Després de l'empatx de Beatles que
vam tenir la setmana passada avui us hem portat anuncis, però com som
políticament molt incorrectes, versaran sobre begudes alcohòliques, una cosa
molt mal vist en l'actualitat, però que al costat dels anuncis de tabac, formaven
part habitual de les campanyes publicitàries en els anys seixanta. Escoltarem
també a Los Comodines, Mustang, The Finder’s, Sírex, Blue Diamonds, Albert
Band, Betina, The Bonds, Pekenikes, Catinos, Los Botines i uns quants més que
configuren la banda sonora en el nostre viatge al passat, a aquells anys en que
érem molt més joves i crèiem que ens podíem menjar el món, després el món se'ns
va menjar a nosaltres. Ara i des de les emissores per les que escoltes el
programa o per internet si t’el descarregues del blog o el facebook de Montse,
començarem amb The Brisk que ens parlaran de “María Cristina”. Nosaltres som
Quimet Curull i Mario Prades i
Obrim la Paradeta
The Brisk – María Cristina
Avui començarem amb una composició
del músic cubà Nico Saquito (Santiago de Cuba, 17 de gener de 1901 – La Habana, 4 d’agost de 1982),
l'autor també de "Cuidadito Compay Gallo", però que va ser un èxit de
Mario Moreno "Cantinflas" en una de les moltes pel·lícules que va
rodar i la cançó es va versionar i molt a Espanya, fen´se molt popular, encara que
aquesta que us hem portat per obrir El Temps Passa... i la música queda és de
les millors, en clau de pop, això si. Parla dels problemas que te un xicot amb
la seva nena que el goberna, però ell que ho acepta tot, no vol anar al barber
a pelar-se. Ells són The Brisk i aquesta gravació correspon a l'època en què el
seu cantant era Julián Granados. Es va editar en un EP publicat per Belter
l’any 1966 i en el disc també es van incloure “Sansón chico ye-ye”, “El mismo
problema” i “Me vas a arruinar”. Per cert, durant un temps The Brisk van ser la
banda d'acompanyament de Conchita Velasco, Raphael i Rocío Durcal. Julián Granados també va cantar amb
Los Ángeles Azules i molt més tard en solitari, després d'haver passat per Los
Buenos. Van
començar com Los Halògenos i després passarien a The Brisk Boys, per acabar
sent The Brisk i van sorgir a Ceuta. Quan van
començar eren Julio Rey (baix i veu), José García (bateria), Juan Pozo
(guitarra i veu), Antonio Morales (saxo
i òrgan) que no té rés a veure amb Junior i Jesús Zurita (cantant). Quan se'ls
va incorporar Julián Granados va començar el seu ascens popular. A finals del
67 Julián Granados abandona el grup The Brisk i fitxen a un cantant de color
anomenat Teddy Ruster, amb el qual van gravar un disc molt més proper al soul i
que inclouria una versió del "Stone Free" de Jimi Hendrix. Després Teddy Ruster s'en va anar a Máquina!.Un dels
seus membres fundadors, Julio Rey, va morir l’any 2004. Per cert, es diu que
durant un temps van tindre com a cantant a Pedro Ruy-Blas.
Gelu amb Los Mustang – Si yo
tuviera un martillo
Ara i amb un euro per Quimet, us
portem el martell de la Gelu
i ens arriva amb bona companyia, la dels Mustang. Per exigències d'EMI-La Voz de su Amo, Los Mustang van
acompanyar a la granadina Gelu i aquest és un dels temes del únic disc que van gravar junts,
però no barrejadets. Maria dels Àngels Rodríguez Fernández, coneguda
artísticament com Gelu va néixer l’any 1945 a Granada i fou, fins la seva retirada
dels escenaris l’any 1968, despres de casarse amb l'amic Santy Palau, una Chica Ye Yé. Un dels seus senyals d’identitat va ser els cridets que sonavan
cada dos per tres a les cançons i que ella va imitar, suposem perquè van
començar molt abans, dels Torcuato i Los Cuatro, italians afincats al pais i
que també feia servir Li Morante. La cançó és un clàssic del folk americà que
han interpretat des de Pete Seger als Kingston Trio, però que Trini López va
convertir en un estàndard del rock and roll. En aquest EP també trobavem
“Dominique”que era un èxit de Sor Sonrisa, “No tengo edad” de Gigliola Cinqueti
i “Ella es muy bonita” que ara no recordem de qui era, però que havia gravat
fins i tot Tito Mora amb el que Gelu va tindre un “asuntillo” que va omplir
moltes pàgines i portades de les revistes del cor de l’época, res a veure amb
les de avui en dia. María de los Ángeles Rodríguez Fernández que ere el seu
veritable nom, com us deiem, va néixer a Granada i aixó de Gelu li va posar el
seu germà. Va ser una de les cantants de moda en els seixanta i tot i que va
debutar a Ràdio Granada i va marxar primer a Madrid, va ser a Barcelona on va
trobar el seu lloc i l’èxit.
Los Comodines – Lo tienes que
adivinar
Aquest tema, una versió del “You
just gotta know my mind” del cantant
britànic Donovan, us el hem extret d'un EP, el tercer disc de Los Comodines que
va publicar el segell Sayton i en el qual també es van incloure "My Little
Lady" que havien portat a l'èxit The Tremeloes tot i que era una versió
d'un tema italià, “Que sensación” i “¿Puedo?”. Amb aquest disc Los Comodines
deixen enrere les balades per ballar agarraets els diumenges a la tarda i es
fiquen en temes més rítmics, encara que nosaltres sempre hem cregut que el
problema que tenien, ja que Los Comodines eren un grup que petaba molt bé, va
ser la discogràfica, un segell petit amb poca capacitat de promoció, tot i que ells van ser el grup estrella de la discogràfica. Los Comodines es va crear l'any 1966 amb músics de Manresa i Lleida, els seus
components van ser Manuel Font (saxo, clarinet, flauta i violí), Jaume Oro
(cantant i guitarra), Javier Llamas (bateria), Miguel de los Santos (guitarra)
i els germans Juan (òrgan i trompeta) i Florencio Truyas (baix i trompeta).
Posteriorment alguns van crear el grup Slalom i el cantant Jaume Oro (a la foto) va passar
a l'Orquestra Maravella i després s'uniria a la desapareguda Orquesta Volcán, a
més d'actuar també com a solista i en petites orquestres de l'escuderia de
Orobig, un manager i representant lleidatà propietari de la Orquestra Volcán.
Los Comodines van ser el grup estrella del segell Sayton i els seus discos es
venien bé, encara que mai van aconseguir xifres de vendes veritablement
significatives. L’any 1969 amb la cançó "Señor Amor" es van presentar
al Onzè Festival de la
Cançó Espanyola de Benidorm, encara que creiem que no va
passar de l'etapa de selecció. En total van treure sis discos petits entre EP’s
i singles i al 1973 es va publicar un àlbum recopilatori que recollia 12
cançons, una part important de la seva discografia. El LP, titulat "¡Qué
Sensación!", va ser editat pel segell Diresa que s'havia quedat amb els
màsters de Sayton. Los Comodines bàsicament van treballar per la província de
Lleida i la de Barcelona.
Albert Band – Herido
Els Albert Band eren un bon grup
de Barcelona que va funcionar des del 1968 fins l’any 1970. La banda estava
liderada per el cantant Albert Garriga. L’any 1970 els Albert Band, una banda a
caball del R & B i el rock, van participar al Festival internacional de la
canción de Màlaga. A part de Albert Garriga (cantant), a la banda trobavem a
José María Calzada (piano), Josep Barceló (baix, claritet i saxo), Tony Caritge
(bateria), Àlex Vidal (guitarra, trompeta i violí) i Robert Simó que un temps després sustitueix a
Tony Caritge que els va deixar. Aquest tema que escoltem ara a El Temps Passa…
i la música queda, es una versió, la original titulada “I’ve been hurt”, és del
grup nord-americà Bill Deal & The Rhondells, de fet va ser l'únic èxit
veritablement important de la banda nord americana al seu país, a Espanya
creiem que la original es va editar com a cara B d’un single, però no ho tenim
massa clar, la veritat. Val a dir que també hi ha una bona versió d’aquesta
cançó a carrec dels mallorquins Z-66, lideratd per Lorenzo Santamaría que
creiem recordar la van gravar en anglés. La dels Albert Band va ser la cara B
d'un single amb "Una rana llamada Luisa" a l'altre costat i com a
cançó principal.
The Finder’s – Un buen empleado
Els barcelonins The Finder’s van
ser apadrinats per la genial Mary Santpere i aquest tema que us portem avui a
El Temps Passa... i la música queda, una versió del "White Collar
Yorker" del grup The Ministry of Sound, es trobava en un EP editat per
Belter l'any 1966 i en el qual també es van incloure “El tiroliro”, “Piénsalo y
vuelve a mí” i “Monísima” que arriba a ritme de xotis madrileny, la veritat és
que els tres temes són molt oblidables i de poca qualitat. Per cert que la fotografia
de la portada es va aprofitar també per a un single. Inicialment The Finder's
eren Alberto Vallès a la guitarra, Roberto Castro també guitarra, el baixista
Andrés Sánchez, Vicenç Rondoni a la bateria i el cantant Ferran Alert Prieto, a
qui anomenaven Àlex. Es van crear l'any 1962 i en el 64 van marxar-se Àlex,
Vicenç i Roberto per crear Álex y Los Findes i en el seu lloc es van incorporar
Miguel de Borja (bateria), Miguel Esteban Reina (cantant) i Pedro Caño
(guitarra rítmica). Van tornar a haver-ho camvis i es va incorporar el baixista
Joan Parés l’any 1965 venia del grup Los Agnis. Curiosament el que està
consideratcom el sei millor disc, un EP editat per el segell Columbia l’any
1964 on troaven la versió del “Tobaco Road”els va portar problemas i van tindre
que tornar a Belter per que el contracte seguia en vigor i van tenir que seguir graban moltes
horterades. Belter els va convertir en el grup d’acompanyament de la cantant
Jezabel, de la que avui no creiem que s'en recordi ningú i passant a ser Jezabel con The Finder's. Després de la seva dissolució
l'any 1968 gairebé tots els seus membres van deixar la música. Al guitarra
Pedro Caño el vem tornar a trobar en els 70 tocant amb La Salseta del Poble Sec.
L’any 1999 Ramalama reculliria les seves cançons en un CD recopilatori, junt a
temas de Alex y Los Findes. Per cert Los Finder’s han tornar fa sis o set anys i
seguiexen treballan, però no us podem dir qui són ara els components.
Los Telstars – La carta
Los Telstars van ser un grup
mallorquín de música entre instrumental i cantada i per mostra us portem un
botó, es a dir que escoltarem ara a Los Telstars interpretant una cançó que van
gravar i portar a l’èxit el grup nord americà The Box Tops, però va haver-hi un
altre gran versió gravada a Anglaterra per el grup The Mindbenders, per tant
queda clar que es tracte d’una versió. Es va incloure en un EP en el que també
hi trobavem “El ultimo vals” que era de Engelbert Humperdinck, “Más vueltas que
la oreja” que creiem era seva i “Al amanecer” que pensem era de Claude
François. Los Telstars eren Luis Cerón, Miguel Porta, Juan José Vázquez i
Leonardo Martín. Alguns d'ells venien d'un grup anomenat Los Voltors. Los
Telstars van funcionar de 1965 fins finals de la dècada, creiem que es van
desfer l’any 1970 i van gravar un total de 9 discos petits, entre EP’s i
singles, treballan per els segells Belter i Philips. Al 1966 Luis Cerón que
Quimet sempre diu que deuen ser parents ja que ell també es diu Cerón de segon
congnom, va marxar-se per anar a tocar a l'Orquesta de Silvana Velasco i allò
va marcar el principi del final. En aquest disc eren cinc, el cinquè en joc era
el cantant Toni Tugores que també tocava els teclats. Per cert Toni durant més
de trenta anys va ser pilot de Spanair. Los Telstars també van participar en
alguna ocasió en el Festival Internacional de la Canción de Mallorca, ells,
sent mallorquins, no podien faltar en aquest históric festival.
Els Anuncis dels Nostres Records
Avui i com nosaltres seguim sen
molt transgressors, una mica gamberrets i per l’edat ja podem permetre'ns ser
políticamente una miqueta incorrectes, us hem seleccionat una sèrie d'anuncis
que avui en dia estaria prohibit incloure'ls en la programació de qualsevol
emissora o cadena de televisió i és que es tracta d'anuncis de begudes
alcohòliques. Nosaltres els hem portat pel seu valor com a part de la història
de la publicitat a la ràdio en aquells anys de transició i canvis. Per
descomptat la beguda és una cosa que sempre aconsellem que controleu i tingueu
molta cura per qué després s'agafa el cotxe i passa el que passa… els
accidents, en masses ocasions mortals. Començarem amb un d’históric dins del
mon de la publicitat
Fundador
El personatge de Fundador, aquell
ninot i el seu eslògan "Está como nunca", junt als Discos Sorpresa de
Fundador, formen part de la cultura publicitària dels anys seixanta. Us
explicarem la història de la
Marca Fundador que és de la Casa Domecq. Pedro
Domecq Loustau va rebre al segle XIX l'encàrrec d'un comerciant d'Amsterdam que
li va demanar "500 botes d'aiguardent, sense límit de temps ni preu".
Per atendre aquesta comanda, va haver d'ampliar les seves destil·leries
dotant-les de millors alambins i les tècniques més avançades de l'època. Las
Holandas, com es va dir a aquelles botes, van costar una fortuna i aquell
comerciant holandès no va poder pagar tan elevat preu. Les botes, las Holandas,
van quedar emmagatzemades als cellers de Jerez. Les excepcionals Holandas, en
contacte amb la fusta envinada que havia servit per a la criança de xerès, van
prendre el color fosc dels pigments del roure, ennoblit amb els aromes del vi.
Es diu que quan Pedro Domecq va degustar aquest licor, va comprendre que havia
obtingut un conyac de gran personalitat. D'aquesta manera va néixer Fundador,
el primer dels brandis de marca espanyols. D'aquelles botes originals es
conserva una al celler El Molíno, signada pel rei Alfons XIII a la primera
visita que va realitzar a la
Casa Domecq l'any 1904. Paraula que en propers programes
parlarem dels Discos Sorpresa de Fundador, per que hem rebut diversos correus
demanan-nos que toquem aquest tema.
Magno
En aquest anunci del llavors
conyac Magno, posteriorment brandy, ens parlen de preus i ens diuen que una ampolla
de Magno costa als Estats Units 398 pessetes, 364 a Bèlgica, 387 a Alemanya i ens diuen
que a Espanya “com sempre”, cosa que pels càlculs sobre l'època podem
considerar que havia d'estar sobre les tres-centes i escacs. És clar que
actualment i tenint en compte que un euro equival a 166,386 de les antigues
pessetes, com ens recorda Quimet, costa al voltant de 10 euros, feu càlculs del
que ha pujat el cost de la vida tenint com a exemple aquesta ampolla de Magno.
Magno és de cellers Osborne i avui dia segueix sent una de les marques
estrelles al mercat, fins i tot es ven un etiqueta negra que suposem ha de ser
de 12 anys, encara que la veritat és que nosaltres no som el que es pot
anomenar bevedors entesos, de fet Quimet només beu vi en els àpats i Mario al
màxim que arriba és a un cigaló, un “carajillo” de Ron Pujol i sols en algunes
ocasions especials.
Veterano de Osborne
Després d’un bon dinar i també a
les festes senyalades, arribava l'hora del cafè i amb el cafetonet la copeta de
licor. Per als cavallers havia conyac que després ens s'assabentariam que ja no
es deia així i que era brandy. Tot va ser cosa de la Democràcia ja que quan
aquesta va arribar al final, els francesos ens van reclamar els drets del
champagne i el conyac i aquí vem passar a tindre cava i brandy, però en els seixanta encara era conyac. Un dels conyacs
més populars i assequibles d’aquella época era Veterano, de la casa Osborne i
l'anunci que us portem avui estava publicitat per l'actor Sancho Gracia, nascut
a Madrid el 27 de setembre de 1936 i que va morir el 8 d’agost del 2012. Sancho
Gracia va ser el nostre etern "bandololero de Sierra Morena", un
heroi amb trabuc i faca al qual coneixiem a través de la petita pantalla com
Curro Jiménez. En aquella època els conyacs
de batalla eren Veterano, Soberano,
Fundador, 103, 501 i alguns més. A partir d'aquí ja pujava el llistó passant al
Magno, Mascaro, Torres 5 i Torres 10, Cardenal Cisneros i d'aquí cap el cel.
Soberano
Ara us portem un anunci que ja
avisem abans de posar-ho, és molt masclista. Es tracta del conyac Soberano, del
qual el posterior eslògan publicitari ja ens deia que "Soberano es cosa de
hombres". En aquest anunci que escoltarem avui a El Temps Passa... i la
música queda prenen com a base aquells programes de ràdio, els de la popular
Elena Francis, programes de consulta masclistes al màxim, encara que amb gran
audiència i dels que per cert, realitzarem una Parrafada pròximament ja que hem
rebut un coreo demanant-ho. Aquesta falca reflecteix l'esperit de les dècades
dels cinquanta i seixanta, quan la dona era gairebé un moble a la llar, sense
dret a res. Que quedi constància que nosaltres no estem d'acord ni amb el text
ni amb la intenció de l'anunci que publicita la marca Soberano i que valorem i
respectem les dones com es mereixen.
Anis Castellana
Per descomptat que si els
cavallers a les celebracions, com bateixos, casaments, noces, etc. prenien la seva
copa de conyac, les senyores aquest dia es permetien també algunes llibertats i
elles prenien així mateix la seva copeta de licor, en aquest cas per a les
senyores hi havia el anís. Anís Castellana, anunci que escoltarem ara, estava
publicitat com "El Anis d'Espanya" i era una de les marques conegudes
i populars, encara que a Catalunya sempre s'ha venut més el Anis del Mono.
Nicomedes García amb tan sols 18 anys es va fer càrrec de la fàbrica de licors,
un negoci familiar que regentava el seu pare a Segòvia. El 1919 va patentar la
marca Anís Castellana, amb l'ampolla de vidre, les seves etiquetes
i els collars. L’any 1958 va crear la Societat Destilerías
y Crianza del Whisky S.A. i al febrer de 1959 es va començar a destil·lar també
whisky a la planta de Palazuelos de Eresma. Al març de 1963 es va
comercialitzar al públic el Whisky DYC que possiblement avui en dia es vengui
més en la resta d'Espanya que el anís Castellana, havent passat a ser producte
líder, però en els seixanta, el producte estrella de la destileria era el Anís
Castellana.
Fontvella
I ara i per compensar tanta beguda
alta en graduació, us portem aigua sense gas, ben natural. Quimet afirma que
l'aigua és bona per a la vista i per provar la seva teoria pregunta a Mario Has
vist alguna vegada un peix amb ulleres? Es deia que Fontvella era “El agua
ligera que aligera peso” i sembla ser que és així. Ara bé, inicialment la marca
va ser Fonter, clar que Fonter era aigua mineral amb gas. Després, ja a mitjans
dels seixanta es va comercialitzar Fontvella que era sense gas. Conclusió que
li van treure les bombolletes i així van ampliar el mercat. La marca és
propietat d'Aigües de Font Vella i Lanjarón, SA una societat del Grup Danone i
procedeix de la font Sacalm a Sant Hilari Sacalm, província de Girona. Avui en
dia sembla ser que hi ha dos tipus d'aigua Fonvella, la del manatial Font Vella
que és de mineralització dèbil i està indicada per a dietes pobres en sodi i la
preparació d'aliments infantils i l'aigua Font Vella de la font Sigüenza que té
un 133% més de bicarbonats, un 116 % més de sulfats, un 45% més de clorurs, un
148% més de calci, un 264% més de magnesi i un 61% menys de sodi que l'aigua
procedent de la font Font Vella. Per descomptat, ens hem tornat uns doctes en
la matèria i és que llegir, llegir, d’aixó encara en sabem.
Ara i amb unes imatges d'altres
anuncis, en aquest cas gràfics, deixem enrere el món de la publicitat en els
anys seixanta i ens anirem directes a escoltar música feta en català.
La Música
que es Feia en Català
The Bonda – Woolly Bully
Eren quatre nois que van adoptar
aquest nom amb connotacions del 007 i la cançó. pertanyia a un EP publicat pel
segell Concentric on la peça estrella va ser la versió en català del "Que
família más original" de Sacha Distel i “Satisfacció” mític tema dels
Stones. També estava "Ahir" versió dels Beatles que vam escoltar la passada setmana i el "Wooly
Bully" que us portem avui i que era la
versió en català del clàsic dels nort-americans Sam The Sham & Pharaohs.
L’adaptació de les lletres va ser de Ramón Font i Camarasa. Creiem que a part
d’aquest EP no van gravar res més. Val a dir que la versió dels The Bonds es
bona, però bastant fluxeta, es clar que la explicació es sensilla i no te res a
veure amb la qualitat del grup, es tracte del segell i la linea de producció
que seguien: Concentric-Espinas Ah! Ho hem dit en moltes ocasions, José María
Espinas creia en els cantautors i quan després de deixar Edigsa va fundar
Concentric, els grups que van gravar allà sonaven a cantautor i els baixos i
bateries quedaven empastades de manera que o no lluïen o semblava que s'havien
anat de vacances. Tot això sense oblidar que el director artístic del segell
era Francesc Burrull que suposem no va estar mai massa d'acord amb aquestes
produccions, es clar que Qui paga mana.
L’adaptació de les lletres d'aquest disc va ser deta per Ramón Font i Camarasa
Quixot’s Quartet - Windy
El grup català Quixot’s Quartet en
portaven també en aquest EP una bona versió del "Happy togheter" que
va ser la cançó més important a la carrera del grup nord-americà The Turtles,
una de les moltes versions que es van fer al país, però en aquests moments no
recordem cap altra en català a part de la d’ells. Es trobava en un EP publicat
el 1967 per Discos Sayton SA i on també trobàvem la cançó que escoltem ara, un
altre bona versió, en aquest cas es tracta del "Windy" de The
Asociations que va ser número 1 del Billboard l’any 1967, junt amb dues cançons
mess. Quixot’s Quartet es van crear l’any 1963 i eren Ramon, Vicens, Francesc i
Pere, tots ells músics de conservatori, amb carnet blanc que també es van
dedicar a acompanyar a molts cantants en les seves gravacions i gires. Els tres
primers eren valencians i Pere que havie tocat en les orquestres de Màrius
Barceló, Miquel Dochado, Mario y Vilas, La Covadonga i al grup
Quintet Dinki Boys, era de Barcelona. Però no es realment així, fent memoria
ens adonev que estem errats, el valencià era Francesc, els altres tres eran de
Barcelona. També van gravar en castellà uns quants EP’s.
Betina – Perque em vas dir Adeu
Aquesta cançó de Betina, va estar
inclosa a un EP editat per Ekipo, un petit segell amb seu a Barcelona, l’any
1966 i on així mateix es recullien “A la bona de Déu”, “La vida tal com ve” i
“L’Olé” que ens sembla recordar era del Dúo Dinámico. “Per que em vas dir adeu”
era una versió en català d’un dels grans èxits de Los Brincos “Tu me dijiste adiós”.
Betina va ser una de les bones cantants Ye-Yé catalanes dels anys seixanta, si
bé i ja en els 70’s i després de liderar el Betina Group Show, una banda de
curta vida i creiem que amb un sol disc, va treure un parell de singles més en
solitari i passaria a ser una de les cantants de l'Orquestra de Janio Martí amb
qui va estar més de trenta anys. De fet s’havia casat i el seu marit era músic
de l’orquestra. Per cert, Janio Marti que tenia 71 anys, va morir a l’octubre
del any 2011 a
Sitges, on vivia. La barcelonina Betina es deia en realitat Mercedes Massaguer.
Va començar sent molt jove, cantant a Ràdio Nacional al programa "Paso a la Juventud" que
presentava el locutor Federico Gallo. Betina va gravar habitualment en castellà
debutant l'any 1964 amb "Fiesta en mi corazón", un single editat per
Zafiro quan ella tenia sols 15 anys. De fet val a dir que Betina va centrar la
seva carrera en la llengua castellana. L’any 1967 Betina va participar en el IX
Festival de la Cançó
de la Mediterrània
amb "T'estim i t'estimaré", un tema del músic u compositor mallorquí Antoni Parera Fons
i va aconseguir el tercer premi.
Seguirem el nostre viatge per la
música dels anys seixanta amb un duet integrat per dos germans que van cantar i
molt en castellà, encara que ells ens van arribar des d'Holanda.
The Blue Diamonds – Qué te deje de
querer
L'any 1964 The Blue Diamonds van
gravar aquesta cançó que ara escoltarem al programa d'avui, interpretant-la en
castellà per al mercat espanyol i també enfocat al públic de Amèrica Llatina.
Es tracta d'una versió del tema "You Can Never Stop Me Loving You"
que va ser un dels grans èxit del nord americà Johnny Tillotson, el mateix que també va
treure el "Poesia en moviment" que aquí va ser èxit del Dúo Dinámico,
tot i que en el seu moment els seus discos no van arribar a publicar-se en
el nostre país. Aquest tema també va ser gravat per Los Sírex que francament,
realitzen una gran versió que ja hem escoltat a El Temps Passa... i la música
queda. Els Blue Diamonds la van publicar
a través del segell Fontana en un EP en el qual també es van incloure “Jericó”,
“Buenas noches, pequeño mío” i “Ya lo ves”. The Blue Diamonds eren dos germans,
nascuts a Indonèsia i amb nacionalitat holandesa que van ser una fàbrica de fer
diners a tota Europa, sobretot gràcies a la seva versió del "Ramona"
que van treure l’any 1960 i que escoltarem un altre dia al programa. The Blue
Diamonds gravaven en anglès, però van treure en total 38 cançons interpretades
en castellà, aixó vol dir un grapat d’EPs. Un dels components de The Blue Diamonds
es va casar amb la cantant mexicana Leda Moreno, traslladant-se a aquest país. The Blue Diamonds eren
els germans Ruud i Riem de Wolff i seguien la línia marcada per un altre duet,
en aquest cas americà, els The Everly Brothers. El
desembre de l’any 2000, Ruud va morir a causa d'una malaltia cardíaca.
Los Pájaros Locos –Todos los
chicos y chicas
El grup català Los Pajaros Locos
van versionar molts temes de tall italià i francès de caire romàntic al llarg de
la seva carrera i entre ells trobàvem aquesta cançó que va ser un dels grans
èxits de la cantant Françoise Hardy, una noia més llarga que un dia sense pa.
Es va incloure en el seu desè EP i que va publicar el segell Iberofón l'any 1963
i en el qual també es trobaven "Like I do", basat en la "Dansa
de les hores" del ballet "La Gioconda" del compositor clàssic Ponchielli,
al costat de "Bonanza" que era el tema de la popular sèrie de
televisió i "Danny" que no recordem de qui era, però creiem es
tractava d'una altra versió. Van ser un dels grups més populars en la primera
meitat dels 60, amb una discografia a força d'EP's amplíssima i pioners del
rock'n'roll a Espanya, de fet ells van començar a gravar abans que Los
Estudiantes i Los Sonor. Van publicar el seu primer disc al maig del 59 sota el
nom de Conjunto Woody Walter i l’any 1960 van començar a gravar ja com Los
Pájaros Locos utilitzant el personatge de dibuixos animats com a logo. Los
Pájaros Locos, al costat del Golden Quarter i Los Ticanos que posteriorment es
convertirien en Los Catinos, van ser els tres primers grups catalans que van
actuar en les matinals de Madrid, en un festival organitzat pel SEU, el
sindicat estudiantil, junt a Los Pekenikes, Los Estudiantes i Los Blue Boys. El grup el van crear els germans Salvador (guitarra) i Antonio Mayolas (acordió, vibràfon i òrgan)
eren de Premià de Mar i en el 57 els van regalar una de les primeres guitarres
elèctriques que es veien al país. Allà sorgeixen Los Pájaros Locos, quan se'ls
uneixen José Cañada (piano), Piero
Carando (baix i cantant) que despres s’incorporaria a Los Gatos Negros i Lucho
Guerrero (bateria). Anys després van haver-hi cambis en el grup i finalmente,
al costat dels germans Mayolas, es troben el bateria Juan Arts, Luis Bordas al
piano i Alfonso Gurri cantant i contrabaix. Piero que ja es mort, els va deixar
per formar Los Gatos Negros amb el bateria Ernesto Rodríguez que també és
mort. Es diu que Los Pájaros Locos van ser els primers a utilitzar un vibràfon
al país i un dels primers grups que va disposar d'un ECO, encara que aquell
rudimentari aparell de reverberació per les veus s’el van fabricar ells
mateixos. El 10 de juny de 1979
a l'edat de 42 anys d'edat, va morir Salvador Mayolas el
que va ser creador del grup Los Pájaros Locos, amb el seu germà Antonio Mª
Mayolas. La seva mort va significar la fi definitiva del grup que s'havia
mantingut en actiu fins aquell moment. L'any 1985 Antonio María Mayolas torna a
posar en marxa Los Pájaros Locos, amb antics components i nous músics. Creiem
que segueixen en actiu i ara són Antonio Mª Mayolas, Fernandez-Bordas (piano,
òrgan i teclats), Jaime Boguña (guitarra i cantant), Jordi Anton (guitarra i
cantant), Enric (baix) i Riby (bateria). Per cert, Los Pajaros Locos van fer
servir el logo del dibuix del Woody,
molts anys abans de que ho fes Loquillo.
Los Sírex – Enseñándote a amar
Ara a El Temps Passa... i la
música queda escoltarem una bona balada dels barceloníns Los Sírex,
"Enseñándote a amar". Aquest tema va ser una composició de Guillermo
Rodríguez Holgado, baixista, compositor i arreglista del grup i al costat de Leslie
l'únic dels antics components que encara roman a la banda. Per cert que Lesli
es va dedicar a la política i va ser regidor a Barcelona militant a CiU. Aquest
tema es trobava en un EP editat l’any 1965 i eren quatre cançons totes elles en
una línia romàntica, cosa que no resultava habitual en Los Sírex ja que li
donaven molta més importància al ritme i a més a més, l'EP ofereix una altra
raresa i és la inclusió de la cançó “La noche es maravillosa” que és
instrumental i “Sin tus cartas”, de fet el tema estrella. Tret de “No Volveré a
llorar por ti” que es una versió, les altres cançons va ser composades per
Guillermo Rodríguez Holgado, baixista de Los Sírex i el veritable cervell amb
Lesli donan la cara. Aquest EP l'hi va regalar a Mario l'humorista Miguel Caiceo
al que li deien "Doña Paca" quan va estar a Tarragona a una serie de
actuacions que li va buscar Mario per presentar el disc “La Lambada de Falcon Crest”
que va treure Miguel Caiceo a través del segell Barsa Promociones. El nom de
Los Sírex va ser una idea de Guillermo que treballava en una fàbrica d'ulleres.
Per cert que el primer cantant de Los Sírex va ser Santi Carulla que els va
deixar per anar-s’en a Los Mustang per recomanació del seu pare, després d’un
concert fet al Tropical de Castelldefels. Los Sírex, un dels millors grups
espanyols dels 60, va estar format per Antonio “Lesli” Miguel Cervero, com a
cantant, Luis Gomis de Pruneda a la bateria, José Fontseré guitarra rítmica, al
baix Guillermo Rodríguez Holgado i Manolo Madruga a la guitarra, tots de
Barcelona. Lluis i Manolo, batería i guitarra de Los Sírex respectivamente, van
morir el mes de setembre de l’any 2012, al mes d’octubre del 2014 va morir el
batería Ernesto Rodríguez que feia cinc anys que estaba a Los Sírex i va ser
fundador de Los Gatos Negros.
Los Botines – Me marcharé
La cançó es trobava en el primer
EP de Los Botines, publicat l’any 1965. Los Botines van ser un grup que sorgeix
després del desmembrament de Los Diablos Negros i que estaven liderats pel
cantant Manolo Pelayo. En aquest tema, una balada, volem destacar la tasca de
l'organista que és Dominique Varcher i que poc després de publicar-se el vinil,
deixaria el grup per incorporar-se a Los Shakers. En aquest disc i com a cançó
estrella, demostrant la poca vista dels AR de la casa de discos que era
Columbia, es va posar “El chico Ye-Yé” i la veritat és que en aquella època la
cançó escrita per Augusto Algueró ja estava molt cremadeta. També es van
incloure “Aleluya surf” i “Lo que sientes por mí”. Los Botines eren en aquest enregistrament,
a més de Manolo Pelayo i Dominique Vercher, el bateria Manuel Varela que va ser
l’únic element comú desde Los Diablos Negros fins a la dissolució, el guitarra
Paco Candela i Daniel Grandchamp al baix, aquest i Dominique eren suïssos. Van
gravar dos discos amb Manolo Pelayo al capdavant i quan va deixar a Los Botines
per llançar-se en solitari, el seu lloc en el grup va ser ocupat per un noi
d'Alcoi que havia arribat a Madrid amb el seu grup Los Dayson, per participar
en un concurs de televisió que no van guanyar, els seus companys es van tornar
a Alacant, però Camilo Blanes es va quedar a Madrid. Amb Los Botines gravar
només un disc i també va participar amb ells en la pel·lícula "Los Chicos
del Preu" i creiem que a un altre i finalment després de la dissolució de
Los Botines, es va llançar en solitari com Camilo Sesto i de la mà de Juan
Pardo. La veritat és que la semblança
física de Camilo amb Junior va portar molts comentaris malintencionats.
Los Pekenikes – Cerca de las
estrellas
Des que Juan Pardo va deixar a Los
Pekenikes, el grup històric del pop instrumental espanyol dels seixanta no
havia tornat a incloure veu en les seves cançons, però amb aquesta que es va
editar en single l'any 1968 Los Pekenikes van tornar a posar-hi cantant, encara
que en aquesta ocasió va ser el bateria Félix Arribas i amb uns cors diluïts en
la instrumentació. Es tracta d'una composició d'Alfonso Sainz. El single tenia
“Soñar no cuesta nada” a l'altra cara, si bé aquesta si era instrumental. Los
Pekenikes van ser el grup creat pels germans Lucas i Alfonso Sainz que va morir
l’any passat als Estats Units, on residia. Malgrat convertir-se en una de les
bandes instrumentals més importants dels 60 a Espanya, per les files de Los Pekenikes
van passar cantants per un tub, des de Juan Pardo a José Barranco, sense
oblidar Junior, Aute, Karina i molts altres. Exigències d'Hispavox que volia un
grup espanyol rèplica de The Shadows, van fer que el cantant fos suprimit dels
seus discos. Un altre component históric de Los Pekenikes va se el guitarrista
Tony Luz que va formar part dels Pekenikes de 1961 fins l’any 1971 i durant
aquesta època també es va dedicar a la composició, seves són "El baúl de
los recuerdos" de Karina i altres cançons que va gravar la cantant, entre
elles "Un mundo nuevo", que va aconseguir un segon lloc al Festival
de la Cançó
d'Eurovisió l'any 1971. A
mitjans dels 60 Los Pekenikes van incorporar metalls i nous músics i van
arribar algunes de les cançons històriques del grup madrileny.
Dúo Dinámico – Perdóname
Una de les cançons més importants
dins de l'àmplia discografia del Dúo Dinámico és, indiscutiblement, aquest
"peaso cansión" que us portem ara a El Temps Passa... i la música
queda, perquè la recordem tots junts i acabar el programa d’avui. Es trobava en
un EP publicat l'any 1962 que també incloïa "Bailando twist",
"Me gusta el twist" i "Dime por qué". És una d'aquelles
cançons que com diu Quimet, són "agraïdes" perquè et permetien
prendre a la teva parella entre els teus braços i ballar molt agarraets. El Dúo
Dinámico va néixer a Barcelona el 28 de desembre de 1958. Tant Manolo com Ramón
havien estudiat Peritatge Industrial. Les primeres actuacions en públic, la van
realitzar veritablement en les festes que es celebraven a l'empresa on
treballaven, la fàbrica de motors d'aviació Elizalde SA, però oficialment la
primera es va produir en el programa "La comarca nos visita", de
Ràdio Barcelona. En aquest moment es deien The Dynamic Boys, però el
presentador del programa, un gran home de las ondas que es deia Enrique
Fernández, els va batejar com Dúo Dinámico, Manolo i Ramón van acceptar el nom
i així va quedar per a la història de la música pop espanyola. El seu primer
disc es va publicar a la tardor de 1959. Van realitzar 4 pel·lícules i a partir
dels vuitanta van saber mantenir una carrera sense prodigar-se en exces, però
sabent fer-se valorar i és que el Dúo Dinámico sempre ha sabut escollir un bon
manager. Ells ho van definir perfectament quan fa un parell o tres d’anys i arran del
disc del seu 50 aniversari en el món de la música, van dir "No es tracta
de cantar, es tracta d'encantar".
Acabarem per aquesta setmana El
Temps Passa… i la música queda, però tornarem un altre vegada la que bé i junts
compartirem de nou records d’aquella década, dels anys seixanta. Nosaltres som Quimet
Curull i Mario Prades i ara us direm Adeu!
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió
per viure i comartir música i records amb tots vosaltres
Enllaç per descarregar-se el programa
Enllaç per descarregar-se el programa
No hay comentarios:
Publicar un comentario