A mitjans dels anys seixanta i com
a filla del R & B sorgeix la música soul als Estats Units que es
caracteritzava per ritmes contundents i molt metall. Les seccions de vent
prenien protagonisme i músics que abans semblaven estar obsolets entre la música
jove eren ara sol·licitats ja que els conjunts incorporaven metalls. Avui
escoltarem una sèrie de bandes que a cavall del soul, el pop i el R & B,
destacaven per l'ús de secció de metall, encara que no tots ells. Escoltarem a
Pop Tops, Canarios, Doble Dinamita, Henry & The Seven, Eddie Lee Mattison,
Yerba Mate, Conexion i altres com Los Tamara, Sírex, Guillem d’Efak o Albert
Band, no tots van interpretar ritmes negres amb metall, però tots ho feien
dignament i amb moltes ganes d'agradar. Per tant i des de totes les emissores
per les que arriben a vosaltres, avui començarem amb Los Impala i una bona
versión d’un gran éxito de James Brown. Nosaltes som Quimet Curull i Mario
Prades i ara
Obrim la Paradeta
Los Impala – Estoy bien (I feel
good)
El dia 1 de gener de 1966 es va
publicar el single "I feel good" del cantant de color James Brown, el
Padrí del Soul, escrita pel propi cantant i que es va incloure a l'àlbum
"I Got You (I Feel Good)" . Aquest tema va consolidar la fama del
Germà Soul a nivell mundial. Ara i per començar El Temps Passa... i la música
queda d'aquesta setmana us hem seleccionat aquesta versió del tema a càrrec del
grup veneçolà Los Impala, als que vam escoltar no fa masses setmanes amb una
altra gran versió, en aquell cas creiem recordar que va tractar del “Con su
blanca palidez” dels britànics Procol Harum. Des d'Amèrica del Sud us portem al
grup veneçolà Los Impala, un dels millors i més populars conjunts sorgits en
aquest país en els anys seixanta. Los Impala es creen a Maracaibo l'any 1957 i estan
considerats com els pioners en fer rock and roll i pop modern a Veneçuela. Els fundadors del grup van ser Henry Prat (piano), Gilberto
Urdaneta (baix) i Servando Alzatti (bateria), però per Los Impala i fins a la
seva dissolució l'any 1970 van passar molts músics, entre ells Pedro Alfonso,
Bob Bush, Heberto Medina, Bernardo Ball, Francisco Belisario, Henry Stephen que
posteriorment es llançaria en solitari i al nostre país triomfaria amb el
"Limón, limonero", Nerio Quintero, Omar Paduai que va morir l'any
1993, Rafael Montero, Paco Piedrafita i Edgardo Quintero, aquest es llançaria
en solitari fent-se dir Edgar Alexander. De fet el grup es va separar l'any
1961, però tornen a reunir-se al 63, ja fins a la seva disgregació definitiva
en el 1970. Los Impala van gravar en total vuit discos, sent un dels grups de
la seva època que més àlbums gravarien i aquesta cançó us la hem extret d'un LP
editat en el 1968 i titulat "Esto son los Impala". Creiem que amb les
modes revival, Los Impala van tornar a posar-se en marxa, però no us podem dir
qui integrava el conjunt. Al desembre de 2006 va sortir a la venda un CD
recopilatori amb 42 èxits de Los Impala.
Los Tamara – Soy un juerguista de
la medianoche
Los Tamara són un dels grups de
pop espanyol més importants de la història i es van especialitzar en
cantar en gallec, encara que també i molt en castellà i les seves cançons
posseïen aquest toc de folklore gairebé regional, per això ens sorprenen amb
versions com aquesta plena de soul i amb metalls abrigallant les melodies i els
ritmes. És una versió de "In the midnight hour", una de les més
importants cançons en la carrera del cantant de color Wilson Picket i es va
incloure a un single editat per Zaduro l’any 1969 amb “Tu forma de amarme” a la
cara A. Los Tamara es van formar a Noya, A Coruña, el 1958. Los Tamara es van
formar l’any 1958 a
Noya, A Corunya i eren Prudencio Romo (Noya, 10 d'octubre de 1927 - Santiago de
Compostela, 19 de març de 2007), el seu germà Alberto Romo, Manolo Paz, Xosé
Sarmiento (guitarra i clarinet), Germán Olariaga (violinista i cantant) i
Enrique Paisal. L'any 1961 se'ls va unir el que seria el seu líder carismàtic,
el cantant Pucho Boedo (A Coruña, 1928 - 26 de gener de 1986) que els va deixar
l’any 1976 per problemes de salut, sent substituit per Paco Montero. Los Tamara
van ser una de les bones bandes de pop versioner de l'època, però ells van
saber mirar cap a les arrels gallegues i van cantar i molt a la seva Terra
Galega. Van gravar el seu primer EP l’any 1962 amb el segell francès Bel-Air i
en el 64 van cantar per primera vegada en gallec amb "Galícia, terra
nosa". També Los Tamara es van especialitzar a actuar per als espanyols a
l'estranger fen concerts en gairebé totes les Casas de España que tinguessin
espai per a actuacions. No oblidem que quan arribava la Setmana Santa
a Espanya es tancava la barraca i no es podía actuar a cap lloc, estaba
prohibit. Enrique Paisal va deixar el grup l’any 1975 per donar classes al
Conservatori de Santiago de Compostela i fer-se càrrec de l'Escola de música de
Porto do Son. Va seguir treballant activament en el món de la música i va
treure dos discos en solitari. Curiosament el nom de Los Tamara va ser un
suggeriment de l'alcalde de Noya, Manolo Ons que se'l va suggerir perquè tinguessin
una identificació molt gallega ja que el nom era el que posseïa antigament el
riu Tambre i també té l'origen en una antiga família galega, la dels comtes de
Trastamara. Suposem que això no havia de saber-ho o no es va adonar l'SGAE de
Teddy Bautista ja que si s'haguessin percebut, segur que els cobran drets
d'autor. Los Tamara tenen una discografia molt llarga, amb diverses cases de
discos i han gravat en moltíssimes ocasions en gallec, de fet i a partir de
finals de la dècada gloriosa, ja van començar a gravar gairebé tot en la
llengua de Rosalía de Castro.
Eddie
Lee Mattison – Hold on I’m comin
El cantant de color Eddie Lee Mattison va tornar a
gravar un altre disc a la discoteca Maddox de Platja D’Aro i es va titular
simplement "Eddie Lee Mattison en la Costa Brava", salutacions al oidors i oidores de Ràdio Platga d'Aro. Aquest tema es va incloure en un single publicat l'any 1968 pel segell Edigsa i
en aquest enregistrament en directe al cantant nord-americà de color
l'acompanyen Clotaine Marbouet i Rudy Jones als saxos, Roy Edward a la
trompeta, mentre que davant l'òrgan es troba Mathais Sanuelin que utilitzava un
Hammond, el baix de Bernard Petrogalli ia la bateria Frank Brusiano, sense
oblidar al guitarrista Alain Spartman. Eddie Lee Mattison era un cantant de
color que es movia molt bé en el món del soul i el R & B. Es va establir a
Catalunya i es va convertir en un habitual dels locals de la Costa Brava, sobretot
la discoteca Maddox de Platja d'Aro on al capdavant del seu grup, creiem que va
arribar a ser la banda resident. De fet va gravar un altre disc, també en directe,
a la discoteca Maddox amb el nom de la sala per títol que així mateix va
publicar Edigsa. Volem aclarir des de El Temps Passa... i la música queda que Eddie
Lee Mattison també va
treballar per el segell Ariola i la Discogràfica Talar.
El cantant i compositor nord-americà de color, al capdavant d'una estupenda
banda en què militaven músics americans i francesos, es va dedicar a versionar
temes clàssics del soul americà per locals catalans i per el Nord de l'Estat,
però mai va deixar d'interpretar també temes propis. Va ser descobert aquí per
Oriol Regàs, propietari de Bocaccio i pensem que també de Maddox. Per cert, Eddie Lee
Mattison va treballar també molt per França.
Los
Canarios – Get on your knees
Sense cap mena de dubte, Los
Canarios van ser la millor banda de soul dels anys 60 al pais, amb dura lluita
enfront dels Conexión i Doble Dinamita. Inicialment es van fer dir Los Ídolos i
quan s’en van anar als Estats Units per agafar tablas, passarien a ser The
Canaries. Van tornar a Espanya i triómfan com Los Canarios quan van publicar el
tema "Peppermint Frappé" que es va incloure a la pel·lícula del
mateix títol dirigida per Carlos Saura i protagonitzada per Geraldine Chaplin que era la seva dona,
José Luis López Vázquez i Alfredo Mayo, però "Ponte de rodillas" que
estem escoltan ara, va ser la cançó estrella en la seva carrera. Teddy
Bautista, el cantant, compositor i líder
de Los Canarios va ser el polèmic president del SGAE, una entitat que ara está
presidida per el gallec Antón Reixa que va ser membre de Os Resentidos. Teddy
Bautista va començar l’any 1961
a les Illes Canaries amb un grup anomenat Los Ídolos que
per poguer funcionar i despres de passar per Madrid, van tindre que vindre cap
a Barcelona, on van gravar tres EP’s. Després de marxer-se als Estats Units es
van reconvertir a The Canaries i finalment quan van tornar Los Canarios. De
l'època amb Los Ídolos destaca una cançó composada per Teddy Bautista i
titulada "Toma mi mano" que us hem punxat aquí al programa, si bé fa
un parell o tres de temporades. Però potser seria temps de recuperar-la un
altre vegada i tornar a escoltar a Los Ídolos a El Temps Passa… i la música
queda. Per cert, part de la discografia de Los Canarios ha sigut reeditada per
el segell Ramalama l'any 2011 en un doble CD molt interesant.
Los Sírex – Yo soy tremendo
Va ser un dels grans èxits en la
carrera del cantant i compositor Rocky Roberts, de nom real Charles Roberts,
(Miami, 23 d'agost de 1941 - Roma 14 de gener de 2005) i es va incloure com a
cara B d'un single amb "Fuego" d'Arthur Brown a l'altra banda, un disc
publicat per Vergara l'any 1968 en el qual van incloure una bona secció de
vents i un fort contingut de percussió. La curiositat és que les xifres de
vendes d'aquest single a Espanya van superar les dels dos discos originals
junts. Per cert, hi ha una versió més moderna d'aquest tema realitzada en els
vuitanta pel grup madrileny Los Elegantes, amb un caire molt més rocker, encara
que la de Los Sírex hem de reconèixer que és genial i Leslie la fa seva. Volem
aprofitar aquesta cançó per recordar l'últim bateria de Los Sírex, Ernesto
Rodríguez que va morir el primer d'octubre passat i que també va ser un dels
fundadors d'un altre grup històric dels seixanta Los Gatos Negros. Ernesto
portava ja 5 anys amb Los Sírex que en el 2012 van perdre també, amb pocs dies de
diferència, a Manolo Madruga i Luis Gomis de Prunera. Los Sírex eren Antonio
Miquel Cervero conegut com Leslie (cantant), Guillermo Rodríguez Holgado
(baix), Manolo Madruga (guitarra), Luis Gomis de Pruneda (bateria) i Josep
Fontseré (guitarra rítmica) ells van ser Los Sírex, un dels grans conjunts
espanyols dels seixanta que malgrat d'interpretar versions, com estava manat en
aquella època, van saber aconseguir l'èxit a tot Espanya tocant també cançons
pròpies. Per cert, el primer cantant de Los Sírex va ser Santi Carulla que per
recomenació del seu pare i després d’una actuació al Tropicana de
Castelldefels, els va deixar i s’en va anar a Los Mustang, junt a Tony Mier.
Pop Tops – Autumn winds (Viento de
otoño)
És una bona cançó gravada l’any
1967 en castellà i que també la van treure en angles que es la versió que
escoltarem ara i la trobavem en el segon single dels Pop-Tops, un disc que va
tindre dues portadas, al blog us posarem les dues. Los Pop Tops van ser una
bona banda liderada pel cantant de color Phil Trim i que inicialment es van dir
Los Tifones. El cantant original i guitarra de Los Tifones era Luis Fierro i
quan els va deixar, va ser substituït pel de Trinitat Tobago i és camviaren el
nom a Los Pop Tops. El tema que els va elevar a la popularitat va ser el seu
disc de debut, la versió de "Con su blanca palidez", però aquesta
cançó és més animada i la portem avui a El Temps Passa... i la música queda.
Los Pop-Tops van ser produïts pel francès afincat a Espanya, Alain Milhaud que
també va llançar a Los Bravos i un grapat més de gent. El grup Los Pop-Tops
l'integraven José Lipiani, Alberto Vega, Ignacio Pérez, Julián Luis Angulo, Ray
Gómez que venia dels Pekenikes i després va marxar-se a tocar als Estats Units
incorporant-se a la banda de John Lennon i el cantant de color Phil Trim, de
veritable nom Theophilus Philip Trim i que va néixer el 5 de gener de 1940. Un
dels components del grup durant un temps sembla ser que va ser Alfonso
Arteseros, conductor del programa de televisió "España en la Memoria". Van
haver-hi altres músics, entre ells Felipe que era baixista i s'en va anar
despres amb Jalea Real. Por cierto que el segell RamaLama ha editat fa uns anys
un doble CD titulat “Pop Tops, todas sus grabaciones 1967-1974”, son un total de 45
cançons d’aquest grup mític de la música de finals dels seixanta i principis
dels setenta, tot un document sonor d’una época
Doble Dinamita – Mundo joven
Aquesta cançó que escoltem ara a
El Temps Passa… i la música queda, composada per ells, va ser la cara A del que
creiem és l'únic single que Doble Dinamita va gravar i tenia "I ve got
dreams to remember" a la cara B que era una peça portada a l’éxit per el
recordat Otis Redding, el Rei del Soul. El disc va ser publicat l’any 1969 per
Regal, el subsegell d'EMI per als seus productes no estrelles. Voleu una
curiositat, a Valladolid va sorgir un grup amb quatre components que es van fer
dir Dinamita Doble, suposem que rés a veure amb aquests. La veritat és que
horas d’ara no recordem massa dels Doble Dinamita, aquesta bona banda de soul
d'efímera vida. Tenim present que tenien dos cantants i creiem recordar també
que al principi portaven dues bateries, però d'això últim no estem segurs del
tot, per tant uns direm alló de sempre "no ens feu gaire cas".
Els Doble Dinamita
Henry & The Seven – Cuando
vuelva
Tot i haver publicat només tres
singles al llarg de la seva curta carrera, a través del segell CEM, Henry and
The Seven són una de les bones bandes de soul que van sorgir en el panorama
espanyol de finals dels seixanta. Tot comença amb Manolo Barrera que militava a
Los Flames fins que es van desfer. Va passar després a formar part de
l'orquestra de ball Luis de Alba y Los 5 de España, allà i al costat del
organista Ángel René i els germans Vicente i Alfredo Márquez es gesta Henry and
The Seven, però els germans Márquez se'n van a Los Canarios. Amb la
incorporació del cantant Enrique Martínez que abans havia estat a Los Buitres i
passa a ser Henry, neix aquesta bona banda de soul, a finals de 1967 i es
complementen amb José María Panizo (baix), Paco de Gregorio (saxo tenor), Jesús Moll, un bateria anomenat Rafael i un parell de músics més que tocaven metalls.
Aquest tema que sona ara a El Temps Passa... i la música queda es trobava a la
cara B d’un single, editat l’any 1968 amb “Llevame allí” a l’altre costat.
Henry and The Seven son ser un dels que van participar en la pel·lícula
"Un, dos, tres al escondite inglés” d'Iván Zulueta, encara que aleshores
el guitarra era Francis Cervera. Es desfan l’any 1970 i José María i Francis es
van incorporar a Aguaviva aquells dels "Poetas andaluces de ahora"..
Albert Band – Herido
Els Albert Band eren un bon grup
de Barcelona que va funcionar des del 1968 fins l’any 1970. La banda estava
liderada per el cantant Albert Garriga. L’any 1970 els Albert Band, una banda a
caball del R & B i el rock, van participar al "Festival internacional
de la canción de Màlaga". A part de Albert Garriga (cantant), a la banda
trobavem a José María Calzada (piano), Josep Barceló (baix, claritet i saxo),
Tony Caritge (bateria), Àlex Vidal (guitarra, trompeta i violí) i Robert Simó
que un temps després sustitueix a Tony Caritge que els va deixar. Aquest tema
que escoltem ara a El Temps Passa… i la música queda, es una versió, la
original titulada “I’ve been hurt”, és del grup nord-americà Bill Deal &
The Rhondells, de fet va ser l'únic èxit veritablement important de la banda
nord americana al seu país, a Espanya creiem que la original es va editar com a
cara B d’un single, però no ho tenim massa clar, la veritat. Val a dir que
també hi ha una bona versió d’aquesta cançó a carrec dels mallorquins Z-66,
lideratd per Lorenzo Santamaría, als que escoltarem més endevant. Va serla cara B d'un single amb "Una rana llamada Luisa" a l'altre costat.
La Música
que es Feie en Català
Guillem d’Efak – Vell riu nostre
Començarem aquesta secció en
llengua vernacla escoltant a Guillem d'Efak i l'extraordinària versió que va
realitzar l'any 1965 del clàssic del blues i gospel "Old man river"
que va incloure en un EP publicat per Concèntric i en el qual també es
recollien altres dos temes "Quan la tarda" que era una versió del
"Walkin' my baby back home" i "Tots aquests dois" que es va
titular originalment "These foolish things", els tres temes van ser
adaptats al català per Ramon Folch i Camarasa i del piano i la direcció musical
es va encarregar el mestre Francesc Burrull, en aquelles èpoques director artístic del segell Concèntric, propietat de Josep Maria Espinàs i en la gravacio van
comptar amb la col·laboració de Ricard Miralles. La portada d'aquest EP va ser un
disseny de Pilar Villarazo. La veritat i tenim que confesor-ho sense cap mena de
rubor, tant Quimet com Mario sentim una especial debilitat per Guillem d’Efak,
aquest gran cantautor de color nascut a Rio Muni, Guinea Espanyola, l’any 1929
i que va morir a Mallorca l’any 1995, de veritable nom Guillem Fullana i Fada
d'Efak i que va formar part de la Nova Cançó. Escriptor, poeta, compositor i
cantant, Guillem d’Efak va escriure diversos llibres i també poesia i va
compondre moltes cançons, algunes d'elles gravades per altres cantant com Núria
Feliu que va enregistrar un disc sencer "Viure a Barcelona", amb
cançons del mallorquí d'adopció on les lletres eren de Guillem d'Efak i la
música d'Antoni Parera Fons, un altre gran músic i compositor mallorquí.
Yerba Mate – Cuando los santos van
marchando
Aquest és tot un clàssic del
gospel-jazz nord-americà, en aquest cas versionat per els catalans Yerba Mate
aquesta nombrosa banda de Barcelona, el primer grup espanyol de música dixie de
la història del rock i sorgits a finals dels 60. Entre d'altres, van ser els
intèrprets de "Tuset street" i es movien per la Cova del Drac i després per
Zeleste, el de la Via
Laietana, el primer. Eren bons músics i si bé van gravar
alguna cançó cantada, la seva cursa es va basar en peçes instrumentals, però
Yerba Mate van tenir una vida més aviat curta. Després la majoria d'ells
s'incorporarien a grups de l'anomenada Ona Laietana. La cançó era el segon tema
de la cara B del EP "Tuset Street" i el va publicar Sono Play l'any
1967, un segell que creiem era propietat de Movierecord-Estudios Moro. Alguns
del components de Yerba Mate van formà part d’un grup de Terrassa que es deien
Mi Generación, altres, com us deiem, es van incorporar a grups de l'ona laietana. Yerba Mate
van debutar amb un single on la peça estrella va ser “El Mirlitón” que era tota
una horterada, cantada, aixó si.
Augusto Algueró – Bocaccio Soul
Aquesta cançó que va composar el
mestre Augusto Algueró per la pel·lícula “Tuset Street”, anava dedicada al
Bocaccio, un local de moda situat a Barcelona i que era propietat d’Oriol Regás.
En aquesta gravació es diu que la veu es Phil Trim, el cantant dels Pop-Tops,
però nosaltres no estem segurs, per tan us direm alló de sempre “No ens feu
massa cas”. Curiosament la presentación del disc no es va fer a Bocaccio, va
tindre lloc a La Cova
del Drac que si estava al carrer Tuset. El gran compositor i pianista català Augusto Algueró ens va deixar el
16 de gener de 2011, a
Torremolinos, a causa d'una parada cardiorespiratòria soferta mentre dormia.
Augusto Algueró havia nascut a Barcelona un 23 de febrer de 1934. Va ser un
dels més prolífics compositors espanyols de la seva època i ha estat en actiu
gairebé fins al moment de la seva mort, a més de ser bon arranjador, pianista,
productor i director d'orquestra. Fill de compositor, Augusto Algueró Dasca es va casar amb Carmen
Sevilla, però el matrimoni sols va durar 10 anys. Us hem inclòs en el blog una
fotografia del feliç esdeveniment, ens referim a les noces, no a la separació
que quedi clar. El Mestre va compondre per a gairebé totes les figures del
moment cançons que formen part de la història de la música espanyola, entre
elles "Estando contigo”, “Don Quijote”, “La Chica Ye-ye" que
va compondre per Rosalía no era per Concha Velasco, "Te quiero, te
quiero" que va gravar Nino Bravo perquè Raphael va jutjar que no tenia prou
qualitat per a ell, "Las chicas de la Cruz Roja”, “Estando contigo”, “Penélope” de
Serrat, “Noelia”, “Corazón contento”, “Tómbola” per Marisol, “Será el amor”,
“El día de los enamorados”, “Acompáñame" i tantes altres, sense oblidar
les seves bandes sonores que van ser infinitat.
Ara deixem la Secció en Català i seguim el nostre viatge per el temps.
Conexión – Preparad el camino al
Señor
Conexion van ser una de les
millors bandes de soul de l'estat espanyol al costat de Los Canarios i Doble
Dinamita. Aquest tema correspon a la seva etapa més gospel i la cançó era la
versió que van realitzar del tema de l'òpera-rock "Gospel" i ens anem
de temps perquè és de 1972. El single tenia "Caminando sobre el
fuego" a la cara B. De fet aquest
és el disc que millor es va vendre en la carrera de Conexion. L'embrió va
sorgir a la Manxa,
el seu líder i principal compositor era Luis Cobos (Campo de Criptana, 1948),
Rafael López (Mula, 1946), Serafín Alberca (Campo de Criptana, 1947) trompeta,
Alfredo Lozoya (Mora de Toledo, 1945), Ernesto Herrero
(Madrid, 1950), Rafael Ríos (Còrdova, 1945), guitarra solista, Donny MacKonlly (Nicaragua, 1942) un xicot de color que era el cantant i Luis María Fornés (1944) a l'òrgan Hammond.
Posteriorment es produirien canvis en la
formació i pel grup van passar altres músics, entre ells Cuqui que va
substituir a Luis Cobos quan se'n va anar a la mili i també César Fornés i Javier Esteve, aquest últim havia militat a Cerebrum. Els seus dos primers
singles eren pur soul americà. L'any 1973 i després de publicar "Niños del
Edén" es van separar i Luis Cobos es va dedicar a realitzar aquells nyaps
barrejant música clàssica i sarsueles amb ritmes discotequers que tan bé li van
funcionar comercialment, Tito Herrero i els germans César i Luis Fornés van
acompanyar a Miguel Ríos i Luis Fornés posteriorment es va unir al grup
Agamenón. Mario ens explica que l'última cançó que van muntar amb el seu grup abans
de desfer-se va ser precisament "Un mundo sin amor" de 1970, una de
les millors cançons de Conexion, però Quimet es nega a donar-li un euro ja que
no és la que escoltem ara. Com és aquest home!
Z-66 - Sueño
Quan parlem del simfonisme i dels
seus orígens gairebé sempre acostumem a remetre'ns als Moody Blues, Procol
Harum, Yes i altres grups britànics, però una de les millors bandes que van
sorgir a finals dels 60 a
Europa van estar The Wallace Collection que eren belgues, clar que alguns dels
seus components formaven part de la Belgian National Philharmonic Orchestra, eren
Raymond Vincent i Jacques Namotte, i això, com compreneu, tenia el seu pes,
instrumentalment parlant. Dues cançons van marcar la carrera del grup Wallace
Collection "Serenade" i "Daydream" que ara escoltem a El
Temps Passa... i la música queda, en castellà i en aquesta esplèndida versió
que ens porta el grup mallorquí Los Z-66, amb Lorenzo Roselló al capdavant. Es
va publicar en un single de 1969 amb "Carrera del diablo" com a cara
A, però nosaltres us l'hem extret d'un àlbum titulat “Lo Mejor de Z-66”. Los Zeta, com s’els
coneixia, estaven liderats per Lorenzo Roselló que després, quan es va llançar
com a solista passaria a anomenar-se Lorenzo Santamaría. Els Z-66 eren una
banda que compartia mànager amb Jimi Hendrix, John Mayal i The Animals i que
era propietari del Sgt. Peppers, una sala a El Terreno, a la plaça Gomila de
Palma de Mallorca i on ells havien fet jams plenes de rock i alcohol amb
artistes que aquí només coneixíem de referències, com Jimi Hendrix, Eric
Burdon, John Mayal, Noel Redding i el cantant dels Flowers Pot Men. Els seu
manager es deie Mike Jeffreys. Els Z-66 es crean a Mallorca l’any 1966. La
formació original estava integrada per Vicenç Caldentey (guitarra), Pedro
Brunet (saxo), Leopoldo González (baix) i Tito a la bateria. Mes tard, se'ls
uniria el cantant i de fet, l'autèntic líder del grup Lorenzo Santamaría que
venia de Los Fugitivos i Los Brios. Quan Los Z-66, un dels grups histórics de
Mallorca es van desfer, alguns d'ells van anar a Zebra on també militava Joan
Bibiloni i gent de Los Bravos. Els Zeta van tornar a reunirse per celebrar el
seu 25é aniversari amb un concert a l'Auditori de Palma (la foto es d'aquella nit) del que va surgir un bon
CD, a sota teniu la portada.
Tony Ronald - Summertime
Aquesta era una cançó de bressol i
va ser escrita per George Gershwin a l'any 1933, amb lletra de DuBose Heyward,
Dorothy Heyward i Ira Gershwin i es va utilitzar en 1935 per a l'òpera
"Porgy and Bess" i des de la seva estrena va ser adoptada pels músics
de jazz i blues . Va ser gravada per primera vegada per Abbie Mitchell el 19 de
juliol de 1935, amb George Gershwin tocant el piano i dirigint l'orquestra.
Entre les centenars de versions que s'han realitzat del tema, un dels més
versionats de la història de la música, fins i tot Quimet la toca encara avui i ja reclama l'euro,
cal destacar una molt més rítmica que va fer el cantant de color nord-americà
Billy Stewart i curiosament i sent tan diferent de l'original, ha estat la
versió que més alt ha pujat en les llistes americanes. Tony Ronald va versionar
a Billy Stewart i la va gravar a un EP que va publicar l'any 1967, però
posteriorment va recuperar la versió original en un single que va treure un any
més tard, també per al segell EMI, amb "She shot a hole in my soul" de Clifford Curry a l'altra cara. Nosaltres i per tancar el programa d'avui us
hem portat aquesta que va fer ja a finals dels 70, més llarga i elaborada i que
és una autèntica joia on l'holandès es deixa portar demostrant l'extraordinària
veu per al blues que tenia i en el qual la banda d'acompanyament s'esplaia a
gust compartint protagonisme. Per cert que Quimet diu que a Tony Ronald se l’enten millor quan canta en
català que quan ho feia en castellà. Tony Ronald, productor, compositor,
guitarra i cantant de veritable nom Siegfried Andre den Boer Kramer, ens va
deixar el 3 de març del 2013,
a l'Hospitalet de Llobregat, tenia 72 anys d'edat i
pràcticament tota la seva vida podem dir que la va passar aquí al país ja que
va arribar amb els vint tot just complerts, recent acabada la mili i es va
establir a Catalunya. Va ser un dels grans cantants de pop en els 70, gràcies a
cançons com "Dejaré la llave de tu puerta", "Lady Banana" i
sobretot "Help", però la seva carrera va començar a principis dels
60. Havia nascut a Arnhem, Països Baixos, un 27 d'octubre de 1941.Va estar
casat amb July, de la qual es va divorciar i a la que Los Diablos van dedicar
la cançó "Oh July" i per cert la seva filla també es deia July. Tony Ronald va començar gravant en solitari,
després va crear el seu primer duet, Kroner's Duo amb un basc anomenat José
Luís Bolívar. L'any 1961 amb el també holandès Charley Kurtz van crear Tony
& Charley i van gravar cinc EP’s amb La Voz de su Amo del 61 al 62 i es van editar dos
LP's, però després i sembla ser que "diferències musicals" van acabar
amb aquesta unió. Tony Ronald volia fer música pop i rock, mentre que Charley
preferia fer balls. Tots dos van tenir raó. Charley que es deia
Charley Recourt i el seu germà Johnny al que es va portar des d'Holanda, van
muntà Johnny & Charley i van crear "La yenka" l'any 1965. Llavors
Tony Ronald es va llançar en solitari acompanyat pels Kroner's, amb una linea
molt més enfocada cap el R & B i el rock i pels Kroner's van passar gent de
la talla de Max Sunyer, José Más "Kitflus", Francis Rabassa, Jordi
Colomer, Primitivo Sancho, Frank Mercader, Àngel Riba, Santi Picó i altres.
Acabarem El Temps Passa… i la
música queda, aquest viatge per els records i el passat, per el nostre ahir i
tocarem el dos. Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades i us deixarem amb
bona companyia, la de les emissores per les que setmana rere setmana, sortim a
les ones. Fins la propera.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il·lusió
per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
Enllaç per descarregar-se el programa
Enllaç per descarregar-se el programa
No hay comentarios:
Publicar un comentario