Hem de reconèixer
que en els anys seixanta i com ha seguit passant en les dècades posteriors fins
a l'actualitat, el món musical ha tingut veritables horterades. Temes
denominats popularment amb l'etiqueta de "patxangueros", quan encara
no s'havia inventat aquest nyap infamant anomenat "Cançó de l'Estiu",
en masses ocasions veritables ofenses per les nostres delicades orelletes. Avui
obrirem escoltant unes quantes d'aquestes cançons i fent una mica
d'història. Per tant ara i des de La
Xarxa de comunicación local i totes aquelles emissores que
emeten el programa, nosaltres començarem el nostre viatje musical per els
records, som Quimet Curull i Mario Prades, i per iniciar aquesta cita setmanal
amb el nostre passat musical, per la nostra banda sonora, viatjarem en un
cotxet molt simpaticot.
Obrim la Paradeta
The Brisks – El
cochecito
També The Brisks,
amb el que obrim El Temps Passa… i la música queda d’avui, van gravar peces
festivaleras, molt properes a l’horterada, entre elles "Pepe será papá",
"Maria Cristina" i aquesta que sona ara. The Brisks són, al costat de The Rocking Boys, els millors grups
arribats del sud en la primera meitat dels seixanta i tenen una discografia
impressionant. També van ser la banda d'acompanyament en gires i discos de
Rocío Dúrcal, Conchita Velasco i l'italià Ennio Sangiusto, entre d'altres.
Aquesta cançó va ser composada per el duet Juan y Junior per Marisol, tot i que
amb un lleu retoc en la lletra, també la van gravar The Brisks l'any 1965 per
al segell Belter, en un EP on també es van incloure “Esperando”, “Por tu amor”
i “Un nuevo amor”. El cantant de The Brisks en aquesta época era Julián
Granados que també va cantar amb Los Angeles Azules i molt més tard
en solitari, després d'haver passat per Los Buenos. The Brisks van
començar com Los Halògenos i després The Brisks Boys (la foto es d'aquella época i la noia es la presentadora del acte), per acabar sent The
Brisks i van sorgir a Ceuta. Quan
van començar eren Julio Rey (baix i veu), José García (bateria), Juan Pozo
(guitarra i veu), Antonio Morales (saxo i òrgan) que no té a veure amb Junior, i
Jesús Zurita (cantant). Quan se'ls va incorporar Julián Granados va començar el
seu ascens popular. A finals del 67 Julián Granados abandona el grup i fitxen a
un cantant de color anomenat Teddy Ruster, amb el qual gravaràn un disc molt
més proper al soul i que inclouria una versió del "Stone Free" de
Jimi Hendrix. Un dels seus membres fundadors, Julio Rey, va morir l'any 2004
Los de la Torre – Señor López
Un altre cançó que
també és podria calificar com horterada es aquesta. Los 4 de la Torre van passar a ser Los
de la Torre,
quan es van convertir en tres i van gravar un parell o tres d'EP's en català
signant com Els de la Torre,
peró també van arrivar a ser cinc. No volien reivindicar res en especial, si
cas Els 4 de la Torre
oferien cançons per ballar i distreure el personal dels problemes diaris i
ajudar-nos a suportar la idea que a l'Espanya dels seixanta seguíem estant a
règim i no només de menjar. Aquest tema es va incloure en un EP editat per
Belter titulat “Bailando el ska con Los 4 de la Torre” i també es recollien
"Marionetas en la cuerda" que era la seva versió del èxit de la
britànica Sandie Shaw amb la que la cantant dels peus descalços va guanyar el Festival d’Eurovisió l’any 1967,
"Hay que vivir" i “Te puedes ir en paz”. Per cert tres dels
componetes de los 4 de la Torre
eren germans, de Barcelona i el grup estava liderat pel major que es deia
Emilio, el petit era Joan, no recordem el nom del tercer, però els altres dos
components és deien Carlos i Paco, creiem que aquest últim es el que no era
germà, però no estem segurs, per tant, no ens feu massa cas. Per cert, Los 4 de
la Torre van
ser el primer grup espanyol que va gravar una cançó a ritme de ska
"Operació Sol" que la veritat es tota una horterada
Karina – Me lo dijo
Pérez
Dins d'aquests temes
festivalers, alegres i desenfadats que en moltes ocasions podrien qualificar-se
com patxanguers, us hem seleccionat ara aquest tema de Karina, composat per
Alberto Cortez i amb el que es va presentar i creiem que va guanyar, una de les
edicions del Festival Internacional de la Cançó de Palma de Mallorca, la del 1965. És clar
que el tema lloa les excel·lències de l'illa balear i això sempre era una bona
ajudeta en aquest festival. Com era habitual al festival defensaven el tema dos
artistes, en aquest cas a més de Karina la va cantar-la Mochi. Es va publicar a
través d'Hispavox en format EP, incloent també “Oh, oh, sheriff”, “Olvidemos el
mañana” que era una versió del tema de la pel·lícula "El Rolls Royce
Amarillo” i “Yeh! Yeh!” del británic Georgie Fame. Karina, nascuda a Jaén el 4
de desembre de 1946, és una de les figures musicals històriques del pop que es
va fer als seixanta a la península Ibèrica. Va encunyar el terme "veu
karinera" que utilitzem quan ens referim a cantants femenines espanyoles
amb un timbre de veu aflautat i agut en excés que tan en moda van posar les
cantants nord-americanes en els cinquanta. Va ser la noia Ye Yé per
excel·lència. En la seva carrera destaquen amb llum pròpia cançons com “Las
flechas del amor”, “Romeo y Julieta”, “El baúl de los recuerdos” o “En un mundo
nuevo” amb la qual ens va representar a Eurovisió l'any 1971 (la foto es de
l'actuació al festival) quedant en segona posició. Quan començava l'any 1961,
es va presentar i va guanyar un concurs radiofònic de la Voz de Madrid i va guanyar
tres mil pessetes de l'època. És clar que en aquells temps encara feia servir
el seu nom real que era Maria Isabel Llaudes Santiago. Es va presentar en uns
quants festivals i va gravar anuncis per a publicitat en ràdio, entre ells un
per Wynn’s. Va ser Torrebruno qui li va posar el nom artístic de Karina, quan
va signar contracte amb Hispavox, encara que algunes fonts asseguren que va ser
obra d'Enrique Garea, director del segell Columbia, però ella ja havia publicat
un parell d'EP's que es van vendre en botigues, un d'ells amb “El bikini
amarillo” com a cançó estrella i també un single publicat per RCA en què es va
incloure la cançó que va ser utilitzat l'any 1961 per una marca comercial que
el regalava a gasolineres, encara que creiem que també podies aconseguir-ho en
els comerços.
Los Stop – El
turista 1.999.999
L’any 1.967 Los Stop
guanyen el "Premio del Instituto de Cultura Hispana" amb la cançó “El
turista 1.999.999”,
una horterada que va guanyar també el Festival de Mallorca i que amb els anys
es una de les seves cançons més recordades. Al mateix any Los Stop treuen la
seva cançó més popular que és “Salud, dinero y amor” a la que també li deiem
“Tres cosas” que de fet era el seu títul real. Ja us hem dit moltes vegades que
hi ha cançons amb títuls oficials i altres que els hi ha possat el pùblic al
llarc dels anys. Los Stop van començar sent un grup de pop molt interesant,
però al seva discogràfica els va encasillà i la seva carrera està marcada per
un munt d’horterades. Los Stop eren un grup de Barcelona que van començar
fen-se dir Donald Duck i al signar contracte amb Belter els hi van cambiar per
Los Stop. Van gravar uns quans discos en català, tampoc masses no us creieu,
però la seva carrera es va centrar en cantar en castellà. Cristina, la seva
cantant es diu de veritat Mari Carmen Arévalo i un bon dia es va rebotar amb
els seus companys de Los Stop i va decidir anar-s'en, però quan volia andur-se
amb ella el nom es va assabentar que estava registrat per els seus companys i
alesores va creà Cristina i Los Tops. Per cert que Los Stop eren, a més de Cristina, Juan Comellas,
José María Serra (que en els 80 va ser representant artístic de Lucky Guri i
Núria Feliu, entre altres artístes i amic de Mario), Fernando Cubedo i Andrés
Gallego. Quan Cristina va fotre el camp, durant un temps ells van tindre un
altre cantat femenina, es deia Miriam i creiem que encara en van tindre un
altre. A la Carmen,
aquí tots coneixiem com Cristina (a la foto) i que va tindre una interesant
carrera en solitario, li deien "la voz gemela de Rita Pavone". Bé, Mario que la coneix bastant be sempre somriu quan es diu aixó, la veritat es
que Cristina té una bona veu i diem “té” perque encara està en actiu, però Rita
Pavone tenia un to de veu tan alt que els técnics de só tremolaven quan la
veien entrar al estudi.
Los Mismos – El
puente
Una altra cançó que
ronda la patxangeria és aquesta que us portem ara i que va ser el tema més
popular a la llarga carrera de Los Mismos. És la història d'aquest utòpic i
fictici pont que s'havia de construir-se per unir València i Mallorca, a fi de
poder viatjar a la capital de les Balears en cotxe i sense marejar-se per mar o
aire. És clar que aquest tema no és l'original, es tracta d'un enregistrament
inclos en el CD "Los Mismos Grandes éxitos" que van publicar en els
noranta i que incloïa les seves cançons més importants regravades de nou. El
tercet estava integrat per Elena Vázquez Minguela, nascuda a Valladolid el 6 de
gener de 1948, Antonio Pérez Gutiérrez, nascut a Valladolid el 6 d'octubre de
1944, i Benjamí Santos Calonge, nascut a Palència el 15 de maig de 1944. Van
començar l’any 1964 anomenant-se Los Jollys i van publicar diversos discos per
al segell Columbia fins que van ser fitxats per Belter l'any 1968 i van passar a ser Los Mismos. La veritat és que ells mateixos i en diversos programes de
ràdio van manifestar que el canvi va ser imposat per la seva nova casa de
discos al poder confondres fonèticament amb The Hollies britànics i com ells no
havia canviat, van adoptar el de Los Mismos, però nosaltres sempre hem estat
convençuts que la veritable raó era que Columbia, com era habitual en aquelles
èpoques, tenia registrat el nom i per tant, es van veure obligats a canviar-ho.
Van funcionar molt bé fins a 1978 gràcies a cançons com "El puente"
que escoltem ara, però nosaltres reconeixem que els seus temes eren bastant
horteres. Elena va tenir una discreta carrera en solitari fent-se dir Helena
Bianco, però ja en els noranta el grup va tornar a la carretera amb Guillermo
substituint a Antonio i segueixen en actiu.
Los Mitos – Cantemos
así (Aleluya)
I ara deixarem de
costat aquelles cançons tan festivaleres i escoltarem una miqueta de bon pop.
Aquest és un dels millors temes, més canyers i amb més qualitat en la carrera
discogràfica dels bilbaïns Los Mitos, liderats pel cantant José Antonio
Santisteban que quan es va llançar en solitari va passar a anomenar-se Tony
Landa. Los Mitos es van crear l'any 1966 quan s'uneixen músics dels grups Los
Espectros i Los Famélicos amb la idea de fer un conjunt que treballés els jocs
de veus. Inicialment van ser Carlos Zubiaga, Eduardo Robles, Luis Cova i Óscar
Matia, als quals se'ls uniria poc després el cantant José Antonio Santisteban,
al qual avui sols es recorda com Tony Landa. Després d'una temporada rodant per
Madrid en la qual es diu que van arribar a mostrar-se dignes del nom dels
famèlics, van tornar a Bilbao per actuar a la sala 6 Estrellas. Van obtenir un
esplèndid segon lloc al Festival de Conjunts de Saragossa de 1968 i comencen
els canvis en el grup. Quan són fitxats per Hispavox el grup el configuren Tony
Landa (cantant), José Ignacio Millán (guitarra), Carlos Zubiaga (guitarra
rítmica i teclats), Francisco García (bateria) i Óscar Matia (baix). Van
treballar amb Rafael Trabuchelli com a productor. El 8 d’abril de 1968
presenten en directe a Madrid el seu primer single amb "Cuando
vuelvas". La cançó que escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda
es trobava en el seu segon single, també de 1968. "Es muy fácil" és
la peça més recordada en la carrera de Los Mitos. És clar que l’any 1970
comencen els canvis en la formació, s’en va Tony Landa per començar en solitari
i en el seu lloc entra Ramón Elorrieta, però per Los Mitos van passar també
Fernando Brossed, Hans, Federico Artigas, Diego Corbacho i Iñaki Egaña que
havia militat a Los Buenos i Barrabás. Es van separar definitivament l'any
1976, encara que amb la moda revival van tornar a principi del nou segle. Per
cert Carles Zubiaga va marxar a Mocedades l'any 1971.
Los Pasos – Tiempos
felices
Los Pasos van ser un
bon grup, descobert per Manolo Díaz que va compondre i produir cançons per a
ells, entre les que destaca “La moto” que també van gravar Los Bravos.
“Primavera en la ciudad” es posiblement la seva millor cançó, junt a "Nací de
pie” i aquesta que us portam ara a El Temps Passa… i la música queda i que
va ser la cara A del seu primer single, editat per Hispavox l’any 1966. Los
Pasos es van formar a Madrid i tots els seus membres tenien experiencia ja que
provenien de Los Flaps, Los Sonor i Los Diablos Rojos. Los Pasos estaven
liderats pel teclista José Luis González, al costat de Álvaro Nieto, Luis
Enrique Baizán a la batería i que ere germa de la cantan i actriu Marta Baizán
de qui un d’ells era nuvi, Joaquín Torres i Martín Careaga. L’any 1968 Los Pasos
protagonitzen la pel·lícula "Long-Play" de Javier Setó al costat de
Gracita Morales i José Luis López Vázquez i van incloure cançons seves en la
banda sonora del film. Los Pasos funcionaren de 1966 fins l’any 1969. Mes tard
Álvaro Nieto va crear La
Compañia i Luis Baizán i Joaquín Torres al costat de membres
dels Pekenikes van fundà Taranto's, un bon grup de rock progresiu.
Los Pop Tops –
Viento de otoño
És una bona cançó
gravada l’any 1967 que per cert, també la van treure en angles i que trobem en
el segon single dels Pop-Tops, un disc que va tindre dues portadas, al blog us
posarem les dues. Los Pop Tops van ser una bona banda liderada pel cantant de
color Phil Trim i que inicialment es van dir Los Tifones. El cantant de Los
Tifones era Luis Fierro i quan aquest els va deixà, va ser substituït pel de
Trinitat Tobago i és camviaren el nom. El tema que els va elevar a la
popularitat va ser el seu disc de debut, la versió de "Con su blanca
palidez", però aquesta cançó és més animada i la portem avui a El Temps
Passa... i la música queda. Los Pop-Tops van ser produïts pel francès afincat a
Espanya, Alain Milhaud que també va llançar a Los Bravos i un grapat més de
gent. El grup Los Pop-Tops l'integraven José Lipiani, Alberto Vega, Ignacio Pérez,
Julián Luis Angulo, Ray Gómez que venia dels Pekenikes i després va marxar-se a
tocar als Estats Units incorporant-se a la banda de John Lennon i el cantant de
color Phil Trim, de veritable nom Theophilus Philip Trim i que va néixer el 5
de gener de 1940. Un dels components del grup durant un temps sembla ser que va
ser Alfonso Arteseros, conductor del programa de televisió
"España en la Memoria".
Van haver-hi altres músics, entre ells Felipe que era baixista i s'en va anar
despres amb Jalea Real. Por cierto que el segell RamaLama ha editat fa un parell
d’anys un doble CD titulat “Pop Tops, todas sus grabaciones 1967-1974”, son un total de 45
cançons d’aquest grup mític de la música de finals dels seixanta i principis
dels setanta
La Música que es Feia en Català
Pau i Jordi – En
Pere Gallerí
Pau Riba i Jordi
Pujol, aquest últim no té res a veure amb l'expresident de la Generalitat, van ser
un duet sorgit en el si del col·lectiu El Grup de Folk i que a finals dels 60
es van unir formant un duet d'efímera vida. Van debutar discogràficament amb el
tema "l'Enuig de Sant Josep" que es va incloure en un EP compartit de
Nadales que va publicar el segell Concèntric l'any 1967. Aquest tema que us hem
seleccionat per obrir avui la secció en català, es trobava en el seu primer
disc, un EP editat l'any 1968 també per Concèntric, en el què a més a més, es van
incloure “La llebreta”, “La viudeta” i “La Pastoreta” i en aquestes gravacions va col·laborar al baix Jordi Batiste que aleshores formava part de Els 3 Tambors, al
costat de Jaume Arnella i components de la Orquestrina Galana
i Els Sapastres. Per cert, el diseny del disc va estar a carrec de Pau Riba que
de fet, va fer l’art de molt discos de Concentruc. El duo encara trauria un
single, també l'any 1968, amb els temes “El rei de Xauxa” i “El bon caçador” i
es van separar. Pau Riba (la curiosa foto es d'un concert, crec que va ser a Badalona) havia començat ja la seva carrera en solitari i a
l’octubre del 68 va treure”Noia de porcellana”. Al decembre Pau i Jordi van
presentar l’espectacle “Joguines d’Època i Capses de Mistos” a la Cova del Drac del carrer
Tuset i es van desfer. Trenta anys després tornarien a juntar-se per fer una
gira que es va titular precisamente “Joguines d’Època i Capses de Mistos” i van
treure un disc que es va titular així mateix, però la cosa no va tindre continuitat.
Font Sellabona – Una
noia extrangera
Va ser considerat el
Trobador de Catalunya, es diu Font Sellabona i aquesta cançó us la hem tret
d'un EP que precisament es va titular així "El Trobador de Catalunya"
que va ser publicat per Discophon l’any 1964.i en aquest tema ens parla de les
vicissituds de un jove que lliga a la costa com un desesperat, però després
totes aquelles estrangeres porten els seus problemes ja que amb la majoria
d'elles no es pot ni entendre, pel que sembla el nostre jove no sap idiomes. Es
tracte de Josep Font Sellabona, conegut artísticamente sols com Font Sellabona
i que va ésser un dels pioners de la
Cançó en català, es a dir la Nova Cançó, ja que ell
va començà a interpretar temes en la nostra llengua ja a mitjans dels anys
cinquanta, al programa de ràdio “Sintonía” conduït per Joaquín Soler Serrano,
tot i que no va enregistrà el seu primer disc fins l’any 1961. En total Font
Sellbona va gravar tres EP’s, si bé val a dir que les seves cançons tot i
parlar-nos sempre de la nostra terra, ens montraven una Catalunya molt romàntica
i conservadora sense masses reivindicacions socials i por ser per aixó mai va
formar part de la Nova
Cançó. Aquesta peça es trobava al seu tercer disc, editat
l’any 1964 i on va incloure també "A Emili Vendrell", "El
paraigues" i "Les veles". Cal destacar que Font Sellabona també
era pintor professional, especialitat a la que va dedicar més temps que a la
cançó, sobretot des del seu estudi obert al públic a la Vila Vella de Tossa de
Mar, on pintaba sobretot paisatges en un estil convencional derivat de
l'impressionisme.
Latin Combo –
Summertime
Escoltarem ara a El
Temps Passa... i la música queda a Ricard Roda, tot un mestre que amb el seu
grup els Latin Combo, ens porten aquesta versió del clàssic de George Gershwin
que originalment va formar part de l'òpera jazz "Porgy and Bess" i la
va gravar Bille Holiday i Louis Armstrong. El Latin Combo va incloure aquest
tema en l'àlbum "Bailemos con el Latin Combo", publicat pel segell
barceloní Vergara l'any 1964 i en el qual en clau de jazz versionar clàssics
nord-americans, molts d'ells en format popurri. El Latin Combo el van integrar
Jorge Coll, Ricard Roda, Manuel Bolao, José Cunill i Jaume Villagrasa, tot i
que alguns d'ells també van formar part del Latin Quartet, com ja us hem dit en
altres ocaions. Així mateix Francesc Burrull que militava en aquests últims, va ser component dels Latin Combo, ara
estem embolicant la troca al personal. Tots aquests músics van beure de les fonts del
jazz i Ricard Roda, nascut l'any 1931
a Barcelona, va ser un dels millors saxofonistes de la
història musical espanyola, va crear en els 70 l'Orquestra Mirasol gravant
"Salsa catalana", un dels millors discos de l'Ona Laietana i un dels
primers del segell Zeleste. També va ser professor del Taller de Músics. Un
dels seus últims projectes va ser Roda de Saxos. Ricard Roda va morir el 14 de
novembre de 2010 i des de feia anys residia a la Seu d'Urgell, on va ser enterrat. Per cert, el
Latin Combo també va acompanyar a molt cantants en les seves gravacions i
gires, llavors dit “bolos”. Per cert, el líder del Latin Combo no era Ricard
Roda, va ser Jaume Villagrasa.
Tornarem de nou a la
música que es feia a la península Ibèrica amb un grup madrileny
.
Pekenikes – Cerca de
las estrellas
Des que Junior i
Juan Pardo van deixar de ser membres de Los Pekenikes, el grup històric del pop
instrumental espanyol dels seixanta no havia tornat a incloure veu en les seves
cançons, però amb aquesta que es va editar en single l'any 1968 Los Pekenikes
van tornar a posar-hi veu, encara que el cantant en aquesta ocasió va ser el
bateria Félix Arribas i amb uns cors diluïts en la instrumentació.
Es tracta d'una composició d'Alfonso Sainz. El single tenia “Soñar no cuesta
nada” a l'altra cara, si bé aquesta si era instrumental. Los Pekenikes van ser
el grup creat pels germans Lucas i Alfonso Sainz. Malgrat convertir-se en una
de les bandes instrumentals més importants dels 60 a Espanya, per les seves
files van passar cantants per un tub, des deJuan Pardo a José Barranco, sense
oblidar Junior, Aute, Karina i molts altres. Exigències d'Hispavox que volia un
grup espanyol rèplica de The Shadows, van fer que el cantant fos suprimit dels
seus discos. Un altre component históric de Los Pekenikes va se el guitarrista
Tony Luz que va formar part dels Pekenikes de 1961 fins l’any 1971 i durant
aquesta època també es va dedicar a la composició, seves són "El baúl de
los recuerdos" de Karina i altres cançons que va gravar la cantant, entre
elles "Un mundo nuevo", que va aconseguir un segon lloc al Festival
de la Cançó
d'Eurovisió el 1971. A
mitjans dels 60 Los Pekenikes van incorporar metalls i nous músics i van
arribar algunes de les cançons històriques del grup madrileny.
Los Mustang – El
mundo
Escoltarem ara
aquesta versió genial que Los Mustang van realitzar del clàssic de Jimmy
Fontana que per cert, l’italià també la gravaria en català. És clar que Santi
Carulla al capdavant de Los Mustang la interpreten en castellà i es va incloure
en un dels seus millors EP's, publicat per EMI Regal a l'octubre de 1964, on
també trobem "Un billete compró" de The Beatles, "Volver a tí" i "Lluvia de verano". De fet val a dir que Los Mustang van ser els grans versioneros al país de
The Beatles i és que ells i gràcies a les gestions entre Brian Epstein i EMI
van aconseguir ser l'únic grup que podia gravar les cançons de The Beatles en
moltes ocasions abans que aquestes es publiquessin al país pels seus autors,
els nois de Liverpool. Los Mustang es van crear l’any 1961 al barri barceloní
del Poble Sec i eren originalment els guitarres Marco Rossi i Tony Mercadé, al
costat del baixista Miguel Navarro, interpretaven temes instrumentals fins que
després de participar al Certamen de Conjuntos Universitarios se'ls uneix el
cantant Santi Carulla i el bateria Tony Mier que en aquella època formaven part
de Los Sírex, començant una carrera gloriosa que va culminar l'any 2000, quan
es van desfer, sent l'únic grup espanyol de la seva època que sempre van estar
en actiu i amb els mateixos components inicials. L'any 1962 van publicar el seu
primer EP amb "500
millas" com a tema principal, tot i que la
discogràfica va ficar la pota i els va fer signar com Los Mustangs, a partir
del segon ja passarien a ser Los Mustang, sense la S final. Per cert, en el seu segon EP, ja de l'any 1963, es
va incloure un tema instrumental, “Telstar”, una de les, poques cançons sense veu que van gravar els nois de Santi Carulla.
Julio Iglesias – En
un barrio de la ciudad
A la pel·lícula
"La vida sigue igual", d'Eugenio Martín, filmada l’any 1969 i que
pretén ser una primerenca i sensiblera biografia de Julio Iglesias, el cantant
interpreta aquest tema mentre es veuen les imatges d'un nen invàlid, en una
part molt simplona i lacrimògena del film, però al mateix temps molt tendra.
Sempre s'ha dit que aquesta cançó la va compondre Julio Iglesias pensant en ell
mateix i en la seva difícil i dura recuperació després de l'accident que va
patir i el va obligar a deixar el futbol, no oblidem que era porter del Real
Madrid. A les 2 de la matinada del 22 de setembre de 1963, Julio Iglesias al
costat d'un grup d'amics i quan venien de festa, va tenir un accident de cotxe
a Madrid. Van ser atesos d'urgències a l'Hospital Eloy Gonzalo i tots
coincideixen que ell va sobreviure de miracle. Julio Iglesias que en aquell
moment tenia 20 anys, va quedar semiparalític i no tenia cap esperança de
tornar a caminar. La veritat és que el film està massa novel·lat i una noia
l'ajuda a sortir de la crisi, això no va ser realment així. La seva recuperació
va ser deguda als esforços del seu pare, el doctor Julio Iglesias Puga que va fermar la consulta i es va dedicar només a la recuperació del seu fill. Julio
és en aquests moments el nostre cantant més internacional i va néixer a Madrid,
a les 2 de la tarda del 23 de setembre de 1943, a l'antic hospital de
maternitat del carrer Mesón de Paredes. Aquesta cançó també es va incloure en
el seu LP "Yo canto". Segons fonts de la seva discogràfica, Julio
Iglesias ja ha venut més de 300 milions d'àlbums a tot el món.
Luis Aguilé – Mi pueblo
es así
El seu veritable nom
era Luis María Aguilera Picca (Buenos Aires, Argentina, 24 de febrer de 1936 -
Madrid, 10 d'octubre de 2009), però per a tots era Luis Aguilé. Sent un
triomfador a Amèrica Llatina es va instal·lar a Espanya i aquí es va quedar.
Vivia a Madrid, encara que al principi ho va fer a Barcelona. Va
compondre més de 800 cançons i temes com "Cuando salí de Cuba" formen
part de la història musical del món ja que va ser versionada per els nord
americans The Sandpippers i va ser disc d'or als Estats Units. També va
escriure llibres per a la mainada i va guanyar diversos premis en aquest
apartat. En el tema que escoltem avui a El Temps Passa… i la música queda, ens
parla del seu poble, un poble fictici es clar, però que podria ser qualsevol
dels milers i milers de petits poblets que es troben a la nostra geografia.
És una bona lletra plena d'ingenuïtat, sinceritat i bons desitjos, però també
reflectit una realitat que el pas dels anys no l’ha envellit. Luis Aguilé va gravar un disc senser integrament en català i es va titular "A Catalunya". Mario recorda un dinar amb Luis Aguilé i les seves respectives dones, la foto es d'aquell dia, al desaparegut Can Gatell, a Cambrils, on quan van arrivar les postres, Luis els hi va cantar a acapella una sardana en català. Era Luis Aguilé, gran
cantant, tot un showman… Un amic!
Salvatore Adamo –
Ella
I ara enfilarem la
recta final del programa escoltant a Salvatore Adamo cantant en espanyol. La
cançó es trobava en un EP en què la peça estrella va ser “Mis manos en tu
cintura”, un dels millors discos d'Adamo i també es van incloure, a més del
tema que escoltem ara "Por que yo quiero" i "La noche" que
per cert, va ser versionada i es va convertir en un dels grans èxits de
Raphael. Salvatore Adamo va ser una de les més importants veus del pop romàntic
en els seixanta, de fet era el Rei dels guateques i les seves cançons sonaven
incansablement en aquells petits tocadiscs de maleta quan, en les mítiques
festes particulars, es començava a arrambar l'api. És clar que Adamo també
tenia moltes cançons que no eren tan "lentes", com aquesta. Es deia
que Adamo era francés, quatre que sabíen una mica més deien que no que
Adamo era belga, però la veritat es que era italià. Salvatore Adamo va néixer a Comiso, a l'illa de
Sicília, l'1 de novembre de 1943, però els seus pares van marxar-se a treballar
a Bèlgica i allà va sorgir el Adamo cantant i compositor que tantes i tantes
cançons romàntiques va gravar. A primer cop d'ull podem esmentar, a més
d'aquesta, "Un mechón de tu cabello", "En bandolera",
"La noche", "Mis manos en tu cintura", "Cae la
nieve", "Quiero", "Era una Linda Flor" i tantes altres
que anaven molt bé en aquelles festes particular per poguer tindre la noia molt
més a prop, “ben agarraeta”.
José Guardiola –
Extraños en la noche
Conclourem el
programa d'avui amb aquest gran tema a càrrec del nostre últim crooner, José
Guardiola. És la versió que Pepe Hucha ens va fer de l'èxit que va significar
el retorn a les llistes de Frank Sinatra, quan pràcticament tots els crítics
musicals coincidien en afirmar que Sinatra estava cremat i havia de retirar-se
definitivament ja que res de nou podia aportar... Lumbreras. La veritat és que
a Espanya també va representar el ressorgiment de la popularitat de José
Guardiola, encara que les coses realment ja no van ser com a principis dels
seixanta. José Guardiola era un bon amic, un gran cantant i a més a més, un
gran professional que va saber mantenir una posició de prestigi tot i que els
anys i les modes el van allunyar de les llistes d'èxits, però les seves cançons
es continuen escoltant i el que ningú deixa de reconèixer és la seva tenacitat
i qualitat vocal que va saber mantenir i demostrar fins i tot en les seves
últimes actuacions. José Guardiola Díaz de Rada, nascut a Barcelona el 22
d'octubre de 1930. Va cantar en castellà, però també ho va fer i molt en la
seva llengua natal, el català. Per cert que José Guardiola l’hi explicaba un
dia a Mario que quan va anar a Madrid per presentar-se a un programa en directe
de radio d’aquells que es feien a l’epoca, dels que us hem parlat i que presentava
el gran Bobby Deglane, aquet i devant de 1000 persones de públic, va anunciar
que José Guardiola cantaria el “Como prima”… en catalá i a Madrid. Josep deia
que li tremolaven les cametes al sentir-ho, pero finalment va sortir, va cantar
en català i va ser tot un èxit. Un dia a Constantí i per la Associació de Jubilats
de Constantí, va actuar Josep Guardiola, Quimet estava allí per donar fe del
fet. Josep (a la foto 2 amb Montse Aliaga, a la 1 amb Mario Prades) actuava amb la música
"enllaunada" i per suposat amb la veu en directe, la gent del públic
l'hi va demanar que cantes cançons de les que ell no portava la música. Es clar
que el nostre crooner tenia moltes "tablas" i sempre va ser un gran
profesional i "acapella", es a dir "a pel" com es deia
abans, sense música i sols amb la seva veu, va anar cantan les cançons que la
gent l'hi demanava. El 9 d'abril del any passat, José Guardiola va abandonar
aquest món per la porta de servei, com sols passar amb aquest que despres de
ser tan grans, han anan quedat relegats a un oblit per part del públic
manipulat per les multinacionals del disc i les emisores de ràdio-fórmula. José
Guardiola comptava 81 anys d'edat, però les seves cançons seguiran mantenint
viu el seu record entre nosaltres.
Tancarem per aquesta
setmana El Temps Passa... i la música queda, però abans de fotre el camp us
deixem amb companyia de La Xarxa
de Comunicació Local i totes aquelles emisores que emeten el programa.
Nosaltres som Quimet i Mario.
Ara baixerem la paradeta i us direm adeu.
Quimer Curull en directe
Ara baixerem la paradeta i us direm adeu.
Quimet Curull i
Mario Prades
Dos tronats que
ancara tenen il•lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario