El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 14 de junio de 2017

El Temps Passa 11-35


En els anys seixanta i gràcies a la música, sobretot el rock i el beat, vam trencar les cadenes que ens mantenia esclavitzats a la copla, els boleros, tango, txa txa txa, la cúmbia i altres estils que la joventut considerava "carques". Avui a El Temps Passa... i la música queda, us hem preparat una bona selecció de cançons i grups per recordar aquells anys d'evolució i canvi, sobretot centrant-nos en la segona meitat de la dècada i escoltarem en aquest viatge setmanal als records, a l'ahir, a Los Beta, Manolo Pelayo, Los Cheyenes, Conexión, Los Mustang, Albert Band, Los Condes, el Dúo Dinámico, Los No, Círculos, Los Mitos, Four Winds & Dito, Los Catinos, Els Corbs, En Mates i Los Módulos. Comencem el nostre recorregut musical que us arriba des de totes les emissores per les que sortim a les ones o via internet, si us descarregueu el programa del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de les emissores que us ho permeten. Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario Prades i ara toca que

Obrim la Paradeta

Los Beta – Un regalo

Los Beta Quartet eren mallorquins i van ser un d'aquests grups que amb el temps van variar el seu nom i a partir de 1967 van passar a ser només Los Beta. En molts dels seus discos es pot comprovar que ells fan pàtria andalusa perquè porten uns barrets cordovesos del més típic estil del Sud, és a dir, fent alló del "typical spanish". Una altra curiositat és que tot i cridar-se Los Beta Quartet, eren cinc. Van gaudir de certa popularitat per la seva qualitat i van gravar moltes versions i també ho van fer en català, però en la seva carrera destaca "Me lo dijo Pérez" amb el qual van aconseguir el segon lloc al Festival de Mallorca, defensan-la amb Karina i que ere una composició de Alberto Cortez. Aquesta cançó que escoltem ara es trobava a un EP de 1966 on el tema estrella va ser “Juanita Banana”. Inicialment van ser Miguel Moreno com a cantant i que després crearia Miguel Moreno y Los Dinos, Francisco Balaguer en els teclats, Jaume  Palau a la bateria, Leopoldo González al baix i Juan Bauza que tocava la guitarra. Més tard per Los Beta van passar altres músics com Jorge Matey que venia de Los Pekenikes. El cantant del grup, Xisco Balaguer creiem que encara està en actiu, si més no ho estava el 2007, actuant en solitari. Van gravar amb el segell Emi-Odeon, però també ho van fer per a Philips, Moviplay i SonoPlay. En total com Los Beta Quarter i Los Beta van arribar a gravar 5 EP's i 10 singles. EMI va reeditar els seus discos en un CD interessant com a document sonor històric. Los Beta van funcionà fins a mitjans dels 70 i es van dissoldre. Val a dir que los Beta van ser al costat dels Javaloyas i el Grupo 15, les bandes líders de la moguda mallorquina i gent habitual en l'escenari de la sala Toltec, a la plaça Gomila, en el Terreno. Per cert, creiem que aquest local d'oci era propietat del marit d'una de les germanes Serrano.

Los Mustang – Verás que es verdad

Aquesta peça es trobava en un EP de l’any 1967, on la cançó estrella va ser “Catedral de Winchester” dels anglesos The New Vaudeville Band que la van treure un any abans, al 1966 i va ser molt versionada al pais, es clar que al nostre paré la millor versió va ser la dels Mustang. En el disc també es trobaven “Dandy” dels Kinks, “Balada en la tumba de un soldado” i “Verás que es verdad” que és la cançó que estem escoltan ara a El Temps Passa… i la música queda i que es la seva versió del “Gona from my mind” de The Fortunes que la van treure al 1966. Los Mustang eren Santi Carulla (veu), Marco Rossi (guitarra solista) i que va morir el 17 de maig del 2015 a Figueres, on vivia i va ser el compositor de les 16 cançons propies que Los Mustang van gravar al llarg de la seva carrera, Antonio Mercadé (guitarra rítmica), Miguel Navarro (baix) i Tony Mier (bateria) i van mantenir aquesta formació inicial fins que el grup es va separar l’any 2000. Per aquest fet a la Fira Internacionalo del Disc i Cinema de de Col·leccionisme que organitzava Mario a Catalunya i Andorra, a l’edició de Malgrat de Mar es va fer un homenatge als Mustang i la placa la va recollir Santi Carulla. Los Mustang també van passar els rigors de la censura. Ells, eterns versioners i que sols es preocupaven d'oferir bona música, van sentir el fred tall de les tisores del censor. La culpa la va tenir dues cançons, la primera va ser “Snoopy contra el Barón Rojo” i la segona “La Batea”. La versió original diu "La Batea como se menea", però Los Mustang van haver de canviar-la per "La Batea se balancea" ja què el censor va adonar-se immediatament que allò de "menea" fomentaria la masturbació juvenil i calia salvaguardar la moral i la salut dels joves, ja que tots sabíem que això de "meneársela" era dolent per a la salut i et quedaves cec, com ens deien al col·legi els Hermanos. O potser aquell censor va veure connotacions polítiques en això de remenar el cotarro ja que la cançó és una versió d'un tema de la banda xilena Quilapayún i de fet la lletra està força canviada.

Los No – Gloria

La cançó es va incloure al primer EP que va publicar el grup barceloní Los No i és una bona versió de la composició de Van Morrison que l'irlandès gravaria originalment amb el seu grup Theam, abans de llançar-se en solitari. En aquest EP de Los No, editat per Vergara l'any 1966, també va incloure “La llave” que era d’ells, “Sentada a mi lado” de The Kinks i “Lloro por ti” que també era una versió, creiem que de The Walker Brothers. Los No van guanyar el concurs de conjunts de la sala Lesseps, on es celebraven matinals que seguien l’esprit del desaparegut Price. Mario recorda haver-los vist en directe a la sala. Continuadors de l'esperit trallero de Los Salvajes o Los Cheyenes, i seguidors de The Who en tots els sentits, Los No es vestien a Garvi, una botiga situada en una travessia de las Ramblas barceloninas amb l'estètica més mod i moderneta del moment. La llavor de Los No està en Cristone y Los Poker, grup apadrinat per Mary Santpere. El seu cantant que es feia dir Cristone era en realitat Toni Miró, actualment un famós modista i comptava amb Victor Portolés i el bateria Quique Gallego que s'aniria a Cristina y Los Stop. El grup es dissol, Toni Miró funda Los Go-Go als que va deixar per dedicar-se a la moda i Víctor Portolés l'any 1966 decideix fundar el seu propi grup. Neixen Los No que estava format per Angel Pascual París (Badalona 15-11-1946) al baix, José Luis Tejada Barrio (Barcelona 16-03-1947) com a cantant i que va morir el 23 d’abril del 2014 després d’haver passat per Barrabas, Víctor Portolés Molina (Barcelona 01-05-1945) guitarra, Roberto Shalom (Barcelona 02-07-1946) a la bateria i Jean Pierre Gomez (nascut al Marroc francès el 17-10-1948, però de pares espanyols). Van signar contracte amb Vergara i publicarien dos EP 's, tots dos l’any 1966 i que es van gravar en els estudis de l'Ateneu de Gràcia. Més tard José Luis Tejada s'aniria de cantant a Barrabàs, Jean Pierre Gómez va tocar amb Gente Feliz i La Mosca i al final s'incorporarien a Los Canarios i Eddy i Roberto tocarien a Nubes Grises. Roberto moriria a Eivissa a principis dels 70.Als anys 70 Los No van tornar i es va treure un single que va passar desapercegut. Alguns dels seus components entre ells l'amic Antoni Duran, van crear Tuset 31. Per cert i parlant de Los No, en el seu segon disc i havie la cançó “Moscovita” que va ser censurada, tot i que si escolteu la lletra tracta als moscovites de borratxos i a les nenas de Moscu de lleugeres de cascos, pero al régim tot el que podia recordar el comunisme, ni que fos per a posar-lo a parir, no l'hi feia cap gracia. Aixó sí, la cançó és va censurar per a emissions per escoltar-la a la radio, però el disc és podía comprar a les botigues.

Círculos – Cecilia

Aquesta cançó és una versió que els catalans Círculos realitzen en castellà del "Cecilia", un dels grans èxits en la carrera del duet nord-americà Simon & Garfunkel i el van editar en el seu primer single, publicat pel segell barceloní Unic-Ekipo l’any 1970, incluïnt l'única versió en castellà que coneixem del “Get Reddy” dels nord-americans Rare Earth a la cara B, clar que ells la fan molt curta, recordeu que l'original durava més de 21 minuts, de fet miraven a l'enregistrament que abans havien realitzat abans els The Temptations. Poca cosa us pudem dir d'ells tret que eren cinc i el teclista que era de Lleida, es deia Lluís Payà i creiem que també ha gravat en solitari al capdavant del seu piano i així mateix és compositor, de fet per YouTube corren diversos vídeos seus molt recomanables. Van editar un segon single l’any seguent, al 1971, també amb dos versions, en aquell cas es tractava de “Mi dueña y señora” que es el "Lady D'Arbanville" de Cat Stevens i al altre cara la cançó "Respect" d'Otis Redding que ell fan instrumental. Per cert. algunes de les seves cançons es van incloure a un disc recopilatori, anys més tard, titulat "Sensacional soul".

La Música que es Feia en Català

Els Corbs – Cansat d’esperar-te

Com ja us vam comentar en pasats programes de El Temps Passa… i la música queda, Els Corbs van versionar el R & B que ens arribava d'Anglaterra, però no menysprearen els grans temes italians, com "El mundo" que es trobava també en aquest EP publicat per Edigsa, un gran èxit del cantant italià Jimmy Fontana que per cert, també la va gravar en català, va morir el 11 de setembre del 2013. Els Corbs, eren cinc joves catalans que van gravar per Edigsa i en total van enregistrar-hi un parell d'EP's en català. En aquest també trobaven “Nit sense fi” que es una versión d’un èxit italia de The Rokers que van versionar i col•locar a les llistes americanes The Grass Roots i a Europa The Living Daylights, junt a “L’última vegada” que és el “The Last Time” dels Stones i “Cansat d’esperar-te”, la cançó que compartim ara a El Temps Passa… i la música queda i que es una versió del tema “Tired Of  Waiting For You” dels Kinks. Val a dir que Els Corbs també van gravar en castellà, en aquest cas signan com Los Corbs i ja els hem escoltat. Els Corbs, eren d'Igualada i es van crear l'any 1964. Un dels seus components Joan Vidal Soler, va morir el dia 6 de juny d'aquest any 2016 a Tarragona als 70 anys d'edat, el bateria Joan Vidal Vilanova va formar part durant una temporada dels Lone Star, Symbolo i Unidades, la resta de components eren Agustí Miquel Peiró a la guitarra que va tenir després una interessant carrera en solitari com a cantant i va morir al 1989 i que venia dels Tigres, Eduard Finestres i Ramon Bregada. Tot i que s'afirma que el primer grup de rock que va actuar al Palau de la Música Catalana van ser Els Dracs, abans que ells ja ho van fer Els Corbs i a més van incloure una cançó seva en el disc col·lectiu "Show al Palau" que va publicar Edigsa l’any 1966 i que tenia cançons de les actuacions de Raimon, Serrat, Núria Feliu i alguns altres, entre ells Els Corbs.

Dúo Dinámico – Tu seràs la primera

Escoltarem ara al Dúo Dinámico que com comprovareu també van gravar cançons en català, encara que tan sols va ser un EP, editat per EMI l'any 1965 amb quatre temes i així mateix un single amb dos dels temes de l'EP per tal d'arribar a les butxaques més desfavorides. Aquesta cançó, al costat de “Ai, aquells ulls tan negres” van ser les que es van incloure en el disc senzill, en l'EP es van afegir també “La veritat” i “El missatge”. El primer gran èxit del Dúo Dinámico va ser la versió que van realitzar del "Rogar" de The Platters, l’any 1959. El Dúo Dinámico oficialmente es van crear el 28 de decembre de 1958, el dia dels Sants Inocents, quan es van presentar a un programa de Ràdio Barcelona, allà al carrer de Caspe, just al número sis i al costat del cinema Tívoli i front del Novedades. Allà uns xicots que es volien dir The Dinamics Boys van ser presentats per el locutor Enrique Fernández como El Dúo Dinámico i va començar una cursa que s’ha mantigunt fins horas d’ara i que els va convertir en el grup de referencia quan parlem de pop espanyol. Van fer quatre pel·lícules, totes elles musicals, és clar, calia treure el suc a la mamella. Però val a dir que ells eren pencadors incansables i sols en els seus primers tres anys van treuire 15 discos. És diu que aquella presentación a la ràdio va ser la seva primera actuación devant del públic i aixó no es cert del tot. Ells solia anar pel Club Hondo, al carrer Muntaner de Barcelona, on van conèixer a Tete Montoliu, Ricard Roda i uns quans músics de jazz i en alguna ocasió havien participat en jams sessions amb ells i altres bons músics. La segona errada és que ells treballaven com enginyers tècnics en la fàbrica de motors d'aviació Elizalde SA i aquell any havien actuat per als seus companys a la festa de nadal de l'empresa. Per la música pop del pais el Dúo Dinámico sempre seran "El Dúo" i tota una referencia. Van rebre de mans del ministre Celestino Corbacho la Medalla d'Or del Treball el 29 de juny del 2010.

En Mates – Cançó de febrer

De les Illes Balears també i com a Catalunya a l'ombra de la chanson francesa, van sorgir tot un seguit de cantautors: Maria del Mar Bonet, el seu germà Joan Ramon Bonet, Guillem d'Efak, Tony Obrador que també era guitarrista i va tocar amb els Pekenikes, la jove parelleta infantil Queta i Teo, Miquela Llauradó i alguns més, però nosaltres avui hem decidit recuperar En Mates. De nom complet Gerard Mates, va sorgir a Mallorca a mitjans dels cinquanta i el seu pare era Gabriel Mates Valls. La veritat és que en Mates era un artista plàstic, però també va cantar les seves cançons. Només va gravar aquest EP que va publicar el segell Concentric l'any 1968 i la portada va ser dissenyada pel també balear Pau Riba. Aquest tema que escoltem ara i "L'escarada" van ser composades per Guillem Colom, però en el disc també es van incloure "Cançó de l'adéu" sobre un tema popular mallorquí i "Balada de nova vida" amb lletra de l'escriptor Joan Manresa, també nascut a Mallorca. Gerard Mates va tenir una interessant carrera com a escultor i pintor posteriorment, però sols va gravar aquest EP.
Gerard Mates, conegut artísticament com En Mates

Ara i seguin a les Illes Balears, us portem una banda histórica a Mallorca.

Four Winds & Dito – You’re no good

Four Winds & Dito, una bona banda mallorquina, 5 joves incluien un de color, ens porten la seva versió del clàssic de Betty Everett "Tu no ets bona" inclòs en el seu primer EP editat l’any 1964 a través del segell EMI-Regal i del que ja hem escoltat fa uns quans programes la seva versió del "Tijuana". De fet The Four Winds & Dito només van publicar dos EP's, aquest i un altre l’any 1966 que el segell Cocodrilo Records va reeditar, ja en els 80's i en format LP compartit amb cançons d’uns altres mallorquins, Mike & The Runnaways, aquest Mike és el mateix que després passaria a liderar Los Bravos i més tard canviant el seu cognom Kogel per Kennedy, es llançaria en solitari. De fet de la fusió de músics de Mike & The Runnaways i Los Sonor sortirien Los Bravos. En aquest EP també s’hi incluía "Bamm lama Bamm loo" de Little Richard, "Give your lovin' to me" que era una versió de The Mojos i com os hem dit, el “Tijuana”, tot un clàssic de la surf music que van gravar The Persuaders, una banda liderada per Paul Buff i que Quimet ha tocat i molt. The Foir Winds & Dito l'integravent José Luis Cubeles (guitarra), José Francisco Massonet (baix), Eduardo Vidal "Dito" (cantant), Fernando Baiget (bateria) i Jaime Vidal "Mito" (guitarra).

Los Catinos – Deborah

Aquesta cançó una composició del cantant i compositor italià Fausto Lealli i va arribar a versionarla fins i tot el gran cantant de soul nord-americà Wilson Picket. Aquesta la van publicar Los Catinos en un EP editat per Belter i en el qual la cançó estrella va ser "La balada de Bonnie y Clyde" de Georgie Fame i també contenia "Canción para ti" i "La Tramontana" amb la que es van presentar al Festival de San Remo de 1968 defensant-la amb el cantant francès Antoine. És clar que el tema que estem escoltant també es va publicar en format single amb "Canción para ti" a l'altra cara i que havia estat la guanyadora en el San Remo en la versió del seu autor, el catante italià Sergio Endrigo, es tractava d'arribar a les economies més reduïdes. Tots els components de Los Catinos que anteriorment es van dir Los Ticanos fins que es va produir una escissió, eren músics de Conservatori i l'any 1961 van ser el primer grup català que actuen a Madrid al costat dels també catalans Los Pájaros Locos i Golden Quarter, era un festival organitzat pel SEU (Sindicat Espanyol Universitari), al costat dels grups madrilenys Los Pekenikes, Los Estudiantes i Los Blue Boys, clar que per aquelles èpoques eren encara Los Ticanos i amb ells militava l'amic Antoni Duran. L'any 1962 passen ja a ser Los Catinos. Integraven el grup en els seus començaments Manolo Vehí (cantant), José Antonio Muñoz (baix), Jordi Casas (piano i orgue) que va ser substituït més tard per Manuel de los Ojos Prieto, Marcelo Pinilla (guitarra solista), Fernando Luna (bateria) que havia militat a Los Blue Stars i un sisè músic que tocava la guitarra i del qual no recordem el nom, de fet només va tocar al primer disc. Van participar en una de les matinals de conjunts catalans que es celebraven al Palau dels Esports de Barcelona al costat dels Mustang, Los Sírex, Conjunto Mangas Verdes, Los Telstars, Los Gatos Negros i Los Blue Stars. Cal reconèixa que Los Catinos van ser, al costat dels Mustang i Los Javaloyas, els millors grups versioneros de la seva època. De 1962 a 1973 van gravar 24 discos, tots ells EP's i singles, i es van desfer per tornar més tard amb la moda revival i segueixen en actiu. L'any 1999 el segell Divucsa que s'havia quedat gran part del catàleg de Belter, va editar un CD recopilatori amb els seus èxits.

Los Mitos – Al caminar

Ja al 1974 Los Mitos publicarien a través d'Hispavox un single amb aquesta cançó a la cara B. Es tracta d'una balada molt interessant encara que una mica simplona, però hem decidit que ens passarem d'any i anem a escoltar-la a El Temps Passa... i la música queda. Com cançó principal en el single es trobava "Cherie, sha la la", versió del tema dels Anarchic System que francament ens sembla bastant patxanguera i demostra que el grup, tan popular a finals dels seixanta i principis de la nova dècada, ja es trobava en declivi. De fet poc després Tony Landa els va deixar per començar la seva carrera en solitari i encara que Los Mitos publicarien un altre single l'any 1975 amb el nou cantant Diego Corbacho, no van trigar a desfer-se. En total Los Mitos van publicar 12 singles i un àlbum, tot ells amb Hispavox.  Si és veritat que el tema més popular a la cursa de Los Mitos va ser "Es muy fácil", el seu tercer single i que avui dia és la cançó de referència quan es parla de Los Mitos. Liderats pel cantant Antonio Santiesteban que després va tenir una important carrera com a solista i diense Tony Landa, Los Mitos van començar a Bilbao l’any 1966 amb el nom de Los Famélicos i es diu que quan van anar a Madrid per “triunfar”, van fer honor al nom. Després de tornar a Bilbao i a una actuación a Saragossa, van ser fitxats per Hispavox que els van canviar el nom per Los Mitos, quan van signar el contrate. El 8 d’abril de 1968 van realitzar la seva presentació oficial. Per cert, estan de nou a la carretera i ara l'integren el bateria Francisco García i el baixista Oscar Matía de la primera etapa. De la segona queda el cantant Diego Corbacho, Fernando Brosed i el teclista Federico Artillas que va fer el mateix amb Carlos Zubiaga. L'última incorporació és el guitarra i cantan Iñaki Egaña, que va ser component de Los Buenos, Alacrán i Barrabás. El 24 d'octubre de 2010 l'actual formació de Los Mitos van actuar al Teatre Arriaga de Bilbao.

Albert Band – Lejos de tí

Al 1968 els barcelonins Albert Band van publicar un EP a través del segell Ekipo en el qual van incloure aquest tema que compartirem ara a El Temps Passa... i la música queda i que va ser composat per Alejandro Vidal i José Barceló, guitarristes de la banda. En el disc també es van incloure “Siempre cantando” i “El desarme” que van ser escrites per José Barceló i José María Calzada també membre del grup i el quart tema va ser “Sonido de inquietud” que creiem que així mateix la va escriure gent d'Albert Band. De fet aquest va ser el seu disc de debut i en ell la banda se'ns mostra més pop-folk, amb el temps es van anar decantant cap a una línia més propera al R & B, però es tracta d'un treball molt digne. Al 69 encara gravarien un altre single amb cançons pròpies, però finalment Ekipo se'ls va treure de sobre i ells van aconseguir fitxar per Belter. Aquest fet que en principi podria ser considerat com a positiu ja que era una companyia amb més mitjans, no ho va ser tant ja que Belter no els va deixar llibertat d'acció i a partir d'aquell moment els va imposar els temes que havien de gravar i els van fer treure un munt de discos, però amb versions. Albert Band es van formar l'any 1967 al voltant del cantant Albert Garriga, al costat dels guitarres Alejandro Vidal i Josep Barceló que també tocava el baix, José María Calzada (piano elèctric i orgue) i el bateria Antonio Caritge. Nosaltres en la seva carrera volem destacar un single, publicat el 1970, en el qual es va incloure la seva versió del "Herido" de Billy Deal & The Rhondels que ja hem escoltat en el programa. Encara traurien un altre single de molta qualitat “Ella Tiene el Cabello Rubio” que va ser escrita per ells i “Quiero Vivir", una versió de The Tremeloes que malgrat la seva qualitat, va passar amb més pena que glòria i finalment es van desfer. Avui en dia són un altre d'aquests grups que no van aconseguir el suport popular ni el nivell de vendes que la seva qualitat mereixia i que recordem en el programa per tal de reivindicar-los.

Conexion – Harmony

Quan parlem de soul a Espanya immediatament vénen a la nostra memòria Los Canarios, però el lideratge dins d'aquest estil tan nord-americà el va compartir la banda de Teddy Bautista amb Doble Dinamita que eren catalans i Conexion, als quals escoltarem ara amb aquest tema que van gravar també en anglès, tot i que nosaltres us hem seleccionat per compartir avui la que van realitzar en castellà. Per cert aquest single és de 1972, però la versió en anglès la van incloure posteriorment en el seu primer LP, editat en el 73 i en el qual totes les cançons estaven cantades en aquest idioma. Per cert a "Harmony" cal destacar la funció del piano, del qual s'encarrega Luis Cobos que quan el grup es va separar es va dedicar a gravar aquells nyaps infamants barrejant música clàssica i sarsuela amb ritmes discotequers, però que tanta pasta i fama li van donar. A la guitarra trobàvem a César Fornes que s'acabava d'incorporar al grup. Conexion sorgeixen al 1967, quan Luis Cobos (saxo, flauta i piano) i Serafín Alberca (trompeta) que tocaven a la Filharmònica Beethoven, banda de música de Camp de Criptana, al costat d'Alfredo Lozaya (guitarra) que era de Mora de Toledo, tot en la Manxa, emigren a Madrid i creen un grup. Se'ls uneixen Ernesto Herrero (bateria), Ramón Mayo, el trompeta  Rafael López i reforçaran la secció de vent amb el saxo barítonoTomás Zazo i també l'organista José Luis Lenguazco, però es van buscar un cantant negre, nascut a Nicaragua que cantava correctament en anglès i es deia Danny McKanlly. Al 1969 comença la seva veritable carrera professional i debuten amb el single "Strong lover". Ja en els 70 la seva música comença a decantar-se cap el gospel i el rock progressiu. L'èxit els arriba amb el seu tercer single “Un mundo sin amor” que curiosament va ser l'última cançó que va muntar el grup de Mario. I amb aquest tema també comencen a produir-se canvis en el si de Conexion. Entren Luis Miguel Fornés, Rafael Ríos, Cuqui, Javier Esteve que venia de Cerebrum, César Fornés i algun altre, però en el 75 i després d'un parell de singles més, se separen Tito Herrero, César i Luis Fornés van tocar amb Miguel Ríos i l'últim també amb Agamenón. 

Los Condes – No puedes, Maggie

Al 1968 es va publicar un single de Los Condes en el qual trobàvem a la cara B aquest tema que anem a escoltar ara a El Temps Passa... i la música queda i que es tracta d'una bona versió del “I can’t let Maggie go” que creiem era del grup The Honeybus. A la cara A del vinil es trobava “Try me” que també era una versió, en aquest cas de Bruce Chanel. Fou publicat per el segell EMI-Regal.  Los Condes tan sols publicarien dos singles, yoys dos l'any 1968, aquest fou el segon, el primer recollia les cançons “Baby, bésame” que era el "Hold em thing" de Johnny Nash que també grabarien Lynn Taitt & The Jets i els britànics Dave Dee, Dozy, Beacky, Mick and Tich, sense oblidar “No me ilusionaré” que era un tema de The Tremeloes. Per cert, no hem de confondre a aquests sis nois amb el trio Los Condes que eren sud-americans, els nostres Condes eren de Navarra.

Los Cheyenes – Siguiendo al sol

La banda amb les cholles més llargues del pop-rock espanyol dels seixanta van ser els barcelonins Los Cheyenes que qualitat musical, el que es diu qualitat musical no és que la tinguessin en excés, però s’ho van muntar molt bé mentre van funcionar, encara que al final van acabar tallant-se la cabellera. Fins i tot van ser vetats a Televisió Espanyola degut als seus cabells i els hi van dir que o es pelaven o no hi sortirien i no van surtir per la petita pantalla. També es deia que tenien la amplificación més potente d’aquells anys, la qual cosa els hi va portar problemas en les seves actuacions. Aquest tema es trobava com a cara B del single amb "Borrachera" a la cara A i que al costat de "Válgame la Macarena", ambdues imposades per la seva discogràfica, van ser les seves cançons més populars, tot i que les dues són veritables horterades, es clar que en aquesta grabació el líder Roberto Vercher, es trovaba fent el soldat i no hi va participar. No obstant això Los Cheyenes van ser una gran banda del que avui es diria "música garatge" i oferien molt més, com podreu comprovar-ho escoltant "Siguiendo al sol" que val a dir es una bona cançó. Van passar amb les seves maquetes per un grapat de discogràfiques, sent rebutjats en totes, finalmente van gravar per el segell RCA i aquest single, l'últim que van publicar, es va editar l’any 1967, quan eren cinc i les cholles eren mes discretes, despres es van desfer. Originalment eren els germans Roberto Vercher (cantant i guitarra solista) i Joselín Vercher (baix i cors), José María Garcés (guitarra rítmica i cors) i Ramón Colom (bateria). Mario té una anècdota per explicar d'ells que diu ja ha comptat en diverses ocasions, va succeir quan treballava com a aprenent a la serralleria del Sr Roca, al carrer Jaume Roig de Sants. Alli es trovaba Mario un bon dia ajupit, soldant a l'elèctrica, pel vidre de la màscara va veure el reflex de quatre "noies" i ell es va aixecar a poc a poc, tot vacilón, dient-li al seu cap "Home Sr Roca! Vaja noies més maques que passen pel taller..." la sorpresa va ser quan al donar-se la volta cap a "elles", va comprovar que es tractava dels Cheyenes. Aquell dia van estar a punt de palpar-li la cara ben palpada.

Los Módulos - Yesterday

Segons el Llibre Guinness dels rècords, “Yesterday” és la cançó amb més transmissions a la ràdio a tot el món, amb més de sis milions d'emissions sols en els Estats Units. “Yesterday” és a més la cançó més versionada en la història de la música popular amb unes 1600 interpretacions diferents. Avui i per acabar El Temps Passsa... i la música queda, us hem seleccionat aquesta llarga versió de la cançó a càrrec de Los Módulos i que es trobava en el seu primer LP, editat al 1970 a través del segell Hispavox i produït per Rafael Trabuchelli, titulat genèricament "Realidad". Com podeu suposar aquest tema, per el seu llarg metratge, mai es va publicar en single, però és una versió excel·lent, passada del beat al rock progressiu. Los Módulos van ser la primera banda de rock sinfónic i progresiu del estat i els primers que van fer servir moog i melotrom. Es clar que si bé Los Módulos tenen cançons molt plenes de sinfonisme, també van gravar unes quantes massa comercials. Pero la cullarada que va possat la seva discográfica a l’hora de seleccionar els singles, va fer que a molts amants del rock progressiu no els agraden Los Módulos i els fervents seguidors del pop els troben recarregats. La veritat és que Los Módulos van ser una de les millors bandes espanyoles de la història. Estaven liderats per Pepe Robles que havia estat tocant amb Los Ángeles substituint a un dels seus components que estava fent la mili. Rafael Trabuchelli de Hispavox, va proposar a Pepe Robles un llançament important com a solista, però ell va preferir crear un grup. A partir de febrer del 1969 i Tomás Bohórquez (orgue Hammond, piano i melotrom), Emilio Bueno (baix), Juan Antonio García Reyzábal (bateria i violí elèctric) i Pepe Robles a la guitarra i veu, comencen assajos de 8 hores diàries, havien nascut Los Módulos. "Nada me importa" va ser el seu segon single i es un dels mes venuts de la seva historia. Va ser número 1 en ventes al decembre de 1969, pero curiosamente “Todo tiene su fin” que es la cançó per la que avui es recorda a Los Módulos era la cara B del single. Los Módulos es van desfer a la fi dels 70’s i l'últim baixista del grup va ser José Luis Campuzano "Sherpa" que després tocaria amb Barón Rojo i era amic de Mario. Altres músics van ser Juan Cánovas, Chupi de la Fuente, Pibe Iglesias i alguns altres. Després Pepe Robles va gravar per la seva compta i també forman duet amb Teddy Bautista. Juan Antonio García Reyzabal va morir al octubre del 2015.

Conclou El Temps Passa… i la música queda per aquesta setmana, però abans de fotre el camp, us deixarem en companyia de les emissores per les que sortim a l’aire o via internet, si us el descarregueu del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de aquelles emissores que ho permeten. Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario Prades, fins el programa de la propera setmana.

Quimet Curull i Mario Prades

Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario