El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

jueves, 22 de junio de 2017

El Temps Passa 11-36


Com fem cada setmana des de fa onze anys, avui a El Temps Passa... i la música queda, fixarem la nostra mirada a l'ahir, al passat, als anys seixanta i tindrem molta música de la dècada gloriosa, musicalment parlant, és clar. En el programa comptarem amb Lleó Segarra, Lita Torelló, Los Gatos Negros, Betina, Los Tonks, Li Morante, Los Botines, Les Surfs, el Kroner’s Dúo, Los Sprinters, Els Stop i Tony Ronald amb els seus Kroner's. També hi hauran Anuncis per al Record i avui tractaran sobre coses de beure i menjar, però dolços i molts d'ells, fins i tot es comercialitzen ara. Ens posem en marxa com cada setmana des de totes les emissores per les que ens escolteu o via internet, si us el descarregueu del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de les emissores que ho permeten. Sóm Quimet Curull i Mario Prades i ara nosaltres

Obrim la Paradeta

Los Ases – Besa, bésame

Escoltarem ara aquest tema per començar el programa, escrit per Alfredo Domenech i Ángel Guirao que creiem també van gravar Los Condes, però en aquesta ocasió ens arribarà a càrrec del grup murcià Los Ases que la van incloure en un single que va publicar el segell Belter l'any 1969 amb “Labrador” a la cara B. El disc va ser el seu premi per guanyar un concurs regional organitzat per Belter a la caça de nous talents i també van incloure cançons seves en un LP titulat “Música Superpop”, editat així mateix per Belter en el 69, compartit amb altres conjunts que van participar en el mateix concurs, entre ells recordem a Los Kabiros, Los Sixfer's i Los Roller. Amb la cançó “Besa, bésame” també van intervenir en el XI Festival Internacional de la Cançó espanyola de Benidorm del 69, defensant aquest tema amb Los Ochenta Centavos, però no van guanyar. La cançó que es va endur La Sireneta va ser “Ese día llegará”, composada per Manuel Alejandro i que van defensar Mirla i Koldo y Los Impactos

Betina – La lluvia

Aquest single, editat per Marfer l'any 1969, és un dels últims de Betina, de fet posteriorment només va treure dos singles com Betina i un com Betina Group Show. Incloïa a l'altra banda el tema "Una hora ya" de Fausto Lealli, però aquesta és molt més rítmica, tampoc molt més, la veritat, però Quimet opina que aquesta és millor, com Mario creu que és millor l'altra, ha cedit i la seva sonarà un altre dia. Aquests dos sempre s'entenen. "La lluvia" també és una versió italiana, en aquest cas de Patty Pravo, a la que aquí al país tots dèiem Patty Bravo, però no era així. Betina va ser una de les noies Ye-Yé catalanes dels seixanta, si bé i ja en els 80 i després de liderar el Betina Group Show, una banda de curta vida i amb un sol disc, es va casar i com el seu marit era músics de l’orquestra, ella passaria a ser una de les cantants de l'Orquestra de Janio Martí amb qui va estar més de trenta anys. La barcelonina Betina es deia en realitat Mercedes Massaguer. Va començar sent molt jove, cantant a Ràdio Nacional, al programa "Paso a la Juventud" que presentava Federico Gallo. Va gravar habitualment en castellà debutant l’any 1964 amb "Fiesta en mi corazón", un single editat per Zafiro quan ella tenia sols 15 anys. L’any 1967 va participar en el IX Festival de la Cançó de la Mediterrània amb "T'estim i t'estimaré", un tema d'Antoni Parera Fons cantant en català, de fet va gravar diversos discos en català, però va centrar la seva carrera en el castellà..

Li Morante – Dile

Seguim amb un altra noia i ara us portem a Li Morante. La cantant i actriu granadina va gravar aquesta versió del "Tell him" i tot i que a Espanya molts afirmaven que es tractava d'un tema escrit per Luis Aguilé això no era veritat. Si que la va gravar l'amic Luis i la va pujar a dalt en les llistes de vendes, però es tractava d'una versió. Va ser el gran hit del grup vocal nort-americà The Exciters, l’any 1962, i que també van portar a dalt de les llistes, en aquest cas extrangeres, Alma Cogan, Johnny Thunder, Dusty Springfield i uns quans més i no fa masses anys la van cantar a duet Celine Dion i Barbra Streisand. La extraiem del quart EP de Li Morante, publicat l'any 1963 pel segell Phillips i que també va incloure “Dame Felicidad” que creiem recordar era de Palito Ortega, però no ho tenim clar del tot, sí es segur que era escrita per ell Bienvenido amor” i la quarta cançó va ser “El ritmo de la lluvia” que va ser un  gran éxit de Sylvie Vartan, si be també la va versionar per que era d’un grup nord americà. Val a dir que les quatre cançons van tenir multitud de versions a Espanya i encara que totes elles són recordades, no tenim tan clar que avui ho siguin per les versions de Li Morante, tot i que són molt dignes. Dolores "Li" Morante va ser una noia Ye yé que es va retirar quan es trobava a la cresta de l'ona, després d'una carrera curta, però plena d'èxits. Li Morante va treure cinc EP’s que van funcionar molt bé i la van portar a ver gires per l’estranger. Fins i tot va signar, amb l'autorització del seu pare, aixó si, ja que era menor d'edat, un contracte d'aquells lleonins amb Cesáreo González per fer cinc pel·lícules de les quals va filmar sols "Objetivo las estrellas" que es va estrenar el 17 de maig de 1963. Li Morante estava plena d'il·lusions i era jove, tot just 16 anys, però el cinema i un contracte signar per el seu representant sense consultar-li per actuar al cabaret  Pasapoga de Madrid al costat de Lina Morgan, van fer que trontollés la seva il·lusió, això de besar-se perquè ho deia el guió estava en contra de les seves conviccions morals i la veritat, actuar a un cabaret també. Va parlar amb el seu pare i aquest va recuperar els contractes pendents, pagant, com està manat i ella va tornar a la seva Granada natal, però va perdre tot el que havia aconseguit guanyar en les gires realitzades per Amèrica Llatina i molt més, però supossem que el pare ho va pagar a gust. Les seves fortes conviccions religioses van fer que s'incorporés a l'Opus Dei, on ancara avui milita. Per cert Li Morante i Gelu van començar casi al mateix temps i les dos deixan anar els cridets que van caracteritzar-les, sobre tot a Gelu que va tindre una carrera molt més llarga. Ens agrada Li Morante i si nosaltres admirem alguna cosa de les persones, és la gent que sap mantenir-se fidel a les seves conviccions.

Les Surfs – Ahora te puedes marchar

Les Surfs van gravar molts dels seus èxits en castellà, entre ells hem de destacar aquesta cançó que tot i ser un dels més populars en la seva carrera, al costat de "Tu seràs mi baby", no creiem que havíem escoltat anteriorment a El Temps Passa... i la música queda. Realment es tracta de la versió que Les Surfs realitzen d'un dels grans èxits de la cantant britànica Dusty Springfield que la va gravar l’any 1963 i que en els vuitanta va tornar a portar al cim de les llistes el cantant Luis Miguel. Les Surfs va ser un grup musical de color procedent de Madagascar, eren un grapat de germans menudets, nois i noies, tots ells de raça pigmea que va gaudir de gran popularitat en els anys seixanta. Les Surfs van estar en actiu de 1963 fins l'any 1971 i van gravar un munt de cançons en castellà, tot i que on millor van funcionar va ser a França. Ells van començar el 14 d'octubre de 1958 quan quatre germans i dues germanes provinents d'una família malgache i dient-se artísticament Rabaraona Frères et Soeurs, van guanyar un concurs organitzat per Ràdio Tananarive, interpretant temes de The Platters. El conjunt va canviar de nom a Les Beryls i l'any 1963 van passar ja a ser definitivament Les Surfs.

Los Botines – Ya te tengo

Aquesta cançó va ser el gran èxit en la carrera de Sonny & Cher i originalment es va titular "I got you babe". Recordeu una pel·lícula que a Espanya es va dir "Atrapat en el temps” El títol correcte hauria estat "El dia de la marmota". Era una paranoia en clau d'humor on cada dia és el mateix dia i així una i una altra vegada. Doncs bé, cada matí Bill Murray, el nostre protagonista, es desperta escoltant aquesta cançó, en la versó original, és clar, en el seu radiodespertador. El origen de Los Botines el trobem en el grup madrileny Los Diablos Negros que es van reconvertir i l’any 1965 en Los Botines. Malgrat els pocs mitjans existents en l'època, Columbia, la seva discogràfica va apostar per ells i van emprendre una campanya promocional amb el seu primer EP. Los Botines eren Manolo Pelayo (cantant), el bateria Manuel Varela i el guitarra rítmica Paco Candela, els tres venien de Los Diablos Negros, al costat dels músics suïssos  Daniel Grandchamp (baix) i Dominique Varchar (òrgan). La veritat és que les vendes d’aquell primer EP no van ser destacables i Dominique Varchar s’en va a Los Shakers, sent substituït per John Rose. Abans de finalitzar l’any 1965 graven un segon EP amb "Capri c'est fini" que va aconseguir millors vendes, sobretot gràcies a la cançó "Pan i mantequilla" que era una versió i en el que també es trobava aquesta que estem escoltan ara a El Temps Passa… i la música queda, però poc despres és Daniel qui se'n va a Los Flecos. Finalment Columbia convenç a Manolo Pelayo i aquest deixa a Los Botines i es llança en solitari, sent substituït per un jove Camilo Blanes que quan començaria en solitari al seu torn, passaria a ser Camilo Sesto. Los Botines amb Camilo van gravar un sol single, però van participar en les pel·lícules "Los Chicos del Preu" (Pedro Lazaga, 1967) i "Hamelín" (Luis María Delgado, 1967) que estava protagonitzada per Miguel Ríos. Després de patir canvis constants, Los Botines es van desfer l’any 1967. Avui en dia  Los Botines son una de les bandes históriques del pop espanyol.

Los Sprinters – Que alguien me ayude

Los Sprinters eren gallecs i van acabar sent la banda d'acompanyament del cantant Andrés Dobarro. Aquesta cançó que us portem ara a El Temps Passa… i la música queda, és una versió del "Somebody help me" dels britànics The Spencer Davis Group, es trobava en un EP que Los Sprinters van publicar el 1967 a través del segell Fontana i on també hi trobavem “Explicación”, “Un, Dos, Tres” i “Serenata de Schubert”. Los Sprinters es van formar en el 65 a El Ferrol, llavors “Del Caudillo” i eren Miguel Varela Suárez, conegut com "O Tranquilo" que havia tocat anteriorment amb The Silver Dragons i The Wryders, al costat d'Alfredo Mella, Ramón Miranda i José Vázquez. Van ser un grup que va gravar versions, peró també composicions pròpies des del seu primer disc en 1966. Els gallecs es van convertir en el grup d'acompanyament del cantant Andrés DoBarro fins al seu retir l'any 1976. Andres DoBarro va morir el 22 de desembre de 1989. Despres es van reconvertir en una orquestra de ball. Los Splinters van treballar també en la pel·lícula que va filmar Andrés DoBarro "En la red de mi canción", de Mariano Ozores, l'any 1971 i al costat de Concha Velasco. Miquel O TranquiloVarela, casat amb la cantant Maria Manuela, va formar amb la seva dona el duet Manuela e Miguel. El 19 setembre 1998 Miquel Varela moriria després d'una llarga malaltia.

Kroner’s Dúo – Personalidad

Recordant a Tony Ronald que ens va deixar al mes de març del 2013, ara us portem el seu primer duet i aquesta versió del “Personalidad” que va ser un tema del mexicà Germán Valdés, conegut com Tin Tan que la cantava a la pel·lícula "El Violetero". Tony Ronald va gravar primer en solitari, però després va crear el Kroner’s Dúo amb el basc José Luis Bolívar, si be creiem que sols van gravara dos o tres EP’s. Més tard l’holandes formaria Tony & Charlie i finalment es va llençar ja definitivament en solitario, si bé abans va crear Tony Ronald y sus Kroner's, recuperant el nom del duet que de fet era el cognom de la seva mare. En aquest disc la peça estrella era “Jóvenes”, peró també es van incloure “Tutti Fruti” que és un clàsic de Little Richard, un tema que va tindre problemes als Estats Units degut al títol, i “Las campanas me  llamaban”. Tony Ronald, productor, compositor, guitarra i cantant de veritable nom Siegfried Andre den Boer  Kramer, ens va deixar el 3 de març del 2013, a l'Hospitalet de Llobregat, tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que la va passar aquí a Catalunya ja que va arribar amb els vint anys tot just complerts, recent acabada la mili. Tony Roland va ser un dels grans cantants de pop en els 70, gràcies a cançons com "Dejaré la llave de tu puerta", "Lady Banana" i sobretot "Help", però la seva carrera va començar a principis dels 60. Havia nascut a Arnhem, Països Baixos, un 27 d'octubre de 1941 i durant molts anys va residir a Castelldefels, a la zona de la Pava. Va estar casat amb July, de la qual es va divorciar i a la que Los Diablos van dedicar la cançó "Oh July" i des de feia anys estava casat amb Mariló Domínguez.

Els Anuncia dels nostres Records

Avui els nostres anuncis són dolços i és que reconeixem que nosaltres som uns “triperos” i ens agraden les llaminadures

Cacao Ram

Dues marques competien, a Catalunya almenys, pel mercat de la llet embotellada a finals dels seixanta, Letona i Ram. Parlarem ara de Ram, però del Cacao Ram. Segons l'anunci, amb frases com “Hoy mejor, siempre superior” o “Que no es un cacao cualquiera!” el Cacao Ram estava fet de cacau i sucre de la més estricte qualitat. En el fons, la casa Ram que eren especialistes en llet embotellada, tractavan només de competir amb el Cacaolat, aquell producte embotellat que a la seva vegada feia la competencia a  aquell del negrito de l'Àfrica Tropical, oferir un producte alternatiu de similars característiques, si be Ram ens oferie també gustos de maduixa i vainilla. És clar que avui la gamma de productes s'ha ampliat i també trobem xocolata desfeta i crema, tot en tetrabrick d’un litre. La xocolata aporta unes 500 calories per cada 100 grams i el cacau soluble 350 calories per cada 100, per tant és un aliment molt energètic, però no afavoreix el sobrepès si es consumeix amb moderació i dins d'una dieta equilibrada. Nosaltres sempre hem recomanat mesura en tot. Veieu per què? Un altre tòpic que s'ha enfonsat és el de l'acne i la xocolata. Es pensava que l'acne el provocaven certs hàbits nutricionals però actualment s'han revisat aquests conceptes i se sap que a l'acne estan implicats factors hormonals o genètics i no factors nutricionals. Així mateix no s'ha demostrat que els seus components tinguin efectes fisiològics que provoquin un consum que pugui ser qualificat d'addicció. Però és que la xocolata, del tipus que sigui... Està tan bona!

Flan Potax

El Flan Potax, al costat del Flan Tocy, Flan Royal i el Flan Chino el Mandarín, van ser els flams estrella d'aquellas èpocas. Flan Potax va ser un dels primers en véndres com producte "tipo americano", es a dir en sobre per fer-lo a casa i recomenan que fos de mida petita, ja que aquí les mestreses de casa feien els flams elles mateixas i eren de mida grosa tallan-lo a trocets quan es servia. Nosaltres estem gairebé segurs que avui dia el Flan Tocy i el Mandarín ja no es fabrican, si bé tenim duptes amb el Flan Potax que era de Gallina Blanca i aquet creiem que potse si que estigui ancara a les botigues, emb les dues variants d’ou o de vainilla, però ara i recordan-los, ens ve la gana i la pancha comença a fer surollets reclamant “combustible” i es que tant Quimet com Mario, com us hem dit, som una mica “triperos” i ens seria igual flam o crema. Bé aixó no es veritat del tot, a Mario li agrada més el flam que la crema catalana.

Chupa Chups

El fenomen Chupa Chups és digne d'estudi. Un caramel col.locat en un palet, afusellament de la clàssica piruleta de tota la vida, però rodó en aquest cas, s'ha convertit en un dels productes sorgits a Catalunya amb més difusió mundial i és que el Chupa Chups es ven fins a la Xina. Es va crear l'any 1958 i l'actual logotip va ser dissenyat per Salvador Dalí, és clar que ho va fer per diners, però parlem de molts, molts diners, uns quants milions de les antigues pessetes. Un dels que van contribuir a popularitzar-lo a tot l'orbe va ser l'actor Teddy Savallas, el popular Koyak que en una època on els fumadors estaven molt ben vistos, ell es dedicava a xuclar un Chupa Chups. L'actual seu de l'empresa a Espanya es troba a Sant Esteve de Sesrovires, a Barcelona. L'empresa va ser fundada per el català Enric Bernat l'any 1958 a Villamayor (Astúries), si bé la companyia pertany al grup italià Perfetti Van Melle des de 2006. Inicialment es deia només Chups, però quan va sorgir l'eslògan "xucla... Chups" es van unir les dues paraules en l'argot popular i va passar a ser Chupa Chups. El 1995 es convertia en el primer caramel amb pal consumit en l'espai. Per cert, al Japó en diuen "chupachaps". Recordeu la cançoneta "Un palito lo sostiene para no mancharte tú".

Galletas Gullón

Per mullar a la xocolata a la tassa o per acompanyar una presa de xocolata, el que en castellà deien una onza, us portem unes galetes, però de la casa Gullón que va publicitar els seus productes en diversos anuncis d'una mateixa gamma, però diferents entre si. Galetes Gullón és un important fabricant del sector i l'empresa es va crear l’any 1892, creiem que és l'única empresa familiar que es segueix mantenint en aquest sector. Van tenir problemes l’any 2010 amb un dels seus directius que va ser acomiadat, era Juan Miguel Martínez Gabaldón i van ser condemnats a indemnitzar-lo amb més de 8 milions d'euros, ells van apel·lar i no sabem com va acabar la cosa. La vetarana empresa Gullón es troba a Aguilar del Campo. Actualment tenen una amplia gama de productes entre els que trobem sense gloten, sense sucre, lights, etc.

Chocolates Lloveras

Nosaltres volem reivindicar avui el berenar tradicional en els anys cinquanta i seixanta, el pa amb xocolata, un bon troç de pa i una o dues preses de xocolata, el que en castellà es deia "una onza", una cosa molt saludable i sense addictius ni greixos de cap tipus. Dit això seguirem. “De todas maneras… Chocolates Lloveras”, així resava l'eslògan publicitari més popular de la marca de Xocolates Lloveras, una de les populars marques comercials en això tan bo com és la xocolata. És clar que hem recuperat un anunci més antic en el qual els nens i nenes reclamaven “Queremos Chocolates Lloveras que es el que nos gusta más” i finalment sona l’eslògan clàsic “De todas maneras… Chocolates Lloveras”. Tot i que l’anunci que is portem aviuo es molt més antic, també feien servir el eslogan. Per cert Lloveras, com era habitual en les marques de xocolata, va treure un munt d'àlbums de cromos, entre ells destacaven les col·leccions “20.000 leguas de viaje submarino”, “Viaje al centro de la tierra” i “El Quijote”. Lloveras que era una empresa familiar creada l'any 1899, comercialitzava una altra marca Chocolates Ana.

Cola-Cao

L'anunci més representatiu de la publicitat a Espanya és indiscutiblement el del negrito de Cola-Cao. Aquí es demostra que amb una cançó pot potenciar-se un producte comercial de manera que en el cas que ens pertoca, la fàbrica passà de 50 empleats a gairebé dos-cents en poc més d'un any. Això demostra la validesa de la publicitat, cosa que al país vem descobrí en els cinquanta gràcies al "Negrito de l'Àfrica tropical". És clar que parlem de cançons originals creades per a un producte específic, no, com s'està fent actualment, adaptant cançons més o menys de moda i que en moltes ocasions criden l'atenció més que el producte anunciat. Bé, tot són estratègies de mercat, però avui, quan sona el "negret", tots l'associem amb el Cola-Cao. Cola Cao va aparèixer al mercat espanyol l'any 1946, però la seva popularitat va créixer l’any 1950 amb el patrocini de la radionovela "Matilde, Perico i Periquín" per part de la firma  Nutrexpá i sobretot en començar a emetre els anuncis amb la seva famosa cançó. "Yo soy aquel negrito del África Tropical". La marca Cola-Cao va ser creada per l'empresa familiar espanyola Nutréxpa l’any 1946. Va néixer quan l’any 1940 es van associar dos empresaris del barri de Gràcia, a Barcelona, eren José Ignacio Ferrero Cabanach i José María Ventura Mallofré. Des d'un primer moment es va dedicar a l'elaboració de productes alimentaris destinats al mercat domèstic. L'any 1956 es va gestar la idea de crear una cançó publicitària per Cola-Cao com una eina de comunicació per a usar en un mitjà sonor com era la ràdio, el mitjà de més audiència en aquells temps, ja que encara no existia la televisió i les famílies es reunien al voltant del receptor de ràdio a discutir la jugada. S'afirma que l'autor de la cançóés Aurelio Jordi Dotras, però sembla que va serFernando Aroca i la veu que la canta també té contradiccions. Uns afirmen que cantava Antonio Machín, però el cantant original va ser Roberto Rizzo. La qual cosa no vol dir que afirmem que Machín no la va gravar, peró tenim moltes duptes. Aquesta cançó es va convertir també en el primer espot que Cola-Cao va passar per televisió quan L'Ente públic va començar a emetre publicitat. Per supossat van haver-hi altres anuncis amb entitat pròpia, com el "Está como nunca" de Fundador o el de Norit el Borreguito, entre altres, però Cola-Cao va ser el primer i això ningú podrà treure-li mai a aquell "negrito del Africa tropical".

La Música que es Feia en Català

Lita Torelló – Ciao, ciao

Aquesta cançó va ser el gran èxit en la carrera de l'anglesa Petula Clark i Lita Torelló la va versionar al castellà i també al català, aquí la teniu desde un EP editat per Concentric lány 1965 i en el que també es van incloure “No has dit quan serà”, “No tornaré a plorar per tu” i “Tu seràs”. La noia es deia en realitat Dolores Torelló i va néixer a Barcelona, un 11 de maig del 1946. Va debutar amb només quinze anys i va ser una de les cantants més prolífiques d'Espanya, arribant a editar catorze EP's amb Vergara només entre 1964 i 1966, després passaria a altres casas de discos i va seguir gravant. Lita Torelló va participar un munt de vegades al Festival Internacional de la Cançó de Benidorm i també al de la Mediterrània, on de fet va debutar. Per aquesta època va arribar a realitzar unes 200 actuacions a l'any al llarg de tota Espanya. Tot i tenir una discografia brutal en EP's i singles, només va editar un LP, al 1966, amb el títol "Lita Torelló" i un recopilatori "Sus primeros EP para discos Vergara (1960-1965)" el 1998. Va abandonar la seva carrera musical al casar-se al 1967. Va doblar al castellà diverses pel·lícules musicals, entre elles "Sonrisas y lágrimas". El novembre de l'any 2012 se li va retre un homenatge a càrrec dels fans de la revista FANS a Olot, on també va ser homenatjat Santi Carulla pels seus cinquanta anys de Mustang.

Lleó Segarra – Sovint amics m’he preguntat

L'any 1965 el segell barceloní Concentric va publicar un EP de Lleó Segarra on destacava la cançó que estem escoltant ara a El Temps Passa... i la música queda i que és l'adaptació al català del tema "Je me suis souvent demandé" del cantant francès Richard Anthony que no fa masses setmanes vam escoltar en la versió de Los Mustang, en castellà. En aquest disc així mateix es recollien "Qualsevol hora va bé" de Burt Bacharach, "No és res d'excepcional" que era una versió de l'èxit de Tom Jones i "Ets una cosa gran" que va ser composada i interpretada per el gran cantant italià Domenico Modugno. Les adaptacions de les lletres de totes les cançons van estar a càrrec de Ramon Folch i Camarasa. La veritat és que Lleó Segarra era una mena de crooner, un cantant d’orquestres del que avui anomenaríem pop comercialet, però amb cançons com aquesta, amb una lletra que ens parla de marginació i racisme, van pretendre apropar-lo una mica cap els cantautors de la Nova Cançó, però ell estava lluny d'aquest camp, tot i que aquest tema hem de reconèixer que el broda. Lleó Segarra va gravar dos o tres EP's, un parell de singles i també gravaria en castellà, com a mínim un LP editat l'any 1969 i que es va titular "Vacaciones en la Costa Brava", amb una portada a base de noia mona lluint "cuerpo serrano", que ens sembla bastant cutre, la veritat.

Els Stop – La pluja plora

Los Stop van començar sent un grup de pop molt interesant, però al seva discogràfica els va encasillà i la seva carrera està marcada per un munt d’horterades. Los Stop eren un grup de Barcelona que van començar fen-se dir Donald Duck (la foto es d'aquella época) i al signar contracte amb Belter i alguns camvis de components, els hi van cambiar per Los Stop. Van gravar uns quans discos en català, tampoc massas no us creieu, de fet la seva carrera es va centrar en cantar en castellà. Aquesta cançó es trobava a un EP del 1968, el segon disc que treien en català, junt a “No tornaré a plorar”, “L´avi” i “Canço dels enamorats”, però ja l’havien tret a un altre single en català com a cara B. Cristina, la seva cantant es diu de veritat Mari Carmen Arévalo i un bon dia es va rebotar amb els seus companys de Los Stop i va decidir anar-sen, però quan volia andur-se amb ella el nom es va assabentar que estava registrat per els seus companys i alesores va creà  Cristina i Los Tops. Per cert que Los Stop eren, a més de la Cristina, Juan Comellas, José María Serra (que en els 80 va ser representant artístic de Lucky Guri i Núria Feliu, entre altres artístes i amic de Mario), Fernando Cubedo i Andrés Gallego. Quan Cristina va fotre el camp, durant un temps ells van tindre un altre cantat femenina, es deia Miriam. A la Carmen, aquín tots coneixiem com Cristina i que va tindre una interesant carrera en solitari, li deien "la voz gemela de Rita Pavone". Bé, Mario que la coneix bastant, sempre somriu quan es diu aixó. L’any 1.967 Los Stop guanyen el "Premio del Instituto de Cultura Hispana" amb la cançó “El turista 1.999.999”, una horterada que va guanyar també el Festival de Mallorca. Al mateix any Los Stop treuen la seva cançó més popular que és “Salud, dinero y amor” a la que també li deiem “Tres cosas” que de fet era el seu títul real. Ja us hem dit moltes vegades que hi ha cançons amb títuls oficials i altres que els hi ha possat el pùblic al llarc dels anys.

Ara acabarem la secció de la Música feta en Català, però seguirem a Catalunya.

Los Gatos Negros – Un efecto extraño

Tenim ara a les mans un EP que Los Gatos Negros van editar mitjançan Vergara l’any 1965, on la peça estrella va ser “Cadillac”, però aquesta es una gran cançó. De fet es el millor EP de Los Gatos Negros i també el que millor es va vendre. “Un efecto extraño” es la versión que van fer del tema de Dave Berry, però al disc també hi eran “Eres un demonio”, versió del “Evil hearted you” de The Yardbirds i "I'll go crazy" de James Brown que ells titulan “Voy a enloquecer”. Los Gatos Negros es van crear l’any 1961 i van començar gravant per Belter l’any 1962, passant al segell Marbella i despres a Vergara, ja l'any 1965. Inicialment eren Ernesto Rodríguez, Xavier Soranells, David Giorcelli, Félix Sierra i Quique Tudela, encara que després de canvis es van anar incorporant Piero Carando, Frank Andrada, Francis Rabassa, Frank Mercader, Carles Maleras i l’actriu i cantant Mone amb la que van gravar un LP l’any 1987. Los Gatos Negros es van desfer al 1971, per tornar en els 80 i de nou al segle XXI. Actualment creiem que el grup l'integren Frank Andrada, Mark Cuevas, Valentí Adell i l'amic Quique Tudela. La veritat es que  Los Gatos Negros van ser una de les millors bandes de rock sortides a Barcelona, avui també diriem “garatge”, pero el seu problema va ser que no traballeven per multinacional i la difusió del seus discos no va ser mai l’adecuada. Pero quan finalment l'any 1970 van conseguir un contracte amb l’EMI es van trobar que Vergara havie registrat el nom i van passar a ser tan sols Los Gatos, pero no va tindre continuitat, si be despues de desfer-se als anys setanta, van tornar als 80 un altre vegada com Los Gatos Negros i van gravar un LP amb Mone com a cantant i un estil mes tecnificat, molt allunyat del seu, per aixó creiem que no van funcionar. En els anys 70 Francis Rabassa va tocar amb Barcelona Traction i Quique Tudela va crear Furia. Carlos Maleras per la seva part, no va aceptar una proposta de Alain Milhaud per substituir a Manolo Fernández, organista de Los Bravos que s'havie suicidat i aixó que es diu que li va oferir un chec en blanc. Carlos Maleras va morir l’any 2000 i pensem que Piero Carando també es mort. Al 2014 ens va deixar el bateria Ernesto Rodríguez, un dels fundadors i que des de feie 5 anys tocava a Los Sírex.

Los Tonks – Sin tu amor

Aquesta cançó la treiem del segon EP de Los Tonks, publicat l’any 1967 i que va editar el segell EMI. Los Tonks va ser un grup de Barcelona integrat per Juan José Calvo, guitarra solista, Àngel Cánovas (Barcelona 20-03-1947) guitarra de ritme, Alberto Ruíz (Barcelona 18-04-1948) baix i Felipe Romero (Sevilla 07-1949) bateria, durant un temps el guitarra va ser Dario (Barcelona 19-06-1947). Poc despres de treure aquest disc el grup es va desfer. Juan José va entrar a Los Mustang substituint a Marco Rossi mentre complia amb els seus deures amb la pàtria, és a dir que s'en va anar a fer el soldat. També va tocar amb Los Diablos i actualment pensem ho fa amb Los Sírex. Alguns dels seus membres creiem que van tocar, ja en els 70, en el grup Imagen. Per cert, al primer EP de Los Tonks s’incluïe “Penny Lane” dels Beatles i us explicarem una curiositat al respecte. Una de les regidores de l'ajuntament de Liverpool, va proposar canviar el nom d'una sèrie de carrers i places de la ciutat ja que ostentaven el nom de famosos  negrers, és a dir gent que es va fer rica comerciant amb esclaus. Era un tema en el què tots els regidors semblaven estar d'acord, però el problema va sorgir quan es va veure que un dels noms a canviar era Penny Lane, al conegut barri, plaça i carreró i és que actualment encara hi ha molts dels comerços dels que parlen The Beatles en la seva cançó i de resultes d'això i tenint en compte que tant Penny Lane com Abbey Road formen part de les rutes turístiques britàniques, la moció va ser rebutjada. L’any 1968 Círculo de Lectores va treure un LP compartit amb llicencia d'EMI, on s'incloïen dues cançons de Los Tonks, juntament amb altres tantes de Lone Star, Los Javaloyas, Los Salvajes i Los Mustang.

Tony Ronald y sus Kroners – Melodía desencadenada

Acabarem el programa d’avui amb un altre de les grans cançons en la carrera de Tony Ronald en els anys seixanta i que volem dedicarla a tots els oidors i oidores fidels d’El Temps Passa… i la música queda i en la versió original va ser interpretada per el duet nord-americà The Righteous Brothers, titulan-la "Unchained Melody", us hem seleccionat la que al nostre parer és la millor versió que es va realitzar a l’Espanya dels seixanta de la cançó, la de l'holandès Tony Ronald, afincat a Catalunya. De fet es una cançó que Mario opina que és pot escoltar sense parar durant tota una nit i Montse es de la mateixa opinió. Aquest tema es trobava en un EP de Tony Ronald y sus Kroner's editat per EMI l’any 1966 amb tres versions més, "Submaríno amarillo" de The Beatles, "Cadillac" dels The Renegades, una banda de Birmingham molt poc coneguda aquí al pais, si bé la cançó va ser composada i gravada abans per Vince Taylor & His Playboys i "El espia ruso" dels holandesos The Hunters, la banda liderada pel gran guitarrista Jan Akkerman que després i amb This Van Leer, crearia Focus. Amb aquesta cançó volem recordar a l’amic Tony Ronald nascut a Arnhem, Països Baixos, un 27 d'octubre de 1941 i durant molts anys va residir a Castelldefels, a la zona de la Pava. Va estar casat amb July, de la qual es va divorciar i a la que Los Diablos van dedicar la cançó "Oh July" i per cert la seva filla també es deia July. Tony Ronald des de feia anys estava casat amb Mariló Domínguez. Productor, compositor, guitarra i cantant de veritable nom Siegfried Andre den Boer Kramer, Tony Ronald ens va deixar el 3 de març del 2013, tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que la va passar aquí a Catalunya ja que va arribar amb els vint tot just complerts, recent acabada la mili i es va establir a Catalunya. Per cert, per Los Kroner’s van passar gent de la talla de Max Sunyer, José Más "Kitflus", Francis Rabassa, Jordi Colomer, Primitivo Sancho, Àngel Riba, Frank Mercader, Santi Picó i altres. La foto està feta per Mario a una actuació al Chamonix de Reus.

Acabem El Temps Passa… i la música queda per avui, però ara us deixarem en companyia de totes aquelles emissores per les que ens escolteu o via internet, si us descarregueu el programa des del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de les emissores que us ho permeten. Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario Prades, ens retrobarem la propera setmana. A reveure.

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario