El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 8 de febrero de 2017

El Temps Passa 11-19


Tot i que els Reis Mags han passat fa cosa d'un mes, nosaltres a El Temps Passa... i la música queda, us hem seleccionat a la secció de Els Anuncis per al Record una sèrie de falques publicitàries de joguines que es van vendre a la dècada dels seixanta. Per descomptat comptarem amb molta música per recordar aquells anys seixanta i en el programa d'avui que t'arriba des de totes les emissores per les que sortim a les ones o per internet, si t’el descarregues del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de totes les emissores que ho permeten, comptarem amb Miquelina LLadó, Los Mustang, Els 5 Xics, Los Apson, Miguel Ríos, Los Javaloyas, Mike & The Runaways, Micky y Los Tonys, Els 3 Tambors, Los Sprinters, Mirla Castellanos, Manolo Pelayo i acabarem amb una gran versió del “Sumertime” que ens portará Tony Ronald.. Ara us direm que som Quimet Curull i Mario Prades i que ara

Obrim la Paradeta

Miguel Ríos – Ayer

L'any 1965 ia través del segell Philips, Miguel Ríos va gravar un single i tres EP's, en el tercer d'ells trobàvem aquesta bona versió del "Yesterday" de The Beatles amb la qual avui obrirem El Temps Passa... i la música queda, aquest recorregut pel nostre passat, pels seixanta i la música d'aquells anys daurats, musicalment parlant. En aquest disc també es van incloure altres versions “Melodía encadenada” de The Righteous Brothers i del qual es diu que la lletra va ser adaptada pel mateix Miguel Ríos, junt a “Yo no puedo” i “La historia de tres rosas rojas”. Va ser el seu últim treball per a Philips, després fitxaria per Sonoplay. La veritat és que es tracta d'un disc molt repolit i ensucrat i a part d'aquest tema, els altres poc van aportar a la carrera del rocker, obligat a gravar cançons romàntiquetes per la seva casa de discos. Va treballar en diverses ocasions en el cinema, participant en pel·lícules com "Dos chicas locas, locas" amb Pili i Mili (a la foto amb elles i Tito Mora) o "Hamelin", entre altres. Miguel Ríos que va començar dient-se Mike Ríos, es el nostre rocker més rellevant, tot i que fa tres o quatre anys que s'ha retirat, clar que nosaltres sempre l'hem anomenat "el cantant Guadiana" ja que s'anava, és cert, però sempre tornava, esperem que ara s'ho repensi bé i el tornem a veure en els escenaris i gravant, de fet el passat any 2016 va fer, conjuntamente amb Ana Belén, Víctor Manuel i Serrat la gira “El gusto es nuestro 20 años”, amb grabación de disco inclusa.. Miguel Ríos Campanya va néixer a Granada el 7 de juny del 1944.

Micky y Los Tonys – Buribú

Un dels grups més carismátics surgits a Madrid van ser Micky y Los Tonys. Realment van començar sent Los Tonys i estaven liderats pel guitarra i compositor Tony del Corral, al costat de Miguel Ángel Carreño conegut com Micky i l'home de goma (veu), Fernando Argenta (guitarra de ritme) i fill del director Ataulfo Argenta, Joan Fuster (baix) i Enrique Moddell (bateria). Es van conèixer l’any 1960 al Club San Jaime tot i que no van debutar fins el 12 d'octubre de 1960. Al 1962, van participar en el primer festival que es realitza al Price, amb Los Pekenikes, Los Estudiantes i Dick y Los Relámpagos. Ells van intervenir en la pel·lícula "Megatón Ye-Ye" i també van gravar la seva banda sonora. L’any 1970 i després que Micky prengués cada vegada més protagonisme pel seu compte, el grup es va desfer. Per cert que el gran èxit en solitari del "home de goma", com se l'anomenava, va ser "El chico de la armónica", composada per Fernando Arbex. Aquest tema que us portem avui el trobàvem com a cara B d'un single editat per Zafiro-Novola l'any 1969 i va ser composta per Micky i Paco Ruiz i en aquest single Los Tonys  sols eren tres. Tony del Corral després s’ananiria de director artística mb el Dúo Dinámico o pot ser seria amb Julio Iglesias, ara no ho tenim massa clar i com us diem sempre en aquests casos “No ens feu gaire cas”. L’any 1966 havien de ser els teloners a Madrid de The Kinks, però problemes amb la censura de l'època van obligar a suspendre el concert i la banda de Ray Davis no va passar de Portugal, si bé val a dir que si ho fan fer a les Balears. No va ser fins ben entrats els anys 70 que The Kinks van actuar a Madrid i el concert va ser organitzat per Mikel Barsa, un bon amic de Mario, de fet van ser socis. Per cert, Fernando Martín de Argenta Pallarés, component del grup, va néixer a Madrid el 4 de juliol de 1945 i va morir a Boadilla del Monte, Madrid, un 3 de desembre de 2013. El periodista, músic i presentador de ràdio i televisió es va encarregar durant molts anys de la difusió de la música clàssica mitjançant uns bons programes que presentava i s'emetien els disaptes al matí per TVE.

Mirla Castellanos – La noche que Chicago murió

La cançó "La noche que Chicago murió" que está una mica fora de temps, probablement és la més emblemàtica dels britànics Paper Lace i la peça va estar composada per Peter Callander i Mitch Murray. El single va ser disc de Platí, va ser publicat el 15 de juny del 1974, va puxar al lloc 3 del Billboard i el segon al Canadà, mentre que a Anglaterra va ser número 1 de les llistes. La cançó ens parla de la massacre que es va produir l'any 1929 a Chicago, d'Al Capone i de la màfia, de guerres al carrer i vengances, de gansters i agents de la llei enfrontan-se amb ells buscant la justicia. La veritat és que no recordem gaires versions en espanyol d'aquesta cançó. Una a càrrec dels mexicans Banda Toro en els noranta i aquesta de la cantant veneçolana Mirla Castellanos que la veritat, hem de reconèixer té una bona producció i val la pena escoltar-la a El Temps Passa ... i la música queda, tot i que el títol en aquesta ocasió va ser "La noche de Chicago". El disc es va publicar l'any 1973 a través del segell Corporación Los Ruices. La cantant i actriu de teatre Mirla Castellanos, que inicialment signava els seus discos sol com Mirla, va néixer a València, Veneçuela, el 31 de març de 1941 i era coneguda amb el sobrenom de La Primeríssima. Mirla és una cantant molt important en l'àmbit llatí i es calcula que al llarg de la seva carrera ha venut més de 13 milions de discos des que va començar l'any 1961. Segueix en actiu i també realitza treballs com a actriu. Alguns dels discos de Mirla també es van publicar a Espanya. Per cert, el 3 d’octubre de 2012, va estar present al costat d'altres artistes en un acte polític a favor del llavors candidat a la presidència del seu pais Henrique Capriles Radonsky.

Mike & The Runaways – Um, um, um, um

D'aquesta cançó us vam parlar fa alguns programes escoltant al Golden Quarter i us vam dir que la versió de Mike & The Runaways era immillorable i per això avui anem a escoltar-la a El Temps Passa... i la música queda. Escrita per Curtis Mayfield per Major Lance, va ser també un dels grans èxits del grup britànic Wayne Fontana & The Mindbenders i es recollia a l'únic EP editat a Espanya per Mike & The Runaways, aquest bon grup mallorquí, al costat de “Corazón lleno de mal” composada per Jeff Beck quan era component de The Yardbirds, “Ja, ja” que era de Casey Jones & the Governors i “Tienes problemas, yo también” de The Fortunes, el EP es va editar l’any 1965 mitjançant el segell EMI-Regal. Mike & The Runaways van gravar a Hamburg i en directe dos discos grans, un d'ells sota el nom de The Beat Mixers i el segon com Mike Rat & The Runaways. Si bé val a dir que no van arrivar a publicar-se a Espanya en el seu moment. The Runaways van ser un d'aquells grups que al costat de Los Salvajes, Los Javaloyas, Los Atila, Los Huracanes i uns quans més, van voler mamà directament de les fonts europees del  rock i en els 60's va anar cap a la xarxa de clubs que van sorgir al país germànic i al qual van acudir fins i tot els Beatles i on es podia apendre a fer rock and roll i R & B de veritat i cap allà s’en van anar els mallorquins. The Runaways es van crear a Mallorca i es van anomenar inicialment Lom & The Cris i eren el cantant Lucio San  Eugenio al costat dels guitarres Tony Obrador i Florencio Pascual, Miguel Vicenç al baix i Pablo Sanllehí a la bateria. Val a dir que Pablo Sanllehí era de Barcelona. Quan van marxar-se cap a Alemanya el cantant “se rajó” tot just arribar i van haver-se de buscar un altre, així van contactar amb l'alemany Mike Kogel que ja havia gravat un single com a solista i un altre amb el grup Michael & Firebirds. Quan van tornar aquí a Espanya es van portar a Mike Kogel i van gravar aquest EP, però Mike sols canta en dues de les cançons d'aquest disc, el seu acent en castellà era tan dolent que les altres dues van ser cantades per Tony Obrador. Després de la dissolució del grup amb milis pel mig, Mike, Pablo i Miquel van passar a Los Bravos i altres s'incorporarien posteriorment a Z-66 i Zebra. Val a dir que a finals dels anys seixanta Mike Kogel va decidir començar en solitario i va passar a dir-se Mike Kennedy (a la foto amb Montse).

Los Javaloyas – Barbara Ann

Los Javaloyas, junt a Los Catinos i Los Mustang, van ser els millors grups verioners de la seva época i ens porten ara un dels grans èxits dels californians The Beach Boys, si bé la cançó tampoc era d’ells que la van versionar a la seva vegada, era d’un grup anomenat The Regents que la van gravar l’any 1959 i el cantant del grup va ser Ernie Maresca que va tindre una bona carrera en solitari, tant com a cantant com compositor, a principis dels seixanta i que va escriure “The Wanderer”, el gran éxit de Dion de Mutti i dels Status Quo anys més tard. Deien que Los Javaloyas eren mallorquins i no és cert del tot, Luis Pérez Javaloyas era valencià i va crear el grup a Valencia a principis dels cinquanta, però es va establir a les illes i degut a contractes per actuar a l'extranger va tindre que reestructurar la banda amb músics mallorquins com el cantant  Serafín Nebot, és clar que en aquest tema i tal com feien algunes vegades The Beatles, qui canta és Antonio, el bateria. Aquest disc era un EPque va publicar EMI-La Voz de su Amo l’any 1966. Los Javaloyas són un dels grups més veterans d'estat, es van crear el 1952. La formació estable va ser Rafael Torres amb l'acordió, guitarra, piano i baix, Serafín Nebot cantant, saxo i clarinet, Tony Cobas a la guitarra, contrabaix i trompeta, Antonio Felany cantant, bateria i trompeta i Luis Pérez Javaloyas que, a més de cantar, tocava la flauta i el piano. Tots ells i com era cosa habitual a l’época, eren miltiinstrumentistes. Los Javaloyas van actuar molt a l'estranger, sobre tot a Alemanya, a principis dels anys seixanta, allà van conèixer i van compartir escenari amb The Beatles, a Hamburg. José Luis Pérez Javaloyas, fundador del grup, va morir a Palma als 79 anys, al setembre de 2007 i val a dir que Los Javaloyas van estar en actiu fins la seva mort.

Manolo Pelayo – Kentucky woman

L'any 1967 el cantant canari, afincat a Madrid, Manolo Pelayo que ja havia deixat a Los Botines sent substituït per Camilo Sesto, quan encara era Camilo Blanes, va treure un disc ja en solitari, un single de debut. Pero en el seu cinque treball, un EP editat l’any 1965, on destaca aquest tema, una composició del nord-americà Neil Diamond, va incloure també "Civilización", "¡Hey, ven aquí!" i "Cadenas", precisament aquesta última cançó al costat de la que estem escoltant, es van editar en un single que va regalar la revista Fonorama. Aquest EP de Manolo Pelayo va ser l'últim que va treure, després va deixar la música. Manolo Pelayo va començar al capdavant del grup de Madrid Los Vultures, després es reconvertiren en Los Diablos Negros i posteriorment i amb canvis en l'formació, en Los Botines. La veritat és que la carrera en solitari de Manolo Pelayo no va ser el que s'esperava d'ell, tot i comptar amb el suport de la seva discogràfica, aparèixer contínuament als mitjans de comunicació i tindre una bona veu. Els seus discos van ser molt dispars, musicalment parlant i no va aconseguir una línia que el encarrilés cap a un futur prometedor. Tot i que Manolo Pelayo i sols debutar, va guanyar un Festival de Mallorca amb la cançó "Rufo el pescador", escrita per Manolo Díaz i defensada conjuntament amb Massiel, si bé la versió de la Tanqueta de Leganitos era molt millor que la seva, Manolo Pelayo no va aconseguir l'aplaudiment popular i finalment ho va deixar després de treure el disc amb el tema que escoltem ara que per cert es va editar en EP i en single.

Los Mustang – Snoopy contra el Barón Rojo

Al famós aviador alemany de la que es va dir La Gran Guerra, el Baró Von Ristoffen sembla que no el va derrotar el capità canadenc Roy Brown com diuen els llibres d’historia. Nosaltres a El Temps Passa… i la música queda hem esbrinat que va ser el popular Snoopy, aquell que sempre anaba amb el Charlie Brown. Això al menys deien els nord-americans The Royal Guarsmen en una nisaga de cançons que tractaven sobre aquest esdeveniment. Aquí el tema va ser interpretat pels nostres eterns versioners, el grup barceloní Los Mustang, liderats pel cantant Santi Carulla i que mantenin els seus componets originals, es van desfer l’any 2000. Precisament per aquest fet Mario els hi va lliurar una placa a la edición de la Fira Internacional del Disc i Cinema de Col·leccionisme que ell coordinava a Catalunya i Andorra, tret de Barcelona que la feia Mikel Barsa directament, va ser a l’edició de Malgrat de Mar i la va recollir Santi Carulla personalment. La veritat es que van haver intents per part del segell EMI per separar a  Santi Carulla del grup i fer-lo cantar en solitari, una cosa que ell no va volgue fer mai. Fins i tot el van portar a un  Festival de la Canción del Mediterráneo que es feia a Barcleona, cantant ell sol. Los Mustang eren Santi Carulla (cantant), Marco Rossi (guitarra solista), Antonio Mercadé (guitarra rítmica), Miguel Navarro (baix) i Tony Mier (bateria). Tenim que reconeixer que Los Mustang van ser un dels millors i més venedors grups del Estat, entre 1964 i 1970 cap disc senzill o EP de Los Mustang va vendre menys de 25.000 exemplars, arribant als 130.000 amb aquell on es trobava el "Submarino amarillo". Per cert, Marco Rosi va ser el delegat de la Mitsubishi a Catalunya, a la seva divisió d’aparells de vídeo, va morir el 17 de maig del 2015 a Figueres, on vivia i va ser el compositor de les 16 cançons propies que Los Mustang van gravar al llarg de la seva carrera, va néixer al Poble Sec, a Barcelona, un 30 d’agost de 1942. La cançó “Snoopy contra el Baron Rojo” es va estrenar publicament en un programa musical de TVE dels disabtes, l'any 1967, però van tindre problemes ja que la censura  va impedir que s'edites el disc per que la lletra no deixava massa bé al Baró Vermell que no tenim que oblidar, va ser un herói alemany. L'any 1978 la cançó es va publicar en un doble LP que EMI va editar dels Mustang, en la col·lecció “Grandes Grupos Españoles: Los 60's”. El 1998 es va recuperar en un doble CD publicat pel segell Rama Lama amb tots els seus singles.

Els Anuncis dels Nostres Records

En els anys cinquanta i la posterior dècada, venint com veníem d'una dura postguerra amb cartilles de racionament i escassesa de productes bàsics, els nens no disposaven de joguines tal com avui l'entenem, amb tanta varietat, les joguines es regalaven bàsicament quan arribaven els Reis Mags i en altres casos amb el Pare Noel i eren un parell o tres de joguines per nen o nena, llevat d'excepcions més benestants que sempre n'hi ha hagut. És clar que allò fomentava la imaginació i la mainada se les enginyava per construir joguines ells mateixos o en altres casos els pares.

Avui i una mica tard ja que els Reis han passat fa cosa d’un mes, us hem seleccionat per escoltar en aquesta secció tot un seguit d'Anuncis de joguines i començarem amb un de nines

Muñecas Toyse

La firma Juguetes Toyse neix a Onil, província d'Alacant, també a principis dels seixanta i creiem que va tancar les portes el 1983, encara que no ho tenim segur del tot ja que en algunes fonts es diu que segueix en actiu ja que van canviar a Juguetes i Muñecas Toyse SL i a la qual no hem de confondre amb Toyse Grup Mataró SL que com el seu nom indica està a Mataró i fabrica cadires per a oficina, testos, canonades, bicicletes i altres coses. Juguetes i Muñecas Toyse, digna competidora de Famosa i BB, va treure al mercat un gran nombre de Nines i Ninots, entre els quals els infants dels seixanta trobaven a Tragoncete amb el seu biberó, Carmelina (a la foto), Marietta, Baby Mocosete Doctor amb els artefactes per operar, Capricho que totes tenien els ulls molt grans, Peggy que anava en tricicle i també es va vendre en versió pallasso, Marcelo, Suspiros, Clarita, Amelin, Eva que les havia rosses i morenes, Timín, La Siseta, El Pecas, Adelita, Colín, Cotorrita i un bon munt més que es van dedicar a alegren la infància de les nenes espanyoles i d'algun nen, no siguem carques ara.

Pack Agente Federal

El cinema negre i les novel·les de butxaca del FBI van despertar en els nens el desig de convertir-se en agents de la llei i es comercialitza aquest pack, una caixa que com diu l'anunci, conté set joguines, destinats a que el nen jugui a policies i lladres, defensant la llei i als desvalguts davant els dolents, dolentíssims. És clar que en jugar pocs volien ser el Dolent, era millor ser agent Federal del FBI, per tant... a demanar-ho als Reis Mags d'Orient o el Pare Noel, tot i que Mario recorda que a casa seva els regals arribaven el 6 de gener, mentre que Quimet celebrava el Tió, com era costum a Catalunya.

Muñeca Celeste de BB

Per promocionar el consum de Muñecas Celeste la firma BB va utilitzar una bona estratègia comercial, la de dosificar els anuncis ampliant la informació sobre el producte amb cada un. Us portem ara un dels tres dels que es van utilitzar per a aquesta nina que es va convertir en "estrella" de la firma BB en aquells temps passats, es van començar a comercialitzar a mitjans dels seixanta, creiem que va ser l'any 1964. Una de les característiques de Celeste és que caminava, acompanyada per la seva propietària, és clar, és a dir les cames estaven articulades. Hem trobat anuncis a la xarxa venent nines Celeste en molt bon estat i han arribat a pagar 35 euros per una d'elles, és clar que també hem ensopegat amb altres per 12 euros. Per cert, nosaltres recordem que simultàniament a Celeste, es va comercialitzar una altra nina que també es va vendre molt bé, es tractava de Milanita que també era de BB i hi havia una de negreta. La marca BB era propietat de l'empresa Berenguer Hermanos que es va crear a principis dels seixanta i va tancar les seves activitats l'any 1988 i el seu logotip era un nadó vestit de mag i amb xumet. BB va tenir una àmplia gamma de nines i ninots: Menchu, Baberín, Melinos, Lali Winds

Tocadiscos Mégico de Tyber

La firma Tyber va treure al mercat un tocadiscs perquè les nenes i nens poguessin escoltar música com feien les seves germanes i germans grans amb aquells tocadiscs de maleta i van comercialitzar aquesta joguina amb uns discos de plàstic negre que es feien malbé de seguida i unes quantes cançons, molt poques, no us penseu, bàsicament eren contes infantils. S'accionava fent girar el disc amb una mena de llapis. A Internet hem trobat un que es va vendre per 120 euros, era nou i sense estrenar.

Las Muñecas de Famosa

A nosaltres sempre ens ha estranyat la lentitud de les nines de Famosa perquè cada any des de finals dels seixanta, quan arriba el Nadal elles es dirigeixen al portal per a reverencià al nadó, però sembla que no acaben d'arribar-hi mai ja que a l'any següent tornen a intentar-ho de nou. Aquest és un dels anuncis més clàssics lligat a festes Nadalenques i el farem servir per acabar aquesta secció. És clar que també farem una mica d’historia. La primera nina de Famosa es deia Güendolina i va sorgir l'any 1958. A partir de 1967 comencen a produir-se els peluixos de Quirón, una marca que segueix comercialitzant-se encara avui en dia i va ser l'any 1968 que sorgeix la nina Nancy, la més famosa de la marca Famosa, sense oblidar a la gama Barriguitas. Hi van haver-ho moltes més, entre elles les nines Cayetana, Fierina, Paulova, Mirinda i nois que també n'hi havia, en aquest cas recordarem a Pirri i Godín. Famosa és una de les companyies jugueteras més importants i porta pràcticament seixanta anys fabricant il·lusions per a la mainada. L'any 1957, en l'avui conegut com Valle del Juguete a Alacant, un gran nombre de petites empreses jugueteras van decidir unir les seves forces, pel canvi tecnològic en el sector a causa de l'aparició de les joguines de plàstic, i la dificultat d'aportar les inversions necessàries per mantenir la competitivitat comercial amb les noves tecnologies. Es va crear llavors Fábricas Agrupadas de Muñecas de Onil, SA, la marca Famosa. No finalitzarem sense dir-vos que les joguines de Famosa es venen en més de 50 països a l'actualitat.

La Música que es Feia en Català

Miquelina Lladó – Trobador

Els trobadors recorrien els pobles i ciutats interpretant les seves cançons, eren veritables diaris errants que informaven al poble pla de les coses que succeïen en aquells regnes de l'Edat Mitjana en els quals no existia un altre mitjà de comunicació pública. Desvetllaven secrets i patirien en moltes ocasions la "censura" que els arribava de la mà de senyors feudals als quals no els venia de gust que la gent sabés massa, com als governants d'alguns països en l'actualitat. Aquells poetes, transitant per camins polsosos, també aprofitaven els seus viatges per conèixer noves històries que ells convertien en cançons acompanyant-se habitualment d'un llaüt. És una cosa que van realitzar també molts cantautors i estudiosos del folklore castellà en els anys seixanta del passat segle, liderats per Joaquín Díaz, recuperant fragments de la memòria històrica popular. D'aquests trobadors ens parla la cantautora mallorquina Miquelina Lladó que formant part de la Nova Cançó va gravar l'any 1967 un únic EP de quatre cançons escrites per ella i que va incloure aquest tema que per cert, va interpretar al Festival de la Nova Cançó que es va realitzar l'any 1969 en el mallorquí Castell de Bellver. Posteriorment i després d'abandonar el seu rol de cantautora al 1981 va fundar a Palma de Mallorca el grup Música Nostra i després Siurell Elèctric i també ha col·laborat amb l'Orquestra Simfònica de les Balears. Després de rebre diversos homenatges l'any 2004 torna als seus orígens de cantautora i va gravar el disc "Com un Ventall", estant acompanyada de Toni Pastor (guitarres i llaüt) i David Runnion (violoncel) i en el qual va recuperar aquesta cançó. L'any 2007 va rebre un homenatge de l'Ajuntament de Palma de Mallorca en reconeixement a la seva trajectòria musical i la seva contribució a la recuperació de la música tradicional mallorquina. Va formar part del col·lectiu Alea, al costat de Rosa Zaragoza i es va dedicar a la recuperació de la música sefardita, cristiana, àrab i jueva. Paral·lelament a les seves activitats musicals va ser professora d'anglès al Col·legi San Cayetano de Palma de Mallorca. Per cert i emulant Mercedes Sosa, ella no es defineix com a cantant, diu que és una cantadora.

Els 3 Tambors – Romanço del fill de vidua

Quimet ja està reclamant inmediatamente l’euro per que aquesta cançó ell la ha tocat un munt de vegades. Aquest tema és el millor al costat de "Cançó del noi dels cabells llargs" en la carrera musical d'Els 3 Tambors aquest bon grup pioner del rock en català, un dels millors del pop-folk de les nostres terres i que avui son part de la historia musical catalana. "Romanço del fill de vidua" estava composada per Bob Dylan, es una versió del “Tombstone blues” i el text va ser adaptat al català per el poeta Pere Quart. Val a dir que Els 3 Tambors van realitzar una gran versió que es va publicar en el que ha estat el seu millor EP i també incluïa “Cançó del noi dels cabells llargs” de la que us hem parlat abans. De fet Els 3 Tambors sols van gravar dos EP's i per cert no eren tres, eren quatre, els germans Jordi i Albert Batiste, junt amb Gabriel Jaraba i Josep Maria Farran. Aquest primer disc que es va editar mitjançant el segell Belter l’any 1966 incluïa, com ja us hem dit, la “Cançó del noi dels cabells llargs” i que va ser composada per Jordi Batiste quan solsament tenia disset anys. Jordi Batiste més tard va formar part de Màquina, la millor banda de rock progresiu català i de Ia i Batiste. També ha gravat amb Gerard Quintana a Els Miralls de Dylan i creiem que en solitari. El seu germà Albert Batiste va tocar amb Els Sapastres, Fusioon, on també estaven Santi Arisa i Manel Más i altres grups de la Ona Laietana. En aquest EP també hi trovabem “S’ha parat un rellotge” i “Matí”.

Els 5 Xics – Quan un home vol una dona

Tot i que al llarg de la seva àmplia carrera aquest grup valencià tan sols van gravar una cançó en la seva llengua, en moltes fonts s’els considera un grup de rock en català, gran error. Els 5 Chics van ser una bona banda valenciana creada al barri del Cabañal i que va estar en actiu de 1965 fins l’any 1983. Sempre van gravar en castellà, però un dia Els 5 Xics es van despenjar amb una gran versió del "Quan un home vol a una dona" cantada en valencià i que va ser el gran èxit en la carrera del cantant de color nord-americà Percy Sledge, un dels grans del soul americà. A la cara B es recullie “Un poco de cariño”, en castellà. Els 5 Chics van gravar moltes cançons, aquesta que os portem ara va ser publicada per Regal l’any 1968. Entre els components de Els 5 Xics, encara que no sabem si va intervenir en aquest enregistrament, si be pensem que si, destaca el cantautor i guitarra Remigi Palmero que és de Castelló, al costat del bateria Ramón Asensio, el cantant José Luis Ballester, José Llusar que també va actuar com a productor, Antonio Riza a la guitarra i Vicente Gay al baix i saxos, a més del organista Bernardo Adam Ferrero. Els 5 Xics van ser declarats "El Mejor Grupo Valenciano de su Época". Van gravar amb diferents segells: Session, Regal, Unic, Ekipo, Dipolo i Val-disc. De fet cinc ho van ser solsament al principi, van arribar a contabilitçarse fins a 7 músics. En total van gravar 14 discos petits, entre EP’s i singles i a l'any 1983 el seu primer LP. El segell Rama Lama Music va treure l’any 1997 un doble CD amb totes les gravacions de Els 5 Xics, és molt interessant i us el recomanem. Per cert us haureu adonat que hem escrit el nom del grup de dues formes diferents i és que ells van signar en els seus discos de les dues maneres, en uns com Els 5 Xics i en altres com Els 5 Chics.

Ara saltarem fins a Méxic i escoltarem tot un clàsic del R & B.

Los Apson – Cuando yo era un jovencito

Aquesta bona versió del "Cotton Fields" de la Creedence Crearwater Revival, encara que tampoc era seva, l'havia escrit i gravat el músic de color Leadbelly en els anys quaranta del passat segle, de veritable nom Huddie William Ledbetter (Mooringsport, 20 de gener de 1888 - Nova York 6 de desembre de 1949). Ens la porten Los Apson, encara que ells la titulat “Cuando yo era un jovencito”. Va ser un dels principals temes en la carrera d'aquesta banda mexicana. Us l'hem extret d'un àlbum recopilatori del grup titulat genèricament “20 Grandes Éxitos” que es va publicar l'any 2006 i en el què es van recollir els temes més representatius de la seva àmplia carrera musical.. Fins al moment en què van surgir Los Apson, els músics i grups mexicans miraven atentament el rock and roll, però ells van donar un gir cap al beat  britànic i el rock més contundent que arribava dels Estats Units. Van prendre el nom de la seva ciutat natal  Aguas Prietas, prop de Sonora, les sigles Apson signifiquen precisament Agrupació Aguas Prietas Sonora. Van començar sent Los Apson Boys i van sorgir l'any 1957. La veritat és que Los Apson van tenir molts canvis de components al llarg dels anys i també han estat diversos els músics que ja van morir, entre ells el cantant Leopoldo Sánchez Labastida, Arturo Durazo (guitarra) i Francisco Javier Durazo (bateria). Carlos Santana els va qualificar com una de les millors formacions musicals mexicanes sorgides en els anys seixanta. 

Los Sírex – Que te deje de querer

Aquesta cançó que escoltarem avui a El Temps Passa... i la música queda, és una de les que més ens agraden dels barcelonins Los Sírex. Es trobava en un EP publicat per Vergara l’any 1964, al costat de “Ciao, Amigo” d’Adriano Cellentano, el clàsic americà “Jambalaya” que va gravar fins i tot Fats Domino entre d’altres i “Motivo de Amor” que es una versió de l’italià Pino Donaggio que també la va gravar en català. Los Sírex eren Antonio Miquel Cervero conegut com Leslie (cantant), Guillermo Rodríguez Holgado (baix), Manolo Madruga (guitarra), Luis Gomis de Pruneda (bateria) i Josep Fontseré (guitarra rítmica) ells van ser Los Sírex, un dels grans conjunts espanyols dels seixanta que malgrat d'interpretar versions, com estava manat en aquella època, van saber aconseguir l'èxit a tot Espanya tocant també cançons pròpies. Per cert, el primer cantant de Los Sírex va ser Santi Carulla que per recomenació del seu pare i després d’una actuació al Tropicana de Castelldefels, els va deixar i s’en va anar a Los Mustang. No acabarem sense dir-vos que per Los Sírex han passat un quans músics més, entre ells Juanjo, Tony Mier, Oscar Janot i Quique Tudela. Luis i Manolo van morir l’any 2012, al setembre i amb pocs dies de diferencia i el bateria Ernesto Rodríguez que va ser fundador de Los Gatos Negros i portava cinc anys amb Los Sírex, també es mort, ens va deixar fa un parell d’anys. Per cert, Los Sírex van ser els teloners de The Beatles al concert de Barcelona.

Los Sprinters - ¡Que tiempo tan feliz!

La cantant britànica Mary Hopkins va ser el descobriment i la primera producció de Paul McCartney per al segell Apple, propietat de The Beatles. "Those were the days" va ser el seu primer tema i l'únic que actualment es recorda d'aquesta cantant de pop-folk amb un aspecte acriaturat i fràgil. A El Temps Passa... i la música queda us portem una bona versió a càrrec del grup Los Sprinters que eren del Ferrol i als que no confonguem amb The Sprinters, una banda britànica. Los Sprinters es van formar en el 65 i eren Miguel Varela Suárez, conegut com "O Tranquilo" que havia tocat anteriorment amb The Silver Dragons i The Wryders, al costat d'Alfredo Mella, Ramón Miranda i José Vázquez. Van ser un grup que va gravar versions, peró també composicions pròpies des del seu primer disc en 1966. Els gallecs es van convertir en el grup d'acompanyament del cantant Andrés DoBarro fins al seu retir l'any 1976. Andres DoBarro va morir el 22 de desembre de 1989. Despres es van reconvertir en una orquestra de ball. Los Splinters van treballar també en la pel·lícula que va filmar Andrés DoBarro "En la red de mi canción", de Mariano Ozores, l'any 1971 i al costat de Concha Velasco. Miquel O TranquiloVarela, casat amb la cantant Maria Manuela, va formar amb la seva dona el duet Manuela e Miguel. El 19 setembre 1998 Miquel Varela moriria després d'una llarga malaltia. Aquesta cançó que estem escoltant es trovaba a un single on la cara B era “La Habitación Blanca”, una versión del supergrup britànic Cream i que va publicar el segell Fontana l'any1968.

Tony Ronald - Summertime

Acabarem El Temps Passa ... i la música queda, amb aquesta genial versió que Tony Ronald va realitzar del clàssic dels germans Gershwin que la van escriure per a l'òpera jazz "Porgy and Bess" i que és un dels temes considerats clàssics més versionats al llarg de la història de la música i per ella Quimet reclama així mateix un euro. La veritat és que Tony Ronald va realitzar una primera versió d'aquesta cançó en el 1967, a ritme molt mogut i accelerat, però un any més tard la va gravar de nou oferint aquest cop una versió molt més ortodoxa i amb una llarga entrada instrumental, a més de cantar-la en anglès. Aquest tema es va incloure en un single, editat al 1968 amb "She shot a hole in my soul" a l'altre cara que va ser un èxit del cantant de color Clifford Curry, tot i que a Espanya va arribar la versió que va realitzar el grup nord-americà The Box Tops. Tony Ronald, de veritable nom Siegfried Andre Den Boer Kramer, va néixer a Holanda l’any 1941, però va triomfar a  Espanya on es va afincar, vivia a Castelldefels. Tony Ronald va formar part de diversos duets abans de anar definitivament en solitari. Va crear Tony Ronald y sus Kroner's i pels Kroner's van passar gent de la talla de Max Suñer, José Más "Kitflus", Francis Rabassa, Jordi Colomer, Primitivo Sancho, Àngel Riba, Frank Mercader, Santi Picó i altres. Tony Ronald ens va deixar el 3 de març del any 2013, a l'Hospitalet de Llobregat, tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que la va passar aquí  ja que va arribar amb els vint tot just complerts, recent acabada la mili i es va establir a Catalunya. Va ser un dels grans cantants de pop en els 70, gràcies a cançons com "Dejaré la llave de tu puerta", "Lady Banana" i sobretot "Help", però la seva carrera va començar a principis dels 60. Va estar casat amb July, de la qual es va divorciar i a la que Los Diablos van dedicar la cançó "Oh July" i des de feia anys estava casat amb Mariló Domínguez. (foto Mario Prades)

Conclou per avui El Temps Passa… i la música queda, us deixem en companyia de totes les emissores per les que ens escoltes o via internet, si et descarregues el programa des del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs d’aquelles emissores que ho permeten. Sóm Quimet Curull i Mario Prades i ara toquerem el dos fins la propera setmana, però us deixarem un vídeo de Quimet tocant amb Els Grills un tema del que ens va parlar en el últim programa, es tracta de "Río sin fin" que van versionar els Lone Star, si bé era un èxit de Ike & Tina Turner.


Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario