
A
La
Parrafada d'avui, parlarem del
millor concurs que hi ha hagut
a la
Televisió
Espanyola, ens estem referint al "
Un, Dos, Tres…
Responda otra vez" que al costat de la
carbassa Ruperta formen part de la
història de la televisió al país. Però a
El Temps Passa... i la música queda,
també comptarem amb
bona música per el
record i escoltarem a
Los Salvajes,
Maria Cinta,
Los Módulos,
Ethel y Los Drakers, el
Dúo Dinámico,
Los Gatos
Negros,
Jacinta,
Los Mustang,
Mocedades,
Los Barlack’s i també a
Los Jóvenes, tots
ells us arribaran des de les
emissores per les que
sortim a l’aire cada
setmana o
via internet, cas de que t’el descarreguis des del
blog, el
facebook
de
Montse o
les webs d’aquelles
emissores que ho permeten. Per tanto ara toca
dir-vos que sóm
Quimet Curull i
Mario Prades i que com fem sempre
Obrim la
Paradeta
Ethel y Los Drakers – Río sin fin

Començarem
El Temps Passa… i la música queda amb aquest tema
pel qual
Quimet ràpidament reclama l'
euro pertinent ja que s'ha inflat de tocar
aquesta cançó que va ser un dels grans èxits del duo
Ike & Tina Turner,
encara que aquests la van titular “
River deep, mountain high”. És clar que
Ethel y Los Drakers miren la versió que van realitzar
Lone Star, amb la lletra
bastant canviada, això si i bastant
més ligh que la dels barcelonins. Es va
publicar en un single editat l'any 1971 amb “
Siempre brilla el sol” a l'altra
cara i que era la seva versió d'un tema del musical "
Hair" que
titulat "
Let the sunshine in", va ser versionat per
The fifth
dimension barrejada amb “
Aquarius”, també de l'òpera rock "
Hair". Els

arranjaments i la direcció musical de ambdós temes van estar a càrrec del
director
Mario Selles. Poca informació us podrem donar d'
Ethel y Los Drakers,
llevat que eren un grup valencià, del barri de la Malvarosa i estava
integrat per
Amparo Cubells que es va fer anomenar artísticament
"
Ethel" (cantant),
Vicente Cubells (guitarra solista),
José Montañana
(bateria),
Manuel Bell (guitarra rítmica) i
José Ramón Ángel Latorre
(baixista). Van començar anomenant-se
Los Huesos i van debutar a la festa de
Cap d'Any del 1968 a
Torrente, després es van canviar el nom i van passar a ser ja
Ethel y Los
Drakers. Només gravarien aquest disc, encara que ambdues cançons es van
incloure també en
un disc recopilatori de cantants i grups valencians i en un
altre titulat “
Grupos Valencianos de los 60 y 70 vol 2”, posteriorment
Ethel es va
llançar en solitari.
Los Gatos Negros – Cadillac
Los Gatos Negros van editar mitjansan Vergara l’any 1965, el
que es pot considerar el seu millor disc, on la peça estrella va ser aquest
“
Cadillac" i de fet es també el que millor es va vendre. En l'EP també trobavem
“
Un efecto extraño” versión del tema de
Dave Berry, junt a “
Eres un demonio”,
versión del “
Evil hearted you” de
The Yardbirds i "
I'll go crazy" de
James Brown que ells titulan “
Voy a enloquecer”.
Los Gatos Negros es van crear
l’any 1961 i van començar gravant per Belter el 1962, passant al segell
Marbella i despres a Vergara, ja al 1965. Inicialment eren
Ernesto Rodríguez,
Xavier Soranells,
David Giorcelli,
Félix Serra i
Quique Tudela, encara que
després de canvis es van anan incorporan
Piero Carando,
Frank Andrada,
Francis
Rabassa,
Carles Maleras i l’actriu i cantant
Mone amb la que van gravar un LP
l’any 1987.
Los Gatos Negros es van desfer el 1971, per tornar en els 80 i de
nou al segle

XXI. Actualment el grup l'integren
Frank Andrada,
Mark Cuevas,
Valentí Adell i
Quique Tudela. La veritat es que
Los
Gatos Negros van ser una de les millors
bandes de rock sortides a Barcelona,
avui també diriem “
garatge”, pero el seu problema va ser que no traballeven per
multinacional i la difusió del seus discos no va ser mai l’adecuada. Pero quan
finalment al 1970 van conseguir un contracte amb l’EMI es van trovar que
Vergara havie registrat el nom i van passar a ser solsament
Los Gatos, pero no
va tindre continuitat, si be despues de desferse als anys setanta, van tornar
als 80 un altre vegada com
Los Gatos Negros i van gravar un LP amb
Mone (a la
foto amb
Mario Prades) com a cantant i un estil mes tecnificat, molt allunyat
del seu, per aixó creiem que no va funcionar. En els anys 70
Francis Rabassa va
tocar amb
Barcelona Traction i
Quique Tudela va crear
Furia.
Carlos Maleras no
va aceptar una proposta de
Alain Milhaud per substituir a
Manolo Fernández,
organista de
Los Bravos i aixó que es diu que li va oferir
un chec en blanc.
Carlos Maleras va morir l’any 2000, també son morts
Piero Carando i
Ernesto Rodríguez al 2014 que per cert, va estar els seus últims cinco anys
de vida com a batería de
Los Sírex.
Los Salvajes – Una chica igual que tu

Escoltarem ara a
Los Salvajes que són un dels grups
habituals a
El Temps Passa... i la música queda. Ells van gravar cançons
pròpies que van funcionar i també moltíssimes versions. Aquest tema és una
d'aquestes bones versions del grup barceloní liderat per
Gaby Alegret i era el
“
With a girl like you”, dels britànics
The Troggs, un bon gruo als quals
Mikel
Barsa, el soci de
Mario consideraba eren
la primera banda punk de la història
de la música anglesa.
The Troggs eren de Andover, a Anglaterra i en els anys 60
van gaudir de la seva època daurada. Es van fer dir inicialment
The Troglodytes
i la seva cançó més famosa va ser "
Wild Thing" al costat d'aquesta
que us portem ara en la versió de
Los Salvajes, "
With a Girl Like
You", ambdues del 1966.
The Troggs eren el cantant
Reg Presley,
Dave
Wright (21 de gener de 1944 - 10 octubre 2008) cantant i guitarra,
Ronnie Bond
(4 maig 1943 - 13 de novembre de 1992) bateria,
Pete Staples al baix i
Chris
Britton a la guitarra. Aquesta cançó que escoltem es trovaba a un EP

de l’any
1966 de
Los Salvajes, publicar per EMI-Regal, on també hi trobavem “
Es la edad”
que era d’ells, “
Píntalo de negro” dels
Rolling Stones i “
Que alguién me ayude”
que es la seva versió del “
Somebody help me”, escrita per
Steve Winwood quan
formava part dels
Spencer Davis Group que van ser els primers en gravar-la.
Aquest va ser el disc més venuts de
Los Salvajes al llarg de la seva carrera i
es va clasificar en els
primers llocs a les llistes de venda de l’época, Val a
dir que la carátula del EP tira i molt cap al estil dels
Beatles. Al respecte
d’aquesta grabación
Gaby va explicar que no va resultar fàcil ja que els
amplificadors s’aclopaven continuamente i finalmente els van tindre que cambiar
de lloc a l’estudi pera conseguir
els efectes de só que volien i poguer acabar
sense problemas.
Los Salvajes eren en aquella època
Gabriel Alegret (cantant),
Andy González i
Francisco Miralles (guitarres),
Delfín Fernández (bateria) i
Sebastià
Sospedra (baix) que era de Collblanch, els seus companmys del Poble Sec.
Curiosament, tot i ser seguidors de
The Who i la seva estética mod,
Los
Salvajes tot i la gran quantitat de versions que van gravar al llarg de la seva
carrera musical, mai van enregristrar cap cançó de
The Who.
Los Mustang – La carta

El segell EMI va intentar un parell de vegades que
Santi
Carulla es llancés en solitari, una al
Festival de la Mediterrània de 1965,
enviant-lo a defensar un tema a ell sol "
La verdad" i que va ser
publicat en un single en solitari, la segona amb aquest disc, un EP del 1967 en
què la cara A estava ocupada per una sola cançó “
En Aranjuez con tu amor” del
mestre Rodrigo, però mirant la versió del francès
Richard Anthony, en la qual
Santi Carulla estava acompanyat per un orquestra. La cosa no va funcionar com
la casa de discos pretenia,
Santi no va fer cas dels cants de sirena i va
seguir amb
Los Mustang, calcom que pensem va ser molt encertat. De fet
Los
Mustang són l'únic grup espanyol de
pop sorgit en els seixanta que va mantenir
la mateixa formació fins a la seva dissolució l'any 2000.
A la cara B d'aquest single i aquest cop si com Los Mustang al complet,
trobàvem "Flowers in the rain" dels britànics The Move i "The
letter" que escoltem ara, dels nord-americans The Box Tops i que a
Anglaterra va ser èxit en la versió que van realitzar The Mindbenders. Les
dues cançons van ser bastant versionades a Espanya, però les de
Los
Mustang són
excel·lents. Junt a
Los Javaloyas i
Los Catinos,
Los Mustang van ser els
nostres grans i eterns versioners, però també van gravar
16 cançons pròpies,
escrites pel guitarrista del grup,
Marco Rossi.
Los Mustang eren
Santi Carulla
(cantant),
Marco Rossi (guitarra solista) que va morir el 17 de maig del 2015 a Figueres, on vivia i
que va néixer al Poble Sec, a Barcelona, un 30 d’agost de 1942,
Antonio Mercadé
(guitarra rítmica),
Miguel Navarro (baix) i
Tony Mier (bateria). Van ser els
grans versioners de
The Beatles a Espanya, però la veritat es que
Los Mustang
tenien una ventatge sobre els seus companys de profesió i és que ells,
mitjançant gestió del segell EMI van signar un contacte amb
Brian Epstein que
els autoritzave a gravar les cançons dels
Beatles a Espanya i en moltes
ocasions abans de que es publiquesi la versió original. Aixó va fer que
Los
Mustang amb temes com “
El submarino amarillo” o “
Obladi Oblada”, tinguesin
xifres de vendes al pais molt superiors a las del nois de Liverpool.
Curiosament quan van començar
Los Mustang, surgits al Poble Sec, eren
un grup
instrumental, fins que quan van particiar l’any 1961 al
concurs Certamen de
Conjuntos Universitarios que va ser guanyat per els valencians
Los Pantalones
Azules, van coincidir amb
Los Sírex que van quedar en
tercera posició, i
Santi
Carulla i
Tony Mier que militaven ens aquests, van canviar de grup i va
començár la brillant carrera de
Los Mustang.
Los Jóvenes – Que llorar

Us portem ara a
El temps Passa… i la música queda, a
Los
Jóvenes que van ser un dels bons grups sorgits a la Ciutat Comtal, amb
una àmplia discografia a força d'EP's i singles, com estava manat. Aquesta
cançó es trobava en el que possiblement, sigui el millor disc de
Los Jóvenes,
un EP on a part d’aquesta cançó escrita per
John Lennon, també trobàvem
"
Bajo tu techo" que era una versió dels nord americans
The Drifters i
que van gravar també els
Rolling Stones, "
Corazón de piedra" de
Richard Sagger que van popularitzà així

mateix els
Rolling Stones i "
Adios
mi amor" dels
The Seachers i qué es va publicar a través del segell
Discophon l’any 1965. Estem segurs que si
Los Jóvenes haguessin treballat amb
una multinacional, haurien estat un grup capdavanter dins del
pop espanyol de
l'època. Es van desfer abans d'arribar la dècada dels 70. S’havien creat a
l’any 1964 i eren
Luis Monge a la bateria,
José Luis Verisimo al piano,
José
Antonio Larena a la guitarra,
José “
Jet”
Maria Martínez al baix i
Ruperto
España com a cantant. Van tocar molt al
San Carlos Club, a les matinals del
Novedades, un petit local adossat al
Cinema Novedades, davant de
Ràdio Barcelona
i també a
l Pinar. En total van gravar cinc EP's, un single i un LP sensé, una
cosa important per a un grup d'aquells temps. En els 80
José Luis Verisimo es
va convertir en un dels bons representants artístics amb seu a Barcelona.
Los Barlak’s – Bajo tu techo

Ja que hem parlat d'aquesta cançó "
Under the
boardwalk" que va ser un èxit de
The Drifters i que van gravar també els
Rolling Stones, ara anem a escoltar una altra bona versió que es va realitzar a
l'Espanya dels anys seixanta i que tot i no assolir la qualitat sonora de
Los
Jóvenes, és una versió molt digna. Es tracta de la que van gravar el grup
Los
Barlak's al 1967, a
través del segell Discos Sandiego i la van incloure en un single al costat de
“
Corazón de Piedra” de
Richard Sagger que van popularitzar així mateix els
Rolling Stones, “
Satisfacción” el gran hit dels
Stones, encara que ens quedem
amb les versions dels
Salvajes i
Lone Star i la seva versió del “
No me esperes”
que era de
Los Cheyenes.
Los Barlak's que eren de Tordera i es van crear l'any
1964, van guanyar al 1966 el
Primer Premi en el c
oncurs radiofònic
Festival de la Popularitat, el que
els va permetre gravar aquest disc. Poca informació tenim d'ells, llevat que el
líder del grup es deia
Esteve Vivé, ja que es van desfer poc després i no
tornàrem a saber d'ells fins que van tornar amb un concert per celebrar el seu
50 aniversari que va tenir lloc el 28 de juny del 2014 al
Teatre Clavé de
Tordera i tota la recaptació es va destinar a
Cáritas Tordera. També es van
recollir productes destinats al
banc d'aliments. Van confessar que no va ser
fàcil reunir a tots els components del grup ja que actualment molts d'ells
resideixen fora de Tordera. Com que la gent es va quedar amb ganes de més, van
repetir el dia 13 de juliol, en el
restaurant La Masia (antiga
Granja Pilar),
en un concert enfocat a que la gent pogues ballar més que a escoltar.
Los Barlak's en una sessió d'assaig abans del concert del 50 aniversari
La
Parrafada
Un, Dos, Tres… Responda otra vez

La veritat és que avui a
La Parrafada ens anem una
mica de temps ja que aquest popular
concurs de
TVE va començar a emetre’s al
1972, però hem rebut diversos correus electrònics demanant que parléssim sobre
ell i aquí està.
El “Un, Dos, Tres… Responda otra vez” va ser una idea del
gran Narciso Ibáñez Serrador, nascut a Montevideo, Uruguai, el 4 de juliol de
1935, un dels més grans de la televisió internacional i que també va ser autor
de “Mis terrores favoritos”, “Historias para no dormir”, “Historia de la
frivolidad” i tants programes i sèries que formen part de la nostra televisió,
a més d'haver dirigit moltes pel·lícules, entre elles “¿Quién puede matar a un
niñó?” i “La residencia”. També era conegut com Chicho Ibáñez Serrador o Luis
Peñafiel, un pseudònim amb el qual signava els seus guions. Era fill dels
actors Narciso Ibáñez Menta i Pepita Serrador. Per cert us explicarem una
anècdota, amb tan sols 8 anys va ser el doblador al castellà del conillet
Tambor a la pel·lícula de Disney “Bambi”.
Tornem al “
Un, Dos, Tres… Responda otra vez”.
Del
programa s'han emès a través de
Televisió
espanyola 10 temporades. Va fer popular a la
carabassa Ruperta, un
premi que al
principi era
negatiu,

però que després també podia ser
molt generós.
Chicho va voler realitzar
un programa innovador dins dels
concursos de televisió, com el “
Un, dos... Nescafé" que ja havia estat
realitzant a Argentina. Quan es va venir a Espanya va decidir fer alguna cosa
nova,
diferent i
innovadora i sorgeix el “
Un, Dos Tres… Responda otra vez”. Va
unir
els tres conceptes típics d'un concurs:
La cultura, representada a la
primera part del
programa amb preguntes i respostes.
Les activitats físiques,
present a la segona part que es denominava
La Eliminatòria i
finalment
la sort, intuïció, habilitat social i una mica de psicologia;
decisives en la tercera part i que era conegut com
la Subhasta. La veritat
és que la tercera part, és a dir la
Subhasta, es va basar en un concurs que
Kiko Ledgard
realitzava al Perú "
Haga negocio con Kiko" que al seu torn estava
basat en el "
Let´s make a deal" de la
TV nordamericana. En aquest
programa el
concursant havia de triar entre portes i caixes que contenien regals o els
diners que oferia el presentador a

canvi. De fet
Kiko Ledgard va ser el primer
presentador del “
Un, Dos, Tres… Responda otra vez” i nosaltres opinem que
el
millor de tots ells.
Una altra novetat va ser la inclusió d'
un personatge dedicat
a ressaltar
les coses negatives que inicialment va ser
Don Cicuta, interpretat
per l'actor
Valentín Tornos amb dos ajudants, que s'alegrava i muntava un bon
pollastre quan
els concursants fallaven o s’enduien
un mal premi. Després de la
mort de
Valentín el 19 de setembre del 1976
Chicho va optar per dividir el seu
personatge en tres diferents: el
profesor Lápiz (
Pedro Sempson),
Don Rácano
(
Francisco Cecilio) i
Don Estrecho (
Juan Tamariz). Al llarg d'aquesta etapa,
Don Estrecho va ser substituït per
Don Justo Rajatabla (
Blaki) i
Don Rácano per
Don Menudillo (
Luis Lorenzo), sent el
profesor Lápiz l’únic
tacañón que va
aguantar

l'etapa completa (1976-1978). Durant una temporada van ser
Martes y
Trece, quan eren trio, els encarregats de ser
Tacañones, però no van quallar i
el seu lloc va passar a ser ocupat per les
Germanes Hurtado que eren habitants
de
Tacañón del Todo, encara que durant un temps també ho van ser components
femenines de
La Cubana,
tot i que a la última temporada van ser canviats per altres personatges, en
aquest cas masculins. Tot això sense oblidar la
veu en Of dels
SuperCicutas que
corregia i explicava
les fallades dels concursants, sempre per parelles.
Un altre punt destacable del “
Un Dos, Tres… Responda otra
vez” van ser les sis secretàries amb grans ulleres sense vidres que estaven de
molt bon veure i que a més ballaven i cantaven. Entre elles hem de dir que van
passar pel “
Un, Dos, Tres… Responda otra vez”
Paula Vázquez,
Mayra Gómez Kemp,
Nina,
Ana Ángeles García,
Víctoria
Abril,
Patricia de Solís,
Silvia Marsó,
Lydia Bosch, la popular
Kim Manning,
Ángela Carrasco,
Mayte Navarrete,
Laura de
la Calle,
Yolanda Aracil,
Miriam Díaz Aroca,
Ana Ángeles García,
Aurora Claramunt que va
ser presentadora de
TVE,
Blanca Estrada,
Maria Gustafsson,
Blanca Aguete,
Yolanda Ríos,
Ágata Lys,
María Casal,
Marián Flores,
Beatriz Escudero i María
Durán, entre d'altres. A l'ombra del
programa moltes de
les hostesses van
aconseguir ser posteriorment
molt populars en diversos camps, com les cantants
Ángela Carrasco,
Nina o
Mayra Gómez
Kemp que va començar com a
hostessa i abans
de ser
presentadora va formar part d'un trio d'efímera vida
Acuario, i moltes
altres van passar al camp de la interpretació convertint-se en populars
actrius.
També hem de destacar a Los Sufridores que sabien quins eren
els premis, però estaven aïllats i havien de menjar-se les ungles veient com es
desaprofitaven... o no, és clar. Però això va ser una de les innovacions que
van arribar més tard.

Un altre dels factors que van pujar el “
Un, Dos, Tres…
Responda otra vez" al cim de la popularitat va serla inclusió
d'
humoristes que oferien breus
gags i pel
programa van passar el
Dúo
Sacapuntas,
Bigote Arrocet,
Antonio Ozores,
Fedra Lorente que va esdevenir
La Bombi,
Beatriz Carvajal,
Gabriela Acher que va ser
Charito Muchamarcha,
Raúl Sender,
Arévalo,
Juanito
Navarro,
Ángel Garó,
Manolo Royo o
Juan Tamariz. Encara que pel
programa van
passar esporàdicament
Gila,
Martes y Trece,
Eugenio,
Andrés Pajares,
Joe
Rígoli,
Tip y Coll,
Los Morancos,
Rafaela Aparicio,
Cruz y Raya,
La Trinca,
Pepe Viyuela,
Luisa
Martín,
Silvia Abascal,
Lázaro Escarceller,
Rosario Pardo,
Llum Barrera,
Guix i
Murga,
Eduardo Aldán i altres com
el Tricicle que només van actuar un cop,
sense

oblidar casos anecdòtics com el d'
Iceberg que van ser convidats a actuar
al
programa i els músics catalans van acceptar encantats, però van posar una
condició que va ser acceptada. Ells
volien tocar en directe i ho van fer.
Per descomptat una part important del programa, ens atrevim
a dir que el pes del “Un, Dos, Tres… Responda otra vez”, requeia en els
presentadors. El primer va ser Kiko Ledgard (Lima, Perú, 28 de novembre del
1918 - Madrid 23 de octubre del 1995) que creiem va ser el millor de tots i
destacava per que sempre portava els mitjons de colors diferents i diversos rellotges. Un accident el va allunyar del programa i va ser substituït per
Mayra Gómez Kemp que va estar al capdavant de 1982 fins al 1988 amb el rècord
de 168 programes i sent qui més temps l'ha presentat i la que va encunyar allò
de "Hasta aquí puedo leer...". Després van passar Jordi Estadella i
Miriam Díaz-Aroca que presentaven conjuntament, més tard Josep Maria Bachs i
finalment Luis Roderas.
Tenim que dir que el “
Un, Dos, Tres… Responda otra vez” va
estar
deu anys sense emetre’s, del 1994 al

2004 i al juny del 2004 finalment va
desaparèixer de la petita pantalla.
Ens oblidàvem de Las Mascotas del programa que, per ordre
d'aparició, van ser: la carabassa Ruperta(1976-1983, 1991-2004), la bota
Botilde (1983-1984), el Chollo i el Antichollo (1984-1986) i el Boom i el Crack
(1987-1988). Totes elles van ser creades pels estudis de José Luis Moro,
Movierecord.
El “Un, Dos, Tres… Responda otra vez” va ser un dels millors
concursos que ha emès Televisió Espanyola i la resta de televisions que
funcionen actualment al país, inclòs per descomptat, les autonòmiques. Van
emetre un total de 1972 programes que són una part de la història de la nostra
televisió que avui hem recordat a La Parrafada. Per cert, la sintonia del programa va
ser composada per l'argentí Adolfo Waitzman.
La Música
que es Feia en Català
Jacinta – I si algún dia…

Obrim l
a
Música que es feia en Català escoltant aquest tema, una
versió del “
E Se Domani” escrita per
Giorgio Calabrese i que va ser un èxit de
Mina, adaptat al català per
J Mora i que ens portarà
Jacinta, una
noia Ye Yé
catalana que al 1965 el va incloure en el seu primer EP, editat per Edigsa, en
el qual també es trobaven “
El Cor Canviarà” escrita per J
aume Reixach i
Antoni
Ros-Marbà, “
Has Perdut El Meu Nom” de
Josep Maria Andreu i
Lleó Borrell i “
Sóc
D'Algú” que era una versió del “
I Belong”. De veritable nom
Pilar Viñas i
Torres, la noia va néixer a Barcelona el 22 maig 1948, la veritat és que amb
ella podríem aplicar aquella frase castellana "
De casta le viene al galgo" ja que la seva mare
Pilar Torres, era
messosoprano i cantava
òpera i
sarsuela al
Gran Teatre del Liceu, havent format part de
la companyia de Marcos
Redondo i gravat diversos discos de
sarsuela, el seu pare i la seva tia
Emília
Viñas també cantaven
sarsuela i
òpera.
Jacinta amb 16 i 17 anys cantava cançons
de
la banda sonora de
West Side Story i temes de
Gilbert Bécaud i
Milva. Va ser
descoberta per
Salvador Escamilla que donava classes de cant a l'escola
d'
Emilia Viñas i va començar a promocionar-la des del seu
programa Radioscope a
Ràdio Barcelona. Abans de dedicar-se professionalment a la cançó
Jacintava
actuar en cabarets, associacions i altres programes de la mateixa
emissora com
"
La comarca nos visita" d'
Enrique Fernández i "
El
show de las
2" de
Joaquín Soler Serrano. Quan va començar a preparar els seus discos
va estar treballant amb
Lleó Borrell i
Alfredo Domenech, tots dos grans
pianistes. Va començar a gravar cançons després de fitxar per Edigsa, versions
i temes escrits per a ella per
Lleó Borrell,
Josep Maria Andreu,
Jaume Picas,
I
sidre Sola i
Antoni Ros Marbà. A finals de l'any 1965 va actuar en un
festival
celebrat al
Palau de la
Música Catalana, juntament a
Serrat,
Núria Feliu,
Raimon,
Joan Ramon Bonet,
Els 4 Z i
el Latin Quartet.
Jacinta va gravar entre 1965 i
1968
sis discos en català i
un en gallec, a més d'un altre amb
Salvador
Escamilla dedicat a cançons de
Walt Disney en català.
Jacinta es va casar amb
Josep Fernández Franch, saxofonista que va formar part de les orquestres
Sonora
Trinitat,
Els Trincaires del Maresme i
la Big Band de Barcelona que dirigia
Francesc
Burrull. Aquell casament i el naixement dels seus dos fills va ser la fi de la
carrera artística de
Jacinta, encara que en 1978 torna a treballar com a
cantant i grava
publicitat per
ràdio i
televisió, Als
80 entra a formar part de
l'
orquestra de Jordi
Doncos i estrena la
Sala Imperator de
Barcelona. Des de 1984 a
1990 és la cantant de l'orquestra titular de la
sala Bolero de Barcelona que
dirigeix el seu marit. Al 2003 es va traslladar amb la seva família a Madrid on
es dedica a
fer classes de cant
Maria Cinta – El llimoner

Aquest tema que escoltem ara a
El Temps Passa… i la música
queda, “
El llimoner”, es una versió del “
Lemon Tree” de Will Holt, va ser us
l'hem extret d'un EP de Maria Cinta, un nena Ye Yé catalana que va començar sent
pràcticament una cria. El disc, titulat genèricament "
Maria Cinta
III", va ser editat pel segell Edigsa l'any 1965 i també trobavem “
Per que
em dius Adeu”
escrita per
Jaume Reixach i
Lleó Borrell,
“
El Cor Canviarà” escrita per
Jaume Reixach i
Antoni Ros-Marbà i “
Nina
de cera” que és una versió del “
Poupée de cire, poupée de son” que interpretada
per
France Gall va guanyar el
Festival d'Eurovisió del 65 representant a
Lusemburgo. Amb tan sols 14 anys d'edat
Maria Cinta va gravar el seu primer
disc, un EP que va editar el segell Edigsa i va ser una de les veus
interessants d’aquella
Nova Cançó que sorgia imparable i de la mà de
Josep
Maria Espinas i
Salvador Escamilla.
Maria Cinta va tenir una carrera
interessant, enregistran fins i tot un EP amb el conductor del
programa
Radioescope,
Salvador Escamilla, és clar que es va limitar a
sis o
set EP's 
que
es van editar mitjançant Edigsa, EFI i EMI.La Voz de su Amo i va desaparèixer a
mitjans dels seixanta. Val a dir que també va gravar cantant en castellà. En els
setanta, ja a finals de la dècada, va tornar i ens va mostrar una faceta molt
més adulta i amb temes a cavall del
jazz, la
bossa i el
pop. Va anar traient
àlbums i nosaltres volem destacar un de l’any 1989 amb molt bones cançons que
es va titular "
Ràdio Capvespre". En total
Maria Cinta ha publicat
8
àlbums, a part dels EP’s, un de 1966, els altres a partir de 1979, l'últim "
Quasi
tot", l'any 2007 i per cert, en va gravar un en castellà. De nom complet
Maria Cinta Rosselló Labatut, va néixer a Barcelona l’any 1952, va ser
identificada artísticament com
Maria Cinta. Havia començat a cantar sent
pràcticament una nena, sols tenia 12 anys i les seves cançons mostraven un pop
molt ingenu i sense pretensions. A ña foto amb
Salvador Escamilla i
Guillem d'Efak.
Dúo Dinámico – El missatge

Escoltarem ara al
Dúo Dinámico que com comprovareu també van
gravar cançons en català, encara que tan sols va ser un EP, editat per EMI
l'any 1965 amb quatre temes i així mateix un single amb dos dels temes de l'EP
per tal d'arribar a les butxaques més desfavorides. La cançó “
Tu seras la
primera”, al costat de “
Ai, aquells ulls tan negres” van ser les que es van
incloure en el disc senzill, però en l'EP es van afegir també “
La veritat” i
“
El missatge” que es la que escoltarem avui. El primer gran èxit del
Dúo
Dinámico va ser la versió que van realitzar del "
Rogar" de
The
Platters, l’any 1959. El
Dúo Dinámico oficialmente es van crear el 28 de
decembre de 1958, el dia dels Sants Inocents, quan es van presentar a un
programa de
Ràdio Barcelona, allà al carrer de Caspe, just al número sis i al
costat del
cinema Tívoli i front del
Novedades. Allà uns xicots que es volien
dir
The Dinamics Boys van ser presentats per el locutor
Enrique Fernández como
El Dúo
Dinámico i va començar una cursa que s’ha mantigunt fins horas d’ara i
que els va convertir en
el grup de referencia quan parlem de
pop espanyol. Van
fer
quatre pel·lícules, totes elles musicals, és clar, calia treure el suc a la
mamella. Però val a dir que ells eren pencadors
incansables i sols en els seus
primers tres anys van treuire
15 discos. És diu que aquella presentación a la
ràdio va ser
la seva primera actuación devant del públic i aixó no es cert del
tot. Ells solia anar pel
Club Hondo, al carrer Muntaner de Barcelona, on van
conèixer a
Tete Montoliu,
Ricard Roda i uns quans músics de
jazz i en alguna
ocasió havien participat en
jams sessions amb ells i altres bons músics. La
segona errada és que ells treballaven com enginyers tècnics en la fàbrica de
motors d'aviació
Elizalde SA i aquell any havien actuat per als seus companys a
la festa de nadal de l'empresa. Per la música
pop del pais el
Dúo Dinámico
sempre seran "
El Dúo" i
tota una referencia. Van rebre de mans del
ministre Celestino Corbacho la
Medalla d'Or del Treball el 29 de juny del 2010.


Acabarem aquí la
Música Feta en Català i marxarem cap al nort.
Los Módulos – Todo tiene su fin

Ara i en la recta final del
programa d’avui d’
El Temps
Passa… i la música queda, escoltarem a
Los Módulos i “
Todo tiene su fin”, la
cançó més emblemàtica de la seva carrera. Van ser
la primera banda de
rock
sinfónic i progresiu del estat i
els primers que van fer servir
moog i
melotrom. Es clar que si bé
Los
Módulos tenen cançons molt plenes de
sinfonisme, també van gravar unes quantes massa comercials. Aquesta es el just
contrapunt entre una cosa i l’altre. Pero la cullarada que va possat la seva
discográfica va fer que a molts amants del
rock progressiu no els agraden
Los
Módulos i els fervents seguidors del
pop els troben recarregats. La veritat és
que
Los Módulos van ser una de les
millors bandes espanyoles de la història.
Estaven liderats per
Pepe Robles que havia estat tocant amb
Los Ángeles
substituint a un dels seus components

que estava fent la mili.
Rafael
Trabuchelli de Hispavox, va proposar a
Pepe Robles un llançament important com
a solista, però ell va preferir crear un grup. A partir de febrer del 1969 i
Tomás Bohórquez (orgue Hammond, piano i melotrom),
Emilio Bueno
(baix),
Juan Antonio García Reyzábal (bateria i violí elèctric) i
Pepe Robles
(a la foto) a la guitarra i veu, comencen assajos de
8 hores diàries, havien
nascut
Los Módulos. "
Nada me importa" va ser el seu segon single i es
un dels mes venuts de la seva historia. Va ser número
1 en ventes al decembre
de 1969, pero curiosamente “
Todo tiene su fin” que es la cançó per la que avui
es recorda a
Los Módulos era la cara B del single. La cançó també es trobava en
el seu primer LP "
Realidad" publicat per Hispavox l’any 1970.
Los
Módulos es van desfer a la fi dels 70’s i l'últim baixista del grup va ser
José
Luis Campuzano "
Sherpa" que després tocaria amb
Barón Rojo i era amic
de
Mario. Després
Pepe Robles va gravar per la seva compta i també forman duet
amb
Teddy Bautista.
Mocedades – Let it be

Per concloure el
programa d’avui de
El Temps Passa… i la
música queda tindrem a
Mocedades, el
millor grup vocal del pop espanyol de tots
els temps que en els seus inicis també van mirar a
The Beatles, com comprovareu
escoltant aquesta gran versió del "
Let it be". Es va incloure com a
cara B d'un single publicat per Zafiro-Novola l'any 1970 amb "
Más
allá" a l'altra banda i que era una adaptació d'un passatge molt conegut
de la "
Simfonia del Nou Món" de
Dvorak. Es va extreure del seu segon
àlbum titulat "
Mocedades 2". El single va ser un dels
més venuts de
la seva època. En aquest disc encara eren els membres originals, les
germanes
Uranga:
Amaya,
Izaskun i
Estíbaliz, amb el seu germà
Roberto,
José Ipiña,
Paco
Panera i els
germans Sergio que ja es mort
i
Rafael Blanco. Cal reconèixer que els seus dos primers discos
mantenien l'ona
folk de moda a finals dels seixanta, després van anar canviant
a un
pop de molta qualitat.
Mocedades eren bascos, van ser descoberts per
Juan
Carlos
Calderón que va compondre les seves cançons i va produir els seus discos
durant
onze anys, també ell va ser l'artífex del canvi de nom ja que quan van
començar es deien
Hermanas Uranga i posteriorment havient passat a ser
Voces y
Guitarras, debutant com
Mocedades l'any 1969 amb el single "
Pange Lingua”.
Van haver molts canvis en la seva formació, centrada sempre al voltant de la
família Uranga, al principi casi sempre per culpa de las milis dels xicots.
L’any 1973 el grup basc va representar a Espanya en
Eurovisió amb el tema
"
Eres tú" (a la foto) que si bé no va guanyar, avui en dia està considerada
la
millor cançó en la història del festival i que fins i tot van arribar a gravar
en anglès classifiquen en les llistes del
Billboard. Van passar a ser
El
Consorcio, però a finals de la passada dècada van tornar a ser
Mocedades, però
ara hi han dos grups amb el mateix nom, un liderat per
Izaskun Uranga i l’altre
per
Javier Garay que actúen paralel·lament.
Acabarem aquí El Temps Passa… i la música queda per avui,
però ara us quedareu en la companyia d’aquelles emissores per les que sortim a
les ones o per internet, cas de que et descarreguis el programa del blog, el
facebook de Montse Aliaga o les webs de totes les emissores que ho permeten.
Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario Prades i toca fotre el camp fins la setmana
que ve.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario