El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 5 de marzo de 2014

El Temps Passa 08-22


Obrirem el viatge musical d'avui, per la banda sonora de la nostra vida, un recorregut pels nostres records musicals, escoltant un clàssic de The Crystals, un grup femení de l'escuderia de Phil Spector, encara que el tema ens el portarà Miguel Ríos, quan encara era Mike Ríos. En aquest recorregut per la península recalarem en diversos llocs, Catalunya inclosa, per oferir-vos una mostra de la música i cançons que podíem escoltar en els seixanta, de fet fins i tot escoltarem a Joan Baez cantant en català, per tant, ara i des de La Xarxa de comunicación local i totes aquelles emissores que emeten el programa. comemçen el nostre viatje d’avui, som Quimet Curull i Mario Prades, i ara per inciciar aquesta cita setmanal amb els nostres records, direm alló que us diem cada setmana

Obrim la Paradeta

Mike Ríos con Los Relámpagos – Da-dou ron-ron

L'any 1963 Miguel Ríos, anomenant-se encara i per imperatiu de Philips, la seva casa de discos, Mike Ríos, publicaria el seu setè disc on la cançó estrella era "Pecosita" del grup mexicà Los Silver Rockets, però nosaltres us hem seleccionat percomençar avui aquesta que també era una versió, en aquest cas de les nord-americanes The Crystals, encara que a l'EP tambè es van incloure "Un diablo disfrazado", versió del "Devil in disguise" d'Elvis Presley i "Les bras en croix" que va ser un èxit del francès Johnny Hallyday. finalment l’any 1964 i dos EP 's més, aconseguiria signar ja com Miguel Ríos. També gravaria per al segell Sonoplay i finalment va signar contracte amb Hispavox i va arribar l'any 1968 "el riu" el seu primer gran èxit a tot Espanya i Amèrica Llatina. És clar que va ser quan va signar amb Polydor l'any 1976 que va arribar la seva etapa més brillant i que el va consolidar com el gran rocker espanyol de totes les èpoques. El primer disc que va treure Mike Ríos va ser “Pera madura” i es va gravar el 2 de gener de l’any 1962. Al cantant granadí li van pagar 3000 pessetes de l’época com bestreta i que no era poc. Per cert que a Miguel Ríos se'l va anomenar El Rey del Twist. Miguel Ríos Campaña va néixer el 7 de juny de 1944 en el barri de La Cartuja, a Granada i era el petit de set germans. Nosaltres sempre li diem "El Cantant Guadiana" perquè cíclicament ha anat retirant-se per tornar de nou. Ara sembla ser que s’ha retirat definitivament. Miguel Ríos també va fer cinema. Va intervindre a unes quantas pel·lículas, entre elles va ser protagonista de “Hamelin”, on també sortie Camilo Sesto quan encara era Camilo Blanes. A la foto Miguel Ríos amb Pili i Mili i Tito Mora.

Chico Valento – Devuélvase al remitente

Chico Valento va ser un cantant aragonés d’adopció i fet musicalment a Barcelona, un dels pioners del rock and roll al pais. Sempre pensavem que Chico Valento era menut, per això lo de Chico, però fa un temps es va posar en contacte amb nosaltres un nebot sur, creiem recordar, i ens va dir que no era així, era d’una alçada mitjana normal. Ell es deia en realitat Miguel Miñana i va néixer a Larache, al Magreb, quan era protectorat espanyol. Als cinc anys el seu pare, militar professional, és destinat a Saragossa i allí va viure Chico Valento la major part de la seva vida, encara que per triomfar es va haver de traslladar a Barcelona on va compartir pis amb el seu amic i també cantant aragones Rocky Kan. Aquesta cançó va ser un del gran èxits del Rei que la va gravar l’any 1962, però Elvis Presley la va cantar en anglés a la pel·ícula “Girls! Girls! Girls!”, titulan-la “Return to sender”. La cançó va ser esrita per Winfield Scott i Otis Blackwell. Chico Valento va fer una gran i digna versió. El 2002, un any després de la mort de Chico Valento, EMI va remasteritzà els seus enregistraments, inclos aquest i els va editar en format CD. Aquesta cançó es va incloure inicialment a un EP de 1963 on també trobavem “Aleluya” de Chales Aznavour, “Quiéreme deprisa” que va cantar Elvis i “El solitario” que era de Don Gibson. El seu últim disc és va publicar l’any 1966. En total Chico Valento va gravar 20 cançons en 5 EP's i un single. Chico Valento va funcionar i bé des de 1961 a 1966.

Albert y Richard con Los Flaps – Has roto tu mi corazón

Quan el grup The Diamonds Boys es va desfer, dos dels seus components van crear el duet Albert & Richard que la veritat no és que tinguessin un lloc destacat en el pop de la ápoca ni tampoc van crear escola, però els components eren Albert Hammond (guitarra i veu) i Richard Cartwright (guitarra i veu), els dos venien dels Diamonds Boys, un grup sorgit a l'ombra del Penyal de Gibraltar, una de les obsessions del "Caudillo". No el grup, l'obsessió del Siscu era que els anglesos ens tornessin el “susodicho Peñón". Quan el duet a la seva vegada es va desfer, Albert Hammond (a la foto) va marxar a Anglaterra i va crear The Family Dogg, per llançar-se més tard ja en solitari i dient que mai plovia en el Sud de Califòrnia, cosa que és una fal·làcia, una opinió errada... si que plou i molt i Mario us ho pot garantir. Us estem parlan d’Albert, un cantant i compositor que va néixer el 18 de maig de 1944 a Gibraltar, encara que algunes biografies diuen que ho va fer a Londres. Albert & Richard van treure un parell d’EP's, en aquest, editat per RCA-Víctor l’any 1963 o potser seria ja al 64, també trobaven “El mundo”, “Rosy” i “Hojas muertas”. Els acompanyen Los Flaps que van ser una banda amb entitat pròpia i també grup d'acompanyament de molts solistes i com aquest cas, duets. La primera formació estava integrada per José Antonio Álvarez Alija a la bateria, Manolo Díaz-Pallarés a la guitarra rítmica, Juan Antonio González "Ñique" al baix i Álvaro Yébenes a la guitarra solista i a Mario le sembla que també va formar part del grup José Mari Guzmán. Funcionaren del 1964 al 1965, a la fi del 64 Álvaro i Juan Antonio van deixar el grup i van formar Los Continentales per més tard incorporar-se a Los Canarios, mentres José Antonio i Manolo van continuar amb Los Flaps afagint a Julián Sacristán a la guitarra solista i Alberto Nuevo al baix. Encara van haver més canvis i això que Los Flaps solsament van gravar dos EP's. Julián Sacristán va ser membre de Los Flecos, Manuel Díaz Pallarés es va incorporar a Los Polaris, Luis Baizán va ser component de Los Pasos, Alberto Nuevo va ser fundador de Los Camperos i José Mari Guzmán va formar aprt de CRAG i Cadillac.

Los Mustang – Flores bajo la lluvia


once metros d’alçada quer han fet molt de mal, nosaltres us portem flors sota la pluja, per animar una miqueta la cosa. Els nostres millors versioners Los Mustang, toquen ara aquest tema "Flores bajo la lluvia" dels britànics The Move. També s’incluïe en aquest EP de tres cançons el gran èxit del grup nord-americà The Box Tops “La carta” que a Anglaterra van gravar el grup The Mindbenders ja sense Wayne Fontana, sent un èxit que al Regne Unit va eclipsar la versió original. A Espanya l’EP es va editar l’any 1967 i es tractava d’un disc curios per que va ser un altre intent per part del segell EMI per separar Santi  Carulla i fer-lo cantar en solitari, una cosa que ell no va volgue fer mai. I es que en l’altra cara ens sorprèn Santi Carulla en solitari acompanyat d'una orquestra i versionant el clàssic del mestre Joaquín Rodrigo "En Aranjuez con tu amor". Encara que en aquest cas versiona al cantant francès Richard Anthony. Va ser un dels intents de la discogràfica per descohesionar el grup i quedar-se a Santi, però no els va funcionar el truc i Los Mustang es van convertir en un grup exemplar del pop espanyol, l'únic que va mantenir la mateixa formació des dels seus inicis fins que es van dissoldre en el 2000. La veritat es que també va volguer fer el mateixVergara amb Lesli, dels Sírex.


Tony Ronald y sus Kroner’s – Risas y luz

Aquí us portem ara a Tony Ronald, amb aquesta versió del primer èxit de Bee Gees nouvinguts d'Austràlia a Anglaterra. La versió del "Spick and speck" que realitza Tony Ronald tiotulánla “Risas y luz” és al nostre parer tan bona o més que la original dels germans Gibb que en aquella època integraven The Bee Gees junt a dos músics més. Tot i que formava part del seu repertori habitual, Tony Ronald no la va gravar fins l’anu 1968, incloent-la en un EP on també es recollien "Lloré como un niño ", "That's why I'm crying" i "I'll take the blame" i que va signar només com Tony Ronald, sense els Kroner's, tot i que ells eren qui l’acompanyavent. De fet i des de 1967 ja havia tret 2 EP's i 2 singles com Tony Ronald a seques. Tony Ronald, productor, compositor, guitarra i cantant de veritable nom Siegfried Andre den Boer Kramer, ens va deixar el 3 de març de 2013, a l'Hospitalet de Llobregat, tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que la va passar aquí al país ja que va arribar amb els vint tot just complerts, recent acabada la mili i es va establir a Catalunya. Va ser un dels grans cantants de pop en els 70, gràcies a cançons com "Dejaré la llave de tu puerta", "Lady Banana" i sobretot "Help", però la seva carrera va començar a principis dels 60. Havia nascut a Arnhem, Països Baixos, un 27 d'octubre de 1941 i durant molts anys va residir a Castelldefels, a la zona de la Pava. Va estar casat amb July, de la qual es va divorciar i a la que Los Diablos van dedicar la cançó "Oh July" i des de feia anys estava casat amb Mariló Domínguez. Tony Ronald va començar gravant en solitari. Després va crear el seu primer duet, Kroner's Duo amb un basc anomenat José Luís Bolívar. L'any 1961 amb el també holandès Charley Kurtz van crear Tony & Charley i van gravar cinc EP’s amb La Voz de su Amo del 61 al 62 i es van editar dos LP's, però després i sembla ser que "diferències musicals" van acabar amb aquesta unió. Tony Ronald volia fer música pop i rock, mentre que Charley preferia fer balls. Tots dos van tenir raó. Charley que en realitat es deia Charley Recourt i el seu germà Johnny al que es va portar des d'Holanda, van muntà Johnny & Charley i van crear "La yenka" l'any 1965. Llavors Tony Ronald es va llançar en solitari acompanyat pels Kroner's, amb una linea molt més enfocada cap el R & B i el rock i pels Kroner's van passar gent de la talla de Max Sunyer, José Más "Kitflus", Francis Rabassa, Jordi Colomer, Primitivo Sancho, Àngel Riba, Frank Mercader, Santi Picó i altres.

Silvana Velasco – Jardín de rosas

Una de les bones veus del pop espanyol dels seixanta va ser la cantant Silvana Velasco, amb una carrera àmplia i molt important i que a més va compondre diverses de les seves cançons. Curiosament la discografia de Silvana Velasco mai ha estat reeditada en versió CD, ni tan sols en algun recopilatori dels 70 o 80 en vinil. Només recordem una col·lecció titulada "Chicas Ye-Yé" en el qual es recollien alguns temes seus en el volum 5. És una veritable pena perquè avui gairebé no es recorda a Silvana Velasco i això que la seva qualitat la comprovareu escoltant aquest tema i a més a més, la noia estava de molt bon veure. El seu nom era realment Silvana Rosa Caravera Núñez i va néixer a Madrid l’any 1947. Va aconseguir uns quants premis en diversos festivals de moda, com el d'Interpretació al Festival de la Costa del Sol i també en el de l'Atlàntic i va obtenir el premi a la millor lletra en el de Benidorm. Aquesta cançó es trobava en el seu penultim disc, un single que va ser editat per Iberofón l’any 1971 i a la cara B es trobava una versió del “Jack in the box” que va interpretar a Eurovisión la cantant irlandesa Clodagh Rodgers i que Silvana Velasco titula “Caja de sorpresas”. Aquesta que escoltem es una bona versió del tema de la cantant country nord-americana Lynn Anderson. Quan Silvana Velasco va començar a dedicar-se a l'espectacle va treballar en la pel·lícula “Siempre es Domingo” de Fernando Palacios, filmada l’any 1961, però Silvana Velasco va preferir dedicar-se a la cançó. Els seus tres primers discos, tots ells singles, van ser Discos Sorpresa de Fundador i també per a màquines tocadiscs, els populars junkelbox de monedes. De fet les cançons dels seus tres primers singles van ser aprofitades com a farciment en EP 's que es van publicar posteriorment. En el 67 va signar amb RCA, més tard passaria a Iberofón i el seu últim disc es va publicar a través de Euterpe l’any 1976. Al 1966, Luis Cerón que venia dels Telstars es va unir a la seva orquestra. En total Silvana Velasco va gravar de 1964 a 1976 un total de 18 discos, entre EP’s i singles.

La Música que es Féia a Catalunya

Isidor – Senyoreta Felicitat

Isidor Marí forma part actualment de Falsterbo Marí, la reconversió del grup de folk català Falsterbo 3, però va començar com a cantautor en una línea entre pop i folk, amb cançons com “Eivissa”, “A mi ni mi va ni mi ve” o aquesta que us portem ara i que va estar un dels seus principals èxits en aquella época gloriosa, es va publicar l’any 1971. Quimet se encarrega de recordarnos el famos Festival Folk del Parc de la Ciutadella a Barcelona que va convocar més de 9000 persones i va durar 7 hores, va tenir lloc el maig de 1968 i també va reunir un número molt significatiu de “Grises” controlant porra en mà al personal, no fos que aquella reunió es convertís en un aldarull i un cant a favor de la llibertat i en contra de la dictadura que era el veritable rerefons gairebé sempre. Aquest tema va ser recuperat per PDI en un doble CD titulat "Nova Cançó (Edigsa 1961-1983)" que recollia una part molt significativa del catàleg del mític segell català Edigsa i que va tenir la seva continuïtat en un segon doble volum. Isidor Marí Mayans va néixer a Eivissa l'any 1949 i segueix en actiu. Llicenciat en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona, va començar la seva carrera acadèmica com a professor de la Facultat de Filosofia i Lletres de les Balears. Quan va començar en el món de la música va formar part del duet Isidor i Joan, de 1965 a 1966 i posteriorment cantaria en solitari. A partir de 1999 s'uneix a Falsterbo 3 i sorgeix Falsterbo Marí.

Los Stop – No tornaré a plorar

Aquest tema ja havia estat interpretat per Els Stop en castellà i es va recollir en diversos dels seus discos ja que ells o en aquest cas la casa de discos, aprofitaven les cançons al màxim, però ara us el portem en català. La veritat és que també el va gravar Lita Torelló, entre altres, però de totes les versions de la cançó, possiblement la millor és la de Cristina al costat de Los Stop, tot i que aquest disc en català creiem que va ser l'últim ja que Cristina va deixar el grup i va liderar Cristina y Los Tops, per després seguir en solitari. Mario la coneix, a ella i a un cosí seu, company de treball a Telefónica, el "Boro". Cristina va néixer a Barcelona el 19 de setembre de 1943. L’any 1966 sorgeixen Los Stop. Les seves cançons més populars van ser "El turista 1.999.999" amb la que van participar en un Festival de Mallorca i "Tres cosas: salud, dinero y amor". Gravaven per al segell Belter i aquest disc és de 1966. Los Stop eren, a més de Cristina, Juan Comellas, José María Serra (que en els 80 va ser representant artístic de Lucky Guri i Núria Feliu, entre altres artístes i amic de Mario), Fernando Cubedo (baix) i Andrés Gallego (bateria) que venia del grup Cristone y Los Poker.

Joan Baez – El Rossinyol

Aquesta és una de les més belles cançons catalanes de la història del nsotre folklore, tot un clàssic d'autoria anònima que es creu prové de l’any 1659, quan pel Tractat dels Pirineus, el 7 de novembre de 1659, es van repartí Catalunya, entre França i Espanya, deixant-la dividida en dues com una primerenca “Muralla de Berlín” de construcció natural. El nostre rossinyol, "lliure com un ocell" no té fronteres i pot portar missatges d'amor d'un costat a un altre dels Pirineus. És clar que de vegades els missatges poden ser queixes al vent, com el del pastor que des d'un costat enyora la seva mare que es troba a l'altre. És una peça que forma part de la nostra identitat catalana. La cançó va ser rescatada per Joan Manuel Serrat que centra la seva versió de la cançó en el sentiment de tristesa d'una pastora per sentir-se mal casada, en un diàleg amb un ocell del bosc, el rossinyol. En aquells temps a l'Europa medieval, hem de recordar que els matrimonis prácticament sempre eren concertats pels pares. La veritat és que a la lletra de "Rossinyol" se li han aplicat molts sentits diferents. És clar que a El Temps Passa... i la música queda i com som una mica transgresors i gamberros, us hem seleccionat aquesta curiosa versió a càrrec de la cantant nord-americana de folk Joan Baez, coneguda com La Reina de la Cançó Protesta que precisament la va interpretà en català en el curs d'un concert que va realitzar a Barcelona el 28 de juny de 2008, Quimet ens recorda que també la va cantar, uns quans anys abans, a un programa d'Àngel Casas. Joan Chandos Báez va néixer a Staten Island, Nova York, encara que d'origen mexicà, el 9 de gener de 1941 i va esdevenir una de les grans figures del folk i la cançó protesta als Estats Units i al món, durant els anys seixanta, fent-se molt popular per les seves campanyes en contra de la guerra del Viet-Nam, entre elles la famosa "Marxa sobre Washington", era coneguda com "La reina de la cançó protesta". Aquesta cançó es va incloure en el disc “Gracias a la vida” de Joan Baez i Quimet i Mario, tot i que ens queda fora de temps, hem volgut posar-la i aquí està.

Acabarem la secció de La Música que es Feie en Català i ara seguirem des de Mallorca.

Los Z-66 – Hazme una pequeña señal

Tot i portar pràcticament un any i mig actuant gairebé a diari a les Illes Baleras, no va ser fins a finals de 1967 que Els Z-66 es van anar a Barcelona per gravar el seu primer EP, un disc genial que va ser una bona carta de presentació. D'aquest EP que es va posar a la venda el gener del 68, us hem seleccionat un tema que és la versió dels Z-66 del "Give me a little sing" del cantant de color nord-americà Brenton Wood i que en la seva versió original va passar desapercebuda al nostre país, tot i haver-se publicat el single. En aquest primer EP també es van incloure "From the underworld" que era dels britànics The Herd, al costat de "Mister bus driver" i un quart tema del qual ara no recordem el títol. Curiosament alguns títols van sortir en castellà en els crèdits del disc, tot i estar interpretats en anglès. Els Zeta estaven liderats per Lorenzo Roselló que després, quan es va llançar com a solista passaria a anomenar-se Lorenzo Santamaría. Els Z-66 eren una banda que compartia mànager amb Jimi Hendrix i The Animals ja que era el propietari del Sgt. Peppers, una sala a El Terreno, a la plaça Gomila de Palma de Mallorca i on ells havien fet jams plenes de rock i alcohol amb artistes que aquí només coneixíem de referències, com Jimi Hendrix John Mayal, Eric Burdon, Noel Redding i el cantant dels Flowers Pot Men. Els seu manager era Mike Jeffrevs. El grup Los Z-66 es formà a Mallorca l'any 1966. La formació original estava integrada per Vicenç Caldentey (guitarra), Pedro Brunet (saxo), Leopoldo González (baix) i Tito a la bateria. Mes tard, se'ls uniria el cantant i de fet, l'autèntic líder del grup Lorenzo Santamaría que venia de Los Brios.Quan es van desfer, alguns d'ells van anar a Zebra.

Los Javaloyas – Mágicos colores

La veritat és que aquest tema ens podria sonar a versió, tractant-se de Los Javaloyas, però és una composició de Luis Pérez Javaloyas i Serafín Nebot, teclista i líder i cantant del grup, respectivament. També era composició pròpia "Palabras nuevas" que al costat de “Fui feliz” i “Palabras nuevas” que eren versions, omplien aquest EP de quatre cançons que es va publicar l'any 1967 a través del segell EMI-La Voz de su Amo. Los Javaloyas són un dels grups més veterans d'estat, es van crear l’any 1952 a Valencia, però Luis Javaloyas es va establir a Mallorca. La formació estable va ser Rafael Torres amb l'acordió, guitarra, piano i baix, Serafín Nebot cantant, saxo i clarinet, Tony Cobas a la guitarra, contrabaix i trompeta, Antonio Felany cantant, bateria i trompeta i José Luis Pérez Javaloyas que a més de cantar, tocava la flauta i el piano. Els Javaloyas van actuar molt a l'estranger i a Alemanya, concretament a Hamburg, a principis dels anys seixanta, van conéixer i van compartir escenari amb The Beatles. José Luis Pérez Javaloyas, fundador del grup, va morir a Palma als 79 anys, al setembre de 2007.

Los Íberos – Las tres de la noche

Adolfo Rodríguez, natural de Ponferrada a la guitarra rítmica i veu, els malaguenys Diego Cascado a la bateria, Enrique Lozano a la guitarra solista, més endavant substituït a causa d'una malaltia, pel madrileny Anselmo José Fernández i el d'Almeria Cristóbal de Haro al baix que va ser substituït per Carlos Attias, van ser els components de Los Íberos i es van conèixa a Torremolinos l'any 1966. Van gravar en els estudis de la Decca a Londres i compaginaren les seves cançons en anglès i castellà. L'any 1968 van debutar amb "Summertime Girl", considerada com una de les millors cançons dels 60's a Espanya. Los Íberos van tenir un repertori propi. El seu segon single va ser el que escoltem avui, també publicat per Columbia-Decca l’any 1968 i que era una composició d'Enrique Lozano. L'any 1969 Los Íberos participen en la pel·lícula d'Iván Zulueta "1, 2, 3 al escondite inglés" i també a "Topical Spanish" de Ramon Masats, al costat de Guillermina Motta. L’any 1973 Los Íberos es van desfer i Rodrigo es va incorporar a Cánovas, Rodrigo, Adolfo i Guzmán, coneguts com CRAG, el primer supergrup de l’historia del pop espanyol. Enrique Lozano va publicar fa un parell o tres d'anys "A través del tiempo" amb temes de l'època de Los Íberos que no havien estat gravats i cançons noves.

Los Catinos – Me gustaría que me quisieras

Un dels grans grups especialitzats en versions van ser Los Catinos, al costat dels Mustang i Los Javaloyas, els més destacats de la seva època. Inicialment es van fer dir Los Ticanos i junt a Los Pájaros Locos i Golden Quartet van ser els primers grups catalans en actuà a les matinals de Madrid, però a Los Ticanos va haver un replantegament i uns quans dells van crear Los Catinos i van signar contrate amb casa de discos. Altres com l’amic Antoni Duran van militar en diverso grups com Los No i Tuset 31. Los Catinos van començar l’any 1963 i es van desfer deu anys més tard. Eren Manolo Vehi Méndez (veu), José Antonio Muñoz Fortes (baix), Manuel del los Ojos Prieto (teclats), Marcelo Pinilla Marín (guitarra) i Fernando Luna Figueres (bateria). Los Catinos van gravar inicialment per Vergara i a partir de 1967 es convertirien en artistes del Segell Belter. L’any 1991 van tornar a gravar un disc "Cançons Romàntiques" i Los Catinos segueixen actius, actuant des de fa gairebé 20 anys periòdicament a la sala Tango de Barcelona. És clar que si voleu anar a veure'ls, cosa que us recomanem des de El Temps Passa... i la música queda perquè gaudireu i molt, us assegureu abans que actuïn aquell dia. Aquesta cançó es una versió del tema "I'd Love You to Want Me" que va ser el gran èxit del cantant nord-americà Lobo que veritablement es deie Roland Kent Lavoire.

Los Sírex – Todas las mañanas

Aquesta cançó, igual que les altres tres que configuraven aquest EP editat per Vergara l'any 1966, van formar part del primer LP de Los Sírex, un recopilatori en el què només aquests quatre temes eren inèdits i que es va publicar l’any 1965. La cançó va estar composada per Guillermo, igual que "Lo sabes" i "Siempre te retrasas", però també hi havia una versió, "Cuando más lejos estoy" que era del Dúo Dinámico i que seguint el seu costum, també la van gravar. Los Sírex van ser el millor grup de pop sorgit a Catalunya que es dedicava a gravar cançons pròpies, sense deixar de costat les versions ja que fins i tot quan la seva fama va començar a estar en declivi les discogràfiques ancara seguien imposant-lis versions, clar que ells també es van dedicar a mantenir el seu potencial com a compositors, bàsicament el baixista i productor Guillermo Rodriguez Holgado. Los Sírex van inventar un pas de ball que es va anomenar el "pas Sírex" i el ballaven conjuntament en l'escenari quan actuaven, tot un espectable que encara fan avui en dia als seus concerts. La primera vegada que a la província de Tarragona es va realitzar un festival revival, va ser l'any 1988 i el va organitzar Mario Prades a les Festes Majors de la Pobla de Mafumet i el cartell el van configurar Los Sírex, Los Salvajes i Los Diablos. Després van haver uns quants més, com un que va celebrar-se al Divertipark de Cambrils i en el qual Los Sírex es van retrobar amb Manolo Madruga, a qui no veien des dels anys 70, quan va deixar el grup i va marxar-se amb la seva dona a viure a Alemanya. El grup el van integrar Antonio Miquel Cervero, conegut com Leslie, a la veu, Luis Gomis a la bateria, José Fontserè a la guitarra rítmica, Guillermo Rodríguez Holgado al baix, sense oblidar a Manolo Madruga a la guitarra solista. Per cert, Lluís i Manolo ja són morts

Los Mitos – Este es mi llanto

A la cara B del single “Cantemos así (Aleluya)” de Los Mitos, publicat per Hispavox l'any 1968, trobàvem aquesta bella balada, encara que la veritat és que ens resulta una mica insulsa, però era una de les cançons adequades en els guateques d'aquells diumenges, per poder arrambà una miqueta a la xiqueta, cas que aquesta es deixés, cosa que no resultava fàcil. Si és veritat que el tema més popular a la cursa de Los Mitos va ser "Es muy fácil" que va ser el seu següent single, el tercer ja i avui dia és la cançó de referència quan es parla de Los Mitos. Liderats pel cantant Antonio Santiesteban que després va tenir una important carrera com a solista i diense Tony Landa. Los Mitos van començar a Bilbao l’any 1966 amb el nom de Los Famélicos i es diu que quan van anar a Madrid per “triunfar”, van fer honor al nom. El van canviar per Los Mitos quan van signar el contrate amb la casa de discos. El 8 d’abril de 1968 van realitzar la seva presentació oficial. Quan Tony Santiesteban els va deixar ells encara van seguir uns anys amb un altre cantant. Per cert, estan de nou a la carretera i ara l'integren el bateria Francisco García i el baixista Oscar Matía de la primera etapa. De la segona queda el cantant que va substituir Tony, Fernando Brosed i el teclista Federico Artillas que va fer el mateix amb Carlos Zubiaga. L'última incorporació és el guitarra i cantan Iñaki Egaña, que va ser component de Los Buenos i Barrabás. El 24 d'octubre de 2010 l'actual formació de Los Mitos van actuar al Teatre Arriaga de Bilbao.

Los Módulos – Todo tiene su fin

Ara i per acabar el programa d’avui escoltarem a Los Módulos i “Todo tiene su fin”, la cançó més emblemàtica de la seva carrera. Van ser la primera banda de rock sinfónic / progresiu del estat i els primers que van fer servir moog i melotrom. Es clar que si bé Los Módulos tenen cançons molt plenes de sinfonisme, també van gravar unes quantes massa comercials. Aquesta es el just contrapunt entre una cosa i l’altre. Pero la cullarada que va possat la seva discográfica va fer que a molts amants del rock progressiu no els agraden Los Módulos i els fervents seguidors del pop els troben recarregats. La veritat és que Los Módulos van ser una de les millors bandes espanyoles de la història. Estaven liderats per Pepe Robles que havia estat tocant amb Los Ángeles substituint a un dels seus components que estava fent la mili. Rafael Trabuchelli de Hispavox, va proposar a Pepe Robles un llançament important com a solista, però ell va preferir crear un grup. A partir de febrer del 1969 i al costat de Tomás Bohórquez (orgue Hammond, piano i melotrom), Emilio Bueno (baix), Juan Antonio García Reyzábal (bateria i violí elèctric) i Pepe Robles (a la foto) a la guitarra i veu, comencen assajos de 8 hores diàries, havien nascut Los Módulos. "Nada me importa" va ser el seu segon single i es un dels mes venuts de la seva historia. Va ser número 1 en ventes al decembre de 1969, pero curiosamente “Todo tiene su fin” que es la cançó per la que avui es recorda a Los Módulos era la cara B del single. La cançó també es trobava en el seu primer LP "Realidad" publicat per Hispavox l’any 1970. Los Módulos es van desfer a la fi dels 70’s i l'últim baixista del grup va ser José Luis Campuzano "Sherpa" que després tocaria amb Barón Rojo i era amic de Mario. Després Pepe Robles va gravar per la seva compta i també forman duet amb Teddy Bautista.

Acabarem per avui El Temps Passa... i la música queda, però tornarem la propera setmana i abans de fotre el campo us deixem amb companyia de la de La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emisores que emeten el programa. Som Quimet i Mario. Baixem la paradeta i us diem adeu.

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il•lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario