
Com fem cada setmana
des de fa onze anys, avui a
El Temps
Passa... i la música queda, fixarem la nostra mirada a l'
ahir, al
passat, als
anys seixanta i tindrem
molta música de la
dècada gloriosa, musicalment
parlant, és clar. En el
programa comptarem amb
Lleó Segarra,
Lita
Torelló,
Los Gatos Negros,
Betina,
Los Tonks,
Li Morante,
Los Botines,
Les
Surfs, el
Kroner’s Dúo,
Los Sprinters,
Els Stop i
Tony Ronald amb
els seus
Kroner's. També hi hauran
Anuncis per al Record i avui tractaran sobre
coses de beure i
menjar, però
dolços i molts d'ells, fins i tot es
comercialitzen ara. Ens posem en marxa com cada setmana
des de totes les
emissores per les que ens escolteu o
via internet, si us el descarregueu del
blog, el
facebook de
Montse Aliaga o
les webs de les
emissores que ho permeten.
Sóm
Quimet Curull i
Mario Prades i ara nosaltres
Obrim la
Paradeta
Los Ases – Besa, bésame

Escoltarem ara aquest tema per començar el
programa, escrit
per
Alfredo Domenech i
Ángel Guirao que creiem també van gravar
Los Condes,
però en aquesta ocasió ens arribarà a càrrec del grup murcià
Los Ases que la
van incloure en un single que va publicar el segell Belter l'any 1969 amb
“
Labrador” a la cara B. El disc va ser el seu premi per guanyar
un concurs
regional organitzat per Belter a la caça de nous talents i també van incloure
cançons seves en un LP titulat “
Música Superpop”, editat així mateix per Belter
en el 69, compartit amb altres conjunts que van participar en el mateix
concurs, entre ells recordem a
Los Kabiros,
Los Sixfer's i
Los Roller. Amb la
cançó “
Besa, bésame” també van intervenir en el
XI Festival Internacional de la Cançó espanyola de Benidorm
del 69, defensant aquest tema amb
Los Ochenta Centavos, però no van guanyar. La
cançó que es va endur
La
Sireneta va ser “
Ese día llegará”, composada per
Manuel
Alejandro i que van defensar
Mirla i
Koldo y Los Impactos


Betina – La lluvia

Aquest single, editat per Marfer l'any 1969, és un dels
últims de
Betina, de fet posteriorment només va treure dos singles com Betina i
un com
Betina Group Show. Incloïa a l'altra banda el tema "
Una hora ya" de
Fausto Lealli, però aquesta és molt més rítmica, tampoc molt més,
la veritat, però
Quimet opina que aquesta és millor, com
Mario creu que és millor
l'altra, ha cedit i la seva sonarà un altre dia. Aquests dos sempre s'entenen.
"
La lluvia" també és una versió italiana, en aquest cas de
Patty
Pravo, a la que aquí al país tots dèiem
Patty Bravo, però no era així.
Betina
va ser una de les
noies Ye-Yé catalanes dels seixanta, si bé i ja en els

80 i
després de liderar el
Betina Group Show, una banda de curta vida i amb un sol
disc, es va casar i com el seu marit era músics de l’orquestra, ella passaria a
ser una de les cantants de l'
Orquestra de Janio Martí amb qui va estar més de
trenta anys. La barcelonina
Betina es deia en realitat
Mercedes Massaguer. Va
començar sent molt jove, cantant a
Ràdio Nacional, al
programa "
Paso a la Juventud" que
presentava
Federico Gallo. Va gravar habitualment en castellà debutant l’any
1964 amb "
Fiesta en mi corazón", un single editat per Zafiro quan
ella tenia sols 15 anys. L’any 1967 va participar en el
IX Festival de la Cançó de la Mediterrània amb
"
T'estim i t'estimaré", un tema d'
Antoni Parera Fons cantant en
català, de fet va gravar diversos discos en català, però va centrar la seva
carrera en el castellà..


Li Morante – Dile

Seguim amb un altra noia i ara us portem a
Li Morante. La
cantant i actriu granadina va gravar aquesta versió del "
Tell him" i
tot i que a Espanya molts afirmaven que es tractava d'un tema escrit per
Luis
Aguilé això no era veritat. Si que la va gravar l'amic
Luis i la va pujar a
dalt en les llistes de vendes, però es tractava d'una versió. Va ser el gran
hit del grup vocal nort-americà
The Exciters, l’any 1962, i que també van
portar a dalt de les llistes, en aquest cas extrangeres,
Alma Cogan,
Johnny
Thunder,
Dusty Springfield i uns quans més i no fa masses anys la van cantar a
duet
Celine Dion i
Barbra Streisand. La extraiem del quart EP de
Li Morante, publicat
l'any 1963 pel segell Phillips i que també va incloure “
Dame Felicidad” que
creiem recordar era de
Palito Ortega, però no ho tenim clar del tot, sí es
segur que era escrita per ell

“
Bienvenido amor” i la quarta cançó va ser “
El ritmo de la
lluvia” que va ser un
gran éxit de
Sylvie Vartan, si be també la va versionar per que era d’un grup nord americà.
Val a dir que les quatre cançons van tenir multitud de versions a Espanya i
encara que totes elles són recordades, no tenim tan clar que avui ho siguin per
les versions de
Li Morante, tot i que són molt dignes.
Dolores "
Li"
Morante va ser una
noia Ye yé que es va retirar quan es trobava a la cresta de
l'ona, després d'una carrera curta, però plena d'èxits.
Li Morante va treure
cinc EP’s que van funcionar molt bé i la van
portar a ver gires per l’estranger. Fins i tot va signar, amb l'autorització
del seu pare, aixó si, ja que era menor d'edat, un contracte d'aquells lleonins
amb
Cesáreo González per fer cinc pel·lícules de les quals va filmar sols
"
Objetivo las estrellas" que es va estrenar el 17 de maig de 1963.
Li
Morante estava plena d'il·lusions i era jove, tot just 16 anys, però el cinema
i un contracte signar per el seu representant sense consultar-li per actuar al
cabaret
Pasapoga de Madrid al costat de
Lina Morgan, van fer que trontollés la
seva il·lusió, això de besar-se perquè ho deia el guió estava en contra de les
seves conviccions morals i la veritat, actuar a un
cabaret també. Va parlar amb
el seu pare i aquest va recuperar els contractes pendents, pagant, com està
manat i ella va tornar a la seva Granada natal, però va perdre tot el que havia
aconseguit guanyar en les gires realitzades per Amèrica Llatina i molt més,
però supossem que el pare ho va pagar a gust. Les seves fortes
conviccions
religioses van fer que s'incorporés a l'
Opus Dei, on ancara avui milita. Per
cert
Li Morante i
Gelu van començar casi al mateix temps i les dos deixan anar
els
cridets que van caracteritzar-les, sobre tot a
Gelu que va tindre una
carrera molt més llarga. Ens agrada
Li Morante i si nosaltres admirem alguna
cosa de les persones, és
la gent que sap mantenir-se fidel a les seves
conviccions.
Les Surfs – Ahora te puedes marchar
Les Surfs van gravar molts dels seus èxits en castellà,
entre ells hem de destacar aquesta cançó que tot i ser un dels més populars en
la seva carrera, al costat de "
Tu seràs mi baby", no creiem que
havíem escoltat anteriorment a
El Temps Passa... i la música queda. Realment es
tracta de la versió que
Les Surfs realitzen d'un dels grans èxits de la cantant
britànica
Dusty Springfield que la va gravar l’any 1963 i que en els vuitanta
va tornar a portar al cim de les llistes el cantant
Luis Miguel.
Les Surfs va
ser un grup musical de color procedent de Madagascar, eren un grapat de germans
menudets, nois i noies, tots ells de
raça pigmea que va gaudir de gran
popularitat en els

anys seixanta.
Les Surfs van estar en actiu de 1963 fins
l'any 1971 i van gravar un munt de cançons en castellà, tot i que on millor van
funcionar va ser a França. Ells van començar el 14 d'octubre de 1958 quan
quatre germans i dues germanes provinents d'una família malgache i dient-se
artísticament
Rabaraona Frères et Soeurs, van guanyar un concurs organitzat per
Ràdio Tananarive, interpretant temes de
The Platters. El conjunt va canviar de
nom a
Les Beryls i l'any 1963 van passar ja a ser definitivament
Les Surfs.
Los Botines – Ya te tengo

Aquesta cançó va ser el gran èxit en la carrera de
Sonny
& Cher i originalment es va titular
"I got you babe". Recordeu
una pel·lícula que a Espanya es va dir "
Atrapat en el temps” El títol
correcte hauria estat "
El dia de la marmota". Era una
paranoia en
clau d'humor on
cada dia és el mateix dia i així una i una altra vegada. Doncs
bé, cada matí
Bill Murray, el nostre protagonista, es desperta escoltant
aquesta cançó, en la versó original, és clar, en el seu
radiodespertador. El
origen de
Los Botines el trobem en el grup madrileny
Los Diablos Negros que es
van reconvertir i l’any 1965 en
Los Botines. Malgrat els pocs mitjans existents
en l'època, Columbia, la seva discogràfica va apostar per ells i van emprendre
una campanya promocional amb el seu primer EP.
Los Botines eren
Manolo Pelayo
(cantant), el bateria
Manuel Varela i el guitarra rítmica
Paco Candela, els
tres venien de
Los Diablos Negros, al costat dels músics suïssos
Daniel
Grandchamp (baix) i
Dominique Varchar (òrgan). La veritat és que les vendes
d’aquell primer EP no van ser destacables i
Dominique Varchar s’en va a
Los
Shakers, sent substituït per
John Rose. Abans de finalitzar l’any 1965 graven
un segon EP amb "
Capri c'est fini" que va aconseguir millors vendes,
sobretot gràcies a la cançó "
Pan i mantequilla" que era una versió i
en el que també es trobava aquesta que estem escoltan ara a
El Temps Passa… i
la música queda, però poc despres és
Daniel qui se'n va a
Los Flecos. Finalment
Columbia convenç a
Manolo Pelayo i aquest deixa a
Los Botines i es llança en
solitari, sent substituït per un jove
Camilo Blanes que quan començaria en
solitari al seu torn, passaria a ser
Camilo Sesto.
Los Botines amb
Camilo van
gravar un sol single, però van participar en les pel·lícules "
Los Chicos
del Preu" (
Pedro Lazaga, 1967) i "
Hamelín" (
Luis María Delgado,
1967) que estava protagonitzada per
Miguel Ríos. Després de patir canvis constants,
Los Botines es van desfer l’any 1967. Avui en dia
Los Botines son una de les bandes
históriques
del
pop espanyol.
Los Sprinters – Que alguien me ayude
Los Sprinters eren gallecs i van acabar sent la banda
d'acompanyament del cantant
Andrés Dobarro. Aquesta cançó que us portem ara a
El Temps Passa… i la música queda, és una versió del "
Somebody help
me" dels britànics
The Spencer Davis Group, es trobava en un EP que
Los
Sprinters van publicar el 1967
a través del segell Fontana i on també hi trobavem
“
Explicación”, “
Un, Dos, Tres” i “S
erenata de Schubert”.
Los Sprinters es van
formar en el 65 a
El Ferrol, llavors “Del Caudillo” i eren
Miguel Varela Suárez, conegut com
"
O Tranquilo" que havia tocat anteriorment amb
The Silver Dragons i
The Wryders, al costat d'
Alfredo Mella,
Ramón Miranda i
José Vázquez. Van ser
un grup que va
gravar versions, peró també composicions pròpies

des del seu
primer disc en 1966. Els gallecs es van convertir en el grup d'acompanyament
del cantant
Andrés DoBarro fins al seu retir l'any 1976.
Andres DoBarro va
morir el 22 de desembre de 1989. Despres es van reconvertir en una orquestra de
ball.
Los Splinters van treballar també en la pel·lícula que va filmar
Andrés
DoBarro "
En la red de mi canción", de
Mariano Ozores, l'any 1971 i al
costat de
Concha Velasco.
Miquel “
O Tranquilo”
Varela, casat amb la cantant
Maria Manuela, va formar amb la seva dona el duet
Manuela e Miguel. El 19
setembre 1998
Miquel Varela moriria després d'una llarga malaltia.
Kroner’s Dúo – Personalidad
Recordant a
Tony Ronald que ens va deixar al mes de març del
2013, ara us portem el seu primer duet i aquesta versió del “
Personalidad” que
va ser un tema del mexicà
Germán Valdés, conegut com
Tin Tan que la cantava a
la pel·lícula "
El Violetero".
Tony Ronald va gravar primer en
solitari, però després va crear el
Kroner’s Dúo amb el basc
José Luis Bolívar,
si be creiem que sols van gravara dos o tres EP’s. Més tard l’holandes formaria
Tony & Charlie i finalment es va llençar ja definitivament en solitario, si
bé abans va crear
Tony Ronald y sus Kroner's, recuperant el nom del duet que de
fet era el cognom de la seva mare. En aquest disc la peça estrella era
“
Jóvenes”, peró també es van incloure “
Tutti Fruti” que és un clàsic de
Little
Richard, un tema que va tindre problemes als Estats Units degut al títol, i
“
Las campanas me
llamaban”.
Tony Ronald, productor, compositor, guitarra i
cantant de veritable nom
Siegfried Andre den Boer Kramer, ens va deixar el 3 de març del 2013, a l'Hospitalet de
Llobregat, tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que
la va passar aquí a Catalunya ja que va arribar amb els vint anys tot just
complerts, recent acabada la mili.
Tony Roland va ser un dels grans cantants de
pop en els 70, gràcies a cançons com "
Dejaré la llave de tu puerta",
"
Lady Banana" i sobretot "
Help", però la seva carrera va
començar a principis dels 60. Havia nascut a Arnhem, Països Baixos, un 27
d'octubre de 1941 i durant molts anys va residir a Castelldefels, a la zona de la Pava. Va estar casat amb
July, de la qual es va divorciar i a la que
Los Diablos van dedicar la cançó
"
Oh July" i des de feia anys estava casat amb
Mariló Domínguez.


Els Anuncia dels nostres Records

Avui els nostres
anuncis són
dolços i és que reconeixem que
nosaltres som uns “
triperos” i ens agraden les
llaminadures
Cacao Ram
Dues marques competien, a Catalunya almenys, pel mercat de
la llet embotellada a finals dels seixanta,
Letona i
Ram. Parlarem ara de
Ram,
però del
Cacao Ram. Segons l'
anunci, amb frases com “
Hoy mejor, siempre
superior” o “
Que no es un cacao cualquiera!” el
Cacao Ram estava fet de cacau i
sucre de la més estricte qualitat. En el fons, la
casa Ram que eren
especialistes en
llet embotellada, tractavan només de competir amb el
Cacaolat,
aquell producte embotellat que a la seva

vegada feia la competencia a
aquell del
negrito de l'Àfrica Tropical,
oferir un
producte alternatiu de similars característiques, si be
Ram ens
oferie també gustos de
maduixa i
vainilla. És clar que avui la
gamma de productes
s'ha ampliat i també trobem
xocolata desfeta i
crema, tot en
tetrabrick d’un
litre. La
xocolata aporta unes
500 calories per cada
100 grams i el
cacau
soluble 350 calories per cada
100, per tant és un aliment
molt energètic, però
no afavoreix el sobrepès si es consumeix amb moderació i dins d'una
dieta
equilibrada. Nosaltres sempre hem recomanat
mesura en tot. Veieu per què? Un
altre tòpic que s'ha enfonsat és el de l'
acne i la
xocolata. Es pensava que
l'
acne el provocaven certs hàbits nutricionals però actualment s'han revisat
aquests conceptes i se sap que a l'
acne estan implicats
factors hormonals o
genètics i no factors nutricionals. Així mateix no s'ha demostrat que els seus
components tinguin efectes fisiològics que provoquin un consum que pugui ser
qualificat d'
addicció. Però és que la
xocolata, del tipus que sigui...
Està tan
bona!
Flan Potax

El
Flan Potax, al costat del
Flan Tocy,
Flan Royal i el
Flan
Chino el Mandarín, van ser els flams estrella d'aquellas èpocas.
Flan Potax va
ser un dels primers en véndres com producte "
tipo americano", es a
dir en sobre per fer-lo a casa i recomenan que fos de mida petita, ja que aquí
les mestreses de casa feien els flams elles mateixas i eren de mida grosa
tallan-lo a trocets quan es servia. Nosaltres estem gairebé segurs que avui dia
el
Flan Tocy i el
Mandarín ja no es fabrican, si bé tenim duptes amb el
Flan
Potax que era de
Gallina Blanca i aquet creiem que potse si que estigui ancara
a les botigues, emb les dues variants d’
ou o de
vainilla, però ara i recordan-los,
ens ve la gana i la pancha comença a fer surollets reclamant “
combustible” i es
que tant
Quimet com
Mario, com us hem dit, som una mica “
triperos” i ens seria
igual
flam o
crema. Bé aixó no es veritat del tot, a
Mario li agrada més el
flam que la
crema catalana.
Chupa Chups

El fenomen
Chupa Chups és digne d'estudi.
Un caramel
col.locat en un palet, afusellament de la clàssica
piruleta de tota la vida,
però
rodó en aquest cas, s'ha convertit en un dels productes sorgits a
Catalunya amb
més difusió mundial i és que el
Chupa Chups es ven fins a la Xina. Es va crear l'any
1958 i l'actual logotip va ser dissenyat per
Salvador Dalí, és clar que ho va
fer per diners, però parlem de molts, molts diners, uns quants milions de les
antigues pessetes. Un dels que van contribuir a popularitzar-lo a tot l'orbe va
ser l'actor
Teddy Savallas, el popular
Koyak que en una època on
els fumadors
estaven molt ben vistos, ell es dedicava a
xuclar un
Chupa Chups. L'actual seu
de l'empresa a Espanya es troba a Sant Esteve de Sesrovires, a Barcelona.
L'empresa va ser fundada per el català
Enric Bernat l'any 1958
a Villamayor (Astúries), si bé la companyia pertany al
grup italià
Perfetti Van Melle des de 2006. Inicialment es deia només
Chups,
però quan va sorgir l'eslògan
"xucla... Chups" es van unir les dues
paraules en l'
argot popular i va passar a ser
Chupa Chups. El 1995 es convertia
en
el primer caramel amb pal consumit en l'espai. Per cert, al Japó en diuen
"
chupachaps". Recordeu la cançoneta "
Un palito lo sostiene para
no mancharte tú".
Galletas Gullón

Per mullar a la
xocolata a la
tassa o per acompanyar
una
presa de
xocolata, el que en castellà deien una
onza, us portem unes
galetes,
però de la
casa Gullón que va publicitar els seus productes en diversos
anuncis
d'una mateixa gamma, però diferents entre si.
Galetes Gullón és un important
fabricant del sector i l'empresa es va crear l’any 1892, creiem que és
l'única
empresa familiar que es segueix mantenint en aquest sector. Van tenir problemes
l’any 2010 amb un dels seus directius que va ser acomiadat, era
Juan Miguel
Martínez Gabaldón i van ser condemnats a indemnitzar-lo amb més de
8 milions
d'euros, ells van apel·lar i no sabem com va acabar la cosa. La vetarana
empresa Gullón es troba a Aguilar del Campo. Actualment tenen una amplia gama de productes entre els que trobem
sense gloten,
sense sucre,
lights, etc.
Chocolates Lloveras

Nosaltres volem reivindicar avui el berenar tradicional en
els anys cinquanta i seixanta, el
pa amb xocolata, un bon
troç de pa i
una o
dues preses de xocolata, el que en castellà es deia "
una onza", una
cosa molt saludable i sense addictius ni greixos de cap tipus. Dit això
seguirem. “
De todas maneras… Chocolates Lloveras”, així
resava l'eslògan
publicitari més popular de la marca de
Xocolates Lloveras, una de les populars
marques comercials en això tan bo com és la
xocolata. És clar que hem recuperat
un
anunci més antic en el qual els nens i nenes reclamaven “
Queremos Chocolates
Lloveras que es el que nos gusta más” i finalment sona l’
eslògan clàsic “
De
todas maneras… Chocolates Lloveras”. Tot i que l’
anunci que is portem aviuo es
molt més antic, també feien servir el
eslogan. Per cert
Lloveras, com era
habitual en les marques de
xocolata, va treure un munt d'
àlbums de cromos,
entre ells destacaven les col·leccions “
20.000 leguas de viaje submarino”,
“
Viaje al centro de la tierra” i “
El Quijote”.
Lloveras que era una empresa
familiar creada l'any 1899, comercialitzava una altra marca
Chocolates Ana.
Cola-Cao

L'
anunci més representatiu de la publicitat a Espanya és
indiscutiblement el del
negrito de Cola-Cao. Aquí es demostra que amb una cançó
pot potenciar-se un producte comercial de manera que en el cas que ens pertoca,
la fàbrica passà de
50 empleats a gairebé
dos-cents en poc més d'un any. Això
demostra la validesa de la
publicitat, cosa que al país vem descobrí en els
cinquanta gràcies al "
Negrito de l'Àfrica tropical". És clar que
parlem de
cançons originals creades per a un producte específic, no, com s'està
fent actualment, adaptant cançons més o menys de moda i que en moltes ocasions
criden l'atenció més que el

producte anunciat. Bé, tot són
estratègies de
mercat, però avui, quan sona el "
negret", tots l'associem amb el
Cola-Cao.
Cola Cao va aparèixer al mercat espanyol l'any 1946, però la seva
popularitat va créixer l’any 1950 amb el patrocini de la
radionovela
"
Matilde, Perico i Periquín" per part de la firma
Nutrexpá i sobretot
en començar a emetre els
anuncis amb la seva famosa cançó. "
Yo soy aquel
negrito del África Tropical". La marca
Cola-Cao va ser creada per
l'empresa familiar espanyola
Nutréxpa l’any 1946. Va néixer quan l’any 1940 es
van associar dos empresaris del barri de Gràcia, a Barcelona, eren
José Ignacio
Ferrero Cabanach i
José María Ventura Mallofré. Des d'un primer moment es va
dedicar a l'elaboració de productes alimentaris destinats al mercat domèstic.
L'any 1956 es va gestar la idea de crear una cançó publicitària per
Cola-Cao
com una eina de comunicació per a usar en un mitjà sonor com era la
ràdio, el
mitjà de
més audiència en aquells temps, ja que encara
no existia la televisió
i les famílies es reunien al voltant del
receptor de ràdio a discutir la
jugada. S'afirma que l'autor de la cançóés
Aurelio Jordi Dotras, però sembla
que va ser
Fernando Aroca i la veu que la canta també té contradiccions. Uns
afirmen que cantava
Antonio Machín, però el cantant original va ser
Roberto
Rizzo. La qual cosa no vol dir que afirmem que
Machín no la va gravar, peró
tenim moltes duptes. Aquesta cançó es va convertir també en el primer
espot que
Cola-Cao va passar per
televisió quan L'
Ente públic va començar a emetre
publicitat. Per supossat van haver-hi altres
anuncis amb entitat pròpia, com el
"
Está como nunca" de
Fundador o el de
Norit el Borreguito, entre
altres, però
Cola-Cao va ser el primer i això ningú podrà treure-li mai a
aquell "
negrito del Africa tropical".
La Música
que es Feia en Català
Lita Torelló – Ciao, ciao
Aquesta cançó va ser el gran èxit en la carrera de l'anglesa
Petula Clark i
Lita Torelló la va versionar al castellà i també al català, aquí
la teniu desde un EP editat per Concentric lány 1965 i en el que també es van
incloure “
No has dit quan serà”, “
No tornaré a plorar per tu” i “
Tu seràs”. La
noia es deia en realitat
Dolores Torelló i va néixer a Barcelona, un 11 de maig
del 1946. Va debutar amb només quinze anys i va ser una de les cantants
més
prolífiques d'Espanya, arribant a editar
catorze EP's amb Vergara només entre
1964 i 1966, després passaria a altres casas de discos i va seguir gravant.
Lita Torelló va participar un munt de vegades al
Festival Internacional de la Cançó de Benidorm i també

al
de la
Mediterrània,
on de fet va debutar. Per aquesta època va arribar a realitzar unes
200 actuacions a l'any al llarg de tota Espanya. Tot i tenir una discografia brutal
en EP's i singles, només va editar un LP, al 1966, amb el títol "
Lita
Torelló" i un recopilatori "
Sus primeros EP para discos Vergara
(1960-1965)" el 1998. Va abandonar la seva carrera musical al casar-se al
1967. Va doblar al castellà diverses pel·lícules musicals, entre elles
"
Sonrisas y lágrimas". El novembre de l'any 2012 se li va retre un
homenatge a càrrec dels
fans de la revista FANS a Olot, on també va ser
homenatjat
Santi Carulla pels seus cinquanta anys de
Mustang.
Lleó Segarra – Sovint amics m’he preguntat

L'any 1965 el segell barceloní Concentric va publicar un EP
de
Lleó Segarra on destacava la cançó que estem escoltant ara a
El Temps
Passa... i la música queda i que és l'adaptació al català del tema "
Je me
suis souvent demandé" del cantant francès Richard Anthony que no fa masses
setmanes vam escoltar en la versió de Los Mustang, en castellà. En aquest disc
així mateix es recollien "
Qualsevol hora va bé" de
Burt Bacharach, "
No
és res d'excepcional" que era una versió de l'èxit de
Tom Jones i
"
Ets una cosa gran" que va ser composada i interpretada per el gran
cantant italià
Domenico Modugno. Les adaptacions de les lletres de totes les
cançons van estar a càrrec de
Ramon Folch i Camarasa. La veritat és que
Lleó
Segarra era una mena de
crooner, un cantant d’orquestres del que avui
anomenaríem
pop
comercialet, però amb cançons com aquesta, amb una lletra que
ens parla de
marginació i
racisme, van pretendre apropar-lo una mica cap els
cantautors de la
Nova Cançó,
però ell estava lluny d'aquest camp, tot i que aquest tema hem de reconèixer
que el broda.
Lleó Segarra va gravar dos o tres EP's, un parell de singles i
també gravaria en castellà, com a mínim un LP editat l'any 1969 i que es va
titular "
Vacaciones en la
Costa Brava", amb una portada a base de noia mona lluint
"cuerpo serrano", que ens sembla bastant cutre, la veritat.
Els Stop – La pluja plora
Los Stop van començar sent un grup de
pop molt interesant,
però al seva discogràfica els va encasillà i la seva carrera està marcada per
un munt d’horterades.
Los Stop eren un grup de Barcelona que van començar
fen-se dir
Donald Duck (la foto es d'aquella época)
i al signar contracte amb Belter i alguns camvis de
components, els hi van cambiar per
Los Stop. Van gravar uns quans discos en
català, tampoc massas no us creieu, de fet la seva carrera es va centrar en
cantar en castellà. Aquesta cançó es trobava a un EP del 1968, el segon disc
que treien en català, junt a “
No tornaré a plorar”, “
L´avi” i “
Canço dels
enamorats”, però ja l’havien tret a un altre single en català com a cara B.
Cristina, la seva cantant es diu de veritat
Mari Carmen Arévalo i un bon dia es
va rebotar amb els seus companys de
Los Stop i va decidir anar-sen, però quan
volia

andur-se amb ella el nom es va assabentar que estava registrat per els
seus companys i alesores va creà
Cristina i Los Tops. Per cert que
Los Stop
eren, a més de la
Cristina,
Juan Comellas,
José María Serra (que en els 80 va ser representant artístic de
Lucky Guri i
Núria Feliu, entre altres artístes i amic de
Mario),
Fernando
Cubedo i
Andrés Gallego. Quan
Cristina va fotre el camp, durant un temps ells
van tindre un altre cantat femenina, es deia
Miriam. A la
Carmen, aquín tots
coneixiem com
Cristina i que va tindre una interesant carrera en solitari, li
deien "
la voz gemela de Rita Pavone". Bé,
Mario que la coneix
bastant, sempre somriu quan es diu aixó. L’any 1.967
Los Stop guanyen el
"
Premio del Instituto de Cultura Hispana" amb la cançó “
El turista 1.999.999”, una
horterada que va guanyar també el
Festival de Mallorca. Al mateix any
Los Stop
treuen la seva cançó més popular que és “
Salud, dinero y amor” a la que també
li deiem “
Tres cosas” que de fet era el seu títul real. Ja us hem dit moltes
vegades que hi ha cançons amb
títuls oficials i altres que els hi
ha possat el
pùblic al llarc dels anys.
Ara acabarem la secció de la Música feta en Català, però
seguirem a Catalunya.
Los Gatos Negros – Un efecto extraño

Tenim ara a les mans un EP que
Los Gatos Negros van editar
mitjançan Vergara l’any 1965, on la peça estrella va ser “
Cadillac”, però
aquesta es una gran cançó. De fet es el millor EP de
Los Gatos Negros i també
el que millor es va vendre. “
Un efecto extraño” es la versión que van fer del
tema de
Dave Berry, però al disc també hi eran “
Eres un demonio”, versió del
“Evil hearted you” de
The Yardbirds i "
I'll go crazy" de
James Brown
que ells titulan “
Voy a enloquecer”.
Los Gatos Negros es van crear l’any 1961 i
van començar gravant per Belter l’any 1962, passant al segell Marbella i despres
a Vergara, ja l'any 1965. Inicialment eren
Ernesto Rodríguez,
Xavier Soranells,
David Giorcelli,
Félix Sierra i
Quique Tudela, encara que després de canvis es
van anar incorporant
Piero Carando,
Frank Andrada,
Francis Rabassa,
Frank
Mercader,
Carles Maleras i l’actriu i cantant
Mone amb la que van gravar un LP
l’any 1987.
Los Gatos Negros es van desfer al 1971, per tornar en els 80 i de
nou al segle XXI. Actualment creiem que el

grup l'integren
Frank Andrada,
Mark
Cuevas,
Valentí Adell i l'amic
Quique Tudela. La veritat es que
Los Gatos
Negros van ser una de les millors bandes de
rock sortides a Barcelona, avui
també diriem “
garatge”, pero el seu problema va ser que no traballeven per
multinacional i la difusió del seus discos no va ser mai l’adecuada. Pero quan
finalment l'any 1970 van conseguir un contracte amb l’EMI es van trobar que
Vergara havie registrat el nom i van passar a ser tan sols
Los Gatos, pero no
va tindre continuitat, si be despues de desfer-se als anys setanta, van tornar
als 80 un altre vegada com
Los Gatos Negros i van gravar un LP amb
Mone com a
cantant i un estil
mes tecnificat, molt allunyat del seu, per aixó creiem que
no van funcionar. En els anys 70
Francis Rabassa va tocar amb
Barcelona
Traction i
Quique Tudela va crear
Furia.
Carlos Maleras per la seva part, no va
aceptar una proposta de
Alain Milhaud per substituir a
Manolo Fernández,
organista de
Los Bravos que s'havie suicidat i aixó que es diu que li va oferir
un chec en blanc.
Carlos Maleras va morir l’any 2000 i pensem que
Piero Carando
també es mort. Al 2014 ens va deixar el bateria
Ernesto Rodríguez, un dels
fundadors i que des de feie 5 anys tocava a
Los Sírex.
Los Tonks – Sin tu amor

Aquesta cançó la treiem del segon EP de
Los Tonks, publicat
l’any 1967 i que va editar el segell EMI. Los Tonks va ser un grup de Barcelona
integrat per
Juan José Calvo, guitarra solista,
Àngel Cánovas (Barcelona
20-03-1947) guitarra de ritme,
Alberto Ruíz (Barcelona 18-04-1948)
baix i
Felipe Romero (Sevilla 07-1949) bateria, durant un temps el guitarra va ser
Dario (Barcelona 19-06-1947). Poc despres de treure aquest disc el grup es va
desfer.
Juan José va entrar a
Los Mustang substituint a
Marco Rossi mentre
complia amb els seus deures amb la pàtria, és a dir que s'en va anar a fer el soldat.
També va tocar amb
Los Diablos i actualment pensem ho fa amb
Los Sírex. Alguns
dels seus membres creiem que van tocar, ja en els 70, en el grup
Imagen. Per
cert, al primer EP de
Los Tonks s’incluïe “
Penny Lane” dels
Beatles i us
explicarem una curiositat al respecte. Una de les regidores de l'
ajuntament de
Liverpool, va proposar
canviar el nom d'una sèrie de carrers i places de la
ciutat ja que ostentaven el nom de
famosos
negrers, és a dir gent que es va fer
rica
comerciant amb esclaus. Era un tema en el què
tots els regidors semblaven
estar d'acord, però el problema va sorgir quan es va veure que un dels noms a
canviar era
Penny Lane, al conegut barri, plaça i carreró i és que actualment
encara hi ha molts dels comerços dels que parlen
The Beatles en la seva cançó i
de resultes d'això i tenint en compte que tant
Penny Lane com
Abbey Road formen
part de les rutes turístiques britàniques, la moció va ser rebutjada. L’any
1968
Círculo de Lectores va treure un LP compartit amb llicencia d'EMI, on
s'incloïen dues cançons de
Los Tonks, juntament amb altres tantes de
Lone Star,
Los Javaloyas,
Los Salvajes i
Los Mustang.
Tony Ronald y sus Kroners – Melodía desencadenada

Acabarem el
programa d’avui amb un altre de les grans
cançons en la carrera de
Tony Ronald en els anys seixanta i que volem dedicarla
a tots els oidors i oidores fidels d’
El Temps Passa… i la música queda i en la
versió original va ser interpretada per el duet nord-americà
The Righteous
Brothers, titulan-la "
Unchained Melody", us hem seleccionat la que al
nostre parer és la millor versió que es va realitzar a l’Espanya dels seixanta
de la cançó, la de l'holandès
Tony Ronald, afincat a Catalunya. De fet es una cançó
que
Mario opina que és pot escoltar sense parar
durant tota una nit i
Montse es
de la mateixa opinió. Aquest tema es trobava en un EP de
Tony Ronald y sus
Kroner's editat per EMI l’any 1966 amb tres versions més, "
Submaríno
amarillo" de
The Beatles, "
Cadillac" dels
The Renegades, una
banda de Birmingham molt poc coneguda aquí al pais, si bé la cançó va ser
composada i gravada abans per
Vince Taylor & His Playboys i "
El espia
ruso" dels holandesos
The Hunters, la banda liderada pel gran guitarrista
Jan
Akkerman que després i amb
This Van Leer, crearia
Focus. Amb aquesta cançó volem recordar a l’amic
Tony Ronald nascut a
Arnhem, Països Baixos, un 27 d'octubre de 1941 i durant molts anys va residir a
Castelldefels, a la zona de la
Pava. Va estar casat amb
July, de la qual es va divorciar i a
la que
Los Diablos van dedicar la cançó "
Oh July" i per cert la seva
filla també es deia
July.
Tony Ronald des de feia anys estava casat amb
Mariló
Domínguez. Productor, compositor, guitarra i cantant de veritable nom
Siegfried
Andre den Boer Kramer,
Tony Ronald ens va deixar el 3 de març del 2013, tenia
72 anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que la va passar aquí
a Catalunya ja que va arribar amb els vint tot just complerts, recent acabada
la mili i es va establir a Catalunya. Per cert, per
Los Kroner’s van passar
gent de la talla de
Max Sunyer,
José Más "
Kitflus",
Francis Rabassa,
Jordi Colomer,
Primitivo Sancho,
Àngel Riba,
Frank Mercader,
Santi Picó i
altres. La foto està feta per
Mario a una actuació al
Chamonix de Reus.
Acabem El Temps Passa… i la música queda per avui, però ara
us deixarem en companyia de totes aquelles emissores per les que ens escolteu o
via internet, si us descarregueu el programa des del blog, el facebook de
Montse Aliaga o les webs de les emissores que us ho permeten. Nosaltres sóm
Quimet Curull i Mario Prades, ens retrobarem la propera setmana. A reveure.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario