
Al nostre país també hem tingut una tradició musical en el
camp de
la música instrumental a l'ombra de la
surf music nord-americana, és
clar que a Espanya i per proximitat, miràvem cap a Anglaterra i a aquest estil se
l'anomenava
so Shadows, en referència al grup de
Hank Marvin. Avui pràcticament
tot el programa podem dir que serà una
Parrafada ja que a
El Temps Passa... i la música queda, anem a escoltar música
instrumental. La
surf music va prendre carta d'identitat espanyola des de
Madrid, on la van entremesclar amb tocs de folklore andalús i es van versionar
cançons com "Los cuatro muleros", “Malagueña”, “La luna y el toro”,
“Zorongo gitano”, fins i tot “La cucaracha” i un grapat més, però també es va mirar cap a
Galícia i a Catalunya, recordeu "Nit de llampecs" i "La Santa espina" de
Los
Relámpagos. Però si la
surf music a l'espanyola va prendre cos a la capital, a
Catalunya vem tenir
grans músics, possiblement els millors de l'estat, encara
que aquí tenien moltes més
influències jazzísticas. Des de la xarxa d’emissores
de la
Federació
de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el
programa, en posem en marxa a
El Temps Passa... i la música queda, nosaltres
som
Quimet Curull i
Mario Prades i començarem el programa amb una
Parrafada
sobre la música instrumental escoltan a una escola de músics.
Obrim la
Paradeta
Los Estudiantes – La pulga

Una de les bandes històriques del pop rock sorgit a Madrid i
a l'ombra de la música que ens arribava de la base americana de Torrejón de
Ardoz, van ser
Los Estudiantes, una autèntica escola de músics i que va ser
embrió d'un munt de conjunts, entre ells
Los Brincos,
Los Flecos,
Los Bravos i
molts altres.
Los Estudiantes van jugar a dues bandes, ens expliquem, van
gravar tan sols tres EP's, però van incloure temes
cantats i altres
instrumentals, com aquest amb el qual obrim
El Temps Passa... i la música queda
d'aquesta setmana. Es pot dir que
Los Estudiantes van ser el grup pioner a
Espanya fent rock and roll, però ells van saber impregnar aquell ritme de tocs
hispans. "La pulga" es trobava en el seu tercer i últim disc,
publicat l'any 1964 pel segell Philips i que també va incloure la seva versió del
"Don Quijote" d'
Algueró, al costat de "Poncho" i
"Pecosa", excepte el tema d'
Augusto Algueró, els altres tres eren
composicions de
Fernando Arbex que era el bateria de
Los Estudiantes en aquella
època.
Los Estudiantes de fet sorgeixen l’any 1955, arran d'un duet integrat
per
José Barranco i
José Fábregas, que eren estudiants al
Col·legi de la Sagrada Família de
O'Donell, a Madrid, el primer tocava la guitarra i cantava i el segon la
bateria.
José Fábregas va ser substituït per
José Alberto Gosálvez. L'any 1957,
en una festa que organitzava la
Facultat de
Medicina, es va unir a ells el guitarra
Rafael
Aracil al qual
José Barranco va haver d'ensenyar-li ja que tenia una guitarra
elèctrica, però no sabia tocar-la. L'estiu de 1958 es van dedicar a fer
actuacions gairebé professionals, actuant dos mesos
al Palmerar d'Alacant. De
tornada a Madrid s'incorpora
Adolfo Abril al contrabaix i passen a anomenar-se
Los Cuatro Estudiantes. L'any 1959 es converteixen ja en
Los Estudiantes
després de la incorporació del bateria
Fernando Arbex, passant
Gonsálvez a
tocar el baix. S'en va anar
Rafael Aracil i va entrar
Luis Arbex. També es va
incorporar
José Luis Palacios a la guitarra. L'any 1959 signen contracte amb
Philips i graven el seu primer EP, amb "Ready Teddy", "La
bamba", "Woo-Hoo" i "Me enamoré de un ángel", aquestes
dues últimes eren instrumentals. Per
Los Estudiantes van passar un munt més de
músics, entre ells
Luis Sartorious que va morir en accident de cotxe,
Manolo Fernández que va ser l'organista de
Los Bravos i altres.

Los Estudiantes
Los Relámpagos – El twist de los siete hermanos
Los Relámpagos quan van començar es feien dir
Dick y Los
Relámpagos i van acompanyar en molts enregistraments i gires a
Miguel Ríos en els
seus inicis, però també van ser grup d’acompanyament per a altres com el
Dúo
Cramer i
Juan Pardo. Aquí us portem a
Los Relámpagos amb aquest twist per a una
família molt nombrosa, ni més ni menys que "Twist para siete
hermanos" que ere una adaptació en clau de surf music, d’un tema de la
pel·lícula “Set nuvies per a set germans”, tot un clàsic del cinema musical i
es va publicar en el segon EP de
Los Relámoagos, editat per el segell Philips
l’any 1963.
Los Relámpagos van ser una de les millors bandes instrumentals
surgides al panorama

espanyol i estaven liderats per
José Luis Armenteros
(guitarra) que posteriorment es va dedicar a la producció i composició després
de deixar-los l'any 1968. Per
Los Relámpagos van passar
Pablo Herrero (òrgan),
Ricardo López Fuster (bateria),
Juanjo Sánchez Campins (baix, i guitarra
solista) i que va morir el 23 d'agost de 2008,
Ignacio Sánchez Campins
(guitarra rítmica i orgue),
Juanjo Sánchez Jr (guitarra rítmica) i
Fernando
Mariscal Jimeno (bateria). Els sis EP’s gravats per
Los Relámpagos al segell
Philips entre 1963 i els principis de 1965, van ser reedditats en un CD per el
segell Rama-Lama l’any 1997.




Los Flaps – Washington square

Van ser una banda amb entitat pròpia i també grup
d'acompanyament de molts solistes. El tema estava en un EP publicat per
RCA-Victor el 1964. El grup eren 4 bons instrumentistes, estudiants
d'enginyeria aeronàutica. La primera formació estava integrada per
José Antonio
Álvarez Alija a la bateria,
Manolo Díaz-Pallarés a la guitarra rítmica,
Juan
Antonio González "
Ñique" al baix i
Álvaro Yébenes a la guitarra
solista. Funcionaren del 1964 al 1965, a la fi del 64
Álvaro i
Juan Antonio van
deixar el grup i van formar
Los Continentales per més tard incorporar-se a
Los
Canarios, mentres
José Antonio i
Manolo van continuar amb
Los Flaps incorporant
a
Julián Sacristán a la guitarra solista i
Alberto Nuevo al baix. Encara van
haver-hi més canvis a
Los Flaps i això que amb el nom del grup només van gravar
dos EP's.
Julián Sacristán va ser membre de
Los Flecos,
Manuel Díaz Pallarés es
va incorporar a
Los Polaris,
Luis Baizán va ser component de
Los Pasos i
Alberto Nuevo va ser fundador de
Los Camperos.

Los Flaps en directe
Los Continentales – El millonario
.jpg)
La veritat és que la música instrumental al més pur estil
surf music, però mirant a
The Shadows, va sorgir i es va afermar bàsicament a
Madrid i els seus màxims exponents van ser
Pekenikes,
Los Relámpagos i
Los
Sonor, encara que altres grups con
Los Continentales van incursionar en el
gènere, molts d’ells van alternar el seu repertori a base de temes
instrumentals i cançons amb veu.
Los Continentales van se un grup destacable
dins de la música instrumental de principis dels seixanta, es van formar al
1962 i van gravar el seu primer EP al 1964. Aquest tema es va incloure en el
seu segon disc, un altre EP editat també l'any 1964 i en què a més d'aquest
tema i "El barco del amor" que són versions
del grup britànic
The Dakotas, la banda d'acompanyament de
Billy Kramer i en
elles hem de destacar la guitarra d'
Álvaro Yébenes que curiosament després es
passaria al baix i s'incorporaria a
Los Canarios. També es va incloure "Tema de chicos" i la quarta cançó és
"Espacial" que era una composició pròpia del grup. També integravan
Los
Continentales, al que ja vam escoltar la passada setmana, a part de
Álvaro,
Ángel Arriba (guitarra),
Juan Antonio González (baix)
i
Rafael Sánchez de Ocaña (bateria), però van
patir canvis a partir de 1965 quan es van plantejar incloure cantant. Va marxar
el bateria
Rafael, al que es coneixia com
Nique. Va

entrar
José Manuel
Rodríguez al seu lloc i es va incorporar el cantant
Blume que posteriorment
tindria una discreta carrera en solitari. Per
Los Continentales que van arribar
a ser set, van passar altres músics com
Gonzalo González,
Boris que marxaria a
la banda de
Mike Kennedy,
Quique Martínez, l'amic
Tony Reinoso que després de tocar a altres grups crearia
Los Solitarios,
Antonio Román
Obrador,
Enric Pérez,
Lucas,
Joan Mena i pensem que ens deixem algun.
Álvaro
Yebenes es marxaria a
Los Canarios.
Los Continentales van participar en un
quants concursos, cosa molt en voga en aquelles èpoques i també van participar
en les famoses matinals del
Price madrileny. Després de gravar dos EP i tres
singles, i passar també pels segells Tempo i Sonoplay,
Los Continentales es van
separar definitivament l’any 1968.
Los 4 Jets – Guitarra enamorada

Los 4 Jets només van gravar quatre discos, tot i que l'últim
mai va arribar a publicar-se. Aquest és el segon d'ells. Un dels primers
conjunts que van sortir a Madrid va ser
Los Mágicos l’any 1958, on hi trobavem
als germans
Santiago (guitarra rítmica) i
José María González Picatoste (baix).
Quan es van desfer se'ls uneix el guitarra
Tony Reinoso que va formar part de
Los Continentales i anys més tard es convertiria en líder de
Los Solitarios i
un músic filipí establert a Espanya des de petit anomenat
Eddy Guzmán (bateria
i cantant) que procedia dels
Pekenikes i allà es van crear
Los 4 Jets. L'any
1963
Reinoso que ara viu a
Santo Domingo, s'en va anar a
Los Continentales i en
el seu lloc entra
Ricky Morales (a la foto) que posteriorment tocaria a
Los
Shakers,
Los Brincos i
Barrabás. Totes les cançons d'aquest EP eren
composicions

seves i una d'elles "Guitarra enamorada" que escoltem
ara a
El Temps Passa... i la música queda, era instrumental en el més pur estil
surf music que aquí li deiem só
Shadows, la veritat és que els temes no són
excessivament brillants, però peten bé i es poden escoltar. De fet el grup
adolia de ser molt tècnic interpretant les seves cançons, però freds i no
comunicaven amb el públic, ells volien que els assistents als seus concerts es
mantinguessin en silenci i quiets, gaudint de la música, però la joventut en
aquells festivals als matins de Madrid
volia marxa, moure el esquelet,
volia
expressar les seves emocions i ànsies de rebeldia a través de la música.
Los 4
Jets van tornar anys mes tard ja sols com
Los Jets i les seves gravacions van
ser reeditadas en CD per Ramalama Music.
José María González i
Eddy Guzmán ja
van morir


Los Sonor – El río de la Luna
Los Sonor van passar per diverses èpoques i estils, aquest
tema que us portem avui a
El Temps Passa... i la música queda és de la seva
etapa instrumental i es tracta d’una composició del gran
Henry Mancini per la
pel·lícula “Esmortzar a Tiffanys” i que es va andú un
Oscar a la millor cançó
original. Per
Los Sonor van passar grans músics espanyols, entre ells
Tony
Martínez i
Manolo Fernández que se'n van anar a
Los Bravos,
Carlos Guitart que
junt a
José Barranco va crear
Los Flecos,
Manolo Díaz que després va seguir en
solitari i un dels seus principals èxits va ser "Viene una ola" i després,
ja en els 70's es va convertir en alt executiu del segell CBS-EPIC i en els 60
va ser productor i compositor de "La moto", però per
Los Pasos, ja os vem explicar
l’història d'aquest tema que també van gravar i van portar a l'èxit
Los Bravos, però per Los Sonor van passar encara més gent como
José Luis González,
Manolo Escobar,
Fernando Sánchez,
José Antonio
Otero i uns quans més.
Los Sonor van ser possiblement la millor i al mateix temps més desaprofitada,
banda de rock instrumental al país, per confirmà la nostre opinió os direm que
al 1963
Los Sonor van gravar un LP sensé, cosa molt poc habitual al país.
Durant un temps i per imperatius de la seva discogràfica van acompanyar a una
admirable cantant, la granadina
Li
Morante que va deixar la música degut a les seves fermes conviccions
religioses. També van fer de grup d'acompanyament de
Miguel Ríos i altres. En aquest EP que era del any 1964 i el va publicar Philips, el grup
eren
Tony Martínez,
Manolo Fernández, l'altre
Manolo, el
Escobar que els va
deixar després de gravar-lo i
José Gonzalez.
Los Pekenikes – Arena caliente

Per descomptat si aneu a la platja ara que ja torna a fer bó,
emporteu-vos les "xancletes" no sigui que arribeu en hores de ple sol
i la sorra us cremi els pilreles, perquè amb el
Lorenzo a vegades la sorra
de la platja sembla el pis d'una paella i si portes els peus desprotegits has
de caminar a saltirons, per no socarrimarte els pilreles.
Los Pekenikes es
portan equesta cançó “Arena caliente”. Van ser un grup fundat a Madrid l’any
1.959 pels germans
Alfonso i
Lucas Saiz que va comptà amb bons músics com
Tony
Luz,
Tony Obrador i el batería
Pablo Argote, entre molts altres i si bé
Los Pekenikes son un
grup bàsicament instrumental, per aquesta bona banda hi van passar també molts
cantants entre ells:
Juan Pardo,
Junior,
Karina,
José
Barranco (
Los Estudiantes
i
Los Flecos),
Luis Eduardo Aute i uns quans més. Van ser teloners dels
Beatles
quan els de Liverpool van actuar a Madrid, però a Barcelona o van ser
Los
Sírex. Es diu que el nom de
Pekenikes amb les
K's corresponents, els hi va
posar
Massiel. Aquest tema era la cara B d'un single editat per Hispavox l'any 1966
amb "Lady Pepa" a la cara A i que va arribar a ser número
1 en vendes
a Espanya ja al febrer de 1967. Ambdós temes es trobaven en el primer LP de
Los
Pekenikes, amb el nom del grup per títol. Van ser el millor conjunt de música
instrumental del país i els únics que veritablemenet els van fer ombra van ser
Los Relámpagos.
La Música
que es Feia en Català
També a Catalunya es va fer música instrumental, però
allunyada de la surf music i molt més propera al jazz i al pop. Posseíem els
millors músics de sessió de la seva època i allò es reflectia en grups que
allunyats de llistes d'èxits en la seva majoria deixaven bocabadats al personal
quan els escoltaven i que també és dedicaven a acompanyar a altres artistes en
gires i gravacions. La veritat és que Julio Castejón, guitarrista d'Asfalto, li
va dir en certa ocasió a Mario “En Catalunya tenéis los mejores músicos del
estado, pero no se saben valorar, quieren tocar aunque sea por poco
dinero, los de Madrid solo tocan si se les paga bien, aunque actúen mucho
menos”. És una manera de pensar que la veritat, nosaltres no compartim.
Los Sírex – La noche es maravillosa

Ara a
El Temps Passa... i la música queda us portem una de
les poques cançons instrumentals dels catalans
Los Sírex, creiem que és l’única
que van arrivar a gravar els barceloníns. Aquest tema va ser una composició de
Guillermo Rodríguez Holgado, baixista, compositor i arreglista del grup i al
costat de
Leslie l'únic dels antics components que encara roman a la banda. Per
cert que
Leslie es va dedicar a la política i va ser regidor a Barcelona
militant a
CiU. Aquest tema que creiem era la sintonia del programa "La noche es maravillosa" de
Radio Juventud la Voz de Catalunya, es trobava en un EP editat l’any 1965 i eren quatre
cançons totes elles en una línia romàntica, cosa que no resultava habitual en
Los Sírex ja que li donaven molta més importància al ritme i a més a més, l'EP
ofereix com us deiem una altra raresa i és la inclusió de la cançó “La noche es
maravillosa” que és instrumental. La cançó estrella va ser “Sin tus cartas”.
Aquest EP l'hi va regalar a
Mario l'humorista
Miguel Caiceo al que li deien
"
Doña Paca" quan va estar a

Tarragona a una serie de actuacions que
li va buscar
Mario per presentar el disc “La Lambada de Falcon Crest” que va treure
Miguel
Caiceo a través del segell Barsa Promociones. Tant el batería
Lluis (a la foto
és el del mig) com el guitarrista
Manolo Madruga de
Los Sírex van morir el
passat mes de setembre amb tant sols cinc dies de diferencia i en aquest
moments ja podem asegurar-vos que els
Sírex continuen amb un nou component
substituïn a
Lluis Gomis de Pruneda i no paran de fer actuacions, us recomenem entreu a la seva
pàgina web o al seu
facebook. Us
podem dir que
Los Sírex en aquest moments son
Antonio Miguel "
Leslie"
Cervero,
Guillermo Rodríguez Holgado,
Josep Fontseré,
Juanjo Calvo i
Ernesto Rodriguez.


Los Salvajes – Al Capone

Un altre grup català que en tans sols una ocasió que
nosaltres recordem, van incursioná en la música instrumental van ser
Los
Salvajes. En aquest tema la tasca de
Gaby és gairebé nula, tret de l'introducció, com podreu comprovar.
La veritat és que aquesta composició de
Los Salvajes era utilitzada per ells
com a entrada per els seus concerts fins que es van adonar que la peça agradava
i molt al públic, finalment i després de molts esforços, van convènca a
EMI-Regal que no ho tenia gaire clar i la van treure com a tema estrella d'un
EP publicat l’any 1966 que també incloïa "Pienso en tí", una versió
del "You where on my mind" que van gravar
We Five i
Barry McGuire,
"Paff... Bum" i "A la buena de Dios" que era una versió
d'un tema italià que no recordem, ni ens interessa massa, la veritat.
Los
Salvajes es van crear l'any 1962 i a més del cantant
Gabriel Alegret trobàvem a
Andy González (guitarra solista),
Francisco Miralles (guitarra rítmica),
Sebastià Sospedra (baix) que després marxaria a
Lone Star i
Delfín Fernández
(bateria). Eren del Poble Sec, tot i que
Sebastià era de Collblanch, a
l'Hospitalet. L'any 1966
Julián Moreno va substituir a
Andy.
Los Salvajes van ser
una de les bandes més sòlides del que podríem anomenar rock brut, versioners
dels
Stones i la part més dura del rock britànic del moment, haguessin estat
heavys en els 70 i garatge en els 90. Us explicarem una curiositat sobre
Los Salvajes.
Quimet recorda un concert de
Los Salvajes a Constantí en el que després de
montar els instrumetns i provar so, ells és van posar a jugar a futbol al
recinte, amb un sol de cimen molt du i llançan-se per terra sense miraments i
es que ells eren "
Los Salvajes". I encara us explicarem una altra, el
seu grup britànic de referència eren
The Who, als que imitaven fins i tot en la
forma de vestir, però i malgrat la seva vasta discografia, plena de versions,
Los Salvajes mai van gravar una cançó dels
The Who. Curiós si més no. No us
sembla?
Los Maex – Yo fui el mayordomo del Kaise Bill
Los Maex son un altre d'aquests grups dels que no tenim
informació i per tant poc us podem conptar d’ells. Si us podem dir que aquesta cançó la reiem d'un bon disc de
Los Maex, es
tracta d'un EP
titulat "¡Instrumental Magnífico!" que va
treure Discos Sintonia l’any 1967 incluïn també els temes “Marionetas en la cuerda”,
“Hablemos del amor” i “Nacida libre".
Los Maex, dels que rés us podem dir,
tret de que creiem eren catalans o de les illes, eren un grup de música instrumental i versionaven temes de moda. No recordem
que haguesin tret cap més disc. "I Was Kaiser Bill s Batman" va ser
l'únic hit a la cursa de l'anglès
Whistling Jack Smith de veritable nom
John
O'Neill que va néixer a County Durham, Anglaterra, l’any 1926 i va morir l'any
1999. Si bé
Whistling Jack Smith va ser un xiulador, ell era veritablement
trompetista i sembla ser que bó. Aquesta peça també va ser gravada per
Los
Mustang que li van afexir veu. Havia estat una composició de
Roger Cook i
Roger
Greenaway i val a dir que aquesta cançó va ser la idea que va inspirà a
Ennio
Morricone per incloure xiulets a la banda sonora dels seus spaguetti westers,
clar que en aquelles pel·lícules el xiulador és l'espanyol
Kurt Savoy.
Latin Combo – Johnny Guitar/Ponciana

Ara parlarem de la
crem de la
crem dels músics catalans, aquella
generació surgida abans del pop modern i que van beure de les fons del
jazz més
pur. Van gravar molts disc cantant, però també molts d’instrumentals, com
aquest. Des d'un LP del
Latin Combo titulat "Bailemos con el Latin
Combo" i que va publicar Vergara l’any 1964, us portem aquestes dues
cançons entrellaçades, el que ara s'anomena un
meddley i que abans, quan érem
massa incultes musicalment com per saber-ho, els dèiem
pupurris. Els
Latin
Combo va ser una de les formacions amb millor base de la història de la música
catalana, junt amb el
Latin Quartet de
Francesc Burrull. El
Latin Combo
trobavem l'extraordinari saxofonista
Ricard Roda, al costat de
Jorge Coll,
Manuel Bolao,
José Cunill i
Jaume Villagrasa. Van gravar més de
20 EP's entre
1958 i 1967 abastant un munt d'estils molt variats, afegint-los els seus
tocs
jazzístics, sense oblidar que també van enregistrar uns quans LP’s.
Ricard Roda
va ser professor del
Taller de
Músics i va crear l'
Orquestra Mirasol que van
gravar un disc genial "Salsa catalana", gravat i mesclat els dies 20
i 21 de juny i 11 i 12 de juliol de 1974 a els estudis de EMI-Odeón a Barcelona,
gràcies a
Víctor Jou propietari de la
sala Zeleste. A la
Mirasol es trobaven
Pedrito Díaz, percussionista, un sexagenari músic cubà amb una gran carrera,
Miquel Lizandra a la bateria,
Cèsar Vieira també percussió, al costat de
Víctor
Ammann que va crear el grup de jazz
Blai Tritono, i el baixista
Xabier Batlles,
sense oblidar el propi
Ricard Roda als saxos i flautes. El seu últim projecte
va ser
Roda de Saxos. Sabíem que tenia molts problemes de salut ja que va patir
una trombosi cerebral feia once anys.
Ricard Roda va morir el 15 de novembre de
2010, havia nascut l’any 1931. La cançó “Johnny Guitar” es trovaba a la banda
sonora d’un clàsic del oest i "Ponciana" es un altre clàsic.
Latin Quartet – Lawrence de Arabia

És clar que més "
Crem de la crem" de bons músics
catalans la trobàvem en els
Latin Quartet, on militaba el mestre
Francesc
Burrull i dels que us oferim una postal promocional discogràfica.
La peçá us la treiem d'un altre EP publicat per
Barnafón on també es recollien "Otros Gentleman", "A long
time" i "Dearly (Cariño)". El
Latin Quartet eren
Agapit Torrent com a
líder, saxo i guitarra que també va tocar amb el
Latin Combo en alguna ocasió,
Francesc Burrull al piano,
Lluís Sala s'encarregava de la bateria i
Enric Ponsa
al baix. Anteriorment a aqueste disc, l'any 1954, els
Latin Quartet van ser
Tete Montoliu,
Jordi
Pérez,
Enrique Domínguez i
Enrique Cifuentes. Alguns dels seus components van
tenir grups paral·lels com
Frank Miller y sus Hispània Soul,
Liders Grup i
l'
Oquestra Selvatana i la trajectòria del extraordinari pianista, arreglista i
productor
Francesc Burrull és de sobres coneguda. El tema que estem escoltan és
una versió del tema del film "Lawrence d'Aràbia", una pel·lícula
protagonitzada per
Peter O'Toole l’any 1962. Per cert que en la portada
d’aquesta disc que veureu al
blog,
Francesc Burrull va sense el seu
mostacho
caracteristic, peró destaca per nassos i sobre tot per la seva qualitat com a
músic.
Fernando Orteu y su orquesta – Mientras el tiempo pasa

Aquest tema obria un LP de l'extraordinari guitarrista
català
Fernando Orteu que va gravar al capdavant de la seva orquestra i titulat
"Baile con los grandes éxitos de la música de boite", amb
arranjaments musicals a càrrec del mestre
Lleó Borrell que també va ser el
productor i el va acompanyar al piano. Aquest disc recull tot un seguit de
clàssics a ritme de jazz, aquest tema és el més popular de la pel·lícula
"Casablanca", aquell del "
torna-la a tocar Sam" L'
Orquestra
de Fernando Orteu en aquest enregistrament està integrada per
Lleó Borrell
(piano i arranjaments),
Sebastián Albalat (solovox, una espècie de primitiu
sintetitzador), l’amic
Frank Dubé (acordió),
Domingo Portugués (saxo),
Ricard
Roda (saxo),
Enrique Folgueras (saxo),
José Matas (vibràfon),
Eduardo García
(contrabaix) i
Juan Antonio Calvet (bateria). Tant al capdavant de la
Orquestra com amb el seu
Conjunt o en
solitari,
Fernando Orteu va ser un dels guitarristes de sessió
barcelonins més valorats en els seixanta, al costat de
Manuel Cubedo, i va
acompanyar en gravacions i gires a gent com el
Dúo Rúbam,
Kurt Savoy,
María
Cofán,
Pilar Morales,
Los Campantes,
Benito Lertxundi, etc. a més de tenir una
abundant quantitat de discos gravats per ell, en formació orquestra o conjunt.
Per cert, l'any 2000 va publicar un
àlbum titulat "The Music That I Love" molt interessant i recomanable.
Orteu va ser un dels pioners en utilitzar la guitarra elèctrica al país
i en els seus inicis va formar part de l'orquestra del suís
Luc Hoffmann, on
curiosament tocava la trompeta.
Francesc Burrull – Una guitarra

I parlant de guitarres, l’any 1965 el gran director, productor arranjador i sobre
tot pianista català
Francesc Burull va publicar un LP on hi trobavem 40
versions instrumentals de temes dels
Setze Jutges i el títol era simple i
esclaridor "Homenatge musical als Setze Jutges". Les cançons d'autor
d’aquesta agrupació que va lluitar per defensar el dret de cantar i dir coses
en català, cridaven l’atenció bàsicament per les seves lletres i els missatges
que cuasi sempre s’incluien més o menys clars o camuflats la majoria de
vegades. Les lletres eran importants, però
Francesc Burull, nascut a Barcelona
l’any 1934, ens demostra que les melodies també tenien molta relevancia i ham
aquet gran músic passen a un primer pla. Els músics que acompanyan a
Francesc
Burrull en aquestes gravacions son una banda de luxe, hi trobavem a
Fernando
Orteu (guitarra),
Enric Ponsa i
Enric Pericot (contrabaix),
Brotons (flauta),
Portugués i
Agapit Torrent (saxos-clarinets),
Ramón Armengol (percussió) i
J.A.
Calvet i
Juan José Tudurí (bateria). Aquest disc va ser publicat per Concentric
on ell era el director musical i productor i en aquesta ocasió ens versiona
aquesta gran cançó del
Noi del Poble Sec, l’amic i admmirat
Joan Manuel Serrat
“La guitarra”, una cançó que
Mario sols cantava quan anava una miqueta bufat i
estaban de gresca junt a un amic gitano argentí que amb la seva guitarra li
donava ritme de rumbeta a la cançó.
Miguel Ramos y su Órgano Hammond y Orquesta – Massachussets

Es feia dir en els seus enregistraments
Miguel Ramos y su
Órgano Hammond y Orquesta i
Miguel Ramos, a més de ser un extraordinari músic,
virtuós del seu instrument, era el "
demostrador" de les grans
qualitats musicals de la marca d'òrgans
Hammond a Catalunya i també en altres
comunitats, feie servir un órgan
Hammond model X-66.
Miguel Ramos y su Órgano
Hammond va arribar a gravar
13 LP's, cosa completament inusual, sempre amb
acompanyament d'orquestra i versionant èxits del moment. Aquest tema us el extraiem del seu tercer disc titulat simplement "Miguel Ramos i el seu
òrgan Hammond i Orquestra Vol 3". Per cert, en aquest disc va incloure una
cançó composta per ell "Ya verás". Avui en dia a aquest estil musical
se l'anomena lounge, però per a nosaltres sempre serà "
música
instrumental" i es que som de la vella escola, en cuestions de música i
educació, es clar. Aquesta es la seva versión d’un clàsic del
Bee Gees,
composat per
Robin Gibb després de patir un accident ferroviari del que per sort,
va sortir il·les. Va ser el primer número
1 dels
Bee Gees als Estats Units,
Yerba Mate – Cuando los Santos van marchando

Aquest és tot un clàssic del gospel-jazz nord-americà, en
aquest cas versionat per
Yerba Mate aquesta nombrosa banda de Barcelona, el
primer grup espanyol de música dixie de la història del rock i sorgits a finals
dels 60. Entre d'altres, van ser els intèrprets de "Tuset street" i
es movien per la
Cova
del Drac i després per
Zeleste, el de la Via Laietana, el
primer. Eren bons músics i si bé van gravar alguna cançó cantada, la seva cursa
es va basar en peçes instrumentals, però
Yerba Mate van tenir una vida més
aviat curta. Després la majoria d'ells s'incorporarien a grups de l'anomenada
Ona Laietana. La cançó era el segon tema de la cara B del EP "Tuset
Street" i el va publicar Sono Play l'any 1967, un segell que creiem era
propietat de
Movierecord-Estudios Moro. Alguns del components de
Yerba Mate van
formà part d’un grup de Terrassa que es deien
Mi Generación, altres es van incorporar a grups de l'ona laietana.
Yerba Mate van
debutar amb un single on la peça estrella va ser “El Mirlitón” que era tota una
horterada, cantada, aixó si.
Els Yerba Mate, una gran formació instrumental de música dixie
Lone Star – The work song

Ara i per acabar el programa d’avui us portem una veritable
curiositat a càrrec dels catalans
Lone Star, en la nostra modesta opinió, la
millor banda espanyola dels seixanta i possiblement també dels setanta. Aquest
tema l'extraiem d'un CD que es va publicar l’any 2010 a través del segell
Lone Star Music, però no és un enregistrament nou, es tracta d'un disc gravat
en directe en un memorable concert que els catalans van realitzar al
Teatre
Infanta Beatriz de Madrid el 16 de febrer de 1968 i en el que van oferir una
lliçó de R & B i jazz. En algunes de les cançons, com aquesta que escoltem
ara,
Pere Gener,
Rafa de la Vega,
Enrique López i
Joan Miró, nascut a Rocafort de Queralt, van intercanviar els
seus rols, sols
Enrique López va

seguir al front de la seva bateria.
Pere en
lloc de cantar passa a tocar el piano, el tarragoní
Joan Miró s'encarrega del
vibràfon i
Rafa de la Vega
pren el contrabaix, la berra. En el seu moment la discográfica EMI no va voler
treure el disc ja que les gravacions en directe no estaven ben considerades. De
fet el primer que va gravar un LP en directe al pais i el va publicar, va ser
Bruno Lomas. Aquest tema és una versió del clàssic del jazz composat per
Nathaniel Adderly. A Espanya aquesta cançó es va titular "La cançó del
treball" i va ser versionada i portada a l'èxit per
Raphael en el que està
considerat com el segon tema de la història del pop espanyol a ritme de ska, el
primer és “Operación Sol” de
Los 4 de la Torre, es clar que
Lone Star ens la porten a
ritme de jazz.
Abans de plegar aquí us deixem la nostre Pin Up d’aquesta
setmana que vol anar a la barqueta on l'espera el gosset, però no vol mullar´se el vestidet.
Tanquem El Temps Passa... i la música queda per aquesta
setmana, però abans marxar-nos us deixem amb la bona companyia de la xarxa
d’emisores de la Federació
de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles emisores que
emeten el programa. Per avui baixem la paradeta i toquem el dos. Xiquets,
xiquetes, porteu-se bé i no feu rés que nosaltres no fariem.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario