El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 23 de mayo de 2012

El Temps Passa programa 24-05-2012

Avui a El Temps Passa... i la música queda volem donar la benvinguda a una nova emissora que fa poc hem sabut que emet el programa, encara que ja pórten temps fent-ho. És que no ens assabentem de res. Es tracta de Ràdio Trinitat Vella, al barri de Sant Andreu, a Barcelona. Volem donar la benvinguda als seus oients i seguim ampliant la família d'El Temps Passa. Avui començarem viatjant en tren camí de Lisboa. Tot un clàssic que pràcticament tots coneixem. Des de la xarxa d'emissores de la Federació de Ràdios Locals de Catalunya, Altafulla Ràdio, Ràdio L’Hospitalet de l’Infant, Ràdio Cap de Creus, Ona La Torre i ara també Ràdio Trinitat Vella, obrim la paradeta de El Temps Passa… i la música queda.

Hermanas Fleta – El chacachá del tren

Obrim el programa d’avui amb las Hermanas Fleta, Paloma i Elia Fleta, filles del gran tenor líric Miguel Fleta, van ser unes de les que van acostar els "Discos Solicitados" a una línia molt més pop, el que es deia llavors “Canción moderna” i al costat de "Chino Li Wong", "El chacachá del tren" que és un tema de 1955, son las cançons més populars de las Hermanas Fleta i aquesta va arrivar a sonar i molt, en les emissores de l'època, de fet encara avui la cançó forma part del repertori de gairebé totes les orquestres de ball, nosaltres li donarem un Euro al Quimet que s’ha inflat de tocar-la. La lletra va agradar molt i és que aquests portuguesos tirant "els tejos" a la nena viatgera van cridar i molt l'atenció de l'època. Aquesta cançó la podríem dedicar a l'amic Joao, portuguès establert a Constantí, però no perquè Joao es dediqui a tirar-li els tejos a cap nena, pobre d’ell, aclarim-ho bé no sigui que la Herminia el posi a caldo, Joao i l’Herminia, la seva dona, son cunyats de Mario i també son amics de Quimet. Quan a principis dels seixanta Las Hermanas Fleta que durant molt de temps van ser acompanyades per l'Orquesta de Luis Araque, amb el que van gravar uns quans discos, es van separar, Paloma va casar-se amb un nord-americà i es va dedicar a la vida familiar, va morir als 80, Elia es va passar al jazz, gravant dos EP 's amb el Tete Montoliu Trio i partipan a festivals internacionals fins ben entrats els anys setanta.

Conchita Bautista – Olvidemos el mañana

En aquest EP editat per Belter l'any 1965, Conchita Bautista versiona quatre temes del Festival d'Eurovisió. “Muñeca de cera”, “Yo te amé”, “Jamás, jamás” i aquest que escoltem ara “Olvidemos el mañana”. De fet Conchita Bautista, nascuda a Sevilla el 27 d'octubre de 1936, va participar en dues ocasions en aquest festival. És la primera cantant espanyola que ens va representar al Festival d'Eurovisió, era l'any 1961 i es va celebrar a Cannes, ella va cantar "Estando contigo" que es va classificar el nové lloc obtenint només 8 punts. Conchita Bautista va formar part de la delegació espanyola que va guanyar la XI Copa d'Europa de la Cançó de Knokke, a Bèlgica, i l'any 1969 va guanyar el Festival de la Cançó Singing Europa, celebrat a Holanda. El 1965, quatre anys més tard va tornar a participar a Eurovisió que es va celebrar a Nàpols amb "Que bueno, que bueno", aquesta vegada quedant-se a 0 punts empatada amb tres països. La veritat és que hi ha una versió d'aquest tema a càrrec de Los Sírex que li dóna 40 voltes. Conchita Bautista també ha estat cridada pel cinema i ha actuat en un munt de pel.lícules. Entre elles cal destacar "La venganza", dirigida l'any 1957 per Juan Antonio Bardem i protagonitzada per Carmen Sevilla, Jorge Mistral i Ralf Vallone. El film va representar Espanya en els premis Óscar de Hollywood de 1958 i va ser la primera cinta espanyola nominada a l'Oscar a la "Millor Pel.lícula de parla no anglesa". L'any 1975 va morir l'única filla de Conchita Bautista, la nena tenia sols 14 anys i va morir a causa d'un tumor. Conchita Bautista no acostumava a tocar el tema en les entrevistes i programes en què participava, era mare soltera, una cosa molt mal vist en aquella Espanya dels 60, amb moltíssims perjudicis i una dictadura en el poder plena de moralistes intencions, amb doble moral en molts casos.
Festival de Knokke, a Bèlgica, l'any 1969. D'esquerra a dreta
 Núria  Feliu,  Peret. Conchita  Bautista, Guillermina Motta i
 Pere Gener dels Lone Star.

Los Catinos – La Tramontana

Amb aquesta cançó, interpretada en italià, aixó si, Los Catinos es van presentar al Festival de SanRemo l’any 1968. La van defensar conjuntament amb el seu autor, el cantant frances Antoine que per cert, va tindre primer un enfrentament musical mediatic amb un altre cantautor frances Eduard, un home que portava unes chollas llargues fins la cintura i que molts, entre ells Mario, sempre van creure que no eran de veritat que portaba perruca. Más tard va ser Johnny Halliday que li va dedicar a Antoine, del que tampoc es que poguem dir portava els cabells massa llarcs, la cançó “Cabells llarcs, idees curtes”. "La Tramontana" es va publicar primer en un EP i després i tenin en compta els bons resultats de vendes, Belter va col.locar les quatre cançons en dos singles. A aquesta li va tocar "La balada de Bonnie and Clyde" a l'altre cara. Després dels Mustang i al costat de Los Javaloyas, Los Catinos van ser els millors versioners de l'època. Però ells no gravaven per multinacional i això els hi va posar més difícil. Van ser junt a Los Pájaros Locos i els Golden Quarter, els primers grups catalans que van actuar a les matinals del Prince de Madrid. Inicialment es van dir Los Ticanos, però un “Lumbreras” de la casa de discos de seguida va veure que Los Catinos era mol millor nom i els hi va fer canviar-lo. Eren de Barcelona, es van formar l’any 1962 i es van desfer en el 73. Els seus components eren Manolo Vehi Méndez (veu), José Antonio Muñoz Fortes (baix), Jordi Cases Valls (teclats) (substituït posteriorment per Manuel de los Ojos Prieto), Marcelo Pinilla Marín (guitarra) i Fernando Luna Figueres (bateria). Los Catinos van tornar a posar-se en marxa i fa uns quants anys que actuen periòdicament a la barcelonina Sala Tango.

Tony Ronald y sus Kroner’s – Lloré como un niño

Es tracta d'una versió del tema "Cry like a baby" que van gravar el grup nord-americà The Box Tops, liderat per Alex Chilton, els mateixos de "The Letter" que per cert, van treure un munt de hits al seu pais, encara que aquí al nostre nomes sonaria "La carta". Tony Ronald la va treure a un EP de l’any 1968 editat per EMI i on també trobaven “Risas y luz” que ere una versió del “Spicks & Specks” de The Bee Gees, “That's why I'm crying” i “I'll take the blame”. En aquest disc i tot i anar acompanyat per els Kroner’s, el grup ja no consta a la caràtula del EP. L'holandès Tony Ronald va gravar en solitari, va crear el Kroner’s Dúo amb el basc José Luis Bolívar, més tard Tony & Charlie i finalment es va llençar ja definitivament en solitario, si bé abans va formar Tony Ronald y sus Kroner's i pels Kroner's van passar gent de la talla de Max Sunyer, José Mas "Kitflus", Francis Rabassa, Jordi Colomer, Primitivo Sancho, Àngel Riba, Frank Mercader, Santi Picó i altres. Hi ha dues etapes molt diferenciades en la carrera de Tony Ronald i que no podem deixar d'esmentar. L'abans i el després de "Help", és a dir els seixanta i tota la l'etapa posterior. Nosaltres ens quedem amb la primera, però no per ser la dècada que tractem a El Temps Passa... i la música queda, ho fem perquè creiem de tot cor que a partir del "Help", amb tot i les seves xifres de vendes, les horterades han estat contínues. Per cert, Tony va gravar un single en català amb les cançons "Estem vivint" i "Cada dia" que ja hem escoltat a El Temps Passa... i la música queda. També va gravar nadales. El seu veritable nom és Siegfried Andre Den Boer Kramer, va néixa a Holanda l’any 1941, però és va vindre cap a Catalunya i va triomfar a Espanya. Des de fa décades viu a Castelldefels, per la zona de la Pava i forma part dels “Mágicos 60-70”.

Los Salvajes – Una chica igual que tú

Los Salvajes són un altre dels grups habituals a El Temps Passa... i la música queda. Van gravar cançons pròpies que van funcionar i també moltíssimes versions. Aquest tema és una d'aquestes bones versions del grup barceloní liderat per Gaby Alegret i era dels britànics The Troggs als quals Mikel Barsa, el soci de Mario consideraba eren la primera banda punk de la història de la música anglesa. The Troggs eren de Andover, a Anglaterra i en els anys 60 van gaudir de la seva època daurada. Es van cridar inicialment The Troglodytes i la seva cançó més famosa va ser "Wild Thing" al costat d'aquesta que us portem ara en la versió de Los Salvajes, "With a Girl Like You", ambdues de 1966. The Troggs eren el cantant Reg Presley, Dave Wright (21 de gener de 1944 - 10 octubre 2008) cantant i guitarra, Ronnie Bond (4 maig 1943 - 13 de novembre de 1992) bateria, Pete Staples al baix i Chris Britton a la guitarra. Aquesta cançó que escoltem ara es trovaba a un EP de l'any 1966 de Los Salvajes on també hi eren “Es la edad”, “Píntalo de negro” i “Que alguién me ayude”. En els seus començamens Los Salvajes s'en van anar a Hamburg (foto al costat) i van estar una temporada tocan allà, tots els nois del conjunt, tret de Delfín, el bateria que degut a la seva edat no va poguer sortir d'Espanya i quan van tornar, va reincorporarse al grup.

Los Gatos Negros – Cadillac

Los Gatos Negros van editar mitjansan Vergara l’any 1965, el que es pot considerar el seu millor disc, on la peça estrella va ser aquest “Cadillac” dels Kinks, de fet nosaltres també creiem que aquest es el millor EP de Los Gatos Negros i de fet es també el que millor es va vendre. El EP també trobavem “Un efecto extraño” versión del tema de Dave Berry, junt a “Eres un demonio”, versión del “Evil hearted you” de The Yardbirds i "I'll go crazy" de James Brown que ells titulan “Voy a enloquecer”. Los Gatos Negros es van crear l’any 1961 i van començar gravant per Belter el 1962, passant al segell Marbella i despres a Vergara, ja al 1965. Inicialment eren Ernesto Rodríguez, Xavier Soranells, David Giorcelli, Félix Serra i Quique Tudela, encara que després de canvis es van anan incorporan Piero Carando, Frank Andrada, Francis Rabassa, Carles Maleras i l’actriu i cantant Mone amb la que van gravar un LP l’any 1987. Los Gatos Negros es van desfer el 1971, per tornar en els 80 i de nou al segle XXI. Actualment el grup l'integren Frank Andrada, Ernesto Rodríguez, Mark Cuevas, Valentí Adell i Quique Tudela. La veritat es que Los Gatos Negros van ser una de les millors bandes de rock sortides a Barcelona, avui també diriem “garatge”, pero el seu problema va ser que no traballeven per multinacional i la difusió del seus discos no va ser mai l’adecuada. Pero quan finalment al 1970 van conseguir un contracte amb l’EMI es van trovar que Vergara havie registrat el nom i van passar a ser solsament Los Gatos, pero no va tindre continuitat, si be despues de desferse als anys setanta, van tornar als 80 un altre vegada com Los Gatos Negros i van gravar un LP amb Mone (a la foto amb Mario Prades) com a cantant i un estil mes tecnificat, molt allunyat del seu, per aixó creiem que no va funcionar. En els anys 70 Francis Rabassa va tocar amb Barcelona Traction i Quique Tudela va crear Furia. Carlos Maleras no va aceptar una proposta de Alain Milhaud per substituir a Manolo Fernández, organista de Los Bravos i aixó que es diu que li va oferir un chec en blanc. Carlos Maleras va morir l’any 2000.

Los Bravos – Los chicos con las chicas

Parlan de Los Bravos, Quimet sempre els anomena els Senyors Black is black i és que a ell el fet que en un concert revival celebrat ja en l'última dècada i al qual va assistir, en una mateixa actuació toquessin quatre o cinc vegades el "Black is black" gairebé el va fer alucinar. I això que de guitarra i per substituir a Tony Martínez que va morir el 19 de juny de l’any 1990, portaven a Santi Picó. Mario coneixia a la ex del Tony que compartia pis a Madrid amb Azuzena, la que va ser cantant del grup de heavy español Santa i amb qui ell tenía una bona amistat. A Los Bravos els descobreix Manolo Díaz, aleshores directiu de Columbia que els va presentar al productor Alain Milhaud i es va posar en marxa l'engranatge d'una màquina marcada per un sol hit internacional, el seu segon single "Black is black" que va arribar a número dos en el Regne Unit i quarta posició als Estats Units. A França no van arribar al cim de les llistes per culpa de Johnny Halliday que va versionar el tema en un EP interpretant en francès i es va menjar. Los Bravos van ser un muntatge mà a mà entre la discogràfica i una cadena de ràdio-fórmula i la seva presentació oficial va ser en una edició especial d'El Gran Musical al Teatre de la Zarzuela. Los Bravos van ser l’unió de músics dels Sonor i del grup mallorquí Mike & The Runaways per crear una superbanda. De fet Los Bravos sorgeixen a Madrid, quan l’any 1965 coincideixen a la discoteca Jaima Los Sonor i Mike & The Runaways. Mike (cantant), Pablo Sanlley (bateria) i Miguel Vicens (baix) tocaven en els segons, mentre que Tony Martinez (guitarra) i Manolo Fernández (òrgan) tocaven en els primers, decideixen unir-se i crear Los Nuevos Sonor. Van gravar cançons interesantes entre elles "Simpathy", "La moto", "La Parada de l'autobús" i aquest tema que va donar títol a la primera de les dues pel.lícules que van filmar. La veritat és que van ser dos films sense més transcendència, purets musicals per destacar als nois del grup, sobretot a Mike Kogel, el seu cantant que posteriorment passaria a anomenar-se Mike Kennedy quan es va llançar en solitari i els va deixar, però en el seu moment aquestes pel.liculetes van funcionar molt bé. Sempre es va dir que a les gravacions dels seus discos fetes a Londres, no tocaven ells els instruments, ho feien musics d'estudi, inclus es va publicar a biografies de Los Bravos. Ara us parlarem del seu organista. El 29 de setembre de 1942 neix a Sevilla Manolo Fernández Aparicio, però als dos anys la família es trasllada a Madrid. Amb un amic anomenat Rafael Muro, va formar el seu primer conjunt, el Sextet Badia que convertirien en Los Blue Boys. Tocava violí, saxo, piano, bateria i algun instrument més. Manolo s'incorpora a Los Estudiantes i més tard va passar a Los Sonor com a teclista. Quan aquests es reconverteixen  sorgeixen Los Bravos. A Milà va conèixa la model Loti durant la gravació del "Show d'Antoine", amb qui es va casar molt enamorat, el 17 de març de 1967 (foto dalt). Loti  mor en accident de cotxe quan tots dos tornen del casament del baixista Miguel Vicens, estava embarassada del seu primer fill. Manolo no aconsegueix superar-lo i el 20 de març de 1968 es va suïcidar. Va deixar escrita una carta per als seus pares dient que no desitja que ningú pateixi per ell. El text de la carta deia així: "Estic completament segur de que hi ha Déu i que Ell em comprendrà i perdonarà, doncs el meu lloc és estar al costat de Lo, la dona que sempre he esperat, la dona a la qual he volgut amb tota la meva ànima, a la qual he perdut i sense la qual no puc viure". El seu lloc en el grup va ser ocupat per Jesús Gluck amb tot un xou mediàtic que ja us explicarem un altre dia. A la foto veureu a Mario entrevistant a Mike)
Montse Aliaga amb Mike Kennedy

Los Mustang – Catedral de Whinchester

Es trobava en un EP de l’any 1967 i va ser la cançó estrella i on també es trobaven “Dandy” dels Kinks, “Balada en la tumba de un soldado” i “Verás que es verdad”.  La cançó era dels anglesos The New Vaudeville Band que la van treure un any abans, al 1966 i va ser molt versionada al pais, es clar que al nostre paré la millor versió va ser la dels barcelonins. Els Mustang eren Santi Carulla (veu), Marco Rossi (guitarra solista), Antonio Mercadé (guitarra rítmica), Miguel Navarro (baix) i Tony Mier (bateria) i van mantenir aquesta formació inicial fins que el grup es va separar l’any 2000. La contraportada d'aquest EP que us posem al blog, veureu que està signan per Santi Carulla i dedican-lo a Mario. Us explicarem una curiositat. Los Mustang també van passar els rigors de la censura. Ells, eterns versioneros i que sols es preocupaven d'oferir bona música, van sentir el fred tall de les tisores del censor. La culpa la va tenir la cançó “La Batea”. Us ho explicarem i apreciareu fins a quin punt els censors arrissaven encara més prim i bordejaven l'estupidesa en pretendre salvaguardar els valors morals dels espanyolets de l'època. La versió original diu "La Batea como se menea", però Los Mustang van haver de canviar-la per "La Batea se balancea" i Sabeu perquè va haver de fer-ho o no deixaven editar el disc? Perquè el censor va saber adonar-se immediatament que allò de "menea" fomentaria la masturbació juvenil i calia salvaguardar la moral i la salut dels joves, ja que tots sabíem que això de "meneársela" estava malament per a la salut i et quedaves cec, com ens deien al col.legi els Hermanos. O potser aquell censor va veure connotacions polítiques en això de remenar el cotarro ja que la cançó és una versió d'un tema inclòs en el LP “Vivir como él”, vuitè àlbum de la banda xilena Quilapayún, publicat el 1971 i de fet la lletra està força canviada.

La Parrafada

Els Deu Manaments

Avui a La Parrafada recordarem una pel.lícula que va marcar la joventut de molts de la nostra generació i aprofitarem per rememorar també alguns dels cinemes més vinculants a nosaltres.

En aquells anys en què començàvem a sortir de la postguerra i encara es lluitava contra la fam, amb les cartilles de racionament que començaven ja a deixar-se de costat, hi havia una gran diferència entre cinema de Estrena i cinema de Reestrena, sobretot a nivell preus en les entrades i en serveis. Mario vivia a Sants i habitualment acudia, primer amb els seus pares i després ja amb la colla de Bassegoda, Bonvehi, Torns i les novietas, als cinemes de reestrena de la seva zona. De tant en tant, no massa vegades, la veritat i moltes d'elles en les sessions matinals, el portaven a les sales d’estrena. Mario va veure "Els Deu Manaments" en un cinema d'estrena i en sessió de tarda, al Coliseum, situat en l'anomenada llavors Avenida de José Antonio Primo de Rivera que amb l'arribada de la democràcia va passar a ser Granvia de les Corts Catalanes, entre el carrer Balmes i la Rambla Catalunya.

Quimet por su parte la va veure al cinema Moderno de Tarragona o aixó es el que li sembla, si bé no està segur del tot. Del que si està segur es que en el mateix cinema va veure "Help" dels Beatles.

Els cinemes habituals als que portaven a Mario els seus pares eren el cinema Albéniz, conegut popularment com a Cinema Manelic, Romero, Moderno, Alhambra i Continental a Collblanch, el Gayarre, Bohemio, Galileo, Arenas, Vallespir i el Avenida. Després es va inaugurar el Cinema Liceu i anys més tard, ja en la dècada dels 60 al barri de Sants van col.locar una sala d'estrena, per fi, el Palau Balañá, tots els altres, per descomptat, eren de reestrena i fem constà que Mario diu que es deixa tres dels que no recorda el nom, un a Collblanch, un altre a Santa Eulàlia, tots dos a Hospitalet de Llobregat i un a Hostafrancs. I Sabeu una cosa? Els caps de setmanaes col.locava el cartell de "No hi ha localitats" en tots ells i és que la gent anava al cinema, si les pel.lícules eren "bones", per veure el que es deia llavors "Sessió contínua", és a dir: Dos pel.lícules, No-Do, els anuncis de Movierecord-Estudis Moro i en molts casos dibuixos animats i podies entrar amb la pel.lícula començada i abandonaves el local quan arribaves al tros en què havies entrat o quedar-te per veure-la una altra vegada fins al final, a voluntat. Fins i tot li preguntaves a l'acomodador "Què ha passat?I ell t'ho explicava. Era un altre concepte de sala de cinema molt diferent a l'actual. De fet es menjaven pipes, tramuses, cacauets amb closca i altres "delicatessen" mentre per terra senties en caminar el soroll de les pallofas sobrants i notaves  una humitat que automàticament achacabas a nen o nena, ajupits entre les cadires mentre els pares els murmuraven "Acaba ja que et van a veure". En els galliners, en moltes ocasions, no havien cadires, trobaves un llarg banc i un acomodador en la foscor que deia "Apretaros que aquí caben tres más" i els de l'altre extrem havien de agafar-se al del costat per no caure.

Quimet recorda que en aquells anys a Constantí, el seu poble, hi havien dos cinemas La Sala Parroquial i un altre al que popularmen li deien "La Sala de Dalt", pero a Tarragona ciutat trobavem el Moderno, Tarragona, Femina, Capitol, Coliseum, Metropol, Principal i Central Cinema.

Tot i que "Els Deu Manaments" només va obtenir 1 Oscar als millors efectes especials (John Fulton), és una de les millors pel.lícules bíbliques de la història del cinema, sinó la millor de totes i sense ordinadors confeccionant decorats ni efectes especials. "Els Deu Manaments" va estar nominada en altres 6 categories: millor pel.lícula (derrotada per "La volta al món en 80 dies" de Michael Anderson), millors decorats en color (derrotada per "El Rei i jo" de Walter Lang), millor fotografia en color (derrotada per "La volta al món en 80 dies"), millor disseny de vestuari (derrotada per "El Rei i jo"), millor muntatge Anne Bauchens (derrotada per "La volta al món en 80 dies") i millor so Loren L. Ryder (derrotada per "El Rei i jo").

La carrera com a director de Cecil B. De Mille (a la foto) està plena de grans èxits de taquilla, encara que abastant un gran ventall de gèneres. Dins del Western destaquen “Union Pacific” i “Bufalo Bill; però va incursionà en molts altres destacant en la seva àmplia filmografia “La Policía Montada del Canadá”, “Cleopatra”, “Las cruzadas”, “Rey de Reyes”, “Sansón y Dalila” i les 2 versions de "Els Deu Manaments" (1923 i 1956). Totes les seves pel.lícules es pot dir que tenien un nexe en comú, l'espectacle per sobre de tot.

Nosaltres a El Temps Passa... i la música queda parlem avui de Els Deu Manaments de Cecil B. De Mille, per descomptat de la segona pel.lícula, filmada en technicolor entre 1954 i 1956. La primera era de l’any 1923. Els Deu Manaments és encara avui, una de les millors pel.lícules de tema bíblic realitzades per al cinema de Hollywood i per suposat una de les més espectaculars, tot i l'antiguitat que ja té. Avui posseeix encara el mateix encantar i sabor a nou del dia de l’estrena.

És clar que les pel.lícules al país arribaven tard, ja era l’any 1959 quan es va estrenar Els Deu Manaments a Espanya.

De totes les col.leccions de cromos de l'època, els més bonics que s'han editat a Espanya, possiblement sigui la col.lecció de "Els Deu Manaments" amb 210 cromos que eren autèntiques fotografies de la pel.lícula en format quadrat i a una mida inusual, molt més gran que la resta de col.leccions d'aquells anys. L'àlbum de 210 cromos va ser editat per Editorial Bruguera l'any 1959, al preu de 12 pessetes. Com hem dit aquesta és una col · lecció de cromos d'excepcional qualitat i molt més si considerem l'època en què es va fer. Les imatges mostrades en els cromos eren molt més apreciats per aquells que havia vist prèviament la pel.lícula i sentit la seva excel.lent i emocionant banda sonora per Emer Bernstein.

En aquella versió de 1956 filmada en Vistavisión (el 1972 es faria  una versió en 70 mil.límetres), quan entraves al cinema, seies i de sobte s'apagaven els llums, començava a sonar una música amb la pantalla apagada, una música que després no apareixeria en la pel.lícula. Es feia el silenci, s'il.luminava la pantalla apareixent un escenari amb un micròfon i darrere unes cortines tancades. Als 10 segons s'obrien les cortines i sorgia Cecil B. De Mille que en un to solemne deia:

Senyores i senyors, joves i ancians. És possible que sigui un procedir insòlit, parlar-los abans de la projecció d'un film, però és que el seu tema també és insòlit, la història del naixement de la llibertat, la història de Moisès.
Com tots vostès saben, la Bíblia omet uns 30 anys de la vida de Moisès. Aquest període abasta des que tenia tres mesos, quan va ser trobat a la riba del Nil per Bithia, la filla del faraó, qui el va adoptar i va criar a la cort d'Egipte, fins al dia en què ell es va assabentar que era hebreu i va matar a un egipci.

Per omplir el buit d'aquests anys hem recorregut a certs historiadors com ara Filón i Josefo. Filón és contemporani de l'època en que Jesús de Natzaret va venir al món i Josep va néiar l'any 37 de la nostra era i va arribar a ser testimoni de la destrucció de Jerusalem pels romans. Aquests historiadors van aconseguir consultar documents que després van ser destruïts o que es van perdre, tal com els Papirs del Mar Mort.

(El paràgraf que ve a continuació va ser tallat a tisora ​​per ordre de la censura franquista de l'època que va jutjar que no era bo per a la salut político-moral de l'espanyolet de a peu i en el doblatge que es va fer l'any 1959 va ser omès. No es podia jugar amb els castos censors que en la majoria dels casos, reprimits i obsessos pel sexe, la religió i la política, eliminaven només per demostrar tot lo atents que estaven, però la veritat és que veien gairebé sempre elefants volant on no hi havia ni mosques)

Deia Cecil B de Mille:
El propòsit d'aquesta pel.lícula és plantejar si els homes han de viure sota la llei de Déu o sota els capricis d'un dictador com Ramsés. Són els homes propietat de l'estat o són éssers lliures creats per Déu? Aquest mateix conflicte encara té vigència en l'actualitat.

Aquest va ser el tros retallat que no vam escoltar, el productor i director proseguia.

La nostra intenció no ha estat crear una història, sinó ser dignes de la divina inspiració d'aquella gran història en la qual fa 3.000 anys, van tenir origen els cinc llibres de Moisès.

La narració
de la vida de Moisès dura tres hores i trenta-nou minuts amb un descans cap a la meitat. Gràcies per la seva atenció
.



Cecil B. De Mille va realitzar la seva primera versió de "Els Deu Manaments" l'any 1923. Era cinema mut en blanc i negre, lògicament donat l'any en què es va fer. No obstant això, hi ha una part de la pel.lícula que està en Technicolor però utilitzant únicament dos colors. És tot un clàssic dins del cinema mut.

Encara que es tracta del mateix títol i del mateix director, són dues pel.lícules molt diferents que no haurien de comparar-se per veure quina és millor.

Ara i aprofitant la conjuntura us exposarem "Altres Deu Manaments"

Els 10 Manaments del dropo

1 -  Es neix cansat i es viu per descansar.
2 -  Estima el teu llit, com a tu mateix.
3 -  Si veus algú descansar, ajuda'l.
4 -  Descansa de dia perquè puguis dormir de nit.
5 -  El treball és sagrat, no el toquis.
6 -  Allò que puguis fer demà, no ho facis avui.
7 -  Treballa el mínim que puguis, el que hagis de fer que ho faci un altre.
8 -  Calma, mai ningú va morir per descansar.
9 -  Quan sentis el desig de treballar, seu i espera que se't passi.
10 -  Si el treball és salut, que treballin els malalts.
 



Moraleja:

El treball és una cosa molt bona, no siguis
  egoista i deixa-ho per als altres 

Ara saltarem a Catalunya i escoltarem
La Música Que es Feia a Catalunya

Enric Barbat – No fa gaires anys

Enric Barbat va ser el sisè membre d'Els Setze Jutges i aquest tema que us portem es trobava en un EP que va publicar l'any 1970 recordant la seva infantesa i la de molts de nosaltres. Enric Barbat va néixa a Barcelona l’any 1943 i va debutar amb Els Setze Jutges en un recital celebrat a la Facultat de Dret de Barcelona, el 1963. Desenganyat, Enric Barbat va gravar un disc, ja en els 70, en castellà, però va tornar al català en el que en opinió de Mario és el millor disc d'Enric Barbat, el LP "Quatre" que compta amb Carlos Cárcamo als teclats, te un contingut molt electrònic. El 13 d'abril de 2007, juntament amb la resta de components d'Els Setze Jutges va rebre la Medalla d'Honor del Parlament de Catalunya, en reconeixement per la seva tasca a favor de la cultura i la llengua catalanes durant la dictadura. Alguns es van queixar dien que el reconeixement arribava tard, però com “Más vale tarde que nunca”, cap d’ells va rebutjar la medalla. El passat 10 de decembre Enric Barbat ens va deixar, va morir a Menorca, on vivia des de feia décades, a causa d’un atac de cor. La veritat es que aquest any i el passat estan resultan molt cars al mon de la música, massa cars i s'en va massa gent.


Els 7 d’Aquí – 400 infants negres

Aquesta cançó es trobava en el primer EP, publicat per Concentric l’any 1967 del grup Els 7 d’Aquí. El seu cantant es deia Jordi Camps i en aquest disc trobem una bona versió de "Nit de Llampecs", encara que nosaltres a El Temps Passa… i la música queda ens quedem amb la de Los Relámpagos, tot i ser instrumental. Els 7 d'aquí eran un bon grup integrat per 7 components, nois i noies, es trobaven a cavall entre el folk, el gospel i el pop, encara que no van arribar a convertir-se mai en estrelles malgrat els seus bons jocs de veus. En el EP també troben la cançó “Nomes tu”, composta per Carlos Sist que creiem era component del grup. Els 7 d’Aquí van guanyar el tercer premi en el concurs La Festa de la Cançó Catalana de Ràdio Barcelona. Aquest EP que portem avui es va gravar en els estudis Sonotone.

Guillem d’Efak – Blues en sol

Aquest EP de Guillem d’Efak publicat per Concentric l’any 1965 i que compta amb Francesc Burrull a la direcció musical, incloïa sols tres cançons, aquesta que donava títul junt a “Ran, ran” i “Dissabte”. En la seva discografia hi ha que destacar també un altre EP amb el clàssic del blues americà "Febre", al costat de "Com ahir ", versió del tema del film "Casablanca", "Setembre, temps Plujos" i "Plorant". Posiblement siguien els millors discos de Guilemm d’Efak, junt a “Dimoni Cucarell”. La veritat i tenim que confesor-lo, tant Quimet com Mario senten una especial debilitat per Guillem d’Efak, aquest gran cantautor nascut a Rio Muni, Guinea Espanyola, l’any 1929 i que va morir a Mallorca el 1995, de veritable nom Guillem Fullana i Fada d'Efak i que va formar part de la Nova Cançó. Escriptor, poeta i cantant, Guillem d’Efak va escriure diversos llibres i també poesia i va compondre moltes cançons, algunes d'elles gravades per altres cantant com Núria Feliu que va enregistrar un disc sencer "Viure a Barcelona", amb cançons del mallorquí d'adopció on les lletres eren de Guillem d'Efak i la música d'Antoni Parera Fons.

Ara tornem a la música moderna, avui en diríem música pop, que es feia al pais.

Los 4 Ros – Vamos a San Francisco

Aquest tema és una versió del gran èxit del grup britànic The Flower Pot Men "Let's Go To San Francisco", escrita per John Carter i Ken Lewis. Va ser tot un estendard del moviment hippy a Anglaterra, classificant-se en les llistes americanes. Los 4 Ros realitzen una encertadíssima versió amb uns jocs de veus que fan lucinar per la seva qualitat. Es trobava en un EP publicat per Belter l'any 1967 i que també contenia "Domingo en el Valle”, “Con el nacer de un nuevo día” i “Adiós amor". Ja us hem comentat en diverses ocasions que poc podem dir-vos de Los 4 Ros, llevat que sempre hem estat convençuts que eren germans, però tampoc ho tenim clar. Ja cap els finals de la seva carrera van incorporrà un cinque membre y van passar a ser Los Ros. La veritat és que és una pena que es trobi tan poca informació per internet d'aquest bon grup, amb una discografia molt àmplia, en total van gravar 18 discos entre 1966 i 1979, tot EP's i singles i aixó si os ho podem dir, Los 4 Ros eren valencians.

Los Agnis –Lunes, lunes

Ara a El Temps Passa… i la música queda us portem un grup proper a la nostra juventut, Los Agnis. Aquest bon conjunt el formaven cinc joves de Collblanch, a l'Hospitalet de Llobregat, just a la frontera amb Sants que ja és Barcelona. Mario havia ballat en moltes ocasions al ritme de Los Agnis que entre altres llocs, acostumaven a tocar en una sala de festes situada al carrer Jocs Florals, per sota de l'estació de metro Mercat Nou, per supossat llavor era Mercado Nuevo. Estava en un pis, però no recorda el nom del local. Que sapiguem Los Agnis, tot i ser un bon grup amb bons seguidors, només van publicar aquest single amb la versió del tema de The Mamas & The Papas en una cara i "Muchacho de nuestra época" en l'altra, aquesta última era una compossió d'ells i el single de Los Agnis el va editar el segell Marfer l’any 1966. Per cert que aprop d'on estava aquesta sala de la que Mario no recorda el nom, és on assaja o assajaba La Companyia Elèctrica Dharma.

Los Gritos – Sentado en la estación

“Sentado en la estación” es un tema de l’any 1970, publicar como a cara A d’un single de Belter amb “Vamos a cantar” a l’altre costat, del grup Los Gritos. Amb aquesta cançó que va ser composada per Manolo Galván, es van presentar al Cinqué Festival del Atlántico, que tenia lloc a Puerto de la Cruz i si bé va guanyar Giorgio, ells es van clasificar en tercer lloc. La banda liderada per Manolo Galván, Los Gritos, si van guanyar, conjuntament amb Julio Iglesias autor de la cançó, el Festival de Benidorm del 68 amb "La vida sigue igual". Los Gritos eren Manolo Galván, Francisco Doblas, José Serra i José Ramón Muñoz. Quan Los Gritos van decidir reciclar-se, van passar a ser La Zarzamora i amb aquest nom van treure un únic LP que va ser produït per Juan Pardo, però quan van passar a ser La Zarzamora hi van haver alguns canvis, entre altres coses perquè van passar a ser cinc ja que es va incorporar l'organista i cantant José Iglesias González, el baixista va passar a ser Nono Figuera i a la guitarra trobàvem a José Fernández Tellez. Quan Manolo Galván va marxar ancara van gravar un disc sense ell. Manolo Galván es llançà en solitari per finalment i desenganyat dels mitjans de comunicació, les discogràfiques i la censura espanyola, marxar-se a Argentina on va tenir una brillant carrera, retirant-se fa un parell o tres d'anys.

Los Ángeles Negros – Murió la flor

En algunes ocasions us hem parlat de la novieta que Mario tenia a Mèxic, es deia Magnòlia. En una ocasió Mario va rebre un paquet des del país dels mariachis amb diversos singles. Un d'ells venia sense caràtula, només amb la funda promocional i li va cridar l'atenció quan va veure que el grup era Los Ángeles Negros, clar que quan el va escoltar Mario es va immediatament adonar que eren uns altres Ángeles Negros, no els espanyols que li sembla recordar eren valencians. Curiosament i en indagar, ens adonem que tampoc és un grup mexicà, Los Ángeles Negros que escoltem ara eren de San Carlos, a Xile. La banda la va fundar Mario Gutiérrez i un dels seus elements importants va ser el cantant Óscar Germain de la Fuente Maureira, però pel grup han passat bons músics al llarg dels anys. Aquest single va ser editat per EMI Odeon l'any 1969 i conté les cançons més conegudes d'aquest grup a cavall del pop i el bolero, "Y Volveré" i aquest que escoltem ara "Murió la flor" que era una composició de Germain de la Fuente i Nano Concha, ambdues cançons es van extreure del seu segon àlbum. A principi dels setanta Los Ángeles Negros es van assentar a Mèxic i actualment hi ha tres formacions musicals que treballen amb aquest nom. Creiem que dels membres originals només segueix Germain de la Fuente.
Los Ángeles Negros

Luis Aguilé – Miguel e Isabel

Tancarem El Temps Passa… i la música queda amb aquesta cançó de Luis Aguilé. Va ser una de les grans balades d'aquest cantant argentí que va viure a Cuba fins a l'arribada del règim castrista. Aquest tema, li va explicar una vegada Luis a Mario que el va composà inspirant-se en una parella que va conèixa quan residia a l'illa caribenya. A Mario sempre li recorda una altra parella de la colla del carrer Bassegoda, Bartolo e Isabel, sempre estaven com el gos i el gat. Trencaven, tornaven a estar junts, tornaven a trencar i un dia es van casar. Com Mario finalment va poder anar al sopar amb els seus antics amics de joventut, va asabantar-se que Bartolo e Isabel si segueixen junts i li agrada que sigui així. A ells, a aquests amics de juventut dediquem la cançó d’un altre bom amic Luis Aguilé que ja no està amb nosaltres, va morir a Madrid, el 10 d’octubre de 2009.
Bartolo i Juan, tots dos de la colla del carrer Bassegoda
A sota Mario Prades amb Luis Aguilé i les dones


I aquí teniu la nostre Pin-Up d’avui que quan parla per teléfon, sigui móvil o fix, a la nena li agrade possarse ben cómoda.


Ara recollim els trastets i fotem el camp per avui, us deixem amb la xarxa d’emisores de la Federació de Ràdios Locals de Catalunya, Ràdio L’Hospitalet de l’Infant, Ràdio Cap de Creus, Altafulla Ràdio, Ona La Torre i Ràdio Trinitat Vella. Xiquets, xiquetes que sigueu bons i bones, porteu-se bé i disfruteu de la vida que son tres dies i dos ja els hem viscut.

Aquí teniu un vídeo de Tony amb Grup, on mitiva Quimet Curull, tocan una cançó dels Beatles que va ser èxit en la veu de Joe Cocker.


A reveure

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il-lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

Link per decarregar-se el programa

No hay comentarios:

Publicar un comentario