El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 15 de mayo de 2013

El Temps Passa Programa 16-05-2013

El director d'un diari va comentar un dia que "No hi ha notícia més vella que la del diari d'ahir" i la veritat és que les notícies actualment i amb això d'internet es publiquen pràcticament abans que hagin succeït. No era així en la nostra dècada gloriosa, en aquells anys dels seixanta les notícies que volies o necessitaves es sabessin amb rapidesa les comunicaves mitjançant un telegrama i acostumaven a arribar unes hores després que el posessis si el destinatari vivia en una gran ciutat, però si ho remitías a un poble amb mala comunicació podia arribar al dia següent o fins i tot més tard. És clar que en rebre un telegrama començaves a sentir en el teu interior aquella veu que et deia per lo bajinis "problemes". Glòria, la cosina americana de Mario tenia raó quan deia "No hi ha notícies... bones notícies”. Des de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa avui en posarem en marxa a El Temps Passa... i la música queda, amb un telegrama, però aquest si que porta bones noticies. Som Quimet Curull i Mario Prades i nosaltres.

Obrim la Paradeta

Monna Bell – Un telegrama

La cantant xilena Monna Bell va ser a finals dels anys cinquanta i principis de la següent dècada, una de les grans veus del panorama pop espanyol. Amb aquesta cançó Monna Bell va guanyar el Festival de la Cançó de Benidorm de 1959, la primera edició, i va ser la seva carta de presentació al país, però ella ja havia triomfat abans al seu, Xile, on va funcionar molt amb la seva versió del "My player" de The Platters i que va gravar amb ells amb el títol "Mi oración". El tema original en la versió dels nord-americans s'havia inclòs en la pel·lícula "Anastasia". La veritat és que "Un telegrama" va ser un èxit a tot el món de parla hispana. Monna Bell el va publicar en un EP de cutre portada, editat l'any 1959 per Hispavox i que també va incloure "Don Quijote", "La montaña" i "Mi Platerito". La veritat es que Monna Bell va anar altres vegades al Festival. El cinema es va dur a Monna Bell cap a Mèxic on també va prosseguir gravant discos fins que en els anys vuitanta la seva carrera es va anar diluint en l'oblit i ella pràcticament es va retirar. Va ser el cantant i compositor mexicà Juan Gabriel que la idolatrava i va voler gravar un àlbum amb ella el que va tornar a posar a Monna Bell en primer pla. Era un gran admirador de la cantant i no va acceptar un no per resposta fins que la va convèncer. Mona Bell va residir al país dels mariachis fins a la seva mort. Va néixer a Santiago de Xile el 5 de gener de 1938 i va morir a Tijuana, a causa d'una embòlia, després d'haver estat intervinguda d'un càncer de còlon, un 21 abril 2008.

Los TNT – Eso, eso, eso

Sota el nom de Conjunto TNT, l'any 1960, van publicar a través de RCA un single a 33 rpm ​​que va incloure aquest tema, el seu primer èxit, al costat de "Luna de miel". La cançó va obrir també el seu segon àlbum que es va publicar així mateix l'any 1960 ja com Los TNT i amb el títol "Los Fabulosos TNT" i es va incloure a un EL posteriorment amb el títol canviat, li van dir "Tu eres eso". El tercet uruguaià Los TNT van portar a l'èxit a Espanya i Amèrica Llatina moltes cançons anglosaxones com aquesta. Los TNT eren tres germans urugüaians i les sigles del seu nom no tenen res a veure amb el producte explosiu, encara que tinguin la seva similitud, són les inicials de cada un d'ells: Tony, Nelly i Tim Croatto, encara que no eren tampoc aquests els seus veritables noms. Tony es deia en realitat Edelweiss, Nelly responia al nom d'Argentina G. i Tim es deia Hermes David Faustino, tots amb el cognom Croatto, aixó si. L’any 1960 Los TNT van gravar a l'Argentina el seu primer simple amb RCA Víctor "Eso, eso, eso" que escoltem ara i va ser un èxit internacional i els van englobar en l'anomenada "Nueva Ola" argentina. A partir de 1962 es van establir a Espanya recollint un èxit rere l'altre. Amb l'arribada del beat i el pop-rock, van ser desplaçats i es van desfer al 1966. L’any 1964 Los TNT van representar a Espanya en el Festival de la Cançó d'Eurovisió que va guanyar Gigliola Cinquetti amb "No tengo edad”, ells van interpretà el tema “Caracola”, però només van obtenir la posició 12. El reglament del festival que només permetia solistes i duos, els va obligar a anar amb Nelly com a cantant solista i acompanyada de un cor format per els seus germans Tim i Tony. Mira que arriben a muntar-s'ho complicat aquests dels festivals. Actualment les normes son diferents, és clar que el festival tampoc te l'importancia que tenia.

Los 5 Latinos – Amor joven

Aquest tema que ens porten des de l'Argentina Los 5 Latinos era una composició dels nord-americans Ric Cartey i Carole Joyner que la van escriure l'any 1956 i els primers que la van gravar van ser Ric Cartey With The Jiva-Tones, el 24 de novembre de 1956, però la que millor va funcionar va ser la versió de Sonny James, també l’any 1956. Uns altres que també la van portar a l'èxit van ser The Crew-Cuts i l'actor i cantant Tab Hunter, ja en el 57. A partir de 1958 les versions del tema van proliferar i trobem cantant-la a Frankie Avalon, el duet britànic Bo and Peep i en aquest enregistrament es diu que van participar Mick Jagger, Lesley Gore, Mary Hopkin, Connie Smith & Nat Stuckey, Donny Osmond, Ray Stevens i Twister Alley, entre molts altres. Los 5 Latinos van ser un grup vocal que va arribar des d'Argentina i estaven liderats per Estela Raval (Buenos Aires, 19 de maig de 1929), dona amb una bona veu. Los 5 Latinos es van crear l’any 1957 i eren Estela Raval, el seu marit el trompetista Ricardo Romero, juntament amb Héctor Buonsanti, Mariano Crisiglione i Jorge Francisco Patar, aquest últim reemplaçat el 1960 per Carlos Antimori. L’any 1957 van gravar el seu primer single amb aquesta cançó que escoltem ara “Amor joven" i a l'altre cara“Abran las ventanas" i el 1958 el seu primer àlbum "¡Maravilloso! ¡Maravilloso!" on van ser acompanyats per l'orquestra de Waldo de los Ríos i que va incloure així mateix aquest tema. Nosaltres os la puntxem des de un CD recopilatori titulat “Los Cinco Latinos. Sus Primeros EP's En España (1958-1960)” i sona a El Temps Passa... i la música queda. Estela havia cantat amb el grup Las Alondras i en l'Orquesta de Raúl Fortunato i el seu marit Ricardo Romero va militar en diverses formacions, entre elles l'orquestra de jazz Los Colegiales. Junts van formar part del grup Los 4 Bemoles del qual van sorgir Los 5 Latinos. L'any 1969 Estela Raval es va llançar com a solista encara que al final van tornar a posar en marxa el grup com Estela Raval y Los 5 Latinos, l'any 1982. El 29 de Juny de 1960 van debutar al Florida Park de Madrid i van fer una gira per Espanya amb The Platters. Estela Raval va morir el dimecres 6 de juny del passat any 2012, a causa d'un càncer.

Gelu – Down town

Va ser un dels grans èxits de la cantant britànica Petula Clark i Gelu, aquesta catalana d'adopció també la va gravar i va ser un èxit a Espanya en la seva versió. És clar que aquí se'ns presenta una Gelu molt internacional, comença a cantar en castellà per després seguir en anglès i hem de reconèixer que no té mala pronunciació, de fet el títol ja és en anglès i a Espanya es va titular "Chao, Chao" i la van gravar fins i tot Los Sírex. La cançó es va incloure en un EP editat l'any 1965 i que també tenia “Chica Yé-Yé”, “Jamás, jamás” i “Yo te amé”. Tot i que sempre s’ha vinculat a Gelu amb Catalunya i fins i tot s’ha arrivat a dir que era catalana, la cantant popular pels seus crits enmig de les cançons i de veritable nom Maria dels Ángeles Rodríguez Fernández, va néixer a Granada l’any 1945. Gelu va ser una de les cantants de moda en els seixanta i tot i que va debutar a Ràdio Granada i va marxà a Madrid, va ser a Barcelona on va trobar el seu lloc. EMI la va contractar i per potenciar el seu llançament va fer que gravés un EP l'any 1963, acompanyada per Los Mustang. Gelu va omplir moltes pàgines de revistes per la seva relació sentimental amb Tito Mora, amb el qual va gravar diversos discos i si bé sembla ser que aquest li va demanar en diverses ocasions que es casessin, finalment Gelu va decidir fer-ho amb el també cantant Santy Palau que va ser propietari de la discoteca Wonder, a Lleida capital i la Chrysalis a Valls, a Tarragona. L'any 1968 i després de casar-se, Gelu es va retirar de la música per dedicar-se a la vida familiar. Per cert, els cridets característics de Gelu i que també va fer servir Li Morante, ja els van utilitzar anys abans gent com Torcuato y los Cuatro.

Los 3 de Castilla – Dum dum

En finalitzar la dècada dels seixanta i principis de la següent, Los 3 de Castilla es van dedicar a versionar temes de moda i l'any 1971 publicarien un single a través de Philips amb aquest tema a la cara A i "Acapulco i tu" a l'altre banda, Curiosament el tema "Dum, dum" és una versió amb ritme brasiler, d'un grup espanyol pràcticament desconegut que només van tenir aquest èxit, es deien Caña Brava, de manera que Los 3 de Castilla jugaven amb avantatge ja que ells eren un grup completament consolidat, tot i que ja havia començat el seu declivi. Mayra García Barbero cantant femenina del trio Los 3 de Castilla, va ser una de les millors veus del pop espanyol dels seixanta. La veritat és que Los 3 de Castilla van ser un dels grans grups de la seva època i van arribar a gravar més de 30 discos, bàsicament EP's i alguns singles. El grup el va crear Manolo Palomo que venia del Trio Siboney i va conèixer a Mayra quan aquesta actuava a la sala Erika, a Madrid. Mayra cantava amb Los Trovadores del Sur i en el grup també estava Julian Jimeno que seria la tercera pota per aquella taula, sorgeixen així l'any 1956 Los 3 de Castilla, ella era de Salamanca, però els  nois, un de Ceuta i l'altre sevillà. Comencen actuar en els locals històrics de la capital, entre ells El Erika, Micheleta, Morocco, el Pavillon, el Florida Park al Retiro i uns quants més, però bàsicament es van donar a conèixer gràcies a intervenir contínuament en programes de ràdio realitzats  en directe, sobretot “Cabalgata fin de semana” conduït pel locutor xilè Bobby Deglané, al costat de Maria Àngels Herranz, un dels programes mítics i que estava en antena des del 27 de juliol de 1951, mantenint-se fins a mitjans dels seixanta. Un dels locutors posteriors a Bobby Deglané que va marxar a Ràdio Nacional, va ser el popular José Luis Pécker. En aquest programa va debutar Mariano Medina que després va ser l'Home del Temps de Televisió Espanyola.

Tito Mora – Chin chin

I ja que hem parlat d'ell, Tito Mora va incloure aquest tema en un EP editat l'any 1964 al costat de "Hoy de rodillas" i dues cançons més, però el tema es va incloure també en el doble CD que va publicar Ramalama titulat "Tito Mora Sus primeros EP´s en Discos RCA (1962 - 1964)" i que també incloïa els duets que van realitzar Tito Mora i Gelu i que mai s'havien editat en versió LP o CD. Tito Mora, de veritable nom Carlos García Romero, va néixer a Madrid el 25 de juny de 1940, fill del baríton José García Fernández Olaria i de la soprano Ana Romero Campos. Va formar part del grup Los Brujos, on militaven Maryní Callejo i Luis Gardey i quan el grup es va separar Luis Gardey va començar en solitari, Tito Mora ja ho havia fet abans. Maryní es va dedicar a la producció, entre d'altres a Los Brincos i Fórmula V i els altres components van crear Los Quandos. Va ser el locutor Raúl Matas qui el va batejar com Tito Mora, des del seu programa "Radiomanía" i l'any 1962 publicaria el seu primer disc, un EP, com estava manat en l'època. Va participar en diversos festivals entre ells el Festival de la Canción de Madrid i el d'Aranda de Duero. Va tenir una carrera brillant i va protagonitzar portades i pàgines interiors en moltes revistes del cor d'aquells anys, per la seva relació sentimental amb la cantant Gelu. L’any 1964 Tito Mora va rebre un Disc d'Or i li va ser lliurat pel llavors ministre d'Informació i Turisme Manuel Fraga Iribarne i també l'any 1964 va ser declarat el cantant més popular de Veneçuela i l'any 1965 debuta al cinema en el film "Mayores con reparos". Per cert, va guanyar també un Festival de Benidorm, encara que no recordem l'any, clar que si recordem que ja havia participat a principis de la dècada en aquest festival, quan era component de Los Brujos. L'any 1967 creiem que va ser, va actuar al Town Hall de Nova York i es va establir a aquesta ciutat, publicant un parell d'àlbums als Estats Units, fins que l'any 1976 va tornar a Madrid. El seu últim enregistrament és de 1996. A la foto Gelu amb Miguel Ríos i Tito Mora.

Mimo y los Jumps – Speedy Gonzalez

Va ser el gran èxit del nord americà  Pat Boone i Mimo en explica ara en castellà l’historia d'un ratoli mexicà ràpit com un llampec. En aquest EP, on també es trobaven “Amapola”, “Mr Twist” i "Pippermint twist”, Mimo es recolza en Los Jumps que la van acompanyar en l'enregistrament dels seus tres últims EP's. La noia es deia en realitat Pilar García de la Mata, va néixa el 6 de setembre de 1942 i l'any 1959 va guanyar el primer concurs de Televisió Espanyola "Salto a la Fama". En aquesta mateixa edició també va participar Maria dels Àngels de las Heras, coneguda despres com Rocío Durcal. Primerament Mimo va ser acompanyada per Filippo Carletti y su Quarteto i a partir de 1961 s'acompanya de Los Jumps que eren els germans Jorge, Jaime i Miguel Celada bateria i guitarres respectivament, al costat de Ricky Morales alternant el lloc de baixista i guitarra de punteig, però Miguel Celada és substituït per Antonio Morales Junior. En les caràtules dels dos últims EP només apareixen fotografiats tres Jumps ja que Junior tocaba també amb Los Pekenikes i tenia contracte amb Hispavox pel que la seva imatge i nom no podia aparèixa en discos d'un altre segell. Aquest tema es trobava en el seu tercer EP, editat per Philips a 1962. Mimo encara publicaria un quart EP i es va retirar de la música amb solament 20 anys d’edad. Junior es va incorporar a Los Brincos i Ricky primer a Los Shakers i despres va substituir al seu germa a Los Brincos, anys més tard i també va tocar amb Barrabàs.

Chico Valento – El rock de la cárcel

Un clàssic en l'discografia d'Elvis Presley és "El Rock de la presó" un d'aquests temes que creiem han tocat gairebé tots els músics de rock de la història. "Jailhouse Rock" va donar títol a una de les famoses pel·lícules del Rei, de 1957 i aquí ens la porta aquest jove cantant de Saragossa. Va ser escrita per Jerry Leiber i Mike Stoller per a la pel·lícula i el single en la versió de Elvis es va publicar el 24 de setembre de 1957. Chico Valento realitza una de les millors versions del tema. Chico Valento es deia en realitat Miguel Miñana i va néixer a Larache al Magreb, quan era protectorat espanyol. Nosaltres sempre haviem cregut que li deien Chico per que ere menut d'alçada, però vem rebre un correo d'un dels seus nebots dient-nos que no, que era força alt. Ell ho sabrà bé, suposem. Als cinc anys el seu pare, militar professional, és destinat a Saragossa i allí va viure Miguel la major part de la seva vida, encara que per triomfar es va haver de traslladar a Barcelona, on va compartí pis amb un altre cantant aragones Rocky Kan. El 2002, un any després de la seva mort, EMI va remasteritzà els seus enregistraments i els va editar en format CD. El seu últim disc era de l’any 1966. En total va gravar 20 cançons en 5 EP's i Chico Valento va funcionar des de 1961 a 1966. Després li vem perde la pista.

Los Gatos Negros – Ella te quiere

És una bona versió en castellà del "She loves you" que Los Gatos Negros, un dels grans grups surgits a Barcelona van gravar per al seu primer EP amb Marbella, subsegell de Vergara, l’any 1964, tot i que ja havien editat anteriorment dos EP 's amb Belter. En aquest disc, amb una foto a la caràtula molt en la linea dels Beatles, hi havia una altra cançó dels de Liverpool, el "From me to you". Per cert, la creadora del famós pentinat de The Beatles, va ser la fotògrafa alemanya Astrid Kirchherr que quan ells van actuar a Hamburg es va convertir en companya sentimental de Stu Sutcliffe (Liverpool 23 de juny de1940 - Hamburg 10 d'abril de 1962) que va ser el primer baixista del grup i amic íntim de John Lennon des del institut. Quan van acabar la gira Stu es va quedar a Alemanya i moriria poc després a causa d'una hemorràgia cerebral l'origen de la qual estava en una baralla de carrer sostinguda a Liverpool feia un parell d'anys. Los Gatos Negros es troven en actiu, si bé pensem que del grupo original avui solsament queda el guitarra Quique Tudela.

Los Indonesios – Can’t you hear

Los Indonesios van ser una banda curiosa, alguns dels seus components procedien de la Indonèsia holandesa, d'aquí el nom i van arribar al país procedents d'Holanda, al costat de músics francesos, alemanys i espanyols. Los Indonesios van funcionar del 1964 fins l’any 1969. Per la banda van passar Albert Kramer, Nicco Foil, Rudie Piroeli que ja va morir, Herbert Hooijkaash, Ruby el Rubio, Rafael Pérez, Shorty Miller, Joe Fusté, Nono de Vries, etc. Alguns d'ells despres van crear Los Bombines. Los Indonesios es van presentar als concursos de moda en l'època i van guanyar el Premio Internacional de Conjuntos Ciudad de León. Aquest tema, una composició del cantant de color Lee Dorsey (24 de decembre de 1924 – 2 de decembre de 1986), es trobava en un EP, Disc Sorpresa de Fundador, editat l’any 1968 amb "El silencio es oro" com a tema estrella, però ja s'havia publicat en single un any abans, el 1967. Los Indonesios van gravar per discos Polygram i avui en dia son un dels grups poc recordats, tot i que eren bons.
Los Indonesios

Mike & The Runaways – Corazón lleno de mal

Els mallorquins Mike & The Runaways van gravar a Hamburg i en directe dos discos, un d'ells sota el nom de The Beat Mixers i el segon com Mike Rat & The Runaways. Mike & The Runaways van ser un d'aquells grups que al costat de Los Salvajes i Los Huracanes, van voler mamà directament de les fonts europees del rock i en els 60's va anar a la vasta xarxa de clubs que van sorgir al país germànic i al qual van acudir fins als Beatles on aixó del rock es podia apendre de veritat i cap allà s’en van anar els mallorquins. Val a dir que Pablo Sanllehí, el batería, era de Barcelona. A Espanya, van gravar 2 EP's, en un d'ells trobem aquesta bona versió de aquest tema composat per Jeff Beck i que van portar a l'èxit The Yarbirds. Curiosament en aquest EP publicat per EMI-Regal l’any 1965, dues de les cançons tenen a Mike com a solista, però en les altres dues només fa cors, el cantant si no ens equivoquem va ser Tony Obrador, al costat dels seus companys fen veus, el problema era que aquestes dues cançons es van gravar en castellà i Mike no aconseguia vocalitzar correctament dues paraules seguides, de fet ancara avui en dia li costa i molt parlar un castellà una mica comprensible. Mike & The Runaways es van crear a Mallorca i es van anomenar inicialment Lom & The Cris i eren el cantant Lucio San Eugenio al costat dels guitarres Tony Obrador i Florencio Pascual, Miguel Vicens al baix i Pablo Sanllehí a la bateria. Quan van marxar a Alemanya el cantant és diu que “se rajó” tot just arribar i van haver-se de buscar un altre, així van contactar amb l'alemany Mike Rat Kogel que ja havia gravat un single com a solista i un altre amb el grup Michael & Firebirds. Després de la dissolució del grup amb milis pel mig, uns van passar a Los Bravos i altres s'incorporarien posteriorment a Zebra. A la foto Mario Prades entrevistat a Mike Kennedy, amb Santi Picó i Pablo Sanllehí darrere.

Fours Winds & Dito – Tijuana

Seguim a les illes i Mario ja te un euro preparat per Quimet. El grup Four Winds and Dito, liderats per Leo, un home carismàtic de la nit a Palma, eren mallorquins i només van gravar dos EP's, editats per el EMI que el segell El Cocodrilo Records va reeditar, ja en els anys 80's i en format LP compartit amb cançons de uns altres mallorquins, Mike & The Runnaways, aquest Mike és el mateix que després passaria a liderar Los Bravos i més tard canviant el seu cognom Kogel per Kennedy, es llançaria en solitari. De fet acabem de escoltarlos. Aquest tema que sona ara a El Temps Passa… i la música queda, és tot un clàssic de la surf music que van gravar Los Persuaders, la banda liderada per Paul Buff, curiosament aquell enregistrament original es va realitzar a California, però a la Califòrnia mexicana. Four Winds and Dito van ser els primers que la van versionar a Espanya i es va incloure en un EP editat per EMI-Regal l’any 1966 al costat de "Bamm lama Bamm loo", "You're no good" i "Give your lovin 'to em" que era una versió de The Mojos. Aquesta cançó es va incloure també en un LP publicat per EMI en els seixanta i que es va titular “Grandes conjuntos españoles”, on també es van incloure cançons de Lone Star, Los Javaloyas, Los Extraños, Los Top-Son i Los Mustang. La veritat es que els nois de Four Winds and Dito no desmereixien entre tants noms importants de l’época. Aquesta cançó Quimet s’ha inflat de tocarla, per tant ja ho sabeu “Euro per lo Quimet” que no perdona.

Els Anuncis dels Nostres Records

Avui la secció d'Els Anuncis de nostres Records la centrarem en electrodomèstics, però no parlarem d'elements per a la cuina o rentadores, ni estufes, res d'això. Avui a El Temps Passsa ... i la música queda us portem aparells de ràdio, tocadiscos, televisors, fins i tot un aparell de ràdio per al cotxe, sense casset que això és molt modern.

Schneider radio y televisión

Amb aquesta marca es van comercialitzar molts dels aparells de ràdio denominats "portàtils" i que la veritat, eren d'unes mesures força considerables, la majoria de les vegades amb altaveus de la mateixa mida que els d'aparells no portàtils. Però això si, incorporava la FM que per aquelles èpoques era un canal molt marginal. Us el podriem comparar a les segones cadenes de les emissores de televisió avui en dia, però molt pitjor, és clar que a traves de la frecuencia modulada va arribar la música més moderna a la juventut. Schneider segueix sent una marca en l'actual mercat, centrada en televisió i so bàsicament.
Askar Electrodomésticos

Amb el slogan “Enchufa el Askares va promocionar a mitjans dels anys seixanta, tota la gamma d'equips musicals de la casa Askar que incloïa tocadiscos, aparells de ràdio per a la llar, ràdio transistors portàtils, televisors, etc. Avui dia hem trobat rebuscant en la xarxa que encara existeix l'empresa, amb seu social a Almansa, Albacete, una firma que fabrica electrodomèstics i es diu Askar-Electrodomesticos CB, amb una sub empresa anomenada Askar Hogar SL, no sabem si és o no, la mateixa del anunci.

Skreibson autoradios

És clar que en els cotxes de l'època, ja sigui el modest Biscuter, als 1400, 1500 o 600, quan el compraves i pretenies escoltar música mentre conduïes, ho tenies clar, Cap cotxe incorporava de sèrie una cosa tan habitual avui en dia com el aparell de ràdio i diem ràdio, no radíocasete que això va ser un invent massificat ja en els 70. Pagant, com estava manat quan compraves el cotxe t’instalaven un aparell de ràdio amb la seva antena corresponent i una de les bones marques, al costat de Telefunken, va ser Skreibson. Mario recorda que el primer dels molts ràdio-cassettes que li van robar d'un cotxe va ser precisament una Skreibson, d'un Seat 124, ja l’any 1977 i al qual, com solien fer els xoriços, li van torçar la petita finestreta davantera obrint així el cotxe i va ser d'un pàrquing del Passeig de Gràcia, a Barcelona. Res a reclamar, les reclamacions al mestre armero, li van anar a dir. 

Televisor Zoppas

La genial trapezista Pinito del Oro va publicitar amb la seva imatge una campanya per a una marca de televisió de la que avui dia pràcticament no se'n recorda ja ningú aquí a Espanya, es tracta d'Zoppas. És clar que la marca creiem que encara fabrica i no només televisors, tenen una àmplia gamma d'electrodomèstics. D'origen a Suècia, Zoppas Industries van començar a fabricar els seus productes l'any 1963 i en aquella època estaven especialitzats en televisors portàtils. Hem d'aclarir que en aquest anunci, a Pinito d'Or li van doblar la veu, la que sona no és la seva. El seu veritable nom era Cristina María del Pino Segura i es va convertir a una figura mundial del trapezi, va néixer a Las Palmas de Gran Canària, 6 de novembre de 1931 i creiem que encara és viva. Quan es va retirar del trapezi, l'any 1970, Mary Santpere li va tallar "la cueta" al circ Price de Madrid. Us explicarem una cosa que parla de la perillositat del seu treball en el trapezi. Va patir tres caigudes gairebé mortals a Huelva, Suècia i a Laredo. A la primera es va trencar el crani i va romandre vuit dies en coma, amb només 17 anys. Es va trencar una altra vegada el crani, tres vegades les mans, i han hagut d'operar els peus per erguirle els dits, encorbats de tant puntejar al trapezi, de 12 a 30 metres sobre el terra i moltes vegades sense xarxa.

Werner Televisión

A poc a poc i a mesura que avançava la dècada dels 60 la televisió va anar compartint protagonisme i finalment va desplaçar a la ràdio a les llars espanyoles. Van sorgir moltes marques i es tractava d'uns trastos immensos que pesaven una barbaritat i que necessitaven ser dos o tres per moure'ls. TVE va ser la Millor televisió d'Espanya ja que no hi havia una altra, és clar que més tard es posaria en marxa la segona cadena, coneguda com el UHF, tot això en blanc i negre, encara que alguns espavilats deian tenir televisió en color. Mario la primera d’aqueste “televisions en color” la va veure a Palma de Mallorca, en un bar anomenat Cal Meca situat just a la confluència amb la plaça d'Espanya i que avui ja no existeix i Mario va lucinar tot i tenir menys de deu anys i és que es tractava d'un cel.lofan transparent amb franges acolorides el que donava, encara que només a la primera mirada, la sensació de color, a partir de la tercera començaves a marejar-te. És clar que l'eslògan de Werner era clar "Fije su atención... en Werner televisión".

Telefunken

Els aparells de ràdio eren l'estrella a totes les llars en els cinquanta i fins a mitjans dels seixanta. El popular Franz Johan, espanyol, d'origen austríac (Graz, Àustria, 1907 - Barcelona, 15 d'octubre de 1991) va ser la veu de l'anunci que promociona tota la gamma de ràdio-tocadiscos Telefunken de l'època i nosaltres avui a El Temps Passa... i la música queda, us hem portat aquest on es fan un recorregut per tota la gama de tocadiscos Telefunken. Mario recorda que a casa seva tenian un Telefunken i el pare recalcava sempre que postava “Onda pesquera”, la veritat, mai la van fer servir, però en portava, aixó si. Ara bé, ell hi conectava un tocadiscos que li va regalar la seva cosina Gloria i va portar-lo dels Estats Units, sols el plat i feia servir la ràdio com amplificador i altaveu.

I ara deixarem Els Anuncis dels Nostres Records i seguirem amb la música i un grup que cantava en català, però també ho van fer en castellà.

Els Corbs – El senyor del tambor

Es tracta d'una versió del "Home de la pandereta", una de les més reconegudes cançons de Bob Dylan, un modest instrument convertit per obra i gràcia de l'adaptació al català en un tambor. Els Corbs eren cinc joves catalans que van gravar per Edigsa, encara que aquest tema que escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda, s'apropa més a la versió de The Byrds que a la de Bob Dylan. En aquest EP publicat l’any 1966 també versionaven el "So lonely" de The Hollies i "It's my life" i "We gotta get out of this place", ambdues de The Animals. Els Corbs van gravar en total un parell de discos de quatre cançons en català, els populars EP's de l'época, però van versionar i no ho van gens fer malament, una part del R & B que arribava d'Anglaterra, sense perdre de vista les USAS Esas i els temes italians, en un dels seus discos fins i tot versionen "El Mundo"de Jimmy Fontana i per cert, ja l’hem escoltat aquí al programa. Els Corbs també van gravar en castella i signan com Los Corbs, a traves del segell Marfer. Joan Vidal que ere el batería, va tocar després amb els grups Symbolo i Unidades.

Los Bravos – Sympathy

Amb músics de Mike & The Runaways i Los Sonor, és va crear Los Bravos que primer es tenien que dir Los Nuevos Sonor, però despres d’una campanya publicitaria es diu que les fans van triar el nom de Los Bravos, la veritat es que tot va ser un montatge d'Alain Milhaud que els va produïr i buscar cançons adequades per a ells i sobretot gràcies al "Black is black", es van convertir en un dels conjunts més importants dels 60. Quimet sempre els anomena Els Senyors Black is Black, des de que en un concert els va escoltar tocar aquest tema quatre o cinc vegades. Cal reconèixer-li el mèrit a la cançó que es va classificar fins i tot en el segon lloc en les llistes del Billboard americà. Nosaltres avui a El Temps Passa... i la música queda, us portem aquesta peça que Mario considera la de millor qualitat musical en tota la carrera dels Bravos i que va ser editada en un EP de 1967 i que va ser l'últim disc amb aquest format, a partir d’aquell moment ja solsament gravarien singles i LP’s. L’any 1969 Mikel Kogël abandona el grup per començar com a solista, passa a anomenar-se Mike Kennedy i és substituït per Robert Wright que al seu torn seria canviat per Andy Anderson, germà de Jon Anderson, cantant del grup britànic Yes i canviant el seu estil cap a un rock-funky. A principis dels 70 es van separar per a tornar en diverses ocasions. Alguns dels seus membres s'incorporarien a Zebra. Actualment i des de principis d'aquest segle, estan en actiu. Una curiositat, a les seves primeres gravacions no tocaven ells, ho feian músics d’estudi. Us explicarem un altre, els nois no volien gravar el "Black is black" i va ser Alain Milhaud qui els va obligar a fer-ho. Sempre van estar envoltats de perafernalia promocional, fins i tot quan es va suïcidar Manolo, l'organista i va ser substituït per Jesús Gluck, a aquest el van treure per televisió amb un casc de guerrer medieval al cap perquè ningú sabés qui era el nou organista fins a la seva presentació oficial, tot pur teatre i no us diem rés dels vestidets que els hi posaven a les pelis, en van fer dues. A la foto Montse Aliaga amb Mike Kennedy, la va fer Mario Prades.

Pino Donaggio – Una casa encima del mundo

El cantant italià Pino Donaggio va publicar l'any 1966 aquest tema en la seva llengua original i va participar en la XVI edició del Festival de Sanremo, però immediatament la va versionar al castellà en un single editat el mateix any i que contenia “No tengo la culpa” a la cara B. Nascut a Burano, Venècia, la terra dels cristalls més fins, un 24 de octubre de l’any 1941, Pino Donaggio va ser un dels grans del pop italià en els seixanta i principis dels 70. Va gravar en català un EP de quatre cançons, una cosa que van fer uns quans cantants italians en aquella época.  Cançons de Pino Donaggio que destaquen, com “Se llama María”, “Motivo de amor” o "You Your say Have to Say You Love Me", han estat molt versionades, entre las que es van fer hi ha que destacar las del “Yo que no vivo sin tí” de Dusty Springfield i sobre tot la d’Elvis Presley, en angles totes dues. Pino Donaggio ha composat música per a unes quantes bandes sonores de pel·lícules, diverses d'elles per a films dels directors Darío Argento i Brian de Palma. Pino Donaggio va debutar al Festival de San Remo amb el tema "Come sinfonia", l’any 1961 i de fet ha participat un munt de vegades al festival.

Eydie Gormé – Dime

Eydie Gorme ens versiona en castellà aquest gran èxit de Morris Albert, el "Feeling" que va ser tot un cebollazo en la seva època, en la versió original. De fet també Morris Albert la va cantar en la nostra llengua. La cantant nord-americana es diu en realitat Edith Gormezano i va néixer a Nova York el 16 d'agost de 1931 de pares sefardites d'origen hispà-turc. Al costat del seu marit, el cantant Steve Lawrence, amb qui es va casar a Las Vegas el 29 de desembre, de 1957, van ser grans difusors de la música pop amb arrel llatina als Estats Units i Eydie Gorme va gravar en diverses ocasions amb Los Panchos i en castellà, creiem que en total van ser tres àlbums, cap a l’any 1964. Per cert, amb el seu marit van realitzar molts duets còmics fent  humor sobre la vida conjugal i la relació de parella, en una línea que anys més tard ferien servir Pimpinela. Va realitzar el seu primer enregistrament l'any 1950 amb l'Orquestra de Tommy Tucker  i Don Brown, era un disc de pissarra a 78 rpm. Va treballar com a cantant en les bandes de Glenn Miller i Tex Beneke, fins que va començar a gravar com a solista. Va aconseguir col·locar molts temes en les llistes d'èxits del Billboard, però des de 1963 no ha tornat a tenir un tema en aquestes llistes, tot i que ha seguit gravant i venent discos. Entre els grans èxits de Eydie Gorme destaca sobretot "Cúlpale a la bossa nova", del 1963 que també va gravar en castellà, sense oblidar "If He Walked Into My Life" que li va valer un Grammy. A finals dels seixanta va tornar a unir-se professionalment al seu marit i van crear el duo Steve and Eydie i encara que es van retirar, creiem que va ser en els vuitanta, amb el nou segle van fer una gira i van publicar el disc "One More For The Road", va ser l'any 2002. La veritat és que discografia de Eydie Gorme és de les que acollona.

Los Talayots - Fiesta

Acabarem el nostre viatge per la música dels records, per la nostra banda sonora a les Illes Balears i des de Mallorca us portem una bona banda balear, Los Talayots que ens ofereixen aquesta versió del "Holiday" de The Bee Gees. Es va incloure en un single en el qual la cara A era un altre tema dels germans Gibbs "Words" i es va publicar l'any 1968. Los Talayots eren sis nois mallorquins i van prendre el nom d'unes construccions prehistòriques típiques de les Balears. Los Talayots, van ser inicialment Ramon Jover (cantant i saxo), Toni Tur (guitarra), Pere Obrador (baix), Honorat Busquets (teclats) i Miquel Bonnín (bateria). Van treballar 10 anys i van passar molts d'altres músics importants com Joan Caimari, Toni Morlà que després es llançaria com cantautor i també l’amic Joan Bibiloni abans de anar-sen a Zebra, algunes fons ens diuen que també va passar per Los Talayots el guitarra i cantant Tony Obrador, però no estem segurs. Los Talayots van gravar quatre o cinc discos, casi tots single i un o dos EP’s, per al segell Marfer. Un altre de les seves gravacions interesants va ser el tema “Homburg" de la que també hi ha una versió molt bona a càrrec de Los Gatos Negros, barcelonins. Per cert, la foto de la caràtula del disc amb aquest tema dels Procol Harum, està presa a la plaça d'Espanya de Palma, just davant de l'antiga terminal  d'Iberia, amb el monument a Jaume I al darrera i al costat de Cal Meca, una gran cafeteria que ja no existeix, on Mario, de nen, es prenia els "suaus".  Mario va estar viven al carrer Rey Sancho, molt aprop, un carrer que feia cantonada amb la sortida del trenet de Sóller que es va inaugurar el 16 d'abril de 1912, si bé l'estació es va possar en marxa el 14 de juliol de 1929, per un costat i amb l'avinguda on estaba Cal Meca, per l'altre. Mario vivia al número 28, a casa de la seva padrineta, just al costat d'una carnicería on la propietaria creu recordar que es deia Margarideta. La mateixa foto de la portada d'un dels seus vinils, aquest os veiem la plaça d'Espanya, es va aprofitar per un altre dels seus discos, a sota els teniu. Per cert, salutacions als oidors de les illes.

Conclou per avui El Temps Passa... i la música queda, però aquí us deixem la nostre Pin-Up d’aquesta setmana que sembla tenir una miqueta de fred, és clar que la noia va una mica lleugereta de roba, pensem, però ja està bé No?


Ara tanquem El Temps Passa... i la música queda, però us deixem amb companyia de la xarxa d’emisores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles emisores que emeten el programa. Nosaltres fotem el camp i baixem la paradeta. Fins la propera setmana.

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario