per abaratir costos a Novola, un subsegell discogràfic depenent
de Zafiro, posava
músics d'estudi tocant en els primers enregistraments de
Los
Brincos. Van acunyar el terme “
brincosis” per referir-se a la seva música.
Aquest tema va ser la cara A d'un single amb "
Eres tú", una
extraordinària balada, a la cara B que escoltarem un altre dia. El tema va
tornar a publicar-se també en un EP de
Los Brincos on el tema estrella va ser
"
Borracho" que al seu torn també es va editar en single. Ambdós
discos es van editar

l’any 1965.
Los Brincos van ser una idea de
Luis Sartorius,
antic component de
Los Estudiantes que aleshores era director artístic de
Philips i que va morir en accident de tràfic poc després, i incialment van
voler que es diguisis
Las Ovejas Negras, però finalmente el nom va ser
Los
Brincos. Un dels primers al que van oferir unirse al nou grup va ser
José
Barranco, però aquest ho va rebutxar-ho per crear
Los Flecos. La primera
formació de
Los Brincos va ser:
Fernando Arbex,
Juan Pardo,
Manolo González
(germà de l'actor
Agustín González) i
Antonio Morales al qual es coneixia com
Junior, si be dos anys després de la seva creació
Juan Pardo i
Antonio Morales
van deixar el grup per formar
Juan y Junior.
Fernando Arbex va morir el 5 de
juliol del 2003 i
Junior el 15 d’abril de l’any 2014.




Els Anuncis dels Nostres Records

Molts són els
actors i
cantants que
al llarg de la història
han fet incursions en
el món de la publicitat que sempre ha estat a l'aguait,
pendent d'allò que pogués
ajudar a vendre els seus productes. Avui a
El Temps
Passa... i la música queda, us portem a uns quants d'ells, molt variats, i
començarem aquesta secció amb una de les artistes rellevants del “
destape” al
cinema espanyol i ens porta un anunci de roba “
íntima”
Belcor María José Cantudo

Aquest es un
anunci per acicalar a
les nostres noies i per a
posar-les cada vegada
més sexys, si és que aixó és possible, per tant ens
encarregarem ara de recordar una bona marca de
roba interior que creiem que
encara està al mercat. Imagineu com ha de ser de
sexy que fins i tot la guapa
actriu i presentadora
María José Cantudo (Andújar, 10 de juliol de 1951) les
utilitzava i recomanava en l'
anunci que escoltarem ara.
Belcor és una marca del
grup
Central Corsetera que va ser adquirit el 1993 per
Vives Vidal, un dels
líders empresarials del sector de
la moda interior i roba de bany en el
panorama europeu i que compta amb empreses pròpies a Alemanya, Benelux, França,
Itàlia, Portugal i Estats Units, així com presència als cinc continents.
Detergente Dash Laly Soldevila

Una cosa vital i necessària en una casa és el
detergent per
rentar i ara us portem aquest. Us hem seleccionat el
Detergent Dash que va
publicitar en el seu moment l'actriu còmica catalana
Laly Soldevila (Barcelona,
25 jul 1933 - Madrid, 12 setembre 1979). Va ser una gran actriu tant de teatre
com al cinema, peça clau del
cinema espanyol dels seixanta al costat de
José
Luis López Vázquez,
Alfredo Landa,
Tony Lebranc,
Gracita Morales,
Florinda
Chico,
Rafaela Aparicio i tants noms històrics.
Laly Soldevila va fer un munt
de pel·lícules, entre elles “
Viva los novios”, “
Los Chicos con las Chicas”,
“
Tocata y fuga de Lolita”, “
Los jueves milagro” i tantes altres. En aquesta
campanya publicitària va aparèixer fent de l
a Tia Felisa.
Dash
encara es fabrica i creiem que segueix comercialitzant-se a Espanya, bé suposem
que si, però el que si sabem de segur és que
Dash és una de las principals
marques de detergents a Bèlgica i Itàlia.
Jabón Lux Julie Christie

Les pastilles de
Sabó Lux s'anunciaven com “
El jabón de las
estrellas” i entre els coneguts del cinema que van promocionar la marca
trobàvem aquest anunci on ens parlen de
Julie Christie, però també hi ha
publicitat gràfica de
Natalie Wood,
Rita Hayworth,
Elisabeth Taylor,
Rosanna
Podesta,
Dana Wynter,
Ursula Andrews,
Sophia Loren,
Gene Tierney,
Graciela
Borges i un llarg etc. de noies de bon veure que devien la seva bellesa, segons
la publicitat, al'ús de
les pastilles de sabó d'olor, com se les denominava en
els anys cinquanta i seixanta. De fet l'eslògan era “
9 de cada diez estrellas
usan Lux”. El
sabó Lux encara se segueix comercialitzant. Les
pastilles
destinades a netejar i embellir les noies es denominaven
Sabó de tocador i
pesaven al voltant de
180
grams. Estaven destinades sobretot a perfumar i moltes
de
les nostres mares les utilitzaven no per rentar-se,
les sofertes mares dels
cinquanta i dècades posteriors van trobar un ús millor, les col·locaven
entre
la roba dels armaris per aconseguir aromatitzar i que aquest aroma es passés a
llençols, tovalloles fins i tot roba interior. Avui estem habituats a veure
pastilles de
sabó olorós en pràcticament totes
les cambres de bany, però en
aquella època no ho era tant.




Cámaras Polaroid Francisco Rabal

Les
càmeras Polaroid van ser tota una innovació en el
mon de
las fotografia. Alló era molt còmoda, podies fer la foto i
tenir-la al instant
a la mà, el problema era despres, quan arribava l’hora en que
volies treure
còpies, però això era una altra història. La veu que escolteu a aquest anunci
de les
càmeras Polaroid és la del gran actor
Francisco Rabal (8 de març de
1926, Águilas, Múrcia - 29 d’agost de 2001, Burdeos). La seva competidora,
Kodak, per supossat, també va possar a la venda
una càmara instantànea, es
tracta sempre de no quedar-se enrera, pero van començar els problemes legals.
Kodak va ser demandada als Estats Units per
Polaroid que va guanyar el judici i
va tindre que retirar els seus productes d'aquesta mena. Avui dia las
Càmeras
Polaroid també s'han digitalitzat. Una altra campanya protagonitzada per
Paco
Rabal va ser la de les
maquinetes d'afaitar Gilette, ja en els anys 70.
Telefónicas José Luis López Vázquez

Avui parlem també de “
La Compañía Telefónica
Nacional de España y Vª de Alemania”, com li deia un company de
Mario a
l’empresa gran que era andalus i bastan “
cazurro”, no pel fet de ser andaluz,
es que
era “
cazurro” per si mateix i
molt. Les "
Matildes", nom que es donava a les
accions de Telefónica,
van començar a comercialitzar en els anys seixanta. Aquest afectuós sobrenom
amb què finalment van ser reconegudes es deu a
un anunci per promocionar la
venda de les esmentades accions que va protagonitzar el gran actor
José Luis
López Vázquez. La
Companyia Telefònica Nacional d'Espanya va treure les seves
primeres accions a borsa el 31 de març de 1925. Allà van començar a vendre's
les
primeres accions, però la campanya de José Luis López Vázquez i les seves
Matildes, són del 1967 i els va donar la seva gran popularitat. L'èxit va ser
rotund. Cap
altra campanya d'empresa espanyola d'aquella època, rivalitza en
impacte i fama amb la de les
Matildes.
José Luis López Vázquez va realitzar
diverses de les campanyes publicitàries de
Telefónica. És clar que altres cares
conegudes també van fer campanyes publicitàries per a
Telefónica, entre elles
Rocío Jurado. Una altra de les protagonistes

d'aquelles campanyes de
les
Matildes va ser la nostra
reina del Paral·lel, la recordada i gran, en tots els sentits,
Mary Santpere. Per cert que a finals dels 60
CTNE va començar una
campanya per promocionar la instal·lació de
supletoris i
un ministre es va treure
de la màniga
un eslògan que va ser trencador. Es tractava del "
Diga Diga,
donde quiera". A principis dels 70 un supletori del model
Heraldo, aquells
clàssics amb
disc per marcar i ja de colors, enrere estaven quedant els
telèfons negres de baquelita, costava
64 pessetes mensuals com a
supletori, hem
de recordar que no va ser fins als 80 que
es va liberalitzar el mercat de
la
telefonia i en aquells temps l'exclusivitat era de
Telefónica, empresa estatal
i els
clients no eren tals, s'anomenaven
abonats ja que
la línia i
els aparells
sempre eren propietat de
Telefónica i a part del consum, havies de pagar
in
eternum el lloguer. Per als amants de les curiositats: una norma oficial de
CTNE imperant fins als 60 era que les seves empleades
havien de ser solteres,
quan es casaven les dimitien.
Revista Barrabás Joe Rigoli

En els seixanta, les discoteques, clubs, boites i guateques
acabaven a les nou de la nit del diumenge. Llavors tots a casa per sopar i
dormir que dilluns començava la setmana. Els
premis de les travesses i el
nom dels encertants trigaven uns quans dies en saber-se, però
a les nou de
la nit, et trobaves en les
boques de metro i pels carrers i places de la
ciutat, almenys a Barcelona, recorda
Mario que passava, a nois que pregonaven
el seu producte "
El Golé", un
pamflet barat que et permetia saber
tots els resultats dels partits de la jornada que acostumaven gairebé sempre a
jugar-se en diumenge. Però la manera de confirmar els encerts i moltes vegades
els premis eren
les revistes esportives. El popular actor i presentador
Joe
Rígoli que va crear els personatges
Tancredo Tardón i
Felipito Tákatun i de
veritable nom
Jorge Alberto Ripoli (Buenos Aires, 5 de novembre de 1936), va
popularitzar la frase "
Jo Sigo..." arribant fins i tot a gravar un
disc amb un tema titulat així. Doncs bé,
Joe Rígoli va
publicitar una
d'aquestes
revistes, es deia
Barrabàs i sortia els dimarts. Per cert que les
últimes notícies que teniem de
Joe Rigoli és que vivia a la misèria, va morir a
Mar del Plata, a l’Argentina, el 27 de gener del 2015.

Pinturas Titanlux Lola Flores

També la genial
Lola Flores va realitzar
anuncis, en aquest
cas es tracta de les
pintures Titanlux i és que com
La Faraoa ens diu, ella és la
que "
Més pinta" aquí a Espanya, de fet crec que tots recordareu quan
Hisenda va anar a per ella i li va imposar una multa elevadíssima, la cantant,
ballarina i actriu va demanar a tots els espanyolets i espanyoletes que li
donessin
una pesseta per tal de pagar la multa per haver defraudat a la
Hisenda Pública.
Suposem que no li va funcionar i al final va haver de rascar-se la butxaca ja
que no va anar a la presó..
María Dolores Flores Ruiz, el seu nom

complet, va
néixer a Jerez de la Frontera
el 21 de gener de 1923 i va morir a Alcobendas, Madrid, un 16 de maig de 1995.
També va protagonitzar una
campanya del Plàtan de Canàries i en els cinquanta
una per promocionar
la Isetta,
aquells petits vehicles anomenats popularment
Ous. Geni i figura fins a la
sepultura. Per cert
Mario que en certa ocasió va produïr un concert seus al
Divertipark de Cambrils, va treballar un temps, molt poc, a la
factoria Titán
de Barcelona, al final o començament de la Granvia, llavors coneguda com Avenida de José
Antonio Primo de Rivera, a prop de Sant Adrià del Besos. La seva tasca era
buidar pots de
pintura caducada a uns bidons per que fos aprofitada un altre
vegada barragan-la amb pintura nova. Per cert, també
Rocío Jurado va fer
anuncis de
Titanlux
Pinturas Bruguer Acrílic Alfredo Landa

Un altre
gran actor del
cinema espanyol de la postguerra va
ser
Alfredo Landa, guanyador de
dos Goya i el
premi d'interpretació masculina
al
Festival de Cinema de Cannes pel seu paper al film
"
Els Sants
Innocents" i que va començar fent un munt de pel·lícules de humor i
encunyant el terme "
landismo", per finalment demostrar que ell era un
gran actor dramàtic. Nascut a Pamplona el 3 de març de 1933, moriria a Madrid
un 9 de maig del 2013. També
Alfredo Landa es va veure ficat en el món de la
publicitat i aquí us portem un anunci de l'empresa més directament competidora
de
Titán, en aquest cas es tracta d'un de les
pintures acríliques Bruguer, però
també va ser el protagonista d'una campanya publicitària de
La Gula del Norte.
Seguirem ara amb Música, però feta a Catalunya.
La Música
que es Feia en Català
Lucky Guri
& Peter Roar – The fool on the hill

Al
programa d’avui escoltarem una cançó d’un álbum que és un
disc genial, un LP sense cap desperdici publicat per el segell Discòbolo l’any 1972
que recull versions en clau de
jazz de temes de
The Beatles i titulet-se “
He
desenterrat els Beatles”. És clar que es tracta d'un disc de luxe en el qual,
al gran pianista català
Lucky Guri que des de fa treinta anys viu a Sant
Gervasi i havia estat membre de
Barcelona Traction, i el saxofonista
Peter Roar
que havie militat a
Máquina!, es troben acompanyats per noms histórics de la música
a Catalunya:
Carles Benavent al baix,
Salvador Font a la bateria i l'amic
Max
Sunyer a la guitarra. Aquest disc
tan sols va estar un parell de setmanes a la
venda ja que l’editora de
The Beatles i la EMI van demandar-los, exigin
es retires de les
botigues i ho van aconseguir. Sembla ser que tot va ser per questió de cales,
alló dels permisos i els royaltis.
Max li va dir un dia a
Mario que mai se li
acudís comentar-li a
Lucky que tenia aquest disc perquè
Lucky li demanaria que
l'hi regalés ja

que ell no el tenia i sabent com és
Mario es quedaria sense
ell. A aquesta cançó, la seva versió en clau de
jazz de “
The fool on the hill”
dels
Beatles, ells li han imprès un bon ritmillo
jazzístic i val a dir que hi
ha una bona versió feta per
Junior que la canta en angles. Després de haver-se
recuperat d'una llarga enfermetat,
Lucky Guri, aquest gran pianista nascut a
Calella, sembla que torna a estar en actiu. Per cert que desde feia anys
acompanyaba a
Núria Feliu en els seus concerts.
Tant Quimet com Mario es proposen posar més
cançons del “Waw... We are digging The Beatles!”, però aixó serà ja en altres
programes. Paraula. És clar que aixó ja ho diem cada vegada que escoltem
cançons d’ell i la veritat es que els posem poc. Per cert, aquest disc
ha estat
remasteritzt l’any 2010 per el segell Picap, creiem que han caducat els drets
de les cançons, i l'han editat en format CD, pero han cambiat els títuls de
crédit de la portada, passant a ser protagonistas tots els músics. Es un CD
molt recomenable.


Yerba Mate – Cuando los Santos van marchando

Aquest és tot un clàssic del
gospel-jazz nord-americà, en
aquest cas versionat per els catalans
Yerba Mate aquesta nombrosa banda de
Barcelona,
el primer grup espanyol de
música dixie de la història del rock i
sorgits a finals dels 60. Entre d'altres, van ser els intèrprets de "
Tuset
street" i es movien per la
Cova del Drac i després per
Zeleste, el de la Via Laietana, el
primer. Eren bons músics i si bé van gravar també cançons cantades, la seva
cursa es va basar en peçes instrumentals, però
Yerba Mate van tenir una vida
més aviat curta. Després la majoria d'ells s'incorporarien a grups de
l'anomenada
Ona Laietana. La cançó era el segon tema de la cara B del EP
"
Tuset Street" i el va publicar Sono Play l'any 1967, un segell que
creiem era propietat de Movierecord-Estudios Moro. Alguns del

components de
Yerba Mate es van integrar a un grup de Terrassa anomenat
Mi Generación, altres
a
Música Dispersa, etc. En general tots van passar a formar part de grups de la
anomenada
Ona Laietana. No sabem el nom dels componentes del grupo, sols hem
esbrinat que dos d’ells eren argentis i es deien
Carlos Avallone i
Ramón Solís
que després s’en van anar a
Maquina!. Per cert, no els hem de confondre amb un
grup actual que es diu aixó mateix
Yerba Mate i que fan música amb arrel
sudamericàna. Els nostres
Yerba Mate van debutar amb un single on la peça estrella va ser
“
El Mirlitón” que era tota una horterada, cantada, aixó si.




Augusto Algueró & His Orchestra – La muchacha del
pianillo
Augusto Algueró, aquest genial músic i sobre tot compositor,
ens va deixar el 16 de gener de l’any 2011 en Torremolinos, a causa d'una
parada cardiorespiratòria soferta mentre dormia.
Augusto Algueró havia nascut a
Barcelona un 23 de febrer de 1934. Va ser un dels més prolífics compositors
espanyols de la seva època i ha estat en actiu gairebé fins al moment de la
seva mort, a més de ser bon arranjador, productor i director d'orquestra. Fill
de compositor,
Augusto Algueró Jr. es va casar amb
Carmen Sevilla, però el
matrimoni solsament va durar 10 anys. Us hem inclòs en el
blog una fotografia
del feliç esdeveniment, ens referim a les noces, no la separació que quedi
clar. Va compondre per a gairebé totes les figures del moment cançons que
formen part de
la història de la música espanyola, entre elles "
Estando
contigo”, “
La Chica Ye-ye"
que va composar per
Rosalía no era per
Concha Velasco, "
Te quiero, te
quiero" que va gravar
Nino Bravo perquè
Raphael va jutjar que no tenia
prou qualitat per a ell, "
Las chicas de la Cruz Roja”, “
Penélope”
de
Serrat, “
Noelia”, “
Corazón contento”, “
Tómbola” per
Marisol i que abans hem
escoltat en la versió de
Tina i Tesa, “
Será el amor”, “
El día de los
enamorados”, “
Acompáñame" i tantes altres, sense oblidar les seves bandes
sonores que van ser infinitat. Aquesta cançó que ara ens porta al capdavant de
la seva orquestra, creiem que també era seva i us la hem extret d’un LP titulat
“
Sounds Spectacular”, publicat per el segell Polydor.
Ara seguirme amb molta més música i ens anirem fins a les
Illes Balears.
Los Javaloyas – Buenas Vibraciones

Amb aquest tema molts van ser els que van descobrir a
Espanya als nord-americans
The Beach Boys, una banda de
surf music que van
sorprendre a tothom amb una cançó com aquesta, allunyada del seu estil i dins
del
moviment hippy. La veritat és que de tant que hem parlat de
Los Javaloyas,
ara no sabem que dir. Bé, alguna cosa si. Van ser costat de
Los Mustang i
Los
Catinos, els millors grups versioners de la seva època, grans músics, tots ells
multiinstrumentistes. Aquest tema és la seva versió del gran èxit de
The Beach
Boys i es recollia en un EP publicat per EMI-La Voz de Su Amo que incloïa
“
Quiero que me quieras” de
The Spencer Davis Group, “
Tal vez un día” i “
Has pasado a
la historia”. Va ser un dels discos de
Los Javaloyas que millor es van vendre.
Deiem que
Los Javaloyas eren mallorquins i aixó no es cert del tot,
Luis Pérez
Javaloyas era valencià i va crear el grup a Valencia, però es va establir a les
illes i va reestructurar la banda ja amb músics mallorquins com el cantant
Serafín Nebot i es pot dir que a partir d’aquell momento van

passar a ser un
dels millors grups mallorquins.
Los Javaloyas són un dels conjunts més veterans d'estat, es van crear l'any 1952. La formació estable va ser
Rafael Torres amb
l'acordió, guitarra, piano i baix,
Serafín Nebot cantant, saxo i clarinet,
Tony
Cobas a la guitarra, contrabaix i trompeta,
Antonio Felany cantant, bateria i
trompeta i
Luis Pérez Javaloyas que, a més de cantar, tocava la flauta i el
piano.
Els Javaloyas van actuar molt a l'estranger, sobre tot a Alemanya, a principis
dels anys seixanta, dins d’un circuit on també van estar-hi
Los Salvajes,
The
Runnaways,
Los Huracanes,
Los Atilas i altres conjunts espanyols. Allà van
conèixer i van compartir escenari amb
The Beatles, a Hamburg.
José Luis Pérez
Javaloyas, fundador del grup, va morir a Palma als 79 anys, al setembre de
l’any 2007 i fins la seva mort creiem que
Los Javaloyas seguien en actiu.




Los Sírex – Culpable
Los Sírex, un dels millors grups espanyols dels 60, va estar
format per
Antonio “
Leslie”
Miguel Cervero, com a cantant,
Luis Gomis a la
bateria,
José Fontserè guitarra rítmica, al baix
Guillermo Rodríguez Holgado i
Manolo Madruga a la guitarra solista, tots de Barcelona. Aquest tema es va
editar a l'any 1965 través de Vergara en un EP on també es van incloure
"
Que se mueran los feos" que va ser el tema estrella i és al costat
de "
La escoba", un dels més populars en la seva discografia,
"
Has de ser mi mujer" i "
El tranvía", resultant ser un dels
seus millors discos. Per cert "
Que se mueran los feos" és una
adaptació que va fer el baixista i compositor del grup,
Guillermo, d'un tema
còmic dels anys 50. “
Culpable” es sens dubte un “
peaso cansión”, una de les
millors del grup, que en el seu moment va ser tan escoltada en

les
ràdios com
la cançó principal del disc i que recordem haver vist en algunes llistes
d'èxits en lloc de la suposada cançó estrella de l'EP. El nom de
Los Sírex va
ser una idea de
Guillermo que treballava en una fàbrica d'ulleres. Per cert que
el primer cantant de
Los Sírex va ser
Santi Carulla que els va deixar per
recomanació del seu pare després d’un concert fet al
Tropical de Castelldefels.
Manolo Madruga i
Lluís Gomis van morir al setembre de l’any 2012, amb pocs dies
de diferencia i
Ernesto Rodríguez que portava cinc anys de bateria amb ells i
va ser el fundador de
Los Gatos Negros, va morir al 2014.




Salvatore Adamo – Ella

I ara al
programa d’avui escoltarem al
Rei dels Guateques, a
Salvatore Adamo cantant en espanyol. La cançó es trobava en un EP en el què la
peça estrella va ser “
Mis manos en tu cintura”, un dels millors discos d'
Adamo
i també es van incloure, a més del tema que escoltem ara "
Por que yo
quiero" i "
La noche" que per cert, va ser versionada i es va
convertir en un dels grans èxits de
Raphael.
Salvatore Adamo va ser una de les
més importants veus del
pop romàntic en els seixanta, de fet era el
Rei
d’aquells
guateques en cases particulars o locals a fin de ballar i passar-ho
be ganta-se “
poca pela” que les butxaques estaven molt magres i les seves
cançons sonaven incansablement en aquells petits tocadiscs de maleta quan, en
les mítiques
festes particulars, es començava a arrambar l'api. Es deia que
Adamo era francés, quatre que sabíen una mica més deien que no que
Adamo era
belga, però la veritat es que era italià.
Salvatore Adamo va néixer a Comiso, a
l'illa de Sicília, l'1 de novembre de 1943, però els seus pares van marxar-se a
treballar a Bèlgica i allà va sorgir el
Adamo cantant i compositor que tantes i
tantes cançons romàntiques va gravar. A primer cop d'ull podem esmentar, a més
d'aquesta, "
Un mechón de tu cabello", "
En bandolera",
"
La noche", "
Mis manos en tu cintura", "
Cae la
nieve", "
Quiero", "
Era una Linda Flor" i tantes altres
que anaven molt bé en aquelles festes particular per poguer tindre la parella
molt més a prop, “
ben agarraeta”.




José Guardiola – Dieciseis toneladas

Acabarem el programa d’avui de
El Temps Passa… i la música
queda, escoltan a
Pepe Hucha, com se'l coneixia familiarment. Es
José Guardiola
que va gravar aquest tema l’any 1960, quan es pot dir que acabava de començar
la seva carrera, que va iniciar el 1958. Va ser la seva consolidació, el seu
gran hit. Era una versió del "
Sixteen Tons" de
Tennessee Ernie Ford,
però això no era del tot cert ja que la primera versió que es va gravar era de
Merle Travis, a mitjans dels anys 50, tot i que
José Guardiola i aixó es
veritat, va emular l’
Ernie Ford. A mitjans dels seixanta i amb l'arribada del
pop i els conjunts moderns
José Guardiola va anar perdent part de la seva
immensa força de convocatòria de masses. És clar que la discogràfica i per
mantenir els seus fans més joves va fer que s'
ha afaités el seu bigoti
característic per tal d'aparentar una joventut adolescent que
Josep Guardiola
Díaz de Rada ja no tenia.
José Guardiola va néixer l’any 1930, a Barcelona i va
morir el 9 d'abril del 2012, va abandonar aquest món
per
la
porta de servei, com sols passar amb aquest que despres de ser tan grans, han
anan quedat relegats a un oblit per part del públic manipulat per l
es
multinacionals del disc i les
emisores de ràdio-fórmula.
José Guardiola
comptava 81 anys d'edat, però les seves cançons seguiran mantenint viu el seu
record entre nosaltres i tots aquells que l'admiràvem i estimavem.
José
Guardiola va ser l'
últim crooner espanyol de la
història de la música i val a
dir que a pesar de la seva edat,
Quimet el va veure actuan a Constantí i quan
el públic li demanava cançons que no tenía en el seu repertori, ell les va cantar
en directe, a
acappella que es diu ara, abans li deiem “
cantar a pel”,
demostran que
José Guardiola ancara tenia bona potencia de veu i molta. Per
cert, l'última entrevista que
Mario va publicar al
Diari de Tarragona va ser a
José Guardiola arran d'un concert que va realitzar a la
Pista d'Estiu, també a
Constantí, aquella tarda
Mario va presentar
José Guardiola a
Montse Aliaga (la foto es d'aquella nit).




Acaba per avui el primer programa de la onzena temporada
d’El Temps Passa… i la música queda, ara us deixem en companyia de les
emissores per les que ens escoltes cada setmana o vía internet, si et
descarregues el programa des del blog o el facebook de Montse Aliaga. Nosaltres
som Quimet Curull i Mario Prades, tornarem la propera setmana amb molta més música i records. Xiquets,
xiquetes… A reveure.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario