A la secció dels
Anuncis dels Nostres Records avui parlarem de menjar, d'omplir la panxa, la
veritat és que a nosaltres sempre ens ha agradat això del "llantar" i avui ens
deixarem portar a gust. A la
Música que es feia en Català escoltarem a Lita Torelló, el
valencià Michel interpretant en la nostra llengua un tema francès, al costat de
Els de la Torre
i la jove, en aquella època, Maria Amélia Pedrerol, però a El Temps Passa... i
la música queda també recordarem el passat musical, els anys seixanta gràcies a
Conchita Velasco, el Dúo Dinámico, Los Llopis, Miguel Ríos i un munt més
d'artistes que compartirem des de La
Xarxa de comunicación local i totes aquelles emissores que
emeten el programa. Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades i per començar
us portem a Li Morante acompanyada de Los Sonor que ens cantará l’historia de
un disabte per la nit.
Obrim la Paradeta
Li Morante con Los
Sonor – Sábado noche
Avui anem a començar
el nostre viatge pels records escoltant aquest tema que us extraiem del que va
ser l'últim disc de la cantant andalusa Li Morante, un EP que es va publicar
l'any 1964, el cinquè que treia, i en el qual la cançó estrella va ser “No
tengo edad para amarte” de la cantant italiana Gigliola Cinquetti, amb la qual
va guanyar l'edició d'aquell any del Festival de San Remo i també el
d'Eurovisió. De fet les quatre cançons van participar en el San Remo, aquesta
que escoltem ara va ser defensada per Bruno Filippini i també es van incloure
“Un beso pequeñísimo” que no recordem qui la va cantar i “Esta noche no, no,
no” que va defensar Remo Germani. En aquest enregistrament Li Morante va
comptar amb Los Sonor com a grup d'acompanyament. Dolores
"Li" Morante va ser una noia Ye yé que es va retirar quan es trobava
a la cresta de l'ona, després d'una carrera curta, però plena d'èxits. Li
Morante va treure cinc EP’s que van
funcionar molt bé i la van portar a ver gires per l’estranger. Fins i tot va
signar, amb l'autorització del seu pare, aixó si, ja que era menor d'edat, un
contracte d'aquells lleonins amb Cesáreo González per fer cinc pel·lícules de
les quals va filmar sols "Objetivo las estrellas" que es va estrenar
el 17 de maig de 1963. Li Morante estava plena d'il·lusions i era jove, tot
just 16 anys, però el cinema i un contracte signar per el seu representant
sense consultar-li per actuar al cabaret Pasapoga de Madrid al costat de Lina
Morgan, van fer que trontollés la seva il.lusió, això de besar-se perquè ho
deia el guió estava en contra de les seves conviccions morals i la veritat, actuar a un cabaret també. Va parlar amb el seu pare i aquest va recuperar els
contractes pendents, pagant, com està manat i ella va tornar a la seva Granada
natal, però va perdre tot el que havia aconseguit guanyar en les gires
realitzades per Amèrica Llatina i molt més, però supossem que el pare ho va
pagar a gust. Les seves fortes conviccions religioses van fer que s'incorporés
a l'Opus Dei, on ancara avui milita. Per cert Li Morante i Gelu van començar
casi al mateix temps i les dos deixan anar els cridets que van
caracteritzar-les, sobre tot a Gelu que va tindre una carrera molt més llarga.
Ens agrada Li Morante i si nosaltres admirem alguna cosa, és a la gent que sap
mantenir-se fidel a les seves conviccions.
Conchita Velasco –
Las Vegas
Durant un munt de
temps es va estar parlant del EuroVegas que finalment no s'instal·larà ni a
Madrid ni a cap lloc, però si semble que tindrem BCN World a Tarragona, tot i
que uns quans curts de gambals prefereixen que no s'instal·li a la provincia ni
es disposin d'aquests llocs de treball tan necesaris, adduint una sola cosa
coherent que no diuen obertament, clar, que no ha estat una idea d'ells.
Nosaltres hem decidit posar-vos aquest tema de la noia Ye Yé per excel·lència,
encara que realment de Noia Ye Yé, Conchita Velasco no es pot dir que en tingués
molt. L’any 1966 Conchita Velasco va publicar aquest tema composat per Augusto
Algueró, en un EP editat per Belter i en el qual també es trovaben "Yo no
quiero jugar con el amor”, “Hoy he sabido" i "Hoy como ayer" que
aquesta, si no ens equivoquem, ja l’hem escoltat a El Temps Passa… i la música
queda. Es tractava de seguir recollint la collita de la "Chica Ye-Yé", també una
composició de Algueró, encara que no la va compondre per Concha, con ja us hem
dit en diverses ocasions, ho va fer per a la cantant Rosalía. Discogràficament
Conchita Velasco mai va tornar a aconseguir un altre triomf igual, "La
noia Ye-Yé" li va posar a Concha el llistó massa alt, encara que en aquest
tema deixa anar la seva força Ye-Yé amb tocs de blues i queda bé. Val a dir que
aquesta cançó no es massa recomenable per els que pateixen ludopatia,
però el que reflecteix la canço sobre escurar-te les butxaques es veritat i ho
podeu comprobar també en el diseny del centres comercials actualment, si bé als
casinos de Las Vegas ho van sapiguer veure desde el principi. Estan disenyats
de tal manera que trovar la sortida del casino costa moltissim, tot el camins,
en aquest cas, no portan a El Temps Passa… i la música queda, tots els camins
al casino portan al joc. També és veritat que a Las Vegas et cases o et
divorcias com si fossis al mercat a comprar la fruita, però això no només passa
a Las Vegas, Tijuana, a Méxic, per posar un exemple, també és així. Glòria, la
cosina de Mario que estava casada a l'Espanya de la dictadura, es va anar amb
el seu nuvi a Tijuana i allà es va divorciar del seu marit espanyol, quan aquí
el divorci era una cosa de ciència ficció i es va casar amb Preston Leroy
Gisell, Per això va poder entrar als Estats Units com a ciutadana nord-americana.
Dúo Dinámico –
Quisiera ser
Ara a El Temps
Passa… i la música queda escoltarem a Manolo i Ramón en una de les seves grans
cançóns "Quisiera ser". El Dúo Dinámico va néixer a Barcelona el 28
de desembre de 1958. La primera actuació en públic la van realitzar al programa
"La comarca nos visita", de Ràdio Barcelona. En aquest moment van
voler dir-se The Dynamic Boys, però el presentador del programa, Enrique
Fernández, els va presentar com Dúo Dinámico. Manolo dela Calva i Ramón Arcusa van acceptar
aquell canvi de nom i així han entrat a formar part de la història de la nostra
música. Fa un temps vem obrir la polèmica quan el nét d'Enrique Fernández es va
posar en contacte amb nosaltres per demanar-nos que aclarisim el tema sobre el
fet, sembla ser que errat, de que el seu avi no sabia anglès, però Manuel de la Calva, tot i que estem en
contacte, no ens a confirmat ni desmentit res i el seu nét al qual li hem
demanat unes dades per a comptar una part interesant de la vida d'aquest gran
radiofonista que va ser el seu avi a La Parrafada sobre ell, tot i que ens va enviar
material gràfic, no ens ha fet arrivar la informació, per tant la polèmica
seguirà aquí, sobre la taula ja que nosaltres res més podem dir i la secció
especial pendent. Per cert que "Quisiera ser" va ser el títol del seu
musical. Suposem que el Dúo Dinámico no han de ser excessivament
supersticiosos, nosaltres almenys no ho som i és que aquest EP on es trova
"Quisiera ser" va ser el disc 13 dels que van publicar. Lagarto,
lagarto. Creua els dits i toca fusta.
Los Llopis –
Rockabillidad
L'any 1960 Los
Llopis van gravar aquesta versió del "Rockabilidad", un tema ple de
rock and roll que curiosament va ser eclipsat a Espanya per "La Pachanga" que es va
incloure en aquest mateix EP al costat de "Basta Arturo" i "Amor
de niños". La veritat és que tot i que Los Llopis eren un grup de rock
pioner, la discogràfica i degut al fet que ells eren cubans, a Espanya va
potenciar molt més "La
Pachanga" i va ser el seu gran èxit al nostre país,
encunyant el terme "patxanguer" per definir cançons horteres o
excessivament comercials. Los Llopis van ser els primer en fer rock’n’roll en
espanyol al estil americà. Es van crear a Cuba l’any 1951 i inicialmente es van
fer dir Cuarteto Llopis-Dulzaides, quan el músic Ñico Rojas va presentar als
Germans Llopis (Frank i Nolo) el pianista Felipe Dulzaides. Amb el rock and
roll, els turistes nord-americans a Cuba van començar a demanar que toquessin
peces amb aquest ritme i van sorgir els primers rockers a l’illa. Orquestres
com la dels Hermanos Castro (cap d'ells es diu Fidel ni Raul, no us
confongueu), Orquesta Aragón o la Sonora Matancera amb Celia Cruz inclouren rock
and rol al seu repertori, aixó si, molt orquestrat i amb caire caribeny. Però
Los Llopis van ser els primers que van gravar rock and roll en castellà prenent
com a referència a Bill Haley i els pioners. Més tard es van traslladar a Mèxic
i després es van vindre cap a Espanya
Los Gatos Negros –
Ven Johnny ven
Es van crear l’any
1958 i va ser una idea d'Ernesto Rodríguez i Manuel SanFeliu. Van
debutar a l'any següent dient-se Catch es Catch Can. Es va incorporar Francis Rabassa, el pianista
Carlos Maleras i el trompeta i guitarra José María Mesa. Rabassa va deixar el
grup i entra Piero Carando que venia dels Pájaros Locos. Pels Gatos Negros van
passar bons músics del panorama català. A partir de l’any 1965 es van anar
produint canvis continuos pel grup i van passar per Los Gatos Negros: Quique
Tudela, Frank Andrada que procedia de Los Albas, la cantant i actriu Mone i altres.
Ells es van desfer l’any 1971, per
tornar en els 80 i de nou al segle XXI.Actualment el grup l'integren Frank
Andrada, Ernesto Rodríguez, Mark Cuevas, Valentí Adell i Quique Tudela que
paralel·lament també toca amb Los Salvajes i amb el Clan Gatos-Salvajes. La
cançó que estem escoltant “Ven Johnny ven” és una versió del clàssic del rock
and roll "Johnny B. good", una composició de Chuck Berry que també va
ser el primer en grabar-la i és va publicar dins d’un EP del segell Vergara
l’any 1965 i un euro per Quimet que ja està reclamant-lo per que ell la ha
tocat. En el disc també es troben "He nacido para tí" de Pino
Donaggio, "Te recuerdo" que és una composició de Carles Maleras,
component de Los Gatos Negros i “No debí besarte nunca”. Per cert, creiem que
Piero Carando i Carles Maleras ja són morts.
Los Caliope – Joven
enamorada
Aquest grup valencià
amb noia al capdavant va ser un dels primers grups espanyols que podem dir van
fer duduá, allò que els americans anomenaven doo wop. Només van gravar un disc
del que ara us hem extret aquesta peça que estem escoltant a El Temps Passa...
i la música queda. Aquest disc, un EP amb quatre cançons es va publicar l'any 1960 a través del segell
Discophon i també va recollir "Yo te diré" que es va fer molt famosa
quan es va incloure, en la seva versió original del any 1947, a la banda sonora de
la pel·lícula "Los últimos de Filipines", "Goodbye, My
Love" que era de Torrebruno, "Baby, Baby" composada per Jack
Scott i la que sona ara, la versió que ens fan Los Calíope del "A Teenager
in Love" que van portar a l'èxit els nord-americans Dion and The Belmonts
i que va ser escrita per un tàndem d'or, els compositors Doc Pomus i Mort
Shuman. Poc us podem dir de Los Caliope, tret que la noia es deia Maria Elvira, dels tres
nois no recordem el nom, encara que podem dir que també cantaven. Les quatre
cançons d'aquest EP van ser recuperades molts anys després en un CD
recopilatori de música valenciana titulat "Grupos valencianos de los 60 i
70 vol, 7". En aquest àlbum també es van incloure temes de Los Neptuno,
Los Bambinos, Los Pics i Los Melódicos.
Els Anuncis dels
Nostres Records
Avui els nostres
anuncis es centraran en la cuina, el tiberi, perquè nosaltres sempre hem
confessat que som uns triperos i això de menjar és una cosa que ens agrada.
Mahonesa Solís
Quan parlem de
cuinar, un dels productes bàsics que no poden faltar al rebost de la cuina Quin
és? Dons l’oli. A Catalunya tenim la denominació d’origen Siurana, un oli de
molta qualitat fet amb olives arbequines. Cal tenir en compte que amb oli també
es fa la maionesa i el bon allioli. Però la marca Solis que va ser de les pioneres
oferin maioneses ja fetes, a més a més ens regalava receptes de cuina en els
seus anuncis, en aquest que us hem seleccionat avui per escoltar a El Temps
Passa... i la música queda, ens ensenyan com fer uns macarrons a la cubana. Després va comercialtzar altres producte com el tomàquet fregit.
Quimet confesa que l'hi agrada mes el allioli i fet a casa per ell, amb el morter
i a mà. Aquell al que li dons la volta am la mà de morter clavada i no cau.
Però ja sabeu que als restaurants avui en dia aixó els hi tenem totalment
prohibit, l’ús del ou per salses està molt controlat per estalviar-se coses
perilloses per la salut com la salmonela. És clar que també tenim polémica amb
l’oli d’amanir i les cetrilleres.
Arroz Brillante
Dues de les grans
actrius del cine espanyol dels anys seixanta i setenta que ja no estan entre
nosaltres, las genials i recordades Florinda Chico (Don Benito, Badajoz, 24
d’abril de 1926 - Madrid, 19 de febrer de 2011) i Rafaela Aparicio de veritable
nom Rafaela Díaz Valiente (Marbella, Málaga, 9 d’abril de 1906 - Madrid, 9 de
juny de 1996), també es van dedicar en diverses ocasions a la publicitat, fent
masses vegades de minyones amb un parlar més aviat curtet, molt allunyat de la
seva realitat, però és el que es venia. Ara us portem l’anunci del Arroz
Brillante, una de les primeres marcas en vendre un arròs que no es passava a la
paella i al que, com elles expliquen, hi tenies que afegir molta més aigua del
normal, pero estave molt bó, ens deien. Arroz Brillante segueix al mercat i ara
tembé venen plats precuinats d'aquests que s'escalfen al microones.
Gallina Ponedora
White Link
Perquè us poseu en
situació, aquest anunci promociona la venda de gallines ben vives, això si
ponedores i de la marca White Link ja que així i amb la gallina a casa, els ous
són frescos, molt frescos, de fet acabats de posar i de la gallina al plat.
Nosaltres recordem un “slogan” de l’época que deie “¡Gallinas en tu patio y
huevos frescos en tu cocina”. L'àvia de Mario posseïa a la part de darrere de
casa seva, una planta baixa a Sants, al costat del carrer Badal, avui Avda
Brasil, un galliner privat amb gallines, conills, ànecs i cobaies per a l’ús de
la seva cuina i les de la família. Amb les pells de conills i cobaies Mario
havia tingut abric fets a mida gairebé cada any de la seva infància. A més i
durant la guerra civil espanyola el consolat argentí va col·locar un cartell a
la façana de la casa perquè la policia i funcionaris de l'estat sabessin que hi
vivien ciutadans argentins i no els espolia-sen el galliner, com solia passar
moltes vegades.
Conservas Miau
De Galícia vénen les
millors conserves, segons ens adverteix aquest anunci que ens diu “Conservas
Miau, Lo mejor del mar” i cal tenir en compte que l’empresa Bernardo Alfageme
amb més de cent anys d’historia i que va comercialitzar les Conserves Miau, era
un dels grans de les industria conservera gallega. A nosaltres aixó de dir-les
Miau sempre ens a fet molta gracia. De fet les conserves marca Miau encara
estaven al mercat i vem escoltar que fa sis o set anys la casa Bernardo
Alfageme volia comprar la marca Calvo, un altre histórica de les llaunes de
conserves, la veritat es que no tenim ni idea de com va acabar tot, però si
sabem que la cosa per l’empresa de Conserves Miau ha acabat molt malament. La
fallida de l’empresa Bernardo Alfageme, propietària de conserves Miau, al
novembre del any 2012, ha
deixat a la Xunta
de Galícia amb un deute de 30 milions d'euros, a 150 treballadors sense feina,
als propietaris de l'empresa apartats del mercat i als competidors sense poder
licitar pel grup.
Potitos Bledine
Fins a finals dels
anys seixanta el menjar dels nadons el preparaven les mares i àvies amb tot el
seu amor i esforç personal per tal que l'infant pogués créixer ràpid i sa
gràcies als aliments naturals: Fruites, farines, peix, verdures, etc .
Finalment van arribar els Potitos i aquells petits gourmets van poder gaudir
alleujant el dur treball dels seus progenitores. Una de les primeres marques de
Potitos que es van vendre al país per fer les delícies dels petits gourmets va
ser Bledine, una marca arribada des de França que disposava d'una àmplia gamma
de productes per a l'alimentació dels nadons.
Pera i Préssec SAFYC
La casa Productes
Safyc, és una empresa dedicada a l'elaboració de almívars, nèctars, sucs i
melmelades, establerta a i Lleida, concretament a Balaguer i que creiem que
encara es troba en plena activitat. En aquest anunci que us portem avui a El
Temps Passa… i la música queda, promocionen les seves peres i els préssecs, dos
productes molt típics de l’horta lleidatana, és clar que promocionaven
el spots de conserves en almívar.
Amb la panxa plena
tanquem per ara els nostres anuncis per al record i tornem a la música, però ho
farem des de Catalunya.
La Música que es Feie en Català
Lita Torelló – Bon
dia
L'any 1965 Lita
Torelló va publicar a través del segell Concentric un EP de quatre cançons que
portava per títol "Fantastic Lina" i del que us extraiem aquesta
cançó que malgrat el seu títol no té res a veure amb el tema d'Els Pets que en
aquella època caminaven encara amb bolquers o poc més. En aquest EP es van
incloure "Es tant!", "No t'ho dire pas" i "Potser
dema". "Bon dia" te lletra de Jordi Sarsanedas i música de
Francesc Burull que va escriure la dels quatre temes i també va
realitzar els arranjaments i es va encarregar de la producció i direcció
musical. La noia és deia Dolors Torelló, peró va ser coneguda artísticament com
Lita Torello. Es va convertir en una de les veus més populars dins les solistes
dels anys 60. Havia nascut a Barcelona l'11 de maig de 1946. Lita Torelló va començar sent gairebé una nena, a finals dels 50 amb un EP compartit on ella
cantava "Quiero la burrita Non". Un parell o tres d'anys després va
signar contracte amb Vergara i va participar al Festival de la Cançó de la Mediterrànea, amb el
tema "Presentimiento", aconseguint el segon lloc, era l’any 1961 i el
tema es va incloure al seu primer EP amb altres tres versions de cançons del
Festival. També va participar en diverses ocasions al Festival de la Canción Española
de Benidorm. De fet Lita Torelló va ser una cantant molt prolifera ja que va
arribar a gravar catorce EP's per Vergara, només entre els anys 1964 i 1966.
Despres passaria a altres segells i seguiria gravan. Lita Torelló a finals dels
60 va deixar la seva carrera musical en casar-se, con solia passar moltes
vegades amb les cantants femenines.
Maria Amelia
Pedrerol – D’una vella xemeneia
Ja cap a la fi dels
seixanta, dins de la Nova
Cançó va sortir un moviment paral·lel anomenat “La novísima
cançó” on trovaben gent a como María del Mar Bonet, Rafael Subirachs, Lluís
Llach o Maria Amélia Pedrerol, aquesta nena de poc més de catorce anys que va
gravar al menys un parell de discos, el primer aquest EP editat per Concentric
l’any 1965 i del que os hen extret aquesta cançó plena de força adolescent. Va
ser la més jove d’Els Setze Jutges i va tindre el número dotze. L’any sigüent
va treure un LP gravat en directe amb cançons d’ella i versions francesas i poc
més va fer. Junt amb els components de Els Setze Jutges que per cert, mai van arrivar a ser setze, va rebre la Medalla de la Generalitat per la
tasca que van desenvolupar per difondre la música en català a l'época de la
dictadura franquista. Ara bé. val a dir que molts d'ells van manifestar que aquell
reconeigiment arrivaba tard, però cap va renuncià a la medalla.
Maria Amèlia Pedrerol
Els 7 d’Aquí – Nomes
tu
Aquesta cançó es
trobava en el primer i creiem que únic EP, publicat per Concentric l’any 1967
del grup Els 7 d’Aquí. El seu cantant es deia Jordi Camps i en aquest disc
trobem també “400 Infants Negres” del cantautor i poeta frances Jean Ferrat,
una bona versió de "Nit de Llampecs", encara que nosaltres a El Temps
Passa… i la música queda preferim l'oroginal de Los Relámpagos, tot i ser
instrumental i “Sing, Sing” que era un tema del folk americà adaptat per Josep
Maria Espinas. Els 7 d'Aquí eran un bon grup integrat, es clar, per 7
components, per aixó el nom, nois i noies, es trobaven a cavall entre el folk,
el gospel i el pop, encara que no van arribar a convertir-se mai en estrelles
malgrat els seus bons jocs de veus. La cançó “Nomes tu” va estar composada per
Carlos Sist que creiem era component del grup. Els 7 d’Aquí van guanyar el
tercer premi en el concurs La
Festa de la
Cançó Catalana de Ràdio Barcelona. Aquest EP que portem avui
es va gravar en els estudis Sonotone.
Michel – Aline
Aquesta es la versió
que el cantant valencià Michel va fer en català del èxit del frances
Chistopher, editat a un single amb “Capri s'ha acabat” a l’altre cara, també
una versió francesa, en aquest cas de HervéVilard. Michel va ser un gran cantant
melòdic, però sobtadament va desaparèixa del mercat, va deixar de sortir a la
televisió i no se'l veia ja en els festivals a l'ús. A poc a poc el seu record
es va anar diluint en l'oblit encara que alguns nostàlgics com nosaltres ens
preguntàvem Què s'ha fet de Michel? La història és complexa i molt política. Un
bon dia va participar en un festival “allende” les nostres fronteres, el de
Sopot, a Polònia. Va ser convidat a actuar després darrera del anomenat “Telón
de Acero” i ja que estava a Polònia, va marxar cap a Moscou i va agradar molt
al públic comunista. Va triomfar plenament amb la seva veu potent i clara en
els països soviètics. No va consultar-ho, no va demanar permís a les autoritats
espanyoles i per més INRI, Michel abans d'iniciar la gira que tenia programada
per Estats Units va marxar-se a Cuba per a realitzar una sèrie de concerts. Allà i
borratxo d'alegria i eufòria en veure com s’el rebia, no se li va ocórrer res
més que fer-se una fotografia amb Fidel Castro que el departament de Relacions
Públiques cubanes es van encarregar que recorregués tot el món, aquí no es va
publicar, és clar, però la foto va arribar i després de la suspensió de la gira
pels Estats Units i la queixa oficial del govern nord-americà a l'espanyol de
Franco, mitjançant una trucada de l’embaixador al dictador, Michel va ser
inclòs amb caràcters "vermells" a la llista "negra" del
Règim. Allà va acabar la seva carrera musical. Es deia Miguel Semper Peiró, i
va néixer a Pego, Alacant, l’any 1933. Michel va morir el 14 de gener de 2009.
Els de la Torre – Un cor boig
Els de la Torre van ser un grup de pop
barceloní que van variar al llarg de la seva carrera el nom, passant de Los 4
de la Torre a
Los de la Torre
i a través de la seva part catalana també Els de la Torre. Van gravar en català
en diverses ocasions, com aquest EP que va publicar Belter l’any 1967 i del que
us hem extret aquesta cançó que originalmente es va dir "Cuore
Matto", un versió del tema de l'italià Little Tony que ells versionen
titulant-lo "Un cor boig", amb un altre de Tony Renis el "Quan
dic tot el que t’estimo" sense oblidar "I ara ... què?" que
creiem era de Giorgio Gaber i "Enquesta". La seva carrera està
marcada per alguns èxits rellevants, com "Operació Sol" que va ser el
primer tema gravat a Espanya a ritme de ska, al costat de "Vuelo
502", "Mamita" o "Temperamento español", entre molts
altres. Com que eren catalans, van publicar un parell o tres d'EP's en la
nostra llengua dient-se Els de la
Torre i sent sols tres, aquest es el segon d’ells. Los 4 de la Torre eren Emilio, Paco, Juan
i Carlos, tres d’ells eren germans.
I ara tornarem a la música de la península des de Sevilla
Smash – El Garrotín
Smash van ser els
autèntics creadors del rock andalús, un estil que es va consolidar amb Triana,
però ells es dedicaven a fer un rock progressiu, pesat, dur, amb canya i gairebé
sempre van cantar en anglès, però les discogràfiques insisteixen i insisteixen
i de cop i volta ens trobem amb "El Garrotín" sonant a les emissores
de ràdio-fórmula que abans no haguessin programat a Smash ni per equivocación,
però com ara cobraven... Van començar a Sevilla i Smash va ser una idea de
Gualberto García, un músic adelantat a la seva época que havia tocat amb Los
Murciélagos i un parell de grups més i que més tard gravaría en solitari discos
de rock progresiu, al costat de Gonzalo García-Pelayo que va tocar a Los Gong,
Julio Matito, Antonio Rodríguez i Henrik Liebgott. Després entraria Manuel
Molina, més influenciat pel flamenc que pel rock i que desfet el grup formaria
amb la seva dona el duet Lole y Manuel. Smash van comptar amb la producció d'Alain
Milhaud i aixó si, "El Garrotín" és ja de 1971 amb "Tangos de
Ketama" a la cara B. Gualberto García va deixar el grup ja que no estava
conforme amb aquesta gravació, opinaba que era massa comercial i allunyada del
seu estil. Gualberto era un purista i no és deixava manipular.
Los Cheyenes – Ven
ahora
A Barcelona van
sorgir molts grups, de fet es deia que a cada cantonada hi havia un conjunt
assajant. Los Cheyenes van ser un conjunt del que avui es cridaria música
garatge. Los Cheyenes van començar l'any 1964 i si bé abans ja havien estat
rebutjats per Belter i Vergara, va ser finalment RCA qui els va signar un
contracte, clar que d'alguna manera van haver de claudicar des del principi ja
que en el seu primer single els van obligar a gravar "Válgame la Macarena", tota una horterada. Integraven Los Cheyenes els
germans Roberto Vercher (cantant i guitarra solista) i José Vercher (baix i
cors), José María Garcés (guitarra rítmica i cors) i Ramón Colom (bateria).
Eren molt joves, el més gran tot just 19 anys i el més petit tenia 15. Van ser
el grup amb les cholles més llargues del panorama espanyol de la dècada. De fet
amb el seu aspecte trencador, la seva actitud provocadora, haver estat vetats a
TVE pels seus llarcs cabells, al costat de tenir l'amplificació més potent
d'aquells anys, van fer que Los Cheyenes es convertissin en un grup de culte
amb molts seguidors, encara que les vendes dels seus discos no van ser igual de
significtivas. Aquesta peça s’incluïa en el seu primer EP titulat “¡El
Estallido!”, editat l’any 1965 per RCA i on el tema estrella va ser l’horterada
“Válgame la Macarena”
de la que parlàvem abans. Després de canvis en la formació Los Cheyenes es van
desfer definitivament l’any 1968. Us explicarem una anècdota. A mitjans dels
seixanta Mario treballava a Barcelona d'aprenent en una serralleria propietat
del Sr. Roca, al carrer Jaime Roig, a Sants. Estava una vegada Mario ajupit i
soldant a l'elèctrica quan a través del reflexe del vidre de la màscara va
veure darrere seu a quatre noies que havien entrat a la serralleria i parlaven
amb el seu cap. Ell, tot “pintxo”, es va aixecar dient "Quines noies més
guapes que entren al taller, jefe..." el tall va ser terrible ja que eren
Los Cheyenes. Aquell dia van estar a punt de tocar-li la cara ben tocada. En
total Los Cheyenes van deixar enregistrats quatre EP's i un single.
Cliff Richard –
María no más
Cliff Richard
acompanyat pel seu grup habitual The Shadows va intervenir en moltes
pel·lícules, però una de les que formen part de la memòria de infàntesa de
Mario és "The young ones" que a Espanya la van titular "Los años
jóvenes". La causa o la culpa, digueu-ho com vulgueu, la van tenir
l'escola on Mario estudiava, els HH Maristes de Sants, a Barcelona i és que
cada any i per celebrar la festa de l'escola, portaven als alumnes al cinema
Albeniz, recordat per la gent del barri com el Cinema Manelic i els passaven
gratuïtament una pel·lícula. Dues d'elles romandran per sempre en la memòria de
Mario "El Professor Chiflado" de Jerry Lewis i la de Sir Cliff
Richard, de veritable nom Harry Webb que per cert, va ser el primer cantant
anglès a ser nomenat Cavaller i va néixer a Lucknow, l'Índia, el 14 d'octubre
de 1940. Ara Cliff Richard ens canta en castellà des de un single editat l’any
1964 que creiem recordar que mai es va arrivar a editar al pais aquesta
cançó, era per el mercat llatí d’América. Es diu que era la camçó preferida de
Jackelyn Kennedy quan era la
Primera Dama. Aquest tema va ser la primera composició del
brasileiro Carlos Lyra, un dels creadors de la bosa nova i que va ser un dels
grans èxits a Espanya del nostre recordat amic Luis Aguilé. Per cert que Cliff
Richard va quedar en segona posició al Festival d'Eurovisió del 1968 que va
guanyar Massiel i els seus fans britànics sempre han afirmat que Espanya
"va comprar" el triomf, nosaltres no ho creiem així, però hem de
reconèixer als fills de la
Gran Bretanya el dret de queixar-se i dir-lis malgrat tot i
amb molta cortesia espanyola alló de "Congratulation Boys".
Dúo Juvent’s – Detén
la noche
Aquesta cançó que
ens porten a El Temps Passa... i la música queda el Dúo Juvent 's és la versió
que els catalans van realitzar del gran èxit del cantant francès Johnny
Halliday, aquell rocker que l'any 1965 es va casar amb Sylvie Vartan que per
cert, no va néixer a França, ho va fer a Bulgària. Es van divorciar l’any 1980.
Per cert, hi ha una bona versió d'aquest tema en català a càrrec de Tony
Vilaplana i que ja hem escoltat en el programa. Emili Huger, component amb el
seu company Jesús Lardín del Dúo Juvent's van gravar per al segell Vergara, però
Emili ens va explicar que havien aconseguit recuperar els màsters dels vuit
discos que van publicar i que sembla ser eren propietat del segell Sony-BMG
Ariola que se'ls va quedar després de desaparèixer Vergara. De tot això i
moltes més coses vem parlar en un proper programa especial que vem fer amb l’Emili a l'estudi i el vam fer una entrevista. Fa uns tres anys, el Dúo Juvent's va rebre un homentge per la
seva carrera musical, feta per els Fans de la Revista Fans. Aquest
tema que sona ara a El Temps Passa... i la música queda, es va recollir en un
EP on també es trobaven "Ciao amore", "Lady Luna i Mister
Sol" i “Dos italianitos”. De fet fa molt de temps que no sabem res de
l’amic Emili i ens te preocupats, la veritat. A la foto Quimet, Mario i Emili.
Los Catinos –
Procuro olvidarte
Los Catinos dins de la seva àmplia discografia pràcticament tota la seva totalitat versions, van gravar aquest extraordinari tema escrit per Manuel Alejandro i signada per ell i Ana Magdalena que és el pseudònim amb el qual escriu lletres Purificación Casas, dona de Manuel Alejandro, per encàrrec del cantautor nicaragüenc Hernaldo Zúñiga que havia patit una crisi amorosa i en trobar-se massa involucrat no es va veure capaç d'escriure la cançó que tenia al pensament. Los Catinos van incloure aquesta cançó en un àlbum titulat "Canciones románticas" que van publicar ja l’any 1991 arran de la seva tornada als escenaris, peró també es va incloure a un "Grandes éxitos". Tots els components de Los Catinos que anteriorment es van dir Los Ticanos fins que es va produir una escissió, eren músics de Conservatori i l'any 1961 van ser el primer grup català que van actuar a Madrid al costat dels també catalans Los Pájaros Locos i Golden Quarter, era un festival organitzat pel SEU (Sindicat Espanyol Universitari), al costat dels grups madrilenys Los Pekenikes, Los Estudiantes i Los Blue Boys, clar que per aquelles èpoques eren encara Los Ticanos i amb ells militava l'amic Antoni Duran. L'any 1962 passen ja a ser Los Catinos. Integraven el grup en els seus començaments Manolo Vehí (cantant), José Antonio Muñoz (baix), Jordi Casas (piano i orgue) que va ser substituït més tard per Manuel de los Ojos Prieto, Marcelo Pinilla (guitarra solista), Fernando Luna (bateria) que havia militat a Los Blue Stars i un sisè músic que tocava la guitarra i del qual no recordem el nom, de fet només va tocar al primer disc. Van participar en una de les matinals de conjunts catalans que es celebraven al Palau dels Esports de Barcelona al costat dels Mustang, Los Sírex, Conjunto Mangas Verdes, Los Telstar, Los Gatos Negros i Los Blue Stars. Cal reconèixer que Los Catinos van ser, al costat dels Mustang i Los Javaloyas, els millors grups versioneros de la seva època. De 1962 a 1973 van gravar 24 discos, tots ells EP's i singles, i es van desfer per tornar més tard amb la moda revival i segueixen en actiu. L'any 1999 el segell Divucsa que s'havia quedat gran part del catàleg de Belter, va editar un CD recopilatori amb els seus èxits
Miguel Ríos - Ayer
El nostre impenitent
rocker va versionar aquest tema de Lennon i McCartney en un EP que es va
publicar l'any 1965 i va ser el seu últim disc per al segell Phillips. També es
van incloure “Melodía encadenada” dels nord americans Righteous Brothers, “Yo
no puedo” i “La historia de tres rosas rojas”. La veritat és que Miguel Ríos no
va trobar el seu lloc amb Phillips tot i que al principi van apostar fort per
ell, però també l'havien obligat a signar els seus 9 primers discos sota el nom
de Mike Ríos i amb l'apel·latiu de "El Rei del twist". En els seus
últims 5 discos per al segell el van forçar a gravar temes molt edulcorats,
lluny del seu estil. Tot això va influir i molt en el canvi de casa de discos.
De fet va gravar 14 discos amb Phillips, abans de passar a Sonoplay, encara que
el veritable rellançament de Miguel Ríos va arribar l'any 1968 amb el canvi a
Hispavox i el single “El río”. Estem parlant dels anys seixanta ja que a finals
dels 70 va tornar a canviar i després de fitxar amb Polydor es va consolidar
com el millor rocker espanyol de tots els temps. Miguel Ríos Campaña, amb el
que conclourem el programa d’avui, va néixer el 7 de juny de 1944 en el barri
de La Cartuja,
a Granada i era el petit de set germans. Nosaltres sempre li diem "El
Cantant Guadiana" perquè cíclicament ha anat retirant-se per tornar de
nou. Ara sembla ser que s’ha retirat definitivament. Miguel Ríos també va fer
cinema. Va intervindre a unes quantas pel·lículas, entre elles va ser
protagonista de “Hamelin”, on també sortie Camilo Sesto quan encara era Camilo
Blanes.
Acabarem per avui El
Temps Passa... i la música queda, però abans de tocar el dos, us deixarem amb
la bona companyia de La Xarxa
de Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el programa.
Som Quimet Curull i Mario Prades i ara recullirem els trastets i tencarem la paradeta fins la propera setmana dient-vos A reveure xiquets, xiquetes.
Quimet Curull aquesta vegada front dels teclats a un concert amb Els Grills
Som Quimet Curull i Mario Prades i ara recullirem els trastets i tencarem la paradeta fins la propera setmana dient-vos A reveure xiquets, xiquetes.
Quimet Curull i
Mario Prades
Dos tronats que
ancara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario