Musicalment parlant, la
dècada dels seixanta ha estat la més
enriquidora per a
la música a Espanya, tot i que reconeixem que
tècnicament era
molt pobre i ja ho hem parlat a
El Temps Passa... i la música queda en moltes
ocasions. Avui
el nostre viatge a l'ahir tornarà a portar-nos a aquella
època
daurada i en el
programa tindrem a
Los 3 Carino, l’actor
Vicente Parra,
Los
Calíope,
The Vagabonds,
Los 5 del Este,
Andrés DoBarro,
Los Ángeles,
Els 7
d’Aquí,
Los Mustang,
Lone Star,
Los Top Son,
Betina,
Los Tops,
Lucky Guri &
Peter Roar,
Los Astros,
Z-66 i
Los Mitos que configuraran
la banda sonora.que
t'arriba setmanalment des de
totes les emissores per les que sortim a l’aire o
via internet, si t’el descarregues del
blog, el
facebook de
Montse Aliaga o l
es
webs de totes les
emissores que ho permeten. Nosaltres sóm
Quimet Curull i
Mario Prades i ara
Obrim la
Paradeta
Los Calíope – Joven enamorada

Aquest grup valencià amb noia al capdavant va ser un dels
primers grups espanyols que podem dir van fer
duduá, allò que els americans
anomenaven
doo wop. Només van gravar un disc del que ara us hem extret aquesta
peça que estem escoltant a
El Temps Passa... i la música queda per començar el
programa. Aquest disc, un EP amb quatre cançons es va publicar l'any 1960 a través del segell
Discophon i també va recollir "
Yo te diré" que es va fer molt famosa
quan es va incloure, en la seva versió original del any 1947, a la
banda sonora de
la pel·lícula "
Los últimos de Filipines", "
Goodbye, My
Love" que era de
Torrebruno, "
Baby, Baby" composada per
Jack
Scott i la que sona ara, la versió que ens fan
Los Calíope del "
A Teenager
in Love" que van portar a l'èxit els nord-americans
Dion and The Belmonts
i que va ser escrita per un

tàndem d'or, els compositors
Doc Pomus i
Mort
Shuman. Poc us podem dir de
Los Caliope, tret que la noia es deia
Maria Elvira Ponce García i els nois
Raúl Gómez,
Julio Bejarano i
Francisco Aragón que també cantaven. Encara gravarien un altre EP al 1961. Quan
Maria Elvira va deixar el grup per llançar-se en solitari fen-se dir sols
Elvira, va ser substituida per
Mary Leiva i després aquesta ho va ser per
Tere Heras. Les
quatre cançons d'aquest EP van ser recuperades molts anys després en un CD
recopilatori de música valenciana titulat "
Grupos valencianos de los 60 i
70 vol, 7". En aquest àlbum també es van incloure temes de
Los Neptuno,
Los Bambinos,
Los Pics i
Los Melódicos.
Los Tres Carino – Paseando con papá

Aquest tercet, avui pràcticament oblidat que responien al
nom artístic de
Los Tres Carino, sorgeix a Osca a finals dels anys cinquanta i
estava integrat pels germans
Carmen,
Joaquín i
Ricardo Solanes. Aquest tema amb
què escoltarem ara a
El Temps Passa... i la música queda, es trobava en el seu
EP de debut que es va publicar l'any 1960 i també trobàvem “
María Elena eres
tú”, “
Me equivoqué” i “
Amor chiquitín”. En total
Los 3 Carino van publicar cinc
EP's, l'últim l'any 1963, tots ells editats pel segell Philips. Aquesta cançó,
possiblement la més popular a la carrera musical de
Los 3 Carino, va ser
composada per
Augusto Algueró i va ser èxit també en la veu de
Nella Colombo.
Ara us explicarem una curiositat, la versió de
Los 3 Carino va ser recuperada a
la banda sonora de la pel·lícula espanyola "
El milagro de P Pinto",
un film

molt surrealista que va dirigir
Javier Fesser. Hem trobat una font a la
xarxa que suposem està perfectament documentada ja que es tracta del fill d'un
dels nois, assegurant que
Los 3 Carino van centrar la seva carrera musical a
l'estranger i van ser precursors del
pop espanyol modern. Van actuar a Grècia,
Iran, Iraq, Síria, Turquia, Líban, Jordània i altres països d'Orient, ens
informa així mateix que van actuar per
Hussein de Jordània i el xa
Reza Pahlavi
i la seva dona
Farah Diba, fins i tot van arribar a conèixer als llavors
prínceps d'Espanya
Joan Carles i
Sofia. De fet a Jordània, on finalment van
establir-se i van dedicar-se als negocis, va néixer
Javier Solanes, el signant
de l'article al que hem fet referència i que va veure la llum l'any 1967.
Vicente Parra – Venus

Fa un parell o tres de temporades us vam portar al
programa
i com a curiositat a l'actor
Vicente Parra cantant. Vam comentar que va gravar
diversos EP's a principis dels anys seixanta, aprofitant el boom de la seva
pel·lícula "
¿Dónde vas Alfonso XII?". En un altre d'aquests EP es
recollia aquest tema que us portem avui al
programa i que hem de reconèixer, és
una bona versió que
Vicente Parra realitza del gran èxit internacional del
cantant i actor nord-americà
Frankie Avalón, sense desmerèixer per res. En
aquest EP, editat per Hispavox també trobàvem “
Llorarás”, “
Mi sentencia” i “
La
entrega” i l'acompanya una orquesta dirigida per
Greg Segura. El valencià
Vicente Parra va ser un dels grans actors del cinema espanyol, més que per la
seva qualitat interpretativa, pel seu do per aconseguir que

a les senyores i
alguns senyors, se'ls caigués la bava davant la seva presència a les grans
pantalles i sobretot pel seu paper en el film "
¿Dónde vas Alfonso
XII?" de
Luis César Amadori que l'any 1958 va guanyar el cor a les
espanyoles. Curiosament al galant sembla ser que li passava una cosa semblant a
lo de
Rock Hudson, però sense la malaltia, no siguem dolents. Es deia
Vicente
Parra Blanco i va néixer a Oliva, València, el 5 de febrer de 1931. Va començar
dedicant-se al teatre. A partir de la meitat dels seixanta la seva cursa va
anar perdent força i els nous actors, sobretot còmics, l'anaven desplaçant-lo.
Als setanta
Vicente Parra va voler mostrar una faceta d'actor diferent als
papers ensucrats als que l'havien encasellat i va protagonitzar l'any 1970
"
La setmana del asesino" de
Eloy de la Iglesia i molts dramàtics
per a
TVE.
Vicente Parra va morir a Madrid el 2 de març del 1997.
The Vagabonds – Tienes dieciseis años
The Vagabonds eran un tercet format per
soldats americans
que feien el servei militar a la
base militar americana de Torrejón de Ardoz, a
Madrid. Van gravar tres EP’s per el segell discogràfic Zafiro i quan el seu
servei militar fa arribar a la seva fi ells es van tornar cap els Estats Units.
Els seus noms eran
Teddy Dorglas que era baríton i guitarra,
Ronnie Wayne tenor
i
Jonnny Roberts baix i banjo.
El
títol original d'aquesta cançó és “You’re sixteen” i era del grup nord-americà
Johnny Burnette Rock and Roll Trio. Avui en dia cantar la relació de
un
adult amb
una jove de setze anys seria una cosa
molt mal vista i censurable,
però en aquells anys aixó era pecata minuta per els
censors, més preocupats per
la salut político-moral dels espanyolets del carrer que per aixó de l’educació
sexual. La cançó que ens portan
The Vagabonds també va tindre altres versions
al territori espanyol, destacant la que van fer
Los Sonor. Per cert que als
anys setanta als Estats Units van sortir un grup de
funky que es deien
Jimmy
James & The Vagabonds i no sabem ara si tenian alguna cosa a veure ams els
que van treballar aquí.


Los Top-Son – Twist a María Amparo

Quan
Emilio Baldoví, cantant del grup valencià
Los Milos va
marxar-se cap a França, els seus companys havien de negociar nova discogràfica
i la posterior edició del màster que el grup havia gravat abans que
Emilio s'en
anés.
Vicente Castelló i
Pascual Olivas van aconseguir un bon contracte amb EMI
i van comunicar a la seva discogràfica Discophon, amb la qual havien gravat
4
EP's que deixaven el segell i llavors es van trobar amb la sorpresa, la casa de
discos tenia registrat el nom de
Los Milos. Per tant van decidir canviar-lo per
el de
Los Top-Son i el disc va sortir al carrer amb "
Chariot",
"
Recuerdos de verano", "
Cien kilos de barro" que tot i ser
nord-americana ja havia gravat en espanyol
Enrique Guzmán l’any 1962 i aquesta
cançó amb un nom de noia molt valencià que va ser composada per
Pascual Olivas.
Quan
Emilio va tornar de França resulta que no li va agradar ni el canvi de nom
ni que s'hagués publicat el disc abans del seu retorn i va decidir deixar-los i
seguir en solitari canviant el seu nom pel de
Bruno Lomas. De fet es

va parlar
de que volia que el grup tingues el seu nom al cap d’avant. Per tant, aquest és
l'únic disc signat per
Los Top-Son en què compten amb
Bruno Lomas com a
cantant, després en gravarien uns quants més.
Pascual Olivas l’any 1966 i
després de la dissolució del grup, fundaria
Los Huracanes. El bateria d'
Els
Top-Son que era
Alberto Gómez marxaria a
Los Canarios per substituir a
Tato
Luzardo que feia la mili, el mateix que va fer
Pedro Ruy-Blas amb
Teddy
Bautista, sense que cap d'ells fos mai membre oficial dels
Canarios. Quin un el
Teddy per deixar-se pendre protagonisme i els
cales! Per cert aquesta es una
curiositat, quan
Los Milos van començar eren quatre, el que va marxar era
Ramón
Peleguero Sanchís, conegut més tard com
Raimon. Que si, heu sentit bé, era el
cantautor del carrer
Blanc de Xàtiva.
Los 5 del Este – Submarino amarillo

També el conjunt mallorquí
Los 5 del Este van versionar el
"
Submarino amarillo" de
The Beatles i encara que s'ha de reconèixer
que la millor versió que es va realitzar a l'estat espanyol va ser la dels
Mustang que va arribar a vendre
130.000 copies, més que l’original al pais,
Los
5 del Este tampoc s'ho fan gens malamente, sense oblidar la que va realitzar
Tony Ronald. En aquest EP publicat per EMI-Odeon l'any 1966 també van incloure
"
La muñeca que dice no" de
Michael Polnareff que vam escoltar va un
parell de temporades, "
Tu nombre" d'
Adamo i "
Protestando"
que no sabem de qui era.
Los 5 del Este van ser un dels grups més populars de
les illes Balears al costat del
Grupo 15,
Los Beta,
Los Javaloyas,
Talayots,
Z-66, etc. i van funcionar prou bé com a versioners, una pràctica habitual en
els anys seixanta.
Los 5 del Este van ser creats per
Joan Fons i van començar la seva carrera professional el dia 8 de desembre de
l'any 1962 a
l'
Hotel Sabina de Cala Millor. De fet es pegaven un “
panzón” d'actuar en els
hotels de la costa mallorquina. Van

funcionar des de 1964 fins l’any 1984. A part de
Joan Fons,
al grup també trobavem a
Antonio Fons,
Bartolomé Oliver,
José Alba i
Rafael
Cortés que van ser la formación més estable, però en total, per
Los 5 del Este
van passar
Martí Gomila,
Toni García,
Miquel Pieras,
Miquel Pascual,
Fernando
Chica,
Fernando Blanco,
Xisca Llull,
Tomeu Nicolau que després és llançaria en
solitari dient-se
Tomeu Penya,
Javier Sánchez,
Jordi Llagostera i
Xavier Oliver
i van treballar i van enregistrar un bon grapat de discos, sobre tot EP’s i
singles, en total més de
30 i van gravar
79 cançons. Creiem que així mateix un
dels componets va ser l’amic
Joan Bibiloni.
Los 5 del Este van participar en
una o dues ocasions al
Festival de Mallorca.


Los Ángeles – Raquel

Avui a
El Temps Passa... i la música queda, escoltarem
aquest tema de
Los Ángeles i que havia estat composat per
Alfonso González
"
Poncho" i nosaltres hem decidit que l'escoltarem, però la cançó us
la extraiem d'un CD que van publicar
Los Ángeles l'any 1996 i que no consta en
la seva discografia oficial. L'àlbum el va editar el segell Magma Music i el va
distribuir Blanco y Negro. Del grup original només estaven
Agustín Rodríguez i
Carlos Álvarez, al costat d'
Alfonso González a la bateria, baix i veu que és el
fill de
Poncho, el cantant i bateria de la formació original que va morir en
accident de circulació el 26 de setembre del 1976 al costat del seu company
José Luis Avellaneda. Aquest CD titulat "
Sus 14 grandes éxitos" va
sortir 20 anys després de la mort dels dos membres del grup i va ser una manera
de recordar aquell
20 aniversari tan tràgic que també va significar la fi del
grup. Quan van començar es deien
Los Ángeles Azules i eren cinc, tenien
cantant, es tractava de
Julian Granados que els va deixar per incorporar-se a
Los Brisks i anys més tard a
Los Buenos.
Los Ángeles Azules es van crear l'any 1963, a

Granada, encara que
inicialment es feien dir
The Blue Angels. Eren
Julián Granados (cantant),
Javier Muñoz (baix) i
Agustín Rodriguez
(guitarra), però se'ls uneixen
Poncho González (bateria i cantant),
Miguel
Merjías (piano) i
Carlos Alvárez
(guitarra). Quan
Julian Granados els deixa per anar-s’en a
The Brisk,
mantenen el nom de
Los Ángeles Azules, encara que no inclouen nou cantant,
passa
Poncho a fer-ho. Van gravar en total
tres EP's i
un single, els primers
per al segell Philips i els dos últims amb Berta. L'any 1965 arriben les milis
i s'incorporen a files
Poncho,
Miguel i
Javier i allò representa un impàs en la carrera del grup fins que tornen a
posar-se en marxa l'any 1966, sense
Miguel i
Javier que decideixen deixar la
música. S'incorpora
Paco Quero i queden configurats com a quartet,
Alfonso
González Poncho 
(cantant i bateria),
Carlos Alvárez (guitarra solista i segona
veu),
Agustín Rodríguez (guitarra rítmica i cors) i
Paco Quero (baix i cors)
passant a ser
Los Ángeles. De la mà de
Rafael Trabuchelli fitxen pel segell
Hispavox, començant en el nadal de 1966 l'etapa gloriosa de
Los Angeles, una de
les millors bandes vocals del
pop espanyol que van estar en actiu obtenint
èxits sense parar i deixant peces històriques com “
Mañana, mañana”, “
98.6”, “
Mónica”, “
Abre tu
ventana” i tantes otras. El 26 setembre 1976 i a bord d'un
Seat 124, pateixen
un accident a Motilla del Palancar, quan tornaven a Madrid després de fer un
concert precisament a Tarragona.
Poncho González i
José Luis Avellaneda moren a
l'accident, mentre que
Carlos Alvárez estarà molt de temps hospitalitzat amb
lesions molt greus,
Paco Quero no viatjava en el vehicle, anava en la furgoneta.
Andres DoBarro – O tren

Ara disfrutarà el
Quimet perqué agarrarem el "
O
tren". És curiosa l'afició que aquest home té pels
trens, potser en una
altra vida va ser ferroviari. Aquesta peça del gallec
Andres DoBarro va ser la
primera cançó de la història del
pop espanol, cantada en gallec que va pujar al
més alt de les llistes de vendes espanyoles, era l’any 1970 i que nosaltres
sapiguem no ha tornat a haver un altre número
1 nacional cantat en la llengua
de
Rosalía de Castro.
Andrés Lapique Dobarro, va néixer a El Ferrol, llavors El
Ferrol del Caudillo, La
Corunya, l'1 d'octubre de 1947 i va morir a Madrid, un 22 de
desembre de 1989. Va ser protagonista de la pel·lícula "
La red de mi
canción", rodada en castellà a les ordres de
Mariano Ozores i amb
Concha Velasco, on
Andres DoBarro va ser doblat per
un actor de doblatge professional degut al seu fort accent gallec que no
agradava a la productora ni al director, però cantava les seves cançons en

gallec i en castellà, que
Andrés Do Barro també va gravar en castellà que quedi
constància. En total
Andrés Do Barro va publicar
3 LP's. La veritat es que
Andrés Do Barro no va saber paí l’exit i va começar amb les drogues i l’alcohol
i finalmente va anar de capa caiguda i va fotre el camp cap a Méxic. Va tornar
a finals dels setenta, però rés era ja igual. El grup que l’acompanyaba en les
seves gravacions i directes eran
Los Splinters que es van formar en el 65 i
eren
Miguel Varela Suárez "
O Tranquilo" que havia tocat anteriorment
amb
The Silver Dragons i
The Wryders, i que ja es mort, al costat d'
Alfredo
Mella,
Ramón Miranda i
José Vázquez. Van tindre una bona carrera per el seu
compte i van treure un grapat de discos petits, peró tot i que van ser un grup
que va gravar versions, si més no també van gravar composicions pròpies des del
seu primer disc l’any 1966.
Los Astros – Tu amor de ayer
Los Astros van ser un bon grup vocal, un tercet que es van
conèixer quan formaven part del
Orfeón Infantil de Torrelavega i van decidir
deixar el cor i crear un grup a finals de l'any 1964. Llavors van néixer
Los
Astros, integrat per
José Manuel Serra,
Carlos Sánchez i
Manuel Gandarillas.
Van debutar al
Festival Gran Gala del Optimismo, organitzat per
Radio Juventud
de Torrelavega. El 29 de novembre de 1964 ho van fer al
XII Festival de la Caravana de la Alegría, al
Teatre Pareda,
juntament amb
Los Diamantes,
Los Blancos,
Los Castellanos i
Los Vándalos. Va
ser el febrer del 65 quan actuen a
Radio Madrid, cantant tres cançons i allà
els va descobrir
Rafael Trabuchelli i a partir d'allí comencen a actuar
periòdicament en
festivals, una pràctica habitual en els anys seixanta, de fet
fins i tot van arribar a compartir cartell amb
Raphael. Al maig obtenen el
carnet vermell que lliurava el
Sindicat Vertical i que permetia actuar fent Teatre,
Circ i Varietats, però no ball, per això era necessari el
carnet blanc i havies
de passar pel
Conservatori per
aconseguir-ho. Aquesta cançó que us hem seleccionat ara, una versió del gran
èxit de
Chris Andrews, es trobava en el seu primer disc que va publicar el

segell Tempo l'any 1966 i en el qual també es van incloure “
Alta y delgada”,
“
Tanto” i “
Es mejor”. Van gravar un altre EP i finalment un single amb el tema
"
Tu" que van defensar en la
vuitena edició del
Festival de la Canción Española
de Benidorm, quedant entre els 10 finalistes, va guanyar
Alicia Granados. Va
ser llavors i pel fet que en el
festival també va participar
Kinita que es va
començar a parlar d'un romanç entre aquesta i
José Manuel, component de
Los
Astros. Anys després aquest ho va desmentir,
Kinita sols tenia 15 anys i tot va
ser
un muntatge de les discogràfiques per donar publicitat a
Kinita i a
Los
Astros. També van acompanyar a un cantant que es deia
Alfredo en diversos
discos, encara que en aquest cas i per problemes de discogràfica, els discos
van aparèixer com
Alfredo y sus Amigos, no com
Los Astros. El tercet vocal es
va separar l’any 1968 i actualment
Manuel Gandarillas és solista del
Coro Santa
María de Solvay.


Los Mitos – Es muy fácil

Liderats pel cantant
Antonio Santiesteban que després va
tenir una important carrera com a solista i dient-se
Tony Landa, os portem “
Es
muy fácil”, un tema molt festiu que va ser el gran èxit en la història del grup
bilbaí
Los Mitos. De fet es la cançó per la que avui el públic s’en recorda d’ells.
Quimet que no perd pistonada, ja està reclamant l’
auro per que la toca. Tot i
que
Los Mitos van tenir temes molt interessants, aquest és gairebé l'únic, com
us deiem, pel qual avui se'ls recorda. El single va ser publicat per Hispavox
l’any 1969. Ells van començar el 1966 amb el nom de
Los Espectros i després
Los
Famélicos i es diu que quan van anar a Madrid per “
triunfar”, van fer honor al
nom. Els van canviar per
Los Mitos quan van signar el contrate amb la casa de
discos després de participar en un
concurs a Saragossa. Produïts per
Rafael
Trabuchelli, el 8 d’abril de 1968 van realitzar la presentació oficial a Madrid
del seu primer disc, un single amb “
Cuando vuelvas”, si bé el que els va

llantar definitivamente va ser el sigüent “
Cantemos así”. Inicialment eren
Carlos Zubiaga,
Eduardo Robles,
Luis Cuezva,
Oscar Matia i el cantant
José
Antonio Santisteban, tot i que després van haver-hi camvis i també van passar
per el grup
José Ignacio Millán (guitarra),
Hans (bateria),
Carlos (guitarra
rítmica i teclats),
Diego Corbacho (cantant),
Francisco García (bateria) i
Federico Artigas (teclista). Quan
Tony Santiesteban els va deixar ells encara
van seguir uns anys amb un altre cantant,
Ramón Elorrieta que va ser substituit
per
Fernando Brosed. Quan es van desfer l’any 1976,
Carlos Zubiaga s’en va anar
a
Mocedades. Per cert, estan de nou a la carretera i l'integren ara el bateria
Francisco García i el baixista
Oscar Matía de la primera etapa. De la segona
queda el cantant
Fernando Brosed i el teclista
Federico Artillas. L'última
incorporació és el guitarra i cantan
Iñaki Egaña, que va ser component de
Los
Buenos i
Barrabás. El 24 d'octubre de 2010 l'actual formació de
Los Mitos van actuar
al
Teatre Arriaga de Bilbao.
Los Tops – Venus

Ja fa unes setmanes i arran d’escoltar a
Los Stop, us vam
prometre que escoltariam a
Los Tops i avui aquí els teniu. Creiem que tan sols
van gravar un parell de singles sense
Cristina que havia creat
Cristina i Los
Tops quan va deixar a
Els Stop i que al seu torn, va deixar
Els Tops i es va
llançar definitivament en solitari i també van incloure cançons, sempre
versions, en recopilatoris del segell Belter. Aquest single es del 1970 i va
ser publicat per Belter amb “
Tal vez mañana” al altre costat. Es una de les
poques versions en castellà que es van realitzar del tema "
Venus" que
va ser el gran èxit dels holandesos
The Shocking Blue, la banda liderada per
Mariska Veres (La Haia,
Països Baixos, 1 d'octubre de 1947 - l'Haia, 2 de desembre de 2006) i que va
ser el primer single d'un grup holandès en classificar-se en les llistes del
Billboard nord-americà.
Shocking Blue es van dissoldre l'1 de juny de 1974 i
Mariska va començar en solitari una carrera més aviat discreta, i després es va
unir al grup
The Shocking Jazz Quintet l'any 1993.
Lone Star – La historia de Juan José
En diverses ocasions us hem parlat del primer LP
que van publicar l'any 1966 Lone Star amb el seu nom per títol i amb el qual
van ser enganyats per la seva discogràfica. Us ho explicarem de nou. EMI els
havia promès que traurien un àlbum complet amb cançons escrites per ells, però
quan va arribar el moment van pretendre que tot fossin versions, cosa a què
ells es van negar i van començar els tires i arronses. Finalment es va arribar
a un acord salomònic i la meitat van ser versions i la resta cançons escrites
per Lone Star. Entre les composicions seves destaca sobretot “La leyenda”, però
nosaltres us hem seleccionat per compartir avui a El Temps Passa... i la
música queda, aquesta que està carregada de R & B i a més té una lletra
descarnada i dura que ens parla sobre un jove que abandona el seu poble per
anar-se a la gran ciutat a la recerca dels seus somnis i allí es troba amb la
cruel realitat, comet delictes i finalment acaba a la presó. És una de les cançons
incloses en aquest primer àlbum del que nosaltres considerem
La Millor Banda de Rock
dels seixanta i part dels setanta a Espanya,
Lone Star, de fet val a dir ja van
tenir problemes amb la discogràfica només començar i els

seus primers discos
van sortir a la venda com a
Conjunto Lone Star.
Lone Star són en aquesta
gravació
Pere Gener (cantant, guitarra i piano),
Joan Miro (guitarra),
Rafa de la Vega (baix) i
Enrique López
(bateria) i són un dels pocs grups que els seus quatre components disposaven de
carnet blanc. Aquesta va ser la millor formació de
Lone Star, tot i que a
partir de finals dels seixanta van patir molt camvis i per
Lone Star, la banda
liderada per
Pere Gener, nascut a Barcelona el 31 de gener de 1939 que en el
seu moment va ser considerat un nen prodigi del piano i per això va obtenir una
beca per estudiar a Anglaterra, van passar gent molt important de la música del
moment com
José María Vilaseca “
Tapi”,
Sebastià Sospedra,
Jerónimo Martínez o
Álex Sánchez, altres músics que van militar a
Lone Star van ser
Willy Nab,
Enric Fuster,
Luis Masdeu,
Ricardo Acedo i pensem que ens deixem algun.
Actualment a
Lone Star s’els

anomena dins del mundillo musical “
La Leyenda” i val a dir que
Lone Star van ser l’
únic grup espanyol que ha actuat a
un portavions nord-americà,
al Nadal de l’any 1970, és tractave del
JFK. Curiosament el seu últim treball
discogràfic que es va publicar l’any 1996 i malgrat que es titulava "
Hacia
el futuro", va significar el adéu de
Lone Star, tot i que l’any 2010 van
editar un disc en directe a través del seu propi segell discogràfic, però es
tractava d'un enregistrament realitzat l’any 1968 al
Teatre Infanta Beatriz de
Madrid i que EMI en el seu moment no va voler publicar ja que era massa
jazzístic per a l'època.
Pere Gener ha tornat a gravar, ara en solitari no com
Lone Star, i entre els músics amb què compta trobem a l’amic
Josep Más
“
Kitflus” i el guitarrista
David Palau, el disc es va dir “
Boomerang” i és va
publicar l'any 2014.
La Música
que es Feia en Català
Els 7 d’Aquí – Nit de llampecs

Aquesta és una bona versió de "
Nit de Llampecs",
escrita per
Pablo Herrero, encara que nosaltres a
El Temps Passa… i la música
queda preferim l'original de
Los Relámpagos, tot i ser instrumental, es trobava
en el primer i creiem que únic EP, publicat per Concentric l’any 1967, del grup
Els 7 d’Aquí. El seu cantant es deia
Jordi Camps i en aquest disc trobem també
“
400 Infants Negres” del cantautor i poeta frances
Jean Ferrat, “
Nomes tu” que
va estar composada per
Carlos Sist que creiem també era component del grup
i “
Sing, Sing” que era un tema del
folk
americà adaptat per
Josep Maria Espinas.
Els 7 d'Aquí eran un bon grup
integrat, es clar, per
7 components, per aixó el nom, nois i noies, es trobaven
a cavall entre el
folk, el
gospel i el
pop, encara que no van arribar a
convertir-se mai en estrelles malgrat els seus bons jocs de veus.
Els 7 d’Aquí
van guanyar el
tercer premi en el concurs
La Festa de la Cançó Catalana de
Ràdio Barcelona. Aquest EP es va gravar en els
estudis Sonotone.
Betina – Per que em vas dir adeu

La cançó que ens porta
Betina, va estar inclosa a un EP
editat per Ekipo, un petit segell amb seu a Barcelona, l’any 1966 i on així
mateix es recullien “
A la bona de Déu”, “
La vida tal com ve” i “
L’Olé” que ens
sembla recordar era del
Dúo Dinámico. “
Per que em vas dir adeu” era una versió
en català d’un dels grans èxits de Los Brincos “
Tu me dijiste adiós”.
Betina va
ser una de les bones
cantants Ye-Yé catalanes dels anys seixanta, si bé i ja en
els 70’s i després de liderar el
Betina Group Show, una banda de curta vida i
creiem que amb un sol disc, va treure un parell de singles més en solitari i
passaria a ser una de les cantants de l'
Orquestra de Janio Martí 
amb qui va
estar més de trenta anys. De fet s’havia casat i el seu marit era músic de
l’orquestra. Per cert,
Janio Marti que tenia 71 anys, va morir a l’octubre del
any 2011 a Sitges, on vivia. La barcelonina
Betina es deia en realitat
Mercedes Massaguer.
Va començar sent molt jove, cantant a
Ràdio Nacional al programa "
Paso a la Juventud" que
presentava el locutor
Federico Gallo.
Betina va gravar habitualment en castellà
debutant l'any 1964 amb "
Fiesta en mi corazón", un single editat per
Zafiro quan ella tenia sols 15 anys. De fet val a dir que
Betina va centrar la
seva carrera en la llengua castellana si bé va enregistrar alguns discos en
català. L’any 1967
Betina va participar en el
IX Festival de la Cançó de la Mediterrània amb
"
T'estim i t'estimaré", un tema del músic u compositor mallorquí
Antoni Parera Fons i va aconseguir el
tercer premi.
Lucky Guri
& Peter Roar – The fool on the hill

Al
programa d’avui escoltarem una cançó d’un álbum que és un
disc genial, un LP sense cap desperdici publicat per el segell Discòbolo l’any
1972 que recull versions en clau de
jazz de temes de
The Beatles i titulet-se
“
He desenterrat els Beatles”. És clar que es tracta d'un disc de luxe en el
qual, al gran pianista català
Lucky Guri que des de fa treinta anys viu a Sant
Gervasi i havia estat membre de
Barcelona Traction, i el saxofonista
Peter Roar
que havie militat a
Máquina!, es troben acompanyats per noms histórics de la
música a Catalunya:
Carles Benavent al baix,
Salvador Font a la bateria i
l'amic
Max Sunyer a la guitarra. Aquest disc tan sols va estar un parell de
setmanes a la venda ja que l’editora de
The Beatles i la EMI van demandar-los, exigin
es retires de les botigues i ho van aconseguir. Sembla ser que tot va ser per
questió de cales, alló dels
permisos i els
royaltis.
Max li va dir un dia a
Mario que mai se li acudís comentar-li a
Lucky que tenia aquest vinil perquè
Lucky li demanaria que l'hi regalés ja que ell no el tenia i

sabent com és
Mario es quedaria sense ell. A aquesta cançó, la seva versió en clau de
jazz de “
The fool on the hill” dels
Beatles,
ells li han imprès un bon ritmillo
jazzístic i val a dir que hi ha una bona
versió feta per
Junior que la canta en angles. Després de haver-se recuperat
d'una llarga enfermetat,
Lucky Guri, aquest gran pianista nascut a Calella,
sembla que torna a estar en actiu. Per cert que desde feia anys acompanyaba a
Núria Feliu en els seus concerts i també a
Laura Simó.
Tant Quimet com Mario es proposen posar més
cançons del “Waw... We are digging The Beatles!”, però aixó serà ja en altres
programes. Paraula. És clar que aixó ja ho diem cada vegada que escoltem
cançons d’ell i la veritat es que els posem poc. Per cert, aquest disc ha estat
remasteritzt l’any 2010 per el segell Picap, creiem que
han caducat els drets
de les cançons, i l'han editat en format CD, pero han cambiat els títuls de
crédit de la portada, passant a ser protagonistas tots els músics. Es un CD
molt recomenable.
Acabem aquí i per avui la Música que es Feia en Català, pero seguirem a
Catalunya.
Los Mustang – Detén la noche

La veritat és que d'aquest tema que va ser un dels grans èxits
del rocker francès
Johnny Halliday es van realitzar un bon munt de versions a
l'Espanya dels anys seixanta, fins i tot va arribar a ser versionada en català
per
Tony Vilaplana, però nosaltres avui a
El Temps Passa... i la música queda
us hem seleccionat aquesta a càrrec dels nostres eterns versioners
Los Mustang.
Hem d'aclarir que tot i la llarga discografia de
Los Mustang en els anys
seixanta i la quantitat de versions que van arribar a gravar, aquest tema no va
ser registrat en el seu moment, nosaltres us l'hem extret del doble àlbum “
Ayer
una vez más”, publicat per Divucsa l'any 1981 en el qual també van incloure
versions dels anys seixanta, però es tractava de cançons que en la seva gran
majoria, mai havien estat gravades anteriorment per ells, com aquesta i que
posteriorment van tornar a incloure en un recopilatori “
Los Mustang: Para
Siempre (Sus Mayores Exitos)” que es va editar l'any 2001. La veritat es que
Los Mustang tenien una ventatge sobre els seus companys de profesió i és que
ells, mitjançant gestió del segell EMI van signar un contacte amb
Brian Epstein
que els autoritzave a gravar les cançons dels
Beatles a Espanya i en moltes
ocasions abans

de que es publiquesi la versió original. Aixó va fer que
Los
Mustang amb temes com “
El submarino amarillo” o “
Obladi Oblada”, la seva versió
tingues xifres de vendes al pais molt superiors a las del nois de Liverpool.
Per cert en els seus començamens i quan eren un
grup instrumental sense
cantant, van participar en el concurs “
El show de las 2” que presentava
Joaquín Soler
Serrano, que va ser guanyada per els valencians
Los Pantalones Azules amb
Los
Sírex en
segon lloc. Després
Tony Mier (bateria) i
Santi Carulla (cantant)
deixarien a
Los Sírex i s'incorporarien a
Marco Rosi (guitarra solista) que
també era el propietari del nom de
Los Mustang i va morir fa un parell d'anys,
Antonio
Mercadé (guitarra rítmica) i
Miguel Navarro (baix) i sorgiria la definitva
formació que tants èxits van aconseguir al llarg de quatre dècades.
Los Mustang
actuaven habitualment a
El Pinar, una popular sala de concerts barcelonina. Van
mantenir la formació original fins que el grup es va desfer l’any 2000, de fet
van ser l'únic grup dels 60 que

no van tenir canvis al llarg dels anys i
precisamente per aixó a la
Fira
del Disc i Cinema Internacional de Col·leccionisme que organitzava
Mario a
Catalunya i Andorra, en la edición que es va fer a Malgrat de Mar, els hi van
retre un
homenatge i els hi va lliurar una placa que va recollir
Santi Carulla.
Un dada interesant es que
Marco Rossi va ser el delegat a Barcelona de la firma
Mitsubishi secció vídeo, però volem recordar a aquest genial guitarrista,
compositor i des de 1968 també el seu manager.
Marco Rossi va morir el diumenge
17 de maig del 2015 a
Figueres, on vivia. En els 40 anys de trajectòria
Los Mustang sols van gravar
16 temes propis, tots ells escrits per
Marco Rossi que va néixer al Poble Sec,
a Barcelona, un 30 d’agost del 1942, tenia 72 anys d’edad.
Z-66 – Sueño

Quan parlem del
simfonisme i dels seus orígens gairebé
sempre acostumem a remetre'ns als
Moody Blues,
Procol Harum,
Yes i altres grups
britànics, però una de les millors bandes que van sorgir a finals dels 60 a Europa van estar
The
Wallace Collection que eren belgues, clar que alguns dels seus components
formaven part de la
Belgian National Philharmonic Orchestra, eren
Raymond Vincent
i
Jacques Namotte, i això, com compreneu, tenia el seu pes, instrumentalment
parlant. Dues cançons van marcar la carrera del grup
Wallace Collection
"
Serenade" i "
Daydream" que ara escoltem a
El Temps
Passa... i la música queda, en castellà i en aquesta esplèndida versió que ens
porta el grup mallorquí
Los Z-66, amb
Lorenzo Roselló al capdavant. Es va
publicar en un single de 1969 amb "
Carrera del diablo" com a cara A,
però nosaltres us l'hem extret d'un àlbum titulat “
Lo Mejor de Z-66”.
Los Zeta, com s’els
coneixia, estaven liderats per
Lorenzo Roselló que després, quan es va llançar
com a solista passaria

a anomenar-se
Lorenzo Santamaría. Els
Z-66 eren una
banda que compartia mànager amb
Jimi Hendrix,
John Mayal i
The Animals i que
era propietari del
Sgt. Peppers, una sala a El Terreno, a la plaça Gomila de
Palma de Mallorca (la foto està feta devant del local) i on ells havien fet
jams plenes de
rock i
alcohol amb
artistes que aquí només coneixíem de referències, com
Jimi Hendrix,
Eric
Burdon,
John Mayal,
Noel Redding i el cantant dels
Flowers Pot Men. Els seu
manager es deie
Mike Jeffreys. Els
Z-66 es crean a Mallorca l’any 1966. La formació original estava integrada per
Vicenç Caldentey (guitarra),
Pedro
Brunet (saxo),
Leopoldo González (baix) i
Tito a la bateria. Mes tard, se'ls
uniria el cantant i de fet, l'autèntic líder del grup
Lorenzo Santamaría que
venia de
Los Chelines,
Los Fugitivos i
Los Brios. Quan
Los Z-66, un dels grups
histórics de Mallorca es van

desfer, alguns d'ells van anar a
Zebra on també
militava
Joan Bibiloni i gent de
Los Bravos.
Els Zeta van tornar a reunirse per
celebrar el seu
25é aniversari amb un concert a l'
Auditori de Palma del que va surgir un bon CD. Us explicarem una
anècdota, una vegada i en una d'aquestes
jams plenes d'
alcohol de les que us
hem parlat,
Llorenç va treure un
ECOcord Dinacord que acabava de comprar-se, en
veure'l
Eric Burdon li va dir que ja podia apagar-lo i li va recalcar que el
"
Eco" de veritat, era a
la gola del cantant, no el tens que buscar en
aparells electrònics. Per cert, el seu manager
Mike Jeffreys els va tindre
cobran
3000 pesetes setmanalmant cada un d’ells, durant prácticamente un any, a
fi que perfeccionessin el seu estil ja que volia col·locarlos de teloners a una
gira mundial amb
Jimi Hendrix per llançar-los fora d’aquí, però finalmente no
va poguer ser.
Conclou El Temps Passa… i la música queda, ara us deixarem
en companyia de aquelles emissores per les que sortim a les ones o via internet,
si us el descarregueu del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de les
emissores que ho permeten. Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario Prades, ens
retrobarem en el proper programa..
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario