El TBO va ser una de les publicacions més populars de la
postguerra, però avui no parlarem del TBO, un tema que ja vam tractar fa un
parell de temporades. Si recordarem a La Parrafada a un dels còmics més
populars dels cinquanta i els seixanta, que per aquelles èpoques els hi dèiem
genèricament tebeos, avui recordarem al Capitán Trueno, l'heroi per excel·lència de la nostra joventut, lluitant incessantment contra la tirania i
l'opressió, vivint apassionants i èpiques aventures al costat dels seus
inseparables Sigrid, Goliath, Crispín i uns quants col·laboradors més. Per
tant i des de La Xarxa
de comunicación local i totes aquelles emissores que emeten el programa.avui
iniciarem el nostre viatge musical amb un serios problema, volem trucar per
teléfon i ens trobem que comunica sense parar. Nosaltres som Quimet Curull i
Mario Prades, i us direm una cosa que ja ens es constum
Obrim la
Paradeta
Arturo Millán – Comunicando
El cantant i compositor xilé Arturo Millán va ser el
guanyador del 2º Festival de la
Canción de Benidorm i es va emportar la Sirenita amb la cançó
"Comunicando", l'any 1960, es un tema composat per Arturo Millán amb el que obrim
el programa d'avui de El Temps Passa... i la música queda i que a a gravar i
va defensar així mateix al festival la també xilena Mona Bell. En aquesta ocasió Arturo Millán
està acompanyat a l agravación per l'Orquesta de García Morcillo i el disc, un
single amb “Te dirán” a l’altre cara, va ser publicar per el segell RCA-Victor.
Arturo Millán va començar com a cantant de l'orquestra de Izidor Handler. Va
néixer a Chillán, Xile, l’any 1928. Va morir el 6 de juny de1996 a Santiago de
Chile, víctima d'un càncer. Habitual en la televisión chilena, va gravar cançons
históriques en el seu pais com "Mi amigo Pedro", "Yo tengo fe" i per sobre de tot "Mi papá, mi amigo", un tema que per cert, junt a els quatre fillo va gravar fen-se dir Aturo Millán y Los Millancitos. Per
cert, va guanyar en dues ocasions el Festival de Viña del Mar.
Ana María Parra – Las chicas de la Cruz Roja
Ara a El Temps Passa... i la música queda recordarem una
pel·lícula històrica del cinema espanyol per diverses raons. Les actrius i
actors eren dels millors del moment i a més gairebé tots ells van consolidar
grans carreres a la pantalla gran. Reflecteix un moment històric d'Espanya on
s'intentava conscienciar que el treball de les postulants era quelcom digne
d'admiració i amb premis morals, això era el més important en aquella època.
Però sobretot si alguna cosa ha contribuït al fet que "Las chicas de la Cruz Roja" formi
part de la història del cinema espanyol amb lletres d'or, va ser la seva banda
sonora, escrita pel desaparegut compositor català Augusto Algueró (a la foto) i sobre tot
aquesta cançó. La pel·lícula va ser dirigida per Rafael J. Salvia l’any 1958 i
la veu que se sentia al film cantant la famosa cançó de Algueró era la d'Ana
María Parra. Es va publicar en un EP editat el mateix any, calia aprofitar la
tirada de la pel·lícula, encara que al final es va fer més famosa la cançó. El
disc contenia altres temes com "En el azul del cielo" que havia
guanyat el Festival de San Remo aquell any interpretada per Domenico Modugno,
"Juro adorarte" que va ser finalista, encara que no recordem qui la
va cantar i "Tímida serenata". Ana María Parra també va participar en
un munt de festivals, destaca la seva intervenció al Tercer Festival de la Canción Española
de Benidorm on va cantar "Enamorada". Per cert l’any 1958 Ana María
Parra va gravar un EP on el tema estrella era el “Hula-Hoop” un ritme de curta
vida i lligat al estris rodó.
Lita Torelló – Cúlpale a la bossanova
Lita Torelló va grabar l’any 1963 aquesta cançó, versió del
èxit de Eydie Gorme que així mateix la va gravar en castellà, a un EP publicat per
Vergara on Lita Torelló també ens canta “La tercera luna”, “Como tú no hay
ninguno” i “Tú vendrás a mí”. Aquesta cançó també la van gravar Gelu, Franciska
i Rosalia que eren les Noies Ye-Yés més important de la década i la veritat que
molta més gent, entre elles Karina. Lita va començà a cantar amb 9 anys, era una “nena prodigio”.
La xicota és deia en realitat Dolors Torelló, peró va ser coneguda
artísticament com Lita Torello. Es va convertir en una de les veus més populars
dins les solistes dels anys 60. Havia nascut a Barcelona l'11 de maig de 1946.
Lita Torelló va començar sent gairebé una nena, a finals dels 50 amb un EP
compartit on ella cantava "Quiero la burrita Non". Un parell o tres
d'anys després va signar contracte amb Vergara i va participar al Festival de la Cançó de la Mediterrània,
aconseguint el segon lloc amb la cançó “Presentimiento”, era 1961 i el tema es
va incloure al seu primer EP amb altres tres versions de cançons del Festival.
També va participar en diverses ocasions al Festival de la Canción Española
de Benidorm. De fet va ser una cantant molt prolifera ja que va arribar a
gravar catorce EP's sols per Vergara, només entre 1964 i 1966. Despres passaria
a altres segells i seguiria gravant. Lita Torelló a finals dels 60 va deixar la
seva carrera musical en casar-se, con solia passar masses vegades amb les
cantants femenines.
Tito Mora – Chin Chin
Ens va deixar el passat 30 de decembre a causa de una malaltia que patia des de feia anys. Tito Mora va néixer a Madrid el 25 de juny de 1940 i primer va ser component de Los Brujos, on militaven Maryní Callejo i Luis Gardey
i quan el grup es va separar Luis Gardey va començar en solitari, Tito Mora ja
ho havia fet abans. Maryní es va dedicar a la producció, entre d'altres a Los
Brincos i Fórmula V, va ser la primera dona productora de l'historia del pop espanyol, i els altres components van crear Los Quandos. L'any 1962 Tito Mora es va llançar en solitari sent un dels solistes més importants en els anys seixanta. Va ser descubert per el compositor Joaquín Prieto en un programa de Radio España presentat per Emilio
Rojas, allà va començar la seva carrera musical., si bé qui el va batejar com Tito Mora
va ser el locutor Raúl Matas. També es va dedicar al cinema, és clar que tan sols va filmar un parell de pel·lícules, la primera l'any 1965,. Es tractava de “Dos chicas locas, locas”
amb Pili y Mili, junt a Miguel Ríos (tots quatre a la foto de sota) i l'altre
“Mayores con reparos, amb Fernando Fernán Gómez. L'any 1967 creiem que
va ser, va actuar al Town Hall de Nova York i es va establir a aquesta ciutat,
publicant un parell d'àlbums als Estats Units, fins que l'any 1976 va tornar a
Madrid. El seu últim enregistrament és de 1996. Tito Mora va incloure aquest
tema que escoltem ara a un EP editat l'any 1964 al costat de "Hoy de
rodillas" i dues cançons més, però el tema es va incloure també en el
doble CD que va publicar Ramalama titulat "Tito Mora Sus primeros EP´s en
Discos RCA (1962 - 1964)" i que també incloïa els duets que van realitzar
Tito Mora i Gelu (tot dos a la foto a una actuació a TVE) i que mai s'havien editat en versió LP o CD. Tito Mora, de
veritable nom Carlos García Romero, va néixer a Madrid el 25 de juny de 1940,
fill del baríton José García Fernández Olaria i de la soprano Ana Romero
Campos. Va participar en diversos festivals entre ells el Festival de la Canción de Madrid i el
d'Aranda de Duero. Per cert, va guanyar també un Festival de Benidorm, encara
que no recordem l'any, clar que si recordem que ja havia participat a principis
de la dècada en aquest festival, quan era component de Los Brujos.Va tenir una
carrera brillant i va protagonitzar portades i pàgines interiors en moltes
revistes del cor d'aquells anys, per la seva relació sentimental amb la cantant
Gelu. L’any 1964 Tito Mora va rebre un Disc d'Or i li va ser lliurat pel
llavors ministre d'Informació i Turisme Manuel Fraga Iribarne i també l'any
1964 va ser declarat el cantant més popular de Veneçuela.
Los Llopis – La
Pachanga
Los Llopis van passar de ser el grup pioner en introduïr el
rock and roll original americà cantat-ho en castellà, però també van ser el
grup que va crear “La
Pachanga” originant el termi “patxanguer”, tot un contrast si
més no curios. “La Pachanga"
es va publicar l’any 1962 si be algunes fons diuen que va ser al 1964. Los
Llopis es van crear a Cuba l’any 1951 i inicialmente es van fer dir Cuarteto
Llopis-Dulzaides, quan el músic Ñico Rojas va presentar als Germans Llopis
(Frank i Nolo) el pianista Felipe Dulzaides. Amb la arrivada del rock and roll,
els turistes nord-americans a Cuba van començar a demanar-lis que toquessin
peces amb aquest ritme i van sorgir els primers rockers a l’illa. Orquestres
com la dels Hermanos Castro (cap d'ells es diu Fidel ni Raul, no us
confongueu), Orquesta Aragón o La Sonora Matancera inclouren rock and rol al seu
repertori, aixó si, tots feien un rock'n'roll molt orquestrat i amb caire
caribeny, però Los Llopis van sapiguer pendre l’esprit dels pioners i ho van
fer molt bé, creant escola.
Los 3 Sudamericanos – La Familia
Aquesta és una cançó que ens parla de la família, cosa que
nosaltres considerem una de les més importants a la vida. És clar que es
tracta d’una familia curiosa i molt “democràtica”, ja que tots decideixen fer
alguna cosa i un sol diu que NO… per tant, no es fa. El tema es trobava en un
EP publicat per Belter l'any 1967 i a més d'aquesta cançó que era una versió de
l'èxit "La famille" de la cantant francesa Sheila, també es van
incloure “Marionetas en la cuerda” de Sandie Shaw, “Algo estúpido” de Frank i
Nancy Sinatra i “La felicidad” del argentí Palito Ortega. Ara farem una mica
d'història, Los 3 Sudamericanos van arribar des de Paraguai al’ Argentina, però
després d'haver aconseguit l'èxit, finalment es van assentar a Espanya i aquí
es van inflar de vendre discos i treballar. El grup Los Tres Sudamericanos
l’integraven Johnny i Alma Maria que eren matrimoni, junt a Casto Darío i van
funcionar i molt be, com a tercet vocal diguen-se Los 3 Sudamericanos de 1959
fins a 1984. De fet va ser la seva etapa més gloriosa. Darío els va deixà i en
el seu lloc va entrar l’any 1988 Daniel, encara que en 1990 va ser substituït
al seu torn per l'extraordinari guitarrista i compositor Dioni Velázquez i es
mantenen en actiu. Dioni va gravar pel seu compte un extraordinari disc titulat
"Otoño sin final" ple de balades instrumentals amb la guitarra
espanyola com a protagonista que us recomanem des de El Temps Passa… i la
música queda.
Los Mustang – La batea
Ja us vam dir fa temps aquí al programa que Los Mustang
també van passar els rigors de la censura. Ells, eterns versioners i que sols
es preocupaven d'oferir bona música, van sentir el fred tall de les tisores del
censor. La culpa la va tenir aquesta cançó. Us ho explicarem i apreciareu fins
a quin punt els censors arrissaven encara més prim i bordejaven l'estupidesa en
pretendre salvaguardar els valors morals dels espanyolets de l'època. La versió
original diu "La Batea
como se menea", però Los Mustang van haver de canviar-ho per "La Batea se balancea" i
Sabeu perquè va haver de produir-se aquest canvi o no deixaven editar el disc?
Perquè el censor va saber adonar-se immediatament que allò de "menea" fomentaria la masturbació juvenil i calia salvaguardar la moral i la salut dels
joves, ja que tots sabíem que això de "meneársela" estava malament
per a la salut i et quedaves cec, com ens deien al col·legi els Hermanos. O
potser aquell censor va veure connotacions polítiques en això de remenar el cotarro
ja que la cançó és una versió d'un tema inclòs en el LP “Vivir como él”, vuitè
àlbum de la banda xilena Quilapayún, publicat l’any 1971 i de fet la lletra
està força canviada . Aquesta cançó, en una línia pop-salsa amb aire tropical,
es va incloure en un single de Los Mustang com a cara A, editat l'any 1971, tenia
“Me voy lejos” a l'altre costat.
La
Parrafada
El Capitán Trueno
Els tebeos d'aventures van proliferar en els anys 50 a l’Espanya de postguerra.
Entre ells destacaven Roberto Alcázar y Pedrín, El Cachorro o El Guerrero del
Antifaz, però el còmic d'aventures espanyol per excel·lència va ser El Capitán
Trueno.
En format apaïsat, allargat, i col·leccionable, va començar
l’any 1956 i va ser una creació del guionista Víctor Mora Pujadas (a la foto) (Barcelona,
1931) i el dibuixant Miguel Ambrosio Zaragoza, conegut com Ambrós (Albuixech,
València, 31 d'agost de 1913 - 30 de setembre de 1992).
El Capitán Trueno, era un cavaller espanyol de l'edat
mitjana en temps de la
Tercera Croada. Encara que en el pit portava les quatre
barres distintives de l'escut de Catalunya, el que indicava el seu origen
català, encara que dissimuladament, per si de cas la censura de l'època no ho
veia correcte i anessin a vetar-lo. Acompanyat pels seus amics i companys
d'aventures Goliath i Crispín i també per Sigrid, eterna núvia de Trueno i
reina vikinga de l'illa de Thule, i al crit de "Santiago y cierra
España" es dedicavan a recórrer tot el món a la recerca d'aventures,
sempre defensant el feble de l'opressió i la tirania. Una cosa que mai es van
prendre els del règim al peu de la lletra i només van veure la seva part
distreta i no el que podia ocultar-se darrere.
Per cert que el Capità va ser un avançat a la seva època
perquè, entre altres coses va viatjar en globus, va baixar a les profunditats
del mar, es va enfrontar a King Kong, va utilitzar la pólvora quan Marco Polo
no havie ni nascut, va lluitar amb samurais del Japó i va arribar a Amèrica
molt abans que Colom.
En la seva primera època, des de 1959 a 1968, va arribar a
ser la historieta més popular i difosa d'Espanya, mantenint una tirada setmanal
d'uns 350.000 exemplars. Això parla, en temps de postguerra on els diners
s'estirava més que en l'actualitat, o pot ser igual, de la quantitat de seguidors que va
aconseguir. Per cert que es van inserir les seves aventures a les pàgines
centrals del "Pulgarcito", editada també per Bruguera. Per descomptat,
així mateix hi havia els "extres" que sortien a les vacances i Nadal, a peu
una mica més car, però amb més fulles.
El Capitán Trueno, controlat per Mora, va tenir molts
dibuixants quan Ambrós va abandonar la sèrie. Entre ells Beaumont, Buylla,
Tomás Marco, Tinoco, Ángel Pardo, Martínez Osete, Casamitjana, Díaz, Escandell,
Bao, Carrión, Casanovas, Torregrosa, Julio Briñol, Úbeda, Comos, Fonts Man i
Grau. Es va saber que ja en les acaballes dels 60, Mora va utilitzar
"negres". Durant un temps i sense conèixer-se entre ells, uns
dibuixaven a llapis, altres entintaben i els tercers escrivien els texts.
Moltes vegades les cares eren les mateixes copiades i enganxades sobre els
dibuixos confeccionats pels "negres".
Al crit de "Santiago y cierra España" de Trueno o
el de "Bellacos y malandrines" de Goliath, diverses generacions van
gaudir d'historietes sanes, on el sexe brillava per la seva absència i els
dolents gairebé sempre eren ateus. Bàsicament sarraïns, encara que Trueno va
lluitar, a més de contra Saladino del que es va fer amic per la seva noblessa, contra xinesos, japonesos, negres africans i indis americans,
convertint-los al cristianisme a la primera ocasió. Calia tenir content al
censor de torn. Trueno va ser el nostre superheroi, això si, a la noia que era
la rosa princesa Sigrid, una guapa vikinga, mai passava de donar-li discrets petonets
a la galta. Goliath era molt brutot i sempre portava la porra a ma per donar
llenya i a la qual li deia "El Cascanueces" i el petit Crispín que
era llest com una guineu, però el Capitán Trueno era més que tots ells en les
seves diferents especialitats. Es dir que era "El noi de la
pel·lícula".
I mentan la pel·lícula, després de molts anys finalment es
va fer sota el títol “El Capitán Trueno y el Santo Grial”, el director va ser
Antonio Hernández, es va estrenar l'any 2011. El paper del Capitán Trueno va
ser per l’actor Sergio Peris Mencheta i Sigrid l'actriu ucrainesa Natasha Yarovenko que
si tenim en compte que està de molt bon veure, suposem que aquesta Sigrid si
va haver de andur-s'en algun “achuchón”, no ho recordem, però Mario que l’ha
vist diu que no. La veritat és que nosaltres sempre pensem que al Capitán Trueno no li
anava molt això del sexe, si més no amb la núvia i això que totes les
"dolentas" acabaven enamorant-se d'ell i se'l volien portar al catre
per explicar-li un compte a l’orelleta.
No acabarem sense recordar que El Capitán Trueno va tenir
"spin-off" que van ser promocionats d'una manera que va enganxar als
joves i no tan joves lectors i que avui haurien de tenir present les
editorials. Amb un dels números et regalaven el primer còmic del nou
personatge. Gratis! Així va sorgir El Jabato, ambientat a l'Espanya ibero-romana
ja cristiana, per allò dels valors patris i que també va funcionar molt bé, al
costat del Sargento Fúria on els protagonistes s'enfrontaven als francesos en
plena Guerra de la
Independència.
Eren els còmics, els tebeos d'aquella època, amb els quals
va créixer la nostra infàntesa i vem créixa nosaltres. Els llegíem, els canviàvem
o ens els jugàvem a les cartes, al 31 i al set i mig. Mario tenia la col·lecció
completa del Capitán Trueno, El Jabato, L'Home Emmascarat i Flash Gordon, tots
en perfecte estat i enquadernats. Sempre va pensar en legár-s'els al seu fill
quan creixés i pogués valorar-ho. La seva mare, la primera ex de Mario, com li
destorbaven i només eren "Revistes velles"... ELS VA LLENÇAR TOTS A
LES ESCOMBRERIES. ¡Lumbreras!
El productor Pau Vergara, la directora dels estudis, Elsa
Martínez, l'actor
Adrián Lamana, el director Antonio Hernández, el productor Antonio
Mansill i els actors Manuel Martínez, Sergio Peris-Mencheta i Natasha
Yarovenko, durant la presentació del rodatge de la pel·lícula “El Capitán
Trueno y el Santo Grial”.
Adrián Lamana, el director Antonio Hernández, el productor Antonio
Mansill i els actors Manuel Martínez, Sergio Peris-Mencheta i Natasha
Yarovenko, durant la presentació del rodatge de la pel·lícula “El Capitán
Trueno y el Santo Grial”.
La Música
que es Feia en Català
Betina – Com el vent
Composat per Josep Maria Andreu i Lleó Borrell, Betina va
gravar aquest tema l'any 1967, a un single publicat per EMI-Regal amb
"T'estim i t'estimaré" d'Antoni Parera Fons a l'altra banda i les
dues cançons van participar al IX Festival de la Cançó de la Mediterrània, de fet
aquest va ser el títol del senzill. Betina va ser una de les noies Ye-Yé
catalanes dels seixanta, si bé i ja en els 70 i després de liderar el Betina
Group Show, una banda de curta vida i creiem que amb un sol disc, passaria a
ser una de les cantants de l'Orquestra de Janio Martí amb qui va estar més de
trenta anys. La barcelonina Betina es deia en realitat Mercedes Massaguer. Va
començar sent molt jove, cantant a Ràdio Nacional, al programa "Paso a la Juventud" que
presentava Federico Gallo. Betina va gravar habitualment en castellà, debutant
l'any 1964 amb "Fiesta en mi corazón", un single publicat per Zafiro
quan tenia sols 15 anys. Per cert, Janio Marti que tenia 71 anys de edat, va morir a
l’octubre de 2011 a
Sitges, on vivia.
Pino Donaggio – Jo no puc viure sense tu
El cantant, compositor, músic i productor italià Pino
Donaggio va gravar aquest tema, possiblement el millor èxit de la seva carrera,
també en la nostra llengua i com a mostra us la portem avui a El Temps Passa... i la música queda. És clar que la cançó i com us hem dit en moltes ocasions
al referir-nos al món de la música dels seixanta, va tenir dos títols en
castellà “Yo que no vivo sin ti” i també “Nos quedamos solos”. Nascut a Burano, Venècia, la terra dels
cristalls més fins, un 24 de octubre de l’any 1941, Pino Donaggio va ser un
dels grans del pop italià en els seixanta i principis dels 70. Va gravar en
català un EP de quatre cançons en el que es va incloure aquesta cançó que
escoltam ara, una cosa que van fer uns quans cantants italians en aquella
época, entre ells Jimmy Fontana i Rita Pavone.
Cançons de Pino Donaggio que destaquen, com “Se llama María”, “Motivo de amor” o aquesta que en anglés es va titular "You Your say Have to Say You
Love Me", han estat molt versionades, entre las que es van fer hi ha que
destacar las del “Yo que no vivo sin tí” de Dusty Springfield i sobre tot la
d’Elvis Presley, con us deiem, en angles totes dues. Pino Donaggio ha composat
música per a unes quantes bandes sonores de pel·lícules, diverses d'elles per a
films dels directors Darío Argento i Brian de Palma. Pino Donaggio va debutar
al Festival de San Remo amb el tema "Come sinfonia", l’any 1961 que va gravar també en català, i de
fet ha participat un munt de vegades al festival.
Núria Feliu
i Lou Bennet – Georgia, Georgia
Durant un temps, quan el gran organista de jazz Lou Bennett
es va establir a Catalunya, va acompanyar a la Noia de Sants, La Dama de la Cançó, Núria Feliu. A Mario l'uneix una bona
amistat amb ella i han treballat junts en diverses ocasions i és que els dos
són de Sants, Mario del carrer Bassegoda i Núria de la plaça d’Hosca. La peça
amb la que tencarem El Temps Passa… i la música queda d’avui és un gran tema
del R & B nord-americà “Geòrgia, Geòrgia” de Ray Charles, si bé el primer
enregistrament el va realitzar Jamie Foxx. Es va incloure originalment a un LP titulat "Núria Feliu & Lou Bennet i els Seus Amics", publicat per Edigsa l'any 1966, pero nosaltres us hem extret aquest maravellos tema en clau de jazz d'un CD titulat "Nova Cançó (Edigsa
1961-1983) (CD 3 - 4 )" editat per PDI en els 90. Lou Bennett va néixer a
Philadelphia el 18 de maig de 1926, residia a Vilafortuny, a Cambrils, Mario va
parlar amb ell moltes vegades i també el va entrevistar per Diari de Tarragona.
El magistral organista Lou Bennett, va morir a París un 10 de febrer de 1997.
Mario recorda una actuació al Keyboard de Reus on amb formació de trio (òrgan,
saxo i bateria), al blog veureu una foto d’aquell dia feta per ell, Lou Bennett
va donar a tothom una lliçó de bon jazz
i això que l'artrosi gairebé no el deixava moure els dits... i aquest fet ens
parla de la seva genialitat. Quimet també recorda un concert de Lou Bennett al
Camp de Mart, a Tarragona, on un dels espectadors, entre el públic, li va
demanar “Toque el Cant dels Ocells, por favor” a lo que el genial organista de
color va replicar: “El Cant dels Ocells es demana… si us plau”.
Guillem d’Efak – Blues en sol
Ara a El Temps Passa… i la música queda i amb un euro per Quimet que ja el reclama, un potem aquest EP
de Guillem d’Efak publicat per Concentric l’any 1965 i que compta amb Francesc
Burrull a la direcció musical i al piano. El disc incloïa sols tres cançons,
aquesta que donava títul junt a “Ran, ran” i “Dissabte”. En la discografia de
Guillem d’Efak hi ha que destacar també un altre EP amb el clàssic del blues
americà "Febre", al costat de "Com ahir", versió del tema
del film "Casablanca", "Setembre, temps Plujos" i
"Plorant". Posiblement siguien els millors discos de Guilem d’Efak,
junt a “Dimoni Cucarell”. La veritat i tenim que confesor-lo, tant Quimet com
Mario sentim una especial debilitat per Guillem d’Efak, aquest gran cantautor
de color nascut a Rio Muni, Guinea Espanyola, l’any 1929 i que va morir a
Mallorca el 1995, de veritable nom Guillem Fullana i Fada d'Efak i que va
formar part de la Nova
Cançó. Escriptor, poeta i cantant, Guillem d’Efak va escriure
diversos llibres i també poesia i va compondre moltes cançons, algunes d'elles
gravades per altres cantant com Núria Feliu que va enregistrar un disc sencer
"Viure a Barcelona", amb cançons del mallorquí d'adopció on les lletres
eren de Guillem d'Efak i la música d'Antoni Parera Fons.
I ara deixarem Catalunya, però no ho farem del tot ja que
ens anirem cap a les Illes Balears.
Grupo 15 – La lluvia, el parque y otras cosas
Com que estem a les Illes Balears, us portarem al Grupo 15
que també eren mallorquins. Un dels bons conjunts de les illes que per
descomptat, feien versions, un dels millors grups msllorquins junt a Los Javaloyas, Los Beta o
Los 5 del Este. Aquesta peçá que ens porten el Grupo 15 ara a El Temps Passa...
i la música queda, és el gran hit en la carrera dels nord-americans The
Cowsills, una banda integrada per un munt de
germans, la germana, la mare, un altre germà dirigint artísticament al grup i
el pare fent de "mare" recollidora. Alguns d'ells van morir a Nova
Orleans quan va succeir la tragèdia de l'Huracà Katrina. Per cert que al germà
gran Bob, el pare el va expulsar del grup quan el va atrapà fumant-se un
cigarret de marihuana i tots sabem que aixó es un pecat mortal del tot. Aquesta
cançó del Grupo 15 és de les poques versions o possiblement l'única, que es va
fer al país d'aquest tema, per cert a Internet hem trobat fonts, no masses la
veritat que diuen que la cançó es del Grupo 15 i es que la gent per parlar,
parla massa. Aquest single és de l’any 1967. El Grupo 15 es va desfer a finals
dels 70 i alguns dels seus components van crear un altre bona banda de pop,
Falcons, que van funcionar molt bé gràcies a cançons com “Terciopelo y fuego” i
“Date por vencido”. Curiosament si com Grupo 15 practicament sempre van gravar versions, al
trasformarse en Falcons van enregistrà cançons sevas. Per cert, durant un temps
va tocar amb ells l’amic Joan Bibiloni.
Jess & James – Nubes
Jess and James eren un parell de germans anomenats Antonio i
Fernando Lameirinhas, portuguesos establerts a Bèlgica que van traslladar la
seva residència a Anglaterra i des d'allà es van llançar gràcies al tema “Move”
publicat l’any 1968. Jess & James només van gravar un parell de LP's,
encara que l'únic que va funcionar comercialment va ser el primer on es trobava
la cançó. Quan es van desfer a l’any 1971 els JJ Band que eren el seu grup
d’acompanyament, es van unir com a secció de metall a Los Canarios per
realitzar una gira per Espanya i Europa, per despres gravar per la seva conta i
James, sota el nom de Jimmy Frey va tornar a Bèlgica i va gravar alguns
singles, però l'únic que va funcionar al nostre país va ser "Rosas a
Sandra" que també va versionar al castellà i hem escoltan fa poc al
programa. Jess & James així mateix han versionat al castellà una de les
seves cançons "Nubes" que avui escoltem a El Temps Passa... i la
música queda. Tots el seus discos, tant en anglès com en castellà, els van
publicar aquí a traves del segell Belter, però el LP en anglès no recordem si
va arribar a editar-se mai aquí, si bé Mario creu que si i per demostrar-ho
aquí està la portada.
Los Javaloyas – Y volveré
Aquesta cançó amb la que avui tancarem El Temps Passa... i
la música queda, és la versió que Los Javaloyas van realitzar de l'èxit del grup
Los Ángeles Negros que tot i dir-se que eren mexicans, realment eren argentins,
encara que a mitjans dels seixanta es van establir a Mèxic. Los Javaloyas la
van incloure com a cara A d'un single editat per Emi-Odeon l'any 1970 amb
"El Mago" a l'altra cara, encara que nosaltres us el hem extret d'un
doble CD de grans èxits editat per el segell Ramalama. Los Javaloyas són un
dels grups més veterans d'estat i tot i dir-se que són mallorquins, ells es van
crear l’any 1952 a
Valencia, pero Luis Pérez Javaloyas es va establir a Mallorca. La formació estable va
serRafael Torres amb l'acordió, guitarra, piano i baix, Serafín Nebot cantant,
saxo i clarinet, Tony Cobas a la guitarra, contrabaix i trompeta, Antonio
Felany cantant, bateria i trompeta i José Luis Pérez Javaloyas que a més de
cantar, tocava la flauta i el piano. Los Javaloyas van actuar molt a
l'estranger i a Alemanya, concretament a Hamburg, a principis dels anys
seixanta, van conèixer i van compartir escenari amb The Beatles, també van ser
un dels primers en surtir per actuar en el Nort d’Africa, concretamente i a poc
de começar van actuar a Argelia i alló va ser el primer camvi de components ja
que degut a la mili, alguns no podien marxar-se fora. Amb membres de la
orquesta Musilandia, José Luis Pérez Javaloyas fa refer el grup i va arrivar la
seva étapa més gloriosa.. José Luis Pérez Javaloyas, fundador del grup, va
morir a Palma als 79 anys, al setembre de 2007, van llavors estaven en actiu.
Acabarem per aquesta setmana El Temps Passa... i la música
queda i fotrem el camp per donar la murga a un altre lloc, però us deixem amb
companyia de La Xarxa
de Comunicació Local i totes les emisores que emeten el programa. Nosaltres som
Quimet i Mario, i avui baixem la paradeta dient porteu-se bé i amb un vídeo del Quimet amb el seu grup, en aquests cas Els Grills, correspont a un concert fet l'estiu passat a Constantí.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario