El passat disapte la colla del carrer Bassegoda i voltants ens vam
reunir a les Caves Torre Blanca de Sant Sadurní de Noia per fer un dinar. No
érem tots, ni de lluny, però els que vam poder anar, per suposat amb les
respectives dones, ens ho vam passar molt bé, sobre tot a la sobretaula
quan els records i les anècdotes de juventut i infantesa van ser
protagonistas. Aqui us deixo algunes fotografies.
En moltes ocasions us hem parlat i per descomptat escoltat a El Temps Passa... i la música queda, a conjunts sorgits a les Balears, bàsicament a Mallorca i és que nosaltres sempre hem estat molt vinculats a les Illes. Però llevat de Maria del Mar Bonet, Pau Riba i Guillem d'Efak, pocs han estat els cantautors que hem escoltat. Avui i en la Secció de Música en Català sonarà un bon cantautor mallorquí que només va publicar un disc, però era bo i mereix sonar al programa. Tindrem com sempre molta música i records, però com aquest programa el vam gravar durant la Setmana Santa i no teníem masses ganes de treballar, no hi haurà Anuncis ni tampoc Parrafada, una altra setmana serà. Per tant i des de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten El Temps Passa... i la música queda, obrim el nostre bagul dels records i ens posem en marxa, ha arribat l'hora i
En moltes ocasions us hem parlat i per descomptat escoltat a El Temps Passa... i la música queda, a conjunts sorgits a les Balears, bàsicament a Mallorca i és que nosaltres sempre hem estat molt vinculats a les Illes. Però llevat de Maria del Mar Bonet, Pau Riba i Guillem d'Efak, pocs han estat els cantautors que hem escoltat. Avui i en la Secció de Música en Català sonarà un bon cantautor mallorquí que només va publicar un disc, però era bo i mereix sonar al programa. Tindrem com sempre molta música i records, però com aquest programa el vam gravar durant la Setmana Santa i no teníem masses ganes de treballar, no hi haurà Anuncis ni tampoc Parrafada, una altra setmana serà. Per tant i des de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten El Temps Passa... i la música queda, obrim el nostre bagul dels records i ens posem en marxa, ha arribat l'hora i
Obrim la
Paradeta
Dúo Juvent’s – Dime
En un dels últims EP 's que va publicar el Dúo Juvent’s trobàvem aquest
tema amb el qual obrirem El Temps Passa... i la música queda d'avui, res a veure amb el
"Tell Him" que en castellà va versionar Luis Aguilé, aquest
va ser composat per a ells pel mestre Alfredo
Domenech que al capdavant de l'Orquestra Vergara els
va acompanyar en la gravació dels quatre temes del disc.
A més del "Dime" també es van recollir "Lolita", "Goody, Goody" i "Wini, wini (Tamouré)".
El Dúo Juvent’s, integrat per l'amic Emili
Huguer que des de fa una pila d'anys resideix a Tarragona i Jesús
Lardín, van ser una de les bones formacions
sorgides en els començaments
de la dècada dels seixanta. Van tenir una
carrera brillant arribant a gravar vuit EP's i
la mili va truncar la seva trajectòria professional. El Dúo
Juvent’s gravaven per al segell Vergara i
va ser precisamentel locutor Joaquín
Soler Serrano, en
aquell temps a Ràdio Barcelona,
el que els va posar en contacte amb la casa de
discos que estava al final del
Passeig Sant Joan, a la Ciutat Comtal. Creiem
que el Dúo Juvent’s
també van participar en una edició del Festival Internacional de la Cançó de la Mediterrània que es celebrava a
Barcelona. A la foto Emili Huguer, Quimet Curull i Mario Prades als estudis.
Latin Combo – Presentimiento
Un dels grups amb músics
de qualitat més reconeguda
de la seva època van
ser Los Latin Combo que en aquest EP del qual extraiem
el tema que escoltem ara a El Temps Passa...
i la música queda, van posar el punt de
mira en el 3r Festival de la Cançó de la Mediterrània que
se celebrava anualment a Barcelona i van versionar quatre temes que van participar en aquesta edició "Presentimiento" que escoltem ara i la va defensar Lita Torelló,
"Dans le creux de ta main" de Robert Jantal
que és el que creiem va guanyar, "Jo soy el novio" i "Ta grisa natania".
Us vam dir fa
temps que us
comptaríem perquè va desaparèixer aquest festival, però primer us direm
que inicialment havia de ser el
Festival Internacional de la Cançó
de Barcelona, quan va començar el setembre de 1959, però
les autoritats pertinents
no van donar permís per utilitzar el "Barcelona"
i és que Madrid
no tenia festival,
per tant la Ciutat Comtal tampoc havia de tenir-ne. Coses de la dictadura. Doncs
bé, el festival va
desaparèixer després que Massiel
guanyés el d'Eurovisió l'any 1968. La causa va ser també Madrid ja que van decidir que
els esforços festivalers
calia posar-los en Eurovisió i clar,
el de Barcelona sobrava, però no van treure
el de Benidorm, encara que creiem que
si van desaparèixer altres com el d'Aranda de
Duero o el de la Canción del Miño, no només rebem els catalans,
tot sigui dit. Un
dia d'aquests us
prepararem una Parrafada en la que parlarem del Festival de la Cançó
de la Mediterrània
que per cert, va tenir també els seus escàndols, tongos i embolics.
El Latin Combo el van integrar
Jorge Coll, Ricard Roda, Manuel Bolao, José Cunill i Jaume
Villagrasa, tot i que alguns d'ells també van formar part del Latin Quartet, així mateix el mestre Francesc Burrull també va militar durant un temps
amb el Latin Combo.
The Brisk – Twist and shout
El cantant de The
Brisk va ser Julián Granados
que també va cantar amb Los Angeles
Azules i molt més tard en solitari, després d'haver passat per Los Buenos. Van començar dient-se Los Halògenos i després The Brisk Boys (a la foto amb presentadora de ràdio inclosa), per acabar sent The Brisk i van sorgir a Ceuta. Quan
van començar eren Julio Rey (baix
i veu), José García (bateria), Juan Pozo (guitarra i veu), Antonio Morales (saxo i òrgan) que no
té a veure amb Junior i Jesús Zurita (cantant) que els va deixar. Quan se'ls va
incorporar Julián Granados va
començar el seu ascens popular. De fet van ser un dels grups més importants
surgits al Sur de l’Estat. A finals del19 67 Julián Granados abandona el grup i fitxen a un cantant de color
anomenat Teddy Ruster, amb el
qual gravaran un disc molt més proper al soul i que inclouria una versió del
"Stone Free" de Jimi Hendrix.
Un dels seus membres fundadors, Julio
Rey, va morir l’any 2004. El tema que escoltem ara i que es trobava en el seu segon EP, és una
versió de The Beatles, encara
que aquests al seu torn també l'havien versionat ja que els primers a gravar-la
havien estat The Isley Brothers.
També recull aquest EP una altra versió dels de Liverpool "Do you want to
know a secret?" que ja l’hem escoltat a El Temps Passa... i la música
queda, al costat de "Un diablo disfrazado” i “Para ti". Val a dir que
la pronunciació de l’angles que fa Julian Granados es d’aquelles que resulta
bastant incomprensible per tots aquells que parlan la llengua de Shakespeare, però
el noi hi posa voluntat i ganes, aixó no se li por negar.
Kroner’s Dúo – Tutti Frutti
Recordant a Tony Ronald que ens va deixar el passat
mes de març, ara us portem el seu primer duet y aquesta versió del clàsic de
Little Richard, un tema que va tindre problemes als Estats Units degut a que el
títol es una expresió que als Estats Units es l’equivalet al “¿Entiendes?” que
es fa servir a España per preguntar l’orientació sexual de la gent. Tony Ronald va gravar primer en
solitari i la pasada setmana ja vam escoltar una cançó del seu primer disc,
però després va crear el Kroner’s Dúo
amb el basc José Luis Bolívar,
si be creiem que sols van gravara dos o tres EP’s. Més tard l’holandes formaria
Tony & Charlie i finalment
es va llençar ja definitivament en solitario, si bé abans va crear Tony Ronald y sus Kroner's, recuperant el nom
del duet que de fet era el cognom de la seva mare. En aquest disc la peça
estrella era “Jóvenes”, peró també es van incloure “Personalidad” i “Las
campanas me llamaban”. Tony Ronald, productor, compositor, guitarra
i cantant de
veritable nom Siegfried Andre den Boer
Kramer, ens va deixar el passat 3 de març, a
l'Hospitalet de Llobregat, tenia
72 anys d'edat i
pràcticament tota la seva vida podem dir que
la va passar aquí al país ja que va
arribar amb els vint anys tot just complerts, recent acabada la mili (a la foto Tony fet el soldat) i es va establir
a Catalunya. Tony Roland va ser un dels grans cantants
de pop en els 70, gràcies a cançons com
"Dejaré la llave de tu puerta", "Lady Banana" i sobretot "Help", però la seva carrera va
començar a principis dels 60.
Havia nascut a
Arnhem, Països Baixos, un 27 d'octubre de 1941 i durant molts anys
va residir a Castelldefels, a la zona de la Pava. Va estar casat amb
July, de la qual es va divorciar i a la que Los Diablos van dedicar la cançó "Oh July" i
des de feia anys estava
casat amb Mariló Domínguez.
Los Archiduques – Lamento de gaitas
Los
Archiduques van ser un grup asturià amb una discografia escassa, però
això si, en la seva trajectòria destaca el fet que un dels seus cantants fora Tino Casal, precisament ell és el que
canta en aquest tema que sona a El
Temps Passa... i la música queda. Es trobava com a cara A del primer
single que Tino Casal va gravar
amb Los Archiduques l’any 1967 o
potsé va ser ja al 68. Per el single dels Archiduques amb “Lamento de gaitas” que era del 67, confirmat,
s'han arribat a pagar més de 20.000 de les antigues pessetes en fires de col·leccionisme.
Los Archiduques es van formar l’any
1963, a
Oviedo. Inicialment eren Tony a
la guitarra solista, Claudio a
la rítmica, Tito al baix, Pedro a la bateria i el melillenc Armando Pelayoa l'òrgan. Tino Casal que als 80 es va convertir
en el Rei del Glam espanyol,
tocava anteriorment a Los Zafiros
Negros i tenia només 17 anys quan es va incorporar als asturians l’any 1967. Els membres originals de Los
Archiduques es reunirien de nou
l'any 1982 per gravar el seu major èxit, pel que sempre seran recordats
"Lamento de gaitas" que de fet no era una cançó d’ells, es tracta
d’una versió del tema "I Love How You Love Me" dels germans britànics
Paul i Barry Ryan quan eran duet. Aixó si, els asturians incluien
acompanyament de sacs de gamecs (gaitas) asturianes. Curiosament, el gran èxit
de la carrera de Tino Casal ja
als anys 80 va ser “Eloise” que era també una cançó de Paul Ryan que va cantar el seu germà Barry Ryan, quan el duet ja s’havie saparat.
Los Salvajes – Algo de títere
La cançó és la versió que Los Salvajes van realitzar del "Jumpin'Jack Flash" dels Rolling Stones, una de les bandes que
ells van versionar en múltiples ocasions i es va publicar com cara B d'un
single editat per EMI l’any 1968 en què la cançó estrella va ser "Vuelve
baby" que era la versió del clàssic de The Equals “Baby come back”. La veritat és que ens quedem amb la
cara B. En aquesta gravació ja no està en el grup el baixista Sebastià Sospedra. A finals d'aquest
any a Los Salvajes s'incorporaria
Frank Mercader que va tenir
alguna cosa a veure, abans o després, amb Los Gatos Negros i que va tocar amb els Kroner’s de Tony Ronald i seria
el director de la banda de El Terrat de Buenafuente en els nou segle, a
l'òrgan i guitarra i amb un baixista que no recordem qui va ser, passarien a
ser sis, van treure un parell de single més i ja l’any 1970 Los Salvajes es desfan. Als 80
tornarien, però de la formació original sol estava Gaby Alegret, el cantant. Mario
els va redescobrir quan van presentar a Planeta 2001 de Barcelona, un nou LP titulat "1988" i
parlant amb Gaby li va comentar
que amb els anys, havia arribat a cantar bé i tot. Els dos encara s'estan
descollonant ara. Des de llavors van mantenir una bona relació i de fet Mario des de la seva agència artística
Guitar-T Producciones els va
proporcionar uns quants concerts.
Los Bohemios – Dame tu cariño
Aquest tema el treiem d'un single de Los Bohemios publicat per Hispavox, es
va titular en la seva versió original en anglès "Gimme some loving",
va ser un dels grans èxits del grup britànic Spencer Davis Grup i anys més tard es va incloure en la banda
sonora del film "Streeptease" que va protagonitzar Demi Moore, en la versió dels anglesos,
es clar. El conjunt Los Bohemios
realitzen una bona versió carregada de soul i R & B. A la cara B del disc
trobaven la seva versió del "Winchester Cathedral". El grup
d'Albacete l'integraven Paco Molina,
Eugenio Martínez, Antonio Costa, Antonio Veciana i Leopoldo
Martínez Jr que era el líder. El seu pare era pianista, a més de sastre
i tocava a l'Orquestra Jabelc.
Del guitarra Antonio Veciana per
la seva part, es va parlar pel fet de donar la volta al món en una vespa. Eugenio Martínez va morir molt jove a causa d'un càncer. Per cert
que a Albacete i per aquells anys 60 van sorgir, com a tot arreu, un munt de
grups, destacant, a més de Los Bohemios,
gent com Los Luckys, un parell
de nens de 10 anys anomenats Los
Dinámicos Boys, Los Radars
que es reconvertiren a Los Trasgos,
Los Anélidos i uns quants més.
Eren temps gloriosos per al pop espanyol. Los Bohemios van gravar per Hispavox i van treure bastants EP's,
gairebé sempre versions, això si. Van arribar a ser sis components i es van
desfer a la fi dels 60. Per cert, es deie que Los Bohemios eren el grup millor vestit del pop espanyol de
l'época, deuria ser perquè el pare de Leo
era sastre i els hi feie la roba.
Los Brincos – Giulietta
Un
dels millors EP’s de la primera etapa de Los Brincos va ser aquest os es trobava la cançó que sona ara a El Temps Passa… i la música queda.
Junt a "Giulietta" es trobaven en el mateix EP "Un sorbito de
champagne", "Renacerá" i "Tu en mi" i que com us
deiem, es al nostre parer el seu millor EP i també l'últim en el qual van
intervindre Juan Pardo i Júnior que la veritat, sempre hem
tingut els nostres dubtes sobre si s’en van anar o els van fotra fora dels Brincos ja que els problemes entre
ells que volien tenir el protagonisme i Fernando
Arbex eren continus. Fernando
Arbex que a partir d’aquell moment es va convertir en el arrengador i
productor de les cançons, lliuranse de l’influencia de Maryní Callejo, va
seguir amb Manolo González i els
substitueix per Vicente Ramírez
i Ricky Morales, germà de Júnior que formaven part dels Shakers i aquests havien telonejat a The Beatles en la seva gira espanyola
del 65, tant a Madrid com a Barcelona. De fet el grup teloner de The Beatles
tenian que ser Los Brincos, pero ells, la productora, la seva discogràfica o
tots juntets en comandita, es van negar, ells eran prou
importants, ells no necesitaven una promoció així, quina colla de Lumbreras. L’any 1969 Vicente Ramírez
seria substituït al seu torn per Miguel
Morales, també germà de Junior i
que després es casaria amb Freda
Lorente "La Bombí"., Un dels problemes que van
tindre els components de Los Brincos
es que a l'hora de composar, es pot dir que sols eren dos, però signaven com
"Los Brincos", per tant els drets
d'autor els cobraven els quatre. Es clar que quan s'en van anar Juan i Júnior, van deixà de cobrar i els nous que res havien fet, van
començar a tocar pela llarga.
Tuset 31 – Nuestro lugar
Ara fa temps que no sabem res de l’amic Antoni Durán.
Ell va ser membre de grups històrics com
Los Ticanos que al costat de Los Pájaros Locos
i els Golden Quarter van ser els primers conjunts catalans
que van actuar a Madrid. Sempre hem dit que
Los Ticanos es van convertir en Los Catinos i l'amic Antoni Duran ens va assegurar que no
va ser realment així, de Los Ticanos van sorgir diverses formacions i
entre elles Los Catinos. Després de formar part de Los Ticanos i
diverses formacions, Antoni va entrar a formar part de Los No. També es va
dedicar a fer veus en gravacions d’altres cantants junt a les Germanes Ros. Va
formar un grup i quan van fitxar per Zafiro-Novola van passar a ser Tuset 31 i
van treure un single l'any 1969, on aquesta cançó que us hem portat ara va ser cara B, al altre costat "Esto es amistad". Es
van posar aquest nom per que el carrer Tuset feia furor a Madrid i com la numeració
s’acababa en el 30, donc ells eren Tuset 31. El grup l'integraven els germans Antoni (veu, acordeo, piano i trompeta) i Josep María Durán (guitarra), junt a Ricardo (guitarra), Miguel (batería) i Jorge (baix). Encara gravarien un altre single
fen-se dir Autobús i van participà a la preselecció per el Festival d’Eurovisió
l’any que va anar Julio Iglesias. Per cert l’amic Antoni Duran es avui en dia
arquitecte i ens deie un dia que la carrera se la va pagar actuan a sales de
festes como Tropicana, la
Cabaña del Tio Tom, el Jamboore i moltes altres de moda en
aquells anys gloriosos a Barcelona..
La
Música que es Feie en Català
En Mates – Cançó de febrer
De les Illes Balears també
i com a Catalunya
a l'ombra de la chanson francesa, van sorgir tot
un seguit de cantautors: Maria
del Mar Bonet, el seu germà Joan Ramon
Bonet, Guillem d'Efak,
Tony Obrador que
també era guitarrista i va tocar amb els
Pekenikes, la jove parelleta infantil Queta i
Teo, Miquela Llauradó
i alguns més,
però nosaltres avui
hem decidit recuperar
En Mates. De nom
complet Gerard Mates,
va sorgir a Mallorca a mitjans dels cinquanta i el seu pare era Gabriel Mates
Valls. La veritat és que en Mates era un artista
plàstic, però també
va cantar les seves cançons. Només va
gravar aquest EP que va publicar
el segell Concentric l'any 1968 i la
portada va ser dissenyada pel també balear Pau
Riba, un home a qui no van acceptar Els Setze Jutges, però que va
formar part del Grup de Folk.
La veritat és que
insistirem en una cosa que
ja hem dit, les
portades de Pau Riba
eren bastant cutrillas,
si bé aquesta encara podrien dir que es una miqueta original. Aquest tema que
escoltem ara i "L'escarada"
van ser composades per Guillem
Colom, però en el disc també es van
incloure "Cançó de l'adéu"
sobre un tema popular
mallorquí i "Balada
de nova vida"
amb lletra de
l'escriptor Joan Manresa, també nascut a Mallorca.
Gerard Mates va
tenir una interessant carrera
com a escultor i pintor posteriorment.
Lita Torelló – Bon dia
L'any 1965 Lita
Torelló va publicar a través del segell Concentric un EP de quatre
cançons que portava per títol "Fantastic Lina" i del que us extraiem
aquesta cançó que malgrat el seu títol no té res a veure amb el tema d'Els Pets que en aquella època
caminaven encara amb bolquers o poc més. En aquest EP es van incloure "Es
tant!", "No t'ho dire pas" i "Potser dema". "Bon
dia" te lletra de Jordi Sarsanedas
i música de Francesc Burull que
va escriure la música dels quatre temes i també va realitzar els arranjaments i
es va encarregar de la producció i direcció musical. La noia és deia Dolors Torelló, peró va ser coneguda
artísticament com Lita Torello.
Es va convertir en una de les veus més populars dins les solistes dels anys 60.
Havia nascut a Barcelona l'11 de maig de 1946. Lita Torelló va començar sent gairebé una nena, a finals dels 50
amb un EP compartit on ella cantava "Quiero la burrita Non". Un
parell o tres d'anys després va signar contracte amb Vergara i va participar al Festival de la Cançó de la Mediterrànea, amb el tema "Presentimiento", aconseguint el segon lloc, era l’any 1961 i el tema
es va incloure al seu primer EP amb altres tres versions de cançons del Festival. També va participar en
diverses ocasions al Festival de la Canción Española
de Benidorm. De fet Lita Torelló
va ser una cantant molt prolifera ja que va arribar a gravar catorce
EP's per Vergara, només entre els anys 1964 i 1966. Despres passaria a altres
segells i seguiria gravan. Lita Torelló
a finals dels 60 va deixà la seva carrera musical en casar-se, con solia passar
moltes vegades amb les cantants femenines.
Lleó Segarra – Sovint amics m’he preguntat
L'any 1965 el segell barceloní Concentric va publicar
un EP de Lleó Segarra on destacava
la cançó que estem escoltant ara a El
Temps Passa... i la música queda i que és l'adaptació al català del tema
"Je em suis souvent demandé" del cantant francès Richard Anthony. En aquest disc també
es recollien "Qualsevol hora va bé" de Burt Bacharach, "No és res d'excepcional" que era una
versió de l'èxit de Tom Jones i
"Ets una cosa gran" que va ser composada i interpretada per el gran
cantant italià Domenico Modugno,
posiblement la millor veu del pop al veí pais, de tots els temps. Les
adaptacions de les lletres van estar a càrrec de Ramon Folch i Camarasa. La veritat és que Lleó Segarra era un cantant del que avui anomenaríem pop, però amb
cançons com aquesta, amb una lletra que ens parla de marginació i racisme, van
pretendre apropar-lo als cantautors de la Nova Cançó,
però ell estava lluny d'aquest camp, tot i que aquest tema hem de reconèixa que
el broda. Lleó Segarra va gravar
dos o tres EP's, un parell de singles i també gravaria en castellà, com a mínim
un LP editat l'any 1969 i que es va titular "Vacaciones en la Costa Brava", amb
una portada a base de noia mona lluint "cuerpo serrano", que ens
sembla bastant cutre, la veritat.
Núria Feliu – Que tal Dolly
L'amiga
Núria Feliu va publicar l'àlbum "Núria de nit" en el que va incloure
tot un seguit de musicals clàssics nord-americans entre els quals trobem
aquesta versió del gran èxit de Louis Armstrong "Hello Dolly", de fet
aquest tema i el "What a wonderful word" són les cançons cantades més
populars del gran trompetista de color que va portar el jazz a les masses i al
qual es coneixia com Satchmo. Aquest LP va ser publicat pel segell Hispavox.
Per cert, us explicarem una història curiosa. A finals dels vuitanta, Mario va
visitar a Núria a la seva casa del carrer Violant d'Hongria, a Sants, just
davant dels jardins de Can Mantega, a la terrassa té una placa del metro amb el
nom de l'estació de Sants, però això no és res de nou, el cas, és a dir la
història, la va explicar Núria a Mario. Iberia havia contractat a la Dama de la Cançó Catalana per
actuar a Barcelona i Nova York a las galas d'inauguració del pont aeri que uniria
les dues capitals. Poc abans de les dates pactades i amb els contractes
degudament signats per ambdues parts, li van comunicar a Núria que el repertori
havia de ser en castellà i anglès, cosa a la qual Núria Feliu es va negar
al·legant que de tots era sabut que ella tenia un repertori centrat només en la
llengua catalana. Iberia li va rescindir unilateralment els contractes. Com
allò havia estat una confidència entre amics, després d'haver estat autoritzat
per la cantant, Mario va publicar la notícia al Diari de Tarragona i la cosa va
portar molta cua. Sobretot pel fet que en aquella època el president d'Iberia
era de Reus. A la foto Núria Feliu amb Mario Prades
Rudy Ventura – En forma
I parlant de clàssics americans que us sembla si ara el genial trompetista català Rudy Ventura ens porta aquest tema que va ser el major èxit internacional del recordat Glenn Miller, la versió del "In the mood" que Rudy amb la seva trompeta recrea a tope i que va gravar en l'àlbum "Nit de revetlla" que va editar el segell Olympo. En aquest LP també es van incloure cançons festives com "Mustafà català", "En Joan Petit com balla", "Ball de rams", "El gato montés", "La Raspa", "La conga" i uns quants més, tots ells temes especialment seleccionats per amenitzar una bona nit de revetlla. Cantant, trompetista, director d'orquestres i conjunts, la discografia de Rudy Ventura és una de les més àmplies del món musical català i ha cantat temes en les dues llengües, català i castellà indistintament. El seu veritable nom era Jaume Ventura Serra, però va ser conegut popularment com Rudy Ventura. L'amic Rudy Ventura va néixer el 10 de setembre de 1926 a Canet de Mar i va morir el 2 d'abril de 2009, a Barcelona. Mario el coneixia i en alguna ocasió ja us hem explicat aquella història de quan la discogràfica el va enviar a casa de Mario per portar-li un CD que acabava de publicar en el què Rudy tocava la seva trompeta i cantava Montse Amor, la seva jove esposa, per tant avui no ho tornarem a explicar. Si us recordarem que aquesta trompeta de la que Rudy Ventura extreia aquells sons tan harmònics, la trobem a faltar al Camp Nou, ell era un fervent seguir del Barça.
Los Top Son – Jersey Azul
Quan Emilio
Baldoví, cantant de Los Milos
va marxar a França, els seus companys havien de negociar per aconseguir nova
discogràfica i la posterior edició del màster que el grup havia gravat abans
que Emilio se n'anés. Vicente Castelló i Pascual Olivas van aconseguir un bon
contracte amb EMI i van comunicar a la seva discogràfica Discophon, amb la qual
havien gravat 4 EP 's que deixaven el segell i allà es van trobar amb la
sorpresa, la casa de discos tenia registrat el nom de Los Milos. Per tant van decidir canviar-lo pel el de Los Top-Son i el disc va sortir al
carrer amb "Chariot", "Twist a Maria Amparo" que era de Pascual Olivas, "Cien kilos de
barro" que tot i ser nord-americana ja l’havia publicat a Espanya el
mexicà Enrique Guzmán i
“Recuerdos de verano” que també va ser composada per Pascual. Quan Emilio va
tornà no va agradar-li el camvi de nom i va decidir deixar-los i seguir en solitari canviant
el seu nom pel de Bruno Lomas. Va ser l'únic disc signat per Los Top-Son en què compten amb Bruno Lomas com a cantant. El segon ja com a duet incluía aquesta
cançó que escoltem ara i que va ser composada per Adamo i que Mario ja
havia escoltat en directe a Los
Samurais, un bon grup barceloni que ell havie vist tocan a una sala sita
a Sants, a la cruïlla entre la avinguda Madrid i el carrer Brasil, al costat de
l’Esglesia. Pascual Olivas l’any
1966 i després de la dissolució del grup, fundaria, junt a Víctor Ortiz de Los Pantalones Azules, el grup Los Huracanes. El bateria d'Els Top-Son que era Alberto Gómez marxaria a Los Canarios per substituir a Tato Luzardo que feia la mili, el
mateix que va fer Pedro Ruy-Blas
amb Teddy Bautista, sense que
cap d'ells fos mai membre oficial dels Canarios.
Los Flaps – Mercurius
Los Flaps van ser una banda amb entitat pròpia i
també grup d'acompanyament de molts solistes. Eren molt bons fent música
instrumental, els que aquí es deie el so Shadows, de fet surf music. El tema
estava en un EP publicat per RCA-Victor el 1964. Eren 5 bons instrumentistes,
estudiants d'enginyeria aeronàutica. La primera formació estava integrada per José Antonio Álvarez Alija a la
bateria, Manolo Díaz-Pallarés a
la guitarra rítmica, Juan Antonio
González "Ñique"
al baix i Álvaro Yébenes a la
guitarra solista. Funcionaren del any 1964 al 1965, a la fi del 64 Álvaro i Juan Antonio van deixar el grup i van formar Los Continentales per més tard
incorporar-se a Los Canarios,
mentre que José Antonio i Manolo van continuar amb Los Flaps afagint a Julián Sacristán a la guitarra solista
i Alberto Nuevo al baix. Encara
van haver més canvis i això que Los
Flaps solsament van gravar quatre EP's. Julián Sacristán va ser membre de Los Flecos, Manuel Díaz
Pallarés es va incorporar a Los
Polaris, Luis Baizán va
ser component de Los Pasos i Alberto Nuevo va ser fundador de Los Camperos. També creiem que per
Los Flaps va passar Tony Reinoso, però no estem segurs. En aquest EP també es
trovaben “Washington Square”, “El vagabundo de la playa” i “Dejála, dejála”.
Per cert que Mario creo que el primer per la dreta a la foto de la portada del
disc, era José Mari Guzmán, i si no, es
semblava molt. L'any 1986 es va publicar un LP recopilatori amb les seves velles cançons titulat "Los Flaps Discografía completa".
Los Flecos – Distinta
I ja que hem parlat de Los Flecos, aquí els teniu,
pero primer farem historia. Los
Estudiantes son un grup de referencia quan es parla de rock and roll a
l’Espanya dels anys seixanta, si be ells es van crear a finals dels cinquanta.
Va ser una veritable escola de músics i per
los Estudiantes van passar desde José
Barranco a Fernando Arbex,
sense olblidar a Manolo Fernández,
entre molts altres. Quan Los Estudiantes
es van desfer i després de anar amb Los Pekenikes, a José Barranco li
va oferir Luis Sartorius, que
també havia estat component de Los
Estudiantes, entrar a formar part de un nou projecte que es diria Los Brincos, pero devant de la moguda
comercial i l’estricte control que el grup anava a tindre, José Barranco va decidir crear un grup sòlid i compacte que
sabés fer bona música... "pròpia", sense lligams obligats i control
de la casa de discos i van sorgir Los
Flecos que van gravar tres EP's per el segell barceloní Vergara. Los Flecos eren José Barranco (Estudiantes i Pekenikes),
nascut a Valladolid el 19 de març de 1939 i al seu costat estaven Julián Sacristán Magaña (The Sailors, Los Fugitivos i Los Flaps)
que va néixer a Madrid, el 20 d'octubre de 1944, Pablo Argote Rocandio nascut a Madrid el 15 de desembre de 1942, Carlos Guitart Von Rein (Los Sonor) va néixer a Màlaga el dia
15 de gener de 1941 i ens falta el cinquè que pensem era el guitarra Rafael Aracil. Aquest és un dels
millors temes que van gravar i es troba en el seu millor disc. És de l’any 1965
i Mario el va descubrir i
comprar a les rebaixes del Corte Inglés
de la plaça Catalunya, a Barcelona.
Juan Erasmo Mochi – Amada mía
Acabarem el
programa d’avui escoltan a Mochi, tal i com us vam prometre fa setmanes. Juan
Erasmo Mochi es va fer molt popular en els seixanta quan va presentar un
dels millors programes de televisió de la dècada, ens referim a programes
musicals, és clar. Es tractava de "Escala en Alta Fidelidad", al qual es
coneixia popularment com "Escala
en Hi-Fi" i que va ser precursor dels playbacks a la tele. De fet
no fa mases programas a La
Parrafada vem parlar d’aquest programa. Però Mochi, ja que aixó de Juan Erasmo ho vam saber ja en els 70,
va tenir també una brillant carrera com a cantant melòdic. Mario recorda una gran versió que va
realitzar de "La Hiedra".
Mochi va néixer a Barcelona el 24 de gener de 1943 i provenia d'una família de
casa bona i va viure una joventut molt bohèmia viatjant per Europa amb una
guitarra i interpretan temes de Brassens
i Brel. Va marxà a
Mallorca i allà el van acompanyar Los
Beta Quartet, per crear més tard The
Runaways als que va deixar i aquests es convertirien en Mike & The
Runaways i posteriorment Los Bravos
i Los Z-66. La seva popularitat
com a presentador va fer que també aparegués en el cinema. Mochi al costat de Micky va protagonitzar el film
"Megatón Ye Ye" i algun altre. Va tenir diversos matrimonis, més que
Mario, uns a Espanya i altres a Amèrica llatina, on es va traslladar i també un
munt de fills. L’any 1984 torna a Espanya on es va dedicar a la producció
d'artistes de gent com Los Chichos,
Paolo Salvatore, Silvia Tortosa, María Jiménez, Sara Montiel, Joselito,
Rosa Valenty, Mari Trini, Betty Misiego, etc. Es un dels amics del programa al facebook que
ens coordina Montse.
Conclou per aquesta setmana El Temps Passa... i la
música queda, però aquí us deixem la nostre Pin-Up d’avui. A la xiqueta sembla ser que el esport li agrada i vol fer musculatura, la veritat es que no li fa gens de falta.
Ara tanquem la paradeta de El Temps Passa... i la
música queda i us deixarem amb companyia de la de la xarxa d’emisores de la Federació de Mitjans de
Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles emisores que emeten el
programa. Nosaltres toquem el dos i baixem la paradeta. A reveure.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il·lusió per viure i
compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario