Començarem el programa d'avui escoltant una cançó que va
guanyar un concurs i és que en els anys seixanta una de les principals sortides
per als cantants i grups era participar en festivals que llavors s’en feien
moltíssims a la península, i esperar que la sort o la qualitat reconeguda, els
servís per gravar un disc i així aconseguir fama i diners. Actualment els
festivals estan menyspreats al nostre país i pocs o cap, dels artistes
consolidats volen participar en un festival, suposem que la raó ha de ser la
por a perdre davant d’un principiant. Avui a El Temps Passa… i la música queda,
un programa d'Altafulla Ràdio per La
Xarxa de comunicación local i totes aquelles emissores que
emeten el programa, no us hem posat ni Anuncis ni Parrafada, ens sentime molt dropos,
pero tindreu bona música i la secció catalana. Nosaltres som Quimet Curull i
Mario Prades i ara començarem dient alló de cada setmana.
Obrim la
Paradeta
Los Indonesios – Gitana
Los Indonesios van publicar un EP amb tres cançons que es va
titular "1er Premio del Certamen Internacional de Conjuntos músico-vocales
Ciudad de León" i que s'obria amb aquesta cançó amb la qual nosaltres
també obrirem El Temps Passa... i la música queda d'avui i que els va permetre
guanyar aquest concurs. Un clar caire espanyol per a aquesta cançó que juga amb
tòpics de l'època i una instrumentació amb molt de regust a Sud. Els altres dos
temes són la versió que fan de "El silencio es oro" que va ser el
major èxit dels britànics The Tremeloes i “Twisting con Los Indonesios”. La veritat
es que Los Indonesios van ser una banda curiosa, alguns dels seus components
procedien de la Indonèsia
holandesa, d'aquí el nom i van arribar al país procedents d'Holanda, al costat
de músics francesos, alemanys i espanyols. Quan van començar es feien dir The
Black Magic i van gravar un o dos EP's que la veritat, van passar sense pena ni
gloria, va ser entre 1963 i 1964, després van adoptar ja el seu nom definitiu.
En aquella época també van acompanyar a Conchita Velasco. Los Indonesios van
funcionar del 1964 fins l’any 1969. Per la banda van passar Albert Kramer,
Nicco Foil, Rudie Piroeli que ja va morir, Herbert Hooijkaash, Ruby el Rubio,
Rafael Pérez, Shorty Miller, Joe Fusté, Nono de Vries, etc. Alguns d'ells
despres van crear Los Bombines. Van incloure cançons seves en un parell de
Discos Sospresa de Fundador. Los Indonesios van gravar per discos Polydor i
avui en dia son un dels grups del pop espanyol dels seixanta poc recordats, tot
i que reconeixem que eren bons. A principis dels anys setenta van tornar a
posar-se en marxa, pero la cosa no va fructificar.
Los Pekenikes – Apache
Els Pekenikes van ser el grup creat pels germans Lucas i
Alfonso Saiz. Malgrat convertir-se en una de les bandes instrumentals més
importants dels 60 a
Espanya, per les seves files van passar cantants per un tub, des de Juan Pardo
a José Barranco, sense oblidar Junior, Aute, Karina i molts altres. Exigències
d'Hispavox que volia un grup espanyol rèplica de The Shadows, van fer que el
cantant fos suprimit dels seus discos. De fet després de gravar un EP amb Juan
Pardo i creiem que un parell amb Junior, pensem que no van tornar a cantar fins
a "Cerca de las estrellas". "Apache" era una versió del
grup angles The Shadows que al seu torn l’havien versionat ja que el seu autor
és Jerry Lordan i el primer que la va gravar va ser l'extraordinari guitarrista
britànic Bert Weedon que havia estat professor de Hank Marvin i al qual li va
demanar autorització per a gravar "Apache", convertint-se en un dels
millors temes de la carrera instrumental de The Shadows. Tony Luz va formar
part dels Pekenikes de 1961 a
1971 i durant aquesta època també es va dedicar a la composició, seves són
"El baúl de los recuerdos" de Karina i altres cançons que va gravar
la cantant, entre elles "Un mundo nuevo", que va aconseguir un segon
lloc al Festival de la Cançó d'Eurovisió el 1971. Per Los Pekenikes van passar molts músics com Ignacio
Martín Sesqueros, Eddy Guzmán, Pablo Argote, Félix Arribas, Vicente Gasca, Ray
Gómez, Tony Obrador, Antonio Brito, Tony Luz i uns quans més. Per cert que
en aquella època, Tony Luz també va començar a despuntar com a productor. Però es diu que va
deixà a Los Pekenikes per incorporar-se a la mili i al finalitzar els seus
deures amb la pàtria, va crear Zapatón. La veritat es que a nosaltres les dates
no ens quadren massa ja que si feia milicies solsament eren a l'estiu, i durant
cinc anys, si va fer la mili normal es feia als 21 anys i eren 18 mesos i si va
marchar voluntari era als 18 anys i durava 24 mesos, és clar que podia haber
demanat prórrogues. Deixem-ho així.
Los Relámpagos – Da Dou Ron Ron
Van començar sent Dick y Los Relámpagos i van acompanyar a
Miguel Ríos en enregistraments i actuacions, però Los Relámpagos van ser una de
les millors bandes instrumentals surgides al panorama espanyol. Aquest tema va
ser el gran hit del grup femení nord-americà, produït per Phil Spector, The
Crystals i va estar composta per aquest,
al costat de Jeff Barry i Ellie Greenwich. Los Relámpagos la van gravar a un EP editat per Philips al
1963 i on també trovabem "Londonderry air", "Rancho Nuevo
México" i "More". Los Relámpagos estaven liderats per José Luis
Armenteros (guitarra) que posteriorment es va dedicar a la producció i
composició després de deixar-los l'any 1968. Per Los Relámpagos van passar Pablo
Herrero (òrgan), Ricardo López Fuster (bateria), Juanjo Sánchez Campins (baix,
i guitarra solista) i que va morir el 23 d'agost de 2008, Ignacio Sánchez
Campins (guitarra rítmica i orgue), Juanjo Sánchez Campins Jr (guitarra
rítmica) i Fernando Mariscal Jimeno (bateria). En una emissoraque es trobava a
les rambles barcelonines, Mario creu que era Radio Exterior de España, encara
que no està segur, els dissabtes a la tarda es feien actuacions en directe,
gratuïtes i ell va anar amb els amiguets del carrer Bassegoda. Aquell dia
estaven Los Relámpagos i darrere de l'escenari, ben gran i en castellà, com
estava manat en aquells temps, un cartell deia "Se prohibe fumar". El
presentador va deixar sol al grup en l'escenari i un d'ells va treure un
cigarret, el va encendre i es va posar a fumar. Mario que sempre ha estat un
gran incordiador i a més a més “titulat”, es va aixecar de la seva butaca i els
hi va preguntar, senyalan el cartell, si sabien llegir, ells i després de
riure-s'en, van fer cas omís manifestant que eren Los Relámpagos. Mario i sense discutir, es va
treure la seva pipa de la butxaca, la va carregà de tabac i també es va posar a
fumar omplint el local d'una gran i olorosa fumera. Quan el presentador va
tornar allò semblava un fumadero d'opi, per que molts altres i seguint el seu
exemple, també es van posar a fumar. A Mario el van escridassar i va ser
expulsat del local. És clar que ell no era un llampec.
Lone Star – Ocho días
Un dels millors EP s en la carrera de Lone Star als quals en
el món musical es coneix com "la leyenda", és aquest del qual us
extraiem el tema que escoltem ara i que era una versió del "Eight days a
week" de The Beatles i que curiosament no recordem que mai l'haguéssim
posat al programa i això que portem set temporades en antena, cosa que ens van
recordar unes amigues en un correu. El tema estrella del EP va ser
"Comprensión" que era la versió del "Don't let me be
Misunderstood" de The Animals, "La playa" de Marie Laforett i
"De dia y de noche" que va ser una genial versió del "All day
and all of the night" dels britànics The Kinks, la banda de Ray Davies. Es
va publicar l’any 1965 a
través del segell EMI-La Voz de su Amo. És curiós però Lone Star van ser durant
molts anys un grup de versions, per imperatiu de la seva casa de discos, encara
que finalment van aconseguir demostrar que amés de grans instrumentistes,
recordeu que tots ells tenia el carnet blanc atorgat després d'estudiar al
conservatori, també eren bons compositors. Van deixar cançons mítiques del pop
rock espanyol dels seixanta com “La leyenda”, “La Trilogía”, “Mi calle”,
“Layla”, “Quiero besar otra vez tus labios”, “Vieja estación” i tantes altres.
Inicialment i també per imposició de la discogràfica, signaven els seus discos
com a Conjunto Lone Star i en aquelles èpoques eren cinc, després de diversos
canvis i reestructuracions, a partir de 1964 va arribar la millor formació de
Lone Star: Pere Gener (cantant, guitarra i piano), Joan Miró (guitarra), Rafa
de la Vega
(baix) i Enrique López (bateria). A finals dels seixanta van començar els
canvis i per Lone Star van passar noms històrics de la música espanyola com
Álex Sánchez, Sebastià Sospedra, Josep Maria Vilaseca "Tapi", Luis
Masdeu, Ricardo Acedo, Jerónimo Martínez i algun altre. Al Nadal de 1970 Lone
Star es van convertir en el primer i únic grup de rock espanyol que ha tocat en
un portaavions nord-americà, es tractava del JFK i és curiós ja que la
marineria, més de 6.000, així com l'oficialitat, esperaven un grup de folklore
espanyol tipus copla o rumbetes i els van oferir una lliçó de R & B i en
anglès, idioma que Pere Gener domina ja que es va anar a estudiar piano a
Londres amb una beca. Aquell va ser un concert tan memorable com el que
realitzarien anys després a la recta de l'estadi, a Barcelona, compartint
cartell amb Eric Burdon i davant més de 120.000 espectadors.
Los Mustang – Conocerte mejor
Gairebé amb tota seguretat, els millors versioners de The
Beatles a Espanya van ser Los Mustang, la banda liderada per Santi Carulla i
aquest tema amb el que obrirem El Temps Passa... i la música queda d’avui, es
trobava en un dels seus millors EP 's, publicat per EMI l'any 1964, encara que
el tema estrella va ser "Ma vie" d'Alain Barriere. Va ser compost per
Lennon i McCartney l'any 1964 per a la banda sonora del film "A Hard Day's
Night" i es va publicar el 10 de juliol de 1964, però com solia
passar en el tàndem de compositors britànics, encara que només va ser un d'ells qui la va
escriure, al registrar-la consten tots dos, en aquesta ocasió va ser John
Lennon qui va compondre "I should have know better". Els Mustang són
l'única banda de pop dels seixanta que fins a la seva dissolució l'any 2000 ha mantingut els
mateixos components originals. La veritat es que Los Mustang tenien una
ventatge sobre els seus companys de profesió i és que ells, mitjançant gestió
del segell EMI van signar un contacte amb Brian Epstein que els autoritzave a
gravar les cançons dels Beatles a Espanya i en moltes ocasions abans de que es
publiquesi la versió original. Aixó va fer que Los Mustang amb temes com “El
submarino amarillo” o “Obladi Oblada”, la seva versió tingues xifres de vendes
al pais molt superiors a las del nois de Liverpool, de fet i en aquelles époques, cap disc de Los Mustang va vendre menys de 25.000 copies i amb alguns van arribar a las 125.000. Per cert en els seus començamens
i quan eren un grup instrumental sense cantant, van guanyar el concurs “El show
de las 2”
que presentava Joaquín Soler Serrano, la segona posició va ser per Los Sírex.
Los Botines – Ya te tengo
Aquesta cançó era de Sonny & Cher i originalment es va
titular "I got you babe". Recordeu una pel·lícula que a Espanya es va
dir "Atrapat en el temps" El títol correcte hauria estat "El dia de
la marmota". Era una paranoia en clau d'humor on cada dia és el mateix dia
i així una i una altra vegada. Doncs bé, cada matí Bill Murray, el nostre
protagonista es desperta escoltant aquesta cançó en el seu radiodespertador.
Quan el grup madrileny Los Diablos Negros van patir canvis en la formació es
van reconvertir i l’any 1965 van passar a ser Los Botines. Malgrat els pocs
mitjans existents en l'època, Columbia, la seva discogràfica va apostar per
ells i van emprendre una campanya promocional amb el seu primer EP. Los Botines
eren Manolo Pelayo (cantant), el bateria Manuel Varela i el guitarra rítmica
Paco Candela, els tres venien de Los Diablos Negros, al costat dels músics
suïssos Daniel Grandchamp (baix) i Dominique Varchar (òrgan). La veritat és que les vendes
d’aquell primer EP no van ser destacables i Dominique Varchar s’en va a Los
Shakers, sent substituït per John Rose. Abans de finalitzar l’any 1965 graven
un segon EP amb "Capri c'est fini" que va aconseguir millors vendes,
sobretot gràcies a la cançó "Pan i mantequilla" que era una versió i
en el que també es trobava aquesta que estem escoltan ara a El Temps Passa… i
la música queda, però poc despres és Daniel qui se'n va a Los Flecos. Finalment
Columbia convenç a Manolo Pelayo i aquest deixa a Los Botines i es llança en
solitari, sent substituït per un jove Camilo Blanes que quan començaria en
solitari al seu torn, passaria a ser Camilo Sesto. Los Botines amb Camilo van
gravar un sol single, però van participar en les pel·lícules "Los Chicos
del Preu" (Pedro Lazaga, 1967) i "Hamelín" (Luis María Delgado,
1967) que estava protagonitzada per Miguel Ríos. Després de patir canvis
constants, Los Botines es van desfer l’any 1967. Avui en dia Los Botines son
una de les bandes históriques del pop espanyol.
Los Diablos Negros – Sábado triste
Ara i després d'escoltar Los Botines, hem decidit retrocedir
una mica més en el temps i sonaran Los Diablos Negros que com us dèiem abans,
van ser la llavor de la qual van sorgir Los Botines. Van ser qualificats com
"El Conjunt més Bronca de Madrid" i és que els seus concerts eren
tumultuosos i els seus seguidors es desmadraban i s'esgargamellaven amb frenesí
i en moltes ocasions els seus concerts acabaven en merder. La veritat és que
ells, amb Manolo Pelayo al capdavant, mai es van prendre seriosament això de la
música com a professió. Només volien divertir-se i lligar. Tots ells eren nens
de casa bona, del barri del Retiro i van sorgir l'any 1961 anomenant-se primer
Los Vultures. Res a veure amb la saga "Crepuscle" i posteriorment Las
Estrellas Negras i ja l'any 1962 definitivament Los Diablos Negros. Eren Manolo
Pelayo (cantant i guitarra), Paco Candela (guitarra i cors), José Inclán
(bateria) i Luis María Herranz (baix). Aquest tema es va incloure en el seu segon disc, un EP publicat per
Discophon l'any 1964 que també hi tenia "Hully Gully" de The
Olympics que van reversionar Sam the Sam and the Pharaohs, "Twist and
shout" i "Ella te quiere", les dues últimes versions d'èxits de The
Beatles. "Sábado triste" va ser un dels grans hits d'Adriano
Celentano. En total Los Diablos Negros van gravar quatre EP 's, l'últim l'any
1965 i amb canvis entre els músics, es van reconvertir a Los Botines. L'any
1984 el segell Alligator Records va publicar un LP amb la seva discografia
completa. També Ramalama ha reeditat un CD amb els seus èxits, però compartit
amb Los Botines i Manolo Pelayo en solitari, aquí teniu una foto del
grup senser en una actuació.
Manolo Pelayo – Kentucky woman
L'any 1967 el cantant canari, afincat a Madrid, Manolo
Pelayo que ja havia deixat a Los Botines sent substituït per Camilo Sesto, quan
encara era Camilo Blanes, va treure un disc ja en solitari, un single
de debut. Pero en el seu cinque treball, un EP editat l’any 1965, on destaca
aquest tema, una composició del nord-americà Neil Diamond, al costat de
"Civilización", "¡Hey, ven aquí!" i " Cadenas ",
precisament aquesta última cançó al costat de la que estem escoltant, es van
editar en un single que va regalar la revista Fonorama. Precisament aquest EP
de Manolo Pelayo va ser l'últim, després va deixar la música. Manolo Pelayo va
començar al capdavant del grup de Madrid Los Vultures, després es reconvertiren
en Los Diablos Negros i posteriorment i amb canvis en l'formació, en Los
Botines. La veritat és que la carrera en solitari de Manolo Pelayo no va ser el
que s'esperava d'ell, tot i comptar amb el suport de la seva discogràfica,
aparèixer contínuament als mitjans de comunicació i tindre una bona veu. Els seus discos van ser molt
dispars, musicalment parlant i no va aconseguir una línia que el encarrilés cap
a un futur prometedor. Tot i que Manolo Pelayo i sols debutar, va guanyar un
Festival de Mallorca amb la cançó "Rufo el pescador", escrita per Manolo Díaz i defensada
conjuntament amb Massiel, si bé la versió de la Tanqueta de Leganitos era
molt millor que la seva, Manolo Pelayo no va aconseguir l'aplaudiment popular i
finalment ho va deixar després de treure el disc amb el tema que escoltem ara
que per cert es va editar en EP i en single.
Doble Dinamita – Mundo joven
Aquesta cançó que escoltem ara a El Temps Passa… i la música
queda, composada per ells, va ser la cara A del que creiem és l'únic single que
Doble Dinamita va gravar i tenia "I ve got dreams to remember" a la
cara B que era una peça portada a l’éxit per el recordat Otis Redding. El disc va ser
publicat l’any 1969 per Regal, el subsegell d'EMI per als seus productes no
estrelles. Voleu una curiositat, a Valladolid va sorgir un grup amb quatre
components que es van fer dir Dinamita Doble, suposem que rés a veure amb
aquests. La veritat és que no recordem massa dels Doble Dinamita, aquesta bona
banda de soul d'efímera vida. Tenim present que tenien dos cantants i creiem
recordar també que al principi portaven dues bateries, però d'això últim no
estem segurs del tot, per tant uns direm alló de "no ens feu haire cas".
Los Rangers – Tu amor de ayer
Los Rangers ens van arribar també des de València i aquest
tema que havia estat el gran èxit del cantant britànic Chris Andrews que la va
titular "Yesterday man", es va incloure en un EP editat per Marfer
l'any 1965, creiem que l'únic que van gravar, en el qual també trobàvem
"Muy lejos de aquí" que és una versió de "We Gotta Get Out Of
This Place" de The Animals, tot un clàssic "María Dolores" i
"Melodía encadenada", versió del "Unchained melody" del
duet nord-americà The Righteous Brothers, però d'aquesta última ens quedem amb
la versió que va realitzar aquí a Espanya Tony Ronald. Algunes de les seves
cançons es van incloure en un LP recopilatori publicat fa uns anys titulat
"Valencianos vol. 1" i també en una sèrie de discos de grups del
Llevant espanyol que es va dir "Valencia Canta: Grupos valencianos de los
60 i 70". Los Rangers es trobaven en el volum 2. Per cert que "El teu
amor d'ahir" també va ser gravada i amb èxit, per Karina. Actualment
existeix el Grupo Musical Los Rangers que són de Archena, a Múrcia, no sabem si
tenen alguna cosa a veure entre ells. Curiosament a Saragossa va existir un
grup anomenat The Rangers que inicialment es van fer dir The Ranger's Boys, van
funcionar de 1963 a
1966 i van intervenir en la pel·lícula protagonitzada per Alberto Closas
"Muere una mujer".
Los Puntos – Goodbye
Escoltarem ara a El Temps Passa… i la música queda un dels
grups mítics del pop dels setanta que van començar a finals dels seixanta, os
estem parlant de Los Puntos que eren un conjunt de Cuevas de Almanzora, Almeria
i van triomfar plenament a tot l’Estat convertint-se en un dels millors grups
espanyols de la seva època, sobretot ja en els 70 i gràcies al "Llorando
por Granada". Amb aquest tema d’avui ens extralimitem de anys ja que és
del 1973 i el va publicar Polydor, però va ser una de les grans cançons de Los Puntos, inclosa en el
single que van publicar després de “Cuando salga la luna” que aquesta si que la
hem escoltat al programa. Ens l’han demanant mitjançan un correu electrónic i
els vostres desitjos ja sabeu quer son órdenes per a nosaltres, sobre tot si
ens ho damana una xiqueta que ens deia que la ballava quan era joveneta. Ja ho
sabeu. Parlem de Los Puntos. El grup el integraven José González Grano de Oro
(guitarra) i amb ell, el seu germà Alfonso que era el cantant, el baixista José
Belmonte, el teclista José Antonio Martínez i Agustín "Tato" Flores a
la bateria. Los Puntos funcionaren de l’any 1967 fins el 1978, encara que els
germans Alfonso i José González van refer Los Puntos ja a l’any 2008 i van
treure un LP titulat “En el Reino del Agua” i posteriorment "Los Puntos 40
años" que es un recull d'èxits.
Los Mitos – Es muy fácil
Liderats pel cantant Antonio Santiesteban que després va
tenir una important carrera com a solista i diense Tony Landa, os portem “Es
muy fácil”, un tema molt festiu que va ser el gran èxit en la història del grup
bilbaí Los Mitos. De fet es la cançó per la que avui el públic s’en recorda
d’ells. Tot i que Los Mitos van tenir temes molt interessants, aquest és
gairebé l'únic, com us deiem, pel qual avui se'ls recorda. El single va ser
publicat per Hispavox l’any 1969. Ells van començar el 1966 amb el nom de Los
Famélicos i es diu que quan van anar a Madrid per “triunfar”, van fer honor al
nom. El van canviar per Los Mitos quan van signar el contrate amb la casa de
discos. El 8 d’abril de 1968 van realitzar la seva presentació oficial. Quan
Tony Santiesteban els va deixar ells encara van seguir uns anys amb un altre
cantant. Per cert, estan de nou a la carretera i l'integren ara el bateria Francisco
García i el baixista Oscar Matía de la primera etapa. De la segona queda el
cantant que va substituir Tony, Fernando Brosed i el teclista Federico Artillas
que va fer el mateix amb Carlos Zubiaga. L'última incorporació és el guitarra i
cantan Iñaki Egaña, que va ser component de Los Buenos i Barrabás. El 24
d'octubre de 2010 l'actual
formació de Los Mitos van actuar al Teatre Arriaga de Bilbao.
Los Huracanes – Días sin mañana
Durant els anys seixanta i a raó de la gent del folk i la
marxa sobre Washington, va surgir als Estats Units un moviment social en contra
de la violencia i la guerra. Aquesta cançó gravada l’any 1966 en el tercer EP
dels valencians Los Huracanes que va ser publicat per EMI-Regal, es una bona versió
del “Eve of Destruction” una tema protesta en contra de la guerra del Viet-Nam
que va portar a dalt de tot de les llistes americanes Barry McGuire i va
convertir en tot un himne generacional del moviment hippy. Es clar que ara
l’scoltem per Los Huracanes i en castellà. Ells respecten molt bé l’esprit de
la lletra original en angles i la traducción es molt correcte. Los Huracanes
van ser un dels conjunts més importants sorgits al País Valencià. Es van crear
l’any 1964 després que es desfessin Los Top-Son i Los Pantalones Azules, però
van patir molts canvis en la seva formació al llarg dels anys. Van ser el
cantant Víctor Ortiz (24 de maig de 1942) al costat de Pascual Olivas (7
d’agost de 1946), José Casquel (28 de febrer de 1942), Juan Roberto González, Julio
Andreu (23 de setembre de 1942), José Segura aquí l'hi deien el Malayo i Agustín Jiménez. L’any 1969 es van
incorporar Abel Mena (baix) i Pepe Morató (bateria) que van participar com a
músics i compositors en els últims discos de Los Huracanes i que havien sigut
components de Los Protones. La veritat és que ens falla la memòria ja que ens
deixem a un que es va unir a ells procedent dels Pekenikes, però no recordem el
nom. Quan Pascual Olivas es va retirar va reprendre els seus estudis de
medicina i actualment és un ginecòleg important. L'any 1972 Los Huracanes van
retirar-se, encara que en el 2001 van realitzar un tímid intent per tornar,
però que no va fructificar i només estave Víctor Ortiz dels antics components.
En el seu moment Los Huracanes van ser declarats el Millor Grup del Pais
Valencià
Grupo 15 – Lo digo así
Ara ens tocarà saltar de València a Mallorca, però com que
no podrem utilitzar el "Pont" de Los Mismos i ens portarà el Grupo 15
i ho faran amb aquesta versió d’un bon tema de Neil Diamond que el Grupo 15
versiona perfectament, donant-li aquest toc rock que el tema necessitava. La
van incloure en un single que es va publicar ja l'any 1971 a través de
Novola-Zafiro i en la cara B es va incloure “No es para tí” que era la versió
d'un èxit de Bob Dylan. La caràtula ens la van facilitar els amics del blog
Illa Sonora ja que la de Mario estava irreconeixible, tot i que la cançó sona
perfectament com comprovareu escoltant-la. De fet la portada de Mario és
casolana. feta amb un fullet de Telefónica adaptat al single, cosa que Mario
solia fer quan tenia una coberta atrotinada, un dia us posarem una d'aquestes
"Caràtules" al blog i lucinareu. El Grupo 15 que eren de Manacor,
es va desfer a finals dels 70 i alguns dels seus components van crear un altre
bona banda de pop, Falcons (a la foto) que van funcionar molt bé gràcies a
cançons com “Terciopelo y fuego” i “Date por vencido”. Curiosament si com Grupo
15 sempre van gravar versions, al trasformarse en Falcons van enregistrà sols
cançons sevas que van funcionar molt bé a finals dels anys setenta, es clar que
la discogràfica els va promocionar cançons molt comercials, però ells feien un
bon rock prácticamente progresiu. Tenim que reconeixa a El Temps Passa… i la
música queda que va ser un bon canvi, la veritat. Per cert, durant un temps
creiem que al Grupo 15 va tocar Joan Bibiloni.
La Música
que es Feie en Català
Els de la
Torre –Un ninot penjat d’un fil
Los 4 de la
Torre van passar a ser Los de la Torre, quan es van convertir
en tres i van gravar un parell o tres d'EP's en català signant com Els de la Torre, peró també van
arrivar a ser cinc. No volien reivindicar res en especial, si cas Els dela
Torre oferien cançons per ballar i distreure el personal dels problemes diaris
i ajudar-nos a suportar la idea que a l'Espanya dels seixanta seguíem estant a
règim i no només de menjar. Aquest tema es va incloure en un EP editat per
Belter l’any 1968 i també es recollie, a part de "Un ninot penjat d'un
fil" que era la seva versió del éxito de la britànica Sandie Shaw amb la
que la cantant dels peus descalços va guanyar el Festival d’Eurovisió l’any
1967, "La banda", “Estic de Rodríguez” i "Dime", totes
cantades en la llengua de Mossén Cinto. Per cert tres dels componetes de los 4
de la Torre
eren germans, de Barcelona i el grup estava liderat pel major que es deia
Emilio, el petit era Joan, no recordem el nom del tercer. Per cert, Los 4 de la Torre van ser el primer
grup espanyol que va gravar una cançó a ritme de ska "Operació Sol" que la veritat es tota una horterada
Nuri – Es una dona
La passada temporada vem escoltar a Nuri, aquesta joveneta
cantant catalana i us vam parlar d’ella, ara farem una mica de memoria. L'any
1964 i a través de discos Alma, un subsegell de Vergara, Nuri, una de les nenes
Ye Yé catalanes, va publicar un EP en castellà en què la cançó estrella va ser
la seva versió del "My Boy Lollipop" de la jamaicana Millie Small, un
EP on també es van incloure les seves versions de "Can't but my love"
de The Beatles, “Shake hand!” que ella va titular "Chócala" i
"Busca una excusa" que és un clàssic del pop italià que també havia
versionat Silvana Velasco. Sent només una adolescent la catalana Nuri es
dedicava a acompanyar la seva germana gran Magda que era cantant de la Nova Cançó i allà,
entre escenari i escenari va sorgir la seva afició per cantar. Núria Santamaria
Salvat també va cantar en català i en el programa, encara que fa diverses
temporades, ja l'hem escoltat, però avui tornem a fer-ho. Nuri gravaria un segon disc, en
aquest cas per al segell Concentrix i cantant en català i és que la nena es va presentar en un concurs que
organitzava Ràdio Barcelona i el va guanyar, el premi era un disc, un EP que es
va titular "Primer Premi Show Ye Yé" i es va editar l’any 1965.
D’aquest EP us hem seleccionat ara aquesta cançó que es una versió del “She’s a
woman” dels Beatles, “Fes el que la teva mare et mani”, “Ell” que va ser el primer
gran èxit al pais de l’italiana Rita Pavone i “Cal saber oblidar”. Aquí acaba
la seva discogràfia, tan sols dos EP’s.
L'any 1967 sense haver complert els 20 anys d'edat, Nuri va deixar la
música. És clar que deu anys després fa un tímid intent de tornar i participa
en el LP "Ara va de Rock" que era un tribut als pioners del pop rock
català. Nuri interpreta, acompanyada del grup Iceberg, una bona versió del
"Rock and roll music", de Chuck Berry, pero ells miraven cap als
Beatles. Nuri va morir al 2002, un any després que hagués mort la seva germana
Magda.
Els Corbs – El mon
Com ja us vam comentar en la passada temporada de El Temps
Passa… i la música queda, Els Corbs van versionar el R & B que ens arribava
d'Anglaterra, però no menysprearen els grans temes italians, com "El
mundo" que es trobava en aquest EP publicat per Edigsa i ells van
convertir en "El mon", un gran èxit del cantant italià Jimmy Fontana
que per cert, també la va gravar en català i que va morir el passat 11 de setembre.
Us vam prometre la passada temporada que l’escoltariem i amb molt de retard,
aixó si, aquí està avui per tancar el programa. Els Corbs eren cinc joves
catalans que van gravar per Edigsa i en total van enregistrar-hi un parell d'EP's en català.
En aquest també trobaven “Nit sense fi” que es una versión d’un èxit italia de
The Rokers que van versionà i col·locar a les llistes americanes The Grass
Roots i a Europa The Living Daylights, junt al tema “L’última vegada” i la
quarta cançó va ser “Cansat d’esperar-te”. Per cert, en l’altre EP que van
gravar per Edigsa van incloure una versió del "Home de la pandereta"
de Bob Dylan, un modest instrument convertit per obra i gràcia de l'adaptació
al català en un tambor i ells la van titular “El senyor del tambor”. Val a dir que Els Corbs també van gravar en castellà, en aquest cas signan com
Los Corbs.
Acabarem El Temps Passa... i la música queda per avui, peró abans
de tocar el dos us deixem amb companyia, de La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles
emisores que emeten el programa. Nosaltres baixem la paradeta i fotem el camp.
Xiquetes, xiquets, porteu-se bé.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario