En el programa
d'avui recordarem un ritme que va causar sensació "La Yenka" a càrrec dels
seus autors, però tindrem molt més, algunes cançons polèmiques, temes dels
Beatles a càrrec de grups espanyols, entre ells, per descomptat, Los Mustang,
també sonaran Joe & The Jaguars que tot i que eren nord-americans, van fer
la mili a Espanya i van gravar aquí un EP en castellà, música en català,
cantautors com Benito Moreno i molts més solistes i conjunts que ens duran per
aquest viatge pels records, per el passat, configurant la banda sonora del
nostre ahir. Ara començarem El Temps Passa… i la música queda, des de La Xarxa de comunicación local
i totes aquelles emissores que emeten el programa. Som Quimet Curull i Mario
Prades i avui obrirem amb Los Polaris, un grup históric que tan sols van treure
un disc petit que ens portará a Texas, per tant ara.
Obrim la Paradeta
Los Polaris - Texas
Los Polaris, amb els
que avui obrirem aquesta finestra al record, a la dècada gloriosa dels
seixanta, musicalment parlant, van ser um grup que tan sols va publicar un
disc, un EP de quatre cançons, però avui podríem considerar Los Polaris com un
els grups rellevants en els inicis d'aquell rock and roll pioner de
principis d'aquella dècada, dins dels conjunts madrilenys. Va ser creat per dos
nois de només 17 anys, Fernando Muñoz (òrgan) i Fernando Mariscal (bateria),
als quals se'ls uneixen Ele Juárez (guitarra), Juanjo Sánchez Campins (baix) i
Luis Blanco (guitarra). Però Juanjo se'n va a Los Relámpagos i comencen els canvis.
S'incorpora el baixista japonès Tony Yoh i Los Polaris comencen a fer
actuacions en clubs de Madrid com a grup instrumental i anomenant-se Los Zipi-Zape. Canvien a Los Polaris i l'any 1964 es reconeix la seva vàlua
professional i apareixen un reportatge seu a la revista Fonorama i això que no havien
gravat res. Es converteixen en la banda d'acompanyament del francès Robert
Jeantal. Segueixen els canvis i entra Manolo Díaz Pallarés (guitarra), que
tocava amb Los Flaps i també Manolo Díaz, que venia de Los Sonor, com a cantant
i guitarra rítmica, passant Ele a tocar el baix. A l'any 1965 i amb el segell
Columbia es publica, amb producció d'Alain Milhaud que començava llavors a
Espanya, el seu primer i únic disc en el qual es va incloure aquesta cançó, una
versió d'un tema country, al costat de “Cantando voy” que era seva, “Te
prefiero a tí” i “Cerca de ti”. Manolo Díaz, al qual escoltarem més tard deixa
el grup a finals d'any per llançar-se com productor i en solitari i ells passen
a ser grup de suport de gent com Marta Baizán, Valen i Dyango, també tornan a
acompanyar a Robert Jeantal. Allà es va acabar la carrera de Los Polaris com a
grup, Manolo Díaz Pallarés ja va morir.
Johnny & Charley
– La Yenka
Quan el duet Tony
& Charley es van separar, Tony Ronald va emprendre la seva carrera en
solitari, acompanyat-se inicialment pels Kroner's, però el seu company Charley
Kurtz, també holandès, va fer que vingués a Espanya el seu germà Johnny i van
crear un altre duet Johnny & Charley. L'any 1965 van gravar un tema que va
esdevenir històric del pop espanyol dels seixanta "La Yenka" que escoltarem
ara a El Temps Passa... i la música queda. Es va dir que per a compondre la
yenka, un ritme ballable que va causar furor i que molts altres conjunts i
artistes es sumessin a la moda gravant cançons seguint la seva estela, Charley
Kurtz s’havia inspirat en un ball folklòric típic de Finlàndia, Dinamarca o
algun altre país nòrdic, ara no ho recordem amb precisió, però no era cert, va
ser una creació de Charley Kurtz. Però la desgràcia va marcar al nou duet quan
va morir Charley Kurtz, després d’un concert fet a Reus, creiem que al Teatre
Fortuny, en accident de cotxe, el 28 de febrer de 1965, a la cruïlla de les
quatre carreteres, en la intersecció entre la Nacional i la antiga carretera
de Reus a Salou, a Tarragona i el seu germà Johnny va quedar ferit greu. La
discogràfica va intentar treure-li suc a tot i van publicar un parell més
d'EP’s gravats en vida de l'holandès, aquells discos petits a 45 rpm de quatre
cançons i que encara no havien vist la llum ja que l’èxit de “La Yenka” va enrederir la
sortida del según disc. Les dotze cançons que van gravar Johnny & Charley
en els seus 3 EP's, es van incloure en un LP recopilatori que es va editar
l'any 1965, calia seguir maman de la mamella. És clar que veient que no els
quedava res més que treure van ficar a Johnny,. ja recuperat, sol a l'estudi i
va gravar un altre EP que es va publicar l’any 1966, va estar produït per un jove
Rafael Trabuchelli i francament, va passar més bé desapercebut. Després crearia
un grup sense relevancia Johnny Recourt Quartet i tornaria a Holanda, Va morir
anys més tard, pensem que d’un càncer. Inicialment i com Tony and Charley van
publicar cinc EP 's. Per cert, Charley en realitat es deia Charley Recourt.
Joe & The
Jaguars – Si tuviera un martillo
Joe & The
Jaguars eran un grup sorgit a Espanya, però no eren espanyols, es tractava de
soldats nord-americans, fent la seva mili a la base americana de Torrejón de
Ardoz i que van gravar un únic EP aquí al país. De fet en el
programa ja hem escoltat coses seves. Van acompanyar a Karina amb la que van
gravar un EP i també algún que altre artista de moda a l’época. Joe & The
Jaguars estaven liderats per Joe Bennet, genial guitarra solista i músic ja
experimentat que tocava en el grup de rockabilly dels Estats Units The
Sparkletones i ja havie gravat discos quan va ser cridat a files. Aquí va crear
Joe & The Jaguars. Curiosament van ser fitxats per Hispavox quan la casa de
discos es va assabentar que el cantant Dion De Muti que havia estat el líder de
Dion & The Belmonts abans de començar en solitari, havia vingut a Espanya
l’any 1963 per fer una televisió i va demanar que el portesin a la base
americana per saludar el seu amic Joe Bennet i al informar-se es van assabentar
que aquest cantava, tocava la guitarra i tenia un grup. Si és que no perden
pistonada. Aquesta cançó que escoltem ara i que va ser superversionada, era
"If I Had A Hammer", el gran èxit de Trini Lopez que la va
reconvertir al rock and roll, si bé val a dir que es tot un clàsic del folk
americà i la van gravar molt abans Peter, Paul & Mary.
Micky y Los Tonys –
Multiplicarse
Aquest tema que era
una versió de l'èxit del nord-americà Bobby Darin que ho va interpretar en la
pel·lícula "Quan arribi el setembre" va ser gravada per diverses
bandes espanyoles, però nosaltres us hem portat avui la versió que van
realitzar Micky y Los Tonys, un dels conjunts importants del pop dels seixanta
i que, tot i tenir a Miguel Ángel Carreño conegut com l'Home de Goma pels seus moviments
a l'escenari, estaven realment liderats per Tony del Corral, per això le de Los
Tonys i que va crear el grup l'any 1960 comptant amb Fernando Argenta (guitarra)
que era fill del directe d'orquestra Ataulfo Argenta, Joan Fuster (baix),
Enrique Modolell (bateria) i Toñín com a cantant al qual van substituir per
Micky que tenia només 16 anys, però molta "jeta”. L'any 1961 aconsegueixen
treure’s el carnet vermell, aquell que concedia el sindicat vertical i que
permetia realitzar actuacions com "atracció", però no fer
"ball". Actuaven al Airmen’s Club de la base aèria americana de
Torrejón ja que Micky, fill d'un diplomàtic, parlava anglès. Van tenir una
discografies molt rellevant, primer amb Zafiro i després van passar al nou
segell Novola, encara que també gravarien per Belter i Caudal. Pel grup
passaria també Francisco Ruiz que venia de Los Shakers i va substituir a Fernando
Argenta quan se'n va anar a la mili. Aquest es convertiria en presentador de
televisió, conduint aquells populars programes de divuilgación de la música
clàssica entre la joventut i moriria el 3 de desembre de 2013. Micky l'any 1970
es llança en solitari i Tony del Corral passa a ser guitarrista i director del
grup de Julio Iglesias, allò va significar la fi del grup. Micky gravaria de
nou aquesta cançó en un disc en solitari publicat ja en els anys 80.
Lone Star – Ella te
quiere
Gravat encara com
Conjunto Lone Star l'any 1964 es publica un EP, el tercer de la seva carrera,
amb aquest tema que era una versió del "She loves you" de The Beatles
i que també va incloure "Rezaré" de Ben E King que a Espanya havia
popularitzat Adriano Celentano, "Celia" de l'argentí Leo Dan i
"Di si me quieres" que havia estat un èxit de Brian Poole & The
Tremeloes. Encara publicarien un altre EP com Conjunto Lone Star, abans
d'aconseguir ser definitivament Lone Star, a seques. També va ser l'últim disc
que van gravar abans de la incorporació de Joan Miro que va substituir a Willy
Nab, abans ja s'havia marxat Enric Fuster i en aquest disc eren un quartet: Pedro Gené,
Willy Nab, Rafa de la Vega
i Enrique López. Avui a Lone Star se'ls coneix en el món musical com La Leyenda i nosaltres sempre
hem estat convençuts que van ser el millor grup espanyol dels seixanta i part
dels setanta. Per Lone Star a finals de la dècada van començar els canvis i van
passar per la banda Álex Sánchez, Sebastià Sospedra, José María Vilaseca
"Tapi", Luis Masdeu, Ricardo Acedo, Jerónimo Martínez i altres. La
seva història musical és intensa, cal destacar que van ser l'únic grup espanyol
que ha actuat en un portaavions nord-americà, el JFK, el Nadal de 1970 i
destacar que l'any 1982 van realitzar un concert davant 120.000 persones a la
recta de l'Estadi, a Montjuïc, amb Eric Burdon. L’any 1996 i després de
publicar "Hacia el futuro", Lone Star es desfan definitivament, si bé
ara sembla que Pere Gené (a la foto) torna de nou, encara que aquesta vegada en solitari i
comptant amb Kitflus i David Palau, publicarà un àlbum titulat “Boomerang”.
Los Mustang –
Conocerte mejor
Amb tota seguretat,
els millors versioners de The Beatles a l’Espanya dels seixanta van ser Los
Mustang, la banda liderada per Santi Carulla i aquest tema amb que escoltarem a
El Temps Passa... i la música queda d’avui, es trobava en un dels seus millors
EP 's, publicat per EMI l'any 1964, encara que el tema estrella va ser "Ma
vie" d'Alain Barriere. També es van incloure “Un mundo sin amor” que era
del duet britànic Peter & Gordon i “Y volvamos al amor” de Marie Laforet.
La canç´p que escoltarem ara va ser composada per Lennon i McCartney l'any 1964 per a la banda sonora del film
"A Hard Day's Night" de 1964 i es va publicar el 10 de juliol de
1964, però com solia passar en el tàndem de compositors, encara que només va
ser un d'ells qui la va escriure, al registrar-la consten tots dos, en aquesta
ocasió va ser John Lennon qui va escriure "I should have know
better". La veritat es que Los Mustang tenien una ventatge sobre els seus
companys de profesió i és que ells, mitjançant gestió del segell EMI van signar
un contacte amb Brian Epstein que els autoritzave a gravar les cançons dels
Beatles a Espanya i en moltes ocasions abans de que es publiquesi la versió
original. Aixó va fer que Los Mustang amb temes com “El submarino amarillo” o
“Obladi Oblada”, la seva versió tingues xifres de vendes al pais molt superiors
a las del nois de Liverpool. Per cert en els seus començamens i quan eren un
grup instrumental sense cantant, van participar en el concurs “El show de las 2” que presentava Joaquín Soler
Serrano, la segona posició creiem que va ser per Los Sírex. Els Mustang són
l'única banda de pop dels seixanta que fins a la seva dissolució l'any 2000 van
mantindre els mateixos components originals. Los Mustang eren Santi Carulla,
Tony Mier, Marco Rosi, Tony Mercadé i Miguel Navarro. Tenim que reconeixer que Los Mustang van ser un dels millors
i més venedors grups del Estat, entre 1964 i 1970 cap disc senzill o EP de Los
Mustang va vendre menys de 25.000 exemplars, arribant als 130.000 amb aquell on
es trobava el "Submarino amarillo". Per cert, Marco Rosi va ser el
delegat de la Mitsubishi
a Catalunya, a la seva divisió d’aparells de vídeo.
Los Ídolos – ¿Cómo
lo haces?
Ara escoltarem a Los
Ídolos, una banda de transició que després de gravar tres EP's es va
reconvertir a The Canaries i aquests després serien Los Canarios, la millor
banda de soul espanyola de tots els temps al costat de Conexión i Doble
Dinamita. El cantant i guitarra de Los Ídolos va ser Eduardo Bautista, el que
va ser polémic president del SGAE. La història comença l’any 1961, quan Teddy
crea Los Diablos del Rock en la seva Gran Canària natal, al costat de José
Manuel (baix), Germán Pérez (guitarra solista) i Tato Luzardo (bateria).
Després van canviar al baixista per Rafael Izquierdo i passarien a ser Los
Ídolos ja que diables havia molts en el territori musical espanyol i s’en van
anar cap a Madrid, però veient que la cosa no rutllava es van venir a Barcelona
i van fitxar per Belter. Van gravar al Casino de l'Aliança del Poble Nou amb la
bateria embotida en una llotja per fer acallar el seu so i tot en directe,
d'una tacada i sense públic, això si. La reverberació de les veus es va fer als
lavabos, on hi habia eco natural. Los Ídolos en els seus tres EP’s van
versionar cançons de Beatles, Searchers i Gerry and the Pacemakers cantat-les
en anglès i castellà. També van gravar un tema composat per Teddy Bautista "Toma mi
mano" que és el seu debut com a compositor i que escoltarem un altre dia.
A Catalunya van ser descoberts per un empresari nord-americà anomenat Dudley
Cooper que els va proposar marxar al seu país i ells van recollir els estris i
se'n van anar a les USAS aquestes de les barres i estrelles, convertits en The
Canaries. Aquest tema és de 1964, any en què van gravar els seus tres únics
discos. Aquest va ser el primer i es tracta d'una versió del "How do you
do it?" de Gerry and the Pacemakers, un grup pertanyent a l'escuderia de
Brian Epstein. La peça va ser escrita per Mitch Murray. Totes les cançons que
van gravar Los Ídolos es van recollir en un CD editat l’any 2004. Si mireu la
caràtula del disc, Teddy Bautista es el que es trova a sota, a la dreta.
La Música que es Feia en Català
Núria Espert –
Surabaia Johnny
L'any 1967 l'actriu Núria Espert
va publicar amb el segell Concentric un EP titulat "Canta Bertolt
Brecht" en el què va versionar al català quatre cançons del cantautor
francès. La veritat és que ja ho hem dit en diverses ocasions, els cantautors i
artistes catalans de la
Nova Cançó van prendre pràcticament sempre com a referència a
la gent de la chançon francesa, mentre que els grups i conjunts miraven cap a
la música anglosaxona. Núria Espert no va ser una excepció. En aquest EP del
que us extraiem aquest tema que ocupava tota la cara A, es van recollir dues
cançons més a l'altra banda “Cançó dels vuit elefans” i “Cançó del fum”, la que
sona hora va ser adaptada al català per Josep Maria Espinas, mentre que de les
altres dues es va encarregar C. Serrallonga. La direcció musical va estar a
càrrec de Francesc Burrull i Núria Espert va comptar amb una banda de luxe:
Fernando Orteu a la guitarra, Josep Andreu a la flauta, Miquel Badia al trombó,
Enric Ponsa del Latin Quartet al contrabaix, Juli Pañella s'encarrega del
clarinet, Robert Armegol de les percussions i el mateix Francesc Burrull del
piano. L'actriu i directora Núria Espert va néixer a Hospitalet de Llobregat
l'11 de juny de 1935 i la seva consolidació professional li va arribar l'any
1954 quan va haver de substituir a l'actriu Elvira Noriega a "Medea",
al Teatre Grec de Barcelona. En el 59 va crear la seva pròpia companyia i la
seva carrera professional ha estat plena d'èxits i reconeixements. Encara que
la seva vida professional s'ha centrat en el teatre, ha participat en unes
quantes pel·lícules, entre elles “La ciutat cremada”.
Mercé Madolell –
Eren trenta innocents
L'any 1966 la
cantautora Mercè Madolell va gravar un EP també per al segell Concentric on es
trobava aquest tema i que es tracta d'una versió del cantautor i poeta francès
Jean Ferrat que la va titular originalment "Nuit et brouillard". La
veritat és que les lletres de Jean Ferrat sempre tractaven de temes socials i
sobretot de l'ocupació nazi a França i la deportació de jueus, com és la
temàtica d'aquesta cançó. En el disc també es van incloure "Visca!"
Que així mateix era de Jean Ferrat (a la foto), "El Guardià del far" versió d'una
cançó de Jean Prévert i "El bar de tants nits" que va ser una
composició de Guy Béart, L'adaptació de les lletres la va realitzar Josep M.
Espinàs i els arranjaments i la direcció musical, així com la producció va ser
del Mestre Francesc Burrull. Mercè Madolell actuava habitualment amb Els Setze
Jutges si bé nosaltres no estem segurs que fora component oficial del grup. En
la seva carrera cal destacar un memorable recital que Els Jutges van oferir el
13 de març de 1968 a
la sala Price, de Barcelona, era un festival que va tenir molts problemes per
poder dur-se a terme ja que, encara que no es podia dir, era a benefici de la
clandestina Comissions Obreres i que es va suspendre en dues ocasions i
finalment es va muntar en tan sols setanta-dues hores, Va ser un èxit i al
carrer es van quedar més de 400 persones que no cabien al local i els
aforaments en aquelles èpoques, més o menys es complien. Mercè Madolell, igual
que els seus companys que van actuar aquell dia, no van cobrar. També van pujar
a l'escenari Maria Amèlia Pedrerol, Pi de la Serra, Rafael Subirachs, Guillem d'Efak i Raimon.
Cal afegir que Mercè Madolell Aragonès actuava en moltes ocasions a La Cova del Drac. Creiem que va
gravar tres discos per al segell Concentric i també va incloure algun tema en
recopilatoris. Per cert, sembla ser que es troba en una residència d’avis a
Santa Eulalia, a l'Hospitalet de Llobregat, calculem que deu tindre al voltant dels 70 anys i tot i tindre
problemes d’artrosis, ho porta molt bé. Salutacions Mercè.
Són Tres –
l’Emigrant
Aquest tema que
molts encara recordaran en la gran versió que va realitzar Emili Vendrell, era
música d'Amadeu Vives i lletra de Jacint Verdaguer, Mossen Cinto. Es tractava
originalment d'una obra escrita per a l'Orfeó Català que la van estrenar el 8
d'abril de 1894. Amb el pas dels anys la cançó es va convertir en un cant de
nostàlgia per a tots aquells exiliats que a causa de l'incivil guerra van haver
d'abandonar la seva Catalunya natal i emigrar a terres estrangeres. Avui
representa tot un símbol de la nostra identitat. La música la va escriure
Amadeu Vives al seu pis del carrer Aragó, a Barcelona, feia pocs mesos que
havia mort la seva mare i això va influir en el toc de nostàlgia que ofereix.
Aquesta versió que ara escoltarem a El Temps Passa… i la música queda, ens la
portan un tercet que van gravar un disc de quatre cançons en catalán mitjançant
DDC que era un subsegell de Discophon i fent-se dir Són Tres, peró ells eran en
realitat el grupo Los Guacamayos que sempre van cantar en castellà, però aquí
van voler incursionà en el mercat en català. Los Guacamayos eren catalans, de
Barcelona. Creiem que d’Hostafrancs, però no estem segurs, per tant no ens feu
massa cas. Mario recorda haver sentit parlar al seu pare de que ell els
coneixia i l´hi agradaven. De fet al pare li agradaven i molt els
bolerets. Los Guacamayos es van
inflar d’actuar a les televisions de molts països d’Europa. Ja en els anys
setanta van gravar un disc acompanyan a Núria Feliu, tot ell ple de boleros. La
veritat es que no hem trovat información d’ells per Internet, pero us podem dir
que en els noranta encara treien discos si be des de els vuitanta eren ja un duet,
sols eren Albert i Narcís Vidal, no recordem el nom del tercer. En aquest disc,
amb molta càrrega jazzística, la dirección musical va estar a carrec del Mestre
Francesc Burrull i les adaptacions de les lletres van ser de Lleó Borell. També
es van incloure “Mademoiselle de París”, “Records d’Ipacarai” i “Torna a
Sorrento”.
Fernando Orteu y su
Conjunto – María ninguem
Abans us hem parlat
d’ell o ara aquí el teniu. Fernando Orteu és un dels grans de la guitarra
surgits des de Catalunya. Aquesta cançó, compossada per el brasileiro Carlos
Lyra, també va ser molt ben versionada per Luis Aguilé i fins i tot Cliff
Richard la va gravar en castellà. Nosaltres us l’hem extret d’un dels seus
EP’s, el titulat “Bossa Nova” que Fernando Orteu, aquest mestre de la guitarra
elèctrica, va publicar l’any 1963
a través del segell SAEF i en el disc ens demostra que
seguia sent un gran anamorat del jazz, pero incursionava amb un génere germa,
la bossanova. També va trevallar durant
molt de temps com Fernando Orteu y su Orquesta i a l'orquestra és trovaban Lleó
Borrell (piano i arranjaments), Sebastià Albalat (orgue), Frank Dubé (acordió),
Domingo Portugués, Ricard Roda i Enric Folgueras als saxos, Josep Matas
(vibràfon), Eduardo García (contrabaix) i Joan Antoni Calvet (bateria). Com
Fernando Orteu y su Conjunto va acompanyar a molt artistes, entre ells ara
recordem un grapat de bons discos gravats acompanyan al xiulador Kurt Savoy.
Uns altres a qui van acompanyar van ser la cantant de color Pilar Morales,
Gloria, el Dúo Rúbam, María Cofán, el cantautor basc Benito Lertxundi i uns
quans altres. Junt amb Manuel Cubedo i Ramón Falcó, van ser considerats els
millors guitarristes de sessió de la seva época. Per cert, es deie que aquesta
cançó era la preferida de Jacqueline Kennedy.
Tornarem a la
península escoltan una cançó que tot i tenir una lletra que podríem considerar
polémica per l’època, va passar la censura franquista.
Manolo Diaz –
Postguerra
Abans parlàvem de
Manolo Diaz que quan va deixar a Los Polaris es va llançar ja definitivament en
solitari amb temes s cavall entre el pop i la cançó d'autor. Aquest es va
incloure en el seu primer àlbum titulat "Retablos", gravat a França i
publicat per Sonoplay l'any 1967. D'ell es van extreure tres discos petits,
aquest va ser el primer d'ells i el tema és una crítica a la societat de
l'època i la veritat, tenint en compte la lletra, no entenem com aquella fèrria
censura franquista la va deixar publicar, per molt menys van censurar altres cançons i
discos. També van incloure dues peces més “Bibi” i “Vino una ola”. Després Manolo Diaz va
passar al segell Barclay i va treure un munt de discos petits, no va ser fins
l'any 1972 que publicaria un nou àlbum "A Divided Family" que aquest
i tot i estar cantat en anglès, si va ser censurati en el seu moment només es
va publicar a França. Trauria l'any 2003 un doble disc recopilatori a través de
Rama Lama titulat "Manolo Díaz. Todas sus Grabaciones" que també va
incloure el disc censurat al complet. Havia militat primer amb Los Sonor i va
compaginar la seva carrera en solitari amb la de productor i compositor,
escrivint un munt de cançons per a Los Pasos, Los Bravos, Manolo Pelayo,
Dyango, Massiel i molts altres. Manolo Diaz va néixer a Oviedo l'any 1941 i
després es va convertir en executiu de diversos segells discogràfics, entre
ells CBS, sent president del segell per a Espanya i Portugal, vicepresident de
Sony Music Europa, president de Polygram per a Amèrica Llatina i president de la Federació de la Indústria Fonogràfica
d'Amèrica Llatina. A la foto Manolo Diaz amb el cantant José Manuel Soto.
Benito Moreno –
España huele a pueblo
El cantautor sevillà
Benito Moreno és avui dia recordat per haver realitzat la cançó que és sintonia
del programa de ràdio "El Larguero", però aquest tema que us hem
seleccionat per escoltar ara a El Temps Passa... i la música queda és
possiblement el millor que gravaria Benito Moreno al llarg de la seva carrera.
Els arranjaments d'aquesta cançó van estar a càrrec dels nois de Triana, encara
que amb la cançó ens anem i molt de temps ja que es va gravar en els Estudis
Kirios de Madrid l'any 1975 i el va publicar Movieplay que el editaria en
single amb "Sevillano" a l'altra cara, el mateix any. La cançó es va
incloure posteriorment a l'àlbum "Romances del Lute i otras
canciones" del 2004.
Massiel – El era mi
amigo
Aquesta es una de
les bones cançons de Massiel i la va interpretar en una pel·lícula
protagonitzada per Bruno Lomas i Pilar Velázquez, on també surt Massiel junt a
Micky (tots dos a la foto) i en el film la acompanyen en les actuacions Los Tonys. La pel·lícula va
ser dirigida per Víctor Auz l’any 1967 que en principi era guionista i aquest
va ser l'únic film que va dirigir, però sempre s'ha dit en el mundillo musical
i cinematogràfic de l'època que amb "Codo con codo" van voler fer una
segona part de "Megaton Ye-Yé". Per cert “Codo con codo” ens fa un
recorregut per les sales i clubs del Madrid d’aquells anys, amb locals que
veritablemenet existien com Consulado, Piccadilly i el Royal Bus. La
"Tanqueta de Leganitos", com es coneixia a Massiel, va representar a
Espanya per accident al festival d'Eurovisió de 1968 i un 6 d'abril de 1968,
Mario ho recorda per que aquella nit de dissabte es trobava d’acampada amb uns
companys de la colla del carrer Bassegoda a Santa Coloma de Cervelló, dons bé,
Massiel va guanyar interpretant una cançó del Dúo Dinámico que havia de cantar
Serrat, però aquest va decidir en l'últim moment que si no ho feia en català,
dons no la cantava. És clar que segons va explicar Massiel en un programa de
televisió i Serrat no ho va desmentir, Banca Catalana va posar a la seva
disposició dos maletins amb diners i com el Noi sabia que tenia moltes
probabilitats de no poder tornar al país, suposem que devia pensar que les
penes amb pasta gansa són menys penes. De fet a Espanya va poder tornar en
aquella ocasió, però va ser vetat durant molts anys a Televisió Espanyola, en
aquell temps la millor televisió del país i l’única. Massiel es diu en realitat
María Félix de los Àngeles Santamaría Espinosa i va néixer a Madrid el 2
d'agost de 1947. De fet i tot i bones cançons editades posteriorment com
"María de los Guardias", Massiel viu del record del "La La La", però gairebé ja
ningú es recorda del Trio La La
La que la van acompanyar, de fet tenien que acompanyar a
Serrat. Oi que no? La veritat es que el Trio La La La van tindre problemes
amb Massiel i aquesta no les va voler per la gira que va fer despres
d'Eurovisió. Més tard van ser contractatades per Julio Iglesias i amb elles va
guanyar a Benidorm l'estiu del 68 amb "La vida sigue igual", es clar
que Los Gritos també van tenir a veure en el triomf. El Trío La La La així mateix, van estar
amb Julio Iglesias a Eurovisió, l’any 1970. Nosaltes només recordem el nom
d'una d'elles, la menys agraciada físicament que era Merche Valimaña. Aquí al
blog veureu una foto de Mario Prades amb Massiel, fent-li una entrevista.
Los Bravos – Sympathy
Amb músics de Mike
& The Runaways i Los Sonor, és va crear Los Bravos que primer es tenien que
dir Los Nuevos Sonor, però despres d’una campanya publicitaria es diu que les
fans van triar el nom de Los Bravos, la veritat es que tot va ser un montatge
d'Alain Milhaud que els va produïr i buscar cançons adequades per a ells i
sobretot gràcies al "Black is black", es van convertir en un dels
conjunts més importants dels 60. Quimet sempre els anomena Els Senyors Black is
Black, des de que en un concert els va escoltar tocar aquest tema quatre o cinc
vegades. Cal reconèixer-li el mèrit a la cançó que es va classificar fins i tot
en el segon lloc en les llistes del Billboard americà. Nosaltres avui a El
Temps Passa... i la música queda, us portem aquesta peça que Mario considera la
de millor qualitat musical en tota la carrera dels Bravos que va ser editada
en un EP de 1967 i que va ser l'últim disc amb aquest format, a partir d’aquell
moment ja solsament gravarien singles i LP’s. L’any 1969 Mikel Kogël abandona
el grup per començar com a solista,passa a anomenar-se Mike Kennedy i és
substituït per Robert Wright que al seu torn seria canviat per Andy Anderson,
germà de Jon Anderson, cantant del grup britànic Yes i canviant el seu estil cap
a un rock-funky. A principis dels 70 es van separar per a tornar en diverses
ocasions. Alguns dels seus membres s'incorporarien a Zebra. Actualment i des de
principis d'aquest segle, estan en actiu. Una curiositat, a les seves primeres
gravacions no tocaven ells, ho feian músics d’estudi. Us explicarem un altre,
els nois no volien gravar el "Black is black" i va ser Alain Milhaud
qui els va obligar a fer-ho. Sempre van estar envoltats de perafernalia
promocional, fins i tot quan es va suïcidar Manolo, l'organista i va ser
substituït per Jesús Gluck, a aquest el van treure per televisió amb un casc de
guerrer medieval al cap perquè ningú sabés qui era el nou organista fins a la
seva presentació oficial, tot pur teatre i no us diem rés dels vestidets que els
hi posaven a les pelis, en van fer dues. A la foto Montse Aliaga amb Mike Kennedy.
Los Sírex – Que te
deje de querer
Aquesta cançó que
escoltarem avui per acabar El Temps Passa... i la música queda, és una de les que més
ens agraden de Los Sírex. Es trobava en un EP de l’any 1964, al costat de
“Ciao, Amigo” d’Adriano Cellentano, el clàsic americà “Jambalaya” que va gravar
fins i tot Fats Domino entre d’altres i “Motivo de Amor” que es una versió de
l’italià Pino Donaggio que també la va gravar en català. Los Sírex eren Antonio
Miquel Cervero conegut com Leslie (cantant), Guillermo Rodríguez Holgado
(baix), Manolo Madruga (guitarra), Luis Gomis de Pruneda (bateria) i Josep
Fontseré (guitarra rítmica) ells van ser Los Sírex, un dels grans conjunts
espanyols dels seixanta que malgrat d'interpretar versions, com estava manat en
aquella època, van saber aconseguir l'èxit a tot Espanya tocant també cançons
pròpies. Per cert, el primer cantant de Los Sírex va ser Santi Carulla que per
recomenació del seu pare i després d’una actuació al Tropicana de Castelldefels,
els va deixar i s’en va anar a Los Mustang. No acabarem sense dir-vos que per
Los Sírex han passat un quans músics més, entre ells Tony Mier, Oscar Janot i
Quique Tudela. Luis i Manolo van morir l’any 2012, al setembre i amb pocs dies
de diferencia.
Conclou El Temps
Passa... i la música queda per avui, però abans de marxar-nos, us deixem amb
companyia de La Xarxa
de Comunicació Local i totes aquelles emisores que emeten el programa.
Vídeo de l'actuació de Els Grills a Constantó l'estiu de 2013.
La cançó es el "Yellow river" de Christie.
Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades i ara tencarem la paradeta dient Adéu-siau.
Quimet Curull i
Mario Prades
Dos tronats que
ancara tenen il•lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario