El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 11 de mayo de 2016

El Temps Passa 10-30


Avui i avisem amb antelació, heu de preparar els mocadors, o millor dit, recomanem que tingueu a mà "llençols" ja que a La Parrafada parlarem dels serials readiofónicos que amb l'arribada de la televisió es convertirien en els culebrons de les tardes. Per recordalos, ja que l'audiència que tenien era una cosa sorprenent, parlarem de "Ama Rosa" un programa que va ser el que avui en diríem "top training", en la seva època, fins i tot la radionovela va ser portada al cinema. Per descomptat escoltarem també música que estarà a càrrec de Los Canarios, Latin Combo, Los Brincos, Juan y Junior, Los Buenos, Jorge Miranda, Los Bravos, La Trinca, Los Catinos, La Orquestra Maravella, Los Ángeles, Bruno Lomas, Los Íberos, Joe & The Jaguars i Los Pájaros Locos. Ells configuraran la nostra banda sonora per al viatge setmanal als anys seixanta que junts emprenem des de les emissores per les que sortim a les ones o bé vía internet si t’el descarregues del blog o del facebook de Montse Aliaga. Nosaltres seguim sent Quimet Curull i Mario Prades i començarem el nostre viatje als records, al ahir, dient alló de sempre

Obrim la Paradeta

Joe & The Jaguars – Si tuviera un martillo

Joe & The Jaguars, amb els que avui començarem El Temps Passa… i la música queda, eran un grup sorgit a Espanya, concretamente a Madrid, però no eren espanyols, es tractava de soldats nord-americans, fent la seva mili a la base americana de Torrejón de Ardoz i que van gravar un únic EP aquí al país. De fet en el programa ja hem escoltat coses seves. Van acompanyar a Karina amb la que van gravar un altre EP i també algún que altre artista de moda a l’época. Joe & The Jaguars estaven liderats per Joe Bennet, genial guitarra solista i músic ja experimentat que tocava en el grup de rockabilly dels Estats Units The Sparkletones i ja havie gravat discos quan va ser cridat a files. Aquí va crear Joe & The Jaguars. Curiosament van ser fitxats per Hispavox quan la casa de discos es va assabentar que el cantant Dion De Muti que havia estat el líder de Dion & The Belmonts abans de començar en solitari, havia vingut a Espanya l’any 1963 per fer una televisió i va demanar que el portesin a la base americana per saludar el seu amic Joe Bennet i es van assabentar que aquest cantava, tocava la guitarra i tenia un grup. Si és que no perden pistonada. Aquesta cançó que escoltem ara i que va ser superversionada, era "If I Had A Hammer", el gran èxit de Trini Lopez que la va reconvertir al rock and roll, si bé val a dir que es tot un clàsic del folk americà i la van gravar molt abans Peter, Paul & Mary.

Jorge Miranda con el Latin Quartet – Una rubia de miedo

Jorge Miranda no és un d'aquests cantants amb una carrera brillant i recordada, més aviat va ser molt discreta. L’any 1962 es va presentar a la selecció del tema que havia de representar Espanya a Eurovisió, però no va guanyar. Es va realitzar una preselecció que va presentar Federico Gallo des de Madrid, el 6 de febrer de 1962. Els cantants de la semifinal eren Franciska, Jorge Ribé, José Casas i Mireya Xapelli, a més de Jorge Miranda. Aquest tema que escoltem, es trobava en un EP, creiem que l’únic que va treure, publicat per Discos Saef, es també del 1962 i on a més d'aquest cançó, versió del tema "Che Dritte!" d'Adriano Celentano i que també van versionar els The Rocking Boys, trobabem "Kana Kapila", "Naciste para mi” i “El perro de trapo". Ara bé, acompanyan-lo en aquesta gravació es trobava el Latin Quartet de Francesc Burrull que són paràules majors.
Els Latin Quartet, Francesc Burrull el segon per la esquerra

Los Brincos – Amiga mía

A l’àlbum “Contrabando”, publicat per Los Brincos l'any 1968, van trencar amb el seu estil habitual, manipulat i comercialitzat per Maryní Callejo i la seva discogràfic i se'ns mostraven molt més propers al futur estil de Alacrán i Barrabàs que l'inicial del grup i és que hi va haver canvis en la formació i aquest LP va ser el resultat dels canvis i sobretot el de lideratge ja que el grup va passar a ser dirigit per Fernando Arbex. Un dels millors singles d'aquest àlbum incloïa el tema que escoltarem ara, per el que Quimet reclama el euro ja que l’ha tocat, i "Érase una vez" a l'altra banda. En aquest disc Los Brincos a més del bateria i cantant Fernando Arbex i el baixista Manolo González, comptaven amb dos nous elements, s'havien incorporat Vicente Ramírez i Ricky Morales que anteriorment militaven a Los Shakers. Juan Pardo i Antonio Morales Junior havien deixat el grup per llançar-se com duet, nosaltres sempre hem estat convençuts que en realitat van ser expulsats, després els escoltarem. Los Brincos van decidir canviar de só i per aquesta evolució cap al  pop britànic van marxar-se a Londres, als estudis Marble Arch, propietat de la Pye i el productor va ser Larry Page, que havia estat també productor de The Kinks i The Troggs, encara que també va gravar diversos discos amb la seva orquestra. La veritat és que amb aquest àlbum van tenir problemes legals, Pete Townshend els va demandar i va portar davant els tribunals britànics acusant-los de plagi i afirmant que la cançó "The Train" incloïa acords del "Substitute" de The Who. La veritat és que si bé l’àlbum no va aconseguir funcionar al mercat forà, a Espanya si es va vendre bé, demostrant que tots aquells que afirmaven que després de la marxa de Juan y Junior el grup estava acabat i liquidat, no tenien ni idea del que deien i havien perdut una meravellosa oportunitat d'estar callats ja que "Lola" el primer single, va ser tot un èxit. La veritat és que alguns crítics tenen cap per que si no, les serradures tindriem que portar-les a les mans. José Fernando Arbex Miró, nascut a Madrid el 28 de maig del 1941, va morir el 5 de juliol del 2003, després d’una llarga enfermetat.

Los Bravos – People talking around

En aquesta gravació, feta l’any 1970, el cantant de Los Bravos era Andy Anderson, germà de Jon Anderson, cantant dels Yes, que havia substituït a Robert Wright que al seu torn ho va fer amb Mike Kogel quan es va llançar en solitari anomenant-se Mike Kennedy. El teclista era Jesús Gluck si bé el primer que va entrar va ser Peter Shelley, al costat de Miguel Vicens, Pablo Sanllehí i Tony Martínez que eren els únics que quedaven dels primitius Bravos. De l’etapa de Andy Anderson amb Los Bravos cal destacar el tema "People Talking Around" que escoltem ara i amb el qual van guanyar el Festival Barbarella 70 que es feia en aquesta popular discoteca de Palma. La veritat és que Los Bravos ja no van aconseguir el nivell de popularitat que havien obtingut en la seva primera etapa, sobretot gràcies al "Black is Black". Andy els va deixar per incorporar-se a Zebra, la banda de Joan Bibiloni i en el seu lloc va entrar Pedro Chaklat i amb ell van gravar en el 73 "Welcome to Mars", un únic single. El lloc de cantant va ser aquesta vegada per a Henry Seür que gravaria dos singles amb Los Bravos i la banda decideix separar-se l'any 1974, encara que en el 76 tornen com Mike Kennedy y Los Bravos, però no va tenir continuïtat. Avui en dia creiem que segueixen en actiu, però Quimet sempre els hi diu Els Senyors Black is Black ja que en l'últim concert de Los Bravos al qual va assistir, van tocar aquest tema cinc o sis vegades. El guitarra Tony Martínez va morir en un accident el 19 de juny de 1990 i l’organista Manolo va morir en els seixanta, es va suicidar.

Bruno Lomas – Es mejor dejarlo como está

Ara ens anirem cap a terres valencianes. La cançó "Reach out I'll be there" va ser el gran èxit de The Four Tops, una de les millors bandes de soul vocal nord-americanes del segell Tamla Motown, però nosaltres a El Temps Passa… i la música queda us hem preparat aquesta versió en castellà a càrrec del recordat Bruno Lomas que hem de reconèixer que broda el tema amb la seva potent veu. De fet Bruno Lomas va ser una de las grans veus del rock espanyol en els seixanta. La cançó es va recollir a un EP editat a principis de 1967 i on també trobaven "Eres mi chica soñada" que era una bona composició del mateix Bruno Lomas, "Nadie como tú" i "Love me, please love me" de Michael Polnareff.  Bruno va ser el cantant del grup valencià Los Milos, on en els seus principis també va tocar Raimon, si bé els va deixar per dedicar-se a música més compromesa i cantant en valencià, quedant Los Milos com a tercet. Després que Bruno s’en va anar a França ells es van reconvertir en Los Top Son i més tard, junt a gent de Los Pantalones Azules, passarian a ser Los Huracanes. Mentres que  Bruno Lomas, de veritable nom Emilio Baldoví Menéndez (Xàtiva, 14 de juny de 1940 - Pobla de Farnals, 17 d'agost de 1990), després de tornar de París es va llançar en solitari amb una brillant carrera i retirant-se a finals dels 70. Bruno Lomas va morir en accident de automòbil quan estava a punt de tornar als escenaris, la veritat es que conduïnt era molt temerarí i esbojarrat i la carretera, us ho hem dit en moltes ocasions, sempre passa factura. Per cert, Bruno Lomas va fer dues pel·lícules "Codo con codo" del 67 i "¡Chico, Chica, Boom!" que era de l’any 1969.

Los Buenos – Looking back

Un altre dels bons conjunts espanyols de finals dels seixanta van ser Los Buenos, amb la seva música enfocada cap un rock progresiu i que no van tenir l'èxit que mereixien, van treballar en la pel·lícula d'Ivan Zulueta "Un, dos, tres al escondite inglés", al costat de Pop-Tops, Shelly y Nueva Generación, Los Íberos i Los Beta, la veritat es que era molt dolenta. Los Buenos es formen a Madrid, encara que cap d'ells era madrileny i anomenant-se Los Snops. Són el cantant granadí Julián Granados que havia tocat amb The Brisks i abans amb Los Angeles Azules, al costat de Johnny Galvao (guitarra) que venia del grup portuguès Os Duques i després tocaria amb Kerouaks, Iñaki Egaña (baix) que tocaria amb Barrabas, Jorge Moreno (bateria) i Rod Mayall (òrgan) que en aquells moments estava a The Explosion i era el germà petit del pare blanc britànic del blues John Mayall. Van fitxar pel segell Acción que era propietat de la Cadena SER i el 18 de febrer de 1969 Los Buenos van presentar el seu primer disc a la discoteca JJ de Madrid. Van gravar en total quatre singles, l'últim l’any 1969 i van desaparèixer com a banda. Iñaki Egaña va passar a ser el cantant i baxista d'Alacrán i després de Barrabàs i actualment creiem està a Los MitosJohnny Galvao es convertirà en un cotitzat músic de sessió i membre principal de la banda d'acompanyament de Miguel Ríos. Julián Granados els havia deixat ja en l'estiu de 1969 per llançar-se en solitari, passant Iñaki a cantar, a més de tocà el baix. "Looking back" que és una versió, es trobava en el seu segon single, editat l’any 1969 per el segell Acción i era una composició del nord-americà Johnny Guitar Watson. A la cara B “De mi niña” que era una composició dels xicots del grup i on el cantant ja va ser Iñaki Egaña. En total van treure quatre singles, tots l’any 1969 i al 1998 el segell Ramalama va editar un àlbum titulat “Los Buenos y Julián Granados. Todas sus Grabaciones (1968-1970)” que era un recoplatori.

Los Íberos – Summertime girl

Vam rebre un correi dient-nos que aquesta cançó feia molt de temps que no sonaba al programa i tot i que nosaltres creiem que no fa tant de temps que la vem possar, ara us la portem de nou ja que va arriban el “calortet”. Nosaltres recordarem ara les calors de l’estiu i es que quan arriba l'estiu les noies pensen més en els nois i aquests en elles, els cossos bronzejats possiblement ajudin a aquesta atracció i nosaltres recordem aquells somnis d'estiu, quan començàvem a buscar la nostra "Noia de l'estiu". Donçs bé, aquesta va ser una de les millors cançons de Los Íberos, un grup d'extrema qualitat musical i vocal i que van gravar una part important de la seva discografia en anglès i gravant als estudis de DECCA a Londres. Los Íberos es van conèixer a Torremolinos i eren Adolfo Rodríguez, natural de Ponferrada a la guitarra rítmica i veu, els malaguenys Diego Cascado a la bateria i Enrique Lozano a la guitarra solista i més endavant substituït a causa d'una malaltia, pel madrileny Anselmo José Fernández i un d'Almeria que es deia Cristóbal de Haro al baix que seria substituït al seu torn més tard per Carlos Attias. Van debutar amb un single publicat l'any 1968 amb "Summertime girl", aquest tema que avui sona a El Temps Passa... i la música queda. L’any 1969 Los Íberos participen també en la pel·lícula d'Iván Zulueta "1, 2, 3 al escondite inglés", junt amb un munt de conjunts espanyols de l’época, de la que hem parlat abans i també a “Topical Spanish” de Ramón Masats, al 1969. L'any 1973, després de publicar el single "Maria, Tobias y John", Los Íberos es desfan. Adolfo Rodríguez s'incorporaria més tard al primer supergrup de la música espanyola Cánovas, Rodrigo, Adolfo y Guzmán, als que es coneixia com CRAG. Quique es va dedicar a la producción i va treballar a discos de Dolores i Hilario Camacho, Cristóbal substitueix a José Belmonte a Los Puntos durant una temporada i va formar part del grup Frenos. Enrique Lozano per la seva banda a l'any 2008 va editar un disc en solitari.

La Parrafada

Ama Rosa i els Serials radiofònics

Anem a retre un homenatge a La Parrafada a un gènere avui desaparegut de la ràdio que es fa actualment, els serials, la ràdio novel·la de la tarda que comptava amb un elenc artístic integrat pels actors de cada emissora, al costat dels tècnics d'efectes especials, veritables artistes de l'enginy i les orquestres tocant en directe a l'estudi. Per tant prepareuels mocadors o milllor dit “els llançols” i a plorar una miqueta que així era sà i obria els pulmons, com es deia abans.

Ama Rosa” va ser un serial radiofònic retransmès de dilluns a divendres a les cinc de la tarda per la Cadena SER des de Ràdio Madrid i estrenat l'any 1959, amb guions de Guillermo Sautier Casaseca (Canàries, 24 juny de 1910 - Madrid, 14 de abril de 1980). Va ser la revolució en el mitjà radiofònic en blanc i negre i va provocar que moltíssimes dones i no pocs homes, cal reconèixer-ho sense vergonya, s'enganxessin als serials radiofònics, els culebrons de l'època. Perquè el sector masculí retreia a les dones que estiguessin pendents de la novel·la de la ràdio, però en molts tallers i indústries, a les cinc de la tarda sonava també la sintonia de "Ama Rosa". El país s'alentia perquè la gent deixés anar els sentiments i la llagrimeta.

Que consti que abans ja s'havien emès molts altres serials radiofònics com “Lo que nunca muere” o “Un arrabal junto al cielo” i els hauriadesprés, reconeixem que "Ama Rosa" no va ser el primer, però sí el que va consolidar i va donar "prestigi", entre cometes, al gènere de la llàgrima fàcil i entendridora, els drames avui convertits en culebrons per la televisió, "Ama Rosa" va ser El Serial, en majúscules.

El culebró Ama Rosa” narrava les desventures molt desventurades de Rosa Alcázar, una dona vídua i pobre que es troba davant una tessitura dramàtica: La perspectiva de la seva presumpta mort imminent i proposa una cosa al metge que l'atén: Donar al seu fill, viu i sa, al matrimoni que acaba de perdre al seu, els De la Riva, una família molt acomodada. Serà un secret entre Rosa, el metge i el marit de la dona que acaba de donar a llum a un nadó mort. Aquesta no ha de saber mai la veritat. Finalment Rosa no mor, però haurà d'oblidar l'infant nascut de les seves entranyes que rebrà a canvi tot el que ella no pot donar-li: carrera, diners, posició. Com us dèiem Rosa Alcazar sobreviu i l'amor d'aquesta mare pel seu fill, la portarà a col·locar-se com a dida de la família i per tant cuidadora del seu propi fill, havent de mantenir sempre el secret pel bé del nen ignorant que aquella dona que en té cura d’ell i el protegeix, és la seva veritable mare.

El nen es converteix en un jove malvat, ric i ambiciós que li fa la vida impossible a la pobre dona. El noi fins i tot arriba a ser acusat de robatori i assassinat i Ama Rosa, vella i malalta, és declara culpable per salvar-lo de la presó, el seu únic desig és que el noi no sàpiga mai que ella és la seva mare i allò li provoqui vergonya. Ama Rosa ho suporta tot amb amor i gran resignació, guarda silenci sobre l'origen fins que aconsegueix que l'amor cap al seu fill triomfi sobre totes les coses. Apa. Ara es quan toca deixar anar les llagrimetes!

La radionovel·laAma Rosa” estaba interpretada pel quadre d'actors de la Cadena SER, des de Ràdio Madrid i per la seva "cadena d'emissores pròpies i associades", comptant amb Julio Varela com a narrador, és a dir la veu en Of. L'elenc d'actors estava integrat per: Juana Ginzo (a la foto guió a la má) com Ama Rosa, José Fernando Dicenta en el paper del Doctor Beltrán i Matilde Conesa, però també intervenien José Luis Albar, Luana Alcañiz, Barta Barrios, Elena Barrios, Joaquín Bergía, Xan das Bolas, Antonio Braña, Antonio Casas, Germán Cobos, Antonio Delgado, Marucenka Demoslansky, Isabel de Pomés, Antonio Hernández, Rufino Inglés, Antonio Jiménez Escribano, Carmen Luján, Luis de Luque, Rodolfo Merino, Magda River i José María Seoane. En l'època van existir dos companyies de radioteatre importants, el “Teatro del Aire”, dirigit per Antonio Calderón a Ràdio Madrid i el “Teatro Invisible”, dirigit per Juan Manuel Soriano a Radio Nacional de España. Cal recordar també a altres actors i actrius que van destacar en aquest sector professional, com Pedro Pablo Ayuso, Matilde Vilariño, Matilde Asensi, Teófilo Martínez, José María del Río, Vicente Mullor, Eduardo Lacueva o Lourdes Guerras, entre molts altres pioners del teatre a la ràdio.

Per descomptat, el cinema també es va fixar en "Ama Rosa" i l’any 1960 el director León Klimowsky va decidir-se a rodar, amb el mateix títol, la versió cinematogràfica de "Ama Rosa" que va ser un altre èxit. La pel·lícula va estar protagonitzada per la cantant i actriu Imperio Argentina. Mario recorda que sent molt nen, tot just deu anys, els seus pares el van portar a veure-la, encara que ell no es va assabentar massa, la veritat, però si recorda amb fixació a dues senyores majors plorant a la porta del cinema, acabada la sessió i la frase que una d'elles li va dir a l'altra "He llorado mucho ¡Como he disfrutado!” i a ell aquellas paraules li van sonar a xinès durant anys, fins que va comprendre el significat. Es va fer així mateix una versió teatral, una obra en tres actes, escrita també per Guillermo Sautier Casaseca amb Fernando Vizcaíno Casas i Rafael Baró Valcárcel i que es va estrenar el 29 de març de 1959 al teatre Arriaga de Bilbao. Guillermo Sautier Casaseca així mateix va escriure el llibre
           
La successora, quant a èxit, de “Ama Rosa” va ser “Simplemente María”, també de Guillermo Sautier Casaseca, amb la qual vam descobrir al país a Maria Salerno i més tard sorgeix "Lucecita", totes elles van aconseguir així mateix uns índexs d'audiència significatius i brillants... però tot això és una altra història que va formar part de la màgia de la ràdio de postguerra, en directe i moltes vegades amb públic assistent a l'estudi, aquella familiar ràdio en blanc i negre.

Avui, quan escoltem que "El cor de la ciutat" va estar en antena tropecientos mil capítols podem estranyar-nos, o no, però tot això del culebró no és un invent modern. No hem descobert la sopa d'all. Que tot està inventat en la Vinya del Senyor! Nosaltres sols podem canviar-li el color i el títol.

La Música que es Feia en Català

Latin Combo – En forma

Ara a El Temps Passa… i la música queda, amb un euro per Quimet i per començar la secció de la música feta a Catalunya, us hem seleccionat a un dels grups catalans de la ápoca que va comptar amb els millors músics, es tracta del Latin Combo que al costat del Latin Quartet del Mestre Burrull, van comptar amb grans professionals que en moltes ocasions actuaven com a músics d'estudi i en gires i concerts acompanyant a les estrelles de moda. Aquest tema, la seva particular versió del "In the mood" de Glenn Miller, es trobava en un EP titulat "El nuevo Latin Combo", publicat per Vergara i que també va incloure "Serafino Campanero", "Madisonistas" que havia gravat Tony Ronald en un dels seus primers discos i "El madison". Va ser publicat per Vergara l'any 1962. El Latin Combo el van integrar Jorge Coll, Ricard Roda, Manuel Bolao, José Cunill i Jaume Villagrasa, tot i que alguns d'ells també van formar part del Latin Quartet.Així mateix Francesc Burrull que militava en els Latin Quartet, va ser component dels Latin Combo durant un temps, ara estem embolicant al personal. Tots aquests grans músics van beure de les fonts del jazz i Ricard Roda, nascut l'any 1931 a Barcelona, va ser un dels millors saxofonistes de la història musical espanyola, va crear en els 70 l'Orquestra Mirasol gravant "Salsa catalana", un dels millors discos de l'Ona Laietana i un dels primers del segell Zeleste i va ser professor del Taller de Músics. Un dels seus últims projectes va ser Roda de Saxos. Ricard Roda va morir el 14 de novembre de 2010 i des de feia anys residia a la Seu d'Urgell, on va ser enterrat. Con us haviem dit, el Latin Combo també va acompanyar a molt cantants en les seves gravacions i gires, llavors dit “bolos” i és que ells formaven part de la crem de la crem dels músics catalans. Es van inflar de gravar EP’s i LP's, si bé i a partir de mitjans de la década dels seixanta, la seva fotografia no apareixia a les portades, segons les cases de discos no donaven la imatge per arribar a la joventut més poppi, sense tenir en compte que ells eren els mateixos bons músics d'anys abans, o potser millors perquè amb el temps sempre s'aprèn.

La Trinca – La Trinca

Curiosament la primera cançó que van gravar els nois de La Trinca i que es va publicar com a cara B d'un single editat per Edigsa l'any 1969 amb "Quin nas" a l'altre cara, no va ser una composició seva, es tractava d'una versió d'un tema tradicional del folk britànic, això si, José María Mainat, Tony Cruz i Miquel Àngel Pasqual van escriure la lletra, carregada del seu bon humor característic, en català, encara que nosaltres ara tenim els nostres dubtes sobre si el que va escriure el text va ser Jaume Picas. És clar que La Trinca van mirar una versió editada en aquelles èpoques i que va ser tot un supervendes, el "Lily the Pink" a càrrec del grup The Scaffold, on militava el germà de Paul McCartney, però es feia dir Mike McGear perquè no volia que el vinculessin al seu germà i aprofitar-se de l'èxit del beatle, el seu veritable nom era Peter Michael McCartney. Tornant a La Trinca, el productor, arranjador i director musical d'aquest enregistrament, va ser el mestre Francesc Burrull. La Trinca que havia començant actuant en bars i restaurants de la Costa Brava, van basar el seu èxit en la senzillesa, ritmes familiars i el bon humor carregat de segones intencions que pràcticament sempre burlava la censura franquista. Van gravar els seus temes en català i castellà amb el que van aconseguir arribar al públic de tota la península. Ells van ser, sobretot José María Mainat que és veritablement el cervell, els impulsors del Canet Rock, de fet ells són de Canet de Mar. Van crear Gestmusic, d'on va sorgir Operación Triunfo. La relació entre Miquel Àngel i els seus dos companys sembla que va acabar en un veritable ball de bastons. Sempre van saber envoltar-se de bons col·laboradors com Antoni Ros-Marbà, Francesc Burrull, Jaume Picas, Maria Aurèlia Capmany, Jaume Vidal Alcover, Pere Quart, Terenci Moix, Jaume Perich i uns quants més i les seves aparicions en televisió els van obrir totes les portes de les llars de tota Espanya, gràcies a les sèries que van protagonitzar.

Orquesta Maravella – Smoke gets in your eyes

Ara a El Temps Passa... i la música queda d'aquesta setmana us hem portat a l'Orquestra Maravella i aquest gran tema que va ser un dels millors èxits de The Platters. La hem extret d'un àlbum de la Maravella ple de versions i titulat “Todos a bailar” que es va publicar l’any 1961. L'Orquestra Maravella és una de les formacions de ball més importants sorgides a Catalunya, però no us penseu que és una orquestra de recent creació, l'Orquesta Maravella és una de les més antigues que corren de Festa Major en Festa Major i tot i ser habituals en els pobles i ciutats catalanes van començar a funcionar fa més de seixanta anys, sota la direcció del mestre Lluís Ferrer que és qui la dirigeix en aquest álbum. L'Orquesta Maravella, neix a Caldes de Malavella, a la província de Girona, en la primavera de l'any 1.951. El seu fundador fou Lluís Ferrer i Puigdemont. S'acorda agafar el nom de Maravella, tenint en compte un dels noms primitius de la seva vila, en l'època de la dominació romana. Curiosament i en els seus principis, es dedicaven bàsicament a actuar a l'estranger. Al llarg de la seva dilatada existència han obtingut diversos premis i distincions, entre ells destaquen la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya, guardó obtingut el dia 21 d'octubre del 1997, per divulgar la música catalana arreu del món, també van conseguir el Premi ARC que la Associació de Representants de Catalunya els hi atorguen a l'Orquestra Maravella en reconeixement a la seva trajectòria artística i musical, sense oblidar el Premi La Blanca del Sindicat de Músics de Catalunya que se'ls van atorgar per votació popular. L’any 1993 es va publicar el libre biogràfic "Maravella maravellosa". En total L’Orquesta Maravella ha tret més de 160 discos amb continguts diversos: sardanes, concert i ballables. També han acompanyat a cantant en les seves gravacions, entre elles destaca Nella Colombo.

Ara seguirem amb la música en castellà, però des de Catalunya

Los Pájaros Locos – La lluvia por fin vendrá

El grup del Maresme Los Pájaros Locos van gravar el seu primer disc l’any 1959 quan encara es deien Conjunto Woody Walter, van adoptar el nom definitiu un any després i van publicar 18 discos, entre EP's i singles, l'últim l’any 1967 i un àlbum, encara que aquest es va editar ja al 2008 i era un recopilatori. Feien servir el dibuix amb la cara del ocell dels dibuixos animats vint anys abans que l'utilitzés Loquillo. Los Pájaros Locos eren els germans Salvador (guitarra) i Antonio Mayolas (acordió, vibràfon i òrgan) que eren de Premià de Mar i en el 57 els van regalar una de les primeres guitarres elèctriques que es veien al país. Allà sorgeixen Los Pájaros Locos, quan se'ls uneixen José Cañada (piano), Piero Carando (baix i cantant) que ja es mort i anys despres marxaria amb Los Gatos Negros i Lucho Guerrero (bateria). Aquesta cançó que ara escoltem a El Temps Passa... i la música queda, es una versió del tema "Le jour ou le pluie viendra" de Gilbert Becaud i es trobava en el seu tercer EP que es va titular "Volando con Los Pájaros Locos", editat pel segell Variety l'any 1960, al costat de “Que yo te quiero”, “Nessuno al mondo” i “Non occupatemi il telefono” i es el primer disc on Piero Carando canta finalment en castellà, fins aquell moment solsament havien cantat en italià. De fet molt eren els que creien que Los Pájaros Locos eran un grup italià afincat a Catalunya. Val a dir que Los Pájaros Locos, elGolden Quarter i Los Ticanos van ser els primer grups catalans que van actuar als festivals que es montaven a Madrid, en un organitzat pel SEU, el sindicat estudiantil, junt a Los Pekenikes, Los Estudiantes i Los Blue Boys. És diu que Los Pájaros Locos van ser els primers a utilitzar un vibràfon al país i un dels primers grups que va disposar d'un ECO, encara que aquell rudimentari aparell de reverberació per les veus s’el van fabricar ells mateixos. El 10 de juny de 1979 a l'edat de 42 anys d'edat, va morir Salvador Mayolas el que va ser creador del grup Los Pájaros Locos, amb el seu germà Antonio Mª Mayolas. La seva mort va significar la fi definitiva del grup que s'havia mantingut en actiu fins aquell moment. L'any 1985 Antonio María Mayolas torna a posar en marxa Los Pájaros Locos, amb antics components i nous músics. Creiem que segueixen en actiu i ara són Antonio Mª Mayolas Fernandez-Bordas (piano, òrgan i teclats), Jaime Boguña (guitarra i cantant), Jordi Anton (guitarra i cantant), Enric (baix) i Riby (bateria).

Los Canarios – Requiem for a soul

Venien des de les illes Canàries, on es van crear l’any 1964 i per això van adoptar aquest nom, però primer van ser Los Ídolos i van gravar tres EP's a Barcelona. S’en van anar als Estats Units on van estar un any tocant per la costa oest i dient-se The Canaries, fins i tot van gravar un LP, per tornar a Espanya i convertir-se ja en Los Canarios, un grup que hem de reconèixer, van ser la millor banda de soul del país al costat dels Conexion de Luis Cobos i Doble Dinamita, tot i que ni a Quimet ni a Mario els hi acaben de fer el pes. Van triomfar amb el tema "Peppermint Frappé" i que es va incloure a la pel·lícula del mateix títol dirigida per Carlos Saura i protagonitzada per Geraldine Chaplin, José Luis López Vázquez i Alfredo Mayo, però "Ponte de rodillas" va ser la seva cançó estrella. Quan Teddy Bautista va anar-s’en a la mili el seu lloc va ser ocupat provisionalment per Pedro Ruy Blas. Teddy Bautista, el cantant i líder de Los Canarios va ser el polèmic president del SGAE i des de que va petar l’escàndol i va entrar el nou president sembla que no s’ha tornat a parlar del tema. Aquesta cançó que os portem ara a El Temps Passa… i la música queda, va ser composta per ells i estava dedicada a la memoria d’Otis Redding, el Rei del Soul i que va morir en accident d’aviació i va estar cara B d'un single, editat l’any1968, amb "Child" a la cara A. Los Canarios van ser, inicialmente, Teddy Bautista (cantant, harmònica i guitarra), Germán Pérez (guitarra), Graham Bircumshaw (órgan), Álvaro Yébenes (baix) que habia tocat a Los Continentales, Tato Luzardo (bateria), Feliciano "Nano" Muñoz (trompeta), Alfredo Márquez (trombó) i Vicente Márquez (saxo). Després es van produïr molt cambis a la formación. Per cert, alguns d’ells crearien després el grup Alcatraz que posteriormente es convertiria en la Orquesta Alcatraz.

Juan y Junior – Anduriña

Antonio Morales conegut popularment com Júnior, va ser cantant de Los Pekenikes, també va formar part del grup Los Jumps fins que es va incorporar a Los Brincos i posteriorment al costat del seu company Juan Pardo va crear Juan y Junior. Posteriorment es llançaria en solitari per a dedicar-se finalment a la carrera de la seva dona, Rocio Durcal. Va morir a Torrelodones, Madrid, el 15 d'abril de 2014, tenia 70 anys d'edat. Avui a El Temps Passa... i la música queda recordarem aquest home que va formar part de la història del pop espanyol i una de les cançons més importants de la seva època com Juan y Júnior, encara que aquest tema va ser composat sols per Juan Pardo. Només sis singles van gravar Juan y Junior que van deixar Los Brincos i es van llançar com a duet. "Anduriña" va ser el seu major èxit i en la contraportada del disc, editat l’any 1968, hi havia un gravat cedit per Pablo Picasso. Eren Juan Pardo Suárez, nascut al 1942 a Palma de Mallorca i d'origen gallec i Antonio Morales Barretto que havia nascut a Manila, Filipines, l’any 1943. Funcionaren de 1966 fins 1969 i cadascun va emprendre la seva carrera en solitari. La més brillant no cal dir-ho, és la de Juan Pardo ja que Júnior després de casar-se amb Rocío Durcal va gravar uns quans discos, pero poc a poc va anar deixant de cantar per a centrar-se en la carrera de la seva dona. De fet Júnior en solitari no va tindre cap èxit veritablement significatiu. Es rumorejava que un dels punts que va provocar la ruptura és que Juan Pardo va corregir una gravació sense estar Júnior  present i va canviar la veu d'ell per la seva, això va cabrejar encara més a Júnior i aquest va decidir començar en solitari i amb la idea de dedicar-se també al cinema. La veritat és que dins de Los Brincos també van sorgir problemes de lideratge i Juan Pardo i Júnior van voler fer una mena de cop d'estat que els va sortir malament i van haver d'abandonar el grup. És va arrivar a parlar que van ser expulsats pels seus companys. La seva presentació oficial com Juan y Junior va tindre lloc el 29 de març de 1967 a una discoteca de Madrid. Van fer una sola pel·lícula, “Un Mundo Diferente” de Pedro Olea, sembla ser que tenian contracte per un altre film, pero no van vulguer treballar junts i la pel·lícula la va fer sols Juan Pardo sent la protagonista femenina Ivana i també van sortir Fórmula V i Los Ángeles, però no recordem ara el títul.

Los Catinos – Ayer cuando era joven

Un dels grans grups versioners surgits a Barcelona van ser Los Catinos, al costat dels Mustang i Los Javaloyas els més destacats de la seva època. Inicialment es van nomenar Los Ticanos, però va haver-hi una escisión i van surgir dos grups, un dels quals es va dir Los Catinos. Van començar l’any 1963 i es van desfer deu anys més tard. Els seus components eren Manolo Vehi Méndez (veu), José Antonio Muñoz Fortes (baix), Jordi Cases Valls (teclats) que va ser substituït posteriorment per Manuel de los Ojos Prieto, Marcelo Pinilla Marín (guitarra) i Fernando Luna Figueres (bateria). Entre 1963 i 1966 van gravar per Vergara, passant-se a Belter l’any 1967 i fins al 1973 en què van desfer-se, tot i que des de fa uns quants anys Los Catinos o amb les modes revival, han tornat als escenaris. L’any 1991 van tornar a gravar un disc "Canciones Románticas" i segueixen actius, actuant des de fa gairebé 20 anys periòdicament a la sala Tango de Barcelona, però si voleu anar-hi, truqueu abans, per si de cas ja que no actúen a diari. Aquesta cançó que escoltem ara va ser un dels èxits del crooner americà Andy Williams, però es tractava d’una composició del francés Charles Aznavour que també la va gravar. Es va editar a la cara B d’un single que va treure Belter amb “Chica tengo noticias para ti” a l’altre cara, una gran cançó del grup de Nova York Mardi Gras que mai va arrivar a editar-se a Espanya. Mario te la versió mexicana que li va fer arrivar la seva novieta del pais dels mariachis, de la que us parlat en passats programes i es deia Magnolia Santiago Martínez, la veritat es que des de finals dels seixanta tots dos és van perdre la pista i mai va saber rés d’ella, una noia que feia cors amb el grup de rock progresiu mexicà La Revolución de Emiliano Zapata.

Los Ángeles – Desastre minero Nueva York 1941

Aquesta cançó que escoltem ara a El Temps Passa… i la música queda, és una de les millors composicions de The Bee Gees, va ser una de les primeres que aquests van gravar i tracta un cas real, una catàstrofe que va succeir a una mina l'any 1941 on tots els que treballaven van morir. Un tema així, amb una lletra descarnada i sensible mereixia ser cantada en castellà per tal que el públic entengués tot el que es deia a la cançó i ho van fer el grup granadí Los Ángeles. Era la cara B d'un single de l’any 1967 amb "El silencio es oro", versió del hit de The Tremeloes, a la cara A i que va vendre més al país que les versions originals. Tots els discos de Los Ángeles, als 60, van ser produïts per Rafael Trabuchelli per al segell Hispavox. Primer van ser Los Ángeles Azules i el seu cantant era Julian Granados, però quan aquest els va deixà es van reconvertir, van treure el color Blau, van passar a ser quatre i Poncho, el bateria, també seria el cantant, allí va començar la història del millor grup vocal del panorama pop espanyol de l'època. Quimet sempre diu que van ser els millors verisonistas de The Beatles, a nivell veus i en els seus concerts la segona part sempre es centrava en temes dels de Liverpool. Pot donar fe ja que va anar a veure un concert d’ells i el van deixar al·lucinat. És clar que Mario diu que eren uns inpresentables com professionals ja que havia compartit escenari amb ells i van tenir molts problemes quan el seu grup va ser teloners de Los Ángeles al Casino de Manlleu i opina que eren uns impresentable com a persones. Ara farem una miqueta d’historia, quan es trobaven en la cima del èxit, l’any 1972 va ser gairebé sabàtic per a Los Angeles, va marxar-se Agustín Rodríguez i van incorporar al guitarra José Luis Avellaneda que es deia en realitat José Luis García Román. El dia 26 de setembre de 1976, després d'un concert a Tarragona i al terme municipal de Motilla del Palancar, en ruta cap a Madrid, pateixen un accident de trànsit quan circulaven en un Seat 124. Poncho González i José  Luis Avellaneda van morir en l'accident, Carlos Álvarez va patir greus lesions que el van tenir molt temps hospitalitzat, tot i que finalment es va recuperar. Paco Quero, el quart component,  no viatjava al cotxe, es trobava a la furgoneta. Aquell accident va representar la fi de Los Ángeles. A principis dels noranta Carlos Álvarez i Agustín Rodríguez van posar de nou en marxa el grup i van gravar un CD bastant acústic, comptant amb el fill de Poncho a la bateria.

Conclou El Temps Passa… i la música queda, ara us deixarem amb la companyia de les emissores per les que ens escolteu cada setmana o bé internet si t’el descarrégues del blog o el facebook de Montse Aliaga. Som Quimet Curull i Mario Prades i ara tocarem el dos. A reveure.

Quimet Curull i Mario Prades

Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario