El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 4 de junio de 2014

El Temps Passa 08-34

En el programa d'avui escoltarem unes quantes cançons que vam conèixer a través de festivals com el de Benidorm o el de l'Atlàntic. A La Parrafada parlarem dels serials, les famoses ràdio-novel·les que tan populars van ser a la ràdio dels cinquanta i la dècada posterior, però bàsicament centrarem la secció en la més coneguda de totes "Ama Rosa", pel que us advertim que prepareu els llençols per eixugar les llàgrimes que de bon segur brollaran dels vostres ulls perquè escoltarem alguns fragments. Tindrem molta música, i tot i que escoltarem dos temes en català, no hi haurà secció catalana. Ara i des de La Xarxa de comunicación local i totes aquelles emissores que emeten el programa, començarem el viatge per els records i la nostra banda sonora. Som Quimet Curull i Mario Prades i avui a El Temps Passa… i la música queda obrirem amb Los Stop que ens diuen “Que viva el amor” i a nosaltres ja ens està be aixó.

Obrim la Paradeta

Cristina y Los Stop – Que viva el amor


 Los Stop i una curiositat, va incloure tres cançons d'aquella època tèrbola de transició en el grup que s'havien gravat com Cristina y Los Stop l'any 1969, entre ells es troba aquesta cançó que us hem seleccionat ara per començar El Temps Passa... i la música queda i que és una versió, però ara no recordem de qui era l'original. La veritat és que sempre hem jutjat que és un CD molt pobre ja que només conté 12 temes i tenint en compte el poc metratge de les cançons de l'època, haguessin pogut incloure unes quantes més sense que això encarís massa els costos de producció. Los Stop es van crear l'any 1964 i inicialment es van fe dir Donald Duck. És clar que quan l'any 1966 van signar contracte amb el segell Belter aquest els va canviar el nom i es van rebatejar com Los Stop. Eren Cristina que es deia en realitat Mari Carmen Arévalo i a la qual Mario coneix, al costat deJosep Maria Serra que després seria manager de Núria Feliu i Lucky Guri, entre altres i que també era amic de Mario. La resta de components van ser Joan Comellas, Andrés Gallego i Fernando Cubedo. Quan Cristina va voler separar-se del grup va crear Cristina y Los Tops i més tard ja es va llançar en solitari. Los Stop es van buscar una altra noia perquè cantés, es deia Miriam, però no van tenir l'èxit d'abans i creiem que amb ella sols van gravar un single i un amb un altre cantant de la que no recordem el nom. Los Stop van traure els seus discos primer amb Belter i després per el segell Columbia i Victoria.
      
Michel – Lala

Michel va ser una de les bones veus sorgides al pop des de terres valencianes, va tenir una interessant carrera que el va portar a festivals i actuacions a mig món. Amb aquesta cançó Michel es va presentar al IV Festival de la Cançó de l'Atlàntic que es va celebrar a Puerto de la Cruz, l'any 1969, encara que la veritat és que ignorem com va quedar, si us podem dir que es tracta d'un tema molt festivaler i en la lletra elogia les excel·lències de les Illes Afortunades, una bona manera d'acostar-se al triomf en aquest tipus de concursos on es premiava la cançó. Es va publicar en format single, a través del segell Belter, amb "La verbena" a l'altra cara. De fet Michel ja havia participat en aquest festival un parell d'anys abans. Michel va ser un gran cantant melòdic, sempre vinculat a les seves ulleres, però sobtadament va desaparèixa del mercat, va deixar de sortir a la televisió i no se'l veia ja en els festivals a l'ús. A poc a poc el seu record es va anar diluint en l'oblit encara que alguns nostàlgics com nosaltres ens preguntàvem Què s'ha fet de Michel? La història és complexa i molt política. Un bon dia va participar en un festival “allende” les nostres fronteres, el de Sopot, a Polònia. Va ser convidat a actuar després darrera del anomenat “Telón de Acero” i ja que estava a Polònia, va marxar-se cap a Moscou i va agradar molt al públic comunista. Va triomfar plenament amb la seva veu potent i clara en els països soviètics. No va consultar, no va demanar permís a les autoritats espanyoles i per més INRI, Michel abans d'iniciar la gira que tenia programada per Estats Units va marxar-se a Cuba per realitzar una sèrie de concerts. Allà i borratxo d'alegria i eufòria en veure com s’el rebia, no se li va ocórrer rés més que fer-se una fotografia amb Fidel Castro que el departament de Relacions Públiques cubanes es van encarregar que recorregués tot el món, aquí no es va publicar, és clar, però la foto va arribar i després de la suspensió de la gira pels Estats Units i la queixa oficial del govern nord-americà a l'espanyol de Franco, Michel va ser inclòs amb caràcters "vermells" a la llista "negra" del Règim. Allà va acabar la seva carrera musical. Es deia Miguel Semper Peiró, i va néixer a Pego, Alacant, el 15 de juliol de l’any 1933, si bé algunes biografies donen l’any 1936 com el del seu naixement. Va surgir del programa de ràdio “Los amigos del lunes” i va començar a gravar amb el segell Columbia, l'any 1962.  Michel va morir el 14 de gener de 2009.

Arturo Millán – Un telegrama


Fa uns quants programes vam escoltar el tema "Comunicando" amb el qual el cantant xilè Arturo Millán va guanyar el Festival de la Canción española de Benidorm de 1960 i que va ser el segon que se celebrava del, però un any abans i en la primera edició, la inaugural, ja havia guanyat amb un altre tema seu "Un Telegrama" que escoltarem avui a El Temps Passa... i la música queda i que va defensar així mateix la cantant, també xilena, Monna Bell. Es tractava d'una composició del propi Arturo Millán. La cançó es va incloure en un EP publicat per RCA Victor l'any 1959 en el qual també hi havia les cançons “Señora Doña Cibeles”, “Don Quijote” de Augusto Algueró i “La montaña”. Arturo Millán va començar com a cantant de l'orquestra de Izidor Handler oer desprtés llançar-se en solitari. El cantant i compositor va néixer a Chillán, Xile, l’any 1928. Va morir el 6 de juny de1996 a Santiago de Chile, víctima d'un càncer. Habitual en la televisión chilena, va gravar cançons históriques en el seu pais com "Mi amigo Pedro", "Yo tengo fe" i per sobre de tot "Mi papá, mi amigo", un tema que per cert, junt als seus quatre fills va gravar fen-se dir Arturo Millán y Los Millancitos. També teniu que tenir present que Arturo Millán va guanyar en dues ocasions el Festival de Viña del Mar, al seu pais.

Torrebruno – La luna tiene dos caras

També d'un festival és aquesta cançó que ens porta el menut cantant i presentador italià Torrebruno, establert a Espanya i que va participar en un munt de festivals. Aquell que es ficava en els nostres televisors en blanc i negre amb allò dels "Tigres y Leones". Aquesta cançó us la extraiem d'un EP de Torrebruno titulat "V Festival Español de la Canción de Benidorm 1963" que va publicar el segell CGD l'any 1963 i que contenia tres cançons a més d'aquesta, “La Hora”, “Cómo te lo diría” i “Chisss… chisss…”.  Torrebruno era un tap de basa, un cantant italià molt menut de mida que va venir a Espanya per participar en els festivals habituals de l'època i va començar a gravar pop en castellà quedan-se definitivament al pais. Torrebruno es deia en realitat Rocco "Walter" Torrebruno Orgini, però tothom el coneixia només com Torrebruno. Showman, actor, cantant i presentador còmic, va néixer a Roma el 28 d'agost de 1936 i va morir a Madrid un 12 de juny de 1998 a causa d'un atac de cor. Torrebruno es va establir a Espanya l’any 1958 i ja en els 70 es va especialitzar en el rol de presentador de televisió, bàsicament programes per a la mainada.

Tony & Charley – Bailando rock twist

En el quart EP que va publicar el duet Tony & Charley, editat per La Voz de su Amo l’any 1962, es trobava aquest tema que ara anem a escoltar a El Temps Passa... i la música queda. Aquesta cançó estava composta per Charley Kurtz, però en l'EP també es recollien "Yo quisiera" que estava escrita per Tony Ronald, al costat de dues versions "Whem the saints go Marchin' in march" tot un clàssic del gospel i el blues i "Vueltas y vueltas" que és el "Tossin' and Turnin" de Bob Lewis. Ara farem una miqueta d’historia. L'any 1961 Tony Ronald després d’haver grabat un EP en solitari,  amb el també holandès Charley Kurtz van crear Tony & Charley i van gravar cinc EP’s amb La Voz de su Amo del 61 al 62 i es van editar dos LP's, però després i sembla ser que "diferències musicals" van acabar amb aquesta unió. Tony Ronald volia fer música pop i rock, mentre que Charley preferia fer balls. Tots dos van tenir raó. Charley que en realitat es deia Charley Recourt i el seu germà Johnny al que es va portar des d'Holanda, van muntà Johnny & Charley i van crear "La yenka" l'any 1965. Llavors Tony Ronald es va llançar ja en solitari acompanyat pels Kroner's, amb una linea molt més enfocada cap el R & B i el rock i pels Kroner's van passar gent de la talla de Max Sunyer, José Más "Kitflus", Francis Rabassa, Jordi Colomer, Primitivo Sancho, Àngel Riba, Frank Mercader, Santi Picó i altres. Tony Ronald, de veritable nom Siegfried Andre Den Boer Kramer, va néixer a Holanda el 27 d’octubre de 1941, però és va vindre cap a Catalunya i va triomfar a Espanya. Durant décades va viure a Castelldefels, per la zona de la Pava i forma part dels “Mágicos 60-70”. Tony Ronald va morir el 3 de març del pasat 2013. Va començar gravant en solitari per després crear el seu primer duet,  Kroner's Duo amb un basc anomenat José Luís Bolívar. Després surgiria Tony & Charley.

Maria Cinta – Nina de cera

Aquesta cançó, versió en català del gran èxit "Poupée de cire, poupée de son", escrit per Serge Gainsbourg per a la cantant francesa France Gall, ens la porta Maria Cinta des d'un EP publicat pel segell Edigsa i que també va incloure "El Llimoner", "Per que em dius adeu" que després escoltarem en la versió de Betina i que era dels Brincos i "El cor camviarà". Maria Cinta va ser una de les veus interessants en aquella incipient Nova Cançó que sorgia imparable i de la mà de Josep Maria Espinas i Salvador Escamilla va tenir una carrera interessant, tot i que es va limitar a quatre o cinc EP's i va desaparèixer a mitjans dels seixanta. De nom complet Maria Cinta Rosselló Labatut, la cantant va néixer a Barcelona l’any 1952, va ser identificada artísticament com Maria Cinta. Havia començat a cantar sent pràcticament una nena, sols tenia 12 anys i les seves cançons mostraven un pop molt ingenu i sense pretensions. En els setanta, ja a finals dela dècada, va tornar i ens va mostrar una faceta molt més adulta i amb temes a cavall del jazz, la bossa i el pop. Va anar traient àlbums i nosaltres volem destacar un de 1989 amb molt bones cançons que es va titular "Ràdio Capvespre". En total ha publicat 8 àlbums, un de 1966, els altres a partir de 1979, l'últim "Quasi tot", l'any 2007 i per certl, en va gravar un en castellà..

Suco y Los Escorpiones – The boom lay boom

Suco, líder del grup valencià Los Escorpiones era el cantant Vicente Moya que va cantar en públic per primera vegada als 17 anys. Abans d'entrar a formar part de Los Escorpiones va militar en el grup Los Lakers. Quan es va incorporar a la banda van passar a ser Suco y Los Escorpiones que durant un temps van ser també la banda d'acompanyament de Henry Stephen, aquell del "Limón, limonero", fins que la policia va “facturar” al veneçolà cap al seu país per problemes de drogues. També van acompanyar a Juan Camacho. Suco y Los Escorpiones van gravar un sol single amb aquest tema que escoltem ara a El Temps Passa... i la  música queda, encara que es trobava a la cara B, la cara A va ser "La Telefonista". Aquestes dues cançons s'han inclòs en diversos discos recopilatoris de grups valencians dels seixanta. Aquesta banda interesant, Suco y Los Escorpiones, l'integraven, a més de Suco, Andrés, Pepe, Paco i José. Suco va deixar el frontal dels escenaris per passar a la rereguarda quan li van proposar ser el mànager de Nino Bravo. Després de la mort del cantant va ser manager de Juan Bau i a ell es deu el descobriment de Francisco. La foto correspon a la Segona Trobada Rockers Valencians que es va celebrar l'1 d'octubre de 2008. Actualment Suco, es a dir Vicent Moya (a la foto abaix), es troba retirat.

Los Sírex – Faldas cortas, piernas largas

Los Sírex van ser el millor grup de pop sorgit a Catalunya que es dedicava a gravar cançons pròpies, sense deixar de costat les versions ja que fins i tot quan la seva fama va començar a estar en declivi les discogràfiques els seguien imposant versions, clar que ells també es van dedicar a mantenir el seu potencial com a compositors, bàsicament el baixista i productor Guillermo Rodriguez Holgado. Los Sírex van inventar un pas de ball que es va anomenar el "pas Sírex" i el ballaven conjuntament a l'escenari quan actuaven. La primera vegada que a la província de Tarragona es va realitzar un festival revival, va ser l’any 1988 i el va organitzar Mario Prades a les Festes Majors de la Pobla de Mafumet i el cartell el van configurar Los Sírex, Los Salvajes i Los Diablos. Després van haver uns quants més, com un que va celebrar-se al Divertipark de Cambrils i en el qual Los Sírex es van retrobar amb Manolo Madruga, a qui no veien des dels anys 70, quan va deixar el grup i va marxar-se amb la seva dona a viure a Alemanya. El grup el van integrar Antonio Miquel Cervero, conegut com Leslie, a la veu, Luis Gomis a la bateria, José Fontserè a la guitarra rítmica, Guillermo Rodríguez Holgado al baix, sense oblidar a Manolo Madruga a la guitarra solista. Aquest tema era la cara B d'un single publicat l’any 1967, amb "Acto de fuerza" del grup italià Equipo 84, a la cara A. Per cert, el primer cantant de Los Sírex va ser Santi Carulla que per recomenació del seu pare i després d’una actuació al Tropicana de Castelldefels, els va deixar i s’en va anar a Los Mustang. No acabarem sense dir-vos que per Los Sírex han passat un quans músics més, entre ells Tony Mier, Oscar Janot i Quique Tudela. Luis Gomis i Manolo Madruga van morir l’any 2012, a principis de setembre, amb pocs dies de diferencia. Los Sírex que seguiexen en actiu, en aquest moments son Antonio Miguel "Leslie" Cervero, Guillermo Rodríguez Holgado, Josep Fontseré, Juanjo Calvo i Ernesto Rodriguez.

Los Pekenikes – Frente a Palacio

L'any 1966 el gruip madrileny Los Pekenikes van treure un single que contenia aquest tema a la cara A i "Trapos viejos" a l'altra banda, publicat per Hispavox. Aquesta és una de les cançons més recordades en la carrera d'aquest bon grup instrumental, possiblement el millor del pop espanyol en la seva especialitat, encara que per Los Pekenikes també van passar un munt de cantants.  Els Pekenikes van ser el grup creat al institut Ramiro de Maeztu de Madrid, pels germans Lucas i Alfonso Saiz que precisamente va morir el passat 17 d’abril a Viera, Florida, als Estats Units, on va treballar com ginecóleg. Tenía 71 anys d’edad i el seu nom complert era Alfonso Eduardo Sainz Amoros (a la foto), va néixer el 2 de marz de 1943 a Alicante. Malgrat convertir-se en una de les bandes instrumentals més importants dels 60 a Espanya, per les seves files van passar cantants per un tub, des de Juan Pardo a José Barranco, sense oblidar Junior, Aute, Karina i molts altres. Exigències d'Hispavox que volia un grup espanyol rèplica de The Shadows, van fer que el cantant fos suprimit dels seus discos. De fet després de gravar un EP amb Juan Pardo i creiem que un parell amb Junior que també va morir no fa massa, no van tornar a cantar fins a "Cerca de las estrellas". Per Los Pekenikes van passar molts músics com Ignacio Martín Sesqueros, Pepe Nieto, Eddy Guzmán, Pablo Argote, Félix Arribas, Vicente Gasca, Ray Gómez, Antonio Obrador, Antonio Brito, Tony Luz i uns quans més. Per cert que en aquella època, Tony Luz creiem recordar que mantenia una relació sentimental amb Karina. També va començar a despuntar com a productor. Però es diu que va deixar a Los Pekenikes per incorporar-se a la mili i al finalitzar els seus deures amb la pàtria, va crear Zapatón.

Los 4 Jets – Guitarra enamorada

Los 4 Jets només van gravar quatre discos, tot i que l'últim mai va arribar a publicar-se. Aquest és el segon d'ells. Un dels primers conjunts que van sortir a Madrid va ser Los Mágicos l’any 1958, on hi trobavem als germans Santiago (guitarra rítmica) i José María González Picatoste (baix). Quan es van desfer se'ls uneix el guitarra Tony Reinoso que va formar part de Los Continentales i anys més tard es convertiria en líder de Los Solitarios i un músic filipí establert a Espanya des de petit anomenat Eddy Guzmán (bateria i cantant) que procedia dels Pekenikes i allà es van crear Los 4 Jets. L'any 1963 Reinoso que ara viu a Santo Domingo, s'en va anar a Los Continentales i en el seu lloc entra Ricky Morales (a la foto) que posteriorment tocaria a Los Shakers, Los Brincos i Barrabás. Totes les cançons d'aquest EP eren composicions seves i una d'elles "Guitarra enamorada" que escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda, era instrumental en el més pur estil surf music que aquí li deiem só Shadows, la veritat és que els temes no són excessivament brillants, però peten bé i es poden escoltar. De fet el grup Los 4 Jets adolien de ser molt tècnic interpretant les seves cançons, però freds i no comunicaven amb el públic, ells volien que els assistents als seus concerts es mantinguessin en silenci i quiets, gaudint de la música, però la joventut en aquells festivals als matins de Madrid volia marxa, moure el esquelet, volia expressar les seves emocions i ànsies de rebeldia a través de la música. Los 4 Jets van tornar anys mes tard ja sols com Los Jets i les seves gravacions van ser reeditadas en CD per Ramalama Music. José María González i Eddy Guzmán ja van morir

La Parrafada

Ama Rosa i els Serials radiofònics

Anem a retre un homenatge a La Parrafada a un gènere avui desaparegut de la ràdio que es fa actualment, els serials, la ràdio novel·la de la tarda que comptava amb un elenc artístic integrat pels actors de cada emissora, al costat dels tècnics d'efectes especials, veritables artistes de l'enginy i les orquestres tocant en directe a l'estudi. “Ama Rosa” va ser un serial radiofònic transmès de dilluns a divendres a les cinc de la tarda per la Cadena SER des de Ràdio Madrid i estrenat l'any 1959, amb guions de Guillermo Sautier Casaseca (Canàries, 24 juny de 1910 - Madrid, 14 de abril de 1980). Va ser la revolució en el mitjà radiofònic en blanc i negre i va provocar que moltíssimes dones i no pocs homes, cal reconèixer-ho sense vergonya, s'enganxessin als serials radiofònics, els culebrons de l'època. Perquè el sector masculí retreia a les dones que estiguessin pendents de la novel·la de la ràdio, però en molts tallers i indústries, a les cinc de la tarda sonava també la sintonia de "Ama Rosa". El país s'alentia perquè la gent deixés anar els sentiments i la llagrimeta

Que consti que abans ja s'havien emès molts altres serials radiofònics com “Lo que nunca muere” o “Un arrabal junto al cielo” i els hauria després, reconeixem que "Ama Rosa" no va ser el primer, però sí el que va consolidar i va donar "prestigi", entre cometes, al gènere de la llàgrima fàcil i entendridora, els drames avui convertits en culebrons per la televisió, "Ama Rosa" va ser El Serial, en majúscules.

El culebró radiofónicAma Rosa” narrava les desventures molt desventurades de Rosa Alcázar, una dona vídua que es troba davant una tessitura dramàtica: La perspectiva de la seva presumpta mort imminent i proposa una cosa al metge que l'atén: donar al seu fill, viu i sa, al matrimoni que acaba de perdre al seu, els De la Riva, una família molt acomodada. Serà un secret entre Rosa, el metge i el marit de la dona que acaba de donar a llum a un nadó mort. Aquesta no ha de saber mai la veritat. Finalment Rosa no mor, però haurà d'oblidar l'infant nascut de les seves entranyes que rebrà a canvi tot el que ella no pot donar-li: carrera, diners, posició. Com us dèiem Rosa Alcazar sobreviu i l'amor d'aquesta mare pel seu fill, la portarà a col·locar-se com a dida de la família i per tant cuidadora del seu propi fill, havent de mantenir sempre el secret pel bé del nen ignorant que aquella dona que en té cura d’ell i el protegeix, és la seva veritable mare. El nen es converteix en un jove malvat, ric i ambiciós que li fa la vida impossible a la pobre dona. El noi fins i tot arriba a ser acusat de robatori i assassinat i Ama Rosa, vella i malalta, es declara culpable per salvar-lo de la presó, el seu únic desig és que el noi no sàpiga mai que ella és la seva mare i allò li provoqui vergonya. Ama Rosa ho suporta tot amb amor i gran resignació, guarda silenci sobre l'origen fins que aconsegueix que l'amor cap al seu fill triomfi sobre totes les coses. Ara es quan toca deixar anar les llagrimetes!

La radionovel·la Ama Rosa” estaba interpretada pel quadre d'actors de la Cadena SER, des de Ràdio Madrid i per la seva "cadena d'emissores pròpies i associades", comptant amb Julio Varela com a narrador, és a dir la veu en Of. L'elenc d'actors estava integrat per: Juana Ginzo (a la foto guió a la má) com Ama Rosa, José Fernando Dicenta en el paper del Doctor Beltrán i Matilde Conesa, però també intervenien José Luis Albar, Luana Alcañiz, Barta Barrios, Elena Barrios, Joaquín Bergía, Xan das Bolas, Antonio Braña, Antonio Casas, Germán Cobos, Antonio Delgado, Marucenka Demoslansky, Isabel de Pomés, Antonio Hernández, Rufino Inglés, Antonio Jiménez Escribano, Carmen Luján, Luis de Luque, Rodolfo Merino, Magda River i José María Seoane. En l'època van existir dos companyies de radioteatre importants, el “Teatro del Aire”, dirigit per Antonio Calderón a Ràdio Madrid i el “Teatro Invisible”, dirigit per Juan Manuel Soriano a Radio Nacional de España. Cal recordar també a altres actors i actrius que van destacar en aquest sector professional, com Pedro Pablo Ayuso, Matilde Vilariño, Matilde Asensi, Teófilo Martínez, José María del Río, Vicente Mullor, Eduardo Lacueva o Lourdes Guerras, entre molts altres pioners del teatre a la ràdio.

Per descomptat, el cinema també es va fixar en "Ama Rosa" i l’any 1960 el director León Klimowsky es va decidir-se a rodar, amb el mateix títol de "Ama Rosa", la versió cinematogràfica que va ser un altre èxit. La pel·lícula va estar protagonitzada per la gran cantant de cobles i actriu Imperio Argentina. Mario recorda que sent molt nen, tot just deu anys, els seus pares el van portar a veure-la, encara que ell no es va assabentar massa, la veritat, però si recorda amb fixació a dues senyores majors plorant a la porta del cinema, acabada la sessió i la frase que una d'elles li va dir a l'altra "He plorat molt... com he gaudit" i a ell aquellas paraules li van sonar a xinès durant anys, fins que va comprendre el significat. Es va fer així mateix una versió teatral, una obra en tres actes, escrita també per Guillermo Sautier Casaseca amb Fernando Vizcaíno Casas i Rafael Baró Valcárcel i que es va estrenar el 29 de març de 1959 al teatre Arriaga de Bilbao. Guillermo Sautier Casaseca així mateix va escriure el llibre
           
La successora, quant a èxit, de “Ama Rosa” va ser “Simplemente María” amb la qual vam descobrir al país a Marisa Paredes i més tard sorgeix "Lucecita", totes elles van aconseguir així mateix uns índexs d'audiència significatius i brillants... però tot això és una altra història que va formar part de la màgia de la ràdio de postguerra, en directe i moltes vegades amb públic assistent a l'estudi, aquella familiar ràdio en blanc i negre.

Avui, quan escoltem que "El cor de la ciutat" va estar en antena tropecientos mil capítols podem estranyar-nos, o no, però tot això del culebró no és un invent modern. No hem descobert la sopa d'all. Que tot està inventat en la Vinya del Senyor! Nosaltres sols podem canviar-li el color i el títol.
.
Mario Prades

Los Beta – En el año 2525

Els mallorquins Los Beta que van començar sent Los Beta Quartet, ens porten ara aquesta cançó en la que ells camvien l’any i ens el comverteigen en 2033 i van pujan de mil en mil.  El single va ser publicat al 1969, pero es tractava d'una versió del gran èxit del duet nord-americà Zager & Evans, integrat per Denny Zager i Rick Evans que eren de Lincoln, Nebraska i havien format part del grup The Eccentrics, una banda de country. L’any 1964 Evans va compondre aquesta cançó en només mitja hora. La van gravar i com cap discogràfica va creure en ells, van fundar l'any 1968 el seu segell i van editar 1000 còpies del single que es titulava realment "In the year 2525 (exordium and terminus)", es van vendre en un parell de dies. Això va fer que les multinacionals del disc els prestessin atenció. Zager & Evans van fitxar per RCA i el single va ser reeditat l’any 1969 aconseguint l'èxit massiu i sent número 1 als Estats Units, romanent en aquesta posició durant sis setmanes i també va pujar al primer lloc a Anglaterra. Van vendre més de quatre milions de còpies i això que eran un duet sense futur. És clar que després de treure un LP amb el mateix títol, Zager & Evans no van tornar a aconseguir cap altre hit i es van diluir en l'oblit, encara que aquest tema ha quedat en els annals de la música com la primera cançó futurista de la història del rock. Prevenia dels perills de la tecnologia, mostrant-nos un futur en el qual la raça humana és destruïda per les seves pròpies innovacions tecnològiques i mèdiques, així com per la ira divina. Ens la portan Los Beta que van començar deien-se Los Beta Quartet.

Betina - Perque em vas dir adeu

Aquesta cançó de Betina, va estar inclosa a un EP editat per el segell Ekipo, un petit segell amb seu a Barcelona, l’any 1966 i on així mateix es recullien “A la bona de Déu”, “La vida tal com ve” i “L’Olé” que ens sembla recordar que era del Dúo Dinámico. “Per que em vas dir adeu” era una versió en català d’un dels grans èxits de Los Brincos “Tu me dijiste adiós”. Betina va ser una de les bones cantants Ye-Yé catalanes dels anys seixanta, si bé i ja en els 70’s i després de liderar el Betina Group Show, una banda de curta vida i creiem que amb un sol disc, va treure un parell de singles més i passaria a ser una de les cantants de l'Orquestra de Janio Martí amb qui va estar més de trenta anys. De fet s’havia casat i el seu marit era músic de l’orquestra.Per cert, Janio Marti que tenia 71 anys, va morir a l’octubre del any 2011 a Sitges, on vivia. La barcelonina Betina es deia en realitat Mercedes Massaguer. Va començar sent molt jove, cantant a Ràdio Nacional al programa "Paso a la Juventud" que presentava el gran locutor Federico Gallo. Betina va gravar habitualment en castellà debutant l'any 1964 amb "Fiesta en mi corazón", un single editat per Zafiro quan ella tenia sols 15 anys. De fet val a dir que Betina va centrar la seva carrera en la llebgua castellana. L’any 1967 Betina va participar en el IX Festival de la Cançó de la Mediterrània amb "T'estim i t'estimaré", un tema d'Antoni Parera Fons i va aconseguir el tercer premi.

Els 5 Xics – Bajo la lluvia voy

El grup valencià Els 5 Xics ens versionen ara la cançó "Just wolking in the rain" de The Walker Brothers. Però va ser composta per Johnny Bragg i Robert Riley, els dos empresonats a la Tennessee State Prison a Nashville i que ja la van gravar des de la presó amb el seu grup, de nom explicatiu The Prisonaires, l’any 1953. També la va gravar Johnnie Ray, aquest l’any 1956 i la va col·locar en la segona posició del Billboard. Que consti que a Espanya ja l'havien gravat els catalans Los Pájaros Locos i molts altres grups, però la versió d'Els 5 Xics és francament bona. Van començar sent 5, però van arribar a ser 7 i es van crear al barri del Cabanyal, a València. Van estar en actiu de 1965 a 1983 i per la banda van passar el cantautor i guitarra Remigi Palmero que és de Castelló, al costat del bateria Ramón Asensio, el cantant José Luis Ballester, José Llusar que també va actuar com a productor, Antonio Riza a la guitarra i Vicente Gay al baix i saxos, a més del organista Bernardo Adam Ferrero. Els 5 Chics van ser declarats "El Mejor Grupo Valenciano de su Época", és clar que resulta molt curios aixó perqué Los Huracanes també van ser escollits "El Mejor Grupo Valenciano de su Época". En moltes gravacions consten com Els 5 Chics i en altres com Els 5 Xics.

Los Pasos – Anouschtka

Los Pasos, amb els que acabarem el programa d’avui de El Temps Passa… i la música queda, van ser descoberts per Manolo Díaz que ja treballava en solitari i com a productor i que havia militat a Los Sonor. Va compondre per ells “La moto” i ple d'ingenuïtat, la va presentar a Alain Milhaud perquè produís a Los Pasos. Aquest va dir que el grup no li interessava ja que estava treballant amb Los Bravos i sense taller-se ni un pel, va agafar la cançó i va fer que la gravessin Los Bravos, conseguin enrrederí la sortida del disc de Los Pasos. La cançó va ser, al costat del "Black is black" els grans èxits de Los Bravos. La versió de Los Pasos és al nostre parer molt millor, però les vendes més importants van ser per el grup de Mike Kennedy, llavors anomenat Mike Kogel. Per cert que Milhaud va putejà a Los Pasos i "La Moto" que havia de ser el seu primer single, va ser el tercer. Per cert, Manolo Díaz també es l'autor del tema "La parada del autobús" de Los Bravos. Los Pasos es van formar a Madrid i els seus membres provenien de Los Flaps, Los Sonor i Los Diablos Rojos. Estaven liderats pel teclista José Luis González, al costat de Álvaro Nieto, Luis Enrique Baizán que ere germà de l'actriu i cantant Marta Baizan, Joaquín Torres i Martín Careaga, per cert, un d’ells era nuvi de Marta Baizán, però no recordem quin era. L’any 1968 protagonitzen la pel·lícula "Long-Play" de Javier Setó al costat de Gracita Morales i José Luis López Vázquez, incloen diverses cançons en la seva banda sonora. Los Pasos van funcionar de 1966 fins l’any 1969. Mes tard Álvaro Nieto va crear La Compañia i Luis Baizán i Joaquín Torres al costat de membres dels Pekenikes van fundà Taranto's, una bona banda de rock progresiu. Aquesta cançó, una de les més populars en la carrera de Los Pasos, es trobava com a cara A d'un single editat per Hispavox l’any 1967 i al contrari del que els va passa a Los No amb “Moscovit” que escoltarem en un proper programa, “Anouschtka” no va tenir cap problema amb la censura. La cara B va ser "El sueño aquel".

Tencarem per aquesta setmana El Temps Passa... i la música queda, però abans de tocar el dos, us deixarem amb la bona companyia de La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el programa. Som Quimet Curull i Mario Prades i ara ferrarem la paradeta i us direm Adéu.

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario