El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 13 de febrero de 2013

El Temps Passa Programa 14-02-2013

El viatge musical pels nostres records, per la banda sonora de la nostra vida, el començarem avui a ritme de fox, per escoltar un bolero i moure'ns al chacachá del tren camí de Lisboa. El Dúo Juvent's ens parlaran de Roberta i en la secció en català escoltarem a gent com Xesco Boix o Mercè Madolell, entre molts artistes i també tindrem avui anuncis i és que en aquest programa Mario s'ha posat les piles. És clar que com Quimet i Mario són uns triperos i les coses de menjar sempre han estat la seva debilitat, els nostres anuncis tractaràn de coses per omplir el pap. Per tant i des de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles emissores que emeten El Temps Passa... i la música queda, nosaltres obrirem la paradeta sota el cel de Palma de Mallorca.

Bonet de San Pedro y Los 7 de Palma – Bajo el cielo de Palma

Va ser un dels grans cantants sorgits a les Illes Balears i el nom veritable de Bonet de San Pedro era Pedro Bonet Mir, va néixer a Mallorca el 17 d’agost de 1.917 i va morí el 18 de febrer de 2002. Va començar amb 15 anys al grup Los Trashumantes. Fou un dels fundadors del SGAE i va començar profesionalment com a cantant d'orquestres i com a component de la Gran Orquestra de Ramon Evaristo, també va cantar amb l'Orquestra Gran Casino, ambdues a Barcelona. L'1 de setembre de 1942 va crear Bonet de Sant Pedro y Los 7 de Palma amb els quals va recollir els seus majors èxits i va canviar el panorama musical a l'ús. Los 7 de Palma, un grup en la línea italiana de moda en aquelles épocas, l’integraven Joaquín Aza (piano), Benedicto (bateria), Jaume Villagrasa (baix), Miquel Roselló (guitarra), Josita Tenor (guitarra i veu) i Jaume Vilas (violí i veu). sense oblidar al seu líder carismàtic Bonet de San Pedro (guitarra, saxo, clarinet, vibràfon, veu i direcció). De fet va ser dels primers que va utilitzar el format quartet, quintet i septet aquí al país. Van debutar el 3 d’octubre de 1.942 al Salón Rigat de Barcelona. Als anys vuitanta Bonet de San Pedro va formar el Swing Group Balear que feinen jazz. Conegut amb el sobrenom de "El duque de la ensaimada". La cançó mes popular de la seva carrere es “Rascayú” per la que va ser demandad per “plagio” per un pastor analfabet que la cantaba desde fei mols anys. Van arribar a un acord economic i el pastor suposem va retirar el seu requerimen. Pero la cançó tampoc era del pastor. Segurament aquest la va escoltar a algun turista nord americà de visita a l’illa. Realment la cançó va ser grabada l’any 1934, amb una lletra molt mes “Gore” per la cantant texana Lydia Mendoza. I un altre curiositat, la censura va prohibir la seva emissió per les emisores de radio al jutgar que al cantar "Rascayú cuando mueras que haras tú, tú serás un cadáver nada más...". indiscutiblement es referia al Siscu i amb el Dictador no es podia jugar. Per cert que Bonet de San Pedro tenia que actuar a la sala Chamonix de Reus, però no va ser posible, la mort s’el va endur abans. La actuació la havie gestionat Mario Prades.

Jorge Sepúlveda – Lisboa antigua

Un dels grans crooners d'aquells anys quaranta i cinquanta va ser Jorge Sepúlveda, dins de l'estil que es va anomenar cançó romàntica "moderna" i també “canción ligera”. El veritable nom de Jorge Sepúlveda era Luis Sancho Monleón (València, 1917 - Palma de Mallorca, 16 de juny de 1983). Va començar a la Sala Casablanca de Madrid l’any 1942. Quan va gravar els seus primers discos, les seves cançons es van popularitzar bàsicament a través de la ràdio, en programes de cançons dedicades molt escoltats en l'època, quan les orquestres i artistes de moda actuaven en directe a les emissores i fins i tot els anuncis eren en riguros directe. Entre les moltes cançons que van ser èxit en la veu de Jorge Sepúlveda mereixen destacar-se "Bajo el cielo de Palma”, “Monasterio Santa Clara”, “Mirando al mar”, “Santander”, “Qué bonita es Barcelona” o “Mi casita de papel". Els boleros eren la part més important del repertori del cantant Jorge Sepúlveda i a mitjans dels anys seixanta amb l'arribada del pop Jorge Sepúlveda va anar desapareixent paulatinament per tornar als anys 70, però és clar, rés ja va ser el mateix. Per cert, a Santander, una ciutat a la que va dedicar una cançó, hi ha un bust del gran cantant, col·locat "Mirando al mar". a sota teniu les fotos de l'escultura.
Bust de Jorge Sepúlveda a Santander

Las Hermanas Fleta – El chacachá del tren

I ara parlarem de Lisboa, escoltarem a les Hermanas Fleta que ens cantaran un viatge a Lisboa en tren de luxe. Las Hermanas Fleta, Paloma i Elia Fleta, eren filles del gran tenor líric Miguel Fleta, van ser unes de les que van acostar els "Discos Solicitados" a una línia molt més pop, el que es deia llavors “Canción moderna” i al costat de "Chino Li Wong", "El chacachá del tren" que és de 1955, son las cançons més populars de las Hermanas Fleta i aquesta va arrivar a sonar i molt, en les emissores de l'època, de fet encara avui la cançó forma part del repertori de gairebé totes les orquestres de ball, nosaltres li donarem un Euro al Quimet que s’ha inflat de tocar-la. La lletra va agradar molt i és que aquests portuguesos tirant "els tejos" a la nena viatgera van cridar i molt l'atenció de l'època. Aquesta cançó la podríem dedicar a l'amic Joao, portuguès establert a Constantí, però no perquè Joao es dediqui a tirar-li els tejos a cap nena, pobre d’ell, aclarim-ho bé no sigui que Herminia el posi a caldo, Joao i l’Herminia, la seva dona, son cunyats de Mario i amics de Quimet. Quan a principis dels seixanta Las Hermanas Fleta que durant molt de temps van ser acompanyades per l'Orquesta de Luis Araque, amb el que van gravar uns quans discos, es van separar, Paloma va casar-se amb un nord-americà i es va dedicar a la vida familiar, va morir als 80, Elia es va passar al jazz, gravant dos EP 's amb el Tete Montoliu Trio i partipan a festivals internacionals fins ben entrats els anys setanta. Una neboda seva, filla de Paloma i que també es diu Elia, va tindre un duet a Colombia o per allà.

Dúo Juvent’s y su Conjunto – Roberta

Us hem dit en diverses ocasions que emulant al Dúo Dinámico van sorgir al país uns quants duets, tant masculins com algun de femení com Tina y Tessa. Curiosament aixó dels duets va ser una cosa més popular a Catalunya que a la resta del estat. La majoria van passar amb més pena que glòria, però alguns mereixen ser destacats per la seva qualitat. El Dúo Juvent's és un d'aquests. Els dos nois eren bons i van tenir una carrera brillant, les seves cançons sonaven i molt en les emissores de ràdio i els seus discos es venien molt bé. El Dúo Juvent's eren l’amic Emili Huguer i Jesús Lardin i van enregistrar vuit EP's entre els anys 1962 i 1964, per al segell Vergara, sols o Con su Conjunto, però tot i sonar molt bé, es van trobar massa encasellats amb el twist i el beat, junt a les milis els va anar relegant-los fins que es van desfer. Emili Huguer Sala fa un munt d’anys que viu a Tarragona i el seu company Jesús Lardín viu a la Costa Brava, a Vilasar de Mar. Emili va vindre un dia a l’emissora i el vam entrevistar recordant aquells anys gloriosos. El Dúo Juvent’s van gravar per al segell barceloní Vergara que era a Barcelona, a dalt de tot del Passeig de Sant Joan, aquesta cançó es va incloure a un EP de l’any 1964 i es una versió en castellà del “Roberta” del italià  Pepino diCapri, però en el disc també trobaven “Si encuentras a mi amor” que és el "Quando Vedrai La Mia Ragazza" de l’italià Little Tony, “Please, please me” dels Beatles i “Largas noches” que ara no recordem de qui era, però es tractave també d’una versió. Com solia passar en aquelles èpoques la mili va desfer el duet. Per cert que si el Dúo Dinámico es van distingir per els seus pullovers vermells, el Dúo Juvent’s tenian també la seva imatge: Les americanes de colors llampans de pampallugues ben cridaneres i brillants, com comprobareu a les portades dels seus discos. Per cert, també van participar en una ocasió en el Festival de la Canción del Mediterráneo que es feie a Barcelona. A la foto Quimet, Emili i Mario.

Los Catinos – Corazón loco

Aquesta cançó va ser tot un estàndard en els anys seixanta quan la va gravar l'italià Little Tony i era una composició de Ambrosino / Savio de la qual els catalans Los Catinos van fer una digna versió. Aquest tema es va incloure en un EP publicat pel segell Belter l'any 1967 on també es va recollir "La immensidad", "Dove credi di andare" i "GI". Tots els components de Los Catinos que anteriorment es van dir Los Ticanos fins que es va produir una escissió, eren músics de Conservatori i l'any 1961 van ser el primer grup català que actuen a Madrid al costat dels també catalans Los Pájaros Locos i Golden Quarter, era un festival organitzat pel SEU (Sindicat Espanyol Universitari), al costat dels grups madrilenys Los Pekenikes, Los Estudiantes i Los Blue Boys, clar que per aquelles èpoques eren encara Los Ticanos i amb ells militava l'amic Antoni Duran. L'any 1962 passen ja a ser Los Catinos. Integraven el grup en els seus començaments Manolo Vehí (cantant), José Antonio Muñoz (baix), Jordi Casas (piano i orgue) que va ser substituït més tard per Manuel de los Ojos Prieto, Marcelo Pinilla (guitarra solista), Fernando Luna (bateria) que havia militat a Los Blue Stars i un sisè músic que tocava la guitarra i del qual no recordem el nom, de fet només va tocar al primer disc. Van participar en una de les matinals de conjunts catalans que es celebraven al Palau dels Esports de Barcelona al costat dels Mustang, Los Sírex, Conjunto Mangas Verdes, Los Telstar, Los Gatos Negros i Los Blue Stars. Cal reconèixa que Los Catinos van ser, al costat dels Mustang i Los Javaloyas, els millors grups versioneros de la seva època. De 1962 a 1973 van gravar 24 discos, tots ells EP's i singles, i es van desfer per tornar més tard amb la moda revival i segueixen en actiu. L'any 1999 el segell Divucsa que s'havia quedat gran part del catàleg de Belter, va editar un CD recopilatori amb els seus èxits.


La Música que es Feia en Català

Xesco Boix – Kumbayà

Preparan un euro per Qukmet, escoltarem aquest tema amb el què obrim la secció en català i que és una cançó tradicional afroamericana de principis del passat segle. És una de les cançons més representatives, quan parlem de Catalunya, de l'època del foc de campament, els escoltes i els estius campestres. Xesco Boix en començar a cantar explica el significat del títol que és una deformació de la frase anglesa "Come by here", mal pronunciada per al gent de color. La cançó va ser composada, al voltant de 1930, pels Gullah, una població de color que habita les Illes del Mar, prop de la costa de Carolina del Sud, l'estat més pobre dels Estats Units. Xesco Boix va fundar el Grup de Folk l'any 1966, al costat de Jaume Arnella i es van dedicar en els seus principis a adaptar cançons del folk nord-americà i poc a poc van anar composant també. Sempre va confessar que estava influenciat per Pete Seeger (Nova York, 3 de maig de 1919). Les cançons de Xesco Boix, en moltes ocasions infantils, sempre estaven relacionades amb la pau i la llibertat, cosa transgressora en aquells anys de dictadura. Aquesta cançó es va incloure en el disc "Espirituals negres". Va ser un dels artistes que van actuar en el mític Festival de Folk que es va celebrar el 23 de Maig de 1968 a al Parc de la Ciutadella, a Barcelona i que va convocar més de 7000 persones. L'any 1971 després de fer la mili va formar el grup Ara va de bo especialitzat en cançons infantils, recuperant temes populars catalans. Xesco Boix Masramon va néixa a Barcelona el 3 de febrer de 1946 i va morir atropellat per un tren a Malgrat de Mar un infaust 21 de juliol de 1984, hi ha dubtes sobre si veritablement va ser un accident o el cantautor es va suïcidar. El 8 de desembre de 1984 es va realitzar un homenatge al cantautor. En total Xesco Boix va gravar més de 30 discos i cassets. Sempre afirmava que "el coneixement es el que ens fa lliures".

Mercè Madolell – Eren trenta innocents

L'any 1966 la cantautora Mercè Madolell va gravar un EP per al segell Concentric on es trobava aquest tema que escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda i que es tracta d'una versió del cantautor i poeta francès Jean Ferrat que la va titular originalment "Nuit et brouillard". La veritat és que les lletres de Jean Ferrat (a la foto) sempre tractaven de temes socials i sobretot de l'ocupació nazi a França i la deportació de jueus, com és la temàtica d'aquesta cançó. En el disc també es van incloure "Visca!" Que així mateix era de Jean Ferrat, "El Guardià del far" versió d'una cançó de Jean Prévert i "El bar de tants nits" que va ser una composició de Guy Béart, L'adaptació de les lletres la va realitzar Josep M. Espinàs i els arranjaments i la direcció musical, així com la producció va ser del Mestre Francesc Burrull. Mercè Madolell actuava habitualment amb Els Setze Jutges si bé nosaltres no estem segurs que fora component oficial del grup. En la seva carrera cal destacar un memorable recital que Els Jutges van oferir el 13 de març de 1968 a la sala Price, de Barcelona, era un festival que va tenir molts problemes per poder dur-se a terme ja que, encara que no es podia dir, era a benefici de la clandestina Comissions Obreres i que es va suspendre en dues ocasions i finalment es va muntar en setanta-dues hores, Va ser un èxit i al carrer es van quedar més de 400 persones que no cabien al local i els aforaments en aquelles èpoques, més o menys es complien. Mercè Madolell, igual que els seus companys que van actuar aquell dia, no van cobrar. També van pujar a l'escenari Maria Amèlia Pedrerol, Quico Pi de la Serra, Rafael Subirachs, Guillem d'Efak i Raimon. Cal afegir que la Mercè Madolell Aragonès actuava en moltes ocasions a La Cova del Drac. Creiem que va gravar tres discos per al segell Concentric i també va incloure algun tema en recopilatoris. Per cert, sembla ser que es troba en una residència d’avis a Santa Eulalia, calculem que deu tindre al voltant dels 70 anys i tot i tindre problemes d’artrosis, ho porta molt bé. Salutacions Mercè.

Núria Feliu i Tete Montoliu – Vés i perde’t

La Noia de Sants, la Dama de la Cançó Catalana, sempre ha estat molt vinculada al jazz des de els seus principis quan la podiem veure actuan a la mítica Cova del Drac del carrer Tuset. Núria Feliu va gravar i actuar en moltes ocasions amb el gran pianista de jazz Tete Montoliu, fins hi tot ho van fer a Nova York (a la foto) i com a mostra aquí os portem aquesta extraordinaria versión del clàsic del jazz “Bye bye blackbird” que van composar Ray Henderson i Mort Dixon, sent Gene Austin el primer en gravarla. En aquest LP també es va incloure la versió de “Misty” que van titular “Tots es gris”, composada per el pianista nort-americà Erroll Garner l’any 1954 i que va formar part durant décades del repertori de Núria Feliu. Es va publicar l’any 1966 en un LP titulat “Núria Feliu i Tete Montoliu”. Junt a Núria i al Tete trovem a Erich Peter al contrabaix, Billy Brooks a la batería i Booke Ervin al saxo tenor. Tete Montoliu es deie en realitat Vicenç Montoliu i Massana i va nèixa a Barcelona un 28 de març de 1933, va morir el 24 de agosto de 1997. Núria per la seva part es filla de la plaça d’Hosca, coneguda com la plaça del Sol d’Hostafrancs, pero ella va nèixa a la part que donava a Sants. La veritat es que Núria i Mario es coineixen des de fa un grapat d’anys i tots dos son de Sants. Durant un temps Mario fins i tot va ser representat seu.

Joan Baez – El rossinyol

Aquesta és una de les més belles cançons catalanes de la història, tot un clàssic d'autoria anònima que es creu prové de l’any 1659, quan pel Tractat dels Pirineus es van repartí Catalunya, entre França i Espanya, deixant-la dividida en dues com una primerenca “Muralla de Berlín” de construcció natural. El nostre rossinyol, "lliure com un ocell" no té fronteres i pot portar missatges d'amor d'un costat a un altre dels Pirineus. És clar que de vegades els missatges poden ser queixes al vent, com el del pastor que des d'un costat enyora la seva mare que es troba a l'altre. És una peça que forma part de la nostra identitat catalana. La cançó va ser rescatada per Joan Manuel Serrat que centre la seva versió de la cançó en el sentiment de tristesa d'una pastora per sentir mal casada, en un diàleg amb un ocell del bosc, el rossinyol. En aquells temps a l'Europa medieval, hem de recordar que els matrimonis prácticament sempre eren concertats pels pares. La veritat és que a la lletra de "Rossinyol" se li han aplicat molts sentits diferents. És clar que a El Temps Passa... i la música queda i com som una mica transgresors i gamberros, us hem seleccionat aquesta curiosa versió a càrrec de la cantant nord-americana de folk Joan Baez que precisament la va interpretà en català en el curs d'un concert que va realitzar a Barcelona el 28 de juny de 2008. Joan Chandos Báez va néixa a Staten Island, Nova York, encara que d'origen mexicà, el 9 de gener de 1941 i va esdevenir una de les grans figures del folk protesta als Estats Units i al món, durant els anys seixanta, fent-se molt popular per les seves campanyes en contra de la guerra del Viet-Nam, entre elles la famosa "Marxa sobre Washington", era coneguda com "La reina de la cançó protesta". Aquesta cançó es va incloure en el disc “Gracias a la vida” de Joan Baez i Quimet, tot i que ens queda fora de temps, ha volgut posar-la i aquí està.

Lucky Guri & Peter Road – Norwegian wood

Us portem ara a la nostra secció de música catalana una cançó d’un álbum que és un disc genial, un LP publicat per Discòbolo que recull versions en clau de jazz de temes de The Beatles i titulet-se “He desenterrat els Beatles”. És clar que es tracta d'un disc de luxe en el qual, al gran pianista català Lucky Guri i el saxofonista Peter Road, es troben acompanyats per Carles Benavent al baix, Salvador Font a la bateria i Max Sunyer a la guitarra. Max li va dir un dia a Mario que mai se li acudís comentar-li a Lucky que tenia aquest disc perquè Lucky li demanaria que l'hi regalés ja que ell no el tenia i sabent com és Mario es quedaria sense ell. A aquesta cançó, la seva versió en clau de jazz del “Norwegian wood”, que els Beatles van dedicar a la decoració de moda a l’Inglaterra dels seixanta, a base de fusta de Noruega, ells li han imprès un bon ritmillo de jazz. Despres de haver-se recuperat d'una llarga enfermetat, Lucky Guri, aquest gran pianista nascut a Calella, sembla que torna a estar en actiu. Per cert que desde feia anys acompanyaba a Núria Feliu en els seus concerts. Tant Quimet com Mario us vam prometre que escoltariem més cançons del LP “¡Waw... We are digging The Beatles!” i sempre cumplim la nostra paraula.
Lucky Guri

Els Anuncis dels Nostres Records

Avui els nostres anuncis, com ja sabeu que Quimet i Mario són uns triperos, aniran de coses de menjar, per variar. I començarem amb un que era institucional, és a dir que el pagaven aquells que ens manaven.

Pollastre

El pollastre en aquella època no era un plat barat, era de luxe, amb el temps i la producció gairebé industrial ha baixat de preu, encara que avui en dia  Què és barat? O si no pregunte-ho a les sofertes mastresas de casa que s'encarreguen dia a dia de la cistella de la compra. Però quan van començar les produccions de pollastre amb les llums enceses tot el dia i els menjadores sempre plens, els preus van ser més assequibles i el govern es va treure de la màniga aquest anunci institucional per fomentar el consum de pollastre. Això és una cosa que avui en dia haurien de potenciar els nostres governants, el consum de productes de fabricació nacional, aixó si “A bon preu” o si no que parlin amb els pagesos del Baix Camp i els problemes que tenen amb l'avellana. Per cert, als Estats Units es va fer una prova entre els nens, els van demanar que dibuixessin un pollastre. Tots els alumnes que van passar per aquesta prova van dibuixà un pollastre a l'ast. Volem recordar que el pollastre rustit era el plat típic del Nadal junt a l’escudella i la carn d’olla. Avui en dia tradicions com aquesta es van perden.

Gallina Ponedora White Link

Perquè us poseu en situació, aquest anunci que us portem ara promociona la venda de les gallines ben vives, això si ponedores i de la marca White Link ja que així i amb la gallina a casa, els ous són frescos, molt frescos, de fet, acabats de posar i de la gallina al plat. L'àvia de Mario posseïa a la part de darrere de casa seva, una planta baixa a Sants, al costat del carrer Badal, avui Avinguda Brasil, un galliner privat amb gallines, conills, ànecs i cobaies per a l’ús de la seva cuina i les de la família. Amb les pells de conills i sobre tot les cobaies, Mario havia tingut abrics fets a mida gairebé cada any de la seva infància. A més i durant la guerra civil espanyola, l’avia recodava que el consolat argentí va col·locar un cartell a la façana de la casa perquè la policia, sindicalistes, anarquistes i funcionaris de l'estat sabessin que hi vivien ciutadans argentins i no els espolia-sen el galliner, com solia passar tantes vegades durant la Incivil Guerra espanyola.

Conserves Miau

De Galícia vénen les millors conserves, segons ens adverteix aquest anunci que ens diu “Conservas Miau, Lo mejor del mar” i cal tenir en compte que l’empresa Bernardo Alfagene amb més de cent anys d’historia i que va comercialitzar les Conserves Miau, era un dels grans de les industria conservera gallega. A nosaltres aixó de dir-les Miau sempre ens a fet molta gracia. De fet les conserves marca Miau encara estaven al mercat i vem escoltar que va sis o set anys la casa Bernardo Alfagene volia comprar la marca Calvo, un altre histórica de les llaunes de conserves, la veritat es que no tenim ni idea de com va acabar tot, però si sabem que la cosa per l’empresa de Conserves Miau ha acabat molt malament. La fallida de l’empresa Bernardo Alfageme, propietària de conserves Miau, al novembre passat, ha deixat a la Xunta de Galícia amb un deute de 30 milions d'euros, a 150 treballadors sense feina, als propietaris de l'empresa apartats del mercat i als competidors sense poder licitar pel grup.
.
Mahonesa Solis

Quan parlem de cuinar, un dels productes bàsics al rebost de la cuina Quin és? Dons l’oli. A Catalunya tenim la denominació d’origen Siurana, un oli de molta qualitat fet amb olives arbequines. Cal tenir en compte que amb oli també es fa una maionesa i el bon allioli. Però la marca Solis que va ser de les pioneres oferin maioneses ja fetes, a més ens oferia receptes de cuina en els seus anuncis en aquest que us hem seleccionat avui a El Temps Passa... i la música queda, ens ensenyan com fer uns macarrons a la cubana. Quimet confesa que l'hi agrada mes el alioli fet a casa per ell, amb el morter i a mà. Aquell al que li dons la volta am la mà de morter clavada i no cau. Però ja sabeu que als restaurants avui en dia aixó els hi tenem totalment prohibit.

Arroz Brillante

Dues de les grans actrius del cine espanyol dels anys seixanta i setanta, las genials i recordades Florinda Chico (Don Benito, Badajoz, 24 d’abril de 1926 - Madrid, 19 de febrer de 2011) i Rafaela Aparicio de veritable nom Rafaela Díaz Valiente (Marbella, Málaga, 9 d’abril de 1906 - Madrid, 9 de juny de 1996), també es van dedicar en diverses ocasions a la publicitat, fent masses vegades de minyones amb un parlar més aviat curtet, molt allunyat de la seva realitat, però és el que es venia. Ara us portem l’anunci del Arroz Brillante, una de les primeres marcas en vendre un arròs que no es passava a la paella i al que, com elles expliquen, hi tenies que afegir molta més aigua del normal, pero estave molt bó, ens deien. Arroz Brillante segueix al mercat i ara tembé venen plats precuinats d'aquests que s'escalfen al microones.

Helado Camy 500

I per els postres el millor és un bon gelat i com les neveres de l'època no eren com les d'ara i molts encara eren els que utilitzaven neveres de gel, no elèctriques, la novetat en el món dels Gelats el portava la marca Camy que després va ser comprada per Nestlé. Camy dins de la seva gamma 500 ens oferia el gelat amb una Camy Nevera inclosa, així es conservaria fins a l'hora de cruspir-sel i el gelat deixaria de ser producte de restaurant o de xiringuito de carrer de comprar i mengar. Quimet recorda amb nostalgia aquella época quan ell encara era un nen i els seus pares a la botiga venien el gel en barras i trosos, de fet un dels “esports” entre la mainada era agafar trosos de gel i xuclarlos com si fossin gelats... en plan barato, es clar..

I ara tornarem a la música des de El Temps Passa... i la música queda.

Merie Laforêt – Y volvamos al amor

Un dels temes més populars en la carrera de la cantant francesa Marie Laforêt va ser aquest que us portem ara a El Temps Passa... i la música queda, es tracta de "Y volvamos al amor" que ara ens canta en castellà i la va gravar l'any 1964. Al costat de "La platja" i "Viens, Viens", són les cançons més importants de Marie Laforêt, de veritable nom Maitena Marie Brigitte Doumenach. La cantant i actriu va néixa el 5 d'octubre de 1939 a Soulac-sur-Mer, França i es diu que té arrels occità-catalanes. La seva carrera va començar per pura casualitat l'any 1959 quan va haver de reemplaçar a la seva germana en el concurs de la ràdio francesa "El naixement d'una estrella" i va guanyar. La seva primera aparició al cinema va ser per la porta gran, actuant amb l'actor Alain Delon en el drama de René Clément "A ple sol". Marie Laforêt es va casar amb el director de cinema francès Jean-Gabriel Albicocco. El seu primer èxit discogràfic va ser amb el tema que escoltem ara i que en la seva versió original, publicada l'any 1963, es va titular "Les Vendanges de l'Amour" amb lletra de Michel Jourdan i música de Jean-Claude Petit. Marie Laforêt va perdre progressivament l'interès en la seva carrera musical i es va mudar a Ginebra, a Suïssa l'any 1978, on va obrir una galeria d'art i va abandonar la música, si bé en els anys 80 va tornar al cinema.

Lone Star – La playa

I ja que hem parlat de Marie Laforêt, aquesta és una versió d’un dels seus grans èxits que ens versionan els barcelonins Lone Star, un dels grups per els que nosaltres sentim veritable debilitat, en un dels seus millors EP, el setè, editat l'any 1965 i que també va incloure "Comprensión" de The Animals (a la foto Lone Star amb Eric Burdon i Alan Price dels Animals), "Eight days a week" de The Beatles i "De día y de noche" que era de The Kinks. A Lone Star se'ls coneix avui en dia com "La Leyenda". La discogràfica els van anomenar inicialment Conjunto Lone Star, si be despres d'un parell de discos de quatre cançons, van conseguir dir-se com ells volien, sense el Conjunto, ni Los per davant. Inicialment Lone Star eren Pere Gené, Enric Fuster (piano), Rafael de la Vega (baix), Enrique López (bateria) i l'holandès Willy Nab a la guitarra. Després d'haver publicat el seu primers discos foten el camp Enric Fuster i Willy Nab i es va incorporar el guitarrista tarragoní Joan Miro. A partir d'aquesta formació va començar la línia ascendent de la banda catalana, de fet aquesta ha sigut la millor formació de Lone Star. Per cert que quan Joan Miró va marxar a la mili, el seu lloc va ser ocupat interinament per Alex Sánchez que ja als 70 es va incorporar definitivament al grup. Alex va tocar amb Radio Futura a la gira que aquests van realitzar per Catalunya l’any 1988, per indisposició de Sierra, el seu guitarra i Mario els va tindre actuan a Reus. La fotografia d'Alex Sánchez es d'aquesta actuació a La Fàbrica de Reus quan la dirigia Santi Sardà, on Mario era director artístic i va tindre que plegar perqué no és cobrava a fi de més i el pare de Mario l'hi va ensenyar que “Per una idea es pot lluitar, però sense menjar resulta molt difícil”, sobre tot quan el “jefe” s’en va a sopar cada nit amb la familia a Cambrils, de restaurant.

Los Javaloyas – Honey

Deien que Los Javaloyas eren mallorquins i no és cert del tot, Luis Pérez Javaloyas era valencià i va crear el grup a Valencia, però després es va establir a les illes i va reestructurar la banda amb músics mallorquins com el cantant Serafín Nebot. Aquesta cançó es trovabe a un single amb “Don Simón” a la cara B i el va publicar EMI-La Voz de su Amo l’any 1968. Los Javaloyas són un dels grups més veterans de l'estat, es van crear l'any 1952, tots eren multiinstrumentistes. La formació estable va ser Rafael Torres amb l'acordió, guitarra, piano i baix, Serafín Nebot cantant, saxo i clarinet, Tony Cobas a la guitarra, contrabaix i trompeta, Antonio Felany cantant, bateria i trompeta i Luis Pérez Javaloyas que a més de cantar, tocava la flauta i el piano. Los Javaloyas van actuar molt a l'estranger i sobre tot a Alemanya i a principis dels anys seixanta, van conèixa i van compartir escenari amb The Beatles. Es clar que llavors els de Liverpool eren pràcticament uns desconeguts. José Luis Pérez Javaloyas, fundador del grup, va morir a Palma als 79 anys, al setembre de 2007. “Honey” va ser una composició del nort-americà Bobby Golsdboro i la veritat i tenin en compte les diverses versions que es van fer al país, a l’hora de traduïr la lletra tot van estar errats ja que ens parlaven d’amor, de novietes que ens deixaven o morien i aixó no tenía res a veure amb la idea original de Bobby Goldsboro, els que s’hi van apropar molt van ser los Hermanos Calatrava en una versió plena del seu bo i sá humor, com solien fer sempre ells. Ens deien que “Honey” era un gos i es la veritat, d’aixó anava la cançó del americà.

Mina – Ciudad solitaria

Curiosament una de les cançons més importants en la carrerea de l'extraordinària cantant de pop italiana Mina és aquest tema que us hem portat ara a El Temps Passa... i la música queda, però aquí a Espanya va ser el primer gran èxit de Luis Aguilé que tot i ser un bon compositor, la va versionar i també va ser la cançó que d'alguna manera, va fer que el cantant argentí s'afincara definitvament al país. Nosaltres ara us hem seleccionat la versió original a càrrec de la Tigressa de Cremona, com es coneixia a Mina que es diu realment Anna Maria Mazzini i va començar l’any 1958 anomenant-se Baby Gate i interpretant temes de rock'n'roll en anglès que més tard es van reditar. L'any 1960 es va presentar per primera vegada en el Festival de San Remo. L'any 1962 el seu primer embaràs es va convertir en tot un escàndol a Itàlia, ja que Mina i l'actor Corrado Pani, pare del nen, no estaven casats, tot un pecat mortal. La cadena RAI (Radiotelevisió pública italiana), la va tenir censurada durant dos anys, després dels quals es van veure obligats a permetre el seu retorn, ja que el públic italià va reclamar insistentment la seva presència a través de milers de cartes a la RAI. En aquest període d'ostracisme Mina va seguir treballant i interpretant cançons, sobretot a Alemanya. A Mina l'anomenaven La Tigressa de Cremona tot i que ella va néixa a Busto Arsizio, Llombardia, el 25 de març de 1940. Al llarg de la seva carrera musical Mina ha gravat en anglès, italià, francès, turc, japonès i en castellà. Té un total de 121 discos gravats. Per cert que fa més de 30 anys que Mina no aparèix en públic.

Pop Tops – Con su blanca palidez

Quan Los Pop-Tops van debutar l’any 1967, ho van fer per la porta gran amb aquest single, versió del gran èxit dels britànics Procol Harum.Tot i que la lletre rés te a veure amb l'original, com ens recorda Quimet, va ser un èxit massiu a tot el país i va representar el debut i consolidació de Los Pop Tops, sobre tot per la tasca del organista que extreu bon suc del seu Hammond. A l’altre cara trobaven “I can't go on”. Los Pop Tops van ser una bona banda liderada pel cantant de color Phil Trim i que inicialment es van dir Los Tifones. El cantant de Los Tifones era Luis Fierro i quan aquest els va deixà, va ser substituït pel de Trinitat Tobago i és camviaren el nom. Los Pop-Tops van ser produïts pel francès afincat a Espanya, Alain Milhaud que també va llançar a Los Bravos i un grapat més de gent. El grup Los Pop-Tops l'integraven José Lipiani, Alberto Vega, Ignacio Pérez, Julián Luis Angulo, Ray Gómez que venia dels Pekenikes i després va marxar a tocar a Estats Units incorporant-se a la banda de John Lennon i el cantant de color Phil Trim, de veritable nom Theophilus Philip Trim i que va néixer el 5 de gener de 1940. Pop Tops es van desfer l’any 1974. Un dels components del grup durant un temps sembla que va ser Alfonso Arteseros, conductor avui en dia del programa de televisió "España en la Memoria". Van haver-hi altres músics, entre ells Felipe que era baixista i s'en va anar despres amb Jalea Real. Por cierto que el sello RamaLama va editar un doble CD titulat “Pop Tops, todas sus grabaciones 1967-1974”, son un total de 45 cançons i es un bon disc per actualitzar la discografía dels Pop Tops..

Conclou El Temps Passa… i la música queda per avui, però abans aquí us deixem una de les nostres Pin-Up, la d’aquesta setmana s'en va a la platga a pendre el sol amb el seu scooter, ben fresqueta, aixó si.


Ara fotem el camp, a’acaba per ara el programa, però us deixem amb la bona companyia. de la de la xarxa d’emisores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles emisores que emeten El Temps Passa... i la música queda. Tanquem la paradeta i fins la setmana  propera, adeu.

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario