Avuia El TempsPassa... ila músicaquedavolemdonarla benvinguda a unanovaemissoraque fa pochemsabutque emetel programa, encara que japórtentemps fent-ho. És queno ensassabentemde res. Estractade RàdioTrinitatVella, albarri de Sant Andreu, a Barcelona. Volem donarla benvinguda als seusoientsiseguimampliantla famíliad'El TempsPassa.Avuicomençaremviatjant entrencamíde Lisboa. Tot unclàssic quepràcticament totsconeixem. Des de laxarxad'emissores de
la Federació
de Ràdios Locals de Catalunya, Altafulla Ràdio, Ràdio L’Hospitalet de l’Infant,
Ràdio Cap de Creus, Ona La Torre
i ara també Ràdio Trinitat Vella, obrim la paradeta de El Temps Passa… i la
música queda.
Hermanas Fleta – El chacachá del tren
Obrim el programa
d’avui amb las Hermanas Fleta, Paloma
i Elia Fleta, filles del
gran tenor líric Miguel Fleta,
van ser unes de les que van acostar els "Discos Solicitados" a una línia molt més pop, el que es deia
llavors “Canción
moderna” i al costat de "Chino Li Wong", "El chacachá del
tren" que és un tema de 1955, son las cançons més populars de las Hermanas Fleta i aquesta
va arrivar a sonar i molt, en les emissores de l'època, de fet encara avui la
cançó forma part del repertori de gairebé totes les orquestres de ball,
nosaltres li donarem un Euro al Quimet que s’ha inflat de tocar-la. La lletra
va agradar molt i és que aquests portuguesos tirant "els tejos" a la nena
viatgera van cridar i molt l'atenció de l'època. Aquesta cançó la podríem
dedicar a l'amic Joao, portuguès
establert a Constantí, però no
perquè Joao es dediqui a
tirar-li els tejos a cap nena, pobre d’ell, aclarim-ho bé no sigui que la Herminia el posi a caldo, Joao i l’Herminia, la seva dona, son cunyats de Mario i també son amics de Quimet.
Quan a principis dels seixanta Las
Hermanas Fleta que durant molt de temps van ser acompanyades per l'Orquesta de Luis Araque, amb el que van gravar uns quans discos, es van separar, Paloma
va casar-se amb un nord-americà ies va dedicar a la vida familiar, va morir als 80, Elia es va passar al jazz, gravant dos EP 's amb el Tete Montoliu Trio i partipan a
festivals internacionals fins ben entrats els anys setanta.
Conchita Bautista – Olvidemos el mañana
Enaquest EPeditat perBelterl'any 1965, ConchitaBautistaversionaquatre temesdel Festival d'Eurovisió. “Muñeca de cera”, “Yo
te amé”, “Jamás, jamás”iaquestque escoltemara “Olvidemos el
mañana”. De fetConchitaBautista, nascudaa Sevillael 27 d'octubrede 1936,va participaren dues ocasionsen aquest festival. És la primeracantantespanyola queensva representaral Festivald'Eurovisió, era l'any1961 ies va celebrara Cannes, ella va cantar"Estando contigo"que es va classificarel nové llocobtenintnomés8 punts. Conchita
Bautista va formarpart de la delegacióespanyolaque va guanyar laXICopa d'Europa dela Cançó deKnokke, a Bèlgica, il'any 1969va guanyar elFestival de la CançóSingingEuropa, celebrata Holanda. El 1965, quatre anys més tardva tornar a participara Eurovisióque es va celebrar a Nàpolsamb "Que bueno, que bueno", aquesta vegadaquedant-se a0 puntsempatadaamb trespaïsos. La veritatésque hi ha unaversiód'aquest temaa càrrecde LosSírexque lidóna40voltes. ConchitaBautistatambé haestat cridadapel cinemai ha actuaten un muntde pel.lícules. Entre ellescal destacar"Lavenganza", dirigidal'any 1957per Juan AntonioBardem iprotagonitzadaper CarmenSevilla, JorgeMistral i Ralf Vallone. El filmva representar Espanyaen els premisÓscar deHollywoodde 1958 iva ser la primeracintaespanyolanominadaa l'Oscara la "MillorPel.lículade parla no anglesa". L'any 1975va morirl'únicafilla de Conchita Bautista, la nena tenia sols14 anysi va morira causa d'untumor. ConchitaBautistanoacostumava atocar el temaen les entrevistesiprogrames en quèparticipava, eramare soltera, una cosa moltmal visten aquella Espanyadels 60, ambmoltíssimsperjudicis iuna dictaduraen el poderplena demoralistesintencions, amb doblemoralen moltscasos.
Festival de Knokke, a Bèlgica, l'any 1969. D'esquerra a dreta
Núria Feliu, Peret. Conchita Bautista, Guillermina Motta i
Pere Gener dels Lone Star.
Los Catinos – La Tramontana
Amb aquesta cançó, interpretada en italià, aixó si, Los
Catinos es van presentar al Festival de SanRemo l’any 1968. La van defensar
conjuntament amb el seu autor, el cantant frances Antoine que per cert, va tindre primer un
enfrentament musical mediatic amb un altre cantautor frances Eduard, un home que portava unes chollas llargues fins la
cintura i que molts, entre ells Mario, sempre van creure que no eran de
veritat que portaba perruca. Más tard va ser Johnny Halliday que li va dedicar
a Antoine, del que tampoc es que poguem dir portava els cabells massa llarcs,
la cançó “Cabells llarcs, idees curtes”. "La Tramontana" es va publicar primer en un EP i després i tenin en compta els bons resultats de vendes, Belter va col.locar les quatre cançons en dos singles. A aquesta li va tocar "La balada de Bonnie and Clyde" a l'altre cara. Després dels Mustang
i al costat de Los Javaloyas, Los Catinos van ser els millors versioners
de l'època. Però ells no gravaven per multinacional i això els hi va posar més
difícil. Van ser junt a Los Pájaros Locos i els Golden Quarter, els primers grups catalans que van actuar a les matinals del Prince de Madrid. Inicialment es van dir Los
Ticanos, però un “Lumbreras” de la casa de discos de seguida va veure
que Los Catinos era mol millor
nom i els hi va fer canviar-lo. Eren de Barcelona, es van formar l’any 1962 i
es van desfer en el 73. Els seus components eren Manolo Vehi Méndez (veu), José
Antonio Muñoz Fortes (baix), Jordi
Cases Valls (teclats) (substituït posteriorment per Manuel de los Ojos Prieto), Marcelo PinillaMarín(guitarra) i Fernando Luna Figueres (bateria). Los Catinos van
tornar a posar-se en marxa i fa uns quants anys que actuen periòdicament a la
barcelonina Sala Tango.
Tony Ronald y sus Kroner’s – Lloré como un niño
Es tracta d'una versió del tema "Cry like a baby"
que van gravar el grup nord-americà The
Box Tops, liderat per Alex Chilton, els mateixos de "The Letter" que per cert, van
treure un munt de hits al seu pais, encara que aquí al nostre nomes sonaria
"La carta". Tony Ronald la va treure a un EP de l’any 1968 editat per EMI i on també trobaven
“Risas y luz” que ere una versió del
“Spicks & Specks” de The Bee Gees,
“That's why I'm crying” i “I'll take the blame”. En aquest disc i tot i
anar acompanyat per els Kroner’s,
el grup ja no consta a la caràtula del EP. L'holandès Tony Ronald va gravar en solitari, va crear el Kroner’s Dúo amb el basc José Luis Bolívar, més tard Tony & Charlie i finalment es va
llençar ja definitivament en solitario, si bé abans va formar Tony Ronald y sus Kroner's i pels Kroner's van passar gent de la talla
de Max Sunyer, José Mas "Kitflus", Francis
Rabassa, Jordi Colomer, Primitivo Sancho, Àngel Riba, Frank Mercader, Santi
Picó i altres. Hi ha dues etapes molt diferenciades en la carrera de Tony Ronald i que no podem deixar
d'esmentar. L'abans i el després de "Help", és a dir els seixanta i
tota la l'etapa posterior. Nosaltres ens quedem amb la primera, però no per ser
la dècada que tractem a El Temps
Passa... i la música queda, ho fem perquè creiem de tot cor que a
partir del "Help", amb tot i les seves xifres de vendes, les
horterades han estat contínues. Per cert, Tony va gravar un single en català amb les cançons "Estem
vivint" i "Cada dia" que ja hem escoltat a El Temps Passa... i la música queda.
També va gravar nadales. El seu veritable nom és Siegfried Andre Den Boer Kramer, va néixa a Holanda l’any 1941,
però és va vindre cap a Catalunya i va triomfar a Espanya. Des de fa décades
viu a Castelldefels, per la zona de la
Pava i forma part dels “Mágicos 60-70”.
Los Salvajes – Una chica igual que tú
Los Salvajes
són un altre dels grups habituals a El
Temps Passa... i la música queda. Van gravar cançons pròpies que van
funcionar i també moltíssimes versions. Aquest tema és una d'aquestes bones
versions del grup barceloní liderat per Gaby
Alegret i era dels britànics The
Troggs als quals Mikel Barsa,
el soci de Mario consideraba
eren la primera banda punk de la història de la música anglesa. The Troggs eren de Andover, a
Anglaterra i en els anys 60 van gaudir de la seva època daurada. Es van cridar
inicialment The Troglodytes i la seva cançó més famosa va ser
"Wild Thing" al costat d'aquesta que us portem ara en la versió de Los Salvajes, "With a Girl Like
You", ambdues de 1966. The Troggs eren el cantant Reg Presley, Dave Wright
(21 de gener de 1944 - 10 octubre 2008) cantant i guitarra, Ronnie Bond(4 maig 1943 - 13 de
novembre de 1992) bateria, Pete Staples
al baix i Chris Britton a la
guitarra. Aquesta cançó que escoltem ara es trovaba a un EP de l'any 1966 de Los Salvajes on també hi eren “Es la
edad”, “Píntalo de negro” i “Que alguién me ayude”. En els seus començamens Los Salvajes s'en van anar a Hamburg (foto al costat) i van estar una temporada tocan allà, tots els nois del conjunt, tret de Delfín, el bateria que degut a la seva edat no va poguer sortir d'Espanya i quan van tornar, va reincorporarse al grup.
Los Gatos Negros – Cadillac
Los Gatos Negros
van editar mitjansan Vergara l’any 1965, el que es pot considerar el seu millor
disc, on la peça estrella va ser aquest “Cadillac” dels Kinks, de fet nosaltres també creiem que aquest es el millor EP de
Los Gatos Negros i de fet es
també el que millor es va vendre. El EP també trobavem “Un efecto extraño”
versión del tema de Dave Berry, junt a “Eres un demonio”, versión del “Evil
hearted you” de The Yardbirds i
"I'll go crazy" de James
Brown que ells titulan “Voy a enloquecer”. Los Gatos Negros es van crear l’any 1961 i van començar gravant
per Belter el 1962, passant al segell Marbella i despres a Vergara, ja al 1965.
Inicialment eren Ernesto Rodríguez,
Xavier Soranells, David Giorcelli, Félix Serra i Quique Tudela, encara que després de canvis es van anan incorporan
Piero Carando, Frank Andrada, Francis Rabassa, Carles
Maleras i l’actriu i cantant Mone amb la que van gravar un LP l’any 1987. Los
Gatos Negros es van desfer el 1971, per tornar en els 80 i de nou al
segle XXI. Actualment el grup l'integren Frank Andrada, Ernesto
Rodríguez, Mark Cuevas, Valentí Adell i Quique Tudela. La veritat es que Los Gatos Negros van ser una de les
millors bandes de rock sortides a Barcelona, avui també diriem “garatge”, pero
el seu problema va ser que no traballeven per multinacional i la difusió del
seus discos no va ser mai l’adecuada. Pero quan finalment al 1970 van conseguir
un contracte amb l’EMI es van trovar que Vergara havie registrat el nom i van
passar a ser solsament Los Gatos,
pero no va tindre continuitat, si be despues de desferse als anys setanta, van
tornar als 80 un altre vegada com Los
Gatos Negros i van gravar un LP amb Mone (a la foto amb Mario Prades) com a cantant i un estil mes tecnificat, molt allunyat del
seu, per aixó creiem que no va funcionar. En els anys 70 Francis Rabassa va tocar amb Barcelona Traction i Quique Tudela va crear Furia. Carlos Maleras no va aceptar una proposta de Alain Milhaud per substituir a Manolo Fernández, organista de Los Bravos i aixó que es diu que li va
oferir un chec en blanc. Carlos Maleras
va morir l’any 2000.
Los Bravos – Los chicos con las chicas
Parlan de Los Bravos, Quimetsempre
els anomena els Senyors Black is black
i és que a ell el fet que en un concert revival celebrat ja en l'última dècada
i al qual va assistir, en una mateixa actuació toquessin quatre o cinc vegades
el "Black is black" gairebé el va fer alucinar. I això que de
guitarra i per substituir a Tony
Martínez que va morir el 19 de juny de l’any 1990, portaven a Santi Picó. Mario coneixia a la ex del Tony
que compartia pis a Madrid amb Azuzena,
la que va ser cantant del grup de heavy español Santa i amb qui ell tenía una bona amistat. A Los Bravos els descobreix Manolo Díaz, aleshores directiu de
Columbia que els va presentar al productor Alain Milhaud i es va posar en marxa l'engranatge d'una màquina
marcada per un sol hit internacional, el seu segon single "Black is
black" que va arribar a número dos en el Regne Unit i quarta posició als
Estats Units. A França no van arribar al cim de les llistes per culpa de Johnny Halliday que va versionar el
tema en un EP interpretant en francès i es va menjar. Los Bravos van ser un muntatge mà a mà
entre la discogràfica i una cadena de ràdio-fórmula i la seva presentació
oficial va ser en una edició especial d'El
Gran Musical al Teatre de la Zarzuela. Los Bravos van ser
l’unió de músics dels Sonor
i del grup mallorquí Mike & The
Runaways per crear una superbanda. De fet Los Bravos sorgeixen a Madrid, quan l’any 1965 coincideixen a la discoteca JaimaLos Sonor i Mike & The Runaways. Mike
(cantant), Pablo Sanlley
(bateria) i Miguel Vicens (baix)
tocaven en els segons, mentre que Tony
Martinez (guitarra) i Manolo
Fernández (òrgan) tocaven en els primers, decideixen unir-se i crear Los Nuevos Sonor. Van gravar cançons
interesantes entre elles "Simpathy", "La moto", "La Parada de l'autobús" i
aquest tema que va donar títol a la primera de les dues pel.lícules que van
filmar. La veritat és que van ser dos films sense més transcendència, purets
musicals per destacar als nois del grup, sobretot a Mike Kogel, el seu cantant que posteriorment passaria a
anomenar-se Mike Kennedy quan es
va llançar en solitari i els va deixar, però en el seu moment aquestes
pel.liculetes van funcionar molt bé. Sempre es va dir que a les gravacions dels
seus discos fetes a Londres, no tocaven ells els instruments, ho feien musics
d'estudi, inclus es va publicar a biografies de Los Bravos. Ara us parlarem del seu
organista. El 29de setembrede 1942neixa SevillaManoloFernándezAparicio, però alsdos anysla famíliaes trasllada a Madrid. Amb unamicanomenat RafaelMuro, va formar el seuprimer conjunt, el SextetBadiaque convertirienen LosBlueBoys. Tocavaviolí, saxo, piano, bateriaialgun instrumentmés. Manolos'incorpora aLosEstudiantesiméstard va passar aLosSonorcom a teclista. Quan aquestses reconverteixensorgeixenLos Bravos. A Milàva conèixa lamodelLotidurantla gravació del"Show d'Antoine", ambqui es va casarmoltenamorat, el 17 de marçde 1967 (foto dalt).Lotimoren accident decotxequan tots dostornendel casamentdel baixista MiguelVicens, estava embarassadadel seu primerfill. Manolono aconsegueixsuperar-loiel 20 de marçde 1968 esva suïcidar. Va deixarescrita unacartaper als seusparesdient queno desitjaque ningúpateixiper ell. El text de lacartadeiaaixí: "Esticcompletamentsegur de quehi haDéu i queEllemcomprendrà iperdonarà, doncs el meulloc ésestar al costat deLo, la dona quesempre heesperat, la donaa la qual hevolgutamb tota la mevaànima, a la qual heperdut isensela qual nopucviure". El seu llocen el grupva ser ocupatper JesúsGluckambtot unxoumediàtic queja usexplicaremun altredia. A la foto veureu a Mario entrevistant a Mike)
Montse Aliaga amb Mike Kennedy
Los Mustang
– Catedral de Whinchester
Es trobava en un EP de l’any 1967 i va ser la cançó estrella
i on també es trobaven “Dandy” dels Kinks, “Balada en la tumba de un soldado” i
“Verás que es verdad”. La cançó era dels
anglesos TheNew Vaudeville Band que la van treure un any abans,
al 1966 i va ser molt versionada al pais, es clar que al nostre paré la millor
versió va ser la dels barcelonins. Els Mustang eren Santi
Carulla (veu), Marco Rossi
(guitarra solista), Antonio Mercadé
(guitarra rítmica), Miguel Navarro
(baix) i Tony Mier (bateria) i
van mantenir aquesta formació inicial fins que el grup es va separar l’any
2000. La contraportada d'aquest EP que us posem al blog, veureu que està signan
per Santi Carulla i dedican-lo a Mario. Us explicarem una curiositat. Los Mustang també van passar els
rigors de la censura. Ells, eterns versioneros i que sols es preocupaven
d'oferir bona música, van sentir el fred tall de les tisores del censor. La
culpa la va tenir la cançó “La
Batea”. Us ho explicarem i apreciareu fins a quin punt els
censors arrissaven encara més prim i bordejaven l'estupidesa en pretendre
salvaguardar els valors morals dels espanyolets de l'època. La versió original
diu "La Batea como se menea",
però Los Mustang van haver de
canviar-la per "La Batea se balancea"
i Sabeu perquè va haver de fer-ho o no deixaven editar el disc? Perquè el
censor va saber adonar-se immediatament que allò de "menea"
fomentaria la masturbació juvenil i calia salvaguardar la moral i la salut dels
joves, ja que tots sabíem que això de "meneársela" estava malament
per a la salut i et quedaves cec, com ens deien al col.legi els Hermanos. O
potser aquell censor va veure connotacions polítiques en això de remenar el
cotarro ja que la cançó és una versió d'un tema inclòs en el LP “Vivir como
él”, vuitè àlbum de la banda xilena Quilapayún,
publicat el 1971 i de fet la lletra està força canviada.
La
Parrafada
Els Deu Manaments
Avuia LaParrafadarecordaremuna pel.lículaque va marcarla joventutde moltsde la nostra generacióiaprofitaremper rememorartambé alguns delscinemesmésvinculantsa nosaltres.
En aquellsanys
en quècomençàvema sortirde la postguerraiencaraes lluitavacontra
la fam, amblescartillesde
racionamentque començavenjaa deixar-sede
costat, hi havia unagran diferència entrecinema deEstrenaicinema deReestrena, sobretot
a nivellpreus enlesentradesien serveis. Marioviviaa Santsihabitualmentacudia, primer ambels
seus paresidesprés jaambla collade Bassegoda,
Bonvehi, Tornsilesnovietas, alscinemesde reestrenade la
seva zona. De tanten tant, nomassa vegades, la veritatimoltesd'elles enlessessionsmatinals, el portaven a
les sales d’estrena. Mariova veure "Els Deu Manaments" en
un cinemad'estrenai en sessióde tarda, al
Coliseum, situaten l'anomenadallavorsAvenidade
JoséAntonio Primode Riveraque amb l'arribadade la democràciava
passar a serGranviade les Corts Catalanes, entreel carrer Balmesi
la RamblaCatalunya.
Quimet
por su parte la va veure al cinema Moderno de Tarragona o aixó es el que li sembla, si bé no està segur del tot. Del que si està segur es que en el mateix cinema va veure "Help" dels Beatles.
Elscinemeshabituals alsque portavena Marioels seuspareseren elcinemaAlbéniz, conegutpopularmentcom a CinemaManelic, Romero, Moderno, Alhambra i Continental aCollblanch, elGayarre, Bohemio, Galileo, Arenas, Vallespiri elAvenida. Despréses va inaugurar elCinemaLiceui anysmés tard, ja en la dècadadels 60al barride Santsvan col.locaruna salad'estrena, per fi, el Palau Balañá, tots els altres, per descomptat, erende reestrenai fem constà queMariodiu quees deixatres delsque no recordael nom, un a Collblanch,un altrea SantaEulàlia, tots dosa Hospitalet de Llobregat i un a Hostafrancs. ISabeuuna cosa? Els caps desetmanaes col.locavael cartell de"No hi halocalitats" en tots ells iés que la gentanava alcinema, siles pel.lículeseren "bones", per veure el quees deiallavors "Sessió contínua", és a dir:Dospel.lícules, No-Do, els anuncis deMovierecord-Estudis Moroi en molts casosdibuixosanimatsipodiesentrar ambla pel.lículacomençadaiabandonavesel local quanarribavesal trosen quèhaviesentrat oquedar-teperveure-la una altravegadafins al final, avoluntat. Fins i tot lipreguntavesa l'acomodador"Què hapassat?” I ellt'hoexplicava. Era un altreconceptede salade cinemamolt diferenta l'actual. Defetes menjavenpipes, tramuses, cacauetsambcloscai altres "delicatessen"
mentre per terrasentiesen caminarel sorollde lespallofassobrantsinotavesuna humitatque automàticamentachacabasa neno nena, ajupitsentre lescadiresmentre elspareselsmurmuraven"Acaba ja queet van aveure". En elsgalliners, en moltes ocasions, no haviencadires, trobavesun llargbanci unacomodadoren la foscor quedeia"Apretaros que aquí cabentres más" iels de l'altreextremhavien deagafar-se aldel costat perno caure.
Quimet recorda que en aquells anys a Constantí, el seu poble, hi havien dos cinemas La Sala Parroquial i un altre al que popularmen li deien "La Sala de Dalt", pero a Tarragona ciutat trobavem el Moderno, Tarragona, Femina, Capitol, Coliseum, Metropol, Principal i Central Cinema.
Tot i que "Els Deu Manaments" només va obtenir 1Oscar alsmillors efectesespecials(John Fulton), és una delesmillors pel.lículesbíbliquesde la història delcinema, sinó la millorde totes isenseordinadorsconfeccionantdecoratsni efectesespecials. "Els Deu Manaments" va estar nominada en altres6 categories: millor pel.lícula(derrotada per "La volta al món en 80dies"de MichaelAnderson), millorsdecoratsen color(derrotada per "El Rei ijo"de WalterLang), millorfotografia en color(derrotada per "La volta al món en 80dies"), millordissenyde vestuari(derrotada per "El Reiijo"), millor muntatgeAnneBauchens(derrotada per "La volta al món en 80dies") imillor soLorenL.Ryder(derrotada per "El Reiijo").
La
carreracom
a directorde
CecilB.DeMille(a la foto) està plenade gransèxitsde taquilla, encara queabastantun gran ventallde gèneres. Dins delWesterndestaquen“Union
Pacific” i “Bufalo Bill; peròva incursionàen molts altresdestacanten la seva àmpliafilmografia “La Policía Montada
del Canadá”, “Cleopatra”, “Las cruzadas”, “Rey de Reyes”, “Sansón y Dalila” iles 2versions de "Els Deu Manaments" (1923i1956). Totes les sevespel.lícules espot dir quetenien unnexeen comú, l'espectacle per sobre de tot.
Nosaltresa El TempsPassa... ila músicaquedaparlem avuide ElsDeuManamentsde CecilB. DeMille, per descomptat dela segona pel.lícula, filmada entechnicolorentre 1954 i1956.La primera erade l’any 1923. ElsDeuManamentsésencara avui, una de lesmillors pel.lículesde temabíblicrealitzadesper al cinemade Hollywood ipersuposat unade les mésespectaculars, tot il'antiguitatque ja té. Avuiposseeix encara el mateixencantarisabor anoudel dia de l’estrena.
És
clar quelespel.lícules alpaísarribaven tard, ja era l’any 1959 quanes va estrenarElsDeu Manaments a Espanya.
De totes lescol.leccions decromosde l'època, elsmésbonicsque s'haneditata Espanya, possiblement siguila col.leccióde "ElsDeu Manaments" amb 210cromos queerenautèntiquesfotografies
de lapel.lícula enformatquadrati auna midainusual, molt més
granque la restade col.leccionsd'aquells anys. L'àlbumde 210cromosva ser editatper EditorialBrugueral'any 1959, al preu de 12pessetes. Com hem ditaquesta ésuna col · leccióde
cromosd'excepcionalqualitatimolt méssi considereml'època en quèes va fer. Lesimatgesmostradesen elscromoserenmolt mésapreciatsperaquellsque haviavistprèviamentla pel.lículaisentit la sevaexcel.lent
iemocionantbanda sonora perEmerBernstein.
En
aquellaversióde 1956filmada enVistavisión(el 1972 es fariauna versióen 70mil.límetres), quanentravesal cinema, seieside sobtes'apagavenels llums, començavaa sonaruna músicaamb la pantallaapagada, una música quedesprés noapareixeria enla pel.lícula. Es feiael silenci, s'il.luminavala pantallaapareixentun escenariambun micròfonidarrereunescortinestancades. Als10 segonss'obrienlescortinesisorgiaCecilB.DeMilleque en unto solemnedeia:
Senyoresi
senyors,jovesi ancians. Éspossibleque sigui unprocedirinsòlit, parlar-losabansde la projecciód'un
film, però és queel seu tematambéésinsòlit, la història del naixementde la llibertat, la
històriade Moisès. Com totsvostès
saben, la Bíbliaometuns 30anys de la
vidade Moisès. Aquestperíodeabastades quetenia tresmesos, quan va sertrobata la ribadel NilperBithia, la filla
delfaraó, quiel va adoptariva criar ala cortd'Egipte, fins al diaen què elles va assabentar queerahebreuiva matara unegipci.
Per omplirel
buitd'aquests anyshemrecorregut acertshistoriadorscom araFilóniJosefo. Filónéscontemporanide l'època enque Jesús deNatzaretva venir al móniJosepva néiar
l'any37 de la nostra erai va arribar aser testimonide la destruccióde Jerusalempels romans. Aquestshistoriadorsvan aconseguirconsultar documentsque després van serdestruïts oque es van perdre, talcom elsPapirsdel Mar Mort.
(El paràgraf que ve acontinuació
va sertallata tisoraper ordrede la censurafranquistade l'època queva jutjar queno era boper a la salutpolítico-moral de l'espanyolet dea peuien el doblatgeque es va ferl'any 1959va seromès. Noes podiajugar amb elscastoscensorsque en la majoriadels casos, reprimitsiobsessospel sexe, la religiói la política, eliminavennomésper demostrar tot loatents que estaven, peròla veritatésque veiengairebésempreelefantsvolantonno hi havia nimosques)
Deia Cecil B de
Mille:
El propòsit d'aquesta pel.lícula
és plantejarsi elshomes hande viuresota lallei de
Déuo sota elscapricis d'undictador comRamsés. Són elshomespropietat de l'estato sónésserslliurescreatsper Déu? Aquest
mateixconflicteencara tévigènciaen
l'actualitat.
Aquest va ser el
tros retallat que no vam escoltar, el productor i director proseguia.
La nostraintenció
noha estat crearuna història,
sinó serdignes de ladivinainspiraciód'aquella granhistòria
en la qualfa 3.000anys, van tenirorigen
elscinc llibresde Moisès.
La narracióde
la vidade Moisèsdura tres horesi trenta-nou
minuts ambun descanscap a
la meitat. Gràciesper la seva atenció.
CecilB.DeMilleva realitzarla seva primeraversió de "Els Deu Manaments" l'any 1923.Eracinemamuten blancinegre, lògicamentdonatl'any en quèes va fer. No obstant això, hi
ha una partde la pel.lículaque està enTechnicolorperò
utilitzantúnicamentdos colors. És totun clàssicdins del cinemamut.
Encara
que estracta del mateixtítolidel mateix director, sóndues pel.lículesmoltdiferents queno haurien decomparar-seperveure
quinaés millor.
Araiaprofitantla conjunturausexposarem"Altres Deu Manaments"
Els
10Manamentsdel dropo
1 - Esneixcansaties viuper
descansar. 2 - Estima el teullit, com
a tumateix. 3 - Siveus algúdescansar,
ajuda'l. 4 - Descansade diaperquè
puguisdormirde nit. 5 - El treballéssagrat,
noel toquis. 6 - Allò quepuguisfer
demà, no ho facisavui. 7 - Treballael mínim quepuguis,
el quehagis de ferque hofaci un altre. 8 - Calma, mainingúva morir perdescansar. 9 - Quansentisel desigde treballar, seu i esperaque se't passi. 10 - Si el treballés salut, que treballinelsmalalts.
Moraleja:
El treball ésuna cosa moltbona, no siguis
egoistaideixa-ho per als altres
ArasaltaremaCatalunya iescoltarem
La Música Que
es Feia a Catalunya
Enric
Barbat – No fa gaires anys
Enric Barbat
va ser el sisè membre d'Els Setze
Jutges i aquest tema que us portem es trobava en un EP que va publicar l'any 1970 recordant la seva infantesa i la de molts de nosaltres. Enric Barbat va néixa a Barcelona l’any
1943 i va debutar amb Els Setze Jutges
en un recital celebrat a la Facultat de Dret de Barcelona, el 1963.
Desenganyat, Enric Barbat va gravar un disc, ja en els 70, en castellà, però va tornar al
català en el que en opinió de Mario és
el millor disc d'Enric Barbat,
el LP "Quatre" que compta amb Carlos
Cárcamo als teclats, te un contingut molt electrònic. El 13 d'abril de
2007, juntament amb la resta de components d'Els Setze Jutges va rebre la Medalla d'Honor del Parlament de Catalunya,
en reconeixement per la seva tasca a favor de la cultura i la llengua catalanes
durant la dictadura. Alguns es van queixar dien que el reconeixement arribava
tard, però com “Más vale tarde que nunca”, cap d’ells va rebutjar la medalla. El
passat 10 de decembre Enric Barbat ens va deixar, va morir a Menorca, on vivia
des de feia décades, a causa d’un atac de cor. La veritat es que aquest any i
el passat estan resultan molt cars al mon de la música, massa cars i s'en va massa gent.
Els 7
d’Aquí – 400 infants negres
Aquesta cançó es trobava en el primer EP, publicat per
Concentric l’any 1967 del grup Els 7 d’Aquí. El seu cantant es deia Jordi Camps i en aquest disc trobem
una bona versió de "Nit de Llampecs", encara que nosaltres a El Temps
Passa… i la música queda ens quedem amb la de Los Relámpagos, tot i ser instrumental. Els 7 d'aquí eran un bon grup integrat per 7 components, nois i
noies, es trobaven a cavall entre el folk, el gospel i el pop, encara que no
van arribar a convertir-se mai en estrelles malgrat els seus bons jocs de veus.
En el EP també troben la cançó “Nomes tu”, composta per Carlos Sist que creiem era component del grup. Els 7 d’Aquí van guanyar el tercer premi en el
concurs La Festa
de la Cançó Catalana
de Ràdio Barcelona. Aquest EP que portem avui es va gravar en els estudis Sonotone.
Guillem d’Efak – Blues en sol
Aquest EP de Guillem
d’Efak publicat per Concentric l’any 1965 i que compta amb Francesc Burrull a la direcció
musical, incloïa sols tres cançons, aquesta que donava títul junt a “Ran, ran”
i “Dissabte”. En la seva discografia hi ha que destacar també un altre EP amb el
clàssic del blues americà "Febre", al costat de "Com ahir
", versió del tema del film "Casablanca", "Setembre, temps
Plujos" i "Plorant". Posiblement siguien els millors discos de
Guilemm d’Efak, junt a “Dimoni Cucarell”. La veritat i tenim que confesor-lo, tant
Quimet com Mario senten una especial debilitat
per Guillem d’Efak, aquest gran
cantautor nascut a Rio Muni, Guinea Espanyola, l’any 1929 i que va morir a
Mallorca el 1995, de veritable nom Guillem
Fullana i Fada d'Efak i que va formar part de la Nova
Cançó. Escriptor, poeta i cantant, Guillem d’Efak va escriure diversos
llibres i també poesia i va compondre moltes cançons, algunes d'elles gravades
per altres cantant com Núria Feliu que
va enregistrar un disc sencer "Viure a Barcelona", amb cançons del
mallorquí d'adopció on les lletres eren de Guillem d'Efak i la música d'Antoni Parera Fons.
Ara tornem a la música moderna, avui en diríem música pop,
que es feia al pais.
Los 4 Ros – Vamos a San Francisco
Aquest tema és una versió del gran èxit del grup britànic The Flower Pot Men "Let's Go To
San Francisco", escrita per John
Carter i Ken Lewis. Va
ser tot un estendard del moviment hippy a Anglaterra, classificant-se en les
llistes americanes. Los 4 Ros
realitzen una encertadíssima versió amb uns jocs de veus que fan lucinar per la
seva qualitat. Es trobava en un EP publicat per Belter l'any 1967 i que també
contenia "Domingo en el Valle”, “Con el nacer de un nuevo día” i “Adiós
amor". Ja us hem comentat en diverses ocasions que poc podem dir-vos de Los 4 Ros, llevat que sempre hem estat
convençuts que eren germans, però tampoc ho tenim clar. Ja cap els finals de la seva carrera van incorporrà un cinque membre y van passar a ser Los Ros. La veritat és que és
una pena que es trobi tan poca informació per internet d'aquest bon grup, amb
una discografia molt àmplia, en total van gravar 18 discos entre 1966 i 1979,
tot EP's i singles i aixó si os ho podem dir, Los 4 Ros eren valencians.
Los Agnis –Lunes, lunes
Ara a El Temps Passa… i la música queda us portem un grup
proper a la nostra juventut, Los Agnis. Aquest bon conjunt el formaven cinc
joves de Collblanch, a l'Hospitalet de Llobregat, just a la frontera amb Sants
que ja és Barcelona. Mario havia
ballat en moltes ocasions al ritme de Los
Agnis que entre altres llocs, acostumaven a tocar en una sala de festes
situada al carrer Jocs Florals, per sota de l'estació de metro Mercat Nou, per
supossat llavor era Mercado Nuevo. Estava en un pis, però no recorda el nom del
local. Que sapiguem Los Agnis, tot i ser un bon grup amb bons seguidors, només
van publicar aquest single amb la versió del tema de The Mamas & The Papas en una cara i "Muchacho de nuestra
época" en l'altra, aquesta última era una compossió d'ells i el single de
Los Agnis el va editar el segell Marfer l’any 1966. Per cert que aprop d'on estava aquesta sala de la
que Mario no recorda el nom, és on assaja o assajaba La Companyia Elèctrica Dharma.
Los Gritos – Sentado en la estación
“Sentado en la estación” es un tema de l’any 1970, publicar
como a cara A d’un single de Belter amb “Vamos a cantar” a l’altre costat, del
grup Los Gritos. Amb aquesta cançó que va ser composada per Manolo Galván, es
van presentar al Cinqué Festival del Atlántico, que tenia lloc a Puerto de la Cruz i si bé va guanyar
Giorgio, ells es van clasificar en tercer lloc. La banda liderada per Manolo Galván, Los Gritos, si van guanyar, conjuntament amb Julio Iglesias autor de la cançó, el Festival de Benidorm del 68 amb
"La vida sigue igual". Los
Gritos eren Manolo Galván,
Francisco Doblas, José Serrai José Ramón Muñoz. Quan Los
Gritos van decidir reciclar-se, van passar a ser La
Zarzamora i
amb aquest nom van treure un únic LP que va ser produït per Juan Pardo, però quan van passar a ser
La Zarzamora hi van haver alguns canvis, entre
altres coses perquè van passar a ser cinc ja que es va incorporar l'organista i
cantant José Iglesias González,
el baixista va passar a ser Nono
Figuera i a la guitarra trobàvem a José Fernández Tellez. Quan Manolo Galván va
marxar ancara van gravar un disc sense ell. Manolo Galván es llançà en solitari per finalment i desenganyat
dels mitjans de comunicació, les discogràfiques i la censura espanyola,
marxar-se a Argentina on va tenir una brillant carrera, retirant-se fa un
parell o tres d'anys.
Los Ángeles Negros – Murió la flor
En
algunesocasionsus hemparlat
de lanovietaque Marioteniaa Mèxic, es deiaMagnòlia. En una ocasióMariova rebre unpaquetdes del paísdels mariachisambdiversos singles. Un
d'ellsveniasensecaràtula, només ambla
fundapromocional ili va
cridar l'atenció quan va veure queel grup eraLos ÁngelesNegros, clar que quanel va escoltarMarioes vaimmediatamentadonar queeren uns altresÁngelesNegros,
no elsespanyols queli semblarecordarerenvalencians. Curiosament ien indagar, ensadonem
quetampoc és ungrupmexicà, Los ÁngelesNegrosque escoltemaraerende
San Carlos, a Xile. La bandala va fundarMarioGutiérrez iun dels seuselementsimportants va serel cantantÓscarGermainde la Fuente Maureira, peròpel gruphan passatbonsmúsicsal
llargdels anys. Aquestsingle va sereditatper
EMIOdeonl'any 1969iconté lescançonsmésconegudes d'aquestgrupa cavalldel pop iel bolero, "YVolveré" i aquest que escoltemara"Murióla
flor" que era una composició deGermainde la Fuente iNanoConcha, ambduescançonses van extreuredel seu segonàlbum. A
principidels setantaLos
ÁngelesNegroses van
assentara Mèxiciactualmenthi ha tresformacionsmusicals quetreballen amb aquestnom. Creiemque
delsmembres originalsnomés
segueixGermainde la Fuente.
Los Ángeles Negros
Luis Aguilé – Miguel e Isabel
Tancarem El Temps Passa… i la música queda amb aquesta cançó
de Luis Aguilé. Va ser una de les grans balades d'aquest cantant argentí que va
viure a Cuba fins a l'arribada del règim castrista. Aquest tema, li va explicar
una vegada Luis a Mario que el va composà inspirant-se
en una parella que va conèixa quan residia a l'illa caribenya. A Mario sempre li recorda una altra
parella de la colla del carrer
Bassegoda, Bartolo e Isabel, sempre estaven com el gos i el
gat. Trencaven, tornaven a estar junts, tornaven a trencar i un dia es van
casar. Com Mario finalment va
poder anar al sopar amb els seus antics amics de joventut, va asabantar-se que Bartolo e
Isabel si segueixen junts i li agrada que sigui així. A ells, a aquests amics de
juventut dediquem la cançó d’un altre bom amic Luis Aguilé que ja no està amb nosaltres, va morir a Madrid, el 10 d’octubre de 2009.
Bartolo i Juan, tots dos de la colla del carrer Bassegoda
A sota Mario Prades amb Luis Aguilé i les dones
I aquí teniu la nostre Pin-Up d’avui que quan parla per teléfon, sigui móvil o fix, a la nena li agrade possarse ben cómoda.
Ara recollim els trastets i fotem el camp per avui, us deixem
amb la xarxa d’emisores de la Federació de Ràdios Locals de Catalunya, Ràdio
L’Hospitalet de l’Infant, Ràdio Cap de Creus, Altafulla Ràdio, Ona La Torre i Ràdio Trinitat Vella.
Xiquets, xiquetes que sigueu bons i bones, porteu-se bé i disfruteu de la vida
que son tres dies i dos ja els hem viscut.
Aquí teniu un vídeo de Tony amb Grup, on mitiva Quimet Curull, tocan una cançó dels Beatles que va ser èxit en la veu de Joe Cocker.
A reveure
Quimet
Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il-lusió per viure i
compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario