Pot semblar quansevol poble de la costa catalana, però es la capital de
Tarragona. El Mediterrani vist des de les muralles (Foto: Mario Prades)
A El Temps Passa… i la música
queda pretenem bàsicament i gràcies a
la música, ajudar-vos a recordar
el passat, amb cançons que van
marcar els anys seixanta al país,
grups, cantants i
temes que van formar part de la joventut de molts de nosaltres. Es clar que per a altres possiblement escoltar El
Temps Passa... i la música queda pot representar descobrir tot un univers musical
desconegut i gràcies a l'ajuda del blog amb totes les seves imatges, donar-nos compte de quan ridículs érem o potser no ho érem tant.
Era la moda d'aquells
anys i que cíclicament va retornant al carrer que consti.
La joventut sempre es troba enfrontada en una lluita generacional amb els seus progenitors. Mario recorda que el
seu pare deia que "La
joventut és una malaltia que es cura amb els anys"
i afegia: "En
el moment en què t'adones que necessites saber molt més i que amb prou feines saps
res, és quan comences
a ser adult". Per tant avui anem a
emprendre el nostre viatge en el temps, però en
lloc d'una màquina com HG Wells, nosaltres viatgem
en ales de la música. Obrim la paradeta
d’El Temps Passa… i la música queda.
Los 5 Latinos – Amor joven
Aquest tema que ens porten des de l'Argentina Los 5 Latinos era una composició dels
nord-americans Ric Cartey i Carole Joyner que la van escriure l'any 1956 i els primers que la van gravar van ser Ric
Cartey With The Jiva-Tones, el 24 de novembre de 1956. Uns altres que també la van portar a
l'èxit van ser Sonny James, The Crew-Cuts i l'actor i cantant Tab Hunter, ja en el 57
i que va ser número U del Billboard. A partir de 1958 les versions
del tema van proliferar i trobem cantant-la a
Frankie Avalon, el duet britànic Bo and Peep i en aquest enregistrament es diu que participa Mick
Jagger, Lesley Gore,
Mary Hopkin, Connie
Smith & Nat
Stuckey, Donny Osmond,
Ray Stevens i
Twister Alley, entre muchos
otros. Los 5 Latinos van
ser un grup vocal que va arribar des d'Argentina i estaven liderats per Estela Raval (Buenos Aires, 19 de maig
de 1929), dona amb una bona veu. Los 5 Latinos es van crear l’any 1957 i eren Estela Raval, el seu marit el
trompetista Ricardo Romero,
juntament amb Héctor Buonsanti, Mariano Crisiglione i Jorge Francisco Patar, aquest últim
reemplaçat el 1960 per Carlos Antimori.
L’any 1957 van gravar el seu primer single amb aquesta cançó que escoltem ara “Amor
joven" i a l'altre cara “Abran las ventanas" i el 1958 el seu primer àlbum
"¡Maravilloso! ¡Maravilloso!" on van ser acompanyats per l'orquestra
de Waldo de los Ríos i que va
incloure així mateix aquest tema. Nosaltres os la puntxem des de un CD recopilatori
titulat “Los Cinco Latinos. Sus Primeros EP's En España (1958-1960)” i sona a El Temps Passa... i la música queda,
des de la xarxa d’emisoras de la
Federació de Ràdios Locals de Catalunya que
emeten el programa, Altafulla Ràdio,
Ràdio l’Hospitalet de l’Infant,
Ràdio Cap de Creus, Ràdio Trinitat
Vella i Ona La Torre. Estela havia
cantat amb el grup Las Alondras
i en l'Orquesta de Raúl Fortunato
i el seu marit Ricardo Romero va
militar en diverses formacions, entre elles l'orquestra de jazz Los Colegiales. Junts van formar part
del grup Los 4 Bemoles del qual
van sorgir Los 5 Latinos. El
1969 Estela Raval es va llançar com a
solista encara que al final van tornar a posar en marxa el grup com Estela Raval y Los 5 Latinos, l'any 1982.
El 29 de Juny de 1960 van debutar al Florida
Park de Madrid i van fer una gira per Espanya amb The Platters. Per cert, ens hem assabentat que Estela Raval ha mort el dimecres 6 de juny, es dir, ahir, a causa d'un càncer.
Lita Torelló – Cúlpale a la bossanova
Lita Torelló va grabar l’any 1963 aquesta cançó, versió del èxit
de Eydie Gorme que també la va
gravar en castellà, a un EP publicat per Vergara on Lita Torelló també ens
canta “La tercera luna”, “Como tú no hay ninguno” i “Tú vendrás a mí”.
Curiosament aquesta cançó també la van gravar Gelu, Franciska i Rosalia que
eren les Noies Ye-Yés més important de la década. Lita va començà a cantar amb 9 anys, era una “nena prodigio”. La
noia és deia en realitat Dolors Torelló,
peró va ser coneguda artísticament com Lita
Torello. Es va convertir en una de les veus més populars dins les
solistes dels anys 60. Havia nascut a Barcelona l'11 de maig de 1946. Lita Torelló va començar sent gairebé
una nena, a finals dels 50 amb un EP compartit on ella cantava "Quiero la
burrita Non". Un parell o tres d'anys després va signar contracte amb
Vergara i va participar al Festival de la Cançó de la Mediterrània,
aconseguint el segon lloc amb la cançó “Presentimiento”, era 1961 i el tema es
va incloure al seu primer EP amb altres tres versions de cançons del Festival. També va participar en
diverses ocasions al Festival de la Canción Española
de Benidorm. De fet va ser una cantant molt prolifera ja que va arribar
a gravar catorce EP's sols per Vergara, només entre 1964 i 1966. Despres passaria a
altres segells i seguiria gravant. Lita Torelló a
finals dels 60 va deixà la seva carrera musical en casar-se, con solia passar
moltes vegades amb les cantants femenines.
Dúo Dinámico – Perdóname
Una de les cançons més importants dins de l'àmplia discografia del Dúo Dinámico és, indiscutiblement, aquest "peaso cansión" que us portem ara a El Temps Passa... i la música queda, perquè la recordem tots junts. Es trobava en un EP publicat l'any 1962 que també incloïa "Bailando twist", "Me gusta el twist" i "¿Dime por qué?". És una d'aquelles cançons que com diu Quimet, són "agraïdes" perquè
et permetien prendre a la teva parella entre els teus braços i ballar molt agarraets. El Dúo Dinámico va néixa a Barcelona el 28 de desembre de 1958. Tant Manolo com Ramón havien estudiat Peritatge Industrial. Les primeres actuacions en públic, la van realitzar veritablement en les festes que es celebraven a l'empresa on treballaven, la fàbrica de motors d'aviació Elizalde SA, però oficialment la primera es va produir en aquest programa "La comarca nos visita", de Ràdio Barcelona. En aquest moment es deien The Dynamic Boys, però el presentador del programa, un gran home de las
ondas que es deia Enrique Fernández, els va batejar com Dúo Dinámico, Manolo i Ramón van acceptar el nom i així va quedar per a la història de la música pop espanyola. El seu primer disc es va publicar a la tardor de 1959. Van realitzar 4 pel.lícules i a partir dels vuitanta van saber mantenir una carrera sense prodigar-se en exces, però sabent fer-se valorar i és que el Dúo Dinámico sempre ha sabut escollir un bon manager. Ells ho van definir perfectament quan fa poc mesos, arran del disc del seu 50 aniversari en el món de la música, van dir "No es tracta de cantar, es tracta d'encantar".
Los Relámpagos – Baby elephant
walk
Aquesta es una bona composició
del gran Henry Mancini que va
fer per a la pel.lícula “Hatari” , un bon film que si bé el protagonitzaba John Wayne, anaba sobre Àfrica i la
cacera d’animals salvatges vius i es va rodar tota a l'Àfrica negre. Com podreu comprovar escoltan-la, el grup Los Relámpagos realitzan una versió
genial que va fer que molts es pensesin que aquesta cançó era seva, de fet aixó
va arrivar a dir-se. Van començar sent Dick
i Los Relámpagos i van acompanyar a Mike Ríos en enregistraments i actuacions i també a altres, entre
ells el Dúo Cramer i a Juan Pardo en el seu primer EP quan
firmaba com Juan Pardo y su Conjunto.
Los Relámpagos van ser una de
les millors bandes instrumentals surgides al panorama espanyol, estaven
liderats per José Luis Armenteros
(guitarra) que posteriorment es va dedicar a la producció i composició després
de deixar-losl'any 1968. Per Los
Relámpagos van passar a més a més, Pablo Herrero (òrgan), Ricardo
López Fuster (bateria), Juanjo
Sánchez Campins (baix, i guitarra solista) i que va morir el 23 d'agost
de 2008, Ignacio Sánchez Campins
(guitarra rítmica i orgue), Juanjo
Sánchez Campins Jr (guitarra rítmica) i Fernando Mariscal Jimeno (bateria). Per cert, aquesta cançó la fan servir actualment a un anunci de televisió, criem que d'un cotxe
Los Flaps – Washigton Square
Los Flaps van ser una banda amb
entitat pròpia i també van fer de grup d'acompanyament de molts solistes. El
tema que escoltem ara a El Temps Passa… i la música queda, estava inclos en un
EP publicat per RCA-Victor l’any 1964. El grup Los Flaps eren 4 bons
instrumentistes, estudiants d'enginyeria aeronàutica. La primera formació
estava integrada per José Antonio Álvarez Alija a la bateria, Manolo
Díaz-Pallarés a la guitarra rítmica, Juan Antonio González "Ñique" al
baix i Álvaro Yébenes a la guitarra solista. Funcionaren del 1964 al 1965, a la fi del 64 Álvaro
i Juan Antonio van deixar el grup i van formar Los Continentales per més tard incorporar-se a Los Canarios, mentres José Antonio i
Manolo van continuar amb Los Flaps
amb Julián Sacristán a la guitarra solista i Alberto Nuevo al baix. Encara van
haver més canvis i això Los Flaps només van gravar dos EP's. Desfets Los Flaps, Julián
Sacristán va ser membre de Los Flecos,
Manuel Díaz Pallarés es va incorporar a Los
Polaris, Luis Baizán va ser component de Los Pasos i Alberto Nuevo va
ser fundador de Los Camperos.
Mario i per la foto d’aquest disc, sempre ha cregut que un dels components de
Los Flaps va ser José Mari Guzmán (CRAG, Cadillac, etc.) i si el de la cuberta
del disc no ho es, se li sembla molt (el primer per la dreta). Un altres dos components de Los Flaps, Eduardo Bartrina i Santi González van anar a Los Jets.
Los Flaps a una actuació
Dúo Juvent’s – Mira como bailo
yo
Emili Huger, un dels components del Dúo Juvent’s, ens va visitar
(a la foto Quimet Curull, Mario Prades i Emili Huger) al estudi gran d’Altafulla Ràdio i vem fer un
programa especial amb entrevista, l’única vegada que hem entrevistat a algú a
El Temps Passa… i la música queda. Després de dedicar un programa sencer al Dúo Juvent’s els vem deixar descansar,
però els vem tornar a rescatar i els seus discos s'èscoltan
de nou a El Temps Passa... i la música
queda. Aquest tema és una peça desenfadada i plena de ritme que es va
editar l’any 1954, versió d’un tema del cantant italià Ennio Sangiusto i uns altres que la van gravar van ser Los Pájaros Locos.
Emili Huger i Javier Lardín treballaven a la Pegaso i van deixar el seu treball entre
camions per dedicar-se a la música. Van començar el seu periple d'actuacions l’any
1961 i van fitxar pel recent creat segell Vergara, començant a gravar en el 62.
Realitzaren molts concerts a Catalunya, Valencia i sobretot Mallorca. El Dúo Juvent's van decidir presentar-se
a Madrid i van ser contractats per actuar el primer cap de setmana de juny de
1963. Però el 3 de juny va morir el papa
Joan XXIII i el govern va decretar tres dies de dol nacional. Aixó volia
dir “Tot fermat”. Es van tancar els balls i sales de festes i el Dúo Juvent's van tornar a Barcelona
sense haver pogut actuar. A la tardor tornarien per fer-ho a la sala Imperator i l’any 1964 anirien de
nou a la capital del Regne. També a l'any 1964 el Dúo Juvent’s van participar al Festival de la
Mediterrània i pocs mesos més tard es van desfer
després de deixar set EP s gravats.
Los Milos – Pitágoras
Tota una lliçó de matemàtiques
és la que ens porten aquest tercet valencià. Los Milos ens mostran una forma de comprende el teorema de Pitàgoras diferent a la que ensenyaban
al col.legi, molt més distret, la veritat. Los Milos eren Emilio
Baldoví que els va deixà i va emprendre carrera en solitari, amb molt
èxit, sota el nom artístic de Bruno
Lomas, al costat de Salvador
Blesa guitarra solista i tercera veu i Vicente Castelló guitarra acústica i segona veu. Van començar
l'any 1959 i inicialment a Los Milos
hi havia un quart component que va marxar perquè creia que la música havia de
ser només reivindicativa, es deia Ramon
Peleguero Sanchís i era de Xàtiva, del carrer Blanc. Es tracta del
cantautor Raimon. Aquesta cançó
es trobava en un EP publicat l’any 1961 i va ser recuperada a una col.lecció de
CD’s editats per la revista Cambio 16.
La cançó també es va incloure a un triple CD que va editar el segell Hispavox
l'any 1994 titulat "Los Jóvenes (Las canciones en español de tus
Guateques)" amb tot un seguit de artistes espanyols dels 60's. Quan Bruno Lomas s’en va anar, Vicente Castelló i Salvador
Blesa van crear Los
Top-Són que més tard es reconvertiren en Los Huracanes. Tots ells forman part de la cultura pop valenciana
i avui en dia son noms de referencia.
Los Catinos – Linda Rosie
Un dels grans compositors i també cantant nord-americà, és Neil Diamond, autor d'aquest tema que ara ens porten Los Catinos i que originalment es va titular "Crackin Rosie". Era la cara A d'un single amb "Knock three times" de Tony Orlando & Down a l'Altre cara i que és va publicar mitjansan Belter l'any 1971. Són un grup que van començar sent Los Ticanos fins que un "llumeneres" de la discogràfica els va dir que Los Catinos era molt més comercial i es van haver de canviar el nom. Van ser al costat de Los Pájaros Locos i Golden Quarter, els primers grupso catalans de pop que van actuar en les matinals del Price de Madrid. Los Catinos, al costat dels Mustang i Los Javaloyas, van estar els
més destacats verioners de la seva època, els dos primers grups eren de
Barcelona. Los Catinos van
començar l’any 1963 i es van desfer deu anys més tard. Els components del grup Los
Catinos eren Manolo Vehi Méndez
(veu), José Antonio Muñoz Fortes
(baix), Jorge Casas Valls
(teclats) que va ser substituït posteriorment per Manuel de los Ojos Prieto, Marcelo
Pinilla Marín (guitarra) i Fernando
Luna Figueres (bateria). En els seis principis van ser sis, però no
tenim dades d’aquest altre. Entre 1963 i 1966 van gravar per Vergara, passant a
Belter l’any 1967 i fins a 1973, en què van desfer-se, tot i que des de fa uns
quants anys Los Catinos han
tornat als escenaris, no sabem si tots o una part dels membres originals. L’any
1991 Los Catinos van tornar a gravar un disc "Canciones Románticas" i
segueixen en actiu.
Andrés Do Barro – O tren
Quimet sempre es posa molt
content quan veu aquesta cançó a la programació i es que a ell aixó del “O
tren” li agrada i molt, si bé prefereix l'AVE que aquells trens antics de
fusta de la nostra juventut, els populars “borregueros” amb “parada i fonda a
tothes les estacions”. Aquesta peça del cantant gallec Andres DoBarro va ser la primera cançó de la història del pop
espanyol, cantada en gallec que va pujar al més alt de les llistes de vendes
espanyoles, era l’any 1970 i que nosaltres sapiguem, no ha tornat a haver-hi un
altre número 1 nacional cantat
en la llengua de Rosalía de Castro.
Andrés Lapique Dobarro, va néixa
a El Ferrol, A Corunya,
l'1d'octubre de 1947 i va morir a Madrid, un 22 de desembre de l’any 1989. Va
ser protagonista de la pel lícula "La red de mi canción", rodada en
castellà a les ordres de Mariano Ozores
i amb Concha Velasco, on Andres DoBarro va ser doblat en veu per un
actor de doblatge professional, però cantava les seves cançons en gallec ell
mateix, aixó si. Per cert, també va gravà en castellà. En total va publicar 3
LP's. El grup que l’acompanyaba en les seves gravacions i directes eran Los Splinters que es van formar en el
65 i eren Miguel Varela Suárez "O Tranquilo" que havia tocat
anteriorment amb The Silver Dragons
i The Wryders, al costat d'Alfredo Mella, Ramón Miranda i José
Vázquez. Van tindre una boina carrera per el seu compte i van treure un
grapat de discos petits, peró van ser un grup que va gravar versions, si més no
també composicions pròpies des del seu primer disc l’any 1966.
Los Canarios – Get on your knees
Sense cap dubte, Los Canarios van
ser la millor banda de soul dels anys 60 al pais, amb lluita enfront dels
Conexión i Doble Dinamita. Inicialment i quan s’en van anar als Estats Units per agafar tablas, es van fe dir The Canaries. Van tornar a Espanya i triómfan quan van publicar el tema "Peppermint
Frappé" que es va incloure a la pel.lícula del mateix títol dirigida per
Carlos Saura i protagonitzada
per Geraldine Chaplin, José Luis López Vázquez i Alfredo Mayo, però "Ponte de
rodillas" que estem escoltan ara, va ser la cançó estrella en la seva
carrera. Teddy Bautista,
el cantant i líder de Los
Canarios va ser el polèmic president del SGAE, una entitat que ara está presidida per el cantautor gallec Antón Reixa que va ser membre de Os Resentidos. Teddy Bautista va començar l’any 1961 a les Illes Canaries amb un grup anomenat Los Ídolos que per poguer funcionar i
despres de passar per Madrid, van tindre que vindre a Barcelona, on van gravar
tres EP’s. Després es van reconvertir a The Canaries i finalment Los Canarios. De l'època con Los Ídolos destaca una cançó composada per Teddy i titulada "Toma mi
mano" que us hem punxat ja fa temps aquí al programa. Però potser seria temps de recuperar-la un altre vegada i tornà a escoltar a Los Ídolos. Per cert, part de la discografia de Los Canarios ha sigut reeditada per el segell RamaLama l'any 2011 en un doble CD.
Los 5 Musicales – Mony, mony
Los 5 Musicales van sorgir després de la dissolució d'un grup català anomenat Los Íberos, res a veure amb Los Íberos del "Summertime girl". Aquesta cançó que ens porten ara Los 5 Musicales, era la seva versió, molt soul, del gran èxit a Espanya del grup nord-americà Tommy James & The Shondells que quan van gravar el seu primer disc amb el tema "Hanky Panky", Tommy només tenia 14 o 15 anys. Los 5 Musicales van ser un grup mixt, integrat per tres nois i dues noies que van sorgir a les acaballes dels 60. Los 5 Musicales van començar concretament l'any 1968. La cançó més important a la cursa de Los 5 Musicales va ser "Salta, Salta, pequeña langosta" que els va obrir el mercat mexicà i portuguès. També van guanyar, l'any 1969, el III Festival de la Canción Infantil de TVE amb "Adivínalo", composta per July Murillo. En la següent edició van aconseguir la segona posició. Van començar versionant el pop que ens arribava de fora, però poc a poc es van decantar també cap un repertori molt enfocat al públic infantil. Los 5 Musicales van sorgir a Barcelona, eren Beatriz Montero, Esther Navares, Jesús Gràcia, Francisco Díaz i Ricardo Munt que posteriorment seria substituït per Eduardo Bujan. Quan Los 5 Musicales es van desfer, Beatriz i Francisco van crear el duet Reflejos que posteriorment i després de la unió d'Esther Montero i Marino Ruíz es van convertir en el grup Marfil. Es van reconvertir posteriorment a Ivory i finalment, ja en els 90, en un grup de hip hop en català anomenada Slips. A la foto. on veureu a Los 5 Musicales, va ser feta a la Muntanya
russa infantil del Parc d’Atraccions de Montjuic, a Barcelona.
Prou Matic – Para pa pa
Mario va venir a la província de Tarragona traslladat, concretament a Reus, l'any 1977, quan treballava al departament comercial de Telefónica. Vivin a Reus, al barri del Carrilet, va conèixa a uns veïns, un matrimoni jove, Francisco que també escrivia
poesia, li va explicar que havia estat guitarra en Prou Matic, un grup reusenc que interpretaven una mena de rock progressiu amb tocs de pop i li va regalar l'únic disc, un single, que Prou Matic havien auto editat mitjansan el segell DAF, SA. Aquest tema que escoltem ara era la cara A del single de Prou Matic, publicat l'any 1972 i amb "It is my world" a la cara B. Totes dues cançons havien estat composadas pels cinc nois que integraven Prou Matic i dels quals Mario no recorda ara els noms, excepte el de Francisco que era, com dèiem, el guitarra i que després del seu matrimoni va abandonar la música i es va dedicar a treballar en una pastisseria industrial reusence a la qual a Mario li sembla recordar que era un dels encarregats de fabricació i pencava més hores que un rellotge. Després els va perdre la pista a ell i a la seva dona. Per cert, aquest era un flexi-disc i Francisco es el de l'esquerra.
Los Botines – Ya te tengo
Aquesta cançó era de Sonny & Cher i originalment es va
titular "I got you babe". Recordeu una pel.lícula que a Espanya es va
dir "Atrapat en el temps?" El títol correcte hauria estat "El
dia de la marmota". Era una paranoia en clau d'humor on cada dia és el
mateix dia i així una i una altra vegada. Doncs bé, cada matí Bill Murray, el nostre
protagonista es desperta escoltant aquesta cançó en el seu radiodespertador.
Quan el grup madrileny Los Diablos
Negros van patir canvis en la formació es van reconvertir i l’any 1965
van passar a ser Los Botines.
Malgrat els pocs mitjans existents en l'època, Columbia, la seva discogràfica
va apostar per ells i van emprendre una campanya promocional amb el seu primer
EP. Los Botines eren Manolo Pelayo (cantant), el bateria Manuel Varela i el guitarra rítmica Paco Candela, els tres venien de Los Diablos Negros, al costat dels músics
suïssos Daniel Grandchamp (baix)
i Dominique Varchar (òrgan).
La veritat és que les vendes d’aquell primer EP no van ser destacables i Dominique Varchar se'n va a Los Shakers, sent substituït per John Rose. Abans de finalitzar l’any 1965
graven un segon EP amb "Capri c'est fini" que va aconseguir millors
vendes, sobretot gràcies a la cançó "Pan i mantequilla" que era una
versió i en el que també es trobava aquesta cançó que estem escoltan ara a El Temps Passa… i la música queda,
però poc despres és Daniel qui
se'n va a Los Flecos. Finalment
Columbia convenç a Manolo Pelayo
i aquest deixa a Los Botines i
es llança en solitari, sent substituït per un jove Camilo Blanes que quan començaria en solitari al seu torn,
passaria a ser Camilo Sesto. Los Botines amb Camilo (a la foto) van gravar un sol single, però
van participar en les pel.lícules "Los Chicos del Preu" (Pedro Lazaga, 1967) i
"Hamelín" (Luis María Delgado,
1967) que estava protagonitzada per Miguel
Ríos. Després de patir canvis constants, Los Botines es van desfer l’any 1967. Avui en dia son una de les
bandes históriques del pop espanyol.
Dues imatges de la pel.lícula "Los Chicos del Preu". A la primere
veureu a Los Botines de Camilo Sesto i Karina.
Bruno Lomas - Rogaré
Si abans hem escoltat a Bruno Lomas amb Los Milos, ara us el portem
cantant en solitari. Aquesta cançó que a
l'Espanya dels anys seixanta identificàvem
amb el rocker italià
Adriano Cellentano, realment no era seva, l'italià va realitzar l'any 1962 una bona versió de l'èxit del nord-americà Ben E. King que avui podem dir que ha estat
versionada per moltíssims artistes de tots els nivells.
Fins i tot Quimet l'ha
tocat, per aquesta raó ja està reclamant un euro.
No és ningú!
El valencià Bruno Lomas va realitzar una de
les millors versions que s'han
fet al territori espanyol i per aquesta raó i
perquè el de Xàtiva ens cau molt bé, doncs ja està sonant
el tema a El Temps Passa ... i la música
queda. El tema es
va incloure en un single amb “Vente conmigo” a la cara B i que es va publicar l’any 1975 a través del segell Discophon. Bruno Lomas va ser el cantant del grup
valencià Los Milos, on en els
seus principis també va tocar Raimon,
si bé els va deixar per dedicar-se a música més compromesa i cantant en
valencià, quedant Los Milos com
a tercet. Després que Bruno s’en
va anar a França ells es van reconvertir-se en Los Top Son i més tard es reconvertirien i passarian a ser Los Huracanes. Mentre que Bruno Lomas, de veritable nom Emilio Baldoví Menéndez (Xàtiva, 14 de
juny de 1940 - Pobla de Farnals, 17 d'agost de 1990), després de tornar de
París es va llançar en solitari amb una brillant carrera i retirant-se a finals
dels 70. Bruno Lomas va morir en
accident de automòbil quan estava a punt de tornar als escenaris, l’any 1990.
Luis Aguilé – Una flor sin amor
L’amic Luis Aguilé ens va arribar des de la seva Argentina natal
i es va establir
a Espanya convertint-se
en tot un personatge de la cançó. Cantant, compositor, productor,
showman, escriptor... Luis Aguilé va ser un treballador incansable que primerament va
residir a Barcelona fins que va traslladar la
seva casa a Madrid i es va quedar a la capital de
Regne. Luis María Aguilera Picca, nascut a Buenos Aires el 24 de febrer de 1936 i mort a Madrid un 10 d'octubre de 2009. Aquesta cançó que escoltem ara
és un tema molt tendre
i que ens sembla que no havíem escoltat
encara mai a El Temps
Passa... i la
música queda, de fet són moltíssimes
les cançons de
Luis Aguilé
que no han sonat
mai en el programa i és que té més de 800 cançons composades i
més de 500
de gravades. Luis Aguilé, dins de la seva tasca com
productor, va ser el descubridor de Jairo
i Pimpinela, entre molts altres.
Des de El Temps Passa... i la música queda, volem enviar una salutació i el nostre afecte
a Ana que va estar casada amb ell fins la seva mort i Mario pot donar fe de com s'ha arribaven a estimar tots dos
Luis Aguilé i la seva dona amb Mario Prades i una de les seves
ex, a un dinar fet a Can Gatell de Cambrils.
Lone Star – Las campanas de la Catedral
Ara al programa d’El Temps Passa... i la música queda
d’avui escoltarem una llarga i magnífica balada a càrrec dels barcelonins Lone Star, la banda liderada pel
cantant i pianista Pere Gené. Era
la cara B d’un single amb “Soñar” a l’altre cara, la veritat es que ens hem
passat de temps per que aquest disc es de 1971. Lone Star son l'únic conjunt de
l’Estat espanyol que ha actuat en un portaavions nord-americà, el JFK, el Nadal de 1970. Ja us ho hem
dit moltes vegades. La marineria i oficialitat del vaixell de guerra s’esperava
un grup de folklore espanyol, cobla, rumba, coses així i es van trobar amb una tota
una lliçó de R & B i en anglès, idioma que Pere domina ja que va estar vivint i tocant a Anglaterra abans de
crear Lone Star. Us incloem en el
blog un retall de premsa donant fe del que comptem i que hem extret de la
pàgina web de Lone Star. Per cert, us
explicarem una anécdota, feia poc temps que Lone Star
havia tret el single on es trobava aquesta cançó que escoltem ara i van
ser contractats per actuar en
una discoteca d'El Ferrol,
de fet era l'única discoteca de la ciutat i
mai s'havia ofert un grup actuant en directe.
Va ser un fracàs total de públic i en una declaracions
a un diari local afirmaven els
nois del grup "No se'ns
ha volgut escoltar" i la veritat aquest
succés no diu molt a favor
dels gustos musicals del públic gallec. Tenint
l'oportunitat d'escoltar i gaudir amb un concert de Pedro
Gené, Juan Miró, Luis Masdeu i Rafa de la Vega… "La Leyenda”.
Los Sírex – Has de ser mi mujer
Acabarem el programa d’avui amb Los Sírex, un dels millors grups
espanyols dels 60. Va estar format per Antonio
“Leslie” Miguel Cervero, com a cantant, Luis Gomis a la bateria, José Fontserè guitarra rítmica, al
baix Guillermo Rodríguez Holgado i
Manolo Madruga a la guitarra
solista, tots de Barcelona. Aquest tema és al costat de "La escoba",
un dels més populars en la seva discografia i de fet ja l’hem puntxat unes
quantes vegades al programa. Es va editar a l'any 1965 través de Vergara en un
EP on també s'incloïen "Que se mueran los feos" que va ser el tema
estrella, “Culpable” que es sens dubte un “peaso cansión” i "El
tranvía", resultant ser un dels seus millors discos. Per cert "Que se mueran los feos" és una adaptació que va fer el baixista i compositor de Los Sírex, Guillermo, d'un tema còmic
dels anys 50, una de les millors del grup, que en el seu moment va ser tan
escoltada en les ràdios com la cançó principal del disc i que recordo haver
vist en algunes llistes d'èxits en lloc de la suposada cançó estrella de l'EP.
El nom de Los Sírex va ser una
idea de Guillermo que treballava
en una fàbrica d'ulleres o pot ser era dels seus pares, no ho tenim clar. Us
explicarem una curiositat, el primer cantant de Los Sírex va ser Santi
Carulla que va deixar a Los
Sírex per recomanació del seu pare, després d’una actuació feta al Tropical de Castelldefels i es que van
acabar molt tard.
Aquí teniu la nostra
Pin-Up d’avui, es tracta d'una profesora amb un curios sistema per donar les clases i que se la vegui.
A reveure i sigueu bons i bones
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il-lusió per viure i
compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario