
Recorrem
camins que ens porten per
corriols moltes vegades
insospitats, però de tant en tant
ens agrada mirar enrere i reconèixer
terres
que hem deixat en el nostre viatge per la vida. Recordar l'
ahir pot ser en
ocasions
també gratificant. Per això tornem a posar-nos en marxa a
El Temps
Passa... i la música queda i en aquest
programa setmanal en el qual
tornem als
anys seixanta, tindrem avui a
Tuset 31,
Los Mustang,
Lone Star,
Los Ágaros,
Mike & The Runaways,
Los 3 de Castilla,
Tony Ronald,
Micky y Los Tonys,
Maria Pilar,
Los Ángeles Negros,
Isidor,
Los Z-66,
Núria Feliu amb
Los Guacamayos,
Los Diablos Negros,
Luis Aguilé,
Matt Monro i
Adamo que va ser
el
Rei d'aquells
guateques dels
diumenges a la tarda. Per tant
connectem la
nostra maquineta del temps des de
totes les emissores per les que sortim a les
ones o via
internet, si t’el descarregues del
blog, el
facebook de
Montse
Aliaga o
les webs de totes aquelles
emissores que ho permeten.
Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario
Prades i ara
Obrim la Paradeta
Tuset 31 –
Chirpy, chirpy, cheep, cheep
Els
barcelonins Tuset 31, el grup on militava l'amic Antonio Durán (cantant i
piano), van gravar aquesta versió de l'èxit del grup britànic Middle of the
Road, liderat per la cantant Sally Carr que per cert, tenia unes cames que mai
s'acabaven, en un LP compartit titulat "Hit Box", publicat al 1971,
també amb temes de Convention 71, Billy Crash Craddock i Unión 70 i hem de
reconèixer que realitzen un bon treball i la cançó és molt acceptable. Tuset
31 havien debutat discogràficament l'any 1969 amb un single on la cançó
estrella va ser “
Esto es amistad” i “
Nuestro lugar” a l'altre cara, totes dues
cançons ja les hem escoltat a
El Temps Passa... i la música queda. Aquesta que
compartim ara per començar el
programa d'avui, també es va editar en single amb
“
Holidays Candela” a l'altra banda. Encara gravarien un altre single amb les
cançons “
No importa ya” i “
La hierba”, però aquest disc mai va arribar a ser
publicat. Posteriorment es reconvertirien en
Autobús gravant un altre single i
van participar en la preselecció per al
Festival de Eurovisió l'any que va
anar-hi
Julio Iglesias. Quan es van separar el guitarra
Xavier Garriga,
Angel
Pascual (baix) i
José María Durán (guitarra) s'incorporarien a
Mi Generación al
1974. Parlant de l'amic
Antoni Duran, us diremque ell va ser membre

de grups
històrics com
Los Ticanos que al costat de
Los Pájaros Locos i els
Golden
Quarter van ser els primers conjunts catalans que van actuar a Madrid. Sempre
hem dit que
Los Ticanos es van convertir en
Los Catinos i l'amic
Antoni Duran
ens va assegurar que no va ser realment així, de
Los Ticanos van sorgir
diverses formacions i entre elles
Los Catinos, el mateix nom amb les letres
camviades de lloc. Després de formar part de
Los Ticanos i diverses formacions,
Antoni va entrar a
Los No. També es va dedicar a fer veus en gravacions
d’altres cantants junt a les
Germanes Ros, entre ells per
Luis Aguilé a l'àlbum
"
A Catalunya". Va formar un grup i quan van fitxar per Zafiro-Novola
van passar a ser
Tuset 31, es van posar aquest nom per que el barceloní carrer
Tuset feia furor a Madrid i com la numeració s’acababa en el 30, donc ells eren
Tuset 31. El grup l'integraven els germans
Antoni (veu, acordeo, piano i
trompeta) i
Josep María Durán (guitarra) que després també aniria amb el grup de
Serrat i s'uniria a
Barcelona Traction, junt a
Ricardo (guitarra),
Miguel
(batería) i
Jorge (baix). Per cert l’amic
Antoni Duran, a avui en dia ja
jubilat, era arquitecte i ens deie un dia que la carrera se la va pagar actuan
a sales de festes como
Tropicana, la
Cabaña del Tio Tom, el
Jamboore i moltes altres de moda en
aquells anys a Barcelona.
Los 3 de Castilla – Candida

Aquest va ser el gran èxit del cantant nord-americà
Tony
Orlando, un home a qui la seva casa de discos va obligar a afegir al seu nom un
grup que mai va existir i quan va gravar aquest tema, compost per
Toni Wine i
Irwin Levine, es feia dir
Tony Orlando & The Down que eren realment les
ballarines que li van posar per donar espectacle. Es deia en realitat
Michael
Anthony Orlando Cassavitis i va néixer a Nova York el 3 d'abril de 1944. La
veritat és que va tenir alguns èxits interessants i molt versionats aquí al
país, com "
Posa una cinta groga al vell roure", "
Crídam tres
vegades" o aquesta que escoltem ara en la versió que van realitzar
Los 3
de Castilla l'any 1970 i que es va publicar en un single també amb un tema de
Middle of the Road, el "
Chirpy, chirpy, chip chip" a l'altra banda.
Es trata d'una edició especial per obsequiar als clients del
champagne
Montesquiu, llavors ancara no era cava.
Mayra García Barbero cantant femenina
del trio
Los 3 de Castilla, va ser una de les millors veus del
pop espanyol
dels

seixanta.
La veritat és que
Los 3 de Castilla van ser un dels grans grups
de la seva època i van arribar a gravar més de
30 discos, bàsicament EP's i
alguns singles. El grup el va crear
Manolo Palomo que venia del
Trio Siboney i
va conèixer a
Mayra quan aquesta actuava a la
sala Erika, a Madrid.
Mayra cantava
amb
Los Trovadores del Sur i en el grup també estava
Julian Jimeno que seria la
tercera pota per a la taula, sorgeixen així l'any 1956
Los 3 de Castilla, ella
era de Salamanca, però els nois, un de Ceuta i l'altre sevillà. Comencen actuar
en els locals històrics de la capital, entre ells
El Erika,
Micheleta,
Morocco,
el
Pavillon, el
Florida Park al Retiro i uns quants més, però bàsicament es van
donar a conèixer gràcies a intervenir contínuament en
programes de ràdio
realitzats
en directe, sobretot
“
Cabalgata fin de semana” conduït pel locutor xilè
Bobby Deglané, al costat de
Maria Àngels Herranz, un dels
programes mítics i que estava en antena des del
27 de juliol de 1951, mantenint-se fins a mitjans dels seixanta. Un dels
locutors posteriors a
Bobby Deglané que va marxar a
Ràdio Nacional, va ser el
popular
José Luis Pécker. En aquest
programa va debutar
Mariano Medina que
després va ser l'home del temps de
Televisió Espanyola.
Los Mustang – Conocerte mejor

Amb tota seguretat, els millors versioners de
The Beatles a
l’Espanya dels seixanta van ser
Los Mustang, la banda liderada per
Santi
Carulla i aquest tema amb que escoltarem a
El Temps Passa... i la música queda
d’avui, es trobava en un dels seus millors EP's, publicat per EMI l'any 1964,
encara que el tema estrella va ser "
Ma vie" d'
Alain Barriere. També
es van incloure “
Un mundo sin amor” que era del duet britànic
Peter &
Gordon i “
Y volvamos al amor” de
Marie Laforet. La cançó que escoltarem ara va
ser composada per
Lennon i
McCartney l'any 1964 per a la banda sonora del film
"
A Hard Day's Night" de 1964 i es va publicar el 10 de juliol de 1964,
però com solia passar en el tàndem de compositors, encara que només va ser un
d'ells qui la va escriure, al registrar-la consten tots dos, en aquesta ocasió
va ser
John Lennon l’autor del "
I should have know better". La
veritat es que
Los Mustang tenien una ventatge sobre els seus companys de
profesió i és que ells, mitjançant gestió del segell EMI van signar un contacte
amb
Brian Epstein que els autoritzave a gravar les

cançons dels
Beatles a
Espanya i en moltes ocasions abans de que es publiquesi la versió original. Aixó
va fer que
Los Mustang amb temes com “
El submarino amarillo” o “
Obladi Oblada”,
la seva versió tingues xifres de vendes al pais molt superiors a las del nois
de Liverpool. Per cert en els seus començamens i quan eren un grup instrumental
sense cantant, van participar en el concurs “
El show de las 2” que presentava
Joaquín Soler
Serrano, la
segona posició creiem que va ser per
Los Sírex i van guanyar
Los Pantalones Azules. Els
Mustang són
l'única banda de pop dels seixanta que fins a la seva dissolució l'any 2000 van
mantindre els mateixos components originals.
Los Mustang eren
Santi Carulla,
Tony Mier,
Marco Rosi,
Tony Mercadé i
Miguel Navarro. Tenim que reconeixer que
Los Mustang van ser un dels millors i més venedors grups del Estat, entre 1964
i 1970 cap disc senzill o EP de
Los Mustang va vendre menys de
25.000
exemplars, arribant als 130.000 amb aquell on es trobava el "
Submarino
amarillo". Per cert,
Marco Rosi va ser el delegat de la
Mitsubishi a Catalunya,
a la seva divisió d’aparells de vídeo i va ser el compositor de les 18 cançons
que
Los Mustang van gravar i no eren versions. Va morir el 17 de maig del 2015 a Figueres.
Lone Star – Satisfacción

Us portem ara a
El Temps Passa… i la música queda a
Lone
Star, als que tant
Quimet com
Mario consideren
la millor banda musical espanyola
dels seixanta i part dels setenta i avui en dia s’els anomena dins del mundillo
musical “
La llegenda”. D'ells va dir
Julián Molero "
A vegades va ser un
tren de càrrega; altres, un exprés; mai va volar com un AVE, però l'Estrella
Solitària sempre va ser un tren de llarg recorregut". La cançó us la hem
extret d’un EP publicat l’any 1965 i on trobem com a tema estrella aquest
"
Satisfacción" i un altre cançó també dels
Rolling Stones “
Aquí en mi
nube” que es el "
Get off of my cloud", al costat de "
Muy lejos de
aquí" de
The Animals i el "
Wooly Bully" de
Sam The Sam & The
Pharaons. Aquest es un dels millors EP’s dels
Lone Star que en aquella época
eren la millor formación que el grup ha tingut mai:
Pere Gené,
Rafa de la Vega,
Enrique López i el
tarraconí
Joan
Miró. Van treure els seu primer EP l’any 1963 per el segell EMI,
però estava signat com
Conjunto Lone Star i eren cinc components, tampoc estava
Joan Miró que entraria l’any 1964 quan es van reestructurar per seguna vegada.
En els seus inicis
Lone Star van ser
Pere Gené (veu i guitarra),
Enric Fuster
(piano),
Rafael de la Vega
(baix),
Enrique López (bateria) i l'holandès
Willy Nab (guitarra). Assajaven en
un local del carrer Conde del Asalto, avui Nou de la Rambla. Durant els
seus primers cinc discos encara van ser
Conjunto Lone Star, finalmente van
aconseguir treure’s alló de “
conjunto” de sobre. Van tindre molts camvis de
components a partir de finals dels seixanta i per
Lone Star van passar
Sebastià
Sospedra,
José María Vilaseca conegut com
Tapi,
Álex Sánchez,
Jerónimo
Martinez,
Luis Masdeu i uns quans més.
Micky y Los Tonys – Multiplicarse

Aquest tema que era una versió de l'èxit del nord-americà
Bobby Darin que ho va interpretar en la pel·lícula "
Quan arribi
setembre" va ser gravada per diverses bandes espanyoles, però nosaltres us
hem portat avui la versió que van realitzar
Micky y Los Tonys, un dels conjunts
importants del
pop dels seixanta i que, tot i tenir a
Miguel Ángel Carreño
conegut com l'
Home de Goma pels seus moviments a l'escenari, estaven realment
liderats per
Tony del Corral, per això le de
Los Tonys i que va crear el grup
l'any 1960 comptant amb
Fernando Argenta (guitarra) que era fill del directe
d'orquestra
Ataulfo Argenta i que ja es mort,
Juan Fuster (baix),
Enrique
Modolell (bateria) i
Toñín com a cantant al qual van substituir per
Micky que
tenia només 16 anys, però molta "
jeta”. L'any 1961 aconsegueixen treure’s
el
carnet vermell, aquell que concedia el
sindicat vertical i que permetia
realitzar actuacions com "
atracció", però no fer "
ball".
Actuaven al
Airmen’s Club de la base aèria americana de Torrejón ja que
Micky,
fill d'un diplomàtic, parlava anglès. Van tenir una discografies molt
rellevant, primer amb Zafiro i després van passar al nou segell Novola, encara
que també gravarien per Belter i Caudal. Pel grup passaria també
Francisco Ruiz
que venia de
Los Shakers i va substituir a
Fernando Argenta quan se'n va anar a
la mili. Aquest es convertiria en presentador de televisió, conduint aquells
populars
programes de divuilgación de la
música clàssica entre la joventut i
moriria el 3 de desembre de 2013.
Micky l'any 1970 es llança en solitari i
Tony
del Corral passa a ser guitarrista i director del grup de
Julio Iglesias, allò
va significar la fi del grup.
Micky gravaria de nou aquesta cançó en un disc en
solitari publicat ja en els anys 80.
Mike & The Runaways – Corazón lleno de mal
Els
mallorquins Mike & The Runaways van gravar a Hamburg i en directe dos
discos, un d'ells sota el nom de The Beat Mixers i el segon com Mike Rat &
The Runaways. Mike & The Runaways van ser un d'aquells grups que al
costat de
Los Salvajes,
Los Atila,
Javaloyas i
Los Huracanes, van voler mamà
directament de les fonts europees del
rock i en els 60's va anar a la vasta
xarxa de clubs que van sorgir al país germànic i al qual van acudir fins als
Beatles on aixó del rock es podia apendre de veritat i cap allà s’en van anar
els mallorquins, però el cantant allà va passar a ser
Mike Kogel. Val a dir que
Pablo Sanllehí, el batería, era de Barcelona. A Espanya, van gravar
un EP, en el que trobem una bona versió de aquest tema composat per
Jeff Beck i que
van portar a l'èxit
The Yarbirds. Curiosament en aquest EP publicat per
EMI-Regal l’any 1965, dues de les cançons tenen a
Mike com a solista, però en
les altres dues

només fa cors, el cantant si no ens equivoquem va ser
Tony
Obrador que ja es mort, al costat dels seus companys fen veus, el problema era
que aquestes dues cançons es van gravar en castellà i
Mike no aconseguia
vocalitzar correctament dues paraules seguides, de fet ancara avui en dia li
costa i molt parlar un castellà una mica comprensible.
Mike & The Runaways
es van crear a Mallorca i es van anomenar inicialment
Lom & The Cris i eren
el cantant
Lucio San Eugenio al costat dels guitarres
Tony Obrador i
Florencio
Pascual, Miguel Vicens al baix i
Pablo Sanllehí a la bateria. Quan van
marxar-se a Alemanya el cantant és diu que “se rajó” tot just arribar i van
haver-se de buscar-s’en un altre, així van contactar amb l'alemany
Mike Rat
Kogel (a la foto) que ja havia gravat un single com a solista i un altre amb el grup
Michael & Firebirds. Després de la dissolució del grup amb milis pel mig,
uns van passar a
Los Bravos i altres s'incorporarien posteriorment a
Zebra.
Finalment
Mike també va deixar a
Los Bravos i es va llençar com
Mike Kennedy.
Tony Ronald
y sus Kroner’s – Russian spy and I

Aquí al pais aquesta cançó es va conèixer com "
L'espía
rus" i estava en un EP publicat per la multinacional EMI-La Voz de su Amo.
Es tractave d’un tema composat per
Jon Akkerman quan formava part del grup
holandes
The Hunters que la van gravar i en la seva versió original va arribar
al número
3 a
Anglaterra.
Els Kroner's de
Tony Ronald van ser sempre bons músics i entre els
Kroner's que l’acompanyaven van estar
Max Sunyer,
Francis Rabassa,
Frank
Mercader,
Primitivo Sancho,
Kitflus i
Santi Picó, entre altres.
Tony Ronald,
productor, compositor, guitarra i cantant de veritable nom
Siegfried Andre den
Boer Kramer, ens va deixar el 3 de març de 2013, a l'Hospitalet de
Llobregat, tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que
la va passar aquí al país ja que va arribar amb els vint tot just complerts,
recent acabada la mili i es va establir a Catalunya. Va ser un dels grans
cantants de
pop en els 70, gràcies a cançons com "
Dejaré la llave de tu
puerta", "
Lady Banana" i sobretot "
Help", però la seva
carrera va començar a principis dels 60. Havia nascut a Arnhem, Països Baixos,
un 27 d'octubre de 1941 i durant molts anys va residir a Castelldefels, a la
zona de la Pava..Va
gravar com a solista i va crear els
Kroner’s Dúo, després va ser el duet
Tony
and Charley. L'èxit popular li va arribar a
Tony Ronald ja als anys 70 gràcies
a les seves cançons més “
paxangueras”, però també les que millor es van vendre,
com "
Help" que
Quimet sempre s'ha negat a tocar. Val a dir que
Quimet
opina que en aquesta cançó i ens referim als darrers concerts de
Tony Ronald,
la guitarra de
Santi Picó no te res a envexar a la del compositor de la cançó
Jon Akkerman, tot i estar reconegut com un dels millors guitarristes del mon.
De fet ens agrada molt més la del català.
Los Z-66 – Carrera del diablo

El tema "
Race with the Devil" era un èxit del grup
britànic
The Gun que es van rebatejar l'any 1967 com
The Knack, però nosaltres
us hem seleccionat per compartir ara a
El Temps Passa ... i la música queda la
versió que van realitzar els mallorquins
Z-66 amb
Lorenzo Santamaría com a
líder i que la van publicar en un single editat al 1969 amb “
Sueños” a la cara
B que era així mateix una versió, en aquest cas del grup belga
Wallace
Collection i que ja hem escoltat en el
programa, però nosaltres us l'hem extret
d'un àlbum titulat “
Lo Mejor de Z-66”.
Los Zeta, com s’els coneixia, estaven liderats per
Lorenzo Roselló que després,
quan es va llançar com a solista passaria a anomenar-se
Lorenzo Santamaría.
Els
Z-66 eren una banda que compartia mànager amb
Jimi Hendrix,
John Mayal,
Flowers
Pot Men i
The Animals i que era propietari del
Sgt. Peppers, una sala a El
Terreno, a la plaça Gomila de Palma de Mallorca i on ells havien fet jams
plenes de
rock i alcohol amb artistes que aquí només coneixíem de referències,
com
Jimi Hendrix,
Eric Burdon,
John Mayal,
Noel Redding i el cantant dels
Flowers Pot Men. Els seu manager es deie
Mike Jeffreys. Els
Z-66 es crean a
Mallorca l’any 1966. La formació original estava integrada per
VicençCaldentey
(guitarra),
Pedro Brunet (saxo),
Leopoldo González (baix) i
Tito a la bateria.
Mes tard, se'ls uniria el cantant i de fet, l'autèntic líder del grup
Lorenzo
Santamaría que venia de
Los Chelines,
Los Fugitivos i
Los Brios. Quan
Los Z-66,
un dels grups histórics de Mallorca es van desfer, alguns d'ells van anar a
Zebra on també militava
Joan Bibiloni i gent de
Los Bravos. Els
Zeta van tornar
a reunirse per celebrar el seu
25é aniversari amb un concert a l'
Auditori de
Palma del que va surgir un bon CD, a sota teniu la portada i en el
que també es va incloure aquesta cançó. Us explicarem una anècdota, una vegada
i en una d'aquestes
jams plenes d'alcohol de les que us hem parlat,
Llorenç va
treure un
ECOcord Dinacord que acabava de comprar-se, en veure'l
Eric Burdon li
va dir que ja podia apagar-lo i li va recalcar que el "
Eco" de
veritat, era a
la gola del cantant, no el tens que buscar en aparells electrònics.


La Música
que es Feia en Català
Maria Pilar – El Poble

Germana gran de la també cantant
Glòria,
Maria Pilar va
tenir una important carrera musical dins de la
Nova Cançó, tot i que
no estem segurs que arribés a formar part d'
Els Setze Jutges, però
Mario recorda
que en les edicions en directe que es feien a les
matinals del
cinema Gayarre,
a Sants, organitzades pel
programa Barcelona Internacional de
Radio Juventud La Voz de Cataluña que
presentaven
Josep Maria Bachs,
Àngel Casas i un tercer, el nom del qual no
recordem, ambdues germanes havien actuat diverses vegades. Es diu a la
contraportada d'un dels seus discos que
Maria Pilar va començar cantant,
acompanyada per la seva guitarra, a l'escola, un dia en què el professor es va
endarrerir i ella va oferir un improvisat concert als seus companys de classe.
Maria del Pilar Tomás Canals havia nascut a

Barcelona l'any 1949. Les dues
germanes van debutar al
programa Radioescope que conduïa
Salvador Escamilla i
l'any 1965
Maria Pilar grava el seu primer EP per al segell Edigsa, en el qual
dues de les cançons eren seves. Aquest tema que escoltem ara es trobava en el
seu segon EP, també publicat per Edigsa l'any 1968 i en el què les quatre
cançons “
El Cel Va Ennuvolar-se”, “
El vell”, “
Ha Marxat” i “
El Poble” que escoltem
ara, van ser escrites per
Maria Pilar. Va participar en l'edició de 1968 del
Festival de la Cançó
de la Mediterrània
amb la cançó "
Serà aixi", encara que va guanyar la seva germana
Glòria que va interpretar "
Per Sant Joan" que també va cantar
Joan Manuel
Serrat i estava composada per
Juan y Junior. 1968 va ser bo per ella, en total
Maria Pilar grava tres discos i realitza una reeixida gira conjunta amb
Serrat,
la seva germana
Glòria, les
Germanes Ros i
Núria Feliu. Al 69
Maria Pilar es
passa al segell Vergara i comença a cantar en castellà. En total la cantant i
compositora va gravar
8 EP's i a principis dels anys setanta va desaparèixer
del món musical, creiem que es va casar, però d'això no estem segurs.
Isidor – A mi ni m’hi va ni m’hi ve

Aquesta cançó que escoltarem ara, us l'hem extret d'un EP
d'
Isidor, creiem que el primer, que va publicar el segell Edigsa l'any 1965 i
que també va incloure “
Eivissa”, “
Per dins” i “
Una mà buida”, un disc bastant
reivindicatiu d'aquest bon cantautor d'Eivissa.
Isidor Marí forma part
actualment de
Falsterbo Marí, la reconversió del grup de
folk català
Falsterbo
3, però va començar com a cantautor en una línea entre
pop i
folk, dins de la
Nova Cançó.
Quimet se
encarrega de recordarnos el famos
Festival Folk del Parc de la Ciutadella a Barcelona
que va convocar més de
9000 persones i va durar
7 hores, va tenir lloc el maig
de 1968 i també va reunir un número molt significatiu de “
Grises” controlant
porra en mà al personal, no fos que aquella reunió es convertís en un aldarull
i
un cant a favor de la llibertat i en
contra de la
dictadura que era el
veritable rerefons gairebé sempre en aquest tipus de
festivals. De nóm complert
Isidor Marí Mayans va néixer a Eivissa l'any 1949 i segueix en actiu.
Llicenciat en Filologia Catalana per la
Universitat de Barcelona, va començar la seva
carrera acadèmica com a professor de la
Facultat de Filosofia i Lletres de les Balears.
Quan va començar en el món de la música va formar part del duet
Isidor i Joan,
de 1965 a
1966 i posteriorment cantaria en solitari. A partir de 1999 s'uneix a
Falsterbo
3 i sorgeix
Falsterbo Marí si bé l’any 2006 va treure un altre disc en solitari
amb un títol molt llarg “
Ansa per ansa, amb unes
cancons amb cant redoblat”.


Núria Feliu amb Los Guacamayos – Escolta’m

Escoltarem ara a
Núria Feliu, la
Dama de la Cançó Catalana, la
Noia de Sants que va treure
un disc acompanyada per
Los Guacamayos amb un grapat de
bolerets, entre els que
es trobava aquesta cançó que compartirem ara a
El Temps Passa… i la música queda
i que es va publicar també en senzill. Aixó si, cantades totes elles amb
català. Per cert, l’any 1966
Núria Feliu i
Tete Montoliu van rebre el
Gran
Premi del Disc Català i junts van actuar al
saló Sert del
Hotel Waldorf Astoria
de Nova York. Convidats per la
Càmara de Comerç de la ciutat dels gratacels. Ara bé, quan
Iberia va inaugurar la línia aèria Barcelona-Nova York l’any 1988, creiem que
va ser, van contractar a
Núria Feliu Mestres per actuar en els dos punts, però
li van anul·lar el contracte ja signat, en negar-se
Núria Feliu a

cantar el seu
repertori en castellà o anglès. Ella els hi va dir que sempre ha cantat en
català i al contractar-la ja ho sabien perfectament. Aquesta notícia sobre
Iberia i
Núria Feliu va ser una primícia que va aixecar
Mario des del
Diari de
Tarragona i tot un escàndol ja que el president d'
Iberia en aquells moments era
de Reus. I és que
Mario Prades i
Núria Feliu es coneixen des de fa molts anys i
ell havia arribat a ser el seu representant.
Mario recorda un gran
festival que
ell va organitzar al
Camp de Mart de Tarragona, a l'anfiteatre. Va ser el
primer Festival de la
Cançó Catalana de Tarragona i curiosament, estava patrocinat
per
Caja Madrid. El cartell va ser
Núria Feliu,
Pere Tapies,
Raimón i com a
presentador el reusenc
Sebastià, un amic que per cert, ens hem asabentat que ja
es mort. A la foto
Núria amb
Serrat i
Raimon.


Acabarem la secció de la Música feta en català i marxarem cap el nord de
la península.
Los Ágaros
– When the Saints go marching’in

Aquest tema és tot un clàssic que ja vam escoltar a
El Temps
Passa ... i la música queda recentment en la versió que van realitzar el grup
català
Yerba Mate, però ara us hem seleccionat aquesta altra versió amb uns
tocs més poppis i que ens portaran
Los Ágaros i que us hem extret del seu únic
àlbum. Aquest tema és tot un clàssic del
dixie-
gospel-
jazz nord-americà que
fins i tot havia gravat el recordat
Louis Armstrong,
Sleepy John Estes,
Tony
Sheridan amb
The Beatles,
Dolly Parton,
Bruce Springsteen,
Fats Domino,
BB King
i fins i tot
Elvis Presley, si bé es una cançó d’origen desconegut. És usada en
les marxes funerals molt tradicinals a Nova Orleans, anomenan-la "
jazz
funeral", en les processons que porten el taüt al cementiri a manera de
cant fúnebre, però ple de marxa.
Los Ágaros són un grup pràcticament oblidat,
tot i la qualitat que oferien en discos i directes. Es van crear a Sant
Sebastià l'any 1962. Els xicots es van conèixer practicant hoquei sobre patins
i van decidir formar un conjunt. Van debutar quan van ser contractats per
amenitzar els balls del
Club de Tennis Sant Sebastià i allà va començar la seva
carrera musical. Van ser el primer grup basc amb projecció a l'estat i el sud
de França. Integraven
Los Ágaros:
Alejandro Pro (guitarra solista),
Antonio Pro
(guitarra rítmica i veu),
Miguel Ángel Vega (baix i veu) i
Iñaki Ayestarán
(bateria). En el 1964 i després de realitzar una audició per al segell Fontana
que va tenir lloc a Madrid, són contractats, però per gravar
un LP al complet,
cosa completament inusual en aquella època en què els grups s'inflaven de
gravar EP's, però un LP era una cosa molt remota, l'album es va gravar el 15 de
maig de 1964, tot en un sol dia. L'àlbum i un EP del que us hem extret aquesta
cançó, es van publicar a l'agost i al disc gran es van incloure 14 talls.
Aquest LP de
Los Ágaros consta als annals de la música espanyola per haver
estat el
primer disc gran gravat en so estereofònic. Un EP de
Los Ágaros va ser
també
Disco Sorpresa de Fundador. El 19 novembre 1964 van entrar de nou en
l'estudi i van gravar quatre temes per a un nou disc, en aquest cas sols un EP
que es va publicar poc després i va ser el seu últim treball, tot i que l'any
1983 es va publicar un disc amb tots els temes de
Los Ágaros que va titular-se
"
Los Ágaros Discografia Completa 1964". Es van desfer l'any 1966. El
bateria
Iñaki Ayestarán que era germà de
Popotxo de l'
Orquesta Mondragón, va
morir l'any 2003. Als vuitanta
Antonio Pro s'uneix a
José Barranco
(
Estudiantes,
Flecos,
Pekenikes) i creen un duet de poca transcendència.


Los Diablos
Negros – The house of the rising sun

Escoltarem ara una bona versió d'aquest clàssic del folk
americà passat al
R & B per
Alan Prince, líder de
The Animals que la van
convertir en internacional.
Los Diablos Negros, liderats per
Manolo Pelayo que
la canta en anglès, la van incloure en el seu quart i últim EP, editat per
Discophon l'any 1965, abans de reconvertir-se en
Los Botines. En el disc també
es van incloure "
I and love her" que compta amb la col·laboració del
bateria
Álvaro Nieto que després s'aniria a
Los Passos i "
If I fell",
totes dos dels
Beatles i el quart tema era una versió de
Big Joe Turner, “
Shake
rattle and roll”.
Los Diablos Negros eren nois de casa bona, del barri del
Retiro L'embrió sorgeix l’any 1961 amb un grup anomenat
Los Vultures on hi
havia el cantant
Manolo Pelayo. Despres de canviar de baixista van passar a
anomenar-se
Los Estrellas Negras i després
Los Diablos Negros. Eren
Manolo
Pelayo (cantant i guitarra),
Paco Candela (guitarra i cors),
José Inclan
(batería) i
Luis María Herranz (baix). La premsa franquista els va

proporcionar
fama de
gamberros perillosos i
incitadors al desodre públic i es que els seus
concerts eren tumultuosos. Cal entendre que mentres a Catalunya al regim la por
l’hi donaven els
cantautors, a Madrid el
catalogat com a
perillos va ser el
rock and roll. Val a dir que el 15 de
desembre de 1963
Manolo Pelayo va ser tret a coll d’una memorable actuació en
una de les
matinals del Price com si fos un torero triumfador. El 19 de març de
1964 son l’unic grup de Madrid que participa en un
festival Internacional en el
Palau d’Esports de Barcelona devant de
15.000 espectadors i compartint cartell
amb els suecs
The Spotnicks, els presentats com holandesos
Tony Ronald y sus
Kroner's, l’argentí
Luis Aguilé i els catalans
Dúo Dinámico,
Lone Star i
Los
Mustang. L’any 1965
Los Diablos Negros es reconverteixen a
Los Botines i a
partir de 1966,
Manolo Pelayo es va llançar per la seva compta amb mes pena que
gloria, la veritat, sen substituit a
Los Botines per
Camilo Sesto que llavors
encara era
Camilo Blanes.
Los Ángeles Negros – Murió la flor

En algunes ocasions us hem parlat de la novieta que
Mario
tenia a Mèxic, es deia
Magnòlia Santiago Martínez. Ella li feia arrivar discos
editats al seu país i que molt d’ells mai s’havien publicat a Espanya. En una
ocasió
Mario va rebre un paquet des del país dels mariachis amb diversos
singles. Un d'ells venia sense caràtula, només amb la funda promocional i li va
cridar l'atenció quan va veure que el grup era
Los Ángeles Negros, clar que
quan els va escoltar,
Mario es va immediatament adonar que eren uns altres
Ángeles Negros, no els espanyols que ens sembla recordar eren valencians.
Curiosament i en indagar, ens adonem que tampoc és un grup mexicà,
Los Ángeles
Negros que escoltem i ens arriven a ritme de
boleret, eren de

San Carlos, a
Xile. La banda la va fundar
Mario Gutiérrez i un dels seus elements importants
va ser el cantant
Óscar Germain de la Fuente Maureira,
però pel grup han passat bons músics al llarg dels anys. Aquest single va ser
editat per EMI Odeon l'any 1969 i conté les cançons més conegudes d'aquest grup
a cavall del
pop i el
bolero, "
Y Volveré" i aquesta que escoltem ara
a
El Temps Passa... i la música queda que es titula "
Murió la flor" i
era una composició de
Germain de la
Fuente i
Nano Concha, ambdues cançons es van extreure del seu
segon àlbum. A principi dels setanta
Los Ángeles Negros es van assentar a Mèxic
i actualment hi ha tres formacions musicals que treballen amb aquest nom.
Creiem que dels membres originals només segueix
Germain de la Fuente.
Luis Aguilé – María nomás

Aquest tema va ser una de les primeres composicions del
cantautor brasiler
Carlos Lyra, un dels creadors de la
bossanova i l'amic
Luis
Aguilé realitza una versió genial que ara escoltarem i compartirem a
El Temps
Passa... i la música queda, al
programa d'avui. La va gravar en un EP publicat
pel segell Odeon en 1965 titulat “
Cuatro canciones para la intimidad” i en el
qual, a més d'aquest tema, es van incloure “
Sapo cancionero”, “
Santa Margarita”
i “
Samba da minha terra”.
Luís María Aguilera Pica va néixer a Buenos Aires el
24 de febrer de 1936 i es va traslladar a Espanya l'any 1963 quan la seva
carrera era molt reeixida a Amèrica, primer va viure a Barcelona i més tard a
Madrid, on va morir el 10 d'octubre de 2009. Era un bon amic que per a
nosaltres i a través dels records i les seves cançons, sempre hi serà present.
Va compondre més de
800 cançons i temes com "
Cuando salí de Cuba"
formen part de la història musical del món ja que va ser versionada per
The
Sandpippers i va ser
disc d'or als Estats Units.
Luis Aguilé sempre es va
declarar contrari a la
Revolució Cubana. De fet "
Cuando salí de Cuba" es
refereix precisament al moment en què va decidir deixar Cuba, bé quan va ser
"
obligat" a deixar l'illa, on vivia i era tot un ídol juvenil.
Luis
Aguilé li va explicar a
Mario que un dia va decidir-se a vendre les seves propietats i marxar-se de l'illa caribenya, però el govern revolucionari va
decretar una llei que limitava la
quantitat de dòlars que es podien treure de
Cuba, una quantitat molt petita. S’els va posar a la butxaca i la resta dels
diners guanyats per
Luis Aguilé amb el seu esforç i que aquell govern
revolucionari volia quedar-se, els va regalar als seus amics. que es quedaven a
Cuba. És clar que anys més tard va gravar la continuació "
Cuando vuelva a
mi Cuba". Per cert,
Luis Aguilé també va gravar en català Una faceta poc
coneguda d'aquest bon amic que ja no està entre nosaltres, és la d'escriptor de
llibres infantils, l’any 1989 el seu llibre "
La guerra mai aclarida"
va ser finalista del
Premi Planeta. Curiosament i malgrat que era un gran
compositor,
Luis Aguilé al principi aquí al nostre país va gravar moltes
versions. De fet el seu primer gran èxit a Espanya va ser "
Ciudad solitaria"
que havia gravat
Mina. Per tots era
Luis Aguilé i avui recordem les seves
corbates que no s’acabaven mai, els seus barrets i sobre tot, el seu sà bon
humor i ganes de viure.
Un bon amic!
Salvatore Adamo – Mis manos en tu cintura

Ara i enfilant la recta final del programa d’avui,
escoltarem a
Salvatore Adamo que va ser el
Rei d’aquells
guateques que
s'organitzaven en qualsevol lloc a fi de que
la juventut pogues ballar i
divertir-se per poques peles i és centraven en un tocadiscos de maleta i un grapat
de discos petits. També i com no, per poguer tenir una mica d’intimitat
i ballar cançons “
agarraets” que aixó sempre
era agraït. Aquesta va ser una de les grans cançons de
Salvatore Adamo i era de
les bones per “
ballar”. Tots deien que
Adamo era francès, però no era cert,
tampoc era belga, con deien altres,
Adamo havia nascut a Comiso, a l’illa de
Sicília, a Itàlia, l’1 de noviembre de 1943, però els seus pares van emigrar a
Bèlgica per guanyar-se la vida i allà va sorgir el
Adamo cantant i compositor
que tantes i tantes cançons romàntiques va gravar. A primer cop d'ull podem
esmentar, a més d'aquesta, "
Un mechón de tu cabello", "
En
bandolera", "
La noche", "
Ella", "
Cae la
nieve", "
Quiero", "
Era una Linda Flor" i tantes altres
que anaven molt bé en aquelles
festes particular per poguer tindre la noia molt
més a prop, “
ben agarraeta”. Le

veritat es que les
fans d'
Adamo el van odiar quan l’any 1969,
creiem que va ser, és va casar amb la seva secretaria i presidenta del
Club de
Fans, una noia més aviat lletjeta, segons es deia, nosaltres la veritat es que
no recordem cap foto seva si bé
Quimet diu que si que ell la recorda. El que
les fans no sabien o no havien volgut assabentar-se, és que es tractava de
la
seva eterna núvia, amb la qual
Adamo va començar a sortir sent gairebé uns nens
i devien haver-lo admirat per aixó, ja que la glòria i el triomf no el va
divinitzar fins al punt de buscar-se una
Miss Món d'aquestes de "
toma pan
y moja" que et treuen la pasta i després d'aconseguir fama explicant
intimitats a la premsa rosa, es divorcien amb
les butxaques plenes, com sol
passar en tantes ocasions. De fet,
Adamo i la seva dona, encara segueixen
junts. Per cert, es diu que la cançó "
Dolce Paola" que va escriure i
gravar
Adamo, anava dedicada a
Paola de Bèlgica amb la que va tenir, segons
sembla, un affaire. De fet la premsa va publicar que aquella
Lady Di de mirada
trista a qui els seus súbdits anomenaven "
La italiana de les maletes"
i el cantant, havien estat sorpresos ballant molt encaramel·ladets en una discoteca
de Londres una nit. Sabeu amb quina cançó els van enganxar ballant molt
juntets? Doncs era "
Mis manos en tu cintura", aquest clàssic de
Adamo
que escoltem ara i amb el que molts hem arranbat l’api.
Matt Monro – Alguién cantó

Quan parlem de cantar en castellà i fer-ho amb molt mala
pronunciació, però dolenta, dolenta de debò,
Quimet sempre posa com exemple el
del britànic
Matt Monro i no està gens equivocat. Com una imatge val més que
mil paraules, en aquest cas convertim la imatge en so i us portem el gran èxit
de
Matt Monro en castellà "
Alguien cantó" per concloure el
programa
d’avui d’
El Temps Passa… i la música queda. De veritable nom
Terrence Edward
Parsons, aquest gran crooner angles al qual vam conèixer com
Matt Monro era
nascut a Londres, l'1 de desembre de 1930, encara que algunes fonts d'internet
donen 1932 com el seu any de naixement, si bé nosaltres pensem que estan

errats.
Matt Monro va morir a causa d'un càncer al
Cromwell Hospital de
Kensington, el 7 de febrer de 1985. Tres cançons van marcar la carrera discogràfica
de
Matt Monro a Espanya, aquesta que escoltem ara que va publicar en single el
segell EMI-Capitol l'any 1968 amb "
De repente un día" a l'altra cara,
“
Toda pasará” i "
No puedo quitar mis ojos de ti", però el britànic
Matt Monroe va treure un munt de singles en castellà enfocats al mercat de
parla hispana, tant al del nostre país com a l'Amèrica Llatina.
Acabarem per avui
El Temps Passa… i la música queda i us
deixem en la companyia de totes les
emissores per les que ens escolteu o bé per
internet, si us descarregueu el
programa des del
blog, el
facebook de
Montse
Aliaga o
les webs d’aquelles
emissores que us ho permeten.
Sóm Quimet Curull i Mario Prades i ara us
direm Adeu fins la propera setmana.
Quimet
Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario