Avui us portem unes roses, dues son per Montse i Dolors i l'altre per
cadascuna de les noies que escotem el programa. Som uns cavallers
de la Vella Escola. (Foto Mario Prades)
El Limbo Rock va ser una mena de ball que als Estats Units van
popularitzar The Champs al costat d'uns quants grups, duets i solistes, tot això
sense oblidar al cantant de color Chubby Checker
que va ser qui va introduir el ritme a Espanya ja que els discos de The Champs i els
altres, no es van vendre en el
mercat espanyol. Entremesclat
amb el calypso, tocs
de twist i rock and roll, va fer furor a
les terres de l'Oncle Sam,
encara que a Espanya mai va obtenir el mateix resultat, tot i que van arribar a
gravar la cançó fins i
tot el Dúo Dinámico. A la
fotografia veureu al
duet nord-americà Vinnie and Johnny. És clar
que si bé al nostre país avui és un ritme gairebé
oblidat, segueix fent furor al Carib on
està molt de moda per festes i saraus nocturns a les platges i
festes d'hotels i discoteques. Obrim la paradeta de El Temps Passa… i la música queda.
Ennio Sangiusto – Limbo Rock
Nosaltres us
portem la versió del cantant italià Ennio Sangiusto,
un home que es va donar a conèixa
a Espanya arran d'una actuació al Festival de
la Cançó
de la
Mediterrània, quan davant
les salutacions del públic es va agafar els
faldons de l'americana i saludant d'una manera
molt poc masculina, va realitzar una salutació més propia d'una dama que
d'un cavaller. La gent va pronunciar un OOOoooh! mentre ell sortia
de l'escenari, però d'Ennio Sangiusto es va
parlar, i tant que es va parlar.
Aquesta és la versió que Ennio Sangiusto realitza
del clàssic de Chubby Checker i que a més a més va ser l'origen d'un ball
que la veritat es que aquí no
va arrelar en excés, però que va fer furor
als Estats Units. Es tractava de col.locar un
pal horitzontal i passar agupin-se mentre
ballavas una mena de twist, per sota, clar
que el llistó cada vegada es posava més baix. Ennio Sangiusto (22 de setembre de
1937), era un italià que es va establir durant uns quants anys al país, si bé
no ens va arribar des d'Itàlia, abans va passar per l'Argentina. Per cert que
durant un temps el va acompanyar la Orquestra de Adolfo Ventas pare i una altre temporada l'Orquestra Fallabrino. Ennio Sangiusto
gravava per Belter i en aquest EP també es van incloure “Quinientas millas”,
“Charriot” i “Ana-Maria”. Fa uns quants anys el segell barceloní Divucsa va
reedità els seus èxits en versió CD. Una curiositat: Algunes cançons seves es
van incloure en aquells recordats Discos
Sorpresa de Fundador dels que ja os hem parlat. Voleu un altre curiositat,
Ennio Sangiusto va posar la seva
veu a un dels personatges de la Familia Telerín, però no pregunteu quin per que fins
a tant no arriba la nostra memòria, va ser a la pel.lícula de dibuixos "El mago de los sueños" i
també va incloure una cançó cantada per ell. Tot i tindre els drets dels
pèrsonatges Estudios Moro de
Madrid, aquesta pel-lícula es va fer a Barcelona, als estudis del català Francisco Macián. Mario creu recordar
que un dels dibuixans que hi van trevallar era un company de la colla del
carrer Bassegoda, es diu Pedro Sánchez. Un altre? Ennio Sangiusto va gravar un EP acompanyat per Los Sírex.
Dúo Radiant’s – Eres mi bombón
Sorgits com tants altres de
l'època, a l'ombra del Dúo Dinámico,
el Dúo Radiant's que eren
catalans, van treure uns quants EP's i singles i van funcionar més o menys bé.
Aquest tema és una versió de "My boy Lollipop" de la jamaicana Millie Small que també havien
versionat el trio Los Antifaces i
a aquests ja els hem escoltat a El
Temps Passa... i la música queda. Aquest tema va ser l'únic hit de la
cantant de color Millie Small i
que donava títol a un disc publicat creiem l’any 1962, per cert que Millie Small no ha tornat a gravar
fins a aquest segle, més de quaranta anys entre el primer disc i el segon, no
està malament, això si que és pensar-s'ho bé. El tema es trobava en un single
del Dúo Radiant’s editat l’any
1964 pel segell Zafiro amb "El amor" a la cara A i per la portada
veureu que fins i tot amb els pullovers que portaven, podem dir que el Dúo Radiant’s s’apropaban a Manolo i Ramón. Per cert que la portada d'aquest single va ser la mateixa,
amb diferent to de color que la d'un altre amb "Anoche" i "De
chica en chica" que ja també ha sonat a El
Temps Passa... i la música queda. Vuit cançons del Dúo Radiant’s es van incloure anys més
tard en un LP titulat "Tutti Frutti" compartit amb el Kroner’s Dúo on militava Tony Ronald, Los Campantes i Los
Dreamers.
Karina con Joe & The Jaguars
– La misma playa
La nostra inefable i aparenmen
sempre tendra, dolça i infantil Karina va
gravar aquesta cançó que originalment va cantar Mina amb el títol "Stessa Spiaggia, Stesso Mare". Karina va gravar-la l’any 1964 i la va
incloure en un EP al costat de "No está bien", "Hully Gully
boy" i "Vaya, vaya" i la van acompanyar Joe & The Jaguars, un grup sorgit a Espanya, però que eren
soldats nord-americans, fent la seva mili a la base de Torrejón i que van
gravar un EP pel seu compte aquí al país. De fet en el programa ja hem escoltat
coses seves. A Karina l'acompanyaven
habitualment Los Continentales o
Los Pekenikes, però quan
intervenen Joe & The Jaguars
la cosa varia i sona molt més agressiu, encara que la veu karinera segueix sent la mateixa, és
clar. María Isabel Llaudes Santiago,
nascuda a Jaen i amb uns quants anys a l'esquena, és una dona que no ha sabut
envellir i hi ha moments en què dóna la inpresión de seguir tenint aquells
alegres vint anys... en el cos d'una dona de gairebé setanta. Joe & The Jaguars estaven liderats
per Joe Bennet, genial guitarra
solista i músic ja experimentat que tocava en el grup de rockabilly dels Estats
Units The Sparkletones quan va
ser cridat a files. Curiosament van ser fitxats per Hispavox quan la casa de discos es va
assabentar que el cantant Dion De Muti
que havia estat el líder de Dion &
The Belmonts abans de començar en solitari, havia vingut a Espanya per
fer una televisió i havie anat a la base americana per saludar el seu amic Joe Bennet i al informar-se es van
assabentar que aquest cantava, tocava la guitarra i tenia un grup que es deia Joe & The Jaguars. Fitxats. Si és que no
perden pistonada.
Los Gatos Negros – Ella te quiere
Aquest EP va ser editat pel
segell Marbella l’any 1964, fins aquell moment Los Gatos Negros havien gravat
per Belter i aquí el grup eren només quatre ja que els havia deixat Manolo Sanfeliú. En tots els temes del
disc cal destacar la bona feina del guitarrista José María Mesa, encara que l’any 1965 marxaria sent substituït
per Quique Tudela. Aquesta es la
versió del tema de The Beatles, però al disco hi havien altres com "Para
tí", també dels Beatles, “Tu serás mi baby” que si bé era de las Ronettes,
ells van mirar cap Les Surfs a l’hora de versionar-la i "Hippy, hippy
shake" de The Swinging Blue Jeans.
Els Gatos Negros van començar l’any
1958 i fen-se dir Catch es Catch Can fins
el 1961. Per cert que dos dels components dels Gatos Negros, Piero
Carando i Carlos Maleras,
van fer un munt de fotonovel.les i és que ells eren dos guaperes de l'època. Carlos Maleras va morir l’any 2000.
Per cert, aquesta cançó, en la versió de Los Gatos Negros, creiem que es va incloure a un dels dobles CD's
que s'han publicat amb la banda sonora de la serie de TVE "Cuéntame". Quan van arrivar els anys vuitanta Los Gatos Negros van tornar a gravar un LP, en aquesta ocasió amb una cantant femenina, la també actriu Mone que va treballar a la serie de TV3 "El cor de la ciutat".
A aquest Extra de la col.lecció Claro de Luna, Los Gatos Negros
compartien protagonisme amb Los No
Tony Ronald y sus Kroner's – Un billete compró
I parlant de The Beatles,
aquesta és una altra bona versió d'un tema dels de
Liverpool "Ticket to
ride" i ens
la porta el holandès establert a Catalunya Tony Ronald. Es va publicar en
un EP de 1965 al
costat de “Como el corazón me late”, “Quiero vivir” i “No me
digas adiós”. Tony Ronald va
gravar en solitari, va crear el Kroner’s
Dúo amb el basc José Luis
Bolívar, més tard Tony &
Charlie i finalment es va llençar ja definitivament per la seva compta,
si bé abans va formar Tony Ronald y sus
Kroner's i pels Kroner's van
passar gent de la talla de Max Sunyer,
José Mas "Kitflus", Francis Rabassa, Jordi
Colomer, Primitivo Sancho,
Àngel Riba, Frank Mercader, Santi Picó i altres. Hi ha dues etapes
molt diferenciades en la carrera de Tony
Ronald i que no podem deixar d'esmentar. L'abans i el després de
"Help", és a dir els seixanta i tota la l'etapa posterior. Nosaltres
ens quedem amb la primera, però no per ser la dècada que tractem a El Temps Passa... i la música queda,
ho fem perquè creiem de tot cor que a partir del "Help", amb tot i
les seves xifres de vendes, les horterades han estat contínues. El seu
veritable nom és Siegfried Andre Den
Boer Kramer, va néixa a Holanda l’any 1941, però és va vindre cap a
Catalunya i va triomfar a Espanya. Des de fa décades viu a Castelldefels, per
la zona de la Pava
i forma part dels “Mágicos 60-70”. Tony Ronald a la foto del costat, feta per Mario Prades a una actuació.
Los Teen Tops – Popotitos
Aquest tema s'ha convertit
en un clàssic quan parlem del rock and roll pioner
i la lletra tal
com la coneixem, va ser una
adaptació molt particular de Los Teen Tops que van prendre el "Bony Moronie" del nord-americà Larry Williams
que la va publicar l'any 1957 i el
text original parlava i molt
de sexe i van alterar la lletra. A
Espanya hi ha moltes versions,
però nosaltres volem
destacar la de Miguel Ríos que
la va gravar l'any 1962
i va ser el seu primer
èxit. Aquesta cançó que estem escoltan, es trobava en el tercer LP de Los Teen Tops,
publicat l'any 1961. Tot i que Los Llopis van ser el primer grup de
la història que va versionar al castellà rock and roll del anomenat
"pioner" arribat dels Estats Units, a Mèxic es reparteixen aquest honor
Los Camisas Negras, Los Locos del Ritmo i Los Teen Tops que van començar més o
menys al mateix temps. Però a Espanya els que van arrivar amb les seves cançons
i van introduir aquest rock and roll van ser Los Teen Tops, els altres ni van sonar a les emisores de ràdio. Los Teen Tops eren el grup liderat per
Enrique Guzmán que va ser
cantant per pura casualitat. Ens expliquem. La banda la integraven inicialment Enrique Guzmán (veu i guitarra
rítmica), Armando Martínez "El Manny" (bateria), Sergio Martell (piano), Jesús Martínez "El Tutti" (guitarra solista) i Rogelio Tenorio al baix i veu, però de
veu poca ja que el seu pas per el grup podem dir que es va limitar a les fotos
del primer disc ja que el contrabaix el va tocar un músic d'estudi anomenat El Pollo. Enrique va tindre que cantar ja que Rogelio es va posar tan nerviós que va ser incapaç de fer
res a dretes allà a l'estudi. Després Enrique Guzmán va tindre una bona carrera
en solitari i fa fer unes quantes pel.lículas.
Francisco Heredero – Despeinada
1964
“Despeinada” va ser un dels grans èxits
de l'argentí Palito Ortega i nosaltres a El
Temps Passa... i la música
queda us portem aquesta
versió a càrrec del català
Francisco Heredero. Aquesta cançó
es trobava en un EP publicat per Vergara l'any 1964 en el qual es van incloure “Si tuviera un martillo”, “Estás
morenísima” i “Desata mi corazón”. Francisco
Heredero va ser un dels bons cantants de pop de l'època i encara que no
arribava al nivell vocal de José
Guardiola o Ramón Calduch,
si va ser més “modern” en les seves cancons, sobre tot al començamen de la seva
carrera ja que poco a poc es va anar decantan cada vegada més, per les cançons
romàntiques i les versions de hits del moment. A
principis dels seixanta Francisco Heredero va guanyà el concurs radiofònic "El millor rocker de 1962" i en el 63 debuta a Edigsa amb
quatre versions d'Elvis en
català. Es va casar l’any 1967 amb la cantant Luisita Tenor. Heredero es
va retirar l'any 1972. Per el que correspon a la seva dona, Luisita Tenor, va beure de fonts
musicals des de la seva infantesa, els seus pares eren el Dúo Tucumán i segons sembla recordar Mario, el seu pare els coneixia. L’any
1955 Luisita Tenor va debutar al Teatre
Alcázar de València. Va participar en el primer Festival de la Cançó
de la Mediterrània
al qual tornaria a presentar-se en el 65 amb "Canción para antes de
nacer". Amb el seu marit Francisco
Heredero van formar parella artística durant un temps gravant uns quants
discos.
Los Llopis – Rock habilidad
L'any 1960 Los Llopis van editar aquest
tema dins d'un EP publicat per Zafiro i en el qual es van incloure “Quito A Poquito”, versió
del "Little By Little", “Cantando Mis Tristezas” versió del
"Singing The Blues" i “Happy Baby” de Frank
Pingatore. Va ser el seu segon disc editat a Espanya,
encara que al seu país i a Méxic ja havien tret uns
quants. Los Llopis van
passar de ser el grup pioner en introduïr el rock and roll original americà
cantat en castellà, però també van ser el grup que va crear “La Pachanga” originant el
termi “patxanguer”, tot un contrast si més no curios. “La Pachanga” es va publicar
l’any 1962 si be algunes fons diuen que va ser al 1964. Los Llopis es van crear a Cuba el 1951 i inicialmente es van
cridar Cuarteto Llopis-Dulzaides,
quan el músic Ñico Rojas va
presentar als Germans Llopis (Frank i Nolo) el pianista Felipe
Dulzaides. Amb la arrivada del rock and roll, els turistes
nord-americans a Cuba van començar a demanar-lis que toquessin peces amb aquest
ritme i van sorgir els primers rockers a l’illa. Orquestres com la dels Hermanos Castro (cap d'ells es diu Fidel ni Raul, no us confongueu), Orquesta
Aragón o La Sonora Matancera
inclouren rock al seu repertori, aixó si, tots feien un rock'n'roll
molt orquestrat i amb caire caribeny, però Los Llopis (a la foto amb noies del cos de ball) van sapiguer pendre l’esprit dels pioners i ho van fer
molt bé, creant escola.
Los Relámpagos – Da Dou Ron Ron
Van començar sent Dick y Los Relámpagos i van acompanyar
a Miguel Ríos en enregistraments
i actuacions, però Los Relámpagos
van ser una de les millors bandes instrumentals surgides al panorama espanyol.
Aquest tema va ser el gran hit del grup femení nord-americà, produït per Phil Spector, The Crystals i va estar composta per aquest, al costat de Jeff Barry i Ellie Greenwich. Los
Relámpagos la van gravar a un EP editat per Philips al 1963 i on
també trovabem "Londonderry air", "Rancho Nuevo México" i
"More". Los Relámpagos
estaven liderats per José Luis
Armenteros (guitarra) que posteriorment es va dedicar a la producció i
composició després de deixar-los en 1968. Per Los Relámpagos van passar Pablo
Herrero (òrgan), Ricardo López
Fuster (bateria), Juanjo Sánchez
Campins (baix, i guitarra solista) i que va morir el 23 d'agost de 2008,
Ignacio Sánchez Campins
(guitarra rítmica i orgue), Juanjo
Sánchez Campins Jr (guitarra rítmica) i Fernando Mariscal Jimeno (bateria). En una emissora que es trobava
a les rambles barcelonines, Mario
creu que era Radio Exterior de España,
encara que no està segur, els dissabtes a la tarda es feien actuacions en
directe, gratuïtes i ell va anar amb els amiguets del carrer Bassegoda. Aquell dia estaven Los Relámpagos i darrere de
l'escenari, ben gran i en castellà, com estava manat en aquells temps, un
cartell deia "Se prohibe fumar". El presentador va deixar sol al grup
en l'escenari i un d'ells va treure un cigarret, el va encendre i es va posar a
fumar. Mario que sempre ha estat
un gran incordiador
i a més a més “titulat”,
es va aixecar de la seva butaca i els hi va preguntar, senyalan el cartell, si
sabien llegir, ells i després de riure-sen, van fer cas omís manifestant que
eren Los Relámpagos. Mario es va treure la seva pipa de la
butxaca, la va carregà de tabac i també es va posar a fumar omplint el local
d'una gran i olorosa fumera. Quan el presentador va tornar allò semblava un
fumadero d'opi, per que molts altres i seguint el seu exemple, també es van posar a fumar. A Mario el van
escridassar i expulsar del local. És clar que ell no era un llampec.
Els Anuncis dels Nostres Records
La passada setmana us vam dir, escoltant les
Hermanas Navarro que la propera
temporada escoltaríem l'anunci que
van realitzar a Mèxic per
promocionar la Coca-Cola Gran, la d'un litre, però
ens hem dit "I
perquè esperar?" i avui obrim aquesta
secció amb Les Germanes
Navarro.
Coca Cola Grande
En aquest espot publicitari que
escoltem ara a El Temps Passa… i la música queda, fet a Mèxic, cantaven les Hermanas Navarro, Socorro i Rosina Navarro,
dues noias que van tindre una brillant carrera internacional, sobre toto
gracies a la cançó “Pepe”. Ellas van ser contactades per publicitar la beguda i
es van sumar a una part de la guerra entre Coca-Cola i Pepsi-Cola que
també va arrivar al nostre pais. Les dues marques tenien les ampolletes
simples, las de “tota la vida”, però Coca-Cola
va treure l'ampolla Doble i de seguida la Pepsi
una de Triple o pot ser va ser a l'inrevés. La cosa no va acabar aquí, llavors Coca-Cola va contraatacar amb l'ampolla Gran de la que tracta
l'anunci i que era de un litre. Després tothes dues marques treurien las de litre i mig i finalment
les de dos litres i les llaunes. Aquí a Espanya al principi i durant casi tota
la década dels seixanta, la que millor es va vendre va ser Pepsi-Cola, però
després la guerra la va anar guanyan Coca-Cola.
Afeitadoras Philishave
A Espanya, no sabem si
també en altres països, encara
que suposem que si, la guerra
quan parlàvem de màquines d'afaitar elèctriques, va estar sempre entre Braun que
és de capçal pla i Philips que té tres capçals
rodons, encara que en les primeres màquines només
disposava de dos capçals. Nosaltres avui a la secció
dels anuncis del record d'El Temps Passa...
i la música queda, us
hem portat el model
Philishave, creiem que amb moltes variacions, això
si, se segueix fabricant, clar
que avui són sense fils i amb tot això que
ens ha deparat la
moderna tecnologia. Perquè
en qüestió d'afaitar, ha passat ja a la història la navalla d'afaitar que
Mario va intentar utilitzar
alguna vegada, però va ser un total desastre i es va
passar a les fulles manuals d'afaitar i a la
brotxa i el sabó
de barra. Philips ha arribat a produir un
total de 400 milions de màquines
Philishave des que
va començar a comercialitzar-se l’any 1938. Es calcula que Philips ha
arribat a vendre una mitjana
de 700 màquinas d'afaitar per
hora cada dia, a tot el món,
clar que són fonts properes a la marca, però
ningú pot posar en dubte la seva
capacitat per arribar al públic i les intenses campanyes publicitàries que encara avui segueixen existin. Fins James
Bond s'afaita amb una Philishave, almenys l'actor
Pierce Brosnan en
les pel.lícules de la saga 007.
Hoja de Afeitar Gillette Supersilver
Platinum
Seguim amb la neteja masculina i amb
l'afaitat, un problema diari per a molts, no
és el cas de Mario que per a això
es va deixar barba, retallada això si, però
s'afaita només un parell de vegades a la setmana
i a vegades ni aixó. Nosaltres vam deixar enrere la navalla d'afaitar, però
no la brotxa i el sabó, no parlem d'escuma
d'afaitar que és un invent molt més modern.
Vam descobrir aquelles
maquinetes que desenroscabas
pel mànec obrint la part superior i podies
anar canviant les fulles d'afaitar a
mesura que anaven perdent tall. És clar que
llavors havia d'anar pensant
en quin full usaves.
Existien un munt de
marques, nosaltres ens recordem
ara de les espanyolas Iberia i Sevillanas, però amb
Guillette la cosa va prendre modernitat i
quan van treure el Silver Platinum allò va ser ja "l'hòstia" de la suavitat,
almenys és el que diu aquest anunci que us
hem portat ara i en el que ens parlen que es tracta d'una
fulla de Platí amb el tall gairebé indestructible
i deixa el rostre de qui la fa servir, tan suau com el culet
d'un nadó. Per cert La podrà fer servir un
home llop per afaitar-se?
Donuts (Vigileu la cartera)
Un dels anuncis més recordats
quan es parla de coses dolces per mengar, és el del "Donut i la cartera", aquella que els nens oblidaven sempre per culpa de
menjar-se un Donut. En angles es
diuen doughnut, pero aquí tembé
s'els va dir rocos, rosquilles i berlines. Mario sempre recomana menjar-se un Donut cada matí al llevarse, perquè així ningú pugui dir que aquell dia no t'has
menjat un rosco. Actualment tenim Donuts de quaranta mil tipus i sabors diferents, per poguer triar,
però ara que és celebra el 50é aniversari a Espanya del producte, sembla ser
que s’ha comercialitzan un altre vegada el Donut de sempre, aquell donut que era simplement un donut. Es considere que el Donut te el seu origen en un dolçs de Nadal creat per els
holandesos al segle XVI que van portar a Nova York quan encara es deie Nova
Amsterdam i al qual li deien Oliebollen,
però uns altres aseguren que va ser creat per un mariner anomenat Hanson Gregory, l’any 1847. Els fes el
qui els fes i l’inventes qui fosi, la vertitat es que els donuts estan molt
bons i son tot un vici que aixó si, tingueu en compte que va directe a les
"cartutxeres".
Bic Cristal
Quan a les escoles encara
s'escrivia amb ploma i tinta negra de fabricació casolana, Bic va comercialitzar el seu Bic Cristal que tal com diu l'anunci,
només costava sis pessetes. Era de tinta blava, pero després van treure el Bic
Naranja que era de punta més fina i tinta negra. Per cert que a les escoles, al
principi y fins casi la mitat dels anys seixanta, va estar prohibit
rigurosament escriure amb boli, era obligació fer-ho amb la plumilla i així vem
aprendre caligrafia la nostra generació. Com a molt, et deixaven escriure amb
ploma estilogràfica. La veritat es que Bic seguiex sent una de les marques més
populars, tant amb bolis com encenedors.
Amb Bic Cristal tanquem els Anuncis dels Nostres Records per avui, anem a la música un altre vegada.
Los Bohemios – Dame tu cariño
Aquest tema el treiem d'un single de Los Bohemios publicat per Hispavox, es va titular en la seva versió original en anglès
"Gimme some loving", va ser un dels grans èxits del grup britànic Spencer Davis Grup i anys més tard es
va incloure en la banda sonora del film "Streeptease" que va
protagonitzar Demi Moore, en la versió
dels anglesos. El conjunt Los
Bohemios realitzen una bona versió carregada de soul i R & B. A la cara B del disc trobaven la seva versió del "Winchester Cathedral". El
grup d'Albacete l'integraven Paco
Molina, Eugenio Martínez,
Antonio Costa, Antonio Veciana i Leopoldo Martínez Jr que era el líder.
El seu pare era pianista, a més de sastre i tocava a l'Orquestra Jabelc. Del guitarra Antonio Veciana per la seva part, es va parlar pel fet de donar la volta al món en una vespa. Eugenio Martínez va morir
molt jove a causa d'un càncer. Per cert que a Albacete i per aquells anys 60
van sorgir, com a tot arreu, un munt de grups, destacant, a més de Los Bohemios, gent com Los Luckys, un parell de nens de 10
anys anomenats Los Dinámicos Boys
(us sona aquest nom, no son ells), Los Radars
que es reconvertiren a Los Trasgos, Los Anélidos i uns quants més. Eren
temps gloriosos per al pop espanyol. Los
Bohemios van gravar per Hispavox i van treure bastants EP's, gairebé sempre
versions, això si. Van arribar a ser sis components i es van desfer a la fi
dels 60. Per cert, es deie que Los
Bohemios eren el grup millor vestit del pop espanyol de l'época, deuria ser perquè el pare de Leo era sastre.
Los Flecos – Vales poco para mi
Los Estudiantes, com hem dit en diferents ocasions,
van ser una de les millors bandes del rock and roll pioner que sorgia a Madrid
en començar els anys seixanta, una autèntica escola de músics. José Barranco, el seu cantant i
guitarra, estava fart d'haver de versionar i de les seves refleccions va sorgir
un dels millors grups del pop espanyol dels seixanta. Los Flecos, una de les primeres bandes que van imposar a la seva
discogràfica els temes propis, estaven farts de interpretà versions. Van gravar
per Vergara i estaven liderats i van ser creats pel cantant i guitarra José Barranco, nascut a Valladolid el
19 de març de 1939 i que havia format part de Los Estudiantes i Los
Pekenikes, al costat de Julián
Sacristán Magaña, nascut a Madrid, el20 d'octubre de 1944 i que va tocar
amb The Sailors, Los Fugitivos i Los Flaps. Uns altres components van
ser Pablo Argote Rocandio,
nascut a Madrid el 15 de desembre de 1942 i que era bateria de jazz i Carlos Guitart Von Rein, nascut a
Màlaga el dia 15 de gener de 1941 que venia de Los Sonor. Encara hi havia un cinquè músic que creiem era el
guitarra Rafael Aracil. Los
Flecos van gravar en total 3 o 4 EP's per el segell català Vergara i no van tenir més continuïtat. Jo sempre
he penat que aquest EP del que us he tret la caançó, es genial i un dels
millors discos de la seva época. Per cert, a José Barranco li van oferir ser el cantant de Los Brincos quan es van crear, però
ell no ho va veure clar o posiblement es va donar compte del pla de manipulació
que esperaba al grup i no va aceptar-ho.
Los Catinos – Reunión de madre e
hijo
Aquest va ser el primer èxit en solitari de Paul Simon, després d'haver-se desfet el duet Simon &
Garfunkel. És una cançó a ritme de reggae
que ens versionen i molt bé Los
Catinos en un
single amb "Sacramento" del tercet britànic Christie,
a l'altra cara i que es va publicar l'any 1972 a través de Belter, com veieu ens anem
una mica de temps. Després
dels Mustang i al costat de Los Javaloyas, Los Catinos van ser els millors versioners de l'època. Però ells
no gravaven per multinacional i això els hi va posar més difícil. Van ser junt
a Los Pájaros Locos i els Golden Quarter, els primers grups
catalans que van actuar a les matinals del Prince de Madrid. Inicialment es van
dir Los Ticanos, però un
“Lumbreras” de la casa de discos de seguida va veure que Los Catinos era mol millor nom i els
hi va fer canviar-lo. Eren de Barcelona, es van formar l’any 1962 i es van
desfer en el 73. Els seus components eren Manolo Vehi Méndez (veu), José
Antonio Muñoz Fortes (baix), Jordi
Cases Valls (teclats) que va ser substituït posteriorment per Manuel de los Ojos
Prieto, Marcelo Pinilla Marín (guitarra) i Fernando Luna Figueres (bateria). Los Catinos van tornar a posar-se en
marxa i fa uns quants anys que actuen periòdicament a la barcelonina Sala Tango,
però si voleu anar a veure'ls, confirmeu que aquest dia estiguin ja que ells ni
actuen cada dia ni
tampoc cada setmana.
Los Brincos – Giulietta
Un dels millors EP’s de la
primera etapa de Los Brincos va
ser aquest os es trobava la cançó que sona ara a El Temps Passa… i la música queda. "Giulietta" es
trobava en el mateix EP on estaven "Un sorbito de champagne",
"Renacerá" i "Tu en mi" i que com us deiem, es al nostre
parer el seu millor EP i també l'últim en el qual van intervindre Juan Pardo i Júnior que la veritat, sempre hem tingut els nostres dubtes sobre
si s’en van anar o els van fotra fora dels Brincos ja que els problemes entre ells que volien tenir el
protagonisme i Fernando Arbex eren
continus. Fernando Arbex va
seguir amb Manolo González i els
substitueix per Vicente Ramírez
i Ricky Morales, germà de Junior que formaven part dels Shakers i aquests havien telonejat a The Beatles en la seva gira espanyola
del 65, tant a Madrid com a Barcelona. L’any 1969 Vicente Ramírez seria substituït al seu torn per Miguel Morales, també germà de Junior i que després es casaria amb Freda Lorente "La Bombí".
Per cert, Los Brincos tenien que
ser teloners de The Beatles a la
gira espanyola, però ells, la discográfica o la productora Maryní Callejo o tot juntets, van
decidir que no, ells no necesitaven una promoció així, vaja colla de Lumbreras. Un dels problemes que van tindre els components de Los Brincos es que a l'hora de composar, es pot dir que sols eren dos, però signaven com "Los Brincos", per tant els drets d'autor els cobraven els quatre. Es clar que quan s'en van anar Juan i Junior, van deixà de cobrar i els nous que res havien fet, van començar a tocar pela llarga.
La Música Que es Feia a Catalunya
Santi Sans – El meu trastet
Santi Sans, aquest genial humorista català va gravar mols discos,
aquest EP es titulava "Santi Sans a la Cova del Drac" i el va publicar el segell
Concentric l’any 1967 amb arranjaments i direcció musical del mestre Francesc Burrull i en el qual també
trobàvem "Toca fusta", "El dormilega" i "Josep".
Aquesta cançó està carregada de bon humor i ens explica la història d'un que té
un Cadillac i quan han de portar-lo al taller del seu amic Ramonet, aquest li deixa un vell cotxe
que té arraconat al taller i mira per on, totes les noies s'enamoren d'aquell
"Trastet". Santi Sans va
treballar i molt per TV3 i Televisió Espanyola i també en el
cinema, destacant la seva tasca a "La Mini Tia" i "La Liga no es cosa de
hombres" de Iquino, sense
oblidar "Semos peligrosos, usease Makinavaja 2" i altres. Aquest tema
que escoltem ara a El Temps Passa… i la
música queda, era una versió del "Road Hog" de John D. Loudermilk, adaptada al català
per Josep Maria Espinàs. Santi Sans va néixa a Barcelona el
1933 i amb 8 anys va fer una obra de teatre anomenada "Home casat, burro
espatllat", però el seu debut professional en el món de la interpretació
va ser l’any 1956, amb una obra d'Adolfo
Marsillach i Amparo Soler Leal
titulada "Acabados de casar, no molestar", al Teatre Windsor de Barcelona. Un dels discos mes divertis de Santi Sans es
"Jaume el Conqueridor" onn troben a l'actriu Crista Leem. Per cert es va fer un altre versió de aquesta obra de
teatre amb música de La Trinca.
Els Drums – El submarí groc
Aquesta es una bona versió feta
en català del clàsics de The Beatles, “El submari groc” i ens la porten Els
Drums. Poca cosa podem dir-vos d'aquets sis xicots que responien al nom de Els Drums, aquest disc està publicat pel
segell Concentric, en un EP que va veure la llum l’any 1966. Concentric tenia
un problema molt serios en quan a la gravació de grupos de pop i rock i es que
el propietari era Josep Maria Espinas,
tot un convençut creien en la cançó d'autor, de fet va ser un dels creadors de Els Setze Jutges i per ell tot tenia
que sonar a cantautor. Per tant les gravacions de grups resultaven fluxes en
quan a baixos i bateries. Aixó que el productor i director artístic del segell
era el mestre Burrull, pero ja
sabem que "qui paga mana". Els
Drums eren sis components i en aquest EP versionaven també un altre gran
tema de Michael Polnareff, el
seu hit "Love me, please love me", al costat de la cançó composada i
interpretada també per el francès Michael Polnareff "La poupée qui fait non” i
"Diguem coses" que és el "Words of love" del nord-americà Buddy Holly, una cançó que també va
ser versionada pels Beatles.
Yerba Mate – El paso del tigre
Els Yerba Mate eren un grup de
Barcelona que van gravar entre d'altres el tema "Tuset Street" i van
debutar amb “El mirlitón”. Yerba Mate van ser la primera macro-banda que van
oferir dixie de qualitat des del Principat. Van començar a funcionar a finals
dels anys seixanta i no hem de confondrels amb un grup del mateix nom que va
treballar per Amèrica Llatina. Aquest tema que ens porten ara els Yerba Mate a El Temps Passa... i la música queda, és un clàssic
del ragtime nord-americà, herència del xarleston. El single va ser publicat per Sonoplay i a l'altre cara hi havie "Deborah", una cançó del italià Fausto Lealli que fins i tot va gravar Wilson Picket. Quan el grup Yerba Mate es va
desfer, els seus músics es van anar integrar en diversos conjunts englobats
dins de la "Ona Laietana".
Curisament als Yerba Mate en moltes fons d’internet els clasifiquen com un grupo
de soul, pero aixó no es així, l’unica cosa que tenien en comun Yerba Mate amb els grups
de soul es que ells també feien servir metalls.
Els Xerracs – Jo vull aixó
Aquesta es una versió de la cançó
"That's my desire" que van gravar Dion & The Belmonts, la banda de doo wop liderada per Dion de Mutti i que abans també havie
gravat la Sammy Kaye Orchestra. Ara
a El Temps Passa… i la música queda, ens la porten Els Xerracs, un grup que pensem eren mallorquins, però no ho tenim
massa clar, la veritat. En aquest EP de Els
Xerracs, editat per el segell Edigsa l’any 1965 també es trobaven “La
fulla”, “Jo he pres dels teus ulls” que ere una versio del “J’ai pris dans tes
yeux” del grup frances Dick Rivers et les
Chats Sauvages que la van gravar l’any 1961 i “Tu i jo sols”. La cançó
es va incloure al doble CD recopilatori del segell Ediga titulat “Edigsa 1961-1983 Nova Cançó, Inicis i evolució vol.
2”. Així
mateig va tornà a incloures a un CD-llibre recopilatorio editat per Picap l’any 2008 que va dirigir l'amic Joan Carles Doval, propietari del segell i es va titular “El
rock català 1980-1991”.
Creiem que els cuatro xicots que integraven Els Xerracs es deien F.
Ibañez, R. Oriol, J. J. Buira i J. Macias, però la veritat es que tampoc ho tenim massa clar. A la
guitarra hi va col.laborar Jordi Soler.
Los Ángeles – Créeme
En moltes ocasions us hem explicat a El Temps
Passa... i la
música queda que la mili va destruir les carreres de molts solistes i grups.
Allò d'haver d'anar a complir amb el deure
amb la Pàtria va trencar moltes esperances i
somnis. Alguns grups
van saber litigà amb el servei militar canviant, provisionalment o definitivament a components que s'anaven a jurar bandera per
altres músics. És el cas de los Ángeles que quan en el 68 Paco i Agustín
van ser cridats a files, van ser substituïts per
Pepe Robles i Santiago Villaseñor. El pas de Pepe
Robles per Los Ángeles va ser important per la seva carrera ja que Rafael Trabuchelli,
el productor de Hispavox i del grup li va proposar llançar-lo en solitari, però
ell se sentia més acompanyat per un grup i quan va haver de deixar a Los Ángeles va crear una de les millors bandes espanyoles de l'historia del pop i
la primera que a l'estat espanyol
va realitzar rock simfònic i progressiu,
us parlem de Los
Módulos. El temps que va passar
Pepe Robles amb el grup Los
Ángeles va ser fructífer per al grup ja que Pepe
i Poncho van
compondre diverses cançons, entre
elles aquesta que sona ara i que es va publicar l'any 1968 en un single amb "Jenny", en l'altra cara. Per cert que Los Ángeles van ser, creiem que l'any 1968, el grup escollit per actuar en
la posada de llarg de la néta
de Franco. Los Ángeles eren un grup de Granada i van començar sent Los Ángeles Azules, però quan va
marxar el cantant Julián Granados
per incorporase als The Brisk i més tard a Los Buenos,
van haber-hi canvis a la formació i Los
Ángeles Azules es van reconvertir a Los Ángeles. Van ser el millor grup vocal del pop espanyol dels
seixanta, perllongant la seva carrera en els setanta, fins a les morts de Poncho González i José Luis Avellaneda en accident de
trànsit el 26 de setembre de 1976, Carlos
va quedar ferit de gravetat. Carlos
i Agustín al costat del
fill de Poncho van reprendre la
banda en els anys 90. Los Ángeles van participar en dues pel.lícules "Un, dos, tres al
escondite inglés" d'Iván Zulueta
l’any 1969 i "A 45 revoluciones por minuto" de Pedro Lazaga, al 1970. Aquesta cançó que escoltem, es va incloure també com a cara B d'un single amb "Mañana, mañana" al altre costat i que va ser regalat per Mirinda.
També Los Ángeles van ser portada de revistes musicals
Pop Tops – Oh Lord, why Lord
Al costat de “Con su blanca
palidez”, “Mammy blue” i “Viento de otoño”, aquesta és una de les millors
cançons de Los Pop Tops, una
banda creada arran de Los Tifones,
peró quan el seu cantant i guitarra Luis
Fierro els va deixar, van fitxar a Phil Trim, un cantant de color que era de Trinidad Tobago i la
veritat és que cantava en castellà amb molt mala pronunciació. Llavors es van
reconvertir en Los Pop Tops. Van ser produits per el francés Alain Milhaud. Anys més tard Luis Fierro tornaria com segona veu i
guitarra, romanent amb el grup fins a la seva dissolució per començar llavors
com a cantant solista gravant cançons mítiques del pop espanyol dels 70, entre
elles "Reconciliación", "Amándote" i "Ella".
Aquesta cançó és una variant del Cànon de Pachebel i Quimet ens
parla d'ell... Johann Pachelbel,
neix a Nuremberg l'1 de setembre del 1.653 i mor a la mateixa ciutat el 3 de
març del 1.706. Compositor barroc de moltes obres musicals i entre elles la més
popular és "Canon i giga en Re Major per a tres violins i baix
continu" aquesta obra és coneguda com "Canon de Pachebel".Aquest
tema té moltes versions, a part de la que us presentem avui, orgue, violíns,
orquestra, guitarra, piano i també heavy, fins i tot el tema "Bon
dia" de Els Pets, menys un
acord, s'inspira en aquesta peça. Quimet us recomana que veieu al Youtube la versió lliure que fa el pianista David Lanz (us avisa també que dura casi
deu minuts).
Per avui toquem el dos y fermem
la paradeta d’El Temps Passa… i la música queda. Us deixem en bona companyia,
la de la xarxa d’emissores de la
Federació de Ràdios Locals de Catalunya que
emeten el programa, Altafulla Ràdio,
Ràdio l’Hospitalet de l’Infant,
Ràdio Cap de Creus, Ràdio Trinitat
Vella i Ona La Torre. Ara
plegem i fins la propera setmana que serà l’ùltima d’aquesta temporada.
Es clar que abans de fotre el
camp, us deixem la nostra Pin-Up d’avui i veureu que la jove te veritables problemes per capotar el cotxe. Potser tindriem que ajudar-la una miqueta.
A reveure i que sigueu bons i
bones.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il-lusió per viure i
compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario