El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 12 de marzo de 2014

El Temps Passa 08-23

La música en els anys seixanta va representar un canvi radical per a les noves generacions que vam descobrir el rock and roll, encara que tardanament i bàsicament de la mà d'Elvis Presley i les seves pel·lícules. Mentre que a Catalunya els cantautors miraven cap als poetes i músics francesos de la chanson, a Madrid es va gestar un moviment rocanrolero que va motivar als joves, tot i que també van començar a sorgir a la nostra terra conjunts que interpretaven rock, twist, madison, folk, molt de pop i ens vam adonar que Dylan havia tingut raó "Els temps estan canviant" i molt. Per tot aixó, ara i des de La Xarxa de comunicación local i totes aquelles emissores que emeten el programa, començen el nostre viatje d’avui, som Quimet Curull i Mario Prades, i per iniciar aquesta cita setmanal amb els nostres records, amb la nostra banda sonora tremolarem una miqueta escoltan un bon grup valencià i direm alló de

Obrim la Paradeta

Els 5 Xics – Estremécete

Quimet sempre diu que aquesta cançó es titula “Estic xocat” i es que ell pren com a referencia la versió que va fer L’Orquesta Platería. Aquest tema a carrec del grup valencià Els 5 Xics ame els que obrim el programa d'avui de El Temps Passa… i la música queda, os el hem extret d'un doble CD recollint tots els seus èxits que es va publicar l'any 1997 mitjançant el segell Ramalama, si bé noi hem localitçat en quin disc petit es va inclooure inicialment el tema, és clar que sí apareix en el àlbum “Els 5 Xics” que es va publicar en 1983 i que va ser un intent del grupèr tornar, el va publicar el segell Val-Disc i nosaltres estem convencuts de que va ser una de les noves gravacions que es van incloure en aquest disc, junt a vells èxits de Els 5 Chics. Els 5 Xics van ser una bona banda valenciana creada al barri del Cabañal i que va estar en actiu de 1965 a 1983. Sempre van gravar en castellà, però un dia Els 5 Xics es van despenjar amb una gran versió del "Quan un home vol a una dona" cantada en valencià i que va ser el gran èxit en la carrera del cantant de color nord americà Percy Sledge. Va ser l’única cançó que van gravar en català. Entre els components de Els 5 Xics, encara que no sabem si va intervenir en aquest enregistrament, destaca el cantautor i guitarra Remigi Palmero que és de Castelló, al costat del bateria Ramón Asensio, el cantant  José Luis Ballester, José Llusar que també va actuar com a productor, Antonio Riza a la guitarra i Vicente Gay al baix i saxos, a més del organista Bernardo Adam Ferrero. Els 5 Xics van ser declarats "El Mejor Grupo Valenciano de su Época". Van gravar amb diferents segells: Session, Regal, Unic, Ekipo, Dipolo i Val-disc. De fet cinc ho van ser solsament al principi, van arribar a contabilitçarse fins a 7 músics. En total van gravar 14 discos petits, entre EP’s i singles, a part dels dos álbums dels que us hem parlat, un l'ány 1983 i l’altre al 1997.

The Rocking Boys – Multiplicación

La cançó en la seva versió original en anglès per Bobby Darin, va ser interpretada per aquest en el film "En arribar Setembre", protagonitzat per Rock Hudson, Gina Lollobrigida, Sandra Dee i el propi Bobby Darin. Existeix també una bona versió a càrrec de Micky i un altre de Mike Kennedy, encara que amb tota seguretat una de les millors és la que van realitzar Los Blue Boys l'any 1962, però nosaltres a El Temps Passa... i la música queda us portem la que van fer The Rocking Boys i que van publicar en un EP editat per Belter també al 62, precisament amb la cançó "Cuando llegue septiembre" com a peça estrella. En aquest disc es van incloure “Que siga el twist” i “Seguir soñando”. The Rocking Boys es van formar a La Línea de la Concepción, a Càdis, a finals dels anys 50, influenciats per l'emissora de la base americana de Rota i la seva música. The Rocking Boys van començar fen twist i rock and roll, els géneres de moda a l'época i seguin les tendencies van anar passan al pop. The Rocking Boys van ser una de les millors bandesandaluses del principi de la dècada i també són un dels primers grups espanyols en sortir a l'estranger (Portugal, sud de França i el Marroc) i van tocar moltes vegades a Madrid i Barcelona. Inicialment The Rocking Boys eren José Gómez (guitarra i veu), Ricardo Oliveira (baix i veu), Carlos Jaime (piano i saxo) i Agustín Martínez (bateria i veu solista), però amb la mili a sobre es van produir canvis inevitables. Hi havia un cinquè membre a l'ombra José Garzón, a qui van conèixa a Ceuta i que és convertiria en el seu representant. Entre la gent que va ser membre de The Rocking Boys es troben Rafa (òrgan), que venia de The Brisk i després tocaria amb l'Orquestra Mondragón, Hans (bateria) que va tocar amb Los Mitos i José Luis Tejada (cantant) que posteriorment militaria en Barrabás. En total van gravar 16 EP's.

Rocky Kan – La Locomoción

El cantant i guitarrista Rocky Kan, amb el que avui obrirem El Temps Passa… i la música queda, va ser un dels pioners del rock and roll a Espanya. Rocky Kan era fill d'un inspector de policia. Havia nascut a Sevilla el 9 de setembre del 42 i després de viure a Barcelona i Madrid, als deu anys es va assentar definitivament a Saragossa. Rocky Kan va començar treballant de “botones” a la sala de festes Pigalle i a continuació va entrar de cambrer al Club d'Oficials de la base americana, on va començar a sentir els primers rocanrols, a parlar anglès, a tocar la guitarra de manera autodidacta i a sentir que "la música estava dins meu", segons confessava. El seu veritable nom era José Luis Cano, però responia al nom artístic de Rocky Kan. Va morir en un accident de trànsit el 27 de desembre de 1992 ara bé, algunes fons diuen que va ser l'any 2002, creiem que s’equivoquen, però…. Rocky Kan va començar a treballar en el mon de la música a Barcelona on compartía pis amb al també cantant aragones Chico Valento, al que vam escoltar la passada setmana i va ser un dels primers en posarse pantalons de cuir negre per sortir a l’escenari. “La Locomotion” era una cançó composada per Carole King i Gerald Goffin, esposa i marit en aquelles époques, que va gravar originalment Little Eva l’any 1962 que la va portar al número 1 de les llistes americanes. De fet es tractava d’un ball, però aquí al pais mai va funcionar com a tal.
Tomba de Rocky Kan, a sota caràtuila d'un disc

Jorge con Los Sonor – Contigo en la playa

La veritat és que aquest tema va ser molt versionat a Espanya a partir de 1961 o pot ser seria al 62, quan es va publicar a Itàlia la versió original a càrrec de Nico Fidenco que també la va gravar en castellà, idioma en el qual la van enregistrar, entre altres Enrique Guzmán, Adolfo Ventas, Los Catinos, Jaime Morey, Karina i uns quants més, entre ells un cantant que es deie Jorge a qui van acompanyar Los Sonor que escoltem ara. Del xicot poc us poder dir, però de Los Sonor...Van ser un dels millors grups interpretant música instrumental al país, però ells també van gravar temes cantats, això ha fet que avui en dia quan se'ls recorda, no se'ls encaselli dins la surf music, però Els Sonor van enregistrar moltes cançons instrumentals, van gravar en total 15 EP 's i un LP entre 1961 i 1965 per als segells RCA i Philips. Per Los Sonor van passar un munt de músics: Jorge Matey a la bateria, Tony Martínez a la guitarra, Manolo Escobar a la veu (res a veure amb aquell altre del carro i la minifaldilla) i que crteiem que es el cantant en aquesta peça,  Joe González davant del piano i òrgan i Carlos Guitart al baix, sense oblidar a Manolo Fernández, Manolo Díaz, Luis Eduardo Aute, Fernando Sánchez, José Antonio Otero i alguns més. Van ser banda d'acompanyament per a alguns cantants, tant en enregistraments com en gires i durant un temps van ser el grup de Miguel Ríos, Jorge i Mila. Los Sonor van participar en la pel·lícula “Abajo espera la muerte” de Juan de Orduña, rés a veure amb un film musical, i us explicarem una curiositat, el seu primer disc, un EP que es va editar l’any 1961 se'l van pagar ells i només es van editar 250 exemplars, amb una portada amb foto en blanc i negre ja que no tenien més pressupost i la foto la van acolorir ells mateixos.

Los Bohemios – Dame tu cariño

Aquest tema el treiem d'un single de Los Bohemios publicat per Hispavox, es va titular en la seva versió original en anglès "Gimme some loving", va ser un dels grans èxits del grup britànic Spencer Davis Grup que tenian a Stevie Winwood com a organista, guitarra i cantant i que al incorporarse al grup sols tenia 16 anyets i la cançó, molts més tard es va incloure en la banda sonora del film "Streeptease" que va protagonitzar Demi Moore, en la versió dels anglesos, es clar. El conjunt Los Bohemios realitzen una bona versió carregada de soul i R & B. A la cara B del disc trobaven la seva versió del "Winchester Cathedral". El grup d'Albacete l'integraven Paco Molina, Eugenio Martínez, Antonio Costa, Antonio Veciana i Leopoldo Martínez Jr que era el líder. El seu pare era pianista, a més de sastre i tocava a l'Orquesta Jabelc. Del guitarra Antonio Veciana per la seva part, es va parlar pel fet de donar la volta al món en una vespa. Eugenio Martínez va morir molt jove a causa d'un càncer. Per cert que a Albacete i per aquells anys 60 van sorgir, com a tot arreu, un munt de grups, destacant, a més de Los Bohemios, gent com Los Luckys, un parell de nens de 10 anys anomenats Los Dinámicos Boys, Los Radars que es reconvertiren a Los Trasgos, Los Anélidos i uns quants més. Eren temps gloriosos per al pop espanyol. Los Bohemios van gravar per Hispavox i van treure bastants EP's, gairebé sempre versions, això si. Van arribar a ser sis components i es van desfer a la fi dels 60. Una curiositat: Es deie que Los Bohemios eren el grup millor vestit del pop espanyol de l'época, deuria ser perquè el pare de Leo era sastre i els hi feie la roba a mida.

Los Salvajes – Las ovejitas

Diuen que una manera que té l'ésser humà per poder agafar el son és comptant “ovejitas”, clar que la nostra pregunta seria ¿Què compten les ovelles per agafar el son? Interessant pregunta digna de La Parrafada. És clar que aquestes ovelletes que compten Los Salvajes es troben molt en la seva línia i és una de les moltes cançons que al llarg de la seva carrera discogràfica, van compondre ells mateixos, en aquest cas amb lletra del locutor Luis Arribas Castro. En aquest EP, l'últim que van gravar Los Salvajes ja que després van passar de Regal a La Voz de su Amo, tot això dins del segell EMI i ja només gravarien singles, hi havia una altra cançó que també pensem era d'ells "Rosa de papel", al costat de "Extiende tus brazos" de The Four Tops i "No me puedo controlar" que era de The Troggs. Los Salvajes eren Gabi Alegret que va néixer el 9 de desembre de 1944, Sebastià Sospedra nascut el 31 de gener de 1946, el bateria Delfí Fernández que va veure la llum el 15 de gener de 1941, Francisco Miralles que va néixer un 8 maig 1944 i Andrés González que ho va fer el 4 d'octubre de 1946. La veritat és que Los Salvajes van ser un grup bastant gamberro, avui els qualificaríem com una banda de garatge, encara que i ja ho hem repetit en diverses ocasions, en aquelles èpoques això de la "música garatge" no existia com a tal, igual que el pop. Los Salvajes es van desfer en els setanta per tornar a mitjans dels vuitanta amb el disc "1988" un bon treball en el qual ja només trobàvem a Gabi de la primitiva formación i seguexen en actiu.

Andrés DoBarro – O tren

Ara disfrutarà el Quimet perqué agafarem el "O tren". És curiosa l'afició que aquest home té pels trens, potser en una altra vida va ser ferroviari. Aquesta peça del gallec Andres DoBarro va ser la primera cançó de la història del pop espanol, cantada en gallec que va pujar al més alt de les llistes de vendes espanyoles, era l’any 1970 i que nosaltres sapiguem no ha tornat a haver un altre número 1 nacional cantat en la llengua de Rosalía de Castro. Andrés Lapique Dobarro, va néixer a El Ferrol, llavors El Ferrol del Caudillo, La Corunya, l'1 d'octubre de 1947 i va morir a Madrid, un 22 de desembre de 1989. Va ser protagonista de la pel·lícula "La red de mi canción", rodada en castellà a les ordres de Mariano Ozores i amb Concha  Velasco, on Andres DoBarro va ser doblat per un actor de doblatge professional degut al seu fort accent gallec que no agradava a la productora ni al director, però cantava les seves cançons en gallec i en castellà, que Andrés Do Barro també va gravar en castellà que quedi constància. En total Andrés Do Barro va publicar 3 LP's. La veritat es que Andrés Do Barro no va saber paí l’exit i va começar amb les drogues i l’alcohol i finalmente va anar de capa caiguda i va fotre el camp cap a Méxic. Va tornar a finals dels setenta,però rés era ja igual. El grup que l’acompanyaba en les seves gravacions i directes eran Los Splinters que es van formar en el 65 i eren Miguel Varela Suárez "O Tranquilo" que havia tocat anteriorment amb The Silver Dragons i The Wryders, i que ja es mort, al costat d'Alfredo Mella, Ramón Miranda i José Vázquez. Van tindre una bona carrera per el seu compte i van treure un grapat de discos petits, peró tot i que van ser un grup que va gravar versions, si més no també van gravar composicions pròpies des del seu primer disc l’any 1966.

Los Brincos – Sola

Aquesta es una de les més recordades cançons de Los Brincos que instrumentalment van ser un dels millors grups espanyols de la seva época, però hi havie truc i és que en els seus primers enregistraments no tocaven ells, ho feien músics d'estudi coordinats per Maryni Callejo, la seva productora, per al segell Novola, una divisió de Zafiro per llançar grups de pop espanyol de l'època, cosa que als anys setanta van tornar a fer crean Chapa Discos. Aquesta peça va ser la cara B d’un single de Los Brincos de 1965 amb “Borracho” a la cara A, tota una hoterada, la veritat es que “Sola” es molt millor. Aquest va ser el primer single que Mario es va comprar i encara el te, si bé la portada fa veritable pena. El mateix any es va editar un EP amb aquestes mateixes cançons, junt a “Tu me dijiste adiós” i “Eres tú”. Los Brincos eren ala seva primera etapa, la més brillant en quan a èxits comercials, Juan Pardo, Antonio Morales "Junior", Fernando Arbex i Manolo González. Després tots sabem que va passar: S’en van anar Juan i Junior per llançar-se com a duet, despres d’un intent de cop d’estat i el fracas a una actuación al Festival de Benidor, van entrar els germans de Junior, Miguel i Ricky Morales i la banda va seguir per finalment, ja el 1970 i juntan els components d’Alacrán, el grup paral·lel de Fernando Arbex, convertir-se en Barrabas. Los Brincos van gravar en castellà, pero també ho van fer en angles, frances i italià.

Eddie Lee Mattison – Good things and bad things

Eddie Lee Mattison era un cantant de color que es movia molt bé en el món del soul i el R & B. Es va establir a Catalunya i es va convertir en un habitual dels locals de la Costa Brava, sobretot la discoteca Maddox de Platja d'Aro on al capdavant del seu grup, creiem que va arribar a ser la banda resident. De fet va gravar un disc en directe a Maddox amb el nom de la sala per títol que va publicar Edigsa. Volem des de El Temps Passa... i la música queda, saludar als oidors i oidores de Ràdio Platja d’Aro que han incorporat recentment el programa a la seva graella setmanal. El single del qual us extraiem aquesta cançó que escoltem ara a El Temps Passa ... i la música queda, el va editar l'any 1970 el segell Discogràfica Talar, amb"Reality" a la cara B, totes dues cançons van ser escrites pel propi Eddie Lee Mattison. També va treballar per el segell Ariola. El cantant i compositor nord-americà de color, al capdavant d'una estupenda banda en què militaven Roy Edwards (trompeta), Alain Spartman (guitarres), Bernard Petrogalli (baix), Frank Brusiano (bateria), Clotaine Marbouet (saxo), Rudy Jones (saxo) i destacar la tasca de l'organista Mathias Sanuelin que utilitzava un Hammond. Es va dedicar a versionar temes clàssics del soul americà per locals catalans i per el Nord de l'Estat, però mai va deixar d'interpretar també temes propis. Va ser descobert aquí per Oriol Regàs, propietari de Boccaccio i pensem que també de Maddox. Eddie Lee Mattison va treballar molt a França.

La Parrafada
Els Anuncis dels Nostres Records

Cola – Cao

Avui a El Temps Passa… i la música queda, farem una miqueta d’historia de la publicitat a Espanya. L'anunci més representatiu de la publicitat a Espanya és indiscutiblement el del negrito de Cola-Cao. Aquí es demostra que amb una cançó pot potenciar-se un producte comercial de manera que en el cas que ens pertoca, la fàbrica passà de 50 empleats a gairebé dos-cents en poc més d'un any. Això demostra la validesa de la publicitat, cosa que al país vem descobrí en els cinquanta gràcies al "Negrito de l'Àfrica tropical". És clar que parlem de cançons originals creades per a un producte específic, no, com s'està fent actualment, adaptant cançons més o menys de moda i que en moltes ocasions criden l'atenció més que el producte anunciat. Bé, tot són estratègies de mercat, però avui, quan sona el "negret", tots l'associem amb el Cola-Cao.

Cola Cao va aparèixer al mercat espanyol l'any 1946, però la seva popularitat va créixer l’any 1950 amb el patrocini de la radionovela "Matilde, Perico i Periquín" per part de la fiorma Nutrexpá i sobretot en començar a emetre els anuncis amb la seva famosa cançó. "Yo soy aquel negrito del África Tropical".

La marca Cola-Cao va ser creada per l'empresa familiar espanyola Nutrexpá l’any 1946. Va néixer quan l’any 1940 es van associar dos empresaris del barri de Gràcia, a Barcelona, eren José Ignacio Ferrero Cabanach i José María Ventura Mallofré. Des d'un primer moment es va dedicar a l'elaboració de productes alimentaris destinats al mercat domèstic. L'any 1956 es va gestar la idea de crear una cançó publicitària per Cola-Cao com una eina de comunicació per a usar en un mitjà sonor com era la ràdio, el mitjà de més audiència en aquells temps, ja que encara no existia la televisió i les famílies es reunien al voltant del receptor de ràdio a discutir la jugada. S'afirma que l'autor de la cançó és Aurelio Jordi Dotras, però sembla que va ser Fernando Aroca i la veu que la canta també té contradiccions. Uns afirmen que cantava Antonio Machín, però el cantant original va ser Roberto Rizzo. La qual cosa no vol dir que afirmem que Machín no la va gravar, peró tenim moltes duptes.

L’any 1962 es va rodar un espot per al cinema, aquells "Filmets" que sortien dins de Movierecord Estudios Moro i avans o despres, per descomptat, del NO-DO. Es va confeccionar amb imatges reals al costat de dibuixos animats, técnica creada per Walt Disney a la pel·licula “Els Tres Caballers”, escenificant tota la història de la Cançó del Cola-Cao. Aquesta cançó es va convertir també en el primer espot que Cola-Cao va passar per televisió quan L'Ente públic va començar a emetre publicitat. Per supossat van haver altres anuncis amb entitat pròpia, com el "Está como nunca" de Fundador o el de Norit el Borreguito, entre altres, però Cola-Cao va ser el primer i això ningú podrà treure-li mai a aquell "negrito, africà i tropical".

Ara tornarem a la música peninsular.

Los 4 Ros – Vamos a San Francisco

Aquest tema és una versió del gran èxit del grup britànic The Flower Pot Men "Let's Go To San Francisco", va ser escrit per John Carter i Ken Lewis. Per cert que els britànics tenien el mateix mànager que The Animals, John Mayal i els mallorquins Z-66. The Flower Pot Men van ser tot un estandard del moviment hippy a Anglaterra, classificant-se en les llistes americanes. Los 4 Ros realitzen una encertadíssima versió de la cançó, amb uns jocs de veus que fan lucinar per la seva qualitat. Es trobava en un EP publicat per Belter l'any 1967 i que també contenia "Domingo en el Valle”, “Con el nacer de un nuevo día” i “Adiós amor". Ja us hem comentat en diverses ocasions que poc podem dir-vos de Los 4 Ros, llevat que sempre hem estat convençuts que eren germans, però tampoc ho tenim clar. Ja cap els finals de la seva carrera van incorporrà un cinque membre i van passar a ser Los Ros. La veritat és que és una pena que es trobi tan poca informació per internet d'aquest bon grup, amb una discografia molt àmplia, en total van gravar 18 discos entre els anys 1966 i 1979, tot EP's i singles i aixó si us ho podem dir, Los 4 Ros eren valencians.

La Música que es Feia en Català

The Bonds – Satisfacció

Us portem ara un altre bon grup que va fer pop en català. Eren quatre nois que van adoptar aquest nom amb dues connotacions la del 007 i la catalanització de Los Buenos, grup madrileny amb el que no tenien res a veure. Pertanyia a un EP publicat pel segell Concentric l’any 1965 on la peça estrella va ser la versió en català del "Que família más original" i aquesta que es la seva versió del mític tema dels Rolling Stones. També hi estava "Ahir" versió dels “Yesterday” de The Beatles i el "Wooly Bully" dels nord americans Sam The Sham and the Pharaohs. Creiem que no van gravar res més. Per cert i parlan de la cançó, Keith Richard es trobava a la seva cambra, a l'hotel Fort Harrison a Clearwater, Florida. Tota la nit va tenir un riff de guitarra ficat al cap i el va gravar en casstette. Quan van prendre un taxi amb Mick Jagger li va ensenyar, van agafar paper i boli i es va compondre "Satisfaction" durant aquell curt viatge. Ràpidament van planejar-se la gravació de la cançó, només 5 dies després que Jagger escrivís la lletra el 10 de maig de 1965 als Chess Studios de Chicago, propietat de Leonard Chess i on van coneixer al seu ídol Muddy Watters. Inicialment Brian Jones toca l'harmònica. Van tornar a gravarla l'endemà passat en els RCA Studios de Hollywood, en aquest enregistrament, que va concloure el 13 de maig, Richards va fer la veu de fons i va tocar la guitarra rítmica. Jack Nitzsche, que treballava amb els Stones, va acabar tocant la pandereta després dels infructuosos intents de Mick Jagger que no portava bé el ritme. La cançó es va llançar als Estats Units el 6 de juny de 1965, però també es va incloure en l'àlbum "Out of Our Heads", que va sortir a la venda al juliol d'aquest mateix any. Keith Richards va afegir un fuzz a la seva guitarra usant el pedal Gibson Maestro Fuzzbox, un dels primers pedals de fuzz disponibles al mercat, convertint aquesta cançó en el primer número 1 en utilitzar aquest efecte. Els Stones a la foto. Val a dir que la versió dels The Bonds es bastant fluxeta, però la explicació es sensilla: Concentric-Espinas Ah!

Tony Ronald – Estem vivint

Ja us hem dit en diverses ocasions que també Tony Ronald havia cantat en català i clar, de seguida vam donçs vem rebre un correu dient-nos que perquè no puntxaven alguna de les dues cançons que va gravar. De fet ja hem escoltat aquest single de Tony Ronald editat per el segell EMI l’any 1967 amb “Cada dia” a la cara B aquí al programa, però no tenim cap problema per escoltar-la un altre vegada, tot el contrari, aquí la teniu, però volem fer constar el fet important de que les dues cançons d'aquest únic single gravat per aquest holandès afincat a Castelldefels, en català, ja han sonat en altres ocasions en El Temps Passa… i la música queda. Per cert que Quimet diu que a Tony Ronald se l’enten millor quan canta en català que quan ho fa en castellà. Tony Ronald, productor, compositor, guitarra i cantant de veritable nom Siegfried Andre den Boer Kramer, ens va deixar el passat 3 de març, a l'Hospitalet de Llobregat, tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que la va passar aquí al país ja que va arribar amb els vint tot just complerts, recent acabada la mili i es va establir a Catalunya. Va ser un dels grans cantants de pop en els 70, gràcies a cançons com "Dejaré la llave de tu puerta", "Lady Banana" i sobretot "Help", però la seva carrera va començar a principis dels 60. Havia nascut a Arnhem, Països Baixos, un 27 d'octubre de 1941 i durant molts anys va residir a Castelldefels, a la zona de la Pava. Va estar casat amb July, de la qual es va divorciar i a la que Los Diablos van dedicar la cançó "Oh July" i per cert la seva filla també es deia July i va morir a principis d'aquest mes de febrer. Tony Ronald des de feia anys estava casat amb Mariló Domínguez. Tony Ronald va començar gravant en solitari, després va crear el seu primer duet, Kroner's Duo amb un basc anomenat José Luís Bolívar. L'any 1961 amb el també holandès Charley Kurtz van crear Tony & Charley i van gravar cinc EP’s amb La Voz de su Amo del 61 al 62 i es van editar dos LP's, però després i sembla ser que "diferències musicals" van acabar amb aquesta unió. Tony Ronald volia fer música pop i rock, mentre que Charley preferia fer balls. Tots dos van tenir raó. Charley que en realitat es deia Charley Recourt i el seu germà Johnny al que es va portar des d'Holanda, van muntà Johnny & Charley i van crear "La yenka" l'any 1965. Llavors Tony Ronald es va llançar en solitari acompanyat pels Kroner's, amb una linea molt més enfocada cap el R & B i el rock i pels Kroner's van passar gent de la talla de Max Sunyer, José Más "Kitflus", Francis Rabassa, Jordi Colomer, Primitivo Sancho, Àngel Riba, Frank Mercader, Santi Picó i altres.

Tony Vilaplana – Reten la nit

Tony Vilaplana està considerat el primer rockanroler català de la història de la música, tot i que va començar a gravar en castellà. Va néixer a Sabadell i va ser a Ràdio Barcelona, on Joaquín Soler Serrano el descobreix i intercedeix per ell, aconseguint que la recentment creada Vergara, que està a la recerca de nous artistes catalans, li gravi el seu primer disc, era 1962. Aquest tema que us portem es trobava en un EP en català de Tony Vilaplana que va editar el segell Vergara l'any 1963 i que també incloïa "El teu besar", al costat de "A la teva edat" i "El Tangaccio". L’any 1965 Tony Vilaplana va treure un únic disc per Concentric, també en català, tots els altres els va editar amb Vergara. Aquesta cançó es una bona versió amb la llengua de Mossen Cinto d’un clàsic del cantant frances Johnny Halliday i la passada setmana la ven escoltar per el Dúo Juvent’s, en castellà, es clar. Aquesta peça va ser gravada per el mateix Tony Vilaplana l’any 1.962 en castellà. En total Tony Vilaplana va gravar 10 EP's entre 1962 i 1965 i és que el 1966 s’en va anar a la mili i com solia passar massas vegades quan tenias que anar a fer el soldat, tot va acabar.

Tuna de la Facultat de Dret de Barcelona – El cant dels Adeus

La Tuna de la Facultat de Dret de Barcelona van gravar un parell d'EP's en català. Del primer d'aquests discos, editat a l'any 1965 ja hem escoltan alguna cançó a El Temps Passa... i la música queda. En aquest disc que s'allunya una mica del clàssic so de les tunes, es van incloure “La Nostra cançó”, "No vull que ploris", "Sebastopol" i "Bella nit". L'adaptació de la música i les lletres va estar a càrrec de Felip Cañellas que també va ser el director musical. Us hem seleccionat a la Tuna de la Facultat de Dret de Barcelona per diverses raons, entre elles que peten bé i per el fet de cantar en la nostra llengua, de fet van ser la primera tuna que va gravar en català, però un altre de rellevant és que un dels seus components era Ricardo Fernández Deu, un home que és advocat, presentador de televisió i tertulià habitual si bé la veu solista en el primer disc era Ricardo Vázquez-Prada, l'any 1968 traurien un altre EP editat també per Concentric, però en aquest segon disc de la Tuna de la Facultat de Dret de Barcelona, també dirigit per Felip Cañellas, el solista ja va ser Ricardo Fernández Deu (a la foto) i aquest es que escoltem avui a El Temps Passa… i la música queda, amb tot un clàsic “El cant dels adeus” que es una de les cançons que no poden faltar a un ball d’envalat ja que es el “Vals de las velas”, ara bé, es tracte d’una cançó tradicional escocesa, pero en el disc també trobavem “Cançó de Bresol” de Mozart,  el “Tema de Lara” de pel·lícula “Dr. Zhivago” i “Carolina”. La foto de la portada del EP era de Joaquín Soler i l’adaptació de la lletra i la música va ser de Felip Cañellas.que com amb el primer disc, va ser així mateix el director musical

Los Ángeles – La ayuda de la amistad

Com nosaltres som molt amics dels nostres amics i avui hem parlat de The Beatles, escoltarem una de les seves cançons més emblemàtiques i que va ser el primer gran èxit del cantant britànic Joe Cocker. Ens la porten perconcloure el programad’avui, un dels millors grups de pop vocal de l'època, es tracta dels granadins Los Angeles que Quimet sempre afirma són els millors versioneros vocals dels The Beatles a Espanya. Quimet ens explica que en cada un dels seus concerts oferien dues parts, la primera eren els seus èxits i la segona, tot versions de The Beatles. Los Angeles van sorgir de Los Ángeles Azules quan el seu cantant Julian Granados va marxar-se a The Brisk. Ells es van reconvertir, Poncho el bateria va passar també a cantar i va començar l'èxit d'aquest bon grup, de la mà del productor Rafael Trabuchelli i gravant en els estudis Torrelaguna de Madrid per al segell Hispavox. Si bé abans van treure amb aquesta nova formació
un EP ancara com Los Ángeles Azules. Per cert que Mario va coincidir amb ells en una sola ocasió, sent teloner de Los Angeles al Casino de Manlleu. Los Ángeles van arribar amb molt de retard i el grup de Mario va haver de tocar gairebé una hora més per cobrir la seva tardança, però quan Los Ángeles van arribar van demanar que els deixessin els amplificadors i la bateria ja que sembla ser havien patit un petit accident. Era una Ludwing que el bateria encara estava pagant i es va negar. Finalment van arribar a un acord tripartit la sala, Los Ángeles i el grup de Mario. Aquests cobrarien un increment en el caché, els deixarien els seus instruments i Los Ángeles cedirien per a la segona part al grup de Mario l'equip de veus i microfonia, compta que es tractava d’un equip Semprini. És clar que quan Los Ángeles van acabar l’actuació, van desmuntar tot el seu equip i se'l van emportar sense complir el pacte. Mario que sempre ha tingut mala llet, va voler sortir darrera d'ells per dir-lis de tot menys bonics i deixar-los algun record de Catalunya, però el “pipa” al que li deien Bugalu ho va impedir sense donar-li explicacions. Quan a la nit van arribar al local d'assaig, casualmente, en una bossa que va treure el “pipa” somrient, van sortir uns micros Semprini que pel que sembla Los Ángeles "van oblidar".

Conclou El Temps Passa... i la música queda per aquesta setmana, però abans de marxar-nos us deixarem amb bona companyia, la de La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emisores que emeten el programa. Nosaltres som Quimet i Mario. Tencarem la paradeta i us direm alló de… Sigueu bons, sigueu bones i porteu-se bé.

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il•lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario