Com que les festes nadalenques
estan ja properes, avui a Els Anuncis dels Nostres Records us hem preparat uns
molt adients per a aquests dies, però també tindrem molta música i avui sonaran
Los Sonor, Mustang, Toti Soler, Blue Boys, Juan Pedro Somoza, Joan Ramon Bonet,
Continentales, Bruno Lomas, Jess & James, Los Telstars, Catinos, Salvajes i un munt més de gent que ens portaran amb les
seves cançons en un viatge al passat, un recorregut pels nostres records
d'aquell ahir per a molts gairebé desconegut, per a altres "jovenets"
una part de la nostra vida. Ara i des de totes aquelles emissores per les que
El Temps Passa… i la música queda arriba a vosaltres, aquesta setmana obrirem
amb José Luis que ens arriba amb la seva guitarra i cantant-li a “Mariquilla”.
Nosaltes som Quimet Curull i Mario Prades i ara ens toca dir-vos alló de
Obrim la Paradeta
José Luis y su Guitarra –
Mariquilla
El seu nom complet és José Luis
Martínez Gordo i va néixer a Jaén. Un dels seus grans èxits va ser “Gibraltar
español”, però la veritat és que atenent-nos a la història, aquesta reclamació
on ell demana aixó del Penyal de Gibraltar per Espanya, no va servir de res i
això que el que ell argumenta en el text de la cançó era totalment cert. José
Luis, amb el que començarem el programa d’avui, també va trevallar al cinema,
entre les pel·licules que va fer es troba "Pasa la Tuna" diritgida per José
María Elorrieta a l’any 1960 i a la que trovabem a Ángel de Andrés. Es clar que
ara no estem escoltan la cançó del Penyal, escoltarem la que va donar-lo a coneixer, en referim a José Luis i la seva inseparable Guitarra, es la que
escoltem avui a El Temps Passa… i la música queda i es tracta d’una cançó que
el va fer molt popular i que sones a totes les emissores del pais, es tracte de
"Mariquilla" que va dedicar a la seva nuvia i va composar quan es
trobava fent la mili. José Luis es va casar un any despres amb aquella nuvia i
la peça la va treure el 1958 dins d’un EP que va publicar el segell Philips i
que va fer que actues fins i tot a América i que escoltem avui. Supossem que la
nit de noces José Luis no es van andur la guitarra. L'any 1962 José Luis va
guanyar unes oposicions com a ingenier d'obres públiques i va anunciar que
deixava la música per dedicar-se a la seva feina i la familia i va entrar a la Jefatura Provincial
de Obras Públicas de Cordoba.
Los Blue Boys – Escrito en el
cielo
Publicat per Hispavox l'any 1961,
apareix aquest EP del grup Los Blue Boys del que us hem extret aquesta cançó
que compartirem ara a El Temps Passa... i la música queda, una versió del
"C'est ecrit dans le ciel" de Bob Azzam. En el disc també es van
incloure " Los Siete Magníficos", "Carolina Dai" de Harry
Belafonte i " Algunos lo prefieren caliente". Amb aquest EP van debutar els
madrilenys Los Blue Boys i és que ells havien guanyat un concurs organitzat per
Ràdio Juventud de Madrid que comportava l'enregistrament d'un disc. El grup
sorgeix al Madrid de finals dels 50
a l'entorn del Hot Club, un local de jazz. Allà comença
a treballar el Lino’s Trio, format per Alfonso Linos (guitarra), Enrique García
(bateria) i Alberto Navarrete (contrabaix). Amb l'arribada de la dècada daurada
decideixen canviar la seva estructura i bàsicament el seu enfocament musical,
decantant-se cap al pop i els ritmes moderns, després de la incorporació de
Juan José Guillén (piano) i Alfonso Agulló (cantant). La veritat és que el disc
no es va vendre com s'esperava i tot i que ells segueixen treballant per Madrid
i els seus voltants, no tornen a gravar fins a mitjans de l'any 1962 després de
signar contracte amb el segell Fonópolis, amb el qual traurien 3 EP. El grup
gravaria encara un altre EP amb cançons escrites per a ells per Alfonso
Santiesteban, però que mai va arribar a publicar-se, es van separar l'any 1965. El
cantant Alfonso Agulló va crear uns estudis de gravació que inicialment es van
anomenar amb el seu nom, però que més tard es convertirien en els populars
Estudis Kirios, un dels més avançats de la seva època. El segell Cocodrilo
Records publicaria en 1991 un àlbum amb els 16 temes que van gravar Los Blue
Boys i van ser publicats. Com a curiositat us direm que per aquest àlbum van fer servir la
mateixa foto de portada del seu primer disc.
Dúo Rúbam con Conjunto de Fernando
Orteu – Diavolo
L'any 1960 el Dúo Rúbam va gravar
un EP per al segell SAEF amb cançons que havien participat en el Festival de la Cançó de la Mediterrània en la
seva segona edició i d'aquest disc us hem extret aquest tema que creiem
recordar va ser la cançó guanyadora i que va defensar el cantant italià Jimmy
Fontana. En el disc, el segon que treien, també es van incloure "SOS
Amor" que va defensar Arturo Millan i també gravarien les Germanes
Serrano, "Tu, Tu, Tu” i “Ciao, Ciao, mio amor" que va cantar
Torrebruno. En aquestes gravacions el Dúo Rúbam va comptar amb el Conjunto de
Fernando Orteu, aquest extraordinari guitarrista català, acompanyant-los. De
fet va ser el seu grup de suport en un munt de discos i en altres ho va ser el
Quixot’s Quartet, quan encara eren el Conjunto Los Quijotes, fins i tot els van
acompanyar el Latin Quartet. El Dúo Rúbam van començar a dedicar-se a la música
després de guanyar un concurs, el Festival del Club Hispamer, a Barcelona.
El Dúo Rúbam eren Enrique Ferrer
Bartomeu i José Luis Izquierdo García de León, tots dos de Barcelona i van
començar gravant l’any 1960 per al segell Saef i després van fitxar per Belter
desfent-se el duet l'any 1964, problemas de nuvies. Tots dos treballaven en un
banc. Van debutar en un festival al Palau dels Esports de Barcelona, el 25 de
novembre de 1960 que va organitzar el diari El Mundo Deportivo, es clar que
ells ja havien tret un parell de discos. Tenen una bona carrera amb 15 o 16
EP's, per cert que Enric Ferrer, fill del component del duet es va possar en
contacte amb nosaltres mitjançan el correu ja fa molt de temps i es va oferí a
pasarnos molta més informació, quan la tinguem escoltarem més coses del Dúo
Rúbam i os ampliarem el que sabem d’ells. Us explicarem tota una curiositat, la
primera guitarra eléctrica que van tindre el Dúo Juvent’s, la van comprar de
seguna má al Dúo Rúbam, tots quatre eren bons amics, a part de companys de
professió..
Los Continentales – Mister D
En diverses ocasions hem compartit
amb vosaltres, amb totes vosaltres, cançons de Los Continentales, bàsicament
instrumentals, encara que ells també van gravar cançons cantades. Avui us
portem aquest tema, amb veu, una cançó escrita pel guitarra Álvaro Yébenes i
que es va incloure en un single publicat l'any 1966 amb "Bla, bla,
bla" a la cara B i que editaria el segell Tempo. Aquest va ser el seu quart
disc, encara traurien un altre single en el 67 i es van separar. La discografia
completa de Los Continentales va ser reeditada l'any 1985 en un LP, format
vinil, publicat pel segell Cocodrilo Records. Ara farem una miqueta d’historia.
Los Continentales van ser una de les bandes mítiques sorgides al Madrid dels
60, de fet es van formar en el 62, encara que avui dia pràcticament ningú es
recorda d'ells, sols quatre nostàlgics melòmans com nosaltres i vosaltres que
escolteu El Temps Passa... i la música queda. Inicialment Los Continentales
eren Álvaro Yébenes (guitarra) i Juan Antonio González
(baix) que venien de Los Flaps, al costat d'Ángel Arriba (guitarra) i Rafael Sánchez de Ocaña (bateria). Interpretaven una música
instrumental en la línia de la surf music americana que aquí la identificàvem
com "So Shadows" i van ser una de les bones formacions d'aquest
estil, amb discos de qualitat i demostrant en les seves actuacions que sabien
el que tenien entre mans, van ser un dels grups que participaven en les
populars matinals del Price madrileny (a la foto 1). L’any 1965 es van produir canvis en el
si del grup que decideix incloure cantant i deixar de costat els temes
instrumentals. Antonio González se'n va i s'incorpora el cantant José Manuel
Rodríguez que va haver de deixar-los un any més tard per anar a la mili. Per
Los Continentales van passar músics reconeguts de l'època com l'amic Tony
Reinoso, el cantant Blume, Enrique Pérez, Gonzalo González, Antonio Román
Obrador, Juan Mena, Quique Martínez i altres. De fet i amb l'auge de la música
soul Los Continentales van arribar a ser set components. L’any 1968 es van separar
definitivament. Tony Reinoso va crear posteriorment Los Solitarios, Blume va
tenir una discreta carrera en solitari i Álvaro Yébenes s'en va anar a Los
Canarios.
Juan Pedro Somoza con Los Diablos
Negros - ¡Qué ilusión!
Arribat des de Cuba, Juan Pedro
Somoza va ser un dels actors que participaven en el popular programa de TVE
"Escala en Hi-Fi" i també es va passar a la música, encara que el seu
èxit va ser més aviat modest. Nascut a l'Havana l'any 1940, Juan Pedro Somoza
va gravar aquest disc comptant amb el grup madrileny Los Diablos Negros,
liderats per Manolo Pelayo, com a banda de suport, encara que nosaltres creiem
recordar que el cantant i actor residia a Barcelona, però no estem segurs
d'això. En el disc, un EP publicat l'any 1963 pel segell Discophon i en el qual
es van incloure, a més d'aquest tema que us hem seleccionat ara per escoltar a
El Temps Passa... i la música queda, “El baile del Mattone” de Rita Pavone, “No
me dejes” que era una versió d’un tema escrit per John Lennon i que van gravar
Billy Kramer & The Dakotas i “Mantilla española” que per cert, es va
recuperar en un àlbum publicat l'any 2009 titulat “Yo tengo una gallina”. Juan
Pedro Somoza va publicar quatre o cinc EP's entre l'any 1962 i 1965, aprofitant
la popularitat que li va oferir el programa de televisió i li vam perdre la
pista.
Hermanas Ros – Un eterno amor
Sorgides a Catalunya, les Hermanas
Ros van gravar uns quants discos a finals dels anys seixanta, aquesta cançó us l'hem
tret d'un single que es va publicar l'any 1967 a través del segell
Columbia i es tracta de la versió que ens fan del tema "Everlasting
love" del grup britànic Love Affair i de la qual es van realitzar unes
quantes versions a Espanya. A la cara A es trobava la cançó "Amor de
verano", en tots dos temes s'acompanyen per una orquestra. Les Germanes
Ros van començar gravant en català per al segell Edigsa, sota el nom artístic
Germanes Ros, però no van trigar a passar-se al castellà, canviant de casa de
discos i espanyolitzant el seu nom, tot i que hem de reconèixer que la seva
discografia no és massa abundant. Posteriorment Carme i Montserrat Ros
s'incorporarien al grup Estel, integrat també per gent de Symbolo i en el qual
creiem va participar el Mestre José María Bardagí, publicarien un disc l'any
1972 o potser va ser al 73, amb cançons nadalenques. Les Germanes Ros també es
van dedicar a fer cors en moltes gravacions, nosaltres recordem ara la seva
participació a l'àlbum “A Catalunya” de Luis Aguilé i en el qual també va posar
veus l'amic Antoni Duran. Carme i Montserrat Ros així mateix van formar part,
com a cantants, de la
Janio Marti Orquestra i Cors, encara que no us podem dir
entre quins anys.
Tony Ronald – Lloré como un niño
Es tracta d'una versió del tema
"Cry like a baby" que van gravar el grup nord-americà The Box Tops,
liderat per Alex Chilton, els mateixos de "The Letter" que per cert,
van treure un munt de hits al seu pais, encara que aquí al nostre nomes funcionaria "La carta". Tony Ronald la va treure a un EP de l’any 1968 editat per EMI i on també
trobaven “Risas y luz” que ere una versió del “Spicks & Specks” de The Bee
Gees, “That's why I'm crying” i “I'll take the blame”. En aquest disc i tot i anar acompanyat per els Kroner’s, el
grup ja no consta a la caràtula del EP. L'holandès Tony Ronald va gravar en
solitari, va crear el Kroner’s Dúo amb el basc José Luis Bolívar, més tard Tony
& Charlie i finalment es va llençar ja definitivament en solitario, si bé
abans va formar Tony Ronald y sus Kroner's i pels Kroner's van passar gent de
la talla de Max Sunyer, José Más "Kitflus", Francis Rabassa, Jordi
Colomer, Primitivo Sancho, Àngel Riba, Frank Mercader, Santi Picó i altres. Hi
ha dues etapes molt diferenciades en la carrera de Tony Ronald i que no podem
deixar d'esmentar. L'abans i el després de "Help", és a dir els
seixanta i tota la l'etapa posterior. Nosaltres ens quedem amb la primera, però
no per ser la dècada que tractem a El Temps Passa... i la música queda, ho fem
perquè creiem de tot cor que a partir del "Help", amb tot i les seves
xifres de vendes, les horterades han estat contínues. Per cert, Tony va gravar
un single en català amb les cançons "Estem vivint" i "Cada
dia" que ja hem escoltat al programa. També va
gravar nadales. El seu veritable nom era Siegfried Andre Den Boer Kramer, va
néixer a Holanda l’any 1941, però és va vindre cap a Catalunya i va triomfar a
Espany, ens va deixar el 3 de març del 2013, Tony Ronald (foto feta per Mario Prades) tenia 72 anys d'edat i pràcticament
tota la seva vida podem dir que la va passar aquí a Catalunya ja que va arribar
amb els vint anys tot just complerts, recent acabada la mili
Bruno Lomas – Eres mi chica soñada
La
canço "Reach out I'll be there" va ser el gran èxit de The Four Tops
a tot el mon. Eren una de les millors bandes
de soul vocal nord-americanes del segell Tamla Motown, però nosaltres a El
Temps Passa… i la música queda us hem preparat aquesta altra cançó que es
trobava en el mateix EP, un dels millors discos de Bruno Lomas i que es va
publicar a principis de l’any 1967, la peça va ser escrita per ell mateix. En
el disc també es van incloure "Nadie como tú" i "Love me, please
love me" de Michael Polnareff. Bruno Lomas va néixer a Xàtiva el 14 de
juny de 1940 i es va retirar a finals dels anys 70. Quan finalitzaven els 80 el
cuquet que li rosegava per dins i una oferta d'EMI li van fer replantejar-se el
tornar i Bruno Lomas va decidir gravar de nou i la seva volta als escenaris, es
trobava en plena forma. Va marxar-se cap a Madrid i va signar contracte amb EMI,
traurien primer una recopilació dels seus vells èxits i prepararien temes nous
per al següent treball que sortiria entre sis mesos i un any després. Tots
aquells plans de futur de Bruno Lomas es van truncar a la carretera quan al tornar,
conduint un Mercedes 250, va tenir un accident de trànsit prop de la Pobla de Farnals, el 17
d'agost de 1990. EMI publicar el doble LP amb el títol "Bruno Lomas
1940-1990", avui un disc per al record i del que us hem extret aquest tema
que escoltem ara. Bruno Lomas era un
aficionat a les armes i sempre va dedicar cançons a la Guàrdia Civil i aixó
li va ocasionar algun problema i va arribar a rebre amenaces d'ETA, però també
era un conductor amant de la velocitat i li agradava conduir els seus cotxes,
sempre potents, a tot el que donaven de si. Això li va passar factura a Bruno
Lomas i va pagar amb la seva vida quedant avui com una gran veu en el record de
la nostra història musical. Per cert, també va treballar en el cinema, va fer
dues pel·lículas.
Els Anuncis dels Nostres Records
Ara i tenint en compte que
s'acosten les festes nadalenques us hem seleccionat una sèrie d'anuncis molt
apropiats i aquesta setmana parlarem de torrons i cava, dos productes molt
típics del Nadal. És clar que hem de recordar que en aquelles èpoques de
postguerra i estretor econòmic, la majoria de llars només gaudien del torró i
el cava quan arribaven aquestes festes i volem que tingueu en compte que el
xampany era xampany i el conyac era conyac, després i amb la arribada de la
democràcia les coses van canviar i els francesos van exigir la propietat de la denominació i
nosaltres ens vam veure obligats a anomenar el xampany, cava i el conyac,
brandi, clar que en reciprocitat ells van haver de deixar d'utilitzar la denominació
"Anís" i van passar a tenir Anisette ja que l'Anís era espanyol.
Turrón El Lobo
No podien faltar a les taules i en
arrivar el Nadal els clàsics turrons i com avui ja veureu, tenim un surtit molt
variat, aquí us portem ara els Torrons El Lobo, són
fabricats per Juan Antonio Sirvent Selfa, SA una empresa que va començar l’any
1725. Es tracta d’una societat amb seu social a Xixona, amb un complex
empresarial que té més de 20.000
m2. En els seus inicis els Turrones El Lobo es venien en
llaunes, Mira, com les Tortas de les que hem parlat en altres ocasions. Ara be,
tenim una cosa molt clara, menjar turrons el Lobo no et convertig en Home Llop
ni fa que et surti pel, podeu estar segurs, tot el contrari, els torrons de
qualsevol marca, acostumen a estar molt bons. És clar que a nosaltres i per
aixó de “los piños” el de la pedra, el turró d’Alicant, no sempre el podem
menjar a gust.
Turrones Antiuxixona
Un d'aquests torrons dels que es
pot dir que son "de tota la vida" és la marca Antiu Xixona i recordem
ara aquell anunci en què el cor de nens es feien fins i tot molt pesats
demanant sense parar “Queremos turrón, turrón, turrón” clar que no es
conformaven amb qualsevol torró, ells volien que fos Antiu Xixona, una marca
que pertany al grup Sanchis Mira, creada l’any 1863 i que es va constituir en
societat anònima el 1989. La fàbrica d’Antiu Xixona està situada a Xixona,
Alacant, es clar, i actualment tenen una factoria que ocupa 26.000 metres
quadrats. És una empresa de capital familiar que també fabrica i comercialitza
la marca La Fama,
entre altres. Aquest que escoltem ara es un altre dels molts anuncis de la
marca Antiu Xixona.
Turrones La Fama
I parlan de La Fama. Els Torrons la Fama eren de la família
Galiana que es van fusionar amb la família Sanchis Mira l’any 1966. Aquí teniu
un anunci de la Fama
en què el protagonista és el popular humorista, actor i cantant Andrés Pajares
que creiem recordar va tenir un xou de televisió patrocinat per Torrons La Fama. L'actor,
director, guionista i humorista de cinema, teatre i televisió Andrés Pajares,
va néixer a Madrid el 6 d'abril de 1940. Va treballar i molt, formant parella
artística amb Fernando Esteso, clar que la cosa va acabar com el Rosari de
l'Aurora entre ells i finalmente es van tirar els trastos pel cap. També va
gravar un bon munt de discos, destacant, no per la seva qualitat precisament,
però si per les seves xifres de vendes, el “Soy currante” i “Drácula Ye Yé”.
Champagne Laixartell
Aquest és que nosaltres sapiguem,
l'únic anunci publicitari que va realitzar el gran actor i director de teatre i
cinema català Adolfo Marsillach (Barcelona, 25 de gener de 1928 - Madrid, 21 de
gener de 2002) i va publicitar la campanya de Nadal del Champagne Laixartell.
L’any 1956 Adolfo Marsillach forma la seva pròpia companyia amb la seva primera
dona, la també actriu Amparo Soler Leal. Anys més tard funda la Compañía Nacional
de Teatro Clásico, de la qual es va fer càrrec fins l’any 1989. Va tenir també
problemes amb la censura franquista per culpa de l’obra teatral "Marat
Sade", de Peter Weiss, que l’any 1968 va ser retirada dels escenaris per
ordre governativa. La seva filla va explicar un dia a un programa de televisión
que el seu pare mai va estar content d’havert fet aquest anunci, val a dir que
no va tornar-ne a fer cap més, es clar que com diem aquí “la pela es la pela”.
Delapierre
Durant els anys cinquanta i part
dels seixanta, la majoria de famílies de classe modesta, que eren la gran
majoría, només posaven cava a les seves taules quan arribaven aquestes festes
nadalenques. Bé, també en dies molt assenyalats. Delapierre era una de les
marques de batalla i per a l'època era assequible de preu, dins del luxe que
representava beure xampany, al costat de Dubois, Castellblanch, Freixenet,
Montesquiu i a partir del Codorniu els preus ja s'encarien. També cal tenir en
compte que la majoria de cava que es consumia en aquells temps era semi-sec.
Els vins designats com "Cava", una paraula que prové del llatí i que
significa cova, van començar a elaborar-se ja en el segle XIX a Catalunya, com
a imitació del mètode creat per Dom Perignon a la comarca francesa de
Champagne, gràcies a l'ús de tap de suro i una segona fermentació desenvolupada
en ampolla de vidre. Catalunya produeix el 95% del cava i té el seu origen
majoritàriament a la comarca vinícola del Penedès, però a Tarragona tenim molt
bones marques de brut i a més a més a molt bon preu. És clar que encara avui en
dia, el 50% de la producció de cava es consumeix en les festes de
Nadal. Per
cert aprofitem l'anunci i us felicitem el Nadal per endavant. Que mai se sap...
Deixarem els Anuncis dels Nostres
Records i seguirem amb música feta en català.
La Música
que es Feie en Català
Jacinta – Si ell em portés roses
L'any 1966 es va publicar a través
d'Edigsa aquest EP de Jacinta, una noia catalana, cantant molt més propera al
pop que a la cançó d'autor, de fet podríem considerar-la una noia Ye-Yé i va
publicar tres o quatre discos abans de desaparèixer del panorama musical, la
veritat és que de Jacinta pràcticament res us podem dir. Aquest tema, la versió
que Jacinta ens realitza del "Red Roses For A Blue Lady" va ser
escrita per Sid Tepper i Roy C. Bennett, per cert que aquest últim utilitzava
un pseudònim. Aquest tema va arribar a gravar-lo fins i tot Dean Martin, encara
que la versió més popular és la que va realitzar Wayne Newton. Pel disc de
Jacinta va ser adaptada al català pel mestre Josep Maria Andreu i es va
incloure en un EP publicar per Edigsa, al costat de "Tu ets com era",
"Digue'm" i "Si vols". Ha finals de la dècada, concretament
al 1968, Jacinta va passar a ser artista del segell DDC i va treure un EP amb
temes del Festival de San Remo.
Joan Ramon Bonet – Balada de sol a
sol
Escoltarem ara a un cantautor que
ens va arribar des de Mallorca i en aquesta cançó Joan Ramon Bonet ens parla de
lo dura que resulta la vida de la gent de la mar. Aquells pescadors que surten
a buscar el seu salari sent conscients que ni el vaixell, ni les xarxes, ni la
pesca que obtinguin, és seu ni ho serà, ells seguiran treballant per un
miserable jornal i posant la seva vida en perill cada dia per engreixar les
arques del patró. Joan Ramon Bonet es un home que va formar part d'Els Setze
Jutges pràcticament des dels seus inicis i ell va ser qui va recomanar a la
seva germana Maria del Mar Bonet (a la foto el dia del seu debut al castell de
Ballver) perquè formés part del col·lectiu que tant va lluitar per difondre les
cançons en català. És clar que ella era més jove i es va incorporar molt més
tard. El cantautor i posteriorment fotògraf Joan RamonBonet i Verdaguer va
néixer a Palma de Mallorca el 13 de gener de 1944. Es va dedicar a la cançó
entre 1963 i l'any 1967 i va gravar tres EP's i un amb el col·lectiu d'Els
Setze Jutges, a més de compondre molts temes per a altres. Aquest tema es va
incloure en el seu últim EP, publicat per Edigsa i que va treure a la venda
l'any 1967 i en el que la cançó estrella va ser “Cançó de s’amor perdut” que
vem escoltar la pasada temporada. L'any 2007 va
ser guardonat, al costat d'uns quants companys seus, amb la Medalla d'Honor del
Parlament de Catalunya per la seva contribució de la llengua catalana, sent
membre d'Els Setze Jutges.
Jordi Soler – Hi ha gent
Quan el grup Pic Nic es va desfer,
el guitarrista Jordi Soler, conegut com Toti Soler,
publicaria un parell de
singles en solitari, aquest tema us el hem tret del segon d'ells, editat
l'any 1970 pel segell Distribuïdora Discogràfica SA i en aquesta cançó
que era
la cara A, ja mostra la seva afició cap al rock simfònic i progressiu que es
consolidaria en el grup que va crear posteriorment OM, una gran banda de rock
progressiu catalana en la qual i durant un temps va militar el guitarrista
nord-americà de color Taj Mahal. La cançó, un poema de Joan Vergés estar
composada pel propi Toti Soler que canta i toca la guitarra. En aquesta cançó està
acompanyat per Manuel Elias al baix i Peter Hodgkinson a la bateria. Toti va
començar com guitarra amb el grup Els Xerracs per passar posteriorment als Brenan's Folk i després a Pic
Nic. De nom complet Jordi Soler i Galí (a la foto amb Quico Pi de la Serra), va tocar també acompanyant en Pau Riba
i posteriorment va acompanyar a la guitarra durant 25 anys a Ovidi Montllor,
component i produint molts dels seus discos i la seva posterior carrera en
solitari s'ha anat decantant cap al jazz i básicamente el flamenc. Toti Soler
va néixer a Vilassar de Dalt, Barcelona, el 7 de juny de 1949. Al llarg de la
seva carrera va acompanyar també a Leo Ferré, Taj Mahal, Jordi Sabatés, Cinta
Massip, Ester Formosa que ens sembla recordar era la seva companya, Francesc Pi
de la Serra,
Pascal Comelade, Maria del Mar Bonet i altres. L'any 2005, va rebre el Premi
Nacional de Música de Catalunya, atorgat per la Generalitat de
Catalunya, pels seus discos "L'arxiver de Tortosa",
"Racconto" i "Guitarra i cançons" i l’any 2006 li va ser
atorgada la Creu
de Sant Jordi. La seva última producció discogràfica fins ara es va editar
l'any 2011 i es va titular “Raó de viure”.
Acabem ara la música feta a les
nostres terres i en la nostra llengua i marxarem cap a Madrid.
Los Sonor – El río de la Luna
Los Sonor van passar per diverses
èpoques i estils, aquest tema que us portem avui a El Temps Passa... i la
música queda és de la seva etapa instrumental i es tracta d’una composició del
gran Henry Mancini per a la pel·lícula “Esmortzar a Tiffanys” i que es va andú un
Oscar a la millor cançó original. Per Los Sonor van passar grans músics
espanyols, entre ells Tony Martínez i Manolo Fernández que se'n van anar a Los
Bravos, Carlos Guitart que junt a José Barranco va crear Los Flecos, Manolo
Díaz que després va seguir en solitari i un dels seus principals èxits va ser
"Viene una ola" i després, ja en els 70's es va convertir en alt
executiu del segell CBS-EPIC i en els 60 va ser productor i compositor de
"La moto" per Los Pasos, ja os vem explicar l’història d'aquest tema
que també van gravar i van portar a l'èxit Los Bravos, però per Los Sonor van
passar encara més gent como José Luis González, Manolo Escobar, Fernando
Sánchez, José Antonio Otero i uns quans més. Los Sonor van ser possiblement la millor i al mateix temps més desaprofitada, banda de rock instrumental al país,
per confirmar la nostre opinió os direm que l'any 1963 Los Sonor van gravar un LP
sensé, cosa molt poc habitual al país. Durant un temps i per imperatius de la
seva discogràfica van acompanyar a una admirable cantant, la granadina Li Morante que va deixar la música degut a
les seves fermes conviccions religioses. També van fer de grup d'acompanyament
de Miguel Ríos i altres. En aquest EP que era del any 1964 i el va publicar
Philips, el grup eren Tony Martínez, Manolo Fernández, l'altre Manolo, el
Escobar que els va deixar després de gravar-lo i José Gonzalez.
Jess & James – Nubes
Jess and James eren un parell de
germans anomenats Antonio i Fernando Lameirinhas, portuguesos establerts a
Bèlgica que van traslladar la seva residència a Anglaterra i des d'allà es van
llançar gràcies al tema “Move” publicat l’any 1968. Jess & James només van
gravar un parell de LP's, encara que l'únic que va funcionar comercialment va
ser el primer on es trobava la cançó. Quan es van desfer a l’any 1971 els JJ Band
que eren el seu grup d’acompanyament, es van unir com a secció de metall a Los
Canarios per realitzar una gira per Espanya i Europa, per despres gravar per la
seva conta i James, sota el nom de Jimmy Frey va tornar a Bèlgica i va gravar
alguns singles, però l'únic que va funcionar al nostre país va ser "Rosas
a Sandra" que també va versionar al castellà. Jess & James així mateix
han versionat al castellà una de les seves cançons "Nubes" que avui
escoltem a El Temps Passa... i la música queda. Tots el seus discos, tant en
anglès com en castellà, els van publicar aquí a traves del segell Belter, però
el LP en anglès no recordem si va arribar a editar-se mai aquí, si bé Mario
creu que si.
Los Telstars – Caprí se acabó
Aquesta bona versió del gran èxit
internacional del cantant francès Hervé Vilard ens la porten des de Mallorca
Los Telstars i es trobava recollida en un EP dels molts que van arribar a
publicar i en el qual també es van incloure “Tu me dijiste adiós” que era de
Los Brincos, “Que familia más original” que havia estat un èxit de Los 3
Sudamericanos encara que creiem que es tractava d'una versió ja que
originalment era un cha cha chá, i “La noche anterior” que en aquest cas era una
versió d'una cançó de The Beatles. Los Telstars van ser un grup mallorquín de
música entre instrumental i cantada. Los Telstars eren Luis Cerón, Miguel
Porta, Juan José Vázquez i Leonardo Martín. Alguns d'ells venien d'un grup
anomenat Los Voltors. Los Telstars van funcionar de l’any 1965 fins finals de
la dècada. L’any 1966 Luis Cerón de qui
Quimet sempre diu que deurien de ser parents ja que ell també es diu Cerón, en
aquest cas de segon cognom i no es qué precisament hi hagin masses que es diuen
així, va marxar-se per anar a tocar a l'Orquestra de Silvana Velasco i allò va
marcar el principi de la fi, si be van treballar ancara molt de temps i creiem
que va entrar llavors Toni Tugones que després va esdevenir pilot
comercial. Los Telstars van gravar en un grapat d’EP’s i tres singles i per suposat van
participà en el Festival de Mallorca. Per cert, hi havie un grup a Puerto Rico
que també es dien Los Telstars, res a veure amb els nostres.
Los Salvajes – Siluetas
Los Salvajes van ser la millor
banda del que avui anomenaríem "garatge" i que llavors no saviem que
era aixó, llevat del local on s’asajava. Los Salvajes van sorgir a Catalunya en
els 60. Per descomptat que van començar fent versions i tot i que van
aconseguir gravar un munt de temes propis que van funcionar comercialment com
"Soy así”, “Las ovejitas”, “Al Capone”, “Mi bigote", “Los Platillos
volantes”, etc. van seguir gravant versions al llarg dels anys, com aquesta que
us portem avui i que era dels Herman’s Hermits i es titulava en angles
“Silhouettes”. Aquest EP, gravat l’any 1965, va ser el segon en la seva carrera
i el primer que treient per la
EMI. També trobàvem en aquest disc "Goodbye my
love", cantada en anglès i que havia estat gravada per The Searchers, al
costat de “Hielo en vez de amor” i “No me digas adiós”. El grup barceloní Los
Salvajes l'integraven el cantant Gabriel Alegret, nascut el 9-12-44, el batería
Delfín Fernández nascut el 15-01-41, Francisco Miralles que va néixer el
8-05-44, Andrés González nascut el 4-10-46 i el baixista Sebastià Sospedra
nascut el 31-01-46 i que despres tocaria amb Lone Star. Eren del Poble Sec,
llevat de Sebastià que era de Collblanch. Es vestien a Garvi, la botiga de moda entre la juventut més mod de
l’época i que es trobava a una travesia de les Rambles barcelonines, a l’alçada
de Liceu, baixant a la dreta. Quan van començar Los Salvajes van marxar-se a
Alemanya a fi de agafar experiencia.
Los Mustang – Yo que no vivo sin
ti
El seu autor, el cantant italià
Pino Donaggio, també va versionar aquest tema al castellà i al català, però us
hem seleccionat aquesta gran versió que van realitzar l'any 1965 Los Mustang i
encara que suposem que el van haver de fer per donar-li a la cançó un toc
personal, no ens agrada com està arreglada i produïda l'entrada, ens sobra, la
veritat. Hauria quedat millor deixant anar directament la veu de Santi Carulla.
Un altre que si va realitzar una encertada versió en castellà va ser Tony
Dallara i també Los Catinos. Los Mustang quan van començar eren un grup
instrumental i sols eren tres nois del Poble Sec, van participar en el concurs “El show de las 2” que presentava Joaquín Soler
Serrano, la segona posició creiem que va ser per Los Sírex. Allà van coneixer a
Santi Carulla i Tony Mier que eren components de Los Sírex i s’en van passar a
Los Mustang. Els Mustang són l'única banda de pop dels seixanta que fins a la
seva dissolució l'any 2000 van mantindre els mateixos components originals. Los
Mustang eren Santi Carulla, Tony Mier, Marco Rosi, Tony Mercadé i Miguel Navarro.
Los Mustang van ser un dels millors i més venedors grups del Estat, entre 1964
i 1970 cap disc senzill o EP de Los Mustang va vendre menys de 25.000
exemplars, arribant als 130.000 amb el "Submarino amarillo". Per
cert, Marco Rosi que va ser el compositor dels pocs temes propis que van
gravar, va ser el delegat de la
Mitsubishi a Catalunya, a la seva divisió d’aparells de
vídeo.
Los Stop – Con su blanca palidez
Aquesta versió de l'èxit de Procol
Harum a càrrec dels barcelonins Los Stop és francament interessant i per això
us la portem a El Temps Passa... i la música queda, per concloure el programa
d’avui. És cert que la versió més recordada a Espanya és la que van realitzar
els Pop-Tops i que els va servir de carta de presentació, però aquesta val la
pena. Cristina, la seva cantant es diu de veritat Mari Carmen Arévalo i un bon
dia es va rebotar amb els seus companys i va voler anar-s'en, però quan volia
andur-se amb ella el nom es va assabentar que estava registrat per ells i va
crear Cristina i Los Tops que per cert, quan ella ja va començar com a solista,
van seguir utilitzant el nom dels Tops i almenys que sapiguem, van gravar un
single en 1970 versionant el "Venus" dels holandesos The Shocking
Blue. A veure si en properes setmanas us la posem i la compartirem. Los Stop
van començar sent un grup de pop molt interesant, però al seva discogràfica els
va encasillar i la seva carrera està marcada per un munt d’horterades. Los Stop
eren un grup de Barcelona que van començar fen-se dir Donald Duck i al signar
contracte amb Belter els hi van cambiar per Los Stop. Van gravar uns quans
discos en català, tampoc masses no us creieu, però la seva carrera es va
centrar en cantar en castellà. Los Stop eren, a més de la Cristina, Juan Comellas,
José María Serra (que en els 80 va ser representant artístic de Lucky Guri i
Núria Feliu, entre altres artístes i amic de Mario), Fernando Cubedo i Andrés
Gallego. Quan Cristina va fotre el camp, durant un temps ells van tindre un
altre cantat femenina, es deia Miriam, de fet pensem que en van tindre un altra encara. L’any 1.967 Los Stop guanyen el
"Premio del Instituto de Cultura Hispana" amb la cançó “El turista 1.999.999”, una
horterada que va guanyar el Festival de Mallorca. Al mateix any Los Stop treuen
la seva cançó més popular que és “Salud, dinero y amor” a la que també li deiem
“Tres cosas” que de fet era el seu títul real. Quimet diu que Gary, el líder
dels Procol Harum amb el seu bigotet, es pastat al cantant dels Tony amb Grup,
un dels grups on ell toca
Acabarem ara El Temps Passa… i la
música queda, una estoneta recorrent el passat, caminant per aquells records d’un
ahir més o menys llunya, depenent de la memoria. Nosaltres som Quimet Curull i
Mario Prades i ara us deixem amb companyia de totes aquelles emissores per les
que ens escoltes. Ens retrobarem la propera setmana. Adeu siau.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
Enllaç per descarregar-se el programa
No hay comentarios:
Publicar un comentario